quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5xquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt weinig kennis van het begrip “energie”.
Een EV is onder de streep ruim 2,5 efficiënter dan een brandstofauto.
Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)quote:Qua kosten:
Je hebt voor 200km inderdaad 13kWh aan stroom nodig a ¤0,22 maar ook 5 tot 10 liter brandstof van ¤1,65 per liter voor een brandstofwagen.
Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger op brandstofquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5x
Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.quote:[..]
Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)
Een e-tron is nog een stuk gulziger met elektronen
Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoorquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger
[..]
Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] Klopt. Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken: - is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie? - is een huisje huren misschien niet handiger? - of AirBnB? Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland. Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
bEV vs ICE:quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoor
Het gaat uiteraard alleen om de mensen mét een caravan naar een verre vakantiebestemming. Genoeg mensen blijven zelfs in eigen land (of provincie).quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.
Ook is het telkens huren niet echt een betaalbaar alternatief voor de mensen die nu in het voorjaar al twee keer een weekje dicht bij huis kamperen en in het hoogseizoen nog 2-3 weken wat verder weg gaan. De huidige situatie moet je dan vergelijken met 4 a 5 weken huren van een alternatief.
Er zitten nog de nodige haken en ogen aan, zeker voor wie afhankelijk is van schoolvakanties. Buiten schoolvakanties kun je best voordelig ter plaatse een onderkomen huren en daar lekker met een compactere (dus duurzamere) auto naartoe rijden. In plaats van een grote ICE met caravan mee te slepen.
Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:37 schreef daNpy het volgende:
Ga jij weer doen alsof je de ketel bent?
En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.
Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.
Terwijl je het zelf dus net zo hard doet, alleen mag daar niks van gezegd worden?
Echt, het is gewoon triest.
Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Oke moderatorquote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.
Je hebt je punt gemaakt.
Dit is een EV-topic, staat het je niet aan ga dan weg.
Het is geen SC, het is geen KLB.
Zo beter?quote:
Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.
Normaal had hij op 1100km 2 tot 3x moeten laden, dus maximaal 50 tot 70 minuten aan de supercharger.
och in Nederlandse worden caravans ook alleen in de zomer verhuurd.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje.
Dat is een vrij ongeloofwaardig tijdsverschil eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Bizar. Mij lukt het om met drie keer laden uit Italië terug te rijden met de AP op 150 km/u.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 19:33 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.
Je rijdt net als bij een ICE ook je brandstofcel nooit helemaal leeg en bovendien is de route niet vlak en gebruik je ook verwarming, radio, etc.
het blijft een Amerikaanse auto.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 08:36 schreef kaasplankje het volgende:
Neehoor gloednieuwe wagen wel helemaal volgepakt natuurlijk.
Vind ik niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 21:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is een vrij ongeloofwaardig tijdsverschil eerlijk gezegd.
Dat was waarschijnlijk in de zomer, als je een Model 3 LR optimaal rijdt kan je rekening houden met een gemiddelde snelheid van max 100km/h over 1000km inclusief laden, je moet hierbij rekening houden met de laadcurve en lekker doorrijden (dus niet 110kmh sukkelen). Met andere woorden, harder rijden een hoger verbruik en dus vaker stoppen geeft een aanzienlijk hogere gemiddelde snelheid.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 21:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bizar. Mij lukt het om met drie keer laden uit Italië terug te rijden met de AP op 150 km/u.
Is zijn uitlijning compleet naar z’n grootje ofzo?
Denkfout, je wilt altijd met een zo lage mogelijke SoC aankomen in verband met je laadcurve. Als ik langere ritten heb met meerdere snellaad sessies dan kom ik het liefst aan met minder dan 10%.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 19:33 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Je rijdt net als bij een ICE ook je brandstofcel nooit helemaal leeg en bovendien is de route niet vlak en gebruik je ook verwarming, radio, etc.
Het was twee weken terug. Ik rij al jaren met de Tesla naar de wintersport, wat voor mij meermaals per jaar is, dus ik weet aardig wat je aan tijdsverlies hebt tov een ICE. 2,5 uur is idioot veel. Dat kan alleen als je dwangmatig stopt bij een SOC rond de 60% en dan doorladen tot 100% oid.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 10:37 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vind ik niet.
[..]
Dat was waarschijnlijk in de zomer, als je een Model 3 LR optimaal rijdt kan je rekening houden met een gemiddelde snelheid van 100km/h inclusief laden, je moet hierbij rekening houden met de laadcurve en lekker doorrijden (dus niet 110kmh sukkelen). Met andere woorden, harder rijden een hoger verbruik en dus vaker stoppen geeft een aanzienlijk hogere gemiddelde snelheid.
[ afbeelding ]
Wanneer je 110kmh rijdt en misschien ook geen rekening houdt met de laadcurve, wellicht een keer stall moet delen bij een supercharger dan klinkt de 2.5 uur extra reistijd zeer aannemelijk. Op buitenlandse trips laadt ik ook het liefst bij IONITY omdat snelheid daar gegarandeerd is.
[..]
Denkfout, je wilt altijd met een zo lage mogelijke SoC aankomen in verband met je laadcurve. Als ik langere ritten heb met meerdere snellaad sessies dan kom ik het liefst aan met minder dan 10%.
[ afbeelding ]
Bij snellaadstop 1 plan ik snellaadstop 2 en rijdt ik daar zo hard mogelijk naartoe totdat de navi begint te zeuren dat ik een lagere snelheid moet aanhouden omdat ik het anders niet haal. Je gemiddelde snelheid gaat er van omhoog, het rijplezier wordt groter en je accu wordt er lekker warm van voor een goede laadsnelheid bij third party laadaanbieders zoals IONITY
Als @:kaasplankje het traject stuurt dan is bovenstaande eenvoudig aantoonbaar met https://abetterrouteplanner.com/
Gewicht speelt nauwelijks een rol als je op snelwegen rijdt.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 08:36 schreef kaasplankje het volgende:
Neehoor gloednieuwe wagen wel helemaal volgepakt natuurlijk.
Dat is precies wat ik zeg toch .quote:Op zaterdag 15 februari 2020 10:56 schreef VEM2012 het volgende:
ort, wat voor mij meermaals per jaar is, dus ik weet aardig wat je aan tijdsverlies hebt tov een ICE. 2,5 uur is idioot veel. Dat kan alleen als je dwangmatig stopt bij een SOC rond de 60% en dan doorladen tot 100% oid.
Laatste keer heb ik een keer 10 minuten geladen, een keer 15 min en 45 min tijdens het diner. Tov een ICE is dat 10 minuten extra.
Ik heb een pre-raven S. Maar het was met de M3 AWD+.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 10:59 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg toch .
1100km in 11 uur was met de M3 LR te doen geweest, wanneer de ICE bestuurder netjes zijn pauze neemt over die 1100 km is het verschil in reistijd miniem, wanneer de ICE bestuurder enkel stopt om te tanken is het verschil 1 tot 1,5 uur.
Ik ben nu wel benieuwd naar het traject wat je hebt afgelegd naar Italie, en wat voor Tesla je hebt, met 3x stoppen met 150kmh moet dat haast wel een S raven zijn
Dat scheelt erg weinig. Maximaal 5 min langer laden ergens. We hebben het over ongeveer 0,15%.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 13:19 schreef kaasplankje het volgende:
Op de terugweg doe je ook meer km's bergaf dan laadt de auto bij. Dat kan ook verklaren waarom je dan minder laadstops hebt.
twitter:elonmusk twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 05:45:47 Tesla Model S estimated EPA range is now above 390 miles or ~630 km https://t.co/sNFzIkuJpC reageer retweet
Ben je al aan het sparen dan?quote:Op zondag 16 februari 2020 07:07 schreef kaasplankje het volgende:
Die Zuid Afrikaan roept wel vaker wat. Wilde de Tesla 3 ook voor 30K aanbieden.
heb je daar een bron van? Volgens mij ging het om een $36.000 M3.quote:Op zondag 16 februari 2020 07:07 schreef kaasplankje het volgende:
Die Zuid Afrikaan roept wel vaker wat. Wilde de Tesla 3 ook voor 30K aanbieden.
Nou nee, ik hoef voorlopig nog geen elektrokarrretje. Waarschijnlijk gaat volgend jaar mijn huidige broembroem eruit en neem ik een nieuwe broembroem, waarom? Omdat het nu nog kan.quote:Op zondag 16 februari 2020 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben je al aan het sparen dan?
Dat kan toch ook nog? Je zal broembroems sowieso nog wel tot 2040 zien rondrijden.quote:Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nou nee, ik hoef voorlopig nog geen elektrokarrretje. Waarschijnlijk gaat volgend jaar mijn huidige broembroem eruit en neem ik een nieuwe broembroem, waarom? Omdat het nu nog kan.
ik vrees alleen dat ze vooral stil staan ivm benzine-prijs.quote:Op zondag 16 februari 2020 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan toch ook nog? Je zal broembroems sowieso nog wel tot 2040 zien rondrijden.
Daarna zal dat snel afnemen.
Ik vernoed dat de wegenbelasting voor dergelijke wagens al lang voor die tijd zodanig hoog geworden is dat er weinig meer van op de weg te vinden zijn, althans in de meeste noord-europese landen.quote:Op zondag 16 februari 2020 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan toch ook nog? Je zal broembroems sowieso nog wel tot 2040 zien rondrijden.
Daarna zal dat snel afnemen.
quote:Op zondag 16 februari 2020 16:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vernoed dat de wegenbelasting voor dergelijke wagens al lang voor die tijd zodanig hoog geworden is dat er weinig meer van op de weg te vinden zijn, althans in de meeste noord-europese landen.
Dat ook!quote:Op zondag 16 februari 2020 16:54 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik vrees alleen dat ze vooral stil staan ivm benzine-prijs.
Een nieuwe ICE wagen kopen levert een aanzienlijk risico van waardedaling op. Het lijkt me verstandiger dan een gebruikte wagen te kopen en de kat nog ff uit de boom te kijken inderdaad.quote:Op zondag 16 februari 2020 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar je kan nu sowieso nog wel een broembroem kopen, gebruikt of nieuw.
Al zou ik zelf dan eerder voor gebruikt gaan en dan over 5 jaar nog eens kijken.
Hangt wel van het model af, ik zie sommige auto's met ICE alleen maar duurder worden. In Amerika is dat al een tijdje aan de gang en dat waait over de plas. Vroeger was dat alleen met zeldzame Ferrari's nu zie je steeds meer automerken geld waard worden.quote:
Ja het hangt ook af van je persoonlijke situatie. Als wij 2 auto's voor de deur hadden dan zou een daarvan ook makkelijker een EV zijn voor boodschappen, kid halen en brengen, korte ritjes. Maar wij hebben maar 1 auto. Verder gaan we regelmatig een weekend weg, op wintersport of lange stukken naar familie. Dat kan ook wel met een EV maar 't is al aanpassen aan je auto. Ik heb de auto verder niet dagelijks nodig voor woon-werk en mijn lief ook niet. Verder wonen wij in de stad in een portiekwoning en als ik een eigen oprit of garage zou hebben dan was het ook al eenvoudiger met inpluggen.quote:Op zondag 16 februari 2020 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan toch ook nog? Je zal broembroems sowieso nog wel tot 2040 zien rondrijden.
Daarna zal dat snel afnemen.
Het risico op waardedaling waar ik het over heb is dat je nog niet precies weet wat overheden gaan doen om het ICE gebruik verder terug te dringen. Als de benzine flink duurder wordt door accijnzen of de wegenbelasting flink omhoog gaat dan komt dat als risicopremie in afslag van de prijs. In Nederland timmert Urgenda nog steeds aan de weg en dat kan gevolgen hebben zoals we al hebben gezien.quote:Op zondag 16 februari 2020 17:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hangt wel van het model af, ik zie sommige auto's met ICE alleen maar duurder worden. In Amerika is dat al een tijdje aan de gang en dat waait over de plas. Vroeger was dat alleen met zeldzame Ferrari's nu zie je steeds meer automerken geld waard worden.
Dat klopt, maar ik koop geen auto voor de restwaarde maar om zelf in te rijden. Als mijn Euro6 diesel straks teveel in waarde daalt zou dat meer een argument zijn om er nog even mee door te rijden.quote:Op zondag 16 februari 2020 17:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het risico op waardedaling waar ik het over heb is dat je nog niet precies weet wat overheden gaan doen om het ICE gebruik verder terug te dringen. Als de benzine flink duurder wordt door accijnzen of de wegenbelasting flink omhoog gaat dan komt dat als risicopremie in afslag van de prijs. In Nedereland timmert Urgenda nog steeds aan de weg en dat kan gevolgen hebben zoals we al hebben gezien.
Dat is ook gunstiger voor het millieu omdat er dan langer wordt doorgereden met autos, een trend die al langer gaande is. Een auto maken levert nogal wat millieu-schade op. Het kan ook zijn dat er een soort schrootpremie komt op oudere ICE's als je die laat slopen en een EV koopt.quote:Op zondag 16 februari 2020 17:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik koop geen auto voor de restwaarde maar om zelf in te rijden. Als mijn Euro6 diesel straks teveel in waarde daalt zou dat meer een argument zijn om er nog even mee door te rijden.
35K. En dat is ook een tijdje het geval geweest.quote:Op zondag 16 februari 2020 07:07 schreef kaasplankje het volgende:
Die Zuid Afrikaan roept wel vaker wat. Wilde de Tesla 3 ook voor 30K aanbieden.
ik bij drievoudige wegenvelasting en dubbele benzineprijs?quote:Op zondag 16 februari 2020 17:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik koop geen auto voor de restwaarde maar om zelf in te rijden. Als mijn Euro6 diesel straks teveel in waarde daalt zou dat meer een argument zijn om er nog even mee door te rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |