abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:31:43 #1
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189860737
Hallo,

Ik heb al sinds 2004 geen auto meer. Nu wil ik wel een 2e hands kopen, maar geen automaat. Ik heb liever een handgeschakeld model. Maar al gauw 75% van de wagens die te koop staan, zijn automaat.

W.T.F. (waarom de neuk) zijn die automaatjes zo populair in de laatste decennia? En welke kleine tot middenklassers voor een klein budget zijn meestal nog wel handgeschakeld ?
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:14 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189860857
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:30 #3
370352 I
Eye for an I
pi_189860860
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:22:16 #4
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861050
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef BasEnAad het volgende:
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:23:36 #5
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861063
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef I het volgende:
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
Ik zal er eens een kijkje nemen. Thanks voor de tip!
pi_189861186
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 03:13:26 #7
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Okay, mijn nieuwsgierigheid is gewekt, al weet ik nog niet wat dit met de automaat versus de handgeschakelde versnelling te maken heeft. Vertel !
pi_189861664
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_189861745
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
pi_189861998
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Voor vrouwen dus!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189862004
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 06:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Voor vrouwen dus!
Of mensen die dagelijks file rijden!
pi_189862123
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
pindazakje
pi_189862146
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
pindazakje
pi_189862150
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
Zolang er nog auto's op de weg rijden die dat nog niet kunnen is het niet aan te raden om er één autonoom voertuig op los te laten, omdat al die autonome auto niet kan inschatten wat de rest gaat doen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 08:59:12 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189862603
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
Alfa Guiletta 1750 Turbo
Ondanks FWD. :)

9 van de 10 F10/F11 op mobile.de is een diesel, 9 op de 10 automaat.
Op de ongeveer 5000 die te koop staan, 36 benzine handbakken. :P

Voor dagelijks gebruik bevalt mij de automaat prima.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 9 november 2019 @ 09:01:12 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189862620
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:22 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zaterdag 9 november 2019 @ 13:20:51 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189864786
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:24:30 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189865512
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..

Ik vind het dikke fun.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189865727
Dit lijkt me een kwestie die ook vooral gepaard is met het soort en model waar je op zoekt. Kleine stadsautootjes? Vaak nieuw gekocht door oudere mensen die gemiddeld sneller geneigd zijn om voor een automaat te kiezen, tevens rijden ze vaak minder kilometers waardoor juist die exemplaren overblijven. Topklasse sedan? Daaarin is een handbak in de laatste paar decennia de uitzondering. Bij de wat oudere sportieve auto's en dergelijke vind je dan juist wel vaak weer een handbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:44:57 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189865742
Gaspedaal.nl
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:00 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189866469
Vinden: Gaspedaal.nl of autotrack.nl
Filteren met op transmissie en minimale motorinhoud of minimaal vermogen.

De reden dat je er minder vindt is de actie die bmw in die periode had: gratis automaat, sindsdien standaard automaat, handbak tegen meerprijs
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189866617
Over minder dan 10 jaar hebben alle nieuw verkochte auto's een automaatbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:54:17 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873770
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Gelukkig hou ik wel van de wat langere verhalen, daar zit meestal meer inhoud in.

En nee, ik ben niet het type dat zo nodig hard moet rijden of met piepende banden wil optrekken.
Maar ik hou gewoon van schakelen. Het is denk ik wat Mano zegt; de beleving van het autorijden.

Aan de andere kant spreekt jouw argument mij ook wel aan voor de automaat... dat het vaker van oudere mensen is geweest die er zuinig op waren en nog niet zoveel mee gereden hebben.

En ja die Dafjes, die net zo hard achteruit als vooruit konden rijden... soms zie ik er nog wel eens een rijden, nostalgie (toch wel een beetje).
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:56:38 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873806
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
  zondag 10 november 2019 @ 11:27:19 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189877029
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.

automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_189877599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 23:56 schreef Also-von-Oder het volgende:
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
En wat weegt die aanhanger maximaal (dus inclusief laadvermogen)?
Want daarom konden de kleine auto's wel eens afvallen.
pi_189877635
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 11:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.

automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
  zondag 10 november 2019 @ 12:37:58 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189877708
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

[..]

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.

Dat ligt niet aan die automaat hoor. :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_189883839
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 12:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan die automaat hoor. :+
achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
pi_189884404
quote:
Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

Achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Natuurlijk wel. :{w
pi_189884417
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

[..]

achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Jij kan niet rijden :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 10 november 2019 @ 19:56:34 #32
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189884487
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... :9 Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.

En dat zegt iemand die een paar jaar geleden hetzelfde riep als jij.
Don't let my username fool you...
pi_189884488
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

[..]

achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
je hebt te zware voeten, dat kan allemaal prima met een automaat :D
  zondag 10 november 2019 @ 20:03:48 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189884635
Wat is er anno 2019 nog tegen een automaat?
De automaten zijn zo verfijnd dat zelf schakelen echt onnodig is geworden. Of rijden jullie allemaal op het circuit ineens? :')

Onze volgende auto wordt ook een F11 525D met 8 traps automaat _O_ Juist ideaal met aanhangers rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189884974
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... :9 Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.

En dat zegt iemand die een paar jaar geleden hetzelfde riep als jij.
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:52 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij kan niet rijden :')
quote:
6s.gif Op zondag 10 november 2019 19:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. :{w
Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)
  maandag 11 november 2019 @ 00:51:59 #36
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189889519
Okay, ik heb niet iedereen beantwoord... maar wel iedereen gelezen.

Ik ben van beide kanten goede reacties gekregen... Dus ja, ik heb ook de voorstanders van automaten gelezen.

En ja, ik hou nog steeds veel van handgeschakelde bakken, meer dan automaten. Maar ik zie nu ook wel wat meer voordelen van automaten als eerder.

Maar mijn beslissing heb ik nog niet genomen.
  maandag 11 november 2019 @ 08:53:52 #37
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189890665
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
Uhh, mijn Lexus kan ik gewoon op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren hoor. Wellicht heb je het niet genoeg tijd gegeven om er even aan te wennen. Je hoeft alleen maar de rem los te laten.
Don't let my username fool you...
pi_189890770
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
[..]

[..]

Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)
welnee, typisch voor mensen die een schakelbak gewend zijn, te lompe voeten. heb ik zelf ook altijd als ik vanuit de UAZ naar de pajero overstap. echter na een uurtje gaat het allemaal weer prima.
  maandag 11 november 2019 @ 09:19:11 #39
483689 Delain1987
Eenvoudige boerenlul
pi_189890866
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:03 schreef daNpy het volgende:
Wat is er anno 2019 nog tegen een automaat?
De automaten zijn zo verfijnd dat zelf schakelen echt onnodig is geworden. Of rijden jullie allemaal op het circuit ineens? :')

Onze volgende auto wordt ook een F11 525D met 8 traps automaat _O_ Juist ideaal met aanhangers rijden.
voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.
Normal is not the norm, it's just a uniform
  maandag 11 november 2019 @ 09:26:11 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189890925
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:19 schreef Delain1987 het volgende:

[..]

voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.
Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189891057
Kan iemand me uitleggen hoe schakelen hét plezier van autorijden is, en als je een automaat hebt, autorijden dus niet leuk is?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_189891061
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.

Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.

Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers :P
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 09:40:43 #43
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189891062
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.
Dit, met een automaat kun je makkelijker preciezer zijn dan met een handbak. Allebei kun je op de centimeter nauwkeurig neerzetten als je een beetje kunt rijden, maar een automaat is wat dat betreft veel eenvoudiger.
Don't let my username fool you...
  maandag 11 november 2019 @ 10:11:44 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189891387
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef Messina het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoe schakelen hét plezier van autorijden is, en als je een automaat hebt, autorijden dus niet leuk is?
Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
pi_189891483
Gewoon een automaat kopen die je handgeschakeld kan rijden. Niet dat ik de optie ooit gebruik maar het kan wel.
  maandag 11 november 2019 @ 10:26:23 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189891535
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
Omdat je vroeger met die vloeistof gevulde koppelingen/koppel omvormers geen relatie had tussen gaspedaal en de acceleratie danwel deceleratie van de auto was schakelen fijner/beter/whatever.

Maar de huidige automaatbakken zijn niet meer zoals vroeger. Ik vind het schakelen op de openbare weg tamelijk nutteloos ondertussen en had liever een automaat gehad. Nu moet ik wel zeggen dat al dat zuinigheidsgelul, waardoor je met 50 in zijn 6 rijdt, de automaat wel weer ondermijnt. Met een benzine auto met 1400 toeren vooruit stotteren is gewoon slecht, klaar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189891576
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
Hmmm?

quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..

Ik vind het dikke fun.. :Y
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt alsof je geen controle hebt.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 10:31:06 #48
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189891607
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

Als je er 300pk achter hangt, is het heel plezierig rijden. :)

Handgeschakeld is voor paupers.


quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:


Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Maar dat heb je wel. Net zoals je de koppeling van een handgeschakelde auto moet leren kennen, is dat bij een automaat je gaspedaal. Daarmee kun je heel nauwkeurig bepalen wanneer jij wil dat de bak schakelt. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig en het klinkt alsof jij die niet hebt.

[ Bericht 38% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-11-2019 10:45:07 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189891701
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

[..]

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Misschien heb je alleen maar slechte automaatbakken gereden. In m'n M135i schakelt die 8 traps gewoon goed en veel sneller dan jij ooit zelf zou kunnen. Merk altijd heel snel wanneer ik tegen iemand race die in een handbak rijdt, je ziet ze dan schokkend op gang komen bij het stoplicht ipv soepel schakelen wat een goeie automaatbak gewoon doet. Eventueel kun je met flippers of handmatig met de pook schakelen, maar ik gebruik dat echt nooit.

En meeste auto's hebben ook verschillende standen. Op eco of comfort schakelt ie dan sneller door zodat je in lage toeren blijft hangen en in sport stand houdt hij je hoger in de toeren.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 11:18:18 #50
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189892229
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.

Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers :P
Als je geen flippers hebt dan heb je meestal wel een kickdown (als er geen modieuze kokosvloermatten in de weg zitten in elk geval :7 )

*Kickdown is een tikje voorbij de volgas-stand van het gaspedaal, die dan mechanisch de automaat laat terugschakelen.. Heel veel mensen kennen dat niet of hebben dat nooit geweten maar wel jaren automaat gereden..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189892282
quote:
14s.gif Op maandag 11 november 2019 11:18 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Als je geen flippers hebt dan heb je meestal wel een kickdown (als er geen modieuze kokosvloermatten in de weg zitten in elk geval :7 )

*Kickdown is een tikje voorbij de volgas-stand van het gaspedaal, die dan mechanisch de automaat laat terugschakelen.. Heel veel mensen kennen dat niet of hebben dat nooit geweten maar wel jaren automaat gereden..
Dat snap ik, maar dat is alsnog trager dan zelf terugschakelen als je ziet dat er een situatie gaat komen waarbij je dat wil doen.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 11:25:02 #52
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189892321
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dat is alsnog trager dan zelf terugschakelen als je ziet dat er een situatie gaat komen waarbij je dat wil doen.
Ja dat verschilt dan weer een beetje per auto.. Toen ik in de middeleeuwen nog monteur was ging dat met een stangenmechaniek, nu is dat een knoppie die ingedrukt word achter het pedaal en is de rest elektronisch
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 11 november 2019 @ 12:38:27 #53
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189893099
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 10:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hmmm?
[..]


[..]


[..]


[..]

Oh, alleen totalvamp dus. De andere quotes bevestigen juist wat ik zeg :)
  maandag 11 november 2019 @ 12:42:56 #54
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189893153
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 10:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Omdat je vroeger met die vloeistof gevulde koppelingen/koppel omvormers geen relatie had tussen gaspedaal en de acceleratie danwel deceleratie van de auto was schakelen fijner/beter/whatever.

Maar de huidige automaatbakken zijn niet meer zoals vroeger. Ik vind het schakelen op de openbare weg tamelijk nutteloos ondertussen en had liever een automaat gehad. Nu moet ik wel zeggen dat al dat zuinigheidsgelul, waardoor je met 50 in zijn 6 rijdt, de automaat wel weer ondermijnt. Met een benzine auto met 1400 toeren vooruit stotteren is gewoon slecht, klaar.
Gewoon in verkeer heb ik eigenlijk amper door dat ik schakel, gebeurt op de automatische piloot. Met wat recreatiever rijden haal ik er wel lol uit, dat een automaat sneller is boeit dan totaal niet. Er loopt geen stopwatch mee :)
pi_189895662
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dat is alsnog trager dan zelf terugschakelen als je ziet dat er een situatie gaat komen waarbij je dat wil doen.
Als je de situatie ziet aankomen kun je ook eerder je gas intrappen als je automaat rijdt. ;)
  maandag 11 november 2019 @ 19:10:27 #56
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189897791
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

[..]

achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
als je niet kunt rijden is alles lastig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 11 november 2019 @ 23:33:46 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189902178
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:56 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

je hebt te zware voeten, dat kan allemaal prima met een automaat :D
Robotbakken zijn soms echt kleredingen, maar gevoel met die maat 46 doet een hoop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_189903338
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 08:53 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Uhh, mijn Lexus kan ik gewoon op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren hoor. Wellicht heb je het niet genoeg tijd gegeven om er even aan te wennen. Je hoeft alleen maar de rem los te laten.
Nee dan komt dat ding echt geen stoepje op hoor achteruit, blijft gewoon stil staan. Je moet gas bijgeven wil je hem eroverheen krijgen. Kan zijn dat Lexus beter is daarin, maar elke automaat die ik gereden hebt kan niet zachtjes een drempel op.

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:07 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

welnee, typisch voor mensen die een schakelbak gewend zijn, te lompe voeten. heb ik zelf ook altijd als ik vanuit de UAZ naar de pajero overstap. echter na een uurtje gaat het allemaal weer prima.
wat een bullshit, met koppeling moet je veel meer finesse hebben dan in een automaat. Als jij mijn auto zou proberen te rijden slaat ie 30x uit voordat je weg komt.

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.

Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers :P
Ik moest een redelijk hoge drempel op en kon alleen met gas geven. Probleem is alleen dat als je erop bent ze vaak een stuk doorschieten.

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 10:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als je er 300pk achter hangt, is het heel plezierig rijden. :)

Handgeschakeld is voor paupers.
[..]

Maar dat heb je wel. Net zoals je de koppeling van een handgeschakelde auto moet leren kennen, is dat bij een automaat je gaspedaal. Daarmee kun je heel nauwkeurig bepalen wanneer jij wil dat de bak schakelt. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig en het klinkt alsof jij die niet hebt.
300pk stelt niks voor, misschien als je een hele licht auto hebt.

Ik wil niet wachten tot een automaat denkt "oh je trap het gaspedaal in misschien moet ik nu terug schakelen", met flippers is dit makkelijker natuurlijk. Maar dat is alleen goed voor een circuit, en zelfs dan vallen sommige heel erg tegen. Jaguars en Astons schakelen zo traag vergeleken met Lambo en Ferrari.

Vooral met sportauto's geven die auto bakken problemen, omdat ze niet normaal langzaam kunnen rijden zonder de koppeling op te eten.

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Misschien heb je alleen maar slechte automaatbakken gereden. In m'n M135i schakelt die 8 traps gewoon goed en veel sneller dan jij ooit zelf zou kunnen. Merk altijd heel snel wanneer ik tegen iemand race die in een handbak rijdt, je ziet ze dan schokkend op gang komen bij het stoplicht ipv soepel schakelen wat een goeie automaatbak gewoon doet. Eventueel kun je met flippers of handmatig met de pook schakelen, maar ik gebruik dat echt nooit.

En meeste auto's hebben ook verschillende standen. Op eco of comfort schakelt ie dan sneller door zodat je in lage toeren blijft hangen en in sport stand houdt hij je hoger in de toeren.
Ik krijg een dogbox in mijn auto en dan schakel ik net zo snel als jouw auto bak. Ik heb dan geen koppeling meer nodig om te schakelen.
pi_189904606
Tja wat is je punt, je bent nog steeds een een pook aan het trekken en dat schakelt een stuk minder comfortabel dan m'n 8-traps ZF bak. Als je dat lekker vindt ga je gang, maar dat maakt het autorijden echt niet beter. Ik heb jaren elektrisch gereden en dan is een hele versnellingsbak niet eens meer van belang. Altijd 100% vermogen zonder vertragingen, maar jij zal vast daar ook argumenten tegen hebben.
Facts don't care about your feelings
pi_189904617
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 03:23 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nee dan komt dat ding echt geen stoepje op hoor achteruit, blijft gewoon stil staan. Je moet gas bijgeven wil je hem eroverheen krijgen. Kan zijn dat Lexus beter is daarin, maar elke automaat die ik gereden hebt kan niet zachtjes een drempel op.
[..]

wat een bullshit, met koppeling moet je veel meer finesse hebben dan in een automaat. Als jij mijn auto zou proberen te rijden slaat ie 30x uit voordat je weg komt.
[..]

Ik moest een redelijk hoge drempel op en kon alleen met gas geven. Probleem is alleen dat als je erop bent ze vaak een stuk doorschieten.
[..]

300pk stelt niks voor, misschien als je een hele licht auto hebt.

Ik wil niet wachten tot een automaat denkt "oh je trap het gaspedaal in misschien moet ik nu terug schakelen", met flippers is dit makkelijker natuurlijk. Maar dat is alleen goed voor een circuit, en zelfs dan vallen sommige heel erg tegen. Jaguars en Astons schakelen zo traag vergeleken met Lambo en Ferrari.

Vooral met sportauto's geven die auto bakken problemen, omdat ze niet normaal langzaam kunnen rijden zonder de koppeling op te eten.
[..]

Ik krijg een dogbox in mijn auto en dan schakel ik net zo snel als jouw auto bak. Ik heb dan geen koppeling meer nodig om te schakelen.
nee jij praat bullshit, eerst heb je het over achteruit rijden en parkeren dat niet zou gaan, en nu verzin je er een hoge stoeprand bij :D
ook met een schakelbak moet je gas geven om die stoep op te komen, dat maakt niet uit.

met een koppeling moet je finesse hebben in je linkervoet, met een automaat moet je dat hebben in je rechtervoet. als ik je commentaren lees haal ik er alleen uit dat je niet lang genoeg in een automaat hebt gereden om er aan te wennen.

en ook met jouw auto rijd ik gewoon weg :D
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:20:32 #61
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189904642
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 03:23 schreef totalvamp het volgende:

Ik krijg een dogbox in mijn auto en dan schakel ik net zo snel als jouw auto bak. Ik heb dan geen koppeling meer nodig om te schakelen.
Lol _O-
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:22:56 #62
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189904664
Schakelen zonder koppelen...

Goh welk apparaat doet dat nog meer... :').
And so is the past
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:47:22 #63
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189904894
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 03:23 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik krijg een dogbox in mijn auto en dan schakel ik net zo snel als jouw auto bak. Ik heb dan geen koppeling meer nodig om te schakelen.
En dat heb je nodig in het dagelijkse leven? :') Er is niemand die beweert dat je bij circuitgebruik geen voordeel hebt van een schakelbak, maar hoe denk je dat op de Nederlandse wegen te gaan toepassen? Lekker in de file schakelen zonder te koppelen (hey verrek, een automaat kan dat ook, zelfs zonder de pook aan te raken), nou juj, wil je nu een lolly?
Don't let my username fool you...
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:54:17 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189904966
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:47 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En dat heb je nodig in het dagelijkse leven? :') Er is niemand die beweert dat je bij circuitgebruik geen voordeel hebt van een schakelbak, maar hoe denk je dat op de Nederlandse wegen te gaan toepassen? Lekker in de file schakelen zonder te koppelen (hey verrek, een automaat kan dat ook, zelfs zonder de pook aan te raken), nou juj, wil je nu een lolly?
Bij een dogbox moet je alsnog zelf koppelen om weg te rijden :') Als je al niet met een automaat een stoepje op kan rijden, hoe ga je dat dan doen met een dogbox met sinterkoppeling?
Zijn post staat een bak onzin in dat wil je niet weten. Fijn ook, elke 5000km reviseren. Écht veel beter als een automaat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 12 november 2019 @ 09:59:36 #65
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189905031
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bij een dogbox moet je alsnog zelf koppelen om weg te rijden :') Als je al niet met een automaat een stoepje op kan rijden, hoe ga je dat dan doen met een dogbox met sinterkoppeling?
Zijn post staat een bak onzin in dat wil je niet weten. Fijn ook, elke 5000km reviseren. Écht veel beter als een automaat.
Het klinkt inderdaad een beetje als per se gelijk willen krijgen terwijl je eigenlijk goed weet dat je geen gelijk hebt. :D En dan doel ik op totalvamp natuurlijk ;)

Ik zie voor het dagelijks verkeer echt geen nadeel meer in een (moderne) automaat. En ik wilde eerst ook altijd zelf in de olie roeren :P
Don't let my username fool you...
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:20:45 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189905230
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:59 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Het klinkt inderdaad een beetje als per se gelijk willen krijgen terwijl je eigenlijk goed weet dat je geen gelijk hebt. :D En dan doel ik op totalvamp natuurlijk ;)

Ik zie voor het dagelijks verkeer echt geen nadeel meer in een (moderne) automaat. En ik wilde eerst ook altijd zelf in de olie roeren :P
Zoals ik al eerder zei, automaten reageerden sloom en haalden inderdaad een deel beleving en gevoel weg. Die robotbakken zijn ook klote, omdat ze volgens een algoritme werken en niet de verkeerssituatie mee (kunnen) nemen. Dat rijdt ook niet fijn.

Maar tegenwoordig is de techniek zo goed, schakelen in enkele millisecondes etc dat ik het voordeel van schakelen echt niet meer zie, zeker niet op straat. Sowieso heeft 90% van de Nederlanders al geen idee wat ie in z'n blik aan het doen is en 95% weet niet eens welke wielen er aangedreven worden in zijn eigen dus ja.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189905508
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:54 schreef daNpy het volgende:
Fijn ook, elke 5000km reviseren.
Dat is een erg optimistische schatting.
In de Subaru (zowel groep A als WRC) moest je echt na 700 wedstrijdkilometers reviseren.
Als je het probeerde uit te stellen tot 1000 kilometer, dan ging er heel, heel vaak iets kapot.
Prodrive adviseerde zelfs om elke 500 wedstrijdkilometers te reviseren, maar o.k. die heeft daar ook een geldelijk belang bij.
  dinsdag 12 november 2019 @ 10:59:44 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189905572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 10:54 schreef oldford het volgende:

[..]

Dat is een erg optimistische schatting.
In de Subaru (zowel groep A als WRC) moest je echt na 700 wedstrijdkilometers reviseren.
Als je het probeerde uit te stellen tot 1000 kilometer, dan ging er heel, heel vaak iets kapot.
Prodrive adviseerde zelfs om elke 500 wedstrijdkilometers te reviseren, maar o.k. die heeft daar ook een geldelijk belang bij.
Volgens mij kunnen wij 1 seizoentje (of 1 24h race) met de bakken doen in de cup Clio's.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189905810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:17 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

nee jij praat bullshit, eerst heb je het over achteruit rijden en parkeren dat niet zou gaan, en nu verzin je er een hoge stoeprand bij :D
ook met een schakelbak moet je gas geven om die stoep op te komen, dat maakt niet uit.

met een koppeling moet je finesse hebben in je linkervoet, met een automaat moet je dat hebben in je rechtervoet. als ik je commentaren lees haal ik er alleen uit dat je niet lang genoeg in een automaat hebt gereden om er aan te wennen.

en ook met jouw auto rijd ik gewoon weg :D
ja achteruit stoepje/drempel op, met sportauto achteruit rijden langzaam is ook bijna niet te doen.

Dat laatste betwijfel ik.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja wat is je punt, je bent nog steeds een een pook aan het trekken en dat schakelt een stuk minder comfortabel dan m'n 8-traps ZF bak. Als je dat lekker vindt ga je gang, maar dat maakt het autorijden echt niet beter. Ik heb jaren elektrisch gereden en dan is een hele versnellingsbak niet eens meer van belang. Altijd 100% vermogen zonder vertragingen, maar jij zal vast daar ook argumenten tegen hebben.
elektrisch is heel anders rijden en ook het beste. al vind ik de beleving van het rijden stukken minder. Tesla is leuk, maar voelt niet als een auto voor mij.

quote:
7s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:22 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Schakelen zonder koppelen...

Goh welk apparaat doet dat nog meer... :').
alsof je daar evenveel controle over hebt...

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:47 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En dat heb je nodig in het dagelijkse leven? :') Er is niemand die beweert dat je bij circuitgebruik geen voordeel hebt van een schakelbak, maar hoe denk je dat op de Nederlandse wegen te gaan toepassen? Lekker in de file schakelen zonder te koppelen (hey verrek, een automaat kan dat ook, zelfs zonder de pook aan te raken), nou juj, wil je nu een lolly?
ik woon niet in Nederland en sta niet in de file hier. Als ik in Nederland ben rij ik vaak automaat in huurautos, fijnste daarvan was de i8. Rest voelde traag aan met schakelen, of ze schakelden wanneer je niet wilt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 09:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bij een dogbox moet je alsnog zelf koppelen om weg te rijden :') Als je al niet met een automaat een stoepje op kan rijden, hoe ga je dat dan doen met een dogbox met sinterkoppeling?
Zijn post staat een bak onzin in dat wil je niet weten. Fijn ook, elke 5000km reviseren. Écht veel beter als een automaat.
alleen wegrijden ja, het gaat er niet om dat het niet gaat maar dat het vervelend en klote is vergeleken je koppeling en gaspedaal te gebruiken zodat je veel meer controle hebt. Als je een goedkope auto hebt boeit dat niet zo, maar met een dure en grote auto wil je gewoon alle controle hebben erover.

je ziet hier allemaal auto's rijden met deuken in de achterbumper omdat je met parkeren op veel plekken over een grote drempel moet en je ineens achteruit schiet.

ook hoeft zo'n bak niet elke 5000km gereviseerd te worden als je er goed mee om gaat.
  dinsdag 12 november 2019 @ 11:32:50 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189905969
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:20 schreef totalvamp het volgende:

alleen wegrijden ja, het gaat er niet om dat het niet gaat maar dat het vervelend en klote is vergeleken je koppeling en gaspedaal te gebruiken zodat je veel meer controle hebt. Als je een goedkope auto hebt boeit dat niet zo, maar met een dure en grote auto wil je gewoon alle controle hebben erover.
Sjonge, wat kun jij een onzin lullen zeg. Een tikje gas geven bij een automaat is minder makkelijk als met gas en koppeling wegrijden?
Zeker in het geval van een dogbox waarbij de motor meteen afslaat als je niet genoeg toeren maakt? Je cirkelredeningen lopen goed vast hoor.

quote:
je ziet hier allemaal auto's rijden met deuken in de achterbumper omdat je met parkeren op veel plekken over een grote drempel moet en je ineens achteruit schiet.
Frankrijk of een ander land waar je je rijbewijs bij een pakje botr krijgt?

quote:
ook hoeft zo'n bak niet elke 5000km gereviseerd te worden als je er goed mee om gaat.
Ohja, als je er goed mee omgaat. Er goed mee omgaan is gebruiken zoals ze in de racerij doen, en daar hoort de bijbehorende schade bij. Een dogbox op de openbare weg is mega onpraktisch.
Als je een dogbox zou willen ontlasten, dan kun je bijvoorbeeld... bij elke schakelbeweging ook koppelen :') Precies doen wat jij niet wil, dus.

Kortom je lult een partij uit je nek en ik krijg het idee dat de aanschafwaarde van een dogbox duurder is dan het aankoopbedrag van je auto :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189907949
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 11:32 schreef daNpy het volgende:
Sjonge, wat kun jij een onzin lullen zeg. Een tikje gas geven bij een automaat is minder makkelijk als met gas en koppeling wegrijden?
Zeker in het geval van een dogbox waarbij de motor meteen afslaat als je niet genoeg toeren maakt? Je cirkelredeningen lopen goed vast hoor.
Moeilijk heh lezen? Het probleem is juist dat gas bijgeven omdat met veel autoboxen je dan ineens door schiet als de koppeling ineens hard op komt als je de drempel over schiet.

quote:
Frankrijk of een ander land waar je je rijbewijs bij een pakje botr krijgt?
Japan, en heb mijn rijbewijs nu zo'n 15 jaar en gewoon in Nederland gehaald.

quote:
Ohja, als je er goed mee omgaat. Er goed mee omgaan is gebruiken zoals ze in de racerij doen, en daar hoort de bijbehorende schade bij. Een dogbox op de openbare weg is mega onpraktisch.
Als je een dogbox zou willen ontlasten, dan kun je bijvoorbeeld... bij elke schakelbeweging ook koppelen :') Precies doen wat jij niet wil, dus.

Kortom je lult een partij uit je nek en ik krijg het idee dat de aanschafwaarde van een dogbox duurder is dan het aankoopbedrag van je auto :')
Je hoeft een dogbox niet te gebruiken alsof je elke keer een (drag)race doet. Je kunt er gewoon mee rijden, het gaat erom dat met vooral op het circuit en met dragracen, je veel sneller kunt schakelen. In normaal verkeer ga ik niet rijden alsof ik op een circuit ben :')

Daarnaast is een dogbox ook gewoon rustig te bedienen.

Zegt iemand met een DAF als UI :') Denk dat mijn ECU al duurder is dan dat barrel.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:24:47 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189909089
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:56 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Moeilijk heh lezen? Het probleem is juist dat gas bijgeven omdat met veel autoboxen je dan ineens door schiet als de koppeling ineens hard op komt als je de drempel over schiet.
En dat is bij een automaat wel maar bij een dogbox niet? _O-

quote:
Je hoeft een dogbox niet te gebruiken alsof je elke keer een (drag)race doet. Je kunt er gewoon mee rijden, het gaat erom dat met vooral op het circuit en met dragracen, je veel sneller kunt schakelen. In normaal verkeer ga ik niet rijden alsof ik op een circuit ben :')

Daarnaast is een dogbox ook gewoon rustig te bedienen.
Ok man. Veel plezier met een stoepje op rijden met 4000 rpm.

quote:
Zegt iemand met een DAF als UI :') Denk dat mijn ECU al duurder is dan dat barrel.
Geen enkele automaat of versnellingsbak gaat de Variomatic evenaren, jelly?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189909400
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:24 schreef daNpy het volgende:

[..]

En dat is bij een automaat wel maar bij een dogbox niet? _O-
Ja alsof je bij een dogbox ineens geen koppelingspedaal meer hebt :')
Volgens mij ben je in de war met een sequential.

quote:
Ok man. Veel plezier met een stoepje op rijden met 4000 rpm.
2000RPM is genoeg

quote:
Geen enkele automaat of versnellingsbak gaat de Variomatic evenaren, jelly?
Heb je lekker veel aan met 30pk
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:48:41 #74
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189909429
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:47 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja alsof je bij een dogbox ineens geen koppelingspedaal meer hebt :')
Volgens mij ben je in de war met een sequential.
Lees eens terug voor je blaat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 12 november 2019 @ 15:49:10 #75
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189909438
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:47 schreef totalvamp het volgende:
Heb je lekker veel aan met 30pk
Ik kan gewoon een stoepje oprijden zonder ergens tegenaan te rijden :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189909770
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:56 schreef totalvamp het volgende:
Daarnaast is een dogbox ook gewoon rustig te bedienen.
Als je dat probeert dan is een dogbox binnen 100 kilometer al aan gort.
Er is maar 1 manier om te schakelen en dat is het ding er in rammen.
Zo niet, dan gaat de bak ratelen en worden de dogs heel snel afgesleten.

Oh, en vergeet niet om te ontkoppelen en tussengas te geven bij het terug schakelen. Anders wil ook dat niet zonder tanden knarsen.
pi_189911901
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:49 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik kan gewoon een stoepje oprijden zonder ergens tegenaan te rijden :')
Valt nog mee dat het lukt daarmee dan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 15:48 schreef daNpy het volgende:

[..]

Lees eens terug voor je blaat.
Zie niks mis met mijn antwoord, leg eens uit zou ik zeggen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 16:11 schreef oldford het volgende:

[..]

Als je dat probeert dan is een dogbox binnen 100 kilometer al aan gort.
Er is maar 1 manier om te schakelen en dat is het ding er in rammen.
Zo niet, dan gaat de bak ratelen en worden de dogs heel snel afgesleten.

Oh, en vergeet niet om te ontkoppelen en tussengas te geven bij het terug schakelen. Anders wil ook dat niet zonder tanden knarsen.
Misschien eens hier kijken

die weten een stuk meer als jou.
  dinsdag 12 november 2019 @ 19:38:26 #78
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189912905
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 03:23 schreef totalvamp het volgende:

Ik wil niet wachten tot een automaat denkt "oh je trap het gaspedaal in misschien moet ik nu terug schakelen",
Nee, je wacht liever tot je zelf denkt 'Oh, nu moet ik de koppeling intrappen om terug te schakelen'. Wat een bullshit argument. :')

quote:
met flippers is dit makkelijker natuurlijk. Maar dat is alleen goed voor een circuit, en zelfs dan vallen sommige heel erg tegen. Jaguars en Astons schakelen zo traag vergeleken met Lambo en Ferrari.
De flippers in de Fiat 500 van mijn echtgenote werken prima. Je kunt het gas gewoon intrappen tegelijkertijd met aantippen van de flipper. Regelt de koppeling prima.

Misschien heb je gewoon niet zo veel ervaring? :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 03:23 schreef totalvamp het volgende:

Kan zijn dat Lexus beter is daarin, maar elke automaat die ik gereden hebt kan niet zachtjes een drempel op.
Je kunt gewoon niet rijden?

quote:
wat een bullshit, met koppeling moet je veel meer finesse hebben dan in een automaat. Als jij mijn auto zou proberen te rijden slaat ie 30x uit voordat je weg komt.
Ok, je kunt dus echt niet rijden. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189912963
Tja, wat ik zie is iemand die zelfverzekerd, snel, doeltreffend en vooral zonder te aarzelen schakelt.
En ik zie ook een verkoper die zijn product aan de man wil brengen.

Of zij een stuk meer weten als ik? Geen idee.
Ik geef alleen maar mijn ervaring weer die ik verkregen heb met diverse rally-auto's met een dogbox.
Zoals een Lancia Delta Integrale groep A, meerdere Sierra en Escort Cosworths Groep A, en Subaru Impreza Groep A zowel als WRC. Allen met handbak.
Daarnaast met een sequentiele bak de Subaru Impreza WRC, Ford Fiesta S2000, en Skoda Fabia R5.
pi_189913225
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 19:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, je wacht liever tot je zelf denkt 'Oh, nu moet ik de koppeling intrappen om terug te schakelen'. Wat een bullshit argument. :')
Je kunt anticiperen dat kan een automaat niet, die kan geen gedachtenlezen.
quote:
[..]

De flippers in de Fiat 500 van mijn echtgenote werken prima. Je kunt het gas gewoon intrappen tegelijkertijd met aantippen van de flipper. Regelt de koppeling prima.

Misschien heb je gewoon niet zo veel ervaring? :)
[..]
Meer dan genoeg.
quote:
Je kunt gewoon niet rijden?
[..]

Ok, je kunt dus echt niet rijden. :')

Natuurlijk :') wat een kneuzen opmerking.

Jij hebt duidelijk nooit wat gereden met meer dan 300pk. Probeer eens een auto met 800+ pk dan praten we wel verder.
  dinsdag 12 november 2019 @ 19:58:59 #81
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189913299
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 19:55 schreef totalvamp het volgende:

Je kunt anticiperen dat kan een automaat niet, die kan geen gedachtenlezen.
Dan kan ik blijkbaar beter anticiperen dan jij, want ik heb daar geen koppeling voor nodig. :)

quote:
Jij hebt duidelijk nooit wat gereden met meer dan 300pk. Probeer eens een auto met 800+ pk dan praten we wel verder.
Oh, ik twijfel er geen moment aan dat ik daarmee gewoon soepeltjes weg rij. Het zijn namelijk niet de pk's die het makkelijk of moeilijk maken om in een auto te rijden. Het zijn de radertjes tussen je oren en je fijne motoriek die dat bepalen. :)

De enige logische conclusie is toch, dat jij gewoon niet zo handig met met het mechaniek.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189913357
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 19:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan kan ik blijkbaar beter anticiperen dan jij, want ik heb daar geen koppeling voor nodig. :)
[..]
Ik wil ook wel zo'n magische auto die terug kan schakelen als ik daaraan denk, of in versnelling blijven als ik niet wil dat hij verder opschakelt.

quote:
Oh, ik twijfel er geen moment aan dat ik daarmee gewoon soepeltjes weg rij. Het zijn namelijk niet de pk's die het makkelijk of moeilijk maken om in een auto te rijden. Het zijn de radertjes tussen je oren en je fijne motoriek die dat bepalen. :)

De enige logische conclusie is toch, dat jij gewoon niet zo handig met met het mechaniek.
Heb je weleens gereden met een triple plate clutch? Je denkt dat het zo makkelijk is :')
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:02:26 #83
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189913370
En het ging hier over het praktische nut van een automaat en ineens begint iemand over auto's met 800+ PK. Over praktisch nut gesproken... Welk percentage van auto's heeft dat? En als je er al een hebt, gebruik je die voor je dagelijkse ritjes naar de supermarkt? :')

Leuk, in zo'n droomwereld leven...
Don't let my username fool you...
pi_189913442
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:02 schreef Metalfreak het volgende:
En het ging hier over het praktische nut van een automaat en ineens begint iemand over auto's met 800+ PK. Over praktisch nut gesproken... Welk percentage van auto's heeft dat? En als je er al een hebt, gebruik je die voor je dagelijkse ritjes naar de supermarkt? :')

Leuk, in zo'n droomwereld leven...
Het gaat erover dat TS een auto wil zonder automaat en iedereen komt hier gelijk een automaat aansmeren. Dan ook nog eens zeggen dat de rijbeleving hetzelfde is terwijl dat gewoon niet zo is en daarnaast heeft een automaat ook gewoon problemen in vele gevallen.

Ja ik rij er mee naar de supermarkt... Natuurlijk, waarom heb je anders een auto?
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:09:16 #85
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189913506
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:05 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Het gaat erover dat TS een auto wil zonder automaat en iedereen komt hier gelijk een automaat aansmeren. Dan ook nog eens zeggen dat de rijbeleving hetzelfde is terwijl dat gewoon niet zo is en daarnaast heeft een automaat ook gewoon problemen in vele gevallen.

Ja ik rij er mee naar de supermarkt... Natuurlijk, waarom heb je anders een auto?
Vertel, welke auto met 800+ PK denk je dan te hebben? Best prijzig rijden lijkt me, elke 5000km die complete motorrevisies omdat je motor veel te ver is opgevoerd...
Don't let my username fool you...
pi_189913545
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:09 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Vertel, welke auto met 800+ PK denk je dan te hebben? Best prijzig rijden lijkt me, elke 5000km die complete motorrevisies omdat je motor veel te ver is opgevoerd...
Nissan R33 GTR, Stroker kit naar 2.8L met 2x HKS GTIII RS turbos en een hoop andere dingen.

Nee hoor, die motor is gewoon stevig en gaat eeuwen mee.

Enige wat geld kost is de benzine.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2019 20:11:07 ]
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:16:31 #87
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189913639
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:10 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Nissan R33 GTR, Stroker kit naar 2.8L met 2x HKS GTIII RS turbos en een hoop andere dingen.

Nee hoor, die motor is gewoon stevig en gaat eeuwen mee.

Enige wat geld kost is de benzine.
Jij zegt dat je die ook gewoon gebruikt voor korte ritjes, daar wordt geen enkele motor beter van, ook niet die Nissan motor. Zeker niet eentje die je echt goed warm moet rijden voordat je ook maar een schijntje van die 800PK tot je beschikking hebt. Praktisch nut? Heel weinig. Sterker nog: Ik vind mijn 310PK soms al teveel in het dagelijks verkeer en het is dat ik dagelijks met de fiets naar het werk kan, anders had ik een klein autootje voor erbij. De motor is een van de betrouwbaarste ooit gemaakt, maar ook die wordt niet beter van teveel kleine stukjes waarbij de olie niet echt warm wordt.
Don't let my username fool you...
pi_189913748
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:16 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Jij zegt dat je die ook gewoon gebruikt voor korte ritjes, daar wordt geen enkele motor beter van, ook niet die Nissan motor. Zeker niet eentje die je echt goed warm moet rijden voordat je ook maar een schijntje van die 800PK tot je beschikking hebt. Praktisch nut? Heel weinig. Sterker nog: Ik vind mijn 310PK soms al teveel in het dagelijks verkeer en het is dat ik dagelijks met de fiets naar het werk kan, anders had ik een klein autootje voor erbij. De motor is een van de betrouwbaarste ooit gemaakt, maar ook die wordt niet beter van teveel kleine stukjes waarbij de olie niet echt warm wordt.
Het is niet dat ik hem daarvoor alleen maar gebruik... Meestal ga ik op de fiets, maar soms heb je veel drinken nodig en dat gaat beter in de auto.

Natuurlijk rij ik de auto warm, geen enkele auto liefhebber gaat gelijk tot 9000RPM op een koude motor. Maar zelfs koud zit ie al op de 400pk met 5000RPM, dan heb je nog 4000 te gaan.

Ik rij vaak voor mijn plezier door de bergen en op de tolwegen hier en dan kun je echt wel gebruik maken van de 800pks.

Deze was standaard ~300pk, maar dat was gewoon te weinig. Over 2 jaar naar dit gebracht en er komen nog extra upgrades aan als de onderdelen binnen zijn (2x benzine pomp ipv 1x) zodat ik richting de 1000pk kan volgend jaar.
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:23:25 #89
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189913752
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:01 schreef totalvamp het volgende:

Ik wil ook wel zo'n magische auto die terug kan schakelen als ik daaraan denk, of in versnelling blijven als ik niet wil dat hij verder opschakelt.
Is niks magisch aan, hoor. Gewoon een kwestie van snappen hoe het mechaniekje werkt.

quote:
Heb je weleens gereden met een triple plate clutch? Je denkt dat het zo makkelijk is :')
Nee, maar net als met elk ander mechaniekje is het een foefje. En dat kun je aanleren.

Maar als jij al moeite hebt met een automaat. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189913912
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is niks magisch aan, hoor. Gewoon een kwestie van snappen hoe het mechaniekje werkt.
Dat ging lekker met die chevrolet van mijn broerje :') ding doet er 3 seconden over om te beslissen naar beneden te schakelen. Er zijn genoeg van die automatische bakken die je alleen maar in de weg zitten tijden het rijden, tenzij alles wat je wilt voortbewegen is.

Ik zou zeggen, rij eens met 20+ verschillende automaten dan merk je het verschil pas goed. Hier in Japan rijden ze vooral automaten en dat zijn echte gedrochten om mee te rijden.

quote:
Nee, maar net als met elk ander mechaniekje is het een foefje. En dat kun je aanleren.

Maar als jij al moeite hebt met een automaat. :)
Natuurlijk kun je dat aanleren, als je constant in dezelfde auto rijdt. Als je vaak verschillende automaten rijdt heb je er veel meer last van. En als jij een auto koopt die een rot bak heeft kun je niks eraan verbeteren. De enige automaat die ik zou nemen is die uit een Porsche GT3 RS, Mclaren 650s (en opvolgers) en BMW i8.

Maar die zijn allemaal semi-auto en niet full.
  dinsdag 12 november 2019 @ 20:38:39 #91
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189914038
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:31 schreef totalvamp het volgende:

Dat ging lekker met die chevrolet van mijn broerje
Een Chevrolet. :')

quote:
Ik zou zeggen, rij eens met 20+ verschillende automaten dan merk je het verschil pas goed. Hier in Japan rijden ze vooral automaten en dat zijn echte gedrochten om mee te rijden.
Heb alleen nog maar Europese automaten gereden en daar is weinig op aan te merken. Denk dat de kickdown van mijn huidige automaat sneller reageert dan de meesten 'normale' mensen kunnen koppelen.

quote:
Natuurlijk kun je dat aanleren, als je constant in dezelfde auto rijdt.
Kwestie van laten slippen. Maar je hebt maar een klein 'window', misschien een centimeter. Maar laten slippen van een koppeling heb ik nooit moeite mee gehad. Bij geen enkele auto en/of motor.

Ps. En TS is niet op marktplaats op zoek naar een GTR met 800 pk. In een Aygo zal het verschil tussen een automaat of een handbak niet heul groot zijn. ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 12-11-2019 21:16:38 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:05:48 #92
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189914583
quote:
14s.gif Op maandag 11 november 2019 23:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Robotbakken zijn soms echt kleredingen, maar gevoel met die maat 46 doet een hoop.
Robotbakken zijn absoluut iets waar je aan moet wennen en in de Fiat 500 van mijn eega ben je lekkerder onderweg als je de automaat uitzet en gaat flipperen. Dan kun je met het gaspedaal prima de robotkoppeling 'sturen'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 12 november 2019 @ 21:06:49 #93
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189914598
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 18:33 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Valt nog mee dat het lukt daarmee dan.
[..]

Zie niks mis met mijn antwoord, leg eens uit zou ik zeggen.
[..]

Misschien eens hier kijken

die weten een stuk meer als jou.
Japan he. Hoe laat is het daar ?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189914996
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Mensen die dit denken hebben nog nooit een fatsoenlijke automaat gereden.
pi_189918033
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 20:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Kwestie van laten slippen. Maar je hebt maar een klein 'window', misschien een centimeter. Maar laten slippen van een koppeling heb ik nooit moeite mee gehad. Bij geen enkele auto en/of motor.

Ps. En TS is niet op marktplaats op zoek naar een GTR met 800 pk. In een Aygo zal het verschil tussen een automaat of een handbak niet heul groot zijn. ;)
minder dan een cm, is ook heel kort slip punt en hard aangrijp punt.

juist van dat soort auto's is de automaat retetraag, heb geen aygo gereden maar wel Toyota uit hetzelfde segment en dat werkt gewoon niet lekker. goed genoeg als je alleen maar wilt rijden om ergens te komen zonder plezier.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 21:06 schreef daNpy het volgende:

[..]

Japan he. Hoe laat is het daar ?
7 uur later dan nl.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 21:27 schreef _Administr8or_ het volgende:

[..]

Mensen die dit denken hebben nog nooit een fatsoenlijke automaat gereden.
wat vind jij fatsoenlijk dan?

heb bijna hele collectie van sixt gereden. In Japan een aantal midden segment Toyotas. Daarnaast Ferrari, McLaren, lamborgini, Aston Martin, jaguar en Porsche.
pi_189929226
Grappig. Ik heb net mijn citroen C5 ingeruild. LPG met primitieve "4 versnellingen" automaat. 3 ton op de klok. Was altijd het eerste weg bij het verkeerslicht en als je iets steviger gas gaf een vlotte kickdown. Niks sloom. Moet echt wennen aan mijn schakel auto.
...
pi_189929313
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.
CVT toch? Zoals o.a. in de Prius zit
  woensdag 13 november 2019 @ 20:47:47 #98
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189929480
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 20:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

CVT toch? Zoals o.a. in de Prius zit
CVT is een verzamelnaam.. Dat kan elke Continue Variabele Transmissie zijn, hydraulisch, elektrisch etc..
De variomaat van Huub is er eentje van.. met een riem of een kettingbandriemachtige duwband die een werknemer van hem ontwikkeld heeft.. en vind je in vrijwel elke scooter terug, en een doorontwikkeling van subaru zat ook oa in de ypsilon, panda, en justy

De hydraulische versie zit in mercedes, toyota etc.. nog steeds met een nederlandse duwband uit tilburg

[ Bericht 3% gewijzigd door Snowballed op 13-11-2019 20:53:47 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189929728
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:31 schreef Also-von-Oder het volgende: Hallo, Ik heb al sinds 2004 geen auto meer. Nu wil ik wel een 2e hands kopen, maar geen automaat. Ik heb liever een handgeschakeld model. Maar al gauw 75% van de wagens die te koop staan, zijn automaat. W.T.F. (waarom de neuk) zijn die automaatjes zo populair in de laatste decennia? En welke kleine tot middenklassers voor een klein budget zijn meestal nog wel handgeschakeld ?
Gewoon met het openbaar vervoer gaan niffo is veel beter……..
  woensdag 13 november 2019 @ 21:09:26 #100
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189929860
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 20:59 schreef witte_edje het volgende:

[..]

Gewoon met het openbaar vervoer gaan niffo is veel beter……..
Heb je de hele dag hard gewerkt en dan ga je er lekker voor zitten en de moeite nemen om dit soort posts te plaatsen... Man wat een lol moet je hebben..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  donderdag 14 november 2019 @ 02:00:16 #101
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189932920
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 20:59 schreef witte_edje het volgende:

[..]

Gewoon met het openbaar vervoer gaan niffo is veel beter……..
Jij woont wss in een grote stad of een groot dorp waar de treinen regelmatig aan doen.
  donderdag 14 november 2019 @ 08:09:41 #102
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189934060
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2019 20:47 schreef Snowballed het volgende:

[..]

CVT is een verzamelnaam.. Dat kan elke Continue Variabele Transmissie zijn, hydraulisch, elektrisch etc..
De variomaat van Huub is er eentje van.. met een riem of een kettingbandriemachtige duwband die een werknemer van hem ontwikkeld heeft.. en vind je in vrijwel elke scooter terug, en een doorontwikkeling van subaru zat ook oa in de ypsilon, panda, en justy

De hydraulische versie zit in mercedes, toyota etc.. nog steeds met een nederlandse duwband uit tilburg
De originele Variomatic is met riemen, duwband is wat we kennen als CVT.

En dan heb je een Audi met CVT, programmeren ze hem zo dat hij "versnellingen" kan simuleren :')_! CVT's zijn idd in vele vele Aziatische auto's leverbaar :Y
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator vrijdag 15 november 2019 @ 11:11:23 #103
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_189951678
Automaat is zoooo chill. Heb er werkelijk niks op tegen, mijn vorige auto was een vrij luxe automaat.
Mijn huidige auto is een spartaans schakelbakkie en dat heeft ook zijn charmes vind ik. Vooral op kronkelige bergweggetjes (al kom ik daar niet dagelijks, toegegeven) is zelf schakelen veel leuker.
pi_189952842
Ik snap wel dat mensen tegenwoordig voor een automaat kiezen. Het is gewoon vele male relaxer als je veel in druk verkeer rijdt. Dan kunnen mensen aankomen met 'geen connectie met het rijden', maar die zelfde woon-werk ritten die ik dagelijks doe, daar haal ik toch nog maar vrij weinig plezier uit.

Voor een hobby auto is het helemaal anders natuurlijk. Daar stap ik in als ik zin heb om een stukje te rijden. Ja, dan wil ik compleet in controle zijn. Maar buiten dat zie ik automaat altijd als een plus.
pi_189971921
Gisteren heb ik na weet ik hoeveel jaar schakel te hebben gereden weer een automaat gekocht, echt heerlijk relaxed rijden. _O_
Ik ben sowieso al een tijdje (in tegenstelling tot vroeger) een rustige rijder dus dat "gevoel met de auto" speelt voor mij niet meer.
Ben er zeer blij mee maar kan me ook voorstellen dat anderen liever zelf schakelen.
Waarom er volgens TS meer automaten te koop worden aangeboden weet ik niet maar het kan natuurlijk zijn dat er een paar jaar geleden een promotie actie was voor automaten die de verkoop nogal stimuleerden en die auto's nu op de 2ehandsmarkt komen.
Of dat de import van 2ehands nogal gegroeid is de laatste jaren waarbij automaatjes goedkoper waren om te importeren dan handgeschakeld. Geen idee.
Maar dat is niet meer dan een hersenscheet van mij, een concreet antwoord heb ik niet.

Maar voor mezelf weet ik het wél! Automaat vanaf nu maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat mijn knieën steeds slechter worden en schakelen echt zeer doet iedere kee dat ik de koppeling in moet trappen.
Brengt me ook op de volgende gedachte: Nederland was toch aan het vergrijzen? Grote kans dat bejaarden ook actief zijn op de automarkt.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')