abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191200072
Deel 1:

quote:
Er is in Nederland verwarring over de betekenis van het begrip 'neo-liberalisme'. Laat ik uiteenzetten wat de burger in Nederland is voorgehouden in de periode die daarbij hoort (1980 - 2010).

Het begon met de stelling dat de groep niet bestaat. Alle begrippen die daarmee samenhangen, zoals algemeen belang en solidariteit, zijn om die reden onzinnig. Zoals Thatcher het stelde: "De samenleving bestaat niet".

Vervolgens werd het begrip 'egoisme' geherdefinieerd. Tot die tijd betekende egoisme dat iemand zo'n groot ego heeft, dat hij onvoldoende rekening houdt met de anderen in de groep. Omdat de groep niet bestaat, was een nieuwe betekenis nodig. Egoisme betekent sindsdien dat je handelt naar je eigen motieven. Omdat ieder mens handelt naar zijn eigen motieven was daarmee iedereen een egoist. Een oplichter die de boel oplicht voor eigen gewin en een zorgzame mantelzorger zijn even egoistisch, daar ze beide handelen naar hun eigen motieven.

Vervolgens werd Andries Moberg de nieuwe CEO bij Ahold. Hij ging 10 miljoen gulden per jaar verdienen (een topsalaris). Iedereen gleed van verbazing van zijn stoel. Wat kon iemand doen dat zoveel geld waard was? De verklaring is, dat in een markteconomie iedereen exact verdient wat hij in de markt betaald krijgt. Dat volgt uit een economisch model dat veronderstelt dat de markt ideaal en in evenwicht is, en iedere deelnemer volledige kennis heeft van alles wat rondgaat. In dat geval zijn ook alle bedrijfswinsten nul. Maar de bedrijfswinsten waren niet nul. Een bezwaar dat met een alternatieve verklaring werd gepareerd: je bent gewoon jaloers.

Een daarmee verwante kwestie was het bonusbeleid. Men stelde dat dit een onontbeerlijk element was voor een goede bedrijfsvoering. Zo zouden resultaatgerichte medewerkers een specifieke prijsprikkel hebben bij het streven naar het gewenste doel. Het bonusbeleid veronderstelt dat een bedrijf de toekomst voldoende kan inschatten om het parcours uit te zetten, met vette worsten lang de gewenste route. Dat leidt tot een serieus informatieprobleem, dat iemand moet kunnen oplossen, en de rest is als een rat in het leerexperiment van een klassieke behaviorist.

Vervolgens werden we verrast met de gedachte dat de enige bestaansreden van een bedrijf is: winst maken, aandeelhouderswaarde creeren. Verbazing alom. Tot dan toe dacht iedereen dat bedrijven er waren om producten te maken. Maar nee, bedrijven zijn er alleen om mensen met geld de mogelijk te bieden om hun geld te vermeerderen.

Vervolgens werd het begrip 'verantwoordelijkheid' herzien. Omdat de groep niet bestaat, heb je geen verantwoordelijkheid naar anderen, maar alleen naar jezelf. Alleen eigen verantwoordelijkheid is de juiste opvatting van verantwoordelijkheid. Waar het ging om anderen, was dat hun eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe. Dat betekende concreet dat iedereen dat zijn eigen broek moest zien op te houden.

Niet iedereen slaag daar altijd in. Men stelde dat daarvoor geen goede reden kan bestaan, omdat iedere probleem teruggevoerd kan worden op een gebrek aan de juiste moraal. "Alles is gewoon een keuze" werd de nieuwe leuze. In dat geval heeft ook niemand een excuus. Iemand die toch zijn omgeving erbij betrekt, als hij zijn situatie wil verklaren, wordt slachtoffergedrag verweten.

De bevolking werd dit niet uitgelegd. Het kwam tot ons in de vorm van slogans, die eindeloos werden herhaald. Men dacht waarschijnlijk dat het klootjesvolk te stom is om het te kunnen begrijpen, zodat imprinting de enige haalbare manier was om deze inzichten over te dragen. Net zoals op de lagere school de tafels van 10 erin gestampt worden.

Het was raar, want wij dachten dat kennis en inzicht iets was dat je bij uitstek leert op een universiteit. Nu bleek dat de faculteit
- sociologie kon worden opgeheven (want de samenleving bestaat niet eens).
- psychologie kon worden opgeheven (want alles is gewoon een keuze)
- natuurkunde kon worden opgeheven (want wat is causaliteit?).
- etc ...

Zo is het neo-liberalisme in Nederland geintroduceerd. Een ideologisch programma, zo gebracht dat het nauwelijks mogelijk is om je tanden erin te zetten. Geen betogen of uiteenzettingen, maar propaganda die iedere analyse uitsluit. Daarom is het bovenstaande de beste definitie die ik van het begrip 'neo-liberalisme' kan geven.

Ik dacht daarover na, en concludeerde dat de bestuurselite zwakzinnig geworden was. Toen dacht ik er nog een keer over na, en besefte dat er nog een mogelijkheid was. Men begreep wel dat het ideologische onzin was, en manipuleerde daarmee moedwillig de bevolking plat. Toen dacht ik er nog een keer over na en realiseerde me dat het niet veel uitmaakt, of de bestuurselite intellectueel of moreel zwakzinnig is. Want in beide gevallen zijn ze ongeschikt voor hun functie.

Rest de vraag:
Kun je het interpreteren als een verkapte klassenstrijd?
The view from nowhere.
pi_191201700
@deelnemer,

Dat SP niet full-communisme gaat, wil niet zeggen dat we blind moeten zijn over waar hun sympathie ligt. In de jaren 60 stonden ze nog te klappen voor MAO-sympathieke congressen.

Verder maken ze met hun drang om alles te willen nationaliseren natuurlijk ook geen geheim van hun communistische idealen.
pi_191202052
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 13:13 schreef theunderdog het volgende:
@:deelnemer,

Dat SP niet full-communisme gaat, wil niet zeggen dat we blind moeten zijn over waar hun sympathie ligt. In de jaren 60 stonden ze nog te klappen voor MAO-sympathieke congressen.

Verder maken ze met hun drang om alles te willen nationaliseren natuurlijk ook geen geheim van hun communistische idealen.
Jouw username is verdachter.
The view from nowhere.
pi_191202073
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 13:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jouw username is verdachter.
??
pi_191202609
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 13:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

??
Alles wat opkomt voor de maatschappelijke underdog kraak je af.
The view from nowhere.
pi_191206590
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 14:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alles wat opkomt voor de maatschappelijke underdog kraak je af.
Communisten komen op voor de 'underdog'? denk dat jij nog maar even een geschiedenisboek moet openslaan.
pi_191206619
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 18:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Communisten komen op voor de 'underdog'? denk dat jij nog maar even een geschiedenisboek moet openslaan.
Je plakt labeltjes. De SP komt op voor de underdog in de Nederlandse maatschappij en het communisme is hier tegenwoordig ver te zoeken. Waarom noem je jezelf the underdog?
The view from nowhere.
pi_191206813
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 18:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je plakt labeltjes. De SP komt op voor de underdog in de Nederlandse maatschappij en het communisme is hier tegenwoordig ver te zoeken. Waarom noem je jezelf the underdog?
Waarom heb jij al onderschrift : 'ff meedenken', terwijl je niet denkt?
  zondag 26 januari 2020 @ 19:44:26 #9
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191207765
BurenHester twitterde op zaterdag 25-01-2020 om 16:05:12 De brede sociale huursector die we hadden, wordt door de laatste kabinetten langzaam afgebroken #ikwileenhuis#wooncrisis. In Holland staat een huis, maar niet voor iedereen: vijf oorzaken voor de woningnood https://t.co/2NJ0a0Um27 reageer retweet
De kunstmatige schaarste
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 26 januari 2020 @ 20:58:44 #10
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191209054
Luganda Leaks
quote:
Dos Santos - met dank aan de zuidas

Nederland speelt een belangrijke rol in het zakenimperium van Isabel Dos Santos. NRC ging op zoek naar haar verscholen BV's

[...]

Het Financieel Dagblad en Trouw, aangesloten bij ICIJ, berichten deze week dat trustkantoren de laatste jaren onder druk van DNB het werk voor Dos Santos hebben stopgezet. Nadat ook United Trust, een middelgroot kantoor aan de Zuidas in 2015 de bv's de deur had gewezen, opperden haar Portugese adviseurs een klein trustkantoor te kiezen dat "onder de radar" van DNB opereert. Ze belanden bij TCA.

Uit de cijfers van DNB blijkt dat het aantal trustkantoren hard is gedaald: van zo'n 300 in 2012 naar 170 vorig jaar. Hoeveel brievenbusbedrijven tegelijk dezelfde route hebben gekozen als Isadel dos Santos en uiteindelijk zijn terecht gekomen bij een bestuurder zonder vergunning, is niet bekend.

[...]


[ Bericht 70% gewijzigd door deelnemer op 28-01-2020 18:08:00 ]
The view from nowhere.
pi_191241463
Lisa Duggan's boek Mean Girl over Ayn Rand:
The view from nowhere.
pi_191258833
Door de wens van de neoliberalen (D66+VVD) om Nederland in te richten als belastingparadijs staat Nederland er internationaal weer eens goed op.

quote:
Belastingklimaat Nederland kost rest van de wereld 22 miljard euro

Voor het eerst hangt er een prijskaartje aan de winsten die multinationals via Nederland wegsluizen.

Dirk Waterval 30 januari 2020, 1:00

Het Nederlandse belastingklimaat kost de rest van de wereld naar schatting jaarlijks 22 miljard euro aan ontweken belastingopbrengsten. Het scheelt buitenlandse multinationals namelijk veel geld als ze de winsten van hun dochterondernemingen eerst door Nederland sluizen, voor die teruggaan naar het moederbedrijf. Het is voor het eerst dat hier bij benadering een prijskaartje aan is gehangen, door de Tilburgse hoogleraar Arjan Lejour.
pi_191266050
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 06:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Door de wens van de neoliberalen (D66+VVD) om Nederland in te richten als belastingparadijs staat Nederland er internationaal weer eens goed op.
[..]

Er stroomt 4000 miljard door Nederland om elders belasting te ontduiken. De verhouding 22 / 4000 = 0.0055 is een percentage van 0,55 %. Dat lijkt mij een heel laag percentage voor een belastingtarief.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 30-01-2020 17:06:20 ]
The view from nowhere.
pi_191266304
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 16:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er stroom 4000 miljard door Nederland om elders belasting te ontduiken. De verhouding 22 / 4000 = 0.0055 is een percentage van 0,55 %. Dat lijkt mij een heel laag percentage voor een belastingtarief.
Die geldstromen hebben dan ook niet zo gek veel met heffingsgrondslag voor winstbelasting te maken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_191266329
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 06:30 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Door de wens van de neoliberalen (D66+VVD) om Nederland in te richten als belastingparadijs
Vergeet het CDA niet hè, Joop is toch zo'n beetje de allergrootste bedenker geweest van die vermaledijde faciliteiten.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_191266489
quote:
12s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:10 schreef nostra het volgende:

[..]

Die geldstromen hebben dan ook niet zo gek veel met heffingsgrondslag voor winstbelasting te maken.
quote:
Tot de 22 miljard euro kwam Lejour door tien internationale onderzoeken naar het wereldwijde belastingvoordeel op een rij te zetten. Van die uitkomsten rekende hij het gemiddelde uit, om daar het Nederlandse aandeel in te berekenen op basis van de buitenlandse investeringen die Nederland binnenkomen en direct verlaten.
Geen studie op basis van de feiten, maar een schatting. De feiten zijn waarschijnlijk niet beschikbaar. Ik vermoed dat een discussie hierover vergelijkbaar zal zijn met the impeachment trial in de VS: zo feitenvrij mogelijk duiken, verdraaien en legalistisch traineren.
The view from nowhere.
  donderdag 30 januari 2020 @ 17:27:39 #17
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191266491
quote:
12s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:13 schreef nostra het volgende:

[..]

Vergeet het CDA niet hè, Joop is toch zo'n beetje de allergrootste bedenker geweest van die vermaledijde faciliteiten.
En dit is het resultaat voor de burger: fantoomgroei, criminaliteit en populisme.

https://www.vn.nl/nederlandse-economie-samenleving/

https://www.groene.nl/artikel/stilstand-2020-01-29


Ook leuk: de Nederlandse belastingbetaler heeft de raket voor het neerhalen van MH17 zelf betaald. Groeten van de zuidas.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 januari 2020 @ 17:33:11 #18
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191266558
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]


[..]

Geen studie op basis van de feiten, maar een schatting. De feiten zijn waarschijnlijk niet beschikbaar. Ik vermoed dat een discussie hierover vergelijkbaar zal zijn met the impeachment trial in de VS: zo feitenvrij mogelijk duiken, verdraaien en legalistisch traineren.
Het dedain tegen ambtenaren met een broodje kaas ook:

NWS / Errol Keyner: Accountants grootste prutsers

Oh, oh, wat hebben de Masters of universe toch een hoge dunk van zichzelf.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191266614
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:27 schreef deelnemer het volgende:
Geen studie op basis van de feiten, maar een schatting. De feiten zijn waarschijnlijk niet beschikbaar.
Die studies zijn gewoon beschikbaar hoor - Oxfam doet dat volgens mij regelmatig; wat Lejour heeft gedaan lijkt gewoon een slap aftrekseltje van een metastudie.

Die stromen representeren over het algemeen met name dividenden, rentes en royalty's (ik gok in die volgorde, maar not sure), dus het heeft niet zoveel nut om daar een winstbelastingpercentage op te plakken. Als jij tien keer 10k van je spaarrekening naar je betaalrekening heen en weer boekt in een jaar, dan is er ook geen 200k belastbaar inkomen verschenen.

Verder is in de basis Nederland natuurlijk niet de belastinginspecteur van de rest van de wereld - was dat niet ook Wijn?; dat ergens een inspectie iets niet heft, wil heffen of kan heffen wordt niet door de Nederlandse overheid veroorzaakt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_191266627
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:27 schreef Klopkoek het volgende:
En dit is het resultaat voor de burger: fantoomgroei, criminaliteit en populisme.
Ik denk niet dat een paar Nederlandse CV's met IP op Bermuda daar veel invloed op hebben.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  donderdag 30 januari 2020 @ 17:51:34 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191266754
quote:
11s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:40 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een paar Nederlandse CV's met IP op Bermuda daar veel invloed op hebben.
Het faciliteert de grijze sector en de verstrengeling tussen onderwereld en bovenwereld. Wat op zijn beurt het vertrouwen erodeert. Daar zien we nu de resultaten van.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191266796
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:38 schreef nostra het volgende:

[..]

Die studies zijn gewoon beschikbaar hoor - Oxfam doet dat volgens mij regelmatig; wat Lejour heeft gedaan lijkt gewoon een slap aftrekseltje van een metastudie.
Het werk van het Tax justice network geeft mij niet de indruk dat de feiten eenvoudig te achterhalen zijn.

quote:
Die stromen representeren over het algemeen met name dividenden, rentes en royalty's (ik gok in die volgorde, maar not sure), dus het heeft niet zoveel nut om daar een winstbelastingpercentage op te plakken. Als jij tien keer 10k van je spaarrekening naar je betaalrekening heen en weer boekt in een jaar, dan is er ook geen 200k belastbaar inkomen verschenen.
Ik heb het niet beperkt tot winstbelasting, dat doe jij. De suggestie dat de 4000 miljard door Nederland stroomt omdat men zinloos geldbedragen heen en weer boekt, lijk mij vergezocht.

quote:
Verder is in de basis Nederland natuurlijk niet de belastinginspecteur van de rest van de wereld - was dat niet ook Wijn?; dat ergens een inspectie iets niet heft, wil heffen of kan heffen wordt niet door de Nederlandse overheid veroorzaakt.
Ik doe niet aan partij politiek.

Joop Wijn was de man die ons kwam vertellen, als we met zijn allen de taart groter maken iedereen, hoe groot of klein je eigen taartpunt ook is, er beter van wordt. Dat onder de veronderstelling dat de hoek van de taartpunt constant, wat in onze markteconomie nergens door gegarandeerd wordt, op een moment dat de lonen al langere tijd stagneerden, bij doorlopende economische groei. Later, na de kredietcrisis, vertrok hij naar de genationaliseerde ABN AMRO om samen met Gerrit Zalm de bank te besturen (zijn salaris ging met een sprong omhoog).
The view from nowhere.
pi_191266872
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:51 schreef Klopkoek het volgende:
Het faciliteert de grijze sector en de verstrengeling tussen onderwereld en bovenwereld. Wat op zijn beurt het vertrouwen erodeert. Daar zien we nu de resultaten van.
Mwah, die verstrengeling komt niet doordat Google wat royalty's via Bermuda en Ierland door Nederland laat lopen, maar eerder door een disfunctionerende overheid op andere terreinen (en dan met name handhaving en onderlinge coördinatie). Ik moet dat boekje van Tromp & Tops nog een keer lezen; Tromp zat vanochtend een uurtje bij BNR en dat klonk wel redelijk zinnig.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  donderdag 30 januari 2020 @ 18:31:20 #24
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191267171
quote:
12s.gif Op donderdag 30 januari 2020 18:01 schreef nostra het volgende:

[..]

Mwah, die verstrengeling komt niet doordat Google wat royalty's via Bermuda en Ierland door Nederland laat lopen, maar eerder door een disfunctionerende overheid op andere terreinen (en dan met name handhaving en onderlinge coördinatie). Ik moet dat boekje van Tromp & Tops nog een keer lezen; Tromp zat vanochtend een uurtje bij BNR en dat klonk wel redelijk zinnig.
De Italiaanse maffia maakt wel degelijk gebruik van onze brievenbus firma's

Vervelende rechtse zender dat BNR trouwens :(
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191267197
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:55 schreef deelnemer het volgende:
Het werk van het Tax justice network geeft mij niet de indruk dat de feiten eenvoudig te achterhalen zijn.
Dat klopt, maar dat is wat anders dan feitenvrij duiken, verdraaien en traineren.

quote:
Ik heb het niet beperkt tot winstbelasting, dat doe jij.
Dat doet ook Oxfam - ook wel logisch, omdat dat uiteindelijk bottom line de "gerechtvaardigde" grondslag is om te kunnen heffen - bronbelastingen e.d. zijn dat niet; dat zijn in feite versimpelde instrumenten om ontduiking tegen te gaan, maar niet een logische inkomstenbron an sich.

quote:
De suggestie dat de 4000 miljard door Nederland stroomt omdat men zinloos geldbedragen heen en weer boekt, lijk mij vergezocht.
Heel platgeslagen stroomt die som geld door Nederland, omdat Nederland in volgorde van belangrijkheid a) geen bronheffing heft op noch dividenden, noch rentes, noch royalty's, b) belastingverdragen met de rest van de wereld heeft (hoewel dat niet meer een USP is), c) zekerheid vooraf geeft en d) een hele rits aan kleinere voordelen, niet alleen fiscaal, maar ook juridisch en op het gebied van kennis, infrastructuur etc.

Om vast te kunnen stellen welke bedragen buitenlandse partijen al dan niet aan belastingopbrengsten zouden zijn misgelopen doordat Nederland bovenstaande faciliteert, moet je, zoals je zelf ook al zegt, nogal wat aannames en schattingen maken. Sec de geldstromen optellen en vermenigvuldigen met een percentage dat jij een "schappelijk tarief" (voor wat?) vindt doet geen recht aan die complexiteit.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_191267298
quote:
7s.gif Op donderdag 30 januari 2020 18:33 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat is wat anders dan feitenvrij duiken, verdraaien en traineren.
Welnee, alles in dit spel draait om wet- en regelgeving, en om deals en feiten die niet openbaar zijn.
quote:
[..]

Dat doet ook Oxfam - ook wel logisch, omdat dat uiteindelijk bottom line de "gerechtvaardigde" grondslag is om te kunnen heffen - bronbelastingen e.d. zijn dat niet; dat zijn in feite versimpelde instrumenten om ontduiking tegen te gaan, maar niet een logische inkomstenbron an sich.
[..]

Heel platgeslagen stroomt die som geld door Nederland, omdat Nederland in volgorde van belangrijkheid a) geen bronheffing heft op noch dividenden, noch rentes, noch royalty's, b) belastingverdragen met de rest van de wereld heeft (hoewel dat niet meer een USP is), c) zekerheid vooraf geeft en d) een hele rits aan kleinere voordelen, niet alleen fiscaal, maar ook juridisch en op het gebied van kennis, infrastructuur etc.
Geen bronheffing in Nederland, en allerlei andere redenen voor verplaatsing, betekent een andere basis voor de heffing van (winst)belasting waar deze wel plaats vindt. Ontduiking van de belastingheffing.

quote:
Om vast te kunnen stellen welke bedragen buitenlandse partijen al dan niet aan belastingopbrengsten zouden zijn misgelopen doordat Nederland bovenstaande faciliteert, moet je, zoals je zelf ook al zegt, nogal wat aannames en schattingen maken. Sec de geldstromen optellen en vermenigvuldigen met een percentage dat jij een "schappelijk tarief" (voor wat?) vindt doet geen recht aan die complexiteit.
Te complex om te reguleren en daarom een bron van corruptie. Vaak moedwillig zo gecreëerd en gefaciliteerd door de financiële sector en de politiek in landen, waaronder Nederland. Iets dat ze lang niet wisten te agenderen, laat staan oplossen. Dat vergt een groot aantal mensen aan de top met een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.

Omdat Nederland er zelf weinig mee opschiet, maar het internationale bedrijfsleven des te meer, lijkt dit beleid vooral te worden aangedreven door het internationale bedrijfsleven. Zeker niet door de burger, die meestal van niets weet. Dat duidt erop dat in Nederland het internationale bedrijfsleven meer invloed heeft dan Nederlandse burgers (exit democratie).

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 30-01-2020 18:58:38 ]
The view from nowhere.
  donderdag 30 januari 2020 @ 18:51:23 #27
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191267380
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 18:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De Italiaanse maffia maakt wel degelijk gebruik van onze brievenbus firma's

Vervelende rechtse zender dat BNR trouwens :(
Beluisterd, en ook Tromp noemt het offshore banking. Ja, dat is niet exclusief in Nederland maar we faciliteren het wel. Doen er wel aan mee.

Italianen pikken de brievenbus firma's eruit
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 januari 2020 @ 19:16:30 #28
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191267665
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 18:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beluisterd, en ook Tromp noemt het offshore banking. Ja, dat is niet exclusief in Nederland maar we faciliteren het wel. Doen er wel aan mee.

Italianen pikken de brievenbus firma's eruit
Hij zegt zelf letterlijk (minuut 20): "Tussen de constructies bedacht voor U2 door de Zuidas en voor criminelen zit maar een hele dunne grens"

https://www.bnr.nl/podcas(...)jan-tromp-volkskrant
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 31 januari 2020 @ 19:01:14 #29
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191282866
Privatisering toezicht een groot succes

_investico twitterde op vrijdag 31-01-2020 om 13:24:11 RTL toont undercoverbeelden dierenmishandeling bij slachthuis Westfort in IJsselstein. Investico ging vorig jaar langs bij hetzelfde bedrijf: https://t.co/WzyRdVdAbC reageer retweet
a_westerlaken twitterde op woensdag 29-01-2020 om 13:28:06 Leestip! Belangrijk artikel. ‘Nederland blijkt een land te zijn geworden waar de maatschappelijke kosten zijn gecollectiviseerd terwijl de opbrengsten zijn geprivatiseerd’ https://t.co/oLmyervehz reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 1 februari 2020 @ 11:28:24 #30
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191292436
Inkijkje in wat liberalisering voor ellende bracht. Plutocratie.

TomvanderLee twitterde op zaterdag 01-02-2020 om 10:49:40 Hoe het kon dat Nederland nog zo lang kolencentrales bleef bouwen? Reconstructie: Geen Europees land dat zo laat nog zoveel #kolencentrales bouwde als Nederland. Hoe konden stroomproducenten en opeenvolgende kabinetten zich zo vergissen?https://t.co/c1egBkXqc3 reageer retweet
ZihniOzdil twitterde op vrijdag 31-01-2020 om 22:53:54 Column: Waarom we moeten luisteren naar de Brexit-speech van Nigel Farage https://t.co/vCfYnZDs4H reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 1 februari 2020 @ 12:40:14 #31
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191293419
mirasys95 twitterde op zaterdag 01-02-2020 om 11:44:18 Voor @FTM_nl maakte ik een verhaal over de zorgen van drinkwaterbedrijven over nieuwe stoffen zoals PFAS, die op langere termijn een bedreiging vormen voor onze drinkwaterbronnen https://t.co/FwwHPlTxLR via @ftm_nl reageer retweet
Teflon uit de kraan. Het kan in Nederland. We worden allemaal Teflon Rutte.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 2 februari 2020 @ 11:13:34 #32
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191305419
fcvheest twitterde op zaterdag 01-02-2020 om 19:24:50 Het neoliberalisme heeft universiteiten wereldwijd de afgelopen 30 jaar radicaal veranderd. Het heeft de integriteit van het wetenschappelijk onderzoek aangetast, omdat het onderzoek, onderwijs en bestuur louter nog zijn gebaseerd op strategische keuzes. https://t.co/f8AKvZ1hMc reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 4 februari 2020 @ 21:52:18 #33
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191352229
freeksels twitterde op maandag 03-02-2020 om 13:55:58 De Canadese handelsminister vertelt trots dat ze het #ISDS-claimsysteem voor multinationals uit hun handelsverdrag met de VS hebben gesloopt.Dear @cafreeland and @JustinTrudeau, how about we also remove this risky and expensive corporate court from #CETA? https://t.co/FSKiis1ZXw reageer retweet
Uiteindelijk komt het erop neer dat vooral het Europese grootkapitaal deze ISDS wil, wat hen honderden miljoenen op levert.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191354026
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
freeksels twitterde op maandag 03-02-2020 om 13:55:58 De Canadese handelsminister vertelt trots dat ze het #ISDS-claimsysteem voor multinationals uit hun handelsverdrag met de VS hebben gesloopt.Dear @:cafreeland and @:JustinTrudeau, how about we also remove this risky and expensive corporate court from #CETA? https://t.co/FSKiis1ZXw reageer retweet
Uiteindelijk komt het erop neer dat vooral het Europese grootkapitaal deze ISDS wil, wat hen honderden miljoenen op levert.
ISDS levert meer op dan alleen geld. Het is het begin van een eigen rechtsmacht voor het grootkapitaal / multinationals buiten de overheid om. In het geval van CETA was Chrystia Freeland er nog een voorstander van. Op 13 februari is er een debat in de Tweede Kamer over de ratificatie van het Ceta-verdrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-02-2020 01:03:50 ]
The view from nowhere.
pi_191401385

Een wat moeizaam betoog. Het lijkt alsof Evgeny Morozov nu pas heeft ontdekt wat het neoliberale project inhoud (een compleet ander samenlevingsmodel, gebaseerd op privaat eigendom en een geglobaliseerde markt). Het idee, dat de overheid slechts een marktmeester mag zijn, is neoliberaal en breekt evident de sociaal-democratie volledig af.

Hoe krijg je daar je vingers achter? Als er geen buitenland bestond, dan is het een kwestie van controle over 3 instituties (naast de instituties van de democratische rechtsstaat):
1. een adequate controle over de publieke ruimte (indien nodig het eigendom over de grond)
2. het geldsysteem en belastingheffing (indien nodig loopt financiering en lopen financiele transacties via overheidsbanken)
3. kennis (publieke universiteiten en onderzoeksinstellingen, fundamenteel onderzoek wordt publiek gefinancierd)
Dat geeft je de basis om te kunnen garanderen dat de economie de samenleving dient, en niet alleen private partijen. Geheel in lijn met Karl Polanyi in de The Great Transformation: land, geld en arbeid zijn fictieve goederen.

In een wereld die bestaat uit vele landen kan dit ook, als je het internationaal zo organiseert dat dit voor landen mogelijk is (de beste oplossing). Of als je als individueel land voldoende massa hebt om een eigen koers te varen en voldoende kunt meekomen in alle belangrijke ontwikkelingen. Zo niet, dan is de herintroductie van staatsbedrijven (naast private), en een samenwerking tussen technische universiteiten met deze staatsbedrijven voor innovatie, het minste dat je zou moeten doen. Zonder dat komt alles in private handen en kun je blijven hopen dat je private partijen kunt reguleren en belasting kunt heffen, maar dat gaat niet lukken in een globaliserende wereld.

Alles wat dit momenteel onmogelijk maakt in de huidige neoliberale wereldorde moet daarvoor wijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 08-02-2020 14:31:07 ]
The view from nowhere.
  zondag 9 februari 2020 @ 11:32:21 #36
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191422809
-stop eens met die linkdumps steeds-

[ Bericht 51% gewijzigd door capricia op 09-02-2020 18:39:31 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 9 februari 2020 @ 12:42:39 #37
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191423851
Dat de kamer vleugelam is, komt door u.

Dat kamerleden niet in staat zijn om zich in alle hammerstukken te verdiepen, verbaast mij niets. Dat een kamerlid de veelheid van onderwerpen en de ins-en-outs daarvan niet op een rijtje krijgt, kun je verwachten. Dit geldt overigens voor heel veel takken van sport. De wetenschap is ook oeverloos. Het geldt zelfs voor banen, die niet eens een modaal salaris opleveren, omdat de top van de organisatie waarvoor ze werken hun werkterrein niet overziet of begrijpt. Daardoor worden veel problemen pas op de werkvloer zichtbaar, waar gewone werknemers zich eraan vertillen.

Het komt niet door de burgers, maar door een algehele verwaarlozing, die samenhangt met de neoliberale ideologie, die
- doet alsof alles gewoon een keuze is,
- als doel heeft de rol van de overheid te minimaliseren
- propaganda drijft om dit doel te realiseren (die door de bevolking wordt geabsorbeerd en gereproduceerd)

De burger bevindt zich in een nog veel zwakkere positie dan kamerleden. Een burger die een baan heeft en een gezin, moet in de resterende tijd ook nog even de wereld doorgronden, inclusief de politieke situatie, om daar zelf een eigen oordeel over te hebben. Dat lukt dus niet.

De burger laat zich leiden door de media. Dat wordt gedomineerd door een veelheid aan nieuwsfeitjes en gekissebis daarover. Waaronder angstaanjagende beelden van wereldwijde conflicten en door de mangel gedraaide slachtoffers. Er is nauwelijks tijd voor reflectie, ook niet over de veelheid aan grote thema's. Algoritmen voor het profileren van burgers op fraude risico's, maakt deel uit van de artificiële intelligentie, big data en surveillance technologie die burgers aan alle kanten bedreigt. Dat is slechts 1 van de grote thema's.

Een ander groot thema is de propaganda rond politieke ideologieën. De hedendaagse marktideologie is een politieke ideologie die de burger indoctrineert in een geloof in marktwerking. Volgens deze ideologie hoef je alleen 'de wet van vraag en aanbod' te begrijpen. Marktwerking regelt vervolgens de rest vanzelf. De overheid wordt gezien als de vijand, die deze heilzame marktwerking verstoord, en die je kunt laten afsterven door de belastingheffing af te kappen (starve the beast). De martkideologie, beter bekent onder de naam (neo)liberalisme is een politiek project, dat vooral wordt gedragen door de mensen met veel geld. Veel politici behoren tot deze ideologische sekte en werken alleen voor de overheid om deze van binnenuit te ontmantelen.

SyRI vinden zij ook geweldig. Want ze geloven niet echt in de heerlijke vrijheid voor iedereen, daar vinden ze de meeste mensen te dom voor, maar vooral in hun eigen vrijheid (en macht). Om Jan met de pet in het gareel te laten lopen, is er een repressief controle systeem nodig, waaronder SyRI.

Het is net zoiets als de hypotheekrente aftrek. Dat is ook niet in lijn met de marktideologie (het is geen marktwerking, maar marktverstorend), maar wel gunstig voor mensen met geld. Zo kunnen die werken aan vermogensopbouw, hun belastingdruk verlagen en tevens de overheid ontdoen van belastinginkomsten.

En zo is er van alles gaande dat valt onder het kopje: machtsspel. En dat kan nog veel erger. Bij gebrek aan inzicht, overzicht en reflectie die, gegeven de overweldigende veelheid aan relevante informatie niet meer eenvoudig te realiseren is, kan ook dat machtsspel maar voortwoekeren. De verwaarlozing, die je nu op tal van terreinen ziet, is het gevolg van zo'n machtsspel, het neoliberale spel van de mensen die uit zijn op geld, status en macht voor zichzelf, een vorm van kapitalisme, in reactie op het communisme, dat weer een reactie was op het kapitalisme, dat weer een reactie was op de feodale tijd ...

----------------------------------------------

De nieuwe rechtse ideologie (nationalistisch en conservatief) is al even dwaas: Een culturele wapenstilstand zit er niet in.

Als burger kun je ervan uitgaan dat de collectieve trend altijd wordt aangevoerd door een stel ideologisch doorgefokte fanatische gekken. Ze drijven op de trends / verhoudingen in het internationale machtsspel.

De reflectie komt pas nadat het schip is gezonken. De reflectie op de neoliberale trend van de laatste 40 jaar is in de media nog niet uit de verf gekomen, omdat men het niet aandurf om duidelijk stelling te nemen. Daaruit blijkt dat de media niet veel te berde brengen als ze daartoe niet de ruimte krijgen van de bestuurselite. De bestuurselite kan niet toestaan dat er serieus en duidelijk kritiek komt op het project dat zij 40 jaar lang hebben uitgevent.

Nu de VS de wereldorde niet meer wil en kan dragen, valt de wereld uiteen in machtsblokken. Vandaar dat er nieuwe grenzen komen aan de vrijhandel. Daar hoort geen ideologie bij die doet alsof alles vanzelfsprekend een vrije markt is. Niet omdat deze getemperd moeten worden i.v.p. met het sociale beleid binnen de natiestaten (socialisme), maar omdat er geen supermacht meer is die de wereldorde wil / kan dragen. Dus geen tempering van het kapitalisme door een aanpassing van de wereldorde, maar breuklijnen. Deze breuklijnen worden vertaalt in een nieuwe ideologie. Een conservatieve nationalistische ideologie die ook weer kort door de bocht is en bol staat van de flauwekul.

Het is ook niet zo, dat de partijen die daarachter zitten er zelf allemaal in geloven. Voor veel van de prominente spelers is het louter een machtsspel (en daarvoor moet je een cynische hufter zijn). Maar u, als burger moet erin gaan geloven. U kunt een orkaan aan populistisch ideologisch geleuter in de media verwachten. We herontdekken zogenaamd in het christendom de wortels van onze cultuur. We herontdekken onze waarden en normen (waarin de waarheid van boven komt en u gezagsgetrouw bent, al of niet biddend op uw knieën). We worden weer trots op Nederland, omdat dit land veel beter en leuker is dan andere landen (wij zij de beste, hebben de beste cultuur, de beste ontbijtkoek ...).

Dat herontdekken van het christendom wordt natuurlijk lastig. We zijn grotendeels ontkerkelijkt. In de VS, waar het neoconservatisme springlevend is, is het christelijk geloof dat ook nog steeds. Vandaar. Maar goed, je hoeft er niet in te geloven, je bent 'cultuur christen'. Maar dan nog ... Nationalisme was na WOII een gezonken ideologie, want er was veel teveel misgegaan. De oorlog in Joegoslavie was nog een herbevestiging van de waanzin waartoe nationalisme leidt ... Conservatisme is voor mensen die geloven dat vroeger alles beter was. Dat is voor een vergrijzende bevolking misschien nog het gemakkelijkst. Ik zou zeggen:

Laat u niet gek maken.

Speculeer liever over de machtsgeile huftertjes die dit machtsspel spelen. Wat moet u zich daarbij voorstellen? Met wie praat Baudet allemaal? Gelooft hij er zelf in?

------------------------------------------------------

Het kan ook zonder enge ideologische fantasieën. Nu de neoliberale ideologie over zijn top heen is, is er weer ruimte voor een sociaal-democratie. De democratie beschermd tegen gekke autoritaire uitwassen, en sociaal is waar de samenwerking in een groep van nature op gebaseerd is.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 09-02-2020 20:28:59 ]
The view from nowhere.
  zondag 9 februari 2020 @ 18:35:05 #38
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_191429889
Een goede analyse. Doordat burgers maar blijven stemmen op neoliberale partijen zoals D66 en VVD doen ze zichzelf ernstig te kort.
quote:
'Burgers, stem voor elkaar'

8 uur geleden Paul Pennings

De huidige onvrede onder burgers wordt, paradoxaal genoeg, veroorzaakt door hun eigen keuze voor partijen die de burgers in de kou zetten.

Diverse commentatoren hebben de afgelopen weken in diverse media teruggekeken op de politieke ontwikkelingen in de jaren 10. Een aantal van hen constateert dat er wereldwijd sprake is van veel ongenoegen over de overheid (de elites) en dat de autoritaire krachten aan de winnende hand zijn, waarbij vaak wordt verwezen naar het rechts-populisme. De overheersende conclusie is dat de democratie voor veel burgers aan glans heeft verloren en dat in sommige werelddelen zelfs sprake is van een afbraak van democratie en terugval naar autocratisch bestuur en controle op de burger.

Wat mij opvalt aan deze manier van interpreteren, is de matige onderbouwing (heel verschillende ontwikkelingen wereldwijd worden over één kam geschoren) en dat slechts één kant van de zaak wordt belicht, namelijk de sombere kant. Om een scherper beeld te krijgen van de stand van zaken van de democratie is het nodig om kennis te nemen van het voortgaande debat hierover. Dan blijkt dat er inderdaad een sombere visie bestaat, maar deze biedt een heel andere verklaring dan die van de ‘burger’ die uit ontevredenheid over bestaande democratische oplossingen, kiest voor een meer autoritaire aanpak.

Vicieuze cirkel
Een prominente wetenschappelijke verklaring voor afkalvende steun voor democratie is dat de overheid zelf is veranderd, vooral in het Westen, van een ‘Vadertje Staat’ naar een neoliberale staat waarin de burgers zelf hoofdverantwoordelijk worden gehouden voor hun eigen welvaart en welzijn (in Nederland heet dat de ‘participatiesamenleving’). Deze fundamentele verandering wordt gedragen door een neoliberale ideologie die in de jaren 10 weliswaar deels spaak liep op burgerprotesten, maar tegelijkertijd ook standhield omdat ze nog steeds de grondslagen van het overheidsoptreden in veel westerse landen mede bepaalt.

Door de politieke steun van burgers voor het neoliberale denken verzwakt de overheid steeds verder ten opzichte van de markt. Dit leidt tot de paradoxale situatie dat de huidige onvrede van burgers deels wordt veroorzaakt door hun eigen massale politieke steun aan partijen die prioriteit geven aan neoliberale oplossingen die de burgers in de kou zetten. Dit wordt een vicieuze cirkel die alleen kan worden doorbroken als gewone burgers partijen gaan steunen die opkomen voor het collectieve goed (veiligheid, milieu, gezondheidszorg, onderwijs, sociale zekerheid, pensioen) en daarin een centrale rol van de overheid voorstaan.

Dit zijn echter ook de partijen die in veel westerse landen, ook in Nederland, in de oppositie zitten. Het wordt tijd dat deze partijen zich krachtiger gaan presenteren door te laten zien hoe de kiezer zelf (mede)verantwoordelijk is voor de ontstane problemen en hoe de kiezer zelf een cruciale rol kan spelen in het doorbreken van de vicieuze cirkel.

Mondige burgers
Er is nog een tweede inzicht uit het wetenschappelijke debat dat nauwelijks doorklinkt in de journalistieke weergaven van de stand van zaken van de democratie in de jaren 10. Er is namelijk ook een optimistische interpretatie die zegt dat de protesten van boze burgers laten zien dat de burger mondig is geworden en niet meer klakkeloos aanneemt wat de elites hem voorspiegelen. Deze stem van onderop is lastig voor de elites, verzwakt hun positie en toont aan dat de democratie springlevend is, doordat groepen gedupeerde burgers zich steeds beter weten te weren als ze in de knel komen. In deze visie is populisme niet bij voorbaat slecht, want het geeft een stem aan burgers die zich voorheen hadden afgewend van de politiek.

Waarschijnlijk zit er in beide visies een kern van waarheid. Dat maakt de situatie wel complex, want het betekent dat het neoliberalisme de overheidssteun aan zwakke groepen zal blijven matigen en zelfs afbouwen, tenzij deze groepen zelf over de machtsbronnen beschikken om deze trend te keren.

Enkele protestgroepen hebben inderdaad deze machtsmiddelen, denk aan boeren, milieuactivisten en onderwijzers. Maar vele andere gedupeerde groepen en sectoren hebben deze middelen niet. Het gevolg is dat de neoliberale doorwerking vooral die groepen en sectoren zal raken die zich het minste kunnen verweren, omdat ze niet of zwak georganiseerd zijn, zoals laagopgeleiden, gehandicapten, minderjarigen, werklozen, bepaalde groepen ouderen, migranten, bijstandsgerechtigden, slachtoffers van misdrijven, et cetera. Dit leidt dan weer tot een sterker wordende tweedeling tussen hen die zich weten te redden (of zelfs floreren) en groepen die steeds verder gemarginaliseerd worden.

Blikvernauwing
Een democratie kan alleen volwaardig functioneren als alle groepen zich gesteund voelen door een overheid die hun rechten respecteert. Dit kan alleen gebeuren als de groepen zelf over de grenzen van hun eigen gelijk heen weten te kijken en kiezen voor oplossingen die het collectief ten goede komen en waarvan alle burgers, ongeacht herkomst en afkomst, kunnen profiteren.

De neoliberale ideologie ondermijnt het vertrouwen in de overheid en is funest voor maatschappelijke cohesie. Zowel de burgers als de media zouden alle partijen en bewindslieden kritischer mogen bevragen over de manier waarop zij onze collectieve goederen in stand houden, zodanig dat dit alle burgers ten goede komt. Dat is immers hun hoofdtaak.

Het is aan de burger om de politiek die kant op te duwen (door te stemmen op partijen die steun bieden aan alle groepen in de maatschappij) en aan de media om het gevoerde beleid kritisch te toetsen op de manier waarop regeringen deze overkoepelende doelstelling in de praktijk trachten te realiseren.

Publieke steun voor zo’n type beleid wordt steeds lastiger omdat veel burgers zich laten informeren via sociale media, waarbij vaak blikvernauwing plaatsvindt, die het bijna onmogelijk maakt om veel begrip te hebben voor andere groepen. Indien deze ‘groupthink’ blijft domineren, worden de jaren 20 een herhaling van de jaren 10 met als kenmerken veel protest, veel hoogoplopende tegenstellingen, afkalvend vertrouwen in de overheid en toenemende steun voor partijen die de maatschappelijke tegenstellingen uiteindelijk alleen maar vergroten.

Dus ja, er is zeker reden voor somberheid, maar ook voor optimisme, als de juiste scherpe analyses en doeltreffende collectieve keuzes worden gemaakt. En daar zijn we gezamenlijk verantwoordelijk voor in een democratie.

Paul Pennings is universitair hoofddocent politicologie aan de Vrije Universiteit
https://www.dvhn.nl/menin(...)%2Fwww.google.com%2F
  maandag 10 februari 2020 @ 10:23:24 #39
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438279
CodyHochstenB twitterde op maandag 10-02-2020 om 09:41:28 Arme wijken worden steeds armer. Een zorgelijke ontwikkeling, maar geen reden om te grijpen naar ineffectieve maatregelen die de sociale huur decimeren. De rekening voor sociale menging mag niet bij lage inkomens komen te liggen.Mijn nieuwe voor @rtlz: https://t.co/yFHWyRshYS reageer retweet
Leolucassen twitterde op maandag 10-02-2020 om 07:54:56 VVD wil nog minder geld naar onderwiis https://t.co/z2z0ss11Pw reageer retweet
FD_Nieuws twitterde op maandag 10-02-2020 om 07:49:17 VVD: betaal ook bedrijfsopleidingen met publiek geld. https://t.co/ldZZ9ckarm #FD #Onderwijs reageer retweet
VVD bereidt een verdere kaalslag op onderwijs en huisvesting voor.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 februari 2020 @ 10:29:34 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_191438336
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
CodyHochstenB twitterde op maandag 10-02-2020 om 09:41:28 Arme wijken worden steeds armer. Een zorgelijke ontwikkeling, maar geen reden om te grijpen naar ineffectieve maatregelen die de sociale huur decimeren. De rekening voor sociale menging mag niet bij lage inkomens komen te liggen.Mijn nieuwe voor @:rtlz: https://t.co/yFHWyRshYS reageer retweet
Leolucassen twitterde op maandag 10-02-2020 om 07:54:56 VVD wil nog minder geld naar onderwiis https://t.co/z2z0ss11Pw reageer retweet
FD_Nieuws twitterde op maandag 10-02-2020 om 07:49:17 VVD: betaal ook bedrijfsopleidingen met publiek geld. https://t.co/ldZZ9ckarm #FD #Onderwijs reageer retweet
VVD bereidt een verdere kaalslag op onderwijs en huisvesting voor.
Wacht even. Ze willen onderwijs geld naar bedrijfsopleidingen wegsluizen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 10 februari 2020 @ 10:33:48 #41
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438378
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wacht even. Ze willen onderwijs geld naar bedrijfsopleidingen wegsluizen?
Ja, en ook meer colleges op afstand

https://twitter.com/klikopstuk/status/1226799943685476352?s=19

Ordinaire bezuiniging
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 februari 2020 @ 10:35:19 #42
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438394
Goede teksten van Engelen weer.

beek38 twitterde op zondag 09-02-2020 om 23:23:44 Ewald Engelen hoopt dat 2020 het jaar wordt van anti-neoliberale revolutie. Stelt dat "grootkapitaal" en hun handlangers in de politiek groepen in de samenleving tegen elkaar uitspeelt om aandacht af te leiden van de puinhopen van ongebreideld kapitalisme. https://t.co/weVB0GJGRR reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191438466
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wacht even. Ze willen onderwijs geld naar bedrijfsopleidingen wegsluizen?
quote:
'Betaal bedrijfsopleidingen met publiek geld'

Onderwijsgeld moet ook beschikbaar komen voor bedrijven of sectoren die zelf een vakschool willen opzetten. Dat zegt Tweede Kamerlid Dennis Wiersma (VVD) tegen het FD. De partij pleit al langer voor een verruiming van de mogelijkheden, maar het gaat de VVD niet snel genoeg.

In een debat met verantwoordelijk minister Ingrid van Engelshoven (D66) stelt Wiersma maandag voor een stap verder te gaan. 'Ik blijf het raar vinden, dat we als overheid onderscheid maken tussen een school en een bedrijfsopleiding die juist dicht bij de werkvloer zit. Een bedrijfsschool krijgt nu geen onderwijsbekostiging, terwijl het reguliere onderwijs miljarden krijgt.'

Wiersma wil het systeem 'helemaal los wrikken en onderwijsschotten doorbreken.' Vooral in het mkb sneuvelen in zijn ogen te vaak plannen om een eigen opleiding op te zetten waar leerlingen een certificaat kunnen behalen, omdat de bedrijven zelf voor de financiering opdraaien.

Wiersma wil dat het kabinet een pilot begint om te kijken hoe de 'ontschotting' in de praktijk uitpakt.

Grote vraag naar technisch personeel

De vraag naar technisch personeel is zeer groot. Het aantal vacatures voor technische beroepen op mbo- en hbo-niveau schommelt rond de 70.000. Er zijn steeds meer - vooral regionale - initiatieven waar bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden een vakopleiding oprichten.

Prima, vindt Wiersma, 'maar leerlingen kiezen er eerder voor om zich aan een bedrijf te binden dan in een klaslokaal te zitten. Ze krijgen een contract en salaris en gaan meteen aan het werk. Maar ook voor werknemers wordt de stap dan veel kleiner om naast je werk een opleiding te volgen en daarmee promotie te maken.'

Het kabinet heeft al ¤100 mln uitgetrokken om het techniekonderwijs te verbeteren, en nog eens ¤ 48 miljoen voor initiatieven gericht op het stimuleren van leren en ontwikkelen in het mkb.

Waarnemend voorzitter Frank van Hout van de MBO Raad vindt het VVD-voorstel een slecht idee. 'Ons beroepsonderwijs is niet gericht op snel aan het werk, maar op duurzaam aan het werk. En op veel meer vaardigheden dan alleen die die nodig zijn voor het vervullen van een vacature.' Volgens Van Hout is het aantoonbaar beter de publiek-private samenwerking tussen bedrijven en het mbo verder te versterken.

Steun voor het VVD-plan komt er wel van Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche. 'Ik vind het een goed idee als de schotten tussen arbeidsmarkt en onderwijs volledig verdwijnen. Ook wat betreft bekostiging. Maak de ROC's verantwoordelijk voor de kwaliteit en geef de uitvoering aan het beroepsonderwijs. Dat moet de nieuwe norm worden.'
Het bedrijfsleven besteedt alles uit aan de overheid, krijgt subsidies, en zeikt al 40 jaar dat ze teveel belasting moeten betalen. Bedrijfsopleidingen zijn vaak waardeloos. Niveau nul. Ik heb eens een omscholing ICT gedaan. Er was een docent (een heel jong broekie) die kwam vertellen dat je als leidinggevende, je werknemers eruit dondert, zodra je baas dat zegt, punt (leve de kadaverdiscipline). Dat was geen mening, dat was deel van het onderwijs! Dat is geen onderwijs, maar propaganda.

Het probleem met vermengen van het onderwijs en het bedrijfsleven is dat het niveau in het bedrijfsleven veel te laag ligt, terwijl ze in het bedrijfsleven:
- geloven dat ze briljant zijn
- vinden dat ze alles moeten bepalen / domineren
- corrupt zijn.

Weg met de VVD. Deze werkgeverspartij moet de tweede kamer uitgewerkt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 10-02-2020 17:26:28 ]
The view from nowhere.
pi_191438626
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:23 schreef Klopkoek het volgende:
FD_Nieuws twitterde op maandag 10-02-2020 om 07:49:17 VVD: betaal ook bedrijfsopleidingen met publiek geld. https://t.co/ldZZ9ckarm #FD #Onderwijs reageer retweet
VVD bereidt een verdere kaalslag op onderwijs en huisvesting voor.
Is dit de facto niet gewoon een pleidooi voor herinvoering van het leerlingwezen?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_191438676
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Goede teksten van Engelen weer.
Ewald is boos, gras is groen. Hij blijft alleen maar een voedingsbodem voor allerlei extreme revoluties zien, die lang zo vruchtbaar niet is als hij pleegt te schetsen. Moet nog wel wat jaartjes stikstof bij.

Hij kan wel schrijven, dat dan weer wel, daarom leest het altijd zo lekker weg.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  maandag 10 februari 2020 @ 11:10:42 #46
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438731
quote:
12s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:04 schreef nostra het volgende:

[..]

Ewald is boos, gras is groen. Hij blijft alleen maar een voedingsbodem voor allerlei extreme revoluties zien, die lang zo vruchtbaar niet is als hij pleegt te schetsen. Moet nog wel wat jaartjes stikstof bij.

Hij kan wel schrijven, dat dan weer wel, daarom leest het altijd zo lekker weg.
Dat bedoel ik niet eens. Ik bedoel vooral het gedeelte over de journalisten bijvoorbeeld...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191438755
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
Dat bedoel ik niet eens. Ik bedoel vooral het gedeelte over de journalisten bijvoorbeeld...
Opgekocht door het grootkapitaal, die hen de dat grootkapitaal welgezinde dogma's verplicht doet uitdragen? Dat is niveautje BNW.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  maandag 10 februari 2020 @ 11:13:42 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438757
quote:
12s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:00 schreef nostra het volgende:

[..]

Is dit de facto niet gewoon een pleidooi voor herinvoering van het leerlingwezen?
Deels, maar de verantwoordelijkheid en kwaliteitsbewaking lag toen niet bij het bedrijf. Dit plan is een gedeeltelijke privatisering van het onderwijs. In lijn met Sander Dekker zijn plan om commerciële aanbieders toegang te verschaffen. Zeer slechte tendens en een breekijzer naar afbraak.

Verder valt wel vaker op dat men in cirkeltjes beweegt, zoals dat nu toch weer een kamermeerderheid de lotingen terug wil
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 10 februari 2020 @ 11:18:28 #49
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191438810
quote:
12s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:13 schreef nostra het volgende:

[..]

Opgekocht door het grootkapitaal, die hen de dat grootkapitaal welgezinde dogma's verplicht doet uitdragen? Dat is niveautje BNW.
Welnee, daar is stapels bewijs voor. Je doet opzettelijk naief.

Terwijl vroeger, nogmaals, journalisten mede eigenaar waren van de krant. In dit deel van de wereld althans. In Amerika/UK kennen ze natuurlijk al veel langer een Hearst, Maxwell of Murdoch en hun verregaande invloed.

Er is stapels bewijs voor dat het zo werkt. Jij bent altijd de eerste om dit soort praktijken te verdedigen trouwens, omdat eigenaren ook wat over hun eigendom te vertellen moeten hebben.

Zijn argument steekt trouwens wel wat genuanceerder in elkaar dan jij hier weer geeft.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191438840
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 11:18 schreef Klopkoek het volgende:
Welnee, daar is stapels bewijs voor. Je doet opzettelijk naief.
Nostra is een typisch voorbeeld van iemand die mensen afzeikt, en corrupt redeneert. Als het hele bedrijfsleven is zoals Nostra, dan is het tot op het bot arrogant en onbetrouwbaar.
The view from nowhere.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')