Uiteindelijk blijft het dan natuurlijk elektrisch, hoe de energie wordt opgeslagen is slechts een "detail"quote:Op vrijdag 28 augustus 2020 15:49 schreef Starflyer het volgende:
Misschien is de overstap op elektrische waterstofmotoren een optie?
Lichter dan de elektrische auto's met een battery pack en heeft meer vermogen per liter dan een vattery pack.
https://www.duurzaamnieuw(...)1600-km-op-een-tank/
Aan de andere kant zitten we inmiddels voor de nieuwe solid state accu's toch al op een 460Wh/kg. Formule 1 hoeft zich natuurlijk niet perse te beperken tot accu's voor straatauto's.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik acht de kans klein. dan zou er voor 2032 een baanbrekende oplossing moeten zijn voor de opslag van energie.
een Grand Prix gaat om minstens 300 km. de huidige opslag van energie op basis van batterijen zoals Lithium-ion is daarvoor niet geschikt. er zit te weinig energie in batterijen, als je het gewicht met brandstof vergelijkt. supercapacitors zijn ook ongeschikt.
Een topsnelheid van 280km/u zou op zich meer dan genoeg zijn, de sport moet vooral boeiend zijn met goede (inhaal)acties. Een hogere topsnelheid lijkt me niet waar de sport op zit te wachten.quote:de FIA ziet de Formule 1 nog altijd als het hoogtepunt in de autosport. Zegmaar wat in de USA Indycar is.
Dan is het verschil met elektrische autosport veel te groot.
De topsnelheid van Formula E is 225 km/uur. Dat zal nog wel wat hoger worden maar ik verwacht niet dat je dit kunt vergelijken met Formule 1 (360 km/uur).
Nee. Als Formule 1 qua topsnelheid niet verder komt dan een flinke sportieve straatauto dan is de lol er af.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een topsnelheid van 280km/u zou op zich meer dan genoeg zijn, de sport moet vooral boeiend zijn met goede (inhaal)acties. Een hogere topsnelheid lijkt me niet waar de sport op zit te wachten.
Nou, dat moet je niet te snel zeggen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
er is zojuist bekend gemaakt dat er in 2026 nieuwe motoren komen voor de Formule 1.
ook in het lab zijn momenteel geen accutechnieken die vergelijkbare prestaties bieden.
Zou best een tussenstap kunnen komen.quote:gek genoeg zijn er gesprekken geweest om terug te gaan naar tweetakt motoren.
wat al wel een stap richting milieuvriendelijkheid is, is dat er op termijn synthetische brandstof zal worden gebruikt.
Klopt, maar RedBull heeft al aangegeven dan een ontwikkelingsstop voor 2022 te willen omdat ze dat anders niet kunnen bekostigen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:15 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dan zou hetzelfde gebeuren als wat nu in de DTM gaande is. De laatste twee fabrikanten stappen uit de DTM. Volgend jaar is deze raceklasse dus niet in dezelfde vorm. Het heet dan GT Plus.
Ik denk dan ook dat als alle motorfabrikanten uit de F1 stappen, er nog steeds F1 zal zijn. Red Bull is zelfs aan het kijken of ze het Honda platform kunnen blijven ontwikkelen in Milton Keynes.
Het verschil met de 80's en 90's is wel dat de brandstofmotor op z'n retour is.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:30 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Natuurlijk zal de F1 niet verdwijnen. Dan zou Liberty Media hun investering van 8 miljard af moeten schrijven. De overgebleven drie motorfabrikanten hebben allemaal een fabrieksteam dus die zullen er niet zomaar als een dief in de nacht tussenuit knijpen zoals Honda gedaan heeft.
De vraag "welk belang autofabrikanten erbij hebben om de snelste met een brandstofmotor te zijn" vind ik een beetje een rare. Welk belang had de Rabobank bij het hebben van een wielerploeg? Welk belang heeft Jumbo bij de deelname aan Le Mans? Als de F1 op het huidige populariteitsniveau blijft, of met een terugkeer naar V8 motoren zelfs populairder wordt, dan heeft het voor een merk absoluut waarde om deel te nemen aan de F1 en vooraan te rijden. Misschien niet voor Tesla.
Wat had Peugeot er in de jaren 90 aan om een V10 motor te ontwikkelen en deel te nemen aan de F1? Mobiliteit en autoracen zijn twee verschillende dingen. Je moet je niet blindstaren op het feit dat je buurvrouw een elektrische auto heeft gekocht en vervolgens denken dat de F1 onherroepelijk dezelfde richting in moet.
Dat is lokaal gerommel in de marge, de automarkt is meer dan Nederland.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
je doelt op de groei van EV's en hybrides, vanwege de financiële voordelen.
echter;
Hoorde op de radio dat de pot subsidie inmiddels leeg is.
Tot 1 januari 2021 zou er geen subsidie meer zijn voor de aanschaf van een elektrische auto.
EV's "wegwerpauto's" noemen is een flauwe sneer.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik dacht dat juist Nederland koploper was in het weggeven van geld voor dit soort wegwerpauto's.
Wat gek, je haalt één of ander aanbesteed product uit China en verbaast je daarover. Als Volvo, Scania of Mercedes zoiets maakt mag je daar meer van verwachten.quote:in Utrecht was met veel bombarie een vloot elektrische bussen uit China gehaald. die bussen waren met 7 jaar afgeschreven.
Ik weet niet of er een maas is gevonden.quote:verder is gebleken dat gesubsidieerde elektrische auto's veelal snel werden geëxporteerd. vandaar nu strenge regelgeving voor deze subsidie. wellicht is er alsnog een maas in de wet gevonden.
Alleen als je thuis kunt opladen. Anders zit je gemiddeld op 7ct per km. En mijn Fiat 500 doet 9ct per km op benzine. Verschil in nieuwprijs tussen de duurste benzine uitvoering en de e-uitvoering is 11k euro's. Met 20k km per jaar, is het verschil in brandstofkosten 400 euro per jaar. Plus 324 euro mrb. Heb je het verschil in nieuwwaarde na 15.2 jaar terugverdiend.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports doet 1 op 19 tot 1 op 20 maar dan zit ik altijd nog op 8 cent aan brandstof per km. Op stroom zou dat de helft zijn.
In 2020 niet, klopt helemaal.quote:Op maandag 12 oktober 2020 17:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Alleen als je thuis kunt opladen. Anders zit je gemiddeld op 7ct per km. En mijn Fiat 500 doet 9ct per km op benzine. Verschil in nieuwprijs tussen de duurste benzine uitvoering en de e-uitvoering is 11k euro's. Met 20k km per jaar, is het verschil in brandstofkosten 400 euro per jaar. Plus 324 euro mrb. Heb je het verschil in nieuwwaarde na 15.2 jaar terugverdiend.
Ergo, investeren in een nieuwe electrische auto in 2020 is voor de meeste particulieren niet rendabel.
Ik weet niet of merken die sportauto's maken straks nog auto's met brandstofmotoren op de markt mogen brengen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:30 schreef Fer het volgende:
Accu zal wel mainstream worden, maar de exclusieve sportauto’s zullen nog wel langer doorgaan met brandstofmotoren. Daar is toch al weinig economisch aan.
Maar ze zijn te klein om complexe motoren zoals de huidige te ontwikkelen. Dus waarschijnlijk zal er een stapje terug gedaan worden naar iets eenvoudiger motoren, in combinatie met een niet-geïntegreerd KERS/hybride systeem.
Je bedoelt dat exclusief automerk Bugatti verkocht gaat worden aan EV sport auto merk Rimac?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:30 schreef Fer het volgende:
Accu zal wel mainstream worden, maar de exclusieve sportauto’s zullen nog wel langer doorgaan met brandstofmotoren. Daar is toch al weinig economisch aan.
Maar ze zijn te klein om complexe motoren zoals de huidige te ontwikkelen. Dus waarschijnlijk zal er een stapje terug gedaan worden naar iets eenvoudiger motoren, in combinatie met een niet-geïntegreerd KERS/hybride systeem.
Wij (waar ik voor werk) hebben al een Elektrische race auto die al ruim harder dan 280 kan.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aan de andere kant zitten we inmiddels voor de nieuwe solid state accu's toch al op een 460Wh/kg. Formule 1 hoeft zich natuurlijk niet perse te beperken tot accu's voor straatauto's.
En 10 jaar ontwikkeling kan nog een hoop doen.
[..]
Een topsnelheid van 280km/u zou op zich meer dan genoeg zijn, de sport moet vooral boeiend zijn met goede (inhaal)acties. Een hogere topsnelheid lijkt me niet waar de sport op zit te wachten.
En hoe lang houd ie dat vol?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 10:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Wij (waar ik voor werk) hebben al een Elektrische race auto die al ruim harder dan 280 kan.
Topic titel is toch 2032, en niet gisteren?quote:
quote:Op woensdag 14 oktober 2020 11:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Topic titel is toch 2032, en niet gisteren?
Dat hangt af van de capaciteit natuurlijk.quote:
Het is maar net hoe ze die wet vormgeven. Wellicht rijden de Ferrari’s Astons en McLarens tegen die tijd alleen op bio-ethanol of 100% synthetische benzine. Die ban zal ook niet wereldwijd zijn, dus dan ga je ook rare huurconstructies zien met sportwagens op een kenteken uit Dubai of Macau.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of merken die sportauto's maken straks nog auto's met brandstofmotoren op de markt mogen brengen.
Fiat heeft het als automerk eerst opgelost door een verband met Tesla aan te gaan zodat ze hun CO2 uitstoot mogen middelen maar als brandstofmotoren taboe worden, zullen zij ook met EV's moeten komen.
Ik zie veel wensdenken in je reacties.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:35 schreef Fer het volgende:
[..]
Het is maar net hoe ze die wet vormgeven. Wellicht rijden de Ferrari’s Astons en McLarens tegen die tijd alleen op bio-ethanol of 100% synthetische benzine. Die ban zal ook niet wereldwijd zijn, dus dan ga je ook rare huurconstructies zien met sportwagens op een kenteken uit Dubai of Macau.
Ik zie het gewoon niet gebeuren dat over 10 jaar een merk als Ferrari alleen electrische auto’s verkoopt. Functioneel en kwa prestaties zal een bEV vast superieur zijn, maar er zijn wel meer aspecten aan een supersportwagen natuurlijk.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie veel wensdenken in je reacties.
Nu zou je dat mij ook kunnen "verwijten" maar zeker voor Europa geldt dat de brandstofmotor op z'n retour is en bEV (en eventueel hEV) de kar moeten trekken vanaf ~2030.
Wat een merk doet is niet zo relevant voor wat de geschiedenis achteraf vertelt.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 18:07 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik zie het gewoon niet gebeuren dat over 10 jaar een merk als Ferrari alleen electrische auto’s verkoopt. Functioneel en kwa prestaties zal een bEV vast superieur zijn, maar er zijn wel meer aspecten aan een supersportwagen natuurlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |