Bosbeetle | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:06 |
https://www.ad.nl/buitenl(...)-luxemburg~a400f59c/ Lijkt me best een ideaal systeem, wel duur voor de belastingbetaler ![]() | |
wollah | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:10 |
41 pj miljoen vind ik niet duur hoor | |
-XOR- | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:13 |
Overigens maakte Steve Stevaert het ov in de Belgische stad Hasselt eind jaren '90 ook gratis, maar dat kon uiteindelijk qua kosten toch niet helemaal uit geloof ik. | |
Nober | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:24 |
¤66,77- per inwoner oftewel ruim 1,1 miljard als je dat in Nederland zou doen uitgaande van 17,5 miljoen inwoners. | |
wollah | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:33 |
Nee in de artikel staat 41 miljoen. Ik neem aan dat dat dan ook voor NL geld. Zoveel groter is NL niet ten opzichte met Luxemburg | |
maily | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:36 |
Scheelt in ieder geval veel zwartrijders (en bijkomend geweld). | |
Twiitch | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:45 |
Gewoon alles gratis maken scheelt ook een boel criminaliteit. | |
Jantje2k | zaterdag 29 februari 2020 @ 15:14 |
Vind ik dan helemaal geen gek idee eigenlijk. Als iedereen met OV gratis naar het werk kan scheelt dat filevorming voor mensen die wel over de weg moeten en zorgt het voor minder uitstoot (een trein is wat dat betreft schoner). Circa de 70 euro per jaar per inwoner is op zich te doen, als dat er voor zorgt dat een aantal van die nadelen wegvallen. | |
Starhopper | zaterdag 29 februari 2020 @ 15:16 |
Ik heb er best 70 euro per jaar voor over. Een jaarabbo is duurder. Maar dan moet t wel een beetje fatsoenlijk zijn aub | |
descon | zaterdag 29 februari 2020 @ 15:20 |
Weet niet wanneer je voor het laatst in de trein hebt gezeten met de spits ? Maar meestal zit de trein dan al lekker vol | |
ems. | zaterdag 29 februari 2020 @ 15:26 |
Het spoor zal dan ook uitgebreid moeten worden. | |
Jantje2k | zaterdag 29 februari 2020 @ 15:34 |
Ik zit nog op school, dus dan ga ik regelmatig met de trein. Het is wel vol, dat klopt | |
Pleun2011 | zaterdag 29 februari 2020 @ 16:50 |
![]() | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:18 |
Ehm.. Luxemburg. Tja, voor niks gaat eigenlijk bijna alleen de zon maar op. In het Haerlemsche voorziet men dat ze dit uiteindelijk vast zullen gaan terugdraaien. | |
ems. | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:20 |
1. Nee, niets is gratis. Dit gaat ook geld kosten. Dat zeggen ze ook. 2. Elke keer als je Haarlem aanhaalt dan schaam ik mij weer een beetje om Haarlemmer te zijn. | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:23 |
Ik bedoelde dus gratis voor ov-reizigers, hé. Dat kost dan uiteraard geld vanuit een geheel andere bron dat niet verdiend wordt aan de reiziger. ![]() Schaamt u zich vooral niet, helemaal nergens voor nodig. (Probeer juist trots te zijn). | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:28 |
Helemaal gratis maken (of nou ja, de consumentenprijs op nul stellen) lijkt me niet helemaal handig, maar het OV zou zeker veel goedkoper moeten worden dan nu het geval is. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat ook makkelijker. De trein of een snelle busverbinding moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, maar dat is het op basis van prijs, zeker als je met meer mensen gaat, echt niet. | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:29 |
En beste @Ems, de hamvraag w.m.b. is daarbij hoelang deze constructie ter plaatse rendabel blijft. | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:38 |
Dat klinkt vrij redelijk. | |
Speekselklier | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:54 |
Nederland 41000, Luxemburg 2500km2. Inwoners 600.000 is ook niet vergelijkbaar. Enige dat op elkaar lijkt is de vlag. | |
torentje | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:57 |
Zeg toch gewoon dat jij je medemensen gewoon geen gratis vervoer gunt en het ondernemend crimineel volk als jouw medestander wil, zodat jijzelf wel gratis vervoer krijgt respectievelijk al hebt, en waarschijnlijk ziedend wordt als iedereen die in de vervoersindustrie werkzaam is zou gaan staken. | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:22 |
@torentje, dat ziet u naar ons idee geheel verkeerd. Echter is het zo dat lang niet alles altijd maar in prijs omlaag kan, laat staan iets gratis maken. Bij ons in welvarend NL blijft het overheidshalve soms tóch nodig om financieel gezien harde noten te kraken, zoals in het (recente) verleden onder leiding van Jan Peter Balkenende en later Rutte, juist om dingen op termijn rendabel te houden of te kunnen maken voor de meest gewone burger. Een prima beleid, wat ons betreft! Scjvb | |
Lunatiek | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:28 |
Gast ![]() Ze hebben drie treinlijnen en een dozijn buslijnen buiten de hoofdstad, zelfs de Achterhoek is qua ov beter georganiseerd. | |
wollah | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:29 |
Gast met de oppervlakte van NL is het IJsselmeer, Waddenzee en de kustlijn langs Noordzee meegerekend. Qua landoppervlak is NL miss 4x groter ofzo | |
Lunatiek | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:30 |
Nee, het ov is warm en droog dus grote kans dat junks en andere verwarden daar hun heil zoeken en zo mensen lastigvallen. | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:32 |
Qua oppervlakte is het land Luxemburg ongeveer even groot als Drenthe. Qua aantal inwoners is het iets groter: 600.000 tegen 500.000. Oftewel: in Amsterdam alleen wonen al anderhalf keer zo veel mensen als in heel Luxemburg. Dus nee, qua grootte is Luxemburg op geen enkele manier vergelijkbaar. Qua aantal reizigers al helemaal niet. | |
Lunatiek | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:34 |
![]() Dat spoorwegnet van Luxemburg is simpeler dan de metro van Rotterdam. | |
Lunatiek | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:36 |
Ik heb er nog wel 700 euro per jaar voor over, dat is nog steeds goedkoper dan de ov kosten die ik nu maak. | |
Riparius | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:05 |
Dit inderdaad. Het meest opmerkelijke is dat in het AD artikel wordt gesteld dat het de Luxemburgse overheid jaarlijks zo'n 41 miljoen euro kost om de 620.000 inwoners gratis openbaar vervoer te kunnen bieden, wat neerkomt op gemiddeld ¤ 66,13 per jaar per inwoner. Nu zal niet iedere inwoner gebruik maken (of kunnen maken) van het OV, en ook zullen de gemiddelde reisafstanden in Luxemburg wat kleiner uitvallen dan in Nederland omdat het qua oppervlakte een veel kleiner land is dan Nederland, maar dit geeft wel aan dat het mogelijk moet zijn om in een land als Nederland voor een schappelijk vast bedrag per persoon per jaar openbaar vervoer aan te bieden, als het geheel 'gratis' maken van het openbaar vervoer op bezwaren zou stuiten. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:07 |
Maak alles gratis en je hebt geen geweld meer. Vrouwenlogica weer | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:09 |
Ik ben op zich wel benieuwd hoe ze tot dat bedrag komen, en of daar ook in is meegenomen dat de frequentie wellicht omhoog moet als de vervoersvraag stijgt doordat het gratis wordt. Is dit alleen het bedrag dat de overheidsbijdrage omhoog moet ten opzichte van de huidige, betaalde situatie? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor een paar tientjes per persoon ook de infra kunnen onderhouden bijvoorbeeld. Hoe dan ook, ik denk dat je met gratis OV mensen uit de auto jaagt, maar ook van de fiets af. Alleen al om die reden zou ik er niet voor kiezen om het stedelijk vervoer gratis te maken, maar het vervoer over langere afstanden goedkoper maken zorgt vrijwel zeker voor een vermindering van het autoverkeer. Zeker als ook het aansluitende vervoer (de bus naar je industrieterrein, zeg maar) wat aantrekkelijker wordt. En maak het in godsnaam mogelijk dat je met 1x in- en uitchecken gewoon je hele reis kan betalen. | |
nostra | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:15 |
Dat is het bedrag aan vervallen kaartjesopbrengsten. Het OV werd al zwaar gesubsidieerd - de kosten om dat running te houden zijn meer dan een half miljard - en een kaartje kostte ¤ 2, ongeacht de bestemming. Het is dus meer de marginale kostenpost voor sec deze beslissing dan het kostenplaatje van gratis OV. | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:20 |
Aha. Dank. | |
Riparius | zaterdag 29 februari 2020 @ 19:36 |
Dit vraag ik mij inderdaad ook af. In het artikel wordt ook gesteld dat de Luxemburgse overheid tot 2027 zo'n 4 miljard euro uit gaat geven voor verbeteringen van het openbaar vervoer, en ik neem aan dat dat bedrag tenminste voor een deel ook gebruikt zal (moeten) worden voor capaciteitsuitbreiding vanwege de nu te verwachten stijging van de vervoersvraag. Het investeringsplan heeft betrekking op een periode van 7 jaar (2020 t/m 2026), en per inwoner per jaar komt dat neer op een investering van ¤ 921,66. Dat komt bovenop die ¤ 66,13 zodat de overheid de komende zeven jaren dus een kleine 1000 euro per inwoner per jaar (extra) gaat uitgeven aan openbaar vervoer. Tja, daar zeg je zo wat, had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar zou het echt zo zijn dat je met gratis OV mensen tevens van de fiets af jaagt? Ik fiets zelf veel en graag in de stad waar ik woon en fiets ook eigenlijk altijd van mijn woning naar het station als ik met de trein ga reizen, en ik moet er niet aan denken om met de bus van en naar het station te gaan, hoewel dat zeer wel mogelijk is. Ook het gratis maken van de bus zou daar voor mij in ieder geval niets aan veranderen. I second that. In Vlaanderen gebruikt de Lijn tegenwoordig een systeem met OV chipkaarten waarmee je alleen incheckt en nooit uitcheckt, en dat is toch wel een stuk prettiger. | |
Stance | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:25 |
Er woont geen hond in Luxemburg. Ik geloof dat ze in totaal 50 agenten hebben. | |
Sapstengel | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:34 |
Ja maar hoeveel is dit per hoofd van de bevolking? Daar wonen evenveel mensen als in de provincie Utrecht ofzo. | |
MadJackthePirate | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:34 |
Het OV is nu vaak duurder dan in de auto met je eentje. Wat dat betreft zou het wel flink goedkoper moeten zijn. | |
MadJackthePirate | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:34 |
66,77 euro lees ik op pagina 1 ![]() | |
Sapstengel | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:35 |
Slechte deal. Ik ga geen 66 euro betalen voor gratis OV waar ik dan alsnog geen gebruik van ga maken. | |
MadJackthePirate | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:43 |
Ik betaal nu al duizenden euro's voor de ziekenzorg waar ik geen gebruik van heb gemaakt. | |
Riparius | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:51 |
Je betaalt ook hier in Nederland sowieso mee aan het openbaar vervoer, ook al is het niet gratis en ook al maak je er zelf geen gebruik van. Alleen al NS en ProRail vragen voor de komende 20 jaar zo'n 20,6 miljard (bron). Een snelle rekensom leert dat dat neerkomt op iets meer dan 60 euro per jaar per inwoner als we uitgaan van 17 miljoen inwoners. In werkelijkheid betalen belastingplichtigen meer per jaar omdat niet iedere inwoner belastingplichtig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere vormen van openbaar vervoer. | |
Scjvb | zaterdag 29 februari 2020 @ 20:52 |
Bijvoorbeeld meer belasting betalen ten behoeve van afnemers van eventueel gratis ov in NL zou men hier niet zo erg waarderen. | |
knoopie | zaterdag 29 februari 2020 @ 21:10 |
Als het de bedoeling is om mensen te stimuleren om vaker het OV te nemen, dan moet de prijs per rit competitief zijn met de alternatieven. Dus voor 30km naar werk, zou het OV minder dan 1,5 liter benzine moeten kosten. Gratis hoeft niet, maar het is nu grofweg een factor drie/vier te duur. | |
Riparius | zaterdag 29 februari 2020 @ 21:20 |
Je moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofprijs kijken. Een auto kost ook (veel) geld als die niet rijdt. Denk aan aanschafkosten, onderhoud en belastingen. | |
knoopie | zaterdag 29 februari 2020 @ 21:25 |
Dat klopt, maar heel veel mensen hebben nu eenmaal een auto. Dus als ze in de ochtend voor de keuze staan, auto of OV, dan spelen die vaste kosten geen rol. Net zoals de vaste kosten van het OV, die je via belastingen betaalt, ook niet meespelen in die beslissing. De mensen zonder auto, die hoef je niet te overtuigen om met het OV te gaan. Die hebben weinig alternatief. | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 21:29 |
Maar naar mate het OV aantrekkelijker en goedkoper wordt komt het omslagpunt om je auto de deur uit te doen wel dichterbij. | |
Cherni | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:02 |
Lijkt mij prima. Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Om alleen dan al aan de cacapaciteit te gaan voldoen moet je een enorme investering maken mbt infra en materieel. | |
RM-rf | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:16 |
Vermoedelijk waren de inkomsten uit kaartverkoop voorheen rond de 41 miljoen euro en die vallen nu weg. Ook voorheen was Openbaar Vervoer in Luxemburg verschrikkelijk goedkoop, een dagticket waarmee je in vrijwel alle bussen en treinen door het landje kon reizen kostte je 4 euro per dag, per maand 50 euro en per jaar 450 euro. De regering gaf al vorig jaar 500 miljoen per jaar aan openbaar vervoer uit (dit zal gaan stijgen naar 800 miljoen) relatief veel per inwoner (maar luxemburg heeft ook een enorm groot aantal arbeidskrachten die uit het buitenland aanreizen, als die minder met de auto komen bespaart het veel files rondom luxemburg-stad zelf... bv tussen Arlon (B) en Thionville (F) naar/van luxemburg en staat rondom spitstijden meestal alles helemaal dicht) | |
Pleun2011 | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:16 |
Zou gratis OV niet kunnen als er eens flink met potjes wordt geschoven en gehusseld? Afschaffen toeslagen en uitkeringen..herziening van de inkomstenbelasting..basisinkomen voor iedereen..etc etc | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:19 |
Ik denk ook dat het interessant is om te onderzoeken wat het oplevert. | |
Pleun2011 | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:24 |
Een kosten/baten analyse ja. Het zou niet alleen inkomsten uit kaartverkoop kosten, maar ook investeringen omdat de huidige infrastructuur en materieel denk ik niet zijn berekend op een grote toename van het aantal reizigers. Uiteindelijk blijkt zo'n analyse achteraf vaak te rooskleurig of te pessimistisch | |
marcb1974 | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:24 |
Het is ook nog niet altijd helemaal gratis. De 1e klasse in de trein en sommige nachtbussen moet je nog wel voor betalen. Daarnaast is het OV daar best redelijk tot goed. Gebruik het tijdens vakanties daar altijd. Enige is dat bussen in kleinere dorpen maar een paar keer per dag rijden, dus wel even goed de tijden plannen. | |
Cherni | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:43 |
https://www.spoorpro.nl/s(...)euro-naar-het-spoor/ Behoorlijke kostenpost. En dat is dan infra. Niet te vergelijken met Luxemburg. Oke het aantal inwoners is naruurlijk wel gunstig voor Nederland. | |
weetjewel5 | zaterdag 29 februari 2020 @ 22:45 |
niks is gratis. de belastingbetaler betaald er voor. | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 23:01 |
Mja, hoeveel geld geven we uit aan het wegennet? | |
Cherni | zaterdag 29 februari 2020 @ 23:21 |
Als jAls er minder mensen de auto nemen heb je mogelijk weer minder kosten aan het wegennet. Je zou eens moeten kijken hoe het in België werkt. Een treinkaartje kost in België bijna niets. Ik heb even weinig tijd om even wat uit te zoeken hoe het in België werkt. Wat ik wel weet is dat de NMBS behoorlijke schulden heeft. Maar hoe dat komt, moet ik ook uitzoeken. | |
Janneke141 | zaterdag 29 februari 2020 @ 23:26 |
Even kortgezegd heeft België dezelfde stakingscultuur als in Frankrijk, een staat van onderhoud die redelijk vergelijkbaar is met het Belgische wegennet en nog steeds bij iedere dikke boom een station. De verzelfstandiging die we in Nederland kennen, met de aanbesteding van minder rendabele regionale lijnen, is in België nooit doorgevoerd. De subsidie die wij aan Arriva geven om treinen naar Sneek te rijden gaat in België gewoon als verlies in de boeken van de NMBS. Maar inderdaad, je kunt daar tienrittenkaarten kopen die volgens mij omgerekend rond een tientje per enkele reis door het hele land kosten. Alleen is de frequentie buiten de stedelijke gebieden weer dusdanig laag dat je er ook niet alles aan hebt. En van fatsoenlijke overstaptijden hebben ze, met name in Wallonië, ook nog nooit gehoord. | |
Cherni | zaterdag 29 februari 2020 @ 23:36 |
Thx. Je hebt mij werk bespaard. ![]() | |
Scarface88 | zondag 1 maart 2020 @ 04:30 |
In Nederland is het OV ook gratis voor sommige groepen. Levert overigens alsnog een hoop problemen op. Ga je dit landelijk invoeren voor iedereen wordt het een onveilige situatie in treinen en bussen. Een kennis van me is buschauffeur en zit overspannen thuis. Elke dag mensen die hem bedreigen, bespugen, verrot schelden of zelfs fysiek bejegenen. | |
Riparius | zondag 1 maart 2020 @ 05:03 |
Licht eens toe welke groepen je precies bedoelt en over welke problemen je het hebt? Ik neem althans niet aan dat je hebt over mensen die bijvoorbeeld op kosten van hun werkgever onbeperkt reizen met een business card. Ik denk niet dat er een relatie bestaat met het al dan niet gratis gebruik kunnen maken van het OV. Je zou trouwens ook kunnen denken aan een pasjessysteem met gepersonaliseerde OV chipkaarten waarmee iedere reiziger moet inchecken. Dan is exact na te gaan wie wanneer van welk vervoer gebruik maakt en kunnen mensen die zich misdragen al dan niet tijdelijk van het gebruik van het OV worden uitgesloten. | |
Scarface88 | zondag 1 maart 2020 @ 07:36 |
Ik wil hier geen asielzoeker topic van maken dus excuus als sommige users dit zo ervaren. Maar in Amsterdam heben uitgeprocudeerde asielzoekers bijvoorbeeld gratis OV gekregen. Geen idee of dat nu nog zo is artikel is uit 2015.
| |
recursief | zondag 1 maart 2020 @ 07:59 |
Dat is hersteld, en dat staat nota bene in het citaat dat je zelf post: Verder heeft het ter beschikking stellen van vervoerbewijzen echt helemaal niets met het onderwerp gratis openbaar vervoer te maken. "Ik wil er geen asielzoekertopic van maken, maar ik wil het toch even genoemd hebben want asielzoekers." | |
#ANONIEM | zondag 1 maart 2020 @ 08:13 |
Daar hoeven ze zich in Luxemburg in ieder geval geen zorgen over te maken, want daar fietst bijna niemand. | |
MevrouwPuff | zondag 1 maart 2020 @ 08:15 |
Mooi initiatief. Mijn inschatting is dat het aantal ov-bewegingen daar nog vrij klein blijft. Hier zit je hutje-mutje voor een flink bedrag. Soms baal ik op maandag, dinsdag en donderdagen zo van de file, dat ik een keer met het ov ga, dan ben ik meteen weer genezen voor een paar weken. Alle dagen ov zou sowieso geen optie zijn en woensdag en vrijdag zijn zoveel rustiger op de weg dat het voordeel voor mij dan erg klein is. Het ov betekent niet altijd geen file: Met de bus naar de periferie sta je dan alsnog in de file omdat de vluchtstrook volgebouwd staat met mensen die de afslag willen nemen. Als dat soort dingen niet meer zouden kunnen, wordt het ov ook interessanter. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 1 maart 2020 @ 08:46 |
Dat valt mij hartstikke mee. Zeker als je de besparingen er tegenover zet. | |
_Lily_ | zondag 1 maart 2020 @ 09:04 |
Hier een verstokte autorijder. Op zich bereid om met de trein te gaan maar de prijs van het ov en de onvoorspelbare vele vertragingen weerhielden mij altijd om voor woon-werkverkeer de trein te pakken. Er was een goede ov verbinding tussen mijn huis en mijn werk, maar met de auto was ik: - sneller - altijd op een vast tijdstip op t werk (Op mijn traject geen files) - minder wachttijd, meer comfort En dat voor een goedkopere prijs. Sinds een half jaar heb ik een andere baan in Rotterdam centrum. Niet te doen met de auto dus nu fiets ik 5 dagen per week daarheen. En t argument over dat t heerlijk is om in de stad te fietsen kan zijn maar ik heb een gruwelijke hekel aan die eeuwige regen die sinds afgelopen september voor mijn gevoel non-stop is gevallen dus zelfs met de dure prijs ga ik nu regelmatig met het ov als het weer te slecht is. Dus als t ov goedkoper is jaag je mij inderdaad van mijn fiets in de koude maanden. | |
Evertjan | zondag 1 maart 2020 @ 09:16 |
of maak de auto duurder dan het OV? | |
torentje | zondag 1 maart 2020 @ 09:29 |
De junks en verwarden zijn zo verward en lastig omdat zij de ondernemers moeten betalen voor de eerste levensbehoeften zoals warmte, vervoer en eten en drinken. Weet haast wel zeker dat de ondernemers ook verward en lastig zouden worden als zij geen inkomsten meer zouden hebben. | |
Idisrom | zondag 1 maart 2020 @ 09:36 |
Ja dit. Als het openbaar vervoer voor de Drenten binnen Drenthe gratis zou zijn, dan kom je volgens mij ook wel lager uit dan 41 miljoen euro. Maar de meesten zullen toch wel verder willen reizen naar andere provincies ![]() | |
Cockwhale | zondag 1 maart 2020 @ 09:56 |
120 euro p.j. Is ook wel te doen. | |
Cherni | zondag 1 maart 2020 @ 10:19 |
De vraag blijgt ook of werkgevers dan nog een km vergoeding blijven geven bij woon-werk verkeer. Als het zo ging als bij mijn werkgever dat godzijdank circa 8 jaar geleden is veranderd dan kun je problemen krijgen met de kosten. Ik heb niet compleet gratis ov vervoer. Een symbolisch bedrag van 2,65 euro per maand. Nu krijg ik sinds een jaar of 8 ook een km vergoeding als ik met de auto naar het werk moet. Tot max 90km inclusief retour. per gewerkte dag. Ik haal er dan nog niet alles uit omdat ik op circa 150 km retour zit met de auto. Maar goed ik wil niet in Eindhoven wonen en dan moet ik het maar nemen zoals het is. Voorheen kreeg je niets omdat mijn werkgever mij gratis ov verstrekte. Maar aangezien veel werknemers in de variabele diensten daar geen gebruik van kon maken was ik circa 275 euro netto per maand kwijt aan benzine. Het is dus ook noodzakelijk om in de nacht ov te hebben voor mensen die met diensten werken. | |
descon | zondag 1 maart 2020 @ 10:22 |
Houd iemand nog rekening met de capaciteit van het OV in Nederland? Tis nu al overvol...moet je het vooral gratis maken. | |
Cherni | zondag 1 maart 2020 @ 10:27 |
Geheel gratis lijkt mij onmogelijk. Maar dat je behoorlijk moet gaan investeren in de capaciteit lijkt mij duidelijk. Het zit nu al aan de grens van het onmogelijke. Ik verbaas mij daar wel vaker over. | |
RM-rf | zondag 1 maart 2020 @ 10:43 |
Of je kunt twee vliegen in een klap vangen; In de spits gewoon betalen, maar de daluren wel gratis maken. Groot probleem bij het OV is de vaak ongelijke belasting per tijdstip, terwijl de infrastructuur en de vervoermiddelen wel beschikbaar zijn, zitten ze soms overvol en op andere momenten is er heel veel plek. Enkel betalen tijdens de spits kan dat deels corrigeren doordat het reizigers die niet absoluut noodzakelijk tijdens de spits hoeven te reizen laat uitwijken naar rustiger tijden | |
torentje | zondag 1 maart 2020 @ 10:59 |
Waarom zou geheel gratis onmogelijk zijn? De inmiddels vele ondernemers worden toch al decennia, zonder dat zijzelf tijd hoeven te besteden aan werken, vervoerd naar het punt waar ze willen zijn, door de mensen die werkzaam zijn in de vervoersindustrie? Dat geluk mag toch wel ieder medemens hebben, dat hoeft toch niet slechts weggelegd te zijn voor ondernemers? | |
JannekeC5 | zondag 1 maart 2020 @ 12:05 |
Dat wilt Den Haag niet, de auto is een gigantische melk koe. NL zou failliet gaan. | |
ArnosL | zondag 1 maart 2020 @ 12:06 |
Er wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur om het mogelijk te maken dat treinen korter op elkaar rijden. Als de NS daarbij nou eens enkel en alleen dubbeldekkers besteld dan moet er genoeg capaciteit zijn. | |
Cherni | zondag 1 maart 2020 @ 12:16 |
De infra op de A2 corridor waar om de 10 min. een ic rijd exclusief de sprinters en goederenvervoer zit op de grens. Het spoor dat op dijken ligt kan niet herstellen waardoor er verzakkingen plaats vinden. Tussen Hertogenbosch en Utrecht is er nu al een snelheids beperking. Een tijdelijke die je eigenlijk permanent kunt noemen. Het ligt nog allemaal binnen de grens maar waar de beperking niet geld zit ik ruim 20km per uur onder de baanvak snelheid. Ik vlieg anders alle kanten op. Gelukkig rijtijd zat, zo dat je nog op tijd bent in Hertogenbosch. Er zijn meer plaatsen. Helaas is de ondergrond in Nederland niet bepaald gunstig. En het nadeel van een dubbeldekker is vanwege de hoogte extra schommelingen. Een loc met rijtuigen ligt veel stabieler op een spoor. [ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 01-03-2020 12:24:36 ] | |
VoMy | zondag 1 maart 2020 @ 12:29 |
Dubbeldekkers zijn ook onvriendelijk voor veel mensen met een beperking. In Zwitserland heb je wel de dubbeldekkers waarbij de onderste verdieping gelijkvloers is, maar daar zijn in Nederland de perrons vaak te hoog voor. | |
Cherni | zondag 1 maart 2020 @ 12:59 |
Hoe het allemaal in andere landen werkt weet ik niet in detail. Alleen de RER in Parijs ben ik wel zeer bekend mee. Maar dat heeft deels te maken met mijn hobby. Mbt Duitsland weet ik ook wel het een en ander. Maar het is al lang geleden dat ik daar werkte. Er zal ook in Duitsland wel veel veranderd zijn. In de tijd dat ik er reed had je nog veel Nebenbahnstrecken voorzien van armseinen en seinwachters die ook overwegen bediende. Dat was circa 16 jaar geleden. Je moest daar 4 verschillende soorten seinen beheersen. Armseinen, klassieke lichtseinen, KS signalen en het voormalige DDR systeem. Dat laatste zal inmiddels wel vervangen zijn door KS-signalen. Nou ja het is even wat gelul voor de liefhebber. Veel zal je niet aan die info hebben. | |
Cherni | zondag 1 maart 2020 @ 13:17 |
Nu is wiki niet geheel betrouwbaar, maar er zijn nogal wat lokaal proeven geweest of loopt lokaal nog. Het is een hele lijst onder tab Nederland. Helaas meestal 65+. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gratis_openbaar_vervoer | |
torentje | zondag 1 maart 2020 @ 15:27 |
Gelezen, het enige nadeel dat genoemd wordt is dat er dan meer mensen zouden gaan reizen en dus niet meer hoefden te werken om het vervoeren te kunnen betalen. Dan zouden alle mensen dezelfde privileges hebben als de ondernemers. Dat is toch geen reden om het vervoer niet gratis te maken? Want door het niet gratis te maken geef je te kennen dat je ondernemers meer waard vind, terwijl ondernemers niets kunnen zonder een leger robots oftewel gelijkgestemde medestanders, die het vuile werk voor de ondernemers zouden doen. |