Zou dat het zijn?quote:Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef BasEnAad het volgende:
Blijkbaar zijn die automaatjes niet populair, iedereen wil er vanaf.
Ik zal er eens een kijkje nemen. Thanks voor de tip!quote:Op zaterdag 9 november 2019 01:52 schreef I het volgende:
Check Autoscout24 eens? Genoeg keuze uit handgeschakelde bakkies.
Okay, mijn nieuwsgierigheid is gewekt, al weet ik nog niet wat dit met de automaat versus de handgeschakelde versnelling te maken heeft. Vertel !quote:Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.
Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Voor vrouwen dus!quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.
het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?"quote:Op zaterdag 9 november 2019 02:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne heeft na lang wachten eindelijk gelijk gekregen.
Waarom zou je vrijwillig "in de benzine roeren" als je auto dat beter kan dan jijzelf?
Zolang er nog auto's op de weg rijden die dat nog niet kunnen is het niet aan te raden om er één autonoom voertuig op los te laten, omdat al die autonome auto niet kan inschatten wat de rest gaat doen.quote:Op zaterdag 9 november 2019 07:25 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
"En waarom zou je zelf rijden als het ook autonoom kan?"
Alfa Guiletta 1750 Turboquote:Op zaterdag 9 november 2019 07:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Zeer terechte klacht dit
Zat voor een F20 120i/125i LCI te zoeken wat blijkt het zijn allemaal automaten
Ga je verder zoeken blijken ze ook allemaal alleen met automaat geleverd te zijn, op het eerste half jaar na ofzo, optie handbak is er niet eens
Dus denk je aan een 116i/118i en die dan maar chippen, blijken die gewoon allemaal een 3-cilinder te hebben die amper te tunen is naar fatsoenlijke waardes
De autobranche is echt compleet verziekt
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..quote:Op zaterdag 9 november 2019 02:22 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Zou dat het zijn?
Ik laat me niet snel beïnvloeden door macho gedoe, maar een handgeschakelde wagen vind ik toch wel een must!
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.quote:Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..
Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
Als je elke dag in de file staat snap ik het. Of als je niets om autorijden geeft en gewoon met zo min mogelijk inspanning van A naar B wil. Maar de stelling dat een handbak geen enkel voordeel meer heeft is niet juist.
Gelukkig hou ik wel van de wat langere verhalen, daar zit meestal meer inhoud in.quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hub van Doorne kwam met de Variomatic, om te gebruiken in elke DAF personenauto. Hub wilde een kleine auto, geschikt voor iedereen, maar wel met een automaat. In die tijd waren automaten "voorbehouden" aan enorme Amerikaanse sleeën met ook grote motoren. En daar had je dan weer enorm complexe automatische bakken voor nodig. Hub van Doorne (en anderen in de ontwikkeling natuurlijk) kreeg het voor elkaar om een klein autootje met een motortje van nog geen 600 cc op de markt te zetten.
Deze Variomatic is steeds verder ontwikkeld en wordt wereldwijd in auto's gemonteerd. Dus, met ongeveer 60 jaar vertraging kun je tegenwoordig zeggen dat Hub gelijk heeft gekregen, want ZIJN automaat krijgt langzaam maar zeker de waardering die hij verdient.
Dus: Wanneer er steeds meer auto's met automaat gebouwd worden, zal er op de tweedehandsmarkt ook steeds meer aanbod komen.
Mensen die nu nog een handbak kiezen, doen dat vaak puur uit gewoonte. Omdat ze vroeger te horen kregen dat je niet kon autorijden als je niet kon schakelen. Dat het niet sportief zou zijn, dat het een hoger verbruik heeft, zelf dat het onveiliger is dan een handbak. Om eerlijk te zijn: in een automaat schakel je eigenlijk stiekem toch, al is het maar met je rechtervoet. Sportief? Definieer "sportief". Is het optrekken met gierende banden? Is het snel op een gewenste snelheid komen? Trap het gaspedaal in en je auto versnelt. Kom je op de gewenste snelheid, laat je het gaspedaal opkomen en je voelt of hoort dat de auto opschakelt; de motor gaat minder vermogen leveren omdat de snelheid bereikt is. Verbruik? Neem de opgaven uit de folders met een korrel zout, denk zelf eens na. In hoeverre ben jij een betere chauffeur dan de testrijder of het testprogramma? Ben je in staat om op precies het berekende juiste moment over te schakelen naar de ideale versnelling? In fracties van seconden? En al zou je dat kunnen, dan heb je ook nog verkeer om je heen die je in de smiezen moet houden terwijl je wacht op het ideale moment om te schakelen en met het intrappen van het ontkoppelingspedaal de directe verbinding tussen motor en aangedreven wielen uit het raam gooit.
Ikzelf rijd nu al bijna 30 jaar auto. Heb les gehad in een schakelbak, zodat ik in geval van nood tenminste vervoer zou hebben als er enkel een handbak ter beschikking zou zijn. Mijn vader moest een aantal jaren geleden door omstandigheden een andere auto hebben. Ik ben met hem meegegaan en we zijn met een automaat naar huis gekomen. Mijn vader wilde eerst niet, om de eerder aangehaalde redenen (sportief, verbruik, veiligheid) maar toen hij zag dat er de mogelijkheid was om met een pookje op- of neer te scakelen is hij overstag gegaan. "Dan kan je moeder wel automaat rijden en kan ik nog lekker schakelen." Okee, ik heb 'm een week gegeven, maar na nog geen drie dagen bleek dat hij de pook toch maar gewoon in "D" zette en niet meer dacht aan manueel plussen of minnen.
Ik raad je aan - en nee, ik heb geen aandelen in welke automatenfabriek dan ook - om het gewoon eens te proberen. Vaak, vooral bij de net iets oudere automodellen, zit een automaat trouwens in een iets luxere uitvoering. Heeft ook weer te maken met het achterhaalde imago dat jongeren een spijkerhard geveerd spartaans ragbakkie willen en de bejaarden een luxe full option reiswagen.
Lang verhaal geworden; ik hoop niet dat ik als enig antwoord van jou TL;DR krijg...
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.quote:Op zaterdag 9 november 2019 09:01 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wat voor aanhanger moet je trekken dan? Anders heeft een handbak geen enkel voordeel meer..
Zelfs motoren hebben tegenwoordig al jaren een (Honda dct bijv) automaat.. Gewoon als een damesbrommer gasgeven maar dan met 170 pk, iedereen is er over eens dat dat prima werkt en rijd..
astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.
het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
En wat weegt die aanhanger maximaal (dus inclusief laadvermogen)?quote:Op zaterdag 9 november 2019 23:56 schreef Also-von-Oder het volgende:
Soms zal ik mijn broertjes aanhanger wel moeten lenen, en dat is weliswaar een platte aanhanger , maar wel iets van 4 tot 5 meter lang.
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.quote:Op zondag 10 november 2019 11:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
astraal gepenis.. ik heb nu weer een handbak, volgende wordt gewoon weer een automaat.. als je veel rijdt, of veel stadsverkeer en/of fileverkeer, pak je gewoon een automaat, dat is zoooooooo veel relaxter rijden.
automaten waren vroeger kut, tegenwoordig werken ze prima, als je maar even oplet dat je wel een automaat koopt, en robobak. Helaas zitten in veel van die truttenschudders robobakken, want ja, het moet ook goedkoop natuurlijk ... Als je dus een fatsoenlijke automaat wilt, zul je ook een fatsoenlijke auto moeten kopen.. Je vindt ook geen Aygo's met verwarmde leren massagestoelen.
Dat ligt niet aan die automaat hoor.quote:Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:
[..]
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.
Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.quote:Op zondag 10 november 2019 12:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan die automaat hoor.
Natuurlijk wel.quote:Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:
Achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Jij kan niet rijdenquote:Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:
[..]
achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.
het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
je hebt te zware voeten, dat kan allemaal prima met een automaatquote:Op zondag 10 november 2019 19:21 schreef totalvamp het volgende:
[..]
achteruit rijden en parkeren is verschrikkelijk, je kunt niet zachtjes achteruit.
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.quote:Op zondag 10 november 2019 19:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Onzin! Met 310PK op de achterwielen doet die automaat daar helemaal niets aan af hoor... Heb er niet minder plezier door en voor het dagelijkse verkeer (vooral files) is het gewoon zoveel prettiger.
En dat zegt iemand die een paar jaar geleden hetzelfde riep als jij.
quote:
Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)quote:
Uhh, mijn Lexus kan ik gewoon op de centimeter nauwkeurig manoeuvreren hoor. Wellicht heb je het niet genoeg tijd gegeven om er even aan te wennen. Je hoeft alleen maar de rem los te laten.quote:Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
welnee, typisch voor mensen die een schakelbak gewend zijn, te lompe voeten. heb ik zelf ook altijd als ik vanuit de UAZ naar de pajero overstap. echter na een uurtje gaat het allemaal weer prima.quote:Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
[..]
[..]
Nope bij veel werkt het niet goed, dan komt de koppeling ineens te zwaar op en schiet je achteruit, hoe zacht je ook het gaspedaal in drukt (zeker als je een drempel op moet)
voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.quote:Op zondag 10 november 2019 20:03 schreef daNpy het volgende:
Wat is er anno 2019 nog tegen een automaat?
De automaten zijn zo verfijnd dat zelf schakelen echt onnodig is geworden. Of rijden jullie allemaal op het circuit ineens?
Onze volgende auto wordt ook een F11 525D met 8 traps automaat Juist ideaal met aanhangers rijden.
Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.quote:Op maandag 11 november 2019 09:19 schreef Delain1987 het volgende:
[..]
voor het rijden wel, maar het aankoppelen daarentegen wil met een automaat nog wel eens lastiger zijn.
Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.quote:Op zondag 10 november 2019 20:15 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Met Tesla is het ok, maar met bijv een GTR, i8, Jag pakt de koppeling pas op als je redelijk wat gas geeft. Het probleem is vooral als je iets van een stoepje op moet.
Dit, met een automaat kun je makkelijker preciezer zijn dan met een handbak. Allebei kun je op de centimeter nauwkeurig neerzetten als je een beetje kunt rijden, maar een automaat is wat dat betreft veel eenvoudiger.quote:Op maandag 11 november 2019 09:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom? Een automaat kruipt gewoon. Pootje op de rem om de snelheid te regelen. Als je met een automaat niet aan kan koppelen kun je het met een schakel helemaal niet.
Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.quote:Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef Messina het volgende:
Kan iemand me uitleggen hoe schakelen hét plezier van autorijden is, en als je een automaat hebt, autorijden dus niet leuk is?
Omdat je vroeger met die vloeistof gevulde koppelingen/koppel omvormers geen relatie had tussen gaspedaal en de acceleratie danwel deceleratie van de auto was schakelen fijner/beter/whatever.quote:Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
Hmmm?quote:Op maandag 11 november 2019 10:11 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Waarom? Volgens mij beweert niemand dat. Schakelen kan het leuker maken, dat wel.
quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:24 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Al die dingen kun je ook gewoon prima zelf schakelen, en dat schakelt ook gewoon goed, je gebruikt alleen geen koppeling meer..
Ik vind het dikke fun..
quote:Op zaterdag 9 november 2019 13:20 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Beleving en gevoel van controle. Heeft niets met 'de bestse optie' te maken, autorijden mag ook nog gewoon leuk zijn en een automaat helpt daar niet bij.
quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.
het is voor mensen die totaal geen interesse hebben in autorijden
quote:Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.
Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt alsof je geen controle hebt.
Als je er 300pk achter hangt, is het heel plezierig rijden.quote:Op zaterdag 9 november 2019 04:27 schreef totalvamp het volgende:
een automaat haalt alle plezier uit het rijden.
Maar dat heb je wel. Net zoals je de koppeling van een handgeschakelde auto moet leren kennen, is dat bij een automaat je gaspedaal. Daarmee kun je heel nauwkeurig bepalen wanneer jij wil dat de bak schakelt. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig en het klinkt alsof jij die niet hebt.quote:Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:
Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Misschien heb je alleen maar slechte automaatbakken gereden. In m'n M135i schakelt die 8 traps gewoon goed en veel sneller dan jij ooit zelf zou kunnen. Merk altijd heel snel wanneer ik tegen iemand race die in een handbak rijdt, je ziet ze dan schokkend op gang komen bij het stoplicht ipv soepel schakelen wat een goeie automaatbak gewoon doet. Eventueel kun je met flippers of handmatig met de pook schakelen, maar ik gebruik dat echt nooit.quote:Op zondag 10 november 2019 12:30 schreef totalvamp het volgende:
[..]
als je veel rijdt voor je plezier neem je geen automaat. Als je dagelijks in de file staat wel, maar dan is het voor werkverkeer.
Ik vind zelf een automaat verschrikkelijk om in de rijden, voelt
alsof je geen controle hebt.
Als je geen flippers hebt dan heb je meestal wel een kickdown (als er geen modieuze kokosvloermatten in de weg zitten in elk geval )quote:Op maandag 11 november 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Geen problemen mee gehad in de i8. Vooral niet omdat het een hybride is en je in het begin dus eigenlijk op stroom rijdt, dan heb je geen eens koppeling nodig.
Voor dagelijks verkeer heeft een handbak 0 voordelen. Enige wat je zou kunnen zeggen is dat je bij goed anticiperen alvast kan terugschakelen als je weet dat je gas gaat geven. De automaatbak schakelt pas terug als je iets hebt ingetrapt. Maar daar m'n auto ook een oplossing voor: flippers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |