quote:
Zo en nu wij
@Bloem75
quote:
Op woensdag 4 december 2019 18:42 schreef Bloem75 het volgende:Het publiek gaat helemaal voorbij aan het feit dat in het Donner rapport (deel 1) helemaal niet is onderzocht of er onterecht is teruggevorderd. Er is alleen onderzocht of de "zachte" stopzetting procedureel fout is toegepast (tot 2016).
Pas als het ADR rapport en Donner deel 2 klaar is weten we meer van de inhoudelijke kant.
Maar goed, al dat schreeuwerige nieuws leest zo lekker weg.
Voor de mensen die inhoudelijke stukken willen lezen,kan ik dossier 31066 nr. 547, bijlage bij Kamerstuk, 75 evaluaties CAF aanraden. Lezen op overheid. nl
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-913671Veel stopzettingen zijn verricht omdat mensen niet reageren op brieven van de belastingdienst om documenten op te sturen of omdat ze de opvang niet betalen, of omdat er veel te veel uren worden afgenomen icm arbeidsuren etc etc.
Procedureel is het fout gegaan. Maar doen alsof al deze mensen nu alsnog recht hebben op de toeslag? Nee, zo simpel licht het niet helaas.
Net, op jouw aanraden, helemaal gedaan, en wat blijkt, niet alleen gaat dit stuk over Kinderopvang toeslagen, maar ook over huurtoeslagen en andere toeslagen waar vragen over zijn gerezen, kortom, een onderzoek naar de verrichte werkzaamheden van het CAF tot die data, half weggelakt en redelijk onleesbaar omdat veel namen, situaties en andere zaken zijn weggelakt, maar goed, erdoorheen geworsteld, en er komt 1 gedeelde noemer naar voren die later terug zal komen, zodra er ergens een vermoeden van fraude was, werden brieven verstuurd aan (voor zover ik kan zien) goedwillende ouders die hun kinderopvang via een bureau hadden geregeld, werden deze niet op tijd, of naar inziens van het CAF onjuist terug gestuurd dan werd onverbiddelijk de kinderopvangtoeslag stopgezet en de fraudeur naar een ander team doorgespeeld.
quote:
Op woensdag 4 december 2019 19:16 schreef Bloem75 het volgende:Of je leest je echt goed in.
Lees het dossier eens ipv krantenkoppen. Niemand weet nog of er onterecht is teruggevorderd. Dat onderzoek loopt nog en daar gaat het debat niet over.
De meeste, die nu aan het janken zijn krijgen echt niet nu alsnog recht op het geld.
Ze krijgen alleen een schadevergoeding e.d ivm de procedure. Namelijk de zachte stop.
Tjonge.. Nederland gaat echt kapot aan niet-geinformeerd volk die alleen krantenkoppen leest van clickbaites verzamelende websites.
Alle dossiers staan notabene gewoon openbaar.
Er is geen officieel "dossier" er zijn talloze Kamerstukken, WOB bestanden en andere bekendmakingen, kamerbrieven et cetera terug te vinden als je heel lang en heel goed gaat zoeken, iets wat voor een onderzoeksjournalist misschien een uitdaging is, maar voor de gemiddelde burger is het zoeken naar informatie bij de overheid een onoverzichtelijke jungle waarna je je door een stamp ambtelijke taal heen moet werken en mag hopen dat je uiteindelijk begrijpt wat er nou eigenlijk gezegd wordt.
Maarrrrr ik heb de indruk dat jij zelf ambtenaar bent, bekend bent met de manieren waarop de overheid met informatie omgaat en derhalve vindt dat eenieder ander dat dus ook moet kunnen, dat heet beroepsdeformatie met oogkleppen op en kan ik je niet eens kwalijk nemen.
Wel je termen als janken voor geld, en Nederland gaat kapot aan niet geïnformeerde clickbait junkies, de dedain in die zinnen is dermate hautain dat je daarmee elke sympathie in deze discussie ver achter je laat, maar hey, wat zal jou dat schelen, jij bent immers beter geïnformeerd dan het gepeupel wat loopt te janken omdat ze wellicht onterecht 100.000¤ moesten terugbetalen.
quote:
Op woensdag 4 december 2019 19:50 schreef Bloem75 het volgende:Media nieuws is geen inhoudelijke nieuws. Daarnaast is een epistel niet perse op inhoud en waarheid gebaseerd. Als je dat niet begrijpt dan is dit zinloos.
De belastingdienst is in al die jaren bevestigd door de RvS en werd dus altijd in het gelijkgesteld.Tenzij de burger in de beroepsprocedure wel ineens zijn administratie op orde had en zijn recht kon aantonen.
Daarnaast zijn de meeste stopzetting en in CAF zaken doordat mensen niet reageren op 'verzoek op informatie" brieven van de belastingdienst, er géén eigenbijdrage werd betaald terwijl de toeslag een tegemoetkoming is, dus zonder eigen bijdrage geen recht (art 1 lid 3 awir), er vaak teveel uren werden afgenomen terwijl ouders nauwelijks gewerkte uren hadden enz. Enz. Enz.
Maar goed, dat wordt Donner rapport deel 2 en het ADR rapport.
Ook dit staat allemaal openbaar in het (zeer omvattende) dossier.
Ik snap werkelijk waar niet hoe mensen kunnen denken dat ze inhoudelijke kennis hebben terwijl ze zichzelf afhankelijk maken van het zeer beteeurwaardige niveau van journalisten en dito kranten/media.
Wat vooral betreurenswaardig is, is dat je met het verwijzen naar artikelen zoals "dus zonder eigen bijdrage geen recht (art 1 lid 3 awir)" laat merken of zelf bij de fiscus te werken, of jurist in overheidsdienst bent of anderszins gelieerd aan de overheid bent, geen normaal mens verwijst namelijk op die manier in een discussie op een forum als deze.
Daarnaast is je verwijzing naar de RvS een gotspe, de belastingdienst deinst er namelijk niet voor terug om de Landsadvocaat in zaken aantoonbaar te laten liegen, waardoor burgers natuurlijk geen schijn van kans maken als ze al de moed hebben om de fiscus gerechtelijk aan te pakken.
quote:
Het ministerie toont een dikke middelvinger naar het gastouderbureau. Dat kapot ging omdat de klanten geen toeslagen meer kregen, maar juist grote terugvorderingen – en dus uiteindelijk geen gebruik meer konden maken van opvang. Op basis van ondeugdelijk, onzorgvuldig en onrechtmatig onderzoek en overheidshandelen. Wat zegt de Belastingdienst tegen dat bureau? Niets mee te maken, wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid, laat staan dat we een schadevergoeding overwegen.
Ik heb me verdiept in de civiele procedure van dit bureau en wat ik aantrof is niet misselijk. Een landsadvocaat die liegt dat het gedrukt staat. Het staat zwart op wit, in een officieel proces-verbaal. Samen met juristen van de Belastingdienst. In een
eerdere column stipte ik al aan dat de landsadvocaat in juni 2018 – tijdens de procedure – beschikte over stukken die niemand kende (en die later vertrouwelijk naar de Kamer zouden gaan).
[....]
De landsadvocaat liegt veelvuldig, tijdens de zitting op 13 november 2018. Namens de Staat der Nederlanden. Nee hoor, er was wat toezicht jegens ouders en helemaal 'geen fraude-onderzoek'. "Er is geen sprake geweest van een actie om (…) lam te leggen." En: "Het gaat er niet om dat (…) kaltgestellt moest worden." Het wordt nog veel gekker als de verdediging dankzij een klokkenluider citeert uit een intern, vertrouwelijk stuk. Dan klaagt de landsadvocaat: "Ik verzet me daartegen, want ik kan me daartegen niet verweren." En: "Ik bestrijd dat er zaken zijn achtergehouden." (
Lees hier zelf het proces-verbaal).
bron]
Aantoonbaar liegen, aangestuurd vanuit de belastingdienst tegen een gastouderbureau wat de moed heeft om het besluit van het CAF aan te vechten, je moet maar durven met je organisatie, David versus Goliath is er niks bij, zeker niet als Goliath vals speelt.
quote:
Op woensdag 4 december 2019 20:01 schreef Bloem75 het volgende:Wat begrijp je niet aan "procedure" en "inhoud"?
Even kort dan...
Procedurefout geeft al recht op schadevergoeding. Procedurefout kan er al voor zorgen dat er
'onterecht' is stopgezet.
Inhoudelijk gaat over de vraag of er wel of géén recht was. Dit wordt nu onderzocht.
Het debat van vandaag ging alleen over procedure.
Inhoud komt pas later in de maand, of in januari ter sprake.
En dan ook alleen van de CAF 11.
Pas volgend jaar de rest van de vele CAF zaken.
Die je nu al kan lezen op overheid.nl.
Via die link die ik eerder plakte kom je direct uit op de evaluaties van 75 andere CAF zaken.
Echt.. Educated yourself.. Het is niet zo moeilijk
Wat begrijp je niet aan tientallen, mogelijk honderden mensen die volkomen berooid zijn om dat ze waarschijnlijk vanwege etnisch profileren ten onrechte als fraudeur zijn aangemerkt door een overenthousiast opererend CAF die er bedenkelijke terminologie en praktijken op nahield?
Er is intussen overduidelijk bewijs via de vele WOB verzoeken dat ze veel te ver zijn gegaan aangejaagd van bovenaf om resultaten te scoren, en daarbij hebben ze wetende wat ze aanrichtte willens en wetens mensen in de ellende gestort.
Echt. Empathie,. probeer het eens, het is niet zo moeilijk.
quote:
Op woensdag 4 december 2019 20:48 schreef Bloem75 het volgende:Bij
mijn weten loopt alleen de erf-en schenk belasting en de motorrijtuigen wat achter op ICT gebied.
Uit heel de wereld komen ze
ons stelsel en systeem bekijken.
Noem mij één land waar a. Er al zoveel gegevens vooraf zijn ingevuld én b. Waar je middels een app je belastingaangifte kan invullen.
Ik vraag me af in welk rayon je werkt en waarom je het zo voor je collega's opneemt die hier zoveel ellende hebben veroorzaakt, je bent trots op je dienst dat is duidelijk, en dat mag, maar je moet ook inzien dat er door jou dienst echt grove fouten zijn gemaakt die niet met het verschuilen achter dossiers en procedures goed te praten zijn.
Over het voor invullen van de aangiften kan ik kort zijn, het is pure efficiëntie om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te kunnen harken, en de Godwin die ik op een bijzonder efficiënt georganiseerde Nederlandse overheid kan loslaten hou ik maar wijselijk voor me.
quote:
Op woensdag 4 december 2019 20:48 schreef Bloem75 het volgende:Eén woord... Framing en tunnelvisie mensen omdat ze selectief nieuws lezen.
Alsof het ooit in de krant komt dat er 99,90% goed gaat. Tja, dat verkoopt natuurlijk niet.
Framing, is precies wat jij hier ook doet, de fiscus heeft niks verkeerds gedaan, de media blazen alles op terwijl er niks aan de hand is en niemand weet eigenlijk wat er speelt want men is te dom om zelf bij de overheid alle relevante documenten op te zoeken en het complete plaatje te zien.
quote:
Ja lekker, die hoor ik zo vaak van ambtenaren en mensen die zichzelf onder intellectueel scharen, Trouw, Volkskrant en NRC lezers voorop, maar over het algemeen weten ze niet eens hoe de site eruit ziet en wat er aan serieus werk op staat, met name het falen van de semi-overheid wordt er in uitvoerige dossiers besproken met WOB en linkjes naar vele andere mediakanalen, maar aangezien die volgens jou toch allemaal framend en clickbaitend te werk gaan is dat aan jou niet besteed.
Hier, heb je nog wat linkjes met leesvoer van onze 'transparante' overheid, wijzen ze een WOB verzoek niet af dan lakken ze wel de helft weg, en als je klokkenluider bent dan gaan we je vervolgen, echt vertrouwenwekkend gedrag van een monopolistische organisatie die jij loopt te verdedigen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)3/wobbesluitjuni.pdfhttps://www.rtlnieuws.nl/(...)09/23/casushawai.pdfhttps://www.rtlnieuws.nl/(...)/23/planaanpak_0.pdfhttps://www.rtlnieuws.nl/(...)/evaluatiejuli_0.pdfOverigens heeft RTL nieuws (ja die van die vervelende clickbait) nog meer documenten verkregen..
https://www.rtlnieuws.nl/(...)andsadvocaatjuni.pdfhttps://www.rtlnieuws.nl/(...)/23/PV%20zitting.pdfIn plaats van in de verdediging te schieten zou iedere ambtenaar van de fiscus zich diep moeten schamen en uit eigen beweging de aanjagers en verantwoordelijken hierachter met pek en veren de dienst uit moeten jagen, dat zou het begin van een herstel van vertrouwen zijn.