abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195145978
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:02 schreef MevrouwCactus het volgende:
Logi, wat een mooi verhaal en wat hebben jullie het getroffen met deze school O+

Ik denk dat het ook een beetje is: het is belangrijk wat er NU nodig is, en niet wat over 2 jaar een eventueel probleem kan vormen. Want er zijn al zoveel beren op de weg van slimme kinderen...

De voorspelling van degene die ons begeleidt (expert op hb gebied) heeft voorspeld dat Sjaak in 2 jaar klaar met de basisschool is, als we niet een aangepaste leerlijn gaan maken. Ik vind dat een enge voorspelling, want wat nou als dat ook echt gebeurt?
Maar ik probeer te kijken naar wat hij nu nodig heeft en daar een plekje voor te vinden, waar hij zich prettig voelt. En over een jaar zien we wel weer waar we dan staan.
Sjaak is overigens 5,5 jaar, zit in groep 1/2/3 op speciaal onderwijs en krijgt les op E3/M4-niveau. Wekelijks laat hij weer merken dat hij dingen kent/weet/snapt waarvan wij niet wisten dat hij het wist, maar ook waarvan ik niet in de gaten had dat een gemiddelde 5,5 jarige dat nog niet weet. Hij verbaast ons steeds weer O+
O+
Wat een fijne instelling, en de gedachte “wat als.. over .. jr” loslaten is idd de kunst, alhoewel ik dat ook moeilijk blijf vinden soms ;)

Het voornaamste teken hier aan niet voldoende uitdaging is dat ze zelfdestructief gedrag gaat vertonen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 14:08:21 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 14:09:54 #162
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195146026
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:02 schreef MevrouwCactus het volgende:

Ik denk dat het ook een beetje is: het is belangrijk wat er NU nodig is, en niet wat over 2 jaar een eventueel probleem kan vormen. Want er zijn al zoveel beren op de weg van slimme kinderen...

Dit is ZO belangrijk. Ik merk dat veel professionals ook handelen vanuit 'wat als..' maar ik vind het onverstandig om vanuit angst besluiten te nemen. Verder vind ik ook dat versnellen een uitgeholde term is: als een kind zijn eigen tempo volgt - waar dat dan ook ligt - is er geen sprake van versnellen, maar van gewoon een eigen leerlijn volgen.
pi_195146087
Dat is dus wat onze school zei, laat los wat normaal is.
Dit is wat voor haar normaal is.
pi_195146176
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:09 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dit is ZO belangrijk. Ik merk dat veel professionals ook handelen vanuit 'wat als..' maar ik vind het onverstandig om vanuit angst besluiten te nemen. Verder vind ik ook dat versnellen een uitgeholde term is: als een kind zijn eigen tempo volgt - waar dat dan ook ligt - is er geen sprake van versnellen, maar van gewoon een eigen leerlijn volgen.
Die gedachte heb ik van jou over genomen O+ Jij hebt hem me eens verteld en ik heb die heel goed in mijn oren geknoopt. En het is zo helpend O+
pi_195147547
Hier neemt de 10-14 dit type kinderen niet aan. Die worden doorverwezen naar het gymnasium. Daar is wel iets van een tienerklas, en veel specifiekere hb-begeleiding. 10-14 mikt vooral op vmbo-gl/t/havo leerlingen.
Maar als het voor haar de oplossing is. Het is altijd beter dan ongelukkig thuis zitten.

Maar de mijne is jong in gedrag, en zou misschien sneller kunnen. Hij zit alleen nu sociaal op zijn plek. En dat weegt bij hem ook mee.
Mogelijk dat groep 8 een pre-gymnasiumklas wordt. Maar hij wil weer niet naar het gymnasium. Dus ik hoop dat het gewoon zo lukt met plusklas-werk.
  zaterdag 19 september 2020 @ 16:14:29 #166
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_195147625
Fijne berichten hier!
Oude (on)bekende.
pi_195147899
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:05 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier neemt de 10-14 dit type kinderen niet aan. Die worden doorverwezen naar het gymnasium. Daar is wel iets van een tienerklas, en veel specifiekere hb-begeleiding. 10-14 mikt vooral op vmbo-gl/t/havo leerlingen.
Maar als het voor haar de oplossing is. Het is altijd beter dan ongelukkig thuis zitten.

Maar de mijne is jong in gedrag, en zou misschien sneller kunnen. Hij zit alleen nu sociaal op zijn plek. En dat weegt bij hem ook mee.
Mogelijk dat groep 8 een pre-gymnasiumklas wordt. Maar hij wil weer niet naar het gymnasium. Dus ik hoop dat het gewoon zo lukt met plusklas-werk.
Ja dat soort 10-14 Scholen heb je hier ook, dit wordt eentje enkel voor hb kinderen binnen een normale school maar dan met eigen ingang/kluisjes/wc’s etc :)
Wel erg fijn dat er op het gymnasium zulke klasjes zijn en het sociale is idd leidend, wij merken dat onze dochter nu voor het eerst sociaal op haar plek lijkt te zitten wat een verschil!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 18:12:04 ]
pi_195148008
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:36 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Ja dat soort 10-14 Scholen heb je hier ook, dit wordt eentje enkel voor hb kinderen binnen en normale school maar dan met eigen ingang/kluisjes/wc’s etc :)
Wel erg fijn dat er op het gymnasium zulke klasjes zijn en het sociale is idd leidend, wij merken dat onze dochter nu voor het eerst sociaal op haar plek lijkt te zitten wat een verschil!
Als het allebei klopt, dan is dat gewoon haar plekje.
Wat over een paar jaar haar plekje is, is voor dan.
pi_195149857
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:42 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Als het allebei klopt, dan is dat gewoon haar plekje.
Wat over een paar jaar haar plekje is, is voor dan.
Ja idd O+
  zaterdag 19 september 2020 @ 20:53:37 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195152945
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 13:45 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Nee ze was al versneld, dus 3 klassen in totaal nu.

Klopt dat het nooit de oplossing is, hier was het tegenhouden alleen geen optie meer..
1,5jr therapie en alle plus dingen die er waren, maar ze werd compleet depressief en begon zichzelf te bijten en pijn te doen en zei dat ze dood wou.. Het laatste half jr groep 4 ging ze met moeite halve dagen.

En toen kwam corona en kreeg ze online in het school systeem vrij spel en ontdekte ze groep 7/8 sommen en werkjes en leefde compleet op.

Op school zijn ze toen subtiel gaan kijken waar ze zat en ze zat eind 6 op veel en begin 7 op sommige en met rekenen zelfs in 8.
Ze zijn om tafel gegaan en kwamen met het idee om haar 2x in de wk naar een deltaklas in de stad te laten gaan en de rest in 7/8. Ze krijgt alles wat ze nog niet heeft gehad als het ware extreem top down, zodat ze qua leren voornl de hiaten pakken ipv herhaling.
En ze doet gewoon mee met de groep en ze is een compleet ander kind geworden. De deltagroep hebben we op 1 dag gezet omdat dit zo lekker gaat nu (hebben we die achter de hand) en ze gaat gewoon volle dagen naar 7/8 en komt huppelend uit school en heeft ineens allemaal vriendinnen (zo dat is even wennen :D ).
School heeft alle opties open gezet, ze mag als het ware 3jr over groep 7/8 doen als dat top down lukt maar mocht ze eerder klaar zijn hebben ze haar ook alvast voor een 10-14 school die in januari 2021 begint ingeschreven. Daarnaast gaat ze met veel plezier naar jeugdcolleges van de ut en heeft ze besloten dat ze medicijnen wil gaan maken voor mensen met kanker en pizza bezorgster wil worden. O+
Wat fijn dan dat het nu Zo heel goed gaat met haar!
***
  zaterdag 19 september 2020 @ 23:26:56 #171
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195156380
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:19 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Die gedachte heb ik van jou over genomen O+ Jij hebt hem me eens verteld en ik heb die heel goed in mijn oren geknoopt. En het is zo helpend O+
O+
pi_195158269
Wat een stap Logi! Maar wat fijn dat het zo goed lijkt te werken O+
Fake it till you make it...
pi_195194350
In mijn zoektocht naar een nieuwe school voor Sjaak ben ik vorige week op het sbo geweest en gister op een klein dorpsschooltje in de buurt (20 minuten met de auto). Huidige school (so) wil Sjaak graag naar het sbo laten gaan, die vinden dat voor hem de beste plek. Ik ben het daar nog steeds niet mee eens.
Het dorpsschooltje gister heeft me heel erg positief verrast. Ze staan open voor het maken van een eigen leerlijn voor Sjaak, en willen ervoor zorgen dat hij wel in een vaste groep zit. Ze vinden het fijn om met onze echa-specialiste om de tafel te gaan om het onderwijs zo goed mogelijk in te richten. De klassen zijn (erg) klein, de ib-er komt uit het sbo dus heeft ervaring met kinderen als Sjaak die flink structuur nodig hebben etc. Ze werd er enthousiast van toen ze ging bedenken hoe het eruit zou kunnen zien O+ Ze gaat contact opnemen met de huidige ib-er, om informatie uit te wisselen.

De sbo stond er niet open voor om afstemming te hebben met onze echa-specialiste en dat vond ik heel erg vreemd. Ze willen Sjaak daar het liefst in groep 2 plaatsen (want daar hoort hij qua leeftijd). Ik mocht in een groep 1/2 kijken en er zitten daar voornamelijk kinderen met een achterstand (prima natuurlijk, maar niet om Sjaak tussen te zetten). De klassen zijn ook groter dan op het dorpsschooltje.

Ik vroeg Sjaak vorige week of hij het liefst op een grote school wil zitten met veel kinderen, zodat hij veel vrienden kan maken, of toch liever op een kleine school met weinig kinderen. Hij koos voor een kleine school met weinig kinderen. Die lieve schat begrijpt zichzelf ook steeds beter O+

Maar goed, ik ga er vanuit dat jullie uit mijn betoog wel mijn voorkeur kunnen halen.
pi_195194460
Inderdaad heel raar dat de sbo niet openstaat voor overleg. Het lijkt me voor Sjaak niet goed om in groep 2 te komen als daar ook nog eens voornamelijk kinderen met een achterstand zitten. Ik kan de frustratie nu al voelen... De insteek, sfeer en enthousiasme van de dorpsschool is dan wel echt heel fijn! Ik hoop dat de huidige school dat ook inziet en met jullie wil meewerken aan dit alternatief.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_195196710
Groep 2 klinkt ook niet echt passend. Dan inderdaad beter starten op die kleine reguliere. Desnoods om daarmee de tijd te overbruggen tot hij naar voltijds hb onderwijs zou kunnen. (Als dat nodig blijkt)
pi_195212326
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:17 schreef Deepfreeze het volgende:
Groep 2 klinkt ook niet echt passend. Dan inderdaad beter starten op die kleine reguliere. Desnoods om daarmee de tijd te overbruggen tot hij naar voltijds hb onderwijs zou kunnen. (Als dat nodig blijkt)
Dat was mijn idee ook. Het liefst heb ik helemaal geen schoolwissel meer, want dit wordt al school 3 (en Sjaak is nog niet eens 6 jaar), maar ik vermoed dat we daar niet onderuit gaan komen in de toekomst.
pi_195212995
Misschien gaat t juist wel heel goed op die kleine school..
Voltijds Hb onderwijs is ook niet zaligmakend. Vrienden van ons hebben de kinderen daarop, maar die zitten in overvolle klassen en ongeveer de helft van de kindeen heeft naast hb wel een of ander labeltje..Dat zou op zich niet erg hoeven zijn, maar hier is de juf ook nog half overspannen. Het verschilt natuurlijk erg per school, maar er moet dan maar net wat goeds in de buurt zitten..
pi_195230088
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:30 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Dat was mijn idee ook. Het liefst heb ik helemaal geen schoolwissel meer, want dit wordt al school 3 (en Sjaak is nog niet eens 6 jaar), maar ik vermoed dat we daar niet onderuit gaan komen in de toekomst.
Wij hebben destijds ook voor een klein schooltje gekozen (156 leerlingen) en het voordeel is dat er veel meer ruimte/tijd/aandacht is voor passend onderwijs en dat de kinderen elkaar echt leren kennen en er daardoor (op onze school) veel meer begrip lijkt te zijn.
pi_195292864
MwC, dat kleine schooltje klinkt inderdaad fijn! :)

Wat een fijne, maar toch ook wel heftige / bijzondere verhalen hier trouwens! 3 klassen versnellen of overslaan; ik kan me er echt geen voorstelling van maken :@
En wat een strijd moet er in sommige gevallen geleverd worden om tot een goede oplossing te komen...

Maakt me wel nog nieuwsgieriger naar het vervolg bij onze Minion, als ik dit allemaal zo lees. Ik geloof dat ik er nog steeds een beetje naïef in sta, omdat ik echt niet denk dat ze zo verschrikkelijk ver voor loopt. Maarja, met N=1 heb ik er misschien ook gewoon niet zoveel verstand van :+
pi_195292901
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:19 schreef twist02 het volgende:
3 klassen versnellen of overslaan; ik kan me er echt geen voorstelling van maken
Is vaak over overdreven hoor, met kinderen die een keer voor de gein een lesje mee mogen pakken met een paar groepen hoger, maar waar de ouders dan weer heel veel achter moeten zien
  zondag 27 september 2020 @ 20:23:37 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195292942
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:21 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Is vaak over overdreven hoor, met kinderen die een keer voor de gein een lesje mee mogen pakken met een paar groepen hoger, maar waar de ouders dan weer heel veel achter moeten zien
Als we jou toch niet hadden om uit te leggen hoe het écht in elkaar zit O+.
KuikenGuppy
pi_195292981
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 20:23 schreef Burdie het volgende:

[..]

Als we jou toch niet hadden om uit te leggen hoe het écht in elkaar zit O+.
Kan ik ook over jou zeggen ;)
  maandag 28 september 2020 @ 00:01:25 #183
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195296738
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 20:23 schreef Burdie het volgende:

[..]

Als we jou toch niet hadden om uit te leggen hoe het écht in elkaar zit O+.
Echt he! Ik maak notities hoor! O+
pi_195296914
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 00:01 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Echt he! Ik maak notities hoor! O+
:@
pi_195351189
We hebben besloten om Sjaak aan te melden op het kleine dorpsschooltje O+ Er komt eerst nog een heel traject met observaties, gesprekken en wenochtenden voordat hij daar mag beginnen, maar de eerste stap is gezet.

Ik had een gesprek met de juf en die heeft Sjaak nog steeds zo goed door O+ . Ze heeft nu maar alles losgelaten en is echt aan het kijken wat ze hem aan kan bieden, zonder naar een label van een groep te kijken. Hij mag binnenkort een werkstuk maken over zijn favoriete dier, hij is met de onderwijsassistente een verhaal op de laptop aan het schrijven, dat soort dingen. Ik vind het zo tof!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195352182
Tof! Is dit dezelfde school waar hij eerst ook op zat?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_195352211
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 21:21 schreef SaskiaR het volgende:
Tof! Is dit dezelfde school waar hij eerst ook op zat?
Nee, dit is een andere school.
  woensdag 30 september 2020 @ 21:31:47 #188
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195352373
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 20:30 schreef MevrouwCactus het volgende:
We hebben besloten om Sjaak aan te melden op het kleine dorpsschooltje O+ Er komt eerst nog een heel traject met observaties, gesprekken en wenochtenden voordat hij daar mag beginnen, maar de eerste stap is gezet.

Ik had een gesprek met de juf en die heeft Sjaak nog steeds zo goed door O+ . Ze heeft nu maar alles losgelaten en is echt aan het kijken wat ze hem aan kan bieden, zonder naar een label van een groep te kijken. Hij mag binnenkort een werkstuk maken over zijn favoriete dier, hij is met de onderwijsassistente een verhaal op de laptop aan het schrijven, dat soort dingen. Ik vind het zo tof!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat fijn voor Sjaak! O+
pi_195398260
Wat fijn O+
pi_195465935
Klinkt inderdaad erg fijn, MwC! :)
Heb je de IB'er nog gesproken? En is er misschien subtiel op aan te sturen dat Sjaaks huidige juf ook betrokken wordt in de overdracht? Aangezien ze blijkbaar nogal verschillen in hun beeld van Sjaak, zeg maar?

Hier ook een hele positieve update :)
Het traject met een externe expert is inmiddels gestart (duurt zo'n 6 weken). Het is vooral bedoeld om de beide groepsleerkrachten (juf en meneer) te ondersteunen in hoe ze onze Minion voldoende kunnen uitdagen in de klas.
Vorige week is die expert kort in de klas geweest om haar te observeren, en aansluitend is ze om de tafel gegaan met de juf en IB'er van school, om een plan van aanpak te maken.

Ze merkten op dat onze Minion het niet heel goed zelf kan aangeven wanneer ze meer uitdaging wil, dus ze gaan het wat actiever aanbieden, met standaard extra werkjes op vaste momenten in de week.
Eind vorige week waren ze bezig geweest met rekenen in Squla, en toen viel het de meneer toch wel op dat groep 2 niveau echt te makkelijk was, dus die heeft zich nu voorgenomen om daarbij het niveau steeds een beetje op te schroeven om te kijken hoe ver ze komt.

Al met al zijn ze er dus echt wel heel actief mee bezig en houden ze ons ook erg goed op de hoogte, wat superfijn is O+
pi_195468400
@twist02 Ik heb de ib-er uitgebreid gesproken, er kwamen excuses en ze gaat mee in het advies van de docent, want ze sprak voor haar beurt. Super open gesprek verder en het hele traject wordt nu echt in gang gezet O+

Wat leuk dat er bij jullie zulke goede ontwikkelingen zijn zeg! Minion wordt wel echt gezien, wat fijn!
pi_195493293
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:35 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:twist02 Ik heb de ib-er uitgebreid gesproken, er kwamen excuses en ze gaat mee in het advies van de docent, want ze sprak voor haar beurt. Super open gesprek verder en het hele traject wordt nu echt in gang gezet O+

Wat leuk dat er bij jullie zulke goede ontwikkelingen zijn zeg! Minion wordt wel echt gezien, wat fijn!
Oh, da's helemaal fijn, zo'n open en eerlijk gesprek! :Y
pi_195643385
*O* we hebben een school voor Sjaak *O* het ieniemienie dorpsschooltje durft het aan *O*

Nu de overgang regelen, hopelijk kan Sjaak er over een maand starten O+ Ik ben zo blij!
pi_195643555
Wat fijn! *O* Weet hij het zelf al?
pi_195643990
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 21:44 schreef Hupje het volgende:
Wat fijn! *O* Weet hij het zelf al?
Ja, hij wist dat we op zoek waren naar een andere school en had daar zelf wat inspraak in (hij wilde graag een kleine school met een kleine klas). Hij wil graag binnenkort gaan kijken, want we zijn er pasgeleden al eens wezen spelen, maar hij kan zich niet goed meer herinneren hoe het eruit zag toen we door de ramen keken. Verder vindt hij het een beetje spannend, want onbekend.
pi_195645086
Wat fijn dat je een plek hebt voor hem.

Krijg je wel hulp bij de overgang vanuit zijn huidige plek?
pi_195645810
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat fijn dat je een plek hebt voor hem.

Krijg je wel hulp bij de overgang vanuit zijn huidige plek?
Ja, er komt een warme overdracht, er wordt met Sjaak gekeken hoe en wanneer er een aftelkalender komt, dat soort dingen doen ze allemaal.
pi_195645906
Wat een fijn bericht! Go Sjaak! *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_195650560
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 22:47 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ja, er komt een warme overdracht, er wordt met Sjaak gekeken hoe en wanneer er een aftelkalender komt, dat soort dingen doen ze allemaal.
Wat ontzettend fijn!
pi_195650575
Fijn mevrouwCactus!!!
Fake it till you make it...
pi_195860790
Hoogbegaafdheid een handicap? Een interessant (premium) artikel in het AD vandaag:
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-zaak-aan~afee37cf/

quote:
Het College voor de Rechten van de Mens gaat beoordelen of hoogbegaafdheid een handicap is. Onderwijsjurist Fleur Terpstra spant een zaak aan, omdat ze al jaren gezinnen bijstaat die geen goed onderwijs kunnen vinden voor hun hoogbegaafde kinderen.
pi_195940093
Hoi allemaal. Wat een interessant topic dit! Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Mijn dochter is anderhalf, en raakt snel verveeld met het speelgoed dat ze heeft. Recent waren we bij het CJG, en die gaven aan dat ze qua mentale ontwikkeling ontzettend voorloopt op haar leeftijdsgenootjes en we haar meer uit moeten dagen.

Ze speelt veel met duplo en bouwt dan torens van ~20/25 blokken hoog, zo hoog als ze er zelf bij kan. Vrijwel alle puzzels die we hebben (tot zo'n 20 stukjes) lijken te makkelijk te zijn, want die legt ze achter elkaar dicht.

Nu geloof ik op dit moment niet dat ze hoogbegaafd is, maar ik ben vooral op zoek naar iets waarmee ik haar mentaal meer kan stimuleren.

Hebben jullie misschien tips?
pi_195940318
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 09:49 schreef chratnox het volgende:
Hoi allemaal. Wat een interessant topic dit! Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Mijn dochter is anderhalf, en raakt snel verveeld met het speelgoed dat ze heeft. Recent waren we bij het CJG, en die gaven aan dat ze qua mentale ontwikkeling ontzettend voorloopt op haar leeftijdsgenootjes en we haar meer uit moeten dagen.

Ze speelt veel met duplo en bouwt dan torens van ~20/25 blokken hoog, zo hoog als ze er zelf bij kan. Vrijwel alle puzzels die we hebben (tot zo'n 20 stukjes) lijken te makkelijk te zijn, want die legt ze achter elkaar dicht.

Nu geloof ik op dit moment niet dat ze hoogbegaafd is, maar ik ben vooral op zoek naar iets waarmee ik haar mentaal meer kan stimuleren.

Hebben jullie misschien tips?
Moeilijkere puzzels? Soms heb je ook spelotheken in de buurt waar je speelgoed kan lenen/huren.
Dan kan je wat dingen uitproberen. Misschien kan je kijken of ze een spelletje leuk vindt, is denk ik uitproberen wat ze aankan/snapt.
Fake it till you make it...
pi_195940745
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:01 schreef Nijna het volgende:

[..]

Moeilijkere puzzels? Soms heb je ook spelotheken in de buurt waar je speelgoed kan lenen/huren.
Dan kan je wat dingen uitproberen. Misschien kan je kijken of ze een spelletje leuk vindt, is denk ik uitproberen wat ze aankan/snapt.
Spelotheken kende ik niet, daar ga ik eens naar kijken, dank je wel! Ik merk veel met wat complexere puzzels dat die vaak ook kleinere stukjes hebben, en het trekje om alles te willen eten is best sterk :)
pi_195940833
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Spelotheken kende ik niet, daar ga ik eens naar kijken, dank je wel! Ik merk veel met wat complexere puzzels dat die vaak ook kleinere stukjes hebben, en het trekje om alles te willen eten is best sterk :)
Hahaha, dat is weer een uitdaging dan ;). Dan zou je al echt samen moeten puzzelen om te voorkomen dat ze ze afkluift. Succes!
Fake it till you make it...
pi_196122345
We hebben gister afscheid genomen van de oude school en Sjaak gaat maandag beginnen op het kleine dorpsschooltje O+ *O* Hij heeft afgelopen woensdag voor het eerst een paar uur daar doorgebracht en hij vond het leuk. Hij kent nu al de namen van 4 kinderen en hij heeft er wel zin in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196129999
Ahhh MevrouwC. Dat is wel heel extreem Hb.
Wat fijn dat hij het naar zijn spin heeft. O+
pi_196130064
Dat is wel extreem inderdaad.
Fijn dat hij goed gestart is!

Ik merk bij mijn jongste(145) wel dat groep 3/4/5 heel snel ging qua stof. Daarna kun je veel meer andere projecten gaan doen, makkelijker verbreden/verdiepen, en dus de specifieke schoolstof wat beter kunt verspreiden over de tijd.

Maar ik mag volgende week ook op gesprek bij juf. Ik mag thuis weer vanalles gaan uitleggen over natuurkunde/biologie etc. Elke keer is dat een teken dat op school de cognitieve input niet genoeg is.
pi_196130126
In groep 3 wordt natuurlijk veel tijd besteed aan leren lezen en rekenen. Dat hele stuk hebben we hier al lang gehad, dus dan gaat het inderdaad rap. Groep 4 en 5 ben ik wat minder in thuis, maar volgens mij komt er vanaf groep 6 echt nieuwere informatie voorbij (breuken, komma’s etc). Ik kan me voorstellen dat daar het tempo van de voorsprong wat omlaag gaat.

We hebben de komende week gelijk een kennismakingsgesprek met beide juffen, zodat we meteen kunnen kijken hoe en wat. En over 2 weken een afspraak met 1 van de juffen (die gelijk ib-er is), onze echa-specialiste en ikzelf, om de leerlijn uit te zetten.

@Deepfreeze Dat lijkt me lastig, dat jij school mag gaan bijbrengen wat ze jouw kind moeten gaan bijbrengen. Of begrijp ik je dan verkeerd?
pi_196130480
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 08:57 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:deepfreeze Dat lijkt me lastig, dat jij school mag gaan bijbrengen wat ze jouw kind moeten gaan bijbrengen. Of begrijp ik je dan verkeerd?
D zit nu bij een nieuwe juf voor 3 jaar. De vorige juf heeft oa door Corona niet zo'n goed zicht erop gehad. De nieuwe juf heeft juist heel veel ervaring met HB (nu 6 kinderen in die 6/7/8 groep). De oudste zat er ook 3 jaar, dus ik ken haar wel aardig goed.

Alleen omdat D het wel erg gezellig vind op school, ziet ze niet dat hij gefrustreerd is. Hij komt huppelend binnen en eruit, dus dan zal het wel oke zijn. Ik merk alleen thuis, al sinds de kleuterklas, dat als hij op school echt niks nieuws(cognitieve uitdaging) krijgt, hij thuis gaat vragen om iets nieuws.

Hij krijgt al werk van de plusklas, maar dat kost hem ook weinig moeite. Maar hij is echt nog jong, dus versnellen willen we voorkomen. Ook omdat hij sociaal nu op de goede plek zit.
Dus ik hoop dat hij wat meer uitdaging kan krijgen op de bijvakken.
Alleen hij snapt met uitleg dingen die de oudste nu in 2 vwo krijgt. Dus die kant moeten we ook niet op, want dan gaat hij zich tzt vervelen.
Ik zit te denken aan een cursus programmeren, of extra verdieping van de kosmische vakken. (Nu bij indianen, laat hem dan iets extra uitzoeken, naast het basisverslag).

Ik weet dat deze juf het wel kan, alleen moet ze het kind echt even leren kennen. En kind moet zich goed uitspreken richting juf.
  zondag 15 november 2020 @ 22:10:32 #211
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196263570
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
pi_196263644
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
A series of unfortunate events misschien?
The Witch, the Lion and the Wardrobe
De waanzinnige boomhut in het Engels
The Hunger Games (maar misschien over een paar jaar pas)

[ Bericht 5% gewijzigd door MevrouwCactus op 15-11-2020 22:51:08 ]
pi_196263677
Late reactie, maar:

Wauw, MwC da's inderdaad behoorlijk hoog! :X kan me voorstellen dat je daar even van schrikt ja.
pi_196264027
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
The Hobbit!
Lord of the rings is denk ik wat te langdradig.
pi_196264596
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
Anthony Horowitz heeft heel wat voor tieners geschreven.
pi_196264656
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 22:15 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

A series of unfortunate events misschien?
The Witch, the Lion and the Wardrobe
De waanzinnige boomhut in het Engels
The Hunger Games (maar misschien over een paar jaar pas)
Je moet zelf even beoordelen hoe geschikt je het vindt maar mijn 12 jarige las oa (even haar Goodreads app bekeken)

The hate you give
Fault in our stars
Percy Jackson
Maze runner
Divergent
One of us is lying
Three dark crowns
I am Malala (kids Ed)
The 7 Habits of Happy Kids

Series of unfortunate events leest mijn tien jarige. Ook leuk!
Met een meidenkwartet
pi_196266287
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
Toen ik in de brugklas lesgaf, waren Percy Jackson en de Grijze Jager erg populair. Mijn leerlingen lazen die in het Nederlands, maar ze kunnen natuurlijk ook gewoon in het Engels. Artemis Fowl is misschien ook wel leuk, ken ik zelf minder goed.
pi_196266288
Edit: dubbel
pi_196266575
Dresden Files door Jim Butcher is leuk!

En als ie van popular science of geschiedenis houdt, iets van Bill Bryson?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196266660
Lord of the rings
Whatever...
  maandag 16 november 2020 @ 08:08:51 #221
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196266724
Mooie tips, ik maak vast een lijstje (en wacht geduldig tot de bieb weer open gaat). *O*
pi_196267464
Die 7 habits of happy kids is de kinder editie van 7 habits of highly effective people. Ik dacht dat ze daar echt niets aan zou vinden, maar ze heeft dat echt een paar keer gelezen en er veel aan gehad.

Ik kocht trouwens eerst alle boeken maar ze is over op de kindle en dat is erg handig. En goedkoper. En het ding gaat overal mee naar toe O+
Met een meidenkwartet
pi_196303394
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
Wheel of Time Van Robert Jordan was een grote hit bij mijn oudste zoon, echt een mooie serie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2020 15:12:26 ]
pi_196317202
quote:
5s.gif Op zondag 15 november 2020 22:10 schreef Nanukerst het volgende:
Tips voor leuke boeken in het Engels voor een 12-jarige? Ik kom zelf niet verder dan Harry Potter en Roald Dahl.
De boeken van Jonathan Safran Foer misschien (Everything is illuminated en Extremely loud & incredibly close)?
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
De boeken van Terry Pratchett (Discworld serie) als hij van Fantasy houdt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Phaidra op 19-11-2020 11:35:40 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196317528
Hier gaat het even wat minder, en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Van kleins af aan heeft de oudste een ontwikkelingsvoorsprong gehad, al is hij nooit getest. Hij zit nu in groep 5 en eigenlijk vrij plotseling is die voorsprong een beetje ingekakt en lijkt hij zelfs moeite te hebben met zowel rekenen als taal. Dat taal niet zo heel erg zijn ding was, wisten we al. Spelling is echt slecht, al gaat lezen sinds een half jaartje een stuk beter (net even die drempel over van de stomme AVI boekjes, zeg maar). Maar nu loopt rekenen ook niet lekker. Werkjes die hij niet op tijd af krijgt, tussenstapjes die hij overslaat, maar dan wel een fout antwoord geeft, het is allemaal net niet. Het resultaat is dat hij eigenlijk nooit tijd over heeft voor de leukere werkjes in de klas, en daar wordt hij een beetje sip van.

Gister hebben we een gesprek met de juffen gehad. Ze willen kijken of het helpt als hij stopt met de maatwerk klas. Hier zit hij sinds halverwege groep 3 in, samen met andere kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Hier zorgen ze voor verdieping en besteden ze tijd aan leren leren, fixed mindset, etc. Juist iets wat hij heel erg leuk vindt, maar het gaat nu ten koste van de tijd die hij nodig heeft voor de gewone werkjes. Een voorwaarde voor deelname is wel dat je in minder tijd de gewone stof kan doorlopen, en dat lukt nu even niet. Als er in de klas tijd over is, kunnen ze die verdieping ook daar aanbieden, is nu de afspraak.

Ik begrijp deze beslissing, en het lijkt me ook wel even fijner voor hem, dat de druk eraf is om snel werkjes af te maken, met ruimte voor leuke dingen. Maar ik blijf me wel afvragen wat het achterliggende proces is. Zelf geeft hij niet aan dat hij dingen niet snapt, of zich juist verveelt. Hij vindt school niet saai, gaat met plezier (ik vraag dat echt regelmatig, en heb niet het idee dat hij niet eerlijk is). Is de ontwikkelingsvoorsprong écht weg, doordat de stof moeilijker wordt, zit zijn perfectionisme hem in de weg, moeten we toch kijken naar dyslexie of toch voor onze eigen gemoedsrust testen op HB? Ik vind het zo lastig...

En dan hebben we de jongste... Hij zit nu in groep 2, maar zijn juf heeft vorige week ook aangegeven dat er bepaalde gebieden zijn waar hij niet laat zien wat hij kan. Ze heeft ook de oudste in de klas gehad, en zei dat ze vermoedt dat de jongste nog een slag slimmer is dan de oudste. Maar dingen als dagen van de week of de maanden van het jaar, die onthoudt hij niet. Of de namen van zijn klasgenootjes waar hij niet veel mee speelt. Het interesseert hem niet genoeg lijkt het, dus besteedt hij er geen aandacht aan. Zo duurde het ook eeuwen voor hij de kleuren goed zei. Volgens mij wist hij het prima, maar had hij gewoon geen zin om 'een kunstje' te laten zien. Hij zei altijd gewoon blauw of groen, in volle overtuiging. Maar als je hem vroeg om een groen snoepje te pakken, ging dat altijd gewoon goed (tussen neus en lippen door). En op dit moment zijn ze bezig met letters aanbieden. Hij doet leuk mee, daar niet van, maar nadat ze een week lang met b oo m bezig zijn geweest als thema (de letters oefenen met schrijven, andere woorden zoeken die met b beginnen, bomen knutselen, etc), herkende hij een paar dagen later de b niet meer. Of zegt dat het een k is (die is nog niet aan bod gekomen).

Ik kan zelf dus echt niet beoordelen of hij het écht niet weet/onthoudt, of dat hij te eigenwijs is en gewoon geen zin heeft om mee te werken. Afgelopen dagen was hij thuis omdat hij verkouden was, en hebben we eigenlijk in 1 uurtje de dagen van de week gestampt. Elke dag gevraagd om te herhalen, en het blijft ook gewoon hangen. Als je hem dan vraagt welke dag er na woensdag komt, roept hij eerst maar wat, zonder echt na te denken. Maar als je dan even streng zegt: nee, eerst even goed nadenken, zeg het rijtje maar even op. Dan gaat het dus wel goed en komt hij met het echte antwoord. Ik verwacht dat het voor hem een lastige schoolperiode wordt zo... (en voor ons ):O).

Sorry, lang verhaal... :@
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 19 november 2020 @ 14:06:34 #226
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_196319628
Phaidra, wat je jongste betreft.. ik lees echt wel wat signalen van onderpresteren. Ik zou een HB-specialist mee laten kijken.
pi_196320139
Ik was altijd in de veronderstelling dat onderpresteren pas gaat spelen op school. Maar hij is eigenlijk nooit echt snel geweest in zijn ontwikkeling, in ieder geval niet in vergelijking met de oudste. Ook thuis heeft hij geen interesse in letters leren (schrijven of lezen), of in ieder geval niet merkbaar. Dat verhaal over kleuren herkennen speelde ook al voor school. Is het dan mogelijk dat onderpresteren thuis ook speelt (en dan eigenlijk al vanaf een jaar of 2...)?

Hij is wel heel creatief, heeft ontzettend veel fantasie, kan heel komisch uit de hoek komen. Is het voor hem allemaal een spel? Hij gaat zich in ieder geval niet extra inzetten voor schouderklopjes zeg maar. Dat zit niet in zijn karakter. Wat iemand anders van hem vindt, maakt hem totaal niet uit. Hij kan behoorlijk goed een 'rol spelen' dus ik weet het echt niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 19 november 2020 @ 15:03:13 #228
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_196320419
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:06 schreef Nanukerst het volgende:
Phaidra, wat je jongste betreft.. ik lees echt wel wat signalen van onderpresteren. Ik zou een HB-specialist mee laten kijken.
Dit! En bij tweede kinderen is het risico op onderpresteren groter! Wij zijn ook nog heel erg zoekende met onze jongste. Hij zet zich enorm af tegen de oudste die verbaal heel sterk is en graag praat over complexe onderwerpen. Jongste plaatst zichzelf in de rol van het jongste kind dat niks weet en doet zichzelf daarmee echt tekort én zit zichzelf daarmee ook enorm in de weg. Onderpresteren kan ook binnen een gezin ontstaan :{

[ Bericht 4% gewijzigd door Mevr_Mus op 19-11-2020 15:11:06 ]
Oude (on)bekende.
pi_196320593
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 15:03 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Dit! En bij tweede kinderen is het risico op onderpresteren groter! Wij zijn ook nog heel erg zoekende met onze jongste. Hij zet zich enorm af tegen de oudste die verbaal heel sterk is en graag praat over complexe onderwerpen. Jongste plaatst zichzelf in de rol van het jongste kind dat niks weet en doet zichzelf daarmee echt tekort én zit zichzelf daarmee ook enorm in de weg. Onderpresteren kan ook binnen een gezin ontstaan :{
Dat zou hier dan ook goed het geval kunnen zijn. Ik wist serieus niet dat dat ook kan. Boh -O- ;( .
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196320936
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:42 schreef Phaidra het volgende:
Ik was altijd in de veronderstelling dat onderpresteren pas gaat spelen op school. Maar hij is eigenlijk nooit echt snel geweest in zijn ontwikkeling, in ieder geval niet in vergelijking met de oudste. Ook thuis heeft hij geen interesse in letters leren (schrijven of lezen), of in ieder geval niet merkbaar. Dat verhaal over kleuren herkennen speelde ook al voor school. Is het dan mogelijk dat onderpresteren thuis ook speelt (en dan eigenlijk al vanaf een jaar of 2...)?

Hij is wel heel creatief, heeft ontzettend veel fantasie, kan heel komisch uit de hoek komen. Is het voor hem allemaal een spel? Hij gaat zich in ieder geval niet extra inzetten voor schouderklopjes zeg maar. Dat zit niet in zijn karakter. Wat iemand anders van hem vindt, maakt hem totaal niet uit. Hij kan behoorlijk goed een 'rol spelen' dus ik weet het echt niet.
Het klinkt een beetje als mijn oudste.. Mijn jongste is echt HB, maar de oudste is wel slim, maar geen HB, hij ging ook niet zo belachelijk snel met de ontwikkeling. Het verschil zit hem vooral in karakter, en wat ze daarmee kunnen doen met hun intelligentie.. Hij heeft net niet het hele pakketje, en dat is vooral een gebrek aan motivatie (dat is wel een ding als puber in 2vwo trouwens). De oudste is ook angstiger, waardoor hij dingen niet zo snel durft te proberen of te laten zien.

Oudste had destijds 2 HB kinderen in de klas. Als het zo uitkwam, kopieerde juf het huiswerk van hun plusklas. Als er geen tijd/puf was dan deed hij het gewone werk. Je hoeft niet perse HB te zijn voor wat extra uitdaging. Dit was voor hem voldoende. We hebben het met juf in de gaten gehouden, ook onderpresteren is wel langs gekomen als optie. Maar het is gewoon het aard van het beestje. Dan kun je wel gaan duwen met pluswerk, maar dan hou je een gefrustreerd kind over..
pi_196321024
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 15:03 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Dit! En bij tweede kinderen is het risico op onderpresteren groter! Wij zijn ook nog heel erg zoekende met onze jongste. Hij zet zich enorm af tegen de oudste die verbaal heel sterk is en graag praat over complexe onderwerpen. Jongste plaatst zichzelf in de rol van het jongste kind dat niks weet en doet zichzelf daarmee echt tekort én zit zichzelf daarmee ook enorm in de weg. Onderpresteren kan ook binnen een gezin ontstaan :{
Hier wil de jongste ook graag jong en klein zijn. En vind het ook wel lekker makkelijk dat mensen dingen voor hem doen. Hij komt wel met een leuke glimlach etc. Het werkt voor hem net even te vaak. Hier in huis proberen we het wel te voorkomen. Maar grote broer is 4,5 jaar ouder, dus hij is soms ook gewoon wel echt jong. Dus soms komt hij ermee weg. We zijn er wel alert op.
In de klas zit hij nu als (nog) 8 jarige in groep 6-7-8, daar hangt hij ook de lieve ukkepuk uit. En de meesten accepteren zijn gedrag ook nog. Maar juf heeft wel de huilbuien, waar hij 3 jaar last van had (lang leve een kleuterjuf die het onbewust voedde) in 6 weken eruit gekregen. Ze ziet ook wel zijn slimheid, maar ook de punten waar hij aan moet werken qua mindset. Ze ziet het complete plaatje. En aangezien volgend schooljaar hij naar 7 gaat en er een verse groep 6 komt, is dat ukkepuk zijn maar een jaartje.

Het is dezelfde juf als oudste.. Ik mag dat mens wel O+
pi_196321165
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 15:45 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hier wil de jongste ook graag jong en klein zijn. En vind het ook wel lekker makkelijk dat mensen dingen voor hem doen. Hij komt wel met een leuke glimlach etc. Het werkt voor hem net even te vaak. Hier in huis proberen we het wel te voorkomen. Maar grote broer is 4,5 jaar ouder, dus hij is soms ook gewoon wel echt jong. Dus soms komt hij ermee weg. We zijn er wel alert op.
In de klas zit hij nu als (nog) 8 jarige in groep 6-7-8, daar hangt hij ook de lieve ukkepuk uit. En de meesten accepteren zijn gedrag ook nog. Maar juf heeft wel de huilbuien, waar hij 3 jaar last van had (lang leve een kleuterjuf die het onbewust voedde) in 6 weken eruit gekregen. Ze ziet ook wel zijn slimheid, maar ook de punten waar hij aan moet werken qua mindset. Ze ziet het complete plaatje. En aangezien volgend schooljaar hij naar 7 gaat en er een verse groep 6 komt, is dat ukkepuk zijn maar een jaartje.

Het is dezelfde juf als oudste.. Ik mag dat mens wel O+
Dit, echt helemaal onze jongste. Ik kijk er vaak met grote verbazing naar. Zo had zijn juf dus niet door dat veel van zijn tekeningen door een klasgenootje worden gemaakt. :') ("ja, ik weet niet zo goed hoe je een bus moet tekenen"). Hij kleurt ze dan wel zelf in _O-. En zijn naam laat hij ook door dat meisje schrijven. Hij is er gelukkig wel eerlijk over.

De juf van jouw jongste klinkt wel echt fijn! Er moet even doorheen geprikt worden ja, ik denk dat de juf van A. nu ook wel wat alerter gaat zijn op dit gedrag.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196321182
Ik herken het wel een beetje... N is nu 5 en niet zo heel typisch hb (het is niet zo dat ze nu al kan lezen en schrijven bijvoorbeeld). Deels is het faalangst, want ze doet pas iets als ze zeker weet dat ze het kan. Anderzijds heeft ze ook niet een enorme drang naar kennis, hoewel ze natuurlijk wel vaak vragen stelt, maar dat doen bijna alle kinderen wel. Ik durf dan ook niet te zeggen dat ze hb is, hoewel ze op sommige gebieden wel voorloopt. Bijv. tekenen kan ze erg goed, verbaal is ze erg sterk, goede grove en fijne motoriek, en ze heeft een hoog emotioneel IQ (ze kan zich heel goed inleven in wat anderen denken en waarom ze doen wat ze doen, en praat met iedereen, vooral met volwassenen). Dus ik weet niet of ze qua taal en rekenen dan onderpresteert, of faalangst heeft, of dat ze gewoon niet zo'n interesse heeft in cognitieve vakken. Niet dat ze achterloopt; ze kent alle letters en doet ook appjes met taal, maar het is niet zo ze zomaar een boek pakt en gaat lezen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196321231
@SaskiaR: wij zeiden deze week ook al tegen elkaar, dat A. vast later ondernemer wordt. Wars van autoriteit en heel creatief... Maar voor die tijd zijn wij wel 100 jaar ouder geworden door alle schoolperikelen die ons nog te wachten staan :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_196327151
@Phaidra: Niet stoppen met de maatwerk klas! Veel HB kinderen hebben juist de uitdaging nodig om hun hersenen ‘aan’ te krijgen, voordat ze de eenvoudige dingen kunnen doen die moeten. Uitdaging/hogere orde denkopdrachten zouden juist voorwaardelijk moeten zijn om de rest te kunnen doen. Dus éérst de moeilijke dingen (taxonomie van Bloom level 4, 5 en 6. Google is your friend), dan gaan de reguliere zaken daarna vaak veel beter!

Ik herken het gedrag van jouw kind in de ervaringen die ik heb met mijn zoon (8 jaar, groep 7). Als hij geen uitdaging krijgt is het werk niet af, slordig gemaakt en met veel fouten. Leerkrachten willen vaak pas pluswerk oid geven als er tijd over is, maar is voor veel HB kinderen de verkeerde volgorde helaas.

En nu kruip ik weer terug onder m’n steen...
  vrijdag 20 november 2020 @ 00:04:15 #236
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_196328342
Dat het ene kind zich anders ontwikkeld dan het andere, zegt niet zoveel over hoogbegaafd zijn of niet.
Mijn oudste (nu 19 jaar) ontwikkelde zich veel duidelijker op cognitief gebied (is ook versneld) dan mijn 2e (nu 17 jaar). Mijn 2e is veel creatiever en filosofischer ingesteld (en is pasgeleden getest en bleek hb).
Mensen vroegen mij wel eens of mijn 2e ook zo slim is als mijn oudste. Ik antwoordde dan dat ze anders slim is. Het was dan ook niet echt een verrassing voor ons dat ze inderdaad hb blijkt.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_196332233
Wat is het verhelderend om hier de verschillende ervaringen mee te lezen zeg! Ik kan weinig zinnigs bijdragen verder, maar wat fijn om wat ervaringsdeskundigen aan het woord 'te horen' :)

Hier gisteren weer een gesprek gehad met de meneer van onze Minion (5; groep 2). Het is zó fijn om te merken dat ze er echt mee bezig zijn en haar echt goed in de gaten hebben.
We herkenden beide kanten op veel van de geschetste situaties, dus ze lijkt sowieso wel lekker zichzelf te durven zijn op school, dat geeft me vooral een gerust gevoel :)

Cognitief loopt ze wel echt duidelijk voor gaf hij aan (groep 3 zou ze in zijn ogen makkelijk aan kunnen), maar op andere gebieden zijn er echt nog wel uitdagingen, wat het geheel lastig maakt,
Zo kan ze soms emotioneel gezien behoorlijk heftig reageren op kleine dingen, bijvoorbeeld als iemand op haar plek gaat zitten ofzo. Tegelijk lijkt ze soms ook op zoek te zijn naar bevestiging in sociale situaties, ook als die allang opgelost zijn. Dan gaat ze het achteraf toch nog even vertellen aan de juf/meneer, waardoor het lijkt dat ze even de bevestiging nodig heeft dat ze iets goed heeft gedaan. Ook qua weerbaarheid is er dus nog wel e.e.a. te winnen.

Wat ons vooral opvalt, is dat ze relatief snel 'opgeeft' of stopt zodra iets even niet lukt, maar ook zodra de nieuwigheid ergens vanaf is. Zo was ze een paar weken terug bijvoorbeeld volop boekjes aan het lezen, maar wil ze er nu niks meer van weten.
Op zich prima (interesses komen en gaan), maar als ik vraag waarom ze niet meer wil lezen, zegt ze dus letterlijk: "Dat kan ik al" of "Dat is niet nieuw meer". Ik merk dat ik het lastig vind hoe we daarmee om moeten gaan. Enerzijds willen we niet pushen, want een kind van 5 hoeft ook nog niet te lezen. Maar tegelijkertijd lijkt zo'n 'houding' (bij gebrek aan een beter woord) me niet heel ideaal voor de komende jaren.

Gelukkig worden dit soort observties van onze kant ook echt wel goed opgepikt, dus ik hoop dat ze vooral daar mee aan de slag kunnen op school.

Goed, al met al lijkt het goed te gaan, al zijn we duidelijk nog erg zoekende ;)

En dat er bij ons ook nog een tweede rondloopt, verdring ik nog heel even :+
pi_196332698
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:16 schreef twist02 het volgende:
Wat ons vooral opvalt, is dat ze relatief snel 'opgeeft' of stopt zodra iets even niet lukt, maar ook zodra de nieuwigheid ergens vanaf is. Zo was ze een paar weken terug bijvoorbeeld volop boekjes aan het lezen, maar wil ze er nu niks meer van weten.
Op zich prima (interesses komen en gaan), maar als ik vraag waarom ze niet meer wil lezen, zegt ze dus letterlijk: "Dat kan ik al" of "Dat is niet nieuw meer". Ik merk dat ik het lastig vind hoe we daarmee om moeten gaan. Enerzijds willen we niet pushen, want een kind van 5 hoeft ook nog niet te lezen. Maar tegelijkertijd lijkt zo'n 'houding' (bij gebrek aan een beter woord) me niet heel ideaal voor de komende jaren.

Herkenbaar. En dat blijft wel een ding. Hij bespeelde de kleuterjuf daar ook in, dus dat werkte averechts. De laatste paar maanden bij de kleuters moest hij ook echt 2 werkjes per dag doen, daarna mocht hij gaan spelen. Zijn vriendjes zouden nog een jaar langer kleuteren, maar dit hielp wel om hem op gang te houden. En af en toe een baaldagje mocht wel, of 2 makkelijke werkjes, maar de moetjes horen er gewoon bij.
En juf elke keer maar verbaasd over wat hij al kon. Ze stond ook niet 100% achter de overgang naar 3, terwijl zij juist zijn jonge gedrag voedde..

Hij heeft nog steeds de schurft aan schoolwerk, maar doet het wel. Zelfde met pluswerk en met huiswerk etc. Hij wil gewoon doen waar hij dan zin in heeft, en niet wat iemand anders zegt (en dat is gamen of lezen). De juf in groep 3/4 was nogal strikt, maar dat heeft hem wel duidelijk gemaakt dat het er ook gewoon bij hoort. En dat je soms makkelijke dingen moet oefenen, zodat je het moeilijke kunt doen.

Inmiddels wordt hij ouder, en kunnen we het beter bespreken, maar ik denk dat dat een discussie blijft (mijn man herkent het ook nogal). Zolang hij wel doet wat er van hem gevraagd wordt, dan is het prima. En zijn huidige juf beloont hem er ook voor. Bijv een les breuken geven aan de klas (groep 6/7/8, hij is de jongste). Hij heeft nog 2 dagen een glimlach op zijn hoofd gehad.
pi_196332849
Bij N helpt het inderdaad heel erg om haar verantwoordelijkheid te geven. Vorig jaar legde de juf vooral de nadruk op haar onzelfstandigheid en het feit dat de juf haar steeds moest helpen met werkjes (omdat ze door faalangst/perfectionisme niet wist hoe te beginnen en steeds afgeleid werd). Nu wordt ze behandeld als oudste kleuter en gedraagt ze zich ook ineens zo. Ik heb verteld dat daarbij hoort dat je je werkjes afmaakt en dus doet ze dan nu meestal.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_196332851
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:45 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
De juf in groep 3/4 was nogal strikt, maar dat heeft hem wel duidelijk gemaakt dat het er ook gewoon bij hoort. En dat je soms makkelijke dingen moet oefenen, zodat je het moeilijke kunt doen.

Dit inderdaad ja.

Ik merk dat ik in een soort tweestrijd zit. Enerzijds denk ik dat het goed is om dit soort dingen zo vroeg mogelijk in het vizier te hebben, zodat je er goed op in kunt spelen en er mee aan de slag kunt voordat het echt een probleem wordt.

Maar ik heb ook steeds zo'n stemmetje in m'n achterhoofd wat denkt dat het misschien ook allemaal wel meevalt. Zo vraag ik me regelmatig af of ze niet 'gewoon slim' is, en 'gewoon een kleuter' qua gedrag :?

Het is heel dubbel, want ik ben nota bene zelf psycholoog (alleen qua opleiding, niet werkzaam), dus ik ken alle 'labeltjes' heel goed én ik weet dat ze ook echt wel bestaansrecht hebben, zeg maar. Maar tegelijkertijd zie ik ook een trend waarbij er te pas en te onpas labeltjes genoemd worden als een kind niet precies gemiddeld is en daar kan ik slecht tegen.
Dus aan de ene kant wil ik geen overhaaste conclusies trekken, maar tegelijkertijd weet ik dat tijdig iets onderkennen zoveel verschil kan maken...

Had ik al gezegd dat ik het allemaal maar lastig vind? ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')