abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189746077
Hallow,

Sinds een aantal jaren ben ik erg obsessief met geld bezig.Heb nu zo’n ¤75.000 op de spaarrekening staan en voor mijn idee is dat nog niet genoeg.Kom gewoon rond, ben wel ondanks in de WW terecht gekomen dus nu let ik nog meer op het geld.

Blijf bezig met op ieder vlak te sparen,mijn volgende doel is ¤100.000 op spaar rekening en wil ik zo snel als mogelijk halen.

Iemand die dit herkenbaar vindt en wat tips?Graag!

Lijkt erg op een dwang voor mij aan het worden.
pi_189746101
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:01 schreef kol7680 het volgende:
Hallow,

Sinds een aantal jaren ben ik erg obsessief met geld bezig.Heb nu zo’n ¤75.000 op de spaarrekening staan en voor mijn idee is dat nog niet genoeg.Kom gewoon rond, ben wel ondanks in de WW terecht gekomen dus nu let ik nog meer op het geld.

Blijf bezig met op ieder vlak te sparen,mijn volgende doel is ¤100.000 op spaar rekening en wil ik zo snel als mogelijk halen.

Primatoch
  zaterdag 2 november 2019 @ 16:04:26 #3
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_189746113
Hier nog 1.
Ooit een keer zo aan de grond gezeten dat ik helemaal zenuwachtig wordt als ik niet spaar.
Houd van poesjes
pi_189746120
Kan je niet helpen, ik heb hetzelfde :') Vorige week de 100.000 bereikt. Het is de bedoeling dat een flink deel gebruikt gaat worden bij de koop van een ander huis. We zoeken al twee jaar :+

Zo lang als je gewoon rond komt valt het toch wel mee? Ik vind niet dat we hier overdreven zuinig zijn.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_189746124
Wat is het probleem? Je bent heus niet de enige.
Beter dan dat je al het geld verbrast.
pindazakje
pi_189746195
Tsja, als jij er blij van wordt lekker doen toch.
Iemand anders wordt blij van leuke dingen doen / spullen kopen (met geld wat verdiend wordt), maar dat moet iedereen vooral lekker zelf weten.
pi_189746280
Ik lees veel consuminderblogs, zo lang je je stofzuigerzak niet om de 4 weken leeghengelt om hem te hergebruiken zal het wel meevallen :+

En zou je dat wel doen, dan ben je niet de enige.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_189746414
Als het letterlijk op een spaarrekening staat zoals je zegt zie ik maar een probleem: dan wordt het tijd om een deel van dat geld op een andere manier aan het werk te zetten.
En dan met dat deel meer rendement te halen (wat je weer kan toevoegen aan je gespaarde/geinvesteerde vermogen).

Heerlijk, passief inkomen genereren is het mooiste wat er is, als dat vliegwiel eenmaal gaat draaien gaat sparen ook steeds makkelijker.

Stel, je gaat met de helft van je spaargeld investeren, en haalt daar 5% rendement op. Dan is dat EUR 1875 aan extra inkomsten per jaar.
Daarnaast blijf je gewoon doorsparen, en je houdt de balans op de helft van je vermogen wat je gespreid investeer. Dan wordt je passieve inkomen elk jaar meer.
Wordt hier niet te gretig in: beleg niet alles in een vage buitenlandse investering (teak plantages rings a bell?)

Spreiden en risico's blijven overzien, dan moet een procent of 5 toch wel haalbaar zijn. En jij als obsessief spaarder moet je er toch wel toe kunnen zetten om je in te lezen in deze materie, en tot weloverwogen beslissingen te kunnen komen.
pi_189746622
Ik zou zelf gewoon de nibud spaarbuffer berekening aanhouden. Alles daarboven is onzinnig om te sparen. You only live once.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Wat komt hier uit TS?
pi_189746636
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:27 schreef ETphonehome het volgende:
Als het letterlijk op een spaarrekening staat zoals je zegt zie ik maar een probleem: dan wordt het tijd om een deel van dat geld op een andere manier aan het werk te zetten.
En dan met dat deel meer rendement te halen (wat je weer kan toevoegen aan je gespaarde/geinvesteerde vermogen).

Heerlijk, passief inkomen genereren is het mooiste wat er is, als dat vliegwiel eenmaal gaat draaien gaat sparen ook steeds makkelijker.

Stel, je gaat met de helft van je spaargeld investeren, en haalt daar 5% rendement op. Dan is dat EUR 1875 aan extra inkomsten per jaar.
Daarnaast blijf je gewoon doorsparen, en je houdt de balans op de helft van je vermogen wat je gespreid investeer. Dan wordt je passieve inkomen elk jaar meer.
Wordt hier niet te gretig in: beleg niet alles in een vage buitenlandse investering (teak plantages rings a bell?)

Spreiden en risico's blijven overzien, dan moet een procent of 5 toch wel haalbaar zijn. En jij als obsessief spaarder moet je er toch wel toe kunnen zetten om je in te lezen in deze materie, en tot weloverwogen beslissingen te kunnen komen.
je bedoelt beleggen?
pi_189746651
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:41 schreef Newone82 het volgende:
Ik zou zelf gewoon de nibud spaarbuffer berekening aanhouden. Alles daarboven is onzinnig om te sparen. You only live once.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Wat komt hier uit TS?
Al eens gedaan. Had maar ¤13.000 als spaarbuffer nodig. Dus ¤62.000 te veel ;)
pi_189746661
quote:

Ja, ik hier hetzelfde. Maar het zit in de mens: "bezit neigt naar meer bezit"; ken genoeg rijkere mensen, die te gierig zijn om een ¤ in een collectebus te stouwen.

Het trieste is dat ik niet weet wat voor leuks ik met mijn spaargeld moet doen; ik zoek het in creatieve uitingen en een hoop sporten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189746753
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:42 schreef kol7680 het volgende:

[..]

je bedoelt beleggen?
Onder andere, je zou ook aan crowdfunding kunnen denken, met een beetje goed zoeken zijn er best o.g. projecten in crowdfunding te vinden met een acceptabel risico tegen 6% rente.
Aandelen zou je kunnen denken aan wat dividend aandelen: kopen en vasthouden. Voor alle investeringen geldt: bouw het rustig op, zodat je niet op een hype-moment in een aandeel stap, en spreid je inleg.
Indien je een koophuis hebt kan je natuurlijk ook extra aflossen, of investeren in energie besparende maatregelen: beide brengen je maandlasten voor de toekomst omlaag.
pi_189746841
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:50 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Onder andere, je zou ook aan crowdfunding kunnen denken, met een beetje goed zoeken zijn er best o.g. projecten in crowdfunding te vinden met een acceptabel risico tegen 6% rente.
Aandelen zou je kunnen denken aan wat dividend aandelen: kopen en vasthouden. Voor alle investeringen geldt: bouw het rustig op, zodat je niet op een hype-moment in een aandeel stap, en spreid je inleg.
Indien je een koophuis hebt kan je natuurlijk ook extra aflossen, of investeren in energie besparende maatregelen: beide brengen je maandlasten voor de toekomst omlaag.
En als je per se wilt sparen doe dan op zijn minst een depositoladder van 10 jr.
pi_189747053
-spam-

[ Bericht 99% gewijzigd door Peejtur op 03-11-2019 09:43:35 ]
  zaterdag 2 november 2019 @ 17:22:10 #16
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_189747141
In je laatste hemd zitten geen zakken.
Feyenoord!!! * Barça
pi_189747259
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:17 schreef Henk_88 het volgende:

[..]
-spam-
Kennis van me heeft bigbank. Krijg je toch nog 1.3% rente bij een deposito van 5 jaar. Best aardig dus. En valt gewoon onder NL deposito https://www.nrc.nl/nieuws(...)ter-1609270-a1012320

[ Bericht 23% gewijzigd door Peejtur op 03-11-2019 09:44:19 ]
pi_189747807
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:04 schreef Hyaenidae het volgende:
Obsessief met iets bezig zijn is zelden prettig natuurlijk.

En obsessief sparen al helemaal niet, omdat geld nu eenmaal ook smeermiddel is voor sociale contacten, hobbies en andere dingen die het leven verrijken.
pi_189747873
Overigens merk ik zelf ook dat het nooit genoeg is. Toen ik nog nauwelijks iets had leek een buffer van 10.000 me een heerlijk gevoel. Nu zou ik stikzenuwachtig worden als het richting de 10.000 zou gaan.

Inmiddels lijkt 100.000 op de spaarrekening me fantastisch, maar ik weet zeker dat ook dat niet als genoeg gaat voelen, als ik het eenmaal bereikt heb.

Dat is zo tricky met sparen,je blijft altijd de bakens verschuiven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2019 18:13:24 ]
pi_189747896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 17:22 schreef Bonobo11 het volgende:
Mooi gezegd. Dan heeft hij er ook niks meer aan.

TS, je leeft maar 1 keer. Laat dat geld rollen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189747902
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 18:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Obsessief met iets bezig zijn is zelden prettig natuurlijk.

En obsessief sparen al helemaal niet, omdat geld nu eenmaal ook smeermiddel is voor sociale contacten, hobbies en andere dingen die het leven verrijken.
Ja, dit dus. Ben er toch dagelijks mee bezig.
pi_189748137
quote:
Mooi.
Stil.
Tap tap tap
pi_189748206
quote:
Diep ontroerd.
Traantje gelaten.
pindazakje
pi_189748594
quote:
Jas bedoel je ..
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 2 november 2019 @ 19:07:47 #25
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189748673
quote:
Maar als je blut raakt lang voordat je je laatste hemd aantrekt dan ervaar je nog lang misère.
  zaterdag 2 november 2019 @ 19:21:33 #26
80382 manny
30 is best veel
pi_189748821
appeltje voor de dorst is niet verkeerd; maar (zonder dat ik jouw situatie ken TS) kan ik me bijna niet voorstellen dat in de WW zitten i.c.m. 100.000 op de spaarrekening verstandig is. Een investering in bijvoorbeeld een opleiding / omscholing / investeren in iets dat rendeert om te zorgen dat er straks ook weer meer geld binnen komt lijkt me verstandiger
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_189749036
Precies wat manny zegt.

Dit lijkt me een goed om na te denken of je hetzelfde werk wilt blijven doen als je hiervoor deed, of dat je misschien parttime wilt werken en omscholing of bijscholing? Je zult daarmee zeker niet al je spaargeld opmaken maar gebruikt je zuurverdiende geld voor iets belangrijks.

Daarnaast: wat als je morgen wat overkomt? Heb je kinderen of een partner waar je geld heen moet of moet je er wat voor op papier zetten?
pi_189749635
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 19:21 schreef manny het volgende:
appeltje voor de dorst is niet verkeerd; maar (zonder dat ik jouw situatie ken TS) kan ik me bijna niet voorstellen dat in de WW zitten i.c.m. 100.000 op de spaarrekening verstandig is. Een investering in bijvoorbeeld een opleiding / omscholing / investeren in iets dat rendeert om te zorgen dat er straks ook weer meer geld binnen komt lijkt me verstandiger
Goed advies, dank je.
pi_189750763
quote:
Herkenbaar: ja
wat voor tips wil je: meer sparen of tips tegen deze dwang?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189750899
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:50 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal. In 1x alles inleggen in een ETF ofzo is op lange termijn nog altijd beter dan gespreid inleggen. Ook al koop je op ATH. Je moet wel rustig blijven als het door de helft gaat.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189750907
Geld op rekening laten staan = verlies.

Doe er onmiddellijk wat mee. Koop vastgoed.
pi_189751032
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 21:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Herkenbaar: ja
wat voor tips wil je: meer sparen of tips tegen deze dwang?
Tips tegen deze dwang.
pi_189752655
Hoe oud ben je TS?
Play hard, go pro.
pi_189752836
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:27 schreef Aethereal het volgende:
Hoe oud ben je TS?
34
pi_189753471
Doe je wel eens wat leuks, behalve sparen?
  zaterdag 2 november 2019 @ 23:10:09 #36
451005 Grems
Clown World
pi_189753538
Herkenbaar probleem wel. Persoonlijk ben ik op een bepaald moment flink gaan beleggen, investeren in vastgoed ook wel. Momenteel koop ik van extra gespaard geld, naast een al jaren vaststaand maandelijks bedrag aan aandelen, grond.
pi_189753593
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 november 2019 23:06 schreef Farenji het volgende:
Doe je wel eens wat leuks, behalve sparen?
Jazeker, dagjes weg met vriendin bv. Paar jaar geleden 4 maanden Azië trip gemaakt. Erg leuk.
pi_189753619
herkenbaar. als student voelde ik met 2000 euro rijk. daarmee zonder baan naar Amsterdam getogen. gekkenwerk eigenlijk, maar ik deed het gewoon. lang niet meer dan 5k gehad. op een gegeven moment paar klappers op de beurs meegemaakt en ik heb nu 150k. veel geld. nu is het genoeg en ik ben heel blij dat ik dat gevoel heb. geen behoefte aan meer en ik spaar daarom bewust niet meer. geef het lekker uit.

pas dus op met steeds meer wensen want anders houd je die onrust dat heel irrationeel en onwenselijk is.
pi_189753693
Ik zou wel een gedeelte gaan beleggen als je het geld voorlopig nog niet nodig hebt. Beleggen geeft z'n 7% meer rendement dan een spaarrekening op de langetermijn.
pi_189753698
Is het niet ook gewoon een taboe om bezig te zijn met geld? We hebben overal een mening over, maar we delen liever niets omtrent hoeveel geld we verdienen of hoeveel vermogen we bezitten. Dat betekent niet dat als jij wel bezig bent met geld, dat fout is, puur omdat anderen dat niet doen.

Bewust met geld bezig zijn is naar mijn idee helemaal niet verkeerd. Bewust bezig zijn met geld zorgt er juist voor dat je je geldzaken op orde hebt, zodat je toekomt aan de zaken waar het echt om draait in het leven (familie, genieten van de natuur, jezelf ontwikkelen). Als ik mijn financiën niet op orde heb, zou ik juist extra met geld bezig zijn, omdat ik dan steeds moet denken aan alle facturen die nog moeten worden betaald en of ik wel genoeg heb om de maand door te komen, etc.
pi_189754931
Ik herken de situatie van TS wel. Zelf zou ik niet zeggen dat ik erg obsessief met geld bezig maar wel bovenmatig geinteresseerd erin. Bij salarisverhogingen ben ik meestal niet ruimer gaan leven, wel meer gaan sparen. Soms was een deel van de salarisverhoging wel nodig voor de gestegen kosten (inflatie) en soms werd ik wel wat makkelijker in het kopen van meer of wat duurdere kleding of andere artikelen. Zonder echt te besparen ging er steeds meer naar de spaarrekening. Op één uitzondering na, na de aankoop van een andere woning (waar overigens ook een deel van het spaargeld in ging zitten) waren de vaste lasten een stuk hoger en het spaarbedrag minder, maar ook dat veranderde weer in de loop der jaren. Nu 12 jaar na die aankoop is mijn vermogen ruim meer dan het was voor die aankoop.

Wat ik ook gemeen heb met TS is dat ik sinds kort in de WW zit, voor het eerst en na 32 bij dezelfde werkgever (dit vanwege een reorganisatie), waardoor ik toch ook mijn uitgaven meer onder de loep heb genomen.
Vorig jaar oktober ben ik de grens van ¤100.000 spaargeld gepasseerd, een deel daarvan (zo’n 10%) had ik toen al geinvesteerd in crowdfunding ten behoeve van eerder stoppen met werken (eerder dan AOW/pensioen leeftijd). Diezelfde maand werd ook de mededeling van de reorganisatie gedaan. Na een korte tijd van soort van shock en bezinning ben ik zelf meer gaan nadenken over geld en een eventuele back-up mocht ik na mijn ontslag niet snel weer een nieuwe baan vinden of wel een baan maar met een flink lager salaris. Om te beginnen ben ik vrij snel na de mededeling meer van mijn eigen spaargeld gaan investeren in crowdfunding en na 1 juli heb ik ook van het uitbetaalde geld van de ontslagvergoeding een groot deel in crowdfunding geinvesteerd. Sind deze week heb ik ook (weer) voorzichtige eerste stapjes op de beurs gezet, deels in aandelen, deels in een ETF.

Mijn totale vermogen is nu rond de ¤190.000. De grootste stijging is door de ontslagvergoeding, een kleiner deel door maandelijkse spaarbedragen van eerst nog salaris en nu WW plus de ontvangen rente van de crowdfundinvesteringen. Die leveren momenteel rond de ¤800 per maand aan rente op, door dit continu te herinvesteren zal dit nog iets meer worden. Wat mijn (nu nog kleine) beleggingen op de beurs gaan doen moet nog blijken. Mogelijk ga ik een deel van de uitbetaalde aflossing en rente van crowdfunding beleggen op de beurs (aandelen en/of ETF) om niet op 1 paard te wedden.
Mijn maandelijkse uitgaven waren al langere tijd een stuk lager dan mijn inkomsten, maar vanwege het vooruitzicht van ontslag had ik die vanaf begin dit jaar al wat meer onder de loep genomen en die zijn nu nog iets minder, waardoor ik ook van mijn WW nog bijna ¤400 per maand kan sparen. Daarnaast zal mijn hypotheekbedrag over een maand of 4 omlaag gaan omdat dan een oude spaarhypotheek de einddatum bereikt en afgelost zal worden. De maandelijkse uitgaven zullen dan rond de ¤1200 zijn.

Ik ben wel bezig om een andere baan te zoeken, maar die nieuwe baan hoeft niet per se full-time te zijn of een salaris te hebben wat in de buurt komt van mijn oude baan. Minder kan ik prima opvangen, vanwege de lage maandlasten en mijn passieve inkomsten uit crowdfunding en (hopelijk) ook de beleggingen. En mocht het niet lukken om snel een baan te vinden, of alleen tijdelijke banen waarna ik weer werkloos raak, dan heb ik genoeg achter de hand om langere tijd van te leven. Nadeel is alleen dat ik het idee van een nieuwe keuken en badkamer (waar een deel van het gespaarde geld eigenlijk voor bedoeld was) voorlopig heb uitgesteld, dat is even geen prioriteit nu. Verder bezuinig ik niet echt, maar in sommige opzichten ben ik nu wel goedkoper uit, geen duurdere lunch op werk of snel een snackje op het station op weg naar huis.

Zeker sinds mijn ontslag ben ik bijna iedere dag wel in bepaalde mate met geld bezig, soms alleen checken of de crowdfund uitbetalingen op tijd zijn overgemaakt, soms kijken er nog nieuwe geschikte crowdfundprojecten zijn en wanneer een nieuw project gaat uitbetalen dit verwerken in mijn overzichten, een andere keer een blog over geld of beleggen lezen of hier op FOK het topic over crowdfunding en dan sinds kort bezig op de beurs.

Het is een beetje krom, maar door mijn ontslag heb ik nu flink wat meer vermogen en groeit het ook sneller aan. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat het goed blijft gaan met mijn crowdfundprojecten, want er zit wel enig risico in. Ik ga nog steeds voor een nieuwe baan met een goed salaris, maar voel me nu wel financieel vrijer vanwege mijn vermogen en passieve inkomsten.

Wat tips betreft, wat voor mij goed werkt is een goed overzicht te hebben van alle uitgaven en voor bepaalde dingen (zoals boodschappen, kleding, persoonlijk uitgaven) een vast budget te hebben. Veel dingen betaal ik ook nog gewoon contant, als ik niet meer contant heb kan ik het ook niet uitgeven. Daarnaast gaat er een vast bedrag per maand naar de spaarrekening. Zo weet ik dat ik altijd genoeg heb en hoef niet iedere keer erover te denken. Eens per jaar (of bij verandering van inkomen zoals nu met WW) bekijk ik of alles nog zo moet blijven of bedragen moeten worden aangepast.

Ik ben wel ouder dan TS. Ik ben nu 52 waardoor de periode dat ik nog zou moeten of kunnen werken korter is.
  zondag 3 november 2019 @ 01:35:29 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189754988
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:35 schreef kol7680 het volgende:

[..]

34
Vrij mager bedrag dan nog eigenlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_189755683
Vind het best wel knap dat sommige van jullie met gewoon werk en inkomen zulke bedragen kunnen sparen. Het grootste bedrag ik ik in mij hele leven ooit heb gehad van iets van 4500 euro in goudstaaf in 2010 en was ook nog eens een erfenis van mijn overleden oma die ik aan rolluiken en vloerbedekking had uitgegeven en mijn passie CDs.. Probeer de laatste 6/7 jaar weer te sparen maar verder dan pakweg 500/600 euro ben ik nooit gekomen, nu heb ik ongeveer 100 euro op spaarrekening staan waarvan ik komende week weer 20 eraf moet snoepen om met mijn boodschappen tot de 23 november uit te komen, dan krijg ik pas weer nieuwe wajong.

Maar probeer toch weer eens ooit eenmalig iets van 3000 euro te sparen, moet toch wel lukken voordat ik over 5 jaar 60 wordt. :)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_189756321
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 01:17 schreef Soulfreak het volgende:
Ik herken de situatie van TS wel.

Ik ben wel bezig om een andere baan te zoeken, maar die nieuwe baan hoeft niet per se full-time te zijn of een salaris te hebben wat in de buurt komt van mijn oude baan. Minder kan ik prima opvangen, vanwege de lage maandlasten en mijn passieve inkomsten uit crowdfunding en (hopelijk) ook de beleggingen. En mocht het niet lukken om snel een baan te vinden, of alleen tijdelijke banen waarna ik weer werkloos raak, dan heb ik genoeg achter de hand om langere tijd van te leven. Nadeel is alleen dat ik het idee van een nieuwe keuken en badkamer (waar een deel van het gespaarde geld eigenlijk voor bedoeld was) voorlopig heb uitgesteld, dat is even geen prioriteit nu. Verder bezuinig ik niet echt, maar in sommige opzichten ben ik nu wel goedkoper uit, geen duurdere lunch op werk of snel een snackje op het station op weg naar huis.

Zeker sinds mijn ontslag ben ik bijna iedere dag wel in bepaalde mate met geld bezig, soms alleen checken of de crowdfund uitbetalingen op tijd zijn overgemaakt, soms kijken er nog nieuwe geschikte crowdfundprojecten zijn en wanneer een nieuw project gaat uitbetalen dit verwerken in mijn overzichten, een andere keer een blog over geld of beleggen lezen of hier op FOK het topic over crowdfunding en dan sinds kort bezig op de beurs.

Het is een beetje krom, maar door mijn ontslag heb ik nu flink wat meer vermogen en groeit het ook sneller aan. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat het goed blijft gaan met mijn crowdfundprojecten, want er zit wel enig risico in. Ik ga nog steeds voor een nieuwe baan met een goed salaris, maar voel me nu wel financieel vrijer vanwege mijn vermogen en passieve inkomsten.

Ik herken mij hier ook in en heb ongeveer dezelfde financiële positie en leeftijd. Ik heb momenteel ook een stuk lagere inkomsten dan in het verleden. Minder werken, minder stress en meer vrije tijd waarin je dingen kunt doen waar je vroeger de tijd niet voor had of de tijd niet voor nam voelt fijn.
Maar ik ben wel benieuwd, Soulfreak, hoe jij dat ziet als je niet dat werk vind om die minimale uitgaven die jij inmiddels heb uit te kunnen voldoen. Je zult geen bijstandsuitkering krijgen nadat je ww is afgelopen. Dat vind ik toch altijd wel lastige...
pi_189756331
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 01:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:')
pi_189756440
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 18:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Mooi gezegd. Dan heeft hij er ook niks meer aan.

TS, je leeft maar 1 keer. Laat dat geld rollen.
Vind ik ook, als ik persoonlijk zie welke leeftijden tegenwoordig worden bereikt moet je nu leven.. ieder zijn ding uiteraard
pi_189756575
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 21:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klopt niet helemaal. In 1x alles inleggen in een ETF ofzo is op lange termijn nog altijd beter dan gespreid inleggen. Ook al koop je op ATH. Je moet wel rustig blijven als het door de helft gaat.
1x alles inleggen voor een megacrash is toch veel slechter dan gespreid inleggen over een jaar waarin de beurs steeds dieper zakt?
pindazakje
pi_189756637
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 01:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oeh. Een badass heeft zich gemeld.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  zondag 3 november 2019 @ 09:43:34 #49
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189756795
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 19:21 schreef manny het volgende:
Wat een onzin, wie zegt dat TS zit te wachten op een nieuwe studie? :') TS wil een huis gaan kopen en heeft daar straks een leuke spaarpot voor beschikbaar. Dat is helemaal prima toch?

Ik had ook 100k ter beschikking toen in mijn huis kocht en heb 80k ervoor gebruikt (30 aflossing 50 verbouwing).

In de jaren daarna weer flink aangevuld. Maar dan koop je weer iets duurs of los je extra af en ontstaat er weer een dipje. Zo luxe mogelijk leven voor de laagst mogelijke kosten is de truuk :)
  zondag 3 november 2019 @ 09:43:49 #50
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_189756800
Ben in het verleden ook obsessief met sparen bezig geweest. Ik heb daar nu gedeeltelijk spijt van omdat ik ook dingen liet om maar te kunnen (be)sparen. Zoals goedkopere vakanties (die dan eigenlijk net niet leuk waren) en besparen op andere zaken die het leven leuk maken.

Ik ben toen goed gaan nadenken over een spaardoel en dit bleek een mooi vrijstaand huis te zijn. Uiteindelijk heb ik dit mede dankzij het spaargeld kunnen kopen. Nu mijn spaardoel is bereikt wil ik niet meer sparen. Mijn obsessie is verdwenen en ik permitteer mij nu ook meer zaken die geld kosten maar wel mijn leven verrijken. Mijn spaarsaldo staat nu al een paar jaar op 20K en dit blijft zo. Hier komt niks meer bij en gaat ook niks meer af.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_189756880
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 21:15 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Tips tegen deze dwang.
Waarom? Heb je er last van? Beinvloed het je geluk in je leven?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 november 2019 @ 09:50:42 #52
80382 manny
30 is best veel
pi_189756904
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat een onzin, wie zegt dat TS zit te wachten op een nieuwe studie? :') TS wil een huis gaan kopen en heeft daar straks een leuke spaarpot voor beschikbaar. Dat is helemaal prima toch?

Ik had ook 100k ter beschikking toen in mijn huis kocht en heb 80k ervoor gebruikt (30 aflossing 50 verbouwing).

In de jaren daarna weer flink aangevuld. Maar dan koop je weer iets duurs of los je extra af en ontstaat er weer een dipje. Zo luxe mogelijk leven voor de laagst mogelijke kosten is de truuk :)
Wat constructief dat je mijn mening "onzin" noemt. Dat nodigt uit tot conversatie.

Mijn punt is dat je niet alleen naar de situatie op je bankrekening moet kijken, maar ook naar wat er nu (en straks) binnen komt. En als dat naar WW niveau gaat, dan KAN investeren in jezelf of stenen of iets anders een goede optie zijn. Beetje teren op 100k terwijl je in de WW zit lijkt me niet zo een houdbaar / gelukmakend model.
  zondag 3 november 2019 @ 09:56:16 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189756973
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:50 schreef manny het volgende:

[..]

Wat constructief dat je mijn mening "onzin" noemt. Dat nodigt uit tot conversatie.

Mijn punt is dat je niet alleen naar de situatie op je bankrekening moet kijken, maar ook naar wat er nu (en straks) binnen komt. En als dat naar WW niveau gaat, dan KAN investeren in jezelf of stenen of iets anders een goede optie zijn. Beetje teren op 100k terwijl je in de WW zit lijkt me niet zo een houdbaar / gelukmakend model.
Excuus, heb me vergist. Dacht dat TS had aangegeven een huis te willen kopen maar dat was iemand anders een paar posts onder de OP.

Het kwam op mij over als: investeer niet in je huis maar ga studeren ;)
  zondag 3 november 2019 @ 10:02:45 #54
80382 manny
30 is best veel
pi_189757069
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Excuus, heb me vergist. Dacht dat TS had aangegeven een huis te willen kopen maar dat was iemand anders een paar posts onder de OP.

Het kwam op mij over als: investeer niet in je huis maar ga studeren ;)
Clear!
pi_189757113
Als dat sparen ook echt een doel heeft, prima.

Als je het puur doet sparen om het sparen, mag je er wel beetje vraagtekens bij zetten.

Geld wat niet gebruikt word is in principe waardeloos, sowieso voor jou persoonlijk.
Iets waar de overheid zich kapot aan ergert omdat de consument nog steeds zowel tijdens als na de crisis, maar blijft sparen.

Jammer voor Rutte. :+

Je zou kunnen overwegen een speciaal budget te maken, als je weet dat je iedere maand 1000eu spaart, neem daar dan 20% van om leuke dingen van te doen of dat apart te sparen met leuke dingen doen als doel.
pi_189757170
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:26 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

1x alles inleggen voor een megacrash is toch veel slechter dan gespreid inleggen over een jaar waarin de beurs steeds dieper zakt?
https://dqydj.com/dollar-cost-averaging-vs-lump-sum/

En zo zijn er legio artikelen over te vinden.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189757207
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 23:15 schreef Homey het volgende:
pas dus op met steeds meer wensen want anders houd je die onrust dat heel irrationeel en onwenselijk is.
Goede tip!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189757238
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:43 schreef Kamover het volgende:
Ben in het verleden ook obsessief met sparen bezig geweest. Ik heb daar nu gedeeltelijk spijt van omdat ik ook dingen liet om maar te kunnen (be)sparen. Zoals goedkopere vakanties (die dan eigenlijk net niet leuk waren) en besparen op andere zaken die het leven leuk maken.
Ben wel benieuwd naar welke zaken in jouw situatie het leven mooi ma(a)k(t)en?
  zondag 3 november 2019 @ 10:18:52 #59
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_189757270
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Als je het puur doet sparen om het sparen, mag je er wel beetje vraagtekens bij zetten.

Geld wat niet gebruikt word is in principe waardeloos, sowieso voor jou persoonlijk.
Iets waar de overheid zich kapot aan ergert omdat de consument nog steeds zowel tijdens als na de crisis, maar blijft sparen.

Je zou kunnen overwegen een speciaal budget te maken, als je weet dat je iedere maand 1000eu spaart, neem daar dan 20% van om leuke dingen van te doen of dat apart te sparen met leuke dingen doen als doel.
Geld dat niet gebruikt wordt is zeker niet waardeloos. Het geeft de spaarder financiele zekerheid en daarmee rust.Mensen zeggen vaak: wat als je dood gaat met een miljoen op de bank, alsof de spaarder er niets aan heeft gehad. Nou, hij heeft in ieder geval geen financiele zorgen gehad. En geloof me, dat is een groot goed. Ga maar eens praten met mensen met financiele zorgen, en vraag hoe ze slapen 's nachts.
  zondag 3 november 2019 @ 10:21:10 #60
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189757299
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Het gaat inderdaad niet om de hoeveelheid spaargeld, maar om wat je ervoor moet laten om het op te bouwen.

Als je lekker kunt leven en toch nog een leuk bedrag bij elkaar kunt sparen, waarom niet? Aanvulling op je pensioen later, of om je kinderen te helpen misschien?

Meer luxe maakt mij op den duur niet meer gelukkiger, dan maar wat meer sparen of weggeven.
  zondag 3 november 2019 @ 10:21:59 #61
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_189757314
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd naar welke zaken in jouw situatie het leven mooi ma(a)k(t)en?
Uit eten gaan, stedentrip maken met goed hotel, mooi paar schoenen, mooi stuk vlees of vis kopen. Dat soort zaken.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_189757372
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:21 schreef Kamover het volgende:
Uit eten gaan, stedentrip maken met goed hotel, mooi paar schoenen, mooi stuk vlees of vis kopen. Dat soort zaken.
Ik moest wel lachen toen zowel je bericht als je onderschrift onder je naam las……...
pi_189757589
Ik zou ook budgetteren voor onzekere tijden. Ik herken dit en heb volgens NIBUD meer dan genoeg geld. Maar in mijn branche wordt veel gereorganiseerd, WW is bij mij dus niet altijd onvermijdelijk en een terugval in salaris dus ook niet.

En leven op de WW is niet goedkoop. Stel dat je een jaar in de WW wil kunnen zitten vanwege een nieuwe economische crisis (vanwege tegenslag dus, als worst-case scenario). Dan moet je dus 2 maanden op 25% minder inkomen kunnen leven en 10 maanden op 30%. Dat kan zo de 10.000 euro aantikken als je ongeveer modaal verdient. In ruil hoef je dan niet je levensstandaard te verlagen mocht je onverhoopt in de WW komen.
pi_189757603
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:43 schreef Kamover het volgende:

Ik ben toen goed gaan nadenken over een spaardoel en dit bleek een mooi vrijstaand huis te zijn. Uiteindelijk heb ik dit mede dankzij het spaargeld kunnen kopen. Nu mijn spaardoel is bereikt wil ik niet meer sparen. Mijn obsessie is verdwenen en ik permitteer mij nu ook meer zaken die geld kosten maar wel mijn leven verrijken. Mijn spaarsaldo staat nu al een paar jaar op 20K en dit blijft zo. Hier komt niks meer bij en gaat ook niks meer af.
Mooi verhaal, zet me aan het denken ;)
  zondag 3 november 2019 @ 10:46:20 #65
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189757684
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:41 schreef Daboman het volgende:
Ik zou ook budgetteren voor onzekere tijden. Ik herken dit en heb volgens NIBUD meer dan genoeg geld. Maar in mijn branche wordt veel gereorganiseerd, WW is bij mij dus niet altijd onvermijdelijk en een terugval in salaris dus ook niet.

En leven op de WW is niet goedkoop. Stel dat je een jaar in de WW wil kunnen zitten vanwege een nieuwe economische crisis (vanwege tegenslag dus, als worst-case scenario). Dan moet je dus 2 maanden op 25% minder inkomen kunnen leven en 10 maanden op 30%. Dat kan zo de 10.000 euro aantikken als je ongeveer modaal verdient. In ruil hoef je dan niet je levensstandaard te verlagen mocht je onverhoopt in de WW komen.
Je moet ervoor zorgen dat niet je complete salaris er doorheen gaat iedere maand, maar dat je 30% overhoudt. Dan heb je die 10k spaargeld helemaal niet nodig om dit op te vangen.
pi_189757918
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 10:21 schreef Kamover het volgende:

[..]

Mee eens, geld moet wel een beetje rollen. Ik leef nu en wil nu genieten en met een schuin oog houd ik mijn toekomst in de gaten dat er in elk geval nog een appeltje voor de dorst is.

Ik wil niet constant in angst leven dat ik later niet genoeg heb, misschien is er niet eens een later... Of ben je fysiek niet meer in staat van het leven te genieten.

Carpe diem
pi_189758018
Ik eet lekker en gevarieerd ook vaak uit eten gaan etc. Vakantie naar de meest verre tropische oorden etc etc Ja kost geld maar geniet er enorm van. Ook een mooie lease auto onder de kont, ja had ook voor een goedkope dacia kunnen kiezen maar ondertussen heb ik er wel lol aan die duurdere auto te kunnen rijden. Liever nu als dertiger er plezier aan hebben dan straks als een versleten oude vent in een veel te dure auto rijden omdat ik het eerder nog nooit heb gedaan.

Ja materialisme is zeker niet het belangrijkste in het leven, maar je kan er wel veel lol aan hebben naast je warme familieband en vrienden.
pi_189758034
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:04 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je zo obsessief bezig bent dat je jezelf ook basisdingen zoals kleding en schoenen ontzegt, is dat zeker wel een probleem.
  zondag 3 november 2019 @ 11:17:09 #69
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189758122
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 11:09 schreef Apekoek het volgende:
Ik eet lekker en gevarieerd ook vaak uit eten gaan etc. Vakantie naar de meest verre tropische oorden etc etc Ja kost geld maar geniet er enorm van. Ook een mooie lease auto onder de kont, ja had ook voor een goedkope dacia kunnen kiezen maar ondertussen heb ik er wel lol aan die duurdere auto te kunnen rijden. Liever nu als dertiger er plezier aan hebben dan straks als een versleten oude vent in een veel te dure auto rijden omdat ik het eerder nog nooit heb gedaan.

Ja materialisme is zeker niet het belangrijkste in het leven, maar je kan er wel veel lol aan hebben naast je warme familieband en vrienden.
Eens!
pi_189758360
Met zoveel spaargeld ga ik me toch dingen afvragen.

Obsessie kan best nut hebben. Maar kan ook doorslaan.

Geld is ook maar een verre van perfect menselijk systeem. Als je wat filmpjes kijkt over hoe geld echt werkt dan is het wel een domper.

Statisch geld in eigendom houden maakt je elk jaar armer. De centrale banken hebben de drukpersen op max staan. Andere banken blijven maar leningen uitgeven die ze voor 10% dekken. Inflatie heb je ook nog.

Dus dan is het de vraag, HOE ben je aan je spaargeld gekomen. Als je braaf hebt gewerkt voor elke euro dan is het wel zuur dat ondertussen de geldpersen aan staan.

Als je in loondienst het geld bij elkaar hebt gekregen dan doe je jezelf wel tekort. Want terwijl je eerlijke arbeid levert voor die euro's wordt je achter je rug om genaaid met inflatie.

Een beetje hetzelfde als een groepsopdracht waarbij eentje al het werk heeft gedaan en de rest bijna niks maar iedereen slaagt met een voldoende.

Natuurlijk geeft je zuurverdiende spaargeld mogelijkheden. Maar je levert sowieso een aardig deel van je input in. Je krijgt dus altijd minder dan waar je recht op hebt.

Sowieso gaat er in loondienst een hoop naar de belastingdienst. Veel meer dan mensen die minder verdienen. Zo betaal je dus ook weer onevenredig veel. Want je hebt dat geld niet direct nodig. Je werkt daarmee eigenlijk voor een deel gewoon voor je medeburger die na 24u per week lekker naar huis gaat.

Maar nu komt het, mocht je zelf in de shit komen (ziek / ontslagen etc) dan mag je eerst je zuurverdiende vermogen gaan opeten voordat je weer eens iets terugkrijgt van de maatschappij(bijstand).

Dus leuk als je kunt sparen omdat je je werk het leukste vind om te doen met je tijd. En je verder geen direct doel kunt bedenken voor dat geld. Dan is het prima. Maar als je echt offers gaat brengen om te sparen is het wel heel zuur om te zien dat anderen jarenlang leuke dingen doen en uiteindelijk zit je dan bijv. allebei in de bijstand.

Dan noemen mensen beleggen. Beleggen is als een casino, the house always wins, vroeg of laat. Dat wil dus niet zeggen dat ze je tussentijdse succesjes gunnen. Dit is overdreven natuurlijk. Maar op beleggingsfora zeggen genoeg mensen 'beleggen is een slangenkuil'. De particuliere belegger heeft veel minder toegang tot informatie en kan flinke verliezen krijgen.

Ondertussen ook hier weer. De particuliere spaarder die gaat beleggen doet dat met zuurverdiende centjes. Ondertussen zitten de banken etc te beleggen met geld wat ze uit niets hebben gemaakt. Dus ja wie voelt een eventueel verlies harder....

Het is zelfs niet ondenkbaar dat een (toekomstige)overheid bij een echte crash spaarrekeningen gaat afromen.

Sparen is heel goed en zeker aan te raden maar wel van belang om bewust te zijn van het hele plaatje.
pi_189758432
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 11:33 schreef tstile het volgende:

Het is zelfs niet ondenkbaar dat een (toekomstige)overheid bij een echte crash spaarrekeningen gaat afromen.
Doet de overheid nu al.
pi_189758471
quote:

Geld is ook maar een verre van perfect menselijk systeem. Als je wat filmpjes kijkt over hoe geld echt werkt dan is het wel een domper.

Statisch geld in eigendom houden maakt je elk jaar armer. De centrale banken hebben de drukpersen op max staan. Andere banken blijven maar leningen uitgeven die ze voor 10% dekken. Inflatie heb je ook nog.

Dus dan is het de vraag, HOE ben je aan je spaargeld gekomen. Als je braaf hebt gewerkt voor elke euro dan is het wel zuur dat ondertussen de geldpersen aan staan.

Als je in loondienst het geld bij elkaar hebt gekregen dan doe je jezelf wel tekort. Want terwijl je eerlijke arbeid levert voor die euro's wordt je achter je rug om genaaid met inflatie.

Een beetje hetzelfde als een groepsopdracht waarbij eentje al het werk heeft gedaan en de rest bijna niks maar iedereen slaagt met een voldoende.

Natuurlijk geeft je zuurverdiende spaargeld mogelijkheden. Maar je levert sowieso een aardig deel van je input in. Je krijgt dus altijd minder dan waar je recht op hebt.

Sowieso gaat er in loondienst een hoop naar de belastingdienst. Veel meer dan mensen die minder verdienen. Zo betaal je dus ook weer onevenredig veel. Want je hebt dat geld niet direct nodig. Je werkt daarmee eigenlijk voor een deel gewoon voor je medeburger die na 24u per week lekker naar huis gaat.

Maar nu komt het, mocht je zelf in de shit komen (ziek / ontslagen etc) dan mag je eerst je zuurverdiende vermogen gaan opeten voordat je weer eens iets terugkrijgt van de maatschappij(bijstand).

Dus leuk als je kunt sparen omdat je je werk het leukste vind om te doen met je tijd. En je verder geen direct doel kunt bedenken voor dat geld. Dan is het prima. Maar als je echt offers gaat brengen om te sparen is het wel heel zuur om te zien dat anderen jarenlang leuke dingen doen en uiteindelijk zit je dan bijv. allebei in de bijstand.

Dan noemen mensen beleggen. Beleggen is als een casino, the house always wins, vroeg of laat. Dat wil dus niet zeggen dat ze je tussentijdse succesjes gunnen. Dit is overdreven natuurlijk. Maar op beleggingsfora zeggen genoeg mensen 'beleggen is een slangenkuil'. De particuliere belegger heeft veel minder toegang tot informatie en kan flinke verliezen krijgen.

Ondertussen ook hier weer. De particuliere spaarder die gaat beleggen doet dat met zuurverdiende centjes. Ondertussen zitten de banken etc te beleggen met geld wat ze uit niets hebben gemaakt. Dus ja wie voelt een eventueel verlies harder....

Sparen is heel goed en zeker aan te raden maar wel van belang om bewust te zijn van het hele plaatje.
Dus bewust zoveel sparen is zinloos zeg je eigenlijk? Zet me wel aan het denken. Hoeveel spaargeld heb jij als ik vragen mag dan?
pi_189758483
quote:

Goed verhaal.
pi_189758581
quote:

Goed gezegd! Je hebt helemaal gelijk. Je kan nu (bijvoorbeeld) 1 zalm kopen en daar van genieten, in de toekomst koop je mede door inflatie voor hetzelfde geleverde werk in het verleden dan een halve zalm voor terug. Dus je koopt in de toekomst ook nog eens minder luxe en genot voor elke zelfde gespaarde euro in het verleden. Daar had je op het moment zelf dus veel meer genot uit kunnen halen.

Verder wat je zegt, kom je in de bijstand mag je alsnog je kapitaal opvreten terwijl de ander lekker een uitkering trekt en zijn geld al heeft uitgegeven.

Daarbij is het inderdaad zo dat iemand goed kan genieten van hangen op je eigen grasveldje dichtbij met wat eigen gesmeerde bammetjes. Is je goed recht. Ik ervaar liever een goede keuken en ook andere landen verder op, ja kost geld maar het verrijkt mijn leven wel.
pi_189758664
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 11:47 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Goed gezegd! Je hebt helemaal gelijk. Je kan nu (bijvoorbeeld) 1 zalm kopen en daar van genieten, in de toekomst koop je mede door inflatie voor hetzelfde geleverde werk in het verleden dan een halve zalm voor terug. Dus je koopt in de toekomst ook nog eens minder luxe en genot voor elke zelfde gespaarde euro in het verleden. Daar had je op het moment zelf dus veel meer genot uit kunnen halen.

Verder wat je zegt, kom je in de bijstand mag je alsnog je kapitaal opvreten terwijl de ander lekker een uitkering trekt en zijn geld al heeft uitgegeven.

Daarbij is het inderdaad zo dat iemand goed kan genieten van hangen op je eigen grasveldje dichtbij met wat eigen gesmeerde bammetjes. Is je goed recht. Ik ervaar liever een goede keuken en ook andere landen verder op, ja kost geld maar het verrijkt mijn leven wel.
Mooie aanvulling, al snap ik TS wel. Veel spaargeld achter de hand is gewoon een fijn gevoel wat wel een bepaalde zekerheid in het leven bied.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')