abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191177415
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:07 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat impliceert dat "wij", het volk, bepaalde rechten hebben, namelijk, om op het beginpunt van de discussie terug te komen, om in meerderheidsstem te bepalen wat er in het contract tussen koper en verkoper komt te staan. Of om, wat jij zegt, belasting te heffen. En dat recht wordt vervolgens aan de overheid overgedragen.

Maar nu heb je nog steeds niet uitgelegd waar dat recht vandaan komt.
Vanuit het feit dat dit een democratie is, dan ligt zulke macht dus bij het volk. Was dit een dictatuur, lag die macht bij een dictator. Was dit een pure monarchie, lag de macht bij de koning.

Dat recht komt dus voort uit het feit dat wij een democratie zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_191177509
Libertarisme is een schattig ideaal, maar onpraktisch en in de echte wereld ook gewoon onwerkbaar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_191177510
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vanuit het feit dat dit een democratie is, dan ligt zulke macht dus bij het volk. Was dit een dictatuur, lag die macht bij een dictator. Was dit een pure monarchie, lag de macht bij de koning.

Dat recht komt dus voort uit het feit dat wij een democratie zijn.
Afgezien van het feit dat nederland geen democratie is maar een constitutionele monarchie, was ik meer benieuwd naar je morele onderbouwing dan van het wijzen op feiten.
pi_191177567
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat nederland geen democratie is maar een constitutionele monarchie, was ik meer benieuwd naar je morele onderbouwing dan van het wijzen op feiten.
De onderbouwing is vrij simpel. We wonen in een samenleving, dat doe je samen. Dan moet je ook collectief over dingen kunnen beslissen, ook over dingen als belastingen. Dat deden holenmensen al door collectief te beslissen dat er wat vlees apart werd gehouden voor de man die op wacht stond en dus niet mee hielp met de jacht.

Als we collectief beslissen dat we belasting willen hebben om onderwijs, zorg, veiligheid, wegen, riool, een sociaal vangnet, enz., enz. te betalen is dat volkomen het recht van de samenleving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_191177580
quote:

[..]

Constitutionele monarchie slaat op de rol van ons Koningshuis. Politiek gezien is Nederland een parlementaire democratie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_191177650
quote:

[..]

Nederland is wel degelijk een democratische rechtsstaat. Het Nederlands parlement wordt direct en indirect verkozen door het volk. En het parlement moet het beleid van de Nederlandse regering goedkeuren.
pi_191180135
Officieel een constitutionele monarchie, of het in praktijk ook zo is, ligt aan de mate waarin de koning zijn veto kan uitspreken over wetgeving, aanstellen van ministers, inzet leger, etc.
Aan de andere kant heeft het volk over al deze dingen zeker niet direct iets te zeggen, via referenda. Het democratische gehalte is dus afhankelijk van in hoeverre we daadwerkelijk worden vertegenwoordigd door het parlement of dat ze een eigen agenda uitvoeren.
pi_191180325
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:43 schreef Wegenbouwer het volgende:
Officieel een constitutionele monarchie, of het in praktijk ook zo is, ligt aan de mate waarin de koning zijn veto kan uitspreken over wetgeving, aanstellen van ministers, inzet leger, etc.
Aan de andere kant heeft het volk over al deze dingen zeker niet direct iets te zeggen, via referenda. Het democratische gehalte is dus afhankelijk van in hoeverre we daadwerkelijk worden vertegenwoordigd door het parlement of dat ze een eigen agenda uitvoeren.
We hebben direct iets te zeggen door op ze te stemmen. En dan is het ook nog zo dat voor bijna alle grote plannen van kabinetten er draagvlak in de maatschappij wordt gezorgd. Denk aan de verandering van het pensioenstelsel. Bijvoorbeeld FNV leden mochten daarop stemmen en stemden voor 75% in. Dan mag je toch wel zeggen dat er zeer waarschijnlijk gewoon een heel groot draagvlak in heel Nederland is.

Referenda werken gewoon niet echt, dankzij die binaire keuzes. Dingen wegstemmen omdat er een piepklein onderdeel anders moet, dat werkt niet.
pi_191180329
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:35 schreef Hanca het volgende:
De onderbouwing is vrij simpel. We wonen in een samenleving, dat doe je samen. Dan moet je ook collectief over dingen kunnen beslissen, ook over dingen als belastingen.
Dat klinkt een beetje als een non sequitur. Je kan ook samen leven terwijl iedereen over zijn eigendom beschikt en transacties op vrijwillige basis gaan.

quote:
Dat deden holenmensen al door collectief te beslissen dat er wat vlees apart werd gehouden voor de man die op wacht stond en dus niet mee hielp met de jacht.
Niet zeker of we alle tradities van holenmensen over moeten nemen.
pi_191180360
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat klinkt een beetje als een non sequitur. Je kan ook samen leven terwijl iedereen over zijn eigendom beschikt en transacties op vrijwillige basis gaan.
[..]
Nee, dat gaat niet zodra je het over gezamelijke dingen hebt (veiligheid, infrastructuur, dijken). Dan moet je gezamelijk bijdragen. En ook voor de opvang van de zwakken in de samenleving, want je hebt gelijk dat we niet naar het niveau holenmens toe moeten die een zwakke waarschijnlijk liet creperen.
pi_191180455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:54 schreef Hanca het volgende:
En dan is het ook nog zo dat voor bijna alle grote plannen van kabinetten er draagvlak in de maatschappij wordt gezorgd.
Er is een wereld van verschil tussen het uitvoeren van de wil van het volk en het beïnvloeden van het volk via de media om ze op een lijn met hun agenda te krijgen. Je zegt het goed, er wordt voor draagvlak gezorgd die er blijkbaar vooraf niet was.

Hoe groot was het draagvlak onder de bevolking om de pensioenleeftijd te verhogen op het moment dat het eerste proefballonnetje werd opgelaten?
pi_191180590
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:43 schreef Wegenbouwer het volgende:
De opkomst bij de Tweede Kamerverkiezingen is gemiddeld goed gebleven sinds de afschaffing van de opkomstplicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 24-01-2020 21:14:30 ]
  vrijdag 24 januari 2020 @ 21:17:14 #188
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191180822
De koningin heeft zeker veel macht.

Beatrix zorgde er ooit voor dat Brinkman geen premier werd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191181020
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:17 schreef Klopkoek het volgende:

Je weet dat sindsdien het staatshoofd op veel grotere afstand is geplaatst? Willem-Alexander moest haast in de krant lezen hoe de formatie ging.
pi_191181052
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Er is een wereld van verschil tussen het uitvoeren van de wil van het volk en het beïnvloeden van het volk via de media om ze op een lijn met hun agenda te krijgen. Je zegt het goed, er wordt voor draagvlak gezorgd die er blijkbaar vooraf niet was.

Hoe groot was het draagvlak onder de bevolking om de pensioenleeftijd te verhogen op het moment dat het eerste proefballonnetje werd opgelaten?
Daarna is er meer info bekend geworden en dat heeft voor draagvlak gezorgd. Jij kunt het niet leuk vinden, maar de regeringen voeren redelijk de wil van het volk uit.
pi_191181262
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:17 schreef Klopkoek het volgende:

Lubbers kreeg het zelf ook voor de kiezen toen Kohl zijn benoeming tot voorzitter van de Europese Commissie tegenhield.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lde-4391773-a1563477
  vrijdag 24 januari 2020 @ 22:08:04 #192
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191181800
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je weet dat sindsdien het staatshoofd op veel grotere afstand is geplaatst? Willem-Alexander moest haast in de krant lezen hoe de formatie ging.
Dat klopt. Een van de weinige dingen waar de PVV de pendule de goede kant op stuurde en meestemde met de linkse oppositie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 januari 2020 @ 22:09:31 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191181818
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:38 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Lubbers kreeg het zelf ook voor de kiezen toen Kohl zijn benoeming tot voorzitter van de Europese Commissie tegenhield.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lde-4391773-a1563477
Het Nederlandse staatshoofd heeft meer macht en invloed dan pakweg het Britse.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_191181846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 22:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat klopt. Een van de weinige dingen waar de PVV de pendule de goede kant op stuurde en meestemde met de linkse oppositie.
Het was een D66 plan...

https://www.nu.nl/politie(...)ol-bij-formatie.html

Ik moet trouwens nog zien of ze er binnenkort niet een keer spijt van hebben als ze er niet uit komen.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 22:21:03 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191182003
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 21:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het liberalisme heeft een nieuwe wending genomen (neo-liberalisme), politiek invloedrijk vanaf 1980, die veel overeenkomsten heeft met het libertarisme:

1. Het libertarische standpunt, dat de overheid moet verdwijnen, kan ook gerealiseerd worden d.m.v. globalisering, vanwege de afwezigheid van een functionerende mondiale democratische rechtsstaat.

2. Het equivalent van het libertarische idee, dat belasting diefstal is, is het neo-liberale idee dat alle standpunten berusten op subjectieve voorkeuren, met een geldigheid bereik dat loopt van je linker- tot je rechteroor. Terwijl marktprijzen objectieve feiten zijn, die een algemene geldigheid hebben. Daarmee wordt iedere rechtvaardiging van herverdeling een subjectieve voorkeur, die het aflegt tegen het accepteren van de marktuitkomst.
The view from nowhere.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 22:21:03 #196
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191182004
quote:
Met een GroenLinks amendement.

Er lag al sinds 1971 een motie van die strekking, en links wil de rol van de koning altijd beperken.

PVV hielp wel degelijk om de pendule die richting op te bewegen

https://www.volkskrant.nl(...)ij-formatie~ba3be5ae
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_191183293
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 22:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het Nederlandse staatshoofd heeft meer macht en invloed dan pakweg het Britse.
Daar staat tegenover dat de persvrijheid in Nederland merkbaar groter is dan in het VK. Tien jaar geleden waren we hierin zelfs nog wereldkampioen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index?wprov=sfti1
pi_191184899
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 17:30 schreef KoosVogels het volgende:
Libertarisme is een schattig ideaal, maar onpraktisch en in de echte wereld ook gewoon onwerkbaar.
Consequent libertarisme wel. Maar het kan ook een streef model zijn.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 10:10:59 #199
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_191186029
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 23:48 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat de persvrijheid in Nederland merkbaar groter is dan in het VK. Tien jaar geleden waren we hierin zelfs nog wereldkampioen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index?wprov=sfti1
Ja, onder Rutte zijn we aan het dalen op allerlei lijstjes. :(
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 25 januari 2020 @ 11:01:57 #200
132458 noescom
Libertariër
pi_191186545
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In feite doen we dat al voor 90% op die manier. Alleen daar waar de overheid in het spel komt verdwijnt vrijwilligheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')