abonnement Unibet Coolblue
pi_189568705


Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een medewerker bij een pensioenfonds. Dus ben je benieuwd hoe het nou zit met de pensioenen, hoe het is om daar te werken en hoe snel regelgeving kan veranderen, vraag het hier!

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:22:28 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189568751
Voor de vaste lezer stem ook even in dit topic: JUB / [Verkiezing] De beste 'vraag wat je wil' seizoen 1
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189568782
hai!

Ik werk bij een pensioenuitvoerder op de administratie. Heb inmiddels zo'n 15 jaar gewerkt bij allerlei fondsen en uitvoerders.
Ik heb me aangemeld voor VWJW omdat pensioen best een ingewikkeld ding is. Ik hoop jullie vragen hierover zo veel mogelijk te kunnen beantwoorden.

Laten we het vooral bij inhoudelijke vragen houden, politieke discussies horen ergens anders thuis ;)

Ik ben benieuwd!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:26:39 #4
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189568868
Leuk maar had je niet een interessant beroep kunnen kiezen hiervoor?
pi_189568973
Kan me voorstellen dat je die mening hebt. Pensioen is saai?

Toevallig vind ik mijn beroep wel degelijk interessant!

Ik zit gelukkig niet de hele dag gegevens in te kloppen maar ik ben bezig met het helpen van deelnemers, het bedenken van verbeteringen in processen (ook technisch), aanpassen van onze communicatie, nadenken over hoe we de regeling zo goed mogelijk uitvoeren. En nog vanalles meer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189569003
Hoe ziet het wagenpark van de directie eruit?
pi_189569081
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Hoe ziet het wagenpark van de directie eruit?
Geen idee. Misschien komen ze op de fiets.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:36:13 #8
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_189569086
Moeten de pensioenen echt gekort worden?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_189569104
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Geen idee. Misschien komen ze op de fiets.
Je hebt nooit het parkeerterrein/de parkeergarage gezien?
pi_189569148
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
Moeten de pensioenen echt gekort worden?
Die vraag viel te verwachten. :)

Dat gaat wel richting de politieke discussie. Met de huidige wet/regelgeving moeten er pensioenen gekort worden ja. (ook mijn eigen pensioen)

Wat de toekomst daarin brengt (ook de nabije toekomst) is nogal wisselend, dus of het echt gaat gebeuren?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189569155
Met de lage rentes van nu wordt het beleggen dan niet steeds risicovoller?

Misschien kun je uitleggen waarom deelname aan een pensioenfonds beter zou moeten zijn dan zelf sparen of beleggen?
pi_189569166
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je hebt nooit het parkeerterrein/de parkeergarage gezien?
Ik parkeer in de parkeergarage, maar weet niet waar de auto's van de directie staan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:39:33 #13
408813 crew  trein2000
pi_189569173
Is de continu veranderende regelgeving een bron van irritatie of vooral een uitdaging?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189569190
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik parkeer in de parkeergarage, maar weet niet waar de auto's van de directie staan.
Denk dat het wel veilig is aan te nemen dat, dat de duurste/opzichtigste zullen zijn. Die waarbij je toch net even een tweede keer kijkt. Als ze al geen priveplekken hebben het dichtst bij de entree.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:42:22 #15
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_189569236
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Die vraag viel te verwachten. :)

Dat gaat wel richting de politieke discussie. Met de huidige wet/regelgeving moeten er pensioenen gekort worden ja. (ook mijn eigen pensioen)

Wat de toekomst daarin brengt (ook de nabije toekomst) is nogal wisselend, dus of het echt gaat gebeuren?
Maar, is het gelet op de financiële situatie echt nodig? Volgens bronnen klotst het geld tegen de plinten op en is er meer dan genoeg, als de rekenrente maar aan de realiteit over 50 jaar aangepast wordt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_189569332
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:38 schreef Appeltje het volgende:
Met de lage rentes van nu wordt het beleggen dan niet steeds risicovoller?

Misschien kun je uitleggen waarom deelname aan een pensioenfonds beter zou moeten zijn dan zelf sparen of beleggen?
beleggen brengt altijd risico's met zich mee. de experts bij vermogens beheer doen er alles aan om die risico's te spreiden. dit doen ze onder het toeziend oog van meerdere toezichthouders, waaronder het bestuur van een pensioenfonds. over het algemeen bepaalt het bestuur van een fonds in welke richting er belegd wordt, vaak zitten de beleggingen in wat veiligere zaken zoals obligaties.

het voordeel van een pensioenfonds zit hem in de collectiviteit, doordat er veel mensen in de pot inleggen kunnen er grotere rendementen worden behaald. ook risico's worden breder gedragen.
uiteraard zitten er ook voordelen aan zelf iets regelen maar daar zitten ook haken en ogen aan voornamelijk fiscaal. en met de huidige spaarrentes is dat niet bepaald een vetpot.

1 van de voordelen van pensioen via je werkgever is dat jouw deel van de premie van je bruto loon afgaat, je betaalt er NU dus geen belasting over. zodra je je uitkering van het fonds gaat krijgen betaal je er inkomensbelasting over. die is op dat moment waarschijnlijk lager omdat je dan bijvoorbeeld niet meer betaalt voor AOW en aanverwante zaken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189569367
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:39 schreef trein2000 het volgende:
Is de continu veranderende regelgeving een bron van irritatie of vooral een uitdaging?
beide. de regelgeving veranderen is vaak noodzakelijk maar de snelheid waarin dit gebeurt is soms wat aan de overdreven kant. dan heb je net alles aangepast kan je weer van voor af aan beginnen. ik vind soms de keuzes die gemaakt worden door onze wetgevers ook niet bepaald de beste keuzes maar dat is een mening.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189569407
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:42 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maar, is het gelet op de financiële situatie echt nodig? Volgens bronnen klotst het geld tegen de plinten op en is er meer dan genoeg, als de rekenrente maar aan de realiteit over 50 jaar aangepast wordt.
Dat is dus het hele probleem. De fondsen maken echt goeie rendementen, door de rekenregels moet er toch gekort worden.

Is echt een vreselijk kromme situatie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189569873
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:
1 van de voordelen van pensioen via je werkgever is dat jouw deel van de premie van je bruto loon afgaat, je betaalt er NU dus geen belasting over. zodra je je uitkering van het fonds gaat krijgen betaal je er inkomensbelasting over. die is op dat moment waarschijnlijk lager omdat je dan bijvoorbeeld niet meer betaalt voor AOW en aanverwante zaken.
Als er al uitgekeerd gaat worden. Mooi verkooppraatje hoor. Verder zou het natuurlijk ook wel heel gek zijn als je nu belasting zou moeten gaan afdragen over geld dat jouw hand nooit gepasseerd is waarover je misschien ooit kan gaan beschikken.
pi_189570002
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:06 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Als er al uitgekeerd gaat worden. Mooi verkooppraatje hoor. Verder zou het natuurlijk ook wel heel gek zijn als je nu belasting zou moeten gaan afdragen over geld waarover je misschien ooit kan gaan beschikken.
in principe is een pensioenregeling zo opgebouwd dat je premie betaalt voor je eigen pensioenopbouw. het is niet dat jouw premie wordt gebruikt voor de uitkering van een ander. natuurlijk gaat al het geld de grote pot in maar je hebt wel recht op jouw deel als je straks met pensioen gaat.

het kan door kortingen of lage (of geen) indexatie natuurlijk tegenvallen wat je straks krijgt. pensioenfondsen proberen je zo realistisch mogelijk te informeren over de hoogte van je pensioen. als je dat af en toe eens bekijkt zal het bedrag (tegenwoordig) steeds redelijk gelijk zijn.

een pensioenfonds houdt ook niet zomaar op met bestaan, het hele idee is juist om deelnemers nu én later van een inkomen te voorzien naast de AOW. het is waarschijnlijker dat je later geen AOW krijgt dan dat je geen pensioen krijgt van je pensioenfonds.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:46:49 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_189570675
Schrijf je binnen je functie ook altijd zonder hoofdletters aan het begin van een zin?
pi_189571431
Even een persoonlijk advies vragen.

Bij vervroegd pensioen is het dan verstandig om eerst deeltijd pensioen aan te vragen en wat in te teren op spaargeld of kan ik beter pakken wat ik pakken kan? Ik heb het idee dat je zelf dat rendement nooit gaat halen maar wel je ruimte voor later wat groter houdt.
pi_189571446
Snap je zelf de materie volledig?
Somebody that I used to know
pi_189571854
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:22 schreef qajariaq het volgende:
Even een persoonlijk advies vragen.

Bij vervroegd pensioen is het dan verstandig om eerst deeltijd pensioen aan te vragen en wat in te teren op spaargeld of kan ik beter pakken wat ik pakken kan? Ik heb het idee dat je zelf dat rendement nooit gaat halen maar wel je ruimte voor later wat groter houdt.
Goeie vraag. Dat is afhankelijk van wat je persoonlijke mogelijkheden zijn. Spaargeld inzetten is een mogelijkheid, waar je ook naar kan kijken is wat je vaste lasten dan nog zijn. Is bijvoorbeeld een hypotheek afgelost? Dan heb je mogelijk lagere maandlasten en kan je dus af met een deeltijd pensioen. Bij veel regelingen zijn er ook mogelijkheden om te schuiven met je pensioen, dus eerst een hoger pensioen en dan later lager, als je maandelijkse lasten lager worden.

Kijk ook naar de combinatie met AOW, wanneer gaat dat in, kan je vanaf je (deeltijd) pensioen datum tot aan je AOW datum af met wat minder? Dan is dat helemaal geen slecht idee.

Je pensioen eerder in laten gaan betekent wel dat je start bedrag sowieso lager wordt omdat het pensioenfonds langer moet uitkeren (gemiddeld genomen).

Wat ook een slimme vraag voor jezelf is, wanneer verwacht je te overlijden? Is een vervelende vraag maar wel goed om over na te denken. Als je verwacht vroeg te overlijden is het waarschijnlijk slim om eerder met pensioen te gaan, om zoveel mogelijk gebruik te maken van dat geld. Als je dan stiekum langer leeft is dat bonus!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189571900
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:23 schreef Postbus100 het volgende:
Snap je zelf de materie volledig?
Ligt er aan waar je specifiek op doelt. Ik weet hoe pensioen werkt, hoe regelingen in elkaar steken en hoe een fonds en uitvoerder dat in praktijk brengen.

Ik verdiep me nu voornamelijk in het reglement van het fonds waar ik voor werk en hoe we dat uitvoeren. Die materie snap ik.

Omdat ik bij verschillende fondsen heb gewerkt weet ik ook hoe het daar gaat. En kan dat dus ook redelijk met elkaar vergelijken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189571913
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:46 schreef MadMaster het volgende:
Schrijf je binnen je functie ook altijd zonder hoofdletters aan het begin van een zin?
Ik schrijf inmiddels weer met hoofdletters. ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189571930
Voor welke sector(en) doe je de administratie en staan die pensioenen er wel goed voor?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189571991
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:50 schreef DireStraits7 het volgende:
Voor welke sector(en) doe je de administratie en staan die pensioenen er wel goed voor?
Het fonds waarvoor ik werk benoem ik niet in verband met mijn privacy. Ik vind het wel prima om te zeggen dat ik bij 1 van de grote 4 uitvoerders werk en dat mijn eigen pensioen volgend jaar eventueel ook gekort gaat worden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572014
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ligt er aan waar je specifiek op doelt. Ik weet hoe pensioen werkt, hoe regelingen in elkaar steken en hoe een fonds en uitvoerder dat in praktijk brengen.

Weet ik eigenlijk ook niet :D Heb zelf dat boek van Joris Luijendijk gelezen over de banken(crisis), en de documentaire gezien van Witte Zwanen, Zwarte Zwanen van die ene journalist (kom, hoe heet hij. Oja, Cees Grimbergen), over pensioenen. Dan gaat het over investeringen, over hoe de financiële wereld werkt, wat pensioenen eigenlijk zijn, over de financiële producten. Misschien is het ook wel basiskennis voor jou, maar mij lijkt het ingewikkeld om volledig te doorgronden wat zo'n pensioen nou eigenlijk is en hoe het in elkaar steekt. Vroeg me af in hoeverre jij dat doorhebt. Overzie/doorgrond jij het fenomeen 'pensioen', zeg maar?
Somebody that I used to know
pi_189572015
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

en dat mijn eigen pensioen volgend jaar eventueel ook gekort gaat worden.
Zie je dit zelf ook als noodzakelijk kwaad?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189572104
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk ook niet :D Heb zelf dat boek van Joris Luijendijk gelezen over de banken(crisis), en de documentaire gezien van Witte Zwanen, Zwarte Zwanen van die ene journalist (kom, hoe heet hij. Oja, Cees Grimbergen), over pensioenen. Dan gaat het over investeringen, over hoe de financiële wereld werkt, wat pensioenen eigenlijk zijn, over de financiële producten. Misschien is het ook wel basiskennis voor jou, maar mij lijkt het ingewikkeld om volledig te doorgronden wat zo'n pensioen nou eigenlijk is en hoe het in elkaar steekt. Vroeg me af in hoeverre jij dat doorhebt. Overzie/doorgrond jij het fenomeen 'pensioen', zeg maar?
Mooie vraag! Dank je wel.

Ik verdiep me niet per sé in het vermogensbeheer, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik zit echt meer aan de uitvoerende kant en het snappen van een pensioenreglement. Ik heb dus ook behoorlijk wat kennis van hoe pensioen in elkaar steekt, wetgeving, constructies, mogelijkheden en beperkingen.

Het fenomeen pensioen vind ik super interessant, dus ik denk dat ik dat wel overzie ja. Ik weet natuurlijk niet alles van iedere regeling in Nederland maar veel dingen komen wel overeen met elkaar, dus ik kan op zn minst familie/vrienden/bekenden van gedegen advies voorzien. :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572184
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zie je dit zelf ook als noodzakelijk kwaad?
Nee. Ik vind dat de regels moeten worden aangepast. De rekenregels waar fondsen mee moeten rekenen om de dekkingsgraad te bepalen zijn belachelijk. }:|

Ik kan daar als individu weinig aan doen, dus zal het net als alle anderen moeten accepteren. Waar ik me wel voor inzet is om deelnemers van zo goed mogelijk advies te voorzien over wat dat exact betekent voor die persoon.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572196
Ik spaar via mijn werkgever voor pensioen, is het verstandig, (zo ja, hoe en waar) om zelf nog bij te sparen? Zo ja, waarom is je standaard pensioen dan niet voldoende?
And the druids turn to stone...
pi_189572227
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is dus het hele probleem. De fondsen maken echt goeie rendementen, door de rekenregels moet er toch gekort worden.

Is echt een vreselijk kromme situatie.
Dit is imo wat te kort door de bocht. De enorme rendementen die pensioenfondsen de afgelopen jaren gemaakt hebben zijn voor een aanzienlijk deel het gevolg van de extreem lage kapitaalmarktrente. Dit leidt tot een kapitaalvlucht naar risicovollere en beter renderende investeringen met als gevolg enorme prijsstijgingen in deze categorieën. Dit werkt echter ook andersom, als de kapitaalmarktrente aanzienlijk toeneemt, vindt er onvermijdelijk een herwaardering van risicovollere beleggingen plaats.
Wat er nu voorgesteld wordt is van 2 walletjes eten om kortingen maar te voorkomen, dus zowel de rendementen incasseren en uitgaan van een hogere gemiddelde rente. En dit alles om te verbloemen dat het systeem niet toekomstbestendig is, onder meer door een veranderende wereld met lagere lange termijn groeiverwachtingen, de noodzaak tot verduurzaming en de toenemende levensverwachting waardoor het aantal pensioenjaren enorm gestegen is de afgelopen decennia.

En dat is een lastige boodschap die pensioenfondsen niet willen brengen, maar het is fundamenteel onjuist dat pensioenfondsen nu zelf met voorstellen komen om maar niet te hoeven korten die het risicoprofiel voor de jongere generaties enorm verhogen. Dat leidt op termijn tot verlies van draagvlak voor een in beginsel succesvol systeem.
Hoe impopulair ook, het advies van Dijsselbloem dit jaar is verstandig en toekomstgericht.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:07:19 #35
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_189572228
Geloof je dat de pensioenfondsen een piramide spel zijn en dat 20-jarigen geen pensioen meer krijgen ?
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:07:23 #36
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_189572230
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:45 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat ook een slimme vraag voor jezelf is, wanneer verwacht je te overlijden? Is een vervelende vraag maar wel goed om over na te denken. Als je verwacht vroeg te overlijden is het waarschijnlijk slim om eerder met pensioen te gaan, om zoveel mogelijk gebruik te maken van dat geld. Als je dan stiekum langer leeft is dat bonus!
De vraag stellen is op zich niet zo vervelend, maar m.i. wel redelijk onmogelijk om die realistisch aan jezelf te stellen.
Behalve wanneer ik doodziek ben of nu weet dat ik over 2 jaar voor de trein spring lijkt me dit nou niet echt een factor waar je hoog op moet inzetten om wel of niet voor een pre-pensioen te kiezen.
Of mis ik de kern van je betoog?
pi_189572292
Waarom duurt het altijd zo verschrikkelijk lang voordat wijzigen verwerkt zijn?

Ik krijg nu nog aanpassingen en moet extra betalingen doen over 2015/2016/2017.
Terwijl er in die jaren echt wel doorgeven is dat ik 40 ben geworden en dat er een extra kind is en zo.
Bis vincit qui se vincit!
pi_189572295
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Mooie vraag! Dank je wel.

Ik verdiep me niet per sé in het vermogensbeheer, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik zit echt meer aan de uitvoerende kant en het snappen van een pensioenreglement. Ik heb dus ook behoorlijk wat kennis van hoe pensioen in elkaar steekt, wetgeving, constructies, mogelijkheden en beperkingen.

Het fenomeen pensioen vind ik super interessant, dus ik denk dat ik dat wel overzie ja. Ik weet natuurlijk niet alles van iedere regeling in Nederland maar veel dingen komen wel overeen met elkaar, dus ik kan op zn minst familie/vrienden/bekenden van gedegen advies voorzien. :D
Interessant, dankjewel!
Somebody that I used to know
pi_189572325
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:05 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik spaar via mijn werkgever voor pensioen, is het verstandig, (zo ja, hoe en waar) om zelf nog bij te sparen? Zo ja, waarom is je standaard pensioen dan niet voldoende?
Sparen kan je doen, het is dan wel slim om naar de fiscale regels te kijken daarbij. Heb je bijvoorbeeld jaarruimte om zelf een spaarpotje op te bouwen in een lijfrente? Je geld in een oude sok steken is vaak niet het beste idee maar als je slim gebruik maakt van de fiscale regels kan je nog wel een mooi eigen potje opbouwen.

Het uitgangspunt in het Nederlandse pensioenstelsel is dat je AOW plus je pensioen via je werkgever voldoende is om van te leven. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je levensstandaard! Wat wil je en kan je doen na je pensioen? Even afhankelijk van je levensfase zijn er een aantal momenten om je pensioen te bestuderen en te kijken hoe je er voor staat.

Het moment dat je een jaar of 5 werkt, als je een partner hebt, als je een huis koopt en dan nog eens als je zo achter in de 40 bent. Dat zijn goeie momenten om je pensioen te checken en eventueel bij te sturen als je dat kan en wilt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572336
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:07 schreef dagobertE6 het volgende:
Geloof je dat de pensioenfondsen een piramide spel zijn en dat 20-jarigen geen pensioen meer krijgen ?
In aanvulling hierop: denkt TS dat het een kwestie is van door een zure appel bijten en dat het evenwicht (werkenden versus gepensioneerden) zich gaat herstellen over een aantal decennia?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189572399
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dit is imo wat te kort door de bocht. De enorme rendementen die pensioenfondsen de afgelopen jaren gemaakt hebben zijn voor een aanzienlijk deel het gevolg van de extreem lage kapitaalmarktrente. Dit leidt tot een kapitaalvlucht naar risicovollere en beter renderende investeringen met als gevolg enorme prijsstijgingen in deze categorieën. Dit werkt echter ook andersom, als de kapitaalmarktrente aanzienlijk toeneemt, vindt er onvermijdelijk een herwaardering van risicovollere beleggingen plaats.
Wat er nu voorgesteld wordt is van 2 walletjes eten om kortingen maar te voorkomen, dus zowel de rendementen incasseren en uitgaan van een hogere gemiddelde rente. En dit alles om te verbloemen dat het systeem niet toekomstbestendig is, onder meer door een veranderende wereld met lagere lange termijn groeiverwachtingen, de noodzaak tot verduurzaming en de toenemende levensverwachting waardoor het aantal pensioenjaren enorm gestegen is de afgelopen decennia.

En dat is een lastige boodschap die pensioenfondsen niet willen brengen, maar het is fundamenteel onjuist dat pensioenfondsen nu zelf met voorstellen komen om maar niet te hoeven korten die het risicoprofiel voor de jongere generaties enorm verhogen. Dat leidt op termijn tot verlies van draagvlak voor een in beginsel succesvol systeem.
Hoe impopulair ook, het advies van Dijsselbloem dit jaar is verstandig en toekomstgericht.
Ik ben absoluut voor een toekomstgerichte oplossing. Ik ben er zeker geen voorstander van om terug te gaan naar de rentes waarmee voorheen gerekend werd (4%). Aan de andere kant vind ik de huidige rentes veel te laag. Ik zou graag zien dat er een gulden middenweg gevonden wordt die voor alle betrokkenen realistisch is.

Wil uiteindelijk toch ook wel genieten van m'n eigen pensioen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572435
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

De vraag stellen is op zich niet zo vervelend, maar m.i. wel redelijk onmogelijk om die realistisch aan jezelf te stellen.
Behalve wanneer ik doodziek ben of nu weet dat ik over 2 jaar voor de trein spring lijkt me dit nou niet echt een factor waar je hoog op moet inzetten om wel of niet voor een pre-pensioen te kiezen.
Of mis ik de kern van je betoog?
Is één van de lastigste vragen om voor jezelf te bekijken, niemand heeft een glazen bol. Je kan proberen een inschatting te maken op basis van je eigen gezondheid maar ook te kijken naar bijvoorbeeld je ouders en voorouders, worden/werden die gemiddeld heel oud of helaas niet? Het is zeker niet de enige factor maar het is er wel één om mee te nemen in je overwegingen. Belangrijkste is natuurlijk: kan ik leven zoals ik dat wil met het geld wat ik ontvang? En wat is dan het slimste moment om je pensioen in te laten gaan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572466
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Je geld in een oude sok steken is vaak niet het beste idee maar
Hierop voortbordurend: werken jullie (of onderscheid je zelf) meerdere doelen (volgens mij niet helemaal het goede woord) die mensen kunnen nastreven met hun pensioen? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen een zo'n groot mogelijk pensioen willen hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die vooral zekerheid belangrijk vinden, en niet per se voor het grootst mogelijke pensioen gaan.

Misschien is het trouwens beter om te spreken van klantprofielen of van overwegingen oid. Welke detecteer jij?
Somebody that I used to know
pi_189572491
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In aanvulling hierop: denkt TS dat het een kwestie is van door een zure appel bijten en dat het evenwicht (werkenden versus gepensioneerden) zich gaat herstellen over een aantal decennia?
Ik denk zeker niet dat het een piramide spel is. In de basis zit ons pensioenstelsel heel solide in elkaar. De veranderde samenstelling van jongeren versus ouderen is wel een factor waar men vroeger geen rekening mee heeft gehouden. Het is dus belangrijk dat er veranderingen plaatsvinden in het systeem waardoor de jongeren niet de dupe worden van vergrijzing. Dit zijn wel flinke aanpassingen in de uitgangspunten die we met elkaar moeten bedenken en dat heeft dus voeten in de aarde.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572531
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dit zijn wel flinke aanpassingen in de uitgangspunten die we met elkaar moeten bedenken en dat heeft dus voeten in de aarde.
Heb je hier voorbeelden van?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189572541
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:11 schreef Arch-Indar het volgende:
Waarom duurt het altijd zo verschrikkelijk lang voordat wijzigen verwerkt zijn?

Ik krijg nu nog aanpassingen en moet extra betalingen doen over 2015/2016/2017.
Terwijl er in die jaren echt wel doorgeven is dat ik 40 ben geworden en dat er een extra kind is en zo.
Hm, dat klinkt niet heel efficiënt en zeker niet klantgericht. Nabetalingen voor eerdere jaren komt voor, dat kan met wijzigingen in je salaris te maken hebben die nu pas zijn doorgegeven. Zou dat zeker eens navragen bij je werkgever!

En het ligt aan je regeling of je leeftijd en extra kind invloed hebben op de hoogte van je premie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:29:00 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_189572566
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Is één van de lastigste vragen om voor jezelf te bekijken, niemand heeft een glazen bol. Je kan proberen een inschatting te maken op basis van je eigen gezondheid maar ook te kijken naar bijvoorbeeld je ouders en voorouders, worden/werden die gemiddeld heel oud of helaas niet? Het is zeker niet de enige factor maar het is er wel één om mee te nemen in je overwegingen. Belangrijkste is natuurlijk: kan ik leven zoals ik dat wil met het geld wat ik ontvang? En wat is dan het slimste moment om je pensioen in te laten gaan.
Tsja, mijn ouders hebben beide de pensioengerechtigde leeftijd bij lange na niet gehaald wegens ziekte en hebben dus nooit pensioen ontvangen. Ik ga daar toch echt geen rekening mee houden. Ga ik nu met pensioen en dan wordt je, pak 'm beet, 97 jaar oud. :D
Ik blijf het een vreemd advies van een deskundige vinden...
pi_189572588
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hm, dat klinkt niet heel efficiënt en zeker niet klantgericht. Nabetalingen voor eerdere jaren komt voor, dat kan met wijzigingen in je salaris te maken hebben die nu pas zijn doorgegeven. Zou dat zeker eens navragen bij je werkgever!

En het ligt aan je regeling of je leeftijd en extra kind invloed hebben op de hoogte van je premie.
Ik heb zwart op wit dat het bedrijf dit al die tijd binnen een maand heeft doorgegeven.

Maar het is gewoon een grote roversbende bij NN. Ik heb zoveel issues met hun, en ze kunnen mij niet vertellen wat ze met mijn geld doen en verschuilen zich altijd achter de tussenpersoon of de werkgever.

Ik stop er per jaar een goed bedrag in, en daar blijft volgens hun eigen gegevens maar 40 procent van over. En ze vinden het niet eens raar.

En het schofterige is nog dat het een niet verder ontwikkeld product is en ik er pas over een tijd vanaf kan.

Ik kan het niet eens zelf bepalen en mag er niet eens mee stoppen. De regels daarvoor zijn gewoon onzin.
Bis vincit qui se vincit!
pi_189572634
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hierop voortbordurend: werken jullie (of onderscheid je zelf) meerdere doelen (volgens mij niet helemaal het goede woord) die mensen kunnen nastreven met hun pensioen? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen een zo'n groot mogelijk pensioen willen hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die vooral zekerheid belangrijk vinden, en niet per se voor het grootst mogelijke pensioen gaan.

Misschien is het trouwens beter om te spreken van klantprofielen of van overwegingen oid. Welke detecteer jij?
Poeh, ik denk dat dat per sector ook enorm verschilt. Daarnaast zijn er de laatste jaren veel regels veranderd waardoor er minder mogelijk is qua zo veel mogelijk pensioen opbouwen. Dat wordt allemaal afgetopt. Daarnaast mag je ook niet meer pensioen opbouwen dan je salaris/inkomen toelaat. (via je werkgever)

Ik denk dat zekerheid absoluut een factor is. Dat mensen graag nu al willen weten wat ze over 30 jaar krijgen, zodat je daar rekening mee kan houden.

In de sector waar ik voor werk is voornamelijk eerder met pensioen gaan nog steeds 'hot', onze pensioenrichtleeftijd staat al op 68 maar er zijn er nog steeds genoeg die op 65 of eerder (gedeeltelijk) stoppen. Aan ons de taak om samen met de deelnemer het beste moment uit te zoeken om dit dan te doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572644
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben absoluut voor een toekomstgerichte oplossing. Ik ben er zeker geen voorstander van om terug te gaan naar de rentes waarmee voorheen gerekend werd (4%). Aan de andere kant vind ik de huidige rentes veel te laag. Ik zou graag zien dat er een gulden middenweg gevonden wordt die voor alle betrokkenen realistisch is.

Wil uiteindelijk toch ook wel genieten van m'n eigen pensioen!
Je zegt hier ongeveer wat de partners in de pensioenbesturen en een deel van de politiek hier van vinden en dat klinkt aan de oppervlakte verstandig om onnodige kortingen te voorkomen.
Als je vervolgens bekijkt hoe de besturen van pensioenfondsen samengesteld zijn en waar hun belangen liggen zie je dat ze absoluut niet onafhankelijk en onpartijdig zijn. De vakbonden zijn zwaar vergrijsd en hebben belang bij het verzekeren van de pensioenen van hun achterban (gepensioneerden en oudere werknemers). De werkgevers hebben er belang bij dat de premies niet te veel op lopen omdat die grotendeels door de werkgevers betaald worden.
Een bestuur van een pensioenfonds moet toe zien op een ordentelijke uitvoering van de pensioenregels, maar het is niet gepast om politieke invloed uit te willen oefenen op de wetgeving en de uitgangspunten daarbij. Daar hebben we de politiek en onafhankelijke instituties voor. Die instituties zijn belangrijk om te waarborgen dat er geen politiek gekleurd korte termijn beleid gevoerd wordt.

Ik wil dit topic niet kapen met deze discussie en tegelijkertijd voel ik de behoefte te reageren omdat je een mening uit die blijkbaar breder bij medewerkers en bestuurders van pensioenuitvoerders leeft en waar vragen bij te stellen zijn.
pi_189572716
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:26 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Heb je hier voorbeelden van?
Ik denk dat het belangrijk is dat personen meer flexibiliteit moeten kunnen krijgen. Meer mogelijkheden om een pakket samen te stellen naar eigen smaak maar wel met de voordelen van collectiviteit en gespreide risico's. Nu is een reglement vaak opgebouwd uit bouwstenen waar iedereen dan maar in moet passen terwijl een persoon misschien nooit gebruik gaat maken van een deel van die regeling.

Denk aan, wil ik partnerpensioen, wil ik dekking voor arbeidsongeschiktheid, etc.

Dat soort aanpassingen hangen vaak wel kostenplaatjes aan, dus zoiets invoeren moet echt goed over nagedacht worden, zodat het niet te duur wordt voor een individu.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572849
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Tsja, mijn ouders hebben beide de pensioengerechtigde leeftijd bij lange na niet gehaald wegens ziekte en hebben dus nooit pensioen ontvangen. Ik ga daar toch echt geen rekening mee houden. Ga ik nu met pensioen en dan wordt je, pak 'm beet, 97 jaar oud. :D
Ik blijf het een vreemd advies van een deskundige vinden...
Als jij veel langer leeft dan de gemiddelden is dat natuurlijk niet jouw probleem maar dat van het fonds, die moeten namelijk langer betalen dan verwacht ;)

Voorbeeld: je gaat op je 62 vervroegd met pensioen en je krijgt op jaarbasis een pensioen van 30K (hang me niet op aan dit getal). Dan krijg je dat pensioen tot je 97ste uitgekeerd, terwijl de cijfers eigenlijk hadden gezegd dat je grofweg 85 zou worden. dan krijg je dus 13*30K meer betaald dan van te voren verwacht. Die 390K heb jij zeker niet in je eentje gefinancierd. Dat komt dan uit de grote pot.

Daar tegenover staan pensioenen die veel korter of helemaal niet worden uitbetaald wegens vroeg overlijden. Uiteindelijk balanceert dat bij een fonds dus wel uit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189572901
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:30 schreef Arch-Indar het volgende:

[..]

Ik heb zwart op wit dat het bedrijf dit al die tijd binnen een maand heeft doorgegeven.

Maar het is gewoon een grote roversbende bij NN. Ik heb zoveel issues met hun, en ze kunnen mij niet vertellen wat ze met mijn geld doen en verschuilen zich altijd achter de tussenpersoon of de werkgever.

Ik stop er per jaar een goed bedrag in, en daar blijft volgens hun eigen gegevens maar 40 procent van over. En ze vinden het niet eens raar.

En het schofterige is nog dat het een niet verder ontwikkeld product is en ik er pas over een tijd vanaf kan.

Ik kan het niet eens zelf bepalen en mag er niet eens mee stoppen. De regels daarvoor zijn gewoon onzin.
:( Ik baal er van als dit soort situaties voorkomen. Als persoon én als medewerker van een pensioenuitvoerder vind ik dit onacceptabel. En het is helemaal kut dat je er zo weinig aan kan doen. Ik hoop dat je er uit komt met NN!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:57:47 #54
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_189573074
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Als jij veel langer leeft dan de gemiddelden is dat natuurlijk niet jouw probleem maar dat van het fonds, die moeten namelijk langer betalen dan verwacht ;)

Voorbeeld: je gaat op je 62 vervroegd met pensioen en je krijgt op jaarbasis een pensioen van 30K (hang me niet op aan dit getal). Dan krijg je dat pensioen tot je 97ste uitgekeerd, terwijl de cijfers eigenlijk hadden gezegd dat je grofweg 85 zou worden. dan krijg je dus 13*30K meer betaald dan van te voren verwacht. Die 390K heb jij zeker niet in je eentje gefinancierd. Dat komt dan uit de grote pot.

Daar tegenover staan pensioenen die veel korter of helemaal niet worden uitbetaald wegens vroeg overlijden. Uiteindelijk balanceert dat bij een fonds dus wel uit.
Die berekening begrijp ik uiteraard en ook dat ik die, in dit voorbeeld genoemde, 390K niet zelf op hoef te hoesten.
Maar het gaat mij om de toepassing van statistieken inzake levensverwachting in relatie tot wel/geen pre-pensioen. Als vertegenwoordiger van een uit te keren fonds kan ik me de toepassing daarvan nog wel indenken, daar gaat het om de massa en kan je op die manier het risico wat spreiden.
Als individu is je eigen levensverwachting natuurlijk veel moeilijker te bepalen/in te schatten...

Maar goed, dank voor je reacties...
pi_189573083
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is dus het hele probleem. De fondsen maken echt goeie rendementen, door de rekenregels moet er toch gekort worden.

Is echt een vreselijk kromme situatie.
Ja, wat is dan jullie reeele dekkingsgraad, want eigenlijk zouden ze nog voor inflatie moeten corrigeren ook, gebeurt ook niet? Maar wel rente en daarnaast rendementen willen meerekenen? Want ze riepen 5 jaar geleden ook al dat de rente wel zou stijgen, de UFR rate hebben we ook ver van bereikt.

De ouderen hebben gewoon te veel macht in de toezichthoudende organen en de jongeren zitten te slapen. Worden keihard bestolen. Al die extra premie is lagere loonruimte en ze zien er later veel minder van terug dan die 3% die anderen vroeger betaalden (en nu schreeuwen dat ze de kortin gniet kunnen betalen).
Whatever...
pi_189573095
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Je zegt hier ongeveer wat de partners in de pensioenbesturen en een deel van de politiek hier van vinden en dat klinkt aan de oppervlakte verstandig om onnodige kortingen te voorkomen.
Als je vervolgens bekijkt hoe de besturen van pensioenfondsen samengesteld zijn en waar hun belangen liggen zie je dat ze absoluut niet onafhankelijk en onpartijdig zijn. De vakbonden zijn zwaar vergrijsd en hebben belang bij het verzekeren van de pensioenen van hun achterban (gepensioneerden en oudere werknemers). De werkgevers hebben er belang bij dat de premies niet te veel op lopen omdat die grotendeels door de werkgevers betaald worden.
Een bestuur van een pensioenfonds moet toe zien op een ordentelijke uitvoering van de pensioenregels, maar het is niet gepast om politieke invloed uit te willen oefenen op de wetgeving en de uitgangspunten daarbij. Daar hebben we de politiek en onafhankelijke instituties voor. Die instituties zijn belangrijk om te waarborgen dat er geen politiek gekleurd korte termijn beleid gevoerd wordt.

Ik wil dit topic niet kapen met deze discussie en tegelijkertijd voel ik de behoefte te reageren omdat je een mening uit die blijkbaar breder bij medewerkers en bestuurders van pensioenuitvoerders leeft en waar vragen bij te stellen zijn.
Ik denk dat het een belangrijke discussie is! Alleen heb ik met Bosbeetle afgesproken die niet in dit topic te voeren ;)
Is helaas verleidelijk om er wel op in te gaan. Ik snap je standpunt en ik denk ook dat het bij fondsen zo kan zijn zoals je zegt.

Ik ben zelf ook nog relatief jong (36ish) en ook mijn pensioen zit in zwaar weer. Dus hierover praten gaat ook mijn toekomst aan. Voor de discussie is het wel belangrijk dat mensen zich realiseren hoe het stelsel in elkaar steekt en wat dit voor iedereen betekend. Ik hoor vaak genoeg vragen over het verplichte pensioen: ik zet het liever op de bank, ik kan het beter zelf investeren etc. Maar als we dan kijken naar wat mensen werkelijk doen met hun geld, dan is een pensioenvoorziening niet bepaald het eerste. Vervolgens zitten die personen straks met de gebakken peren. Hiermee zeg ik niet dat er geen mensen zijn die dit wél goed zouden doen maar wat doen mensen het liefst? Op vakantie gaan, of geld sparen voor later?

Het is dus vooral belangrijk dat er meer jongeren zich gaan bemoeien met pensioen, met het bestuur, met de inhoud van regelingen. Via de bonden of andere organen die daar invloed op hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189573159
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 22:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, wat is dan jullie reeele dekkingsgraad? Want ze riepen 5 jaar geleden ook al dat de rente wel zou stijgen, de UFR rate hebben we ook ver van bereikt.
Het fonds wat ik uitvoer zit ruim boven de 100%. Mijn eigen fonds er ruim onder. Wat de dekkingsgraad zou zijn met een andere rente weet ik niet zo uit mn hoofd, kan wel ff kijken morgen of ik daar wat over kan vinden op het werk :)

Trouwens, persoonlijk vind ik ook dat niet alle ouderen moeten piepen dat er gekort wordt, zolang de korting voor iedereen geldt en daardoor dus gespreid wordt. Jongeren zouden meer mogen piepen!

Even daargelaten dat er ook genoeg schrijnende gevallen zijn van ouderen die echt een triest pensioentje vangen. Wil vooral zeggen dat ik voorstander ben van de discussie ^O^

[ Bericht 21% gewijzigd door VraagWatJeWil op 22-10-2019 23:08:33 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189573220
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 23:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het fonds wat ik uitvoer zit ruim boven de 100%. Mijn eigen fonds er ruim onder. Wat de dekkingsgraad zou zijn met een andere rente weet ik niet zo uit mn hoofd, kan wel ff kijken morgen of ik daar wat over kan vinden op het werk :)
Reele dekkingsgraad is als je ook corrigeert voor enige indexatie. Indexatie zit er momenteel gewoon niet in in de meeste gevallen. Maar er is wel inflatie.

De UFR (ik weet niet waar deze nu op uit komt) is al voor afgelopen periode onwaar gebleken. Een van de redenen dat er nu nog meer tekorten zijn ontstaan. Als er niets gebeurt worden de tekorten gewoon steeds groter.

Dus als je nu al onder de honderd % zit, dan moet je gewoon gaan korten als dat structureel lijkt te zijn.

Ouderen rekenen zich op twee manieren rijk; ze verwachten dat de renteberekening hoger kan, én gokken dat deze hoeveelheid geld voldoende is. Ik betwijfel hoe de fondsen er na volgende crisis voor staan; de aandelenbeurzen zitten vol met lucht vanwgee QE.

Overigens fijn als het fonds boven de honder zit, dan kan het nog wat volatiliteit hebben, beetje afhankelijk van je gekozen risicoprofiel, maar er mag van het nieuwe FTK helemaal neit zo veel risico genomen worden bij lage dekkingsgraden.
Whatever...
  woensdag 23 oktober 2019 @ 01:16:44 #59
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189574516
Hoe lang duurt het nog dat jij zelf pensioen gaat ontvangen en wat verwacht jij daar nog van te krijgen van jouw pensioenfonds?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_189575009
quote:
5s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 01:16 schreef golfer het volgende:
Hoe lang duurt het nog dat jij zelf pensioen gaat ontvangen en wat verwacht jij daar nog van te krijgen van jouw pensioenfonds?
Ik moet nog zo'n 30 jaar. :r

En ergens tussen de 30 en 40k bruto per jaar inclusief AOW. Dit is gebaseerd op actuele cijfers.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 23 oktober 2019 @ 09:04:57 #61
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189575922
Waarom wordt er in het pensioenfonds zo weinig rekening gehouden met ZZPers?
Ik krijg vaak te horen in mijn omgeving dat die groep vaak in een kunstmatig gemaakt gat vallen omdat ZZPers vaak niet de middelen hebben gehad om jarenlang te kunnen sparen voor een pensioen.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_189576018
Waarom gingen zoveel pensioenfondsen onderuit tijdens de crisis, je belegt toch voor de lange termijn waarbij je weet dat er betere en slechtere tijden zijn?

En een praktische vraag: moet je zelf een adreswijziging doorgeven, want ik dacht dat ze dit uit de GBA haalden?
pi_189576048
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 05:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ergens tussen de 30 en 40k bruto per jaar inclusief AOW. Dit is gebaseerd op actuele cijfers.
Dat werd niet gevraagd :)
pi_189577083
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 19:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik parkeer in de parkeergarage, maar weet niet waar de auto's van de directie staan.
sorry hoor, maar wat is dit voor bullshit antwoord, iedereen weet in wat voor bak de baas rijd, iedereen weet binnen no-time als hij in een nieuwe leasehok aan komt krossen, en iedereen weet wanneer de baas schade heeft gereden.
  Moderator woensdag 23 oktober 2019 @ 10:27:32 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189577108
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:25 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

sorry hoor, maar wat is dit voor bullshit antwoord, iedereen weet in wat voor bak de baas rijd, iedereen weet binnen no-time als hij in een nieuwe leasehok aan komt krossen, en iedereen weet wanneer de baas schade heeft gereden.
:{ Ik heb geen idee wat voor auto mijn baas heeft en van de directie weet ik het al helemaal niet. Misschien heb jij een auto obsessie? Of werk je bij een klein bedrijf :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189577185
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:{ Ik heb geen idee wat voor auto mijn baas heeft en van de directie weet ik het al helemaal niet. Misschien heb jij een auto obsessie? Of werk je bij een klein bedrijf :D
Multinational, 40k medewerkers, en nee natuurlijk weet ik niet waar de grootste bobo in rijd, alhoewel ik wel weet dat hij reist in een van de vliegtuigen die wij bezitten, maar ik weet wel waar de managers hier in rijden (a6, q7, E-Pace etc.) dus dat geeft wel een beeld hoe het hoger in de boom is, die rijden echt niet in een focus
pi_189577199
Vinden vrouwen je beroep interessant? Of hebben die liever een brandweerman of salesmanager?
Alius aliud dicit
pi_189577275
Sinds ik ZZPer ben en zelf mijn pensioengelden beheer zijn er deuren voor me open gegaan:

- Mijn rendement is stukken hoger, terwijl ik in een zelfde soort conservatieve, breed gespreide fondsen beleg (ETFs), omdat ik niet hoef te betalen om alle medewerkers van het pensioenfonds van een inkomen te voorzien.

- Ik kan zelf de keuze maken of ik gebruik wil maken van een belastingvoordeel door aan pensioenbelegging te doen met alle regels van dien, of met mijn netto inkomen te beleggen zodat ik het naar eigen inzicht kan gebruiken

- Ik kan indien nodig eens een jaar wat minder inleggen als de zaken wat minder gaan of de thuissituatie om meer geld vraagt (door bv. verhuizing of verbouwing)

- En zodra ik morgen tegen een boom rijd is het volledige opgebouwde kapitaal voor mijn nabestaanden, dus geen moeilijke partnerpensioenconstructies die bovendien ook weer geld kosten en dus letterlijk rendement kosten.

Daarom mijn vraag: Waarom zouden we er niet beter aan doen om de pensioenfondsen middels een opt-in of opt-out beschikbaar te maken, in plaats van het te verplichten? En kom niet aan met 'het collectief', dat zou alleen gelden als er een duidelijk toegevoegde waarde zou zijn in rendement, dus als mijn inleg minder zou zijn voor een zelfde eindopbrengst wanneer ik het collectief zou aanpakken.
  woensdag 23 oktober 2019 @ 10:46:34 #69
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189577389
Wij zijn misschien wel collega's :D Maar dat is niet echt een vraag verder.
pi_189582582
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:32 schreef Mrmime het volgende:
Vinden vrouwen je beroep interessant? Of hebben die liever een brandweerman of salesmanager?
Ik ben zelf vrouw. En heb een vriend. Of hij mijn beroep interessant vind boeit me eigenlijk niet, ik vind m'n beroep interessant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189582800
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:37 schreef Coelho het volgende:
Sinds ik ZZPer ben en zelf mijn pensioengelden beheer zijn er deuren voor me open gegaan:

- Mijn rendement is stukken hoger, terwijl ik in een zelfde soort conservatieve, breed gespreide fondsen beleg (ETFs), omdat ik niet hoef te betalen om alle medewerkers van het pensioenfonds van een inkomen te voorzien.

- Ik kan zelf de keuze maken of ik gebruik wil maken van een belastingvoordeel door aan pensioenbelegging te doen met alle regels van dien, of met mijn netto inkomen te beleggen zodat ik het naar eigen inzicht kan gebruiken

- Ik kan indien nodig eens een jaar wat minder inleggen als de zaken wat minder gaan of de thuissituatie om meer geld vraagt (door bv. verhuizing of verbouwing)

- En zodra ik morgen tegen een boom rijd is het volledige opgebouwde kapitaal voor mijn nabestaanden, dus geen moeilijke partnerpensioenconstructies die bovendien ook weer geld kosten en dus letterlijk rendement kosten.

Daarom mijn vraag: Waarom zouden we er niet beter aan doen om de pensioenfondsen middels een opt-in of opt-out beschikbaar te maken, in plaats van het te verplichten? En kom niet aan met 'het collectief', dat zou alleen gelden als er een duidelijk toegevoegde waarde zou zijn in rendement, dus als mijn inleg minder zou zijn voor een zelfde eindopbrengst wanneer ik het collectief zou aanpakken.
Goeie vraag! Ik denk dat het best een goeie constructie zou zijn om voor iedereen opt-in of out mogelijk te maken waardoor iedereen kan kiezen wat voor diegene het beste is. Ik zou daar wel een kanttekening bij plaatsen waarbij ik denk dat het goed zou zijn dat ieder persoon wel ergens voor moet kiezen, soort van minimaal pakket?

Uit onderzoek (google: pensioenbewustzijn) is namelijk gebleken dat als mensen geen vorm van verplichting hebben voor pensioen, het pensioen in veel gevallen niet wordt geregeld. In die gevallen moet diegene dan straks alleen af met de AOW. Ik denk dat dat niet wenselijk is.

In jouw geval denk ik dat je het prima hebt geregeld! :Y

Met betrekking tot kosten: bij ieder fonds kan je in het jaarverslag terugvinden hoe de kosten in elkaar steken. Bij mijn eigen fonds was dit zo'n 62 euro per deelnemer in 2018. Ik vind dat geen schokkend hoog bedrag.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189582814
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 10:46 schreef herverwijderd het volgende:
Wij zijn misschien wel collega's :D Maar dat is niet echt een vraag verder.
Zou zomaar kunnen :s)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 23 oktober 2019 @ 18:50:55 #73
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_189584959
Ok, :@ laat me deze vraag inleiden door te zeggen dat ik weinig tot geen verstand heb van pensioen, AOW, etc.

Ik heb echter de laatste tijd wel meer de behoefte om dit goed uit te zoeken en alvast beginnen te regelen (naast dat ik in loondienst ook automatisch opbouw).

Heb je bijv. boekentips oid waar pensioen duidelijk en simpel wordt uitgelegd, :@? Een beetje Jip-en-Janneketaal want het is dus niet mijn expertise, :+.

Daarnaast valt mijn oog een beetje op pensioenbeleggen. Ik moet dan wel eerst meer weten over pensioen, maar: wat is jouw mening hierover? Ik twijfel mede doordat ik niet weet wat de overheid gaat veranderen in de toekomst en of het over, pak ‘m beet, 15 jaar nog net zo handig is bijv. als nu. En dan kan je dus niet echt bij je ingelegde geld.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_189585771
Waar komen de verschillen tussen de pensioenfondsen door? Ik begrijp het verschil in kosten niet, wanneer de uitvoerende partij dezelfde is. Een klein verschil begrijp ik nog, door bijvoorbeeld schaalgrootte. Maar je verwacht dat dat grotendeels wegvalt door de uitbesteding aan een uitvoerder.

Waar komen de verschillen in rendementen vandaan? Is dat puur door keuzes van het pensioenfonds mbt risico/rendement?
pi_189587667
quote:
17s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 18:50 schreef ChipsZak. het volgende:
Ok, :@ laat me deze vraag inleiden door te zeggen dat ik weinig tot geen verstand heb van pensioen, AOW, etc.

Ik heb echter de laatste tijd wel meer de behoefte om dit goed uit te zoeken en alvast beginnen te regelen (naast dat ik in loondienst ook automatisch opbouw).

Heb je bijv. boekentips oid waar pensioen duidelijk en simpel wordt uitgelegd, :@? Een beetje Jip-en-Janneketaal want het is dus niet mijn expertise, :+.

Daarnaast valt mijn oog een beetje op pensioenbeleggen. Ik moet dan wel eerst meer weten over pensioen, maar: wat is jouw mening hierover? Ik twijfel mede doordat ik niet weet wat de overheid gaat veranderen in de toekomst en of het over, pak ‘m beet, 15 jaar nog net zo handig is bijv. als nu. En dan kan je dus niet echt bij je ingelegde geld.
Pensioen is ook ingewikkeld. Boekentips heb ik niet omdat de wereld van pensioenen over het algemeen zó snel veranderd dat een boek soms al niet meer up-to-date is als het de schappen raakt. :(

Allereerst kan je beginnen om de website van je pensioenfonds eens door te spitten. Daar staat vaak veel informatie over hoe die regeling in elkaar steekt en hoe dingen werken. Lees ook eens je Uniform Pensioenoverzicht én kijk op mijnpensioenoverzicht.nl. (geen reclame, is best een toffe site)

Als je je serieus wilt verdiepen zou je eens kunnen kijken op de website van Pensioenlab. Die organiseren vanalles voor jongeren rondom pensioen.
Wanneer je googled op pensioen in jip en janneke, of iets dergelijks) kom je helaas toch snel op té simpele websites en verkooptroep terecht.

Ik kan hier in tekstvorm natuurlijk een spoed cursus pensioen gaan geven maar denk niet dat dat je zou helpen. Zijn er 1 of meer vragen rondom pensioen waar je echt meer over wilt weten? Dat mag ook wel in redelijke brede zin, bijvoorbeeld waardeoverdracht, partnerpensioen, opbouw hoe werkt dat nou? Dan kan ik misschien daar wat licht op laten schijnen.

Met betrekking tot pensioen beleggen, dat kan best een interessant product zijn. Paar zaken om rekening mee te houden hierbij:
1. Kan je fiscaal voordelig inleggen? (is het aftrekbaar van de belasting of wordt de inleg niet belast) Om dat te kunnen doen moet er meestal sprake zijn van 'jaarruimte'. Dit wordt berekend met je factor A (over meerdere jaren). Je vindt je factor A in je Uniform Pensioenoverzicht van je pensioenfonds. Op het internet zijn rekentooltjes te vinden waarmee je kan berekenen of je jaarruimte hebt. Waaronder op de website van de Belastingdienst.
2. Wat is je doel van het pensioenbeleggen? Heb je bijvoorbeeld een pensioengat wat je wilt dichten? Een pensioengat ontstaat niet zomaar, een onderbreking van een een paar maanden in je pensioenopbouw (bijvoorbeeld bij werkeloosheid) is niet per definitie een pensioengat wat je echt op moet vullen. Dat is dus een heel persoonlijke keuze en ook weer afhankelijk van andere middelen die je beschikbaar hebt voor na je pensioen.
3. Beleggen brengt risico's met zich mee. (flauw grapje) Maar dit is wel waar. Ben je bereid om die risico's te nemen met je geld, laat je dan zeker niet tegenhouden. Kijk wel echt goed naar bij welke partij je zo'n product afneemt. Er zijn helaas nog altijd partijen die het niet redden, of erg obscuur zijn, en dan is je geld foetsie.
4. Regels en wetgeving veranderen heel veel. Kijk dus goed naar de voorwaarden waarvoor je tekent!

tl;dr Pensioen is moeilijk, laat je goed adviseren. Dit kan je doen met de buurman die dit wel snapt of een financieel planner (kost geld). Een investering in een goede adviseur kan het waard zijn. Zeker als je kijkt naar mogelijkheden buiten de al geregelde zaken om (AOW en je pensioen via werkgever)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189587931
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 19:26 schreef Bucketlist het volgende:
Waar komen de verschillen tussen de pensioenfondsen door? Ik begrijp het verschil in kosten niet, wanneer de uitvoerende partij dezelfde is. Een klein verschil begrijp ik nog, door bijvoorbeeld schaalgrootte. Maar je verwacht dat dat grotendeels wegvalt door de uitbesteding aan een uitvoerder.

Waar komen de verschillen in rendementen vandaan? Is dat puur door keuzes van het pensioenfonds mbt risico/rendement?
Verschillen in kosten als de uitvoerder dezelfde is. Dat is een goeie vraag. Het zit voornamelijk in de contracten die het fonds afsluit met de uitvoerder. Wat neemt het fonds allemaal af aan diensten? Daarnaast zitten er verschillen in regelingen die de uitvoering op sommige vlakken maatwerk maakt. Daar zit een prijskaartje aan.
Als een fonds bijvoorbeeld ingewikkelde producten heeft in haar regeling die lastig te administreren zijn.
Je noemt zelf al schaalgrootte, dan heb je ook nog samenstelling van de doelgroep. Is er heel veel doorloop in een fonds? Dan moet de uitvoerder meer administratieve handelingen doen, prijskaartje. Als er veel inactieve deelnemers zijn is het prijskaartje weer wat lager.

Ik weet wel dat kostenbesparing altijd onderwerp is van gesprek. Aan de uitvoerders de uitdaging om hun diensten dus goedkoper te maken.

De verschillen in rendement kan ik niet goed beantwoorden, daar verdiep ik me niet zo in. Ik weet wel dat het fonds keuzes maakt in wat voor zaken er wel en niet belegd mag worden, dus dat zal zeker meespelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 23 oktober 2019 @ 20:57:31 #77
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_189588404
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 20:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Pensioen is ook ingewikkeld. Boekentips heb ik niet omdat de wereld van pensioenen over het algemeen zó snel veranderd dat een boek soms al niet meer up-to-date is als het de schappen raakt. :(

Allereerst kan je beginnen om de website van je pensioenfonds eens door te spitten. Daar staat vaak veel informatie over hoe die regeling in elkaar steekt en hoe dingen werken. Lees ook eens je Uniform Pensioenoverzicht én kijk op mijnpensioenoverzicht.nl. (geen reclame, is best een toffe site)

Als je je serieus wilt verdiepen zou je eens kunnen kijken op de website van Pensioenlab. Die organiseren vanalles voor jongeren rondom pensioen.
Wanneer je googled op pensioen in jip en janneke, of iets dergelijks) kom je helaas toch snel op té simpele websites en verkooptroep terecht.

Ik kan hier in tekstvorm natuurlijk een spoed cursus pensioen gaan geven maar denk niet dat dat je zou helpen. Zijn er 1 of meer vragen rondom pensioen waar je echt meer over wilt weten? Dat mag ook wel in redelijke brede zin, bijvoorbeeld waardeoverdracht, partnerpensioen, opbouw hoe werkt dat nou? Dan kan ik misschien daar wat licht op laten schijnen.

Met betrekking tot pensioen beleggen, dat kan best een interessant product zijn. Paar zaken om rekening mee te houden hierbij:
1. Kan je fiscaal voordelig inleggen? (is het aftrekbaar van de belasting of wordt de inleg niet belast) Om dat te kunnen doen moet er meestal sprake zijn van 'jaarruimte'. Dit wordt berekend met je factor A (over meerdere jaren). Je vindt je factor A in je Uniform Pensioenoverzicht van je pensioenfonds. Op het internet zijn rekentooltjes te vinden waarmee je kan berekenen of je jaarruimte hebt. Waaronder op de website van de Belastingdienst.
2. Wat is je doel van het pensioenbeleggen? Heb je bijvoorbeeld een pensioengat wat je wilt dichten? Een pensioengat ontstaat niet zomaar, een onderbreking van een een paar maanden in je pensioenopbouw (bijvoorbeeld bij werkeloosheid) is niet per definitie een pensioengat wat je echt op moet vullen. Dat is dus een heel persoonlijke keuze en ook weer afhankelijk van andere middelen die je beschikbaar hebt voor na je pensioen.
3. Beleggen brengt risico's met zich mee. (flauw grapje) Maar dit is wel waar. Ben je bereid om die risico's te nemen met je geld, laat je dan zeker niet tegenhouden. Kijk wel echt goed naar bij welke partij je zo'n product afneemt. Er zijn helaas nog altijd partijen die het niet redden, of erg obscuur zijn, en dan is je geld foetsie.
4. Regels en wetgeving veranderen heel veel. Kijk dus goed naar de voorwaarden waarvoor je tekent!

tl;dr Pensioen is moeilijk, laat je goed adviseren. Dit kan je doen met de buurman die dit wel snapt of een financieel planner (kost geld). Een investering in een goede adviseur kan het waard zijn. Zeker als je kijkt naar mogelijkheden buiten de al geregelde zaken om (AOW en je pensioen via werkgever)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Pensioenlab ga ik sowieso eens bekijken, alsook de andere tips (site van m’n pensioenfonds(en) en Uniform ding etc.)!

Ik vind het moeilijk om een specifieke vraag voor te leggen omdat ik dus niet weet wat ik niet weet, zeg maar :’). Het is voor mij eigenlijk geheel abracadabra, maar ik vind dit onwijs slecht en onverantwoord van mezelf en moet hier dus verandering in brengen. Momenteel zit ik vooral met: wat is het verschil tussen AOW en pensioen en hoe staat dit met elkaar in verhouding/verbinding? Ik snap dat je AOW gewoon ‘krijgt’ als een uitkering maar pensioen(uitbetaling) staat hier volgens mij niet helemaal los van, geloof ik. En met name: hoe steekt het pensioenstelsel in grote lijnen in elkaar, :@? Wat is de algemene basis die een n00b zoals ik eigenlijk moet weten, :@ :@?

Ik heb sowieso het idee dat weinig mensen (de gemiddelde mens dang écht iets van pensioen snappen, maar kan aan mij liggen. Hoe ervaar jij dit?

Pensioenbeleggen meer als in; misschien kan ik dan wat jaartjes eerder stoppen met werken, :@? Of denk ik nou raar. Ik snap niets ervan, :'( :@. Daarom doe ik wdb sowieso niks tot ik meer kennis hiervan heb.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_189589158
bij 4 verschillende pensioenuitvoerders heb ik pensioen opgebouwd. de uitvoerders bestoken mij allen meerdere keren per jaar met pensioenoverzichten per post.
momenteel heb ik geen pensioensregeling bij mijn huidige werkgever.

mijn collega's zijn bijna allemaal ZZP'er en hebben alternatieve methoden om voor later te zorgen. De een investeerd in klassieke auto's, de ander heeft een stuk grond, vastgoed, een tankstation... allemaal aparte plannen. echter ken ik niemand met nog een echt (ouderwets) pensioen.
merk jij ook een afname in de interesse in het reguliere pensioen?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_189589354
quote:
17s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 20:57 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Pensioenlab ga ik sowieso eens bekijken, alsook de andere tips (site van m’n pensioenfonds(en) en Uniform ding etc.)!

Ik vind het moeilijk om een specifieke vraag voor te leggen omdat ik dus niet weet wat ik niet weet, zeg maar :’). Het is voor mij eigenlijk geheel abracadabra, maar ik vind dit onwijs slecht en onverantwoord van mezelf en moet hier dus verandering in brengen. Momenteel zit ik vooral met: wat is het verschil tussen AOW en pensioen en hoe staat dit met elkaar in verhouding/verbinding? Ik snap dat je AOW gewoon ‘krijgt’ als een uitkering maar pensioen(uitbetaling) staat hier volgens mij niet helemaal los van, geloof ik. En met name: hoe steekt het pensioenstelsel in grote lijnen in elkaar, :@? Wat is de algemene basis die een n00b zoals ik eigenlijk moet weten, :@ :@?

Ik heb sowieso het idee dat weinig mensen (de gemiddelde mens dang écht iets van pensioen snappen, maar kan aan mij liggen. Hoe ervaar jij dit?

Pensioenbeleggen meer als in; misschien kan ik dan wat jaartjes eerder stoppen met werken, :@? Of denk ik nou raar. Ik snap niets ervan, :'( :@. Daarom doe ik wdb sowieso niks tot ik meer kennis hiervan heb.
No problemo, daar is dit hele gebeuren voor bedoeld!

Je stelt vragen die ik kan beantwoorden! Bij deze een mini mini cursus pensioenen *O*

Het pensioenstelsel in NL is opgebouwd uit 3 pijlers.

1. De AOW. Dit is een uitkering die je straks krijgt van de overheid (via SVB). Dit pensioen wordt gefinancierd met een omslagstelsel: de mensen die nu werken betalen belasting waarmee de lopende AOW uitkeringen worden betaald.
Hier komt de problematiek van vergrijzing ook naar voren, hoe krijgt de slinkende groep jonge mensen het nog voor elkaar de groter wordende groep oudjes te voorzien van een geschikt AOW? En is dat eerlijk? Dit is nogal een discussie.

2. Aanvullend pensioen via je inkomen. Je bouwt pensioen op bij een pensioenfonds via je werkgever. (ZZP-ers hebben tegenwoordig ook iets meer mogelijkheden) Wat je aan premie betaalt en opbouwt is afhankelijk van je inkomen en hoeveel je werkt. In de meeste gevallen wordt er gekeken naar je bruto jaarinkomen, daar wordt een bedrag van afgetrokken (de AOW-franchise). Dit is de pensioengrondslag. Je part-time percentage wordt daar ook nog tegenaan gehouden. Daarna wordt het vermenigvuldigd met het premiepercentage. De premie wordt vervolgens door jou en je werkgever betaald, die verhouding verschilt nogal per sector/regeling. De premie wordt ingehouden op je bruto loon zodat je er nu geen inkomensbelasting over betaald. Als je later je uitkering ontvangt ga je dán belasting betalen, welke vaak lager is doordat de inhoudingen dan anders zijn.

Bij een DB regeling (middelloon): met diezelfde pensioengrondslag wordt ook je opbouw in dat jaar bepaald. Ieder jaar gaat er dus een zakje geld in je pensioenpot. Samen met eventuele indexaties maakt dit uiteindelijk de zak met geld die wordt gebruikt om je pensioen uit te keren.Hier is het uitgangspunt: een vastgestelde opbouw.

Bij een DC regeling (beschikbare premie): er zijn steeds meer regelingen die gebruik maken van een beschikbare premie systeem, dit zijn regelingen waarbij je premie het uitgangspunt is en dit vervolgens wordt belegd om de pensioenpot uit te laten groeien tot je uiteindelijke pensioenopbouw. Bij dit soort regelingen heb je vaak wat meer keuze in hoe risicovol je de beleggingen wilt laten zijn. Dit zijn wat individuelere pensioenregelingen ten opzichte van een middelloon regeling.

Ik vind dit artikel wel redelijk duidelijk over hoe dat werkt.

3. Lijfrentes/verzekeringen die je individueel kan sluiten. In de derde pijler staan lijfrentes, verzekeringen en bijvoorbeeld ook pensioenbeleggen. Dit zijn producten die ieder individu kan gebruiken waar ook nog wat fiscale haken en ogen aan zitten. Dit wordt voornamelijk gebruikt om extra pensioen op te bouwen of zodat een persoon wat rianter vervroegd met pensioen kan gaan. Dit soort producten zijn tegenwoordig wel behoorlijk aan banden gelegd, vooral met wat er aftrekbaar is bij de belasting.

Je vraagt of de AOW en pensioen verbonden zijn aan elkaar, het antwoord is ja. Pensioenfondsen gebruiken de AOW-franchise omdat je dat dus van de overheid krijgt. Met de pensioengrondslag bouw je aanvullend pensioen op zodat je op je pensioendatum AOW plus aanvullend pensioen ontvangt. Van oudsher was het uitgangspunt dat die 2 uitkeringen ongeveer 70% zou zijn van je laatste loon. Dat is een stelregel die al langere tijd niet meer op gaat. Dit is bijvoorbeeld enorm afhankelijk van je werkverleden.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je weet dat de AOW een omslagstelsel is en je aanvullend pensioen NIET. Je betaald premie voor je eigen pensioenpot. Doordat een pensioenfonds gebruik maakt van collectiviteit is dat natuurlijk wat grijs gebied want alle premie gaat de grote pot in. Maar het is dus niet dat jij nu premie betaald voor mevrouw Jansen op de hoek en jij maar moet zien wie jouw pensioen gaat betalen.

Voor de puristen onder ons, ik realiseer mij dat bovenstaand best wel kort door de bocht is uitgelegd.

Je stelt ook nog een vraag over de kennis van de gemiddelde mens rondom pensioen. Je hebt gelijk. Veel mensen weten niet hoe het systeem werkt. Dat is ook heel moeilijk te veranderen omdat pensioen ingewikkeld is. (en saai/ver van je bed)

Pensioenbeleggen zodat je eerder met pensioen kan? Dat is een prima doel en zeker niet onrealistisch.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189589486
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
bij 4 verschillende pensioenuitvoerders heb ik pensioen opgebouwd. de uitvoerders bestoken mij allen meerdere keren per jaar met pensioenoverzichten per post.
momenteel heb ik geen pensioensregeling bij mijn huidige werkgever.

mijn collega's zijn bijna allemaal ZZP'er en hebben alternatieve methoden om voor later te zorgen. De een investeerd in klassieke auto's, de ander heeft een stuk grond, vastgoed, een tankstation... allemaal aparte plannen. echter ken ik niemand met nog een echt (ouderwets) pensioen.
merk jij ook een afname in de interesse in het reguliere pensioen?
Je oude pensioenuitvoerders zijn dat verplicht. Komen ze niet onderuit :)

Kan me bijna niet voorstellen dat je niemand kent met een ouderwets pensioen, tenzij je echt alleen maar met ZZP'ers rondhangt. ;) De meeste mensen in Nederland vallen gewoon onder een (verplicht) fonds, sommige mensen weten dat niet eens.

Een echte afname in interesse in regulier pensioen? Nee, wel een goede discussie over hoe regelingen in elkaar zitten en de behoefte aan modernisering. Waarbij ook verplichtstelling een gezonde discussie is. Als je bij een fonds zit wat bereid is om mee te veranderen met de deelnemers is een 'ouderwets' pensioen helemaal niet slecht!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189591685
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 09:04 schreef klappernootopreis het volgende:
Waarom wordt er in het pensioenfonds zo weinig rekening gehouden met ZZPers?
Ik krijg vaak te horen in mijn omgeving dat die groep vaak in een kunstmatig gemaakt gat vallen omdat ZZPers vaak niet de middelen hebben gehad om jarenlang te kunnen sparen voor een pensioen.
Ik had een paar vragen overgeslagen, sorry! :@

Dat heb je goed gehoord. ZZP'ers zijn best wel de sjaak geweest. Er is daar wel verandering in gaande. Er zijn algemene pensioenfondsen waar een ZZP'er terecht kan. Hoeft niet de meest voordelige constructie te zijn.

Veel ZZP'ers hebben dan ook een pensioengat en hebben dit hopelijk op andere manieren afgedekt. Investeringen, slimme financiële constructies en dergelijke. Er zullen ook ZZP'ers zijn waarbij dit pensioengat een serieus probleem oplevert als ze straks met pensioen willen. :{
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189591757
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 09:12 schreef Dehelerambam het volgende:
Waarom gingen zoveel pensioenfondsen onderuit tijdens de crisis, je belegt toch voor de lange termijn waarbij je weet dat er betere en slechtere tijden zijn?

En een praktische vraag: moet je zelf een adreswijziging doorgeven, want ik dacht dat ze dit uit de GBA haalden?
Verschilt per pensioenfonds/uitvoerder of er een koppeling is met GBA. De grotere partijen hebben dat zeker, dus hoef je een adreswijziging (binnen NL) niet door te geven. Vaak kan je dat wel vinden op de website. Zit soms wel een paar dagen tussen voordat dat verwerkt is overigens.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 09:13 schreef Dehelerambam het volgende:

[..]

Dat werd niet gevraagd :)
Je hebt gelijk, veranderd overigens niets aan het antwoord. Ik verwacht tussen de 30 en 40k te ontvangen als ik met pensioen ga.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189593327
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

in principe is een pensioenregeling zo opgebouwd dat je premie betaalt voor je eigen pensioenopbouw. het is niet dat jouw premie wordt gebruikt voor de uitkering van een ander. natuurlijk gaat al het geld de grote pot in maar je hebt wel recht op jouw deel als je straks met pensioen gaat.

het kan door kortingen of lage (of geen) indexatie natuurlijk tegenvallen wat je straks krijgt. pensioenfondsen proberen je zo realistisch mogelijk te informeren over de hoogte van je pensioen. als je dat af en toe eens bekijkt zal het bedrag (tegenwoordig) steeds redelijk gelijk zijn.

een pensioenfonds houdt ook niet zomaar op met bestaan, het hele idee is juist om deelnemers nu én later van een inkomen te voorzien naast de AOW. het is waarschijnlijker dat je later geen AOW krijgt dan dat je geen pensioen krijgt van je pensioenfonds.
Die herverdelingssleutel is nu eindloon geloof ik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189593979
Waarom werd er onvoldoende ingespeeld op het verdienmodel toen bleek dat de ECB de rente aan het slopen was d.m.v. opkopen van obligaties?

Het lijkt nu alsof de beheerders jarenlang!!! gewoon hebben zitten kijken hoe het verdienmodel (rente) instortte en er niet op anticipeerden.

Dit terwijl niet pensioenfondsgerelateerde institutionelebeleggers wel hun posities veranderden.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 24 oktober 2019 @ 09:28:03 #85
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_189594155
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 21:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

No problemo, daar is dit hele gebeuren voor bedoeld!

Je stelt vragen die ik kan beantwoorden! Bij deze een mini mini cursus pensioenen *O*

Het pensioenstelsel in NL is opgebouwd uit 3 pijlers.

1. De AOW. Dit is een uitkering die je straks krijgt van de overheid (via SVB). Dit pensioen wordt gefinancierd met een omslagstelsel: de mensen die nu werken betalen belasting waarmee de lopende AOW uitkeringen worden betaald.
Hier komt de problematiek van vergrijzing ook naar voren, hoe krijgt de slinkende groep jonge mensen het nog voor elkaar de groter wordende groep oudjes te voorzien van een geschikt AOW? En is dat eerlijk? Dit is nogal een discussie.

2. Aanvullend pensioen via je inkomen. Je bouwt pensioen op bij een pensioenfonds via je werkgever. (ZZP-ers hebben tegenwoordig ook iets meer mogelijkheden) Wat je aan premie betaalt en opbouwt is afhankelijk van je inkomen en hoeveel je werkt. In de meeste gevallen wordt er gekeken naar je bruto jaarinkomen, daar wordt een bedrag van afgetrokken (de AOW-franchise). Dit is de pensioengrondslag. Je part-time percentage wordt daar ook nog tegenaan gehouden. Daarna wordt het vermenigvuldigd met het premiepercentage. De premie wordt vervolgens door jou en je werkgever betaald, die verhouding verschilt nogal per sector/regeling. De premie wordt ingehouden op je bruto loon zodat je er nu geen inkomensbelasting over betaald. Als je later je uitkering ontvangt ga je dán belasting betalen, welke vaak lager is doordat de inhoudingen dan anders zijn.

Bij een DB regeling (middelloon): met diezelfde pensioengrondslag wordt ook je opbouw in dat jaar bepaald. Ieder jaar gaat er dus een zakje geld in je pensioenpot. Samen met eventuele indexaties maakt dit uiteindelijk de zak met geld die wordt gebruikt om je pensioen uit te keren.Hier is het uitgangspunt: een vastgestelde opbouw.

Bij een DC regeling (beschikbare premie): er zijn steeds meer regelingen die gebruik maken van een beschikbare premie systeem, dit zijn regelingen waarbij je premie het uitgangspunt is en dit vervolgens wordt belegd om de pensioenpot uit te laten groeien tot je uiteindelijke pensioenopbouw. Bij dit soort regelingen heb je vaak wat meer keuze in hoe risicovol je de beleggingen wilt laten zijn. Dit zijn wat individuelere pensioenregelingen ten opzichte van een middelloon regeling.

Ik vind dit artikel wel redelijk duidelijk over hoe dat werkt.

3. Lijfrentes/verzekeringen die je individueel kan sluiten. In de derde pijler staan lijfrentes, verzekeringen en bijvoorbeeld ook pensioenbeleggen. Dit zijn producten die ieder individu kan gebruiken waar ook nog wat fiscale haken en ogen aan zitten. Dit wordt voornamelijk gebruikt om extra pensioen op te bouwen of zodat een persoon wat rianter vervroegd met pensioen kan gaan. Dit soort producten zijn tegenwoordig wel behoorlijk aan banden gelegd, vooral met wat er aftrekbaar is bij de belasting.

Je vraagt of de AOW en pensioen verbonden zijn aan elkaar, het antwoord is ja. Pensioenfondsen gebruiken de AOW-franchise omdat je dat dus van de overheid krijgt. Met de pensioengrondslag bouw je aanvullend pensioen op zodat je op je pensioendatum AOW plus aanvullend pensioen ontvangt. Van oudsher was het uitgangspunt dat die 2 uitkeringen ongeveer 70% zou zijn van je laatste loon. Dat is een stelregel die al langere tijd niet meer op gaat. Dit is bijvoorbeeld enorm afhankelijk van je werkverleden.

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je weet dat de AOW een omslagstelsel is en je aanvullend pensioen NIET. Je betaald premie voor je eigen pensioenpot. Doordat een pensioenfonds gebruik maakt van collectiviteit is dat natuurlijk wat grijs gebied want alle premie gaat de grote pot in. Maar het is dus niet dat jij nu premie betaald voor mevrouw Jansen op de hoek en jij maar moet zien wie jouw pensioen gaat betalen.

Voor de puristen onder ons, ik realiseer mij dat bovenstaand best wel kort door de bocht is uitgelegd.

Je stelt ook nog een vraag over de kennis van de gemiddelde mens rondom pensioen. Je hebt gelijk. Veel mensen weten niet hoe het systeem werkt. Dat is ook heel moeilijk te veranderen omdat pensioen ingewikkeld is. (en saai/ver van je bed)

Pensioenbeleggen zodat je eerder met pensioen kan? Dat is een prima doel en zeker niet onrealistisch.
Thanks, :o _O_!

En nu ga ik het even lezen, :D :'). Maar alvast enorm bedankt voor dit lange antwoord!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_189594451
Gezien de wereldwijde inflatie (die je nauwelijks merkt, omdat die wereldwijd is): waarom mogen pensioenfondsen niet in goud beleggen, op zijn minst als diversificatie. En als het wel zou mogen, zouden jullie dat ook doen?
  donderdag 24 oktober 2019 @ 10:47:02 #87
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189594802
Hoe ziet jullie ESG-beleid eruit (best-in-class, exclusion, etc) en waarom zijn er geen mogelijkheden voor mensen die ESG niets interesseren om ESG-beleid uit te sluiten en daar niet aan mee te betalen?
The more debt, the better
  donderdag 24 oktober 2019 @ 10:55:41 #88
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189594885
Hoe kun je afgaande van de pensioenbijdrage die je decennia lang hebt afgelost bepalen WANNEER je kunt stoppen met werken? Ik vind zelf 40 jaar werken wel een aardige richtlijn.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_189595872
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 07:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die herverdelingssleutel is nu eindloon geloof ik.
Hoe bedoel je dat?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189595918
quote:
5s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 09:04 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Waarom werd er onvoldoende ingespeeld op het verdienmodel toen bleek dat de ECB de rente aan het slopen was d.m.v. opkopen van obligaties?

Het lijkt nu alsof de beheerders jarenlang!!! gewoon hebben zitten kijken hoe het verdienmodel (rente) instortte en er niet op anticipeerden.

Dit terwijl niet pensioenfondsgerelateerde institutionelebeleggers wel hun posities veranderden.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:03 schreef CarbonC het volgende:
Gezien de wereldwijde inflatie (die je nauwelijks merkt, omdat die wereldwijd is): waarom mogen pensioenfondsen niet in goud beleggen, op zijn minst als diversificatie. En als het wel zou mogen, zouden jullie dat ook doen?
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:47 schreef flyguy het volgende:
Hoe ziet jullie ESG-beleid eruit (best-in-class, exclusion, etc) en waarom zijn er geen mogelijkheden voor mensen die ESG niets interesseren om ESG-beleid uit te sluiten en daar niet aan mee te betalen?
Inhoudelijke vragen over vermogensbeheer en de ins en outs over keuzes die worden gemaakt kan ik niet beantwoorden omdat ik daar te weinig verstand van heb. Sorry!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189596158
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 10:55 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe kun je afgaande van de pensioenbijdrage die je decennia lang hebt afgelost bepalen WANNEER je kunt stoppen met werken? Ik vind zelf 40 jaar werken wel een aardige richtlijn.
Goeie vraag. 40 jaar werken is heel lang zo'n beetje de richtlijn geweest voor pensioen. Dat is een aantal jaar geleden losgelaten, bijvoorbeeld door de stijgende levensverwachting.

De meeste pensioenrichtleeftijden liggen nu op 67 of 68 jaar bij de pensioenfondsen. Even afhankelijk van wanneer je begint met pensioen opbouwen zal de opbouw periode waarschijnlijk meer zijn dan 40 jaar. Je bouwt ook pensioen op via bijbaantjes en dergelijke maar zodra je 'echt' begint met werken, tot je 68ste is de standaard opbouwperiode. Mensen die bijvoorbeeld lang studeren komen misschien niet eens aan 40 jaar.

Betekent niet dat je niet eerder met pensioen kan. Daar zitten wel wat regeltjes aan verbonden.

Je mag 5 jaar voorafgaand aan je AOW datum je aanvullend pensioen in laten gaan én daarnaast ook nog werken. Dit is bijvoorbeeld interessant als je echt minder wilt werken maar dat je dat zelf financieel niet kan dragen. Als je meer dan 5 jaar voor de AOW-datum met pensioen wilt moet je stoppen met werken voor het deel dat je je pensioen laat ingaan. Overigens mag je dan na die 5 jaar grens wel weer gaan werken, maar denk niet dat veel mensen dat doen.

Het is wel zo dat als je je pensioen eerder laat ingaan dat het bedrag wat je jaarlijks krijgt lager is, omdat het fonds statistisch langer moet uitkeren.

Er zijn natuurlijk allerlei constructies te bedenken dat je eerder met pensioen gaat maar je pensioenuitkering nog niet start, een jaar afdekken met spaargeld, of een lijfrente die eerder ingaat.

Ik denk niet dat je op basis van je pensioenbijdrage makkelijk kan uitrekenen hoe vroeg je met pensioen kan. Dat is namelijk afhankelijk van hoe die premie wordt ingezet in je pensioenregeling.
Er zijn vaak wel pensioenplanners op websites van fondsen waarmee je dit kan bedenken voor jezelf. Beetje aan de knoppen draaien om te kijken wat een goeie keuze voor je is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189596188
TS, ik ben salarisadministrateur, werkt je fonds al met de UPA?
pi_189596332
quote:
6s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:22 schreef Ivo1986 het volgende:
TS, ik ben salarisadministrateur, werkt je fonds al met de UPA?
Het fonds wat ik uitvoer niet, omdat we een beroepspensioenfonds zijn.

De uitvoerder waar ik werk werkt wel met UPA ja. Was een ingewikkelde implementatie maar schijnt nu wel redelijk te lopen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189596379
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het fonds wat ik uitvoer niet, omdat we een beroepspensioenfonds zijn.

De uitvoerder waar ik werk werkt wel met UPA ja. Was een ingewikkelde implementatie maar schijnt nu wel redelijk te lopen.
Loopt zeker zijn. Ik merk regelmatig kleine verschillen tussen de salarisberekeningen en pensioenfacturen. Met de UPA zijn deze verschillen zo goed als verleden tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2019 12:35:34 ]
pi_189596651
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Je lijkt te insinueren dat er niks wordt herverdeeld.

https://www.anbo.nl/belan(...)/eindloon-middelloon

Meestal wordt het middelloon thema gehanteerd, het aantal gewerkte jaren is echter weer korter bij andere mensen. Ik ben student en werk als ZZP dus ik heb nu misschien wel als ik straks aan het werk ga voor een baas met verplichte pensioensafdracht 10 minder arbeidsjaren met pensioensafdracht dan iemand die na de middelbare school aan het werk gaat.

Weet jij of er gecorrigeerd wordt voor aantal gewerkte jaren? Ik heb weleens gelezen dat dit niet zo is, weet me vaag te herinneren dat je beter - op basis van dit pensioenstelsel - later pas kunt beginnen met inleggen bij zo een pensioenfonds omdat er dus niet wordt gekeken naar je individuele inleg en de rendementen die op jouw individuele inleg zijn behaald.

Maar omdat de uitkering gewoon wordt gebaseerd op wat je dus gemiddeld hebt verdiend, met geen korting voor effectieve arbeidsjaren.

Inleg uit het verleden telt voor het vermogen van de pensioenfondsen zwaarder mee omdat die langer renderen. Dus als het mogelijk is om ergens te werken waar je salaris eerst laag is en later hoger dan word je daar ook gematst.

Lijkt er dus op - voor mij als iemand die beperkt heeft gekeken naar de systemen van pensioenen - dat je inleg als je jong bent moet vermijden en als je wat ouder wordt je er meer voordeel uit haalt door in te gaan leggen.

Stijgende salarissen ga je ook meer vinden bij hoger opgeleid personeel, die later beginnen met werken.

Dus er wordt ook gewoon herverdeeld vanuit de arbeidsklasse naar de hoger opgeleidde klasse.

/ Ik weet het fijne er niet van verder maar dit is wat ik er van begrepen had.

[ Bericht 21% gewijzigd door ludovico op 24-10-2019 13:05:23 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 24 oktober 2019 @ 13:07:49 #96
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189596794
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Goeie vraag. 40 jaar werken is heel lang zo'n beetje de richtlijn geweest voor pensioen. Dat is een aantal jaar geleden losgelaten, bijvoorbeeld door de stijgende levensverwachting.

De meeste pensioenrichtleeftijden liggen nu op 67 of 68 jaar bij de pensioenfondsen. Even afhankelijk van wanneer je begint met pensioen opbouwen zal de opbouw periode waarschijnlijk meer zijn dan 40 jaar. Je bouwt ook pensioen op via bijbaantjes en dergelijke maar zodra je 'echt' begint met werken, tot je 68ste is de standaard opbouwperiode. Mensen die bijvoorbeeld lang studeren komen misschien niet eens aan 40 jaar.

Betekent niet dat je niet eerder met pensioen kan. Daar zitten wel wat regeltjes aan verbonden.

Je mag 5 jaar voorafgaand aan je AOW datum je aanvullend pensioen in laten gaan én daarnaast ook nog werken. Dit is bijvoorbeeld interessant als je echt minder wilt werken maar dat je dat zelf financieel niet kan dragen. Als je meer dan 5 jaar voor de AOW-datum met pensioen wilt moet je stoppen met werken voor het deel dat je je pensioen laat ingaan. Overigens mag je dan na die 5 jaar grens wel weer gaan werken, maar denk niet dat veel mensen dat doen.

Het is wel zo dat als je je pensioen eerder laat ingaan dat het bedrag wat je jaarlijks krijgt lager is, omdat het fonds statistisch langer moet uitkeren.

Er zijn natuurlijk allerlei constructies te bedenken dat je eerder met pensioen gaat maar je pensioenuitkering nog niet start, een jaar afdekken met spaargeld, of een lijfrente die eerder ingaat.

Ik denk niet dat je op basis van je pensioenbijdrage makkelijk kan uitrekenen hoe vroeg je met pensioen kan. Dat is namelijk afhankelijk van hoe die premie wordt ingezet in je pensioenregeling.
Er zijn vaak wel pensioenplanners op websites van fondsen waarmee je dit kan bedenken voor jezelf. Beetje aan de knoppen draaien om te kijken wat een goeie keuze voor je is.
Ikzelf heb twee lijfrentes boven mijn pensioen op. :) ik ga er even in duiken.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_189597353
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk allerlei constructies te bedenken dat je eerder met pensioen gaat maar je pensioenuitkering nog niet start, een jaar afdekken met spaargeld, of een lijfrente die eerder ingaat.

Dat jaar draag je dan toch geen premie meer af? Scheelt dat veel als je bijvoorbeeld een jaar later pas je pensioenuitkering in laat gaan?
  Moderator donderdag 24 oktober 2019 @ 13:58:35 #98
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189597444
Is het waar dat je vroeger op ~70% van je laatstverdiende loon eindigde en tegenwoordig op je gemiddelde verzamelde inkomen over de jaren. Dat heb ik ooit iemand horen zeggen geen idee of dat zo is?

Want dat laatste is meestal nogal een berg minder dan dat eerste.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189598176
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je lijkt te insinueren dat er niks wordt herverdeeld.

https://www.anbo.nl/belan(...)/eindloon-middelloon

Meestal wordt het middelloon thema gehanteerd, het aantal gewerkte jaren is echter weer korter bij andere mensen. Ik ben student en werk als ZZP dus ik heb nu misschien wel als ik straks aan het werk ga voor een baas met verplichte pensioensafdracht 10 minder arbeidsjaren met pensioensafdracht dan iemand die na de middelbare school aan het werk gaat.

Weet jij of er gecorrigeerd wordt voor aantal gewerkte jaren? Ik heb weleens gelezen dat dit niet zo is, weet me vaag te herinneren dat je beter - op basis van dit pensioenstelsel - later pas kunt beginnen met inleggen bij zo een pensioenfonds omdat er dus niet wordt gekeken naar je individuele inleg en de rendementen die op jouw individuele inleg zijn behaald.

Maar omdat de uitkering gewoon wordt gebaseerd op wat je dus gemiddeld hebt verdiend, met geen korting voor effectieve arbeidsjaren.

Inleg uit het verleden telt voor het vermogen van de pensioenfondsen zwaarder mee omdat die langer renderen. Dus als het mogelijk is om ergens te werken waar je salaris eerst laag is en later hoger dan word je daar ook gematst.

Lijkt er dus op - voor mij als iemand die beperkt heeft gekeken naar de systemen van pensioenen - dat je inleg als je jong bent moet vermijden en als je wat ouder wordt je er meer voordeel uit haalt door in te gaan leggen.

Stijgende salarissen ga je ook meer vinden bij hoger opgeleid personeel, die later beginnen met werken.

Dus er wordt ook gewoon herverdeeld vanuit de arbeidsklasse naar de hoger opgeleidde klasse.

/ Ik weet het fijne er niet van verder maar dit is wat ik er van begrepen had.
Het aantal werkjaren telt zeker mee in de uiteindelijke pensioenopbouw.

Bij een middelloon regeling bouw je ieder deelname jaar een stukje pensioen op, de som van al die jaren is de totale pensioenopbouw. Daar moet je dan ook nog indexatie bij rekenen. In een ideale wereld wordt er ieder jaar geïndexeerd over de totaal opgebouwde som, de eerste opbouw jaren hebben dus uiteindelijk de meeste indexatie.

Laat instappen in een middelloon regeling is daarom niet positief. Uiteraard bouw je in een specifiek jaar meer op als je een salarisstijging hebt gehad, dus dat is dan weer het tegenargument. Maar je kan dus waarschijnlijk niet in 10 jaar met een top salaris hetzelfde bereiken als 40 jaar met normale stijging van salaris. (waarbij het laatste jaar bijvoorbeeld overeenstemt met het top salaris)

Overigens wordt de uitkering berekend op het moment dat je met pensioen gaat, de zak met geld die je dan hebt gespaard wordt omgezet in een levenslange uitkering. Dan vinden er dus geen correcties plaats voor je dienstjaren.

Dat een lager opgeleid persoon minder pensioen ontvangt dan een hoger opgeleid persoon is dus ook afhankelijk van arbeidsjaren/salaris maar algemeen gesteld zal dit zo zijn. Staat op zich allemaal in verhouding met elkaar. Een hoog opgeleid persoon krijgt tijdens werk ook een hoger salaris? Dan zou het raar zijn als je na je pensioen ineens gigantisch omlaag gaat in inkomen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189598227
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 13:51 schreef Cheja het volgende:

[..]

Dat jaar draag je dan toch geen premie meer af? Scheelt dat veel als je bijvoorbeeld een jaar later pas je pensioenuitkering in laat gaan?
Als je niet werkt en daardoor niet actief bent in die regeling betaal je ook geen premie nee. Maar een jaar geen premie inleggen aan het eind van je opbouw hoeft niet per sé een probleem te zijn voor de hoogte van je uiteindelijke uitkering. Ligt wel aan hoe je regeling in elkaar steekt natuurlijk.

Kan behoorlijk schelen als je een jaar later je pensioen in laat gaat. Even afhankelijk van de hoogte van je pensioen kan dat van honderden tot duizenden euro's per jaar schelen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189598302
quote:
2s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het waar dat je vroeger op ~70% van je laatstverdiende loon eindigde en tegenwoordig op je gemiddelde verzamelde inkomen over de jaren. Dat heb ik ooit iemand horen zeggen geen idee of dat zo is?

Want dat laatste is meestal nogal een berg minder dan dat eerste.
Zie ook pos t#99 :)

Vroeger was inderdaad het uitgangspunt dat je 70% kreeg van je laatstverdiende salaris (eindloon regeling). Dat waren wel erg dure constructies overigens.

Omdat je in een middelloonregeling geen backservice krijgt, het aanvullen van je pensioenopbouw over eerdere jaren omdat je salaris stijgt, is 70% van je gemiddelde salaris waar je ongeveer op uit komt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189610033
Welke partij is volgens jou het beste als het gaat om pensioen ?
pi_189611788
Voor mij ook een onderwerp waarvan ik nou niet meteen sta te popelen om me er in te verdiepen, maar snap ook dat het belangrijk is dat mensen weten wat er speelt rondom hun pensioen, dus leuk dat je je hier voor hebt opgegeven! Ik heb het topic al doorgelezen en daarin best wat opgestoken, maar heb nog wel wat vragen voor mijn eigen situatie:

- Als ZZP'er, wat is volgens jou het beste om te doen qua pensioenopbouw?
- Je had het in één van je antwoorden al over een financieel planner. Ik overweeg zelf ook om extern advies in te schakelen, maar weet dan nooit zo goed of ik een goede adviseur inschakel. Heb je tips waar ik op kan letten? Ik zie mensen die zichzelf presenteren als "pensioenadviseur" maar blijkbaar heeft een financieel planner ook voldoende kaas gegeten van de materie? Of is een financieel planner eigenlijk gewoon een pensioenadviseur? Heeft het label EFA (erkend financieel adviseur) nog toegevoegde waarde?

Dank voor je antwoorden vast!

[ Bericht 0% gewijzigd door Daav op 25-10-2019 11:59:08 (typo) ]
pi_189613774
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 21:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Weet ik eigenlijk ook niet :D Heb zelf dat boek van Joris Luijendijk gelezen over de banken(crisis), en de documentaire gezien van Witte Zwanen, Zwarte Zwanen van die ene journalist (kom, hoe heet hij. Oja, Cees Grimbergen), over pensioenen. Dan gaat het over investeringen, over hoe de financiële wereld werkt, wat pensioenen eigenlijk zijn, over de financiële producten. Misschien is het ook wel basiskennis voor jou, maar mij lijkt het ingewikkeld om volledig te doorgronden wat zo'n pensioen nou eigenlijk is en hoe het in elkaar steekt. Vroeg me af in hoeverre jij dat doorhebt. Overzie/doorgrond jij het fenomeen 'pensioen', zeg maar?
Joris Luijendijk had ik al eens gelezen, maar was niet bekend met die documentaire Zwarte Zwanen. Zojuist aflevering 1 gezien, interessant, dus dank voor de tip!

Voor andere geïnteresseerden: https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/zwarte-zwanen/archief/
pi_189613900
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:24 schreef Daav het volgende:

[..]

Joris Luijendijk had ik al eens gelezen, maar was niet bekend met die documentaire Zwarte Zwanen. Zojuist aflevering 1 gezien, interessant, dus dank voor de tip!

Voor andere geïnteresseerden: https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/zwarte-zwanen/archief/
Oh, geen witte zwanen, alleen Zwarte Zwanen :D
Maar alsjeblieft. Is idd wel een goede docu.
Somebody that I used to know
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:31:00 #106
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189614749
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 09:30 schreef Geytenbeekje het volgende:
Welke partij is volgens jou het beste als het gaat om pensioen ?
HA! Gewetensvraag :P

Ik heb in mijn loopbaan al best bij wat uitvoerders kunnen meedraaien, iedere partij heeft voor en nadelen.

Waar ik momenteel zit vind ik het tot nu toe het leukst, maar dat ligt meer aan de functie die ik heb en het werk wat ik doe dan aan de uitvoerder op zichzelf.

Als je op zoek bent naar een goede partij voor je eigen pensioen is het het meest belangrijk om goed naar je persoonlijke situatie en voorkeuren te kijken, er zijn zoveel mogelijkheden. Dus regel het vooral het best voor jezelf!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189614777
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

HA! Gewetensvraag :P

Ik heb in mijn loopbaan al best bij wat uitvoerders kunnen meedraaien, iedere partij heeft voor en nadelen.

Waar ik momenteel zit vind ik het tot nu toe het leukst, maar dat ligt meer aan de functie die ik heb en het werk wat ik doe dan aan de uitvoerder op zichzelf.

Als je op zoek bent naar een goede partij voor je eigen pensioen is het het meest belangrijk om goed naar je persoonlijke situatie en voorkeuren te kijken, er zijn zoveel mogelijkheden. Dus regel het vooral het best voor jezelf!
Haha nee, ik bedoel een politieke partij ;)
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:38:18 #108
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189614848
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 11:58 schreef Daav het volgende:
Voor mij ook een onderwerp waarvan ik nou niet meteen sta te popelen om me er in te verdiepen, maar snap ook dat het belangrijk is dat mensen weten wat er speelt rondom hun pensioen, dus leuk dat je je hier voor hebt opgegeven! Ik heb het topic al doorgelezen en daarin best wat opgestoken, maar heb nog wel wat vragen voor mijn eigen situatie:

- Als ZZP'er, wat is volgens jou het beste om te doen qua pensioenopbouw?
- Je had het in één van je antwoorden al over een financieel planner. Ik overweeg zelf ook om extern advies in te schakelen, maar weet dan nooit zo goed of ik een goede adviseur inschakel. Heb je tips waar ik op kan letten? Ik zie mensen die zichzelf presenteren als "pensioenadviseur" maar blijkbaar heeft een financieel planner ook voldoende kaas gegeten van de materie? Of is een financieel planner eigenlijk gewoon een pensioenadviseur? Heeft het label EFA (erkend financieel adviseur) nog toegevoegde waarde?

Dank voor je antwoorden vast!
Ik denk dat je als ZZP'er vooral IETS moet regelen voor je pensioen. In welke vorm je dat giet is heel persoonlijk. Daardoor kom ik gelijk op je vervolgvraag rondom financiële planning. Je kan heel veel zelf doen, als je bereid bent om je er in te verdiepen. Is dat niet echt je ding, zoek dan een planner die echt naar álles kijkt. Niet alleen naar je hypotheek of je lijfrente of je pensioen.

Kijk zeker naar de erkende adviseurs, EFA, FFP etc. Zegt natuurlijk nog steeds niet alles maar je hebt wel meer garantie op succes.

Met betrekking tot zelf doen: maak een plaatje voor jezelf van je (verwachte) inkomsten en uitgaven vanaf pensioendatum, en ga vervolgens invullen hoe je je eventuele tekorten wilt gaan opvullen. Dit kan door middel van pensioen, lijfrente, vermogen, spaargeld etc. Probeer daar dan ook rekening te houden met de verschillende fiscale regels en trucjes. Daar kan een planner of adviseur je prima mee helpen.

Zo'n plan kan je vervolgens iedere paar jaar eens bekijken en zien of je nog op de geplande koers ligt en bijsturen waar nodig.

Kost wat tijd en moeite maar het kan wel veel inzicht en overzicht geven. Waardoor je vervolgens weer lekker verder kan met je dagelijkse rompslomp.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:38:58 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189614866
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:34 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Oh, geen witte zwanen, alleen Zwarte Zwanen :D
Maar alsjeblieft. Is idd wel een goede docu.
Is absoluut een aanrader!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:43:32 #110
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189614933
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:32 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Haha nee, ik bedoel een politieke partij ;)
Oh. lol. 8)7

Beetje kort door de bocht antwoord: geen enkele.

Toelichting: ik denk dat ook in de politieke partijen te weinig kennis is van pensioen en wat de gevolgen zijn van keuzes die worden gemaakt. Kijk maar eens naar hoelang het heeft geduurd voordat het pensioenakkoord er lag. Dat komt omdat de politieke partijen hun handen er niet aan willen branden. Pensioen en AOW zit zo verweven in onze maatschappij dat het niet zomaar te veranderen is.

Laat ik vooral niet verder ingaan op politieke kwesties, wat een beerput. :')
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189615078
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Oh. lol. 8)7

Beetje kort door de bocht antwoord: geen enkele.

Toelichting: ik denk dat ook in de politieke partijen te weinig kennis is van pensioen en wat de gevolgen zijn van keuzes die worden gemaakt. Kijk maar eens naar hoelang het heeft geduurd voordat het pensioenakkoord er lag. Dat komt omdat de politieke partijen hun handen er niet aan willen branden. Pensioen en AOW zit zo verweven in onze maatschappij dat het niet zomaar te veranderen is.

Laat ik vooral niet verder ingaan op politieke kwesties, wat een beerput. :')
Oke, nog een vraag: De rendement, zit dat vaak op de 4% of ook nog wel eens hoger en lager ?
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:03:35 #112
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189615184
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:53 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Oke, nog een vraag: De rendement, zit dat vaak op de 4% of ook nog wel eens hoger en lager ?
Verschilt enorm. Als je naar de beleggingsresultaten kijkt. Eerste half jaar van 2019 waren voor de fondsen bij mijn uitvoerder een prima half jaar. (en volgens mij voor veel fondsen binnen NL)

Als je het over indexatie hebt....Dan wordt die 4% al jaren niet gehaald.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189620204
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Oh. lol. 8)7

Beetje kort door de bocht antwoord: geen enkele.

Toelichting: ik denk dat ook in de politieke partijen te weinig kennis is van pensioen en wat de gevolgen zijn van keuzes die worden gemaakt. Kijk maar eens naar hoelang het heeft geduurd voordat het pensioenakkoord er lag. Dat komt omdat de politieke partijen hun handen er niet aan willen branden. Pensioen en AOW zit zo verweven in onze maatschappij dat het niet zomaar te veranderen is.

Laat ik vooral niet verder ingaan op politieke kwesties, wat een beerput. :')
De politieke keuzes en niet op ingaan snap ik. Maar hoe reageer jezelf op dat soort kwesties?
Hoe reageren anderen in jouw vakgebied daarop?

Zijn er keuzes gemaakt in de politiek, en dan vooral met betrekking tot die binnen de EU die je hebben doen veranderen in hoe jijzelf in je pensioen voorziet? Zo ja, welke?
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 22:44:59 #114
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189621964
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 21:11 schreef V1z0R het volgende:

[..]

De politieke keuzes en niet op ingaan snap ik. Maar hoe reageer jezelf op dat soort kwesties?
Hoe reageren anderen in jouw vakgebied daarop?

Zijn er keuzes gemaakt in de politiek, en dan vooral met betrekking tot die binnen de EU die je hebben doen veranderen in hoe jijzelf in je pensioen voorziet? Zo ja, welke?
Er worden soms keuzes gemaakt over pensioen in de politiek waar ik als persoon op geen enkele manier achter kan staan. Helaas zal ik me er toch naar moeten schikken als het wetgeving wordt.

Ik val zelf met mijn pensioen onder een verplichte regeling en zal me dus daar naar moeten schikken. Is voor de rest een prima regeling maar ik maak me voornamelijk zorgen over zaken die veranderen. En dan vooral voor andere mensen. Omdat ik als medewerker van een pensioenfonds wat beter kan overzien wat bepaalde wijzigingen meebrengen, waardoor ik betere keuzes kan maken en 'slechte' wetgeving naar mijn hand zou kunnen zetten voor zover mogelijk.

De gemiddelde Nederlander kan dat niet, puur door gebrek aan kennis van het onderwerp.

Ik heb overigens geen pensioenvoorzieningen getroffen buiten AOW en mijn aanvullend pensioen om. Kan ik ten eerste niet betalen en ten tweede denk ik niet dat het nodig is voor mijzelf.

Als je een voorbeeld wilt van een wijziging in wetgeving die er aan zit te komen die ik echt heel slecht vind? De wijziging rondom pensioenverdeling bij echtscheiding, waar conversie leven de standaard wordt.

Ik ben zelf gescheiden en heb m'n pensioen op dat moment prima geregeld. Ik denk dat conversie leven als standaard echt bagger is. Ik denk dat het beter zou zijn als de huidige regelgeving beter bekend is bij mensen die gaan scheiden waardoor mensen een betere keuze kunnen maken. Waar conversie leven dan ook een keuze kan zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189622617
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 22:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er worden soms keuzes gemaakt over pensioen in de politiek waar ik als persoon op geen enkele manier achter kan staan. Helaas zal ik me er toch naar moeten schikken als het wetgeving wordt.

Ik val zelf met mijn pensioen onder een verplichte regeling en zal me dus daar naar moeten schikken. Is voor de rest een prima regeling maar ik maak me voornamelijk zorgen over zaken die veranderen. En dan vooral voor andere mensen. Omdat ik als medewerker van een pensioenfonds wat beter kan overzien wat bepaalde wijzigingen meebrengen, waardoor ik betere keuzes kan maken en 'slechte' wetgeving naar mijn hand zou kunnen zetten voor zover mogelijk.

De gemiddelde Nederlander kan dat niet, puur door gebrek aan kennis van het onderwerp.

Ik heb overigens geen pensioenvoorzieningen getroffen buiten AOW en mijn aanvullend pensioen om. Kan ik ten eerste niet betalen en ten tweede denk ik niet dat het nodig is voor mijzelf.

Als je een voorbeeld wilt van een wijziging in wetgeving die er aan zit te komen die ik echt heel slecht vind? De wijziging rondom pensioenverdeling bij echtscheiding, waar conversie leven de standaard wordt.

Ik ben zelf gescheiden en heb m'n pensioen op dat moment prima geregeld. Ik denk dat conversie leven als standaard echt bagger is. Ik denk dat het beter zou zijn als de huidige regelgeving beter bekend is bij mensen die gaan scheiden waardoor mensen een betere keuze kunnen maken. Waar conversie leven dan ook een keuze kan zijn.
Welke keuzes heb jij gemaakt binnen die verplichte regeling waardoor jij beter uit bent? En welke keuzes (denk/of ga) jij maken om dat te garanderen?

Want die "ten tweede denk ik niet dat het nodig is voor mijzelf." ben ik benieuwd naar. Helemaal omdat je stelt dat je er niets naast hebt. Ik ben vermoedelijk jonger en ben constant opzoek naar dingen daarnaast.

[ Bericht 3% gewijzigd door V1z0R op 25-10-2019 23:43:07 ]
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:57:45 #116
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189626772
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 23:29 schreef V1z0R het volgende:

[..]

Welke keuzes heb jij gemaakt binnen die verplichte regeling waardoor jij beter uit bent? En welke keuzes (denk/of ga) jij maken om dat te garanderen?

Want die "ten tweede denk ik niet dat het nodig is voor mijzelf." ben ik benieuwd naar. Helemaal omdat je stelt dat je er niets naast hebt. Ik ben vermoedelijk jonger en ben constant opzoek naar dingen daarnaast.
Naast de keuze die ik heb gemaakt om géén pensioen te verdelen bij mijn echtscheiding kan ik pas keuzes gaan maken als ik over zo'n 30 jaar met pensioen ga. Ik zal dan zeker gebruik maken van de mogelijkheden voor vervroegd pensioen, hoog-laag keuze en uitruil van partnerpensioen naar ouderdomspensioen. Op zich krijgt iedere deelnemer die keuzes maar niet iedereen zal daar optimaal gebruik van maken.

Ik denk dat het voor mij niet nodig is om iets te regelen in de derde pijler omdat ik denk dat mijn pensioen dekkend zal zijn. Dat hou ik natuurlijk wel in de gaten.

En omdat ik weet wat de mogelijkheden zijn kan ik ook op een later moment iets regelen. Als ik daar geld voor zou hebben ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189647737
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 15:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik denk dat je als ZZP'er vooral IETS moet regelen voor je pensioen. In welke vorm je dat giet is heel persoonlijk. Daardoor kom ik gelijk op je vervolgvraag rondom financiële planning. Je kan heel veel zelf doen, als je bereid bent om je er in te verdiepen. Is dat niet echt je ding, zoek dan een planner die echt naar álles kijkt. Niet alleen naar je hypotheek of je lijfrente of je pensioen.

Kijk zeker naar de erkende adviseurs, EFA, FFP etc. Zegt natuurlijk nog steeds niet alles maar je hebt wel meer garantie op succes.

Met betrekking tot zelf doen: maak een plaatje voor jezelf van je (verwachte) inkomsten en uitgaven vanaf pensioendatum, en ga vervolgens invullen hoe je je eventuele tekorten wilt gaan opvullen. Dit kan door middel van pensioen, lijfrente, vermogen, spaargeld etc. Probeer daar dan ook rekening te houden met de verschillende fiscale regels en trucjes. Daar kan een planner of adviseur je prima mee helpen.

Zo'n plan kan je vervolgens iedere paar jaar eens bekijken en zien of je nog op de geplande koers ligt en bijsturen waar nodig.

Kost wat tijd en moeite maar het kan wel veel inzicht en overzicht geven. Waardoor je vervolgens weer lekker verder kan met je dagelijkse rompslomp.
Dank voor je reactie, kan ik wel wat mee. :).
pi_189647833
Wat zijn de nadelen van een pensioenverzekering?
Check it out
  zondag 27 oktober 2019 @ 14:54:27 #119
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_189648110
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 14:43 schreef hjansen82 het volgende:
Wat zijn de nadelen van een pensioenverzekering?
Het kost (veel) geld.

Daarnaast is een nadeel dat je misschien in een regeling valt waarbij je niet in alle hokjes past. Daardoor kan het voorkomen dat je qua pensioen in een situatie terecht komt die nadelig kan zijn voor jou of je nabestaanden.

Voorbeeld: een deelnemer maakt samen met de partner de keuze om het partnerpensioen volledig uit te ruilen voor hoger ouderdomspensioen, omdat diegene denkt nog lang te leven. Er is door die keuze geen partnerpensioen meer aanwezig. Deelnemer gaat paar maanden na pensioen spontaan dood. Partner blijft met niks achter, wel AOW, maar geen aanvullend pensioen.

Das best lullig zeg maar. Zolang je je bewust bent van de risico's van de keuzes die je maakt is het allemaal niet echt een probleem. Daarom is dat totaal plaatje zo belangrijk!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_189648168
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2019 14:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het kost (veel) geld.

Daarnaast is een nadeel dat je misschien in een regeling valt waarbij je niet in alle hokjes past. Daardoor kan het voorkomen dat je qua pensioen in een situatie terecht komt die nadelig kan zijn voor jou of je nabestaanden.

Voorbeeld: een deelnemer maakt samen met de partner de keuze om het partnerpensioen volledig uit te ruilen voor hoger ouderdomspensioen, omdat diegene denkt nog lang te leven. Er is door die keuze geen partnerpensioen meer aanwezig. Deelnemer gaat paar maanden na pensioen spontaan dood. Partner blijft met niks achter, wel AOW, maar geen aanvullend pensioen.

Das best lullig zeg maar. Zolang je je bewust bent van de risico's van de keuzes die je maakt is het allemaal niet echt een probleem. Daarom is dat totaal plaatje zo belangrijk!
Spreid je winkansen is ook duidelijk het geval. Niet voor het snelle geld willen gaan. Dank voor de uitleg.
Check it out
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')