Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:59 schreef Schanulleke het volgende:
Vroeger, toen Nederland nog een gidsland was, hadden we de laagste cijfers in drugsverslaving, drugsgerelateerde criminaliteit en aantal drugsdoden per capita. Helaas kwamen toen de verbodsfetisjisten weer langdurig aan de macht.
Portugal baseert hun beleid op de onze mbt decriminalizeren... Wat doen ze anders dan?quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:59 schreef Schanulleke het volgende:
Mooi dat deze discussie nu eindelijk weer eens gevoerd wordt. Vroeger, toen Nederland nog een gidsland was, hadden we de laagste cijfers in drugsverslaving, drugsgerelateerde criminaliteit en aantal drugsdoden per capita. Helaas kwamen toen de verbodsfetisjisten weer langdurig aan de macht.
Nu is Portugal het gidsland. Ook EU en toch werkt het.
Eigenlijk niets. Maar hangt er ook vanaf wat Schanulleke precies met vroeger bedoeld.quote:Op woensdag 25 december 2019 02:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.quote:Op woensdag 25 december 2019 02:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er dan veranderd in de wetgeving tegenover 'vroeger'?
Allemaal prima maatregelen.quote:Op woensdag 25 december 2019 07:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.quote:Op dinsdag 24 december 2019 19:36 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
landbouw is sowieso schade aan de natuur. nooit een rede om producten illegaal te maken.
ik bedoel dat je niet per se afhankelijk hoeft te zijn van criminele cocaine import. het kan misschien anders. de medische industrie weet toch ook , volkomen legaal, een 100% zuivere cocaine te vervaardigen.
Maar nogmaals, die hippie cultuur leidde ook tot verloedering.quote:Op woensdag 25 december 2019 07:06 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
van alles; de jeugd is buitengesloten. koffieshop beleid veel strenger. jagen op thuiskwekerijen ook. 5 plantjes bezitten mag niet meer als je sociaal huurt.
weet niet of dat wat uitmaakt, verder.. ik denk wel dat een bepaalde hippie cultuur die zich hierover ontfermde nu nagenoeg verdwenen is, en de scene is overgenomen door halve/hele criminelen.
waarom? dat is aan de experts, lijkt me.quote:Op woensdag 25 december 2019 09:42 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.
Hoe zie jij een legaal traject voor het overige deel voor je? Voor het hele proces?
Jong plantje - struik - oogst - x maal halffabrikaten - eindproduct?
Hulpmiddelen / chemicaliën?
Wie, waar en hoe?
Zou je dat uiteen willen zetten?
als je dit als excuus tegen legalisatie gebruikt, veranderd er dus nooit iets.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:18 schreef Lokasenna het volgende:
De Nederlandse drugscriminelen gaan bij legalisatie gewoon door met productie voor de export.
Het nut ervan ontgaat me dus.
vast wel. en ook tot een veel beter systeem met minder gebruik, bewuster gebruik, minder criminaliteit..quote:Op woensdag 25 december 2019 10:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar nogmaals, die hippie cultuur leidde ook tot verloedering.
na even googelen, kan je zelfs de plant gewoon bestellen voor in je huiskamer.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Zou je cocaïne in Nederlandse kassen kunnen kweken?
verandertquote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als je dit als excuus tegen legalisatie gebruikt, veranderd er dus nooit iets.
Precies. Het is een crikelredenering. Het mag niet omdat het verboden is vanwege de criminaliteit.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
Je laat het gewoon over aan de vrije markt. Dat is al 40 jaar het antwoord op alle problemen.quote:Op woensdag 25 december 2019 09:42 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Je noemt de medische industrie als voorbeeld.
Hoe zie jij een legaal traject voor het overige deel voor je? Voor het hele proces?
Jong plantje - struik - oogst - x maal halffabrikaten - eindproduct?
Hulpmiddelen / chemicaliën?
Wie, waar en hoe?
Zou je dat uiteen willen zetten?
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
waarom? dat is aan de experts, lijkt me.
Het is gewoon een vals discussietruukje van je.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:15 schreef RapaNui het volgende:
[..]
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.
oei, nou heb je wel even laten zien dat legalisatie geen goed idee is, scherp..quote:Op woensdag 25 december 2019 13:15 schreef RapaNui het volgende:
[..]
OK, je weet er geen antwoord op. Dat zegt mij genoeg.
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.quote:Op woensdag 25 december 2019 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Het is een crikelredenering. Het mag niet omdat het verboden is vanwege de criminaliteit.
De juiste redenatie is: Het uitgangspunt is vrijheid, want dat kost niets en vroeger waren er helemaal geen wetten. Een verbod levert altijd ellende op dus je hebt goede redenen nodig voor een verbod. En ik heb nog nooit een goed argument gehoord voor een drugsverbod.
kan wel, maar dan bij de basterdsuiker en de zout vandaan houdenquote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.
Dan komt er bij iedere VVD een bord in de tuin, hier uw lekkerste cocaïnequote:Op woensdag 25 december 2019 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je laat het gewoon over aan de vrije markt. Dat is al 40 jaar het antwoord op alle problemen.
Het is geen truukje, ik open de discussie door de argumenten vóór legalisering aan te horen. Maar die heeft pokkerdepok niet of wil ze niet geven. Hij verwijst naar de experts.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon een vals discussietruukje van je.
Ik ben benieuwd naar hoe je de legalisering ziet binnen alle stappen van het proces van totstandkoming en handel vh eindproduct.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
oei, nou heb je wel even laten zien dat legalisatie geen goed idee is, scherp..
Het is wel een truukje. Er word gesteld dat een verbod jouw probleem met drugs niet oplost en dan moet die persoon met een complete oplossing voor jouw problemen komen. Dat is een vals discussietruukje.quote:Op woensdag 25 december 2019 14:41 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Het is geen truukje, ik open de discussie door de argumenten vóór legalisering aan te horen. Maar die heeft pokkerdepok niet of wil ze niet geven. Hij verwijst naar de experts.
Als iemand voorstander is voor legalisering dan moet je enig idee hebben hoe het praktisch aan te pakken. Zo niet, dan zou je je er wat meer in moeten verdiepen om tot een idee te komen.
Het proces heb ik schematisch geschetst. Heel simpel. Daar komt transport nog bij en zoals een andere user heeft gesteld: de blijvende invloed van criminelen daarop.
Mijn vraag geldt nog steeds.
Zolang ze alcohol in de winkel verkopen is heroïne ook prima.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik denk wel dat je erg moet oppassen met drugs. gewoon heroine bij de supermarkt lijkt me geen goed idee.
Bewuster gebruik? De heroïne verslaving die hier speelde? Dat was allesbehalve bewust gebruik man.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vast wel. en ook tot een veel beter systeem met minder gebruik, bewuster gebruik, minder criminaliteit..
Nee man. Gewoon alles verbieden. Dan gaat er niks meer fout.quote:Op woensdag 25 december 2019 16:18 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
Wat een goed idee. Alles legaliseren, dan is er ook geen criminaliteit
ik heb zat argumenten gegeven. of ik, eenvoudige ziel, precies weet hoe deze handel tot in detail geregeld moet worden, doet er niet toe. mijn voorbeeld van een medische wereld die criminaliteitsloos cocaine kan produceren, lijkt me een goede indicatie dat het mogelijk is. en dat is dan heel anders dan het vanuit colombia smokkelen, na een weg van illegaliteit. coca is gewoon een boom, die je zelfs hier kan verbouwen, in een kas. ik zie het probleem dus niet.quote:Op woensdag 25 december 2019 14:46 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar hoe je de legalisering ziet binnen alle stappen van het proces van totstandkoming en handel vh eindproduct.
Ik ben geen voorstander, dat is geen geheim. Daarom ben ik benieuwd naar de argumenten van een voorstander.
dat zou je denken, ik ook hoor, als ik fair ben. maar heroine is behoorlijk gevaarlijk en gigantisch verslavend. is een andere cathegorie drugs, samen met dingen als crack of meth. echte junkie drugs. dan moet je niet te principieel willen zijn, en gewoon onderkennen dat het te gevaarlijk is voor de volksgezondheid.quote:Op woensdag 25 december 2019 15:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang ze alcohol in de winkel verkopen is heroïne ook prima.
nee, heroine lijkt me dus een andere zaak, te gevaarlijk.quote:Op woensdag 25 december 2019 16:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Bewuster gebruik? De heroïne verslaving die hier speelde? Dat was allesbehalve bewust gebruik man.
Google is your Friend: RIVM, ranking of drugs, 2009.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:16 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat zou je denken, ik ook hoor, als ik fair ben. maar heroine is behoorlijk gevaarlijk en gigantisch verslavend. is een andere cathegorie drugs, samen met dingen als crack of meth. echte junkie drugs. dan moet je niet te principieel willen zijn, en gewoon onderkennen dat het te gevaarlijk is voor de volksgezondheid.
zoals we nu heroine behandelen, is op zich prima. het is illegaal, men is zich ervan bewust hoe verslavend en vernietigend het werkt, en diegenen die toch verslaafd raken, krijgen goede hulp, gratis verstrekking, en worden van de straat gehouden. resultaat is, dat er vrijwel geen heroine handel of overlast meer bestaat. het dan vrijgeven lijkt me onzinnig en dom.
maar meth is een soort speed, crack is cocaine, en heroine is opium. die variaties zijn allemaal minder verslavend en wel recreatief gewild, en daar heb ik dan ook geen probleem mee.
misschien moet google ook jouw vriend worden? het verschilt nogal per plaatje..quote:Op woensdag 25 december 2019 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Google is your Friend: RIVM, ranking of drugs, 2009.
Pagina's 19-21 staan leuke grafiekjes. De 4 gevaarlijkste drugs zijn heroïne, cristal meth, alcohol en tabak. Heroïne is helemaal niet veel gevaarlijker of verslavende dan alcohol.
Dat is maar 1 grafiekje. Het RIVM is vollediger.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien moet google ook jouw vriend worden?
[ afbeelding ]
deze dan? van onze eigen jellinek.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is maar 1 grafiekje. Het RIVM is vollediger.
Wat zei ik nou? RIVM, ranking of drugs, 2009.quote:Op woensdag 25 december 2019 23:05 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze dan? van onze eigen jellinek.
wel jammer dat je nergens kan vinden hoe de verhoudingen liggen ten opzichte van elkaar.
[ afbeelding ]
deze was van de jellinekquote:Op woensdag 25 december 2019 23:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat zei ik nou? RIVM, ranking of drugs, 2009.
Nee, daar wordt echt wel voor gecorrigeerd. Anders zouden die wetenschappers heel dom zijn en dat zijn ze echt niet. Schade van alcohol is nu eenmaal enorm.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
bovendien staat alcohol vaak zo hoog op schadelijkheidslijstjes, omdat er vele malen meer gebuikers zijn. klinkt dom, maar ja, zo wordt het wel vaak voorgesteld, voor het afschrikkend efect van grafiekjes.
[ afbeelding ]
Het blijft gewoon heer raar dat XTC nog steeds illegaal is. Eén van de minst schadelijke drugs. Net zoals paddo's. Maak dat ook gewoon weer legaal. En LSD zou ook legaal gemaakt kunnen worden.quote:Op woensdag 25 december 2019 22:54 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
misschien moet google ook jouw vriend worden? het verschilt nogal per plaatje..
maar duidelijk is wel, dat heroine vrijwel altijd de meest verslavende drug is, met grootste kans op overdosis. iets wat bij alcohol vele malen minder is. je bent officieel al alcoholverslaafd als je twee keer per week drinkt. heroine doen mensen elke dag, of niet.
bovendien staat alcohol vaak zo hoog op schadelijkheidslijstjes, omdat er vele malen meer gebuikers zijn. klinkt dom, maar ja, zo wordt het wel vaak voorgesteld, voor het afschrikkend efect van grafiekjes.
[ afbeelding ]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.quote:Op woensdag 25 december 2019 13:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vrees toch dat het wel zo is. kijk maar naar die lijstjes hierboven, en of de plek van sommige drugs daarop wel ergens op slaat. sociale schade bevolking: alcohol op 1, khat laatste.quote:Op donderdag 26 december 2019 00:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, daar wordt echt wel voor gecorrigeerd. Anders zouden die wetenschappers heel dom zijn en dat zijn ze echt niet. Schade van alcohol is nu eenmaal enorm.
dat geldt voor de meest extreme gevallen. maar het gros van de mensen kan gewoon biertjes drinken en stoppen, functioneert prima verder.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:09 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het blijft gewoon heer raar dat XTC nog steeds illegaal is. Eén van de minst schadelijke drugs. Net zoals paddo's. Maak dat ook gewoon weer legaal. En LSD zou ook legaal gemaakt kunnen worden.
Het is dan ook zo frustrerend dat dit soort beslissingen genomen worden door lui die er weinig verstand van hebben. Dat hele 'drugs is slecht' idee is al lang achterhaald. Niet dat het gezond is, maar een pilletje of zegelstje is niet gelijk dodelijk. En wanneer je het legaal maakt, zou je dit soort drugs onder kwaliteitscontrole kunnen verkopen bij smartshops.
Toevoeging: Alcohol is één van de weinige drugs (in ieder geval de enige waarvan ik het weet) waarbij de verslaafde niet zomaar mag stoppen. Dat moet volledig onder begeleiding gaan, omdat de persoon anders kan sterven. Door gebrek aan alcohol. Ik heb wel eens zo'n documentaire gezien over alcoholverslaafden en die lui konden zonder alcohol ook niet meer functioneren. Dat is toch anders dan bij verslavingen waar men sterft door overdosis.
haha dan moet je wel heeeel veel nemen, bijna onmogelijk, want je houdt het niet binnen.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.
Volgens mij heb ik daar toen ik een kind was wel eens op getript. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar heb een stuk of 5 keer gehad dat ik 's nachts in complete paniek wakker werd en een soort van psychotische aanval had. Hoorde keiharde ruis en een soort van gestampt in m'n hoofd. In paniek naar de badkamer rennen, water op m'n gezicht, weer naar bed, hoofd onder m'n kussen en het proberen te negeren. Meest intense angst die ik ooit heb gehad. M'n vader deed altijd veel nootmuskaat op de sperziebonen.quote:Op donderdag 26 december 2019 01:24 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nootmuskaat kun je ook gewoon in de supermarkt kopen. Al wordt dat niet verkocht als drugs, bij een hoge dosering kun je er wel van hallucineren.
Juist daarom is het voorstel van legalisering niet haalbaar.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik heb zat argumenten gegeven. of ik, eenvoudige ziel, precies weet hoe deze handel tot in detail geregeld moet worden, doet er niet toe. mijn voorbeeld van een medische wereld die criminaliteitsloos cocaine kan produceren, lijkt me een goede indicatie dat het mogelijk is. en dat is dan heel anders dan het vanuit colombia smokkelen, na een weg van illegaliteit. coca is gewoon een boom, die je zelfs hier kan verbouwen, in een kas. ik zie het probleem dus niet.
waarom zou legalisatie in nederland een mondiaal probleem moeten oplossen?quote:Op donderdag 26 december 2019 13:08 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Juist daarom is het voorstel van legalisering niet haalbaar.
Afgezien van gezondheidsaspecten en schade aan natuur en milieu.
NL is doorvoerland van cocaine uit Zuid Amerika en zal dat ook blijven na legalisatie.
De politie zal aan de bak moeten blijven. Legalisatie in NL lost het mondiale probleem niet op. Sterker nog, ik verwacht dat er dan nog meer deze kant op zal worden gesmokkeld voor verdere distributie buiten NL.
Niet oplossen maar lijkt me niet handig om het mondiale probleem nog veel meer binnen te halen dan nu al het geval is.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:27 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
waarom zou legalisatie in nederland een mondiaal probleem moeten oplossen?
Of dat grafiekje is gewoon niet het enige criteria.quote:Op woensdag 25 december 2019 23:02 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het laat wel zien dat er totale willekeur heerst voor wat betreft de classificaties.
Nee het is gewoon een perfect valide argument. Je hebt er gewoon geen antwoord op, dat is jouw probleem.quote:Op woensdag 25 december 2019 10:52 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:48 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Niet oplossen maar lijkt me niet handig om het mondiale probleem nog veel meer binnen te halen dan nu al het geval is.
Legaliseren is gewoon geen optie als dat niet wereldwijd gebeurd (en dat gaat nooit gebeuren).
nee, het is een verkeerde manier van denken. je hebt ene mondiale coke handel, doordat het overal illegaal is. oplossing is legaliseren. dus doe dat dan gewoon. als iedereen volgt, is het opgelost.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee het is gewoon een perfect valide argument. Je hebt er gewoon geen antwoord op, dat is jouw probleem.
Ja, die lijstjes vind ik persoonlijk gewoon kloppen. Niet omdat veel mensen het gebruiken, maar omdat het werkelijk zo schadelijk is.quote:Op donderdag 26 december 2019 12:17 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vrees toch dat het wel zo is. kijk maar naar die lijstjes hierboven, en of de plek van sommige drugs daarop wel ergens op slaat. sociale schade bevolking: alcohol op 1, khat laatste.
Portugal zou in 2001 het bezit en gebruik van soft-en harddrugs drugs hebben gelegaliseerd en hulpprogramma's hebben opgezet om verslaafden te helpen etc.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.
je zal wat harder moeten werken om de uitwassen te beperken, maar daar is dna ook ruimte voor, als je je eigen criminaliteit kwijt bent.
en ik zeg niet dat er geen problemen zullen zijn, die zijn er altijd. maar je zegt het zelf; als je op deze manier denkt, gebeurt er nooit iets.
nederland heeft al heel lang zo gedacht, en wiet nooit volledig gelegaliseerd, voornamelijk uit angst voor het buitenland. en nu zie je, dat het ene na het andere land het gewoon doet, en ze hebben allemaal schijt aan het buitenland.
tijd om niet meer het braafste jongetje van de klas proberen te zijn, en gewoon doen wat wij het beste vinden voor ons.
alcohol is zeker schadelijk, en op 1 omdat heel nederland drinkt.quote:Op donderdag 26 december 2019 14:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja, die lijstjes vind ik persoonlijk gewoon kloppen. Niet omdat veel mensen het gebruiken, maar omdat het werkelijk zo schadelijk is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_Portugalquote:Op donderdag 26 december 2019 16:18 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Portugal zou in 2001 het bezit en gebruik van soft-en harddrugs drugs hebben gelegaliseerd en hulpprogramma's hebben opgezet om verslaafden te helpen etc.
Die vorm van sociale en medische hulp hebben we al in NL. Al tientallen jaren.
Maar niet alle aspecten zijn kennelijk gelegaliseerd. In dit artikel bijvoorbeeld:
https://www.publico.pt/20(...)-legislatura-1870779
Google vertaling: Het is de bedoeling dat legalisatie mogelijk is met verkoop die is verboden tot 21 jaar, omdat wordt aangetoond dat het risico op schizofrenie en psychose gepaard gaat met consumptie onder de 18 jaar.
Verder kampt Portugal nog altijd met de smokkel van harddrugs en moeten er geregeld drugs worden vernietigd...
quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:22 schreef pokkerdepok het volgende:
alcohol is zeker schadelijk, en op 1 omdat ondanks dat heel nederland drinkt.
die snap ik nietquote:
Onzin. Drugs is in principe verboden in Portugal.quote:Op donderdag 26 december 2019 13:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tuurlijk wel. portugal heeft alles gelegaliseerd, dat gaat prima.
gedecriminaliseerd dan..quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:58 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Onzin. Drugs is in principe verboden in Portugal.
Je verwart het met decriminalisering, iets wat ze hebben afgekeken van... Nederland.
Dit werkt vooral met bv heroïne, zo hebben wij onze hero epidemie van de jaren 80 ook teruggedrongen.
Dit beleid maakt bij XTC niet heel veel verschil, het gebruik van mdma is ook in Portugal gestegen (wat op zich geen enorm probleem is). XTC gebruikers hoeven ook niet af te kicken want zijn niet verslaafd zoals bij heroïne.
Spanje/Italië/Zwitserland waren ook al eerder. Snap nooit dat gegeil op Portugal. XTC en coke gebruik is verdubbeld.
Essentieel verschilletje.quote:
na iets niet meer strafbaar stellen, komt legalisatie. maar dat mag best onder voorwaarden, net zoals dat nu gaat.quote:Op vrijdag 27 december 2019 13:54 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Essentieel verschilletje.
Je ziet gewoon dat Portugal de transformatie doormaakt die wij als 'progressief' land al tijdje achter de rug hadden.
Leuke read:
https://www.anderetijden.nl/aflevering/44/De-Heroine-epidemie
[ afbeelding ]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.quote:Op vrijdag 27 december 2019 12:40 schreef pokkerdepok het volgende:
zie dat jellinek schema nog een keer, vorige pagina. alcohol is zeker niet de schadelijkste drug.
okee op zich wel ja.quote:Op vrijdag 27 december 2019 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.quote:Op vrijdag 27 december 2019 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, maar als je op de 3e of 4e plek staat met heroine, crack of tabak daarboven is dat echt wel extreem.
Mwa, dat weet ik zo nog niet. MDMA, bijvoorbeeld, is doordat het illegaal is veel schadelijker voor de volksgezondheid. Heroïne is ook zo schadelijk omdat het zo vaak vervuild is, terwijl we van opiaat-achtige stoffen zoals morfine weten dat het amper toxisch is.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:03 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.
zie de amerikaanse drooglegging, en waartoe dat leidde. vele malen erger dan legaal.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat alcohol, als het illegaal is, misschien nog wel hoger scoort dan cocaïne en heroïne. Denk aan doden door zelfgestookte alcohol waar methanol in zit.
Wat voor problemen dan? Veiligere drugs, betere voorlichting en gelijkblijvend gebruik.quote:Op vrijdag 27 december 2019 20:03 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Kan je nagaan wat een problemen je creeërt als je die drugs gaat legaliseren net zoals acohol en tabak.
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?quote:Op vrijdag 27 december 2019 22:37 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
zie de amerikaanse drooglegging, en waartoe dat leidde. vele malen erger dan legaal.
ze verschenen wel massaal toen de drooglegging begon.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?
Beantwoord de vraag even.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ze verschenen wel massaal toen de drooglegging begon.
je miste het punt. verbod is de oorzaak van de grotere criminaliteit. in theorie zal je dus minder hebben bij legalisatie, tenzij ze iets anders vinden. maar dan is het geen criminaliteit gerelateerd aan drugs meer.quote:
De verbieders mogen hun eigen troep opruimen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En al die bendes en criminaliteit verdwenen als sneeuw voor de zon toen alcohol weer legaal werd. Toch?
Nee, je beantwoordt gewoon de vraag niet. Leidde legalisatie van alcohol tot een vermindering in criminaliteit en geweld? Verdwenen die bendes? Ja of nee?quote:
ja, de alcohol gerelateerde criminaliteit verdween. wat wil je nou? ik zeg toch, die bendes vonden gewoon iets anders. de systemen waren gecreeerd. werk aan de winkel dus, als je legaliseerd, om dat te voorkomen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, je beantwoordt gewoon de vraag niet. Leidde legalisatie van alcohol tot een vermindering in criminaliteit en geweld? Verdwenen die bendes? Ja of nee?
gelijkblijvend? Geloof je dat zelf?quote:Op zaterdag 28 december 2019 10:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat voor problemen dan? Veiligere drugs, betere voorlichting en gelijkblijvend gebruik.
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan. En het is sowieso onjuist om te zeggen dat het verbod criminaliteit creëerde, er is weinig tot geen bewijs dat het alcoholverbod criminaliteit sterk verhoogde.quote:Op zaterdag 28 december 2019 12:57 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, de alcohol gerelateerde criminaliteit verdween. wat wil je nou? ik zeg toch, die bendes vonden gewoon iets anders.
Je kan wel blijven drammen, maar drugcriminaliteit is in eerste plaats veroorzaakt door jouw drugsverbod. Daar lul je je echt niet uit.quote:Op zaterdag 28 december 2019 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan.
we hebben het over drugs gerelateerde misdaad. die daalt, lijkt me toch logisch...quote:Op zaterdag 28 december 2019 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies, dus de claim die je constant herhaalt dat criminaliteit zou dalen is nergens op gebaseerd, je eigen voorbeeld geeft juist het tegenovergestelde aan. En het is sowieso onjuist om te zeggen dat het verbod criminaliteit creëerde, er is weinig tot geen bewijs dat het alcoholverbod criminaliteit sterk verhoogde.
https://en.wikipedia.org/(...)_United_States#Crimequote:In one study of more than 30 major U.S. cities during the Prohibition years of 1920 and 1921, the number of crimes increased by 24%. Additionally, theft and burglaries increased by 9%, homicides by 12.7%, assaults and battery rose by 13%, drug addiction by 44.6%, and police department costs rose by 11.4%. This was largely the result of "black-market violence" and the diversion of law enforcement resources elsewhere. Despite the Prohibition movement's hope that outlawing alcohol would reduce crime, the reality was that the Volstead Act led to higher crime rates than were experienced prior to Prohibition and the establishment of a black market dominated by criminal organizations.[140] A 2016 NBER paper showed that South Carolina counties that enacted and enforced prohibition had homicide rates increase by about 30 to 60 percent relative to counties that did not enforce prohibition.[7] A 2009 study found an increase in homicides in Chicago during Prohibition.[8]
Ja kom op zeg dat is al zo vaak weerlegd. Dus voor de zoveelste keer: als we diefstal legaal maken daalt ook de diefstal gerelateerde misdaad. Daarnaast is het ook niet waar dat bij legalisering van bepaalde drugs de criminaliteit verdwijnt. Dat geldt zeker niet voor wiet, dat is bewezen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 19:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
we hebben het over drugs gerelateerde misdaad. die daalt, lijkt me toch logisch...
Dat is dus precies wat ik zeg, er is helemaal geen bewijs voor jouw stelling dat criminelen zomaar tevoorschijn kwamen tijdens de drooglegging. Zoals datzelfde wikipedia-artikel zegt.quote:en er is genoeg bewijs. er is weinig bewijs voor sommige opmerkingen dat dat toch niet het geval was. die wijzen namelijk alleen maar naar gebrek aan cijfers uit die tijd.
deze houding snap ik dus niet. als drugs iets is waar criminelen zichj op storten, dan niet legaal maken, omdat ze dan iets anders gaan doen? volgens mij moet je criminaliteit bestrijden. en dan ga je geen koekjes rondstrooien als het niet hoeft.quote:Op zaterdag 28 december 2019 19:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja kom op zeg dat is al zo vaak weerlegd. Dus voor de zoveelste keer: als we diefstal legaal maken daalt ook de diefstal gerelateerde misdaad. Daarnaast is het ook niet waar dat bij legalisering van bepaalde drugs de criminaliteit verdwijnt. Dat geldt zeker niet voor wiet, dat is bewezen.
[..]
nou negeer je compleet wat ik net postte. lees nog eens. nauwelijsk bewijs voor de tegenovergestelde stelling, dat het geen invloed had. alleen maar wijzen naar gebrek aan gegevens. terwijl de gegevens die ze noemen, een overduidleijke stijging laten zien.quote:Dat is dus precies wat ik zeg, er is helemaal geen bewijs voor jouw stelling dat criminelen zomaar tevoorschijn kwamen tijdens de drooglegging. Zoals datzelfde wikipedia-artikel zegt.
Je liegt of je hebt het topic niet gelezen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 20:43 schreef Discombobulate het volgende:
Niemand die voor legalisatie is beweert dat drugscriminaliteit verdwijnt.
Je hebt het weer eens verkeerd begrepen. Het is een weerlegging van het veelgebruikte (foute) argument dat legalisatie criminaliteit zou elimineren of verlagen. Dat is niet waar, net als het idee dat het gebruik omlaag zou gaan. Het begint nogal vermoeiend te worden om die onzin steeds maar weer te weerleggen.quote:Op zaterdag 28 december 2019 20:26 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze houding snap ik dus niet. als drugs iets is waar criminelen zichj op storten, dan niet legaal maken, omdat ze dan iets anders gaan doen?
Lokaal ja. Net zoals er lokaal ook een daling te zien was. Maar landelijk zijn er geen cijfers. Dus je kunt geen conclusies trekken.quote:nou negeer je compleet wat ik net postte. lees nog eens. nauwelijsk bewijs voor de tegenovergestelde stelling, dat het geen invloed had. alleen maar wijzen naar gebrek aan gegevens. terwijl de gegevens die ze noemen, een overduidleijke stijging laten zien.
je kan ook niet stellen dat het gelijk blijft. is nogal discutabel, toch.. het is heel goed mogelijk dat een illegale drugs industrie voor een deel gewoon verdwijnt en zich vervolgens niet op andere criminaliteit stort. of overstapt naar legale industrie.quote:Op zondag 29 december 2019 09:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt het weer eens verkeerd begrepen. Het is een weerlegging van het veelgebruikte (foute) argument dat legalisatie criminaliteit zou elimineren of verlagen. Dat is niet waar, net als het idee dat het gebruik omlaag zou gaan. Het begint nogal vermoeiend te worden om die onzin steeds maar weer te weerleggen.
[..]
lokaal, gemeten in een aantal grote steden, ja.quote:Lokaal ja. Net zoals er lokaal ook een daling te zien was. Maar landelijk zijn er geen cijfers. Dus je kunt geen conclusies trekken.
En nogmaals, zelfs als kunnen we met zekerheid zeggen dat de drooglegging een stijging van criminaliteit opleverde is dat geen enkel argument voor de legalisatie van xtc en cocaine.
Dat is dus niet het geval. Dat is ook al zo vaak weerlegd.quote:Op zondag 29 december 2019 11:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is heel goed mogelijk dat een illegale drugs industrie voor een deel gewoon verdwijnt en zich vervolgens niet op andere criminaliteit stort. of overstapt naar legale industrie.
Wat is dat nou weer voor onzinquote:en de legalisatie van xtc en cocaine heeft geen extra argumenten nodig
doe nog maar een keer dan, hoe kom je tot die conclusie?quote:Op zondag 29 december 2019 12:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dus niet het geval. Dat is ook al zo vaak weerlegd.
[..]
laat het argument dan maar zijn, dat er geen argument is om het illegaal te houden. tenzij jij die wel hebt.quote:Wat is dat nou weer voor onzin? Elke beslissing over beleid heeft onderbouwende argumenten nodig. Dat die er voor legalisatie niet zijn betekent niet zomaar dat je kunt zeggen dat het niet nodig is. Je verft jezelf echt in een hoekje nu.
Ja daaag, dat is al zo vaak gedaan.quote:Op zondag 29 december 2019 12:28 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
doe nog maar een keer dan, hoe kom je tot die conclusie?
Ook al zo vaak gegeven. En niet alleen door mij. We gaan nu rond in cirkeltjes omdat je jezelf steeds vast lult. Veel plezier daarmee verder.quote:laat het argument dan maar zijn, dat er geen argument is om het illegaal te houden. tenzij jij die wel hebt.
okee, geen argument dus, duidelijk. doeiquote:Op zondag 29 december 2019 12:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja daaag, dat is al zo vaak gedaan.
[..]
Ook al zo vaak gegeven. En niet alleen door mij. We gaan nu rond in cirkeltjes omdat je jezelf steeds vast lult. Veel plezier daarmee verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |