abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 november 2019 @ 16:28:14 #151
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190118692
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 16:04 schreef Hanca het volgende:
Kortom: de armoedeval is weg.
En komt ook wel weer terug, dankzij diezelfde VVD. Mijn geheugen gaat verder dan gisteren.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190118920
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 16:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En komt ook wel weer terug, dankzij diezelfde VVD. Mijn geheugen gaat verder dan gisteren.
Je weet niet wat het woord "armoedeval" betekent, hè?
Het heeft niks met armoede te maken, het gaat er om dat je bij meer verdienen minder geld over houdt. Dat is geen VVD beleid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 25 november 2019 @ 16:45:54 #153
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190118984
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 16:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je weet niet wat het woord "armoedeval" betekent, hè?
Het heeft niks met armoede te maken, het gaat er om dat je bij meer verdienen minder geld over houdt. Dat is geen VVD beleid.
Wél als telkens weer het minimumloon wordt bevroren of gesloopt. Er is een tendens en politieke druk om telkens zowel de bijstand (en andere uitkeringen) als de onderste treden van het loongebouw tot anderhalf modaal kort te houden. Daardoor komt het armoedeval probleem telkens weer terug. Gewoon een inherent bij-effect van de loonmatigingspolitiek, de flexibilisering, de matige arbeidsproductiviteitsgroei en de liberale verzorgingsstaat waar alles 'means tested' is in plaats van universeel. Het onderwijs zal het volgende terrein zijn dat daar naartoe beweegt (dwz, publiek onderwijs voor de paupers, belastingvrij onderwijs voor de elite; of vouchers die in waarde afnemen naar mate het inkomen stijgt). Het is een inherent onderdeel van de liberaal conservatieve visie op armoedebestrijding.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190119057
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 16:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wél als telkens weer het minimumloon wordt bevroren of gesloopt.
Het minimumloon heeft niets, helemaal 0, met een armoedeval te maken. Misschien even op zoeken waar dat over gaat ;)

Armoedeval gaat niet over mensen die in armoede leven, voor de duidelijkheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 25 november 2019 @ 17:14:48 #155
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_190119384
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 16:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het minimumloon heeft niets, helemaal 0, met een armoedeval te maken. Misschien even op zoeken waar dat over gaat ;)

Armoedeval gaat niet over mensen die in armoede leven, voor de duidelijkheid.
Het heeft alles met armoede te maken. Het gaat om uitkeringen en salarissen die te laag zijn om van te leven. Anders had je helemaal geen subsidies nodig en kon je die ook niet kwijtraken waarna de belastingdienst je faiissement verzorgd.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_190119497
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het heeft alles met armoede te maken. Het gaat om uitkeringen en salarissen die te laag zijn om van te leven. Anders had je helemaal geen subsidies nodig en kon je die ook niet kwijtraken waarna de belastingdienst je faiissement verzorgd.
Het woord armoedeval kan zelfs bij een heel raar belastingstelsel doelen op een situatie van iemand die van 100.000 naar 100.001 euro salaris gaat en er dan minder aan over houdt. Dat bedoel ik. Dan heet het ook gewoon armoedeval.

Natuurlijk kwam het hier wel door het toeslagensysteem waarmee voorkomen wordt dat er mensen in armoede leven. Maar dat is met de verbouwing (en uitbreiding) van de huurtoeslag opgelost, voor de andere toeslagen was het namelijk al opgelost.
  maandag 25 november 2019 @ 17:33:29 #157
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_190119681
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het woord armoedeval kan zelfs bij een heel raar belastingstelsel doelen op een situatie van iemand die van 100.000 naar 100.001 euro salaris gaat en er dan minder aan over houdt. Dat bedoel ik. Dan heet het ook gewoon armoedeval.

Natuurlijk kwam het hier wel door het toeslagensysteem waarmee voorkomen wordt dat er mensen in armoede leven. Maar dat is met de verbouwing (en uitbreiding) van de huurtoeslag opgelost, voor de andere toeslagen was het namelijk al opgelost.
Ondertussen zijn salarissen en uitkeringen nog steeds te laag om van te leven. Er is geen enkel probleem opgelost. En het gaat nog steeds weldegelijk om armoede.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_190119703
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ondertussen zijn salarissen en uitkeringen nog steeds te laag om van te leven. Er is geen enkel probleem opgelost. En het gaat nog steeds weldegelijk om armoede.
Er is geen enkele situatie waarbij je meer gaat verdienen maar minder over zult houden meer...
  maandag 25 november 2019 @ 17:36:26 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190119721
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ondertussen zijn salarissen en uitkeringen nog steeds te laag om van te leven.
Er gaan massaal mensen dood omdat ze niet kunnen leven van hun inkomen?
  maandag 25 november 2019 @ 17:52:54 #160
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190119969
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het percentage dat valt onder 'severe material deprivation' (een categorie ernstiger dan 'poverty and exclusion') is volgens Eurostat wel verdubbeld de laatste 10 jaar. Tot drie procent van de bevolking.

Verder is er inderdaad sprake van faillissement en dakloosheid in toenemende mate.

De enige duurzame oplossing is: bijstand minder laten stijgen dan minimumloon. Maar dat gaat tegen het VVD beleid in dat beiden kort houdt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_190121065
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2019 16:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze rekenen hier nog met een harde grens op de huursubsidie, dat is sinds prinsjesdag achterhaald.
En de laatste keer dat ik op de kalender keek was het nog geen 1 januari 2020...

quote:
Kortom: de armoedeval is weg.
En dat is helemaal onzin. De armoedeval staat of valt niet met de huurtoeslag. Zie: https://fd.nl/economie-po(...)je-van-de-armoedeval

[ Bericht 10% gewijzigd door DireStraits7 op 25-11-2019 19:05:46 ]
pi_190121121
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

:?

Ik zou nog even wat wetenschappelijke literatuur over de armoedeval erop naslaan. Iemand met een ton salaris zit volgens geen enkele definitie in de armoedeval.
pi_190121393
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:02 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

:?

Ik zou nog even wat wetenschappelijke literatuur over de armoedeval erop naslaan. Iemand met een ton salaris zit volgens geen enkele definitie in de armoedeval.
De definitie van armoedeval in mijn boeken fiscaliteit is toch echt gewoon dat je als je meer gaat verdienen, minder over houdt. Heeft niks met de hoogte van het salaris te maken.
pi_190121406
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 17:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

laatst las ik dat sommige vrouwen niet eens geld hebben voor maandverband :o Dus ja, het kan wel degelijk. Er zijn mensen in NL die elke dag honger hebben, omdat ze niet genoeg geld hebben voor voedsel.

Als er geen toeslagen meer zijn en alleen het loon blijft over zonder aanpassingen dan zal het percentage dat honger lijdt echt significant groter worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190121486
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als er geen toeslagen meer zijn en alleen het loon blijft over zonder aanpassingen dan zal het percentage dat honger lijdt echt significant groter worden.
Klopt, dat zal dus ook niet op die manier gaan gebeuren. Als de politiek ergens op let is het wel dat de koopkrachtplaatjes redelijk in balans zijn, als je de toeslagen schrapt zonder iets vervangends is dat natuurlijk niet in balans.

Maar toeslagen, waarbij je pas achteraf weet of je ze terecht kreeg, zijn ook niet ideaal. Als je in oktober een baan vind of meer gaat verdienen, kun je vanalles terug betalen. En bij banen met wisselend loon, zoals ZZP of in de zorg, is het ook elke keer weer afwachten.
  maandag 25 november 2019 @ 19:35:15 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190121730
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

laatst las ik dat sommige vrouwen niet eens geld hebben voor maandverband :o Dus ja, het kan wel degelijk. Er zijn mensen in NL die elke dag honger hebben, omdat ze niet genoeg geld hebben voor voedsel.

Zonder context kunnen we niet zoveel met anekdotes.
pi_190121841
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zonder context kunnen we niet zoveel met anekdotes.
Die menstruatiearmoede las ik ook van op nos.nl: https://nos.nl/artikel/23(...)-maar-wc-papier.html

Dat verbaasde me ook. Een set normaal maandverband kost nog geen euro, dus dat zullen mensen zijn die bijzondere spullen nodig hebben (zo veel weet ik er ook weer niet van, als man).

Geen geld voor eten zal echt zeldzaam zijn. Je kunt van 40 euro rond komen qua eten, drinken en andere wekelijkse boodschappen met 2 volwassenen en 3 kinderen. En dan eet je echt niet ongezond.
  maandag 25 november 2019 @ 19:43:51 #168
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190121958
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die menstruatiearmoede las ik ook van op nos.nl: https://nos.nl/artikel/23(...)-maar-wc-papier.html

Dat verbaasde me ook. Een set normaal maandverband kost nog geen euro, dus dat zullen mensen zijn die bijzondere spullen nodig hebben (zo veel weet ik er ook weer niet van, als man).

Geen geld voor eten zal echt zeldzaam zijn. Je kunt van 40 euro rond komen qua eten, drinken en andere wekelijkse boodschappen met 2 volwassenen en 3 kinderen. En dan eet je echt niet ongezond.
Vaak spelen er ook weer allerlei ander problemen. Schrijnend natuurlijk. Maar uit de onderbuik roeptoeteren dat het aan de VVD ligt en dat de uitkeringen maar hoger moeten, is me wat te gemakkelijk.
  maandag 25 november 2019 @ 19:54:02 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190122229
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Vaak spelen er ook weer allerlei ander problemen. Schrijnend natuurlijk. Maar uit de onderbuik roeptoeteren dat het aan de VVD ligt en dat de uitkeringen maar hoger moeten, is me wat te gemakkelijk.
Onder Rutte 1 is de bijstand met 2000 euro verlaagd.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 25 november 2019 @ 19:58:48 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190122339
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bron?
  maandag 25 november 2019 @ 20:17:21 #171
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190122713
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bron?
Zucht....

https://lmgtfy.com/?q=sociaal+minimum+2000+euro+verlaagd

Dit werd natuurlijk verkocht onder het mom: werken loont. Maar zoals ik al eerder zei tegen Hanca komt de armoedeval telkens weer terug...

Daar komt al bij dat diverse keren de armoedegrens naar beneden is bijgesteld

https://www.trouw.nl/nieu(...)erland-weg~bac28a20/

Zelfs Eurostat, dat zich baseert op cijfers aangeleverd door lidstaten, laat een verdubbeling zien van 'severe deprivation'. Dat is een nog veel ernstiger categorie dan zomaar armoede.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_190122734
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 19:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Onder Rutte 1 waren er plannen om de wet Werk en Bijstand, de Wajong en de Wet Sociale Werkvoorziening te vervangen door de wet Werken naar Vermogen, maar dat is nooit gebeurd: het kabinet viel al eerder. Rutte II voerde vervolgens de participatiewet in, met Klijnsma als verantwoordelijke. Rutte I heeft uiteindelijk heel weinig gedaan, ook met de bijstand.
  maandag 25 november 2019 @ 20:18:35 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190122752
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 20:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Onder Rutte 1 waren er plannen om de wet Werk en Bijstand, de Wajong en de Wet Sociale Werkvoorziening te vervangen door de wet Werken naar Vermogen, maar dat is nooit gebeurd: het kabinet viel al eerder. Rutte II voerde vervolgens de participatiewet in, met Klijnsma als verantwoordelijke. Rutte I heeft uiteindelijk heel weinig gedaan, ook met de bijstand.
Maar de verlaging van het sociaal minimum is wel doorgezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_190122761
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zucht....

https://lmgtfy.com/?q=sociaal+minimum+2000+euro+verlaagd

Dit werd natuurlijk verkocht onder het mom: werken loont. Maar zoals ik al eerder zei tegen Hanca komt de armoedeval telkens weer terug...

Daar komt al bij dat diverse keren de armoedegrens naar beneden is bijgesteld

https://www.trouw.nl/nieu(...)erland-weg~bac28a20/

Zelfs Eurostat, dat zich baseert op cijfers aangeleverd door lidstaten, laat een verdubbeling zien van 'severe deprivation'. Dat is een nog veel ernstiger categorie dan zomaar armoede.
Jij haalt woorden als armoedeval en armoedegrens door elkaar, zeer vervelend. Armoedeval is heel wat anders, lees je wel wat anderen tegen je zeggen?
pi_190122850
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 20:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar de verlaging van het sociaal minimum is wel doorgezet.
Jij hebt het hier over: https://www.rtlnieuws.nl/(...)ring-niet-ontkoppeld

Dit is nooit echt doorgevoerd, Rutte II heeft dit namelijk al weer rechtgetrokken, uiteindelijk is het geen enkel jaar door gegaan.

Nog geen 2 jaar later zie je dat de mensen in de bijstand er op vooruit gaan: https://www.trouw.nl/nieu(...)ale-agenda~b620796d/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')