ja heb ik ook aan gedacht. Maar ik heb het nooit zo op smart gehad. Ja ik weet waar dd twingo vandaan komt. en ik rijd 50km per dag (snelweg). de accieradius is dan wat krap.quote:
De transitie naar elektromobiliteit gaat dus gestaag door ondanks historisch lage benzineprijzen en de wereldwijde virus-uitbraakquote:Tesla levert meer auto's dan verwacht: koers springt omhoog
Tesla, de maker van elektrische auto's, heeft in het eerste kwartaal 88.400 auto's aan klanten geleverd. Dat is meer dan waarop was gerekend. In de nabeurshandel stijgt de koers fors.
Marktkenners hadden ingeschat dat Tesla in de maanden januari tot en met maart 79.900 auto's zou afleveren. Dat werden er dus ruim 10 procent meer.
Zowel van Model 3 als van Model Y en de oudere Model S en Model X werden meer auto's afgeleverd dan door analisten was gedacht.
Handhaaft prognose voor 2020
Bij de presentatie van de cijfers over 2019 verwachtte Tesla in 2020 nog met gemak meer dan 500.000 auto's te kunnen afleveren. Opmerkelijk genoeg heeft Tesla die prognose niet gewijzigd, ondanks de gevolgen van het coronavirus.
quote:Ja, elektrische auto's zijn echt schoner dan brandstofauto's
In de discussie over het groene imago van elektrische auto's wordt vaak gewezen op de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van accupakketten en het feit dat elektrische auto's lang niet altijd op groene stroom rijden. Die discussie is volgens de internationale en onafhankelijke ngo Transport & Environment (TE) nu echt achterhaald: elektrische voertuigen zijn te allen tijde schoner.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook in een land als Polen, waar nog veel kolencentrales in gebruik zijn, valt de CO2-uitstoot van een volledig elektrische auto gedurende de levensduur 29 procent lager uit dan die van een benzine- of dieselauto.
In Zweden, waar het aandeel groene stroom het grootst is, is de uitstoot zelfs 79 procent lager. Een volledig elektrische auto in Nederland stoot gedurende zijn leven 58 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare brandstofauto. Het Europese gemiddelde komt uit op 63 procent minder uitstoot.
Alles is meegewogen, ook de grondstofwinning
Voor de goede orde, TE heeft de impact van alles wat er bij de productie en assemblage van accupakketten komt kijken meegerekend. Hieronder valt dus ook de mijnbouw voor stoffen als kobalt en lithium, die in het accupakket zitten. Voor brandstofauto's geldt dat er ook is gekeken naar de impact van oliewinning en raffinage.
Daarnaast is de CO2 die bij de productie van het voertuig zelf vrijkomt meegenomen in de cijfers. Daarbij is rekening gehouden met het feit dat er bijvoorbeeld bij de bouw van een auto in China meer CO2 vrijkomt dan bij productie in Zweden.
Tevens wijst TE erop dat er bij de productie en het gebruik van elektrische auto's nog volop mogelijkheden zijn om de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen, terwijl er bij brandstofvoertuigen minder ruimte is voor doorontwikkeling. Zo komen er steeds meer mogelijkheden voor recycling van accupakketten. Het accupakket kan in toenemende mate gerecycled worden.
Oude onderzoeken, verouderde gegevens
TE kan ook verklaren waarom er zo nu en dan toch onderzoeken opduiken waaruit zou blijken dat elektrische auto's helemaal niet zo schoon zijn als gedacht. Vaak wordt al dan niet bewust gebruikgemaakt van verouderde gegevens.
Zo is de productie van accupakketten door onder meer schaalvergroting inmiddels zoveel verbeterd dat er tot drie keer minder CO2 bij vrijkomt dan voorheen werd aangenomen.
Daarnaast wordt vaak geen rekening gehouden met het feit dat de elektriciteitsproductie gedurende de verwachte levensduur van een elektrische auto steeds groener wordt. Ook kunnen elektrische auto's dankzij zogeheten vehicle-to-gridtechnologie stroom aan het elektriciteitsnet terugleveren.
Bovendien gaat TE in zijn berekening uit van de zogeheten Real Driving Emissions (RDE) van brandstofauto's en dus niet van de opgegeven cijfers over het verbruik en de uitstoot, die vaak in een weinig realistische laboratoriumsetting behaald werden. Een elektrische auto leidt tot een lagere CO2-uitstoot dan een brandstofauto.
Elektrische auto's gaan langer mee
Tot slot laat TE weten dat elektrische auto's en accupakketten langer meegaan dan door andere partijen wordt aangenomen. bovendien wordt er gedurende de levensduur meer mee gereden dan gedacht. Daarnaast kunnen ze in toenemende mate gerecycled worden. Ook daar is rekening mee gehouden.
Daarnaast kunnen accupakketten bij hergebruik worden ingezet voor energieopslag. Zo bestaat het energieopslagsysteem van de Johan Cruijff ArenA uit tweedehands accu's van de Nissan Leaf.
Jammer dat er morgen weer een ander onderzoek kan opduiken wat het tegendeel beweert of pretendeert te beweren waarbij allerlei facetten en aannames worden gedaan.quote:
Dat er nog amper wat aan recycling gedaan wordt is omdat er relatief weinig elektrische auto's rondrijden en degenen die rondrijden nog niet oud genoeg zijn om de accu te recyclen.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ga de discussies ook niet meer aan. Zelfs een aap kan bedenken dat een elektrische rijden schoner is dan een motor met olie, benzine en andere vloeistoffen dat aan de achterkant van de auto eruit geblazen wordt. Dat onderdelen van een accu enzo niet goed te recyclen zijn enzo zijn flut argumenten die in de volgende jaren ongetwijfeld opgelost gaan worden door wijze mensen als Musk.
En zelfs al zou in het totale plaatje een EV niet schoner zijn.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Zelfs een aap kan bedenken dat een elektrische rijden schoner is dan een motor met olie, benzine en andere vloeistoffen dat aan de achterkant van de auto eruit geblazen wordt.
Klopt, het scheelt alleen al bakken vol met katalysators waar nu zeldzame metalen voor worden gewonnen (en als je pech hebt jatten ze 'm nog ook).quote:Op woensdag 29 april 2020 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
En zelfs al zou in het totale plaatje een EV niet schoner zijn.
Een brandstof-auto stoot direct uit op elke plaats waar hij rijdt, ook in binnensteden en natuurgebieden.
De uitstoot van een EV vind plaats bij de electriciteitscentrale. Dat is een beter plek dan de binnensteden. Daarbij is filteren ook eenvoudige omdat één centrale 1000-den auto's bedient.
Probeer maar eens in een paar uur door Duitsland te rijden met zoon ding.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar jullie hoeven mij niet te overtuigenHier staan 3 EV's voor het kantoor.
Alhoewel ik moet toegeven dat het milieu wel het laatste is wat me interesseert
Al gedaan, gingen met wat vrienden in twee Tesla's naar Duitsland. Met m'n Model S ging het prima, alle superchargers ook rustig en auto pilot in de files bij onderhoud is ie ook zuinig. Maar als je natuurlijk 200+ gaat rijden gaat het vrij snel. De andere was een Model X maar de 70 ofzo, dat ding is veel minder zuinig dus die moest achter mij in de slipstreamquote:Op woensdag 29 april 2020 14:18 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Probeer maar eens in een paar uur door Duitsland te rijden met zoon ding.
Alle richtingen? Ik bedoel letterlijk heel Duitsland. Grote steden.quote:Op woensdag 29 april 2020 17:09 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Al gedaan, gingen met wat vrienden in twee Tesla's naar Duitsland. Met m'n Model S ging het prima, alle superchargers ook rustig en auto pilot in de files bij onderhoud is ie ook zuinig. Maar als je natuurlijk 200+ gaat rijden gaat het vrij snel. De andere was een Model X maar de 70 ofzo, dat ding is veel minder zuinig dus die moest achter mij in de slipstreamGoed op de range letten vooral als je harder rijdt en anders weer even 80 achter een vrachtwagen
Waarom zou ik door heel Duitsland willen rijdenquote:Op woensdag 29 april 2020 17:10 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Alle richtingen? Ik bedoel letterlijk heel Duitsland. Grote steden.
Maakt dat uit? aangezien het mij wel gelukt is.quote:Op woensdag 29 april 2020 17:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom zou ik door heel Duitsland willen rijden
Welk punt probeer je nou in godsnaam te maken?quote:Op woensdag 29 april 2020 17:11 schreef rareman1 het volgende:
[..]
Maakt dat uit? aangezien het mij wel gelukt is.
Wel de lusten, niet de lasten.quote:Op maandag 4 mei 2020 21:32 schreef Fer het volgende:
Ok, niet milieuvriendelijk. Maar voor die 2 vakantieritten en als de rest van het jaar op zonnestroom gereden kan worden, maakt het niet zoveel uit.
Hoe voelt dat nu, zo superieur en anti-EV zijn?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wel de lusten, niet de lasten.
De hypocrisie van de EV rijder weer een stapje verder uitgebreid.
Kijk eens in de spiegel. Zo superieur dat je je eigen hypocrisie télkens weer goed komt lullen?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe voelt dat nu, zo superieur en anti-EV zijn?
Hoezo? Waar in dit topic ben ik hypocriet?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 13:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kijk eens in de spiegel. Zo superieur dat je je eigen hypocrisie télkens weer goed komt lullen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |