abonnement Unibet Coolblue
pi_188953801
Het blijft een gewaagde stelling maar ik durf hem wel aan: voor 2032 is de Formule 1 elektrisch.

Of dat nu gebeurt door de Formule 1 op te heffen en de Formule E kalender uit te breiden of door als 2e klasse te bestaan naast de Formule E durf ik niet te zeggen.

Maar gezien de ontwikkelingen met verbrandingsmotoren, regels rond uitstoot (ook voor vergunningen), etc. verwacht ik niet dat we tegen die tijd nog langer brandstofmotoren zien in deze race klasse, terwijl er voor de openbare weg alleen nog nieuwe elektrische auto's verkocht mogen worden.

De downsizing van de motoren en toevoegen van hybride systemen leek in 2005 ook "onbespreekbaar" maar is er toch eerder gekomen dan verwacht. In feite is de huidige Formule 1 auto een Prius met een wat sportiever uiterlijk ;)

Daarnaast verwacht ik ook dat er minder banden gebruikt gaan worden in race-weekenden, meer standaard onderdelen en mogelijk stappen enkele fabrieksteams uit.

Uiteraard zijn er de uitspraken dat Formule 1 nooit elektrisch gaat worden:

https://www.autosport.com/f1/news/138581/todt-f1-will-never-go-fullyelectric

quote:
FIA president Jean Todt says suggestions that Formula 1 will need to go fully-electric in the future are "nonsense".

The growing interest in Formula E, among both fans and car manufacturers, has led to claims that F1 may need to consider an electric future if it is to remain road relevant.

But the situation is complicated by the fact that FE has an exclusive deal with the FIA to be its leading electric single-seater championship until 2039.

Todt does not see an issue though, as he cannot imagine F1 will ever go entirely electric.

"It is true that we have an exclusive agreement on single-seaters for a certain amount of years with the promoter in FE, but it would be a nonsense to say that in the future Formula 1 is going to be electric," said Todt.

"It is not going to happen. Simply you could not do it. We are talking about two completely different categories."

As well as F1 and FE being attractive for different reasons, he says there are elements of electric racing - such as its current lack of top speed - that would not be suitable for F1.

"FE has not the performance of F1," added Todt.

"At the moment one of the reasons FE is hosted in cities is because it would not create any interest to have FE on a circuit like Monza, for example. We are talking about two different categories.

"It is completely misleading to compare FE and F1.

"F1 is a well-established category and I keep saying that for me, FE is a baby of the FIA so there is still a lot to learn.

"But saying that, it is growing very well.

"We started four years back, and we needed to have two cars to do a race of 45 minutes. At the end of this year we will be able to do the race with one car.

"It shows how motor racing can be a laboratory, not only a show.

"But to lose time by comparing the two categories is just boring."
Maar er zijn ook mensen die het niet uitsluiten:

https://www.racefans.net/2019/04/21/sooner-later-or-never-when-should-formula-1-go-fully-electric


quote:
Sooner, later or never: When should Formula 1 go fully electric?
Debates and PollsPosted on
21st April 2019, 12:16 | Written by Keith Collantine

Formula 1’s current V6 hybrid turbo engine format has been in place since 2014. Teams debated whether to simplify the devices from 2021, but eventually decided to keep the same, largely unchanged format.

But as more car manufacturers invest in bringing electric cars to the market is it time F1 considered a radical change and makes plans to drop petrol power completely?
In Formula E, motor racing already has an all-electric single-seater championship. It claims to have an exclusive right to run the FIA’s electric single-seater series, which could present an obstacle for F1 if it has electric ambitions of its own.

But if the world’s engine builders see combustion as a technology of the past, will F1 have to consider doing something similar? Ross Brawn has said it could do within ‘five or 10 years’, and even Lewis Hamilton has recently said Formula E is “going to be the future”.

Can F1 afford to ignore electric power much longer?
Wat denk jij?

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-09-2019 11:10:38 ]
pi_188953827
Het zou de innovatie van accupakketten in ieder geval veel goed doen ipv maar het uiterste uit een plofmotor te proberen te halen. :D
pi_188956270
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 11:06 schreef Basp1 het volgende:
Het zou de innovatie van accupakketten in ieder geval veel goed doen ipv maar het uiterste uit een plofmotor te proberen te halen. :D
Ja, al staat die innovatie an sich ook niet stil.

Ik denk niet dat er ooit een periode is geweest waarin meer geld en mankracht is ingezet voor het onderzoek naar betere accu's dan de afgelopen 5 jaar.

En dat lijkt zich langzamerhand te gaan uitbetalen; solid state, aluminium, silicium nano, grafeen, betere anodes / kathodes en wat al niet meer. En dat komt langzamerhand allemaal uit de laboratoria, in praktijktests.

Toyota zal bijvoorbeeld de solid state battery (van Panasonic?) een flinke boost geven nu ze die in 2020 willen uitleveren in hun BEV's.
pi_188956791
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188956804
lol F1 opheffen ten faveure van Formula E, gaat nooit gebeuren. Daar is het merk Formule 1 veel te sterk voor.

Ik denk wel dat er belangrijke keuzes gemaakt moeten gaan worden de komende jaren. Nu wordt de F1 door merken als Mercedes gezien als een soort proeftuin voor de ontwikkeling van aandrijflijnen voor hun straatauto's. Dan zou je inderdaad op het punt aan kunnen komen dat Mercedes, Honda en Renault full electric willen gaan.

Wat mij betreft gaat men de F1 puur als raceklasse beschouwen en de link met eindproducten/ straatauto's laten voor wat het is. Dan zou je die hybride shit de deur uit kunnen doen en V10 motoren herintroduceren. Dat zou denk ik het beste zijn voor de Formule 1 en het bezoeken van een Grand Prix weer speciaal maken maar waarschijnlijk hebben de huidige motorleveranciers hier geen zin in.

Kort samengevat zou ik willen zien dat de F1 zijn oren niet meer zou laten hangen naar wat Mercedes en co willen, maar regels introduceert die het beste zijn voor de F1 en dan maar zien wat er gebeurt. Persoonlijk heb ik er geen interesse in om naar electrische karretjes te kijken.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  zondag 15 september 2019 @ 17:40:42 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188959654
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 11:04 schreef MaGNeT het volgende:
.... terwijl er voor de openbare weg alleen nog nieuwe elektrische auto's verkocht mogen worden.
Dat geldt niet voor de hele wereld.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188967473
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat geldt niet voor de hele wereld.
Maar wel voor veel landen waar de F1 actief is, zeker de thuisbasis "Europa".
pi_188967551
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2019 14:36 schreef vosss het volgende:
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
Dat kan al prima, alleen kiezen fabrikanten ervoor om de telefoon zo plat mogelijk te maken in een soort ultieme strijd om de dunste telefoon.

Maar er zijn wel dikkere uitvoeringen die het 5 dagen uithouden.
  maandag 16 september 2019 @ 10:06:40 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188970235
Ik heb 3,5 jaar gewerkt voor een fabrikant die alleen Elektrische auto's maakt.
Maar het is de toekomst.

Dus de Formule 1 zal moeten kiezen wat het wil zijn: puur entertainment of ook relevant voor de auto-industrie.

Even in het kort:
- Als het puur entertainment wil zijn dan kan er dikke V10 (of wat dan ook) achterin gelepeld worden maar zullen de investeringen van fabrikanten significant slinken ten op zichte van nu.
- Als het toch ook relevant wil blijven voor de auto-industrie zal het elektrisch moeten worden, de F1 kan naast de FE blijven bestaan omdat de FE een stock-chassis heeft.

Want?
Grote fabrikanten rennen nu al over naar de Formule E, het lijstje van de deelnemers zou de F1 maar al te graag op de grid willen hebben.
Als ze niet over gaan naar Elektrisch (desnoods deels met een gestandaardiseerde BrandstofMotor) dan verliest het de relevantie met de straat auto compleet aangezien alles Elektrische of Waterstof wordt. In ieder geval een compleet andere techniek dan nu.

Is dat erg? Op zich niet maar als ze het niet doen dan wordt de F1 gewoon puur entertainment.
Voordeel is dat ze gewoon een dikke V10 er in kunnen gooien maar helaas zullen de investeringen door fabrikanten gewoon drastisch verminderen.
Althans welke fabrikant zal miljoen (we praten echt over jaarlijks tientallen miljoenen) willen gooien in Dinosaurus techniek (dubbele referentie naar verouderde en olie techniek), dat zal gewoon geen 1 fabrikant gaan doen.
Dus als ze die kant op willen dan moeten we verwachten dat er minder geld in geinvesteerd zal worden, niet erg want het is nu toch absurd maar we moeten gaan denken aan namen zoals Cosworth, Zytec, Hart en Ilmor als motorfabrikanten ipv Honda, Mercedes en Renault.

Gaan ze wel naar Elektrisch dan kunnen ze zelfs fabrikanten aan trekken.
Formule E is nu nog erg gelimiteerd maar dat is de F1 niet (alhoewel voor het elektrische gedeelte nu in de motor wel veel gemiliteerd is) dus het bied kansen om grote partijen te trekken.
Nadeel is wel dat het geluid weg zal vallen, alhoewel de oude Fisker Karma heel bruut klinkt (als een Transformer).
Maar dan is de toekomst geborgd.
En de millenials of Gen-Z vind het niet erg als het geluid weg of minder is dan een V10.

De F1 moet kiezen, ik geef niet aan welke keuze maar wel de gevolgen van elke keuze.
Ik ben blij dat ik 'm niet hoef te maken want het is een moeilijke en een lastige.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188970985
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk dat "de investeringen door fabrikanten drastisch zullen verminderen" want deze fabrikanten investeren puur in hun eigen teams en techniek en niet in de Formule1 an sich. De simpelere V10's herintroduceren zou de kosten drastisch omlaag brengen wat alleen maar positief is voor de F1.

De autofabrikanten kunnen wel zoveel willen maar als het publiek simpelweg niet geïnteresseerd is in rondzoevende elektrische karretjes dan zal de F1 drastisch aan populariteit inboeten. Helemaal als bijvoorbeeld de IndyCar niet het pad van elektrificatie gaat volgen. Ik denk niet dat Liberty Media en hun aandeelhouders erop zitten te wachten dat de F1 een marginaal product wordt.

Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zou het voor de Formule 1 denk ik het beste zijn om de link met straatauto's te laten voor wat het is en simpelweg te concentreren op het zijn van de beste raceklasse. Belangrijk zal zijn wat Ferrari wil. De Formule 1 kan prima zonder Mercedes en Honda maar Ferrari is een ander verhaal.

Uiteindelijk is het milieutechnisch niet zo belangrijk of 20 F1 auto's wel of niet elektrisch zijn wanneer je 22 races organiseert over de hele aardbol. Wat denk je dat het voor milieubelasting geeft om volgend jaar het hele circus naar Vietnam te verschepen bijvoorbeeld. Al met al is dit wel een hele interessante discussie en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Wat mij betreft is het een fout wanneer Liberty Media teveel naar de huidige fabrikanten luistert wanneer het gaat over de toekomst van de F1. Ze moeten hun eigen koers varen want de fabrikanten hebben andere belangen.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  maandag 16 september 2019 @ 11:18:27 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188971112
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 11:04 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Uiteindelijk is het niet zo belangrijk dat "de investeringen door fabrikanten drastisch zullen verminderen" want deze fabrikanten investeren puur in hun eigen teams en techniek en niet in de Formule1 an sich. De simpelere V10's herintroduceren zou de kosten drastisch omlaag brengen wat alleen maar positief is voor de F1.

De autofabrikanten kunnen wel zoveel willen maar als het publiek simpelweg niet geïnteresseerd is in rondzoevende elektrische karretjes dan zal de F1 drastisch aan populariteit inboeten. Helemaal als bijvoorbeeld de IndyCar niet het pad van elektrificatie gaat volgen. Ik denk niet dat Liberty Media en hun aandeelhouders erop zitten te wachten dat de F1 een marginaal product wordt.

Wat ik in mijn eerdere post al aangaf zou het voor de Formule 1 denk ik het beste zijn om de link met straatauto's te laten voor wat het is en simpelweg te concentreren op het zijn van de beste raceklasse. Belangrijk zal zijn wat Ferrari wil. De Formule 1 kan prima zonder Mercedes en Honda maar Ferrari is een ander verhaal.

Uiteindelijk is het milieutechnisch niet zo belangrijk of 20 F1 auto's wel of niet elektrisch zijn wanneer je 22 races organiseert over de hele aardbol. Wat denk je dat het voor milieubelasting geeft om volgend jaar het hele circus naar Vietnam te verschepen bijvoorbeeld. Al met al is dit wel een hele interessante discussie en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Wat mij betreft is het een fout wanneer Liberty Media teveel naar de huidige fabrikanten luistert wanneer het gaat over de toekomst van de F1. Ze moeten hun eigen koers varen want de fabrikanten hebben andere belangen.
De FIA kan wel zeggen we gaan met V10's rijden maar als Mercedes, Renault en Honda dan uit stappen, dan wat?
Ja dan krijg je Zytec, Hart, Cosworth etc.

Ook prima maar de F1 zal wel z'n glans iets verliezen, vind ik persoonlijk.
En wordt de F1 minder waard (iets wat investeerders niet zo tof vinden).
Daarnaast willen de oudere kijkers geen Elektrische aanstuwing maar de jonge kijkers juist wel.

Ik ben blij dat je Indycar aanhaalt want de Formule E trok 2 jaar geleden (wereldwijd dat wel) al meer kijkers per race dan de Indycar.
Op facebook heeft FE ook ruim 50% meer volgers dan Indycar.
Dus dat er geen markt voor is klopt niet, wat jij niet wil kijken wil niet zeggen dat een ander dat ook niet wil.

Ik hoop niet dat ze naar Ferrari luisteren, de F1 kan prima zonder ze.
Dat beseffen ze zelf alleen niet.
Ferrari denkt niet eens aan een Elektrische auto terwijl Porsche ze al verkoopt en al ontwikkeld heeft.
Onder Marchione hebben ze een fortuin gespendeerd in nieuwe fabrieken voor Maserati's die niemand koopt.
Nee van de Italianen moet je het hebben voor een toekomst visie :')
Als ze dat geld hadden geinvesteerd in een elektrische aandrijflijn voor Ferrari en Maserati hadden ze nu vooraan gelopen. Nu lopen ze (heel FCA trouwens) achteraan.

Ik heb het liefste ook een Dikke V10 en dat snerpende geluid van 18.000 RPM van de motor.
Maar dat gaat hem niet meer worden vrees ik.

Ik ben voor een gulden midden weg via een Hybride systeem door een standaard V8 te ontwikkelen die een heel seizoen moet mee gaan maar gekoppeld aan een ongelimiteerde elektromotor en batterij.
Het geluid en de ontwikkeling van het elektro gedeelte.

Maar of dat het hem wordt...

[ Bericht 2% gewijzigd door nils7 op 16-09-2019 11:24:22 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator / Redactie Sport maandag 16 september 2019 @ 11:31:58 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_188971261
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 11:18 schreef nils7 het volgende:
maar de jonge kijkers juist wel.
Spreek voor jezelf :N

2032 is over 12 jaar. De huidige elektrische motoren kunnen net een Formule E race helemaal overleven, en zelfs dan gaat het over een klasse op kleine langzame circuits. De innovatie op het gebied van batterijen gaat ook al vrij snel tegen de grenzen der natuurkunde aanlopen, dus ik moet het nog maar zien of ze in 2029 voldoende ontwikkeld zijn om 2 uur lang op vol vermogen rond Spa te rijden.

De WEC loopt op dit gebied voor op de F1, maar ook daar zijn er nog altijd geen elektrische wagens. Het is gewoon wachten op een alternatief voor die loodzware accu's.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  maandag 16 september 2019 @ 11:42:15 #13
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_188971408
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 11:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf :N

2032 is over 12 jaar. De huidige elektrische motoren kunnen net een Formule E race helemaal overleven, en zelfs dan gaat het over een klasse op kleine langzame circuits. De innovatie op het gebied van batterijen gaat ook al vrij snel tegen de grenzen der natuurkunde aanlopen, dus ik moet het nog maar zien of ze in 2029 voldoende ontwikkeld zijn om 2 uur lang op vol vermogen rond Spa te rijden.

De WEC loopt op dit gebied voor op de F1, maar ook daar zijn er nog altijd geen elektrische wagens. Het is gewoon wachten op een alternatief voor die loodzware accu's.
Ik ben zelf ook al 33 dus geen "jonge kijker" meer.
Maar heb wel begrepen dat de jongere generatie minder met het geluid heeft.

Zelf zie ik een hybride oplossing het liefst zoals ik al schreef, want het geluid is nu niks.
Dan heb ik liever geen geluid dan wat er nu rond tuft op de baan.
Want de GP2 klinkt 6x beter.

Het is nu nog erg vroeg dat klopt maar als je ziet hoe snel het gaat de afgelopen 5 jaar en je zet die curve door dan is het in 2030 niet ontdenkbaar dat het racen dan Elektrisch is of in ieder geval kan zijn.

Het zou de innovatie kunnen bevorderen dat FE wat limitatie los laat zoals de batterij en de power train.

Je leest veel over Solid State batterijen. Ze zijn er al maar nog niet betaalbaar maar dat zou best in een Formule E auto tot z'n grenzen gepushed kunnen worden, maar goed dat ben ik.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_188976009
De Formule 1 zal de komende 20 jaar nog niet elektrisch worden om de simpele reden dat de Formule E een 25-jarige licentie van de FIA heeft op het houden van elektrische Formule races. Dus op zijn vroegst pas in 2039, al zal de FE licentie dan waarschijnlijk verlengd worden.

De F1 zal het moeten hebben van andere technologieën, zoals waterstof of (verbeterde versies van) de huidige hybride motoren, die imho de komende 15 jaar nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Daarvoor is de elektrische motor nog niet volwassen genoeg. Leuk voor boodschappenwagentjes, maar de range en (vooral) oplaadtijd zijn nog lang niet op het niveau dat iedereen er mee uit de voeten kan.

En wat Formule E betreft zie ik meer toekomst in bijvoorbeeld de grafeen batterij, die een veel snellere oplaadtijd en hogere capaciteit heeft en veel langer meegaan op een lading.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_188978341
FE doet nu 45 minuten op een ingekort rondje Monaco met snelheden die vaak ergens tussen 100-180 liggen.

Om een beetje mee te komen op Spa/Monza zullen ze iets van 10x zoveel KWh mee moeten nemen of supersnel bij kunnen laden.

Het is niet eens zeker of ze in 2024 al toestaan dat de fabrikanten eigen batterijen gaan gebruiken.

Ik denk eerder dat F1 ergens tussen 2025-2030 overstapt op een standaard (lawaaiige) verbrandingsmotor gecombineerd met electrische deel, dat door de fabrikanten zelf ontwikkeld wordt.

Of ze introduceren 100% hernieuwbare brandstoffen, dat zou ook nog kunnen, als de fabrikanten dat willen. Maar ik vrees dat tegen die tijd electrisch wel de standaard zal zijn voor straatauto’s en dan ligt her eerste voorstel meer voor de hand.
.
pi_188978385
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 10:06 schreef nils7 het volgende:
Ik heb 3,5 jaar gewerkt voor een fabrikant die alleen Elektrische auto's maakt.
Maar het is de toekomst.

Dus de Formule 1 zal moeten kiezen wat het wil zijn: puur entertainment of ook relevant voor de auto-industrie.

Even in het kort:
- Als het puur entertainment wil zijn dan kan er dikke V10 (of wat dan ook) achterin gelepeld worden maar zullen de investeringen van fabrikanten significant slinken ten op zichte van nu.
- Als het toch ook relevant wil blijven voor de auto-industrie zal het elektrisch moeten worden, de F1 kan naast de FE blijven bestaan omdat de FE een stock-chassis heeft.

Want?
Grote fabrikanten rennen nu al over naar de Formule E, het lijstje van de deelnemers zou de F1 maar al te graag op de grid willen hebben.
Als ze niet over gaan naar Elektrisch (desnoods deels met een gestandaardiseerde BrandstofMotor) dan verliest het de relevantie met de straat auto compleet aangezien alles Elektrische of Waterstof wordt. In ieder geval een compleet andere techniek dan nu.

Is dat erg? Op zich niet maar als ze het niet doen dan wordt de F1 gewoon puur entertainment.
Voordeel is dat ze gewoon een dikke V10 er in kunnen gooien maar helaas zullen de investeringen door fabrikanten gewoon drastisch verminderen.
Althans welke fabrikant zal miljoen (we praten echt over jaarlijks tientallen miljoenen) willen gooien in Dinosaurus techniek (dubbele referentie naar verouderde en olie techniek), dat zal gewoon geen 1 fabrikant gaan doen.
Dus als ze die kant op willen dan moeten we verwachten dat er minder geld in geinvesteerd zal worden, niet erg want het is nu toch absurd maar we moeten gaan denken aan namen zoals Cosworth, Zytec, Hart en Ilmor als motorfabrikanten ipv Honda, Mercedes en Renault.

Gaan ze wel naar Elektrisch dan kunnen ze zelfs fabrikanten aan trekken.
Formule E is nu nog erg gelimiteerd maar dat is de F1 niet (alhoewel voor het elektrische gedeelte nu in de motor wel veel gemiliteerd is) dus het bied kansen om grote partijen te trekken.
Nadeel is wel dat het geluid weg zal vallen, alhoewel de oude Fisker Karma heel bruut klinkt (als een Transformer).
Maar dan is de toekomst geborgd.
En de millenials of Gen-Z vind het niet erg als het geluid weg of minder is dan een V10.

De F1 moet kiezen, ik geef niet aan welke keuze maar wel de gevolgen van elke keuze.
Ik ben blij dat ik 'm niet hoef te maken want het is een moeilijke en een lastige.
de toekomst is waterstof, voor elektrisch zijn er niet genoeg grondstoffen om zoveel accu's te maken
pi_188978532
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 20:12 schreef THEFXR het volgende:

[..]

de toekomst is waterstof, voor elektrisch zijn er niet genoeg grondstoffen om zoveel accu's te maken
Ja, waterstof is echt een groot succes aan het worden. Er zijn al 3 tankstations dus je hoeft meestal maar een uurtje te rijden om te tanken.

Niet genoeg grondstoffen? Als je denkt dat er na Lithium-Ion batterijen geen andere batterijen meer ontwikkeld gaan worden zou je gelijk kunnen krijgen. Maar nee, dat is geen probleem.

In waterstofauto's zit overigens ook een accu, brandstofcellen hebben momenteel niet genoeg piekvermogen om langdurig / vlot op te trekken dus vullen ze al rijdend de 9 tot 24kWh accu waar je op rijdt.

Nee, waterstof wordt het niet. Te complex, te veel verlies in rendement in de hele keten, te dure tankstations (vergt investeringen van ongeveer een miljoen Euro), je kan niet met veel auto's na elkaar tanken omdat er eerst weer 800 bar druk opgebouwd moet worden in de voorraadtank, etc.

En dat terwijl je stroom zo in een auto kan laden.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-09-2019 20:32:09 ]
  maandag 16 september 2019 @ 20:51:05 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188979269
quote:
En dat terwijl je stroom zo in een auto kan laden.
Klinkt leuk maar dat kan het elektriciteitsnetwerk ook niet aan en daar zal ook geïnvesteerd moeten worden voor iedereen elektrisch kan rijden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_188979364
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 20:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

Klinkt leuk maar dat kan het elektriciteitsnetwerk ook niet aan en daar zal ook geïnvesteerd moeten worden voor iedereen elektrisch kan rijden.
Klopt, we rijden echter niet allemaal ineens elektrisch, tijd genoeg nog.
pi_188979435
En weer ontopic: het gaat over de toekomst van de F1, niet over de toekomst van de straatauto.
  maandag 16 september 2019 @ 21:01:30 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188979525
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 20:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, we rijden echter niet allemaal ineens elektrisch, tijd genoeg nog.
We rijden ook niet allemaal ineens op waterstof, dus je argumenten gaan tot zo ver 2 kanten op.

Ik zie meer toekomst in een uitgebreider hybride tijdperk. Er zitten meer haken en ogen aan elektrisch rijden op grote schaal dan in de nabije toekomst opgelost gaan worden. En voor racen zullen ze moeten gaan werken met snel middelbare accu pakketten oid.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_188979617
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:01 schreef daNpy het volgende:

[..]

We rijden ook niet allemaal ineens op waterstof, dus je argumenten gaan tot zo ver 2 kanten op.

Ik zie meer toekomst in een uitgebreider hybride tijdperk. Er zitten meer haken en ogen aan elektrisch rijden op grote schaal dan in de nabije toekomst opgelost gaan worden. En voor racen zullen ze moeten gaan werken met snel middelbare accu pakketten oid.
Wat bedoel je met het vetgedrukte? Ik vat het even niet.
pi_188979657
Hebben ze dan ook geen coureurs meer nodig?
  maandag 16 september 2019 @ 21:07:48 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188979659
Wisselbare, auto correct bemoeit zich weer eens
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_188979749
quote:
18s.gif Op maandag 16 september 2019 21:07 schreef daNpy het volgende:
Wisselbare, auto correct bemoeit zich weer eens
Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.

Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.

"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
pi_188979759
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:07 schreef Nober het volgende:
Hebben ze dan ook geen coureurs meer nodig?
Als het autonome auto's zijn niet.

Maar dit gaat om elektrische F1 auto's.
  maandag 16 september 2019 @ 21:15:18 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188979864
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.

Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.

"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Idd. Bij de 24u Nürburgring hebben ze een aantal jaar geleden met een hybride Porsche meegedaan. Ondanks 3 reparaties (versnellingsbak, elektromotor en nog wat) nog steeds competitief omdat ze 1 ronde langer buiten konden blijven dan de rest.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 19 september 2019 @ 22:51:40 #28
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189031895
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189032057
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.

Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.

"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.
pi_189032204
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.
Valt tegen denk ik.

Als je kijkt naar een Formule E wagen dan lopen er ook koelleidingen door de accu:




De energiedichtheid zal omhoog moeten, dan kunnen ze 90 minuten racen.
  donderdag 19 september 2019 @ 23:04:38 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189032237
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189032270
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Goed punt, je ziet bij steeds meer merken dat er minder geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van brandstofmotoren.
pi_189032303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:04 schreef daNpy het volgende:
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben.
Ik verwacht ook niet binnen 5 jaar een elektrische F1 ;)

Accu's worden ieder jaar zo'n 10 tot 15% beter qua capaciteit en er liggen ook opvolgers voor Li-Ion batterijen op de loer waar mogelijk nog grotere sprongen gemaakt worden.

Ook als die nieuwe accu's duur zijn, is dat voor de F1 niet zo'n probleem. Een voorvleugel of zelfs het stuurtje kost al meer dan een Tesla (accu).

Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport.
pi_189032518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.

Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen.
.
  donderdag 19 september 2019 @ 23:30:12 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189032839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport.
Autosport of F1?

Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189032963
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Autosport of F1?

Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden?
Bij FE verwisselden ze voorheen de hele auto ;)

Naja, "autosport" is misschien iets te breed maar ik verwacht niet dat het een populaire methode wordt.
pi_189033575
Formule E gaat trouwens in 2022 alweer over naar +600Kw motoren. Dat wordt kwa acceleratie al hetzelfde als F1.
.
  vrijdag 20 september 2019 @ 08:25:08 #38
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189034849
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:16 schreef Fer het volgende:

[..]

Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.

Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen.
Klopt maar ze stoppen wel de ontwikkeling nagenoeg.
Dus wat ze leren in de F1 is dus totaal nutteloos voor ze en snap nu ook waarom ze voor de huidige motoren in 2021 stemmen.
Ze gaan gewoon niet meer investeren in een nieuw format qua verbrandingsmotor.

De standaar ICE met een hybride gedeelte ontwikkelde door de fabrikant is de enige manier om het betaalbaar te houden met een dik geluid.

Alleen als ze nu zouden roepen "We gaan naar een standaard vebrandings motor maar wel een ieder eigen ontwikkelde elektrische powertrain" dan staat 50+ op de achterste poten ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189035358
Ja klopt. Terwijl een oldscool NA blok icm hybride zo vet zou klinken.

Alhoewel ja wel weer gelul krigt, als iemands motor hier slechter zou doen, dan van een ander of ploft.

[ Bericht 45% gewijzigd door Fer op 20-09-2019 09:31:44 ]
.
  vrijdag 20 september 2019 @ 12:17:54 #40
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_189037357
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 17:44 schreef sasquatsch het volgende:
De Formule 1 zal de komende 20 jaar nog niet elektrisch worden om de simpele reden dat de Formule E een 25-jarige licentie van de FIA heeft op het houden van elektrische Formule races. Dus op zijn vroegst pas in 2039, al zal de FE licentie dan waarschijnlijk verlengd worden.
Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).
pi_189037827
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:17 schreef beantherio het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).
Dat zou betekenen dat ze los moeten komen van de FIA en dus een breakaway klasse zou worden en dan per definitie geen Formule 1 meer kan heten. En dus ook geen wereldkampioenschap.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_189038055
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2019 14:36 schreef vosss het volgende:
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
pi_189038635
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:05 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje.
pi_189038785
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje.
Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.
pi_189038811
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:10 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.
Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.

Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport?

Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven?

En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven ;)
pi_189038964
Fabrikanten zetten zelf ook nog in op de ontwikkeling en verbetering van verbrandingsmotoren. Dat zal zeker nog enkele decennia de meest gebruikelijke krachtbron blijven. 2032 lijkt me daarom te vroeg. Dat F1 in zijn huidige vorm uiteindelijk zal verdwijnen lijkt me echter een feit.
pi_189038970
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.

Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport?

Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven?

En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven ;)
Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.

Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken.
pi_189039271
De F1 zet nu al in op meer bio- en synthetische brandstof voor de komende periode (vanf 2021).

In 2021 moet minimaal 20% van de brandstof bio/synthetische brandstof zijn met een stijging van 10% per jaar voor de jaren er na tot 60% in 2025.

Synthetische brandstof is in tegenstelling tot een volledig elektrische aandrijving nagenoeg CO2 neutraal en dus beter voor het milieu :)

quote:
Das größte Aufsehen wird ein Element erregen, das normalerweise nicht im Mittelpunkt steht. Die Formel 1 will grüner werden. Fernziel ist, dass die Motoren künftig mit synthetischem Kraftstoff betrieben werden. Im Gegensatz zu einem reinen Elektroantrieb ist der tatsächlich nahezu CO2-neutral, da bei der Produktion dieser Brennstoffe annähernd so viel CO2 aus der Atmosphäre gebunden wird, wie später bei der Verbrennung wieder in die Umwelt gelangt.

Einziges Problem: Im Moment sind diese so genannten E-Fuels noch nicht in ausreichend großer Menge verfügbar, um eine komplette Formel-1-Saison, alle Testfahrten und Prüfstandsläufe damit zu bestreiten. Deshalb werden dem Benzin 2021 erst einmal nur 20 Prozent dieses Sprits beigemischt. Die 20 Prozent beziehen auf die Masse. Bezogen auf die Energiedichte sollen es bereits 30 Prozent sein.

Der Anteil an diesen im Labor gezüchteten Treibstoffen soll bis 2025 kontinuierlich steigen, am liebsten in 10-Prozent-Schritten, um irgendwann einmal komplett unabhängig von fossilen Brennstoffen zu sein. „Wir wollen jetzt mal den Fuß in die Tür stellen. Die Dynamik kommt von allein. Würden wir nichts tun, passiert gar nichts. Nur wer mit 20 Prozent anfängt, kommt irgendwann einmal zu 100 Prozent“, erklärt ein Ingenieur. Die Vereinigung der Kraftstoffhersteller hat dem Plan bereits zugestimmt. Für sie ist es auch eine Art Imagepflege.
https://www.auto-motor-un(...)ftstoff-co2-neutral/
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_189039322
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:26 schreef TagForce het volgende:

[..]

Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.

Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken.
Dat denk ik dus ook en dat daarnaast Formule E zal blijven bestaan.

Ik dat juist door het bestaan van FE er minder kans is dat F1 ooit electrisch wordt.
pi_189049726
F1 bestaat bij gratie van de fabrikanten, als die op electrisch overgaan zal F1 gewoon volgen. Of ze nu willen of niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')