Grappig. Die heeft zelfs minder CO2 uitstoot per km (83g) als een elektrische auto die 0,2 kWh per kilometer verbruikt in Nederland (ca 0,44 kg/Kwh volgens het CBS afhankelijk van de meetmethode, waar ik de voordeligste heb gepakt).quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat onzin in. Je moet echt je best doen om met een Prius onzuiniger te rijden dan 1 op 20.
Ik bezit een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports met 184pk en ik rij al tussen de 4,8 en 5,1 liter per 100 kilometer. Ik haal dus met een niet geoptimaliseerde hybride al 1 op 20.
[ afbeelding ]
[..]
Dat is een gevolg van subsidie. Doet er niet aan af dat je een specifieke situatie voor Nederland noemt, op globale schaal heeft dat geen enkele invloed. Of die auto nu in Nederland rijdt of in Polen, in beide gevallen bespaar je dezelfde uitstoot.
Vind het niet echt een heel goed argument.
[..]
Nogmaal, de situatie voor Nederland is wereldwijd totaal niet relevant.
En vooralsnog neemt het aantal elektrische auto's op kenteken toe, het loopt niet terug.
Er zal vast geëxporteerd worden maar netto groeit het aantal.
De manier waarop je stroom opwekt heeft nogal wat invloed, uiteraard. Komt het uit een kerncentrale, windmolen, waterkrachtcentrale of zonnepaneel dan ligt dat een stuk lager dan bij een gas- of kolencentrale. Je hebt echter een energiemix in Nederland, je stroom komt nooit 100% uit 1 manier van opwekken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 12:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Grappig. Die heeft net zoveel CO2 uitstoot per km (89g) als een elektrische auto die 0,2 kWh per kilometer verbruikt in Nederland (ca 0,44 kg/Kwh volgens het CBS afhankelijk van de meetmethode, waar ik de voordeligste heb gepakt).
Uitstoot van wat? Doorgaans wordt 50.000km als omslagpunt aangehouden waarbij een EV z'n energie voor de productie al heeft "terugverdiend". En ja, dan wordt er ook gerekend met de energie die nodig is voor het raffineren en transport van benzine of diesel.quote:Dus zoveel schoner is een elektrische auto dus nog niet. Zeker niet bij de productie waar de uitstoot bij elektrische auto's nog steeds groter is dan voor auto's die rijden op benzine.
Waarom doe je het eerst goed en voeg je vervolgens een "fout" toe in je edit?quote:Edit: dat is de 1.8. De 2.0 heeft 89g/km uitstoot volgens Autoweek.
Uiteraard worden daar ook andere producten van gemaakt en aan de andere kant gebruiken ze ook hun eigen destillaten om energie uit te winnen voor de productie...quote:The U.S. Energy Information Administration figures released on 24th of June, 2011 that U.S. Oil Refineries consumed/purchased 46,227 million KiloWatt-hours from electric companies in 2010.
Volgens mij gaat het hier om de energiemixquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De manier waarop je stroom opwekt heeft nogal wat invloed, uiteraard. Komt het uit een kerncentrale, windmolen, waterkrachtcentrale of zonnepaneel dan ligt dat een stuk lager dan bij een gas- of kolencentrale. Je hebt echter een energiemix in Nederland, je stroom komt nooit 100% uit 1 manier van opwekken.
CO2 wat vrijkomt bij de productie van een auto per gereden km. Waarbij wordt uitgegaan van een levensduur van 250.000 kmquote:Verder is die 89gram per kilometer natuurlijk niet haalbaar in de praktijk. Ze gaan dan uit van 3,7 liter maar zoals bekend haalt geen enkele auto die testwaarden, ook mijn Hybrid niet. Je kan er rustig minimaal 20% bij optellen.
Wat ook niet in je rekensom is meegenomen: het winnen, transporteren, raffineren, wederom transporteren van benzine kost ook zeer veel energie en stoot ook CO2 uit. En dat hoort ook onder de streep voor de ICE, als je de productie van stroom wil meerekenen.
[..]
Uitstoot van wat? Doorgaans wordt 50.000km als omslagpunt aangehouden waarbij een EV z'n energie voor de productie al heeft "terugverdiend".
Omdat ik keek eerst de 1.8 auto gevonden had en toen zocht op de 2.0 en die ingevuld had. En vervolgens ging controleren of ik het goed ingevuld had bij de verkeerde auto keek (had ze beiden nog openstaan). Daarna mijn foute edit ontdekte en dus maar via een edit opmerking weer gecorrigeerd had.quote:edit:
[..]
Waarom doe je het eerst goed en voeg je vervolgens een "fout" toe in je edit?
Het is nu 400 gram gemiddeld per kWh en dat zou naar 130 gram moeten gaan. Als je dat meerekent én de benodigde energie voor het raffineren van benzine/diesel dan ziet het er voor de EV in de toekomst een stuk rooskleuriger uit.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 13:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier om de energiemix
bron: https://www.wattisduurzaam.nl/21196/energie-beleid/global-warming/waarom-groene-stroom-niet-telt-voor-teslas-en-waterstoffabriekenquote:In het regeerakkoord was al afgesproken dat alle kolencentrales voor 2030 dicht gaan. Dat tezamen betekent dat gascentrales in 2030 verantwoordelijk zijn voor ruwweg 33% van onze elektriciteitsproductie. De gemiddelde CO2-uitstoot per kWh is dan ruwweg 130 gram.
Omslagpunt ligt onder de 50.000km, afhankelijk van het land. In de USA haal je dat uiteraard sneller omdat daar meer benzineslurpers zijn.quote:[..]
CO2 wat vrijkomt bij de productie van een auto per gereden km. Waarbij wordt uitgegaan van een levensduur van 250.000 km
[..]
quote:Omdat ik keek eerst de 1.8 auto gevonden had en toen zocht op de 2.0 en die ingevuld had. En vervolgens ging controleren of ik het goed ingevuld had bij de verkeerde auto keek (had ze beiden nog openstaan). Daarna mijn foute edit ontdekte en dus maar via een edit opmerking weer gecorrigeerd had.
Volgens mij is dat wat Mercedes heeft uitgeven aan de huidige motor. Denk niet dat we nogmaals zo’n hightech oplossing gaan meemaken.quote:Op zondag 18 oktober 2020 10:13 schreef nils7 het volgende:
Hoor net dat in het F1 café dat een motor ontwikkelen 1,5 miljard kost en dat ze dat uitsmeren over 5 jaar.
Daar gaat geen fabrikant meer in stappen, veel te kostbaar en niet meer relevant voor productie auto’s.
Wauw Duitsland is om.quote:Op zaterdag 7 november 2020 09:35 schreef nils7 het volgende:
http://www.sportdome.nl/N(...)jFhg_g2NgAFlWiOPrviQ
Mercedes rijdt toch geen DTM meer?quote:Op zaterdag 7 november 2020 09:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Wauw Duitsland is om.
Maar zijn het dan nog steeds Audi’s BMW’s en Mercedessen?
Klopt, dit seizoen zijn het alleen Audi en BMW.quote:Op zaterdag 7 november 2020 10:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Mercedes rijdt toch geen DTM meer?
Alleen Audi zou uit de DTM stappen. Maar met maar één fabrikant blijft er weinig over, dus komen ze voor volgend jaar met een (aangepast) GT3-reglement waar meerdere bekende GT3-merken aan mee doen.quote:Op maandag 9 november 2020 10:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Klopt, dit seizoen zijn het alleen Audi en BMW.
Volgend jaar zal er een ander concept komen omdat ook Audi en BMW na dit jaar uit de DTM stappen.
overigens als ik dat nieuwsbericht goed lees dan komt er een elektrische klasse bij. Het is niet zo dat de elektrische DTM als vervanger komt. Het is net zoiets als de Formule E.
Overigens stops Audi wel met Formule E om Le Mans hypercar te gaan doen.quote:Volkswagen stopt met motorsport en gaat middelen inzetten voor EV's
Volkswagen Motorsport, het bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met ontwikkelen van raceauto's, wordt opgeheven. De medewerkers worden overgeheveld naar moederbedrijf Volkswagen om elektrische auto's verder te ontwikkelen.
Er waren nog 169 medewerkers actief bij Volkswagen Motorsport en die gaan in de komende maanden over naar Volkswagen AG. De activiteiten van Volkswagen Motorsport waren al flink teruggeschroefd. Eind vorig jaar besloot de Volkswagen-divisie zich alleen nog te richten op elektrische raceauto's en te stoppen met het ontwikkelen van ontbrandingsmotoren.
Volkswagen Motorsport zette met zijn elektrische ID.R in de afgelopen jaren snelle tijden neer op de Nürburgring en bij de hillclimb op het Goodwood Festival of Speed. De technische expertise van het team dat aan de ID.R werkte, zal volgens Volkswagen verder ingezet worden bij de ontwikkeling van de ID-familie van elektrische auto's.
De Polo GTI R5 en Golf GTI TCR worden nog gebruikt bij respectievelijk rally- en circuitraces. Volgens de fabrikant is er genoeg voorraad aan reserveonderdelen om teams daar nog op lange termijn van te voorzien. De productie van de Polo GTI R5 stopt eind dit jaar.
Begin dit jaar zei Volkswagen-ceo Herbert Diess dat het bedrijf snel moet veranderen in een techbedrijf, om niet net als Nokia te eindigen. Hij zei toen dat 2020 het jaar moest worden waarin Volkswagen toont hoe 'wendbaar en responsief' de fabrikant is geworden.
Volkswagen is niet de enige autofabrikant die zijn motorsportactiviteiten afbouwt. In oktober kondigde Honda aan zich na 2021 terug te trekken uit de Formule 1. De Japanse autofabrikant is in die raceklasse motorenleverancier, maar gaat het geld en de middelen die daarvoor ingezet worden, gebruiken voor het verder ontwikkelen van emissieloze auto's. Honda is nog wel actief in andere raceklassen.
https://tweakers.net/nieu(...)zetten-voor-evs.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |