quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
quote:Tesla onthult pick-uptruck Cybertruck op 21 november
De elektrische pick-uptruck van Tesla, de Cybertruck, wordt op 21 november gepresenteerd. Dat heeft Tesla-ceo Elon Musk gemeld via Twitter.
De elektrische pick-uptruck van Tesla wordt volgens Musk op 21 november onthuld 'nabij de raketfabriek' van ruimtevaartbedrijf SpaceX. De ontwerpstudio van Tesla bevindt zich naast het hoofdkantoor en de fabriek van SpaceX, waarvan Elon Musk ook de CEO is. De datum van de presentatie valt samen met de grote autobeurs LA Auto Show.
Blade Runner
Onlangs zei Musk dat de Tesla Cybertruck 'meer zal lijken op het pantservoertuig van de toekomst'. Eerder meldde hij dat de pick-uptruck een 'futuristisch, Blade Runner-achtig' ontwerp zou krijgen.
De Tesla Cybertruck zou minder dan 50.000 dollar gaan kosten en zou een all-wheel-drive krijgen, met een motor op ieder wiel. De actieradius zou zo'n 800 kilometer zijn. Ook zou de pick-up automatisch kunnen inparkeren, een 360-graden-camera krijgen en een krachtstroomaansluiting om professioneel elektrisch gereedschap te kunnen draaien.
Tesla Model Y
Musk heeft eerder gezegd dat de pick-up pas op de markt verschijnt nadat de Tesla Model Y verkrijgbaar is. De Model Y moet in 2020 op de markt komen.
Dat is een voordeel inderdaad vanwege de grotere afstanden die vaak gereden worden in de VS. Volgens mij zijn Model Y en deze pickup-Truck vooral gericht op de amerikaanse markt. In de VS zou de Model Y wel eens populairder kunnen worden dan de M3.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:29 schreef nils7 het volgende:
Eindelijk een reden om een pickup te rijden zonder een draaikolk in de brandstof tank als je op het pedaal trapt.
Nou ik wacht op de MY ivm een 5de deur.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is een voordeel inderdaad vanwege de grotere afstanden die vaak gereden worden in de VS. Volgens mij zijn Model Y en deze pickup-Truck vooral gericht op de amerikaanse markt. In de VS zou de Model Y wel eens populairder kunnen worden dan de M3.
Dan zal je geduld moeten hebben want ze beginnen met de verkoop in de VS natuurlijk, voordat ze dan hier te koop zijn is het 2022 vermoed ik.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:48 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nou ik wacht op de MY ivm een 5de deur.
Weet ik.quote:Op woensdag 6 november 2019 22:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan zal je geduld moeten hebben want ze beginnen met de verkoop in de VS natuurlijk, voordat ze dan hier te koop zijn is het 2022 vermoed ik.
Enigzins begrijpelijk dat Musk kiest voor een locatie in Duitsland. Of hij in staat is daar snel een Gigafactory uit de grond te stampen is vers 2. Vooral de locatie is nogal opmerkelijk omdat BER het toonbeeld is van bureaucratie, traagheid, mismanagement en enorme kostenoverschreidingen in Duitsland. De opening zou 2011 plaatsvinden en nog heeft die niet plaatsgevonden. Prijs begroot op ¤2 miljard komt uiteindelijk op minstens ¤7.3 miljardquote:Tesla bouwt eerste Europese 'gigafabriek' in de omgeving van Berlijn
Tesla plaatst zijn eerste Europese 'gigafabriek' in Berlijn, in de omgeving van luchthaven Berlin Brandenburg die nog in aanbouw is. Dat onthulde topman Elon Musk dinsdagavond in de Duitse stad, nadat eerder op de dag vacatures voor banen in Duitsland op de site van van de elektrischeautofabrikant werden geplaatst.
De Tesla-CEO was in Berlijn aanwezig voor de uitreiking van het Gouden Stuurwiel, een prijs van de Duitse krant BILD am Sonntag en het tijdschrift AUTO BILD. De prijs werd door zijn bedrijf in de wacht gesleept.
Met de bouw gaat een jarenlange wens van de Amerikaanse autofabrikant in vervulling. Sinds medio 2017 wil Tesla al een zogeheten gigafactory in Europa realiseren, nadat het er eerder twee opende in de Verenigde Staten en de bouw van de derde gigafabriek in China volgens schema verloopt.
Musk vertelde vaak dat hij naarstig op zoek was naar de "perfecte locatie". Ondanks aanbiedingen van meerdere EU-lidstaten, waaronder Nederland, liet de beslissing jaren op zich wachten. In Nederland werden meerdere campagnes gevoerd om de nieuwe gigafabriek van Tesla binnen te halen.
Tesla wil met de fabriek op grote schaal elektrische auto's en accu's gaan produceren in Europa. Musk sprak eerder al zijn wens uit om de fabriek in een van de Beneluxlanden te laten verrijzen. Later kwam hij op zijn uitspraken terug en wilde hij zijn fabriek in Duitsland plaatsen, nabij de Franse grens.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Brandenburg_Airport
Announcement ____Opening date
5 September 2006 (original) 30 October 2011
25 June 2010 3 June 2012
7 May 2012 17 March 2013
27 October 2012 27 October 2013
January 2013 on/after 2014
8 January 2014 on/after 2015
24 February 2014 on/after 2016
14 May 2014 on/after 2017
December 2014 2nd half of 2017
21 January 2017 2018
15 December 2017 October 2020
quote:Whatever happened to Berlin’s deserted ‘ghost’ airport?
The city, state and federally funded airport was originally expected to cost ¤2bn. Earlier this year, however, planners said the current estimated costs would reach ¤7.3bn, a number that could rise further depending on how long it takes to finish. And every month the airport sits unopened, it racks up millions of euros in maintenance and upkeep costs.
Ga er maar vanuit dat ze de snelheid van Gigafactory 3 willen overtreffen en daar al rekening is mee gehouden met de onderhandelingen.quote:Op dinsdag 12 november 2019 22:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Enigzins begrijpelijk dat Musk kiest voor een locatie in Duitsland. Of hij in staat is daar snel een Gigafactory uit de grond te stampen is vers 2. Vooral de locatie is nogal opmerkelijk omdat BER het toonbeeld is van bureaucratie, traagheid, mismanagement en enorme kostenoverschreidingen in Duitsland. De opening zou 2011 plaatsvinden en nog heeft die niet plaatsgevonden. Prijs begroot op ¤2 miljard komt uiteindelijk op minstens ¤7.3 miljard
[..]
[..]
Ik denk dat de snelheid waarmee in China de Gigafactory wordt gebouwd moeilijk te overtreffen is. Gezien het debacle rond BER is er een radicale omslag nodig. Vanzelfsprekend is de bondsstaat Berlijn en de Bondsregering er veel aan gelegen alles in het werk te stellen de benodigde vergunningen rond de bouw snel af te wikkelen. De reputatie van Standort Duitsland staat op het spel. Ik ga er vanuit dat de productie 2021 van start gaat.quote:Op woensdag 13 november 2019 07:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat ze de snelheid van Gigafactory 3 willen overtreffen en daar al rekening is mee gehouden met de onderhandelingen.
Eind 2020 rollen daar auto's van de band
Tesla kennende is dat wel wat ze willen.quote:Op woensdag 13 november 2019 08:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat de snelheid waarmee in China de Gigafactory wordt gebouwd moeilijk te overtreffen is. Gezien het debacle rond BER is er een radicale omslag nodig. Vanzelfsprekend is de bondsstaat Berlijn en de Bondsregering er veel aan gelegen alles in het werk te stellen de benodigde vergunningen rond de bouw snel af te wikkelen. De reputatie van Standort Duitsland staat op het spel. Ik ga er vanuit dat de productie 2021 van start gaat.
BMW en Diamler zullen het moeilijker krijgen de komende jaren. De ruime marges die ze konden maken met ICE's verdwijnen. ICE's die aan de normen in 2021 moeten voldoen raken waarschijnlijk hun kostenvoordeel t.o.v. elektrisch aangedreven wagens kwijt.quote:Daimler ontslaat personeel om overstap naar elektrisch te kunnen betalen
Automaker Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat flink in het personeelsbestand snijden, meldt het bedrijf donderdag. Zo hoopt de automaker 1,65 miljard euro te besparen. De kostenbesparing is volgens Daimler nodig om investeringen in elektrisch en autonoom rijden te bekostigen.
Voornamelijk Mercedes-Benz zal de klappen vangen. Een op de tien Mercedes-werknemers met managementposities moet daar het veld ruimen. Daarnaast wordt er flink gesneden in truck- en bestelwagendivisies, met een totale besparing van zo'n 650 miljoen euro.
De bezuiniging is nodig omdat er in de Europese Unie steeds strengere regels gelden voor de uitstoot van voertuigen. In 2021 moet de CO2-uitstoot van voertuigen 40 procent lager liggen dan het niveau in 2007. In 2030 moet de CO2-uitstoot vervolgens weer 37,5 procent lager liggen dan het niveau van 2021. Hierdoor moet Daimler investeren in auto's die minder uitstoten.
"We moeten uitgebreide maatregelen nemen om zo de uitgaven te bekostigen die nodig zijn om de CO2-doelstellingen te halen", zegt Ola Källenius, bestuursvoorzitter van Daimler. Het snijden in het personeelsbestand is een van die maatregelen, aldus Daimler.
De ontslagen zullen de jaarcijfers voor 2020 en 2021 negatief beïnvloeden, maakt Daimler bekend. De aandelenkoers van Daimler daalde hierdoor met 3 procent op de beurs in Frankfurt
quote:Ford onthult elektrische Mustang als Tesla-concurrent
Ford heeft maandagochtend zijn elektrische auto Mustang Mach E gepresenteerd. De elektrische SUV komt eind volgend jaar op de markt. Bright-autotester Rutger Middendorp vergelijkt hem met de concurrentie.
Bij een elektrische auto staat één statistiek voorop: de actieradius. De Ford Mustang Mach E is straks te koop in vier versies. Eentje met een 75 kWu accu, een bereik van 500 kilometer, 258 pk en een verwachte prijs van onder de ¤50.000.
Er komt blijkbaar verbetering in:quote:Op maandag 18 november 2019 19:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
https://www.autoblog.nl/n(...)rouwbare-auto-118613
Onbetrouwbaar proletenmerk.
Er zijn voldoende mijnbare reserves van al deze metalen maar het opschalen van de winning in zo'n relatief korte tijd zal een uitdaging zijn. Voor kobalt zoekt men alternatieven en het streven is de lithiumaccu's geheel zonder kobalt te gaan vervaardigen. Neodymium wordt gebruikt in hoog efficiente motoren en generatoren in de vorm van supersterke magneten. Ook daar is een alternatief voor welke geheel geen Neodymium benodigd, het betreft motoren welke Tesla al gebruikt heeft. Dergelijke motoren hebben een iets lagere efficientie. BMW bijv. gaat dergelijke motoren zonder supersterke magneten gebruiken.quote:'Tekort aan metalen staat overgang naar elektrisch rijden in de weg'
De Nederlandse wens om in 2030 ongeveer twee miljoen elektrische auto's op de weg te hebben is onrealistisch, schrijft dagblad Trouw op basis van onderzoek van bureaus Metabolic, Copper8 en de Universiteit Leiden. Door de wereldwijd groeiende vraag naar elektrische auto's, zijn er onvoldoende kritieke metalen beschikbaar voor zo'n grootschalige overstap in Nederland.
Het gaat om zes metalen: nikkel, kobalt, lithium en drie andere zeldzame metalen, met de namen praseodymium, neodymium en dysprosium. Deze grondstoffen zijn nodig voor de productie van accu's en motoren van elektrische auto's, maar ook voor bijvoorbeeld zonnepanelen en windmolens.
Aangezien de productie van en vraag naar deze installaties wereldwijd toeneemt, zullen er voor Nederland onvoldoende metalen over zijn om de transitie te volbrengen.
Momenteel verbruikt de vloot van 171.000 elektrische auto's in Nederland ongeveer 0,1 procent van de jaarlijkse wereldproductie van de zeldzame metalen. Dit groeit naar 2 tot 4 procent als Nederland in 2030 naar de wens van 1,9 miljoen elektrische auto's gaat. En daar zijn simpelweg niet voldoende metalen voor, stelt het onderzoek.
De onderzoekers zeggen dat het beter is om de groei van elektrische auto's te begrenzen naar maximaal een miljoen in Nederland in 2030. "De transitie naar elektrisch vervoer is juist belangrijk. Alleen moeten we er bewust van zijn dat dit beleid niet zonder consequenties is", stelt Benjamin Sprecher, onderzoeker bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden.
quote:BMW and Jaguar Land Rover won't need China's rare earths for their new electric engines
The project comes with an added benefit: The companies will develop the electric motors of the future based on a new BMW (BMWYY) drive unit that does not require rare earth minerals, the vast majority of which are produced in China.
The motor, which BMW describes as the fifth generation of its eDrive technology, will be used for the first time next year in the company's iX3 SUV.
Alle electrische auto's die op de markt zijn gekomen lijken problemen te hebben, het is nieuwe techniek.quote:Op maandag 18 november 2019 19:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er komt blijkbaar verbetering in:
Tesla Regains Consumer Reports Endorsements as GM Brands Stumble
Gelukkig komen er nu steeds meer alternatieve elektrische wagens op de markt met een actieradius vergelijkbaar met die van Tesla. Tesla heeft nog het nodige te doen inderdaad, vooral op het gebied van service en snelle reparaties.
Dan eerder een Rivian, die accessoires opties die ze bieden voor de bak zijn uitermate interessant vind ik.quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hmmm ja.. uhm... ik heb de presentatie ook gezien maar ik kan hem echt niet mooi vinden.
Gaaf is ie zeker, omdat het wel iets cyberpunks heeft ja, maar er zelf in rijden (als ik het geld had) nee....
Ja precies...quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:28 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dan eerder een Rivian, die accessoires opties die ze bieden voor de bak zijn uitermate interessant vind ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |