TheFreshPrince | zondag 15 september 2019 @ 11:04 |
Het blijft een gewaagde stelling maar ik durf hem wel aan: voor 2032 is de Formule 1 elektrisch. Of dat nu gebeurt door de Formule 1 op te heffen en de Formule E kalender uit te breiden of door als 2e klasse te bestaan naast de Formule E durf ik niet te zeggen. Maar gezien de ontwikkelingen met verbrandingsmotoren, regels rond uitstoot (ook voor vergunningen), etc. verwacht ik niet dat we tegen die tijd nog langer brandstofmotoren zien in deze race klasse, terwijl er voor de openbare weg alleen nog nieuwe elektrische auto's verkocht mogen worden. De downsizing van de motoren en toevoegen van hybride systemen leek in 2005 ook "onbespreekbaar" maar is er toch eerder gekomen dan verwacht. In feite is de huidige Formule 1 auto een Prius met een wat sportiever uiterlijk Daarnaast verwacht ik ook dat er minder banden gebruikt gaan worden in race-weekenden, meer standaard onderdelen en mogelijk stappen enkele fabrieksteams uit. Uiteraard zijn er de uitspraken dat Formule 1 nooit elektrisch gaat worden: https://www.autosport.com/f1/news/138581/todt-f1-will-never-go-fullyelectric Maar er zijn ook mensen die het niet uitsluiten: https://www.racefans.net/2019/04/21/sooner-later-or-never-when-should-formula-1-go-fully-electric Wat denk jij? [ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-09-2019 11:10:38 ] | |
Basp1 | zondag 15 september 2019 @ 11:06 |
Het zou de innovatie van accupakketten in ieder geval veel goed doen ipv maar het uiterste uit een plofmotor te proberen te halen. | |
TheFreshPrince | zondag 15 september 2019 @ 14:05 |
Ja, al staat die innovatie an sich ook niet stil. Ik denk niet dat er ooit een periode is geweest waarin meer geld en mankracht is ingezet voor het onderzoek naar betere accu's dan de afgelopen 5 jaar. En dat lijkt zich langzamerhand te gaan uitbetalen; solid state, aluminium, silicium nano, grafeen, betere anodes / kathodes en wat al niet meer. En dat komt langzamerhand allemaal uit de laboratoria, in praktijktests. Toyota zal bijvoorbeeld de solid state battery (van Panasonic?) een flinke boost geven nu ze die in 2020 willen uitleveren in hun BEV's. | |
vosss | zondag 15 september 2019 @ 14:36 |
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading. | |
Lokale_Notabele | zondag 15 september 2019 @ 14:36 |
lol F1 opheffen ten faveure van Formula E, gaat nooit gebeuren. Daar is het merk Formule 1 veel te sterk voor. Ik denk wel dat er belangrijke keuzes gemaakt moeten gaan worden de komende jaren. Nu wordt de F1 door merken als Mercedes gezien als een soort proeftuin voor de ontwikkeling van aandrijflijnen voor hun straatauto's. Dan zou je inderdaad op het punt aan kunnen komen dat Mercedes, Honda en Renault full electric willen gaan. Wat mij betreft gaat men de F1 puur als raceklasse beschouwen en de link met eindproducten/ straatauto's laten voor wat het is. Dan zou je die hybride shit de deur uit kunnen doen en V10 motoren herintroduceren. Dat zou denk ik het beste zijn voor de Formule 1 en het bezoeken van een Grand Prix weer speciaal maken maar waarschijnlijk hebben de huidige motorleveranciers hier geen zin in. Kort samengevat zou ik willen zien dat de F1 zijn oren niet meer zou laten hangen naar wat Mercedes en co willen, maar regels introduceert die het beste zijn voor de F1 en dan maar zien wat er gebeurt. Persoonlijk heb ik er geen interesse in om naar electrische karretjes te kijken. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 15 september 2019 @ 17:40 |
Dat geldt niet voor de hele wereld. | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 00:13 |
Maar wel voor veel landen waar de F1 actief is, zeker de thuisbasis "Europa". | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 00:18 |
Dat kan al prima, alleen kiezen fabrikanten ervoor om de telefoon zo plat mogelijk te maken in een soort ultieme strijd om de dunste telefoon. Maar er zijn wel dikkere uitvoeringen die het 5 dagen uithouden. | |
nils7 | maandag 16 september 2019 @ 10:06 |
Ik heb 3,5 jaar gewerkt voor een fabrikant die alleen Elektrische auto's maakt. Maar het is de toekomst. Dus de Formule 1 zal moeten kiezen wat het wil zijn: puur entertainment of ook relevant voor de auto-industrie. Even in het kort: - Als het puur entertainment wil zijn dan kan er dikke V10 (of wat dan ook) achterin gelepeld worden maar zullen de investeringen van fabrikanten significant slinken ten op zichte van nu. - Als het toch ook relevant wil blijven voor de auto-industrie zal het elektrisch moeten worden, de F1 kan naast de FE blijven bestaan omdat de FE een stock-chassis heeft. Want? Grote fabrikanten rennen nu al over naar de Formule E, het lijstje van de deelnemers zou de F1 maar al te graag op de grid willen hebben. Als ze niet over gaan naar Elektrisch (desnoods deels met een gestandaardiseerde BrandstofMotor) dan verliest het de relevantie met de straat auto compleet aangezien alles Elektrische of Waterstof wordt. In ieder geval een compleet andere techniek dan nu. Is dat erg? Op zich niet maar als ze het niet doen dan wordt de F1 gewoon puur entertainment. Voordeel is dat ze gewoon een dikke V10 er in kunnen gooien maar helaas zullen de investeringen door fabrikanten gewoon drastisch verminderen. Althans welke fabrikant zal miljoen (we praten echt over jaarlijks tientallen miljoenen) willen gooien in Dinosaurus techniek (dubbele referentie naar verouderde en olie techniek), dat zal gewoon geen 1 fabrikant gaan doen. Dus als ze die kant op willen dan moeten we verwachten dat er minder geld in geinvesteerd zal worden, niet erg want het is nu toch absurd maar we moeten gaan denken aan namen zoals Cosworth, Zytec, Hart en Ilmor als motorfabrikanten ipv Honda, Mercedes en Renault. Gaan ze wel naar Elektrisch dan kunnen ze zelfs fabrikanten aan trekken. Formule E is nu nog erg gelimiteerd maar dat is de F1 niet (alhoewel voor het elektrische gedeelte nu in de motor wel veel gemiliteerd is) dus het bied kansen om grote partijen te trekken. Nadeel is wel dat het geluid weg zal vallen, alhoewel de oude Fisker Karma heel bruut klinkt (als een Transformer). Maar dan is de toekomst geborgd. En de millenials of Gen-Z vind het niet erg als het geluid weg of minder is dan een V10. De F1 moet kiezen, ik geef niet aan welke keuze maar wel de gevolgen van elke keuze. Ik ben blij dat ik 'm niet hoef te maken want het is een moeilijke en een lastige. | |
Lokale_Notabele | maandag 16 september 2019 @ 11:04 |
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk dat "de investeringen door fabrikanten drastisch zullen verminderen" want deze fabrikanten investeren puur in hun eigen teams en techniek en niet in de Formule1 an sich. De simpelere V10's herintroduceren zou de kosten drastisch omlaag brengen wat alleen maar positief is voor de F1. De autofabrikanten kunnen wel zoveel willen maar als het publiek simpelweg niet geïnteresseerd is in rondzoevende elektrische karretjes dan zal de F1 drastisch aan populariteit inboeten. Helemaal als bijvoorbeeld de IndyCar niet het pad van elektrificatie gaat volgen. Ik denk niet dat Liberty Media en hun aandeelhouders erop zitten te wachten dat de F1 een marginaal product wordt. Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zou het voor de Formule 1 denk ik het beste zijn om de link met straatauto's te laten voor wat het is en simpelweg te concentreren op het zijn van de beste raceklasse. Belangrijk zal zijn wat Ferrari wil. De Formule 1 kan prima zonder Mercedes en Honda maar Ferrari is een ander verhaal. Uiteindelijk is het milieutechnisch niet zo belangrijk of 20 F1 auto's wel of niet elektrisch zijn wanneer je 22 races organiseert over de hele aardbol. Wat denk je dat het voor milieubelasting geeft om volgend jaar het hele circus naar Vietnam te verschepen bijvoorbeeld. Al met al is dit wel een hele interessante discussie en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Wat mij betreft is het een fout wanneer Liberty Media teveel naar de huidige fabrikanten luistert wanneer het gaat over de toekomst van de F1. Ze moeten hun eigen koers varen want de fabrikanten hebben andere belangen. | |
nils7 | maandag 16 september 2019 @ 11:18 |
De FIA kan wel zeggen we gaan met V10's rijden maar als Mercedes, Renault en Honda dan uit stappen, dan wat? Ja dan krijg je Zytec, Hart, Cosworth etc. Ook prima maar de F1 zal wel z'n glans iets verliezen, vind ik persoonlijk. En wordt de F1 minder waard (iets wat investeerders niet zo tof vinden). Daarnaast willen de oudere kijkers geen Elektrische aanstuwing maar de jonge kijkers juist wel. Ik ben blij dat je Indycar aanhaalt want de Formule E trok 2 jaar geleden (wereldwijd dat wel) al meer kijkers per race dan de Indycar. Op facebook heeft FE ook ruim 50% meer volgers dan Indycar. Dus dat er geen markt voor is klopt niet, wat jij niet wil kijken wil niet zeggen dat een ander dat ook niet wil. Ik hoop niet dat ze naar Ferrari luisteren, de F1 kan prima zonder ze. Dat beseffen ze zelf alleen niet. Ferrari denkt niet eens aan een Elektrische auto terwijl Porsche ze al verkoopt en al ontwikkeld heeft. Onder Marchione hebben ze een fortuin gespendeerd in nieuwe fabrieken voor Maserati's die niemand koopt. Nee van de Italianen moet je het hebben voor een toekomst visie Als ze dat geld hadden geinvesteerd in een elektrische aandrijflijn voor Ferrari en Maserati hadden ze nu vooraan gelopen. Nu lopen ze (heel FCA trouwens) achteraan. Ik heb het liefste ook een Dikke V10 en dat snerpende geluid van 18.000 RPM van de motor. Maar dat gaat hem niet meer worden vrees ik. Ik ben voor een gulden midden weg via een Hybride systeem door een standaard V8 te ontwikkelen die een heel seizoen moet mee gaan maar gekoppeld aan een ongelimiteerde elektromotor en batterij. Het geluid en de ontwikkeling van het elektro gedeelte. Maar of dat het hem wordt... [ Bericht 2% gewijzigd door nils7 op 16-09-2019 11:24:22 ] | |
Nattekat | maandag 16 september 2019 @ 11:31 |
Spreek voor jezelf 2032 is over 12 jaar. De huidige elektrische motoren kunnen net een Formule E race helemaal overleven, en zelfs dan gaat het over een klasse op kleine langzame circuits. De innovatie op het gebied van batterijen gaat ook al vrij snel tegen de grenzen der natuurkunde aanlopen, dus ik moet het nog maar zien of ze in 2029 voldoende ontwikkeld zijn om 2 uur lang op vol vermogen rond Spa te rijden. De WEC loopt op dit gebied voor op de F1, maar ook daar zijn er nog altijd geen elektrische wagens. Het is gewoon wachten op een alternatief voor die loodzware accu's. | |
nils7 | maandag 16 september 2019 @ 11:42 |
Ik ben zelf ook al 33 dus geen "jonge kijker" meer. Maar heb wel begrepen dat de jongere generatie minder met het geluid heeft. Zelf zie ik een hybride oplossing het liefst zoals ik al schreef, want het geluid is nu niks. Dan heb ik liever geen geluid dan wat er nu rond tuft op de baan. Want de GP2 klinkt 6x beter. Het is nu nog erg vroeg dat klopt maar als je ziet hoe snel het gaat de afgelopen 5 jaar en je zet die curve door dan is het in 2030 niet ontdenkbaar dat het racen dan Elektrisch is of in ieder geval kan zijn. Het zou de innovatie kunnen bevorderen dat FE wat limitatie los laat zoals de batterij en de power train. Je leest veel over Solid State batterijen. Ze zijn er al maar nog niet betaalbaar maar dat zou best in een Formule E auto tot z'n grenzen gepushed kunnen worden, maar goed dat ben ik. | |
sasquatsch | maandag 16 september 2019 @ 17:44 |
De Formule 1 zal de komende 20 jaar nog niet elektrisch worden om de simpele reden dat de Formule E een 25-jarige licentie van de FIA heeft op het houden van elektrische Formule races. Dus op zijn vroegst pas in 2039, al zal de FE licentie dan waarschijnlijk verlengd worden. De F1 zal het moeten hebben van andere technologieën, zoals waterstof of (verbeterde versies van) de huidige hybride motoren, die imho de komende 15 jaar nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Daarvoor is de elektrische motor nog niet volwassen genoeg. Leuk voor boodschappenwagentjes, maar de range en (vooral) oplaadtijd zijn nog lang niet op het niveau dat iedereen er mee uit de voeten kan. En wat Formule E betreft zie ik meer toekomst in bijvoorbeeld de grafeen batterij, die een veel snellere oplaadtijd en hogere capaciteit heeft en veel langer meegaan op een lading. | |
Fer | maandag 16 september 2019 @ 20:09 |
FE doet nu 45 minuten op een ingekort rondje Monaco met snelheden die vaak ergens tussen 100-180 liggen. Om een beetje mee te komen op Spa/Monza zullen ze iets van 10x zoveel KWh mee moeten nemen of supersnel bij kunnen laden. Het is niet eens zeker of ze in 2024 al toestaan dat de fabrikanten eigen batterijen gaan gebruiken. Ik denk eerder dat F1 ergens tussen 2025-2030 overstapt op een standaard (lawaaiige) verbrandingsmotor gecombineerd met electrische deel, dat door de fabrikanten zelf ontwikkeld wordt. Of ze introduceren 100% hernieuwbare brandstoffen, dat zou ook nog kunnen, als de fabrikanten dat willen. Maar ik vrees dat tegen die tijd electrisch wel de standaard zal zijn voor straatauto’s en dan ligt her eerste voorstel meer voor de hand. | |
THEFXR | maandag 16 september 2019 @ 20:12 |
de toekomst is waterstof, voor elektrisch zijn er niet genoeg grondstoffen om zoveel accu's te maken | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 20:19 |
Ja, waterstof is echt een groot succes aan het worden. Er zijn al 3 tankstations dus je hoeft meestal maar een uurtje te rijden om te tanken. Niet genoeg grondstoffen? Als je denkt dat er na Lithium-Ion batterijen geen andere batterijen meer ontwikkeld gaan worden zou je gelijk kunnen krijgen. Maar nee, dat is geen probleem. In waterstofauto's zit overigens ook een accu, brandstofcellen hebben momenteel niet genoeg piekvermogen om langdurig / vlot op te trekken dus vullen ze al rijdend de 9 tot 24kWh accu waar je op rijdt. Nee, waterstof wordt het niet. Te complex, te veel verlies in rendement in de hele keten, te dure tankstations (vergt investeringen van ongeveer een miljoen Euro), je kan niet met veel auto's na elkaar tanken omdat er eerst weer 800 bar druk opgebouwd moet worden in de voorraadtank, etc. En dat terwijl je stroom zo in een auto kan laden. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-09-2019 20:32:09 ] | |
daNpy | maandag 16 september 2019 @ 20:51 |
Klinkt leuk maar dat kan het elektriciteitsnetwerk ook niet aan en daar zal ook geïnvesteerd moeten worden voor iedereen elektrisch kan rijden. | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 20:55 |
Klopt, we rijden echter niet allemaal ineens elektrisch, tijd genoeg nog. | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 20:58 |
En weer ontopic: het gaat over de toekomst van de F1, niet over de toekomst van de straatauto. | |
daNpy | maandag 16 september 2019 @ 21:01 |
We rijden ook niet allemaal ineens op waterstof, dus je argumenten gaan tot zo ver 2 kanten op. Ik zie meer toekomst in een uitgebreider hybride tijdperk. Er zitten meer haken en ogen aan elektrisch rijden op grote schaal dan in de nabije toekomst opgelost gaan worden. En voor racen zullen ze moeten gaan werken met snel middelbare accu pakketten oid. | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 21:05 |
Wat bedoel je met het vetgedrukte? Ik vat het even niet. | |
Nober | maandag 16 september 2019 @ 21:07 |
Hebben ze dan ook geen coureurs meer nodig? | |
daNpy | maandag 16 september 2019 @ 21:07 |
Wisselbare, auto correct bemoeit zich weer eens | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 21:11 |
Oh zo. Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen. En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen. Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen. "Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!" | |
TheFreshPrince | maandag 16 september 2019 @ 21:11 |
Als het autonome auto's zijn niet. Maar dit gaat om elektrische F1 auto's. | |
daNpy | maandag 16 september 2019 @ 21:15 |
Idd. Bij de 24u Nürburgring hebben ze een aantal jaar geleden met een hybride Porsche meegedaan. Ondanks 3 reparaties (versnellingsbak, elektromotor en nog wat) nog steeds competitief omdat ze 1 ronde langer buiten konden blijven dan de rest. | |
nils7 | donderdag 19 september 2019 @ 22:51 |
Nou... na het nieuws van vandaag. Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1? | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 19 september 2019 @ 22:58 |
Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen. | |
TheFreshPrince | donderdag 19 september 2019 @ 23:02 |
Valt tegen denk ik. Als je kijkt naar een Formule E wagen dan lopen er ook koelleidingen door de accu: De energiedichtheid zal omhoog moeten, dan kunnen ze 90 minuten racen. | |
daNpy | donderdag 19 september 2019 @ 23:04 |
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben. | |
TheFreshPrince | donderdag 19 september 2019 @ 23:05 |
Goed punt, je ziet bij steeds meer merken dat er minder geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van brandstofmotoren. | |
TheFreshPrince | donderdag 19 september 2019 @ 23:07 |
Ik verwacht ook niet binnen 5 jaar een elektrische F1 Accu's worden ieder jaar zo'n 10 tot 15% beter qua capaciteit en er liggen ook opvolgers voor Li-Ion batterijen op de loer waar mogelijk nog grotere sprongen gemaakt worden. Ook als die nieuwe accu's duur zijn, is dat voor de F1 niet zo'n probleem. Een voorvleugel of zelfs het stuurtje kost al meer dan een Tesla (accu). Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport. | |
Fer | donderdag 19 september 2019 @ 23:16 |
Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg. Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen. | |
daNpy | donderdag 19 september 2019 @ 23:30 |
Autosport of F1? Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden? | |
TheFreshPrince | donderdag 19 september 2019 @ 23:35 |
Bij FE verwisselden ze voorheen de hele auto Naja, "autosport" is misschien iets te breed maar ik verwacht niet dat het een populaire methode wordt. | |
Fer | vrijdag 20 september 2019 @ 00:18 |
Formule E gaat trouwens in 2022 alweer over naar +600Kw motoren. Dat wordt kwa acceleratie al hetzelfde als F1. | |
nils7 | vrijdag 20 september 2019 @ 08:25 |
Klopt maar ze stoppen wel de ontwikkeling nagenoeg. Dus wat ze leren in de F1 is dus totaal nutteloos voor ze en snap nu ook waarom ze voor de huidige motoren in 2021 stemmen. Ze gaan gewoon niet meer investeren in een nieuw format qua verbrandingsmotor. De standaar ICE met een hybride gedeelte ontwikkelde door de fabrikant is de enige manier om het betaalbaar te houden met een dik geluid. Alleen als ze nu zouden roepen "We gaan naar een standaard vebrandings motor maar wel een ieder eigen ontwikkelde elektrische powertrain" dan staat 50+ op de achterste poten | |
Fer | vrijdag 20 september 2019 @ 09:24 |
Ja klopt. Terwijl een oldscool NA blok icm hybride zo vet zou klinken. Alhoewel ja wel weer gelul krigt, als iemands motor hier slechter zou doen, dan van een ander of ploft. [ Bericht 45% gewijzigd door Fer op 20-09-2019 09:31:44 ] | |
beantherio | vrijdag 20 september 2019 @ 12:17 |
Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil). | |
sasquatsch | vrijdag 20 september 2019 @ 12:48 |
Dat zou betekenen dat ze los moeten komen van de FIA en dus een breakaway klasse zou worden en dan per definitie geen Formule 1 meer kan heten. En dus ook geen wereldkampioenschap. | |
Dutchguy | vrijdag 20 september 2019 @ 13:05 |
| |
TheFreshPrince | vrijdag 20 september 2019 @ 13:56 |
Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje. | |
Dutchguy | vrijdag 20 september 2019 @ 14:10 |
Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik. | |
TheFreshPrince | vrijdag 20 september 2019 @ 14:12 |
Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie. Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport? Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven? En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven | |
alpeko | vrijdag 20 september 2019 @ 14:25 |
Fabrikanten zetten zelf ook nog in op de ontwikkeling en verbetering van verbrandingsmotoren. Dat zal zeker nog enkele decennia de meest gebruikelijke krachtbron blijven. 2032 lijkt me daarom te vroeg. Dat F1 in zijn huidige vorm uiteindelijk zal verdwijnen lijkt me echter een feit. | |
TagForce | vrijdag 20 september 2019 @ 14:26 |
Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open. Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken. | |
sasquatsch | vrijdag 20 september 2019 @ 14:48 |
De F1 zet nu al in op meer bio- en synthetische brandstof voor de komende periode (vanf 2021). In 2021 moet minimaal 20% van de brandstof bio/synthetische brandstof zijn met een stijging van 10% per jaar voor de jaren er na tot 60% in 2025. Synthetische brandstof is in tegenstelling tot een volledig elektrische aandrijving nagenoeg CO2 neutraal en dus beter voor het milieu https://www.auto-motor-un(...)ftstoff-co2-neutral/ | |
Dutchguy | vrijdag 20 september 2019 @ 14:51 |
Dat denk ik dus ook en dat daarnaast Formule E zal blijven bestaan. Ik dat juist door het bestaan van FE er minder kans is dat F1 ooit electrisch wordt. | |
tjoptjop | zaterdag 21 september 2019 @ 01:04 |
F1 bestaat bij gratie van de fabrikanten, als die op electrisch overgaan zal F1 gewoon volgen. Of ze nu willen of niet. | |
tjoptjop | zaterdag 21 september 2019 @ 01:07 |
Groot verschil is dat ze bij FE, net als bij Indycar, allemaal met dezelfde wagen rijden. F1 is altijd een ontwikkelingsklasse geweest, die kunnen prima naast elkaar bestaan. | |
nils7 | zaterdag 23 november 2019 @ 11:59 |
Ik word altijd voor gek verklaard als ik zeg dat F1 elektrisch moet worden en die grap van hybride motoren in 2030 een enorme miskleun vind. De eerste fabrikant (niet de minste want VW) is inmiddels overstag: https://e-racing365.com/o(...)electric-motorsport/ En als VW overstag is, hoe lang duurt het eer de rest van de VAG mee gaat dan. Niet dat er iets van de VAG in de F1 zit op dit moment, maar je kan dus de hoop op Porsche, Audi of Bugatti in de F1 wel in een vulkaan werpen. Ook denk ik dat dit voor meer fabrikanten gaat gelden. | |
Tarado | zaterdag 23 november 2019 @ 12:12 |
ze kunnen moeilijk wat anders zeggen omdat 100% elektrisch al ingenomen is door FE | |
Fer | zaterdag 23 november 2019 @ 12:14 |
Kwa vermogen zou het kunnen. In 2023 willen ze al overstappen op motoren met 500kw, dan kom bij de volgende upgrade ruim op F1 terrein. Wat nu op 750-800kw zit. Alleen zit je ook nog met range. De huidige auto’s kunnen met 54kwh net een uurtje op een ingekort rondje Monaco rijden. Incl safetycars. Met 3x zoveel vermogen en circuits zoals Spa wil je minstens 300kwh aan board hebben en wel onder 800kg blijven anders gaat Hamilton zeiken.
| |
Tarado | zaterdag 23 november 2019 @ 12:28 |
in 2032 is hij wel gestopt | |
nils7 | maandag 25 november 2019 @ 08:25 |
Dan regel je toch wat, de FIA heeft die contracten gemaakt en roepen dit zelf over de F1. Zal de FIA een worst wezen want ze hebben beiden, dat klopt. Maar Liberty heeft dan wel een kat in de zak gekocht | |
PzKpfw | maandag 25 november 2019 @ 08:45 |
Van het weekend zapte ik toevallig langs zo'n Formule E race. Nou als de Formule 1 zo gaat worden dan haak ik af. | |
nils7 | maandag 25 november 2019 @ 08:50 |
Ik neem aan dat je het om het geluid gaat want het er is meer actie dan de F1 (oke op Duitsland en Brazilie na dan). Maar zelfs in de V10 tijd kwam het geluid van de F1 op tv niet tot zijn recht. Dus of het nu een V10, V6 of elektrisch is maakt niet echt uit. Ja met de V10 op tribune, dat snerpende geluid of dat de grond trilt als ze terug schakelen dat was wel wat ja. Maar die ervaring kreeg je thuis achter de tv toch al niet. | |
Tarado | maandag 25 november 2019 @ 08:51 |
same here, ik probeer het af en toe te kijken mede om het wel ontwikkelt maar het valt mij ook niet mee | |
Tarado | maandag 25 november 2019 @ 08:52 |
vind het nog wel een heel verschil hoor het geluid van huidige F1 vs FE | |
nils7 | maandag 25 november 2019 @ 08:53 |
Oke met een V10 kan ik begrijpen, maar met het geluid van nu... sorry maar voor mij mag het dan best zoals de FE zijn. Zelfs de "GP2 engine" klinkt toffer dan de Hybride V6's | |
Tarado | maandag 25 november 2019 @ 08:57 |
laatste race die ik bezocht heb en voor mij ook de eerste hybrid was in 2016, het viel me enorm tegen dat gebrek aan geluid. Naar een race gaan hoeft van mij daarom ook niet meer, het was wel een goeie race (Brasil) dus daar lag het niet aan. | |
nils7 | maandag 25 november 2019 @ 08:58 |
Wel eens een race bezocht Pre-Hybride/V6? Moet altijd wel lachen dat je gehoor bescherming krijgt als je kaartjes besteld. | |
Tarado | maandag 25 november 2019 @ 09:01 |
ja zeker daarom viel het me zo tegen in 2016 | |
nogeenoudebekende | maandag 25 november 2019 @ 09:04 |
Die zijn voor de Porsche supercup. | |
C.L.Werner | dinsdag 26 november 2019 @ 07:25 |
Wat vind jij hier van maat @Solotovski? | |
TheFreshPrince | dinsdag 18 februari 2020 @ 23:02 |
Liep vandaag tegen een filmpje dat wel een interessant licht schijnt op de ontwikkelingen in de autosport en naadloos in dit topic past. Samenvatting: VW, Mercedes, Renault en Honda zijn volop bezig met de ontwikkeling van EV's en mogelijk stappen ze al in 2025 of 2030 geheel af van ICE motoren voor personenauto's, waarom zouden ze dan nog motoren maken voor de F1 als hun image waarvoor ze in de F1 zitten geheel "EV" is geworden... | |
Fer | woensdag 19 februari 2020 @ 08:38 |
Boah, dat Honda Mercedes en Renault geen focus meer hebben verbrandingsmotoren is toch allang bekend. Meest voor de hand liggende is dat de huidige motoren bevroren worden en dan zingen ze het nog wel tot 2030 uit. Daarna? Ik zie nog niet dat we 300kwh in een 700kg auto kunnen stoppen tegen die tijd. Wellicht komen er wel nieuwe samenwerkingen, waarbij Ferrari en/of een ander merk een standaard verbrandingsmotor levert en de fabrikanten of teams alleen het electrische deel ontwikkeld. Wie weet rijden we in 2040 nog steeds met deze V6 blokken net zoals de Indy jarenlang met pushrod V8 heeft gereden. Met daarnaast een high tech electrische driveline. | |
nils7 | woensdag 19 februari 2020 @ 08:38 |
Zag 'm ook voorbij komen op Facebook. Heb 'm niet gezien maar de reacties eronder wel gelezen dus ik kan wel raden wat er gezegd wordt (staat overigens nog wel in de planning m te kijken). Las ook de reactie van Brawn op motorsport.com dat ze nog graag door willen met Hybrid ICE tot en met 2030 en allerlei smoesjes om dit te verdedigen. Vind het zo jammer dat ze hun kop in het zand steken en geen duidelijke visie hebben, en dat voor een organisatie die er zo diep in zit in de automotive. Dat is ergens zeer beschamend maar goed... Ik vind een V10 zo bruut klinken maar als niemand daar geld tegenaan wil gooien dan komt ie er niet in. Of je moet een V6 als standaard component betrekken bij een Illmor(/HART/JUDD/Cosworth) en dan de batterij en elektro motor door de fabrikant zelf gaan ontwikkelen. Maar Ferrari gaat dit nooit willen, een McLaren zal Ferrari nooit als Illmor (in dit verhaal) willen gebruiken... De F1 moet gewoon gaan kiezen: A) Relevant zijn voor de auto industrie en elektrisch gaan binnen 5 jaar B) Puur entertainment zijn en niet zo relevant meer voor de industrie Gevolg A: zal nieuwe fabrikanten aantrekken en de investeringen die er in gedaan worden op niveau houden maar klinken als een stofzuiger (zoals sommige zeggen). Gevolg B: Vele lagere investeringen accepteren en met standaard componenten gaan werken of accepteren dat er nog maar 1 of 2 motorleveranciers zullen zijn die er geld in willen steken. Wel dik geluid want dan kan je toch kiezen voor een dikke V8. Beide keuzes zijn prima maar zullen wel gemaakt moeten worden. | |
Starflyer | woensdag 19 februari 2020 @ 09:11 |
A gaat niet gebeuren want daarvoor hebben we de Formule E die het alleenrecht bij de FIA daar op hebben. En die klasse is nog lang niet volwassen genoeg om de F1 te vervangen. En B lijkt me ook geen optie als op termijn de fossiele brandstoffen worden verboden. Een alternatief is dat de F1 zich richt op alternatieve technologieën die CO2 neutraal zijn, zoals waterstof. | |
nils7 | woensdag 19 februari 2020 @ 09:37 |
Waterstof is ook gewoon een elektrische aandrijving, qua brandstof is waterstof niet interessant. Geen gekke gedachte die je oppert overigens en die interessant is, had er zo nog niet naar gekeken. Zou wel mooi zijn als F1 de weg inslaat naar Optie C: Gewoon 0 uitstoot en als iemand dat wil met een batterij, waterstof of een kleine kern reactor in de auto's be my guest. Dat zou wel naast de FormulaE direct kunnen aangezien zij zich beperken met de batterij. | |
Fer | woensdag 19 februari 2020 @ 11:03 |
Synthetische of Bio brandstoffen, dat zou Shell ook wel interessant vinden. Bedenkt dat wellicht de massa op electrisch overstapt, maar voor brandstof is altijd wel een plekje over. | |
TheFreshPrince | woensdag 19 februari 2020 @ 11:27 |
Waterstof op zich is CO2 neutraal maar je zal het nog wel steeds moeten produceren. Dat kan door elektrolyse maar wordt momenteel toch echt vooral uit aardgas gemaakt. En dan gaat "CO2 neutraal" al niet meer op. Qua energiedichtheid is het wel prima, alleen hebben brandstofcellen nog als nadeel dat ze niet goed hoge vermogens kunnen afgeven, daarom hebben waterstofauto's ook een (kleinere) accu aan boord als buffer. Voordeel van zo'n accu is dat je je remenergie ook kan opslaan, iets wat niet kan als je 100% op waterstof zou rijden. De vraag is echter: nu bedrijven zich vooral richten op EV's met accu, is het dan interessant om voor de F1 met brandstofcellen te komen? | |
Starflyer | woensdag 19 februari 2020 @ 11:39 |
Zolang de range en capaciteit van de batterijen nog niet in de buurt komen van wat er nu is, zijn andere alternatieven die dat wel zouden kunnen imho zeker een optie. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 februari 2020 @ 11:42 |
Hmmm, even denken.....o ja, electriciteit is ook niet CO2-neutraal. | |
TheFreshPrince | woensdag 19 februari 2020 @ 11:44 |
Je kán elektrisch uiteraard CO2 neutraal opwekken. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 februari 2020 @ 11:47 |
Waterstof ook. | |
TheFreshPrince | woensdag 19 februari 2020 @ 11:48 |
Ik ben je even kwijt nu, want dat is precies wat ik zei; door elektrolyse (uit groene stroom). Efficiënt is elektrolyse niet maar dat lijkt me voor de F1 als sport nog het kleinste probleem. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 februari 2020 @ 11:50 |
Dit ben jij toch? | |
TheFreshPrince | woensdag 19 februari 2020 @ 11:50 |
Lees dan ook de zin die er boven staat. Verder heb ik er geen trek in om dit topic te gaan vullen met een discussie over begrijpend lezen. Wat ik bedoel: 95% van waterstof wordt nu uit aardgas gemaakt; niet CO2 neutraal Waterstof is door elektrolyse te maken; dat kán CO2 neutraal maar wel met ~30% omzetverlies [ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-02-2020 12:04:29 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 februari 2020 @ 11:57 |
En wat ik daaraan toe voeg, is dat het opladen van EV's ook niet CO2-neutraal is. Maar misschien was dat iets te moeilijk voor je. | |
TheFreshPrince | woensdag 19 februari 2020 @ 12:03 |
Je kan groene (CO2 neutrale) stroom gebruiken om waterstof te maken of om een EV te laden. Lood om oud ijzer. Rendement van laden is hoger dan dat van elektrolyse maar het kan prima. | |
nils7 | maandag 24 februari 2020 @ 12:25 |
Electrification complicating Honda's Red Bull contract talks
| |
daNpy | maandag 24 februari 2020 @ 12:27 |
Daar konden we op wachten. | |
Fer | maandag 24 februari 2020 @ 16:22 |
Ze willen wel door, alleen met een bevroren ontwikkeling op het ICE/TC gedeelte. Zonder kosten voor die ontwikkeling zingen ze het nog wel een tijdje uit. | |
nils7 | dinsdag 25 februari 2020 @ 11:29 |
Prost says "stupid" electric obsession leaves F1 in tough spotWorden ze wakker daar in het paddock? Jammer dat hij dit "stupid" noemt want het is gewoon veel beter voor ons klimaat en onze gezondheid dat auto's niks meer uitstoten. Of zou hij werkelijk liever hebben dat mensen (voor een deel aan auto's) vroeger komen te overlijden aan luchtverontreiniging. Ja dat kost banen maar ik vind het grappig dat enkele start ups het wel lukt en in de 10 jaar tijd 1 succesvolle de bestaande auto industrie alleen maar moeilijk doet. Tuurlijk ze maken de transitie maar wel 10 jaar te laat met auto's die technologisch niet beter zijn dan een auto van 8 jaar terug. Ze hadden de transitie ook 5 jaar geleden kunnen beginnen en meer tijd kunnen hebben. Voor de rest klopt het wel dat de F1 daardoor in een spagaat komt maar goed dat roep ik in mn eerdere posts ook al. | |
nogeenoudebekende | dinsdag 25 februari 2020 @ 11:33 |
Zo lang het voor een groot deel het verplaatsen van uitstoot is heeft hij gewoon gelijk met z'n stupid. Oh productie Audi etron ligt nu stil. Kunnen niet voldoen aan de accupakketten. Van de bestelde exemplaren kunnen ze slechts de helft leveren maar met grote vertraging. | |
Tarado | dinsdag 25 februari 2020 @ 11:34 |
wel met hem eens dat het ons door de strot geduwd wordt door de politiek | |
TheFreshPrince | dinsdag 25 februari 2020 @ 11:50 |
Zelfs als m'n stelling het uiteindelijk niet gaat halen, kunnen we wel al vaststellen dat elektrificatie z'n sporen nu al achterlaat in de sport | |
nils7 | dinsdag 25 februari 2020 @ 13:01 |
Na ja er kleven zoveel voordelen aan dat ik eigenlijk niet goed snap waarom de fabrikanten die stap niet uit zichzelf zetten. We hebben inmiddels voorbeelden dat het kan (ook 5 jaar geleden al). | |
Tarado | dinsdag 25 februari 2020 @ 13:04 |
netwerken zijn er nog niet klaar voor, energie is verre van groen dus is het een verplaatsing van vervuiling, technologie staat nog in de kinderschoenen en zo kan ik nog wel even doorgaan, dat het in NL vrij makkelijk kan door de afstanden vertekent jouw beeld misschien wat. | |
nils7 | dinsdag 25 februari 2020 @ 13:10 |
Energie kan gewoon met 0% emissie geproduceerd worden, kwestie van de juiste technieken toepassen (nee wordt niet gedaan nu maar ipv nog een biomassa centrale kunnen ze ook een zoutreactor bouwen). Technologie in de kinderschoenen? Ja als je bij Fiat werkt of zo Snelladers kun je prima overal mee komen en ja 4 uur rijden is het verstandig even te stoppen. Ja de range mag beter dat klopt. Dat de netwerken er niet klaar voor zijn, daar zou de regering wel iets mee moeten doen. Dus door de strot duwen? Nogmaals de fabrikanten zagen dit al tig jaar geleden aan komen maar goed was niet hun verdien model, samen met die van Shell, Total, BP etc. En er kleven zoveel meer voordelen aan, nauwelijks vervuiling waar ze rijden. Goed voor het milieu en voor jouw gezondheid. Waarom zou je dat niet doen. Vind het heel slecht van een Prost dat hij dit niet in ziet, maar goed hij komt van de periode uit de F1 dat er bijna jaarlijks eentje door een kerk gedragen werd. Dus misschien vind Alain de gezondheid minder belangrijk. | |
daNpy | dinsdag 25 februari 2020 @ 15:20 |
Of Prost heeft prima door dat de impact van autorijden op het globale klimaat minimaal is en doet derhalve niet mee met de elektro hipsters. | |
Lokale_Notabele | dinsdag 25 februari 2020 @ 15:32 |
Volgens mij maakt Prost zich vooral druk over het feit dat de EU het braafste jongetje van de klas wilt zijn en de Europese automobielindustrie extreme eisen oplegt. De Chinezen en Amerikanen hoeven niet volgens deze regels te spelen. Ook stipt meneer Prost terecht aan dat hybride auto's zwaarder zijn dan conventionele auto's. Met zo'n Mitsubishi Outlander PHEV bijvoorbeeld kon je gewoon 100% van de tijd op benzine rijden, de batterijen als dood gewicht meezeulen (nooit opladen) en ondertussen van 0% bijtelling genieten. Dat gaat gewoon helemaal nergens over. Politici willen makkelijk scoren met groene standpunten maar gaan voorbij aan de dagelijkse praktijk. | |
TheFreshPrince | dinsdag 25 februari 2020 @ 15:52 |
Braafste jongetje? Overstappen naar EV's en hybrides is de enige manier voor de Europese auto-industrie om te overleven. EV's zijn nu nog duurder dan ICE's maar zodra daar het omslagpunt bereikt is (cost of ownership is al lager) dan is het wat laat om dan nog met EV's te beginnen. Tesla is overigens een Amerikaans bedrijf en is momenteel ook in China aan het uitbreiden. Het Renault dat Prost vertegenwoordigt verkoopt overigens al sinds 2012 de elektrische Renault Zoe. Je noemt wel een extreem geval. Prius en overige Toyota en Honda hybride's zijn een stuk zuiniger dan een benzine tegenhanger. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-02-2020 16:03:43 ] | |
Starflyer | vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:49 |
Misschien is de overstap op elektrische waterstofmotoren een optie? Lichter dan de elektrische auto's met een battery pack en heeft meer vermogen per liter dan een vattery pack. https://www.duurzaamnieuw(...)1600-km-op-een-tank/ | |
raptorix | zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:10 |
Die kans acht ik zeer groot, de F1 drijft op de automerken, en als automerk wil je straks niet meer gerelateerd worden aan fossiele brandstof. Jammer, maar ik denk dat fossiel racen in de toekomst een niche zal zijn. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 15:27 |
Uiteindelijk blijft het dan natuurlijk elektrisch, hoe de energie wordt opgeslagen is slechts een "detail" | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 15:30 |
Nu Honda heeft aangekondigd de F1 te verlaten omdat ze inzetten op elektrische auto's, wordt het voor de F1 een stukje lastiger. Als er nog 1 motorfabrikant uit stapt hou je nog 2 merken over voor 10 teams... | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 15:40 |
Ik acht de kans klein. dan zou er voor 2032 een baanbrekende oplossing moeten zijn voor de opslag van energie. een Grand Prix gaat om minstens 300 km. de huidige opslag van energie op basis van batterijen zoals Lithium-ion is daarvoor niet geschikt. er zit te weinig energie in batterijen, als je het gewicht met brandstof vergelijkt. supercapacitors zijn ook ongeschikt. de FIA ziet de Formule 1 nog altijd als het hoogtepunt in de autosport. Zegmaar wat in de USA Indycar is. Dan is het verschil met elektrische autosport veel te groot. De topsnelheid van Formula E is 225 km/uur. Dat zal nog wel wat hoger worden maar ik verwacht niet dat je dit kunt vergelijken met Formule 1 (360 km/uur). | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 15:41 |
overigens verwacht ik dat er in de Formule 1 nog wel wat upgrades komen zodat de brandstofmotoren harder gaan lopen. In de Formule 1 is geen maximum snelheid definieert. wie weet gaan ze tegen die tijd wel 400 op Monza. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 15:48 |
Aan de andere kant zitten we inmiddels voor de nieuwe solid state accu's toch al op een 460Wh/kg. Formule 1 hoeft zich natuurlijk niet perse te beperken tot accu's voor straatauto's. En 10 jaar ontwikkeling kan nog een hoop doen. Een topsnelheid van 280km/u zou op zich meer dan genoeg zijn, de sport moet vooral boeiend zijn met goede (inhaal)acties. Een hogere topsnelheid lijkt me niet waar de sport op zit te wachten. | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 15:54 |
er is zojuist bekend gemaakt dat er in 2026 nieuwe motoren komen voor de Formule 1. ook in het lab zijn momenteel geen accutechnieken die vergelijkbare prestaties bieden. gek genoeg zijn er gesprekken geweest om terug te gaan naar tweetakt motoren. wat al wel een stap richting milieuvriendelijkheid is, is dat er op termijn synthetische brandstof zal worden gebruikt. | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 15:57 |
Nee. Als Formule 1 qua topsnelheid niet verder komt dan een flinke sportieve straatauto dan is de lol er af. Formule 2 gaat ook al 320 km/uur. Bij 280 km/u denk je al snel aan Formule 3/W-Series. ja je ziet meer inhaalacties bij Formule 4 maar dit heeft gewoon niets met Formule 1 te maken. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:02 |
Nou, dat moet je niet te snel zeggen. https://tweakers.net/nieuws/138061/onderzoekers-maken-lithium-ionaccu-met-tien-keer-zo-grote-energiecapaciteit.html En denk ook aan batterijen die 1000x sneller geladen kunnen worden (waarbij alleen de laadstroom dan nog de limiet is) https://www.elektormagazine.com/news/new-battery-technology-charges-1000-times-faster Je zou dan letterlijk uit een grote accu in de pitsstraat in 15 seconden de auto kunnen bijladen. Toegegeven, het is "in het lab" en nog niet commercieel beschikbaar maar jij stelde dat het nog niet "in het lab" was. Daarnaast kan je praten over motoren voor 2026 maar als Renault of Mercedes er over 3 jaar ineens besluiten uit stappen is het wel gebeurd. Zowel Mercedes als Renault zijn voor hun personenwagens volop bezig met de ontwikkeling en productie van EV's. Zou best een tussenstap kunnen komen. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:04 |
De vraag is ook: wat voor belang heeft een automerk er in 2030 nog bij om de snelste te zijn met een brandstofmotor als al je personenauto's afgeleverd worden met een elektrische motor en een accu. Hoe representatief is de sport dan nog voor je merk? RedBull of Alpha Tauri hebben daar misschien minder last van omdat ze niet primair een automerk zijn. Je kan volhouden dat we in 2032 nog met brandstofmotoren rijden in de sport maar als alle teams die motorfabrikant zijn er uit stappen, hou je geen F1 over. Ik denk echt dat er nog voor 2025 een knoop doorgehakt moet worden met een plan voor >2030. | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 16:15 |
Dan zou hetzelfde gebeuren als wat nu in de DTM gaande is. De laatste twee fabrikanten stappen uit de DTM. Volgend jaar is deze raceklasse dus niet in dezelfde vorm. Het heet dan GT Plus. Ik denk dan ook dat als alle motorfabrikanten uit de F1 stappen, er nog steeds F1 zal zijn. Red Bull is zelfs aan het kijken of ze het Honda platform kunnen blijven ontwikkelen in Milton Keynes. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:28 |
Klopt, maar RedBull heeft al aangegeven dan een ontwikkelingsstop voor 2022 te willen omdat ze dat anders niet kunnen bekostigen. Daarnaast moeten teams / FIA nog akkoord geven. https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/381598/marko-red-bull-wil-zelf-met-honda-project-door-vanaf-2022/ | |
Lokale_Notabele | maandag 12 oktober 2020 @ 16:30 |
Natuurlijk zal de F1 niet verdwijnen. Dan zou Liberty Media hun investering van 8 miljard af moeten schrijven. De overgebleven drie motorfabrikanten hebben allemaal een fabrieksteam dus die zullen er niet zomaar als een dief in de nacht tussenuit knijpen zoals Honda gedaan heeft. De vraag "welk belang autofabrikanten erbij hebben om de snelste met een brandstofmotor te zijn" vind ik een beetje een rare. Welk belang had de Rabobank bij het hebben van een wielerploeg? Welk belang heeft Jumbo bij de deelname aan Le Mans? Als de F1 op het huidige populariteitsniveau blijft, of met een terugkeer naar V8 motoren zelfs populairder wordt, dan heeft het voor een merk absoluut waarde om deel te nemen aan de F1 en vooraan te rijden. Misschien niet voor Tesla. Wat had Peugeot er in de jaren 90 aan om een V10 motor te ontwikkelen en deel te nemen aan de F1? Mobiliteit en autoracen zijn twee verschillende dingen. Je moet je niet blindstaren op het feit dat je buurvrouw een elektrische auto heeft gekocht en vervolgens denken dat de F1 onherroepelijk dezelfde richting in moet. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:35 |
Het verschil met de 80's en 90's is wel dat de brandstofmotor op z'n retour is. | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 16:38 |
je doelt op de groei van EV's en hybrides, vanwege de financiële voordelen. echter; Hoorde op de radio dat de pot subsidie inmiddels leeg is. Tot 1 januari 2021 zou er geen subsidie meer zijn voor de aanschaf van een elektrische auto. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:46 |
Dat is lokaal gerommel in de marge, de automarkt is meer dan Nederland. Bekijk het anders: het feit dat de subsidiepot nú al leeg is, geeft aan dat er veel EV's zijn verkocht binnen het maximale bedrag waar het binnen moest vallen om in aanmerking te komen. Tesla levert ieder jaar 50% meer auto's af dan het jaar ervoor maar ook merken als Huyndai (Kona) en Kia (Niro) gaan als warme broodjes. Volkswagen heeft inmiddels z'n ID.3 en ook dat merk kan goed schalen. Verder hebben we het over ná 2030, tegen die tijd zijn EV's in aanschaf al niet eens meer duurder dan een vergelijkbaar benzine model en is subsidie geheel overbodig. Tesla heeft voor 2023 een auto aangekondigd die $25.000 moet gaan kosten. Laat het 2025 worden maar hij komt er. Belangrijkste reden is dat ze de accu-productie verder verticaal gaan integreren, grotere cellen gaan maken zonder tabs, geen kobalt meer nodig hebben voor de kathode waardoor de accu-prijzen met >50% moeten gaan dalen in 3 tot 4 jaar, etc. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-10-2020 16:52:10 ] | |
spectrumanalyser | maandag 12 oktober 2020 @ 16:53 |
Ik dacht dat juist Nederland koploper was in het weggeven van geld voor dit soort wegwerpauto's. in Utrecht was met veel bombarie een vloot elektrische bussen uit China gehaald. die bussen waren met 7 jaar afgeschreven. verder is gebleken dat gesubsidieerde elektrische auto's veelal snel werden geëxporteerd. vandaar nu strenge regelgeving voor deze subsidie. wellicht is er alsnog een maas in de wet gevonden. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 16:57 |
EV's "wegwerpauto's" noemen is een flauwe sneer. Wat gek, je haalt één of ander aanbesteed product uit China en verbaast je daarover. Als Volvo, Scania of Mercedes zoiets maakt mag je daar meer van verwachten. Ik weet niet of er een maas is gevonden. Ik weet wel dat tussen 2025 en 2030 EV's zo concurrerend worden in aanschafprijs dat subsidies niet meer nodig zijn. Je rijdt 5km op 21 cent aan stroom, dus dat is ook een stuk gunstiger. Mijn Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports doet 1 op 19 tot 1 op 20 maar dan zit ik altijd nog op 8 cent aan brandstof per km. Op stroom zou dat de helft zijn. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 12 oktober 2020 @ 17:12 |
Alleen als je thuis kunt opladen. Anders zit je gemiddeld op 7ct per km. En mijn Fiat 500 doet 9ct per km op benzine. Verschil in nieuwprijs tussen de duurste benzine uitvoering en de e-uitvoering is 11k euro's. Met 20k km per jaar, is het verschil in brandstofkosten 400 euro per jaar. Plus 324 euro mrb. Heb je het verschil in nieuwwaarde na 15.2 jaar terugverdiend. Ergo, investeren in een nieuwe electrische auto in 2020 is voor de meeste particulieren niet rendabel. | |
TheFreshPrince | maandag 12 oktober 2020 @ 17:14 |
In 2020 niet, klopt helemaal. Maar fabrikanten produceren en ontwikkelen ze toch wel al om in 2025-2030 klaar te zijn voor de grote omslag. Je doet als automerk niet meer mee als je in 2025 geen EV hebt. | |
Fer | dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:30 |
Accu zal wel mainstream worden, maar de exclusieve sportauto’s zullen nog wel langer doorgaan met brandstofmotoren. Daar is toch al weinig economisch aan. Maar ze zijn te klein om complexe motoren zoals de huidige te ontwikkelen. Dus waarschijnlijk zal er een stapje terug gedaan worden naar iets eenvoudiger motoren, in combinatie met een niet-geïntegreerd KERS/hybride systeem. | |
TheFreshPrince | dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:33 |
Ik weet niet of merken die sportauto's maken straks nog auto's met brandstofmotoren op de markt mogen brengen. Fiat heeft het als automerk eerst opgelost door een verband met Tesla aan te gaan zodat ze hun CO2 uitstoot mogen middelen maar als brandstofmotoren taboe worden, zullen zij ook met EV's moeten komen. | |
nils7 | woensdag 14 oktober 2020 @ 09:51 |
Je bedoelt dat exclusief automerk Bugatti verkocht gaat worden aan EV sport auto merk Rimac? | |
nils7 | woensdag 14 oktober 2020 @ 10:50 |
Wij (waar ik voor werk) hebben al een Elektrische race auto die al ruim harder dan 280 kan. | |
daNpy | woensdag 14 oktober 2020 @ 11:00 |
En hoe lang houd ie dat vol? | |
nils7 | woensdag 14 oktober 2020 @ 11:01 |
Topic titel is toch 2032, en niet gisteren? | |
daNpy | woensdag 14 oktober 2020 @ 11:03 |
Jij zegt toch letterlijk "al". Dus ik vraag me af hoelang die dat volhoudt, dat zegt echt iets. Een topsnelheid van 400km/u bereiken met een elektromotor en een lage Cw waarde moet ook gewoon kunnen, alleen geen kwartier. | |
TheFreshPrince | woensdag 14 oktober 2020 @ 11:13 |
Dat hangt af van de capaciteit natuurlijk. Zoals genoemd: - de energiedichtheid van accu's neemt fors toe - de maximale laadstroom van accu's neemt gigantisch toe, je zou dus kunnen laden tijdens een pitstop Misschien faalt m'n voorspelling en halen we 2032 niet en wordt het 2035 maar ik twijfel er niet aan dat de techniek er dan klaar voor is. Misschien niet voor consumenten auto's (ivm met kosten) maar voor een F1 team dat nu 10 miljoen uitgeeft aan een motor zal een super-accu van $500.000 ook niet heel schokkend zijn. | |
Fer | woensdag 14 oktober 2020 @ 17:35 |
Het is maar net hoe ze die wet vormgeven. Wellicht rijden de Ferrari’s Astons en McLarens tegen die tijd alleen op bio-ethanol of 100% synthetische benzine. Die ban zal ook niet wereldwijd zijn, dus dan ga je ook rare huurconstructies zien met sportwagens op een kenteken uit Dubai of Macau. | |
TheFreshPrince | woensdag 14 oktober 2020 @ 17:44 |
Ik zie veel wensdenken in je reacties. Nu zou je dat mij ook kunnen "verwijten" maar zeker voor Europa geldt dat de brandstofmotor op z'n retour is en bEV (en eventueel hEV) de kar moeten trekken vanaf ~2030. | |
Fer | woensdag 14 oktober 2020 @ 18:07 |
Ik zie het gewoon niet gebeuren dat over 10 jaar een merk als Ferrari alleen electrische auto’s verkoopt. Functioneel en kwa prestaties zal een bEV vast superieur zijn, maar er zijn wel meer aspecten aan een supersportwagen natuurlijk. | |
TheFreshPrince | woensdag 14 oktober 2020 @ 18:13 |
Wat een merk doet is niet zo relevant voor wat de geschiedenis achteraf vertelt. Nokia, ooit hét mobiele telefoon merk, had ook géén visie en durf voor de toekomst en we weten hoe dat is afgelopen. | |
nils7 | woensdag 14 oktober 2020 @ 18:28 |
Om in dat licht te blijven zijn dit de komende hypercars: Rimac Concept One Lotus Evija Pininfarina Battista Tesla Roadster 2.0 | |
tjoptjop | woensdag 14 oktober 2020 @ 21:01 |
Dit soort auto's kunnen straks rondetijden neerzetten waar geen mens in de buurt kan komen. Zowel qua reactietijden als qua g-krachten. Lijkt me wel cool, een soort autonome raceklasse. Nordschleife in 4:00 ofzo | |
tjoptjop | woensdag 14 oktober 2020 @ 21:05 |
10 jaar is wat snel al natuurlijk. Maar uiteindelijk zullen ze toch mee moeten om relevant te blijven. Doen ze dat niet dan schat ik dat het eindigt als een soort Morgan, voortbestaan om nostalgie | |
Starflyer | woensdag 14 oktober 2020 @ 21:25 |
De NIO EP9 heeft een top van 350 km/uur. | |
nils7 | woensdag 14 oktober 2020 @ 21:51 |
Pracht ding die NIO, net zoals de aandelen vandaag :-) | |
Fer | vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:17 |
En hoe is een Ferrari die geen geluid maakt relevant ? | |
Fer | vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:51 |
@TheFreshPrince Wat voor energydensity denk jij trouwens voor de accu’s in 2032? Dus hoeveel kWh/kg? | |
nils7 | zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:07 |
300 Wh/kg is al binnen enkele jaren mogelijk. In 2032 eerder richting de 400. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:17 |
Voor consumenten zo'n 500 tot 650Wh per kg vermoed ik. Maar voor een sport als de F1 kan er misschien wel uit >1000Wh /kg accu's geput worden tegen die tijd. | |
nils7 | zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:36 |
Je moet niet vergeten dat als F1 elektrisch zou worden dat de wetenschap en investeringen in een kleine (voor straat auto’s onbetrouwbare) schaal grote stappen kan maken in de ontwikkelingen van die accu pakketten. Daarom vind ik de Formule E zo’n farce. En kan de F1 best er naast bestaan als ze elektrisch worden. FE is nu niet meer dan “wie kan de beste wasmachine motor in elkaar knutselen” want meer kan en mag je niet aanpassen. Terwijl de drive unit van een elektrische auto echt geen rocket science is. De echte winst zit juist in de accu, hoeveel energie kan je er in stoppen. Hoe snel kan je dat doen en hoe snel/efficient mogelijk haal je dat eruit (oké dat is een beetje de drive unit). Die ontwikkeling kan, met wat sportiviteit, door en in de F1 veel sneller gaan. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:46 |
Dat is op zich zeker waar. Maar gezien de gigantische investeringen die er nu gedaan worden in de ontwikkelingen van de "batterij van de toekomst", vermoed ik dat het niet eens nodig zal zijn. | |
nils7 | zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:56 |
Het heeft de F1 niet nodig nee. Maar F1 kan wel een speeltuin zijn om allerlei technieken uit te kunnen testen en de limieten op te zoeken. Kan ook met een Formule 0 of zo ;-) | |
Fer | zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:22 |
Een electrische formule 1 heeft 400-500kwh nodig voor fatsoenlijke race. Dan heb je nog steeds een 450kg accu nodig. Tenzij je wil bijladen of wisselen. Wat je wel gaat krijgen is dat wellicht Mercedes 600M in hun FE team pompen en dat Aston Martin blijven steken op 145M + 20M voor de plofmotor. Dan krijg je wel een rare situatie natuurlijk, alhoewel een FE nog steeds te zwaar lijkt. Ach misschien geeft direct sun-to-H2 wel een ommekeer in de wereld. Of geloof je echt dat batterijen de wereld energievoorraad voor een half jaar kunnen bufferen? | |
Neef_Wuppie | zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:26 |
Gezien de F1 nu zo tegen racisme is en dat het niet meer van deze tijd is, is het een kwestie van tijd dat de vieze verbrandingsmotoren eruit gaan die het milieu enorm vervuilen. Ik had wel verwacht dat Hamilton daar al een statement over had gemaakt. Maar dat valt waarschijnlijk net niet in zijn straatje. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:36 |
Wel grappig dat je het aanhaalt en jammer dat je je niet hebt ingelezen voor je deze gechargeerde opmerking maakt. Lewis Hamilton is namelijk al zijn brandstofauto's, ter waarde van $14 miljoen aan het verkopen en rijdt voortaan elektrisch. Daarnaast heeft hij ook zijn privé-jet verkocht. En als kers op de taart richt Lewis Hamilton het "X44" raceteam op in de "Extreme E" raceklasse, een klasse waar geracet wordt met elektrische SUV's. Het zou me dan ook niet verbazen als Lewis na zijn Formule 1 carrière bij Mercedes in de Formule E belandt. https://www.motorbiscuit.com/formula-1-driver-lewis-hamilton-is-giving-up-gas-powered-cars | |
Tarado | zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:48 |
als teambaas misschien wel maar lijkt me stug dat hij overstapt als coureur, verder niets tegen elektrisch maar het wordt ons wel een beetje door de strot geduwd en dat is nooit goed voor innovatie. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:59 |
Hij zal niet de eerste ex-F1 rijder zijn in de Formule E. Voor Mercedes kan dat heel interessant zijn, vooral ook omdat ze nu ook EV's produceren. Hoe bedoel je "door de strot geduwd"? Je kan stellen dat het voornemen om vanaf 2030 alleen nog nieuwe emissieloze voertuigen toe te laten heftig is na ruim 100 jaar ICE auto's maar ik denk juist dat het innovatie stimuleert. Ieder merk moet nu terug naar de tekentafel. En de grootste aanjager voor EV's is misschien nog wel Tesla. Tesla is niet het merk dat bekend staat om z'n afwerking maar 1 ding kunnen ze wel: vernieuwen. Tesla ontwikkelt snel en ongeremd, groeit ieder jaar ~50% en zorgt voor een schokgolf in de autoindustrie. Hoe? - verticale integratie, ze ontwikkelen steeds meer zelf, inclusief de accu's, en produceren het eveneens - versimpeling, een goed voorbeeld is de gigantische gietmal waarin ze in 1x grote delen van de auto kunnen gieten met een zelf ontwikkelde aluminium legering en daardoor op honderden losse onderdelen en lasnaden besparen, wat weer bespaart op productiekosten, gewicht, tijd en benodigde ruimte in de fabriek. - de tabloze batterij, groter, eenvoudiger, goedkoper te produceren, geen kobalt nodig, etc - geconstateerde problemen worden zsm doorgevoerd in de productielijn, hierdoor heb je dus in 3 maanden soms 14 revisies van een onderdeel. Die flexibiliteit is ongekend in de auto-industrie. Vergelijk dat met de oude auto-industrie, waar oneindig vergaderd wordt en men bang is om te vernieuwen, dan heeft Tesla daar kilometers voorsprong. Zelfs al zou de EU niet inzetten op "emissieloos in 2030" dan nog zou de auto-industrie Tesla niet kunnen negeren, de revolutie komt er hoe dan ook. | |
Tarado | zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:52 |
hoezo vernieuwen, is toch helemaal niets nieuws aan, Tesla is een lelijke patserbak van 2000kg, zolang het gewicht van elektrische auto's nog zo absurd is kan je er ook niet behoorlijk mee rijden, laat staan racen. Het gewicht is mijn grootste bezwaar, in principe kosten elektrische auto's dus veel meer energie maar daar hoor je de fans niet over. | |
nils7 | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:01 |
Dat klopt niet. Google maar eens op mileage comparison. In de US moeten ze dat op de auto zetten en een Tesla Model 3 is per km vele malen energie zuiniger dan bijvoorbeeld een even grote auto als een BMW 3 serie. | |
Tarado | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:12 |
als die Tesla zwaarder is lijkt me dat stug | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:16 |
Je mist 1 klein detail. Een moderne elektromotor heeft een rendement van zo'n 95 tot 99%. De bestere brandstofmotor heeft een rendement van 40%. Dus ja, je hebt met de huidige energiedichtheid van accu's wat meer gewicht bij je maar onder de streep is het rendement hoger. [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 12:23:36 ] | |
spectrumanalyser | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:20 |
Een 20 jaar oude BMW 3-Serie van 1260 kg doet 1 op 17,5 op E10/Euro95 en 1 op 18 met E5/Euro98 het punt is dat de Testla al dat gewicht altijd met zich meezeult. dat wil je niet. ookal is de motor zo efficiënt. de Audi E-tron heeft 750 kg aan accupakket. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:23 |
Laten we eens rekenen: Een liter benzine bevat zo'n 8,9kWh aan energie en daar kan je zo'n 15km op rijden, ofwel 0,59kWh per kilometer. In een zuinige Prius haal je ~20km op een liter benzine, dus 0,45kWh per kilometer. Op 1 kWh aan stroom kan je zo'n 5 tot 6km rijden in een elektrische auto, ofwel 0,2kWh per kilometer (uitgaande van het slechtste scenario). Je haalt dus ruim 2 tot 3x meer afstand uit 1kWh aan energie met een EV. Het hogere gewicht doet er niet zoveel toe, de efficiënte motor compenseer daar ruimschoots voor. Overigens "grappig" dat je noemt dat Tesla het gewicht van z'n accu's moet meezeulen (480 kilo in een Model 3) en vervolgens het gewicht noemt van een Audi. Maar goed, dat gewicht is bij de huidige energiedichtheid. Die energiedichtheid neemt ieder jaar toe, accu's worden ieder jaar lichter (of de range wordt groter, afhankelijk wat je met die energiedichtheid doet). [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 12:30:58 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:32 |
1:30.3 op Laguna Seca is niet slecht anders | |
spectrumanalyser | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:33 |
Ook bij een Prius zie je dat het gewicht parten speelt. zo halen de Prius-eigenaren die 1 op 20 niet Wat met name opvalt is het hoge tempo waarmee de auto's worden geëxporteerd. Eerst had je die grote Mitsubishi met piepkleine accu. dan de Testla model 3 en nu is er een grote afname van Golf GTE. Met andere woorden een elektrische of hybride auto is leuk voor korte duur. Nederland doet met name goede zaken als het gaat om export van dit soort wegwerpautotjes. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:38 |
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat onzin in. Je moet echt je best doen om met een Prius onzuiniger te rijden dan 1 op 20. Ik bezit een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports met 184pk en ik rij al tussen de 4,8 en 5,1 liter per 100 kilometer. Ik haal dus met een niet geoptimaliseerde hybride al 1 op 20. Dat is een gevolg van subsidie. Doet er niet aan af dat je een specifieke situatie voor Nederland noemt, op globale schaal heeft dat geen enkele invloed. Of die auto nu in Nederland rijdt of in Polen, in beide gevallen bespaar je dezelfde uitstoot. Vind het niet echt een heel goed argument. Nogmaal, de situatie voor Nederland is wereldwijd totaal niet relevant. En vooralsnog neemt het aantal elektrische auto's op kenteken toe, het loopt niet terug. Er zal vast geëxporteerd worden maar netto groeit het aantal. | |
spectrumanalyser | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:41 |
de vergelijking tussen kilowatt vermogen en kilometers is niet zo gemakkelijk te maken. dit tel je vanaf het dashboard of je slimme energiemeter. echter; je stopt namelijk geen kilowatt in een auto, je stopt een laadkabel aan een oplaadpaal of oplaadadapter. daar beginnen je verliezen. kijk, met 50 liter brandstof weet je dat die hoeveelheid er een maand later nog is. of 't nou gevroren heeft of niet. je kunt zelfs mazzel hebben met temperatuurafwijkingen. accu's functioneren het beste bij huiskamertemperaturen. | |
Tarado | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:41 |
zo kan je dat niet vergelijken, die energie voor de electromotor moet ook opgewekt worden, het simpele feit blijft dat 2 ton voortbewegen nu eenmaal meer energie kost dan 1 ton, waar het ook vandaan komt. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:42 |
Je vergeet nog wat details, het raffineren en transporteren van brandstof kost ook energie. Voorlopig heb ik je geen berekeningen zien doen, alleen beweringen zonder onderbouwing. Reken het me voor. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:46 |
Als je kijkt naar wat er energetisch gebeurt dan is een EV, ondanks het hogere gewicht, superieur aan een ICE: | |
spectrumanalyser | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:46 |
het is dat of de hoge zelfontlading van een Testla 3. de Testla die onze werkgever in gebruik heeft zit al onder de deuken. toen iemand vroeg waarom er geen beelden zijn van de brokkenmakers bleek dat de opnamefunctie teveel stroom verbruikte. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:49 |
Het is natuurlijk een keuze om die functie wel of niet te gebruiken. Camera's en DVR's nemen energie, dat heb je met een dashcam in parkeerstand ook. Wil je nu de schuld van deuken verschuiven naar Tesla? Of wat is je punt precies? Je bent nu echt aan het zoeken naar een specifieke eigenschap van een specifieke functie van een specifieke EV, wat verder niets zegt over de efficiëntie van EV's in het algemeen. Dat je aan het zoeken bent naar dat soort onbenulligheden, geeft al aan dat je zaak niet heel erg sterk is. | |
Starflyer | zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:52 |
Grappig. Die heeft zelfs minder CO2 uitstoot per km (83g) als een elektrische auto die 0,2 kWh per kilometer verbruikt in Nederland (ca 0,44 kg/Kwh volgens het CBS afhankelijk van de meetmethode, waar ik de voordeligste heb gepakt). Dus zoveel schoner is een volledig elektrische auto dus nog niet. Zeker niet bij de productie waar de uitstoot bij elektrische auto's nog steeds groter is dan voor auto's die rijden op benzine. Edit: dat is de 1.8. De 2.0 heeft 89g/km uitstoot volgens Autoweek. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:02 |
De manier waarop je stroom opwekt heeft nogal wat invloed, uiteraard. Komt het uit een kerncentrale, windmolen, waterkrachtcentrale of zonnepaneel dan ligt dat een stuk lager dan bij een gas- of kolencentrale. Je hebt echter een energiemix in Nederland, je stroom komt nooit 100% uit 1 manier van opwekken. Verder is die 89gram per kilometer natuurlijk niet haalbaar in de praktijk. Ze gaan dan uit van 3,7 liter maar zoals bekend haalt geen enkele auto die testwaarden, ook mijn Hybrid niet. Je kan er rustig minimaal 20% bij optellen. Wat ook niet in je rekensom is meegenomen: het winnen, transporteren, raffineren, wederom transporteren van benzine kost ook zeer veel energie en stoot ook CO2 uit. En dat hoort ook onder de streep voor de ICE, als je de productie van stroom wil meerekenen. Het raffineren van 1 liter benzine kost minimaal 0,5kWh energie, daar kan je met een EV al 2,5km mee rijden. Er zijn zelfs berekeningen die uitgaan van 6kWh op 1 gallon, ofwel 1,5kWh energie om 1 liter benzine te maken. In dat geval zou je zelfs 7,5km kunnen rijden op de energie die nodig is om 1 liter benzine te maken. Ik vind het prima als je alle CO2 en energieverlies in de keten wil meerekenen, maar doe dat dan ook voor de benzine-auto. Uitstoot van wat? Doorgaans wordt 50.000km als omslagpunt aangehouden waarbij een EV z'n energie voor de productie al heeft "terugverdiend". En ja, dan wordt er ook gerekend met de energie die nodig is voor het raffineren en transport van benzine of diesel. edit: Waarom doe je het eerst goed en voeg je vervolgens een "fout" toe in je edit? [ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 13:14:01 ] | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:17 |
Uiteraard worden daar ook andere producten van gemaakt en aan de andere kant gebruiken ze ook hun eigen destillaten om energie uit te winnen voor de productie... Maar alleen al in de USA verbruikt de olie industrie dus bijna de helft van wat Nederland als heel land (incl. industrie) aan stroom verbruikt. | |
Starflyer | zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:18 |
Volgens mij gaat het hier om de energiemix CO2 wat vrijkomt bij de productie van een auto per gereden km. Waarbij wordt uitgegaan van een levensduur van 250.000 km Omdat ik keek eerst de 1.8 auto gevonden had en toen zocht op de 2.0 en die ingevuld had. En vervolgens ging controleren of ik het goed ingevuld had bij de verkeerde auto keek (had ze beiden nog openstaan). Daarna mijn foute edit ontdekte en dus maar via een edit opmerking weer gecorrigeerd had. | |
TheFreshPrince | zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:24 |
Het is nu 400 gram gemiddeld per kWh en dat zou naar 130 gram moeten gaan. Als je dat meerekent én de benodigde energie voor het raffineren van benzine/diesel dan ziet het er voor de EV in de toekomst een stuk rooskleuriger uit. Zijn we al zover? Nope... maar er rijden ook nog geen 9 miljoen EV's in Nederland rond. Bij zoiets moet je 15 tot 20km in de toekomst durven kijken. bron: https://www.wattisduurzaam.nl/21196/energie-beleid/global-warming/waarom-groene-stroom-niet-telt-voor-teslas-en-waterstoffabrieken Omslagpunt ligt onder de 50.000km, afhankelijk van het land. In de USA haal je dat uiteraard sneller omdat daar meer benzineslurpers zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 13:41:35 ] | |
nils7 | zondag 18 oktober 2020 @ 10:13 |
Hoor net dat in het F1 café dat een motor ontwikkelen 1,5 miljard kost en dat ze dat uitsmeren over 5 jaar. Daar gaat geen fabrikant meer in stappen, veel te kostbaar en niet meer relevant voor productie auto’s. | |
Fer | zondag 18 oktober 2020 @ 19:10 |
Volgens mij is dat wat Mercedes heeft uitgeven aan de huidige motor. Denk niet dat we nogmaals zo’n hightech oplossing gaan meemaken. | |
TheFreshPrince | donderdag 22 oktober 2020 @ 09:23 |
Grappig, na Hamilton kondigt ook Rossberg een "Extreme E Racing" team aan | |
nils7 | zaterdag 7 november 2020 @ 09:35 |
http://www.sportdome.nl/N(...)jFhg_g2NgAFlWiOPrviQ | |
Fer | zaterdag 7 november 2020 @ 09:42 |
Wauw Duitsland is om. Maar zijn het dan nog steeds Audi’s BMW’s en Mercedessen? | |
Starflyer | zaterdag 7 november 2020 @ 10:10 |
Het is een supportklasse. De hoofdklasse blijft nog steeds met de GT3's waar ze volgend jaar mee gaan rijden. | |
Tarado | zaterdag 7 november 2020 @ 10:15 |
Mercedes rijdt toch geen DTM meer? | |
spectrumanalyser | maandag 9 november 2020 @ 10:44 |
Klopt, dit seizoen zijn het alleen Audi en BMW. Volgend jaar zal er een ander concept komen omdat ook Audi en BMW na dit jaar uit de DTM stappen. overigens als ik dat nieuwsbericht goed lees dan komt er een elektrische klasse bij. Het is niet zo dat de elektrische DTM als vervanger komt. Het is net zoiets als de Formule E. | |
Starflyer | maandag 9 november 2020 @ 11:44 |
Alleen Audi zou uit de DTM stappen. Maar met maar één fabrikant blijft er weinig over, dus komen ze voor volgend jaar met een (aangepast) GT3-reglement waar meerdere bekende GT3-merken aan mee doen. | |
HiDiHo | dinsdag 10 november 2020 @ 13:28 |
Ik denk wel dat het een keer helemaal elektrisch gaat maar over 12 jaar al?? En het gewicht..ik zat zelf te denken aan draadloos opladen(of direct via de baan. Vroeger had ik een racebaan waar ik zelf kon sturen en gas geven. | |
nils7 | woensdag 2 december 2020 @ 11:47 |
Overigens stops Audi wel met Formule E om Le Mans hypercar te gaan doen. |