abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:52:04 #161
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_195691433
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat onzin in. Je moet echt je best doen om met een Prius onzuiniger te rijden dan 1 op 20.

Ik bezit een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports met 184pk en ik rij al tussen de 4,8 en 5,1 liter per 100 kilometer. Ik haal dus met een niet geoptimaliseerde hybride al 1 op 20.

[ afbeelding ]
[..]

Dat is een gevolg van subsidie. Doet er niet aan af dat je een specifieke situatie voor Nederland noemt, op globale schaal heeft dat geen enkele invloed. Of die auto nu in Nederland rijdt of in Polen, in beide gevallen bespaar je dezelfde uitstoot.

Vind het niet echt een heel goed argument.
[..]

Nogmaal, de situatie voor Nederland is wereldwijd totaal niet relevant.

En vooralsnog neemt het aantal elektrische auto's op kenteken toe, het loopt niet terug.
Er zal vast geëxporteerd worden maar netto groeit het aantal.
Grappig. Die heeft zelfs minder CO2 uitstoot per km (83g) als een elektrische auto die 0,2 kWh per kilometer verbruikt in Nederland (ca 0,44 kg/Kwh volgens het CBS afhankelijk van de meetmethode, waar ik de voordeligste heb gepakt).

Dus zoveel schoner is een volledig elektrische auto dus nog niet. Zeker niet bij de productie waar de uitstoot bij elektrische auto's nog steeds groter is dan voor auto's die rijden op benzine.

Edit: dat is de 1.8. De 2.0 heeft 89g/km uitstoot volgens Autoweek.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_195691621
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 12:52 schreef Starflyer het volgende:

[..]

Grappig. Die heeft net zoveel CO2 uitstoot per km (89g) als een elektrische auto die 0,2 kWh per kilometer verbruikt in Nederland (ca 0,44 kg/Kwh volgens het CBS afhankelijk van de meetmethode, waar ik de voordeligste heb gepakt).
De manier waarop je stroom opwekt heeft nogal wat invloed, uiteraard. Komt het uit een kerncentrale, windmolen, waterkrachtcentrale of zonnepaneel dan ligt dat een stuk lager dan bij een gas- of kolencentrale. Je hebt echter een energiemix in Nederland, je stroom komt nooit 100% uit 1 manier van opwekken.

Verder is die 89gram per kilometer natuurlijk niet haalbaar in de praktijk. Ze gaan dan uit van 3,7 liter maar zoals bekend haalt geen enkele auto die testwaarden, ook mijn Hybrid niet. Je kan er rustig minimaal 20% bij optellen.

Wat ook niet in je rekensom is meegenomen: het winnen, transporteren, raffineren, wederom transporteren van benzine kost ook zeer veel energie en stoot ook CO2 uit. En dat hoort ook onder de streep voor de ICE, als je de productie van stroom wil meerekenen.

Het raffineren van 1 liter benzine kost minimaal 0,5kWh energie, daar kan je met een EV al 2,5km mee rijden.
Er zijn zelfs berekeningen die uitgaan van 6kWh op 1 gallon, ofwel 1,5kWh energie om 1 liter benzine te maken. In dat geval zou je zelfs 7,5km kunnen rijden op de energie die nodig is om 1 liter benzine te maken.

Ik vind het prima als je alle CO2 en energieverlies in de keten wil meerekenen, maar doe dat dan ook voor de benzine-auto.

quote:
Dus zoveel schoner is een elektrische auto dus nog niet. Zeker niet bij de productie waar de uitstoot bij elektrische auto's nog steeds groter is dan voor auto's die rijden op benzine.
Uitstoot van wat? Doorgaans wordt 50.000km als omslagpunt aangehouden waarbij een EV z'n energie voor de productie al heeft "terugverdiend". En ja, dan wordt er ook gerekend met de energie die nodig is voor het raffineren en transport van benzine of diesel.

edit:
quote:
Edit: dat is de 1.8. De 2.0 heeft 89g/km uitstoot volgens Autoweek.
Waarom doe je het eerst goed en voeg je vervolgens een "fout" toe in je edit?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 13:14:01 ]
pi_195691902
quote:
The U.S. Energy Information Administration figures released on 24th of June, 2011 that U.S. Oil Refineries consumed/purchased 46,227 million KiloWatt-hours from electric companies in 2010.
Uiteraard worden daar ook andere producten van gemaakt en aan de andere kant gebruiken ze ook hun eigen destillaten om energie uit te winnen voor de productie...

Maar alleen al in de USA verbruikt de olie industrie dus bijna de helft van wat Nederland als heel land (incl. industrie) aan stroom verbruikt.
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:18:04 #164
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_195691918
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De manier waarop je stroom opwekt heeft nogal wat invloed, uiteraard. Komt het uit een kerncentrale, windmolen, waterkrachtcentrale of zonnepaneel dan ligt dat een stuk lager dan bij een gas- of kolencentrale. Je hebt echter een energiemix in Nederland, je stroom komt nooit 100% uit 1 manier van opwekken.
Volgens mij gaat het hier om de energiemix
quote:
Verder is die 89gram per kilometer natuurlijk niet haalbaar in de praktijk. Ze gaan dan uit van 3,7 liter maar zoals bekend haalt geen enkele auto die testwaarden, ook mijn Hybrid niet. Je kan er rustig minimaal 20% bij optellen.

Wat ook niet in je rekensom is meegenomen: het winnen, transporteren, raffineren, wederom transporteren van benzine kost ook zeer veel energie en stoot ook CO2 uit. En dat hoort ook onder de streep voor de ICE, als je de productie van stroom wil meerekenen.
[..]

Uitstoot van wat? Doorgaans wordt 50.000km als omslagpunt aangehouden waarbij een EV z'n energie voor de productie al heeft "terugverdiend".
CO2 wat vrijkomt bij de productie van een auto per gereden km. Waarbij wordt uitgegaan van een levensduur van 250.000 km
quote:
edit:
[..]

Waarom doe je het eerst goed en voeg je vervolgens een "fout" toe in je edit?
Omdat ik keek eerst de 1.8 auto gevonden had en toen zocht op de 2.0 en die ingevuld had. En vervolgens ging controleren of ik het goed ingevuld had bij de verkeerde auto keek (had ze beiden nog openstaan). Daarna mijn foute edit ontdekte en dus maar via een edit opmerking weer gecorrigeerd had.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_195692036
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 13:18 schreef Starflyer het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier om de energiemix
Het is nu 400 gram gemiddeld per kWh en dat zou naar 130 gram moeten gaan. Als je dat meerekent én de benodigde energie voor het raffineren van benzine/diesel dan ziet het er voor de EV in de toekomst een stuk rooskleuriger uit.

Zijn we al zover? Nope... maar er rijden ook nog geen 9 miljoen EV's in Nederland rond.
Bij zoiets moet je 15 tot 20km in de toekomst durven kijken.

quote:
In het regeerakkoord was al afgesproken dat alle kolencentrales voor 2030 dicht gaan. Dat tezamen betekent dat gascentrales in 2030 verantwoordelijk zijn voor ruwweg 33% van onze elektriciteitsproductie. De gemiddelde CO2-uitstoot per kWh is dan ruwweg 130 gram.
bron: https://www.wattisduurzaam.nl/21196/energie-beleid/global-warming/waarom-groene-stroom-niet-telt-voor-teslas-en-waterstoffabrieken

quote:
[..]

CO2 wat vrijkomt bij de productie van een auto per gereden km. Waarbij wordt uitgegaan van een levensduur van 250.000 km
[..]
Omslagpunt ligt onder de 50.000km, afhankelijk van het land. In de USA haal je dat uiteraard sneller omdat daar meer benzineslurpers zijn.


quote:
Omdat ik keek eerst de 1.8 auto gevonden had en toen zocht op de 2.0 en die ingevuld had. En vervolgens ging controleren of ik het goed ingevuld had bij de verkeerde auto keek (had ze beiden nog openstaan). Daarna mijn foute edit ontdekte en dus maar via een edit opmerking weer gecorrigeerd had.
:+

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-10-2020 13:41:35 ]
  zondag 18 oktober 2020 @ 10:13:17 #166
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195708062
Hoor net dat in het F1 café dat een motor ontwikkelen 1,5 miljard kost en dat ze dat uitsmeren over 5 jaar.

Daar gaat geen fabrikant meer in stappen, veel te kostbaar en niet meer relevant voor productie auto’s.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195718789
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:
Hoor net dat in het F1 café dat een motor ontwikkelen 1,5 miljard kost en dat ze dat uitsmeren over 5 jaar.

Daar gaat geen fabrikant meer in stappen, veel te kostbaar en niet meer relevant voor productie auto’s.
Volgens mij is dat wat Mercedes heeft uitgeven aan de huidige motor. Denk niet dat we nogmaals zo’n hightech oplossing gaan meemaken.
.
pi_195780010
Grappig, na Hamilton kondigt ook Rossberg een "Extreme E Racing" team aan :D

  zaterdag 7 november 2020 @ 09:35:02 #169
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196112290
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_196112389
quote:
Wauw Duitsland is om.

Maar zijn het dan nog steeds Audi’s BMW’s en Mercedessen?
.
  zaterdag 7 november 2020 @ 10:10:22 #171
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_196112740
Het is een supportklasse. De hoofdklasse blijft nog steeds met de GT3's waar ze volgend jaar mee gaan rijden.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 7 november 2020 @ 10:15:27 #172
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196112797
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2020 09:42 schreef Fer het volgende:

[..]

Wauw Duitsland is om.

Maar zijn het dan nog steeds Audi’s BMW’s en Mercedessen?
Mercedes rijdt toch geen DTM meer?
pi_196147605
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 10:15 schreef Tarado het volgende:

[..]

Mercedes rijdt toch geen DTM meer?
Klopt, dit seizoen zijn het alleen Audi en BMW.
Volgend jaar zal er een ander concept komen omdat ook Audi en BMW na dit jaar uit de DTM stappen.

overigens als ik dat nieuwsbericht goed lees dan komt er een elektrische klasse bij. Het is niet zo dat de elektrische DTM als vervanger komt. Het is net zoiets als de Formule E.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 9 november 2020 @ 11:44:26 #174
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_196148704
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Klopt, dit seizoen zijn het alleen Audi en BMW.
Volgend jaar zal er een ander concept komen omdat ook Audi en BMW na dit jaar uit de DTM stappen.

overigens als ik dat nieuwsbericht goed lees dan komt er een elektrische klasse bij. Het is niet zo dat de elektrische DTM als vervanger komt. Het is net zoiets als de Formule E.
Alleen Audi zou uit de DTM stappen. Maar met maar één fabrikant blijft er weinig over, dus komen ze voor volgend jaar met een (aangepast) GT3-reglement waar meerdere bekende GT3-merken aan mee doen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 10 november 2020 @ 13:28:10 #175
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_196168933
Ik denk wel dat het een keer helemaal elektrisch gaat maar over 12 jaar al??
En het gewicht..ik zat zelf te denken aan draadloos opladen(of direct via de baan.
Vroeger had ik een racebaan waar ik zelf kon sturen en gas geven.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
  woensdag 2 december 2020 @ 11:47:23 #176
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_196513740
quote:
Volkswagen stopt met motorsport en gaat middelen inzetten voor EV's
Volkswagen Motorsport, het bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met ontwikkelen van raceauto's, wordt opgeheven. De medewerkers worden overgeheveld naar moederbedrijf Volkswagen om elektrische auto's verder te ontwikkelen.


Er waren nog 169 medewerkers actief bij Volkswagen Motorsport en die gaan in de komende maanden over naar Volkswagen AG. De activiteiten van Volkswagen Motorsport waren al flink teruggeschroefd. Eind vorig jaar besloot de Volkswagen-divisie zich alleen nog te richten op elektrische raceauto's en te stoppen met het ontwikkelen van ontbrandingsmotoren.

Volkswagen Motorsport zette met zijn elektrische ID.R in de afgelopen jaren snelle tijden neer op de Nürburgring en bij de hillclimb op het Goodwood Festival of Speed. De technische expertise van het team dat aan de ID.R werkte, zal volgens Volkswagen verder ingezet worden bij de ontwikkeling van de ID-familie van elektrische auto's.

De Polo GTI R5 en Golf GTI TCR worden nog gebruikt bij respectievelijk rally- en circuitraces. Volgens de fabrikant is er genoeg voorraad aan reserveonderdelen om teams daar nog op lange termijn van te voorzien. De productie van de Polo GTI R5 stopt eind dit jaar.

Begin dit jaar zei Volkswagen-ceo Herbert Diess dat het bedrijf snel moet veranderen in een techbedrijf, om niet net als Nokia te eindigen. Hij zei toen dat 2020 het jaar moest worden waarin Volkswagen toont hoe 'wendbaar en responsief' de fabrikant is geworden.

Volkswagen is niet de enige autofabrikant die zijn motorsportactiviteiten afbouwt. In oktober kondigde Honda aan zich na 2021 terug te trekken uit de Formule 1. De Japanse autofabrikant is in die raceklasse motorenleverancier, maar gaat het geld en de middelen die daarvoor ingezet worden, gebruiken voor het verder ontwikkelen van emissieloze auto's. Honda is nog wel actief in andere raceklassen.

https://tweakers.net/nieu(...)zetten-voor-evs.html
Overigens stops Audi wel met Formule E om Le Mans hypercar te gaan doen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')