quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
quote:Tesla onthult pick-uptruck Cybertruck op 21 november
De elektrische pick-uptruck van Tesla, de Cybertruck, wordt op 21 november gepresenteerd. Dat heeft Tesla-ceo Elon Musk gemeld via Twitter.
De elektrische pick-uptruck van Tesla wordt volgens Musk op 21 november onthuld 'nabij de raketfabriek' van ruimtevaartbedrijf SpaceX. De ontwerpstudio van Tesla bevindt zich naast het hoofdkantoor en de fabriek van SpaceX, waarvan Elon Musk ook de CEO is. De datum van de presentatie valt samen met de grote autobeurs LA Auto Show.
Blade Runner
Onlangs zei Musk dat de Tesla Cybertruck 'meer zal lijken op het pantservoertuig van de toekomst'. Eerder meldde hij dat de pick-uptruck een 'futuristisch, Blade Runner-achtig' ontwerp zou krijgen.
De Tesla Cybertruck zou minder dan 50.000 dollar gaan kosten en zou een all-wheel-drive krijgen, met een motor op ieder wiel. De actieradius zou zo'n 800 kilometer zijn. Ook zou de pick-up automatisch kunnen inparkeren, een 360-graden-camera krijgen en een krachtstroomaansluiting om professioneel elektrisch gereedschap te kunnen draaien.
Tesla Model Y
Musk heeft eerder gezegd dat de pick-up pas op de markt verschijnt nadat de Tesla Model Y verkrijgbaar is. De Model Y moet in 2020 op de markt komen.
Dat is een voordeel inderdaad vanwege de grotere afstanden die vaak gereden worden in de VS. Volgens mij zijn Model Y en deze pickup-Truck vooral gericht op de amerikaanse markt. In de VS zou de Model Y wel eens populairder kunnen worden dan de M3.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:29 schreef nils7 het volgende:
Eindelijk een reden om een pickup te rijden zonder een draaikolk in de brandstof tank als je op het pedaal trapt.
Nou ik wacht op de MY ivm een 5de deur.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is een voordeel inderdaad vanwege de grotere afstanden die vaak gereden worden in de VS. Volgens mij zijn Model Y en deze pickup-Truck vooral gericht op de amerikaanse markt. In de VS zou de Model Y wel eens populairder kunnen worden dan de M3.
Dan zal je geduld moeten hebben want ze beginnen met de verkoop in de VS natuurlijk, voordat ze dan hier te koop zijn is het 2022 vermoed ik.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:48 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nou ik wacht op de MY ivm een 5de deur.
Weet ik.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan zal je geduld moeten hebben want ze beginnen met de verkoop in de VS natuurlijk, voordat ze dan hier te koop zijn is het 2022 vermoed ik.
Enigzins begrijpelijk dat Musk kiest voor een locatie in Duitsland. Of hij in staat is daar snel een Gigafactory uit de grond te stampen is vers 2. Vooral de locatie is nogal opmerkelijk omdat BER het toonbeeld is van bureaucratie, traagheid, mismanagement en enorme kostenoverschreidingen in Duitsland. De opening zou 2011 plaatsvinden en nog heeft die niet plaatsgevonden. Prijs begroot op ¤2 miljard komt uiteindelijk op minstens ¤7.3 miljardquote:Tesla bouwt eerste Europese 'gigafabriek' in de omgeving van Berlijn
Tesla plaatst zijn eerste Europese 'gigafabriek' in Berlijn, in de omgeving van luchthaven Berlin Brandenburg die nog in aanbouw is. Dat onthulde topman Elon Musk dinsdagavond in de Duitse stad, nadat eerder op de dag vacatures voor banen in Duitsland op de site van van de elektrischeautofabrikant werden geplaatst.
De Tesla-CEO was in Berlijn aanwezig voor de uitreiking van het Gouden Stuurwiel, een prijs van de Duitse krant BILD am Sonntag en het tijdschrift AUTO BILD. De prijs werd door zijn bedrijf in de wacht gesleept.
Met de bouw gaat een jarenlange wens van de Amerikaanse autofabrikant in vervulling. Sinds medio 2017 wil Tesla al een zogeheten gigafactory in Europa realiseren, nadat het er eerder twee opende in de Verenigde Staten en de bouw van de derde gigafabriek in China volgens schema verloopt.
Musk vertelde vaak dat hij naarstig op zoek was naar de "perfecte locatie". Ondanks aanbiedingen van meerdere EU-lidstaten, waaronder Nederland, liet de beslissing jaren op zich wachten. In Nederland werden meerdere campagnes gevoerd om de nieuwe gigafabriek van Tesla binnen te halen.
Tesla wil met de fabriek op grote schaal elektrische auto's en accu's gaan produceren in Europa. Musk sprak eerder al zijn wens uit om de fabriek in een van de Beneluxlanden te laten verrijzen. Later kwam hij op zijn uitspraken terug en wilde hij zijn fabriek in Duitsland plaatsen, nabij de Franse grens.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Brandenburg_Airport
Announcement ____Opening date
5 September 2006 (original) 30 October 2011
25 June 2010 3 June 2012
7 May 2012 17 March 2013
27 October 2012 27 October 2013
January 2013 on/after 2014
8 January 2014 on/after 2015
24 February 2014 on/after 2016
14 May 2014 on/after 2017
December 2014 2nd half of 2017
21 January 2017 2018
15 December 2017 October 2020
quote:Whatever happened to Berlin’s deserted ‘ghost’ airport?
The city, state and federally funded airport was originally expected to cost ¤2bn. Earlier this year, however, planners said the current estimated costs would reach ¤7.3bn, a number that could rise further depending on how long it takes to finish. And every month the airport sits unopened, it racks up millions of euros in maintenance and upkeep costs.
Ga er maar vanuit dat ze de snelheid van Gigafactory 3 willen overtreffen en daar al rekening is mee gehouden met de onderhandelingen.quote:Op dinsdag 12 november 2019 22:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Enigzins begrijpelijk dat Musk kiest voor een locatie in Duitsland. Of hij in staat is daar snel een Gigafactory uit de grond te stampen is vers 2. Vooral de locatie is nogal opmerkelijk omdat BER het toonbeeld is van bureaucratie, traagheid, mismanagement en enorme kostenoverschreidingen in Duitsland. De opening zou 2011 plaatsvinden en nog heeft die niet plaatsgevonden. Prijs begroot op ¤2 miljard komt uiteindelijk op minstens ¤7.3 miljard
[..]
[..]
Ik denk dat de snelheid waarmee in China de Gigafactory wordt gebouwd moeilijk te overtreffen is. Gezien het debacle rond BER is er een radicale omslag nodig. Vanzelfsprekend is de bondsstaat Berlijn en de Bondsregering er veel aan gelegen alles in het werk te stellen de benodigde vergunningen rond de bouw snel af te wikkelen. De reputatie van Standort Duitsland staat op het spel. Ik ga er vanuit dat de productie 2021 van start gaat.quote:Op woensdag 13 november 2019 07:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat ze de snelheid van Gigafactory 3 willen overtreffen en daar al rekening is mee gehouden met de onderhandelingen.
Eind 2020 rollen daar auto's van de band
Tesla kennende is dat wel wat ze willen.quote:Op woensdag 13 november 2019 08:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat de snelheid waarmee in China de Gigafactory wordt gebouwd moeilijk te overtreffen is. Gezien het debacle rond BER is er een radicale omslag nodig. Vanzelfsprekend is de bondsstaat Berlijn en de Bondsregering er veel aan gelegen alles in het werk te stellen de benodigde vergunningen rond de bouw snel af te wikkelen. De reputatie van Standort Duitsland staat op het spel. Ik ga er vanuit dat de productie 2021 van start gaat.
BMW en Diamler zullen het moeilijker krijgen de komende jaren. De ruime marges die ze konden maken met ICE's verdwijnen. ICE's die aan de normen in 2021 moeten voldoen raken waarschijnlijk hun kostenvoordeel t.o.v. elektrisch aangedreven wagens kwijt.quote:Daimler ontslaat personeel om overstap naar elektrisch te kunnen betalen
Automaker Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat flink in het personeelsbestand snijden, meldt het bedrijf donderdag. Zo hoopt de automaker 1,65 miljard euro te besparen. De kostenbesparing is volgens Daimler nodig om investeringen in elektrisch en autonoom rijden te bekostigen.
Voornamelijk Mercedes-Benz zal de klappen vangen. Een op de tien Mercedes-werknemers met managementposities moet daar het veld ruimen. Daarnaast wordt er flink gesneden in truck- en bestelwagendivisies, met een totale besparing van zo'n 650 miljoen euro.
De bezuiniging is nodig omdat er in de Europese Unie steeds strengere regels gelden voor de uitstoot van voertuigen. In 2021 moet de CO2-uitstoot van voertuigen 40 procent lager liggen dan het niveau in 2007. In 2030 moet de CO2-uitstoot vervolgens weer 37,5 procent lager liggen dan het niveau van 2021. Hierdoor moet Daimler investeren in auto's die minder uitstoten.
"We moeten uitgebreide maatregelen nemen om zo de uitgaven te bekostigen die nodig zijn om de CO2-doelstellingen te halen", zegt Ola Källenius, bestuursvoorzitter van Daimler. Het snijden in het personeelsbestand is een van die maatregelen, aldus Daimler.
De ontslagen zullen de jaarcijfers voor 2020 en 2021 negatief beïnvloeden, maakt Daimler bekend. De aandelenkoers van Daimler daalde hierdoor met 3 procent op de beurs in Frankfurt
quote:Ford onthult elektrische Mustang als Tesla-concurrent
Ford heeft maandagochtend zijn elektrische auto Mustang Mach E gepresenteerd. De elektrische SUV komt eind volgend jaar op de markt. Bright-autotester Rutger Middendorp vergelijkt hem met de concurrentie.
Bij een elektrische auto staat één statistiek voorop: de actieradius. De Ford Mustang Mach E is straks te koop in vier versies. Eentje met een 75 kWu accu, een bereik van 500 kilometer, 258 pk en een verwachte prijs van onder de ¤50.000.
Er komt blijkbaar verbetering in:quote:Op maandag 18 november 2019 19:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
https://www.autoblog.nl/n(...)rouwbare-auto-118613
Onbetrouwbaar proletenmerk.
Er zijn voldoende mijnbare reserves van al deze metalen maar het opschalen van de winning in zo'n relatief korte tijd zal een uitdaging zijn. Voor kobalt zoekt men alternatieven en het streven is de lithiumaccu's geheel zonder kobalt te gaan vervaardigen. Neodymium wordt gebruikt in hoog efficiente motoren en generatoren in de vorm van supersterke magneten. Ook daar is een alternatief voor welke geheel geen Neodymium benodigd, het betreft motoren welke Tesla al gebruikt heeft. Dergelijke motoren hebben een iets lagere efficientie. BMW bijv. gaat dergelijke motoren zonder supersterke magneten gebruiken.quote:'Tekort aan metalen staat overgang naar elektrisch rijden in de weg'
De Nederlandse wens om in 2030 ongeveer twee miljoen elektrische auto's op de weg te hebben is onrealistisch, schrijft dagblad Trouw op basis van onderzoek van bureaus Metabolic, Copper8 en de Universiteit Leiden. Door de wereldwijd groeiende vraag naar elektrische auto's, zijn er onvoldoende kritieke metalen beschikbaar voor zo'n grootschalige overstap in Nederland.
Het gaat om zes metalen: nikkel, kobalt, lithium en drie andere zeldzame metalen, met de namen praseodymium, neodymium en dysprosium. Deze grondstoffen zijn nodig voor de productie van accu's en motoren van elektrische auto's, maar ook voor bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens.
Aangezien de productie van en vraag naar deze installaties wereldwijd toeneemt, zullen er voor Nederland onvoldoende metalen over zijn om de transitie te volbrengen.
Momenteel verbruikt de vloot van 171.000 elektrische auto's in Nederland ongeveer 0,1 procent van de jaarlijkse wereldproductie van de zeldzame metalen. Dit groeit naar 2 tot 4 procent als Nederland in 2030 naar de wens van 1,9 miljoen elektrische auto's gaat. En daar zijn simpelweg niet voldoende metalen voor, stelt het onderzoek.
De onderzoekers zeggen dat het beter is om de groei van elektrische auto's te begrenzen naar maximaal een miljoen in Nederland in 2030. "De transitie naar elektrisch vervoer is juist belangrijk. Alleen moeten we er bewust van zijn dat dit beleid niet zonder consequenties is", stelt Benjamin Sprecher, onderzoeker bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden.
quote:BMW and Jaguar Land Rover won't need China's rare earths for their new electric engines
The project comes with an added benefit: The companies will develop the electric motors of the future based on a new BMW (BMWYY) drive unit that does not require rare earth minerals, the vast majority of which are produced in China.
The motor, which BMW describes as the fifth generation of its eDrive technology, will be used for the first time next year in the company's iX3 SUV.
Alle electrische auto's die op de markt zijn gekomen lijken problemen te hebben, het is nieuwe techniek.quote:Op maandag 18 november 2019 19:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er komt blijkbaar verbetering in:
Tesla Regains Consumer Reports Endorsements as GM Brands Stumble
Gelukkig komen er nu steeds meer alternatieve elektrische wagens op de markt met een actieradius vergelijkbaar met die van Tesla. Tesla heeft nog het nodige te doen inderdaad, vooral op het gebied van service en snelle reparaties.
Dan eerder een Rivian, die accessoires opties die ze bieden voor de bak zijn uitermate interessant vind ik.quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hmmm ja.. uhm... ik heb de presentatie ook gezien maar ik kan hem echt niet mooi vinden.
Gaaf is ie zeker, omdat het wel iets cyberpunks heeft ja, maar er zelf in rijden (als ik het geld had) nee....
Ja precies...quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:28 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dan eerder een Rivian, die accessoires opties die ze bieden voor de bak zijn uitermate interessant vind ik.
Het is een rijdende piramide. Leuk voor jaren 80 SF films maar verder.quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hmmm ja.. uhm... ik heb de presentatie ook gezien maar ik kan hem echt niet mooi vinden.
Gaaf is ie zeker, omdat het wel iets cyberpunks heeft ja, maar er zelf in rijden (als ik het geld had) nee....
De kogel ging er niet doorheen, je hebt wel een paar nieuwe ruiten nodigquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:38 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
LOL @ de kogelwerende ruiten van de nieuwe tesla![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Back to the future/Mad Max fans misschienquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kogel ging er niet doorheen, je hebt wel een paar nieuwe ruiten nodig![]()
Het gebruik van RVS wat niet zo makkelijk indeukt lijkt me handig voor zo'n truck. Of er veel vraag naar zal zijn? Ik heb niet de indruk dat truckdrivers in de VS zo'n futuristisch volkje zijn.
retro en futuristisch in 1 woordquote:Op vrijdag 22 november 2019 11:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik vind het een geweldig retrofuturistisch apparaat.
Is gewoon een bestaande term.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:12 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
[..]
retro en futuristisch in 1 woord![]()
Vermoedelijk rond de 60.000 euro.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:09 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
Maar 49.900 us dollar is leuk (small range version) maar wat kost dat dan in NL ?
150.000 euro ? of zoiets?
59.000 euro ofzoquote:Op vrijdag 22 november 2019 11:09 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
Maar 49.900 us dollar is leuk (small range version) maar wat kost dat dan in NL ?
Ik denk dat de belastingdienst je maandelijks het verschil tussen de Tesla en een F150 zal uitleggen. En mocht het dan niet duidelijk zijn, dan die cassiere bij de benzinepomp wel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:27 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
[..]
Moeilijke markt daar heb je ook een leuke F150 voor of een onsloopbare Tundra!
Je hij had al de millieu-vriendelijkste auto alker tijden.quote:Op vrijdag 22 november 2019 12:24 schreef Glazenmaker het volgende:
Je kan heel wat zeggen over Musk en zijn Tesla, maar hij probeert af en toe wel wat nieuws en dat is tof in deze vastgeroeste wereld.
Ik ben benieuwd naar het aantal reserveringen dat Tesla ontvangt? Het aantal van 200.000 in zo'n korte periode lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Musk zelf heeft deze cybertruck aangekondigd als een produkt voor een beperkte aantal liefhebbers.quote:Tesla Cybertruck heeft nu al 200.000 reserveringen?
Mensen speculeren er flink op los over hoeveel reserveringen Tesla de afgelopen 24 uur heeft ontvangen. Heeft de Silicon Valley-automaker binnen enkele uren meer pre-orders voor de Cybertruck ontvangen dan Ford tot nu toe voor de Mustang Mach-E? Laten we niet vergeten dat Tesla in korte tijd meer dan 400.000 reserveringen voor de Model 3 had ontvangen. Daarnaast zijn trucks aanzienlijk populairder dan sedans, althans in de Verenigde Staten. Men zou dus veronderstellen dat het gemakkelijk zou zijn om het aantal pre-orders van de Model 3 te kunnen overtreffen.
Volgens verschillende mensen die Tesla Cybertruck ontwikkelingen en reserveringen volgen op Twitter, zou Tesla al meer dan 200.000 wereldwijde reserveringen kunnen hebben.
Ik ken al genoeg mensen die hem besteld hebben. In Nederland, toch niet echt ‘pick up land’. Dus ik geloof direct dat het 200.000+ is.quote:Op zaterdag 23 november 2019 21:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het aantal reserveringen dat Tesla ontvangt? Het aantal van 200.000 in zo'n korte periode lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Musk zelf heeft deze cybertruck aangekondigd als een produkt voor een beperkte aantal liefhebbers.
Het aantal van 150.000 reserveringen is aanzienlijk. Vergeleken met bijv. de verkopen van de F series van Ford (circa 900.000 in 2018) is het geen erg groot aantal.quote:Pick-uptruck Tesla ondanks tegenvallende presentatie 150.000 keer besteld
De door Tesla vrijdag gepresenteerde elektrische pick-uptruck is na ongeveer anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan advertenties en andere promoties uitgegeven.
De zogeheten Cybertruck is in drie varianten beschikbaar en wordt vanaf 2021 in productie genomen, meldt Tesla. Twee van deze varianten hebben meerdere motoren. Uit de eerste gedeelde cijfers van Musk blijkt dat deze versies het populairst zijn. Acht op de tien klanten kiezen voor een van deze duurdere opties.
De duurdere versies trekken meer gewicht dan de pick-uptruck met één motor en kunnen ook meer kilometers afleggen op een enkele acculading (480 en 800 kilometer tegenover 400 kilometer). Daarnaast accelereren beide voertuigen sneller dan de goedkopere optie.
quote:Tesla’s (TSLA) stock price recovers on Cybertruck hitting 200,000 pre-orders
Tesla’s (TSLA) stock price took a dive after the unveiling of the Cybertruck last week, but now the stock is recovering as Elon Musk announces that Tesla already received over 200,000 pre-orders, which can be worth over $10 billion if fully converted.
Voor minder dan circa 60.000 euro komt er mogelijk een kleinere versie. Volgens Musk zou het op langere termijn zinvol zijn een kleinere versie van de Cybertruck uit te brengen. Daar zal in europa meer vraag naar zijn, zo'n slagschip als de Cybertruck is hier niet echt handig. Een kleiner model van circa 30.000 euro zou ik graag willen hebben.quote:Op vrijdag 22 november 2019 11:09 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
Ik vermoed dat ie in de EU niet goedgekeurd zal worden wegens de scherpe randen. Een moordwapen voor het kwetsbare verkeer.quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is een rijdende piramide. Leuk voor jaren 80 SF films maar verder.
Er zijn ook vragen over de goedkeuring in de VS. Het ontbreken van spiegels, zowel de spiegel binnen om naar achter te kunnen kijken alswel de 2 zijspiegels ontbreken. Tesla wil daarvoor LCD displays en cameras gebruiken. Daarnaast ontbreken de koplampen want die zijn vervangen door 1 felle doorlopende ledstrip. Het ontwerp is ongebruikelijk maar dat komt vooral door de keuze supergehard rvs te gebruiken dat als exoskelet stevigheid geeft i.p.v. een chasis. Dit laat het persen in gekromde vormen niet toe. Voordeel is dat je die persen kunt weglaten waardoor de fabrikage goedkoper wordt.quote:Op maandag 25 november 2019 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ie in de EU niet goedgekeurd zal worden wegens de scherpe randen. Een moordwapen voor het kwetsbare verkeer.Of is dit gewoon een hoax... ik vind het een raar soort lego-autootje.
Dat is een elektrische bobcat, Koop die dan een.quote:Op maandag 25 november 2019 19:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor minder dan circa 60.000 euro komt er mogelijk een kleinere versie. Volgens Musk zou het op langere termijn zinvol zijn een kleinere versie van de Cybertruck uit te brengen. Daar zal in europa meer vraag naar zijn, zo'n slagschip als de Cybertruck is hier niet echt handig. Een kleiner model van circa 30.000 euro zou ik graag willen hebben.
Cybercute truck
[ afbeelding ]
Kleinere versie Tesla Cybertruck behoort tot de mogelijkheden
De "tug of war" tussen een F150 en een Cybertruck zal opnieuw gedaan worden. Dit x met een beladen F150. De banden die gebruikt worden spelen trouwens ook een belangrijke rol als het om grip op het wegdek gaat. Volgens mij moeten voor een goede vergelijking zowel de gewichten als de banden gelijk zijn.quote:Tesla-CEO Musk gaat uitdaging aan en test opnieuw trekkracht Cybertruck
Tesla-CEO Elon Musk deelde afgelopen maandag vol trots een filmpje van de nieuwe Cybertruck in gevecht met de pick-uptruck Ford F-150, waarbij de Tesla de Ford achterwaarts een heuvel op trekt. Volgens een bekende astrofysicus was dat echter niets bijzonders, waarop Musk een nieuwe test beloofde.
De Ford F-150 is niet alleen al decennialang de bestverkochte auto van de Verenigde Staten, maar ook van de wereld. Pick-uptrucks zijn sowieso erg in trek in de VS en Tesla kwam deze maand dan ook met een concurrent: de Cybertruck.
Tesla-topman Musk richtte zijn pijlen vrijwel direct op het Ford-model door op Twitter een filmpje te delen. De beelden moeten de enorme trekkracht van de Cybertruck demonstreren. Het nieuwe model lijkt vrijwel moeiteloos heuvelopwaarts een Ford F-150 weg te slepen.
Niks bijzonders
Volgens astrofysicus Neil deGrasse Tyson is dat echter niet zo'n prestatie. Tyson wijst op het feit dat de achterwielaangedreven Ford onbeladen was, waardoor er minder gewicht op de achteras rustte. "Dit wedstrijdje was er meer een van grip dan kracht", reageerde de astrofysicus.
Een elektrische auto, dus ook de Cybertruck, is van zichzelf vaak al zwaarder dan een wagen met een verbrandingsmotor. Hierdoor zou de Tesla voor en achter meer grip hebben gehad en daardoor minder moeite hebben gehad om de Ford weg te slepen.
"Geef de Ford de maximale belading, zodat deze zijn maximale grip heeft en trek hem dan nog maar eens de heuvel op", daagde Tyson Musk uit. De Tesla-CEO beloofde afgelopen nacht direct de uitdaging aan te gaan.
Sunny Madra, het hoofd van de mobiliteitsafdeling van Ford, deed ook van zich spreken en vroeg Musk appels met appels te gaan vergelijken. "Bring it on (kom maar op, red.)", antwoordde Musk.
Nee, gewoon een kleiner model van de Cybertruck. Plaats voor 4 personen i.p.v. 6 en geen 6 meter lang maar tussen de 4,5 en 5 meter lang.quote:Op maandag 25 november 2019 22:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is een elektrische bobcat, Koop die dan een.
Pas nadat de ford al naar achteren ging gaf de ford gas zo kan ik ook winnen.quote:Op dinsdag 26 november 2019 11:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De "tug of war" tussen een F150 en een Cybertruck zal opnieuw gedaan worden. Dit x met een beladen F150. De banden die gebruikt worden spelen trouwens ook een belangrijke rol als het om grip op het wegdek gaat. Volgens mij moeten voor een goede vergelijking zowel de gewichten als de banden gelijk zijn.
Ford-challenges-tesla-to-an-apples-to-apples-truck-tug-of-war
Het is een vorm van goedkope reclame want Tesla geeft daar 0,0 aan uit en gebruikt andere methoden om in de aandacht te komen. Ze wisten dat er ofwel tegengeluid zou komen danwel dat Ford de strijd niet zou willen aangaan. Om het even hoe, Tesla heeft zich in de publiciteit gewerkt.quote:Op dinsdag 26 november 2019 15:40 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Beetje lame dat tesla de boel zo nept..
Na Daimler gaat dus ook Audi mensen ontslaan om de omslag naar het elektrisch rijden te kunnen maken. De angst voor ontslaggolven bij toeleveringsbedrijven van de autoindustrie in Duitsland zit er ondertussen goed in. Zij zijn vooral in ICE technieken gespecialiseerd.quote:Audi zet 9.500 werknemers op straat om flink te bezuinigen
Automaker Audi, onderdeel van Volkswagen Group, gaat de komende jaren flink in de kosten snijden. Door de bezuiniging verdwijnen in totaal 9.500 banen, ruim 10 procent van het hele personeelsbestand van Audi, bevestigt de automaker dinsdag.
Door onder meer flink in het personeelsbestand te snijden hoopt Audi 6 miljard euro te besparen. Dit geld wil de automaker vervolgens weer gebruiken om te investeren in het elektrisch maken van het wagenpark, schrijft het bedrijf.
"Met dit plan (Audi.Toekomst, red.) tackelen we structurele problemen binnen het bedrijf om Audi voor te bereiden op toekomstige uitdagingen", schrijft Audi-topman Bram Schot.
Vorige week zei Schot al in gesprek met NU.nl dat de transformatie van Audi naar elektrisch rijden geen eenvoudige klus was. "Elektrificatie trekt een wissel op je investeringsplan. Daarnaast zit er op een elektrische auto nog altijd wat minder marge, terwijl je wel gewoon de toekomst van je bedrijf moet financieren", aldus Schot.
Audi is overigens niet het enige bedrijf dat flink bezuinigt om de transformatie naar elektrisch rijden te bewerkstelligen. Op 14 november zei Daimler, bekend van onder meer Mercedes-Benz, ook mensen op straat te zetten voor de elektrificatie van het wagenpark.
quote:Aktionstag der IG Metall Zulieferer vor "Mega-Rausschmiss"?
Im Autoland knirscht es gewaltig: Beschäftigte bei Zulieferern und Konzernen haben Angst vor dem "Mega-Rausschmiss". Nach Jahren des Booms haben die Unternehmen harte Sparkurse ausgerufen.
Mehr als 800.000 Beschäftigte sind in Deutschland im Autosegment tätig, etwa ein Viertel von ihnen arbeitet in der Herstellung von Motoren und Getrieben. Kommt wirklich das Ende des Verbrennungsmotors, so werden diese Arbeitsplätze überflüssig, denn E-Fahrzeuge haben weder Motoren noch Getriebe. Aber sie brauchen Kältemittelleitungen.
quote:Ford says it has nothing to prove to Tesla in F-150 vs Cybertruck tow battle
It seems Madra’s tweet wasn’t meant to be a serious challenge, but a “tongue in cheek” troll, according to Ford.
“Sunny’s tweet was tongue in cheek to point out the absurdity of Tesla’s video, nothing more,” a Ford spokesperson said in an email to TechCrunch. “With America’s best-selling truck for 42 years, we’ve always focused on serving our truck customers regardless of what others say or do. We look forward to our all-new F-150 hybrid coming next year and all-electric F-150 in a few years.”
Perhaps, Ford will change its mind. But for now, the tow battle rematch will be left to Tesla.
twitter:elonmusk twitterde op dinsdag 26-11-2019 om 03:49:52@kimpaquette @neiltyson Sure, will aim to do this next week reageer retweet
quote:Ford Mustang Mach-E First Edition Already Sold Out
Ford will make about 50,000 units of the Mustang Mach-E during the electric SUV’s first year of production, and it will understandably prioritize customer deliveries of the First Edition. The first vehicles will start arriving in late 2020
twitter:elonmusk twitterde op maandag 18-11-2019 om 06:13:09@Ford Congratulations on the Mach E! Sustainable/electric cars are the future!! Excited to see this announcement from Ford, as it will encourage other carmakers to go electric too. reageer retweet
Volgend jaar 10% van de totale verkoop aan autos volledig elektrischquote:Tesla Model 3 in november bestverkochte auto in Nederland
Van de Tesla Model 3 zijn in november 3.979 exemplaren op kenteken gegaan in Nederland, blijkt uit het maandelijkse overzicht van de RAI Vereniging en BOVAG. De volledig elektrische auto ligt op koers om het bestverkochte model van 2019 te worden.
Tot en met november zijn dit jaar al 17.871 exemplaren van de Tesla Model 3 geregistreerd, tegenover 12.565 stuks van de Volkswagen Polo. Die auto eindigde in november met 1.430 exemplaren op nummer twee. De nieuwe Renault Clio maakt met 1.096 stuks de top drie van vorige maand compleet.
Volkswagen was in november het bestverkochte merk. De Duitse fabrikant zette 4.496 nieuwe auto's op kenteken. Het succes van de Model 3 bezorgde Tesla de tweede plaats. Het derde merk van Nederland in november was Renault.
Wel denken de brancheorganisaties dat volledig elektrische auto's in 2020 een aandeel van 10 procent in de verkoop zullen halen.
quote:ANWB: Meerderheid Nederlanders wil elektrisch gaan rijden
Bijna zes op de tien mensen wil op termijn overstappen naar een elektrische auto. Dat schrijft belangenclub ANWB woensdag in een rapport. Waar elektrisch rijden eerst alleen was weggelegd voor zakelijke rijders en mensen met hoge inkomens, verwacht de ANWB dat ook mensen uit lagere inkomensklassen vanaf 2020 elektrische auto's kunnen aanschaffen.
56 procent van de Nederlanders zegt elektrisch te willen gaan rijden. 5 procent van de ondervraagden geeft aan al binnen twee jaar over te willen stappen.
De belangenvereniging voor automobilisten schrijft dat in het verleden veel mensen de overstap naar elektrische auto's wel wilden maken, maar door de hoge prijs van elektrische auto's er uiteindelijk toch van af zagen. Ook stapten maar weinig mensen over, omdat particulieren over het algemeen niet bekend zijn met overheidsregelingen die de aanschaf van een dergelijke auto aantrekkelijker maken.
Dat verandert in 2020, stelt de vervoerdersorganisatie. Dan komen er meer 'betaalbare' elektrische auto's op de markt, schrijft de ANWB. Zo komen er diverse kleine modellen onder de 30.000 euro op de markt en groeit vooral het segment tussen de 30.000 en 40.000 euro volgend jaar aanzienlijk.
quote:Prijs accupakketten voor elektrische auto's per kilowattuur fors gedaald
Waar de prijs van een accupakket in 2010 nog boven de 1.100 dollar per kilowattuur lag, is dat inmiddels gedaald tot 156 dollar (bijna 141 euro) per kilowattuur. Naar verwachting komt de prijs per kilowattuur in 2023 rond de 90 euro uit.
quote:Zwaar jaar voor auto-industrie: wereldwijd ruim 80.000 banen geschrapt
De autosector zit ook midden in de overgang van traditionele verbrandingsmotoren naar een meer geëlektrificeerd wagenpark, waar hoge kosten mee gemoeid zijn. Daimler en Audi voerden de elektrificatie van het wagenpark beide aan als argument om in de kosten te moeten snijden.
quote:Brussel geeft groen licht voor miljardeninvestering in batterijproductie
De Europese Commissie heeft maandag toestemming gegeven voor 3,2 miljard euro overheidssteun in een samenwerkingsproject voor onderzoek naar en ontwikkeling van batterijen. Het gaat hier bijvoorbeeld om lithiumbatterijen voor elektrische auto's.
Het geld komt van België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Zweden en Italië. De zeven lidstaten denken met het miljardenpakket nog eens 5 miljard euro los te peuteren aan private investeringen.
Het project van de zeven landen maakt onderdeel uit van de Europese Batterij Alliantie (EBA), een Europees project dat in leven is geroepen om de Europese Unie minder afhankelijk te maken van onder meer autobatterijen uit Azië en Noord-Amerika door ze zelf te gaan produceren.
"Batterijproductie in Europa is van strategisch belang voor onze economie en gemeenschap, vanwege het potentieel van schoon vervoer, werkgelegenheid, duurzaamheid en concurrentie", aldus Margrethe Vestager, Eurocommissaris Mededinging.
Ik neem aan dat als 1e de duurdere versies M3 geproduceerd worden omdat daar de meeste marge op zit en daarna de goedkoper versies.quote:Eerste Tesla Model 3’s uit Chinese gigafactory in ontvangst genomen
De levering vond plaats tijdens een speciaal opgezette ceremonie. Daarmee wilde Tesla niet alleen aangeven dat het nu daadwerkelijk auto’s kan bouwen en leveren, maar het wilde ook het startsein geven voor de massaproductie. De eerste in gigafactory 3 massa-geproduceerde Model 3’s komen begin 2020 op de weg. Het doel is om voor het einde van 2020 150.000 Chinese Tesla’s te leveren. Als dat volume gehaald wordt, dan is het mogelijk dat de fabrikant de prijs van de elektrische auto verlaagt. Dit liet het bedrijf onlangs weten.
De Tesla model 3 is de bestverkochte auto in 2019quote:Eindejaarssprint: 1 op de 3 nieuwe auto's in december is een Tesla
Door veranderende bijtellingsregels is er een ware run op de Tesla Model 3 in de laatste maand van het jaar. In december alleen al zijn er een dikke 11.000 van op kenteken gezet in Nederland. Dat is veel meer dan in andere maanden, al grijpen sommigen mis bij de eindejaarsdeadline.
"Dat wordt druk bij de superchargers", twittert Maarten Steinbuch, professor aan de TU Eindhoven, vanmiddag. Hij doelt op de cijfers van elektrische auto's die geregistreerd zijn in Nederland, te volgen via Kentekenradar.
Tot en met gisteren zijn er in de maand december zo'n 33.000 auto's verkocht. Maar liefst 11.000 daarvan zijn een Tesla Model 3. Ter vergelijking: in november waren dat er een krappe 4.000, in oktober nog geen 300. Ook september was een goede maand voor Tesla, met bijna 6000 Model 3's.
In totaal rijden er nu zo'n 29.000 Model 3's rond in Nederland, waarvan 11.000 dus afgelopen maand zijn verkocht.
Andere regels
De reden? De veranderende regels voor de bijtelling van elektrische lease-auto's. Nu geldt voor auto's tot 50.000 euro nog een bijtelling van 4 procent; in 2020 wordt dat 8 procent tot een waarde van 45.000 euro. Boven dat bedrag gaat een bijtelling van 22 procent gelden.
Iedereen die nog deze maand via zijn werkgever een auto leaset, profiteert de komende vijf jaar van het lagere bijtellingstarief. Die periode van 60 maanden gaat namelijk in op de 'datum van eerste toelating': de dag waarop de auto voor het eerst gebruikt wordt.
Drukte in havengebied
De Tesla Model 3 valt met een prijs vanaf zo'n 48.000 euro precies in de juiste prijsklasse. Het is dan ook druk in de Amsterdamse Koopman Car Terminal waar de auto's opgehaald kunnen worden. Honderden autobezitters komen opgewonden hun nieuwe bolide ophalen.
quote:Britse politie alweer klaar met elektrische auto
Boeven die ontsnappen en traag opladende accu's zorgen ervoor dat Britse politiekorpsen een enorme hekel hebben gekregen aan hun elektrische politieauto's. Voor het echte politiewerk blijken ze ongeschikt.
Volgens politierapporten worden de 448 elektrische politieauto's momenteel vooral gebruikt voor zogeheten ‘niet-dringende verplaatsingen’ en woon-werkverkeer van afdelingshoofden. Voor het echte politiewerk zijn de elektrische modellen van BMW en Mitsubishi volgens de Britse politiekorpsen niet geschikt.
Het belangrijkste nadeel is, zo wordt in de rapporten vermeld, dat ze traag opladen. Bij een noodoproep zijn ze niet meteen beschikbaar en ze blijken ook onbruikbaar bij snelle achtervolgingen. Ook de rijdynamiek wordt door de politiediensten beklaagd, evenals de overijverige rijhulp-assistenten.
Volgens de korpsen is de actieradius niet groot genoeg om een hele dienst mee te gaan.Bij achtervolgingen komen ze vaak tekort door de beperkte maximumsnelheid en de automatische stopfunctie wanneer een aanrijding dreigt.
https://www.ad.nl/auto/br(...)ische-auto~ac79c84b/
Waarom ze dan voor deze EV's kiezen is merkwaardig. Als ze snelle wagens willen hebben met een grotere actieradius en die kunnen snelladen dan is er wel degelijk een alternatief. Het zal wel niet binnen het budget vallen neem ik aan.quote:Op maandag 30 december 2019 20:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Voor het echte politiewerk zijn de elektrische modellen van BMW en Mitsubishi volgens de Britse politiekorpsen niet geschikt.
Idealistische motieven zullen wel een rol hebben gespeeld.quote:Op maandag 30 december 2019 20:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waarom ze dan voor deze EV's kiezen is merkwaardig. Als ze snelle wagens willen hebben met een grotere actieradius en die kunnen snelladen dan is er wel degelijk een alternatief. Het zal wel niet binnen het budget vallen neem ik aan.
Het meest zorgwekkende is wel dat ze de BEV techniek ingekocht hebben. Dus nog geen know how in huis.quote:Op zondag 5 januari 2020 02:18 schreef Digi2 het volgende:
Er zijn in november 2019 slechts 19 Mercedes EV's verkocht in Duitsland. Ondanks de lange ontwikkeltijd is Mercedes-Benz er niet in geslaagd om een concurrerende elektrische wagen te bouwen. Dat is teleurstellend vooral omdat Benz de concurrentie met import Teslas al niet blijkt aan te kunnen, laat staan als Tesla straks in Duitsland zelf de autos gaat produceren.
Slechts 19 auto's in een maand verkocht, ‘eerste elektrische Mercedes is een flop’
quote:De prijs van een nieuwe benzineauto gaat de komende jaren duizenden euro's omhoog en dat komt vooral omdat autobouwers de winsten daaruit willen investeren in elektrisch rijden.
Dat zegt Rotterdammer Bram Schot zaterdag in De Telegraaf. De 58-jarige Schot is tot 1 april topman bij het Duitse merk Audi.
"Een elektrische auto is nu duurder, maar de prijzen van benzine- en dieselauto’s gaan ook omhoog. Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3000 tot 5000 euro.”
Daarnaast verwacht hij, zonder concrete namen te noemen, dat een aantal automerken zal verdwijnen omdat de bouwers de overgang naar elektrisch rijden niet kunnen betalen.
In de VS vervallen de federale subsidies dit jaar voor Tesla (dit was $1,875 per auto). Of het vervallen van de subsidies een groot effect heeft op de verkoopcijfers van met name de M3 en straks de MY in de VS gaan we zien dit jaar. In de VS is benzine veel goedkoper dan in europa waardoor het een competativer markt is voor EV's.quote:Tesla levert meer auto's dan verwacht, aandeel stijgt verder
Tesla heeft in het vierde kwartaal meer auto's geleverd dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf zegt wereldwijd 112.000 auto's geleverd te hebben, ruim boven de 105.000 die analisten hadden verwacht. Hierdoor steeg de aandelenkoers van het bedrijf van Elon Musk opnieuw naar een recordhoogte.
Met het vierde kwartaal erbij heeft Tesla in 2019 ongeveer 367.500 elektrische auto's geleverd. Hiermee heeft het bedrijf zijn eigen doel bereikt; Tesla wilde in 2019 namelijk tussen de 360.000 en 400.000 auto's leveren.
Ik vermoed eerder financiele motieven. Deze auto's werden met een korting aangeboden bij de uitbesteding en bij uitbestedingen wordt alleen naar prijs gekeken.quote:Op maandag 30 december 2019 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Idealistische motieven zullen wel een rol hebben gespeeld.
Aanbesteding.quote:Op zondag 5 januari 2020 15:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik vermoed eerder financiele motieven. Deze auto's werden met een korting aangeboden bij de uitbesteding en bij uitbestedingen wordt alleen naar prijs gekeken.
Mwah, er is al een overtreffende trapquote:Op zondag 5 januari 2020 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aanbesteding.
Er is in ieder geval niet gekeken naar de praktische kant van het verhaal. De i3. Weinig EV’s die zo de plank missloegen.
quote:Once-deemed ‘Tesla killer’ Mercedes EQC flops with 55 units sold in Germany to date
Tesla appears poised to extend its reach into the heart of Das Auto, but it seems like Mercedes-Benz, a member of the old guard, may not be up to the task of meeting the young electric car maker’s challenge head-on. Daimler, for one, seems to be struggling in its home court, selling only 55 units of the its first all-electric SUV, the once-deemed “Tesla Killer” Mercedes-Benz EQC, since it was released in Germany.
19 in NL (met de 4% nog).quote:Op zondag 5 januari 2020 16:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Mwah, er is al een overtreffende trap
[..]
De ID3 van VW lijkt me serieuzer concurrentie kandidaat voor de M3. De max 50 Kwh supercharging is vermoedelijk wel een nadeel voor een aantal potentiele klanten. Voor de Nissan Leaf is de ID3 eerder een concurrent naar mijn idee.quote:Op maandag 6 januari 2020 07:42 schreef nils7 het volgende:
[..]
19 in NL (met de 4% nog).
Helaas snappen die merken het gewoon niet.
Ze komen met een product dat nog inferieur is aan een Model S uit 2013! (2012 eigenlijk maar toen reed die hier nog niet rond).
Ik heb me nog niet verdiept in de ID3 moet ik eerlijk zijn maar kan dat ding dus niet fastchargen?quote:Op maandag 6 januari 2020 08:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De ID3 van VW lijkt me serieuzer concurrentie kandidaat voor de M3. De max 50 Kwh supercharging is vermoedelijk wel een nadeel voor een aantal potentiele klanten. Voor de Nissan Leaf is de ID3 eerder een concurrent naar mijn idee.
quote:Rapid charging is possible through a CCS connection (expected). The maximum rapid charge power is 125 kW. The battery can't be charged continuously at this power. In an average rapid charge session the average charge power will be around 100 kW. This charges the battery from 10% to 80% in around 35 minutes. A rapid charge like this will add about 195 miles of range.
50 Kwh charging is voor zowel de Leaf als de ID3 de max volgens mij.quote:Op maandag 6 januari 2020 08:42 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik heb me nog niet verdiept in de ID3 moet ik eerlijk zijn maar kan dat ding dus niet fastchargen?
Ik weet zelfs van de Leaf dat ie dat maar 1x per dag kan.quote:Op maandag 6 januari 2020 08:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
50 Kwh charging is voor zowel de Leaf als de ID3 de max.
https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Standard-Rangequote:Op maandag 6 januari 2020 08:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik weet zelfs van de Leaf dat ie dat maar 1x per dag kan.
Naar Spanje rijden er mee, zit er niet eens in of je moet een Engelen geduld hebben.
Maar waar heb je dat van die ID3 vandaan, ik lees (na een vluchtige google) andere dingen.
Maar dat is wel een issue als het echt maar 50KwH is
Zal veel mensen niet verteld worden maar dat is echt 1/3 van een Model 3.
Daar had ik mijn quote net vandaan.quote:Op maandag 6 januari 2020 08:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Standard-Range
Velen kunnen grotendeels voldoen met thuis en op de zaak laden. Op vakantie kan het wel een dingetje zijn als je groter afstanden wilt afleggen. Als je in een apartement woont en niet over eigen laadmogelijkheden beschikt valt een Leaf of ID3 al snel af en blijft een M3 over.quote:Op maandag 6 januari 2020 08:56 schreef nils7 het volgende:
[..]
Daar had ik mijn quote net vandaan.
Na ja ruim 260 km in 45 minuten was heel snel in 2015
Beetje een nadeel dat die ID3 de basis is voor heel veel modellen.
Dus dat snelladen niet heel snel verbeterd gaat worden vrees ik
Gaan weer heel veel mensen teleurgesteld worden in EV's terwijl ze enkel de verkeerde auto hebben genomen (leasen vast in NL).
Dat klopt, maar vaak loop je tegen dit soort limieten aan bij grotere afstanden.quote:Op maandag 6 januari 2020 09:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Velen kunnen grotendeels voldoen met thuis en op de zaak laden. Op vakantie kan het wel een dingetje zijn als je groter afstanden wilt afleggen. Als je in een apartement woont en niet over eigen laadmogelijkheden beschikt valt een Leaf of ID3 al snel af en blijft een M3 over.
Wat is er mis met de i3? (een vriendin heeft deze net 2e hands gekocht)quote:Op zondag 5 januari 2020 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aanbesteding.
Er is in ieder geval niet gekeken naar de praktische kant van het verhaal. De i3. Weinig EV’s die zo de plank missloegen.
Weinig range en weinig rijplezier. Plus teveel een futuristisch uiterlijk.quote:Op maandag 6 januari 2020 09:23 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Wat is er mis met de i3? (een vriendin heeft deze net 2e hands gekocht)
quote:Tesla begins clearing trees at German Gigafactory 4 site ahead of groundbreaking event
Crews in Germany have started preparations for the groundbreaking of Tesla’s Gigafactory 4. Recently-shared videos from the piece of land in Grünheide, Germany revealed that some trees are currently being cut down to make way for the upcoming electric car production plant.
Footage from @Gf4Tesla on Twitter shows trees being removed from the area along with the sounds of multiple chainsaws in the background. Trees must be removed from the forest by February 27, according to an environmental report on Gigafactory 4.
The report also indicates that a key focus is protecting the site’s extensive inhabitance of wildlife. Tesla must also set up reptile protection fences in January and perform a mandatory inspection of local caves to protect bats. Tesla seems focused on doing as little environmental damage as possible considering they are replanting three times as many trees and taking wildlife into consideration before starting the deforestation process.
quote:Tesla daagt hackers uit: kraak Model 3 en win honderdduizenden dollars
Hackers die de Tesla Model 3 weten te kraken, kunnen honderdduizenden dollars winnen. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's doet in 2020 opnieuw mee aan de hackwedstrijd Pwn2Own, maakt de organisatie bekend.
De hoofdprijs van 500.000 dollar (450.000 euro) gaat naar een hacker die malafide software op drie verschillende systemen van de Tesla-auto kan laten draaien.
Door de vergrijzing verdwijnen er sowieso al werknemers uit de sector en daarnaast kan men oudere overtalligen met een vroegpensioen sturen zoals ook in de kolenindustrie is gebeurt. Mits de overgang maar niet al te snel verloopt zal de schade meevallen.quote:'400.000 Duitse banen op de tocht door overstap naar elektrisch rijden'
Door de overstap naar elektrisch rijden kunnen tot 2030 zo'n 410.000 arbeiders in Duitsland hun baan verliezen, schrijft Handelsblatt maandag. De Duitse zakenkrant baseert zich op een rapport van NPM, de adviesraad van de Duitse federale overheid voor de introductie van elektrische voertuigen.
Alleen al bij de productie van onder meer verbrandingsmotoren en -onderdelen zouden in de komende tien jaar 88.000 banen kunnen verdwijnen.
Tsja, na al het gehype over Tesla-killer voertuigen is dit een Wake-up call voor alle traditionele autofabrikanten. Zij dreigen de weg van de dodo te gaan.quote:Volkswagen-topman: We worden het nieuwe Nokia als we niet snel veranderen
Volkswagen-topman Herbert Diess waarschuwt dat de Duitse automaker het nieuwe Nokia kan worden wanneer het bedrijf niet snel met de tijd meegaat. De Finse telefoonproducent domineerde tot halverwege 2011 de smartphonemarkt, maar werd daarna aan alle kanten voorbijgestreefd door concurrenten als Apple, Samsung en Huawei.
Diess deed de uitspraak donderdag na een vergadering met Volkswagen-bestuurders van over de hele wereld. Volgens de topman moet Volkswagen om te overleven afstand nemen van zijn rol als traditionele automaker en zich meer als techgroep manifesteren.
"De toekomst van Volkswagen ligt uitsluitend in de digitale techwereld en we hebben nog veel inhaalwerk te doen om de volledige potentie van onze groep te mobiliseren", aldus Diess. Het tempo van deze verandering ligt momenteel te laag, zegt hij. "Als we in dit tempo blijven transformeren, wordt het erg lastig om groot te blijven."
Diess haalt de elektrische automaker Tesla aan als modern bedrijf. Het bedrijf van miljardair Elon Musk is veel minder groot als het om autoverkopen gaat, maar zit volgens Diess qua beurswaarde op ongeveer dezelfde hoogte.
"De auto wordt het belangrijkste 'mobiele apparaat'. Wanneer we dat doorhebben, dan snappen we waarom analisten Tesla zo hoog waarderen", aldus de Volkswagen-topman.
Begrijpelijk vanuit concurrentie oogpunt naar de andere merken. Wel heel erg jammer, dit gaat ze tegelijk heel veel klanten kosten gezien er maar weinig VAG EV's rondrijden.quote:Ionity verontwaardiging, terecht of niet?
Gisteren maakte Ionity hun nieuwe tarieven bekend een einde aan het tijdelijke tarieven van ¤8,- per sessie. Gelijk het hele internet boos, zowel op Twitter als op Facebook. Er wordt zelfs met krachttermen opgeroepen tot boycots, vanwege de sterk gestegen tarieven. Maar er is ook ruimte voor nuance.
De verontwaardiging gaat voornamelijk om het gast-tarief wat Ionity in rekening gaat brengen door heel Europa: ¤0,79/kWh.
Fan-art van social media
Oorzaak
Waar komt deze (selectieve) verontwaardiging vandaan? Allego vraagt bijvoorbeeld al jaren ¤0,69 per kWh voor zijn DC snelladers en daar wordt ook wel eens over gemopperd, maar dat geeft veel minder ophef.
De oorzaak is tweeledig. Enerzijds komen er met name voertuigen bij Ionity die van de hoge snelheden van hun High-Power-Chargers (HPC's) gebruik kunnen maken. Onder andere Jaguar i-Pace's en Tesla Model 3's.
Gewenning?
Deze auto's zijn allebei geïntroduceerd in een periode dat Ionity ¤8,- per lading kostte en daar zijn deze berijders gewend aan geraakt. Het is een gunstig tarief, het volledaden van een i-Pace van 0 naar 100% kost je nu ¤8,- per keer, omgerekend minder dan 9 cent per kWh.
Het opladen van een Tesla Model 3 Long range van leeg naar vol gaat per 1 februari nu ¤57,- kosten, een prijsverhoging van 700%. Met een Jaguar i-Pace volladen loopt het zelfs op tot ¤71,-, een prijsstijging van bijna 900%.
Geen wonder dat mensen gaan klagen, zou je zeggen. Toch is het is een vrije markt, en deze markt zien we hier aan het werk.
Terugverdienen
Een station met vier tot acht 350kW High Power Chargers kost serieus geld. Grofweg 1 miljoen per station. Als je er in een paar jaar 400 neerzet begrijpt iedereen dat je die dingen een keer wilt terugverdienen. Met ¤8,- per sessie voor iedereen gaat dat veel te lang duren. Bovendien worden de batterijpakketten steeds groter en dat maakt de business case ongunstiger.
Is ¤0,79/kWh een goed tarief is om deze kosten terug te verdienen? Misschien wel, al vraag ik me af of het moment van introductie niet te vroeg is.
Nieuwe tarieven per 1 februari 2020
Voortrekken van Duitse auto's
De investeerders in Ionity hebben in elk geval goed naar Tesla gekeken en geven korting aan eigenaren van laadpassen die in abonnementsvormen verkocht worden bij hun auto's. Berijders van deze auto's krijgen via merkgebonden laadpassen lagere tarieven:
Audi en Porsche: ¤0,33 / kWh,
BMW: ¤0,30/kWh
Mercedes/Daimler: ¤0,29/kWh
Volkswagen: ¤8,40 per lading.
De vraag is of Ionity expres de niet-Duitse auto bij de stations wegjaagt met dit 'gast tarief'. Natuurlijk is het netwerk van de Duitsers en willen zij maximale vrije stations voor 'hun' auto's.
Maar of dit de juiste manier is....
Alternatieven
Voor de kostenbewuste berijders zijn er alternatieven. Tesla rijders zullen waarschijnlijk vaker gaan laden bij de Superchargers voor ¤0,25 - ¤0,35 per kWh, rijders van alle andere merken auto's kunnen natuurlijk altijd bij Fastned en Allego terecht.
Daarnaast is er voorlopig nog het aanbod van Maingau voor ¤0,35 bij Ionity, al staat dit tarief ook onder druk en zal dat ook een keer eindigen. Verder heb je in heel Europa nog steeds honderden DC laders van supermarktketens, al zijn deze vaak wel beperkt tot 50kW.
We zullen zien hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Stay tuned.
Denk dat Tesla rijders over het algemeen toch al SuC gebruiken, die enkelingquote:Op vrijdag 17 januari 2020 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
https://goedkoperrijden.b(...)terecht-of-niet.html
[..]
Begrijpelijk vanuit concurrentie oogpunt naar de andere merken. Wel heel erg jammer, dit gaat ze tegelijk heel veel klanten kosten gezien er maar weinig VAG EV's rondrijden.
Daarnaast betekend dit weer een hogere load op de toch al veels te drukke (daardoor en te trage) Tesla SuC locaties
Met deze tarieven zijn mijn bezoeken aan IONITY in iedergeval verleden tijd.
[ afbeelding ]
Ik vraag mij af of IONITY ook checked of er daadwerkelijk een Audi staat te laden als er een sessie wordt met een Audi MSP laadpas.
In Maart krijgen we onze Citigo Iv, het zou natuurlijk mooi zijn als ik met een VAG pasje mijn Tesla kan laden
Voor de rijders anders dan Tesla is dit overigens extra vervelend, gezien deze geen (goed) alternatief hebben.
Mijn voorkeur ging toch echt uit naar IONITY, betrouwbaar betaalbaar en vele malen sneller en minder druk dan bij de SuC.quote:Op vrijdag 17 januari 2020 14:18 schreef nils7 het volgende:
[..]
Denk dat Tesla rijders over het algemeen toch al SuC gebruiken, die enkeling
Ionity is er pas net plus het is vele malen goedkoper via SuC (buiten het feit dat de navi geen rekening houdt met Ionity).
Wel jammer voor andere EV's en de adaptatie er van.
Er zijn nog steeds staten in de VS die vanwege een sterke ICE autolobby de verkoop van auto's zonder dealers verbieden waardoor de verkoop van Tesla's daar tegen een flink obstakel aanloopt.quote:Tesla settles suit, will open stores in Michigan
Tesla will be able to sell and service its vehicles in the back yard of Detroit’s three automakers under a lawsuit settlement, a person briefed on the matter says.
The settlement between the Michigan Attorney General and Tesla is likely to be announced Wednesday, says the person who asked not to be identified because terms of the deal haven’t been made public.
The settlement would end a Tesla lawsuit against the state over a law that banned company owned stores and stopped Tesla from opening service centers.
The settlement could cause other states that have stopped Tesla from selling to follow suit.
Kunnen andere EV's ook laden bij Tesla chargers, beperkt dat de beschikbaarheid van Tesla chargers of is dat nog niet aan de orde?quote:Op vrijdag 17 januari 2020 15:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Mijn voorkeur ging toch echt uit naar IONITY, betrouwbaar betaalbaar en vele malen sneller en minder druk dan bij de SuC.
De sitatues bij de SuCs met de huidige drukte, waarbij je soms moet wachten totdat er ruimte vrij is en vervolgens de snelheid moet delen is verre van optimaal.
Voor de vakantie had ik een uitgestippeld met waar mogelijk IONITY, als je dan een paar keer de IONITY snelheden gewend bent en je komt bij BE Verviers aan bij een VOL SuC, waarbij je en moet wachten totdat er een stall vrij is en vervolgens met slechts 65kW kan laden dan is dat toch even slikken.
Het wordt tijd dat de V3's (zeker in de Benelux) snel geïmplementeerd worden.
De superchargers zijn Tesla only, andere merken kunnen hier niet laden. De drukte komt echt door de toename van het aantal Tesla's op de weg.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 20:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Kunnen andere EV's ook laden bij Tesla chargers, beperkt dat de beschikbaarheid van Tesla chargers of is dat nog niet aan de orde?
Voor 30km?quote:Op dinsdag 21 januari 2020 23:44 schreef BEFEM het volgende:
Sprak net iemand met een Audi A3 hybride. Kan in de zomer 30 km electrisch rijden maar sleept wel 400 kilo aan batterij en elektromotor mee.
En lage bijtelling. Wat een klucht.
Dat kan niet kloppen. Accu plus motor is bij de Tesla M3 LR iets meer dan 500 kg en daar kom je bijna 600 km ver mee als je wil.quote:Op dinsdag 21 januari 2020 23:44 schreef BEFEM het volgende:
Sprak net iemand met een Audi A3 hybride. Kan in de zomer 30 km electrisch rijden maar sleept wel 400 kilo aan batterij en elektromotor mee.
En lage bijtelling. Wat een klucht.
quote:Dankzij deze accu komt u in stadsverkeer volgens de WLTP-verbruiksnorm minstens 40 kilometer ver op stroom.
https://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.phpquote:Gewichten
Massa rijklaar: 1630 kg
Weet niet of het een goede vergelijking is maar scheelt 355 kilo voor 40 km elektrisch rijden (in de zomer waarschijnlijk).quote:Specificaties
Audi A3 Sportback 1.0 TFSI S-Tronic
Gewicht
1275 kg
In de A3 etron ligt een 1.4. Daarnaast is hij completer uitgevoerd en accessoires tellen ook mee met het rijklaargewicht.quote:Op woensdag 22 januari 2020 17:44 schreef BEFEM het volgende:
Ben geen auto expert en het zal vast niet precies kloppen wat die zei maar dit kan ik vinden.
https://www.audi.nl/nl/we(...)portback-e-tron.html
[..]
[..]
https://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php
[..]
Weet niet of het een goede vergelijking is maar scheelt 355 kilo voor 40 km elektrisch rijden (in de zomer waarschijnlijk).
Tis in ieder geval een klucht als ik het zo zie
https://www.autoweek.nl/c(...)-hou-dat-stinkbusje/quote:Zo duikelde de verkoop van de Model 3 dus van bijna 30.000 over heel 2019 naar 36 deze maand. ‘Wie had dat gedacht?’, citeren wij met gepaste ironie een bekende tv-commercial. Zo kwetsbaar is de EV-markt dus. Bij vier procent happen de vissen massaal, bij acht haken ze af. Het is de zoveelste indicatie dat de energietransitie zonder een duurzaam en langlopend stimuleringsbeleid gedoemd is vast te lopen.
Daar voeg ik mijn stelling aan toe dat dit beleid pas draagvlak krijgt wanneer het zich ook eindelijk eens richt op automobilisten met beperkte financiële middelen. Die zien EV’s al naar gelang hun politieke invalshoek nu ofwel als linkse hobby of als subsidiesnoepgoed voor de rijken. Vergeet niet dat zij in de meeste gevallen niet van enig fiscaal voordeel hebben kunnen profiteren. Tot de Tesla-league zullen ze nimmer doordringen, de modale en ondermodale inkomens die nu de hete adem van de politiek in de nek voelen, vooral in grote steden die met ambitieuze milieuprogramma’s de doodsteek toedienen aan om te beginnen hun bejaarde diesels.
Ik kwam er in Amsterdam een kennis tegen uit mijn thuishaven, die van de schone kunsten. Hij is componist van hedendaagse klassieke muziek, muziek waar een groot publiek slecht aan kan wennen. In die sector is geen droog brood meer te verdienen. K. heeft het nog getroffen. Een dag in de week geeft hij les aan de andere kant van het land. Hij rijdt op en neer met zijn Mercedes V-klasse. Maar vanaf mei dit jaar mag hij met de antieke dieselbus zijn stad niet meer in. Shit!
Hoe verder? “Heb je geld?”, vraag ik naar de bekende weg. Natuurlijk niet. Van de 750 euro sloopvergoeding voor zijn Benz koopt hij geen schonere tweedehands, terwijl het met zijn aanzienlijke jaarkilometrage toch een jonger dieseltje zou moeten worden. En dat zou slechts uitstel van executie bieden, want dat heeft binnen een paar jaar ook een stadsverbod aan de broek. Nog erger: Op termijn moet hij van Amsterdam aan de EV, helemaal onbetaalbaar. Met de goedkoopste stroomoccasions die hij nu noch later toch niet kan betalen zou hij Groningen nooit halen.
Mijn advies is helder; jongen, hou dat stinkbusje, vind een loods of lieve kennissen met een fatsoenlijk erf op maximaal tien kilometer van de stad, fiets naar je auto en blijf het bos ontbladeren tot het totaalverbod op diesels het verhaaltje uitblaast. Voor de minder gelukkigen is er geen andere weg dan de vuile, hoe bizar kan het worden.
Ziehier het lot van de hoogopgeleide creatieven die een stad smoel geven, ziehier het lot van de natuur die ze geacht worden te redden. Ziehier, ook dat, het lot van laagopgeleide Amsterdammers met slecht betaalde banen op voor het OV moeilijk bereikbare plekken. Die worden zonder reëel alternatief uit hun auto’s gejaagd. En geen overheid zal ze lokaal of landelijk zo royaal tegemoetkomen dat ze hun steentje kunnen bijdragen aan de luchtkwaliteit, terwijl het machtige Schiphol om de hoek ongestraft blijft groeien. Van een bescheiden subsidie zullen ze straks ook geen tweedehands EV van 15.000 euro kunnen opbrengen, want 13k hebben ze evenmin in huis. En ze zullen zich nooit de Model 3 kunnen veroorloven die jongens en meisjes met solide banen sinds vorig jaar voor netto honderd euro in de maand van paal naar paal rijden. De drempel naar het grote incasseren was en blijft onneembaar. Excuses voor het Telegraaf-jargon, maar het is een schandaal.
Als het de overheid ernst is met de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark, zal het vooral aan de onderkant van de inkomenspiramide stevig moeten investeren. Dit is een ecologisch, logistiek én een sociaal vraagstuk. Voorlopig blijven EV’s voor gewone burgers veel te duur in aanschaf. Politici hebben de mond vol over de kloof tussen arm en rijk, maar ze doen er in de praktijk verduveld weinig aan – ook in dat keurig linkse Amsterdam. Ik reed op de Amsterdamse Ring, omringd door dikke, dure wagens. Die mogen wel de stad in.
Helemaal niet, ik vind het een goed artikel. Er is wel degelijk een enorm gat tussen de leaserijder met een auto van 40-50K en Jantje Modaal met zijn auto van gemiddeld 11(!) jaar oud van 3K. De reden daarvan? De graaiende overheid. Op dit tempo duurt het nog tot 2050 voor het wagenpark in NL is vergroend. Daar gaan die paar Tesla's heus geen verschil in maken. De overheid wil wel dat jij elektrisch gaat rijden maar je mag de kosten daarvoor zelf ophoesten. Zelfs dat bijtellingsvoordeel voor volledig EV is nu alweer van de baan.quote:
Fisker Karma destijds idem dito hoor, 2 liter ICE, 2 elektro motoren, zware accu en 50 km range op de accu.quote:Op woensdag 22 januari 2020 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat kan niet kloppen. Accu plus motor is bij de Tesla M3 LR iets meer dan 500 kg en daar kom je bijna 600 km ver mee als je wil.
Bij Audi lopen ze ver achter, maar niet zo extreem ver.
Dat probeer ik ook al vrij lang duidelijk te maken aan de gesubsidieerde EV rijders. Maar het feit dat er nog geen 40 Tesla's verkocht zijn in januari zegt meer dan genoeg. Het gevraarlijke hierin is dat de ICE rijder nóg meer belast gaat worden om de EV in te voeren - rendabel of niet.quote:Op zondag 2 februari 2020 10:44 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Helemaal niet, ik vind het een goed artikel. Er is wel degelijk een enorm gat tussen de leaserijder met een auto van 40-50K en Jantje Modaal met zijn auto van gemiddeld 11(!) jaar oud van 3K. De reden daarvan? De graaiende overheid. Op dit tempo duurt het nog tot 2050 voor het wagenpark in NL is vergroend. Daar gaan die paar Tesla's heus geen verschil in maken. De overheid wil wel dat jij elektrisch gaat rijden maar je mag de kosten daarvoor zelf ophoesten. Zelfs dat bijtellingsvoordeel voor volledig EV is nu alweer van de baan.
Uhuh, nu de staat niet meer betaald is het klimaat een stuk minder belangrijkquote:Op maandag 2 december 2019 18:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgend jaar 10% van de totale verkoop aan autos volledig elektrisch
Dat zegt echt helemaal niks. De verkopen zijn naar voren gehaald vanwege de verandering in de bijtelling, vandaar een run op EV's in december. Iets dat we de afgelopen jaren al vaker hebben gezien bij verandering in de bijtelling. Vervolgens is er dus geen haast meer, want er is weer 12 maanden de tijd om op basis van de huidige regels een EV te gaan rijden. In 2020 komen diverse merken met een EV op de markt, dus zullen veel potentiële EV rijders ook eerst afwachten welke opties er beschikbaar zijn. En in december 2020 hebben we gewoon weer een run op EV's. Zullen we het nieuwsbericht voor januari 2021 alvast klaarzetten?quote:Op zondag 2 februari 2020 11:03 schreef daNpy het volgende:
Dat probeer ik ook al vrij lang duidelijk te maken aan de gesubsidieerde EV rijders. Maar het feit dat er nog geen 40 Tesla's verkocht zijn in januari zegt meer dan genoeg.
De staat betaalt nog steeds. De korting op de bijtelling (veel mensen beseffen niet dat de 22% bijtelling nooit gewijzigd is, maar dat er 18% korting is gegeven) wijzigt van 18% naar 14%. Een EV van 60k is daarmee nog altijd in de bruto bijtelling bijna de helft voordeliger dan een reguliere auto o.b.v. 22%. Het is dus echt totale onzin om te stellen dat de staat niet meer betaalt.quote:Op zondag 2 februari 2020 11:03 schreef daNpy het volgende:
Uhuh, nu de staat niet meer betaald is het klimaat een stuk minder belangrijk
Blablabla mensen kopen dus nog steeds geen EV voor het klimaat, voor de techniek, omdat het mooie of betere auto's zijn, maar voor hun portemonnee. Het liefst die van een ander zelfs.quote:Op zondag 2 februari 2020 13:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zegt echt helemaal niks. De verkopen zijn naar voren gehaald vanwege de verandering in de bijtelling, vandaar een run op EV's in december. Iets dat we de afgelopen jaren al vaker hebben gezien bij verandering in de bijtelling. Vervolgens is er dus geen haast meer, want er is weer 12 maanden de tijd om op basis van de huidige regels een EV te gaan rijden. In 2020 komen diverse merken met een EV op de markt, dus zullen veel potentiële EV rijders ook eerst afwachten welke opties er beschikbaar zijn. En in december 2020 hebben we gewoon weer een run op EV's. Zullen we het nieuwsbericht voor januari 2021 alvast klaarzetten?
[..]
De staat betaalt nog steeds. De korting op de bijtelling (veel mensen beseffen niet dat de 22% bijtelling nooit gewijzigd is, maar dat er 18% korting is gegeven) wijzigt van 18% naar 14%. Een EV van 60k is daarmee nog altijd in de bruto bijtelling bijna de helft voordeliger dan een reguliere auto o.b.v. 22%. Het is dus echt totale onzin om te stellen dat de staat niet meer betaalt.
Het bleek gewoon inderdaad niet te kloppen, dus dit is een beetje mosterd na de maaltijd.quote:Op zondag 2 februari 2020 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Fisker Karma destijds idem dito hoor, 2 liter ICE, 2 elektro motoren, zware accu en 50 km range op de accu.
Met de range extender (ICE dus): 400 km extra_!
Het is allemaal nep.
Allemaal onwaar. Alles wat in december al op kenteken kon is op kenteken gezet. Dus de afleveringen in Januari zijn bijna allemaal administratief meegenomen in december.quote:Op zondag 2 februari 2020 11:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat probeer ik ook al vrij lang duidelijk te maken aan de gesubsidieerde EV rijders. Maar het feit dat er nog geen 40 Tesla's verkocht zijn in januari zegt meer dan genoeg. Het gevraarlijke hierin is dat de ICE rijder nóg meer belast gaat worden om de EV in te voeren - rendabel of niet.
Wel jammer dat ze in dat artikel een kunstenaar nemen. Willens en wetens een carriere aangaan die óók afhangt van subsidies en dan klagen dat je geen geld hebtSorry niet veel medelijden mee.
Beter hadden ze gewoon een modaal gezin die een tweedehands Golf hebben genomen.
Zoals ik al vaker aanhaal: de goedkoopste auto die wij nu rijden is nog steeds goedkoper dan de goedkoopste tweedehands Zoë om te rijden.
[..]
Uhuh, nu de staat niet meer betaald is het klimaat een stuk minder belangrijk
https://www.dvhn.nl/extra(...)anuari-25301075.html
En waarom verkoopt een Tesla dan wel goed in de VS volgens jou?quote:Op zondag 2 februari 2020 14:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Blablabla mensen kopen dus nog steeds geen EV voor het klimaat, voor de techniek, omdat het mooie of betere auto's zijn, maar voor hun portemonnee. Het liefst die van een ander zelfs.
Want als er geen debiel hoge korting op zit, kijken ze toch liever naar iets beters.
Meer niet.
Die koppeling met het milieu is er omdat dáárom gesubsidieerd wordt.quote:Overigens is die hele koppeling aan het milieu gezocht. Niemand die ooit zei dat men een Tesla koopt puur vanwege het milieu. Die mensen zijn er wel, maar het merendeel koopt een Tesla omdat het gewoon een van de fijnste auto’s is die je kan kopen en/of vanwege de lage kosten.
Voor welk bedrag kun je in de US eigenlijk een Tesla aanschaffen?quote:Op zondag 2 februari 2020 16:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En waarom verkoopt een Tesla dan wel goed in de VS volgens jou?
Het is gewoon een geweldige auto om in te rijden. Voor dat geld vind je geen fijner rijdende auto. By far!
Toch legde de Model 3 een rondje op het circuit sneller af als een BMW 330i.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:05 schreef kaasplankje het volgende:
Als je toch al niet kon rijden snap ik best dat je een Tesla by far de beste auto vind het heeft namelijk niets meer met autorijden te maken.
Dit jaar is de federal tax credit voor Tesla geheel vervallen in de VS. Het is daarom interessant de komende tijd te zien hoeveel invloed dat heeft op de verkopen. Aangezien die afgelopen jaren van $7,500 naar $1,875 in 2019 per voertuig was teruggelopen verwacht ik echter weinig stagnatie in de vraag.quote:Op zondag 2 februari 2020 17:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Valt die subsidie weg, is er véél minder interesse
Ik denk dat de aanschaf namelijk wat meer te maken heeft met de prijs dan de rijeigenschappen. Dat woord kennen ze in de US sowieso bijna niet.
BMW X-series worden in de US gemaakt om Trumps import kosten te ontduiken, maar zitten ze (vergelijkbare 3 serie bijvoorbeeld) nog steeds in dezelfde range qua prijs of is de Tesla alsnog duidelijk goedkoper?quote:Op zondag 2 februari 2020 18:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit jaar is de federal tax credit voor Tesla geheel vervallen in de VS. Het is daarom interessant de komende tijd te zien hoeveel invloed dat heeft op de verkopen. Aangezien die afgelopen jaren van $7,500 naar $1,875 in 2019 per voertuig was teruggelopen verwacht ik echter weinig stagnatie in de vraag.
Vorig jaar verkocht Tesla M3 beter dan "vergelijkbare BMW modellen. De aanschafprijs is trouwens maar een deel van het verhaal. Het gaat denk ik vooral om een vergelijk in TCO en leasekosten.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:25 schreef daNpy het volgende:
[..]
BMW X-series worden in de US gemaakt om Trumps import kosten te ontduiken, maar zitten ze (vergelijkbare 3 serie bijvoorbeeld) nog steeds in dezelfde range qua prijs of is de Tesla alsnog duidelijk goedkoper?
De overheid wil vanwege de milieudoelen meer elektrische auto’s op de weg. Die auto’s zijn, omdat het nieuwe techniek is, nog duur in aanschaf, dus geef je een fiscale stimulans. Daarmee wordt het interessanter om in de techniek te investeren, enz.quote:Op zondag 2 februari 2020 17:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die koppeling met het milieu is er omdat dáárom gesubsidieerd wordt.
Valt die subsidie weg, is er véél minder interesse, dus het gaat inderdaad niet om het milieu, maar om de lage kosten. Dat zeg ik al de hele tijd.
[..]
Voor welk bedrag kun je in de US eigenlijk een Tesla aanschaffen?
In Duitsland zie je ze weer mondjesmaat rijden terwijl daar ook gesubsidieerd wordt. Ik denk dat de aanschaf namelijk wat meer te maken heeft met de prijs dan de rijeigenschappen. Dat woord kennen ze in de US sowieso bijna niet.
Ik ben jarenlang autocoureur geweest.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:05 schreef kaasplankje het volgende:
Als je toch al niet kon rijden snap ik best dat je een Tesla by far de beste auto vind het heeft namelijk niets meer met autorijden te maken.
Als je een Ferrari op race zet moet je ook geen average Joe achter het stuur zetten op het circuit.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:23 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toch legde de Model 3 een rondje op het circuit sneller af als een BMW 330i.
Eindelijk heb ik hem gevonden:
https://topgear.nl/autotests/tesla-model-3-vs-bmw-m3-2019-test/
Wel jammer dat ze de remtest moeten wijzigen om de Tesla te laten winnen, die anders toch wel won. Je kan ook vraagtekens bij zo'n vooringenomen test zetten over die 2 seconden op het circuit trouwens, alsmede het feit dat de auto een onbestuurbare draak is in "track modus". SO much voor " formidabele rij eigenschappen" inderdaad.
Ja, natuurlijk! Dat is toch logisch? Als jij voor dezelfde prijs een product kan kopen dat kwalitatief beter is dan doe je dat toch? Mensen zijn nu dus blijkbaar bereid om vanwege de korting genoegen te nemen met een product dat kwalitatief een stuk minder is dan van de traditionele autofabrikanten. Zodra er vanuit deze fabrikanten tal van alternatieven zijn en Tesla de kwaliteit niet significant verbeterd is de rol van Tesla als fabrikant op een gegeven moment ook uitgespeeld.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:30 schreef daNpy het volgende:
Blablabla mensen kopen dus nog steeds geen EV voor het klimaat, voor de techniek, omdat het mooie of betere auto's zijn, maar voor hun portemonnee. Het liefst die van een ander zelfs.
Want als er geen debiel hoge korting op zit, kijken ze toch liever naar iets beters.
Meer niet.
De stimulans is vanaf het begin af aan al totaal verkeerd ingestoken en de voordelen zijn daarmee wat mij betreft juist bij de verkeerde groep terecht gekomen. Dat begon al met de PHEV's destijds en is bij de EV's vrolijk zo doorgegaan.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:52 schreef VEM2012 het volgende:
De overheid wil vanwege de milieudoelen meer elektrische auto’s op de weg. Die auto’s zijn, omdat het nieuwe techniek is, nog duur in aanschaf, dus geef je een fiscale stimulans. Daarmee wordt het interessanter om in de techniek te investeren, enz.
Dus de stimulans werkt gewoon zoals bedoeld.
Inderdaad, dat zegt precies dat het subsidie systeem hier compleet de plank mis slaat.quote:Op zondag 2 februari 2020 18:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eind 2019 ging de helft van de wereldproductie naar Nederland. Dat zegt genoeg lijkt mij.
Een Ferrari en een Model 3 of M3 zitten dan ook totaal niet in dezelfde klasse, dat is geen vergelijking.quote:Op zondag 2 februari 2020 19:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je een Ferrari op race zet moet je ook geen average Joe achter het stuur zetten op het circuit.
Welke serie & klasse?quote:Op zondag 2 februari 2020 18:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben jarenlang autocoureur geweest.
Ja ik ken er ook die een VW Up! rijden. Dat zegt allemaal vrij weinig zonder achtergrond.quote:Ken ook meerdere coureurs die Tesla rijden.
Nog nooit een Ferrari en een Model 3 op z'n staart getrapt zeker?quote:Op maandag 3 februari 2020 08:40 schreef daNpy het volgende:
Een Ferrari en een Model 3 of M3 zitten dan ook totaal niet in dezelfde klasse, dat is geen vergelijking.
Een model 3 is een (super) sportwagen?quote:Op maandag 3 februari 2020 10:14 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nog nooit een Ferrari en een Model 3 op z'n staart getrapt zeker?
In Nederland betwijfel ik dat heel sterk. Hoeveel model S en model X worden er nu nog verkocht? Die verkopen zijn in 2019 geheel ingestort. Precies hetzelfde wat je zag toen de hybrides zwaarder werden belast. Op de weg zie je geen enkele X en S meer met een nieuw kenteken. Waar je wel bij elk stoplicht een 3 ziet tegenwoordig.quote:Op zondag 2 februari 2020 16:31 schreef VEM2012 het volgende:
De verkopen zullen ook in 2020 gewoon weer een stijgende lijn vertonen.
Qua prestaties doet ie niet veel onder.quote:Op maandag 3 februari 2020 10:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een model 3 is een (super) sportwagen?
In rechte lijn optrekken bedoel je met "prestaties"?quote:Op maandag 3 februari 2020 10:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
Qua prestaties doet ie niet veel onder.
Ohoh, ik denk dat dit iets te veel de diepte in gaat voor de gemiddelde EV-liefhebber.quote:Op maandag 3 februari 2020 10:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
In rechte lijn optrekken bedoel je met "prestaties"?
Want een remtest legt ie tegen een BMW sedan al af. Laat staan een rondje pollen over het circuit. Het is maar waar je de nadruk legt.
Fixed.quote:Op zondag 2 februari 2020 16:31 schreef VEM2012 het volgende:
Die mensen zijn er wel, maar het merendeel koopt een Tesla omdat het gewoon een van de fijnste auto’s is die je kan kopen en/of vanwege de lage kosten.
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk. Vanwege de lage kosten maakt het toch niet uit hoe betrouwbaar het is?quote:Op maandag 3 februari 2020 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Fixed.
Wat sowieso opmerkelijk is, is dat mensen een merk leasen dat zo'n extreem slechte betrouwbaarheid kent.
quote:Duizenden euro's subsidie moet verkoop elektrische auto zetje geven
Wie een elektrische auto koopt, krijgt vanaf 1 juli 4000 euro van de aankoopprijs terug. Milieuminister Stientje van Veldhoven heeft daarover afspraken gemaakt met auto- en milieuclubs, melden bronnen aan RTL Nieuws. Voor tweedehands modellen gaat een aanschafsubsidie gelden van 2000 euro.
De subsidie van 4000 euro voor nieuwe elektrische auto's geldt voor modellen tot 45.000 euro. Het aanbod in deze prijsklasse wordt steeds groter.
Staat van auto
Voor occasions worden voor subsidieverstrekking wel eisen gesteld aan de staat van de auto. Bovendien geldt de subsidie alleen als je je auto koopt via de vakhandel. Daar is voor gekozen omdat subsidie voor verkoop tussen particulieren te fraudegevoelig is.
Verwacht wordt dat er komende jaren steeds meer betaalbare elektrische auto's op de markt zullen komen. Tussen nu en 2025 wordt de aanschafsubsidie daarom in stapjes weer afgebouwd.
In het klimaatakkoord was al afgesproken dat er een aanschafsubsidie komt om het aantrekkelijker te maken voor particulieren om een elektrische auto aan te schaffen. "Zodat het voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar wordt om de overstap te maken", zei Van Veldhoven daar toen over.
De subsidieregeling zou in 2020 ingaan, maar moest nog worden uitgewerkt in overleg met milieuclubs en de autosector. Over enkele weken maakt minister Van Veldhoven de details van de regeling bekend. Dan volgt internetconsultatie. Ook Kamerleden hebben al aangegeven dat zij zich nog willen uitspreken over de regeling.
Jan Modaal gaat natuurlijk nooit een nieuwe auto in deze prijsklasse kopen. Toen deze maatregelen kwamen had je alleen de Model S, een auto van ruim een ton.quote:Op maandag 3 februari 2020 08:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zegt precies dat het subsidie systeem hier compleet de plank mis slaat.
Verder ben ik het 100% eens met wat Accordtje hierboven zegt. Kan het zelf niet beter verwoorden, anders dan dat Jan Modaal geen reet aan de kortingen heeft waar hij wél voor betaald.
Zakelijk, lease, bijtelling. Allemaal termen die niet opgaan voor mensen die een auto van hun eigen geld kopen.
[..]
Een Ferrari en een Model 3 of M3 zitten dan ook totaal niet in dezelfde klasse, dat is geen vergelijking.
[..]
Welke serie & klasse?
[..]
Ja ik ken er ook die een VW Up! rijden. Dat zegt allemaal vrij weinig zonder achtergrond.
Op de openbare weg? Nee hoor, dat kunnen ze wel aan.quote:Op maandag 3 februari 2020 13:55 schreef kaasplankje het volgende:
Leuk zo'n EV maar als je er een half uur mee gaat raggen zijn de remmen oververhit en is de accu leeg.
De betrouwbaarheid van de Model 3 is alweer helemaal op orde.quote:Op maandag 3 februari 2020 13:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Fixed.
Wat sowieso opmerkelijk is, is dat mensen een merk leasen dat zo'n extreem slechte betrouwbaarheid kent.
Ja in Zuid Holland misschien haha.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op de openbare weg? Nee hoor, dat kunnen ze wel aan.
Op het circuit? Ja, maar dat geldt voor vrijwel alle auto’s, want remmen die heel goed bestand zijn tegen hitte gaan bij normaal rijden piepen, grijpen niet goed aan als ze koud zijn, enz.
Gezien het sterk toenemende aanbod in 2020 is het inderdaad de vraag of Tesla dit jaar in Nederland net zo goed weet te scoren als afgelopen jaar.quote:Op maandag 3 februari 2020 10:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
In Nederland betwijfel ik dat heel sterk. Hoeveel model S en model X worden er nu nog verkocht? Die verkopen zijn in 2019 geheel ingestort. Precies hetzelfde wat je zag toen de hybrides zwaarder werden belast. Op de weg zie je geen enkele X en S meer met een nieuw kenteken. Waar je wel bij elk stoplicht een 3 ziet tegenwoordig.
We gaan het zien maar als er (volgend jaar?) 22% bijtelling op een M3 zit verwacht ik dat de nederlandse leaserijder gewoon weer vrolijk gaat dieselen. Uiteindelijk gaat het gewoon om de portemonnee.
Dat geldt alleen voor particuliere verkopen. Dat is waarschijnlijk maar beperkt van invoed op de totale verkoop.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
tot 1 juli wordt er dus geen enkele ev meer verkocht....
ah het geldt alleen voor particulieren...quote:Op maandag 3 februari 2020 17:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor particuliere verkopen. Dat is waarschijnlijk maar beperkt van invoed op de totale verkoop.
Daarbij kan men natuurlijk wel nu alvast een reservering plaatsen voor koop en levering in het derde kwartaal.
goed nieuws. ik wilde tot 2021 wacten met een EV ivm subsidie. Nu kan ik dus alvast gaan kijken...quote:
Als je op de openbare weg merkt dat je remmen overkookt raken dan rijd je a. Onverantwoord en b. Mis je de ervaring om dat te doen, want overbraking is iets wat beginners nu eenmaal doen.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:43 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja in Zuid Holland misschien haha.
Je rijdt zeker nooit in de bergen?quote:Op maandag 3 februari 2020 19:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je op de openbare weg merkt dat je remmen overkookt raken dan rijd je a. Onverantwoord en b. Mis je de ervaring om dat te doen, want overbraking is iets wat beginners nu eenmaal doen.
Niet in de bergen van zuid holland.quote:Op maandag 3 februari 2020 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Je rijdt zeker nooit in de bergen?
Hoop aannames weer in 1 post, en het uit de hoogte doen en neerkijken zoals we van de fanboys gewend zijn.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jan Modaal gaat natuurlijk nooit een nieuwe auto in deze prijsklasse kopen. Toen deze maatregelen kwamen had je alleen de Model S, een auto van ruim een ton.
En waarom Jan Modaal zou moeten profiteren ontgaan mij ook. Jan Modaal draagt een heel klein beetje bij. Mensen die 5x modaal verdienen dragen heel veel bij. Waarom zouden die geen voordeeltje mogen hebben?
Dus ik zie en niet in waarom het voordeel alleen naar Jan Modaal mag gaan en zie niet in wat je hebt aan een stimuleringsmaatregel die geen zoden aan de dijk zet.
Dat is dus precies mijn punt. De stimuleringsmaatregelen hebben de afgelopen jaren nou juist geen zoden aan de dijk gezet, want het grootste deel van de PH(EV)'s zijn na de 5 jaar gesubsidieerde lease naar het buitenland geëxporteerd.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
Jan Modaal gaat natuurlijk nooit een nieuwe auto in deze prijsklasse kopen. Toen deze maatregelen kwamen had je alleen de Model S, een auto van ruim een ton.
En waarom Jan Modaal zou moeten profiteren ontgaan mij ook. Jan Modaal draagt een heel klein beetje bij. Mensen die 5x modaal verdienen dragen heel veel bij. Waarom zouden die geen voordeeltje mogen hebben?
Dus ik zie en niet in waarom het voordeel alleen naar Jan Modaal mag gaan en zie niet in wat je hebt aan een stimuleringsmaatregel die geen zoden aan de dijk zet.
Dat staat er niet. Er staat dat er een subsidieregeling komt om het voor particulieren aantrekkelijker te maken om een elektrische auto aan te schaffen. Er staat niet dat deze subsidie ook enkel voor particulieren geldt.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat geldt alleen voor particuliere verkopen. Dat is waarschijnlijk maar beperkt van invoed op de totale verkoop.
Ik woon in de winter half/half in de bergen.quote:Op maandag 3 februari 2020 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
Dus jij mag vinden dat de voordelen alleen naar Jan Modaal mogen gaan, maar ik mag niet vinden dat de voordelen naar iedereen mogen gaan en dat ik het onlogisch vind om een stimuleringsmaatregel in te voeren die geen zoden aan de dijk zet, want dan ben ik een Tesla fanboy?quote:Op maandag 3 februari 2020 20:39 schreef daNpy het volgende:
Hoop aannames weer in 1 post, en het uit de hoogte doen en neerkijken zoals we van de fanboys gewend zijn.
Erg jammer, de discussie was net lekker op gang met goede argumenten, maar die zijn dus alweer op in het Tesla kamp.
Ik las anders een test in de autoweek waarbij werd gezegd dat de Model X en de Mercedes ECQ kwalitatief gelijke afwerking hebben.quote:Op maandag 3 februari 2020 21:10 schreef Gunner het volgende:
Zo dat is inderdaad wel erg laagdunkend. Ben op deze manier wel klaar als de discussie zo gaat.
Maar een M3 zou ik idd privé niet kopen nee. Niet in de laatste plaats dat ik niet wil dat iedereen toch denkt dat het wel een leasebak zal zijn. (En ja ik shop als Jan modaal wel in die klasse dus bedankt voor je aanname). Want als ik zoveel geld uitgeef verwacht ik wel wat betere kwaliteit. Daar is nog veel winst te boeken. De grote duitse broeders doen het op dat vlak een stuk beter.
BPM gaat op basis van CO2 uitstoot. Dat Tesla dat vermogen bereikt zonder CO2 uit te stoten maakt dat de BPM per saldo 0 is.quote:Op maandag 3 februari 2020 23:07 schreef PapierMarcheren het volgende:
Totale onzin om nu al elektrisch te gaan rijden, onbetaalbaar. Een ICE met het vermogen van een Tesla levert de staat makkelijk 30.000 euro aan BPM op, tel daarbij de debielhoge accijnzen op brandstof bij op en je hebt een echte melkkoe voor de overheid om de begroting sluitend te maken.
Door geen BPM te zetten op Tesla's hebben ze defacto al een subsidie van 30.000 euro. Wat gaat de overheid dan doen, inkomensbelastingen nog hoger? Allemaal voor die 0.000003% temperatuurstijging![]()
De overheid kan elektromobiliteit in hun reedt steken.
Heerlijk man, je auto opladen als je afdaalt.quote:Op maandag 3 februari 2020 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Een Tesla is meer dan een auto.quote:Op maandag 3 februari 2020 17:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gezien het sterk toenemende aanbod in 2020 is het inderdaad de vraag of Tesla dit jaar in Nederland net zo goed weet te scoren als afgelopen jaar.
In 2018 was de Tesla S ongeveer de enige EV met serieuze range die er op de markt was.
Toen werd ineens de 3 uitgeleverd en kwam uit Azië een duo van Hyundai/Kia. Einde van het jaar kon er ook nog een Jaguar en MG uitgeleverd worden.
Dit jaar groeit in diverse klasses het aanbod aan EVs. Meer keuze, dus Tesla's USP van een goede EV deal tegen lage bijtelling is steeds minder uniek.
De totale verkoop van EVs zal naar mijn verwachting ook dit jaar weer flink groeien. Hoe groot de taartpunt is die Tesla daarvan krijgt is minder goed te voorspellen. Zijn de (potentiële) kopers echt voor het merk Tesla gevallen, of was het gewoon één van de weinige opties voor levering in 2019…?
Als het gaat om CO2 uitstoot maakt het niet uit of ze in Nederland rijden, of in het buitenland.quote:Op maandag 3 februari 2020 23:58 schreef Accordtje het volgende:
Dat is dus precies mijn punt. De stimuleringsmaatregelen hebben de afgelopen jaren nou juist geen zoden aan de dijk gezet, want het grootste deel van de PH(EV)'s zijn na de 5 jaar gesubsidieerde lease naar het buitenland geëxporteerd.
De stimuleringsmaatregelen zijn overigens niet begonnen met de Tesla Model S, want ook de PHEV's zijn begonnen op 0% bijtelling. In 2013 begon dat met de Volvo V60 van 65k. Ook een auto die de gemiddelde leaserijder niet mocht rijden. Kijk maar eens naar de verhouding leaserijders tussen de groep die een auto mag rijden van boven de 60k en de groep leaserijders die een auto rijdt in het A t/m D segment. Jij hebt het nu over waarom de groep die 5x modaal verdient niet een voordeeltje mag hebben, want die dragen al zoveel bij. De achterliggende gedachte is niet het financiële voordeeltje, maar het behalen van milieudoelstellingen. De "Jan Modaal" groep (ik noem het de gemiddelde leaserijder) is vele en vele malen groter dan de 5x modaal groep en kan in potentie dus een veel grotere bijdrage leveren aan die milieudoelstellingen. Als je het dan hebt over zoden aan de dijk zetten zou je er juist voor moeten zorgen dat die "Jan Modaal" groep voldoende mogelijkheden heeft om die PH(EV) te rijden.
Dat bereik je niet met auto's als de Volvo V60 PHEV destijds of de Tesla Model S. Daarom hadden de autofabrikanten dus "gestimuleerd" moeten worden om betaalbare PH(EV)'s in het gamma op te nemen. Bijkomend voordeel daarvan is dat dit meteen in andere landen van Europa ook het geval was geweest, waardoor het aanbod tweedehands ook veel sneller groeit en bereikbaarder wordt voor particulieren. Dan sla je meteen als Europa zijnde een slag met je milieudoelstellingen i.p.v. Nederland alleen (wat vervolgens een wassen neus is gezien de aantallen die geëxporteerd zijn).
Ik zeg nergens dat de stimuleringsmaatregelen alleen naar Jan Modaal mogen, dat is wederom een aanname van jou.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus jij mag vinden dat de voordelen alleen naar Jan Modaal mogen gaan, maar ik mag niet vinden dat de voordelen naar iedereen mogen gaan en dat ik het onlogisch vind om een stimuleringsmaatregel in te voeren die geen zoden aan de dijk zet, want dan ben ik een Tesla fanboy?
Oh nu geld het milieu argument ineens weer wél. We zijn weer een heel rondje gedraaid.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het gaat om CO2 uitstoot maakt het niet uit of ze in Nederland rijden, of in het buitenland.
Klopt, echter helpen het gebrekkige inzicht bij het invoeren van onhaalbare regels niet bepaald mee.quote:Ik vond juist de stimulering van sjoemeldiesels (zoals de Polo Bluemotion, wel voor Jan Modaal!) een enorme misslag. PHEV's is ook onzin, want ook die presteren alleen goed in specifieke testomgevingen.
Privé gekocht ja? Of toch zakelijk, want dat is goedkoper?quote:De BEV is anders. Van de Model S eigenaren die ik ken waren er weinig die deze geleased hebben. Meestal gewoon gekocht (veel IT-ers/ZZP-ers, voor wie leasen niet zo interessant is als bedrijven die hele wagenparken hebben).
Een ICE auto die stilstaat stoot ook geen CO2 uit, maar je betaalt toch BPM. Een sportauto ga je geen 250.000 km mee rijden.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
BPM gaat op basis van CO2 uitstoot. Dat Tesla dat vermogen bereikt zonder CO2 uit te stoten maakt dat de BPM per saldo 0 is.
Dat is dus geen subsidie.
quote:Op dinsdag 4 februari 2020 14:32 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
En een belasting op CO2 is sws al diefstal. CO2 heeft nog nooit iemand last van gehad.
Nee want ik ben geen boomer met een bejaarde vriendengroepquote:Op dinsdag 4 februari 2020 14:41 schreef nils7 het volgende:
[..]![]()
Dat jij geen mensen kent met longproblemen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 14:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de stimuleringsmaatregelen alleen naar Jan Modaal mogen, dat is wederom een aanname van jou.
De voordelen mogen inderdaad naar iedereen gaan en niet alleen de mensen die het sowieso al zelf zouden kunnen betalen. Daarom ben ik -net als Accordtje- inderdaad voor stimuleringsmaatregelen die zoden aan de dijk zetten en dus voor het gros van de bevolking bereikbaar zijn. Je kan hoog en laag springen, maar deze maatregelen zetten óók geen zoden aan de dijk.
Het milieuargument is vanuit de overheid.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 14:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
Oh nu geld het milieu argument ineens weer wél. We zijn weer een heel rondje gedraaid.
[..]
Klopt, echter helpen het gebrekkige inzicht bij het invoeren van onhaalbare regels niet bepaald mee.
[..]
Privé gekocht ja? Of toch zakelijk, want dat is goedkoper?
Hadden deze liefhebbers hiervoor ook zélf een Outlander PHEV gekocht wellicht?
Niet prive natuurlijk (55k), maar zakelijk (15k). Alles voor het milieu!
Twee dingen: ik ben sowieso tegen de BPM. Inhalige overheid. Maar de regelgeving is gewoon zoals deze is en het is geen subsidie.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 14:32 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
Een ICE auto die stilstaat stoot ook geen CO2 uit, maar je betaalt toch BPM. Een sportauto ga je geen 250.000 km mee rijden.
En een belasting op CO2 is sws al diefstal. CO2 heeft nog nooit iemand last van gehad. + de stroom die Tesla's gebruiken worden ook met co2 uistoot opgewekt.
Het is klinklare onzin.
Nou, dan zijn ze dus niet dezelfde prijs als voor de particulier hé.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het milieuargument is vanuit de overheid.
En natuurlijk kopen die ZZP-ers zakelijk. So what?
Nou ja, die MIA is nou ook niet echt doorslaggevend zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:18 schreef daNpy het volgende:
Nou, dan zijn ze dus niet dezelfde prijs als voor de particulier hé.
Geen belasting hoeven te betalen, terwijl gelijksoortige producten dat wel moeten, dat is gewoon subsidie. Iedere Tesla die verkocht wordt in plaats van een normale sportauto, slaat gewoon een gat van 30.000+ euro in de overheidsbegroting die ergens anders vandaan gehaald moet worden.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Twee dingen: ik ben sowieso tegen de BPM. Inhalige overheid. Maar de regelgeving is gewoon zoals deze is en het is geen subsidie.
Ten tweede: de CO2 uitstoot om de benzine of diesel in de pomp te krijgen zodat jij die kan tanken is nog hoger dan wat er uit de uitlaat komt. Dus prima als je well to wheel wil gaan rekenen met BPM, maar dan wordt die ICE nog veeeeeeel duurder.
Dus be careful what you wish for.
30.000 euro BPM bij 200 pk? Dat is extreem.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:22 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
Geen belasting hoeven te betalen, terwijl gelijksoortige producten dat wel moeten, dat is gewoon subsidie. Iedere Tesla die verkocht wordt in plaats van een normale sportauto, slaat gewoon een gat van 30.000+ euro in de overheidsbegroting die ergens anders vandaan gehaald moet worden.
De BPM staat totaal niet in verhouden met de hoeveelheid co2 die er door een nieuwe auto uitgestoten wordt.
Als ik een 200pk sportautootje koop om in het weekend mee te gaan touren, dan betaal ik meer dan de helft van de nieuwwaarde, 30.000 euro, aan BPM. Als je de berekeningen doet hoeveel meer ik uit zou gaan stoten dan een gemiddeld persoon zonder sportauto, dan kom je onder de 5% uit. Ik stoot door mijn sportauto levensstijl misschien 2-3% meer CO2 uit dan een gemiddelde burger die rondrijdt met zijn normale auto in het weekend.
En daar betaal je dan even netto 30.000 euro voor, bruto eerder 60.000 euro aangezien je inkomen ook nog eens bijna 50% belast wordt.
In Nederland kun je gewoon zeggen dat je goed voor het milieu bezig bent door een sportauto te komen, omdat de overheid met die BPM zoveel milieumaatregelingen kan financieren dat paar % co2 die jij persoonlijk meer uitstoot gewoon gecompenseerd wordt.
Het kopen van een sportauto is een donatie aan de overheid om 'goede' dingen mee te doen.
Dat maakt mij wel uit als dat met Nederlands belastinggeld gesubsidieerd is.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
Als het gaat om CO2 uitstoot maakt het niet uit of ze in Nederland rijden, of in het buitenland.
Ik ben sowieso tegen stimulering van welke auto (ICE, Hybride, PHEV of EV) dan ook. Altijd al geweest (ook de Polo Bluemotion of de Peugeot 308SW). Bijtelling heb je i.v.m. privé gebruik van de auto en dat heeft geen enkele relatie met milieu. Daarom ben ik ook van mening dat er geen stimulans had moeten zijn aan de kant van de zakelijke rijder (particulier overigens ook niet, maar dat is wat minder van belang). Europa had (zoals het nu ook doet) al jaren geleden de autofabrikanten moeten dwingen om de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto's terug te dringen en boetes opleggen als die doelen niet behaald worden. Zo had je ze namelijk al veel eerder gedwongen om met betaalbare PHEV's en EV's te komen. Er komen dit jaar weer vele nieuwe EV's op de markt, maar dat had al veel eerder gekund en meteen Europees effect gehad i.p.v. vooral in de landen waar de overheid die auto's stimuleert.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
Ik vond juist de stimulering van sjoemeldiesels (zoals de Polo Bluemotion, wel voor Jan Modaal!) een enorme misslag. PHEV's is ook onzin, want ook die presteren alleen goed in specifieke testomgevingen.
De BEV is anders. Van de Model S eigenaren die ik ken waren er weinig die deze geleased hebben. Meestal gewoon gekocht (veel IT-ers/ZZP-ers, voor wie leasen niet zo interessant is als bedrijven die hele wagenparken hebben).
Ik ben wel met je eens dat Nederland best iets had mogen doen aan de uitvoer van gebruikte Tesla's, maar dat is lastig.
Nog lastiger lijkt mij als Nederland stimuleren van betaalbare PH(EV)'s. Nog even afgezien van dat ik vind dat hybride helemaal niet gestimuleerd moet worden. Hoe had je dat gedacht dan?
Die boetes zijn er al wel maar zelfs nu die er zijn.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:24 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat maakt mij wel uit als dat met Nederlands belastinggeld gesubsidieerd is.
[..]
Ik ben sowieso tegen stimulering van welke auto (ICE, Hybride, PHEV of EV) dan ook. Altijd al geweest (ook de Polo Bluemotion of de Peugeot 308SW). Bijtelling heb je i.v.m. privé gebruik van de auto en dat heeft geen enkele relatie met milieu. Daarom ben ik ook van mening dat er geen stimulans had moeten zijn aan de kant van de zakelijke rijder (particulier overigens ook niet, maar dat is wat minder van belang). Europa had (zoals het nu ook doet) al jaren geleden de autofabrikanten moeten dwingen om de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto's terug te dringen en boetes opleggen als die doelen niet behaald worden. Zo had je ze namelijk al veel eerder gedwongen om met betaalbare PHEV's en EV's te komen. Er komen dit jaar weer vele nieuwe EV's op de markt, maar dat had al veel eerder gekund en meteen Europees effect gehad i.p.v. vooral in de landen waar de overheid die auto's stimuleert.
Maar goed, de keuze is (wat mij betreft onbegrijpelijk) gemaakt om de auto's te stimuleren. Als je dan zoden aan de dijk wilt zetten met je milieudoelstellingen, dan wil je een zo groot mogelijke groep hebben die daar aan bijdraagt. De groep zakelijke rijders die in het A t/m D segment rijden is gewoon veel groter dan de groep die in het segment van de Tesla's rijdt. Ik begrijp dus ook oprecht niet dat jij vind dat de stimuleringsmaatregelen zoden aan de dijk hebben gezet. De verkopen mogen dan wel goed lijken te zijn, maar zijn echt geen schim van de aantallen die je bereikt zou hebben als je het A t/m D segment zou hebben bediend.
Je overschat de invloed die Nederland heeft op de modellen die beschikbaar komen op de wereldmarkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 20:24 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat maakt mij wel uit als dat met Nederlands belastinggeld gesubsidieerd is.
[..]
Ik ben sowieso tegen stimulering van welke auto (ICE, Hybride, PHEV of EV) dan ook. Altijd al geweest (ook de Polo Bluemotion of de Peugeot 308SW). Bijtelling heb je i.v.m. privé gebruik van de auto en dat heeft geen enkele relatie met milieu. Daarom ben ik ook van mening dat er geen stimulans had moeten zijn aan de kant van de zakelijke rijder (particulier overigens ook niet, maar dat is wat minder van belang). Europa had (zoals het nu ook doet) al jaren geleden de autofabrikanten moeten dwingen om de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto's terug te dringen en boetes opleggen als die doelen niet behaald worden. Zo had je ze namelijk al veel eerder gedwongen om met betaalbare PHEV's en EV's te komen. Er komen dit jaar weer vele nieuwe EV's op de markt, maar dat had al veel eerder gekund en meteen Europees effect gehad i.p.v. vooral in de landen waar de overheid die auto's stimuleert.
Maar goed, de keuze is (wat mij betreft onbegrijpelijk) gemaakt om de auto's te stimuleren. Als je dan zoden aan de dijk wilt zetten met je milieudoelstellingen, dan wil je een zo groot mogelijke groep hebben die daar aan bijdraagt. De groep zakelijke rijders die in het A t/m D segment rijden is gewoon veel groter dan de groep die in het segment van de Tesla's rijdt. Ik begrijp dus ook oprecht niet dat jij vind dat de stimuleringsmaatregelen zoden aan de dijk hebben gezet. De verkopen mogen dan wel goed lijken te zijn, maar zijn echt geen schim van de aantallen die je bereikt zou hebben als je het A t/m D segment zou hebben bediend.
Met andere woorden; NL is de gekke henkie van de klas.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je overschat de invloed die Nederland heeft op de modellen die beschikbaar komen op de wereldmarkt.
Dat is juist het hele punt...het gaat niet om de invloed die Nederland kan uitoefenen, maar om de invloed die Europa kan uitoefenen. Autofabrikanten krijgen vanaf dit jaar (eindelijk) te maken met boetes vanuit de EU. Over heel 2020 mag de gemiddelde uitstoot van alle in de EU verkochte auto's van een fabrikant maximaal 95 gram per kilometer zijn. Voor elke gram daarboven krijgen ze een boete van (dacht ik) ¤ 100,- ....per verkochte auto in de EU. Neem de VW groep, met een jaarlijkse verkoop in Europa van zo'n 3 miljoen auto's waarbij de gemiddelde uitstoot van die auto's 96 gram is (1 gram te veel dus). Die krijgen over 2020 in dat geval dus een boete van ¤ 300.000.000,-. Bij 97 gram is dat dus ¤ 600.000.000,- enz. Dus dat loopt lekker op.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Je overschat de invloed die Nederland heeft op de modellen die beschikbaar komen op de wereldmarkt.
Die boetes zijn vanaf dit jaar geen grap meer, maar echt serieus. Die executives zal het lachen dus snel vergaan danquote:Op dinsdag 4 februari 2020 21:51 schreef nils7 het volgende:
Die boetes zijn er al wel maar zelfs nu die er zijn.
Zijn er gewoon in de top van fabrikanten, ik noem een BMW, een FCA, nog steeds executives die roepen dat EV’s een grap zijn.
Hopelijk kijken ze vanavond even naar de beurskoers van hun onderneminkje tov een tech bedrijfje uit Sillicon Valley.
toyota gt86 handgeschakeld 200pk. 62.225 euro, waarvan 28.165 euro BPM en 7152 euro BTWquote:Op dinsdag 4 februari 2020 16:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
30.000 euro BPM bij 200 pk? Dat is extreem.
Maar goed, in jouw redenering heeft iedere auto die niet het maximale BPM bedrag heeft subsidie. Dat lijkt mij overduidelijk onzin.
Alleen het vooruitzicht van die boetes helpt al, want het is echt geen toeval dat autofabrikanten dit jaar met betaalbare EV's op de proppen komen. Het is toch prima dat ze op deze manier gedwongen worden om het aanbod aan EV's te vergroten, zodat deze ook voor de "reguliere"' leaserijder en zelfs de particulier bereikbaar worden. Ik heb dat liever dan dat er belastinggeld gebruikt wordt als stimulans voor dergelijke auto's.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 23:21 schreef daNpy het volgende:
Alsof die boetes voor fabrikanten gaat helpen.
Laten we ze dwingen te investeren door hun geld af te pakken! Dat zal ze leren!
Kan alleen maar door politici bedacht zijn, die als hun huishoudboekje niet klopt simpelweg de belasting verhogen ipv in uitgaven snijden. En dan vooral anderen gaan voorschrijven hoe iets moet waar ze zelf geen benul van hebben. Het is een treurige poppenkast.
Nee, want samen met Noorwegen lopen we voorop.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Met andere woorden; NL is de gekke henkie van de klas.
Juist doordat Nederland wel actie heeft ondernomen is ons wagenpark vergroend. Het heeft dus wel gewerkt.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 22:44 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is juist het hele punt...het gaat niet om de invloed die Nederland kan uitoefenen, maar om de invloed die Europa kan uitoefenen. Autofabrikanten krijgen vanaf dit jaar (eindelijk) te maken met boetes vanuit de EU. Over heel 2020 mag de gemiddelde uitstoot van alle in de EU verkochte auto's van een fabrikant maximaal 95 gram per kilometer zijn. Voor elke gram daarboven krijgen ze een boete van (dacht ik) ¤ 100,- ....per verkochte auto in de EU. Neem de VW groep, met een jaarlijkse verkoop in Europa van zo'n 3 miljoen auto's waarbij de gemiddelde uitstoot van die auto's 96 gram is (1 gram te veel dus). Die krijgen over 2020 in dat geval dus een boete van ¤ 300.000.000,-. Bij 97 gram is dat dus ¤ 600.000.000,- enz. Dus dat loopt lekker op.
Het is niet voor niks dat er dit jaar ineens vanuit allerlei hoeken EV's in het aanbod verschijnen. Fabrikanten worden nu gedwongen dat te doen en ervoor te zorgen dat die auto's ook nog eens in voldoende mate verkocht gaan worden. En dat had dus al veel eerder gekund.
Kortom: Nederland had helemaal niet wederom het beste jongetje van de klas moeten willen zijn (kijk wat het ons opgeleverd heeft), maar het gewoon aan "Europa" moeten overlaten. Vanuit Europa is die invloed er namelijk wel.
Peugeot 308 GTI 263 pk levert aan bpm ongeveer 10.000 euro op voor de staat.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 23:10 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
toyota gt86 handgeschakeld 200pk. 62.225 euro, waarvan 28.165 euro BPM en 7152 euro BTW![]()
Alleen in Nederland 50% belasting op je inkomen, om daarna nog eens 57% belasting te betalen als je je geld uit gaat geven.
Oh en dit was in 2018, in 2019 is de BPM nog verder omhoog gegaan en ook nu zijn er weer plannen om hem verder te verhogen. We mogen geen nieuwe auto's met 200pk op de weg hebben in Nederland.![]()
![]()
Maargoed, eerste comment is natuurlijk dat als je een auto met meer dan 100pk wilt hebben je maar moet verhuizen.![]()
Haha.quote:Op woensdag 5 februari 2020 06:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tsja, dat Jappen geen fatsoenlijke efficiënte motoren kunnen bouwen...
Laten we wel zijn, als je een 2+2 hebt met 200 pk die zo extreem veel meer verbruikt dan een hatchback met 5 volwaardige zitplaatsen en ruim 30% meer vermogen, dan is de efficiëntie gewoon om te janken.quote:
lolquote:Nederland is een echt handelsland. We ex- en importeren van alles, zo ook auto’s. Gesubsidieerde (PH)EV’s gaan na lease naar het buitenland, oudere auto’s die fiscaal aantrekkelijk zijn halen we juist naar binnen.
Ik moet je nageven, je bent echt goed gehersenspoeld.quote:Op woensdag 5 februari 2020 09:57 schreef Revolution-NL het volgende:
De boetes die Europa oplegt zal zeer zeker zijn vruchten afwerpen, fabrikanten zullen wel twee keer nadenken voordat ze een fijnstof brakend vermogenskanon op de markt brengen.
Grote nonsens ten aanzien van de luchtkwaliteit en dat weet je zelf ook. Buiten het milieu aspect zijn er talloze andere elementen die een BEV superieur maken aan een ICE.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het percentage uitstoot door auto's is minder dan 0,5% van de totale uitstoot, dus zelfs als we vanaf vandaag geen enkele ICE auto meer gebruiken veranderd er bijna niks aan de luchtkwaliteit.
En het is jammer dat mensen die zich gedragen en uitlaten als jij elke discussie kapot maken omdat er nooit argumenten zijn maar alleen maar verwijten.
Ah, nonsens.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:15 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Grote nonsens ten aanzien van de luchtkwaliteit en dat weet je zelf ook.
Talloze.quote:Buiten het milieu aspect zijn er talloze andere elementen die een BEV superieur maken aan een ICE.
Waarom de leefomgeving verpesten met verouderde technologie als nieuwe betere techniek gewoon voorhanden is. Ja, dit geldt ook voor andere sectoren, het wordt hoogtijd dat ook daar nieuwe technieken afgedwongen gaan worden door onze overheid. Ik opteer toch echt voor een gezonde leefomgeving van mijzelf en mijn gezin.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:24 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ah, nonsens.
Dus industrie en de natuur zelf dragen veel minder bij als enkel de auto's op de wereld?
Wat denk je van scheepvaart? Vliegverkeer?
Waarom ligt de focus enkel op de auto, terwijl het gewoon aantoonbaar een zéér klein deel van de uitstoot voor zijn rekening neemt?
Waarom is het verhaal al 3x keer gedraaid van N0x naar fijnstof naar CO2? Telkens weer is er een "ander" probleem, alleen met autoshoe zit dat
[..]
Talloze.
Noem er eens 3?
Hoe hebben we toch al zoveel duizenden jaren kunnen overleven?quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waarom de leefomgeving verpesten met verouderde technologie als nieuwe betere techniek gewoon voorhanden is. Ja, dit geldt ook voor andere sectoren, het wordt hoogtijd dat ook daar nieuwe technieken afgedwongen gaan worden door onze overheid. Ik opteer toch echt voor een gezonde leefomgeving van mijzelf en mijn gezin.
Dit is dus totaal onwaar, het is namelijk precies andersom (gestuurd door ondoordachte regels).quote:Vanochtend was het weer feest in de straat, de halve straat die met lopende motor de auto even rustig gaat krabben, lekker hoor al die moderne auto's die met koude motor alle emissie behandelingssystemen uitschakelen![]()
Zie boven. 1000-en jaren. De mensen leven langer dan ooit, maar we gedragen ons alsof elke brandstofmotor een kind per gedraaid uur vermoordquote:Het is een klein beetje hetzelfde als figuren die anno 2020 in een woonwijk dagelijks de openhaard gebruiken en de hele buurt vergiftigen met kankerverwekkende houtrook, terwijl de woning voorzien is van warmtepomp, stadsverwarming of een CV ketel. Complete waanzin.
Ah, "talloze argumenten" betekend dus 0 (nul)quote:Alle voordelen van een EV moet je zelf maar eens gaan ondervinden, je wilt voor je daily echt niet meer terug naar zo'n trillende trage ICE.
Noem jij ook 3 redenen waarom een honderd jaar oude techniek de voorkeur zou hebben boven een hypermoderne?quote:
Inderdaad, de eerste elektrische auto's zijn al bijna 200 jaar oud, ietsjes jonger als elektrische locomotieven.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Noem jij ook 3 redenen waarom een honderd jaar oude techniek de voorkeur zou hebben boven een hypermoderne?
-ik gebruik geen kaarslicht meer maar LED-lampen.
-Een molen is leuk om naar te kijken maar echt praktisch is het niet meer.
waarom zou een auto met een honderd jaar oude techniek wel beter of zelfs gelijkwaardig zijn?
Wacht ff, een molen zet uitstootloos windenergie om in mechanische energie en jij brengt dat als "pro" om beter naar elektrisch te gaan?quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
-Een molen is leuk om naar te kijken maar echt praktisch is het niet meer.
Lees nog eens in de context. Op dit moment is het enige wat lachwekkend is bovenstaande reactiequote:Op woensdag 5 februari 2020 10:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wacht ff, een molen zet uitstootloos windenergie om in mechanische energie en jij brengt dat als "pro" om beter naar elektrisch te gaan?![]()
Whahahaha, wat een humor.
Waarom worden locomotieven elektrisch aangedreven denk je?quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad, de eerste elektrische auto's zijn al bijna 200 jaar oud, ietsjes jonger als elektrische locomotieven.
Waarom zouden we nu nog in die troep met verouderde techniek rijden, ik weet het niet.
Jij reageert het hele topic al niet op de contextquote:Op woensdag 5 februari 2020 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Lees nog eens in de context. Op dit moment is het enige wat lachwekkend is bovenstaande reactie
Diesel-elektrisch of diesel locs? Wat is je vraag precies?quote:Op woensdag 5 februari 2020 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Waarom worden locomotieven elektrisch aangedreven denk je?
Het argument: 'als je iets anders beweert dan ik, dan ben je dom' is natuurlijk wel behulpzaam bij een goede discussie.quote:Op woensdag 5 februari 2020 09:26 schreef daNpy het volgende:
Aangezien je het weer uit zijn verbrand trekt door te zeggen dat jappen geen efficiente motoren kunnen bouwen maak je de discussie wederom kapot, en als je het meent heb je pas écht geen verstand van auto's.
En even in de bron zoeken naar de bewering dat gesubsidieerde (PH)EV's naar het buitenland gaan levert welgeteld 1 model op met cijfers, te weten de (f)Outlander.quote:Op woensdag 5 februari 2020 09:48 schreef daNpy het volgende:
https://www.autoblog.nl/n(...)jd-verdubbeld-139033
[..]
lol
Transport is voor bijna 30% verantwoordelijk van de totale CO2 uitstoot van de EU. 72% daarvan komt op conto van wegtransport. Daarvan is 60,7% passagiersauto's.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik moet je nageven, je bent echt goed gehersenspoeld.
Het percentage uitstoot door auto's is minder dan 0,5% van de totale uitstoot, dus zelfs als we vanaf vandaag geen enkele ICE auto meer gebruiken veranderd er bijna niks aan de luchtkwaliteit.
En het is jammer dat mensen die zich gedragen en uitlaten als jij elke discussie kapot maken omdat er nooit argumenten zijn maar alleen maar verwijten.
Ja, jij doet echt je best om tot een goede inhoudelijke discussie te komen.quote:Op woensdag 5 februari 2020 10:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad, de eerste elektrische auto's zijn al bijna 200 jaar oud, ietsjes jonger als elektrische locomotieven.
Waarom zouden we nu nog in die troep met verouderde techniek rijden, ik weet het niet.
Je snapt hoop ik wel dat jij de pot bent in dezen?quote:Op woensdag 5 februari 2020 12:41 schreef daNpy het volgende:
De pot verwijt de ketel in dit geval
Heb je ook onderbouwing voor je cijfers of zit je er wellicht zelf naast?
Laten we de discussie niet verder persoonlijk maken, dat helpt niemand verder.quote:Op woensdag 5 februari 2020 13:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je snapt hoop ik wel dat jij de pot bent in dezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |