Ik heb het überhaupt niet op de manier waarop dit gegaan is.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:06 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Waarom zou je dat nou weer willen doen?
Mijn strijd is het niet. Ben gewoon een stadsmeisje uit Den Haag. Die niets goeds voor het klimaat doet maar wel wil etenquote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik heb het überhaupt niet op de manier waarop dit gegaan is.
Of eigenlijk nog steeds gaat.
Het enige goede argument dat de boeren hebben is de voortdurende inconsequentie in de wet- en regelgeving.
Voor de rest hoor ik niets dan drogredenen en onzinverhalen.
Dat de bomen niet omvallen en er dus niets aan de hand is.
Het zijn kleuters met Kalashnikovs
Kortom een zelf gecreeerd probleem aangezien het Europa geen barst interesseert hoeveel stikstof je uitstoot.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:06 schreef VoMy het volgende:
https://www.trouw.nl/verd(...)ereld-kwam~be56db7b/
Trouw-artikeltje van vandaag over hoe stikstof 'nu opeens' een probleem is (spoiler: Het was dus altijd al een probleem en politiek broddelwerk van Henk Bleker en Sharon Dijksma cs. hebben dat geprobeerd te verdoezelen).
quote:de stikstofregelgeving zit net iets anders in elkaar dan de emissiewetgeving. Europa kijkt wat stikstof betreft niet naar hoeveel er wordt uitgestoten, maar naar de staat van de desbetreffende natuurgebieden
Dit.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaat dit probleem al decennia.
Iedereen die af en toe in de natuur komt (of in de polder, kijk maar eens hoe de sloten erbij liggen) ziet overal de schadelijke effecten van eutrofiëring.
Toen ik jaren geleden als onderdeel van een minor wat bodem- en watergerelateerde vakken volgde werd daar al uitgebreid aandacht aan besteed.
Ecologen zijn dan ook al tijden bezig om beleidsmakers wat verstand bij te brengen, maar helaas is de agrarische lobby gigantisch sterk vertegenwoordigd in de politiek.
Los van of stikstofdepositie op papier wel of geen een probleem vormt, is de realiteit - je weet wel, buiten, zelf te aanschouwen - dat er probleem is.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom een zelf gecreeerd probleem aangezien het Europa geen barst interesseert hoeveel stikstof je uitstoot.
[..]
Kortom, totaal niet wat jij zegt.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom een zelf gecreeerd probleem aangezien het Europa geen barst interesseert hoeveel stikstof je uitstoot.
[..]
Weidevogels zijn vnl een probleem vanwege de mestinjectie (wormen gaan dood). Maar ja, normaal mest uitrijden mag niet meer.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dit.
Zelfs als leek zijn de gevolgen heel goed te zien. We hebben amper nog weidebloemen en weidevogels bijvoorbeeld. Als leek wisten we alleen tot voor kort niet zo goed dat stikstof een belangrijke oorzaak is.
Wat jij wil joh. Het gaat Europa om de toestand van de natura gebieden, niks meer niks minder.quote:
Dat is wat anders maar dat los je niet op met dit beleid.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:46 schreef Isdatzo het volgende:
Los van of stikstofdepositie op papier wel of geen een probleem vormt, is de realiteit - je weet wel, buiten, zelf te aanschouwen - dat er probleem is.
Welk beleid? Er is geen beleid (en dat is een valide punt van kritiek).quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is wat anders maar dat los je niet op met dit beleid.
Ik bedoel daarmee dat het op stikstof afschuiven onzin is.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:08 schreef Isdatzo het volgende:
Welk beleid? Er is geen beleid (en dat is een valide punt van kritiek).
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee dat het op stikstof afschuiven onzin is.
Tja, men is er nog niet helemaal over uit wat nou beter is voor de lucht- en waterkwaliteit (of dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt). Het scheelt in elk geval een hoop qua stankoverlast.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Weidevogels zijn vnl een probleem vanwege de mestinjectie (wormen gaan dood). Maar ja, normaal mest uitrijden mag niet meer.
Waar valt je dat op? Op welke cijfers of tekst baseer je dit?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:37 schreef Gia het volgende:
Valt me op dat het percentage stikstof uit het buitenland schrikbarend hoog is. Wat moet het dan wel niet zijn in de landen waar dat vandaan komt?
Verwacht ook een toename van die hoeveelheid als we hier de landbouw gaan verminderen. De vraag naar die producten blijft. Boeren in de omringende landen kunnen dan meer produceren en exporteren.
Nederland is netto een enorme exporteur van stikstof, las er gisteren iets over, zo uit mijn hoofd braken wij ongeveer 3 keer zoveel stikstof uit naar het buitenland dan dat we vanuit het buitenland binnenkrijgen.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:37 schreef Gia het volgende:
Valt me op dat het percentage stikstof uit het buitenland schrikbarend hoog is. Wat moet het dan wel niet zijn in de landen waar dat vandaan komt?
Lager.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:37 schreef Gia het volgende:
Als ze dat niet in de buurt van de grens doen, dan merken we daar niet zo heel gek veel van.quote:Verwacht ook een toename van die hoeveelheid als we hier de landbouw gaan verminderen. De vraag naar die producten blijft. Boeren in de omringende landen kunnen dan meer produceren en exporteren.
Ja, hetzelfde stukje waarschijnlijk als ik heb gelezen. Heb voor Gia nog even het stukje opgezocht.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nederland is netto een enorme exporteur van stikstof, las er gisteren iets over, zo uit mijn hoofd braken wij ongeveer 3 keer zoveel stikstof uit naar het buitenland dan dat we vanuit het buitenland binnenkrijgen.
Nederland is veel dichter bevolkt dan bijvoorbeeld Duitsland, die stikstofafzetting is daarom ook veel geconcentreerder. Laat ik een persoonlijk voorbeeld noemen, ik ben zelf wildplukker en de cantharel kom ik bijna niet meer tegen in Nederland (dit komt door een te veel aan stikstof). Echter vind ik die in Duitsland vollop, ondanks dat Duitsland veel meer stikstof heeft. Minder boeren en minder stikstof betekend juist méér voedsel voor mij. Dit is een beetje ironisch bedoeld natuurlijk.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:37 schreef Gia het volgende:
Stikstof uit landbouw is een groter aandeel dan wat er aan komt waaien, dus dat is pas echt schrikbarend hoog in dat geval...quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:37 schreef Gia het volgende:
Ja, en dat zijn allemaal goede ontwikkelingen voor de Nederlandse natuur.quote:Verwacht ook een toename van die hoeveelheid als we hier de landbouw gaan verminderen. De vraag naar die producten blijft. Boeren in de omringende landen kunnen dan meer produceren en exporteren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-stikstofquote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:42 schreef papert het volgende:
[..]
Waar valt je dat op? Op welke cijfers of tekst baseer je dit?
Pluk jij cantharellen in Nederland?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nederland is veel dichter bevolkt dan bijvoorbeeld Duitsland, die stikstofafzetting is daarom ook veel geconcentreerder. Laat ik een persoonlijk voorbeeld noemen, ik ben zelf wildplukker en de cantharel kom ik bijna niet meer tegen in Nederland (dit komt door een te veel aan stikstof). Echter vind ik die in Duitsland vollop, ondanks dat Duitsland veel meer stikstof heeft. Minder boeren en minder stikstof betekend juist méér voedsel voor mij. Dit is een beetje ironisch bedoeld natuurlijk.
Jepquote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Pluk jij cantharellen in Nederland?
Je weet dat ze op de rode lijst staan?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jep![]()
Zijn wel echt heel weinig overigens, maar ik weet een paar plekjes. Vroeger waren ze er alom.
Neem aan dat stikstof met de wind vervoerd wordt?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 13:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lager.
Nederland 'exporteert' meer stikstof dan dat er binnenkomt. Wanneer stikstof zich netjes aan de grenzen zou houden dan zag het er allemaal nog een stukje slechter uit.
[..]
Als ze dat niet in de buurt van de grens doen, dan merken we daar niet zo heel gek veel van.
Ja hoor, maar dat maakt voor het organisme niet uit, dat zit onder de grond. Als je een appel plukt van de boom gaat de boom ook niet dood. Omgevingsfactoren, waaronder dus stikstof, zorgen er voor dat ze op die lijst komen. Plukken niet. En waar ik ze vind daar komt echt geen mens dus ik maak me daar ook niet zo druk om.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat ze op de rode lijst staan?
Huh wát? Wanneer de wind uit het (zuid)westen komt, welke kant gaat 'ie dan op?quote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Neem aan dat stikstof met de wind vervoerd wordt?
Het waait hier niet vaak uit het noordoosten, vaker uit het zuidwesten. Dan waait het richting Engeland. En wij krijgen de wind van Belgie, Duitsland en Frankrijk.
Dit is niet hoe de wind werkt.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Neem aan dat stikstof met de wind vervoerd wordt?
Het waait hier niet vaak uit het noordoosten, vaker uit het zuidwesten. Dan waait het richting Engeland. En wij krijgen de wind van Belgie, Duitsland en Frankrijk.
Lijkt mij dat wij dan weinig vervuilend zijn voor de ons omringende landen.
Je mag ze dus niet plukken...quote:Op donderdag 17 oktober 2019 14:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja hoor, maar dat maakt voor het organisme niet uit, dat zit onder de grond. Als je een appel plukt van de boom gaat de boom ook niet dood. Omgevingsfactoren, waaronder dus stikstof, zorgen er voor dat ze op die lijst komen. Plukken niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |