abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191506374
De opkomst van electrisch vervoer lijkt ondanks de flink lagere olieprijs door te zetten. Het percentage electrische voertuigen bedraagt vaak nog geen 1% van het totaal aantal voertuigen in welvarende landen. Global warming zet diverse overheden ertoe aan elektromobiliteit te stimuleren. Met de introductie van goedkopere electrische autos die een grote actieradius hebben zoals de Model 3 van Tesla kan het aantal electrische voertuigen snel stijgen. Ook de electrische fiets is bezig met een flinke opmars. De toename van elektromobiliteit kan op termijn flinke geopolitieke veranderingen te weeg brengen. Immers de afhankelijkheid van aardolie zal verder afnemen waardoor olielanden in de problemen kunnen geraken. Hoe snel en op welke wijze zal de transitie verlopen en wat voor gevolgen heeft het op diverse raakvlakken?

quote:
Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017

De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.

Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.

Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.

Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:
Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar

De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.

E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.




https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf

Hier weer verder
pi_191506395
Sowieso jammer dat dit topic weer mensen aantrekt die zich feiten-loos in de discussie mengen.

Daar zijn al tientallen KLB topics voor, hou dat daar en hou het hier leuk.
pi_191506470
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je hebt weinig kennis van het begrip “energie”.
Een EV is onder de streep ruim 2,5 efficiënter dan een brandstofauto.
Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5x

quote:
Qua kosten:

Je hebt voor 200km inderdaad 13kWh aan stroom nodig a ¤0,22 maar ook 5 tot 10 liter brandstof van ¤1,65 per liter voor een brandstofwagen.
Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)

Een e-tron is nog een stuk gulziger met elektronen ;)
pi_191506514
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Heb je het nu over energetische efficiency of over financiële efficiency. Volgens mij is een EV energetisch aanzienlijk efficienter dan die 2.5x
Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger op brandstof ;)
Bij een 8-cilinder worden de cijfers uiteraard een stuk beroerder.

quote:
[..]

Als je 200km aflegt met een gemiddelde EV heb je minimaal het dubbele aan stroom nodig, houdt rekening met 25kWh (zomer) tot 40kWh (winter)

Een e-tron is nog een stuk gulziger met elektronen ;)
Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.
Maar goed, ook 30x ¤0,22 of 10x ¤1,65 scheelt nogal wat in het voordeel van de EV.
pi_191506541
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik ging dan uit van de zuinigste tegenhanger ;)
[..]

Je hebt gelijk, ik heb per ongeluk met 100km gerekend, zat net mobiel te prutsen.
Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoor :)
pi_191506561
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende: [..] Klopt. Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken: - is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen - hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie? - is een huisje huren misschien niet handiger? - of AirBnB? Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland. Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.

Ook is het telkens huren niet echt een betaalbaar alternatief voor de mensen die nu in het voorjaar al twee keer een weekje dicht bij huis kamperen en in het hoogseizoen nog 2-3 weken wat verder weg gaan. De huidige situatie moet je dan vergelijken met 4 a 5 weken huren van een alternatief.

Er zitten nog de nodige haken en ogen aan, zeker voor wie afhankelijk is van schoolvakanties. Buiten schoolvakanties kun je best voordelig ter plaatse een onderkomen huren en daar lekker met een compactere (dus duurzamere) auto naartoe rijden. In plaats van een grote ICE met caravan mee te slepen.
pi_191506584
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Op zicht interessant om die efficiency t.o.v. een ICE (energetisch en financieel) eens uit te rekenen, zal ik eens doen. Ik moet er nu vandoor :)
bEV vs ICE:



Dit is voor bEV vs brandstofcel vs motor direct op waterstof.



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-02-2020 18:05:13 ]
pi_191506636
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje. Huisjes kosten in het hoogseizoen zo'n 150 euro per nacht.

Ook is het telkens huren niet echt een betaalbaar alternatief voor de mensen die nu in het voorjaar al twee keer een weekje dicht bij huis kamperen en in het hoogseizoen nog 2-3 weken wat verder weg gaan. De huidige situatie moet je dan vergelijken met 4 a 5 weken huren van een alternatief.

Er zitten nog de nodige haken en ogen aan, zeker voor wie afhankelijk is van schoolvakanties. Buiten schoolvakanties kun je best voordelig ter plaatse een onderkomen huren en daar lekker met een compactere (dus duurzamere) auto naartoe rijden. In plaats van een grote ICE met caravan mee te slepen.
Het gaat uiteraard alleen om de mensen mét een caravan naar een verre vakantiebestemming. Genoeg mensen blijven zelfs in eigen land (of provincie).

Voor de rest is het met laadpalen nog wel te doen.

Als er totaal 550.000 caravans en campers zijn, dan is het voor 8.000.000 autobezitters sowieso geen issue.

Mensen die perse een (eigen) caravan willen slepen doen er voor lange vakanties voorlopig nog goed aan om hun EV te houden. Het gaat dan om maximaal 6,8% van de autobezitters.

Als je geen kinderen hebt of met pensioen bent, ben je uiteraard alweer wat flexibeler.

Sowieso zorgt de slechte spreiding van vakanties voor het verspillen van resources.
pi_191506706
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:37 schreef daNpy het volgende:

Ga jij weer doen alsof je de ketel bent? _O-
Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 18:04:47 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
  vrijdag 14 februari 2020 @ 18:06:41 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191506753
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 18:10:12 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191506804
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik constateer gewoon dat je eerst loopt te klagen dat anderen geen serieuze discussie willen voeren en dat je vervolgens zelf aan het baggeren bent.
En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.
Terwijl je het zelf dus net zo hard doet, alleen mag daar niks van gezegd worden?

Echt, het is gewoon triest.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191506899
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:10 schreef daNpy het volgende:

[..]

En als jullie die spiegel wordt voorgehouden zijn jullie ineens over de zeik.
Terwijl je het zelf dus net zo hard doet, alleen mag daar niks van gezegd worden?

Echt, het is gewoon triest.
Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.
Je hebt je punt gemaakt.

Dit is een EV-topic, staat het je niet aan ga dan weg.
Het is geen SC, het is geen KLB.
pi_191506927
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.
Normaal had hij op 1100km 2 tot 3x moeten laden, dus maximaal 50 tot 70 minuten aan de supercharger.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 18:18:40 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191506941
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.
Je hebt je punt gemaakt.

Dit is een EV-topic, staat het je niet aan ga dan weg.
Het is geen SC, het is geen KLB.
Oke moderator :s)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191506982
quote:
Ja, interessante filmpjes altijd van hem, ben abonnee.
Hij heeft zelf overigens ook een Tesla.
pi_191507442
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:18 schreef daNpy het volgende:

[..]

Oke moderator :s)
Zo beter?

Je bent nu al een aantal posts aan het drammen.
Je hebt je punt gemaakt.

Dit is een EV-topic, staat het je niet aan ga dan weg.
Het is geen SC, het is geen KLB.

Dankje.
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 19:33:47 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191508240
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk, hangt af van snelheid van beide auto's, of je bij een supercharger laadt of niet, of je pauzeert of niet, of je het verkeer mee hebt of niet.
Normaal had hij op 1100km 2 tot 3x moeten laden, dus maximaal 50 tot 70 minuten aan de supercharger.
Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.

Je rijdt net als bij een ICE ook je brandstofcel nooit helemaal leeg en bovendien is de route niet vlak en gebruik je ook verwarming, radio, etc.

[ Bericht 5% gewijzigd door kaasplankje op 14-02-2020 19:40:27 ]
  vrijdag 14 februari 2020 @ 20:34:28 #19
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191509332
Wat ik wel leuk vind aan de Tesla is dat hij als je een bestemming invoert die verder is dan de range, de auto zelf navigeert van supercharger naar supercharger tot je op je eindbestemming bent. Je hoeft dus zelf niet na te denken hoever je nog kan rijden op je accu dat doet de auto voor jou.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 20:48:13 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191509605
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die ICE auto huren is nu nog een leuk alternatief, maar wordt natuurlijk een groot drama als iedereen dat wil in het hoogseizoen. Een huurvloot van grote ICE's aanhouden voor een twee maanden hoogseizoen waarin velen op vakantie willen zonder al te veel laadstops is immers een kostbaar grapje.
och in Nederlandse worden caravans ook alleen in de zomer verhuurd.

En ik weet dat er op dit moment in Faro ongeveer 10.000 huurauto's stil staan (en waarschijnlijk 1000den verkocht om in april nieuw aan tekopen) omdat het laagseizoen is. Dat zal aan de andere costa's niet anders zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2020 21:38:33 ]
Tot nooit .......
pi_191510586
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:06 schreef kaasplankje het volgende:
Van de winter toevallig met mijn swagger op wintersport geweest, hij Tesla 3 en ik in de Euro 6 diesel. Hij 2.5 uur eerder vertrokken en uiteindelijk kwamen we net iets eerder op bestemming dan hij aan na 1100km.
Dat is een vrij ongeloofwaardig tijdsverschil eerlijk gezegd.
pi_191510610
Never mind.
pi_191510664
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:33 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee 2 3x laden is niet voldoende, kruissnelheid vd Tes 3 was 110. En het was een long range model. Ik geloof dat hij 4/5 keer gelaad heeft. Wij reden max snelheid, dus meest 135km/h.

Je rijdt net als bij een ICE ook je brandstofcel nooit helemaal leeg en bovendien is de route niet vlak en gebruik je ook verwarming, radio, etc.
Bizar. Mij lukt het om met drie keer laden uit Italië terug te rijden met de AP op 150 km/u.

Is zijn uitlijning compleet naar z’n grootje ofzo?
  zaterdag 15 februari 2020 @ 08:36:30 #24
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191517057
Neehoor gloednieuwe wagen wel helemaal volgepakt natuurlijk.
  zaterdag 15 februari 2020 @ 09:14:46 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191517355
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 08:36 schreef kaasplankje het volgende:
Neehoor gloednieuwe wagen wel helemaal volgepakt natuurlijk.
het blijft een Amerikaanse auto.
Is de uitlijning compleet naar zijn grootje of zo?
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')