Belachelijke tarieven. Tesla doet dat toch wel stukken beter dan met 25 cent, maar volgens mij is dat in Nederland. België en Duitsland hebben hogere tarieven maar volgens mij nooit boven de 35 cent. Maar goed in de praktijk is die 79 cent ook weer niet zo heel erg als je hier alleen 2 weken per jaar hoeft te laden op vakantie. De rest van het jaar verdien je dat wel weer terug tov brandstof.quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het drop-in tarief is 79ct /kWh . Wanneer je de MainGau pas gebruikt een acceptabele 35ct /kWh.
Bij merken die deelnemen aan het IONITY netwerk kan je een abbbo afsluiten voor een lager kWh tarief (ik dacht 33ct /kWh) of wordt een X aantal kWh meegeleverd bij de auto.
Niet erg netjes van Tesla de kopers van deze autos niet direct hierover te informeren.quote:Tesla leverde Chinese Model 3 met oudere chips vanwege coronavirus
Automaker Tesla heeft bij Chinese Model 3-voertuigen oudere en langzamere chips gebruikt dan eerder werd beloofd, bevestigt het bedrijf volgens Nikkei Asian Review op het Chinese socialemediaplatform Weibo. Volgens Tesla zijn de chips gebruikt vanwege vertraging in de fabrieken door het coronavirus.
De verklaring van de automaker kwam na klachten van Chinese Model 3-bezitters over verouderde hardware. De klachten over de verouderde onderdelen stroomden binnen nadat enkele Model 3-bezitters zagen dat de sticker op de chips niet matchte met de informatie in de handleiding.
De nieuwe chip, die wordt gebruikt voor het autopilotsysteem van de Model 3, zou volgens Tesla 21 keer sneller zijn dan de oudere chipset die is gebruikt in de Chinese Model 3.
In de verklaring zegt Tesla dat de oudere chips gebruikt zijn vanwege problemen in de fabrieken als gevolg van de uitbraak van het coronavirus in China. Tesla zegt de oudere chips gratis te zullen vervangen.
Door het coronavirus werd de Tesla-fabriek eind januari gesloten en na een korte sluiting op 10 februari weer geopend. De Model 3 wordt sinds januari geleverd in China.
Niet netjes echter krijg je van Tesla altijd een gratis upgrade naar HW3.0 als je FSD. Op dit moment is de meerwaarde van HW3.0 nog beperkt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 13:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Niet erg netjes van Tesla de kopers van deze autos niet direct hierover te informeren.
Zijn er maar 2500 van gemaakt wereldwijd.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 12:35 schreef kaasplankje het volgende:
https://www.ad.nl/auto/ni(...)te-wachten~a2c3548b/
De Tesla roadster, dat is een auto die we eigenlijk alweer waren vergeten. Je ziet er ook nooit een.
Er zijn upgrade programmas voor de roadsterquote:Op zaterdag 7 maart 2020 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het repareren van accu's is goed te doen heb ik al gezien in diverse filmpjes.
Het is nu een beetje een kwestie van vraag en aanbod: er zijn nog te weinig oude EV's om als bedrijf daar op in te gaan springen om het te gaan repareren. Naarmate er meer EV's komen, wordt dat lucratiever, zeker gezien de nieuwprijzen van een accu-pakket: voor dat geld kan je heel wat uurtjes besteden aan het testen en vervangen van de cellen.
Omdat de meeste accu-pakketten vele tonnen aan kilometers halen kan je er voor deze Tesla bezitter vanuit gaan dat het vervangen van de slechte cellen voldoende is om weer een lange levensduur te hebben.
Wel matig dat Tesla niet zelf met zo'n service komt; een ruil-accu (net zoals je ook ruil-motoren en ruil-dynamo's kan kopen) tegen een goede prijs. Dat geeft vertrouwen aan diegenen die nog twijfelen.
Dat staat ook in dat artikel, dat komt bij de accu maar dan is hij 35k kwijt.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 14:21 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er zijn upgrade programmas voor de roadster
quote:BMW onthult 'Tesla-killer' met 600 km bereik
De i4 Concept heeft volgens BMW dankzij een 80 kWh-accupakket een actieradius van 600 kilometer, wat meer is dan de meeste elektrische auto's. Het vermogen is 530 pk en hij gaat van 0 naar 100 km/u in vier seconden De topsnelheid is ruim 200 km/u. Het maximale laadvermogen is 150 kW, vergelijkbaar met veel andere elektrische auto's.
Aan de voorkant van de i4 Concept zit een grote grille. De i4 gebruikt de vijfde generatie van de eDrive-aandrijflijn, net als de kleine SUV iX3, die later dit jaar al in productie gaat.
Productie start in 2021
De productie van de BMW i4 start volgend jaar. De prijzen zijn nog niet bekend. BMW investeerde 200 miljoen euro in de nieuwe fabriek in München waar de i4 wordt gebouwd.
De uiteindelijke versie zal erg lijken op deze conceptversie. Mogelijk worden voor de introductie nog enkele onderdelen aangepast, zoals de achterbumper en de koplampen.
Geluiden bij optrekken
De BMW i4 krijgt speciale acceleratiegeluiden ter compensatie van het gebrek aan motorgeluid. Die geluiden zijn gemaakt door componist Hans Zimmer en verschillen per automodus.
Met de i4 gaat BMW vanaf 2021 de concurrentie aan met onder meer de Tesla Model 3 en de Polestar 2.
Ja hilarisch. Waren er zo vroeg bij met de i3..... en dan al die jaren lopen slapen. De i3 was een goede EV met name door zijn lage gewicht. Beetje duur alleen.quote:
Het grappige is weer dat het AD er dan een vraag bij stelt alsof dit alle eigenaren gaat treffen van een Tesla, terwijl de prijzen van accuvervanging bij een MS, MX en M3 gewoon bekend zijn (M3 kost minder dan 10.000 euro).quote:Op zaterdag 7 maart 2020 12:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Zijn er maar 2500 van gemaakt wereldwijd.
Wel vreemd dat het nu opeens een probleem is.
Dit weten roadster rijders al jaren, was voor mij 4 jaar geleden de reden er geen te kopen toen ik er 1 voor een prikkie op de kop kon tikken.
Dat soort berichten zullen we de komende tijd vaker gaan zien van diverse merken, is ook prima dat er eindelijk wat te kiezen valt.quote:
Bijna iedere nieuwe "Tesla killer" is een ICE minder en dus pure winst. Het is alleen jammer dat het bij de duitsers alleen bij grote woorden blijft, men heeft het al jaren over de gewraakte Tesla killer zoals de e-Tron de EQC en de ID3.quote:
De i3 vond ik altijd een model wat je ontwerpt als je elektrische voertuigen geen succes wil laten zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja hilarisch. Waren er zo vroeg bij met de i3..... en dan al die jaren lopen slapen. De i3 was een goede EV met name door zijn lage gewicht. Beetje duur alleen.
Van de Roadster was de prijs ook al lang bekend, alleen is die prijs omhoog gegaan tegen de tijd dat vervanging ook daadwerkelijk nodig werd.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grappige is weer dat het AD er dan een vraag bij stelt alsof dit alle eigenaren gaat treffen van een Tesla, terwijl de prijzen van accuvervanging bij een MS, MX en M3 gewoon bekend zijn (M3 kost minder dan 10.000 euro).
Dat staat in het artikel, maar van een andere eigenaar van een roadster begrijp ik dat de goede man wat dingen door elkaar heeft gehaald.quote:Op zondag 8 maart 2020 15:18 schreef Benger het volgende:
[..]
Van de Roadster was de prijs ook al lang bekend, alleen is die prijs omhoog gegaan tegen de tijd dat vervanging ook daadwerkelijk nodig werd.
Dat was blijkbaar dan het doel van veel autobedrijven, want de meeste elektrische auto's waren lelijk. De i3 moest toen concurreren met de Leaf, Ion/iMiev en Zoe. Later met de Ampera-E en de Ioniq.... tja zeg het maar. Dan is de Zoe de enige die er nog redelijk neutraal uit zag. Helaas was het interieur weer graflelijk, wat bij de i3 wel weer netjes is.quote:Op zondag 8 maart 2020 15:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De i3 vond ik altijd een model wat je ontwerpt als je elektrische voertuigen geen succes wil laten zijn.
Laten we wel zijn, ik denk zelf dat Musk het heel goed heeft gezien dat een elektrische auto alleen maar gewild kan zijn als die er een beetje fatsoenlijk uitziet en gebruik maakt van de typische eigenschappen, zodat deze geweldig stuurt en bloedsnel is.quote:Op zondag 8 maart 2020 16:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat was blijkbaar dan het doel van veel autobedrijven, want de meeste elektrische auto's waren lelijk. De i3 moest toen concurreren met de Leaf, Ion/iMiev en Zoe. Later met de Ampera-E en de Ioniq.... tja zeg het maar. Dan is de Zoe de enige die er nog redelijk neutraal uit zag. Helaas was het interieur weer graflelijk, wat bij de i3 wel weer netjes is.
Zoë?quote:Op zondag 15 maart 2020 14:29 schreef Speekselklier het volgende:
sjonge jonge, stond ik gister bij de plaatselijke Seat, VW en Skoda dealer voor een e-up, Mii-e of eCityGo. Met oog op de subsidieregeling wilde ik gaan bestellen.
Alles is voor dit jaar uitverkocht.
VW neem geen bestellingen meer aan, kon wel een demo op kenteken kopen. (geen subsidie dus)
Skoda had een demo op kenteken en had nog een paar zilveren in bestelling. Levering december! Zilver was mijn laatste keuze en december vind iki wel heel ver weg.
Seat kon nog een demo leveren zonder kenteken. Maar dat was weer geen plus-uitvoering.
Kortom, ik ben afgedropen en wacht wel tot er meer merken met kleine autotjes komen. houd ik mijn centen nog ff in mijn zak.
die 26k met accu in eigendom is toch wel mijn max...quote:
Smart?quote:Op zondag 15 maart 2020 14:37 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
die 26k met accu in eigendom is toch wel mijn max...
dat red de zoe niet. misschien de nieuwe twingo later.
ja heb ik ook aan gedacht. Maar ik heb het nooit zo op smart gehad. Ja ik weet waar dd twingo vandaan kkmt.quote:
ja heb ik ook aan gedacht. Maar ik heb het nooit zo op smart gehad. Ja ik weet waar dd twingo vandaan komt. en ik rijd 50km per dag (snelweg). de accieradius is dan wat krap.quote:
De transitie naar elektromobiliteit gaat dus gestaag door ondanks historisch lage benzineprijzen en de wereldwijde virus-uitbraakquote:Tesla levert meer auto's dan verwacht: koers springt omhoog
Tesla, de maker van elektrische auto's, heeft in het eerste kwartaal 88.400 auto's aan klanten geleverd. Dat is meer dan waarop was gerekend. In de nabeurshandel stijgt de koers fors.
Marktkenners hadden ingeschat dat Tesla in de maanden januari tot en met maart 79.900 auto's zou afleveren. Dat werden er dus ruim 10 procent meer.
Zowel van Model 3 als van Model Y en de oudere Model S en Model X werden meer auto's afgeleverd dan door analisten was gedacht.
Handhaaft prognose voor 2020
Bij de presentatie van de cijfers over 2019 verwachtte Tesla in 2020 nog met gemak meer dan 500.000 auto's te kunnen afleveren. Opmerkelijk genoeg heeft Tesla die prognose niet gewijzigd, ondanks de gevolgen van het coronavirus.
quote:Ja, elektrische auto's zijn echt schoner dan brandstofauto's
In de discussie over het groene imago van elektrische auto's wordt vaak gewezen op de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van accupakketten en het feit dat elektrische auto's lang niet altijd op groene stroom rijden. Die discussie is volgens de internationale en onafhankelijke ngo Transport & Environment (TE) nu echt achterhaald: elektrische voertuigen zijn te allen tijde schoner.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook in een land als Polen, waar nog veel kolencentrales in gebruik zijn, valt de CO2-uitstoot van een volledig elektrische auto gedurende de levensduur 29 procent lager uit dan die van een benzine- of dieselauto.
In Zweden, waar het aandeel groene stroom het grootst is, is de uitstoot zelfs 79 procent lager. Een volledig elektrische auto in Nederland stoot gedurende zijn leven 58 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare brandstofauto. Het Europese gemiddelde komt uit op 63 procent minder uitstoot.
Alles is meegewogen, ook de grondstofwinning
Voor de goede orde, TE heeft de impact van alles wat er bij de productie en assemblage van accupakketten komt kijken meegerekend. Hieronder valt dus ook de mijnbouw voor stoffen als kobalt en lithium, die in het accupakket zitten. Voor brandstofauto's geldt dat er ook is gekeken naar de impact van oliewinning en raffinage.
Daarnaast is de CO2 die bij de productie van het voertuig zelf vrijkomt meegenomen in de cijfers. Daarbij is rekening gehouden met het feit dat er bijvoorbeeld bij de bouw van een auto in China meer CO2 vrijkomt dan bij productie in Zweden.
Tevens wijst TE erop dat er bij de productie en het gebruik van elektrische auto's nog volop mogelijkheden zijn om de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen, terwijl er bij brandstofvoertuigen minder ruimte is voor doorontwikkeling. Zo komen er steeds meer mogelijkheden voor recycling van accupakketten. Het accupakket kan in toenemende mate gerecycled worden.
Oude onderzoeken, verouderde gegevens
TE kan ook verklaren waarom er zo nu en dan toch onderzoeken opduiken waaruit zou blijken dat elektrische auto's helemaal niet zo schoon zijn als gedacht. Vaak wordt al dan niet bewust gebruikgemaakt van verouderde gegevens.
Zo is de productie van accupakketten door onder meer schaalvergroting inmiddels zoveel verbeterd dat er tot drie keer minder CO2 bij vrijkomt dan voorheen werd aangenomen.
Daarnaast wordt vaak geen rekening gehouden met het feit dat de elektriciteitsproductie gedurende de verwachte levensduur van een elektrische auto steeds groener wordt. Ook kunnen elektrische auto's dankzij zogeheten vehicle-to-gridtechnologie stroom aan het elektriciteitsnet terugleveren.
Bovendien gaat TE in zijn berekening uit van de zogeheten Real Driving Emissions (RDE) van brandstofauto's en dus niet van de opgegeven cijfers over het verbruik en de uitstoot, die vaak in een weinig realistische laboratoriumsetting behaald werden. Een elektrische auto leidt tot een lagere CO2-uitstoot dan een brandstofauto.
Elektrische auto's gaan langer mee
Tot slot laat TE weten dat elektrische auto's en accupakketten langer meegaan dan door andere partijen wordt aangenomen. bovendien wordt er gedurende de levensduur meer mee gereden dan gedacht. Daarnaast kunnen ze in toenemende mate gerecycled worden. Ook daar is rekening mee gehouden.
Daarnaast kunnen accupakketten bij hergebruik worden ingezet voor energieopslag. Zo bestaat het energieopslagsysteem van de Johan Cruijff ArenA uit tweedehands accu's van de Nissan Leaf.
Jammer dat er morgen weer een ander onderzoek kan opduiken wat het tegendeel beweert of pretendeert te beweren waarbij allerlei facetten en aannames worden gedaan.quote:
Dat er nog amper wat aan recycling gedaan wordt is omdat er relatief weinig elektrische auto's rondrijden en degenen die rondrijden nog niet oud genoeg zijn om de accu te recyclen.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ga de discussies ook niet meer aan. Zelfs een aap kan bedenken dat een elektrische rijden schoner is dan een motor met olie, benzine en andere vloeistoffen dat aan de achterkant van de auto eruit geblazen wordt. Dat onderdelen van een accu enzo niet goed te recyclen zijn enzo zijn flut argumenten die in de volgende jaren ongetwijfeld opgelost gaan worden door wijze mensen als Musk.
En zelfs al zou in het totale plaatje een EV niet schoner zijn.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Zelfs een aap kan bedenken dat een elektrische rijden schoner is dan een motor met olie, benzine en andere vloeistoffen dat aan de achterkant van de auto eruit geblazen wordt.
Klopt, het scheelt alleen al bakken vol met katalysators waar nu zeldzame metalen voor worden gewonnen (en als je pech hebt jatten ze 'm nog ook).quote:Op woensdag 29 april 2020 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En zelfs al zou in het totale plaatje een EV niet schoner zijn.
Een brandstof-auto stoot direct uit op elke plaats waar hij rijdt, ook in binnensteden en natuurgebieden.
De uitstoot van een EV vind plaats bij de electriciteitscentrale. Dat is een beter plek dan de binnensteden. Daarbij is filteren ook eenvoudige omdat één centrale 1000-den auto's bedient.
Probeer maar eens in een paar uur door Duitsland te rijden met zoon ding.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar jullie hoeven mij niet te overtuigen Hier staan 3 EV's voor het kantoor.
Alhoewel ik moet toegeven dat het milieu wel het laatste is wat me interesseert
Al gedaan, gingen met wat vrienden in twee Tesla's naar Duitsland. Met m'n Model S ging het prima, alle superchargers ook rustig en auto pilot in de files bij onderhoud is ie ook zuinig. Maar als je natuurlijk 200+ gaat rijden gaat het vrij snel. De andere was een Model X maar de 70 ofzo, dat ding is veel minder zuinig dus die moest achter mij in de slipstream Goed op de range letten vooral als je harder rijdt en anders weer even 80 achter een vrachtwagenquote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Probeer maar eens in een paar uur door Duitsland te rijden met zoon ding.
Alle richtingen? Ik bedoel letterlijk heel Duitsland. Grote steden.quote:Op woensdag 29 april 2020 17:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Al gedaan, gingen met wat vrienden in twee Tesla's naar Duitsland. Met m'n Model S ging het prima, alle superchargers ook rustig en auto pilot in de files bij onderhoud is ie ook zuinig. Maar als je natuurlijk 200+ gaat rijden gaat het vrij snel. De andere was een Model X maar de 70 ofzo, dat ding is veel minder zuinig dus die moest achter mij in de slipstream Goed op de range letten vooral als je harder rijdt en anders weer even 80 achter een vrachtwagen
Waarom zou ik door heel Duitsland willen rijdenquote:Op woensdag 29 april 2020 17:10 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Alle richtingen? Ik bedoel letterlijk heel Duitsland. Grote steden.
Maakt dat uit? aangezien het mij wel gelukt is.quote:Op woensdag 29 april 2020 17:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom zou ik door heel Duitsland willen rijden
Welk punt probeer je nou in godsnaam te maken?quote:Op woensdag 29 april 2020 17:11 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Maakt dat uit? aangezien het mij wel gelukt is.
Wel de lusten, niet de lasten.quote:Op maandag 4 mei 2020 21:32 schreef Fer het volgende:
Ok, niet milieuvriendelijk. Maar voor die 2 vakantieritten en als de rest van het jaar op zonnestroom gereden kan worden, maakt het niet zoveel uit.
Hoe voelt dat nu, zo superieur en anti-EV zijn?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wel de lusten, niet de lasten.
De hypocrisie van de EV rijder weer een stapje verder uitgebreid.
Kijk eens in de spiegel. Zo superieur dat je je eigen hypocrisie télkens weer goed komt lullen?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nu, zo superieur en anti-EV zijn?
Hoezo? Waar in dit topic ben ik hypocriet?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kijk eens in de spiegel. Zo superieur dat je je eigen hypocrisie télkens weer goed komt lullen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |