abonnement Unibet Coolblue
pi_191499299
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:49 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wie had dit niet aan zien komen :')
Ik zag het uiteraard aankomen dat er altijd EV haters zijn die in dit verhaaltje trappen.

Laden In de woonwijk doe je als je slaapt. Onderweg laad je bij de snellader aan de snelweg. Als je al onderweg moet laden.

Dus die ‘laaddrukte’ is er helemaal niet. Het is een non-probleem.

Natuurlijk zal de capaciteit uitgebreid moeten worden (meer nog vanwege de warmtepompen, want die verbruiken meer op jaarbasis dan een BEV), maar die uitbreiding is echt geen moeilijk haalbaar iets.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 06:39:07 #277
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191499471
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 05:50 schreef VEM2012 het volgende:
Dus die ‘laaddrukte’ is er helemaal niet. Het is een non-probleem.
_O-

https://www.ad.nl/auto/ve(...)d-op-zwart~a1878199/
pi_191499873
quote:
Ja, dat elaad hun producten wil slijten snap ik.

En overigens is slim laden ook gewoon slim. Mensen komen om 19u thuis van hun werk, pluggen in en verder denken ze daar niet over na. Prima om dan vanaf 21u pas te gaan laden.

Ze moeten gewoon ook voor laadpalen een daltarief maken. Veel slimmer.

Maar iemand die in problemen komt omdat hij per se moet laden op het piekmoment (tot 21u)? No way. Je gaat toch niet bij een gewone lader staan als je onderweg een paar honderd km range nodig hebt? Daar heb je fastned /suc voor.
pi_191499888
Er komt nog een tijd dat we hartelijk kunnen lachen om het huidige geklungel met elektrisch rijden
  vrijdag 14 februari 2020 @ 08:17:32 #280
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191499954
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 07:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar iemand die in problemen komt omdat hij per se moet laden op het piekmoment (tot 21u)? No way. Je gaat toch niet bij een gewone lader staan als je onderweg een paar honderd km range nodig hebt? Daar heb je fastned /suc voor.
Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).
Nee, je kan beter eerst een stukje rijden naar een Fastned laadstation, daar (meer) voor stroom betalen én nog een half uur moeten wachten.

Nee, dat is echt véél gebruiksvriendelijker dan in 3 minuten tanken en (weer) onderweg zijn met een range van 800km. Maar hey, je hebt geen vieze handjes :')_!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191500032
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 08:17 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).
Nee, je kan beter eerst een stukje rijden naar een Fastned laadstation, daar (meer) voor stroom betalen én nog een half uur moeten wachten.

Nee, dat is echt véél gebruiksvriendelijker dan in 3 minuten tanken en (weer) onderweg zijn met een range van 800km. Maar hey, je hebt geen vieze handjes :')_!
Mijn hemel, wat is jouw niveau van begrijpend lezen ondermaats.

Het is een non-probleem dat niet alle Elektrische auto’s kunnen laden in de woonwijken tijdens de piekuren. Als je na 21 uur begint met laden, dan nog zit je auto vol rond 5 uur de volgende ochtend.
pi_191500038
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 08:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Er komt nog een tijd dat we hartelijk kunnen lachen om het huidige geklungel met elektrisch rijden
Ja, wat een geklungel. Ik kom thuis, mijn garagedeur opent automatisch, ik stop in de garage, stap uit, plug in, klaar.

Ook al rij ik heel veel kilometers, ik moet zelden buitenshuis laden. Mijn gratis supercharge kilometers krijg ik ook verre van opgemaakt, ondanks extra geplande trips.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 09:24:56 #283
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191500418
Het probleem met de elektrische auto is dat iedereen alle veranderingen als een groot probleem zien. Alles wat niet hetzelfde is is ineens een probleem wat
a) niet ge-accepteert kan worden
b) waar je niet niet omheen kan.

Niemand hoor je over de voordelen,
Minder onderhoud
Langere levensduur
Goedkoper tanken
(ik laat milieuvriendelijk even buiten beschouwing)

Probleem 1:
Beperkte actieradius...
De goedkoopste moderne elektrische auto's hebben een actieradius van zo'n 250km. 90% van de mensen rijd dit niet dagelijks maar wekelijks. Dat ene ritje per jaar naar je oma in Groningen, daar moet je dan even bij nadenken. Maar nee, het wordt gezien als een onontkoombaar probleem en vooral een rede om geen EV te kopen.
Oplossingen: Toch een keer onderweg een half uurtje tanken? Hoef je minder lang bij die oude tang te zijn. Lekker bakkie koffie onderweg, het is toch je vrije dag.
(2 uur rijden, kwartiertje pauze is ook veiliger)

Probleem 2:
Langzaam laden..
Ja maar de kilometer vreter is heel veel tijd kwijt aan laden. Dat klopt, het gebeurt dan wel nachts in de garage dus eigenlijk is het theorie. Maar jij bent geen kilometervreter. Dat is maar 2% van de automobilisten, de rest speelt kilometervreter.
Oplossing: Geef die 2% een benzine auto, voor 98% is het echt onzin.

Probleem 3:
Het stroom Netwerk dat overbelast raakt.
Oplossing: Echt te simpel, intelligente laders en zorg daarmee voor verschillende tarieven. Je stelt in om hoe laat je je auto vol wil hebben. De auto laad dan rond piektijden. En als de lader intelligent is, maak dat dan ook de tarieven. Hoe flexibeler jij je tijd instelt, hoe goedkoper je tankt. Wedden dat niemand het meer een probleem vind als hij pas om 23u start met laden?

Kortom,
Denk eens niet in problemen, denk in oplossingen!

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 14-02-2020 09:31:10 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 14 februari 2020 @ 09:34:19 #284
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191500519
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 09:24 schreef Speekselklier het volgende:
Het probleem met de elektrische auto is dat iedereen alle veranderingen als een groot probleem zien. Alles wat niet hetzelfde is is ineens een probleem wat
a) niet ge-accepteert kan worden
b) waar je niet niet omheen kan.

Probleem 1:
Beperkte actieradius...
De goedkoopste moderne elektrische auto's hebben een actieradius van zo'n 250km. 90% van de mensen rijd dit niet dagelijks maar wekelijks. Dat ene ritje per jaar naar je oma in Groningen, daar moet je dan even bij nadenken. Maar nee, het wordt gezien als een onontkoombaar probleem en vooral een rede om geen EV te kopen.
Oplossingen: Toch een keer onderweg een half uurtje tanken? Hoef je minder lang bij die oude tang te zijn. Lekker bakkie koffie onderweg, het is toch je vrije dag.
(2 uur rijden, kwartiertje pauze is ook veiliger)

Probleem 2:
Langzaam laden..
Ja maar de kilometer vreter is heel veel tijd kwijt aan laden. Dat klopt, het gebeurt dan wel nachts in de garage dus eigenlijk is het theorie. Maar jij bent geen kilometervreter. Dat is maar 2% van de automobilisten, de rest speelt kilometervreter.
Oplossing: Geef die 2% een benzine auto, voor 98% is het echt onzin.

Probleem 3:
Het stroom Netwerk dat overbelast raakt.
Oplossing: Echt te simpel, intelligente laders en zorg daarmee voor verschillende tarieven. Je stelt in om hoe laat je je auto vol wil hebben. De auto laad dan rond piektijden. En als de lader intelligent is, maak dat dan ook de tarieven. Hoe flexibeler jij je tijd instelt, hoe goedkoper je tankt. Wedden dat niemand het meer een probleem vind als hij pas om 23u start met laden?

Kortom,
Denk eens niet in problemen, denk in oplossingen!
Ik zie online heel veel haat reacties.
En onzin reacties zelfs.
Zelfs de punten die je aanhaalt zie ik regelmatig voorbij komen als:
- je moet wel 2 uur laden als je op vakantie wil.
- Je kan maar 200 km rijden
- Het netwerk kan het niet aan
- Mijn diesel is schoner
- Hij kan de caravan niet trekken

Ik weet niet of het ontwetendheid is of gewoon trollen.
De haat is niet normaal, ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Een goede elektrische auto (dan heb ik het niet over een Zoe) beperkt niemand in z'n vrijheden.
Ja het is anders rijden, je moet je rit plannen (alhoewel er auto's bestaan die dit voor je kunnen doen). Je vertrekt altijd met een volle batterij/tank.
Voor 95% is de actieradius echt ruim voldoende, zelfs voor op vakantie.

Waar ik zelf wel kanttekeningen bij zet die bij nieuwe EV rijders slecht bekend zijn:
- Laden in het buitenland aan een publieke paal kan soms tricky zijn als je niet de juiste pasjes hebt (voor de Tesla rijder minder van belang ivm het Europese Supercharger netwerk)
- Snelladen niet voor elke EV echt rap of beperkt tot 1x per dag.

Zeker puntje 2 kan bijdragen aan een slecht imago maar dat is aan de fabrikanten want ze bestaan wel (die het echt snel kunnen) maar wordt vaak niet toegepast helaas en ja dan sta je een stuk langer aan de lader omdat je net de verkeerde auto hebt gekozen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191503135
Caravan niet kunnen trekken, of wel kunnen trekken maar vervolgens amper range over houden is voor caravan-kampeerders natuurlijk wel een issue.

Stel een auto met 350km range:
Na 200-250 kilometer even snelladen met een kopje koffie of hapje eten is geen punt. Maar met caravan wordt dat al na minder dan 150 kilometer stoppen. Dat drukt dan echt op de reisafstand die je per dag kunt afleggen.
pi_191503552
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Caravan niet kunnen trekken, of wel kunnen trekken maar vervolgens amper range over houden is voor caravan-kampeerders natuurlijk wel een issue.

Stel een auto met 350km range:
Na 200-250 kilometer even snelladen met een kopje koffie of hapje eten is geen punt. Maar met caravan wordt dat al na minder dan 150 kilometer stoppen. Dat drukt dan echt op de reisafstand die je per dag kunt afleggen.
Klopt.

Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken:

- is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie?
- is een huisje huren misschien niet handiger?
- of AirBnB?

Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland.

Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 14:16:02 #287
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_191503814
Stel dat je per jaar 5k kilometers rijd dan is een elektrische auto niet aan te raden toch?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 14 februari 2020 @ 14:36:00 #288
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_191503982
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt.

Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken:

- is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie?
- is een huisje huren misschien niet handiger?
- of AirBnB?

Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland.

Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
Sowieso...
Een caravan kopen, als je het kreng nieuw koopt, ben je al snel 30.000 kwijt.
Dan nog stalling, onderhoud etc.
Daar kan je lang van op vakantie in een hotel.

Je ziet niet voor niets steeds meer vaste huisjes op campings komen...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_191504091
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 08:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja, wat een geklungel. Ik kom thuis, mijn garagedeur opent automatisch, ik stop in de garage, stap uit, plug in, klaar.

Ook al rij ik heel veel kilometers, ik moet zelden buitenshuis laden. Mijn gratis supercharge kilometers krijg ik ook verre van opgemaakt, ondanks extra geplande trips.
Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu' _O-

Ontkennen dat elektrisch rijden op dit moment verschikkelijk inefficiënt is vind ik best lachwekkend. Cognitieve dissonatie is een bitch.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2020 14:49:43 ]
  vrijdag 14 februari 2020 @ 14:50:31 #290
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191504126
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 08:17 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).
Nee, je kan beter eerst een stukje rijden naar een Fastned laadstation, daar (meer) voor stroom betalen én nog een half uur moeten wachten.

Nee, dat is echt véél gebruiksvriendelijker dan in 3 minuten tanken en (weer) onderweg zijn met een range van 800km. Maar hey, je hebt geen vieze handjes :')_!
Waar heb je het over man, ik kom thuis, ik parkeer mijn auto op de oprit, plugin en weet dat ik ALTIJD met 11kW kan laden en dat mijn auto de volgende dag voorverwarmd en volgeladen klaar staat.

De afgelopen 6 maanden ben ik minder tijd kwijt geweest met (snel)laden dan dat ik vroeger tijd kwijt was geweest met tanken.

Leuk detail, vandaag met de ICE van mijn vrouw net voor huis stilgevallen met een lege tank :'), ik moest hem nog APK keuren voordat deze verkocht wordt. Nooit op de benzine meter gekeken, op de terugweg het lampje aan maarjaa.... geen fatsoenlijke GoM of percentage weergave dus no-clue, uiteindelijk gegokt (want geen zin in vieze handen :D )en verloren :').

Viel mij wel weer tegen het rijden in een ICE je lijkt wel een machine operator als je zo'n ding moet besturen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 14-02-2020 15:05:18 ]
  vrijdag 14 februari 2020 @ 15:55:11 #291
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191505040
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Waar heb je het over man, ik kom thuis, ik parkeer mijn auto op de oprit, plugin en weet dat ik ALTIJD met 11kW kan laden

Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?

Verder een schattig verhaaltje dat jij niet in staat bent een benzine meter mét lampje weet te interpreteren, maar dat ligt niet aan de techniek.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 16:02:28 #292
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_191505151
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:16 schreef AQuila360 het volgende:
Stel dat je per jaar 5k kilometers rijd dan is een elektrische auto niet aan te raden toch?
waarom niet.
of bedoel je dat een taxi dan goedkoper is?
Tot nooit .......
pi_191505502
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:16 schreef AQuila360 het volgende:
Stel dat je per jaar 5k kilometers rijd dan is een elektrische auto niet aan te raden toch?
Nee, vaste kosten zijn dan te hoog om het financieel interessant te maken.
pi_191505519
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu' _O-

Ontkennen dat elektrisch rijden op dit moment verschikkelijk inefficiënt is vind ik best lachwekkend. Cognitieve dissonatie is een bitch.
Een elektrische auto is beter voor het milieu na 30.000 - 50.000 km.

Misschien moet je even in de spiegel kijken.
pi_191505547
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 15:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?

Verder een schattig verhaaltje dat jij niet in staat bent een benzine meter mét lampje weet te interpreteren, maar dat ligt niet aan de techniek.
Is dit weer een poging van jou om inhoudelijk discussie te voeren?
  vrijdag 14 februari 2020 @ 16:58:00 #296
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_191505815
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 16:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

waarom niet.
of bedoel je dat een taxi dan goedkoper is?
Nee, ik heb een oud barreltje omdat ik zo weinig rijd maar stel dat we ooit echt overmoeten dan loont dat voor mij toch niet zou je zeggen? Of misschien tegen die tijd wel?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 14 februari 2020 @ 17:20:46 #297
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191506084
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 15:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?

Verder een schattig verhaaltje dat jij niet in staat bent een benzine meter mét lampje weet te interpreteren, maar dat ligt niet aan de techniek.
Goed verhaal man, inhoudelijk sterk, buitengewoon knap dat je steeds met zoveel inhoud weet te posten.
Het is vooral bewonderenswaardig hoe goed je selectief kan quoten.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 17:24:19 #298
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_191506120
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 16:58 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Nee, ik heb een oud barreltje omdat ik zo weinig rijd maar stel dat we ooit echt overmoeten dan loont dat voor mij toch niet zou je zeggen? Of misschien tegen die tijd wel?
Reken de vaste kosten van je oude barreltje eens uit. Bij ons was een nieuwe Citigo iV in de private lease slechts een paar tientjes duurder ten opzichten van ons oude boodschappen autootje waarmee wij +/- 7500km /jaar maken. Voor ons was het een no-brainer.

Kanttekening is wel dat ik gratis kan laden én dat ik thuis al een laadvoorziening heb en dat de PL aanbieding enorm scherp was.
pi_191506214
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu' _O-

Ontkennen dat elektrisch rijden op dit moment verschikkelijk inefficiënt is vind ik best lachwekkend. Cognitieve dissonatie is een bitch.
Je hebt weinig kennis van het begrip “energie”.
Een EV is onder de streep ruim 2,5 efficiënter dan een brandstofauto.

Qua kosten:

Je hebt voor 200km inderdaad 13kWh aan stroom nodig a ¤0,22 maar ook 5 tot 10 liter brandstof van ¤1,65 per liter voor een brandstofwagen.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 17:37:20 #300
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191506297
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 16:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Is dit weer een poging van jou om inhoudelijk discussie te voeren?
Ga jij weer doen alsof je de ketel bent? _O-
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')