quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5xquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt weinig kennis van het begrip “energie”.
Een EV is onder de streep ruim 2,5 efficiënter dan een brandstofauto.
Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)quote:Qua kosten:
Je hebt voor 200km inderdaad 13kWh aan stroom nodig a ¤0,22 maar ook 5 tot 10 liter brandstof van ¤1,65 per liter voor een brandstofwagen.
Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger op brandstofquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5x
Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.quote:[..]
Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)
Een e-tron is nog een stuk gulziger met elektronen
Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoorquote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger
[..]
Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] Klopt. Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken: - is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie? - is een huisje huren misschien niet handiger? - of AirBnB? Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland. Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
bEV vs ICE:quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoor
Het gaat uiteraard alleen om de mensen mét een caravan naar een verre vakantiebestemming. Genoeg mensen blijven zelfs in eigen land (of provincie).quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.
Ook is het telkens huren niet echt een betaalbaar alternatief voor de mensen die nu in het voorjaar al twee keer een weekje dicht bij huis kamperen en in het hoogseizoen nog 2-3 weken wat verder weg gaan. De huidige situatie moet je dan vergelijken met 4 a 5 weken huren van een alternatief.
Er zitten nog de nodige haken en ogen aan, zeker voor wie afhankelijk is van schoolvakanties. Buiten schoolvakanties kun je best voordelig ter plaatse een onderkomen huren en daar lekker met een compactere (dus duurzamere) auto naartoe rijden. In plaats van een grote ICE met caravan mee te slepen.
Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:37 schreef daNpy het volgende:
Ga jij weer doen alsof je de ketel bent?
En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.
Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.
Terwijl je het zelf dus net zo hard doet, alleen mag daar niks van gezegd worden?
Echt, het is gewoon triest.
Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Oke moderatorquote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.
Je hebt je punt gemaakt.
Dit is een EV-topic, staat het je niet aan ga dan weg.
Het is geen SC, het is geen KLB.
Zo beter?quote:
Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.
Normaal had hij op 1100km 2 tot 3x moeten laden, dus maximaal 50 tot 70 minuten aan de supercharger.
och in Nederlandse worden caravans ook alleen in de zomer verhuurd.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje.
Dat is een vrij ongeloofwaardig tijdsverschil eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Bizar. Mij lukt het om met drie keer laden uit Italië terug te rijden met de AP op 150 km/u.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 19:33 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.
Je rijdt net als bij een ICE ook je brandstofcel nooit helemaal leeg en bovendien is de route niet vlak en gebruik je ook verwarming, radio, etc.
het blijft een Amerikaanse auto.quote:Op zaterdag 15 februari 2020 08:36 schreef kaasplankje het volgende:
Neehoor gloednieuwe wagen wel helemaal volgepakt natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |