Ik weet heel goed wat een armoedeval is en die verklein je door het verschil tussen bijstand en minimumloon groter te maken.quote:Op maandag 25 november 2019 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij haalt woorden als armoedeval en armoedegrens door elkaar, zeer vervelend. Armoedeval is heel wat anders, lees je wel wat anderen tegen je zeggen?
Ga hier maar even wijs over doen:quote:
Dus de salarissen en uitkeringen zijn te laag om van te leven.quote:Op maandag 25 november 2019 19:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, dat zal dus ook niet op die manier gaan gebeuren. Als de politiek ergens op let is het wel dat de koopkrachtplaatjes redelijk in balans zijn, als je de toeslagen schrapt zonder iets vervangends is dat natuurlijk niet in balans.
Maar toeslagen, waarbij je pas achteraf weet of je ze terecht kreeg, zijn ook niet ideaal. Als je in oktober een baan vind of meer gaat verdienen, kun je vanalles terug betalen. En bij banen met wisselend loon, zoals ZZP of in de zorg, is het ook elke keer weer afwachten.
Of het leven en dan met name de huur en de huizenprijzen zijn hier te hoog om te kunnen leven van alleen een uitkering of salaris.quote:Op maandag 25 november 2019 20:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus de salarissen en uitkeringen zijn te laag om van te leven.
Je verschuift de doelpalen alweer.quote:Op maandag 25 november 2019 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ga hier maar even wijs over doen:
https://ec.europa.eu/euro(...)73-f147-b839ee522578
Kopje 'severe material deprivation'. Dat is geen relatieve indicator, maar een absolute.
https://ec.europa.eu/euro(...)roduct?code=tespm030
De Europese trend is dat dit af neemt, waaronder buurlanden Duitsland en België. In Nederland neemt het toe.
Omringende landen hebben de megacrisis niet gehad?quote:Op maandag 25 november 2019 22:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je verschuift de doelpalen alweer.
En ja dat een megacrisis die we hebben gehad de armoede heeft doen toenemen dat kan ik ook zonder bronnen wel bedenken. Maar dat kun je niet enkel de VVD aanrekenen.
Ga jij nu echt beweren dat mensen met een laag inkomen het in Duitsland beter hebben dan hier? Dan leef je echt volkomen buiten de werkelijkheid, en niet zo'n beetje ook.quote:Op maandag 25 november 2019 22:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omringende landen hebben de megacrisis niet gehad?
Niet in deze mate als Nederland. En ja daar was de VVD natuurlijk medeschuldig aan. Maar niet schuldiger dan de andere partijen die aan het roer hebben gezeten. D66 incluisquote:Op maandag 25 november 2019 22:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omringende landen hebben de megacrisis niet gehad?
Overigens is dat soort inkomensbeleid al best oud. Huursubsidie bestaat al zo'n jaar of 50 en ook de zorgtoeslag had een voorganger in het ziekenfonds.quote:Op maandag 25 november 2019 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of het leven en dan met name de huur en de huizenprijzen zijn hier te hoog om te kunnen leven van alleen een uitkering of salaris.
De zorgtoeslag is trouwens gewoon een vermomde manier van een inkomensafhankelijke zorgpremie, de zorgtoeslag stijgt niet voor niets mee met de zorgpremie.
Kindgebonden budget is een manier om de kinderbijslag (een heel normale uitkering in bijna alle landen) inkomensafhankelijk te maken.
De huurtoeslag maakt de huur meer inkomensafhankelijk.
Zo bezien zijn de toeslagen dus vrij links. Zoals Rutte zou zeggen: straks maken ze een brood bij de bakker nog inkomensafhankelijk.
Ja, ik ben ook op zich helemaal voor dit soort inkomensbeleid. Het armste deel van de bevolking moet worden gesteund en dat kan het best met inkomensafhankelijke dingen (iets generieks als een hoge belastingvrije voet waardoor de armen geen belasting betalen is veel minder effectief, sowieso krijgen de armeren meer geld van de overheid dan ze betalen in Nederland).quote:Op maandag 25 november 2019 22:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens is dat soort inkomensbeleid al best oud. Huursubsidie bestaat al zo'n jaar of 50 en ook de zorgtoeslag had een voorganger in het ziekenfonds.
Het heeft ertoe bijgedragen dat de leefstandaard voor de lagere inkomens significant beter is dan in 1960 het geval was.
Rutte wil bepalen dat je moet verhuizen op basis van je inkomen. Dat is van een communistische heerszucht ten bate van het kapitaal. Net zoals al die toeslagen ook alleen maar dienen om zijn verplaatsing van geld van arbeid naar kapitaal niet tot chaos te laten leiden. Daarnaast kun je die toeslagen precies zo maken dat het net genoeg is, zodat je mensen dus maximaal uitmelkt via o.a. de huur.quote:Op maandag 25 november 2019 20:59 schreef Hanca het volgende:
Zo bezien zijn de toeslagen dus vrij links. Zoals Rutte zou zeggen: straks maken ze een brood bij de bakker nog inkomensafhankelijk.
Waarom niet eigenlijk? De VVD was toch de grootste voorstander van 'deregulering' van de financiele sector? De VVD had toch geen plan klaarliggen voor wanneer deze 'ondernemers' failliet zouden gaan? De VVD heeft toch de crisis verdiept met procyclisch beleid?quote:Op maandag 25 november 2019 22:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je verschuift de doelpalen alweer.
En ja dat een megacrisis die we hebben gehad de armoede heeft doen toenemen dat kan ik ook zonder bronnen wel bedenken. Maar dat kun je niet enkel de VVD aanrekenen.
Normaal heb ik niks met Pietverdiet rookgordijnen om de hele politiek als bliksemafleider te gebruiken. maar in dit geval ligt het aan zaken waar vrij lang tamelijk brede consensus over was en alle machtspartijen aan meegewerkt hebben. En waar voor een belangrijk deel ook buitenlandse partijen verwijtbaar waren.quote:Op dinsdag 26 november 2019 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom niet eigenlijk? De VVD was toch de grootste voorstander van 'deregulering' van de financiele sector? De VVD had toch geen plan klaarliggen voor wanneer deze 'ondernemers' failliet zouden gaan? De VVD heeft toch de crisis verdiept met procyclisch beleid?
Natuurlijk. Maar de VVD had in 2011 eens moeten voorstellen om miljarden in de bouwsector te gaan pompen. Ik denk dat pek en veren de reactie waren geweest.quote:Je had de bouwvakkers ook aan het werk kunnen houden met sociale woningbouw en middenhuur. Het gerucht gaat dat daar nu behoefte aan is.
Dat lijkt me sterk, een armoedeval gaat per definitie over mensen met een laag inkomen.quote:Op maandag 25 november 2019 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De definitie van armoedeval in mijn boeken fiscaliteit is toch echt gewoon dat je als je meer gaat verdienen, minder over houdt. Heeft niks met de hoogte van het salaris te maken.
quote:Op vrijdag 22 november 2019 08:57 schreef babylon het volgende:
Omdat heel veel mensen zichzelf rijker inschatten dan ze zijn. Of de illusie hebben dat ze dat binnenkort worden. En omdat ze zich vergissen voor welk deel van de rijken de VVD eigenlijk is.
De eerste stap tot het afschaffen van dat onmogelijke systeem is gezet. Met 150 kamerleden voor, dat vind ik wel mooi.quote:MOTIE VAN DE LEDEN BRUINS EN VAN WEYENBERG
Voorgesteld 4 december 2019
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het toeslagenstelsel in 2005 is ingevoerd om inkomens-
afhankelijke regelingen op het gebied van zorg, kinderen en wonen te
stroomlijnen en verzilveringsproblematiek op te lossen;
overwegende dat dit stelsel het doenvermogen van veel burgers
overschat en ook andere daarmee samenhangende nadelen kent, zoals
het forse niet-gebruik van toeslagen en de groter wordende spanning
tussen voorspelbaarheid en toenemende flexibilisering van arbeid en
samenlevingsvormen;
overwegende dat ons land daarom misschien wel beter af is zonder
toeslagen;
verzoekt de regering, in het kader van het bouwstenentraject voor een
beter belastingstelsel en de brede maatschappelijke heroverwegingen
diverse varianten uit te werken, waarbij het toeslagenstelsel geheel
verdwijnt en wordt vervangen door bijvoorbeeld alternatieve inkomensaf-
hankelijke arrangementen, (uitkeerbare) heffingskortingen, decentralisatie
van toeslagen en/of verhoging van het wettelijk minimumloon en
uitkeringen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Bruins
Van Weyenberg
Ja, vind ik ook een goede stap inderdaadquote:Op woensdag 11 december 2019 08:52 schreef Hanca het volgende:
We hadden het hier over de toeslagen, dus dan hier maar even dit:
https://mobile.twitter.com/eppobruins/status/1204405405490798592
[..]
De eerste stap tot het afschaffen van dat onmogelijke systeem is gezet. Met 150 kamerleden voor, dat vind ik wel mooi.
Jij gaat niet naar het stemhokje maar je stemt welquote:Op dinsdag 10 december 2019 23:17 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:
Stem al jaren niet meer.
Ik krijg steeds meer de indruk dat de democratie hier een schijnwereld is.
Met name denk ik dat partijen als VVD zich hieraan nogal schuldig maakt.
Ik vraag me steeds af hoe en door wie regelgeving wordt bedacht.
Wie draagt deze regels aan.
Vast niet de minister zelf. (dubbele agenda?)
En het is ook vast niet Jan met de korte achternaam.
Volgens mij is politiek het 90% toneelspel.
Amerikaanse toestanden, DDR toestanden in Nederland.quote:Op woensdag 11 december 2019 09:12 schreef Jantje2k het volgende:
Nou, omdat het hier zoals Hanca al zei over toeslagen ging: Iets over het persoonlijke dossier over kinderopvangtoeslag:
https://twitter.com/RenskeLeijten/status/1204524312058900492?s=20
Echt beschamend dit.
Dus omdat incompetente VVD-ers alweer een stelsel hebben wanbestuurd tot het in de soep liep moet het stelsel maar afgeschaft?quote:Op woensdag 11 december 2019 08:52 schreef Hanca het volgende:
We hadden het hier over de toeslagen, dus dan hier maar even dit:
https://mobile.twitter.com/eppobruins/status/1204405405490798592
[..]
De eerste stap tot het afschaffen van dat onmogelijke systeem is gezet. Met 150 kamerleden voor, dat vind ik wel mooi.
Weg met VVD.twitter:Jandevries2005 twitterde op woensdag 11-12-2019 om 09:20:55Jarenlang sociale huur slopen waardoor wachtlijsten blijven oplopen. Vervolgens buitenlanders lekker de schuld geven. Echt werken aan toegang tot betaalbare huisvesting is natuurlijk te lastig, dan maar discriminerende symboolpolitiek. Doet het altijd even goed... Zum kotsen. https://t.co/tTiIgDLhUl reageer retweet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |