abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:31:43 #1
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189860737
Hallo,

Ik heb al sinds 2004 geen auto meer. Nu wil ik wel een 2e hands kopen, maar geen automaat. Ik heb liever een handgeschakeld model. Maar al gauw 75% van de wagens die te koop staan, zijn automaat.

W.T.F. (waarom de neuk) zijn die automaatjes zo populair in de laatste decennia? En welke kleine tot middenklassers voor een klein budget zijn meestal nog wel handgeschakeld ?
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:14 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189860857
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
  zaterdag 9 november 2019 @ 01:52:30 #3
370352 I
Eye for an I
pi_189860860
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:22:16 #4
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861050
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef BasEnAad het volgende:
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
  zaterdag 9 november 2019 @ 02:23:36 #5
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861063
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef I het volgende:
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
Ik zal er eens een kijkje nemen. Thanks voor de tip!
pi_189861186
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 03:13:26 #7
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189861453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Okay, mijn nieuwsgierigheid is gewekt, al weet ik nog niet wat dit met de automaat versus de handgeschakelde versnelling te maken heeft. Vertel !
pi_189861664
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_189861745
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
pi_189861998
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Voor vrouwen dus!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_189862004
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2019 06:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Voor vrouwen dus!
Of mensen die dagelijks file rijden!
pi_189862123
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.

Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
pindazakje
pi_189862146
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
pindazakje
pi_189862150
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:25 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?" :')
Zolang er nog auto's op de weg rijden die dat nog niet kunnen is het niet aan te raden om er één autonoom voertuig op los te laten, omdat al die autonome auto niet kan inschatten wat de rest gaat doen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 9 november 2019 @ 08:59:12 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189862603
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 07:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Zeer terechte klacht dit _O_ _O_

Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten :'( :'(
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens :') :')

Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes :') :')

De autobranche is echt compleet verziekt
Alfa Guiletta 1750 Turbo
Ondanks FWD. :)

9 van de 10 F10/F11 op mobile.de is een diesel, 9 op de 10 automaat.
Op de ongeveer 5000 die te koop staan, 36 benzine handbakken. :P

Voor dagelijks gebruik bevalt mij de automaat prima.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 9 november 2019 @ 09:01:12 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189862620
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 02:22 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Zou dat het zijn?

Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must! 8-)
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zaterdag 9 november 2019 @ 13:20:51 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189864786
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:24:30 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189865512
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..

Ik vind het dikke fun.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189865727
Dit lijkt me een kwestie die ook vooral gepaard is met het soort en model waar je op zoekt. Kleine stadsautootjes? Vaak nieuw gekocht door oudere mensen die gemiddeld sneller geneigd zijn om voor een automaat te kiezen, tevens rijden ze vaak minder kilometers waardoor juist die exemplaren overblijven. Topklasse sedan? Daaarin is een handbak in de laatste paar decennia de uitzondering. Bij de wat oudere sportieve auto's en dergelijke vind je dan juist wel vaak weer een handbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 14:44:57 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189865742
Gaspedaal.nl
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 9 november 2019 @ 15:55:00 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189866469
Vinden: Gaspedaal.nl of autotrack.nl
Filteren met op transmissie en minimale motorinhoud of minimaal vermogen.

De reden dat je er minder vindt is de actie die bmw in die periode had: gratis automaat, sindsdien standaard automaat, handbak tegen meerprijs
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189866617
Over minder dan 10 jaar hebben alle nieuw verkochte auto's een automaatbak.
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:54:17 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873770
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.

Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.

Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.

Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.

Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.

Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.

Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Gelukkig hou ik wel van de wat langere verhalen, daar zit meestal meer inhoud in.

En nee, ik ben niet het type dat zo nodig hard moet rijden of met piepende banden wil optrekken.
Maar ik hou gewoon van schakelen. Het is denk ik wat Mano zegt; de beleving van het autorijden.

Aan de andere kant spreekt jouw argument mij ook wel aan voor de automaat... dat het vaker van oudere mensen is geweest die er zuinig op waren en nog niet zoveel mee gereden hebben.

En ja die Dafjes, die net zo hard achteruit als vooruit konden rijden... soms zie ik er nog wel eens een rijden, nostalgie (toch wel een beetje).
  zaterdag 9 november 2019 @ 23:56:38 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189873806
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..

Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
  zondag 10 november 2019 @ 11:27:19 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189877029
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.

automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_189877599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 23:56 schreef Also-von-Oder het volgende:
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
En wat weegt die aanhanger maximaal (dus inclusief laadvermogen)?
Want daarom konden de kleine auto's wel eens afvallen.
pi_189877635
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 11:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.

automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
  zondag 10 november 2019 @ 12:37:58 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_189877708
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

[..]

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.

Dat ligt niet aan die automaat hoor. :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_189883839
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 12:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan die automaat hoor. :+
achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
pi_189884404
quote:
Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

Achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Natuurlijk wel. :{w
pi_189884417
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

[..]

achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Jij kan niet rijden :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 10 november 2019 @ 19:56:34 #32
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189884487
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... :9 Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.

En dat zegt iemand die een paar jaar geleden hetzelfde riep als jij.
Don't let my username fool you...
pi_189884488
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:

[..]

achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
je hebt te zware voeten, dat kan allemaal prima met een automaat :D
  zondag 10 november 2019 @ 20:03:48 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189884635
Wat is er anno 2019 nog tegen een automaat?
De automaten zijn zo verfijnd dat zelf schakelen echt onnodig is geworden. Of rijden jullie allemaal op het circuit ineens? :')

Onze volgende auto wordt ook een F11 525D met 8 traps automaat _O_ Juist ideaal met aanhangers rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189884974
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... :9 Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.

En dat zegt iemand die een paar jaar geleden hetzelfde riep als jij.
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 19:52 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij kan niet rijden :')
quote:
6s.gif Op zondag 10 november 2019 19:52 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. :{w
Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)
  maandag 11 november 2019 @ 00:51:59 #36
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189889519
Okay, ik heb niet iedereen beantwoord... maar wel iedereen gelezen.

Ik ben van beide kanten goede reacties gekregen... Dus ja, ik heb ook de voorstanders van automaten gelezen.

En ja, ik hou nog steeds veel van handgeschakelde bakken, meer dan automaten. Maar ik zie nu ook wel wat meer voordelen van automaten als eerder.

Maar mijn beslissing heb ik nog niet genomen.
  maandag 11 november 2019 @ 08:53:52 #37
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189890665
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
Uhh, mijn Lexus kan ik gewoon op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren hoor. Wellicht heb je het niet genoeg tijd gegeven om er even aan te wennen. Je hoeft alleen maar de rem los te laten.
Don't let my username fool you...
pi_189890770
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
[..]

[..]

Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)
welnee, typisch voor mensen die een schakelbak gewend zijn, te lompe voeten. heb ik zelf ook altijd als ik vanuit de UAZ naar de pajero overstap. echter na een uurtje gaat het allemaal weer prima.
  maandag 11 november 2019 @ 09:19:11 #39
483689 Delain1987
Eenvoudige boerenlul
pi_189890866
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:03 schreef daNpy het volgende:
Wat is er anno 2019 nog tegen een automaat?
De automaten zijn zo verfijnd dat zelf schakelen echt onnodig is geworden. Of rijden jullie allemaal op het circuit ineens? :')

Onze volgende auto wordt ook een F11 525D met 8 traps automaat _O_ Juist ideaal met aanhangers rijden.
voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.
Normal is not the norm, it's just a uniform
  maandag 11 november 2019 @ 09:26:11 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189890925
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:19 schreef Delain1987 het volgende:

[..]

voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.
Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189891057
Kan iemand me uitleggen hoe schakelen hét plezier van autorijden is, en als je een automaat hebt, autorijden dus niet leuk is?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_189891061
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.

Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.

Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers :P
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 09:40:43 #43
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_189891062
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.
Dit, met een automaat kun je makkelijker preciezer zijn dan met een handbak. Allebei kun je op de centimeter nauwkeurig neerzetten als je een beetje kunt rijden, maar een automaat is wat dat betreft veel eenvoudiger.
Don't let my username fool you...
  maandag 11 november 2019 @ 10:11:44 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189891387
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef Messina het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoe schakelen hét plezier van autorijden is, en als je een automaat hebt, autorijden dus niet leuk is?
Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
pi_189891483
Gewoon een automaat kopen die je handgeschakeld kan rijden. Niet dat ik de optie ooit gebruik maar het kan wel.
  maandag 11 november 2019 @ 10:26:23 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189891535
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
Omdat je vroeger met die vloeistof gevulde koppelingen/koppel omvormers geen relatie had tussen gaspedaal en de acceleratie danwel deceleratie van de auto was schakelen fijner/beter/whatever.

Maar de huidige automaatbakken zijn niet meer zoals vroeger. Ik vind het schakelen op de openbare weg tamelijk nutteloos ondertussen en had liever een automaat gehad. Nu moet ik wel zeggen dat al dat zuinigheidsgelul, waardoor je met 50 in zijn 6 rijdt, de automaat wel weer ondermijnt. Met een benzine auto met 1400 toeren vooruit stotteren is gewoon slecht, klaar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189891576
quote:
7s.gif Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
Hmmm?

quote:
14s.gif Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..

Ik vind het dikke fun.. :Y
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt alsof je geen controle hebt.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 10:31:06 #48
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189891607
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.

Als je er 300pk achter hangt, is het heel plezierig rijden. :)

Handgeschakeld is voor paupers.


quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:


Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Maar dat heb je wel. Net zoals je de koppeling van een handgeschakelde auto moet leren kennen, is dat bij een automaat je gaspedaal. Daarmee kun je heel nauwkeurig bepalen wanneer jij wil dat de bak schakelt. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig en het klinkt alsof jij die niet hebt.

[ Bericht 38% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 11-11-2019 10:45:07 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_189891701
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:

[..]

als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.

Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Misschien heb je alleen maar slechte automaatbakken gereden. In m'n M135i schakelt die 8 traps gewoon goed en veel sneller dan jij ooit zelf zou kunnen. Merk altijd heel snel wanneer ik tegen iemand race die in een handbak rijdt, je ziet ze dan schokkend op gang komen bij het stoplicht ipv soepel schakelen wat een goeie automaatbak gewoon doet. Eventueel kun je met flippers of handmatig met de pook schakelen, maar ik gebruik dat echt nooit.

En meeste auto's hebben ook verschillende standen. Op eco of comfort schakelt ie dan sneller door zodat je in lage toeren blijft hangen en in sport stand houdt hij je hoger in de toeren.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 november 2019 @ 11:18:18 #50
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189892229
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.

Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers :P
Als je geen flippers hebt dan heb je meestal wel een kickdown (als er geen modieuze kokosvloermatten in de weg zitten in elk geval :7 )

*Kickdown is een tikje voorbij de volgas-stand van het gaspedaal, die dan mechanisch de automaat laat terugschakelen.. Heel veel mensen kennen dat niet of hebben dat nooit geweten maar wel jaren automaat gereden..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')