abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190265140
Volgens mij is er nog geen draadje over de affaire met de Belastingdienst Toeslagen die ten onrechte ouders heeft weggezet als fraudeurs m.b.t. kinderopvangtoeslag. Ik hoop dat het politieke gevolgen gaat krijgen, want ik vind het ergerniswekkend en treurig dat echte fraudeurs vaak ongemoeid worden gelaten (zoals Polen met WW-uitkeringen) terwijl normale fatsoenlijke burgers in het ravijn worden geduwd. Stelletje mongolen bij de Belastingdienst

quote:
Emoties lopen hoog op bij debat toeslagen
Door PARLEMENTAIRE REDACTIE

Updated 2 min geleden
Vandaag, 10:03 in BINNENLAND

DEN HAAG - Bij het debat over de onterecht stopgezette kinderopvangtoeslag zijn de emoties op de publieke tribune hoog opgelopen. Er werd geklapt, geschreeuwd en gehuild door ouders die door de Belastingdienst in financiële nachtmerrie werden gestort.
.

Als SP-Kamerlid Renske Leijten staatssecretaris Snel (Financiën) de vraag stelt of hij zich voor alle ellende die ouders is aangedaan politiek verantwoordelijk voelt, gebeurt er iets. Vanaf de publieke tribune zwelt applaus aan. Kamervoorzitter Khadija Arib grijpt in, zegt de emoties te begrijpen, maar roept de toeschouwers tot de orde: het uiten van afkeuring of instemming is immers verboden.

„Maar het gaat wel om ons”, buldert een man vanaf de tribune. „Mijn leven is naar de klote. Als ik niks mag zeggen, waarom ben ik hier dan?” De man krijgt het te kwaad, wrijft in z’n ogen en wordt de zaal uit geleid, schreeuwend: „Ik word gewoon afgevoerd hier!”

Alles komt weer boven, legt hij later uit als Kamerleden Michiel van Nispen (SP) en Pieter Omtzigt hem proberen te kalmeren. Het begon bij hem al in 2005, toen de Belastingdienst vroeg om een jaaropgaaf van het aantal uren opvang dat ze afnamen. Hoewel ze die keurig instuurden, kwam het een jaar later het bericht dat ze de verlangde gegevens niet hadden ingestuurd. Er ontstond een jarenlang welles-nietes tegen een bijna onzichtbare bureaucratische vijand. „Was ik op weg naar mijn werk, werd ik van de weg gehaald en mijn auto in beslag genomen”, vertelt de man, die Roger Derksen blijkt te heten. Behalve kinderopvangtoeslag werd ook de huurtoeslag en het kindgebonden budget stopgezet en moesten ze het zogenaamd te veel ontvangen geld terugbetalen.

’Wat deden we verkeerd?’
„Steeds moest ik aantonen dat het niet aan ons lag. Steeds raakten zij brieven kwijt.” Roger moest zijn baan opzeggen om voor zijn zoons te kunnen zorgen - de kinderopvang konden ze immers niet meer betalen. Hij en zijn ex-vrouw hebben inmiddels al 75.000 euro terugbetaald en zijn bijna uit de schuldsanering. Ze zijn inmiddels gescheiden. „Want al die toestanden maakten ons argwanend naar elkaar”, zegt Rogers ex Saskia. „We gingen elkaar de schuld geven. Steeds vroegen we ons af: wat doen we verkeerd?” Na al die jaren weten ze dat nog steeds niet.

Kleine fout, grote gevolgen
Hun zaak is exemplarisch voor de onnodig harde aanpak van de Belastingdienst, die honderden ouders onterecht als fraudeurs bestempelde. Wie kleine foutjes maakte, werd meteen veroordeeld tot het terugbetalen van de toeslag voor een heel jaar. Onregelmatigheden werden meteen tot fraude bestempeld. Voor sommige gedupeerden liep de schade tot in de tienduizenden euro’s. Op loon werd beslag gelegd, auto’s werden ingevorderd en gezinnen werden uit hun huis gezet. Stukken werden achtergehouden bij rechtszaken, en hoewel bij de fiscus duidelijk was dat ze fraude niet kon bewijzen, werd de invordering van schulden alsnog doorgezet.

De afgelopen anderhalf jaar kwam de omvang van dit dossier geleidelijk naar buiten, maar pas na veelvuldige Kamervragen en herhaalde publicaties van RTL en Trouw. Mogelijk duizenden ouders zijn getroffen. De fouten bij de dienst werden vooral gemaakt onder Snels voorgangers, maar de staatssecretaris is er politiek wel verantwoordelijk voor. Bovendien zijn er vraagtekens bij de aanpak van Snel zelf: heeft hij de Kamer wel alle informatie gegeven die hij kon geven? Heeft hij wel meteen ingegrepen toen hij zag hoe groot de omvang van het dossier werd?

Schoon schip
SP-Kamerlid Leijten eist dat de bewindsman toezegt dat alle ouders die onterecht als fraudeurs zijn weggezet hun geld terugkrijgen. „De staatssecretaris kan het niet goedmaken, maar hij kan wel schoon schip maken.” Doet hij dat niet, dan 'hebben we een groot probleem’, zo waarschuwde zij.

Voor CDA-Kamerlid Omtzigt, met Leijten een van de aanjagers van de ophef over de toeslagaffaire, gaat het niet om de positie van Snel, maar om compensatie voor de ouders. Hij reageert geïrriteerd op vragen van de PVV waarom hij de staatssecretaris niet naar huis stuurt. Honderden Kamervragen heeft hij gesteld, nachten doorgewerkt, terwijl de PVV het liet afweten. „Collega’s die nul vragen hebben gesteld in dit dossier, willen nu snel een motie van wantrouwen indienen. Het gaat eerst om compensatie voor ouders, niet om de vraag 'wie wist wat wanneer.”

Mishandeling
Ook de rest van de coalitie lijkt niet van zins de staatssecretaris te offeren, al is VVD-Kamerlid Lodders wel hard in haar oordeel. Ze vindt ’mishandeling’ een terechte beschrijving voor wat ouders is aangedaan.

Even later treft ’toeslagvader’ Roger buiten de zaal de staatssecretaris. Die ’gaat z’n best doen’ om te zorgen voor een ruime compensatie. In de Kamer herhaalt Snel wat hij eerder zei: „De mensen hadden geen schijn van kans toen zij als fraudeur werden bestempeld. De menselijke maat ontbrak. Er was geen VAR.” Snel zegt te snappen dat excuses en erkenning niet genoeg is, en dat er behalve compensatie ook iets aan de uitvoering van de toeslagen moet gebeuren.
  Spellchecker woensdag 4 december 2019 @ 14:51:43 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190265182
Dit is echt heel erg. Hoeveel huwelijken zijn hierdoor kapot gegaan?
pi_190265239
Zeer, zeer schandalig.
pi_190265309
Dat hele toeslagensysteem is een weerzinwekkend bureaucratisch monster. Dat vond ik al toen het werd ingevoerd. Maar ja, stupiditeit is een veelvoorkomend verschijnsel
pi_190265326
Hoe kan je leven naar de "klote" zijn na zo foutje?? Ik begrijp dat het allemaal niet leuk is en flink stress kan geven.
speak only if it improves the silence.
pi_190265327
Grof compenseren de mensen die door deze ellende getroffen zijn, en de bezem mag wel een keer door de belastingdienst. Is al 10 jaar een complete chaos. Net als het UWV en waarschijnlijk veel andere overheidsorganen.
blablablabla
  woensdag 4 december 2019 @ 15:05:26 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_190265332
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:04 schreef TjjWester het volgende:
Hoe kan je leven naar de "klote" zijn na zo foutje?? Ik begrijp dat het allemaal niet leuk is en flink stress kan geven.
Lees het artikel eens.
pi_190265355
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:05 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Lees het artikel eens.
Gedaan, ik lees dat de belastingdienst flink naast de pot heeft gepiest en dat de sas gaat regelen dat het opgelost gaat worden. Ik zie absoluut niet in hoe dat een probleem gaat geven voor de rest van zijn leven.
pi_190265357
quote:
Tienduizenden euro's terug moeten betalen kan aardig wat stress opleveren...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_190265370
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:08 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Tienduizenden euro's terug moeten betalen kan aardig wat stress opleveren...
Helemaal als je daardoor in de schuldsanering belandt of minder kan werken omdat je zelf de kinderen moet opvangen
pi_190265374
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:08 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Gedaan, ik lees dat de belastingdienst flink naast de pot heeft gepiest en dat de sas gaat regelen dat het opgelost gaat worden. Ik zie absoluut niet in hoe dat een probleem gaat geven voor de rest van zijn leven.
je weet dat mensen daardoor nu al jaren in de schuldsanering zitten? Huis kwijt zijn etc etc?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_190265406
quote:

[..]

:')
pi_190265425
quote:

[..]

Constant financiële stress kan een verder prima huwelijk compleet om zeep helpen.
Zelfs als ze het nu oplossen valt dat niet meer recht te breien. Ook wat je kinderen aan doet. Dit is een grove schande.
blablablabla
pi_190265452
Stumpers :r
Zonder wrijving geen glans
pi_190265470
De ambtenaren die voor de ellende hebben gezorgd zijn: te goeder trouw dus incompetent, of te kwader trouw dus sadistisch en ook strafbaar denk ik. Zouden die lui ook worden aangepakt? Of worden ze beschermd door het ambtenarenrecht?
  woensdag 4 december 2019 @ 15:26:12 #16
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_190265581
Daarom roep ik al jaren dat mensen eens zelf in kosten moeten voorzien. Dan voorkom je zulk gezeik. Ik ontvang iig geen enkele subsidie of wat dan ook. Levert me geen stress op als bijv zorgverzekering of huursubsidie ineens geld terug wil. Het enige wat wel eens vervelend is, is als de belasting ineens terug gaat innen. Maar guess what? Daar heb ik netjes geld voor opzij staan.

Ik vind dat kinderbijslag en kinderopvangtoeslag ook afgeschaft moeten worden. We leven in een overbevolkte wereld en hier krijg je er geld bij uit als je een kind op die wereld zet. Daarnaast: Je koopt ook pas een huis als je de hypotheek ervan rond krijgen op basis van een bepaald inkomen. Waarom zou je niet pas aan kinderen beginnen als je de financiën ervoor hebt? Scheelt weer armoede, trauma's en gebroken gezinnen. Overigens zeg snap ik wel dat het financieel ook fout kan gaan als er al kinderen zijn, maar ik denk dat dat een klein percentage is.
With love :*
pi_190265598
Er was toch sprake van dat de betrokken ambtenaren wellicht strafrechterlijk vervolgd zouden worden? Is daar al meer van bekend?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  Spellchecker woensdag 4 december 2019 @ 15:29:43 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190265624
quote:
8)7
pi_190265670
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:26 schreef girlnextdoor. het volgende:
Daarom roep ik al jaren dat mensen eens zelf in kosten moeten voorzien. Dan voorkom je zulk gezeik. Ik ontvang iig geen enkele subsidie of wat dan ook. Levert me geen stress op als bijv zorgverzekering of huursubsidie ineens geld terug wil. Het enige wat wel eens vervelend is, is als de belasting ineens terug gaat innen. Maar guess what? Daar heb ik netjes geld voor opzij staan.

Dat is natuurlijk een goed streven, maar echt niet voor iedereen haalbaar.
pi_190265711
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:29 schreef maily het volgende:

[..]

8)7
Aan het eind van de tunnel is weer een fundatie om en leven op te bouwen, de rest van je leven lopen kniezen over het onrecht lijkt me nogal vergezocht.
pi_190265896
quote:
Morgen maar even 75.000 euro aftikken dan, gewoon zomaar omdat de bd het wil...

Iemand heeft zelfs zelfmoord gepleegd vanwege alle ellende.
pi_190265986
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:26 schreef girlnextdoor. het volgende:

Ik vind dat kinderbijslag en kinderopvangtoeslag ook afgeschaft moeten worden. We leven in een overbevolkte wereld en hier krijg je er geld bij uit als je een kind op die wereld zet. Daarnaast: Je koopt ook pas een huis als je de hypotheek ervan rond krijgen op basis van een bepaald inkomen. Waarom zou je niet pas aan kinderen beginnen als je de financiën ervoor hebt? Scheelt weer armoede, trauma's en gebroken gezinnen. Overigens zeg snap ik wel dat het financieel ook fout kan gaan als er al kinderen zijn, maar ik denk dat dat een klein percentage is.
Schreef ze vanaf de zolderkamer van haar ouders... :')
  woensdag 4 december 2019 @ 15:52:06 #24
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_190265991
quote:
Longreads voor je, dit schandaal is echt bizar en heeft voor de betrokkenen echt diepe diepe ellende bezorgd waarbij een persoon zelfs tot suïcide is overgegaan :{

https://www.geenstijl.nl/(...)bij-belastingdienst/
https://www.rtlnieuws.nl/(...)aire-belastingdienst
https://www.geenstijl.nl/search/?keyword=toeslagen
https://digitalehofstad.wordpress.com/tag/caf-11/
https://www.rijksoverheid(...)uitvoering-toeslagen

Succes, je broek zakt af van de werkwijze van de Fiscus...
quote:
Jarenlang zijn zonder onderbouwing toeslagen van ouders en gastbureaus door het Combiteam Aanpak Facilitators (CAF) onderzocht op zoek naar fraude. Dit leidde tot het massaal stopzetten van toeslagen. Zowel afdelingsmedewerkers als de ambtelijke top hadden door dat de ouders er wel recht op hadden. Deze informatie werd echter niet met hen gedeeld. Sterker nog, tot voor kort ging de Belastingdienst gewoon door met het invorderen van gelden waarvan ze wisten dat de ouders die terecht hadden ontvangen. De Belastingdienst nam voor lief dat onschuldige ouders en kinderen vermangeld werden in een volkomen doorgeslagen klopjacht en schroomde daarbij niet om een loopje te nemen met de waarheid.https://nieuwlicht.eo.nl/(...)cht-van-de-sterkste/
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_190266103
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:35 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Aan het eind van de tunnel is weer een fundatie om en leven op te bouwen, de rest van je leven lopen kniezen over het onrecht lijkt me nogal vergezocht.
Ach ja, 10 jaar op een houtje hebben moeten bijten, belastingdienst achter je aan, schuldsanering, incassobureau, je familie niks kunnen bieden, bijna je huis kwijtraken.
En dan blijkt dat het onterecht is en je al die tijd lekker had kunnen leven, op vakantie had gekund, je kinderen mooie nieuwe kleren had kunnen geven, regelmatig een avondje uit met je vrouw had kunnen hebben.
Maar dat moeten ze maar even vergeten. Ze moeten maar naar de toekomst kijken. Stelletje zeikerds dat ze ook zijn, zeg. Ze moeten zich niet zo aanstellen.

Ben jij wel lekker?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')