quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 23:48 schreef ijs_beer het volgende:
Wat zijn we toch onverdraagzaam aan het worden met z'n allen. Zijn trouwens niet eens zoveel moskeeën die aan een gebedsoproep doen.
Wat boeit dat nu weer wat men zegt bij de oproep voor deze gelovigen. Al die abrahamitische geloven vinden dat hun god de enige echte is, of ze dit nu even een paar minuten in het openbaar roepen of uren tijdens een preek.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:37 schreef Kassamiep het volgende:
Zoals in het andere topic ook gezegd:
- Het oproepen zelf: prima
- De tekst van de oproep: nee.
Als men ipv "ONZE GOD IS DE ENIGE ECHTE, JOUW GOD IS FAKE" iets zou roepen als "Kom langs, wij hebben echte muntthee thee en koekjes" mag het van mij dus.
Oproepen die jij in het bijzonder maar lastig vindt om te weerstaan?quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:29 schreef dagobertE6 het volgende:
Alleen als de kerken dan ook sluiten want die houden mij zondagochtend ook wakker met hun oproep tot pedofilie
Er naar luisteren tijdens een preek is een keuze. Er gedwongen worden naar te luisteren omdat het uit luidsprekers de hele wijk doorschalt niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat boeit dat nu weer wat men zegt bij de oproep voor deze gelovigen. Al die abrahamitische geloven vinden dat hun god de enige echte is, of ze dit nu even een paar minuten in het openbaar roepen of uren tijdens een preek.
Luidsprekers heeft volgens mij in nl nog geen enkele moskee. Verder wordt zover ik het weet in nl alleen voor het vrijdag gebed opgeroepen het is hier geen land waar 4* per dag voor dit gebed wordt opgeroepen.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er naar luisteren tijdens een preek is een keuze. Er gedwongen worden naar te luisteren omdat het uit luidsprekers de hele wijk doorschalt niet.
De inhoud boeit niet zo. Of versta jij arabisch?quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:37 schreef Kassamiep het volgende:
Zoals in het andere topic ook gezegd:
- Het oproepen zelf: prima
- De tekst van de oproep: nee.
Als men ipv "ONZE GOD IS DE ENIGE ECHTE, JOUW GOD IS FAKE" iets zou roepen als "Kom langs, wij hebben echte muntthee thee en koekjes" mag het van mij dus.
De bron voor deze discussie is - denk ik - dat de blauwe moskee in Amsterdam de gebedsoproep uit luidsprekers wil laten schallenquote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Luidsprekers heeft volgens mij in nl nog geen enkele moskee. Verder wordt zover ik het weet in nl alleen voor het vrijdag gebed opgeroepen het is hier geen land waar 4* per dag voor dit gebed wordt opgeroepen.
Voor mij wel en ja. En ik geloof in religieuze vrijheid - wat betekent dat moslims van mij hun geloof mogen prediken, maar ook dat ik niet gedwongen mag worden er naar te luisteren.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De inhoud boeit niet zo. Of versta jij arabisch?
Eng. Dus jij wil dat de overheid op basis van inhoud mensen dingen gaat verbieden ipv op basis van fysieke overlast? Eng eng eng. Engnekkerij. Ik zie dit standpunt steeds vaker en mensen snappen gewoon niet hoe hard zoiets kan back-firen.quote:
Overlast is erger als je het niet verstaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eng. Dus jij wil dat de overheid op basis van inhoud mensen dingen gaat verbieden ipv op basis van fysieke overlast? Eng eng eng. Engnekkerij. Ik zie dit standpunt steeds vaker en mensen snappen gewoon niet hoe hard zoiets kan back-firen.
Overlast is overlast. Ik mag ook niet met een megafoon in een almeerse treur-en-tranen-wijk lopen schallen dat vandaag de Churro's bij de Dirk in de aanbieding zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Overlast is erger als je het niet verstaat.
Nou ja helemaal irrelevant is de inhoud niet natuurlijk. Zodra dat de grens van aanzetten tot haat/geweld over gaat hebben we wel een probleem natuurlijk.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Overlast is overlast. Ik mag ook niet met een megafoon in een almeerse treur-en-tranen-wijk lopen schallen dat vandaag de Churro's bij de Dirk in de aanbieding zijn.
Inhoud is irrelevant. Het feit dat je gewoon lekker in je tuin wil kunnen zitten zonder gejank over geluidsversterkers lijkt mij gewoon de enige relevante factor.
Alle poppers in Amsterdam ontslaan die alle toeristen ongevraagd in het Engels aanspreken om maar hun etablissement te bezoeken.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:04 schreef Lunatiek het volgende:
Als het over de openbare ruimte wordt geschreeuwd zou het in het Nederlands moeten.
Als hier in de openingpost nota bene al tot haat wordt aangezet door de insinuatie dat men bij de gebedsoproep ook tot de jihad oproept is dat geen probleem?quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja helemaal irrelevant is de inhoud niet natuurlijk. Zodra dat de grens van aanzetten tot haat/geweld over gaat hebben we wel een probleem natuurlijk.
Hier volledig mee eens. Waarom gooien al die anti-islam mensen een traditie van 400 jaar tolerantie (zoek maar eens op waarom de helft van de predikers van de Hugenoten hier kwamen) overboord? Wat is er mis met de Nederlandse normen en waarden volgens die mensen?quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 23:48 schreef ijs_beer het volgende:
Wat zijn we toch onverdraagzaam aan het worden met z'n allen. Zijn trouwens niet eens zoveel moskeeën die aan een gebedsoproep doen.
Prima. Dat geef ik toe.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja helemaal irrelevant is de inhoud niet natuurlijk. Zodra dat de grens van aanzetten tot haat/geweld over gaat hebben we wel een probleem natuurlijk.
Mag ik 5 kilo paardenpoep bij jou voor de deur scheppen? Dat is mijn religie.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier volledig mee eens. Waarom gooien al die anti-islam mensen een traditie van 400 jaar tolerantie (zoek maar eens op waarom de helft van de predikers van de Hugenoten hier kwamen) overboord? Wat is er mis met de Nederlandse normen en waarden volgens die mensen?
Dat vraag ik me af, als je het voor één religie toe staat, mag je het een ander dan verbieden? Wat zou een rechter daar van vinden?quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:39 schreef capricia het volgende:
En die in Amsterdam kan dat wel willen, maar dat gaat nooit toegestaan worden.
Daar valt altijd wel iets op te bedenken: dat er niet versterkt opgeroepen mag worden bijv.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, als je het voor één religie toe staat, mag je het een ander dan verbieden? Wat zou een rechter daar van vinden?
En nee, de oplossing het ook bij de kerken te verbieden gaat niet, dat staat namelijk op de lijst van cultureel erfgoed.
Er zijn wel regels voor het luiden van kerkklokken. Landelijk max aantal decibel, tussen 23:00 en 7:30 niet boven de 15, veel gemeentes hebben nog extra regels en afspraken, zo hebben ze in veel gemeenten er voor gezorgd dat je maximaal 1 kerkklok tegelijk hoort. Aan die regels zou een moskee natuurlijk ook moeten voldoen.
Minder. Mensen kunnen er voor kiezen om een overwegend anti-Islam forum als FOK! niet te bezoeken;net zoals ze er ook voor kunnen kiezen niet naar marokko.nl te gaan. Geschal in de openbare ruimte is wat lastiger te vermijden.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als hier in de openingpost nota bene al tot haat wordt aangezet door de insinuatie dat men bij de gebedsoproep ook tot de jihad oproept is dat geen probleem?
Hoewel het volgens sommigen hier niet over de inhoud mag gaan is er natuurlijk een verschil tussen geluid maken (kerkklokken) en door een luidspreker beledigende teksten roepen.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, als je het voor één religie toe staat, mag je het een ander dan verbieden? Wat zou een rechter daar van vinden?
Nee, dat is niet waar. Overlast is hoe je iets ervaart en mensen ondervinden meer overlast van bepaalde geluiden, zelfs als de geluidsdruk (dB) even hoog is. Niet-verstaanbaar gejank is zoiets.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Overlast is overlast. Ik mag ook niet met een megafoon in een almeerse treur-en-tranen-wijk lopen schallen dat vandaag de Churro's bij de Dirk in de aanbieding zijn.
Inhoud is irrelevant. Het feit dat je gewoon lekker in je tuin wil kunnen zitten zonder gejank over geluidsversterkers lijkt mij gewoon de enige relevante factor.
Iets is storend door frequentie en decibel eigenschappen, we hebben in Nederland besloten dat inhoudelijkheid of gebrek daar aan binnen de vrije expressie valt.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 08:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Overlast is hoe je iets ervaart en mensen ondervinden meer overlast van bepaalde geluiden, zelfs als de geluidsdruk (dB) even hoog is. Niet-verstaanbaar gejank is zoiets.
Goed weerwoord, lekker kort.quote:
de turkse moskee in lombok, utrecht hoor je 1 keer per dag. best hard ook.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:39 schreef capricia het volgende:
Er is niet êén moskee die zo oproept in Nederland. En die in Amsterdam kan dat wel willen, maar dat gaat nooit toegestaan worden.
Nee. Ik hou er ook niet van. Maar ik ga ook niet naast een kerktoren wonen.
Zie mijn post 30.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 09:18 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de turkse moskee in lombok, utrecht hoor je 1 keer per dag. best hard ook.
Mijn weerwoord werd verwijderd, dat werd pas kort.quote:
Dat is dus niet waar, in Deventer wordt dagelijks opgeroepen.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 06:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Luidsprekers heeft volgens mij in nl nog geen enkele moskee. Verder wordt zover ik het weet in nl alleen voor het vrijdag gebed opgeroepen het is hier geen land waar 4* per dag voor dit gebed wordt opgeroepen.
Ja daar woon ik in de buurt.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 08:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar valt altijd wel iets op te bedenken: dat er niet versterkt opgeroepen mag worden bijv.
Ik lees trouwens dat die moskee in Utrecht wel oproept tot gebed. Geen idee of dat nog steeds zo is, en hoe vaak.
Lijkt mij niets om dat steeds te moeten horen. Ik vind het agressief overkomen.
https://www.ad.nl/utrecht(...)0-klachten~ac239765/
Op meerdere dagen (niet alleen vrijdag) is het overigens vaker dan 1 keer per dag.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 09:18 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de turkse moskee in lombok, utrecht hoor je 1 keer per dag. best hard ook.
Die Nederlandse waarden waren dat iedereen vrijheid van geweten had en dus in een god kon geloven zoals hij dat wilde. Een andere waarde was dat de verschillende geloven vreedzaam naast elkaar moesten kunnen bestaan. De normen die daaruit volgden waren dat religies beperkt waren in hun geloofsuitingen, met name een destijds heerszuchtige religie als het katholicisme. Het processieverbod is bijvoorbeeld pas in de jaren 80 uit de grondwet gehaald.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier volledig mee eens. Waarom gooien al die anti-islam mensen een traditie van 400 jaar tolerantie (zoek maar eens op waarom de helft van de predikers van de Hugenoten hier kwamen) overboord? Wat is er mis met de Nederlandse normen en waarden volgens die mensen?
Nog niet, nee.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 23:48 schreef ijs_beer het volgende:
Die moeten natuurlijk ook weg.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alle poppers in Amsterdam ontslaan die alle toeristen ongevraagd in het Engels aanspreken om maar hun etablissement te bezoeken.
ah okee, gezien.quote:
Ik zou dat zelfs wel wat breder willen trekken. Je hebt vrijheid van meningsuiting, maar dat werkt twee kanten op, als je hem uit moet ook iedereen die dat wil daar kennis van kunnen nemen. Ik zou zeggen in Nederland heb je vrijheid van meningsuiting in het Nederlands, zodat iedereen kan controleren wat je een ander probeert wijs te maken. Dat je hier ook van alles in het Arabisch zou mogen zeggen vind ik helemaal niet zo vanzelfsprekend.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 07:04 schreef Lunatiek het volgende:
Als het over de openbare ruimte wordt geschreeuwd zou het in het Nederlands moeten.
daarom die minaretten, torens. daar stonden ze bovenop te zingen.quote:Op woensdag 9 oktober 2019 10:02 schreef CarbonC het volgende:
Hoe deden die moskeeën dat voordat er versterkers en luidsprekerboxen bestonden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |