abonnement Unibet Coolblue
pi_188891303


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

S. 2014
J. 2016
pi_188891400
Sorry Matthijs, denk dat je niet doorhad dat je hem gesloten had...

Er zijn inderdaad medicatie die het opstarten makkelijker kunnen maken.

Ik heb oxazepam gekregen (en lorazepam maar die durf ik niet in te nemen) ,nu een week bezig met fluoxetine, en manman wat een weg is t... sinds gister wel wat minder paniek, ws door de oxazepam maar daardoor nu wel echt een wazig hoofd en moe! Kids gaan straks met opa en oma op stap dus hopenlijk even een uurtje slapen..

Merk wel dat ik minder ongeduldig ben, en mn dochter zei het gisteren ook dus het begint wel met werken... :@
S. 2014
J. 2016
pi_188891579
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 10:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Sorry Matthijs, denk dat je niet doorhad dat je hem gesloten had...

Er zijn inderdaad medicatie die het opstarten makkelijker kunnen maken.

Ik heb oxazepam gekregen (en lorazepam maar die durf ik niet in te nemen) ,nu een week bezig met fluoxetine, en manman wat een weg is t... sinds gister wel wat minder paniek, ws door de oxazepam maar daardoor nu wel echt een wazig hoofd en moe! Kids gaan straks met opa en oma op stap dus hopenlijk even een uurtje slapen..

Merk wel dat ik minder ongeduldig ben, en mn dochter zei het gisteren ook dus het begint wel met werken... :@
Oeps had ik idd niet door haha. Ik gebruik zelf Lorazepam en Lorametezepam.

De Lora heb ik sinds gisteren weer op "zo nodig" gezet ipv dagelijk innemen. Zal dus vast een paar dagen afkick verschijnselen hebben. Loramet gebruik ik nog even omdat ik nog niet wil rommelen aan m'n slaap, maar daar heb ik gek genoeg vaak minder moeite mee om vanaf te komen..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188892416
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 10:25 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Oeps had ik idd niet door haha. Ik gebruik zelf Lorazepam en Lorametezepam.

De Lora heb ik sinds gisteren weer op "zo nodig" gezet ipv dagelijk innemen. Zal dus vast een paar dagen afkick verschijnselen hebben. Loramet gebruik ik nog even omdat ik nog niet wil rommelen aan m'n slaap, maar daar heb ik gek genoeg vaak minder moeite mee om vanaf te komen..
Ik heb de oxazepam maar ben vandaag echt suf.. eens kijken wat er gebeurd als ik hem vanmiddag niet gebruik...

Welke medicatie gebruik je?
S. 2014
J. 2016
pi_188892671
GM, heb je ook therapie? Of enkel de medicijnen.
pi_188892815
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 11:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
GM, heb je ook therapie? Of enkel de medicijnen.
Ook therapie. :) ze is nu op vakantie maar bij nood kan ik bij haar collega's terecht.

Lastige is dat de therapie heel erg focust op de angststoornis en minder op hoe die ontstaan is... verwerken van allrs rondom de kleinste en de scheiding moet ik maar een soort uitzoeken ofzo.. ga t wel met haar bespreken als ze terug is.
S. 2014
J. 2016
pi_188893031
Iemand ervaring met (het opstarten van) citalopram?

Ik zelf gebruik venlafaxine, maar ik vraag het voor iemand anders. :-)

Is citalopram een heftig medicijn of vallen de bijwerkingen (in de opstartfase) mee...
pi_188893047
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 11:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik heb de oxazepam maar ben vandaag echt suf.. eens kijken wat er gebeurd als ik hem vanmiddag niet gebruik...

Welke medicatie gebruik je?
Op dit moment:
275mg Clomipramine
250mg Quetiapine
1mg Lormetazepam

En 0.5/1mg Lora zo nodig.

Volgens mij zit ik nu rond de 6 of 7 weken op een ophoging van de Clomipramine.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188893156
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 11:52 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ook therapie. :) ze is nu op vakantie maar bij nood kan ik bij haar collega's terecht.

Lastige is dat de therapie heel erg focust op de angststoornis en minder op hoe die ontstaan is... verwerken van allrs rondom de kleinste en de scheiding moet ik maar een soort uitzoeken ofzo.. ga t wel met haar bespreken als ze terug is.
Misschien EMDR?
pi_188894373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:02 schreef HPoi het volgende:
Iemand ervaring met (het opstarten van) citalopram?

Ik zelf gebruik venlafaxine, maar ik vraag het voor iemand anders. :-)

Is citalopram een heftig medicijn of vallen de bijwerkingen (in de opstartfase) mee...
Ieder medicijn kan bijwerkingen geven en helaas is het heel persoonlijk hoe je er op reageert.. .
Ik kreeg ooit sertraline en dat zou meevalleb qua bijwerkingen, maar viel voor mij heel erg tegen.
S. 2014
J. 2016
pi_188894934
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:02 schreef HPoi het volgende:
Iemand ervaring met (het opstarten van) citalopram?

Ik zelf gebruik venlafaxine, maar ik vraag het voor iemand anders. :-)

Is citalopram een heftig medicijn of vallen de bijwerkingen (in de opstartfase) mee...
Is echt voor iedereen totaal anders. Wel goed om te onthouden is dat ze vaak in de eerste twee a vier weken vaak het ergst zijn en in de weken/maanden naar afnemen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188913291
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:02 schreef HPoi het volgende:
Iemand ervaring met (het opstarten van) citalopram?

Ik zelf gebruik venlafaxine, maar ik vraag het voor iemand anders. :-)

Is citalopram een heftig medicijn of vallen de bijwerkingen (in de opstartfase) mee...
Zoals al gezegd is, het is voor iedereen anders. Bij mij viel het heel erg mee. Ik had een dag of twee à drie korte vlagen van hoofdpijn en misselijkheid, that's it. En ik weet niet eens zeker of dat door de citalopram kwam. Verder werkte het een beetje laxerend gedurende de hele tijd dat ik het gebruikte, maar dat zag ik niet als probleem.

Ik ben net twee dagen geleden begonnen met antidepressivum nummer 7, sertraline, en merk er (nog) helemaal niets van gelukkig, qua bijwerkingen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_188916207
Ik heb sinds 3 dagen telkens maagzuur en misselijkheid...maagklachten dus... ik neem ze nu bij de avondmaaltijd in, zou het kunnen helpen als ik het later op de avond doe of in de ochtend? Of maakt dat echt geen ene moer uit?
S. 2014
J. 2016
pi_188916402
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:12 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik heb sinds 3 dagen telkens maagzuur en misselijkheid...maagklachten dus... ik neem ze nu bij de avondmaaltijd in, zou het kunnen helpen als ik het later op de avond doe of in de ochtend? Of maakt dat echt geen ene moer uit?
Meestal is juist het advies om als je last hebt van dat soort zaken om het bij de maaltijd in te nemen dus ik denk dat dat juist averechts zou werken :P

Maagzuurremmer kan je misschien helpen. :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_188916900
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Meestal is juist het advies om als je last hebt van dat soort zaken om het bij de maaltijd in te nemen dus ik denk dat dat juist averechts zou werken :P

Maagzuurremmer kan je misschien helpen. :)
Bedacht me net dat het misschien ook van de oxazepam kan komen... volgende week maar even aankaarten bij controle.
S. 2014
J. 2016
pi_188917296
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Bedacht me net dat het misschien ook van de oxazepam kan komen... volgende week maar even aankaarten bij controle.
Kan, al is dat niet een heel typische bijwerking van pammetjes. Wel één van ssri's.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_188917798
Hopenlijk 1 die snel voorbij is... was net vd omeprazol af🙄
S. 2014
J. 2016
pi_188943090
quote:
6s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:30 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hopenlijk 1 die snel voorbij is... was net vd omeprazol af🙄
Nou is stress alleen al genoeg voor maagzuur en maagproblemen.. Hoe gaat ie inmiddels?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188943290
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 16:03 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Nou is stress alleen al genoeg voor maagzuur en maagproblemen.. Hoe gaat ie inmiddels?
Idd, is het eerste waar ik last van krijg als ik flink stress heb. Ook dan helpen maagzuurremmers behoorlijk goed trouwens :P
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_188944085
Ik heb nog steeds flink maagzuur maar denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Er zit in deze tabletten lactose als hulpstof... en daar reageer ik wel vaker overgevoelig op. Dinsdag bij controle even vragen. Maagzuurremmers helpen niet, rennies niet, crackers niet en vanillevla ook niet... :')
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 14 september 2019 @ 18:00:57 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_188944541
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 17:23 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik heb nog steeds flink maagzuur maar denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Er zit in deze tabletten lactose als hulpstof... en daar reageer ik wel vaker overgevoelig op. Dinsdag bij controle even vragen. Maagzuurremmers helpen niet, rennies niet, crackers niet en vanillevla ook niet... :')
Sterkte :)
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_188952266
Balen gewoonmezelf, sterkte.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188952704
Hoe is het bij jou nijna?

Hier vannacht ineens weer heel veel spanning en paniek... superirritant, zal wel met de verhoging te maken hebben maar wordt er soms wel moedeloos van. Bah! En een gespannen kaak!! Ik klem nogal geloof ik.
S. 2014
J. 2016
pi_188953405
Herkenbaar die gespannen kaak. Ik heb zo'n knarsplaatje wat ik dan in doe 's nachts. Maar zelfs met dat ding krijg ik mn kaken nog op elkaar geklemd zeg maar.

Het gaat hier wel aardig. Ik kreeg gisteren een berichtje waar ik weer van in de stress schoot, maar dat heb ik geprobeerd even te parkeren. Zometeen eerst iets anders te doen waar ik mn aandacht bij moet houden. We zullen zien in hoeverre dat lukt...
En het irritante is, ik kan zeker nu niks doen met dat bericht en volgens mijn man lees ik het anders dan dat het bedoeld is, maar het voelt niet lekker. Komt denk ik ook door de afzender, daar heb ik even niet zo'n hoge pet van op...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188954882
Iemand ervaring met angstzweet? Ben sinds kort weer begonnen na een burnout (5 maandjes eruit geweest) en voel veel druk die er niet is waardoor ik ga lekken.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_188956431
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 10:31 schreef Nijna het volgende:
Herkenbaar die gespannen kaak. Ik heb zo'n knarsplaatje wat ik dan in doe 's nachts. Maar zelfs met dat ding krijg ik mn kaken nog op elkaar geklemd zeg maar.

Het gaat hier wel aardig. Ik kreeg gisteren een berichtje waar ik weer van in de stress schoot, maar dat heb ik geprobeerd even te parkeren. Zometeen eerst iets anders te doen waar ik mn aandacht bij moet houden. We zullen zien in hoeverre dat lukt...
En het irritante is, ik kan zeker nu niks doen met dat bericht en volgens mijn man lees ik het anders dan dat het bedoeld is, maar het voelt niet lekker. Komt denk ik ook door de afzender, daar heb ik even niet zo'n hoge pet van op...
Ja volgende keer maar eens vragen aan de tandarts want mn kiezen en tanden doen ook zeer ervan inmiddels.

Vervelend zulke berichten maar tegelijk ook knap dat je het kan parkeren! Hopenlijk lees je het inderdaad verkeerd en valt het mee.

quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 12:36 schreef Oostblokkert het volgende:
Iemand ervaring met angstzweet? Ben sinds kort weer begonnen na een burnout (5 maandjes eruit geweest) en voel veel druk die er niet is waardoor ik ga lekken.
Voor mij niet herkenbaar maar wel vervelend... wat voor druk ervaar je? Als je zelf aangeeft dat de druk er niet is...
S. 2014
J. 2016
pi_188958957
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 12:36 schreef Oostblokkert het volgende:
Iemand ervaring met angstzweet? Ben sinds kort weer begonnen na een burnout (5 maandjes eruit geweest) en voel veel druk die er niet is waardoor ik ga lekken.
Die druk is er klaarblijkelijk wel.
pi_188963665
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 14:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ja volgende keer maar eens vragen aan de tandarts want mn kiezen en tanden doen ook zeer ervan inmiddels.

Vervelend zulke berichten maar tegelijk ook knap dat je het kan parkeren! Hopenlijk lees je het inderdaad verkeerd en valt het mee.
[..]

Voor mij niet herkenbaar maar wel vervelend... wat voor druk ervaar je? Als je zelf aangeeft dat de druk er niet is...
Ik heb een nti-tss splint voor t knarsen.
Ik twijfel nog of ik morgen iets moet doen met dat bericht of dat ik het maar even laat gaan... nachtje over slapen. Ik ben echt doodmoe, dus ik ga zo mn bed in.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188974399
Godverdomme ik moest onverwacht naar de tandarts (lees gebeld ivm pijn en kon gelijk komen) maar toen kreeg ik bij de bus een vette paniekaanval... ben dus naar huis gegaan (ja stom ik weet het..) ik wil zo graag dat die stomme pillen gaan werken en de paniekaanvallen minder worden. Wordt er gek van. En ben echt boos op mezelf...

Morgenochtend 10:50 poging 2

[ Bericht 4% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 16-09-2019 15:41:07 ]
S. 2014
J. 2016
pi_188975173
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 15:31 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Godverdomme ik moest onverwacht naar de tandarts (lees gebeld ivm pijn en kon gelijk komen) maar toen kreeg ik bij de bus een vette paniekaanval... ben dus naar huis gegaan (ja stom ik weet het..) ik wil zo graag dat die stomme pillen gaan werken en de paniekaanvallen minder worden. Wordt er gek van. En ben echt boos op mezelf...

Morgenochtend 10:50 poging 2
He wat balen zeg :*

Heeft het nut om boos te worden?
Ben je niet gewoon verdrietig?
pi_188975788
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 16:37 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

He wat balen zeg :*

Heeft het nut om boos te worden?
Ben je niet gewoon verdrietig?
Ja behoorlijk gejankt ook... t is ook dubbel want ik voorzie weer veel gedoe met die tand... nadat ik er al zoveel gedoe mee gehad heb... trekken is een steeds grotere optie maar t is een snijtand en dat vind ik wel weer een stap..

Naja we piekeren nog lekker even door.
S. 2014
J. 2016
pi_188975825
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 17:28 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ja behoorlijk gejankt ook... t is ook dubbel want ik voorzie weer veel gedoe met die tand... nadat ik er al zoveel gedoe mee gehad heb... trekken is een steeds grotere optie maar t is een snijtand en dat vind ik wel weer een stap..

Naja we piekeren nog lekker even door.
Dan is zo'n aanval toch niet gek?
pi_188976564
GM, wat balen... scheelt het denk je dat je je er nu even op kan voorbereiden zeg maar?
Dat je niet halsoverkop naar de tandarts hoeft?
Sterkte :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188977387
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 18:28 schreef Nijna het volgende:
GM, wat balen... scheelt het denk je dat je je er nu even op kan voorbereiden zeg maar?
Dat je niet halsoverkop naar de tandarts hoeft?
Sterkte :*
Ik neem morgen mn moeder mee... :@

En begin steeds meer vrede te krijgen met het trekken van de tand... dat zetten we er tzt wel n brug op... ben nu al 5 maanden bezig met deze tand... en het is elke x weer gezeik...
S. 2014
J. 2016
pi_188977638
Vrijdag gewoon redelijk onverwacht uit eten en naar de bios geweest met collega's. Ging super, nu ook gestopt met extra slaapmiddel.

Heb nog wel wat onrust en btje depri gevoel maar ga echt de goede kant weer op.

Hoop echt dat ik nu eens een paar jaar stabiel kan zijn.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188978378
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:28 schreef MatthijsDJ het volgende:
Vrijdag gewoon redelijk onverwacht uit eten en naar de bios geweest met collega's. Ging super, nu ook gestopt met extra slaapmiddel.

Heb nog wel wat onrust en btje depri gevoel maar ga echt de goede kant weer op.

Hoop echt dat ik nu eens een paar jaar stabiel kan zijn.
Wat fijn!! Hoop dat de lijn lekker blijft stijgen!
S. 2014
J. 2016
pi_188979390
Ik ben weer thuis na een opname. Ik heb nog veel last van spanning/angst en andere dingen. Maar wat is het heerlijk om weer thuis te zijn. Ik hoop dat ik dat gevoel even vast kan houden.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_188979771
Doe je best Kuo :*
pi_188980785
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 19:15 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik neem morgen mn moeder mee... :@

En begin steeds meer vrede te krijgen met het trekken van de tand... dat zetten we er tzt wel n brug op... ben nu al 5 maanden bezig met deze tand... en het is elke x weer gezeik...
Fijn toch dat je moeder mee kan! Hoef je wat mij betreft geen :@ voor te doen hoor.
Dat heet volgens mij goed voor jezelf zorgen. Sterkte met de tand!

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:28 schreef MatthijsDJ het volgende:
Vrijdag gewoon redelijk onverwacht uit eten en naar de bios geweest met collega's. Ging super, nu ook gestopt met extra slaapmiddel.

Heb nog wel wat onrust en btje depri gevoel maar ga echt de goede kant weer op.

Hoop echt dat ik nu eens een paar jaar stabiel kan zijn.
Dat hoop ik ook voor je! Fijn dat het weer de goede kant op gaat!

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 20:56 schreef kuolema het volgende:
Ik ben weer thuis na een opname. Ik heb nog veel last van spanning/angst en andere dingen. Maar wat is het heerlijk om weer thuis te zijn. Ik hoop dat ik dat gevoel even vast kan houden.
Fijn dat je weer thuis bent! Pas goed op jezelf!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188986208
Vanmorgen opgestaan zonder pijn... dus afspraak afgebeld... en daarna psych gebeld omdat ik soms het idee heb gek te worden door de verergering van de paniek... de simpelste dingen lukken niet eens soms en daar kan ik zo van balen, herken mezelf niet eens meer in dit bange paniekerige persoon... iemand ervaring mee? En wordt dat echt beter?
S. 2014
J. 2016
pi_188987803
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 09:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Vanmorgen opgestaan zonder pijn... dus afspraak afgebeld... en daarna psych gebeld omdat ik soms het idee heb gek te worden door de verergering van de paniek... de simpelste dingen lukken niet eens soms en daar kan ik zo van balen, herken mezelf niet eens meer in dit bange paniekerige persoon... iemand ervaring mee? En wordt dat echt beter?
Klinkt als een angststoornis in het ergste geval. Welke simpele dingen lukken er niet?
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_188987898
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 09:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Vanmorgen opgestaan zonder pijn... dus afspraak afgebeld... en daarna psych gebeld omdat ik soms het idee heb gek te worden door de verergering van de paniek... de simpelste dingen lukken niet eens soms en daar kan ik zo van balen, herken mezelf niet eens meer in dit bange paniekerige persoon... iemand ervaring mee? En wordt dat echt beter?
Je zegt de afspraak af, maar in een paar posts daarvoor schrijf je dat je hier al vijf maanden af en aan mee rondloopt? Je had het nu goed voorbereid door je moeder mee te nemen, jammer dat je niet bent gegaan.
pi_188988369
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:08 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Misschien EMDR?
Ik zie dat volgens mij niemand hierop gereageerd heeft..

Ik weet van dichtbij, dat het positief KAN werken.
Mijn vrouw heeft dingen weggestopt uit haar jeugd..
Als je dat tientallen jaren gedaan heb.. Is erg heftig.
Heeft haar goed gedaan.
pi_188988480
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 11:44 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]

Klinkt als een angststoornis in het ergste geval. Welke simpele dingen lukken er niet?
Op de bus stappen, afspraken nakomen, alles in t dorp lukt wel maar daarbuiten wordt al een uitdaging...

Ik heb in overleg met de psych nu mn agenda wat leeggeveegd en rust ingelast. De verergering kan heel goed komen door de medicatie, duurt 3-6 weken... (nu net 2 weken bezig waarvan 1 op 20mg) ik hoop dat ze gelijk heeft... Aan iets werken als je de deur niet eens uitdurft is best lastig zeg maar
S. 2014
J. 2016
pi_188990938
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:29 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Op de bus stappen, afspraken nakomen, alles in t dorp lukt wel maar daarbuiten wordt al een uitdaging...

Ik heb in overleg met de psych nu mn agenda wat leeggeveegd en rust ingelast. De verergering kan heel goed komen door de medicatie, duurt 3-6 weken... (nu net 2 weken bezig waarvan 1 op 20mg) ik hoop dat ze gelijk heeft... Aan iets werken als je de deur niet eens uitdurft is best lastig zeg maar
Heb je geen Lorazepam om deze eerste weken door te komen? Ik gebruik dat ook de eerste 6 tot 8 weken. Langzaam aan kan je dan ook zonder.

Ondanks ik de weg omhoog gevonden lijk gevonden te hebben; blijf ik wel een knagend gevoel hebben omdat ik weer terug viel. Moet nog een plekje krijgen denk ik :-).

[ Bericht 8% gewijzigd door MatthijsDJ op 17-09-2019 15:55:57 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_188992142
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 12:29 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Op de bus stappen, afspraken nakomen, alles in t dorp lukt wel maar daarbuiten wordt al een uitdaging...

Ik heb in overleg met de psych nu mn agenda wat leeggeveegd en rust ingelast. De verergering kan heel goed komen door de medicatie, duurt 3-6 weken... (nu net 2 weken bezig waarvan 1 op 20mg) ik hoop dat ze gelijk heeft... Aan iets werken als je de deur niet eens uitdurft is best lastig zeg maar
ja medicatie heeft zo zn bijwerkingen. stap voor stap en met kleine doelen werken, zou succeservaringen kunnen geven.
en in je laatste zin proef ik wel de drang van moeten. ik weet dat dat ook druk kan geven.
een kleine activiteit van top tot teen uitplannen, zou misschien kunnen helpen. succes vriend
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_188992629
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:08 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Heb je geen Lorazepam om deze eerste weken door te komen? Ik gebruik dat ook de eerste 6 tot 8 weken. Langzaam aan kan je dan ook zonder.

Ondanks ik de weg omhoog gevonden lijk gevonden te hebben; blijf ik wel een knagend gevoel hebben omdat ik weer terug viel. Moet nog een plekje krijgen denk ik :-).
Heb lorazepam liggen maar gebruik oxazepam... maar misschien werkt lorazepam beter
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:34 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]

ja medicatie heeft zo zn bijwerkingen. stap voor stap en met kleine doelen werken, zou succeservaringen kunnen geven.
en in je laatste zin proef ik wel de drang van moeten. ik weet dat dat ook druk kan geven.
een kleine activiteit van top tot teen uitplannen, zou misschien kunnen helpen. succes vriend
Dank je wel.
S. 2014
J. 2016
pi_189009161
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 17:20 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Heb lorazepam liggen maar gebruik oxazepam... maar misschien werkt lorazepam beter

Of ie beter werkt weet ik eigenlijk niet, wel dat ie langer werkt. Zou dat zeker even overleggen met je behandelaar.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189011085
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:45 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Of ie beter werkt weet ik eigenlijk niet, wel dat ie langer werkt. Zou dat zeker even overleggen met je behandelaar.
Ik ben erg voorzichtig met benzo's... omdat ik weinig zin heb in nog n probleem erbij (verslaving) maar ook omdat ik niet weet hoe ik er op reageer.... van de oxa weet ik t. Ik heb 2 kleintjes die van mij afhankelijk zijn, ik moet enigzins helder blijven, vind het al erg zat dat ze de paniekaanvallen meemaken.
S. 2014
J. 2016
pi_189011684
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:16 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik ben erg voorzichtig met benzo's... omdat ik weinig zin heb in nog n probleem erbij (verslaving) maar ook omdat ik niet weet hoe ik er op reageer.... van de oxa weet ik t. Ik heb 2 kleintjes die van mij afhankelijk zijn, ik moet enigzins helder blijven, vind het al erg zat dat ze de paniekaanvallen meemaken.
Geloof me ik had ook die angst van verslaving. Maar echt als je ze zo gebruikt als je psychiater het zegt is er niet zoveel aan de hand. Op het moment dat de AD aanslaan moet je wel ff afbouwen maar ik had er steeds maar maximaal een week last van.

Maar je moet echt ze wel zo gebruiken zoals je psychiater ze voorschrijft. Een goede psychiater zorgt er echt wel voor dat je niet te lang slikt.

Heb er zelfs een blogje aan besteed: https://mdj-stek.nl/2019/08/25/lorazepam/
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189019637
Nadat ik van de week niet met de bus mee durfde ivm paniekaanval ben ik vanmorgen in de bus gestapt naar mijn ouders. En dat is gelukt!! Wel met 20mg oxa maar dat hielp vd week ook niet dus ik ben blij en best trots op mezelf!!
S. 2014
J. 2016
pi_189023907
Goedzo GM! Goed dat je het toch weer probeert en helemaal mooi dat het dan ook gelukt is!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189030470
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Nadat ik van de week niet met de bus mee durfde ivm paniekaanval ben ik vanmorgen in de bus gestapt naar mijn ouders. En dat is gelukt!! Wel met 20mg oxa maar dat hielp vd week ook niet dus ik ben blij en best trots op mezelf!!
Goed bezig!
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189031511
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Nadat ik van de week niet met de bus mee durfde ivm paniekaanval ben ik vanmorgen in de bus gestapt naar mijn ouders. En dat is gelukt!! Wel met 20mg oxa maar dat hielp vd week ook niet dus ik ben blij en best trots op mezelf!!
Dapper dat je het weer hebt geprobeerd! En fijn dat het is gelukt.
Edit: exact wat Nijna al zei dus :P
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_189057534
Hoe gaat het hier?

Ik durf het bijna niet hardop uit te spreken of te hopen maar het lijkt erop dat de medicijnen aanslaan...
Gister en vandaag een redelijk rustige dag gehad... weinig angst en paniek... echt een verademing...zou het dan nu wel rustig worden O+
S. 2014
J. 2016
pi_189057644
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 18:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoe gaat het hier?

Ik durf het bijna niet hardop uit te spreken of te hopen maar het lijkt erop dat de medicijnen aanslaan...
Gister en vandaag een redelijk rustige dag gehad... weinig angst en paniek... echt een verademing...zou het dan nu wel rustig worden O+
Wat fijn voor je!
pi_189058206
GM, wat fijn dat je 2 redelijk rustige dagen hebt gehad, die pakken ze je niet meer af!
Ik hoop dat het inderdaad de medicatie is die aanslaat.

Hier gaat het zijn gangetje, ik heb zo'n app die elke dag vraagt hoe het gaat.
Dan kan je kiezen uit: Super :D , Goed :) , Oke :{ , Slecht ;( of Vreselijk :X . Smilies zijn niet helemaal hetzelfde, maar ff ter illustratie.
Ik zit alweer een paar dagen op Oke.
Maar heb me wel eens beter gevoeld.

Ik ben behoorlijk moe steeds, maar ik denk dat mijn hoofd overuren draait, dus niet onlogisch. Maar blegh. Zorgen om mn jongste.
Af en toe zou ik best willen dat iemand het even over zou nemen, maar ik kan dat ook weer niet loslaten zeg maar... zucht.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189058930
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 18:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoe gaat het hier?

Ik durf het bijna niet hardop uit te spreken of te hopen maar het lijkt erop dat de medicijnen aanslaan...
Gister en vandaag een redelijk rustige dag gehad... weinig angst en paniek... echt een verademing...zou het dan nu wel rustig worden O+
Wat goed! Zulke rust is heerlijke rust

Hier gaat alles goed. Even een echt zware griep, maar de rest is oké.
Ik ben wel bewuster rust gaan inplannen, want ik ren mezelf voorbij. Valkuil. Volgende maand heb ik al in mijn agenda gezet op welke dagen ik niks heb.Minimaal twee, liefst drie, dagen zonder afspraken of dingen. Want nu zie ik gewoon tegen dingen op omdat het te druk is
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189060347
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 19:57 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wat goed! Zulke rust is heerlijke rust

Hier gaat alles goed. Even een echt zware griep, maar de rest is oké.
Ik ben wel bewuster rust gaan inplannen, want ik ren mezelf voorbij. Valkuil. Volgende maand heb ik al in mijn agenda gezet op welke dagen ik niks heb.Minimaal twee, liefst drie, dagen zonder afspraken of dingen. Want nu zie ik gewoon tegen dingen op omdat het te druk is
Beterschap! En goed dat je je bewust bent van je valkuil
S. 2014
J. 2016
pi_189060620
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:12 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Beterschap! En goed dat je je bewust bent van je valkuil
Dank je wel
ach ik ben zo vaak op mijn bek gegaan (en dat gaat geheid nog gebeuren), maar het begint te komen :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189062139
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:25 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel
ach ik ben zo vaak op mijn bek gegaan (en dat gaat geheid nog gebeuren), maar het begint te komen :)
Wat moet er allemaal komen? :*
pi_189062411
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:35 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Wat moet er allemaal komen? :*
Gewoon een stukje mildheid naar mezelf toe? Gewoon mijn eigen grenzen accepteren en aanhouden..? En daarmee bedoel ik niet dat ik niks doe waar ik geen zin in heb of wat ik eng vind, maar ik erken die gevoelens wel. En ik merk dat ik gelukkiger ben dan dat ik ooit in mijn leven ben geweest. Niet continu op mijn teentoppen lopen, continu stress. De uitdaging van op mezelf wonen en een paar keer per week onder de mensen komen is voldoende voor mij op dit moment.

En weet je, sinds 23 augustus woon ik weer op mezelf. Dus ik wilde even alles "inhalen", dus september is echt een veel te drukke maand voor mij. Alleen voor oktober heb ik elke week twee á drie dagen voor mezelf ingepland. De rest mag, alleen die dagen niet. Die zijn voor mij alleen :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189062596
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:45 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Gewoon een stukje mildheid naar mezelf toe? Gewoon mijn eigen grenzen accepteren en aanhouden..? En daarmee bedoel ik niet dat ik niks doe waar ik geen zin in heb of wat ik eng vind, maar ik erken die gevoelens wel. En ik merk dat ik gelukkiger ben dan dat ik ooit in mijn leven ben geweest. Niet continu op mijn teentoppen lopen, continu stress. De uitdaging van op mezelf wonen en een paar keer per week onder de mensen komen is voldoende voor mij op dit moment.

En weet je, sinds 23 augustus woon ik weer op mezelf. Dus ik wilde even alles "inhalen", dus september is echt een veel te drukke maand voor mij. Alleen voor oktober heb ik elke week twee á drie dagen voor mezelf ingepland. De rest mag, alleen die dagen niet. Die zijn voor mij alleen :)
Klinkt goed :)

En de dingen die je doet, zijn dat al de dingen die je zou willen doen?
Geeft het voldoening?
Of staat de wens om vanalles te bereiken op een lager pitje?
pi_189062795
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:53 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Klinkt goed :)

En de dingen die je doet, zijn dat al de dingen die je zou willen doen?
Geeft het voldoening?
Of staat de wens om vanalles te bereiken op een lager pitje?
Het geeft me voldoening om onder de mensen te komen, maar "nuttig" is het niet. Het is gewoon goed voor mijn gemoed. En soms ben ik gewoon eenzaam, dus daarom is het belangrijk :) Ik ben net drie weken ziek geweest (keel+holteontsteking en griep. Nog niet beter, maar het gaat de goede kant op) en dat was wel pittig alleen. Daaraan merk ik dat mijn clubjes belangrijk zijn.

Het enige dat nu op mijn "bereik"-lijstje staat is verhuizen. ik heb nu een eenkamerwoning en ik wil graag een woning met een slaapkamer :) Daar ben ik nu flink voor aan het sparen, maar dat is momenteel mijn enige doel. Ik ben heel snel overprikkeld en dingen zijn me heel snel teveel. Ik heb heel lang geprobeerd om dat te trainen, maar ik merk dat als ik het accepteer dat ik meer aankan...

Oke, nog een groot doel; niet meer opgenomen worden. 31 keer is genoeg. Ik hoop dat het nooit meer hoeft en ik doe er alles voor om dat te voorkomen.

Het is niet dat ik niet ambitieus ben, wel minder dan eerst (veel minder zelfs), ik wil me ontwikkelen en leren. Dus ik ga regelmatig naar lezingen, cursussen en dat soort dingen. Alleen ja... mijn dromen zijn wel neergestort. En ik schaam me er heel erg voor. Niet alleen wanneer mensen vragen wat ik doe aan werk of studie, maar ook omdat ik zo ben aangekomen van de antipsychotica. Desondanks dwing ik mezelf voorbij die schaamte te zetten en de wijde wereld in te gaan
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189062884
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 23:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het geeft me voldoening om onder de mensen te komen, maar "nuttig" is het niet. Het is gewoon goed voor mijn gemoed. En soms ben ik gewoon eenzaam, dus daarom is het belangrijk :) Ik ben net drie weken ziek geweest (keel+holteontsteking en griep. Nog niet beter, maar het gaat de goede kant op) en dat was wel pittig alleen. Daaraan merk ik dat mijn clubjes belangrijk zijn.

Het enige dat nu op mijn "bereik"-lijstje staat is verhuizen. ik heb nu een eenkamerwoning en ik wil graag een woning met een slaapkamer :) Daar ben ik nu flink voor aan het sparen, maar dat is momenteel mijn enige doel. Ik ben heel snel overprikkeld en dingen zijn me heel snel teveel. Ik heb heel lang geprobeerd om dat te trainen, maar ik merk dat als ik het accepteer dat ik meer aankan...

Oke, nog een groot doel; niet meer opgenomen worden. 31 keer is genoeg. Ik hoop dat het nooit meer hoeft en ik doe er alles voor om dat te voorkomen.

Het is niet dat ik niet ambitieus ben, wel minder dan eerst (veel minder zelfs), ik wil me ontwikkelen en leren. Dus ik ga regelmatig naar lezingen, cursussen en dat soort dingen. Alleen ja... mijn dromen zijn wel neergestort. En ik schaam me er heel erg voor. Niet alleen wanneer mensen vragen wat ik doe aan werk of studie, maar ook omdat ik zo ben aangekomen van de antipsychotica. Desondanks dwing ik mezelf voorbij die schaamte te zetten en de wijde wereld in te gaan
He knuffel.
Neem de tijd jij.
O+
pi_189062950
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 23:04 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

He knuffel.
Neem de tijd jij.
O+
Dank je wel :* dat doe ik zeker :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189067254
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 23:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Het geeft me voldoening om onder de mensen te komen, maar "nuttig" is het niet. Het is gewoon goed voor mijn gemoed. En soms ben ik gewoon eenzaam, dus daarom is het belangrijk :) Ik ben net drie weken ziek geweest (keel+holteontsteking en griep. Nog niet beter, maar het gaat de goede kant op) en dat was wel pittig alleen. Daaraan merk ik dat mijn clubjes belangrijk zijn.

Het enige dat nu op mijn "bereik"-lijstje staat is verhuizen. ik heb nu een eenkamerwoning en ik wil graag een woning met een slaapkamer :) Daar ben ik nu flink voor aan het sparen, maar dat is momenteel mijn enige doel. Ik ben heel snel overprikkeld en dingen zijn me heel snel teveel. Ik heb heel lang geprobeerd om dat te trainen, maar ik merk dat als ik het accepteer dat ik meer aankan...

Oke, nog een groot doel; niet meer opgenomen worden. 31 keer is genoeg. Ik hoop dat het nooit meer hoeft en ik doe er alles voor om dat te voorkomen.

Het is niet dat ik niet ambitieus ben, wel minder dan eerst (veel minder zelfs), ik wil me ontwikkelen en leren. Dus ik ga regelmatig naar lezingen, cursussen en dat soort dingen. Alleen ja... mijn dromen zijn wel neergestort. En ik schaam me er heel erg voor. Niet alleen wanneer mensen vragen wat ik doe aan werk of studie, maar ook omdat ik zo ben aangekomen van de antipsychotica. Desondanks dwing ik mezelf voorbij die schaamte te zetten en de wijde wereld in te gaan
Je bent echt heel goed bezig zoals ik het lees!

Ik heb vandaag weer even een mindere dag, veel onrust in mn hoofd, paniekerende gedachtes over afspraken volgende week... ergens in mijn hoofd kan ik het wisselende verloop van opbouwen maar niet plaatsen, ik WEET dat het normaal is en waarschijnlijk positief dat ik nu al wel af en toe goede dagen heb maar mijn angststoonis grijpt het aan om er van te maken dat het niet goed komt en dat de pillen niet aanslaan enz enz...
ik wordt zo moe van mezelf.

Sorry voor mn relaas :{
S. 2014
J. 2016
pi_189069003
Herkenbaar die paniekerende gedachten :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189069256
@gewoonmezelf87 vervelend dat je zo vast zit met jezelf. Knuffel
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189077945
Depri fokkers die ooit opgenomen zijn voor langere tijd hier? Wat namen jullie allemaal mee? En wat voor volk kom je tegen in een psychiatrische instelling? Echte weirdo's of viel dat allemaal wel mee?
pi_189078078
Iedereen is een weirdo daar (iig in hun hoofd) anders hadden ze daar niet gezeten.
Wat je mee mag nemen moet je vragen aan de instantie zelf, de ene kliniek is de andere niet.

Het kan net zo goed zijn dat bij een bepaalde persoon niet eens een telefoon meemag omdat ze tot rust moeten komen, een ander mag misschien zijn hele pc meenemen omdat hem dat afleiding geeft.

Ik vind de benaming weirdo nogal denigrerend voor in dit topic.
Die mensen hebben een hersenziekte en kiezen daar niet voor.
Hell To The Liars
pi_189078084
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:52 schreef Cryptocoryne het volgende:
Depri fokkers die ooit opgenomen zijn voor langere tijd hier? Wat namen jullie allemaal mee? En wat voor volk kom je tegen in een psychiatrische instelling? Echte weirdo's of viel dat allemaal wel mee?
Ik ben 31 keer opgenomen geweest sinds 2015. Waarvan twee lange opnames (negen maanden, waarvan drie in de separeer en zeven maanden). De rest was korter (gemiddeld zes weken).

In mijn noodtas zit sowieso kleding natuurlijk, een knuffelkussen, toiletartikelen. Leesboek, tijdschriftje. Leeg boekje en een pen (geloof me dat is heel belangrijk). En een tablet/laptop/oid. Je moet al je medicatie meenemen en inleveren. Tas wordt gecontroleerd (dus geen scharen, scheermesjes etc). Ik ben altijd op een HIC (high intensive care). Daar zijn ze echt streng in wat wel en niet mag.
Neem wat persoonlijks mee als het even kan, zoals ik mijn knuffelkussen had.

En tja... de medepatiënten zijn wisselend (al ben ik wel altijd de weirdo als ik opgenomen ben, heel eerlijk, want ik ben dan knetter psychotisch en vaak ook manisch erbij). Ik vind het moeilijk om het van anderen te beoordelen. Zeker omdat ik dan erg in de war ben. Iedereen is eng en moet ik dan aanvallen. En het ligt ook heel erg aan de afdeling.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189078170
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:00 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik ben 31 keer opgenomen geweest sinds 2015. Waarvan twee lange opnames (negen maanden, waarvan drie in de separeer en zeven maanden). De rest was korter (gemiddeld zes weken).

In mijn noodtas zit sowieso kleding natuurlijk, een knuffelkussen, toiletartikelen. Leesboek, tijdschriftje. Leeg boekje en een pen (geloof me dat is heel belangrijk). En een tablet/laptop/oid. Je moet al je medicatie meenemen en inleveren. Tas wordt gecontroleerd (dus geen scharen, scheermesjes etc). Ik ben altijd op een HIC (high intensive care). Daar zijn ze echt streng in wat wel en niet mag.
Neem wat persoonlijks mee als het even kan, zoals ik mijn knuffelkussen had.

En tja... de medepatiënten zijn wisselend (al ben ik wel altijd de weirdo als ik opgenomen ben, heel eerlijk, want ik ben dan knetter psychotisch en vaak ook manisch erbij). Ik vind het moeilijk om het van anderen te beoordelen. Zeker omdat ik dan erg in de war ben. Iedereen is eng en moet ik dan aanvallen. En het ligt ook heel erg aan de afdeling.
Oke dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Is het daar überhaupt wel veilig dan? Moet je altijd op je hoede zijn dat een andere patiënt je aanvalt?
pi_189078187
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:05 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Oke dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Is het daar überhaupt wel veilig dan? Moet je altijd op je hoede zijn dat een andere patiënt je aanvalt?
nee nee nee , absoluut niet. Het is veilig, geen zorgen.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189078289
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:06 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

nee nee nee , absoluut niet. Het is veilig, geen zorgen.
Maar net zeg je wat anders.
pi_189078365
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:12 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Maar net zeg je wat anders.
Ik zat op een HIC-afdeling, daar kom je niet zo maar op
daarnaast was er altijd vpk om in te grijpen. Ik heb nooit iemand pijn gedaan daardoor. Ja, ik heb een keer een plastic bekertje met drinken naar iemand en dat diegene nat was, is het ergste dat er is gebeurd. En verder wat materiële schade. Je hoeft niet je veiligheid te vrezen. Daarvoor zijn mensen die erop letten dat het goed gaat.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189078559
Oke dankjewel.
Ik moet hier even over nadenken.
pi_189078825
De mensen met een depressie hier, hoe functioneren jullie in het dagelijks leven?

Lukt het jullie om nog redelijk 'normaal' te functioneren in het dagelijks leven? Of om een soort 'masker' op te houden dat het allemaal nog wel gaat?

Of is jullie depressie of angststoornis daarvoor te alomvattend?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189079027
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:39 schreef Tomatenboer het volgende:
De mensen met een depressie hier, hoe functioneren jullie in het dagelijks leven?

Lukt het jullie om nog redelijk 'normaal' te functioneren in het dagelijks leven? Of om een soort 'masker' op te houden dat het allemaal nog wel gaat?

Of is jullie depressie of angststoornis daarvoor te alomvattend?
De mensen in mijn omgeving hadden niks gemerkt tot ik er zelf open over werd... (mn beste vrienden en familie uitgezonderd)
Maar dat gaat dan wel met n masker op naar de buitenwereld... "ja hoor alles goed" Ja beetje moe mja 2 kinderen he" "komt wel weer goed"
S. 2014
J. 2016
pi_189080573
Op mijn werk merken ze het wel, door het hoge verzuim. Mijn vrienden zullen het ook wel door hebben, omdat ik op het moment veel afzeg.

Zat al aan de citalopram 20mg, daar is sinds vrijdag oxazepam 30mg, bijgekomen.

Geen idee of dat veel of weinig is.

Merk dat functioneren erg moeizaam gaat. Weken aan vuilniszakken liggen gestapeld in de gang. Buiten kom ik bijna niet, behalve als ik werk en het meeste menselijke contact is als ze eten aan de deur brengen.

Dat laatste is natuurlijk niet gezond en duur.

Morgenvroeg iig die zakken weggooien. Dinsdag op controle bij de arts en later die dag cursus mindfullness voor de eerste keer.

Probeer het maar stap voor stap. Merk wel met de oxazepam erbij dat het iets rustiger is in mijn hoofd. De gedachte om mezelf iets aan te doen is heel wat minder. Slaap wel als een blok nu.

Probeer dingen stap voor stap te doen.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_189081314
Dus jullie kunnen ondanks jullie depressie of angststoornis toch nog wel redelijk functioneren?

Ik vraag het omdat ik me ook nog best staande weet te houden op het werk en in het dagelijks leven, maar ik volgens de huisarts pas te maken heb met een depressie als ik echt niet meer kan functioneren. Niet meer uit bed wil komen, helemaal niets meer gedaan krijg, nergens meer zin in heb enz.

Volgens de huisarts moet ik maar meer gaan sporten (ongetwijfeld sowieso een goed idee overigens).

Maar om een lang verhaal kort te maken ik voel me daarin niet helemaal begrepen en serieus genomen. Ik loop al jaren met een dysthyme stoornis, maar nog niet eerder waren mijn depressieve klachten zo zwaar als ze momenteel zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189081800
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Dus jullie kunnen ondanks jullie depressie of angststoornis toch nog wel redelijk functioneren?

Ik vraag het omdat ik me ook nog best staande weet te houden op het werk en in het dagelijks leven, maar ik volgens de huisarts pas te maken heb met een depressie als ik echt niet meer kan functioneren. Niet meer uit bed wil komen, helemaal niets meer gedaan krijg, nergens meer zin in heb enz.

Volgens de huisarts moet ik maar meer gaan sporten (ongetwijfeld sowieso een goed idee overigens).

Maar om een lang verhaal kort te maken ik voel me daarin niet helemaal begrepen en serieus genomen. Ik loop al jaren met een dysthyme stoornis, maar nog niet eerder waren mijn depressieve klachten zo zwaar als ze momenteel zijn.
Ik werk momenteel niet, dat gaat gewoon niet maar ik moet wel gewoon boodschappen doen, mijn dochter naar school brengen,zoon naar peuterzaal, enz enz... ik zou soms best een dag in bed willen liggen maar dat gaat gewoon niet..
Nu ben ik niet zwaar depressief, niet suïcidaal dus dat maakt natuurlijk ook een groot verschil.

Ik heb een dubbele burnout (lichamelijk en geestelijke klachten)
S. 2014
J. 2016
pi_189083045
:W

Ik ben sinds een dikke 5 weken gestopt met mijn AD. Wegens benieuwd. Misschien niet de allerslimste actie ooit, maar het valt me mee. Na een aantal weken hoofdpijn merk ik nu lichamelijk weinig van het afkicken. In mijn hoofd ben ik vooral...gevoeliger. Er zijn wel iets meer pieken en dalen, maar niet in het extreme. En er is weer sexdrive :o Vreemde gewaarwording is vreemd :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189083094
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2019 11:30 schreef Lonaa het volgende:
:W

Ik ben sinds een dikke 5 weken gestopt met mijn AD. Wegens benieuwd. Misschien niet de allerslimste actie ooit, maar het valt me mee. Na een aantal weken hoofdpijn merk ik nu lichamelijk weinig van het afkicken. In mijn hoofd ben ik vooral...gevoeliger. Er zijn wel iets meer pieken en dalen, maar niet in het extreme. En er is weer sexdrive :o Vreemde gewaarwording is vreemd :')
Interpreteer ik het goed als ik zeg dat je een positieve ontwikkeling doorgaat? Meer voelen is an sich geen slecht iets. Gevoelens maken de mens...

Let goed op jezelf :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189083122
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:33 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Interpreteer ik het goed als ik zeg dat je een positieve ontwikkeling doorgaat? Meer voelen is an sich geen slecht iets. Gevoelens maken de mens...

Let goed op jezelf :*
Het feit dat ik het aandurfde te stoppen is opzich al wel een positieve ontwikkeling. Ik heb ze bijna 5 jaar geslikt in een hoge dosis. Ruim 6 maanden geleden is daar 1 tablet vanaf gegaan.
Heb al langer het idee 'waarom slik ik ze eigenlijk nog? omdat ik ze nodig heb of omdat ik niet durf te stoppen?'
Na 5 dagen festival (en dus verandering van ritme en dus pillen vergeten) besloot ik ze maar gewoon niet meer te slikken om te kijken wat er gebeurd.

Ik let wel op. Niet overanalyseren, wel uitkijken. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189083158
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2019 11:36 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Het feit dat ik het aandurfde te stoppen is opzich al wel een positieve ontwikkeling. Ik heb ze bijna 5 jaar geslikt in een hoge dosis. Ruim 6 maanden geleden is daar 1 tablet vanaf gegaan.
Heb al langer het idee 'waarom slik ik ze eigenlijk nog? omdat ik ze nodig heb of omdat ik niet durf te stoppen?'
Na 5 dagen festival (en dus verandering van ritme en dus pillen vergeten) besloot ik ze maar gewoon niet meer te slikken om te kijken wat er gebeurd.

Ik let wel op. Niet overanalyseren, wel uitkijken. :)
Klinkt heel gezond in mijn lekenoren om eerlijk te zijn. Ik vind het echt heel erg dapper van je!

En hoe je op jezelf let klinkt ook gezond :*

Zet hem op!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189083173
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Klinkt heel gezond in mijn lekenoren om eerlijk te zijn. Ik vind het echt heel erg dapper van je!

En hoe je op jezelf let klinkt ook gezond :*

Zet hem op!
Ik zit ook in rustig vaarwater qua omgevingsfactoren, dus ook de mogelijkheid om te kijken wat er gebeurd. Het zou best kunnen dat ik nog niet 'uit de gevarenzone' ben, maar daar heb ik ook tijd voor. :)

Thanks :*
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189083184
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2019 11:41 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zit ook in rustig vaarwater qua omgevingsfactoren, dus ook de mogelijkheid om te kijken wat er gebeurd. Het zou best kunnen dat ik nog niet 'uit de gevarenzone' ben, maar daar heb ik ook tijd voor. :)

Thanks :*
Weet je op den duur moet je ook zo'n knoop doorhakken. Als je al twijfelt, dan is rustig vaarwater toch een goed moment om te kijken? Dat vind ik juist heel verstandig...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189083717
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2019 11:36 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Het feit dat ik het aandurfde te stoppen is opzich al wel een positieve ontwikkeling. Ik heb ze bijna 5 jaar geslikt in een hoge dosis. Ruim 6 maanden geleden is daar 1 tablet vanaf gegaan.
Heb al langer het idee 'waarom slik ik ze eigenlijk nog? omdat ik ze nodig heb of omdat ik niet durf te stoppen?'
Na 5 dagen festival (en dus verandering van ritme en dus pillen vergeten) besloot ik ze maar gewoon niet meer te slikken om te kijken wat er gebeurd.

Ik let wel op. Niet overanalyseren, wel uitkijken. :)
Ik ben in 2016 gestopt nadat ik ze ivm ziekenhuisopname van mijn jongste al dagen niet had ingenomen... en dat is bijna 3 jaar heel goed gegaan. Maar toen kwam er teveel in 1x op mijn pad...

Succes! Je kunt het ^O^
S. 2014
J. 2016
pi_189083750
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 12:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik ben in 2016 gestopt nadat ik ze ivm ziekenhuisopname van mijn jongste al dagen niet had ingenomen... en dat is bijna 3 jaar heel goed gegaan. Maar toen kwam er teveel in 1x op mijn pad...

Succes! Je kunt het ^O^
Daar hou ik altijd rekening mee. Ik ben nou eenmaal 'stuk'.

:*
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189083871
Ik viel terug omdat ik stronteigenwijs gestopt ben met medicatie... had ik niet moeten doen mja..

Je hebt genoeg ervaring om zelf te voelen wanneer je meer hulp nodig hebt.
S. 2014
J. 2016
  maandag 23 september 2019 @ 12:59:03 #92
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_189084101
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 12:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik viel terug omdat ik stronteigenwijs gestopt ben met medicatie... had ik niet moeten doen mja..

Je hebt genoeg ervaring om zelf te voelen wanneer je meer hulp nodig hebt.
Je weet toch helemaal niet of je al die dingen wel had aangekund als je die medicatie nog wel had geslikt :?
pi_189084337
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 11:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Nadat ik van de week niet met de bus mee durfde ivm paniekaanval ben ik vanmorgen in de bus gestapt naar mijn ouders. En dat is gelukt!! Wel met 20mg oxa maar dat hielp vd week ook niet dus ik ben blij en best trots op mezelf!!
super van je!!!
pi_189085686
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 12:59 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Je weet toch helemaal niet of je al die dingen wel had aangekund als je die medicatie nog wel had geslikt :?
Nee dat klopt maar ik schijn een probleem te hebben met aanmaak van serotonine ofzo... ooit heeft een psych in t erasmus mc tegen mij gezegd dat ik niet vd medicatie af moet willen... wat daar wel of niet oke aan is vind ik verder niet van belang, ben blij dat de rust langzaam terugt keert

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
S. 2014
J. 2016
pi_189085828
Dat is ook nog al wat... :{

Mijn diagnose is altijd vaag geweest. Heb er wel 20 gehad, denk ik. Geen idee ook of ik echt een serotonine-probleem heb, of toch last van hypomanie met depressie.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189086164
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 15:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Nee dat klopt maar ik schijn een probleem te hebben met aanmaak van serotonine ofzo... ooit heeft een psych in t erasmus mc tegen mij gezegd dat ik niet vd medicatie af moet willen... wat daar wel of niet oke aan is vind ik verder niet van belang, ben blij dat de rust langzaam terugt keert

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ongelooflijk naar allemaal... *;

quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2019 16:02 schreef Lonaa het volgende:
Dat is ook nog al wat... :{

Mijn diagnose is altijd vaag geweest. Heb er wel 20 gehad, denk ik. Geen idee ook of ik echt een serotonine-probleem heb, of toch last van hypomanie met depressie.
Dat is irritant met die diagnoses... Het duurde bij mij heel erg lang voordat het duidelijk was dat ik schizofrenie als hoofdprobleem heb. Ik heb figuurlijk (en soms letterlijk) moeten vechten voor een gedegen onderzoek ipv vage meningen... (en dan zwijg ik dat deze zomer iemand na vijf minuten, een vpk, me bipolair vond omdat ik ook een antidepressiva slik. Zo wat werd ik kwaad).
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189086184
Zo een net afgestudeerd kutje met de lesboeken nog op het bureau die na 10 minuten er zo 7 diagnoses uitstampt. Voor de helft gekopieerd uit een onderzoek van 13 jaar geleden.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189086215
Ja... zulke mensen zijn toch om te schieten. Dat is echt zo onmogelijk. Zou je eens in de somatische zorg moeten flikken. Het heeft me drie jaar gekost om het onderzoek te laten doen. Daarna wilde mijn psych het niet met me bespreken, want het een diagnose was waar zij geen expertise in had en dacht me wel even te fixen. Totdat het compleet escaleerde en een arts me bij het separeerde liet injecteren met oa antispychotica, dat echt wonderen verrichtte. Daarna een hele zoektocht naar de juiste pillen en doseringen en de rest is geschiedenis.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189086360
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:52 schreef Cryptocoryne het volgende:
Depri fokkers die ooit opgenomen zijn voor langere tijd hier? Wat namen jullie allemaal mee? En wat voor volk kom je tegen in een psychiatrische instelling? Echte weirdo's of viel dat allemaal wel mee?
Ja, voor langere tijd opgenomen geweest. Beide keren op een open afdeling (daar zal wel wat verschil in zitten). Wij konden ook gewoon naar buiten, er zijn ook besloten en gesloten afdelingen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mijn 1e was echt behandeling, die ander was dat minder. Ik mocht beide keren in de weekenden naar huis. Later nog een korte opname gehad voor medicatie, toen mochten we van de verzekering niet het hele weekend naar huis, mocht je geloof ik maximaal 1 nacht thuis slapen zoiets.
Ik had wat te lezen mee, knutselen, muziek, mijn eigen kussen.
Verder toiletspullen, kleding.
Ik ging in het weekend naar huis en dan kon ik wassen.
Handdoeken en beddengoed was daar.

Wat voor volk er zat, eigenlijk vrij normaal volk.
Tuurlijk er mankeerde aan iedereen wel iets, anders zit je daar niet. Maar het is niet zo dat je tussen allemaal mensen zit die denken dat ze napoleon zijn ofzo... (althans, ik heb ze niet gezien).
Al waren er wel wat bijzondere types.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 23 september 2019 @ 17:26:25 #100
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_189086812
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 15:47 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Nee dat klopt maar ik schijn een probleem te hebben met aanmaak van serotonine ofzo... ooit heeft een psych in t erasmus mc tegen mij gezegd dat ik niet vd medicatie af moet willen... wat daar wel of niet oke aan is vind ik verder niet van belang, ben blij dat de rust langzaam terugt keert

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja. Wat in je spoiler staat was precies waar ik op doelde.
pi_189088717
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Dus jullie kunnen ondanks jullie depressie of angststoornis toch nog wel redelijk functioneren?

Ik vraag het omdat ik me ook nog best staande weet te houden op het werk en in het dagelijks leven, maar ik volgens de huisarts pas te maken heb met een depressie als ik echt niet meer kan functioneren. Niet meer uit bed wil komen, helemaal niets meer gedaan krijg, nergens meer zin in heb enz.

Volgens de huisarts moet ik maar meer gaan sporten (ongetwijfeld sowieso een goed idee overigens).

Maar om een lang verhaal kort te maken ik voel me daarin niet helemaal begrepen en serieus genomen. Ik loop al jaren met een dysthyme stoornis, maar nog niet eerder waren mijn depressieve klachten zo zwaar als ze momenteel zijn.
Ik denk dat je het zelf het beste voelt en dat het daarbij weinig zin heeft om met andere te vergelijken. Ik denk dat de vraag vooral is wat je van de huisarts zou willen. Als jij toch het gevoel hebt dat je (extra) hulp nodig hebt, dan zou ik dat zeker nog eens aankaarten.

Huisartsen zijn er ergens natuurlijk ook gewoon om te kijken wat zinnige zorg is of niet he. En daarin maken ze soms eens een verkeerde inschatting, ook omdat andere mensen misschien juist veel te snel naar een huisarts gaan.
pi_189096805
Hallo allemaal,

Helaas hier een nieuwe klant op het angst & depressietopic. Het begon allemaal op 15 juni 2002. Ik had veel te veel gedronken op een feestje. De dag erop heb ik me euforisch gevoeld, zo goed. op 18 juni 2002 ging het echter volledig mis, voelde me beroerd, angstig en dacht dat ik dood ging. Herstel heeft geduurd tot 2006 met hulp van psycholoog. Antidepressiva gaan slikken en goeie tijd gehad, tot 2019.

Het begon in augustus met hartkloppingen (als in: extrasystolen, gevoel dat je hart even 3 seconden stilstaat, en verder). ECG gehad, alles goed, bloedtest, alles goed. Op vakantie gegaan naar Italië waar ik dagelijks met de hartkloppingen heb geworsteld (door angst voor de kloppingen). Vakantie is er min of meer door verpest.

Begin september een uitje gehad, waarbij het totaal verkeerd is gegaan, beroerd voelen, trillen, hevige angst en hartkloppingen. In paniek en in een waas naar huis gereden. Vervolgens thuis heel veel in bed gelegen, trillend en angstig en ziek van spanning. Afijn, dan maar een nieuwe afspraak bij de huisarts. 12 september gerustgesteld door de huisarts, voelde me een week lang echt honderd keer beter, met hartkloppingen. Tot afgelopen weekend waarbij ik op een event was dat duurde van vrijdag tot zondag. Zaterdag in volle paniek en in een waas weer naar huis gegaan, beroerd/onbestemd voelen, hartkloppingen, angstig.

Nu met veel moeite en een doodziek gevoel van angst en spanning op het werk. Rustig aan doen, oxazepam op zak en proberen er het beste van te maken. Het zit allemaal niet mee in deze tijd in ieder geval. Ook een event recorder gekregen. 2 oktober voor geruststelling naar de cardioloog. Ik ben overigens 36 maar doodsbang voor een hartinfarct of ziekte waardoor ik me slap voel en het een volledig eigen leven gaat leiden, in stand gehouden door de hartkloppingen. Als ik het nog steeds heb na geruststelling door de cardioloog stelt de huisarts fysio en psych voor.

Man man man wat een ellende kan een mens in zn kop hebben...
pi_189098756
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:34 schreef Papaap het volgende:
Hallo allemaal,

Helaas hier een nieuwe klant op het angst & depressietopic. Het begon allemaal op 15 juni 2002. Ik had veel te veel gedronken op een feestje. De dag erop heb ik me euforisch gevoeld, zo goed. op 18 juni 2002 ging het echter volledig mis, voelde me beroerd, angstig en dacht dat ik dood ging. Herstel heeft geduurd tot 2006 met hulp van psycholoog. Antidepressiva gaan slikken en goeie tijd gehad, tot 2019.

Het begon in augustus met hartkloppingen (als in: extrasystolen, gevoel dat je hart even 3 seconden stilstaat, en verder). ECG gehad, alles goed, bloedtest, alles goed. Op vakantie gegaan naar Italië waar ik dagelijks met de hartkloppingen heb geworsteld (door angst voor de kloppingen). Vakantie is er min of meer door verpest.

Begin september een uitje gehad, waarbij het totaal verkeerd is gegaan, beroerd voelen, trillen, hevige angst en hartkloppingen. In paniek en in een waas naar huis gereden. Vervolgens thuis heel veel in bed gelegen, trillend en angstig en ziek van spanning. Afijn, dan maar een nieuwe afspraak bij de huisarts. 12 september gerustgesteld door de huisarts, voelde me een week lang echt honderd keer beter, met hartkloppingen. Tot afgelopen weekend waarbij ik op een event was dat duurde van vrijdag tot zondag. Zaterdag in volle paniek en in een waas weer naar huis gegaan, beroerd/onbestemd voelen, hartkloppingen, angstig.

Nu met veel moeite en een doodziek gevoel van angst en spanning op het werk. Rustig aan doen, oxazepam op zak en proberen er het beste van te maken. Het zit allemaal niet mee in deze tijd in ieder geval. Ook een event recorder gekregen. 2 oktober voor geruststelling naar de cardioloog. Ik ben overigens 36 maar doodsbang voor een hartinfarct of ziekte waardoor ik me slap voel en het een volledig eigen leven gaat leiden, in stand gehouden door de hartkloppingen. Als ik het nog steeds heb na geruststelling door de cardioloog stelt de huisarts fysio en psych voor.

Man man man wat een ellende kan een mens in zn kop hebben...
Klinkt als een angststoornis... sucks! Sterkte
S. 2014
J. 2016
pi_189099434
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:34 schreef Papaap het volgende:
Hallo allemaal,

Helaas hier een nieuwe klant op het angst & depressietopic. Het begon allemaal op 15 juni 2002. Ik had veel te veel gedronken op een feestje. De dag erop heb ik me euforisch gevoeld, zo goed. op 18 juni 2002 ging het echter volledig mis, voelde me beroerd, angstig en dacht dat ik dood ging. Herstel heeft geduurd tot 2006 met hulp van psycholoog. Antidepressiva gaan slikken en goeie tijd gehad, tot 2019.

Het begon in augustus met hartkloppingen (als in: extrasystolen, gevoel dat je hart even 3 seconden stilstaat, en verder). ECG gehad, alles goed, bloedtest, alles goed. Op vakantie gegaan naar Italië waar ik dagelijks met de hartkloppingen heb geworsteld (door angst voor de kloppingen). Vakantie is er min of meer door verpest.

Begin september een uitje gehad, waarbij het totaal verkeerd is gegaan, beroerd voelen, trillen, hevige angst en hartkloppingen. In paniek en in een waas naar huis gereden. Vervolgens thuis heel veel in bed gelegen, trillend en angstig en ziek van spanning. Afijn, dan maar een nieuwe afspraak bij de huisarts. 12 september gerustgesteld door de huisarts, voelde me een week lang echt honderd keer beter, met hartkloppingen. Tot afgelopen weekend waarbij ik op een event was dat duurde van vrijdag tot zondag. Zaterdag in volle paniek en in een waas weer naar huis gegaan, beroerd/onbestemd voelen, hartkloppingen, angstig.

Nu met veel moeite en een doodziek gevoel van angst en spanning op het werk. Rustig aan doen, oxazepam op zak en proberen er het beste van te maken. Het zit allemaal niet mee in deze tijd in ieder geval. Ook een event recorder gekregen. 2 oktober voor geruststelling naar de cardioloog. Ik ben overigens 36 maar doodsbang voor een hartinfarct of ziekte waardoor ik me slap voel en het een volledig eigen leven gaat leiden, in stand gehouden door de hartkloppingen. Als ik het nog steeds heb na geruststelling door de cardioloog stelt de huisarts fysio en psych voor.

Man man man wat een ellende kan een mens in zn kop hebben...
Herkenbaar klinkt idd als een angststoornis met i.i.g. een vleugje hypochondrie. Maar ik ben maar een leek die symptomen herkent ;-).

Beste is nu de cardioloog afwachten en daarna met een psycholoog aan de slag gaan.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189100478
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 15:43 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Herkenbaar klinkt idd als een angststoornis met i.i.g. een vleugje hypochondrie. Maar ik ben maar een leek die symptomen herkent ;-).

Beste is nu de cardioloog afwachten en daarna met een psycholoog aan de slag gaan.
Inderdaad, afwachten maar! Elk uur voelt alsof mijn laatste uur is geslagen, heel vervelend allemaal.
pi_189100524
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 15:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Klinkt als een angststoornis... sucks! Sterkte
Dank je wel gewoonmezelf87! Het zuigt zeker..
pi_189100856
Welkom papaap... sterkte !
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189103013
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 17:01 schreef Nijna het volgende:
Welkom papaap... sterkte !
Dank je wel Nijna! :)
Inmiddels weer thuis, voor nu een warm bad voor mij en ff proberen te mediteren.
pi_189104389
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 19:19 schreef Papaap het volgende:

[..]

Dank je wel Nijna! :)
Inmiddels weer thuis, voor nu een warm bad voor mij en ff proberen te mediteren.
Hoeveel oxazepam gebruik je?
S. 2014
J. 2016
pi_189114160
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 20:38 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Hoeveel oxazepam gebruik je?
Niet zo veel, af en toe een halfje 5 mg, en bij hele erge paniek een hele van 10 mg. Heb het maar mondjesmaat gekregen van de huisarts om tijdelijk even de ergste paniek weg te werken. Ik merk wel dat als ik een hele neem dat ik me een stukje beter voel, zij het een beetje duf.
pi_189114601
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:45 schreef Papaap het volgende:

[..]

Niet zo veel, af en toe een halfje 5 mg, en bij hele erge paniek een hele van 10 mg. Heb het maar mondjesmaat gekregen van de huisarts om tijdelijk even de ergste paniek weg te werken. Ik merk wel dat als ik een hele neem dat ik me een stukje beter voel, zij het een beetje duf.
Goed dat je er voorzichtig mee omgaat. Ik heb ze ook nog steeds hoor, sinds 3 weken aan de AD en dat maakte alles eerst heel erg veel erger... toen mocht ik naar 40mg per dag maar heb t tnt altijd op max 25mg weten te houden. Nu al n paar dagen 10 en vandaag weer 15mg... merk wel dat ik wat rustiger wordt en iemand zei vandaag dat ik er wel iets blijer uitzie...
S. 2014
J. 2016
pi_189114977
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:20 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Goed dat je er voorzichtig mee omgaat. Ik heb ze ook nog steeds hoor, sinds 3 weken aan de AD en dat maakte alles eerst heel erg veel erger... toen mocht ik naar 40mg per dag maar heb t tnt altijd op max 25mg weten te houden. Nu al n paar dagen 10 en vandaag weer 15mg... merk wel dat ik wat rustiger wordt en iemand zei vandaag dat ik er wel iets blijer uitzie...
Heel goed! Starten met AD is geen pretje. Ik zit er al 12 jaar aan, maar ik denk dat mijn dosis van 20mg te laag is om mijn angststoornis genoeg te dempen. Ben er huiverig voor om de overstap naar 40 mg te gaan maken qua AD.
pi_189115023
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:44 schreef Papaap het volgende:

[..]

Heel goed! Starten met AD is geen pretje. Ik zit er al 12 jaar aan, maar ik denk dat mijn dosis van 20mg te laag is om mijn angststoornis genoeg te dempen. Ben er huiverig voor om de overstap naar 40 mg te gaan maken qua AD.
Misschien t onderzoek eerat afwachten en anders misschien naar 30mg?
S. 2014
J. 2016
pi_189115043
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:44 schreef Papaap het volgende:

[..]

Heel goed! Starten met AD is geen pretje. Ik zit er al 12 jaar aan, maar ik denk dat mijn dosis van 20mg te laag is om mijn angststoornis genoeg te dempen. Ben er huiverig voor om de overstap naar 40 mg te gaan maken qua AD.
Welke slik je? Niet elke AD helpt even goed bij angst.

Hier gaat het nog steeds elke dag wel iets beter, maar zoooooooo fucking langzaam. Moet ook deze stomme terugval weer verwerken en vetrouwen krijgen in mezelf en de medicatie.. Maar dat lukt nog maar moeilijk.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189115925
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:49 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Welke slik je? Niet elke AD helpt even goed bij angst.

Hier gaat het nog steeds elke dag wel iets beter, maar zoooooooo fucking langzaam. Moet ook deze stomme terugval weer verwerken en vetrouwen krijgen in mezelf en de medicatie.. Maar dat lukt nog maar moeilijk.
Herkenbaar...
S. 2014
J. 2016
pi_189119456
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 15:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Herkenbaar...
Ik wil ook te snel (wss ook herkenbaar). Gewoon dit hoofdstuk afsluiten en verder :-).

En die angst dat je herstel niet doorzet etc..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189120109
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 19:37 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ik wil ook te snel (wss ook herkenbaar). Gewoon dit hoofdstuk afsluiten en verder :-).

En die angst dat je herstel niet doorzet etc..
Ooj dat laatste ook ja... dan heb ik 2 goede dagen (lees maar 10mg oxa) en dan afgelopen nacht weer heel veel spanning en vanmorgen ook en dan denk ik gelijk dat de pillen niet genoeg werken en dat het nooit meer overgaat enz enz... terwijk ik objectief gezien dus betere dagen er tussen heb en pas 3 weken de pillen slik... #vermoeiend!
S. 2014
J. 2016
pi_189120443
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 20:16 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ooj dat laatste ook ja... dan heb ik 2 goede dagen (lees maar 10mg oxa) en dan afgelopen nacht weer heel veel spanning en vanmorgen ook en dan denk ik gelijk dat de pillen niet genoeg werken en dat het nooit meer overgaat enz enz... terwijk ik objectief gezien dus betere dagen er tussen heb en pas 3 weken de pillen slik... #vermoeiend!
Dat is ook het moeilijkste, het is niet één stijgende lijn.. Nee het is echt 3 stappen maken en gewoon weer 2 naar achteren. En je weet gewoon dat het wel goed gaat komen.. Je gelooft er zelfs in maar op die dagen dat je een stap terug zet is dat moeilijk voor ogen te houden.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189120457
Daarom vind ik dit topic zo fijn.. de herkenning. Al vind ik het oprecht rot dat er dus meer mensen in deze ellende zitten...
S. 2014
J. 2016
pi_189120626
Dat en dat je hier begrepen wordt. Merk dat erover schrijven hoe dan ook veel helpt.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189121740
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:49 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Welke slik je? Niet elke AD helpt even goed bij angst.

Hier gaat het nog steeds elke dag wel iets beter, maar zoooooooo fucking langzaam. Moet ook deze stomme terugval weer verwerken en vetrouwen krijgen in mezelf en de medicatie.. Maar dat lukt nog maar moeilijk.
Ik slik Paroxetine 20 mg. In de volksmond Seroxat.

Herstel kost tijd inderdaad, maar blijf erin geloven dat het goed komt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de kracht van je mind is soms zo sterk dat herstel heel langzaam gaat. Hou vol! Ik weet hoe uitzichtloos het soms kan zijn.

Ik ben vandaag weer flink op mijn bek gegaan door aan mijn beroerde gevoel en angst toe te geven en naar huis te gaan om 16u vanaf mijn werk. Dat maakt het dan in mijn hoofd nog slechter, alleen al om het feit dat ik naar huis ging, zo van: zie je wel je bent er slecht aan toe. Dan ga ik me nog slechter voelen. En zo is het cirkeltje weer rond.
pi_189121864
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Misschien t onderzoek eerat afwachten en anders misschien naar 30mg?
Denk dat het niet anders is. Ik ga dan ook weer bij de psycholoog langs in ieder geval. Mijn laatste bezoek aan hem was in 2010, zo lang is het goed gegaan maar nu dus met een daverende klap terug.

Vanavond heb ik eens een brief aan mezelf geschreven voor het eerst. Heel raar maar dat lijkt me wel een soort vrede te geven. Voor even dan.
pi_189124156
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 22:16 schreef Papaap het volgende:

[..]

Ik slik Paroxetine 20 mg. In de volksmond Seroxat.

Herstel kost tijd inderdaad, maar blijf erin geloven dat het goed komt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de kracht van je mind is soms zo sterk dat herstel heel langzaam gaat. Hou vol! Ik weet hoe uitzichtloos het soms kan zijn.

Ik ben vandaag weer flink op mijn bek gegaan door aan mijn beroerde gevoel en angst toe te geven en naar huis te gaan om 16u vanaf mijn werk. Dat maakt het dan in mijn hoofd nog slechter, alleen al om het feit dat ik naar huis ging, zo van: zie je wel je bent er slecht aan toe. Dan ga ik me nog slechter voelen. En zo is het cirkeltje weer rond.
Ja toegeven aan paniek "mag" officieel niet maar ik heb er ook wel eens aan toegeven hoor soms is het gewoon zo allesoverheersend ellendig..

Sterkte ermee!
S. 2014
J. 2016
pi_189127511
Deze paniekvogel mag straks naar de tandarts... noodvulling ligt eruit... pfff
S. 2014
J. 2016
pi_189130176
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:38 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Deze paniekvogel mag straks naar de tandarts... noodvulling ligt eruit... pfff
En hoe ging ie?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189130589
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 15:48 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

En hoe ging ie?
Made it! Met bus en tandarts! (Op 20mg oxa) Opnieuw schoongemaakt en nieuwe noodvulling erin. Nu 30 okt afmaken!
S. 2014
J. 2016
pi_189130951
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Made it! Met bus en tandarts! (Op 20mg oxa) Opnieuw schoongemaakt en nieuwe noodvulling erin. Nu 30 okt afmaken!
Beter! moet je ook een enorme boost geven?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189131370
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:39 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Beter! moet je ook een enorme boost geven?
Ja ben wel trots op mezelf.

(En kritisch vanwege de oxa) maaar vorige keer lukte het niet en nu wel dus *O* De kinderen en ik gaan patat eten *)
S. 2014
J. 2016
pi_189131753
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 17:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ja ben wel trots op mezelf.

(En kritisch vanwege de oxa) maaar vorige keer lukte het niet en nu wel dus *O* De kinderen en ik gaan patat eten *)
Haha herkenbaar, ik had dat ook van "Ja maar wel met Lorazepam op...". Heb ik losgelaten en op een gegeven moment had ik het ook niet meer nodig. Nu nog wel af en toe dipjes waar ik dan kritisch op ben..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189132491
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Made it! Met bus en tandarts! (Op 20mg oxa) Opnieuw schoongemaakt en nieuwe noodvulling erin. Nu 30 okt afmaken!
Wat goed! Ik weet als geen ander hoeveel energie een bezoekje aan de tandarts vreet als paniekvogel.
pi_189132512
Vandaag weer naar de huisarts geweest, ze wil rust in mijn hoofd, dus ik mag nu 30 mg oxa per dag slikken als het moet. Ook moet ik waarschijnlijk een tijdje gaan stoppen met werken, ik hou het geen hele dagen meer vol. Dat is wel erg kl*te omdat ik net een promotie heb gehad..
pi_189132874
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 18:20 schreef Papaap het volgende:
Vandaag weer naar de huisarts geweest, ze wil rust in mijn hoofd, dus ik mag nu 30 mg oxa per dag slikken als het moet. Ook moet ik waarschijnlijk een tijdje gaan stoppen met werken, ik hou het geen hele dagen meer vol. Dat is wel erg kl*te omdat ik net een promotie heb gehad..
Is het een mogelijkheid halve dagen te werken of is dat je ook teveel? Er is maar 1 jij, wees daar zuinig op. :*
S. 2014
J. 2016
pi_189133629
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 18:45 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Is het een mogelijkheid halve dagen te werken of is dat je ook teveel? Er is maar 1 jij, wees daar zuinig op. :*
Precies :Y

Ik mag thuiswerken wanneer ik maar wil. Mijn werkgever is heel erg begripvol en meewerkend, geniaal! Morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende om even te peilen hoe we het het beste aan kunnen vliegen de komende tijd.
pi_189134831
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 19:32 schreef Papaap het volgende:

[..]

Precies :Y

Ik mag thuiswerken wanneer ik maar wil. Mijn werkgever is heel erg begripvol en meewerkend, geniaal! Morgen heb ik een gesprek met mijn leidinggevende om even te peilen hoe we het het beste aan kunnen vliegen de komende tijd.
Fijn ^O^
S. 2014
J. 2016
pi_189140319
Dat klinkt fijn Papaap!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189140667
Oke, ik ben even op zoek naar een stukje herkenning...

Ik ben nu 3.5 week bezig met de fluoxetine, ik heb dagen waarop het beter lijkt te gaan, meer rust en een beter humeur, naar dan heb ik ook weer dagen dat t volkomen ruk is... ik veel spanning in mn lijf heb en er moedeloos van wordt dat het niet beter wordt... die wisselingen van dagen is dat normaal? Hoort dat erbij? Is het feit dat ik echt betere dagen heb een teken dat het wel werkt voor mij?

Ik kan me dit dus allemaal niet meer herinneren van de vorige keer...
S. 2014
J. 2016
pi_189140723
Dat durf ik echt niet te zeggen GM. Op zich klinkt het positief dat er betere dagen tussen zitten en het zou mij niks verbazen dat het erbij hoort. Maar bij twijfel kan je misschien met je behandelaar overleggen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189141282
Die is op vakantie tor volgende week.. maar ga het er dan zeker over hebben.
S. 2014
J. 2016
pi_189141313
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Die is op vakantie tor volgende week.. maar ga het er dan zeker over hebben.
Kan je het uitzingen tot volgende week? Anders zien dat je iemand anders daarover kan spreken?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189142011
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:03 schreef Nijna het volgende:

[..]

Kan je het uitzingen tot volgende week? Anders zien dat je iemand anders daarover kan spreken?
Ik red me wel, meer dat ik me er gewoon druk over maak... of misschien teveel verwacht in 3 weken.
S. 2014
J. 2016
pi_189144338
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik red me wel, meer dat ik me er gewoon druk over maak... of misschien teveel verwacht in 3 weken.
quote:
Unfortunately, antidepressants generally don't result in immediate relief of symptoms. Most people will not see a significant improvement for at least 4 weeks. Studies have generally shown that the full benefits of antidepressant therapy may take as long as 8 to 12 weeks
Maar betere dagen of momenten zijn er vaak echt wel eerder (uit eigen ervaring). Je moet echt onthouden het is drie stappen vooruit en weer twee achteruit.

Maar kijk vooral naar de hele dag, de momenten op een dag dat het minder gaat gaan als goed is minder worden en zullen minder lang zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door MatthijsDJ op 27-09-2019 14:48:48 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189144605
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 14:40 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]


[..]

Maar betere dagen of momenten zijn er vaak echt wel eerder (uit eigen ervaring). Je moet echt onthouden het is drie stappen vooruit en weer twee achteruit.

Maar kijk vooral naar de hele dag, de momenten op een dag dat het minder gaat gaan als goed is minder worden en zullen minder lang zijn.
Dank je! Die had ik even nodig.
S. 2014
J. 2016
pi_189163246
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik red me wel, meer dat ik me er gewoon druk over maak... of misschien teveel verwacht in 3 weken.
Ik herken je situatie, toen ik begon met AD, weliswaar een ander middel, had ik ook betere en slechtere dagen/periodes. Je moet het zeg maar zien als golfbeweging die steeds vlakker wordt. En dat er betere dagen tussen zitten zie ik altijd zeker als een goed teken *O*

Onthou dat AD geen wondermiddel is waarmee ineens alles opgelost is van de ene op de andere dag. Het is om je een flinke steun in de rug te geven naar je herstel en dat gaat met hobbels en kuilen.
pi_189164300
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 19:34 schreef Papaap het volgende:

[..]

Ik herken je situatie, toen ik begon met AD, weliswaar een ander middel, had ik ook betere en slechtere dagen/periodes. Je moet het zeg maar zien als golfbeweging die steeds vlakker wordt. En dat er betere dagen tussen zitten zie ik altijd zeker als een goed teken *O*

Onthou dat AD geen wondermiddel is waarmee ineens alles opgelost is van de ene op de andere dag. Het is om je een flinke steun in de rug te geven naar je herstel en dat gaat met hobbels en kuilen.
Dank je wel.. klopt wat je zegt, helaas ben ik vrij hard voor mezelf en heb ik lange tijd nee gezegd tegen medicatie, nu dat ik het wel gebruik "moet" het dan ook alles goedmaken... kan natuurlijk niet...

Begreep dat het echt wel 6-8 weken kan duren... volhouden dus.
S. 2014
J. 2016
pi_189181924
Hoelang hebben jullie eigenlijk oxazepam oid ernaast gebruikt?
S. 2014
J. 2016
  zondag 29 september 2019 @ 20:36:55 #146
399061 kuolema
vermaledijd
pi_189182665
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2019 20:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Dank je wel.. klopt wat je zegt, helaas ben ik vrij hard voor mezelf en heb ik lange tijd nee gezegd tegen medicatie, nu dat ik het wel gebruik "moet" het dan ook alles goedmaken... kan natuurlijk niet...

Begreep dat het echt wel 6-8 weken kan duren... volhouden dus.
Precies, dus het kan nog beter worden. Even afwachten dus. Ik hoop voor je dat het je nog meer gaat helpen :).
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 20:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoelang hebben jullie eigenlijk oxazepam oid ernaast gebruikt?
Ik slik al een paar jaar benzodiazepines, maar niet dagelijks. Er wordt aangeraden om het niet langer dan vier weken achter elkaar te gebruiken bij het starten met antidepressiva. Maar dat geldt voor dagelijks gebruik geloof ik.

Ben een paar weken geleden begonnen met sertraline en verwacht dat ik er niets van ga merken maar we zullen zien.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zondag 29 september 2019 @ 21:08:15 #147
399061 kuolema
vermaledijd
pi_189183314
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:52 schreef Cryptocoryne het volgende:
Depri fokkers die ooit opgenomen zijn voor langere tijd hier? Wat namen jullie allemaal mee? En wat voor volk kom je tegen in een psychiatrische instelling? Echte weirdo's of viel dat allemaal wel mee?
Wat is je definitie van 'voor langere tijd'? Gaat het om een crisisopname (die kunnen ook lang duren) of een behandelopname?
Ik heb alleen ervaring met crisisopnames en daar zijn wel mensen die bizar gedrag vertonen en waar niet mee te communiceren valt. Maar ook mensen die vrij 'normaal' overkomen.
Wat je meeneemt? Dat moet je zelf weten. Waar jij behoefte aan hebt. Qua basisdingen moet je bij de instantie vragen wat je nodig hebt, verder zou ik wel wat dingen meenemen waarmee je je kunt vermaken. Laptop, iets te lezen, knutselspullen, draagbare speaker voor je muziek, wat dan ook.
Het kan zijn dat je niet alles op je kamer mag houden, maar mijn ervaring is dat het verschilt per keer wat ze toestaan. Bijvoorbeeld lange kabels, scharen en scheermesjes en zelfs schoenveters worden soms in beslag genomen.

Heb je inmiddels besloten of je een opname wilt?
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 21:39 schreef Tomatenboer het volgende:
De mensen met een depressie hier, hoe functioneren jullie in het dagelijks leven?

Lukt het jullie om nog redelijk 'normaal' te functioneren in het dagelijks leven? Of om een soort 'masker' op te houden dat het allemaal nog wel gaat?

Of is jullie depressie of angststoornis daarvoor te alomvattend?
Meestal kan ik nog redelijk functioneren, ik ben wel arbeidsongeschikt maar naar dagbesteding en de supermarkt gaan, bijvoorbeeld, lukt meestal wel, al kost het wel moeite. Als het redelijk gaat kan ik nog wel een masker opzetten waar ik dat wil. Als ik echt op een dieptepunt zit (als de dysthyme stoornis overgaat in een major depressie) is uit bed komen al te moeilijk en heb ik ook cognitieve problemen. Zelfs lopen gaat dan zwaar. Ik kan dan niet meer doen alsof het goed gaat.
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 07:18 schreef Tomatenboer het volgende:
Dus jullie kunnen ondanks jullie depressie of angststoornis toch nog wel redelijk functioneren?

Ik vraag het omdat ik me ook nog best staande weet te houden op het werk en in het dagelijks leven, maar ik volgens de huisarts pas te maken heb met een depressie als ik echt niet meer kan functioneren. Niet meer uit bed wil komen, helemaal niets meer gedaan krijg, nergens meer zin in heb enz.

Volgens de huisarts moet ik maar meer gaan sporten (ongetwijfeld sowieso een goed idee overigens).

Maar om een lang verhaal kort te maken ik voel me daarin niet helemaal begrepen en serieus genomen. Ik loop al jaren met een dysthyme stoornis, maar nog niet eerder waren mijn depressieve klachten zo zwaar als ze momenteel zijn.
Wat naar dat je je niet serieus genomen voelt. Als jij behoefte hebt aan (meer) hulp, geef dat dan aan. Daar heb je recht op.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_189187872
Goedemorgen Fokkers!,

Heeft iemand ervaring kennis van het overstappen van st. Janskruid naar AD? Ik vroeg mij af wanneer het veilig is om daar naar over te schakelen? Is het zo dat st Janskruid binnen 24 uur is afgebroken?
pi_189187896
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 20:09 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hoelang hebben jullie eigenlijk oxazepam oid ernaast gebruikt?
Ik denk een maand of 2. Maar ik had 3* Xanax per dag daarvoor ipv oxazepam.
pi_189187916
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2019 20:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Dank je wel.. klopt wat je zegt, helaas ben ik vrij hard voor mezelf en heb ik lange tijd nee gezegd tegen medicatie, nu dat ik het wel gebruik "moet" het dan ook alles goedmaken... kan natuurlijk niet...

Begreep dat het echt wel 6-8 weken kan duren... volhouden dus.
Bij mij werkte het pas echt goed na een maand of 3, en in die 3 maanden werd het ook 2* opgehoogd. Maar het is ook maar net hoe diep je gezakt bent zegt maar. Nu slik ik al jaren (10 jaar) de onderhoudsdosering en ben ik dus ook van die 2 ophogingen af.
pi_189187963
Ik heb 10 jaar geleden 3 maanden op de PAAZ gezeten, dus als iemand daar vragen over heeft, stel ze gerust.
pi_189188675
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:00 schreef HPoi het volgende:
Goedemorgen Fokkers!,

Heeft iemand ervaring kennis van het overstappen van st. Janskruid naar AD? Ik vroeg mij af wanneer het veilig is om daar naar over te schakelen? Is het zo dat st Janskruid binnen 24 uur is afgebroken?
Dat durf ik zo niet te zeggen, ik meen me iets te herinneren dat dat meer dan 24 uur is. Anders zou je het bij de apotheek na kunnen vragen. Better safe than sorry...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189188763
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:05 schreef HPoi het volgende:

[..]

Bij mij werkte het pas echt goed na een maand of 3, en in die 3 maanden werd het ook 2* opgehoogd. Maar het is ook maar net hoe diep je gezakt bent zegt maar. Nu slik ik al jaren (10 jaar) de onderhoudsdosering en ben ik dus ook van die 2 ophogingen af.
Het vervelende is dat de spanning momenteel alleen maar erger lijkt te worden... continue spanning in mn lijf en kaken, hartkloppingen... pfff

Mn bloeddruk blijkt ook weer te hoog. Gaat momenteel dus niet echt lekker.
S. 2014
J. 2016
  maandag 30 september 2019 @ 11:25:47 #154
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_189188872
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 20:36 schreef kuolema het volgende:

[..]

Precies, dus het kan nog beter worden. Even afwachten dus. Ik hoop voor je dat het je nog meer gaat helpen :).
[..]


Ben een paar weken geleden begonnen met sertraline en verwacht dat ik er niets van ga merken maar we zullen zien.
Hoe gaat het nu thuis Kuolema?
  maandag 30 september 2019 @ 12:11:42 #155
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_189189518
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:00 schreef HPoi het volgende:
Goedemorgen Fokkers!,

Heeft iemand ervaring kennis van het overstappen van st. Janskruid naar AD? Ik vroeg mij af wanneer het veilig is om daar naar over te schakelen? Is het zo dat st Janskruid binnen 24 uur is afgebroken?
Volgens mij is het niet zo dat AD direct op je serotonine gaat werken en eerst wat processen in gang moet zetten om serotonine receptoren heropname te laten remmen.
Die ene dag is dan IMO te verwaarlozen, kan me niet voorstellen dat je met 1 dag al serotonine-syndroom zou kunnen krijgen...
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_189189627
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 12:11 schreef Detroit het volgende:

[..]

Volgens mij is het niet zo dat AD direct op je serotonine gaat werken en eerst wat processen in gang moet zetten om serotonine receptoren heropname te laten remmen.
Die ene dag is dan IMO te verwaarlozen, kan me niet voorstellen dat je met 1 dag al serotonine-syndroom zou kunnen krijgen...
Seretonine sydroom ontstaat juist binnen 24-48 uur in de meeste gevallen.
S. 2014
J. 2016
pi_189190543
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2019 11:18 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Het vervelende is dat de spanning momenteel alleen maar erger lijkt te worden... continue spanning in mn lijf en kaken, hartkloppingen... pfff

Mn bloeddruk blijkt ook weer te hoog. Gaat momenteel dus niet echt lekker.
Wat naar GM... :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 30 september 2019 @ 18:38:07 #158
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_189195213
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2019 12:22 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Seretonine sydroom ontstaat juist binnen 24-48 uur in de meeste gevallen.
Fair enough. Maar dan wel als de condities dusdanig zijn dat er serotonine syndroom optreedt. Kan me niet voorstellen dat dat met 1 dag overloop met een redelijk mild middeltje al gebeurd.

Die paar keer dat ik antidepressiva met l-tryptofaan gebruikt stond ik ook niet direct in de gevarenzone (al besef ik wel dat het niet handig is om te doen)...
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_189196501
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:00 schreef HPoi het volgende:
Goedemorgen Fokkers!,

Heeft iemand ervaring kennis van het overstappen van st. Janskruid naar AD? Ik vroeg mij af wanneer het veilig is om daar naar over te schakelen? Is het zo dat st Janskruid binnen 24 uur is afgebroken?
Check dit met persoon die je AD heeft voorgeschreven, lijkt me handig dat die überhaupt op de hoogte is dat je Sint Janskruid hebt gebruikt.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189196601
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 19:58 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Check dit met persoon die je AD heeft voorgeschreven, lijkt me handig dat die überhaupt op de hoogte is dat je Sint Janskruid hebt gebruikt.
Gaan we doen!
pi_189204522
Vanmorgen bij de huisarts geweest ivm toenemende spanningsklachten en hoge bloeddruk, ik zit sinds 4 weken aan de fluoxetine en de spanning lijkt alleen maar toe te nemen, maar goed schijnt er dus bij te horen, heb ook echt wel betere dagen maar t kan gewoon 8-12 weken duren voor het op de angst gaat inwerken... pfff volhouden dus... Gelukkig mag de oxazepam wel even omhoog om in elk geval te kunnen functioneren.

Op de stemming werkt het al wel maar dat komt omdat dat het minder grote probleem was... volhouden dus en vertrouwen dat de fluox echt gaat aanslaan... maar 8-12 weken... :X :N
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:38:56 #162
399061 kuolema
vermaledijd
pi_189213610
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:25 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Hoe gaat het nu thuis Kuolema?
Het gaat redelijk. Ik had veel last van angst en spanning maar dat is sinds een paar dagen verbeterd. Verder gaat alles zijn gang en ik heb best veel te doen, wat aan de ene kant negatieve spanning oplevert maar aan de andere kant goed is, denk ik.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_189214472
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 10:18 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Vanmorgen bij de huisarts geweest ivm toenemende spanningsklachten en hoge bloeddruk, ik zit sinds 4 weken aan de fluoxetine en de spanning lijkt alleen maar toe te nemen, maar goed schijnt er dus bij te horen, heb ook echt wel betere dagen maar t kan gewoon 8-12 weken duren voor het op de angst gaat inwerken... pfff volhouden dus... Gelukkig mag de oxazepam wel even omhoog om in elk geval te kunnen functioneren.

Op de stemming werkt het al wel maar dat komt omdat dat het minder grote probleem was... volhouden dus en vertrouwen dat de fluox echt gaat aanslaan... maar 8-12 weken... :X :N
wens je heel veel sterkte
pi_189214481
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:38 schreef kuolema het volgende:

[..]

Het gaat redelijk. Ik had veel last van angst en spanning maar dat is sinds een paar dagen verbeterd. Verder gaat alles zijn gang en ik heb best veel te doen, wat aan de ene kant negatieve spanning oplevert maar aan de andere kant goed is, denk ik.
Jij ook veel sterkte
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:18:20 #165
399061 kuolema
vermaledijd
pi_189216863
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 19:32 schreef Mopke-Wim het volgende:

[..]

Jij ook veel sterkte
Dank je wel :).
Why are you wearing that stupid man suit?
  donderdag 3 oktober 2019 @ 06:50:41 #166
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_189239966
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:38 schreef kuolema het volgende:

[..]

Het gaat redelijk. Ik had veel last van angst en spanning maar dat is sinds een paar dagen verbeterd. Verder gaat alles zijn gang en ik heb best veel te doen, wat aan de ene kant negatieve spanning oplevert maar aan de andere kant goed is, denk ik.
Ah, het klinkt in elk geval wat anders tov toen je werd opgenomen. Dat scheelt wel iets lijkt me.
pi_189245066
Quetiapine en ophoging Clomi lijken hun resultaat te geven, rust in m'n kop en dwang gekalmeerd..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189246574
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 13:38 schreef MatthijsDJ het volgende:
Quetiapine en ophoging Clomi lijken hun resultaat te geven, rust in m'n kop en dwang gekalmeerd..
Wat fijn!
S. 2014
J. 2016
pi_189287033
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 15:18 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Wat fijn!
Ja ben ook echt blij, alleen jammer dat ik nu minder gedachten heb voor de therapie.. Naja bespreek ik dinsdag wel met de psycholoog.

Van de week nog wel een stress moment, auto kapte er mee (stond 7 verdiepingen diep in de garage ). Flinke financiële tegenvaller maar hoofd koel kunnen houden en verstandige beslissingen kunnen nemen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189288963
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 20:03 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ja ben ook echt blij, alleen jammer dat ik nu minder gedachten heb voor de therapie.. Naja bespreek ik dinsdag wel met de psycholoog.

Van de week nog wel een stress moment, auto kapte er mee (stond 7 verdiepingen diep in de garage ). Flinke financiële tegenvaller maar hoofd koel kunnen houden en verstandige beslissingen kunnen nemen.
Hoe bedoel je minder gedachten?

Ik heb vandaag zo'n fijne dag gehad! Taart gebakken met mn kindjes, 2 uur in de speeltuin gezeten, gegeten met een vriendin en onze kinderen en daarna nog koffie met de buurvrouw terwijl de kinderen boven speelde....

En dit alles zonder paniek en uit mn slof te schieten (en maar 15mg oxazepam)
S. 2014
J. 2016
pi_189297250
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 21:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je minder gedachten?

Ik heb vandaag zo'n fijne dag gehad! Taart gebakken met mn kindjes, 2 uur in de speeltuin gezeten, gegeten met een vriendin en onze kinderen en daarna nog koffie met de buurvrouw terwijl de kinderen boven speelde....

En dit alles zonder paniek en uit mn slof te schieten (en maar 15mg oxazepam)
Goed om te horen, langzaam maar zeker kom je er echt! Op een gegeven moment kan je niets eens meer voorstellen dat je zo naar voelde!

Ik heb last van dwanggedachten en heb daar nu ook therapie voor, maar de medicatie temt ze echt goed dus wordt therapie best moeilijk haha.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189297883
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 13:42 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Goed om te horen, langzaam maar zeker kom je er echt! Op een gegeven moment kan je niets eens meer voorstellen dat je zo naar voelde!

Ik heb last van dwanggedachten en heb daar nu ook therapie voor, maar de medicatie temt ze echt goed dus wordt therapie best moeilijk haha.
Oh ja dat herken ik wel ja... de noodzaak tot therapie lijkt dan naar de achtergrond te verdwijnen... heel slecht eigenlijk 🙈
S. 2014
J. 2016
pi_189304186
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 14:18 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Oh ja dat herken ik wel ja... de noodzaak tot therapie lijkt dan naar de achtergrond te verdwijnen... heel slecht eigenlijk 🙈
Ja idd, maar gezien het feit dat medicatie spiegel nogal kan zakken en terugvallen veroorzaakt moeten we wel kijken hoe ik zoiets snel kan herkennen en ik er beter mee kan dealen.

En maar accepteren dat er toch echt iets fucked is in m'n brein waarvoor medicatie nodig is.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189304544
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 20:03 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ja idd, maar gezien het feit dat medicatie spiegel nogal kan zakken en terugvallen veroorzaakt moeten we wel kijken hoe ik zoiets snel kan herkennen en ik er beter mee kan dealen.

En maar accepteren dat er toch echt iets fucked is in m'n brein waarvoor medicatie nodig is.
Schaam je je voor het feit dat je medicijnen nodig hebt?
S. 2014
J. 2016
pi_189305435
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 20:18 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Schaam je je voor het feit dat je medicijnen nodig hebt?
Oh totaal niet, al vind ik de antipsychotica "eng". Vooral het stukje dat m'n dwang wel iets psychotisch had. Aan de andere kant werken ze super en heb ik amper bijwerkingen op zweten na en een lever die het wat zwaarder heeft.

Maar schamen nee, ben er juist heel open over. Ik maak me wel kwaad over mensen die "ons" maar gek en eng vinden.

Ooit nog een brief naar de lokale nieuws website gestuurd. Kliniek waarin ik zat zou gaan uitbreiden en de reacties op straat waren echt te debiel voor woorden voor dit Christelijke dorpje.. Of hoe we behandeld werden bij het bloed prikken in het ziekenhuis aan de overkant.. Net of we totaal debiel waren. Ik was depri en geen kind dat een prikje moest hebben..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189306355
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 20:57 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Oh totaal niet, al vind ik de antipsychotica "eng". Vooral het stukje dat m'n dwang wel iets psychotisch had. Aan de andere kant werken ze super en heb ik amper bijwerkingen op zweten na en een lever die het wat zwaarder heeft.

Maar schamen nee, ben er juist heel open over. Ik maak me wel kwaad over mensen die "ons" maar gek en eng vinden.

Ooit nog een brief naar de lokale nieuws website gestuurd. Kliniek waarin ik zat zou gaan uitbreiden en de reacties op straat waren echt te debiel voor woorden voor dit Christelijke dorpje.. Of hoe we behandeld werden bij het bloed prikken in het ziekenhuis aan de overkant.. Net of we totaal debiel waren. Ik was depri en geen kind dat een prikje moest hebben..
Fijn dat je er geen problemen mee hebt, Ik ben er zelf ook heel open over maar merk daardoor ook dat er dus nog steeds wel een soort taboe op heerst.. Jammer!
S. 2014
J. 2016
pi_189319973
Morgen weer naar de psycholoog, zit er tegen op want heb dus niet echt m'n "huiswerk" qua G-schema's kunnen doen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189320278
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:01 schreef MatthijsDJ het volgende:
Morgen weer naar de psycholoog, zit er tegen op want heb dus niet echt m'n "huiswerk" qua G-schema's kunnen doen.
Zal hij/zij je vast vergeven ;)

Iemand hier ervaring met NLP? (Neuro Linguïstisch Programmeren)
S. 2014
J. 2016
pi_189326132
Ik hang tegen een terugval (psychose en manie) aan. Dus ik moet echt even flink de schouders eronder zetten om de keurs bij te sturen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189326146
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik hang tegen een terugval (psychose en manie) aan. Dus ik moet echt even flink de schouders eronder zetten om de keurs bij te sturen
Sterkte O+

Zorg weer voor de sterke basis.
pi_189326195
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik hang tegen een terugval (psychose en manie) aan. Dus ik moet echt even flink de schouders eronder zetten om de keurs bij te sturen
Sterkte! Je bent een heel sterke vrouw!

(Als je een keer antwoordt wilt geven, hoe weet je dat je tegen een psychose aanhangt? Waar merk je dat aan? Vraag t uit interesse, heb er zelf gelukkig geen ervaring mee)
S. 2014
J. 2016
pi_189326268
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:53 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Sterkte O+

Zorg weer voor de sterke basis.
Dank je wel :* Mijn vrienden zijn op de hoogte. Gisteravond een bericht naar de hulpverlening. Die bellen waarschijnlijk vandaag wel. En verder rust inplannen (alles afzeggen) en slaapmedicatie gebruiken. Dan komt het wel goed :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 07:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Sterkte! Je bent een heel sterke vrouw!

(Als je een keer antwoordt wilt geven, hoe weet je dat je tegen een psychose aanhangt? Waar merk je dat aan? Vraag t uit interesse, heb er zelf gelukkig geen ervaring mee)
Dank je wel, lief dat je dat zegt :*

Er zijn eerste symptomen, slecht slapen, te drukke agenda plannen, achterdocht etc.
En daarna komt (wat ik nu zit) is dat je dingen waarneemt waarvan je weet dat het niet kan kloppen, anderzijds ben je volledig overtuigd dat het echt is. En als ik dan niet snel ingrijp voor het tochtje kliniek.

Dus plan: Alles in de agenda schrappen. De komende nachten even slaapmedicatie nemen (nozinan, promethazine en lorazepam). Reality checks doen en verder de drie R's.
Zeker regelmaat is heel belangrijk nu. Oh en een rustig opgeruimd huis.

Verder even afwachten wat mijn casemanager zegt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189326862
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:13 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel :* Mijn vrienden zijn op de hoogte. Gisteravond een bericht naar de hulpverlening. Die bellen waarschijnlijk vandaag wel. En verder rust inplannen (alles afzeggen) en slaapmedicatie gebruiken. Dan komt het wel goed :)
[..]

Dank je wel, lief dat je dat zegt :*

Er zijn eerste symptomen, slecht slapen, te drukke agenda plannen, achterdocht etc.
En daarna komt (wat ik nu zit) is dat je dingen waarneemt waarvan je weet dat het niet kan kloppen, anderzijds ben je volledig overtuigd dat het echt is. En als ik dan niet snel ingrijp voor het tochtje kliniek.

Dus plan: Alles in de agenda schrappen. De komende nachten even slaapmedicatie nemen (nozinan, promethazine en lorazepam). Reality checks doen en verder de drie R's.
Zeker regelmaat is heel belangrijk nu. Oh en een rustig opgeruimd huis.

Verder even afwachten wat mijn casemanager zegt
Bedankt voor je antwoordt. Hopenlijk gaat je stappenplan helpen en kom je tot rust. :*
S. 2014
J. 2016
pi_189327282
Beterschap CotS, goed dat je meteen hulp zoekt.
pi_189332355
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 20:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Zal hij/zij je vast vergeven ;)

Iemand hier ervaring met NLP? (Neuro Linguïstisch Programmeren)
Ze begreep het inderdaad goed. We hebben tijd zitten praten over de inhoud van m'n dwang gedachten want ik moet er echt wel wat mee.

Het enige wat ik mbt NLP weet is dat het allemaal een beetje louche figuren zijn, er is geen officiele opleiding etc.. Ook wetenschap staat er zeer skeptisch tegenover. EMDR lijkt me een betere optie.

@cats veel sterkte, top dat je er snel bij bent zodat een eventuele terugval maar een rimpeltje in je herstelproces!
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189334252
CotS, goed dat je het herkent. Ik hoop dat je plan om rust te nemen en even pas op de plaats te maken, het gewenste effect heeft! Sterkte :*.

Matthijs, fijn dat ze je begreep!

GM, ik heb geen ervaring met NLP, mijn moeder heeft eens zo'n cursus oid gedaan. Ik vond het allemaal wat vaag. Maar dat heb ik met mindfulness ook. Overigens erg afhankelijk van wie je tegenover je hebt. Want als ze een beetje zweverig zijn, dan haak ik gelijk af.
Maar hoe reeël mijn beeld is weet ik niet. Met mindfulness trof ik dus iemand die het voor mij te zweverig benaderde en daar kan ik niks mee. Dan schrijf ik het af.

Ik heb het idee dat ik weer iets beter in mijn vel zit, nog wel een lange wachtlijst te overbruggen. Huisarts gaat vinger aan de pols houden. En verder zijn er nog wat lijntjes uitgezet, in elk geval weet ik aan welke bel ik trekken moet als het niet gaat...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189339579
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
pi_189341884
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:35 schreef Pantroop het volgende:
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
Niet herkenbaar voor mezelf maar heb het eerder gehoord... geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor depressies.

Ik ben weer eens te streng voor mezelf... Ga vandaag een dag naar mijn ouders en moet dan met de bus, dit kost zoals jullie weten wat moeite, deed dit met 20mg oxazepam maar dat wilde ik dus niet... maar goed vanmorgen dus alweer hypergestrest daardoor... heb nu maar 10mg ingenomen, dat is dan in elk geval een halve stap in de goede richting toch?
Vandaag 5 weken aan de fluox en het gaat wel echt beter maar wil gewoon teveel en te snel.
S. 2014
J. 2016
pi_189341930
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:35 schreef Pantroop het volgende:
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
Jup. Dit klinkt wel als mijn depressie, soms.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189341956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:35 schreef Pantroop het volgende:
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
Slapen is niet mijn sterkste kant, maar ik ben ook eerder van het eten dan van het minder eten...
Ik denk dat er geen standaard is, elk mens is anders...

quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Niet herkenbaar voor mezelf maar heb het eerder gehoord... geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor depressies.

Ik ben weer eens te streng voor mezelf... Ga vandaag een dag naar mijn ouders en moet dan met de bus, dit kost zoals jullie weten wat moeite, deed dit met 20mg oxazepam maar dat wilde ik dus niet... maar goed vanmorgen dus alweer hypergestrest daardoor... heb nu maar 10mg ingenomen, dat is dan in elk geval een halve stap in de goede richting toch?
Vandaag 5 weken aan de fluox en het gaat wel echt beter maar wil gewoon teveel en te snel.
Je bent inderdaad wel streng voor jezelf.
Ik snap dat je liever zonder oxazepam wilt, maar misschien is dat nu wat te vroeg.
Goed dat je toch 10 mg hebt ingenomen, hopelijk helpt dat toch wat tegen de stress.
Je maakt stappen, alleen wil je sneller dan nu lukt. Frustrerend, maar het is wel waar je het voor nu even mee zal moeten doen.
Liever kleine stapjes vooruit dan dat je gaat rennen en omvalt...
Pas goed op jezelf...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189345519
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Niet herkenbaar voor mezelf maar heb het eerder gehoord... geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor depressies.

Ik ben weer eens te streng voor mezelf... Ga vandaag een dag naar mijn ouders en moet dan met de bus, dit kost zoals jullie weten wat moeite, deed dit met 20mg oxazepam maar dat wilde ik dus niet... maar goed vanmorgen dus alweer hypergestrest daardoor... heb nu maar 10mg ingenomen, dat is dan in elk geval een halve stap in de goede richting toch?
Vandaag 5 weken aan de fluox en het gaat wel echt beter maar wil gewoon teveel en te snel.
Herkennen dat je te snel wilt is soms een zeer goede stap in het genezing proces. Je leer signalen te herkennen bijvoorbeeld. En leert dat je toch nog even een benzo nodig hebt bijvoorbeeld.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189346202
quote:
2s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 08:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Jup. Dit klinkt wel als mijn depressie, soms.
Hield jij voor je depressie wel van veel eten?
pi_189346226
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 14:08 schreef Pantroop het volgende:

[..]

Hield jij voor je depressie wel van veel eten?
Ik kan me geen leven zonder depressie herinneren.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189346347
quote:
2s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 14:09 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik kan me geen leven zonder depressie herinneren.
Sad
pi_189352166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:35 schreef Pantroop het volgende:
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
de ene dag dit. De andere dag prop ik mezelf vol met comfortfood en wijn :')

Maar 75% van de gevallen idd moeite met eten, slapen etc.

Maar in een hele slechte periode kan ik ook niet meer genieten hoor, dan is eten puur dwangmatig en slapen een bevrijding.
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_189358512
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:35 schreef Pantroop het volgende:
Ik hoor en lees veel dat mensen met een depressie, slaapproblemen hebben en niet veel eten.

Ik heb die niet. Slaap juist heerlijk en goed. Heb eerder een voorkeur voor veel eten. Maar iedere dag vecht ik tegen negatieve gedachten over mijzelf en de rest.

Genieten doe ik nog wel. Al dan niet met enigszins een aanloopje of moeite.

Herkenbaar voor iemand?
Ik at tijdens mijn depressie veel, bijna compulsief. Had ook meer honger. Slapen deed ik het liefst de hele dag. Apart hè hoe dezelfde ziekte een verschillende uitwerking heeft op mensen?

Daarom is zowel veel slapen als weinig slapen een symptoom. En volgens mij een 5% verandering in gewicht (erbij of eraf).
pi_189360039
Ik heb het met periodes gehad, ligt er echt aan in wat voor een situatie ik mij in bevind op dat moment. Gelukkig voel ik mij momenteel erg gelukkig weer. ^O^
pi_189362574
Hoi allemaal, daar ben ik weer, afgelopen weken was het een ware achtbaan van beroerd voelen en ellendig zijn met veel hartoverslagen. Zit nu nog steeds dagelijks aan de oxazepam om het allemaal een beetje rustig te houden.

s'Morgens in bed wordt ik trillend wakker, mijn lichaam schiet in het begin van de dag bij het wakker worden al onmiddelijk in de stress.

Vorige week naar de cardioloog geweest, ecg gemaakt, bloeddruk gemeten, hartecho gemaakt, ziet er allemaal ok uit. Volgende week holteronderzoekje van 24 uur. Bloed geprikt in augustus, ziet er ook allemaal prima uit.

Toch kan ik niet geloven dat ik gezond ben met al die hartoverslagen (extrasystolen) en het beroerde gevoel (waarschijnlijk van angst) de hele dag. Kon gisteren amper op mijn werk blijven zitten en ben ook weer wat eerder weggegaan.

Al met al, de dagen zijn heel erg lang en moeizaam, onrustige benen (veel trillen) en continu bezig zijn met gevoel in mijn lijf. Thuis neem ik elke dag een heet bad om mijn lijf een beetje rust te geven, dat helpt dan wel eventjes maar het leven is voor mij op dit moment erg moeilijk.

Zit in een hele vervelende vicueuze cirkel en het ergste is nog dat ik het perfect kan uitleggen aan mijn omgeving maar dat ik er zelf in blijf hangen. (Hartoverslag -> zorgen maken -> ziek gevoel -> meer hartoverslagen -> meer zorgen maken -> zieker gevoel -> meer hartoverslagen). Ik kan het allemaal perfect verwoorden maar op dit moment is elke dag een living hell met veel constante angst, onwerkelijk voelen, etc.
pi_189364952
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 13:00 schreef Papaap het volgende:

Zit in een hele vervelende vicueuze cirkel en het ergste is nog dat ik het perfect kan uitleggen aan mijn omgeving maar dat ik er zelf in blijf hangen. (Hartoverslag -> zorgen maken -> ziek gevoel -> meer hartoverslagen -> meer zorgen maken -> zieker gevoel -> meer hartoverslagen). Ik kan het allemaal perfect verwoorden maar op dit moment is elke dag een living hell met veel constante angst, onwerkelijk voelen, etc.
Heb zelf ooit een maand of twee gedacht dat ik een hersentumor had, had toen diezelfde cirkel. Toen scans niets lieten zien dacht ik dat ik longkanker had..

Uiteindelijk met psycholoog de cirkel weten te stoppen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189365480
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 07:32 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Ik at tijdens mijn depressie veel, bijna compulsief. Had ook meer honger. Slapen deed ik het liefst de hele dag. Apart hè hoe dezelfde ziekte een verschillende uitwerking heeft op mensen?

Daarom is zowel veel slapen als weinig slapen een symptoom. En volgens mij een 5% verandering in gewicht (erbij of eraf).
Ik heb exact dit. Veel slapen en eten. Neiging tot teveel. Maar ben niet gelukkig terwijl ik dat opzicht wel zou moeten zijn.
pi_189367933
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:48 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Heb zelf ooit een maand of twee gedacht dat ik een hersentumor had, had toen diezelfde cirkel. Toen scans niets lieten zien dacht ik dat ik longkanker had..

Uiteindelijk met psycholoog de cirkel weten te stoppen.
Goeie tip. Dit is de volgende stap. Ooit wel in behandeling van een psycholoog geweest voor exact dit, maar dat is alweer 12 jaar geleden. Volgende week heb ik een afspraak met de huisarts voor een doorverwijzing.
pi_189368512
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:25 schreef Pantroop het volgende:

[..]

Ik heb exact dit. Veel slapen en eten. Neiging tot teveel. Maar ben niet gelukkig terwijl ik dat opzicht wel zou moeten zijn.
Waarom vind je dat je dat zou moeten zijn?
  donderdag 10 oktober 2019 @ 20:42:19 #203
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189369711
Ben vooral heel bang dat mijn toekomst uitzichtloos is
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189370374
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 13:00 schreef Papaap het volgende:
Hoi allemaal, daar ben ik weer, afgelopen weken was het een ware achtbaan van beroerd voelen en ellendig zijn met veel hartoverslagen. Zit nu nog steeds dagelijks aan de oxazepam om het allemaal een beetje rustig te houden.

s'Morgens in bed wordt ik trillend wakker, mijn lichaam schiet in het begin van de dag bij het wakker worden al onmiddelijk in de stress.

Vorige week naar de cardioloog geweest, ecg gemaakt, bloeddruk gemeten, hartecho gemaakt, ziet er allemaal ok uit. Volgende week holteronderzoekje van 24 uur. Bloed geprikt in augustus, ziet er ook allemaal prima uit.

Toch kan ik niet geloven dat ik gezond ben met al die hartoverslagen (extrasystolen) en het beroerde gevoel (waarschijnlijk van angst) de hele dag. Kon gisteren amper op mijn werk blijven zitten en ben ook weer wat eerder weggegaan.

Al met al, de dagen zijn heel erg lang en moeizaam, onrustige benen (veel trillen) en continu bezig zijn met gevoel in mijn lijf. Thuis neem ik elke dag een heet bad om mijn lijf een beetje rust te geven, dat helpt dan wel eventjes maar het leven is voor mij op dit moment erg moeilijk.

Zit in een hele vervelende vicueuze cirkel en het ergste is nog dat ik het perfect kan uitleggen aan mijn omgeving maar dat ik er zelf in blijf hangen. (Hartoverslag -> zorgen maken -> ziek gevoel -> meer hartoverslagen -> meer zorgen maken -> zieker gevoel -> meer hartoverslagen). Ik kan het allemaal perfect verwoorden maar op dit moment is elke dag een living hell met veel constante angst, onwerkelijk voelen, etc.
Heb je nu medicijnen? Sorry als t ergens staat al...

Ik ben gister op 15mg de dag doorgekomen en vandaag ook 3x 0.5mg oxa.. sommige gedachten geven veel onrust en daar wordt ik MOE van omdat ik heel goed realiseer dat het nergens op slaat en er geen reden is tot die stomme angst! Grrr
Gelukkig zijn er ook goede dagen en is 3x 0.5 een enorme vooruitgang maar n mens wil altijd meer he... :') nu 5 weken aan de fluox dus wordt vast nog beter!
S. 2014
J. 2016
pi_189373341
Kleine stapjes GM :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189376992
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ben vooral heel bang dat mijn toekomst uitzichtloos is
In welk opzicht?
Een toekomst waarbij je misschien niet alles kunt doen wat je eerst voor ogen had, is nog steeds een toekomst. Het beeld wat je zelf hebt van wat je moet presteren, moet alleen wel worden bijgesteld. Anders word je diep ongelukkig.

Maar misschien zit ik ernaast.
pi_189377042
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ben vooral heel bang dat mijn toekomst uitzichtloos is
Misschien werkt het al om te accepteren dat het uitzichtloos is op dit monent.
pi_189385809
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 21:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik ben gister op 15mg de dag doorgekomen en vandaag ook 3x 0.5mg oxa.. sommige gedachten geven veel onrust en daar wordt ik MOE van omdat ik heel goed realiseer dat het nergens op slaat en er geen reden is tot die stomme angst! Grrr
Gelukkig zijn er ook goede dagen en is 3x 0.5 een enorme vooruitgang maar n mens wil altijd meer he... nu 5 weken aan de fluox dus wordt vast nog beter!
Ik slik al zo'n 12 jaar 20 mg paroxetine, dat heeft heel goed geholpen, maar nu lijkt t dus helaas niet meer goed te werken tegen mijn enorme angsten. Met de huisarts al besproken om te gaan verhogen maar dat wil ze nog niet.

Nu elke dag zo'n 10 - 20 mg oxazepam, maar ik merk dat het steeds minder gaat helpen. Voel me echt hondsberoerd en doodziek van angst. Zit de hele dag te stuiteren met mijn benen en ben helemaal verkrampt, waardoor ik spierpijn heb over mijn hele lijf. Volledig doorgeslagen angst de hele dag door. Denken dat je nog maar een paar dagen/weken te leven hebt, etc. Om gek van te worden. En dan te bedenken dat het allemaal begonnen is met hartoverslagen in augustus en zorgen daarover.

Volgende week donderdag weer afspraak huisarts, maar ik wil dan zeker doorverwezen worden naar een psych.
pi_189385822
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ben vooral heel bang dat mijn toekomst uitzichtloos is
Een toekomst is nooit uitzichtloos. Er is altijd hoop, keep believin'!
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:08:06 #210
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_189386161
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 19:41 schreef Papaap het volgende:

[..]

Ik slik al zo'n 12 jaar 20 mg paroxetine, dat heeft heel goed geholpen, maar nu lijkt t dus helaas niet meer goed te werken tegen mijn enorme angsten. Met de huisarts al besproken om te gaan verhogen maar dat wil ze nog niet.

Nu elke dag zo'n 10 - 20 mg oxazepam, maar ik merk dat het steeds minder gaat helpen. Voel me echt hondsberoerd en doodziek van angst. Zit de hele dag te stuiteren met mijn benen en ben helemaal verkrampt, waardoor ik spierpijn heb over mijn hele lijf. Volledig doorgeslagen angst de hele dag door. Denken dat je nog maar een paar dagen/weken te leven hebt, etc. Om gek van te worden. En dan te bedenken dat het allemaal begonnen is met hartoverslagen in augustus en zorgen daarover.

Volgende week donderdag weer afspraak huisarts, maar ik wil dan zeker doorverwezen worden naar een psych.
Ik heb een bloeddrukverlager in de laagste dosering, (2,5 mg), te gebruiken naar behoefte. Ik had hetzelfde als jij, stress --> hoge hartslag en overslagen --> meer stress en angst --> nog meer overslagen. Waarschijnlijk is het hyperventilatie geweest, maar dat is nooit duidelijk geworden, zoals bij jou waren alle testen en onderzoeken goed.
Mijn medicijn helpt om het hart zuiniger te laten werken, zogezegd, waardoor de hartslag daalt en de overslagen verminderen. Nu, zo'n 12 jaar na die stressvolle periode heb ik nog altijd een stripje in mijn portemonnee zitten. Als ik dat niet bij me heb gaat het geheid mis. Mijn dumboveertje, noem ik het.
Ik hoop dat jij ook zoiets vindt!
Prrrrr
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:12:40 #211
80382 manny
30 is best veel
pi_189386237
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ben vooral heel bang dat mijn toekomst uitzichtloos is
de vraag kan dan zijn: hoeveel behoefte heb je aan uitzicht ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:50:05 #212
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189386903
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 08:12 schreef -Straw- het volgende:

[..]

In welk opzicht?
Een toekomst waarbij je misschien niet alles kunt doen wat je eerst voor ogen had, is nog steeds een toekomst. Het beeld wat je zelf hebt van wat je moet presteren, moet alleen wel worden bijgesteld. Anders word je diep ongelukkig.

Maar misschien zit ik ernaast.
Nee, je hebt gelijk. Maar het is een diepe val.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:56:36 #213
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189387039
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:12 schreef manny het volgende:

[..]

de vraag kan dan zijn: hoeveel behoefte heb je aan uitzicht ?
Ik wou altijd huisje boompje beestje. Een kind en hem alles kunnen geven wat ik niet had.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 20:57:02 #214
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189387046
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 19:43 schreef Papaap het volgende:

[..]

Een toekomst is nooit uitzichtloos. Er is altijd hoop, keep believin'!
Dat probeer ik ook.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:11:20 #215
80382 manny
30 is best veel
pi_189387333
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:56 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik wou altijd huisje boompje beestje. Een kind en hem alles kunnen geven wat ik niet had.
dus je wou uitzicht op een gezin als ik je goed begrijp.

en wat wil je nu ?

ik stel maar wat vragen...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:13:33 #216
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189387376
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:11 schreef manny het volgende:

[..]

dus je wou uitzicht op een gezin als ik je goed begrijp.

en wat wil je nu ?

ik stel maar wat vragen...
Mijn eigen geld verdienen, genoeg om te sparen en later een woning te kopen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:17:54 #217
80382 manny
30 is best veel
pi_189387460
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:13 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Mijn eigen geld verdienen, genoeg om te sparen en later een woning te kopen.
right on. dat klinkt als een plan, en zeker niet uitzichtloos.

lukt het een beetje dat werken en zo ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:21:46 #218
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189387526
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:17 schreef manny het volgende:

[..]

right on. dat klinkt als een plan, en zeker niet uitzichtloos.

lukt het een beetje dat werken en zo ?
Tot nu toe niet, maar ik blijf proberen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:26:50 #219
80382 manny
30 is best veel
pi_189387627
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Tot nu toe niet, maar ik blijf proberen.
proberen ?

ik lees van alles over schrijnend tekort aan mensen. wat houdt je tegen ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:29:49 #220
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189387692
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:26 schreef manny het volgende:

[..]

proberen ?

ik lees van alles over schrijnend tekort aan mensen. wat houdt je tegen ?
Ziekte en beperkingen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 21:46:55 #221
80382 manny
30 is best veel
pi_189388065
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ziekte en beperkingen.
ok. balen.

zat even topic terug te lezen, maar zie geen additionele info.

anyway: je hebt dus wel een uitzicht en een vrij concreet plan. op naar de volgende kleine stap de goede kant op.

vind het wat link tips / adviezen te geven zonder meer kennis.

good luck ! en dingen aannemen over een mogelijke toekomst en je daar dan druk over maken... klinkt niet echt als een goed idee.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:41:50 #222
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189389201
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:46 schreef manny het volgende:

[..]

ok. balen.

zat even topic terug te lezen, maar zie geen additionele info.

anyway: je hebt dus wel een uitzicht en een vrij concreet plan. op naar de volgende kleine stap de goede kant op.

vind het wat link tips / adviezen te geven zonder meer kennis.

good luck ! en dingen aannemen over een mogelijke toekomst en je daar dan druk over maken... klinkt niet echt als een goed idee.
Helaas heb ik wel een aandoening, die mij functioneren beperkt. En Nederland is niet mijn land, dat maakt het moeilijker voor mij.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189391044
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 19:48 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Waarom vind je dat je dat zou moeten zijn?
Ehm ik heb een goed leven. Vrienden. Doe hbo studie, vrij stabiel thuis.

En natuurlijk moet je gelukkig zijn met je leven. Wat voor zin heeft het anders nog?
pi_189392478
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 13:00 schreef Papaap het volgende:
Hoi allemaal, daar ben ik weer, afgelopen weken was het een ware achtbaan van beroerd voelen en ellendig zijn met veel hartoverslagen. Zit nu nog steeds dagelijks aan de oxazepam om het allemaal een beetje rustig te houden.

s'Morgens in bed wordt ik trillend wakker, mijn lichaam schiet in het begin van de dag bij het wakker worden al onmiddelijk in de stress.

Vorige week naar de cardioloog geweest, ecg gemaakt, bloeddruk gemeten, hartecho gemaakt, ziet er allemaal ok uit. Volgende week holteronderzoekje van 24 uur. Bloed geprikt in augustus, ziet er ook allemaal prima uit.

Toch kan ik niet geloven dat ik gezond ben met al die hartoverslagen (extrasystolen) en het beroerde gevoel (waarschijnlijk van angst) de hele dag. Kon gisteren amper op mijn werk blijven zitten en ben ook weer wat eerder weggegaan.

Al met al, de dagen zijn heel erg lang en moeizaam, onrustige benen (veel trillen) en continu bezig zijn met gevoel in mijn lijf. Thuis neem ik elke dag een heet bad om mijn lijf een beetje rust te geven, dat helpt dan wel eventjes maar het leven is voor mij op dit moment erg moeilijk.

Zit in een hele vervelende vicueuze cirkel en het ergste is nog dat ik het perfect kan uitleggen aan mijn omgeving maar dat ik er zelf in blijf hangen. (Hartoverslag -> zorgen maken -> ziek gevoel -> meer hartoverslagen -> meer zorgen maken -> zieker gevoel -> meer hartoverslagen). Ik kan het allemaal perfect verwoorden maar op dit moment is elke dag een living hell met veel constante angst, onwerkelijk voelen, etc.
Ik heb ook periodes gehad van hartkloppingen en eigenlijk nog steeds wel af en toe. Wat mij helpt is het accepteren en het leren vertrouwen op mijn lichaam. Zo sport ik veel (krachttraining & cardio). Als ik 10km heb hardgelopen op 80 - 90% van mijn max HR, moet ik altijd een beetje lachen om angsten voor hartkloppingen. Mocht je je hier te beroerd voor voelen, zou ik aanraden te beginnen met eenvoudige cardio als crosstrainen op 60 - 70% van je max HR. In ieder geval goed dat je een hartfilmpje etc. laat maken. Wellicht ook nog een idee om een sporttest te doen met EKG en gasmasker, wordt ook nog weleens vergoed door verzekeraar.
Daarnaast heeft, ja, daar is hij weer, mindfulness ook geholpen om hartkloppingen en andere lichamelijke ongemakkelijkheden te "erkennen". In het begin vond ik het vrij eng om stil te staan bij en bewust de ongemakken op te zoeken, maar het heeft mij enigszins geholpen.
Als laatste kan ik me voorstellen dat je specifiek voor dit probleem een coach en/of haptonoom in de arm kan nemen, waarmee je wederom actief je gevoel opzoekt en aanspreekt.

Ik ben in ieder geval de laatste weken zoet met iets heel vervelends: elke nacht rond 4 à 5 uur wakker worden en dan een uur klaarwakker zijn. Ik heb al vanaf kinds af aan slaapproblemen maar heb altijd kunnen doorslapen. Dit is misschien wel nóg vervelender. Als dit zo door gaat, misschien naar een slaapkliniek...
pi_189396420
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:08 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ik heb een bloeddrukverlager in de laagste dosering, (2,5 mg), te gebruiken naar behoefte. Ik had hetzelfde als jij, stress --> hoge hartslag en overslagen --> meer stress en angst --> nog meer overslagen. Waarschijnlijk is het hyperventilatie geweest, maar dat is nooit duidelijk geworden, zoals bij jou waren alle testen en onderzoeken goed.
Mijn medicijn helpt om het hart zuiniger te laten werken, zogezegd, waardoor de hartslag daalt en de overslagen verminderen. Nu, zo'n 12 jaar na die stressvolle periode heb ik nog altijd een stripje in mijn portemonnee zitten. Als ik dat niet bij me heb gaat het geheid mis. Mijn dumboveertje, noem ik het.
Ik hoop dat jij ook zoiets vindt!
Dank je wel voor je tips! Ik hoop het ook, mijn hartslag is in principe altijd netjes 60-90, maar de overslagen zijn het meest irritant. Net als ik weer een beetje minder angstig wordt zwepen die hartoverslagen het weer helemaal op.
pi_189396502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 06:22 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Ik heb ook periodes gehad van hartkloppingen en eigenlijk nog steeds wel af en toe. Wat mij helpt is het accepteren en het leren vertrouwen op mijn lichaam. Zo sport ik veel (krachttraining & cardio). Als ik 10km heb hardgelopen op 80 - 90% van mijn max HR, moet ik altijd een beetje lachen om angsten voor hartkloppingen. Mocht je je hier te beroerd voor voelen, zou ik aanraden te beginnen met eenvoudige cardio als crosstrainen op 60 - 70% van je max HR. In ieder geval goed dat je een hartfilmpje etc. laat maken. Wellicht ook nog een idee om een sporttest te doen met EKG en gasmasker, wordt ook nog weleens vergoed door verzekeraar.
Daarnaast heeft, ja, daar is hij weer, mindfulness ook geholpen om hartkloppingen en andere lichamelijke ongemakkelijkheden te "erkennen". In het begin vond ik het vrij eng om stil te staan bij en bewust de ongemakken op te zoeken, maar het heeft mij enigszins geholpen.
Als laatste kan ik me voorstellen dat je specifiek voor dit probleem een coach en/of haptonoom in de arm kan nemen, waarmee je wederom actief je gevoel opzoekt en aanspreekt.

Ik ben in ieder geval de laatste weken zoet met iets heel vervelends: elke nacht rond 4 à 5 uur wakker worden en dan een uur klaarwakker zijn. Ik heb al vanaf kinds af aan slaapproblemen maar heb altijd kunnen doorslapen. Dit is misschien wel nóg vervelender. Als dit zo door gaat, misschien naar een slaapkliniek...
Dank je wel, goede adviezen, heel blij dat er meer mensen zijn die hiermee hebben 'geworsteld'. Het schijnt een heel veel voorkomend probleem te zijn. Eigenlijk is het ook waanzin, ik ben 36, de kans op een hartinfarct is op mijn leeftijd betrekkelijk klein. Maar het zit toch in het koppie he, ook al roept de cardioloog dat ie niks gaat vinden en de huisarts al maanden roept dat er niets aan de hand is, het blijft een kl*tegevoel.

Heb ook een e-bike gekocht voor de beweging(ik woon in een nogal 'bergachtige' omgeving) en fiets zo'n 3 keer in de week in de avond een kilometer of 10 á 15. Dat brengt vertrouwen ook wel terug.

Wat vervelend dat je s'morgens zo vroeg wakker wordt, ik heb het ook, alleen dan rond 07:00, dat is wel een schappelijke tijd. Uitslapen lukt me niet meer zo goed sinds ik heel veel angst heb. Bij mij is in mei matige slaapapneu geconstateerd.
pi_189397195
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 14:45 schreef Papaap het volgende:

[..]

Dank je wel, goede adviezen, heel blij dat er meer mensen zijn die hiermee hebben 'geworsteld'. Het schijnt een heel veel voorkomend probleem te zijn. Eigenlijk is het ook waanzin, ik ben 36, de kans op een hartinfarct is op mijn leeftijd betrekkelijk klein. Maar het zit toch in het koppie he, ook al roept de cardioloog dat ie niks gaat vinden en de huisarts al maanden roept dat er niets aan de hand is, het blijft een kl*tegevoel.

Heb ook een e-bike gekocht voor de beweging(ik woon in een nogal 'bergachtige' omgeving) en fiets zo'n 3 keer in de week in de avond een kilometer of 10 á 15. Dat brengt vertrouwen ook wel terug.

Wat vervelend dat je s'morgens zo vroeg wakker wordt, ik heb het ook, alleen dan rond 07:00, dat is wel een schappelijke tijd. Uitslapen lukt me niet meer zo goed sinds ik heel veel angst heb. Bij mij is in mei matige slaapapneu geconstateerd.
Ik moet zeggen dat "simpele" gedrags- therapie echt enorm geholpen heeft. Maar vooral ook de artsen vertrouwen en niet zoeken op internet. De kans dat een arts een fout maakt bij moet je dan wel leren accepteren..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:37:20 #228
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189400836
Ik voel me zo slecht soms. Alsof het nooit goed gaat komen. Ben telkens moe en uitgeput, heb geen idee hoe ik het ga volhouden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189402280
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 20:37 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik voel me zo slecht soms. Alsof het nooit goed gaat komen. Ben telkens moe en uitgeput, heb geen idee hoe ik het ga volhouden.
Wat denk je nodig te hebben?
pi_189407207
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 20:37 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik voel me zo slecht soms. Alsof het nooit goed gaat komen. Ben telkens moe en uitgeput, heb geen idee hoe ik het ga volhouden.
Wat doe je om dit te veranderen/verbeteren?


Even een vraag over fluoxetine,
Ik slik het nu bijna 6 weken en hoewel mijn stemming wel echt een stuk verbeterd is, blijft de angst continue sluimeren op de achtergrond, veel spanning in mijn lijf en extreem veel kaakklemmen... wanneer zou de medicatie ook echt op de angst moeten gaan werken? Of kun je na 6 weken zeggen dat dit niet het goede middel is en tijd om over te stappen? Heb vrijdag weer controle maar was even benieuwd naar ervaringen...
S. 2014
J. 2016
pi_189407301
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:03 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Wat doe je om dit te veranderen/verbeteren?


Even een vraag over fluoxetine,
Ik slik het nu bijna 6 weken en hoewel mijn stemming wel echt een stuk verbeterd is, blijft de angst continue sluimeren op de achtergrond, veel spanning in mijn lijf en extreem veel kaakklemmen... wanneer zou de medicatie ook echt op de angst moeten gaan werken? Of kun je na 6 weken zeggen dat dit niet het goede middel is en tijd om over te stappen? Heb vrijdag weer controle maar was even benieuwd naar ervaringen...
De angst zal vast niet ineens verdwijnen.
Heb je oefeningen?
pi_189407564
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:12 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

De angst zal vast niet ineens verdwijnen.
Heb je oefeningen?
Ja.. maar ik begreep dat de angst wel beter behapbaar moest worden en in elk geval de coninue spanning zou minderen... ik slik het immers voor een paniek/angst stoornis.
S. 2014
J. 2016
pi_189407603
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ja.. maar ik begreep dat de angst wel beter behapbaar moest worden en in elk geval de coninue spanning zou minderen... ik slik het immers voor een paniek/angst stoornis.
Neem de tijd.
Nu maak je jezelf al weer zorgen..
Vraag de psych ernaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2019 08:36:40 ]
pi_189408673
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 15:53 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat "simpele" gedrags- therapie echt enorm geholpen heeft. Maar vooral ook de artsen vertrouwen en niet zoeken op internet. De kans dat een arts een fout maakt bij moet je dan wel leren accepteren..
Tja inderdaad. Ik heb inmiddels meerdere consults met 2 huisartsen, een KNO, een internist en een cardioloog achter de rug, en die vinden eigenlijk allemaal niets.

Zoeken op internet is een enorme val voor mij, ik ben daardoor echt dieper in de ellende gekomen, dat doe ik dus niet meer. Bijvoorbeeld video's kijken waarin iemand van 31 die in geuren en kleuren tot in detail vertelt dat haar een hartinfarct is overkomen.
  zondag 13 oktober 2019 @ 12:26:10 #235
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189410785
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 21:59 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Wat denk je nodig te hebben?
Een baan en meer zelfvertrouwen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 13 oktober 2019 @ 12:54:54 #236
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189411185
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:03 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Wat doe je om dit te veranderen/verbeteren?


Even een vraag over fluoxetine,
Ik slik het nu bijna 6 weken en hoewel mijn stemming wel echt een stuk verbeterd is, blijft de angst continue sluimeren op de achtergrond, veel spanning in mijn lijf en extreem veel kaakklemmen... wanneer zou de medicatie ook echt op de angst moeten gaan werken? Of kun je na 6 weken zeggen dat dit niet het goede middel is en tijd om over te stappen? Heb vrijdag weer controle maar was even benieuwd naar ervaringen...
Op dit moment veel bidden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189412212
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 12:26 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Een baan en meer zelfvertrouwen.
Wat is de baan die je zoekt?
pi_189412226
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 12:54 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Op dit moment veel bidden.
Ik vind het oprecht fijn als je daar veel kracht uit haalt maar het gaat denk ik effectief weinig veranderen, doe je iets aan sport? Sociale contacten?
S. 2014
J. 2016
pi_189412248
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ja.. maar ik begreep dat de angst wel beter behapbaar moest worden en in elk geval de coninue spanning zou minderen... ik slik het immers voor een paniek/angst stoornis.
Denk eraan dat de medicijnen je een steuntje in de rug geven, maar geen fix voor de hele angst/paniekstoornis. AD lost dus niet direct alles op, het verzacht het alleen. Dat komt omdat je met medicijnen negatieve gedachten maar in een bepaalde mate kunt sturen.

Bij mij heeft de combi AD en psych heel goed geholpen, maar ik heb er wel een jaar voor moeten knokken. Nu, 12 jaar later ben ik wel weer ingestort, maar ik heb er vertrouwen in dat therapie me gaat helpen.
  zondag 13 oktober 2019 @ 14:34:04 #240
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189412374
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:22 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik vind het oprecht fijn als je daar veel kracht uit haalt maar het gaat denk ik effectief weinig veranderen, doe je iets aan sport? Sociale contacten?
Ik heb genoeg vrienden, en heb altijd veel gesport.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 13 oktober 2019 @ 14:34:48 #241
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_189412384
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 14:21 schreef Papaap het volgende:

[..]

Wat is de baan die je zoekt?
Dat is mijn zorg. Weet niet zo goed wat bij me past.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_189413313
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:02 schreef Papaap het volgende:

[..]

Tja inderdaad. Ik heb inmiddels meerdere consults met 2 huisartsen, een KNO, een internist en een cardioloog achter de rug, en die vinden eigenlijk allemaal niets.

Zoeken op internet is een enorme val voor mij, ik ben daardoor echt dieper in de ellende gekomen, dat doe ik dus niet meer. Bijvoorbeeld video's kijken waarin iemand van 31 die in geuren en kleuren tot in detail vertelt dat haar een hartinfarct is overkomen.
Zoeken op het internet is echt dodelijk als je daar gevoelig voor bent. Ik blijf zelf ook zoeken maar door medicatie kan ik de informatie veel beter plaatsen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189418853
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 08:03 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Wat doe je om dit te veranderen/verbeteren?


Even een vraag over fluoxetine,
Ik slik het nu bijna 6 weken en hoewel mijn stemming wel echt een stuk verbeterd is, blijft de angst continue sluimeren op de achtergrond, veel spanning in mijn lijf en extreem veel kaakklemmen... wanneer zou de medicatie ook echt op de angst moeten gaan werken? Of kun je na 6 weken zeggen dat dit niet het goede middel is en tijd om over te stappen? Heb vrijdag weer controle maar was even benieuwd naar ervaringen...
Angst is bij mij altijd pas als laatste gefixed zeg maar. Heeft wel altijd eigen inzet nodig trouwens... Door eigenlijk te doen wat je eng vind. Of te gaan leven met de angst...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189419472
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 20:03 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Angst is bij mij altijd pas als laatste gefixed zeg maar. Heeft wel altijd eigen inzet nodig trouwens... Door eigenlijk te doen wat je eng vind. Of te gaan leven met de angst...
Ik doe de dingen die moeten en die ik wil ook zoveel mogelijk maar t mag wel wat minder gespannen... komt vast goed.
S. 2014
J. 2016
pi_189419743
Merken jullie dat ook als jullie wat spanning hebben dat jullie gebit (onbewust) daarop reageert? Ik ervaar soms wat spanning (kan het op zich wel handelen zonder medicijnen) en dan merk ik altijd op een gegeven moment dat ik met mijn kiezen op elkaar zit.
pi_189421450
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 20:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Merken jullie dat ook als jullie wat spanning hebben dat jullie gebit (onbewust) daarop reageert? Ik ervaar soms wat spanning (kan het op zich wel handelen zonder medicijnen) en dan merk ik altijd op een gegeven moment dat ik met mijn kiezen op elkaar zit.
Ik klem heel erg bij spanning... probeer me er echt bewust van te blijven maar dat is lastig.
S. 2014
J. 2016
pi_189421666
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2019 22:03 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik klem heel erg bij spanning... probeer me er echt bewust van te blijven maar dat is lastig.
Ja, inderdaad.

Een tijd terug zei mijn toen nog nieuwe tandarts dat hij aan mijn kiezen zag dat ik vaak knarsde. Ik wist nooit waarom hij dat zei, want ik knars gewoon niet, ook niet snachts. Misschien heeft dat klemmen een zelfde effect.
pi_189424829
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 22:13 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ja, inderdaad.

Een tijd terug zei mijn toen nog nieuwe tandarts dat hij aan mijn kiezen zag dat ik vaak knarsde. Ik wist nooit waarom hij dat zei, want ik knars gewoon niet, ook niet snachts. Misschien heeft dat klemmen een zelfde effect.
Ik merk zeker aan mijn gebit dat ik klem... volgens mij maken mn medicijnen het ook erger of ik ben mij er veel bewuster van, dat kan ook. ;)
S. 2014
J. 2016
pi_189425636
Tandarts kan een knarsplaatje oid aanmeten, dan kan je niet knarsen...
Ik doe het ook, volgens mij meer klemmen dan knarsen.
Heb zo'n plaatje wat ik vooral gebruik als ik gespannen ben en koppijn heb (van het klemmen waarschijnlijk).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189431769
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 00:44 schreef Pantroop het volgende:

[..]

Ehm ik heb een goed leven. Vrienden. Doe hbo studie, vrij stabiel thuis.

En natuurlijk moet je gelukkig zijn met je leven. Wat voor zin heeft het anders nog?
Zo bedoel ik het niet. Natuurlijk wil je gelukkig zijn. Maar meer: praat jezelf geen schuldgevoel aan dat je niet gelukkig bent ondanks dat je er objectief goed voor staat in het leven. Depressie is niet rationeel, niet logisch. Mensen kunnen alles hebben en toch ongelukkig zijn. Het is misschien makkelijker als er een duidelijke oorzaak is, en wrs is die oorzaak er wel, maar dat vergt vaak therapie om boven tafel te krijgen.
pi_189440401
Hallo Fokkers,

Zijn er hier mensen mer ervaring met venlafaxine? (voorheen Efexor)

Ik slik al 8 jaar 75mg en dat gaat goed. Door omstandigheden heb ik echter met de arts besproken of het verstandig zou zijn de dosering te verhogen.

Nu slik ik alweer 10 dagen 150mg per dag. Ik had eigenlijk in het geheel niet echt verwacht hier bijwerkingen van te hebben omdat ik het allang slik, maar die heb ik dus wel. En dan vooral angsten, waar het voor mij juist tegen bedoeld is. Is het normaal dat je ook weer bijwerkingen krijgt eerste tijd bij een ophoging?

Ik twijfel of misschien deze 150 wellicht teveel is. Dat het juist mijn angsten versterkt, of praat ik nou onzin? In ieder geval heb ik nu bijvoorbeeld elke nacht even 5 mg oxazepam nodig.
pi_189441394
Ben je van 75 naar 150 gegaan in 1 keer?
Ik vind het niet vreemd dat je bijwerkingen krijgt als je verhoogt, volgens mij is dat redelijk normaal.
Misschien heb je dat minder als je geleidelijk ophoogt... geen idee.
Maar misschien is het goed om dat te bespreken met de arts.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189442472
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 05:30 schreef HPoi het volgende:
Hallo Fokkers,

Zijn er hier mensen mer ervaring met venlafaxine? (voorheen Efexor)

Ik slik al 8 jaar 75mg en dat gaat goed. Door omstandigheden heb ik echter met de arts besproken of het verstandig zou zijn de dosering te verhogen.

Nu slik ik alweer 10 dagen 150mg per dag. Ik had eigenlijk in het geheel niet echt verwacht hier bijwerkingen van te hebben omdat ik het allang slik, maar die heb ik dus wel. En dan vooral angsten, waar het voor mij juist tegen bedoeld is. Is het normaal dat je ook weer bijwerkingen krijgt eerste tijd bij een ophoging?

Ik twijfel of misschien deze 150 wellicht teveel is. Dat het juist mijn angsten versterkt, of praat ik nou onzin? In ieder geval heb ik nu bijvoorbeeld elke nacht even 5 mg oxazepam nodig.
Bij elke ophoging kun je bijwerkingen krijgen,maar is de stap ook niet ineens heel groot? 5mg oxa klinkt mij trouwens niet als een groot probleem voor tijdelijk.
S. 2014
J. 2016
pi_189447649
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 09:15 schreef Nijna het volgende:
Ben je van 75 naar 150 gegaan in 1 keer?
Ik vind het niet vreemd dat je bijwerkingen krijgt als je verhoogt, volgens mij is dat redelijk normaal.
Misschien heb je dat minder als je geleidelijk ophoogt... geen idee.
Maar misschien is het goed om dat te bespreken met de arts.
Ja, idd in 1 keer van 75 naar 150 mg.

Ik heb dat in het verleden ook gedaan, maar toen was ik helemaal 100 procent helemaal in de wap dus daar weet ik niet veel meer van. (13 jaar geleden)

Nu werk ik gewoon en dat gaat, maar thuis is dat anders ivm situatie daar.
pi_189447692
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 10:56 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Bij elke ophoging kun je bijwerkingen krijgen,maar is de stap ook niet ineens heel groot? 5mg oxa klinkt mij trouwens niet als een groot probleem voor tijdelijk.
Ik heb eigenlijk geen idee of je dat bijvoorbeeld straffeloos een maand kan slikken (5mg per dag, is natuurlijk niet veel, maar liever slik ik het niet, maar ik heb mijn slaap nodig)
pi_189449835
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:59 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk geen idee of je dat bijvoorbeeld straffeloos een maand kan slikken (5mg per dag, is natuurlijk niet veel, maar liever slik ik het niet, maar ik heb mijn slaap nodig)
Er ontstaat snel een vorm van afhankelijkheid... ik slik t al ruim 6 weken dagelijks want mn AD vangt de spanning niet op... dus uiteindelijk zal ik moeten afbouwen maar eerst maar ingesteld raken op de AD...

Vandaag 2x een mini paniekaanval (5min) gehad... uit het niets!
S. 2014
J. 2016
pi_189450097
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:28 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Er ontstaat snel een vorm van afhankelijkheid... ik slik t al ruim 6 weken dagelijks want mn AD vangt de spanning niet op... dus uiteindelijk zal ik moeten afbouwen maar eerst maar ingesteld raken op de AD...

Vandaag 2x een mini paniekaanval (5min) gehad... uit het niets!
Ik slik het (oxazepam) nog niet zo lang. Zelfs soms een dag niet. Ben nu 11 dagen bezig met deze hogere dosering, dus ik denk dat ik daarvan in totaal 5 dagen wat oxazepam hebt geslikt. Waarvan 2 dagen 10mg en dan de andere 3 dagen 5mg. Dus ik denk dat het dan wel meevalt als ik jou zo hoor.

Sterkte met je paniekaanvallen, ik ken ze ook, ik heb ze ook gehad jaren geleden. Nu overigens geen last van, ik heb last van intrusies, welke nu dus weer opspelen en even erger worden door de verhoogde AD. Geeft geen paniek, wel soms angst.
pi_189450117
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:28 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Er ontstaat snel een vorm van afhankelijkheid... ik slik t al ruim 6 weken dagelijks want mn AD vangt de spanning niet op... dus uiteindelijk zal ik moeten afbouwen maar eerst maar ingesteld raken op de AD...

Vandaag 2x een mini paniekaanval (5min) gehad... uit het niets!
Welke AD overigens?
pi_189450145
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:48 schreef HPoi het volgende:

[..]

Welke AD overigens?
20mg fluoxetine... misschien ophogen naar 30...
S. 2014
J. 2016
pi_189450430
Bah wat extra spanning in m'n lijf sinds gisteren zonder echte aanleiding. Niet erg opzich maar wel de angst voor een volgende terugval.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189458076
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 19:09 schreef MatthijsDJ het volgende:
Bah wat extra spanning in m'n lijf sinds gisteren zonder echte aanleiding. Niet erg opzich maar wel de angst voor een volgende terugval.
Stom he dat je hoofd gelijk met je aan de haal gaat... zonder echte reden ook want iedereen is wel eend gespannen... Hoe is t nu?

ik had gisteren ineens 2 korte maar hevige paniekaanvallen uit het niks.. (zo lijkt het dan tenminste, uiteindelijk heb ik mij ws veel te druk gemaakt over mijn zoontje zijn verkoudheid.) Maar nu ben ik dus ook weer dubbel alert en 6 dubbel gespannen.... slaat nergens op.

[ Bericht 1% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 16-10-2019 08:07:35 ]
S. 2014
J. 2016
pi_189458569
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 07:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Stom he dat je hoofd gelijk met je aan de haal gaat... zonder echte reden ook want iedereen is wel eend gespannen... Hoe is t nu?

ik had gisteren ineens 2 korte maar hevige paniekaanvallen uit het niks.. (zo lijkt het dan tenminste, uiteindelijk heb ik mij ws veel te druk gemaakt over mijn zoontje zijn verkoudheid.) Maar nu ben ik dus ook weer dubbel alert en 6 dubbel gespannen.... slaat nergens op.
Als je zegt dat het nergens op slaat, ben je wel streng voor jezelf... het is wel zoals het nu is...
Maar ja dat is altijd makkelijker gezegd tegen een ander dan tegen jezelf ;).
Hopelijk kan je toch wat ontspannen weer...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189459004
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 08:42 schreef Nijna het volgende:

[..]

Als je zegt dat het nergens op slaat, ben je wel streng voor jezelf... het is wel zoals het nu is...
Maar ja dat is altijd makkelijker gezegd tegen een ander dan tegen jezelf ;).
Hopelijk kan je toch wat ontspannen weer...
Naja wat ik nergens op vind slaan is dat ik het allemaal best kan beredeneren en er "helpende" gedachtes aan kan verbinden maar ik heb zo'n, zou bijna willen zeggen trauma, na alle ziekenhuizen enz met de jongste dat ziekte en verkoudheid hier blijkbaar een enorme trigger is...

Daarbij heb ik het idee dat de hormoonbalans ook niet helpt... menstruatie en/of ovulatie hebben extra invloed op onrust geloof ik.

Maar goed een vraag die mij bezighoudt en waar jullie misschien ervaring mee hebben, heeft het zin om fluoxetine op te hogen als je et wel op reageert maar niet voldoende of is overstappen dan een betere optie?
Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts dus ga het dan wel overleggen.
S. 2014
J. 2016
pi_189460166
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 07:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Stom he dat je hoofd gelijk met je aan de haal gaat... zonder echte reden ook want iedereen is wel eend gespannen... Hoe is t nu?

ik had gisteren ineens 2 korte maar hevige paniekaanvallen uit het niks.. (zo lijkt het dan tenminste, uiteindelijk heb ik mij ws veel te druk gemaakt over mijn zoontje zijn verkoudheid.) Maar nu ben ik dus ook weer dubbel alert en 6 dubbel gespannen.... slaat nergens op.
Spanning is er nog steeds plus de focus erop. Maar ook wel een vorm van acceptatie. Als dit het is dan is het dat. Het is leefbaar en dus komt het vast wel goed.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189460917
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:16 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Naja wat ik nergens op vind slaan is dat ik het allemaal best kan beredeneren en er "helpende" gedachtes aan kan verbinden maar ik heb zo'n, zou bijna willen zeggen trauma, na alle ziekenhuizen enz met de jongste dat ziekte en verkoudheid hier blijkbaar een enorme trigger is...

Daarbij heb ik het idee dat de hormoonbalans ook niet helpt... menstruatie en/of ovulatie hebben extra invloed op onrust geloof ik.

Maar goed een vraag die mij bezighoudt en waar jullie misschien ervaring mee hebben, heeft het zin om fluoxetine op te hogen als je et wel op reageert maar niet voldoende of is overstappen dan een betere optie?
Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts dus ga het dan wel overleggen.
Zou je (tzt) niet iets kunnen met dat ziekenhuistrauma?
Die hormonen die geen gunstige invloed hebben is ontzettend herkenbaar... :{

Voor wat betreft de fluoxetine, ik heb geen idee. Heeft je huisarts daar genoeg expertise voor in huis? Mijn ervaring is dat een huisarts prima iets voor kan schrijven, maar als het niet gewoon lekker aanslaat, nog wel eens de neiging heeft om zelf door te gaan klooien...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189463450
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 11:20 schreef Nijna het volgende:

[..]

Zou je (tzt) niet iets kunnen met dat ziekenhuistrauma?
Die hormonen die geen gunstige invloed hebben is ontzettend herkenbaar... :{

Voor wat betreft de fluoxetine, ik heb geen idee. Heeft je huisarts daar genoeg expertise voor in huis? Mijn ervaring is dat een huisarts prima iets voor kan schrijven, maar als het niet gewoon lekker aanslaat, nog wel eens de neiging heeft om zelf door te gaan klooien...
Ik denk dat veel klachten nu voortkomen uit het trauma van toen maar omdat ik niet nachtenlang zwetend wakker word van ellende wordt er snel overheen gestapt ofzo...
Of de huisarts voldoende kennis heeft weet ik niet, dat merk ik vrijdag wel, we hebben n nieuwe en ze kwam wel kundig over...

Ik weet ook niet meer hoe t op en afbouwen ook alweer zit met ssri...
S. 2014
J. 2016
pi_189465334
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 13:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik denk dat veel klachten nu voortkomen uit het trauma van toen maar omdat ik niet nachtenlang zwetend wakker word van ellende wordt er snel overheen gestapt ofzo...
Of de huisarts voldoende kennis heeft weet ik niet, dat merk ik vrijdag wel, we hebben n nieuwe en ze kwam wel kundig over...

Ik weet ook niet meer hoe t op en afbouwen ook alweer zit met ssri...
Al is de huisarts nog zo goed, een psychiater is expert dus lijkt me geen kwaad als je daarvoor een doorverwijzing krijgt.

Vanavond maar is wat g schema's doen, ff weer grip erop krijgen...

Ook maar ff 0,5mg lorazepam genomen. Werkt goed voor nu ff, ff reset nodig denk ik.

Bah zie dat Radar weer eens bezig is geweest met anti-depresiva in een kwaad daglicht zetten.

[ Bericht 4% gewijzigd door MatthijsDJ op 16-10-2019 19:16:15 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189477441
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 15:05 schreef MatthijsDJ het volgende:

Bah zie dat Radar weer eens bezig is geweest met anti-depresiva in een kwaad daglicht zetten.
Ik vond het wel meevallen (met half oor geluisterd...dus wellicht wat gemist). Ik had vooral de indruk dat ze willen dat er zorgvuldiger mee omgegaan wordt. En dat het gauw offlabel wordt voorgeschreven als een soort snelle oplossing
Ik denk dat het prima is om er zorgvuldiger mee om te gaan.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189477584
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 15:05 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Al is de huisarts nog zo goed, een psychiater is expert dus lijkt me geen kwaad als je daarvoor een doorverwijzing krijgt.

Vanavond maar is wat g schema's doen, ff weer grip erop krijgen...

Ook maar ff 0,5mg lorazepam genomen. Werkt goed voor nu ff, ff reset nodig denk ik.

Bah zie dat Radar weer eens bezig is geweest met anti-depresiva in een kwaad daglicht zetten.
Mindere dagen horen erbij. Ik zit momenteel ook weer wat hoger in de oxazepam... vandaag een hoop dingen die moeten en n lijf en vooral hoofd wat daar niet in mee wil... dus dan maar even lief zijn voor mezelf. Tot zondag even doorbijten... vandaag mag de kleine trakteren op school, vanavond afsluiting kinderboekenweek op school,en zaterdag is mijn jonkie echt jarig en dus visite de hele dag... dus maar even wat liever zijn qua oxazepam de komende dagen.!
S. 2014
J. 2016
pi_189480492
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 08:56 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Mindere dagen horen erbij. Ik zit momenteel ook weer wat hoger in de oxazepam... vandaag een hoop dingen die moeten en n lijf en vooral hoofd wat daar niet in mee wil... dus dan maar even lief zijn voor mezelf. Tot zondag even doorbijten... vandaag mag de kleine trakteren op school, vanavond afsluiting kinderboekenweek op school,en zaterdag is mijn jonkie echt jarig en dus visite de hele dag... dus maar even wat liever zijn qua oxazepam de komende dagen.!
Je hebt gelijk, alleen als je alweer twee oké was is het even een tegenvaller. Maar goed in de privé sfeer wat issues nu en een flinke verkoudheid gehad hebben helpen ook niet. Dus ergens wel te verklaren dit.

Gaat vandaag al wel iets beter f
Dan gister door het gevoel maar te accepteren is het al voor 50% minder.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189480896
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:51 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alleen als je alweer twee oké was is het even een tegenvaller. Maar goed in de privé sfeer wat issues nu en een flinke verkoudheid gehad hebben helpen ook niet. Dus ergens wel te verklaren dit.

Gaat vandaag al wel iets beter f
Dan gister door het gevoel maar te accepteren is het al voor 50% minder.
Ik merk ook dat ziek zijn niet helpt op je stemming.. hier ook flink verkouden..

Knap van je dat je het kan accepteren! Dat kost mij nog heel veel moeite.. ben maar weer even van me af gaan schrijven
S. 2014
J. 2016
pi_189481113
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik merk ook dat ziek zijn niet helpt op je stemming.. hier ook flink verkouden..

Knap van je dat je het kan accepteren! Dat kost mij nog heel veel moeite.. ben maar weer even van me af gaan schrijven
Is ook moeilijk, ik probeer het gevoel er maar te laten zijn

quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 08:37 schreef Nijna het volgende:

[..]

Ik vond het wel meevallen (met half oor geluisterd...dus wellicht wat gemist). Ik had vooral de indruk dat ze willen dat er zorgvuldiger mee omgegaan wordt. En dat het gauw offlabel wordt voorgeschreven als een soort snelle oplossing
Ik denk dat het prima is om er zorgvuldiger mee om te gaan.
Ze kwamen weer met dat onderzoek dat ze eigenlijk niet veel beter werken dan placebo terwijl nieuwe onderzoeken wel degelijk bewijzen dat ze effectief zijn. Soms zelf voor milde depressies.

Maar wat denk je dat zo'n mededeling doet met iemand die aan het opbouwen is waarbij vaak de klachten eerst erger worden en zijn. Die denkt ook van "Helpt toch geen fuck". Las een verhaal van een psychiater die na een uitzending van Radar of Zembla naar iemand toe kon die gestopt was met medicatie en een zelfmoord poging had gedaan..

Nuance ontbreekt elke keer bij Radar en Zembla, ze komen met cijfers en feiten zonder enige context.

[ Bericht 49% gewijzigd door MatthijsDJ op 17-10-2019 15:05:43 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189482727
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:51 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, alleen als je alweer twee oké was is het even een tegenvaller. Maar goed in de privé sfeer wat issues nu en een flinke verkoudheid gehad hebben helpen ook niet. Dus ergens wel te verklaren dit.

Gaat vandaag al wel iets beter f
Dan gister door het gevoel maar te accepteren is het al voor 50% minder.
Fijn dat het weer iets beter gaat.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik merk ook dat ziek zijn niet helpt op je stemming.. hier ook flink verkouden..

Knap van je dat je het kan accepteren! Dat kost mij nog heel veel moeite.. ben maar weer even van me af gaan schrijven
Goed bezig, schrijven!

quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:27 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ze kwamen weer met dat onderzoek dat ze eigenlijk niet veel beter werken dan placebo terwijl nieuwe onderzoeken wel degelijk bewijzen dat ze effectief zijn. Soms zelf voor milde depressies.

Maar wat denk je dat zo'n mededeling doet met iemand die aan het opbouwen is waarbij vaak de klachten eerst erger worden en zijn. Die denkt ook van "Helpt toch geen fuck". Las een verhaal van een psychiater die na een uitzending van Radar of Zembla naar iemand toe kon die gestopt was met medicatie en een zelfmoord poging had gedaan..

Nuance ontbreekt elke keer bij Radar en Zembla, ze komen met cijfers en feiten zonder enige context.
Ik snap wel wat je bedoelt denk ik. Je zou inderdaad iemand net over een randje kunnen duwen. Ik denk als je net AD aan het opbouwen bent en je depressieve klachten eerst toenemen en je dan zoiets hoort, je inderdaad kan horen "het helpt toch niet".
Ook als dat niet persé zo bedoelt is.

Ik ben niet tegen AD, maar ik denk wel dat er zorgvuldiger voorgeschreven kan worden.
En dat is wat ik hoorde in die reportage...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189485215
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 15:20 schreef Nijna het volgende:

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik. Je zou inderdaad iemand net over een randje kunnen duwen. Ik denk als je net AD aan het opbouwen bent en je depressieve klachten eerst toenemen en je dan zoiets hoort, je inderdaad kan horen "het helpt toch niet".
Ook als dat niet persé zo bedoelt is.

Ik ben niet tegen AD, maar ik denk wel dat er zorgvuldiger voorgeschreven kan worden.
En dat is wat ik hoorde in die reportage...
Dat schijnt dus nog wel best mee te vallen, vooral omdat AD zo'n beladen onderwerp is miste ik hier opnieuw de nuance. Er mag best ook wel wat positiefs gemeld worden over AD in zo'n documentaire/ondewerp.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189494899
Na overleg met mijn huisarts ga ik vanaf morgen de fluoxetine ophogen naar 30mg. Ik reageer wel op de medicatie maar nog niet genoeg... hopenlijk gaat de ophoging zonder al te veel problemen en krijg ik eindelijk minder spanning.. ik snap en weet dat IK de paniek op moet gaan lossen maar ik mag wel n beetje minder spanning in mijn lijf verwachten... ben benieuwd.
S. 2014
J. 2016
pi_189498540
Ik heb echt een verschrikkelijke week achter de rug. Ik heb in het ziekenhuis gelegen, geen medicatie meer in huis voorlopig. En dan alsnog wanhopig zoeken of er echt niet ergens nog wat ligt

maar goed. Dat is geweest. Nu ben ik vooral moe en heel erg down. Ik heb nu elke dag iemand die me even checkt vanuit de hulpverlening. Ik doe heel erg hard mijn best om een ritme te houden, goed voor mezelf te zorgen en bezig te blijven. Alleen gemakkelijk is het niet, maar ik kom er wel

Gelukkig was mijn beste vriendin bij me al die tijd; die heeft ook even kunnen uitleggen dat ik schizofrenie heb, waardoor dit soort "ongelukjes" soms gebeuren. Al bleek dit echt kantje boord te zijn geweest. Ik kan me er niks van herinneren

Ik voel me zo leeg van binnen. Ik loop de hallucineren als een gek, stemmen die me opdracht geven en overal bang voor.

maar goed, schouders eronder en verder gaan.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189498571
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 13:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb echt een verschrikkelijke week achter de rug. Ik heb in het ziekenhuis gelegen, geen medicatie meer in huis voorlopig. En dan alsnog wanhopig zoeken of er echt niet ergens nog wat ligt

maar goed. Dat is geweest. Nu ben ik vooral moe en heel erg down. Ik heb nu elke dag iemand die me even checkt vanuit de hulpverlening. Ik doe heel erg hard mijn best om een ritme te houden, goed voor mezelf te zorgen en bezig te blijven. Alleen gemakkelijk is het niet, maar ik kom er wel

Gelukkig was mijn beste vriendin bij me al die tijd; die heeft ook even kunnen uitleggen dat ik schizofrenie heb, waardoor dit soort "ongelukjes" soms gebeuren.

Ik voel me zo leeg van binnen. Ik loop de hallucineren als een gek, stemmen die me opdracht geven en overal bang voor.

maar goed, schouders eronder en verder gaan.
Meisje toch... is de medicatie nu bij iemand in beheer?

Ik heb geen tips oid maar wil je een dikke knuffel geven :*
S. 2014
J. 2016
pi_189498601
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 13:43 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Meisje toch... is de medicatie nu bij iemand in beheer?

Ik heb geen tips oid maar wil je een dikke knuffel geven :*
Ja, krijg van de hulpverlening wat nodig is. Dus dat is veilig en meestal voel me snel weer goed als ik weer mijn draai gevonden heb. Dus schouders eronder en gaan,

Knuffels zijn heel belangrijk. Ook een knuffel voor jou :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189498636
He Child.
Je kunt het.

Blijven proberen.
pi_189500737
Lekker opgestaan, maar vanmiddag weer paniek, angst, dwang en stress. Vanavond een concert, voor de zekerheid nu maar 1mg Lorazepam en als ik daar ben nog een halfje ofzo..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189501612
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 16:06 schreef MatthijsDJ het volgende:
Lekker opgestaan, maar vanmiddag weer paniek, angst, dwang en stress. Vanavond een concert, voor de zekerheid nu maar 1mg Lorazepam en als ik daar ben nog een halfje ofzo..
Veel plezier vanavond :*
S. 2014
J. 2016
pi_189502025
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 17:08 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Veel plezier vanavond :*
Thnx lorazepam heeft iig de stress onder controle gekregen. Snap alleen niet dat het ineens minder gaat. Mss stiekem angst voor vanavond of een terugval. Volgende week moet ik naar Thunderdome, hoop dat echt te halen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189502199
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 17:38 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Thnx lorazepam heeft iig de stress onder controle gekregen. Snap alleen niet dat het ineens minder gaat. Mss stiekem angst voor vanavond of een terugval. Volgende week moet ik naar Thunderdome, hoop dat echt te halen.
Spanning doet onbewust best veel denk ik... morgen is mijn zoontje jarig, dat betekent een vol huis... daar kan ik me ook wel n btj druk om maken, key is denk ik om t hoe dan ook te doen, anders wint de angst en dat willen we niet toch!
S. 2014
J. 2016
pi_189503288
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 17:38 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Thnx lorazepam heeft iig de stress onder controle gekregen. Snap alleen niet dat het ineens minder gaat. Mss stiekem angst voor vanavond of een terugval. Volgende week moet ik naar Thunderdome, hoop dat echt te halen.
Thunderdome _O_
Lekker je ding doen daar O+
pi_189503647
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 19:01 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Thunderdome _O_
Lekker je ding doen daar O+
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 19:01 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Thunderdome _O_
Lekker je ding doen daar O+
Hoop echt daar een hoop frustratie kwijt te raken haha. Voel me al weer wat beter alleen echt als de dood voor weer een terugval.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189512877
Gelukt, wel met een Lorazepam. In het begin wat spanning maar daarna enorm naar mn zin gehad.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189513776
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 11:33 schreef MatthijsDJ het volgende:
Gelukt, wel met een Lorazepam. In het begin wat spanning maar daarna enorm naar mn zin gehad.
*O* superfijn!
S. 2014
J. 2016
pi_189514354
Fijn MatthijsDJ
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_189514601
Vandaag wel wat onrust en beetje depri. Maar ff goede afleiding zorgen. En maar voorhouden dat dit een kleine dip in het proces is..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189515807
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 17:38 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Thnx lorazepam heeft iig de stress onder controle gekregen. Snap alleen niet dat het ineens minder gaat. Mss stiekem angst voor vanavond of een terugval. Volgende week moet ik naar Thunderdome, hoop dat echt te halen.
Misschien een mindfullness cursus gaan volgen. Prima oplossing om stress onder controle te krijgen.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_189517437
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 13:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
Vandaag wel wat onrust en beetje depri. Maar ff goede afleiding zorgen. En maar voorhouden dat dit een kleine dip in het proces is..
Gewoon blijven feesten ;)
pi_189517669
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 15:15 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]

Misschien een mindfullness cursus gaan volgen. Prima oplossing om stress onder controle te krijgen.
Werkte helaas niet bij me, gamen en film/serie kijken of wat lezen werkt vaak wel. Of zoals nu 0.5mg Lorazepam. Morgen weer sporten dat doet een mens ook goed.

Probleem is dat ik nu niet echt weet waar de stress vandaan komt op het feit na dat ik bang ben voor terugval.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189517940
Het gaat hier echt heel erg slecht
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189518217
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:43 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Werkte helaas niet bij me, gamen en film/serie kijken of wat lezen werkt vaak wel. Of zoals nu 0.5mg Lorazepam. Morgen weer sporten dat doet een mens ook goed.

Probleem is dat ik nu niet echt weet waar de stress vandaan komt op het feit na dat ik bang ben voor terugval.
Sporten is altijd goed, net als dingen doen die je leuk vindt.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_189518422
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het gaat hier echt heel erg slecht
Heel veel sterkte, je hebt al laten zien hoe sterk je bent.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:26 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]

Sporten is altijd goed, net als dingen doen die je leuk vindt.
Jup, en dinsdag een afspraak met zowel psycholoog en psychiater. Kijken wat die me voor handvaten kunnen geven.

Denk er ook hard over na om te stoppen met roken, teveel invloed op m'n medicatie spiegel.

[ Bericht 0% gewijzigd door MatthijsDJ op 19-10-2019 19:10:00 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189518474
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het gaat hier echt heel erg slecht
Kop op O+
pi_189520699
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:43 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Werkte helaas niet bij me, gamen en film/serie kijken of wat lezen werkt vaak wel. Of zoals nu 0.5mg Lorazepam. Morgen weer sporten dat doet een mens ook goed.

Probleem is dat ik nu niet echt weet waar de stress vandaan komt op het feit na dat ik bang ben voor terugval.
Misschien is juist die angst wel de trigger... stomme gedachte cirkels!

Zo! Verjaardag van de kleine overleefd.... op 25mg oxazepam maar dat was gewoon nodig om het vol te houden, heel druk, veel prikkels... nu lekker herfstvakantie met de kinderen dus rust. En vandaag met 30mg begonnen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het gaat hier echt heel erg slecht
Kom op lieverd! Je bent zo sterk! Hopenlijk is er voldoende hulp voor handen voor je. :*
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:58:32 #298
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_189521845
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het gaat hier echt heel erg slecht
Vraag hulp bij de juiste mensen ook in het weekend.
pi_189530753
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het gaat hier echt heel erg slecht
Hou vol ChildoftheStars, ik ken mensen met schizofrenie uit mijn familie en ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Hang in there!
pi_189531070
Dank jullie wel lieve mensen :* Dit weekend en sinds afgelopen week komt er elke dag iemand me even checken. Dus het komt goed. En niet alleen slap ouwehoeren, maar checken of ik mezelf en mijn huis op orde houdt.
De zorg is goed en ze doen er alles aan om me thuis te houden, opnames begin ik gewoon niet meer aan, en dat is een prettige basis om op samen te werken
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189534215
O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')