Maar er zijn ook mensen die het niet uitsluiten:quote:FIA president Jean Todt says suggestions that Formula 1 will need to go fully-electric in the future are "nonsense".
The growing interest in Formula E, among both fans and car manufacturers, has led to claims that F1 may need to consider an electric future if it is to remain road relevant.
But the situation is complicated by the fact that FE has an exclusive deal with the FIA to be its leading electric single-seater championship until 2039.
Todt does not see an issue though, as he cannot imagine F1 will ever go entirely electric.
"It is true that we have an exclusive agreement on single-seaters for a certain amount of years with the promoter in FE, but it would be a nonsense to say that in the future Formula 1 is going to be electric," said Todt.
"It is not going to happen. Simply you could not do it. We are talking about two completely different categories."
As well as F1 and FE being attractive for different reasons, he says there are elements of electric racing - such as its current lack of top speed - that would not be suitable for F1.
"FE has not the performance of F1," added Todt.
"At the moment one of the reasons FE is hosted in cities is because it would not create any interest to have FE on a circuit like Monza, for example. We are talking about two different categories.
"It is completely misleading to compare FE and F1.
"F1 is a well-established category and I keep saying that for me, FE is a baby of the FIA so there is still a lot to learn.
"But saying that, it is growing very well.
"We started four years back, and we needed to have two cars to do a race of 45 minutes. At the end of this year we will be able to do the race with one car.
"It shows how motor racing can be a laboratory, not only a show.
"But to lose time by comparing the two categories is just boring."
Wat denk jij?quote:Sooner, later or never: When should Formula 1 go fully electric?
Debates and PollsPosted on
21st April 2019, 12:16 | Written by Keith Collantine
Formula 1’s current V6 hybrid turbo engine format has been in place since 2014. Teams debated whether to simplify the devices from 2021, but eventually decided to keep the same, largely unchanged format.
But as more car manufacturers invest in bringing electric cars to the market is it time F1 considered a radical change and makes plans to drop petrol power completely?
In Formula E, motor racing already has an all-electric single-seater championship. It claims to have an exclusive right to run the FIA’s electric single-seater series, which could present an obstacle for F1 if it has electric ambitions of its own.
But if the world’s engine builders see combustion as a technology of the past, will F1 have to consider doing something similar? Ross Brawn has said it could do within ‘five or 10 years’, and even Lewis Hamilton has recently said Formula E is “going to be the future”.
Can F1 afford to ignore electric power much longer?
Ja, al staat die innovatie an sich ook niet stil.quote:Op zondag 15 september 2019 11:06 schreef Basp1 het volgende:
Het zou de innovatie van accupakketten in ieder geval veel goed doen ipv maar het uiterste uit een plofmotor te proberen te halen.
Dat geldt niet voor de hele wereld.quote:Op zondag 15 september 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
.... terwijl er voor de openbare weg alleen nog nieuwe elektrische auto's verkocht mogen worden.
Maar wel voor veel landen waar de F1 actief is, zeker de thuisbasis "Europa".quote:Op zondag 15 september 2019 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat geldt niet voor de hele wereld.
Dat kan al prima, alleen kiezen fabrikanten ervoor om de telefoon zo plat mogelijk te maken in een soort ultieme strijd om de dunste telefoon.quote:Op zondag 15 september 2019 14:36 schreef vosss het volgende:
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
De FIA kan wel zeggen we gaan met V10's rijden maar als Mercedes, Renault en Honda dan uit stappen, dan wat?quote:Op maandag 16 september 2019 11:04 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk dat "de investeringen door fabrikanten drastisch zullen verminderen" want deze fabrikanten investeren puur in hun eigen teams en techniek en niet in de Formule1 an sich. De simpelere V10's herintroduceren zou de kosten drastisch omlaag brengen wat alleen maar positief is voor de F1.
De autofabrikanten kunnen wel zoveel willen maar als het publiek simpelweg niet geïnteresseerd is in rondzoevende elektrische karretjes dan zal de F1 drastisch aan populariteit inboeten. Helemaal als bijvoorbeeld de IndyCar niet het pad van elektrificatie gaat volgen. Ik denk niet dat Liberty Media en hun aandeelhouders erop zitten te wachten dat de F1 een marginaal product wordt.
Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zou het voor de Formule 1 denk ik het beste zijn om de link met straatauto's te laten voor wat het is en simpelweg te concentreren op het zijn van de beste raceklasse. Belangrijk zal zijn wat Ferrari wil. De Formule 1 kan prima zonder Mercedes en Honda maar Ferrari is een ander verhaal.
Uiteindelijk is het milieutechnisch niet zo belangrijk of 20 F1 auto's wel of niet elektrisch zijn wanneer je 22 races organiseert over de hele aardbol. Wat denk je dat het voor milieubelasting geeft om volgend jaar het hele circus naar Vietnam te verschepen bijvoorbeeld. Al met al is dit wel een hele interessante discussie en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Wat mij betreft is het een fout wanneer Liberty Media teveel naar de huidige fabrikanten luistert wanneer het gaat over de toekomst van de F1. Ze moeten hun eigen koers varen want de fabrikanten hebben andere belangen.
Spreek voor jezelfquote:
Ik ben zelf ook al 33 dus geen "jonge kijker" meer.quote:Op maandag 16 september 2019 11:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf
2032 is over 12 jaar. De huidige elektrische motoren kunnen net een Formule E race helemaal overleven, en zelfs dan gaat het over een klasse op kleine langzame circuits. De innovatie op het gebied van batterijen gaat ook al vrij snel tegen de grenzen der natuurkunde aanlopen, dus ik moet het nog maar zien of ze in 2029 voldoende ontwikkeld zijn om 2 uur lang op vol vermogen rond Spa te rijden.
De WEC loopt op dit gebied voor op de F1, maar ook daar zijn er nog altijd geen elektrische wagens. Het is gewoon wachten op een alternatief voor die loodzware accu's.
de toekomst is waterstof, voor elektrisch zijn er niet genoeg grondstoffen om zoveel accu's te makenquote:Op maandag 16 september 2019 10:06 schreef nils7 het volgende:
Ik heb 3,5 jaar gewerkt voor een fabrikant die alleen Elektrische auto's maakt.
Maar het is de toekomst.
Dus de Formule 1 zal moeten kiezen wat het wil zijn: puur entertainment of ook relevant voor de auto-industrie.
Even in het kort:
- Als het puur entertainment wil zijn dan kan er dikke V10 (of wat dan ook) achterin gelepeld worden maar zullen de investeringen van fabrikanten significant slinken ten op zichte van nu.
- Als het toch ook relevant wil blijven voor de auto-industrie zal het elektrisch moeten worden, de F1 kan naast de FE blijven bestaan omdat de FE een stock-chassis heeft.
Want?
Grote fabrikanten rennen nu al over naar de Formule E, het lijstje van de deelnemers zou de F1 maar al te graag op de grid willen hebben.
Als ze niet over gaan naar Elektrisch (desnoods deels met een gestandaardiseerde BrandstofMotor) dan verliest het de relevantie met de straat auto compleet aangezien alles Elektrische of Waterstof wordt. In ieder geval een compleet andere techniek dan nu.
Is dat erg? Op zich niet maar als ze het niet doen dan wordt de F1 gewoon puur entertainment.
Voordeel is dat ze gewoon een dikke V10 er in kunnen gooien maar helaas zullen de investeringen door fabrikanten gewoon drastisch verminderen.
Althans welke fabrikant zal miljoen (we praten echt over jaarlijks tientallen miljoenen) willen gooien in Dinosaurus techniek (dubbele referentie naar verouderde en olie techniek), dat zal gewoon geen 1 fabrikant gaan doen.
Dus als ze die kant op willen dan moeten we verwachten dat er minder geld in geinvesteerd zal worden, niet erg want het is nu toch absurd maar we moeten gaan denken aan namen zoals Cosworth, Zytec, Hart en Ilmor als motorfabrikanten ipv Honda, Mercedes en Renault.
Gaan ze wel naar Elektrisch dan kunnen ze zelfs fabrikanten aan trekken.
Formule E is nu nog erg gelimiteerd maar dat is de F1 niet (alhoewel voor het elektrische gedeelte nu in de motor wel veel gemiliteerd is) dus het bied kansen om grote partijen te trekken.
Nadeel is wel dat het geluid weg zal vallen, alhoewel de oude Fisker Karma heel bruut klinkt (als een Transformer).
Maar dan is de toekomst geborgd.
En de millenials of Gen-Z vind het niet erg als het geluid weg of minder is dan een V10.
De F1 moet kiezen, ik geef niet aan welke keuze maar wel de gevolgen van elke keuze.
Ik ben blij dat ik 'm niet hoef te maken want het is een moeilijke en een lastige.
Ja, waterstof is echt een groot succes aan het worden. Er zijn al 3 tankstations dus je hoeft meestal maar een uurtje te rijden om te tanken.quote:Op maandag 16 september 2019 20:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
de toekomst is waterstof, voor elektrisch zijn er niet genoeg grondstoffen om zoveel accu's te maken
Klinkt leuk maar dat kan het elektriciteitsnetwerk ook niet aan en daar zal ook geïnvesteerd moeten worden voor iedereen elektrisch kan rijden.quote:En dat terwijl je stroom zo in een auto kan laden.
Klopt, we rijden echter niet allemaal ineens elektrisch, tijd genoeg nog.quote:Op maandag 16 september 2019 20:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klinkt leuk maar dat kan het elektriciteitsnetwerk ook niet aan en daar zal ook geïnvesteerd moeten worden voor iedereen elektrisch kan rijden.
We rijden ook niet allemaal ineens op waterstof, dus je argumenten gaan tot zo ver 2 kanten op.quote:Op maandag 16 september 2019 20:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, we rijden echter niet allemaal ineens elektrisch, tijd genoeg nog.
Wat bedoel je met het vetgedrukte? Ik vat het even niet.quote:Op maandag 16 september 2019 21:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
We rijden ook niet allemaal ineens op waterstof, dus je argumenten gaan tot zo ver 2 kanten op.
Ik zie meer toekomst in een uitgebreider hybride tijdperk. Er zitten meer haken en ogen aan elektrisch rijden op grote schaal dan in de nabije toekomst opgelost gaan worden. En voor racen zullen ze moeten gaan werken met snel middelbare accu pakketten oid.
Oh zo.quote:Op maandag 16 september 2019 21:07 schreef daNpy het volgende:
Wisselbare, auto correct bemoeit zich weer eens
Als het autonome auto's zijn niet.quote:Op maandag 16 september 2019 21:07 schreef Nober het volgende:
Hebben ze dan ook geen coureurs meer nodig?
Idd. Bij de 24u Nürburgring hebben ze een aantal jaar geleden met een hybride Porsche meegedaan. Ondanks 3 reparaties (versnellingsbak, elektromotor en nog wat) nog steeds competitief omdat ze 1 ronde langer buiten konden blijven dan de rest.quote:Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.
Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.
"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.quote:Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.
Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.
"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Valt tegen denk ik.quote:Op donderdag 19 september 2019 22:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.
Goed punt, je ziet bij steeds meer merken dat er minder geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van brandstofmotoren.quote:Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Ik verwacht ook niet binnen 5 jaar een elektrische F1quote:Op donderdag 19 september 2019 23:04 schreef daNpy het volgende:
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben.
Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.quote:Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Autosport of F1?quote:Op donderdag 19 september 2019 23:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport.
Bij FE verwisselden ze voorheen de hele autoquote:Op donderdag 19 september 2019 23:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Autosport of F1?
Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden?
Klopt maar ze stoppen wel de ontwikkeling nagenoeg.quote:Op donderdag 19 september 2019 23:16 schreef Fer het volgende:
[..]
Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.
Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen.
Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).quote:Op maandag 16 september 2019 17:44 schreef sasquatsch het volgende:
De Formule 1 zal de komende 20 jaar nog niet elektrisch worden om de simpele reden dat de Formule E een 25-jarige licentie van de FIA heeft op het houden van elektrische Formule races. Dus op zijn vroegst pas in 2039, al zal de FE licentie dan waarschijnlijk verlengd worden.
Dat zou betekenen dat ze los moeten komen van de FIA en dus een breakaway klasse zou worden en dan per definitie geen Formule 1 meer kan heten. En dus ook geen wereldkampioenschap.quote:Op vrijdag 20 september 2019 12:17 schreef beantherio het volgende:
[..]
Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).
quote:Op zondag 15 september 2019 14:36 schreef vosss het volgende:
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.quote:Op vrijdag 20 september 2019 13:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje.
Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.quote:Op vrijdag 20 september 2019 14:10 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.
Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.quote:Op vrijdag 20 september 2019 14:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.
Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport?
Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven?
En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven
https://www.auto-motor-un(...)ftstoff-co2-neutral/quote:Das größte Aufsehen wird ein Element erregen, das normalerweise nicht im Mittelpunkt steht. Die Formel 1 will grüner werden. Fernziel ist, dass die Motoren künftig mit synthetischem Kraftstoff betrieben werden. Im Gegensatz zu einem reinen Elektroantrieb ist der tatsächlich nahezu CO2-neutral, da bei der Produktion dieser Brennstoffe annähernd so viel CO2 aus der Atmosphäre gebunden wird, wie später bei der Verbrennung wieder in die Umwelt gelangt.
Einziges Problem: Im Moment sind diese so genannten E-Fuels noch nicht in ausreichend großer Menge verfügbar, um eine komplette Formel-1-Saison, alle Testfahrten und Prüfstandsläufe damit zu bestreiten. Deshalb werden dem Benzin 2021 erst einmal nur 20 Prozent dieses Sprits beigemischt. Die 20 Prozent beziehen auf die Masse. Bezogen auf die Energiedichte sollen es bereits 30 Prozent sein.
Der Anteil an diesen im Labor gezüchteten Treibstoffen soll bis 2025 kontinuierlich steigen, am liebsten in 10-Prozent-Schritten, um irgendwann einmal komplett unabhängig von fossilen Brennstoffen zu sein. „Wir wollen jetzt mal den Fuß in die Tür stellen. Die Dynamik kommt von allein. Würden wir nichts tun, passiert gar nichts. Nur wer mit 20 Prozent anfängt, kommt irgendwann einmal zu 100 Prozent“, erklärt ein Ingenieur. Die Vereinigung der Kraftstoffhersteller hat dem Plan bereits zugestimmt. Für sie ist es auch eine Art Imagepflege.
Dat denk ik dus ook en dat daarnaast Formule E zal blijven bestaan.quote:Op vrijdag 20 september 2019 14:26 schreef TagForce het volgende:
[..]
Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.
Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |