abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:31:43 #1
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189860737
Hallo,

Ik heb al sinds 2004 geen auto meer. Nu wil ik wel een 2e hands kopen, maar geen automaat. Ik heb liever een handgeschakeld model. Maar al gauw 75% van de wagens die te koop staan, zijn automaat.

W.T.F. (waarom de neuk) zijn die automaatjes zo populair in de laatste decennia? En welke kleine tot middenklassers voor een klein budget zijn meestal nog wel handgeschakeld ?
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:14 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189860857
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:30 #3
370352 I
Eye for an I
pi_189860860
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:22:16 #4
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861050
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef BasEnAad het volgende:
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:23:36 #5
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861063
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef I het volgende:
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
Ik zal er eens een kijkje nemen. Thanks voor de tip!
pi_189861186
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 03:13:26 #7
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Okay, mijn nieuwsgierigheid is gewekt, al weet ik nog niet wat dit met de automaat versus de handgeschakelde versnelling te maken heeft. Vertel !
pi_189861664
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_189861745
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
pi_189861998
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Voor vrouwen dus!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189862004
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 06:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Voor vrouwen dus!
Of mensen die dagelijks file rijden!
pi_189862123
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
pindazakje
pi_189862146
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
pindazakje
pi_189862150
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
Zolang er nog auto's op de weg rijden die dat nog niet kunnen is het niet aan te raden om er één autonoom voertuig op los te laten, omdat al die autonome auto niet kan inschatten wat de rest gaat doen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 08:59:12 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189862603
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
Alfa Guiletta 1750 Turbo
Ondanks FWD. :)

9 van de 10 F10/F11 op mobile.de is een diesel, 9 op de 10 automaat.
Op de ongeveer 5000 die te koop staan, 36 benzine handbakken. :P

Voor dagelijks gebruik bevalt mij de automaat prima.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 9 november 2019 @ 09:01:12 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189862620
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:22 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zaterdag 9 november 2019 @ 13:20:51 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189864786
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:24:30 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189865512
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..

Ik vind het dikke fun.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189865727
Dit lijkt me een kwestie die ook vooral gepaard is met het soort en model waar je op zoekt. Kleine stadsautootjes? Vaak nieuw gekocht door oudere mensen die gemiddeld sneller geneigd zijn om voor een automaat te kiezen, tevens rijden ze vaak minder kilometers waardoor juist die exemplaren overblijven. Topklasse sedan? Daaarin is een handbak in de laatste paar decennia de uitzondering. Bij de wat oudere sportieve auto's en dergelijke vind je dan juist wel vaak weer een handbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:44:57 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189865742
Gaspedaal.nl
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:00 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189866469
Vinden: Gaspedaal.nl of autotrack.nl
Filteren met op transmissie en minimale motorinhoud of minimaal vermogen.

De reden dat je er minder vindt is de actie die bmw in die periode had: gratis automaat, sindsdien standaard automaat, handbak tegen meerprijs
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189866617
Over minder dan 10 jaar hebben alle nieuw verkochte auto's een automaatbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:54:17 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873770
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Gelukkig hou ik wel van de wat langere verhalen, daar zit meestal meer inhoud in.

En nee, ik ben niet het type dat zo nodig hard moet rijden of met piepende banden wil optrekken.
Maar ik hou gewoon van schakelen. Het is denk ik wat Mano zegt; de beleving van het autorijden.

Aan de andere kant spreekt jouw argument mij ook wel aan voor de automaat... dat het vaker van oudere mensen is geweest die er zuinig op waren en nog niet zoveel mee gereden hebben.

En ja die Dafjes, die net zo hard achteruit als vooruit konden rijden... soms zie ik er nog wel eens een rijden, nostalgie (toch wel een beetje).
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:56:38 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873806
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
  zondag 10 november 2019 @ 11:27:19 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189877029
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.

automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')