Je blijft maar vergeten dat die auto niet gratis is, als je maar belasting betaalt over de bijtelling.quote:Op donderdag 6 februari 2020 22:53 schreef Speekselklier het volgende:
mijn laatste poging...
zo rekent autozine de bijtelling uit.
een bmw 118d kost 254 euro.
(niet mijn berekening maar van autozine)
dat is dus incl brandstof.
denk je daar echt prive een nieuwe bmw voor te kunnen rijden?
zelfs een 15 jaar oude bmw zou ik al knap vinden.
bij privatelease heb je dan een micra, 10.000km zonder brandstof.
Een verbod vind ik een slecht idee. Veel beter kun je in stappen brandstof duurder maken. Met zeg ‘het kwartje van Kok’ per liter duurder per jaar. Dan faseer je pruttel- en stinkauto’s ook gewoon supersnel uit en zijn suv’s in no time niet meer populair.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 11:06 schreef Revolution-NL het volgende:
Verenigd Koninkrijk doet auto’s op benzine en diesel in de ban
Dat gebeurt niet onmiddellijk, maar het moment komt sneller dan een eerdere aankondiging deed vermoeden. Het fossiele tijdperk komt langzaam maar zeker ten einde.
Nopen deze post-Brexit dagen tot stevig beleid? Het afkondigen van een verkoopstop van auto’s op benzine en diesel is niets nieuws, verschillende landen gingen het Verenigd Koninrijk voor. In Nederland moet het in 2030 zo ver zijn, net als in Ierland.
Aanvankelijk was het idee dat het in 2040 het Verenigd Koninkrijk gedaan zou zijn met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Dat wordt nu vervroegd. In 2035 is het zo ver. Premier Boris Johnson doet de officiële aankondiging op de Klimaatconferentie van Glasgow, in november van dit jaar.
De autohandel is niet onverdeeld positief over deze beleidsmaatregel. Vooral omdat ook de verkoop van plugins aan banden wordt gelegd en laat dat nu net een voertuigtype zijn dat sterk in opkomst is.
In 2019 werden in totaal 37.850 ev’s verkocht in het Verenigd Koninkrijk. Dat is weliswaar een stijging van 144 % in vergelijking met daarvoor, op de totale autoverkoop is het nog altijd peanuts. Van alle nieuw verkochte auto’s in 2019 beschikte slechts 1,6 % over elektrische aandrijving. (Via: autocar.co.uk)
Ik vind een verbod prima. Ik koop sowieso alleen tweedehands. Zolang er nog genoeg landen zijn waar men nog gewoon nieuwe benzine en dieselvoertuigen kan kopen, heb ik er geen last van.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 11:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een verbod vind ik een slecht idee. Veel beter kun je in stappen brandstof duurder maken. Met zeg ‘het kwartje van Kok’ per liter duurder per jaar. Dan faseer je pruttel- en stinkauto’s ook gewoon supersnel uit en zijn suv’s in no time niet meer populair.
Ik vermoed dat de bpm dan zo hoog wordt op dergelijke invoer dat dat niet meer rendabel is. Het strookt niet met de doelstellingen namelijk.quote:Op vrijdag 7 februari 2020 11:12 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik vind een verbod prima. Ik koop sowieso alleen tweedehands. Zolang er nog genoeg landen zijn waar men nog gewoon nieuwe benzine en dieselvoertuigen kan kopen, heb ik er geen last van.
Hoe kan een verbod prima zijn als het zo makkelijk te omzeilen is dat het niets uithaalt?quote:Op vrijdag 7 februari 2020 11:12 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik vind een verbod prima. Ik koop sowieso alleen tweedehands. Zolang er nog genoeg landen zijn waar men nog gewoon nieuwe benzine en dieselvoertuigen kan kopen, heb ik er geen last van.
Moeten elektrische auto's dan niet eerst betaalbaar worden voor mensen die geen leasebak krijgen van de baas?quote:Op vrijdag 7 februari 2020 11:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een verbod vind ik een slecht idee. Veel beter kun je in stappen brandstof duurder maken. Met zeg ‘het kwartje van Kok’ per liter duurder per jaar. Dan faseer je pruttel- en stinkauto’s ook gewoon supersnel uit en zijn suv’s in no time niet meer populair.
Hoe is het verhogen van de accijns op brandstof in vredesnaam een subsidie van zaken die deze brandstof niet gebruiken?quote:Op vrijdag 7 februari 2020 13:25 schreef Maverick_tfd het volgende:
Moeten elektrische auto's dan niet eerst betaalbaar worden voor mensen die geen leasebak krijgen van de baas?
Anders is dit effectief weer een subsidiëring van de rijkeren in onze samenleving.
Ik begrijp wel dat jij denkt dat 22% bijtelling buiten proportie is ja....als je zo rekent als jij...quote:Op vrijdag 7 februari 2020 10:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je blijft maar vergeten dat die auto niet gratis is, als je maar belasting betaalt over de bijtelling.
Ik zal het even duidelijk maken voor je. Piet krijgt een baan aangeboden a 10.000 euro bruto per maand. Hij mag van zijn werkgever ook een BMW 118d erbij nemen en dan verdient hij 9.500 euro bruto per maand plus de auto.
Als alternatief kan Piet de auto ook zelf kopen.
BMW 118D a 35.000 euro. Koopprijs 28.000 euro (20% korting). Na 5 jaar waard 13.000 euro.
Afschrijving 250 p. mnd.
Wegenbelasting en verzekering 150 euro
Onderhoud 30 euro
Brandstof bij 10.000 km 70 euro
Totaal per maand 500 euro.
Piet gaat nu even rekenen:
10.000 euro salaris is 5.500 netto. Minus auto is 5.000 euro. Plus 19 ct/km woon/werk (5.000 km) is 80, totaal 5.080 per maand.
Nu met de bijtelling. Hij ontvang 500 minder bruto, dus 5.250 netto. Dan nog de bijtelling 22% over 35.000 euro, hetgeen 7.700 is, maal 0,5 en delen door 12 is 320 euro extra belasting. Per maand 4.930 euro.
Begint het kwartje te vallen?
Ik denk dat jij nog moet leren onderhandelen, met zulke magere kortingen. Overigens heb je wel gelijk dat de korting niet over de BPM gaat. Deze gaat dan weer wel over de btw (logischerwijs).quote:Op zaterdag 8 februari 2020 13:40 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik begrijp wel dat jij denkt dat 22% bijtelling buiten proportie is ja....als je zo rekent als jij...
Pietje particulier die bij aanschaf van één enkele BMW 20% korting krijgt? No way....8% is realistischer. Daarnaast wordt de korting altijd berekent over de ex/ex prijs van een auto. Kortom: ¤ 35.000,- minus BPM á ¤ 8.328 = ¤ 26.672,- / 1,21 = ¤ 22.043,-
Gaan we even uit van jouw (absurde) korting van 20%
20% * ¤ 22.043,- = ¤ 4.409,- i.p.v. ¤ 7.700,-
Berekenen we ook even de realistische korting
8% * ¤ 22.043,- = ¤ 1.763,- i.p.v. ¤ 7.700,-
Oftewel: je zit zo'n ¤ 6.000,- te hoog met je korting.
Daarnaast wegenbelasting én verzekering á ¤ 150,- per maand?
In de goedkoopste provincie betaal je ¤ 120,- per maand voor wegenbelasting op een 118d.
En dan geloof jij dat je voor ¤ 30,- per maand een BMW 118d van 1375 kg (WA) en ¤ 35.000,- (Casco) kan laten verzekeren?
Ik hoop voor jou dat je je zaken laat doorrekenen door een accountant...
Pietje particulier kan zelf over het algemeen wél goed rekenen en kiest (niet verrassend) toch voor die 22% bijtelling dat zo gek nog niet is.
Natuurlijk...ik moet leren onderhandelen...ik ken het "autowereldje" van binnenuit en 20% korting krijgt een gemiddelde particulier niet. Er zijn altijd mensen die goede connecties hebben en een goede deal kunnen krijgen. Ik kan ook tegen goede kortingen een nieuwe auto kopen als ik dat zou willen, maar ik heb nieuws voor je: de wereld draait niet om VEM2012 en Accordtje. De bijtelling van 22% is dus ook niet specifiek bedoelt voor VEM2012 en Accordtje, maar is een algemeen percentage. Ik kan je trouwens ook nog vertellen dat die 22% geen vast gegeven is, maar dat de belastingdienst daar in individuele gevallen ook vanaf zou kunnen wijken.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
Ik denk dat jij nog moet leren onderhandelen, met zulke magere kortingen.
Waar overigens het rekenvoorbeeld met name over ging was dat je niet alleen moet kijken naar de netto bijtelling.
De korting gaat over de netto catalogusprijs (dus excl. BTW en BPM) en dus zeker niet over de BTW. Hoe kom je erbij dat er korting over de BTW gaat?quote:Op zaterdag 8 februari 2020 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij nog moet leren onderhandelen, met zulke magere kortingen. Overigens heb je wel gelijk dat de korting niet over de BPM gaat. Deze gaat dan weer wel over de btw (logischerwijs).
Voor iemand die stug door bleef zagen dat je alleen naar de netto bijtelling diende te kijken ben je nu ineens wel enorm op zoek naar de details.quote:Op zaterdag 8 februari 2020 16:00 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Natuurlijk...ik moet leren onderhandelen...ik ken het "autowereldje" van binnenuit en 20% korting krijgt een gemiddelde particulier niet. Er zijn altijd mensen die goede connecties hebben en een goede deal kunnen krijgen. Ik kan ook tegen goede kortingen een nieuwe auto kopen als ik dat zou willen, maar ik heb nieuws voor je: de wereld draait niet om VEM2012 en Accordtje. De bijtelling van 22% is dus ook niet specifiek bedoelt voor VEM2012 en Accordtje, maar is een algemeen percentage. Ik kan je trouwens ook nog vertellen dat die 22% geen vast gegeven is, maar dat de belastingdienst daar in individuele gevallen ook vanaf zou kunnen wijken.
Ik snap dat je rekenvoorbeeld met name bedoelt is om te laten zien dat er meer consequenties vast zitten aan de keuze om een auto bij te tellen. Je hebt bijvoorbeeld ook nog minder loonheffingskorting door de bijtelling (hoor ik je ook niet over).
Het is alleen jammer dat de enige keer dat je met een onderbouwd argument uit de hoek komt je laat zien dat er van je berekening geen hout klopt. Buiten het feit dat je korting nergens op slaat bereken je die korting ook nog eens over de BPM én de BTW en ga je die foutieve uitkomsten gebruiken om je "gelijk" te halen.
Je bevestigd in ieder geval dat je geen realistisch beeld hebt van hoe het er in de praktijk aan toe gaat, dus ik houd het voor gezien met je. Succes!
quote:RDW start onderzoek naar in Nederland op hol geslagen Tesla
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is een onderzoek gestart naar een Tesla Model 3, die op de Nederlandse weg op hol zou zijn geslagen.
Dat meldt het Financieel Dagblad, na wiens vragen het onderzoek is gestart. Zij schreven over een Tesla Model 3 die tien dagen na aanschaf opeens accelereerde en door een slagboom reed. Daarbij raakte de bestuurder lichtgewond.
Volgens Tesla is er niks aan de hand: uit opgevraagde gegevens zou blijken dat het gaspedaal driemaal is ingedrukt. Omdat de bestuurder dit ontkent, is de RDW het onderzoek gestart.
Het is voor het eerst dat een dergelijke melding in Nederland is gedaan, maar in de Verenigde Staten loopt het storm: daar zouden 110 vergelijkbare voorvallen zijn gerapporteerd. In al die gevallen gaf de auto met willekeur gas.
'Manipulatie'
Afgelopen maand ging al eens een verhaal rond over bij willekeur accelererende Tesla’s. De automaker was toen stellig: zij noemden de verhalen hierover nep. "Deze klacht is afkomstig van iemand die onze beurskoers probeert te manipuleren", zei Tesla toen. Daarnaast werd benadrukt dat "Tesla’s alleen gas geven als het pedaal wordt ingedrukt".
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration zei eerder al een onderzoek naar mogelijk getroffen Tesla’s te overwegen. Het is niet bekend wanneer deze toezichthouder en de RDW conclusies zullen delen.
Nikkel en lithium zit er voldoende in de aardkorst. Het opvoeren van de mijnbouwproductie houdt blijkbaar geen gelijke tred met de vraag.quote:Jaguar legt productie elektrische auto stil door batterijtekort
Jaguar stopt tijdelijk met de productie van zijn elektrische I-Pace-auto's, omdat er een tekort aan batterijen is.
De autofabricage zal aanstaande maandag worden gestaakt, waarna er een week lang geen Jaguar I-Pace-auto’s van de lopende band zullen komen. Dat meldt Electrek. De problemen zouden worden veroorzaakt door LG Chem, dat niet snel genoeg de benodigde accu’s kan leveren.
Jaguar probeert al een tijdje om de hoeveelheid batterijen op te schroeven, om zulke problemen in de toekomst te voorkomen. In 2018 werd een overeenkomst met Samsung gesloten om batterijen voor auto’s te leveren, maar deze accu’s zitten niet in de I-Pace.
De I-Pace is inmiddels 18.000 keer verkocht, waarvan 12.000 in Europa. Dat is voor Jaguar vrij veel, al helemaal met een elektrisch voertuig: het bedrijf verkocht in heel Europa namelijk slechts 76.000 voertuigen.
Tekorten
De pauzeweek zal Jaguar vermoedelijk geen grote problemen opleveren, maar de productiestop laat een breder probleem zien: naarmate meer bedrijven elektrische auto’s maken, wordt het lastiger om hiervoor elektrische accu’s te bemachtigen. Mercedes zou recent zijn productiedoelen hebben gehalveerd wegens problemen met dezelfde accu.
In 2019 zei Tesla al te rekenen op een tekort aan nikkel en lithium - grondstoffen die veel gebruikt worden bij het maken van elektrische batterijen voor auto’s, smartphones en andere apparaten.
Ik ben vooral heel benieuwd naar battery day. Misschien dat daar nog positief nieuws voor opschaling komt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nikkel en lithium zit er voldoende in de aardkorst. Het opvoeren van de mijnbouwproductie houdt blijkbaar geen gelijke tred met de vraag.
Tesla drukt tevens de prijs van de non Tesla-accucellen omhoog in de markt door deze en masse op te kopen en o.a. in powerwalls en mega/gigabatterypacks te verwerken. Ze kunnen deze met een aardige winst verkopen. Tesla zet hierdoor daarmee de legacy autofabrikanten onder druk want echt "goedkope" accucellen zijn voor hen niet beschikbaar.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar zo zie je maar weer dat Tesla voorlopig voorop blijft lopen. Niemand heeft meer toegang tot accu’s dan Tesla.
Legacy auto heeft een probleem zo te zien.. ik ben benieuwd of de problemen bij LG ook de productie van ID.3 gaan raken.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 14:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nikkel en lithium zit er voldoende in de aardkorst. Het opvoeren van de mijnbouwproductie houdt blijkbaar geen gelijke tred met de vraag.
Wie had dit niet aan zien komenquote:Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.
Ton Voermans 13-02-20, 19:00 Laatste update: 19:22
69
1
Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Elaad.nl – een samenwerkingsverband van de netbeheerders – presenteerde deze maand de ‘sociale module’ voor laadpalen. Dat klinkt vriendelijk, maar het houdt gewoon in dat er vanuit de wijktransformator een seintje naar de laadpaal gaat om vermogen terug te schroeven als het net overbelast dreigt te worden.
Elaad.nl
,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin’’, aldus Elaad.nl. ,,Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring.’’
Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn dan moeten er per dag vierhonder laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’, ofwel niet altijd voldoende stroom voor het laden van de auto beschikbaar stellen.
Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je wegrijdt
Steven van Eijck, RAI
,,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook voorkomen worden dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huizen het grootst – wil laden. ,,Maak het opladen dan bijvoorbeeld twee keer zo duur.’’
Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrisch geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden weer vertrekt. Het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden wordt er niet beter op. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagde vermogen hangt dan duurt het wel een dag voor ie vol is.’’
Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’
Van het gas
De druk op het elektriciteitsnet wordt komende jaren alleen maar groter. Huizen moeten van het gas af en de verkoop van elektrische auto’s gaat crescendo. Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-in hybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk plug-in hybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.
Plug-in is terug
De plug-in hybride, een auto met een benzine- én elektromotor – leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar ze zijn helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. BMW, dat al acht hybride modellen heeft wil er over drie jaar nog eens dertien introduceren. Het zijn vooral de grote suv’s en andere grote auto’s die de hybride-techniek krijgen. De benzineslurpers dus met een hoge uitstoot. De Volvo XC 90 heeft in de benzinevariant een uitstoot van 165 gram CO2 per kilometer, maar de hybride slechts 52 gram. Ruim onder de nieuwe eis dat in 2022 de gemiddelde uitstoot van de verkochte nieuwe auto's niet meer dan 95 gram mag bedragen. Hybrides hebben een elektrische actieradius van 30 tot 80 kilometer, voldoende voor de meeste ritten.
De verkoop van hybrides zit ook in de lift omdat de aanschafbelasting bpm afhankelijk is van de CO2 uitstoot waardoor de halfgroene auto tegenwoordig zelfs goedkoper kan zijn dan de brandstofversie. Een Mitsubishi Outlander hybride kost bijvoorbeeld 5000 euro minder dan het brandstofmodel.
Maar wat is het probleem er van? Een doorsnee auto in Nederland staat 22 uur per dag stil en rijdt minder dan 80 km per dag.quote:
Ehhh, nee. Het is een en-en verhaal.quote:Op donderdag 13 februari 2020 23:08 schreef daNpy het volgende:
Hoe meer laders, hoe minder stroom, langere laadtijden, lege accu's.
Eerst wordt er vol trots verteld dat binnen afzienbare tijd je accu vol is als je onderweg bent en dit zogenaamd "fijner" is dan in 3 min tanken, nu staan alle auto's plots stil en maakt de lange laadtijd ookal niet uit. Jullie draaien meer dan de dynamo poelie op een ICE.
Ik zag het uiteraard aankomen dat er altijd EV haters zijn die in dit verhaaltje trappen.quote:
quote:Op vrijdag 14 februari 2020 05:50 schreef VEM2012 het volgende:
Dus die ‘laaddrukte’ is er helemaal niet. Het is een non-probleem.
Ja, dat elaad hun producten wil slijten snap ik.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 06:39 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/auto/ve(...)d-op-zwart~a1878199/
Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).quote:Op vrijdag 14 februari 2020 07:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar iemand die in problemen komt omdat hij per se moet laden op het piekmoment (tot 21u)? No way. Je gaat toch niet bij een gewone lader staan als je onderweg een paar honderd km range nodig hebt? Daar heb je fastned /suc voor.
Mijn hemel, wat is jouw niveau van begrijpend lezen ondermaats.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 08:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).
Nee, je kan beter eerst een stukje rijden naar een Fastned laadstation, daar (meer) voor stroom betalen én nog een half uur moeten wachten.
Nee, dat is echt véél gebruiksvriendelijker dan in 3 minuten tanken en (weer) onderweg zijn met een range van 800km. Maar hey, je hebt geen vieze handjes _!
Ja, wat een geklungel. Ik kom thuis, mijn garagedeur opent automatisch, ik stop in de garage, stap uit, plug in, klaar.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 08:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Er komt nog een tijd dat we hartelijk kunnen lachen om het huidige geklungel met elektrisch rijden
Ik zie online heel veel haat reacties.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:24 schreef Speekselklier het volgende:
Het probleem met de elektrische auto is dat iedereen alle veranderingen als een groot probleem zien. Alles wat niet hetzelfde is is ineens een probleem wat
a) niet ge-accepteert kan worden
b) waar je niet niet omheen kan.
Probleem 1:
Beperkte actieradius...
De goedkoopste moderne elektrische auto's hebben een actieradius van zo'n 250km. 90% van de mensen rijd dit niet dagelijks maar wekelijks. Dat ene ritje per jaar naar je oma in Groningen, daar moet je dan even bij nadenken. Maar nee, het wordt gezien als een onontkoombaar probleem en vooral een rede om geen EV te kopen.
Oplossingen: Toch een keer onderweg een half uurtje tanken? Hoef je minder lang bij die oude tang te zijn. Lekker bakkie koffie onderweg, het is toch je vrije dag.
(2 uur rijden, kwartiertje pauze is ook veiliger)
Probleem 2:
Langzaam laden..
Ja maar de kilometer vreter is heel veel tijd kwijt aan laden. Dat klopt, het gebeurt dan wel nachts in de garage dus eigenlijk is het theorie. Maar jij bent geen kilometervreter. Dat is maar 2% van de automobilisten, de rest speelt kilometervreter.
Oplossing: Geef die 2% een benzine auto, voor 98% is het echt onzin.
Probleem 3:
Het stroom Netwerk dat overbelast raakt.
Oplossing: Echt te simpel, intelligente laders en zorg daarmee voor verschillende tarieven. Je stelt in om hoe laat je je auto vol wil hebben. De auto laad dan rond piektijden. En als de lader intelligent is, maak dat dan ook de tarieven. Hoe flexibeler jij je tijd instelt, hoe goedkoper je tankt. Wedden dat niemand het meer een probleem vind als hij pas om 23u start met laden?
Kortom,
Denk eens niet in problemen, denk in oplossingen!
Klopt.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Caravan niet kunnen trekken, of wel kunnen trekken maar vervolgens amper range over houden is voor caravan-kampeerders natuurlijk wel een issue.
Stel een auto met 350km range:
Na 200-250 kilometer even snelladen met een kopje koffie of hapje eten is geen punt. Maar met caravan wordt dat al na minder dan 150 kilometer stoppen. Dat drukt dan echt op de reisafstand die je per dag kunt afleggen.
Sowieso...quote:Op vrijdag 14 februari 2020 13:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Aan de andere kant kan je misschien ook anders naar je caravan gaan kijken:
- is 1 of 2x per jaar een auto met caravan huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- is een camper huren misschien handiger? Dan hoef ik het kreng ook niet te stallen
- hoe efficiënt is het om m'n eigen woonruimte mee te nemen op vakantie?
- is een huisje huren misschien niet handiger?
- of AirBnB?
Er zijn zo'n 550.000 caravans en campers in Nederland.
Voor 8 miljoen autobezitters zal het sowieso geen issue zijn.
Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu'quote:Op vrijdag 14 februari 2020 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, wat een geklungel. Ik kom thuis, mijn garagedeur opent automatisch, ik stop in de garage, stap uit, plug in, klaar.
Ook al rij ik heel veel kilometers, ik moet zelden buitenshuis laden. Mijn gratis supercharge kilometers krijg ik ook verre van opgemaakt, ondanks extra geplande trips.
Waar heb je het over man, ik kom thuis, ik parkeer mijn auto op de oprit, plugin en weet dat ik ALTIJD met 11kW kan laden en dat mijn auto de volgende dag voorverwarmd en volgeladen klaar staat.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 08:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus volgens jou is het allemaal "beter" om niet thuis te laden (dmv stroom opgewekt via zonnepaneel), daar wordt immers load balancing toegepast omdat je immers niet allemaal tegelijk kan laden (vreemd, want 2 posts eerder vond je dit nog een non-probleem).
Nee, je kan beter eerst een stukje rijden naar een Fastned laadstation, daar (meer) voor stroom betalen én nog een half uur moeten wachten.
Nee, dat is echt véél gebruiksvriendelijker dan in 3 minuten tanken en (weer) onderweg zijn met een range van 800km. Maar hey, je hebt geen vieze handjes _!
Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 14:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waar heb je het over man, ik kom thuis, ik parkeer mijn auto op de oprit, plugin en weet dat ik ALTIJD met 11kW kan laden
waarom niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 14:16 schreef AQuila360 het volgende:
Stel dat je per jaar 5k kilometers rijd dan is een elektrische auto niet aan te raden toch?
Nee, vaste kosten zijn dan te hoog om het financieel interessant te maken.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 14:16 schreef AQuila360 het volgende:
Stel dat je per jaar 5k kilometers rijd dan is een elektrische auto niet aan te raden toch?
Een elektrische auto is beter voor het milieu na 30.000 - 50.000 km.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 14:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu'
Ontkennen dat elektrisch rijden op dit moment verschikkelijk inefficiënt is vind ik best lachwekkend. Cognitieve dissonatie is een bitch.
Is dit weer een poging van jou om inhoudelijk discussie te voeren?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 15:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?
Verder een schattig verhaaltje dat jij niet in staat bent een benzine meter mét lampje weet te interpreteren, maar dat ligt niet aan de techniek.
Nee, ik heb een oud barreltje omdat ik zo weinig rijd maar stel dat we ooit echt overmoeten dan loont dat voor mij toch niet zou je zeggen? Of misschien tegen die tijd wel?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
waarom niet.
of bedoel je dat een taxi dan goedkoper is?
Goed verhaal man, inhoudelijk sterk, buitengewoon knap dat je steeds met zoveel inhoud weet te posten.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 15:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb je het bericht niet gelezen of snap je de moeilijke woorden niet?
Verder een schattig verhaaltje dat jij niet in staat bent een benzine meter mét lampje weet te interpreteren, maar dat ligt niet aan de techniek.
Reken de vaste kosten van je oude barreltje eens uit. Bij ons was een nieuwe Citigo iV in de private lease slechts een paar tientjes duurder ten opzichten van ons oude boodschappen autootje waarmee wij +/- 7500km /jaar maken. Voor ons was het een no-brainer.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 16:58 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Nee, ik heb een oud barreltje omdat ik zo weinig rijd maar stel dat we ooit echt overmoeten dan loont dat voor mij toch niet zou je zeggen? Of misschien tegen die tijd wel?
Je hebt weinig kennis van het begrip “energie”.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 14:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Je pakt om een paar 100km te rijden voor 4 huishouden stroom en gaat nog met het gevoel slapen dat je 'goed bezigt bent voor het milieu'
Ontkennen dat elektrisch rijden op dit moment verschikkelijk inefficiënt is vind ik best lachwekkend. Cognitieve dissonatie is een bitch.
Ga jij weer doen alsof je de ketel bent?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 16:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is dit weer een poging van jou om inhoudelijk discussie te voeren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |