abonnement Unibet Coolblue
pi_188811838
Ik weet het, het klinkt rigoreus, maar ik heb besloten om te proberen alle plastic uit het huishouden te verwijderen, geen licht opgave, merk ik. Koop bijvoorbeeld maar eens een brood bij de bakker...
Maar de Spa is voorgoed het huis uit, dan maar water. Ook geen cola meer. Het fruit en groente haal ik bij de groenteboer met papieren zakjes, of de netjes van AH.

Het valt allemaal niet mee. Douchezeep en shampoo zit ook in plastic flessen. Best lastig, maar ik doe een stap van datgene dat niet hoeft.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:18:02 #2
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_188811863
Douchezeep en shampoo af doen als datgene dat niet hoeft. :')

Ik kan me oprecht niet voorstellen hoe erg jij moet stinken.
AZ
ALKMAAR
  Spellchecker vrijdag 6 september 2019 @ 10:19:53 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188811881
Die netjes van de supermarkt? Dat is pas zooi ... moet je maar eens een netje van de sinaasappels openknippen .... en kijk eens wat daar voor micro-stukjes er op je fruit en/of je fruitschaal achterblijven.
pi_188811883
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:18 schreef Durmada het volgende:
Douchezeep en shampoo af doen als datgene dat niet hoeft. :')

Ik kan me oprecht niet voorstellen hoe erg jij moet stinken.
Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Spellchecker vrijdag 6 september 2019 @ 10:20:26 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188811885
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:18 schreef Durmada het volgende:
Douchezeep en shampoo af doen als datgene dat niet hoeft. :')

Ik kan me oprecht niet voorstellen hoe erg jij moet stinken.
Hij bedoelt dat hij dat nog wel koopt, ook al zit het in plastic :D
pi_188811900
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:19 schreef maily het volgende:
Die netjes van de supermarkt? Dat is pas zooi ... moet je maar eens een netje van de sinaasappels openknippen .... en kijk eens wat daar voor micro-stukjes er op je fruit en/of je fruitschaal achterblijven.
Ik bedoel die dingen die bij het fruit hangen, die witte van AH, die je moet kopen. Dus als ik appels koop doe ik ze daarin. Maar inderdaad, sinaasappels zitten altijd in een net voorverpakt.
Bananen kun je gewoon los meenemen, dat is geen probleem. Maar sperziebonen (vers) weer.....
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188811903
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Frisdrank hoeft helemaal geen probleem te zijn:
pi_188811912
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Frisdrank hoeft helemaal geen probleem te zijn:
[ afbeelding ]
Sinds kort drink ik alleen kraanwater. En een biertje in het weekend.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188811915
Papieren zakken zijn helemaal niet altijd beter dan plastic. Het staat of valt met de veroorzaakte vervuiling bij productie en recyclen.
pi_188811917
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Sinds kort drink ik alleen kraanwater. En een biertje in het weekend.
Jij liever dan ik, mij te eentonig.
pi_188811919
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Een ouderwets stuk zeep gebruiken. En shampoo proberen in te kopen in 20 liter jerrycans. ^O^
pi_188811936
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een ouderwets stuk zeep gebruiken. En shampoo proberen in te kopen in 20 liter jerrycans. ^O^
Gewoon 2 liter flessen van Melkmeisje nemen en overgieten in een kleinere, handzamere, fles.

Sowieso is het idee dat je helemaal zonder plastic moet leven compleet van de pot gerukt. Bewust bezig zijn en goed scheiden van afval levert net zo veel (en zo niet meer) op.
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:25:53 #13
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188811941
Mooi plan Sigaartje!

Hoe gooi jij je restafval eigenlijk weg? Dat lukt mij niet plasticvrij.

Brood kun je bij de bakker in een katoenen zak (kussensloop werkt prima) laten doen. Er zijn ook speciale broodzakken en met enige handigheid maak je zelf wat uit een oud laken.

Succes!

Edit: ik zag op youtube een gezin bezig om alles van plastic in de kliko te gooien, waarna ze 1) een heel opgeruimd huis hadden en 2) bergen praktische problemen, want handige zaken als je broodtrommel heb je misschien toch wel nodig. :D
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:27:26 #14
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188811957
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:21 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik bedoel die dingen die bij het fruit hangen, die witte van AH, die je moet kopen. Dus als ik appels koop doe ik ze daarin. Maar inderdaad, sinaasappels zitten altijd in een net voorverpakt.
Bananen kun je gewoon los meenemen, dat is geen probleem. Maar sperziebonen (vers) weer.....
Bij van die bio-winkels ligt alle groente en fruit onverpakt, kun je alles zelf in je herbruikbare zakjes doen. :Y

Tevens, lees en huiver:
https://www.welingelichte(...)papieren-zakjes.html

[ Bericht 13% gewijzigd door Zilverberk op 06-09-2019 10:41:39 ]
pi_188811999
Shampoo heb je ook in vaste vorm. Kijk maar eens bij de lush en je hebt op internet ook genoeg aanbieders. Ik vind het erg fijn iig.

Bar Le duc recycled zijn flessen dus voor bruisend water zou je die kunnen pakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 06-09-2019 10:38:31 ]
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:35:23 #16
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_188812033
En goed nieuws voor TS: cola wordt ook in glas aangeboden!
pi_188812040
ik weet niet waar je woont, maar in duitsland kun je veel frisdrank en water ook in glazen flessen kopen
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:37:10 #18
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812053
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:36 schreef gianni61 het volgende:
ik weet niet waar je woont, maar in duitsland kun je veel frisdrank en water ook in glazen flessen kopen
Is dat milieuvriendelijker? Glas is nogal zwaar ten opzichte van plastic, en kost dus meer brandstof bij vervoer. Ik vind dit soort vergelijkingen altijd lastig.
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:37:26 #19
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:35 schreef Kopiko het volgende:
En goed nieuws voor TS: cola wordt ook in glas aangeboden!
En in blik.
pi_188812122
Het gaat er om zo min mogelijk verpakking te gebruiken toch? Plastic gebruiksproducten zijn echt geen probleem. Als je er maar lang mee doet.

Rietjes zijn er van metaal en of glas, oorstaafjes zijn niet perse nodig, die kan je skippen.
Wattenschijfjes kan je maken van badstof en hergebruiken, broodzakjes van katoen of in een brooddoos etc.
pi_188812190
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:27 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Bij van die bio-winkels ligt alle groente en fruit onverpakt, kun je alles zelf in je herbruikbare zakjes doen. :Y

Tevens, lees en huiver:
https://www.welingelichte(...)papieren-zakjes.html
Nou dat weer -O-
TS je kan ook zelf shampoo maken en zeep
  vrijdag 6 september 2019 @ 10:52:21 #22
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812207
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:50 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Nou dat weer -O-
TS je kan ook zelf shampoo maken en zeep
Daarom katoenen zakjes *O*

Zelf maken levert vaak een berg aan aangebroken verpakkingen op. -O-
pi_188812260
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:52 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Daarom katoenen zakjes *O*

Zelf maken levert vaak een berg aan aangebroken verpakkingen op. -O-
Ook weer waar -O- ellende
pi_188812272
Je hebt solid shampoo en douchespul. Zonder plastic verpakking.
pi_188812294
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:35 schreef Kopiko het volgende:
En goed nieuws voor TS: cola wordt ook in glas aangeboden!
of blik.

spuit elf.
Somebody that I used to know
pi_188812326
:') je leven onnodig ingewikkeld en oncomfortabel maken
  vrijdag 6 september 2019 @ 11:01:37 #27
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812336
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:00 schreef 20100 het volgende:
:') jouw leven onnodig ingewikkeld en oncomfortabel maken
Met even nadenken lever je niks in op comfort.

Tevens hebben we maar 1 aarde. Of heb jij nog een reserve in je zolderkamer liggen? :+
pi_188812345
Tandpasta is er ook in poedervorm of als tabletjes, als je dat zou willen. Ik schrik me ook rot als ik zie hoeveel plastic (en ander verpakkingsmateriaal) wij weggooien, maar ben nog niet veel verder gekomen dan het hergebruiken van de plastic sluitclips bij het brood. Ik scheid wel het afval zoveel mogelijk, maar goed, verminderen is de volgende stap.
pi_188812486
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:01 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Met even nadenken lever je niks in op comfort.

Tevens hebben we maar 1 aarde. Of heb jij nog een reserve in je zolderkamer liggen? :+
aan 1 aarde hebben we toch genoeg? en moeilijk doen met zakjes overal meesleuren en shampoo in zeepvorm daar lever je wel in op comfort
pi_188812522
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:01 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Met even nadenken lever je niks in op comfort.

Tevens hebben we maar 1 aarde. Of heb jij nog een reserve in je zolderkamer liggen? :+
Dan is platicverbuuk verminderen maar een heel kleine druppel op de gloeiende plaat. Als je een dag 40 kilomter met de auto rijdt verbruikt je meer fossiele brandstoffen als je in een maand aan fossiel in plastic verbruikt. :D
  vrijdag 6 september 2019 @ 11:16:56 #31
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812551
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan is platicverbuuk verminderen maar een heel kleine druppel op de gloeiende plaat. Als je een dag 40 kilomter met de auto rijdt verbruikt je meer fossiele brandstoffen als je in een maand aan fossiel in plastic verbruikt. :D
Dus dan moeten we maar niks doen en toezien hoe we de aarde vervuilen? :?
  vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:41 #32
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188812555
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:11 schreef 20100 het volgende:

[..]

aan 1 aarde hebben we toch genoeg? en moeilijk doen met zakjes overal meesleuren en shampoo in zeepvorm daar lever je wel in op comfort
Zakjes meesleuren te veel werk? _O- _O- _O-

Die shampoo kan ik niet over oordelen, ik heb nog vloeibare zooi.
pi_188813164
Plasticvrij leven is idd een opgave. De eenmalige -kort gebruik plastic/verpakking is al een behoorlijke stap die tot nadenken zet.

Shampoo heb je ook in blokzeepvorm. Kijk daarvoor bij de grotere biowinkel, of dille en kamille.
ecover kun je eenmalig een handzame kleine verpakking van aanschaffen en telkens bij (laten) vullen in de winkel.
Als je verder wilt gaan kun je wassen met zogeheten wasnoten.

Je hebt katoenen zakken (voor bijv brood) en katoenen doeken die met was behandeld zijn om kaas, vleeswaar of andere verse dingen in te bewaren. Verkopen ze ook in winkels als dille en kamille of online.

Je kunt ook met bakjes van thuis naar de winkel gaan om daar dan al je kaas/vlees ed in te laten verpakken.

Je huidige tupperware kun je natuurlijk blijven gebruiken. Zolang je ze gebruikt en niet hoeft te vervangen belast je het milieu niet mee. Ook aanschaf van milieu vriendelijkere verpakkingen belast je altijd (in mindere maten) het milieu mee.
pi_188814698
Afval scheiden :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_188814766
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dus dan moeten we maar niks doen en toezien hoe we de aarde vervuilen? :?
Dan kunnen we ons beter richten op de meest vervuilende zaken ipv ons met plastic bezig te houden wat ook veel voordelen heeft qua verpakkingen. Het weegt minder als glas is beter te vormen waardoor er meer verpakkingen per vrachtwagen vervoerd kunnen worden en het is ook erg goed luchtdicht waardoor de houdbaarheid van voedsel flink langer geworden is en er dus minder weggegooid wordt. ^O^
pi_188815015
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kunnen we ons beter richten op de meest vervuilende zaken ipv ons met plastic bezig te houden wat ook veel voordelen heeft qua verpakkingen. Het weegt minder als glas is beter te vormen waardoor er meer verpakkingen per vrachtwagen vervoerd kunnen worden en het is ook erg goed luchtdicht waardoor de houdbaarheid van voedsel flink langer geworden is en er dus minder weggegooid wordt. ^O^
Plastic is een prachtig materiaal, maar het wordt tegenwoordig echt overal voor gebruikt. Helemaal als je erachter komt dat het recyclen een wassen neus is en het dus in bergen in Zuid-Oost Azië wordt gedumpt, dan is niet zo raar dat mensen willen minderen toch? Helemaal plasticvrij zijn wordt lastig, maar een blok zeep kopen in plaats van vloeibare douchegel in een plastic fles is echt geen moeite. Moet overigens wel iedereen voor zich weten. Ben het wel met je eens dat er vervuilendere dingen zijn, maar persoonlijk denk ik dat mensen zelf moeten uitmaken hoe ze wat milieuvriendelijker kunnen zijn. Zal voor de één minder plastic zijn, een ander doet de auto de deur uit en weer een ander eet wat minder vlees. Alle kleine beetjes helpen en als de groep die dit doet maar groot genoeg is heeft het best effect. Die kleine beetjes bij een grotere groep lijken mij meer zoden aan de dijk zetten dan mensen die beweren dat we opeens allemaal veganistisch moeten zijn en geen plastic meer mogen aanraken. Dat werkt alleen maar averechts en is ook heel extreem. Kortom, vind dat TS goed bezig is. ^O^
  vrijdag 6 september 2019 @ 14:35:29 #37
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188815140
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:27 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Plastic is een prachtig materiaal, maar het wordt tegenwoordig echt overal voor gebruikt. Helemaal als je erachter komt dat het recyclen een wassen neus is en het dus in bergen in Zuid-Oost Azië wordt gedumpt, dan is niet zo raar dat mensen willen minderen toch? Helemaal plasticvrij zijn wordt lastig, maar een blok zeep kopen in plaats van vloeibare douchegel in een plastic fles is echt geen moeite. Moet overigens wel iedereen voor zich weten. Ben het wel met je eens dat er vervuilendere dingen zijn, maar persoonlijk denk ik dat mensen zelf moeten uitmaken hoe ze wat milieuvriendelijker kunnen zijn. Zal voor de één minder plastic zijn, een ander doet de auto de deur uit en weer een ander eet wat minder vlees. Alle kleine beetjes helpen en als de groep die dit doet maar groot genoeg is heeft het best effect. Die kleine beetjes bij een grotere groep lijken mij meer zoden aan de dijk zetten dan mensen die beweren dat we opeens allemaal veganistisch moeten zijn en geen plastic meer mogen aanraken. Dat werkt alleen maar averechts en is ook heel extreem. Kortom, vind dat TS goed bezig is. ^O^
_O_ Ik had het niet mooier kunnen verwoorden.

Overigens is géén kinderen op de wereld zetten uiterst milieuvriendelijk. Second best is geen vlees eten.
pi_188815198
Ik eet m'n stront en drink m'n pis, verder niets. Lekker circulair.
U MAD?
pi_188815211
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:19 schreef maily het volgende:
Die netjes van de supermarkt? Dat is pas zooi ... moet je maar eens een netje van de sinaasappels openknippen .... en kijk eens wat daar voor micro-stukjes er op je fruit en/of je fruitschaal achterblijven.
Dit! Wat een kutverpakking is dat!
pi_188815225
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:07 schreef Aiciu het volgende:
Afval scheiden :')
Inzicht: buiten de prachtwijken is het heel normaal om je afval te scheiden.
pi_188815242
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Frisdrank hoeft helemaal geen probleem te zijn:
[ afbeelding ]
En waar is dat fucking ding van gemaakt??

Verder: water, koffie, thee, bier en wijn: meer heeft een mens niet nodig.
pi_188815300
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:44 schreef CarbonC het volgende:

[..]

En waar is dat fucking ding van gemaakt??

Verder: water, koffie, thee, bier en wijn: meer heeft een mens niet nodig.
Plastic natuurlijk, plastic is ook helemaal niet slecht en eigenlijk heel duurzaam, als je het maar vaak genoeg hergebruikt. En dat is precies de bedoeling van zo'n apparaat.
pi_188815396
Wat trouwens als je komkommer langer houdbaar is met een plastic verpakking... de wereld is te ingewikkeld geworden.
  vrijdag 6 september 2019 @ 14:57:10 #44
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188815410
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:55 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat trouwens als je komkommer langer houdbaar is met een plastic verpakking... de wereld is te ingewikkeld geworden.
Dat scheelt inderdaad substantieel.

Maar plastic om een paprika is dan weer nergens voor nodig.
pi_188815423
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:35 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

_O_ Ik had het niet mooier kunnen verwoorden.

Overigens is géén kinderen op de wereld zetten uiterst milieuvriendelijk. Second best is geen vlees eten.
Geen kinderen hebben is zeer milieuvriendelijk ja, maar vind het jammer dat dit vaak als argument gebruikt wordt om verder niet meer na te denken over het eigen gedrag. Zo van, ja maar ik heb geen kinderen, dus ik kan doen wat ik wil en ben altijd nog beter dan jou, jij veganistische hippie met koters! Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die geen kinderen nemen om het milieu, maar dat ze andere redenen hebben en dat het milieu er misschien wel een leuke bonus naast is (of gewoon een argument om te zeggen dat je wel milieuvriendelijk bezig bent dus, mocht iemand je ter verantwoording roepen). Maar goed, ik hoop eigenlijk vooral dat de milieudiscussie uit het extreme wordt getrokken en dat mensen worden aangespoord om zelf na te denken of ze niet ergens mee kunnen minderen, of verbeteren. Denk dat bij veel mensen de angst leeft er qua gemak en levensstandaard op achteruit te gaan en dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Hoe en wat is voor iedereen anders en ik zou zeggen vergelijk jezelf vooral met jezelf en kijk naar je eigen voortgang. Als ik mezelf vergelijk met iemand die in een zelfvoorzienende commune woont, dan ben ik ook hartstikke milieuvervuilend, maar vergeleken met een jaar gelden doe ik het echt beter en ik merk dat ik het stiekem ook heel leuk vind om wat goeds te doen.
pi_188815451
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Voor de bakker; ik heb katoenen zakken gekocht en laat daar m'n brood in doen. Bakker op de hoek doet daar niet moeilijk over.
OF zelf je brood bakken, ben je er ook vanaf.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_188815522
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:35 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

_O_ Ik had het niet mooier kunnen verwoorden.

Overigens is géén kinderen op de wereld zetten uiterst milieuvriendelijk. Second best is geen vlees eten.
Zelfdoding is dan nog een stuk milieuvriendelijker, helemaal als het volgt op een grote massamoord of een lange serie moorden op (zelfs binnen dat kader) veelverbruikende westerlingen.

Of we slaan met z'n allen even niet zo enorm door in deze belachelijke onzin. _O- :W
pi_188815626
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:44 schreef CarbonC het volgende:

[..]

En waar is dat fucking ding van gemaakt??

Verder: water, koffie, thee, bier en wijn: meer heeft een mens niet nodig.
Plastic is geen probleem voor de wereld, de hoeveelheid zinloos plastic is een probleem.
Een duurzaam apparaat, gemaakt van plastic, is miljoenen keren beter dan al die plastic wegwerpflessen die jij in je wegwerptasjes naar huis sleept.

Maar steek vooral je kop in het zand. En drink thee als alle flikkers ^O^
pi_188815642
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Er zijn ook zeep en shampoo bars
compact en kleverig.
  vrijdag 6 september 2019 @ 15:21:28 #50
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188815709
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:07 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Zelfdoding is dan nog een stuk milieuvriendelijker, helemaal als het volgt op een grote massamoord of een lange serie moorden op (zelfs binnen dat kader) veelverbruikende westerlingen.

Of we slaan met z'n allen even niet zo enorm door in deze belachelijke onzin. _O- :W
Jij kijkt liever weg?

Nietsdoen is in mijn ogen geen optie.
pi_188815743
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:27 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Bij van die bio-winkels ligt alle groente en fruit onverpakt, kun je alles zelf in je herbruikbare zakjes doen. :Y

Tevens, lees en huiver:
https://www.welingelichte(...)papieren-zakjes.html
Dus het is vooral het best als je een verpakkings/vervoermateriaal gebruikt dat je vervolgens ook hergebruikt. Picnic gebruikt om die reden ook plastic tasjes om hun boodschappen te bezorgen en daar zit statiegeld op zodat mensen de tasjes weer inleveren.

https://picnic.app/nl/tasjes#wat-voor-bioplastic-gebruiken-jullie
pi_188815753
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:21 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Jij kijkt liever weg?

Nietsdoen is in mijn ogen geen optie.
Wanneer je het hebt over geen kinderen nemen omwille van het milieu en dat voor jou een serieuze overweging is dan ben je toch wel enorm doorgeslagen, ja. Zo min mogelijk (plastic) afval genereren en niet meegaan in overconsumptie vind ik nog wel lovenswaardig al plaats ik vraagtekens bij het praktisch nut ervan. Volgens mij dient zo'n levensstijl vooral het eigen gemoed en niet heel veel meer dan dat.
  vrijdag 6 september 2019 @ 15:26:01 #53
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188815781
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:23 schreef Chia het volgende:

[..]

Dus het is vooral het best als je een verpakkings/vervoermateriaal gebruikt dat je vervolgens ook hergebruikt. Picnic gebruikt om die reden ook plastic tasjes om hun boodschappen te bezorgen en daar zit statiegeld op zodat mensen de tasjes weer inleveren.

https://picnic.app/nl/tasjes#wat-voor-bioplastic-gebruiken-jullie
Picnic recyclet de tasjes.
Ik heb het drie keer nagevraagd, kon het niet geloven.
  vrijdag 6 september 2019 @ 15:26:38 #54
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188815791
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:24 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Wanneer je het hebt over geen kinderen nemen omwille van het milieu en dat voor jou een serieuze overweging is dan ben je toch wel enorm doorgeslagen, ja. Zo min mogelijk (plastic) afval genereren en niet meegaan in overconsumptie vind ik nog wel lovenswaardig al plaats ik vraagtekens bij het praktisch nut ervan. Volgens mij dient zo'n levensstijl vooral het eigen gemoed en niet heel veel meer dan dat.
Niet zo serieus jonguh, denk om je hart.
pi_188827638
Hoe zit het met je vloerbedekking en met de isolatie van je huis!? Ook al vervangen door wol en hooi!? :)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zaterdag 7 september 2019 @ 01:29:56 #56
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_188827665
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 september 2019 01:26 schreef Puntenjager het volgende:
Hoe zit het met je vloerbedekking en met de isolatie van je huis!? Ook al vervangen door wol en hooi!? :)
Stront.
pi_188827682
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 01:29 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Stront.
Op de vloer of onder het dak gesmeerd!? :P
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zaterdag 7 september 2019 @ 01:33:17 #58
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_188827701
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 01:31 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Op de vloer of onder het dak gesmeerd!? :P
Ben geen expert maar dat kan overal toch.
pi_188827723
quote:
Op vrijdag 6 september 2019 10:15 schreef Sigaartje het volgende:
Ik weet het, het klinkt rigoreus, maar ik heb besloten om te proberen alle plastic uit het huishouden te verwijderen, geen licht opgave, merk ik. Koop bijvoorbeeld maar eens een brood bij de bakker...
Maar de Spa is voorgoed het huis uit, dan maar water. Ook geen cola meer. Het fruit en groente haal ik bij de groenteboer met papieren zakjes, of de netjes van AH.

Het valt allemaal niet mee. Douchezeep en shampoo zit ook in plastic flessen. Best lastig, maar ik doe een stap van datgene dat niet hoeft.
pi_188828429
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 september 2019 01:36 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ja ja.....
pi_188828447
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 20:13 schreef Sigaartje het volgende:
Voor de wedstrijd straks.
Duitsland - Nederland.
Straks aan de schnitzels.
zelf geplukt?

of zaten ze in plastic?
pi_188828678
AH stoomt de groente verpakt in plastic zelfs in groente. Dus die dingen die boven op het schap hangen en waar stoom wordt uitgeblazen. Heel apart.
pi_188828692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Frisdrank hoeft helemaal geen probleem te zijn:
[ afbeelding ]
Dat is nog smeriger dan Aldi troep.
pi_188828832


Kun je ook voor heel veel doeleinden gebruiken, zie https://firmahuishouden.nl/baking-soda.

Het het al eerder genoemde Lush: https://nl.lush.com/article/ga-voor-een-zero-waste-badkamer
pi_188828911
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 08:56 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Dat is nog smeriger dan Aldi troep.
:R
pi_188829760
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 september 2019 08:23 schreef FANN het volgende:

[..]

zelf geplukt?

of zaten ze in plastic?
Zeer scherp!
Ja, de slager heeft ze in plastic ingepakt. Ik denk dat ik de volgende keer een bakje meeneem
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Spellchecker zaterdag 7 september 2019 @ 10:41:48 #67
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188829773
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 10:40 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zeer scherp!
Ja, de slager heeft ze in plastic ingepakt. Ik denk dat ik de volgende keer een bakje meeneem
Gewoon meteen in de pan :D
pi_188829782
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 september 2019 01:36 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nou, ik moet eerlijk zeggen, ijsblokjes gemaakt in ijsblokbakje dit keer. In een glas water gooien en met dat hete weer beviel dat prima.
Is ook goed voor de lijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188830567
ik heb bij warm weer een fles kraanwater in de koelkast staan. Beetje siroop dr bij of wat citroen, munt, klein zomer fruit als je er smaak aan wilt.

Ff buiten het hele plastic verhaal om snap ik dat gezeul met flessenwater uit de supermarkt niet in een land waar kraanwater drinkbaar is. Voor mij part gooi je het eerst door een britta-filter heen voordat je het drinkt, koffie zet enz.

(ne keer flesje gekoeld water kopen heb ik t niet over hé).
  zaterdag 7 september 2019 @ 14:29:28 #70
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188832526
Ik heb laatst een bakje meegenomen naar de notenwinkel. De verkoopster vond het minder raar dan ik. :+
pi_188832581
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 14:29 schreef Zilverberk het volgende:
Ik heb laatst een bakje meegenomen naar de notenwinkel. De verkoopster vond het minder raar dan ik. :+
Dat geeft moed, ik ga het de volgende keer proberen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188832615
vroegaaaah begin/ half jaren 90 kan ik mij nog herinneren wanneer ik als kind mee ging met boodschappen doen deed de groentenboer de aardapellen, appels en spersiebonen gewoon los in de meegebrachte boodschappentassen. Die had zon grote ovale kom op de weegschaal en kon dat dan zo in de tas kieperen.
Eieren kon je los kopen en deed je in je meegebrachte eierdoos.

Goed kom ik best wel uit een groen gezin ;-), maar heb t idee dat dat toen heel normaal was. (netzoals pastasaus uit een poederzakje, maar dat is een ander topic).
  zaterdag 7 september 2019 @ 14:40:30 #73
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188832640
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 14:38 schreef Roosgeluk het volgende:
vroegaaaah begin/ half jaren 90 kan ik mij nog herinneren wanneer ik als kind mee ging met boodschappen doen deed de groentenboer de aardapellen, appels en spersiebonen gewoon los in de meegebrachte boodschappentassen. Die had zon grote ovale kom op de weegschaal en kon dat dan zo in de tas kieperen.
Eieren kon je los kopen en deed je in je meegebrachte eierdoos.

Goed kom ik best wel uit een groen gezin ;-), maar heb t idee dat dat toen heel normaal was. (netzoals pastasaus uit een poederzakje, maar dat is een ander topic).
Ja, de (aard)appels wel, maar de sperziebonen gingen 30 jaar geleden in een papieren zakje in mijn moeders boodschappentas.
pi_188839780
Bij de IKEA hebben ze handige glazen karaffen met een kunststof dop. Allebei kunnen ze in de vaatwasser en op die manier kun je altijd water koud hebben. Of zoals wij het doen: altijd meerdere flessen ranja.

Dus dan heb je nog wel iets plastic in huis, maar gebruik je het wel verantwoord.
pi_188839951
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Shampoo bar (Google het).
Zeep.

Die producten zijn haast het meest makkelijk uit het plastic circuit te halen.
Net als deo. Zat vervangende producten.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 7 september 2019 @ 23:03:02 #76
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188840053
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Shampoo bar (Google het).
Zeep.

Die producten zijn haast het meest makkelijk uit het plastic circuit te halen.
Net als deo. Zat vervangende producten.
Werken die vervangende producten?
pi_188840122
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 23:03 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Werken die vervangende producten?
Je lijf moet er even aan wennen maar dan werken ze wel.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 7 september 2019 @ 23:08:25 #78
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188840140
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 23:07 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Je lijf moet er even aan wennen maar dan werken ze wel.
Hoezo wennen? Irriteert t?
pi_188840337
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 23:08 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Hoezo wennen? Irriteert t?
Nee, het werkt op een andere manier. Meestal remt het de zweetproduktie niet (wat reguliere middelen wel doen) maar wel de zweetgeur.
En de eerste weken kun je daardoor meer gaan zweten, wat niet iedereen handig vindt natuurlijk.
Maar nu gaan we erg offtopic.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_188863581
Doe normaal man, terwijl jij je best doet zijn ze in de Verenigde Staten met plastiek aan het gooien
pi_188863673
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 11:16 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dus dan moeten we maar niks doen en toezien hoe we de aarde vervuilen? :?
Jij gaat thuis ook dweilen als de kraan aan de andere kant van de kamer nog open is?
  maandag 9 september 2019 @ 19:53:39 #82
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188867499
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 16:42 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Jij gaat thuis ook dweilen als de kraan aan de andere kant van de kamer nog open is?
Ik ga dan ook niet staan toekijken. :7
pi_188868687
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 19:53 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik ga dan ook niet staan toekijken. :7
Ik snap de gedachtegang. Maar het is inderdaad wel echt ene druppel op een gloeiende plaat. Zolang ze in de 5 grootste rivieren ter wereld massaal afval/plastic blijven dumpen kunnen we hier oplossen wat we willen, maar dat gaat weinig uithalen. 95% van de plasticvervuiling komt daar namelijk weg.
  maandag 9 september 2019 @ 21:46:38 #84
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188870353
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 20:50 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Ik snap de gedachtegang. Maar het is inderdaad wel echt ene druppel op een gloeiende plaat. Zolang ze in de 5 grootste rivieren ter wereld massaal afval/plastic blijven dumpen kunnen we hier oplossen wat we willen, maar dat gaat weinig uithalen. 95% van de plasticvervuiling komt daar namelijk weg.
En daarom blijf jij lekker makkelijk op je reedt zitten.

Nee, in mijn eentje ga ik de wereld niet redden, maar met jouw houding (eerst moet iemand anders in beweging komen) kom je helemáál nergens.
pi_188870456
Verbeter de wereld begin bij jezelf.
Dan ben ik maar die ene druppel op die gloeiende plaat. Maar als we met heel veel druppels zijn vormen we vanzelf een plas.

[ Bericht 0% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 09-09-2019 22:09:16 ]
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 9 september 2019 @ 21:50:13 #86
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188870496
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 21:49 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Verbeter de wereld begin bij jezelf.
.dan ben ik maar die ene druppel op die gloeiende plaat. Maar als we met heel veel druppels zijn vormen we vanzelf een plas.
Dat ja. :Y
pi_188928745
Ik let er wel een beetje op en hergebruik ook veel. Plastic bakjes enzo kopen we nooit, daar hergebruiken we bakjes uit de supermarkt voor. Een tasje voor het fruit veranderd later in een afvalzakje dat soort dingen.

Maar verbannen kan niet. Ik zit hier in mijn werkkamer achter een plastic toetsenbord en muis naar monitoren die van plastic zijn en kabels die met plastic bekleed zijn. Mijn koptelefoon is van plastic, mijn telefoon, grote delen van de pc, mijn wifiversterker, de kaften van mapjes. En dat is alleen nog maar direct om me heen. Als ik naar het raam kijk dan zie ik plastic kozijnen, de lamp is voor een deel van plastic, mijn bureaustoel.

Ga ik in mjn auto zitten dan zie ik plastic, sta ik in mijn keuken dan zie ik plastic, zit ik op de toiletpot dan zie ik plastic. Ik zou mijn complete huis moeten verbouwen en mijn auto weg moeten doen.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_188933647
Wij proberen ook ons steentje bij te dragen. Ik probeer goed op te letten of plastic wel echt nodig is.

Mijn acties van afgelopen week:
-Gekozen voor dagcreme zonder plastic omverpakking.
- Mijn boodschappentas afgegeven bij de groentekraam ipv het standaard zakje aangenomen
- Bij Lidl van die agf netjes gekocht.
- Vriend overgehaald om een broodtrommel te gaan gebruiken ipv plastic zakjes.

Als ergens papieren zakjes zijn om groente en fruit in te doen, doe ik dat ook maar al veel langer.

Doen jullie volgende week ook mee aan World Cleanup Day? https://www.worldcleanupday.nl/
Wij hebben ons aangemeld.
Spoilers!
pi_188939142
Zoals hier al eerder is opgemerkt is plastic niet de vijand. Sterker nog, zonder plastic zou klimaatverandering juist erger zijn, aangezien het onze voedselverspilling drastisch reduceert (nu is voedselverspilling mondiaal gezien ongeveer 8,5% van onze uitstoot en vertalen we voedselverspilling naar een land haar uitstoot dan zou dat land op de derde plek komen te staan).

Maar reduceren is altijd goed en ook juist nodig.
- Het makkelijkste probeer je al te doen namelijk het uitbannen van plastic tasjes voor zowel groente als boodschappen. Nu gebruik je tasjes van papier, maar die hoeven niet per se beter te zijn voor het milieu. Gebruik in plaats daarvan herbruikbare netjes. Hier een voorbeeld: (https://www.bigvwebstore.(...)n-fruitnetjes-small/) maar volgens mij verkopen Lidl en de AH ze ook wel.
- Als je een nieuwe tandenborstel nodig hebt die vervangen voor een variant gemaakt van bamboe.
- Tandpasta is te verkrijgen in poedervorm en/of tabletvorm.
- Ga naar speciaalzaken (bakker, slager etc.) met eigen Tupperware en laat ze het daar inpakken.
- De oplossing bakpoeder+azijn en eventueel citroen doet wonderen qua schoonmaak.
- blokzeep of zelf je eigen shampoo maken scheelt ook al (genoeg recepten online).
- Bijenwasfolie gebruiken in plaats van plastic vershoudfolie.
- Sowieso meer vers eten en zelf dingen koken helpt al een heel deel. Eigen chips maken, eigen pizza etc. (Diepvries = plastic).
- Vaak is kookgerei ook van plastic gemaakt die kun je dus ook inruilen voor een metalen of anders een bamboevariant (als je oude kapot zijn).
- Over het algemeen is het dus gewoon kijken wat je allemaal weggooit en thuis hebt liggen, daar een lijstje van maken en proberen te achterhalen wat vervangen kan worden.
- En je hoeft niet radicaal bezig te zijn, een colafles wordt gerecycled dus in dat opzicht eindigt het niet ergens in de stille oceaan. Het is al goed genoeg dat je je ervan bewust bent, dus alleen omdat chocola of een ander snoepgoed in plastic verpakt zit hoef je het niet te laten liggen. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker daardoor.
pi_188939300
Toevallig staat er net een stukje op Nu.nl https://www.nu.nl/weekend(...)n-naar-bijenwas.html
  zaterdag 14 september 2019 @ 10:21:30 #91
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_188939355
Ik heb van de week een 'solid' shampoo gekocht. Nu eerst nog de (plastic) fles gewone shampoo opmaken.

Overigens probeer ik eenmalig plastic te verminderen, want herbruikbaar plastic gaat vaak lang mee en dan is het natuurlijk niet zo'n groot probleem. Diepvriesbakken voorkomen het gebruik van zakjes in de vriezer.
pi_188939451
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Toevallig staat er net een stukje op Nu.nl https://www.nu.nl/weekend(...)n-naar-bijenwas.html
Leuk stukje.

Weet iemand hier waar je brood in in kunt vriezen behalve plastic?

Wij hebben trouwens een Sodastream in plaats van losse flessen bruiswater. Dat scheelt vooral de moeite om 10 flessen water per week teverslepen maar het is ook vast goed voor het milieu. In elk geval qua transportkosten.
Spoilers!
pi_188939498
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:15 schreef Sigaartje het volgende:
Ik weet het, het klinkt rigoreus, maar ik heb besloten om te proberen alle plastic uit het huishouden te verwijderen, geen licht opgave, merk ik. Koop bijvoorbeeld maar eens een brood bij de bakker...
Maar de Spa is voorgoed het huis uit, dan maar water. Ook geen cola meer. Het fruit en groente haal ik bij de groenteboer met papieren zakjes, of de netjes van AH.

Het valt allemaal niet mee. Douchezeep en shampoo zit ook in plastic flessen. Best lastig, maar ik doe een stap van datgene dat niet hoeft.
ik koop toch al jaren mijn flessen bruiswater in grote glazen flessen en mijn cola in kleine glazen flesjes. Veel lekkerder ook.
  zaterdag 14 september 2019 @ 10:34:35 #94
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188939506
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 september 2019 15:07 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Zelfdoding is dan nog een stuk milieuvriendelijker, helemaal als het volgt op een grote massamoord of een lange serie moorden op (zelfs binnen dat kader) veelverbruikende westerlingen.

Of we slaan met z'n allen even niet zo enorm door in deze belachelijke onzin. _O- :W
Nou precies zeg. Wat een idioterie lees ik hier allemaal.
pi_188939508
Wanneer gaan ze nu eens werk maken, maar dan echt commercialiseren van eetbare verpakkking? Is alleen niet zo bruikbaar bij producten als shampoo.
pi_188939670
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 14:44 schreef CarbonC het volgende:

[..]

En waar is dat fucking ding van gemaakt??

Verder: water, koffie, thee, bier en wijn: meer heeft een mens niet nodig.
melk 🙂
  zaterdag 14 september 2019 @ 10:52:38 #97
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188939683
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Leuk stukje.

Weet iemand hier waar je brood in in kunt vriezen behalve plastic?

Wij hebben trouwens een Sodastream in plaats van losse flessen bruiswater. Dat scheelt vooral de moeite om 10 flessen water per week teverslepen maar het is ook vast goed voor het milieu. In elk geval qua transportkosten.
Waarom niet vers brood eten. Kost allemaal onnodig stroom dat invriezen
pi_188939705
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:52 schreef the-eye het volgende:

[..]

Waarom niet vers brood eten. Kost allemaal onnodig stroom dat invriezen
Omdat de bakker niet elke dag open is.

Ik ben nu mijn boodschappenlijstje aan het maken maar het vermijden van plastic is daar natuurlijk ook weer lastig. Maar goed, ik zie ook de noodzaak niet van volledig plasticvrij leven. Ik wil gewoon beter opletten dat ik geen onnodig plastic gebruik.
Spoilers!
  zaterdag 14 september 2019 @ 10:58:17 #99
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188939720
quote:
1s.gif Op maandag 9 september 2019 21:49 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Verbeter de wereld begin bij jezelf.
Dan ben ik maar die ene druppel op die gloeiende plaat. Maar als we met heel veel druppels zijn vormen we vanzelf een plas.
Maar je wintersport waar je zo'n 1000km voor rijdt en je daar voor tegen de berg op laat trekken, wat niet alleen brandstof kost maar ook de natuur kapot maakt, laat je niet schieten. :')
Je doet je boterham in een papieren zakje en poetst met een bamboe tandenborstel dus je redt de wereld :')
Wie houd je nu voor de gek?
pi_188939723
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat frisdrank niet hoeft. Van douche en shampoo kom ik nooit af. Probleem is ook dat de slager het vlees in plastic verpakt. Het brood van de bakker zit ook in plastic.
Er zijn shampoobars, zeepbars, deodorant zonder plastic, bamboetandenborstels...

Als je brood bij de bakker haalt kun je ook zelf een katoenen broodzak meenemen en vragen of ze het daarin willen doen ipv in het plastic.

Kijk anders ook even hier: https://www.miisha.nl/
  Spellchecker zaterdag 14 september 2019 @ 11:12:32 #101
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188940020
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:33 schreef wodca het volgende:

[..]

ik koop toch al jaren mijn flessen bruiswater in grote glazen flessen en mijn cola in kleine glazen flesjes. Veel lekkerder ook.
Waarom geen grote (glazen)flessen frisdrank, of drink je het daar te weinig voor?

Geeft geen extra plastic soep, klopt...
Maar al eens bedacht dat het transport van al die bakken met kleine lege glazen flesjes en het schoonmaken daarvan ook milieu belastend is?
pi_188940683
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:58 schreef Elvi het volgende:

[..]

Er zijn shampoobars, zeepbars, deodorant zonder plastic, bamboetandenborstels...

Als je brood bij de bakker haalt kun je ook zelf een katoenen broodzak meenemen en vragen of ze het daarin willen doen ipv in het plastic.

Kijk anders ook even hier: https://www.miisha.nl/
al die zooi kopen ze groot in bij https://www.aliexpress.com en als je iets bij aliexpress koopt
dan zijn de verpakkingen niet écht mileu vriendelijk, ik wil niet cynisch zijn... maar je ziet er
weinig mee op...

waarschijnlijk of eigenlijk kan je wel zeggen dat aliexpress zo groot geworden is door
kindarbeid.

https://www.rd.nl/vandaag(...)n-goedkoop-1.1370949


Een hippe donsjas voor 11 euro, telefoonhoesjes voor nog geen euro en een siliconen bakvorm voor 35 eurocent. We hebben het hier niet over de aanbiedingen van de Action, maar over het aanbod van een Chinese webwinkel. Als klap op de vuurpijl wordt alles gratis thuisbezorgd. Mensen vallen er massaal voor. Tegelijkertijd voelt iedereen aan dat hier iets niet klopt. Maar wat?

Nederlanders kopen vaker spullen bij goedkope Chinese webwinkels. Vertrouwde webwinkels als bol.com, Wehkamp en Coolblue zijn nog altijd vele malen populairder, maar voelen steeds nadrukkelijker de hete adem van de Chinezen in de nek. Taobao, Deal Extreme, Miniinthebox en vooral AliExpress concurreren met ongekend lage prijzen.


https://www.aliexpress.co(...)5,searchweb201603_52



Eco Friendly Reusable Food Wraps Sustainable Plastic Free Food Storage Organic Beeswax Wrap Cling Wrap Replacement for Sandwich

US $1.33 - 2.34US $1.82 - 3.21-27%

https://www.aliexpress.co(...)afs&switch_new_app=y

en dat is maar één voorbeeldje....

https://www.miisha.nl/col(...)kosnoot-afwasborstel

KOKOSNOOT AFWASBORSTEL



https://www.aliexpress.com/i/32879537525.html



dus tja ik weet niet hoor.... als je het teveel hebt, kan je het ook bij miisha kopen dat dan weer
wel.......

of bij Bol.com dat kan ook...

https://www.bol.com/nl/p/(...)08121170/?country=BE

pi_188940721
:{

Ik geef nog eens een tip :{w
pi_188940754
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:22 schreef Elvi het volgende:
:{

Ik geef nog eens een tip :{w
ja sorry :@ maar je bedoelde het goed .... maar ja.... ik kan er ook niets aan doen...

het is wel waar...
pi_188940774
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:25 schreef FANN het volgende:

[..]

ja sorry :@ maar je bedoelde het goed .... maar ja.... ik kan er ook niets aan doen...

het is wel waar...
Oh dus je weet 100% zeker dat miisha inkoopt bij AliExpres? Je hebt contact met ze gehad over de leveranciers?

Overigens was die webwinkel maar een voorbeeld hoor, om aan te geven dat er andere opties zijn.
  Spellchecker zaterdag 14 september 2019 @ 12:28:14 #107
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188940792
Misschien tijd voor een topic waar al die "aanbiedingen" eens beter bekeken worden ....
Leuk hoor, als je het voor "geen drol" uit China kunt laten komen. En "die boot vaart toch wel".
pi_188940799
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:26 schreef Elvi het volgende:

[..]

Oh dus je weet 100% zeker dat miisha inkoopt bij AliExpres? Je hebt contact met ze gehad over de leveranciers?

Overigens was die webwinkel maar een voorbeeld hoor, om aan te geven dat er andere opties zijn.
oké... nou ja ik wilde ook maar een voorbeeldje geven...

ik wilde je niet aanvallen ofzo......
pi_188940807
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 11:20 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

Waarom geen grote (glazen)flessen frisdrank, of drink je het daar te weinig voor?
Geeft geen extra plastic soep, klopt...
Maar al eens bedacht dat het transport van al die bakken met kleine lege glazen flesjes en het schoonmaken daarvan ook milieu belastend is?
is zo ja. Maar de prik ontsnapt idd bij te grote flessen aangezien ik alleen woon.
pi_188940816
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:28 schreef maily het volgende:
Misschien tijd voor een topic waar al die "aanbiedingen" eens beter bekeken worden ....
Leuk hoor, als je het voor "geen drol" uit China kunt laten komen. En "die boot vaart toch wel".
Die boot vaart toch :Y dat bedoel ik........
  Spellchecker zaterdag 14 september 2019 @ 12:31:19 #111
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188940828
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:30 schreef FANN het volgende:

[..]

Die boot vaart toch :Y dat bedoel ik........
:D
pi_188940836
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:31 schreef maily het volgende:

[..]

:D
:P :+
  zaterdag 14 september 2019 @ 12:32:59 #113
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188940854
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 10:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Sinds kort drink ik alleen kraanwater. En een biertje in het weekend.
Een blikje bier of een flesje?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188940862
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:18 schreef FANN het volgende:
lange post
Als ik niet wist dat je hier al lang post zou ik denken dat je een spammer was :D

Waar is @Sigaartje trouwens gebleven? Je zou denken dat hij interesse zou houden in zijn eigen topic.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_188940878
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:33 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Als ik niet wist dat je hier al lang post zou ik denken dat je een spammer was :D

Waar is @:Sigaartje trouwens gebleven? Je zou denken dat hij interessezou houden in zijn eigen topic.
Die is een sigaar aan het roken denk ik :+
  Spellchecker zaterdag 14 september 2019 @ 12:41:40 #116
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188940959
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:33 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Als ik niet wist dat je hier al lang post zou ik denken dat je een spammer was :D

Waar is @:Sigaartje trouwens gebleven? Je zou denken dat hij interesse zou houden in zijn eigen topic.
Culinaire foto's maken.
Plasticvrij shoppen.
pi_188941028
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Leuk stukje.

Weet iemand hier waar je brood in in kunt vriezen behalve plastic?


Je zou grote ziplockzakjes kunnen gebruiken en die na gebruik uitschudden en/of uitspoelen, of anders gewoon porties in diepvriesbakjes. Dus toch plastic, maar dan geen wegwerpplastic. Ik heb hier ergens ook papieren boterhamzakjes liggen, geen idee of je die ook in de diepvries zou kunnen gebruiken eigenlijk, of je brood niet alsnog heel erg uitdroogt dan.

Waar mogelijk probeer ik wegwerpplastic nogmaals te gebruiken, maar dat lukt helaas nog veel te weinig. Bakjes van ijs en van de chinees worden bewaarbakjes, doosjes van Ferrero Rocher van mijn schoonmoeder heb ik gebruikt als ladeverdelers, de zakken van brood worden als boterhamzakje hergebruikt, plastic flesjes gaan in de vaatwasser en worden tig keer hergebruikt.
pi_188941051
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:29 schreef FANN het volgende:

[..]

oké... nou ja ik wilde ook maar een voorbeeldje geven...

ik wilde je niet aanvallen ofzo......
Ik vond het een prima post met duidelijke voorbeelden
pi_188941099
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:49 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Ik vond het een prima post met duidelijke voorbeelden
thanks... helaas is het waar... je kan beter dingen herbruiken zoals jij dat doet, i.p.v. die dure
''hippe'' dingen gaan kopen. het is goed bedoeld maar eigenlijk wordt de vervuiling er alleen
maar slechter op, plus kinderarbeid.....

ik zou er graag iets over positiefs zeggen voor Elvi, maar het is nu eenmaal zo...
pi_188941178
Toen de eerste chinese restaurants in Nederland verschenen ging men er met een eigen pan naartoe. Dat heb ik dan niet meegemaakt, maar wel dat we in de jaren 80 met eigen pannen naar de snackbar gingen voor frietjes en pindasaus en stoofvlees
pi_188941186
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:18 schreef FANN het volgende:

[..]

al die zooi kopen ze groot in bij https://www.aliexpress.com en als je iets bij aliexpress koopt
dan zijn de verpakkingen niet écht mileu vriendelijk, ik wil niet cynisch zijn... maar je ziet er
weinig mee op...

waarschijnlijk of eigenlijk kan je wel zeggen dat aliexpress zo groot geworden is door
kindarbeid.

https://www.rd.nl/vandaag(...)n-goedkoop-1.1370949


Een hippe donsjas voor 11 euro, telefoonhoesjes voor nog geen euro en een siliconen bakvorm voor 35 eurocent. We hebben het hier niet over de aanbiedingen van de Action, maar over het aanbod van een Chinese webwinkel. Als klap op de vuurpijl wordt alles gratis thuisbezorgd. Mensen vallen er massaal voor. Tegelijkertijd voelt iedereen aan dat hier iets niet klopt. Maar wat?

Nederlanders kopen vaker spullen bij goedkope Chinese webwinkels. Vertrouwde webwinkels als bol.com, Wehkamp en Coolblue zijn nog altijd vele malen populairder, maar voelen steeds nadrukkelijker de hete adem van de Chinezen in de nek. Taobao, Deal Extreme, Miniinthebox en vooral AliExpress concurreren met ongekend lage prijzen.


https://www.aliexpress.co(...)5,searchweb201603_52

[ afbeelding ]

Eco Friendly Reusable Food Wraps Sustainable Plastic Free Food Storage Organic Beeswax Wrap Cling Wrap Replacement for Sandwich

US $1.33 - 2.34US $1.82 - 3.21-27%

https://www.aliexpress.co(...)afs&switch_new_app=y

en dat is maar één voorbeeldje....

https://www.miisha.nl/col(...)kosnoot-afwasborstel

KOKOSNOOT AFWASBORSTEL

[ afbeelding ]

https://www.aliexpress.com/i/32879537525.html

[ afbeelding ]

dus tja ik weet niet hoor.... als je het teveel hebt, kan je het ook bij miisha kopen dat dan weer
wel.......

of bij Bol.com dat kan ook...

https://www.bol.com/nl/p/(...)08121170/?country=BE

[ afbeelding ]
Ik denk bij het lezen van deze post alleen maar "wat leuk, dat wil ik".
Tap tap tap
pi_188941292
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:47 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Je zou grote ziplockzakjes kunnen gebruiken en die na gebruik uitschudden en/of uitspoelen, of anders gewoon porties in diepvriesbakjes. Dus toch plastic, maar dan geen wegwerpplastic. Ik heb hier ergens ook papieren boterhamzakjes liggen, geen idee of je die ook in de diepvries zou kunnen gebruiken eigenlijk, of je brood niet alsnog heel erg uitdroogt dan.

Waar mogelijk probeer ik wegwerpplastic nogmaals te gebruiken, maar dat lukt helaas nog veel te weinig. Bakjes van ijs en van de chinees worden bewaarbakjes, doosjes van Ferrero Rocher van mijn schoonmoeder heb ik gebruikt als ladeverdelers, de zakken van brood worden als boterhamzakje hergebruikt, plastic flesjes gaan in de vaatwasser en worden tig keer hergebruikt.
Ik vries mijn brood in, zonder porties te maken. Ik doe er wel een extra plastic zak om, vanwege het uitdrogen (hergebruik van h&m tasjes die ik blijf gebruikt tot ze echt stuk zijn) en vis er elke ochtend x boterhammen uit die ik die dag ga eten.

Je moet je brood niet in de vriezer proppen. Dan zitten de sneetjes echt in elkaar gevroren. (ben ervaringsdeskundige :Y )

Het langdurig gebruiken/vaatwassen van eenmalig gebruik petflesjes schijnt niet goed te zijn voor je gezondheid.

Ik koop hier ook wel eens ne keer een gekoeld flesje drinken, maar over het algemeen neem ik mijn herbruikbaar flesje mee voor water.
pi_188941335
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:12 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

Ik vries mijn brood in, zonder porties te maken. Ik doe er wel een extra plastic zak om, vanwege het uitdrogen (hergebruik van h&m tasjes die ik blijf gebruikt tot ze echt stuk zijn) en vis er elke ochtend x boterhammen uit die ik die dag ga eten.

Je moet je brood niet in de vriezer proppen. Dan zitten de sneetjes echt in elkaar gevroren. (ben ervaringsdeskundige :Y )
Ik vries brood gewoon in zijn plastic zak in, maar Lucky Strike haalt brood zonder plastic zak. Ik heb er nog nooit een extra zak omheen gedaan.
pi_188941384
Nu lees ik t pas goed :-)

Idd brood zonder zak kopen vriest lastig in in zak ;-)
pi_188941716
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik denk bij het lezen van deze post alleen maar "wat leuk, dat wil ik".
jij wil graag een KOKOSNOOT AFWASBORSTEL ?

Ja dat lijkt ook heel handig :+

hier kan je uitkiezen

https://www.google.com/se(...)67j0l3.738364.739418..742561...0.0..0.100.294.3j1......0....1..gws-wiz-img.VEbqoHw4qfU

helaas ik ben pas jarig geweest, maar volgend jaar vraag ik er eentje voor mijn verjaardag O+
pi_188942276
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:29 schreef FANN het volgende:

[..]

oké... nou ja ik wilde ook maar een voorbeeldje geven...

ik wilde je niet aanvallen ofzo......
In het artikel wat jij quote gaat het over de consument. Dus de particulier. Nergens gaat het over winkels die Ali als groothandel gebruiken. Uit het niets beschuldig je een webwinkel ervan spullen bij Ali in te kopen die gemaakt zijn door kinderarbeid.

Ik vind het een bijzondere sprong.

Maar mocht iemand interesse hebben in shampoo zonder plastic, dan raad ik Werfzeep aan. Komt niet uit China, is niet door kinderen gemaakt, maar komt gewoon uit Utrecht.
pi_188946689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 14:33 schreef Elvi het volgende:

[..]

In het artikel wat jij quote gaat het over de consument. Dus de particulier. Nergens gaat het over winkels die Ali als groothandel gebruiken. Uit het niets beschuldig je een webwinkel ervan spullen bij Ali in te kopen die gemaakt zijn door kinderarbeid.

Ik vind het een bijzondere sprong.

Maar mocht iemand interesse hebben in shampoo zonder plastic, dan raad ik Werfzeep aan. Komt niet uit China, is niet door kinderen gemaakt, maar komt gewoon uit Utrecht.
eh....

Nogmaals ik wilde je niet aanvallen....
Het lijken me heel lekkere zeepjes en ik geloof direct dat de zeepjes in Nederland zijn gemaakt. Leuke verpakking ook... leuk om te krijgen én leuk om cadeau te geven. :Y



Maar... de ingrediënten komen NIET allemaal uit Nederland, écht niet.. dat kan namelijk
niet...kijk maar naar de ingrediënten lijst...

laten we voor de zekerheid dat een andere webwinkel nemen die dezelfde zeep verkoop.

https://www.zepig.nl/product/16/werfzeep/kruidenzeep

Gebruik: De shampoo is te gebruiken door het stuk zeep over je haar te wrijven, dit levert lekker veel schuim op.

Geur: Eucalyptus en lavendel

Inhoud: 100g

Merk: Werfzeep (NL)

Ingrediënten: Kokos, olijf, neem, cacaoboter, karitéboter, water, lavendel, eucalyptus, korianderzaad, cajeput,pepermunt, wortelzaad, castorolie, heidehoning, sodium cocoate, sodium olivate, aqua, sodium neemate,sodium cocoa butterate, sodium shea butterate, aroma, ricinus communis oil, mel, linalool, limonene, geraniol

Ik zal niet álle Ingrediënten opzoeken voor je maar laten we naar de eerste kijken...

1. Kokos.
Waar de kokosnoot zijn oorsprong heeft liggen is niet bekend, maar kokospalmen gedijen vooral goed in tropische gebieden, waar ze volop groeien. Onze kokosnoten komen vooral uit Ivoorkust helaas hebben wij geen Kokospalmen in Nederland... nog niet in ieder geval ..
maar je weet het nooit met die klimaatveranderingen :+

2. Olijf.
De olijf is de vrucht van de olijfboom (Olea europaea), een boom van de olijffamilie(Oleaceae).
Het geslacht Olea telt ongeveer 20 soorten met een groot verspreidingsgebied, voornamelijk in de Oude Wereld. De olijf zelf wordt gegeten en uit de pit en het vruchtvlees wordt olijfolie gewonnen. De olijf is traditioneel en ook vandaag de dag nog een van de belangrijkste landbouwproducten van onder andere de landen rond de Middellandse Zee.

Je hebt wel Olijfkwekerijen in Nederland hoor, dat dat weer wel...

bijvoorbeeld hier https://boomnl.nl/over-ons/

dit staat er....

Het assortiment bomen zoals dat te zien is op BoomNL, is ook voorradig ons depot.
Wanneer een ‘hardloper’ niet voorradig is, wordt dit binnen 10 dagen aangevuld door onze leveranciers uit Italië en eigen kwekerij in Spanje. Ontdek meer over onze eigen kwekerij.
Contactgegevens BoomNL


Dus waar ze de olijfolie van hebben dat weet ik niet, als ik in ondernemer zou zijn zou ik het
inGriekenland kopen, in grote hoeveelheden dat zou goedkoper zijn, dénk ik...
maar wie ben ik? :D

3. Cacaoboter
Cacaoboter is het vet dat van nature voorkomt in de cacaoboon.
De cacaoboom (Theobroma cacao) is een boom die wordt geteeld in landen rond de evenaar, en levert cacaobonen, waarvan onder meer chocolade wordt gemaakt.



Maar goed, de haarzeep van Werfzeep is:
Vegan - Palmolie vrij - Cruelty free

Dat dan weer wel, ik heb twee Runderhartkleppen kan ik niets aan doen, ik was niet in de positie dat ik kon kiezen want het werd voor me beslist... en aangezien ik Vegetariër ben is dat natuurlijk best wel een ''leukegrap'' :D

Maar ik wilde alleen maar zeggen... De werkelijkheid is niet wat ze lijkt ):O

Waar is die Klote Sigaar, laat die het maar uitleggen ofzo... :')

p.s. waar om al die vraag tekentjes daar tussen staan weet ik ook niet

waarschijnlijk omdat is stukjes gekopiëerd heb, en nogmaals... je bedoeling is goed...
maar business is business (8>

Olijfoliezeep bijvoorbeeld kan je al kopen vanaf een euro ofzo... af en toe heeft kruidvat aanbiedingen maar soms ook wel bij de action of de Lidl 100 % natuurlijk...

ik krijg het trouwens van niks van een Griekse neef :@ :D

en nu ga ik eten :*

enne... het lijkt me écht wel lekker zeepjes trouwens dat dan weer wel O+

[ Bericht 0% gewijzigd door FANN op 14-09-2019 20:26:22 ]
pi_188946747
Zit die zeep nou godverdomme in een plastic fles of niet? Daar ging het toch om?
pi_188946812
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:23 schreef Elvi het volgende:
Zit die zeep nou godverdomme in een plastic fles of niet? Daar ging het toch om?
:D

weet ik veel :')
pi_188946823
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:27 schreef FANN het volgende:

[..]

:D

weet ik veel :')
:')

Ja daar gaat dit topic over. Zie bijvoorbeeld de TT.
  zaterdag 14 september 2019 @ 20:30:10 #131
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_188946853
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:27 schreef FANN het volgende:

[..]

:D

weet ik veel :')
Jezus :')
pi_188946862
pi_188946868
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:23 schreef Elvi het volgende:
Zit die zeep nou godverdomme in een plastic fles of niet? Daar ging het toch om?
:D !
Tap tap tap
pi_188946884
Weet je...
Al die puntjes...
Kosten ook weer energie en stroom...
Denk aan de server...
En aan m'n bloeddruk...
Tap tap tap
pi_188946972
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:30 schreef Elvi het volgende:
[ afbeelding ]
nou ja al je vriendinnetjes uit de relatie SC komt al te hulp, dus no worries :*

ik ga eten O+
pi_188946994
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:23 schreef Elvi het volgende:
Zit die zeep nou godverdomme in een plastic fles of niet? Daar ging het toch om?
De kokos, olijven en cacaoboter worden gekocht bij AliExpress. :{w
pi_188947024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:37 schreef FANN het volgende:

[..]

nou ja al je vriendinnetjes uit de relatie SC komt al te hulp, dus no worries :*

ik ga eten O+
Ik had dit topic gewoon nog in mijn AT staan omdat ik hier eerder heb gereageerd. Zie post #52. :W
pi_188947085
En de andere 2 zijn gewoon mijn real life vriendinnetjes hoor.
  zaterdag 14 september 2019 @ 20:44:29 #139
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188947095
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:20 schreef FANN het volgende:

[..]

eh....

Nogmaals ik wilde je niet aanvallen....
Het lijken me heel lekkere zeepjes en ik geloof direct dat de zeepjes in Nederland zijn gemaakt. Leuke verpakking ook... leuk om te krijgen én leuk om cadeau te geven. :Y

[ afbeelding ]

Maar... de ingrediënten komen NIET allemaal uit Nederland, écht niet.. dat kan namelijk
niet...kijk maar naar de ingrediënten lijst...

laten we voor de zekerheid dat een andere webwinkel nemen die dezelfde zeep verkoop.

https://www.zepig.nl/product/16/werfzeep/kruidenzeep

Gebruik: De shampoo is te gebruiken door het stuk zeep over je haar te wrijven, dit levert lekker veel schuim op.

Geur: Eucalyptus en lavendel

Inhoud: 100g

Merk: Werfzeep (NL)

Ingrediënten: Kokos, olijf, neem, cacaoboter, karitéboter, water, lavendel, eucalyptus, korianderzaad, cajeput,pepermunt, wortelzaad, castorolie, heidehoning, sodium cocoate, sodium olivate, aqua, sodium neemate,sodium cocoa butterate, sodium shea butterate, aroma, ricinus communis oil, mel, linalool, limonene, geraniol

Ik zal niet álle Ingrediënten opzoeken voor je maar laten we naar de eerste kijken...

1. Kokos.
Waar de kokosnoot zijn oorsprong heeft liggen is niet bekend, maar kokospalmen gedijen vooral goed in tropische gebieden, waar ze volop groeien. Onze kokosnoten komen vooral uit Ivoorkust helaas hebben wij geen Kokospalmen in Nederland... nog niet in ieder geval ..
maar je weet het nooit met die klimaatveranderingen :+

2. Olijf.
De olijf is de vrucht van de olijfboom (Olea europaea), een boom van de olijffamilie(Oleaceae).
Het geslacht Olea telt ongeveer 20 soorten met een groot verspreidingsgebied, voornamelijk in de Oude Wereld. De olijf zelf wordt gegeten en uit de pit en het vruchtvlees wordt olijfolie gewonnen. De olijf is traditioneel en ook vandaag de dag nog een van de belangrijkste landbouwproducten van onder andere de landen rond de Middellandse Zee.

Je hebt wel Olijfkwekerijen in Nederland hoor, dat dat weer wel...

bijvoorbeeld hier https://boomnl.nl/over-ons/

dit staat er....

Het assortiment bomen zoals dat te zien is op BoomNL, is ook voorradig ons depot.
Wanneer een ‘hardloper’ niet voorradig is, wordt dit binnen 10 dagen aangevuld door onze leveranciers uit Italië en eigen kwekerij in Spanje. Ontdek meer over onze eigen kwekerij.
Contactgegevens BoomNL


Dus waar ze de olijfolie van hebben dat weet ik niet, als ik in ondernemer zou zijn zou ik het
inGriekenland kopen, in grote hoeveelheden dat zou goedkoper zijn, dénk ik...
maar wie ben ik? :D

3. Cacaoboter
Cacaoboter is het vet dat van nature voorkomt in de cacaoboon.
De cacaoboom (Theobroma cacao) is een boom die wordt geteeld in landen rond de evenaar, en levert cacaobonen, waarvan onder meer chocolade wordt gemaakt.

[ afbeelding ]

Maar goed, de haarzeep van Werfzeep is:
Vegan - Palmolie vrij - Cruelty free

Dat dan weer wel, ik heb twee Runderhartkleppen kan ik niets aan doen, ik was niet in de positie dat ik kon kiezen want het werd voor me beslist... en aangezien ik Vegetariër ben is dat natuurlijk best wel een ''leukegrap'' :D

Maar ik wilde alleen maar zeggen... De werkelijkheid is niet wat ze lijkt ):O

Waar is die Klote Sigaar, laat die het maar uitleggen ofzo... :')

p.s. waar om al die vraag tekentjes daar tussen staan weet ik ook niet

waarschijnlijk omdat is stukjes gekopiëerd heb, en nogmaals... je bedoeling is goed...
maar business is business (8>

Olijfoliezeep bijvoorbeeld kan je al kopen vanaf een euro ofzo... af en toe heeft kruidvat aanbiedingen maar soms ook wel bij de action of de Lidl 100 % natuurlijk...

ik krijg het trouwens van niks van een Griekse neef :@ :D

en nu ga ik eten :*

enne... het lijkt me écht wel lekker zeepjes trouwens dat dan weer wel O+
Tl;dr
And so is the past
pi_188947187
quote:
16s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:44 schreef Elvi het volgende:
En de andere 2 zijn gewoon mijn real life vriendinnetjes hoor.
Ja ik volg alle topics waar jij in post.
Tap tap tap
pi_188954131
Goed sorteren is minstens even belangrijk. Je moet eens weten wat er allemaal gemaakt wordt van plastieken flacons. Houdt die dingen uit het restafval.

Wie weet wat er eigenlijk zoal gemaakt wordt van die zachte plastiek?
pi_188967444
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:23 schreef Elvi het volgende:
Zit die zeep nou godverdomme in een plastic fles of niet?
Tokkie gespot.
pi_188967996
Besef dat het gebruik van plastic op zichzelf niet echt een issue is milieutechnisch. Zo lang je het niet in de natuur gooit (wat een groot deel van de wereldbevolking helaas wèl doet) is er weinig aan de hand.

Zie mijn schrijfsel in een ander topic =>

Ze maken er vooral plastic 'hout' mee. Balken en palen waar normaal hout voor wordt gebruikt. Het probleem is dat de verschillende soorten plastic nauwelijks aan elkaar hechten en alleen in gigantisch dikke balken blijft de zaak genoeg aan elkaar plakken om nog enige mechanische sterkte te krijgen. Iets dunwandigs als een electronicabehuizing kun je vergeten.

Het is veel beter om het plastic gewoon te verbranden in 1 van onze moderne en schone afvalverbrandingsovens. Dan wek je er electriciteit mee op. Net zoals we met fosiele brandstoffen doen. Namelijk verbranden om er energie mee te maken.
Als we nou 1% van die aardolie of aardgas gebruiken om kwalitatief goed plastic te maken, dan kan precies die 1% die dan mist bij de energieproductie opgevangen worden door afvalplastic (plastic heeft ruwweg dezelfde verbrandingswaarde (energie-inhoud) als de aardolie waarvan het gemaakt is). Plastic is dan gewoon brandstof die tijdelijk even een andere functie heeft.
Tegen de tijd dat we het verbruik van fosiele brandstoffen met meer dan 99% verlaagt hebben en er dus die ene 1% voor plastic er niet meer uit weg te nemen is moeten we maar gaan nadenken over recyclen. Of gewoon accepteren dat we een heel klein beetje aardolie blijven gebruiken voor de productie van plastic.

Overigens wordt het meeste plastic nog steeds verbrand. Ook een heel groot deel van het gescheiden opgehaalde en dus voor recycling bedoelde plastic. Gewoonweg omdat het te vervuild is en niet bekend is wat voor soort plastic het is.

Wat ik wèl een elegante oplossing vond is het mengen met asfalt. Daar maakt het nauwelijks uit dat het gerecycld plastic een onsamenhangende kleverige bende blijft. Dat is min of meer de bedoeling van asfalt. Grind met een kleverige zooi (bitumen nu) mengen zodat je niet over een grindpad rijdt maar over een normale weg zonder wegschietende steentjes.


R&P / Het zonde vinden om dingen weg te gooien.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zondag 6 oktober 2019 @ 20:01:25 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189304147
Ik ben nu de BBC serie 'War on Plastic with Hugh and Anita' aan het kijken (niet legaal).
Ze onderzoeken gedrag van Britten, gaan de straat op met diverse acties en spreken bedrijven en politici aan. Maar het meest shockerende vond ik nog het bezoek aan Maleisië waar enorme bergen plastic gedumpt worden op ongereguleerde locaties :X

Ik ga nog maar eens kijken wat ik hier in ons huishouden kan veranderen.
Spoilers!
  zondag 6 oktober 2019 @ 20:55:41 #145
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189305380
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2019 00:53 schreef Puntenjager het volgende:
Besef dat het gebruik van plastic op zichzelf niet echt een issue is milieutechnisch. Zo lang je het niet in de natuur gooit (wat een groot deel van de wereldbevolking helaas wèl doet) is er weinig aan de hand.

Zie mijn schrijfsel in een ander topic =>
* Zilverberk heeft verhaal weggeknipt, lees maar in de link.

R&P / Het zonde vinden om dingen weg te gooien.
Dank voor de link.

On topic, ik heb een draagbare koffiebeker met dop gekocht en zo al in een week tijd meerdere wegwerpbekertjes bespaard. :s) Nu maar hopen dat ik die mok nergens laat staan.

[ Bericht 13% gewijzigd door Zilverberk op 06-10-2019 21:05:32 ]
  zondag 6 oktober 2019 @ 21:30:28 #146
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_189306287
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 20:55 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dank voor de link.

On topic, ik heb een draagbare koffiebeker met dop gekocht en zo al in een week tijd meerdere wegwerpbekertjes bespaard. :s) Nu maar hopen dat ik die mok nergens laat staan.
Wel leuk dat je over een herbruikbare persoonlijke koffiebeker noemt (Ik neem aan dat je dat bedoelt met "draagbaar" :D )

Het idee om wegwerpkoffiebekertjes in kantoren te vervangen door persoonlijke mokken bestaat al heel lang is ook al heel vaak ingevoerd. Echter uit studies is gebleken dat die mokken uiteindelijk slechter zijn voor het milieu dan plastic wegwerpbekertjes.
Die mokken moet je namelijk afwassen. Vaak met zeep en liefst ook met warm water anders wordt ie niet schoon. De zeep, het watergebruik en het energiegebruik bij elkaar zijn milieuververvuilender dan een wegwerpbekertje.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_189306437
Nee hoor. Als je hem op een goeie manier afwast, dus zuinig etc is de belasting even zwaar. En je hoeft je mok toch niet elke keer af te wassen? Ik heb ook een meeneem beker en die was ik thuis weer af dus de hele dag met 1 beker
  zondag 6 oktober 2019 @ 21:48:42 #148
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_189306576
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 21:38 schreef Allures het volgende:
Nee hoor. Als je hem op een goeie manier afwast, dus zuinig etc is de belasting even zwaar. En je hoeft je mok toch niet elke keer af te wassen? Ik heb ook een meeneem beker en die was ik thuis weer af dus de hele dag met 1 beker
Ah, jij hebt er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan!?
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_189309650
Hoe kom je aan toiletpapier?
pi_189309911
quote:
13s.gif Op zondag 6 oktober 2019 21:48 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Ah, jij hebt er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan!?
Nee even opgezocht. Makkelijk genoeg te vinden online
pi_189309933
Zitten jullie hier te irriteren? :')
Vakman pur sang
pi_189310075
Welke schoonmaakdoekjes zijn minder microplastic-afgevend? Gele microvezeldoekjes lijken mij een boosdoener, gooien jullie die in de wasmachine? Is microvezel beter? Wat is het beste?
pi_189310092
Ik heb microvezel doekjes. Ik draai eens in de twee weken ofzo een schoonmaak doekjes was. Maar microvezel doekjes zullen denk ik niet heel goed voor het milieu zijn. Maar die eke vaatdoekjes gooi ik na twee dagen weg. Dus weet niet wat nou slechter is.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 7 oktober 2019 @ 10:03:32 #154
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189310896
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 08:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb microvezel doekjes. Ik draai eens in de twee weken ofzo een schoonmaak doekjes was. Maar microvezel doekjes zullen denk ik niet heel goed voor het milieu zijn. Maar die eke vaatdoekjes gooi ik na twee dagen weg. Dus weet niet wat nou slechter is.
Microvezel neemt wel veel beter vuil op, maakt beter schoon en je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig.

Die gele doekjes zijn toch viscose? Dat is geen plastic
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_189312963
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 10:03 schreef Molo het volgende:

[..]

Microvezel neemt wel veel beter vuil op, maakt beter schoon en je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig.

Die gele doekjes zijn toch viscose? Dat is geen plastic
Mooi, als ik die gele viscosedoekjes in de wasmachine gooi komen er dus geen nare vezels vanaf? Volgens mij gooien veel mensen die dingen weg maar ik gooi ze wel in de wasmachine.
  maandag 7 oktober 2019 @ 12:38:39 #156
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189312979
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 12:37 schreef jakosi het volgende:

[..]

Mooi, als ik die gele viscosedoekjes in de wasmachine gooi komen er dus geen nare vezels vanaf? Volgens mij gooien veel mensen die dingen weg maar ik gooi ze wel in de wasmachine.
Komen zat vezels vanaf maar geen plastic bij mijn weten

Gooien mensen die weg? Ik was ze altijd keer of honderd, tot de gaten er in vallen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_189312995
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 12:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Komen zat vezels vanaf maar geen plastic bij mijn weten

Gooien mensen die weg? Ik was ze altijd keer of honderd, tot de gaten er in vallen.
Volgens mij wel, ik was ze ook.
  Spellchecker maandag 7 oktober 2019 @ 13:04:12 #158
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189313350
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 12:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Komen zat vezels vanaf maar geen plastic bij mijn weten

Gooien mensen die weg? Ik was ze altijd keer of honderd, tot de gaten er in vallen.
Ik ook. En met gaten erin zijn ze nog goed genoeg voor een vuil klusje (vensterbanken buiten bv) en dan weggooien.
pi_189314509
gewoon geen kinderen uitpoepen, heeft veel meer impact op de planeet dan geen plastiek tasjes te gebruiken
  maandag 7 oktober 2019 @ 15:21:20 #160
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189315310
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2019 12:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Komen zat vezels vanaf maar geen plastic bij mijn weten

Gooien mensen die weg? Ik was ze altijd keer of honderd, tot de gaten er in vallen.
Geen plastic inderdaad. Ik was ze ook tot het echt niet meer gaat en dan nog 1 vuil klusje. Van was ik begrijp van die docuserie die ik kijk is er eigenlijk geen stof die wel ok is. Wol en katoen hebben weer andere bezwaren. Er wordt meer heil gezien in de ontwikkeling van andere materialen.

Over de Noordpool:
quote:
In alle ijskernen ontdekten de onderzoekers piepkleine synthetische deeltjes. Per kubieke meter ijs werden 38 tot 234 synthetische deeltjes aangetroffen (ter vergelijking: in delen van de Stille Oceaan gaat het om 0.12 deeltjes per kubieke meter water). Meestal ging het om viscose (54 procent), maar ook polyester (21 procent), stukjes nylon (16 procent) en polypropyleen (3 procent) zaten in het ijs gevangen. “Viscose is geen plastic, maar we hebben het in onze resultaten meegenomen, omdat het een door mensen gemaakte semi-synthetische stof is die een significant deel van de synthetische microdeeltjes die we in de mariene omgeving aantreffen, uitmaakt.”
Bron: https://www.scientias.nl/(...)op-als-zeeijs-smelt/
Spoilers!
  maandag 7 oktober 2019 @ 19:42:52 #161
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189319534
quote:
14s.gif Op zondag 6 oktober 2019 21:30 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Wel leuk dat je over een herbruikbare persoonlijke koffiebeker noemt (Ik neem aan dat je dat bedoelt met "draagbaar" :D )

Het idee om wegwerpkoffiebekertjes in kantoren te vervangen door persoonlijke mokken bestaat al heel lang is ook al heel vaak ingevoerd. Echter uit studies is gebleken dat die mokken uiteindelijk slechter zijn voor het milieu dan plastic wegwerpbekertjes.
Die mokken moet je namelijk afwassen. Vaak met zeep en liefst ook met warm water anders wordt ie niet schoon. De zeep, het watergebruik en het energiegebruik bij elkaar zijn milieuververvuilender dan een wegwerpbekertje.
Een stenen mok had ik al, maar als ik die meeneem heb ik kans op breuk en op vlekken in mijn tas. Dat is dus niet draagbaar. :+
Ik denk dat ik het beter had kunnen beschrijven als een (semi) onbreekbare, afsluitbare, herbruikbare mok. :Y

Ik was de mok niet na ieder gebruik af onder de lopende hete kraan met afwasmiddel (onder die omstandigheden is een plastic bekertje beter), maar spoel hem met een kleine hoeveelheid koud water af. 2-3 keer per week draait hij een rondje mee in de (volle) vaatwasser.

Had jij dat tamelijk absurde onderzoek zelf al eens gelezen, eigenlijk? :P

quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 08:36 schreef jakosi het volgende:
Welke schoonmaakdoekjes zijn minder microplastic-afgevend? Gele microvezeldoekjes lijken mij een boosdoener, gooien jullie die in de wasmachine? Is microvezel beter? Wat is het beste?
Ik gebruik katoenen vaatdoekjes of borstels van natuurlijk materiaal.
pi_189472363
Leven zonder plastic wordt erg lastig mijn doel is wel minder plastic.

Ben begonnen in de keuken omdat die makkelijk is door het hebben van een moestuin. Veel groenten kweek ik zelf dus geen plastic daar.Fruit uit de supermarkt kies ik op basis van locatie (lokaal gekweekt) en verpakking (geen plastic). Vlees helaas met plastic.
Brood bak ik zelf, meel koop ik alleen in papier. Ik verpak het in katoenen broodzakken. Gaan als ik lui ben ook mee naar de bakker.

Daarna ben ik een rondje badkamer, shampoo wordt vervangen voor vaste shampoo net als de conditioner maar eerst opmaken wat ik in huis heb.
Douchegel wordt zeep.
Wegwerpscheermesjes is een mes geworden met echte scheermesjes.

Schoonmaakmiddelen ik ben aan het vervangen, antikalk vervangen door azijn. Allesreiniger door groene zeep (zuiniger in gebruik en dus minder plastic).

In Amersfoort zit gelukkig ook nog een winkel waar ik zelf mijn verpakkingen mee toe kan nemen om zelf te vullen. Zij verkopen, thee, granen, koffie en schoonmaakmiddelen.

Voor onderweg zit er in mijn tas een opvouwbeker en opvouwbestek.

Is het moeilijk wat ik doe? Nee.
Is het meer werk? Nee maar je moet wel nadenken

Hopelijk maakt mijn druppel met de druppels die al genoemd zijn een plasje. :)
pi_189477309
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 21:31 schreef Oceanonix het volgende:
Leven zonder plastic wordt erg lastig mijn doel is wel minder plastic.

Ben begonnen in de keuken omdat die makkelijk is door het hebben van een moestuin. Veel groenten kweek ik zelf dus geen plastic daar.Fruit uit de supermarkt kies ik op basis van locatie (lokaal gekweekt) en verpakking (geen plastic). Vlees helaas met plastic.
Brood bak ik zelf, meel koop ik alleen in papier. Ik verpak het in katoenen broodzakken. Gaan als ik lui ben ook mee naar de bakker.

Daarna ben ik een rondje badkamer, shampoo wordt vervangen voor vaste shampoo net als de conditioner maar eerst opmaken wat ik in huis heb.
Douchegel wordt zeep.
Wegwerpscheermesjes is een mes geworden met echte scheermesjes.

Schoonmaakmiddelen ik ben aan het vervangen, antikalk vervangen door azijn. Allesreiniger door groene zeep (zuiniger in gebruik en dus minder plastic).

In Amersfoort zit gelukkig ook nog een winkel waar ik zelf mijn verpakkingen mee toe kan nemen om zelf te vullen. Zij verkopen, thee, granen, koffie en schoonmaakmiddelen.

Voor onderweg zit er in mijn tas een opvouwbeker en opvouwbestek.

Is het moeilijk wat ik doe? Nee.
Is het meer werk? Nee maar je moet wel nadenken

Hopelijk maakt mijn druppel met de druppels die al genoemd zijn een plasje. :)
Ben benieuwd of jij een fijne conditioner in vaste vorm gevonden krijg. Die ik heb geprobeerd deden niet zo veel voor mijn haar.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189488502
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 08:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ben benieuwd of jij een fijne conditioner in vaste vorm gevonden krijg. Die ik heb geprobeerd deden niet zo veel voor mijn haar.
Ik heb ze zelf gemaakt met de spullen en recept van jojoli. Ja dat is verpakt in plastic maar altijd nog minder als een zootje flessen conditioner.

Ik gebruik het al op vakantie en na sport (toilettas is al vrij van vloeistoffen en daardoor veel plastic) en het werkt op mijn lange haar beter als de flessen conditioner.
pi_190149650
Het gaat best goed met het minderen met plastic hier. Ik gebruik veel meer bakjes dan zakjes. Ik gebruik trouw mijn meegebrachte netjes voor groenten ipv plastic zakjes. Ik heb ook grootverpakkingen geconcentreerd wasmiddel gekocht. Die schenk ik over in kleinere flessen. Dat scheelt toch weer iets.
Spoilers!
  woensdag 27 november 2019 @ 17:41:24 #166
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190153884
Goed bezig @Lucky_Strike.

Ik heb gisteren mijn vloeibare shampoo ingeruild voor een blok shampoo. Vandaag compliment van een collega dat mijn haar zo goed zat. :D

En de afsluitbare, kunsstof koffiemok gaat inmiddels elke dag mee. Ik weiger wegwerpbekertjes ondertussen, dat gaat ook prima.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')