abonnement Unibet Coolblue
pi_188579891
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188579904
Ik heb de moestuin dit jaar als verloren beschouwd. Eerst was er een grote overstroming. Daarna werd ik ziek en is het flink gaan woekeren in mijn moestuin. De kas stond vol met een soort genetisch gemuteerd supergras:



Vandaag moest ik een ingreep ondergaan en hebben lieve mensen in mijn tuin gewerkt. Ze hebben onder andere de kas wat leger gemaakt. En wat zag ik toen?



Komkommers!



Watermeloenen!

Er stond zelfs nog wat paprika (niet op de foto gezet). Bizar dat het allemaal maar is gaan groeien. Het is nog steeds een zootje en volgens mij hebben de planten te weinig ruimte, maar ik weet nu wel dat het een geschikte plek is voor een moestuin.

Oh, en de druif die ik niet lang geleden heb geplant is ook enorm aan het woekeren. Ik moet even bedenken wat ik daarmee ga doen, want als-ie zo doorgaat krijgen de andere planten straks geen licht meer in de kas.



[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 23-08-2019 15:36:29 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188584855
Wat een toffe verrassing :D

Ik heb verrassingspepertjes. Ik ben benieuwd of ik er nog achter kan komen wat het zijn. Absoluut geen cayenne, zoals ik ze gelabeld had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-08-2019 22:00:31 ]
Spoilers!
pi_188712367


Mijn tomatenplantjes staan er nog mooi bij al zeg ik het zelf. De achterste 3 zijn gewone tomaten, de voorste 2 cherrytomaten.

De achterste 3 stopte uit zichzelf al met groeien een tijdje geleden. De voorste 2 bleven maar doorgroeien. Met pijn in mijn hart toch maar getopt.

Ook een vraag: Die linkse, vanuit de kijker gezien, aan de voorkant... moet ik daar wat mee doen?

Blad weg knippen aan de onderkant of zo?

Ik wil het eigenlijk niet want hij staat er zo mooi bij. Zoveel groen nog op dit tijdstip van het jaar. Je hebt ook wel eens jaren dat je omstreeks dit tijdstip hoopt dat er nog groene blaadjes aan je plant groeien omdat het meeste rot, geel en verdord is.

De bovenste 4 "trosjes" van de 10, van die ene bestaan alleen maar uit bloemetjes. Moet ik hem nog verder lager toppen?

Aan de andere kant: die daar rechts van staat, daarvan groeien de tomaatjes aan het bovenste takje als paddenstoelen uit de grond. Heb dus ook al weer spijt dat ik die getopt hebt.
pi_188712553
Al het blad wegknippen tot de trossen die volgroeid zijn lees ik wel eens. Ik ben daar een beetje huiverig voor want voordat je het weet sterft al je blad af en hoop je dat er nog een groen blaadje aangroeit...en krijg je spijt dat je gezond groen blad weggeknipt hebt .
pi_188717634
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 20:36 schreef Braindead2000 het volgende:
Al het blad wegknippen tot de trossen die volgroeid zijn lees ik wel eens. Ik ben daar een beetje huiverig voor want voordat je het weet sterft al je blad af en hoop je dat er nog een groen blaadje aangroeit...en krijg je spijt dat je gezond groen blad weggeknipt hebt .
Om het overzichtelijk te houden knip ik de eerste 30/40cm aan blad vanaf de bodem weg.
Daarna gaat het om en om (dus eentje laten staan, eentje wegknippen)
Werkt prima :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_188997316
Ik heb vanmiddag de eerste wortels en pastinaken geoogst :)

Spoilers!
pi_189681757
Ons seizoen zit er weer op. De kassen zijn afgebroken, alle potten staan in de schuur. Afgelopen weekend zijn de laatste aardappels gerooid. Er staan nu alleen nog 4 speciekuipen in de tuin: 2x pastinaak, 1x wortel en 1x lente-ui. In een hoek staan de aardbeen en blauwe bessen. Het is een kale boel maar ook wel lekker opgeruimd.

Ik heb het nog niet eerder zo groots aangepakt als afgelopen jaar. Ik had ongeveer 80 potten en kuipen staan. Uiteraard was niet alles een succes. 100% Van de bladgroenten is mislukt vanwege de verkeerde standplaats en te weinig water. De mais- en pompoenoogst is mislukt. Ik heb nauwelijks kruiden in leven kunnen houden.
Daarentegen heb ik bergen aardappels, tomaten, aubergines, tomatillos en augurken kunnen oogsten. De cayennepeperopbrengst was enorm maar ze waren niet pittig en hadden nauwelijks vruchtvlees.

Veel zaad is niet opgekomen omdat bijna al mijn zaad al jaren over de datum is. Ik begon dit jaar met 197 soorten en heb nu nog 153 soorten over. Veel zaden waren niet meer kiemkrachtig, sommige soorten zijn nu gewoon op.

We zijn alweer aan het plannen voor de tuin voor volgend jaar. Als alles volgens plan verloopt (kleine kans :P), hebben we volgend jaar 15-20 moestuinbakken van 100*120cm, een beginnende fruitboomgaard en een fruitkooi.
Spoilers!
pi_189683162
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 21:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vanmiddag de eerste wortels en pastinaken geoogst :)

[ afbeelding ]
O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_189684230
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 12:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ons seizoen zit er weer op. De kassen zijn afgebroken, alle potten staan in de schuur. Afgelopen weekend zijn de laatste aardappels gerooid. Er staan nu alleen nog 4 speciekuipen in de tuin: 2x pastinaak, 1x wortel en 1x lente-ui. In een hoek staan de aardbeen en blauwe bessen. Het is een kale boel maar ook wel lekker opgeruimd.

Ik heb het nog niet eerder zo groots aangepakt als afgelopen jaar. Ik had ongeveer 80 potten en kuipen staan. Uiteraard was niet alles een succes. 100% Van de bladgroenten is mislukt vanwege de verkeerde standplaats en te weinig water. De mais- en pompoenoogst is mislukt. Ik heb nauwelijks kruiden in leven kunnen houden.
Daarentegen heb ik bergen aardappels, tomaten, aubergines, tomatillos en augurken kunnen oogsten. De cayennepeperopbrengst was enorm maar ze waren niet pittig en hadden nauwelijks vruchtvlees.

Veel zaad is niet opgekomen omdat bijna al mijn zaad al jaren over de datum is. Ik begon dit jaar met 197 soorten en heb nu nog 153 soorten over. Veel zaden waren niet meer kiemkrachtig, sommige soorten zijn nu gewoon op.

We zijn alweer aan het plannen voor de tuin voor volgend jaar. Als alles volgens plan verloopt (kleine kans :P), hebben we volgend jaar 15-20 moestuinbakken van 100*120cm, een beginnende fruitboomgaard en een fruitkooi.
Wat apart dat de pepers niet pittig waren. En jammer van dat zaad. Nooit geweten dat daar een houdbaarheidsdatum aan vast zat.

En _O_ voor de plannen
We have far more in common than that which devides us..
pi_189684534
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 14:49 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Wat apart dat de pepers niet pittig waren. En jammer van dat zaad. Nooit geweten dat daar een houdbaarheidsdatum aan vast zat.

En _O_ voor de plannen
Er is ook genoeg opgekomen van zaad dar een tht 2012 had dus het zegt niet alles. Maar het meeste zaad verliest wel kiemkracht mer de loop der jaren. Ik had 160 zakjes zaad van een nicht gekregen die de tuinierdrang was verloren dus het is wel zonde maar niet voor mijn portemonnee ;)
Spoilers!
pi_189684691
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 15:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Er is ook genoeg opgekomen van zaad dar een tht 2012 had dus het zegt niet alles. Maar het meeste zaad verliest wel kiemkracht mer de loop der jaren. Ik had 160 zakjes zaad van een nicht gekregen die de tuinierdrang was verloren dus het is wel zonde maar niet voor mijn portemonnee ;)
Zou het daar dan ook aan liggen dat de smaak van de pepers achteruit is gegaan?
We have far more in common than that which devides us..
pi_189684830
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 15:22 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Zou het daar dan ook aan liggen dat de smaak van de pepers achteruit is gegaan?
Nee want die zaadjes heb ik toevallig dit jaar bij Lidl gekocht :D
Spoilers!
pi_189685122
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 15:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Nee want die zaadjes heb ik toevallig dit jaar bij Lidl gekocht :D
_O-
We have far more in common than that which devides us..
pi_189687988
Mijn Turkse krulpepers zijn ook hartstikke mild! Wel lekker :D
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_190111313
Vorige maand voor het eerst knoflookteentjes in potten gepland. Ben benieuwd of dat wat gaat worden. Er schieten al sprietjes boven de grond uit, het begin is er.

Die potten staat nu in de open lucht. Kan ze ook onder een afdakje plaatsen. Wat is beter?
pi_190535286
Ik heb net alvast wat zaden bij detuinschuur.be gekocht. Zij verzenden met kortingscode 'FB' gratis een zakje. Ik vind dit initiatief wel tof dus ik heb gelijk een grotere bestelling gedaan. Ik heb wat kruiden, pepers, paprika's, stamslabonen en Oost Insdische Kers besteld.
Spoilers!
pi_190717908
Ik heb vandaag de zaden van de Tuinschuur ontvangen. Perfect geregeld, ziet er goed uit.

Afgelopen week heb ik eindelijk mijn lijst van de combinatieteelt afgemaakt. Ik was er vorig jaar al aan begonnen maar kreeg het niet af voor het seizoen losbarstte.
Er komen komend jaar 18 moestuinbakken van 1m bij 1,25m en een klein kasje.
Ik moet nu alleen nog werken aan de lijst voor de eetbare vaste planten. En we moeten iets verzinnen voor de beregening. Het is nog niet duidelijk hoe we dat aan gaan pakken.
Spoilers!
pi_190718789
Goed planmatig bezig!
Ik bedenk meestal ineens dat het tijd is om iets voor te zaaien en heb dan uiteindelijk veel te veel/weinig planten voor de ruimte die ik eigenlijk heb :')
pi_190719232
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2019 21:08 schreef Hupje het volgende:
Goed planmatig bezig!
Ik bedenk meestal ineens dat het tijd is om iets voor te zaaien en heb dan uiteindelijk veel te veel/weinig planten voor de ruimte die ik eigenlijk heb :')
Been there, done that :D
Spoilers!
pi_190730562
Ik kweek dit komend jaar alles met led lampen op zolder.
Fijner voor vrouwlief (alles in de huiskamer vind ze eigenlijk niet fijn)

Ben benieuwd met 16 uur licht!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_190893408
Deze week mijn boerenkool geoogst en geen enkele rups gevonden. Normaal vind ik ze altijd. Kan dit door het weer komen, of heb ik ze gemist en lagen ze op mijn bord?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator maandag 6 januari 2020 @ 19:33:44 #23
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190908419
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Deze week mijn boerenkool geoogst en geen enkele rups gevonden. Normaal vind ik ze altijd. Kan dit door het weer komen, of heb ik ze gemist en lagen ze op mijn bord?
De winter is niet echt de tijd voor rupsen, lijkt me. Toch net iets te koud. (Hoewel het natuurlijk tot nu toe een vrij milde winter is)
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator maandag 6 januari 2020 @ 19:36:36 #24
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190908475
In deze tijd van het jaar vind ik het heerlijk om op YouTube filmpjes te kijken over moestuinieren. Soort van compensatiegedrag denk ik? :+ Anyhow, dit kanaal https://www.youtube.com/channel/UCB1J6siDdmhwah7q0O2WJBg van Charles Dowding vind ik erg tof. Vertelt duidelijk en rustig en heeft mooie beelden. Om zen van te worden. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_190910040
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 19:36 schreef ijs_beer het volgende:
In deze tijd van het jaar vind ik het heerlijk om op YouTube filmpjes te kijken over moestuinieren. Soort van compensatiegedrag denk ik? :+ Anyhow, dit kanaal https://www.youtube.com/channel/UCB1J6siDdmhwah7q0O2WJBg van Charles Dowding vind ik erg tof. Vertelt duidelijk en rustig en heeft mooie beelden. Om zen van te worden. :P
Daar heb ik vandaag ook een stuk of 5 filmpjes van gezien. Ik ga morgen weer verder. Compensatie inderdaad :Y
Spoilers!
pi_190925044
Hoi mensen. O+ Ik heb geen moestuin, al is mijn tuin op dit moment wel flink omgeploegd. Maar over twee weken komt de nieuwe tuin, of nouja, de tegels, verlichting etc. Planten moeten we nog uitzoeken.

Mooie planten zijn tof, mooie planten die ook nog eens eetbaar zijn, zijn nog toffer. Aangezien ik daar geen verstand van heb, gaf Lucky_Strike mij de tip het hier eens te vragen. Hebben jullie misschien leuke ideeën?

Misschien wel goed om te weten dat ik twee katten heb, liever dus geen giftige planten. De ruimte is ook niet onbeperkt. Ik heb op het moment al een grote kiwi staan en we willen blauwe druiven aan de schutting en aardbeien in bakken. Wortels leken me ook wel tof. Oh, en ik ben bang voor naaktslakken. Dus alle slagewassen en andere dingen die slakken aantrekken, vallen af. :')
pi_190925381
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 20:37 schreef Myraela het volgende:
Hoi mensen. O+ Ik heb geen moestuin, al is mijn tuin op dit moment wel flink omgeploegd. Maar over twee weken komt de nieuwe tuin, of nouja, de tegels, verlichting etc. Planten moeten we nog uitzoeken.

Mooie planten zijn tof, mooie planten die ook nog eens eetbaar zijn, zijn nog toffer. Aangezien ik daar geen verstand van heb, gaf Lucky_Strike mij de tip het hier eens te vragen. Hebben jullie misschien leuke ideeën?

Misschien wel goed om te weten dat ik twee katten heb, liever dus geen giftige planten. De ruimte is ook niet onbeperkt. Ik heb op het moment al een grote kiwi staan en we willen blauwe druiven aan de schutting en aardbeien in bakken. Wortels leken me ook wel tof. Oh, en ik ben bang voor naaktslakken. Dus alle slagewassen en andere dingen die slakken aantrekken, vallen af. :')
Ik zou beginnen met salie, tijm, laurier en rozemarijn. Dat zijn vaste planten, die kunnen gewoon in een border op een zonnige plaats.

Druiven laten veel vlekken achter op tegels, let op waar je die plaatst.
Spoilers!
pi_190925691
Die vier zijn sowieso al goede, ja. Ik schrijf ze op! Ik wil kijken of ik de zachte kruiden in potten aan de schutting kan hangen. Of op een andere manier van de grond af halen in ieder geval.

En druiven heb je wel gelijk in, ja. Ze gaan naast een schutting, maar daar komt maar een smalle border. Misschien toch witte druiven, als de vlekken dan minder erg zijn.
  Moderator dinsdag 7 januari 2020 @ 21:45:17 #29
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190926576
Bij eetbare planten die ook mooi zijn denk ik ook voornamelijk aan kruiden ja. Misschien nog bieslook, oregano en dragon?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator dinsdag 7 januari 2020 @ 22:01:03 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190926946
Lavendel. Hoewel, volgens mij het soort dat standaard in NL wordt aangeplant dan weer niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190927006
Nee Dan zou ik lavendel multifida doen. Minder winterhard, maar veel subtielere, lekkerdere geur.

Munt? Oppassen met woekeren als je dat plant, voor je het weet staat je tuin vol. Munt is te koop in een miljard soorten, ik ben nogal dol op mijn gembermunt.

En tomaat. Altijd tomaat O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator dinsdag 7 januari 2020 @ 22:11:23 #32
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190927137
Misschien een Vijgenstruik? Is ook wel een hele mooie plant. Wordt wel heul groot.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_190927201
Ook makkelijk: oostindische kers, echinacea en viooltjes, allemaal eetbaar, mooie bloemen en herzaait zichzelf ieder jaar.
  woensdag 8 januari 2020 @ 07:38:43 #34
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_190931161
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:11 schreef ijs_beer het volgende:
Misschien een Vijgenstruik? Is ook wel een hele mooie plant. Wordt wel heul groot.
Het is dan ook een boom, niet een struik ;)

Hier druk bezig met zaden uitzoeken, dan weten we wat we nog hebben. Sommige zakjes waren echt te oud, houdbaar van 2010 tot 2015. Daar komt misschien wat van op, maar is beetje zonde van de moeite en stekgrond.
Er blijft genoeg over voor dit jaar, maar paar dingen bij kopen.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_190931335
Thanks voor het meedenken mensen. O+

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:45 schreef ijs_beer het volgende:
Bij eetbare planten die ook mooi zijn denk ik ook voornamelijk aan kruiden ja. Misschien nog bieslook, oregano en dragon?
Zeker! De grote harde kruiden wil ik in de grond, voor de andere kruiden zoals bieslook en munt wil ik potten gebruiken. En het liefst hangende potten, zodat dat ook van de grond is en een beetje overzichtelijk blijft.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:01 schreef derLudolf het volgende:
Lavendel. Hoewel, volgens mij het soort dat standaard in NL wordt aangeplant dan weer niet.
Ik heb echt 0 met lavendel. Ik vind het stinken en niet mooi. Denk omdat mijn moeder er juist gek op was, een beetje mee doodgegooid.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:04 schreef Vanyel het volgende:
Munt? Oppassen met woekeren als je dat plant, voor je het weet staat je tuin vol. Munt is te koop in een miljard soorten, ik ben nogal dol op mijn gembermunt.

En tomaat. Altijd tomaat O+
Oeh, die gembermunt klinkt top! Die schrijf ik ook op.

quote:
17s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:11 schreef ijs_beer het volgende:
Misschien een Vijgenstruik? Is ook wel een hele mooie plant. Wordt wel heul groot.
Dat is een toffe! Ik heb nog wel een plekje voor een wat grotere boom. Tenminste, moet ik me even in verdiepen. Mag niet te hoog worden. Krijg je daar in ons klimaat wel echt vijgen vanaf?

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:13 schreef dodoria het volgende:
Ook makkelijk: oostindische kers, echinacea en viooltjes, allemaal eetbaar, mooie bloemen en herzaait zichzelf ieder jaar.
Ga ik waarschijnlijk allemaal niet echt eten, maar is voor een beetje kleur natuurlijk wel tof.
pi_190931363
We hebben trouwens ook al twee olijvenboompjes (grotere en een kleintje), waarschijnlijk blijft eentje in pot en de grotere in de grond. En dan hebben we nu in pot ook nog een perenboompje, appelbomen en een pruimenboom (klein nog allemaal). Vorig jaar iets te enthousiast in een aanbieding gekocht. :') Maar ik denk eigenlijk dat we die niet terug gaan plaatsen.
pi_190931500
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2020 08:01 schreef Myraela het volgende:
Dat is een toffe! Ik heb nog wel een plekje voor een wat grotere boom. Tenminste, moet ik me even in verdiepen. Mag niet te hoog worden. Krijg je daar in ons klimaat wel echt vijgen vanaf?
Als je een winterharde hebt, die je liefst beschut vlakbij een muur op het zuiden zet en relatief klein houdt, moet dat wel kunnen. Mijn vijg gaf vorig jaar zoveel vruchten dat ik ze uiteindelijk wat zat werd (ik bleek de enige in huis die er echt van houdt).

Afgelopen jaar was het niks omdat ik hem in april oid herplantte, was niet volgens gardenprofessornormen geplaatst. Heeft m iets te hard geraakt op het verkeerde moment van het jaar :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator woensdag 8 januari 2020 @ 08:46:33 #38
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_190931655
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 07:38 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Het is dan ook een boom, niet een struik ;)

Hier druk bezig met zaden uitzoeken, dan weten we wat we nog hebben. Sommige zakjes waren echt te oud, houdbaar van 2010 tot 2015. Daar komt misschien wat van op, maar is beetje zonde van de moeite en stekgrond.
Er blijft genoeg over voor dit jaar, maar paar dingen bij kopen.
Eigenlijk wel, maar je kunt er ook prima een struikvorm in krijgen, is mijn ervaring. ;)
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_190934406
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2020 08:01 schreef Myraela het volgende:
Ik heb echt 0 met lavendel. Ik vind het stinken en niet mooi. Denk omdat mijn moeder er juist gek op was, een beetje mee doodgegooid.
Eindelijk iemand die hetzelfde vindt als ik! Iedereen die ik dat vertel, vindt het raar dat ik dat vind stinken.
Verder geen tips, sorry :D
pi_191103933
Net gezaaid met de deno-methode:
Pepers
- Peperzadenmix
- Poblano
- Pimientos de padron
- Jalapeno
- Jalapeno early
- Biber
- Cayenne

Paprika
- Red King
- Corno Rosso
- Liebesapfel
- Barianco

Aubergine
- Gretel (witte miniaubergine)
- Listada de Gandi (paars-wit gestreept, normaal formaat)
Spoilers!
  zondag 19 januari 2020 @ 19:14:59 #41
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191105452
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 17:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Net gezaaid met de deno-methode:
Pepers
- Peperzadenmix
- Poblano
- Pimientos de padron
- Jalapeno
- Jalapeno early
- Biber
- Cayenne

Paprika
- Red King
- Corno Rosso
- Liebesapfel
- Barianco

Aubergine
- Gretel (witte miniaubergine)
- Listada de Gandi (paars-wit gestreept, normaal formaat)
Peper power _O_

Ik heb afgelopen week ook de hele vensterbank vol gezet :Y
  Moderator zondag 19 januari 2020 @ 22:50:34 #42
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_191108857
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 17:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Net gezaaid met de deno-methode:
Pepers
- Peperzadenmix
- Poblano
- Pimientos de padron
- Jalapeno
- Jalapeno early
- Biber
- Cayenne

Paprika
- Red King
- Corno Rosso
- Liebesapfel
- Barianco

Aubergine
- Gretel (witte miniaubergine)
- Listada de Gandi (paars-wit gestreept, normaal formaat)
Je bent er op tijd bij! :o
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_191108874
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 22:50 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Je bent er op tijd bij! :o
Ik heb een groeilamp en kan zo het seizoen wat spreiden. Dan hoef ik niet alles in een keer te doen.
Spoilers!
  Moderator zondag 19 januari 2020 @ 22:53:32 #44
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_191108895
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 22:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb een groeilamp en kan zo het seizoen wat spreiden. Dan hoef ik niet alles in een keer te doen.
Ach zo. Dat scheelt al behoorlijk ja. Ben ook wel benieuwd hoe die methode werkt voor je.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_191109095
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 22:53 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Ach zo. Dat scheelt al behoorlijk ja. Ben ook wel benieuwd hoe die methode werkt voor je.
Ik heb het al eens eerder gedaan, met goed resultaat.

Ik heb een paar grote bakken met 24 vakjes/pluggen. Vorig jaar zaaide ik daar in. Er kunnen 2 bakken onder de groeilamp. Niet alles kwam op in die pluggen, dat was zonde van de ruimte onder de lamp.

Dit jaar dus waar mogelijk de denomethode en anders ga ik Charles Dowding na-apen. Hij gooit gewoon een half zakje zaad op een rijtje van 10 centimeter en plant de zaailingen daarna uit in pluggen.
Het is extra werk maar na het zaaien ben je alleen maar bezig (ruimte en tijd) met dat wat daadwerkelijk is opgekomen.
Spoilers!
pi_191118593
Moet nog wachten tot de zaden binnenkomen.
Maar voorlopig kan ik nog oogsten in de tuin. Ik had zelfs van de week nog venkel. Die is doorgegroeid door het warme weer. :D
pi_191215568
Waar halen jullie het zaad eigenlijk :+
Ik wil langzaam alles in huis gaan halen voor het komende seizoen nu mijn zaaikalender en indeling ver af zijn, en aangezien ik bijna 60m2 moet vullen wil ik een beetje op de prijzen letten :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_191217052
Zaadhandel van der Wal: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/
Vreeken: http://vreeken.nl/ (levering duurt lang, dus ik koop er alleen speciale rassen)
123zaden: https://www.123zaden.nl/ (pepers)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_191217160
Je kunt ook lekker goedkoop naar de Lidl gaan voor zaad. Ze hebben rond maart ongetwijfeld weer zaden te koop. Ze hebben uiteraard geen speciale rassen maar het is wel goedkoop.

Ik ben laatst naar Vreeken geweest. Ik heb de luxe dat ik in de buurt woon. Online bestellen wordt zo ongeveer door iedereen afgeraden. Het tikt wel aan om vanaf nul te beginnen voor zo'n grote moestuin, dat kan ik me voorstellen. Bij mij is hij geleidelijk groter geworden en ik heb een paar jaar geleden een grote hoeveelheid zaad van familie gekregen.
Spoilers!
  Moderator maandag 27 januari 2020 @ 13:26:43 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191217220
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 11:27 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Waar halen jullie het zaad eigenlijk :+
Ik wil langzaam alles in huis gaan halen voor het komende seizoen nu mijn zaaikalender en indeling ver af zijn, en aangezien ik bijna 60m2 moet vullen wil ik een beetje op de prijzen letten :P
Wat wil je telen? 60m² is ook niet super veel, een doosje bonen is genoeg, bij wijze van spreken ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191217793
Bedankt voor de tips, heb voor 50,- ca 20 verschillende zaden ingekocht 8-)
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat wil je telen? 60m² is ook niet super veel, een doosje bonen is genoeg, bij wijze van spreken ;)
Variatie vooral, vorig jaar kwamen de bloemkolen na een tijdje mijn oren uit, en ik had er maar 10 gezaaid :+

Afgelopen jaar had ik 1 stuk van 4x5, en dit jaar gaan we voor het serieuzere werk.

Binnenkort nog pootaardappelen halen en dan zijn we denk ik ver voorzien.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_191218215
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 14:17 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Bedankt voor de tips, heb voor 50,- ca 20 verschillende zaden ingekocht 8-)
[..]

Variatie vooral, vorig jaar kwamen de bloemkolen na een tijdje mijn oren uit, en ik had er maar 10 gezaaid :+

Afgelopen jaar had ik 1 stuk van 4x5, en dit jaar gaan we voor het serieuzere werk.

Binnenkort nog pootaardappelen halen en dan zijn we denk ik ver voorzien.
Leuk! Wat heb je allemaal gekocht?

Wij hebben dit jaar 27 vierkante meter effectief moestuinoppervlak en een kas van 3 vierkante meter. Er zal nog een en ander in potten staan en ik hoop aan de boomgaard te beginnen.
Spoilers!
pi_191219038
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2020 15:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Leuk! Wat heb je allemaal gekocht?

Wij hebben dit jaar 27 vierkante meter effectief moestuinoppervlak en een kas van 3 vierkante meter. Er zal nog een en ander in potten staan en ik hoop aan de boomgaard te beginnen.
Prei, rode bieten, doperwten, spruitkool, broccoli, Tomaten, wortelen, paprika's, augurken, paksoi, Chinese kool, savooiekool, komkommer, suikermaïs, gele courgette, stoksperziebonen, uien, ijsbergsla en bloemkool.

En dan heb ik nog een voorraadje kruiden en zaad van vorig jaar liggen.

Ik twijfelde over aubergines, ik heb geen kas dus dan is het een gok of die het zal redden in de zomer. En omdat ik ze toch niet lekker vind heb ik het maar gelaten :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_191219142
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 16:10 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]

Prei, rode bieten, doperwten, spruitkool, broccoli, Tomaten, wortelen, paprika's, augurken, paksoi, Chinese kool, savooiekool, komkommer, suikermaïs, gele courgette, stoksperziebonen, uien, ijsbergsla en bloemkool.

En dan heb ik nog een voorraadje kruiden en zaad van vorig jaar liggen.

Ik twijfelde over aubergines, ik heb geen kas dus dan is het een gok of die het zal redden in de zomer. En omdat ik ze toch niet lekker vind heb ik het maar gelaten :P
Je kunt maar beter dingen planten die je lekker vindt inderdaad. Leuke lijst :)
Spoilers!
  dinsdag 28 januari 2020 @ 05:37:44 #55
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_191227979
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 11:27 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:
Waar halen jullie het zaad eigenlijk :+
Ik wil langzaam alles in huis gaan halen voor het komende seizoen nu mijn zaaikalender en indeling ver af zijn, en aangezien ik bijna 60m2 moet vullen wil ik een beetje op de prijzen letten :P
Al jaren heel goede ervaring met Garant Zaden. Verder wat zaden van Lidl hier in Duitsland. Die zijn er weer vanaf overmorgen, donderdag dus. Weet niet of Lidl NL ze ook weer krijgt.
Maar garant zaden is 1 van de goedkoopste en is echt top. Wordt altijd in paar dagen bezorgd, ongeacht moment van het jaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In verleden ook besteld bij Tabernal en 123zaden, was ook goed hoor.
Vreeken ooit, de eerste keer. Duurde lang en was betrekkelijk duur, maar ja, dat was 11jaar geleden.
Van der Wal heeft ook groot assortiment. Die hebben echt een gave winkel. Leuker is niet bestellen maar een dagje Hoogeveen maken. Die winkel is zo uitgebreid.

Wij kochten er speciaal net om tunnels te maken voor de kolen (tegen koolvlieg en koolwitjes).
Gaat ook al 10jaar mee, is nog steeds goed.

Gisteren trouwens een kas besteld, kan onze moestuin eindelijk wat meer vorm krijgen.
We hadden ooit een moestuin achter huis en een perceel van 2000m waarop grote moestuin was.
Maar met de verhuizing naar Duitsland naar een huis met overwoekerde tuin en steenharde kleigrond, is het lastig opstarten. Huis vergt veel werk en de tuin ook. Ieder jaar wordt iets ontgonnen en nu komt er dus een kas bij.

[ Bericht 23% gewijzigd door marcel.de op 28-01-2020 05:43:20 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_191309470
Mijn knoflookplantjes O+ :



Alle teentjes zijn uitgekomen en ze zien er mooi uit al zeg ik het zelf.

Wonderbaarlijk dat dat spul een winter kan overleven en er dan ook nog zo fris en groen uit kan zien.
  One tough cookie zondag 2 februari 2020 @ 16:40:20 #57
169210 liesje1979
pi_191310659
Hoi!
Ik had een zak aardappelen in mijn kelderkast gelegd maar was het een beetje vergeten. Nu zitten ze vol uitlopers, kan ik daar nog wat mee qua moestuin? Want ik begreep dat je ze pas rond april in de volle grond kan doen?
En zijn er verder dingen die kinderen lekker vinden die al in de volle grond mogen (voor de moestuin op het werk)
pi_191311675
quote:
14s.gif Op zondag 2 februari 2020 16:40 schreef liesje1979 het volgende:
Hoi!
Ik had een zak aardappelen in mijn kelderkast gelegd maar was het een beetje vergeten. Nu zitten ze vol uitlopers, kan ik daar nog wat mee qua moestuin? Want ik begreep dat je ze pas rond april in de volle grond kan doen?
En zijn er verder dingen die kinderen lekker vinden die al in de volle grond mogen (voor de moestuin op het werk)
Aardappelen kunnen wel iets eerder. Het belangrijkste is dat het loof niet bevriest.
Je kan nu wel aardappelen in een bak doen en die in de kas zetten. Dan heb je kans op hele vroege aardappelen.

Nu zaaien is eigenlijk alleen tuinbonen. De rest vind iets meer warmte echt wel fijn.
  One tough cookie zondag 2 februari 2020 @ 17:43:56 #59
169210 liesje1979
pi_191312037
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 17:28 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Aardappelen kunnen wel iets eerder. Het belangrijkste is dat het loof niet bevriest.
Je kan nu wel aardappelen in een bak doen en die in de kas zetten. Dan heb je kans op hele vroege aardappelen.

Nu zaaien is eigenlijk alleen tuinbonen. De rest vind iets meer warmte echt wel fijn.
Thanks! Heb alleen geen kas tot mijn beschikking.
pi_191388975
Lidl heeft deze week weer zaden.
Spoilers!
pi_191418730
^ Ik ga dit jaar courgette en een uiensoort proberen.
Wederom met de klooi maar wat aan methode :+
pi_191523578
Paprika en pepers?

Ik zaai die zaadjes rond 30 maart en zet ze dan in raamkozijn in de huiskamer. Tegen de tijd dat het half mei is en ik ze buiten kan plaatsen zien ze er pieterig klein uit en oogsten lukt alleen als de zomer bijna voorbij is.

Heeft het nut als ik ze nu al in een zaaipotje in het raamkozijn zet? ( Met de kachel s' nachts uit)
pi_191526181
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:58 schreef Braindead2000 het volgende:
Paprika en pepers?

Ik zaai die zaadjes rond 30 maart en zet ze dan in raamkozijn in de huiskamer. Tegen de tijd dat het half mei is en ik ze buiten kan plaatsen zien ze er pieterig klein uit en oogsten lukt alleen als de zomer bijna voorbij is.

Heeft het nut als ik ze nu al in een zaaipotje in het raamkozijn zet? ( Met de kachel s' nachts uit)
Je zou een paar weken eerder kunnen zaaien zodat je plantjes sterker naar buiten kunnen.
Maar als ze tussen 30 maart en 15 mei niet lekker sterk worden, betwijfel ik of ze wel genoeg licht krijgen. Op dit moment is de zonkracht laag en eigenlijk niet genoeg voor lichliefhebbers als pepers. Daar krijg je heel lange maar zwakke zaailingen van. Misschien kan je over een week of 3 zaaien als middenweg.
Spoilers!
pi_191526209
En als ik ze in zo'n kweek kastje op het raamkozijn zet? Of worden ze daar ook te dun van.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191527095
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 20:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je zou een paar weken eerder kunnen zaaien zodat je plantjes sterker naar buiten kunnen.
Maar als ze tussen 30 maart en 15 mei niet lekker sterk worden, betwijfel ik of ze wel genoeg licht krijgen. Op dit moment is de zonkracht laag en eigenlijk niet genoeg voor lichliefhebbers als pepers. Daar krijg je heel lange maar zwakke zaailingen van. Misschien kan je over een week of 3 zaaien als middenweg.
Misschien moet ik het nu gewoon nou proberen bedenk ik me nou. 8)7 Zaadjes genoeg om het meerdere keren op verschillende momenten te proberen.
pi_191527127
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 20:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
En als ik ze in zo'n kweek kastje op het raamkozijn zet? Of worden ze daar ook te dun van.
Daar krijgen ze geen extra licht van. Ik zou echt nog even wachten :)

Om jullie jaloers te maken, mijn peperplantjes doen het prima 8-) Ze staan onder groeilampen boven de radiator.
Spoilers!
pi_191527168
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 21:24 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Misschien moet ik het nu gewoon nou proberen bedenk ik me nou. 8)7 Zaadjes genoeg om het meerdere keren op verschillende momenten te proberen.
Een test, leuk!
Spoilers!
pi_191527462
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 21:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Een test, leuk!
Ik ga het het gewoon proberen. Achterlijk dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb. Elk jaar twijfel ik of ik niet eerder had moeten zaaien. Morgen ga ik 4 potjes zaaien met paprika- en peperzaadjes.
pi_191527629
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 21:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Daar krijgen ze geen extra licht van. Ik zou echt nog even wachten :)

Om jullie jaloers te maken, mijn peperplantjes doen het prima 8-) Ze staan onder groeilampen boven de radiator.
Kan er altijd een led strip boven hangen :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191590777
Ik begin behoorlijk ongeduldig te worden. Ik ben voor de moestuin momenteel afhankelijk van anderen en dat vind ik lastig. Als het goed is wordt op 29 februari ons weiland geëgaliseerd. Op 7 maart komen dan de moestuinbakken. Die kunnen we hopelijk die dag ook op hun plaats zetten. Ruim voor het seizoen echt begint, ik weet het. Toch voelt het wachten als uitstel :D
Spoilers!
pi_191664321
Hee allemaal,

sinds november woon ik in mijn nieuwe huis met een tuin waar ik een moestuin(tje) in kan beginnen! *O* *O* *O*
In mijn vorige huis had ik alleen maar stenen in de achtertuin en had ik 1m2 moestuin met sla en aardbeien, maar nu wil ik weer beginnen met een iets betere aanpak. De tuin zelf is nog niet op orde qua straatwerk, maar weten wel wat we ongeveer willen (de aarde is omgewoeld en alle zooi zoals stenen zijn eruit). Ik wil nog niet te groot en uitgebreid beginnen, maar wil wel graag met iets starten, omdat het me gewoon erg leuk lijkt en ik nu eindelijk de ruimte heb!

Nu heb ik het volgende in gedachte: een aantal bakken maken - zoiets: http://wegnaarzelfvoorzie(...)kken-zijn-klaar.html - alleen dan een maatje kleiner, iets van 1 bij 2 meter of zo per stuk. Ik zou dan iets van 5 bakken willen maken. Dan kan ik deze verplaatsen als dat nodig is (dat zal niet in dit seizoen zijn dan als er iets in groeit, maar als we echt aan de tuin beginnen aan het einde van dit jaar. Dan kan ik mijn moestuin makkelijk verplaatsen). Op hoogte werken lijkt mij heel makkelijk (ook ivm mijn zwakke rug)

Mijn idee - ik hoor graag jullie ervaring en input:
* ik heb een schutting van 5 meter tegen mijn huis aan, daar zet ik 2 bakken voor met een rek waar ik planten tegenaan kan laten groeien(ik maakt niks vast aan mijn schutting maar het rek zit dus vast aan de bak met planten). Het staat in de halfzon op het zuidwesten. Ik zat te denken aan iets van besjes / frambozen / blauwe bessen - iig iets wat omhoog groeit. Iemand goede ideeën welke eetbare dingen ik daar het beste kan laten groeien?
* 3 bakken voor groente / fruit - deze kan ik nog ergens plaatsen, meest logisch is half in de zon, eigenlijk in het verlengde van de schutting. Dan denk ik aan cherry tomaatjes, sla, pompoenen, komkommers, aardbeien - is dit iets of zijn er andere makkelijkere groente? En moet ik dan specifieke soorten / zaden hebben of kan ik deze bij het tuincentrum halen (misschien handig om bij sommige soorten gewoon plantjes te kopen ipv zelf opkweken?)?

Het is de eerste keer dat ik het een beetje fatsoenlijk kan aanpakken maar wil mezelf niet helemaal gek maken dit eerste jaar ;) Dus het moeten makkelijke planten zijn met een leuk resultaat O+

Alvast bedankt!
pi_191664911
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 15:26 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hee allemaal,

sinds november woon ik in mijn nieuwe huis met een tuin waar ik een moestuin(tje) in kan beginnen! *O* *O* *O*
In mijn vorige huis had ik alleen maar stenen in de achtertuin en had ik 1m2 moestuin met sla en aardbeien, maar nu wil ik weer beginnen met een iets betere aanpak. De tuin zelf is nog niet op orde qua straatwerk, maar weten wel wat we ongeveer willen (de aarde is omgewoeld en alle zooi zoals stenen zijn eruit). Ik wil nog niet te groot en uitgebreid beginnen, maar wil wel graag met iets starten, omdat het me gewoon erg leuk lijkt en ik nu eindelijk de ruimte heb!

Nu heb ik het volgende in gedachte: een aantal bakken maken - zoiets: http://wegnaarzelfvoorzie(...)kken-zijn-klaar.html - alleen dan een maatje kleiner, iets van 1 bij 2 meter of zo per stuk. Ik zou dan iets van 5 bakken willen maken. Dan kan ik deze verplaatsen als dat nodig is (dat zal niet in dit seizoen zijn dan als er iets in groeit, maar als we echt aan de tuin beginnen aan het einde van dit jaar. Dan kan ik mijn moestuin makkelijk verplaatsen). Op hoogte werken lijkt mij heel makkelijk (ook ivm mijn zwakke rug)

Mijn idee - ik hoor graag jullie ervaring en input:
* ik heb een schutting van 5 meter tegen mijn huis aan, daar zet ik 2 bakken voor met een rek waar ik planten tegenaan kan laten groeien(ik maakt niks vast aan mijn schutting maar het rek zit dus vast aan de bak met planten). Het staat in de halfzon op het zuidwesten. Ik zat te denken aan iets van besjes / frambozen / blauwe bessen - iig iets wat omhoog groeit. Iemand goede ideeën welke eetbare dingen ik daar het beste kan laten groeien?
* 3 bakken voor groente / fruit - deze kan ik nog ergens plaatsen, meest logisch is half in de zon, eigenlijk in het verlengde van de schutting. Dan denk ik aan cherry tomaatjes, sla, pompoenen, komkommers, aardbeien - is dit iets of zijn er andere makkelijkere groente? En moet ik dan specifieke soorten / zaden hebben of kan ik deze bij het tuincentrum halen (misschien handig om bij sommige soorten gewoon plantjes te kopen ipv zelf opkweken?)?

Het is de eerste keer dat ik het een beetje fatsoenlijk kan aanpakken maar wil mezelf niet helemaal gek maken dit eerste jaar ;) Dus het moeten makkelijke planten zijn met een leuk resultaat O+

Alvast bedankt!
Wat een tof plan! Je gaat zulke grote bakken niet uit kunnen scheppen met de aarde er nog in. En alles er uit halen is weer niet zo heel goed voor vaste planten als bessen. In mijn tuin is de afgelopen jaren ook steeds van alles verplaatst. Ik heb er voor gekozen om in eerste instantie te moestuinieren in potten en rechthoekige speciekuipen van 90 liter (van Cranenbroek of Hornbach).

Wat tips over je planten:
- plantjes kopen is heel handig. Zaadjes kan je ook op elke straathoek kopen.
- De meeste pompoenplanten worden heel groot. Hou daar rekening mee bij het uitkiezen van welke soort je koopt.
- De meeste tomaten en komkommers moet je opbinden. Komkommers kunnen klimmen aan een rek. Tomaten geleid je langs een tomatenspiraal of een bamboestok.
- Tomaten zijn er in normaal/tros, roma en cherry. Al deze soorten heb je in struik of in stam. Een stamtomaat wordt zo'n 2 meter. Een struiktomaat wordt zo'n 1 meter hoog. Struik hoeft niet gesnoeid te worden maar heeft ook minder opbrengst.
- Bij het uitkiezen van vaste planten als bessen zijn er best veel dingen waar je rekening mee moet houden. Welke soort wil je, wanneer bloeit deze, wanneer moet je snoeien, wat is de opbrengst, hoe groot zijn de stekels, zijn ze zelfbestuivend?
- Blauwe bessen moet je eigenlijk in een aparte pot of border zetten. Ze hebben graag een zure grond en hebben hun eigen bemesting nodig. Ik heb ze zelf in een grote pot staan.
- Er zijn veel soorten aardbeien. Vooral de periode van oogsten is belangrijk en ook hoeveel jaar ze vruchten blijven geven. Aardbeien kunnen snel rotten als ze op de aarde liggen, laat ze dus over de rand heen hangen.
- Courgette, doperwten, wortelen en sperziebonen zijn ook echt makkelijk. En aardappelen ook. Als je aardappelen wilt, moet je nu pootgoed kopen. Let bij de erwten en de sperziebonen op hoe hoog ze worden. Ze zijn er ook in hoog en laag.
- Je kan ook nog kruiden kweken natuurlijk.

En nog een pro-tip: als je moppert dat je tuinbonen niet opkomen, moet je even checken of je ze wel in de grond hebt gedaan. Ik heb afgelopen weekend heel hard :') naar mezelf gedaan.
Spoilers!
pi_191666286
Kan je eigenlijk sperziebonen kweken door een rauw exemplaar in de grond te stoppen? :? :@
pi_191666660
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2020 17:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Kan je eigenlijk sperziebonen kweken door een rauw exemplaar in de grond te stoppen? :? :@
Nee. Of ja. Je krijgt 'bonenzaad' door een boon aan de plant te laten zitten tot hij droog is. Als de zaden in de huls rammelen, kan je de boon van de plant halen en de zaden uit de huls halen en nog een paar weken laten drogen. Je kunt ze dan volgend voorjaar in de grond stoppen.

Een exemplaar uit de supermarkt zou ik niet in de grond stoppen. Die is misschien behandeld met het een en ander. Of zo veredeld dat je er geen eetbare bonen uit kunt krijgen.
Spoilers!
pi_191678663
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 15:57 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat een tof plan! Je gaat zulke grote bakken niet uit kunnen scheppen met de aarde er nog in. En alles er uit halen is weer niet zo heel goed voor vaste planten als bessen. In mijn tuin is de afgelopen jaren ook steeds van alles verplaatst. Ik heb er voor gekozen om in eerste instantie te moestuinieren in potten en rechthoekige speciekuipen van 90 liter (van Cranenbroek of Hornbach).

Wat tips over je planten:
- plantjes kopen is heel handig. Zaadjes kan je ook op elke straathoek kopen.
- De meeste pompoenplanten worden heel groot. Hou daar rekening mee bij het uitkiezen van welke soort je koopt.
- De meeste tomaten en komkommers moet je opbinden. Komkommers kunnen klimmen aan een rek. Tomaten geleid je langs een tomatenspiraal of een bamboestok.
- Tomaten zijn er in normaal/tros, roma en cherry. Al deze soorten heb je in struik of in stam. Een stamtomaat wordt zo'n 2 meter. Een struiktomaat wordt zo'n 1 meter hoog. Struik hoeft niet gesnoeid te worden maar heeft ook minder opbrengst.
- Bij het uitkiezen van vaste planten als bessen zijn er best veel dingen waar je rekening mee moet houden. Welke soort wil je, wanneer bloeit deze, wanneer moet je snoeien, wat is de opbrengst, hoe groot zijn de stekels, zijn ze zelfbestuivend?
- Blauwe bessen moet je eigenlijk in een aparte pot of border zetten. Ze hebben graag een zure grond en hebben hun eigen bemesting nodig. Ik heb ze zelf in een grote pot staan.
- Er zijn veel soorten aardbeien. Vooral de periode van oogsten is belangrijk en ook hoeveel jaar ze vruchten blijven geven. Aardbeien kunnen snel rotten als ze op de aarde liggen, laat ze dus over de rand heen hangen.
- Courgette, doperwten, wortelen en sperziebonen zijn ook echt makkelijk. En aardappelen ook. Als je aardappelen wilt, moet je nu pootgoed kopen. Let bij de erwten en de sperziebonen op hoe hoog ze worden. Ze zijn er ook in hoog en laag.
- Je kan ook nog kruiden kweken natuurlijk.

En nog een pro-tip: als je moppert dat je tuinbonen niet opkomen, moet je even checken of je ze wel in de grond hebt gedaan. Ik heb afgelopen weekend heel hard :') naar mezelf gedaan.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik hoop voor de bakken bij de schutting deze maar 1 keer te moeten verplaatsen: van nu op het zand naar volgend jaar op het terras: zelfde bak, alleen op een verhoging :)
De rest van de bakken hoop ik ook maar 1 keer te hoeven verplaatsen, maar dat kan ook nadat alles geoogst is.
Ik heb nog wel een mooie pot, dan bewaar ik die voor de blauwe bessen!

Ik zal binnenkort eens een rondje tuincentrum doen!

Kruiden heb ik al, die heb ik in een toren van plantenbakken staan. Hoewel er wel eens iets nieuws in mag :)
pi_191796104
Ben nu bezig om een teeltplan te maken voor m'n moestuinproject, bestaande uit 14 verhoogde bedden van 250x125cm, op een stuk grond van 78m2.

Best lastig :P
Children of the night. What music they make.
pi_191796446
Ik ben weer begonnen met 10 potjes in de vensterbank. Dit jaar doe ik (in ieder geval) een poging met augurk (ging als een tierelier vorig jaar), courgette, pompoen (twee jaar geleden gerot voor ze rijp waren), paprika (vorig jaar geen vrucht), lenteui en wortel (vorig jaar meer loof dan wortel, waren mijn konijnen wel blij mee).

De TT is wel grappig in deze tijd van het jaar :+
pi_191884332
Ik heb net alles weer bemest, vorige week tomaten voorgezaaid en aankomende week ga ik peulen zaaien....
Ik ben benieuwd of mijn rabarberplanten het nu overleefd hebben, want vorig jaar waren ze allemaal dood in het voorjaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191884336
Zo. De border begint vorm te krijgen. *O*

Daar wordt een groot deel gemoestuint en er komen ook wat vaste (eetbare) planten in.

In de vensterbank nu: tomaten, paprika, aubergines. Later mogen die in grote bakken op het zonnige terras tegen de muur.
Verder met van die oude betonbloembakken een hoek gebouwd voor aardbeien.
Klein kasje (van de action) opgebouwd en daar staan peultjes in om te ontkiemen. Verder wordt 'de kruidentuin' steeds meer uitgebreid en heeft nu rozemarijn, tijm, munt en knoflookbieslook.

In de border komen vast een kersenboom, 4 planten aalbessen en een vlinderstruik. Misschien nog wat bloeiende vaste planten.

Verder vooral eenjarige meuk die mijn moestuin daar gaat helpen. O+ Er is een redelijk plant ontstaan over wat waar gezaaid wordt in de border. Moet me alleen nog even buigen over de nateelt. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
pi_191884342
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 16:18 schreef Hupje het volgende:
De TT is wel grappig in deze tijd van het jaar
Ik heb net nog boerenkool geoogst
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191885298
Iets heel anders: hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen vragen voor een kas van circa 6,5 bij 4 meter? Hij is oud en diverse ruiten zijn kapot, maar het is op zich een prima ding.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_191887392
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2020 17:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Kan je eigenlijk sperziebonen kweken door een rauw exemplaar in de grond te stoppen? :? :@
In dit kader; ik zag net een filmpje op Twitter rondgaan van een halve paprika, zaadjes beetje losmaken en schepje aarde erover, water, wachten, zonnetje en er kwam een paprikaplantje uit O+
Even kijken of ik 'm kan vinden. Ze deden het ook met mais.
https://twitter.com/i/status/1236362940472852480
pi_191889667
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:58 schreef DeHovenier het volgende:
Ben nu bezig om een teeltplan te maken voor m'n moestuinproject, bestaande uit 14 verhoogde bedden van 250x125cm, op een stuk grond van 78m2.

Best lastig :P
Ja, dat is het ook. Ik heb 18 maal 120*105 plus wat vollegrond en een kasje van 125*180.
Ik ben er best even mee bezig geweest om een goed plan te maken.

Waar loop je tegenaan?
Spoilers!
pi_191889781
Wij hebben vandaag onze bakken geplaatst. Vorige week lag er nog plastic op het weiland van 600m2. Dat is nu helemaal geëgaliseerd. De bakken zijn oude fruitkisten.

Spoilers!
pi_191893946
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 15:58 schreef DeHovenier het volgende:
Ben nu bezig om een teeltplan te maken voor m'n moestuinproject, bestaande uit 14 verhoogde bedden van 250x125cm, op een stuk grond van 78m2.

Best lastig :P
Woon je nog in Delft? Dat je zo'n grote tuin hebt :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 8 maart 2020 @ 07:08:27 #86
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_191896233
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:46 schreef Claudia_x het volgende:
Iets heel anders: hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen vragen voor een kas van circa 6,5 bij 4 meter? Hij is oud en diverse ruiten zijn kapot, maar het is op zich een prima ding.

[ afbeelding ]
Vaak zijn ze lastig af te breken, schroeven draaien door en breken af enzo.
De meesten bieden ze aan als te koop en zelf afbreken. Dat afbreken is een grote klus en zogezegd niet zonder problemen. Je zou er 250euro voor kunnen vragen?
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 8 maart 2020 @ 07:09:15 #87
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_191896240
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben vandaag onze bakken geplaatst. Vorige week lag er nog plastic op het weiland van 600m2. Dat is nu helemaal geëgaliseerd. De bakken zijn oude fruitkisten.

[ afbeelding ]
Gaaf
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_191897365
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:27 schreef Blues het volgende:

[..]

In dit kader; ik zag net een filmpje op Twitter rondgaan van een halve paprika, zaadjes beetje losmaken en schepje aarde erover, water, wachten, zonnetje en er kwam een paprikaplantje uit O+
Even kijken of ik 'm kan vinden. Ze deden het ook met mais.
https://twitter.com/i/status/1236362940472852480
Maar ook prei kweken met het kontje van de vorige :D
pi_191898565
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben vandaag onze bakken geplaatst. Vorige week lag er nog plastic op het weiland van 600m2. Dat is nu helemaal geëgaliseerd. De bakken zijn oude fruitkisten.

[ afbeelding ]
Wow _O_
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_191898599
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:27 schreef Blues het volgende:

[..]

In dit kader; ik zag net een filmpje op Twitter rondgaan van een halve paprika, zaadjes beetje losmaken en schepje aarde erover, water, wachten, zonnetje en er kwam een paprikaplantje uit O+
Even kijken of ik 'm kan vinden. Ze deden het ook met mais.
https://twitter.com/i/status/1236362940472852480
Ha top, zag ik een tijdje geleden op fb voorbij komen, heb 'm nu bij mijn favorieten gezet.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 8 maart 2020 @ 12:35:42 #91
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_191899792
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:49 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Maar ook prei kweken met het kontje van de vorige :D
Dat kan ook met venkel, paksoi en citroengras :)
Spoilers!
  Moderator zondag 8 maart 2020 @ 13:19:49 #92
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_191900533
Zoooo. Even flink wat vuil geplukt en gele en rode ui geplant, en ook sjalotten.

Heb de kriebels wel te pakken nu, dus zo ook maar even tomaten gaan voorzaaien binnen. *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door ijs_beer op 09-03-2020 08:38:46 ]
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_191916856
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:46 schreef Claudia_x het volgende:
Iets heel anders: hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen vragen voor een kas van circa 6,5 bij 4 meter? Hij is oud en diverse ruiten zijn kapot, maar het is op zich een prima ding.

[ afbeelding ]
Dit heb je vast al gedaan, maar ik kijk altijd gewoon op Marktplaats of ik vergelijkbare artikelen tegenkom om zo de prijs te bepalen: https://www.marktplaats.n(...)-kweekspullen/#q:kas
pi_191917044
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:19 schreef ijs_beer het volgende:
Zoooo. Even flink wat vuil geplukt en gele en rode ui geplant, en ook sjalotten.

Heb de kriebels wel te pakken nu, dus zo ook maar even tomaten gaan voorzaaien binnen. *O*
Kriebels + 1 *O*
Sterkheidsbaas van alles.
pi_191929170
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2020 17:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Kan je eigenlijk sperziebonen kweken door een rauw exemplaar in de grond te stoppen? :? :@
dat zou moeten kunnen werken...
Bij tomaten werkt het, bij paprika's ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191929439
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 12:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat kan ook met venkel, paksoi en citroengras :)
En sla.


Mooi tuintje O+
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_191944706
Zo. ik heb het meeste voor maart al binnen gezaaid:

Sugar snaps
Mais
Diverse tomaten
Little gem
Veldsla
Sla mix
Mizuna
Choy sum
2 soorten mosterdblad
Spinazie
Radijs
Chinese radijs
Spitskool
Winterprei
Zomerprei
Lenteui
Bieslook
Komijn
Koriander
Lavas
Peterselie
Komkommerkruid
Bonenkruid
Tijm
Oregano
Karwij
Spoilers!
pi_191944830
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zo. ik heb het meeste voor maart al binnen gezaaid:

Sugar snaps
Mais
Diverse tomaten
Little gem
Veldsla
Sla mix
Mizuna
Choy sum
2 soorten mosterdblad
Spinazie
Radijs
Chinese radijs
Spitskool
Winterprei
Zomerprei
Lenteui
Bieslook
Komijn
Koriander
Lavas
Peterselie
Komkommerkruid
Bonenkruid
Tijm
Oregano
Karwij
Wat een lijst! Wel leuk om te zien hoe dat allemaal op gaat komen
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 16:38:54 #99
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192028539
Maar even gebruik gemaakt van het heerlijke weer en gaas gespannen om de erwtjes aan te laten groeien. Morgen maar hetzelfde doen voor peultjes en alvast wat ander spul gaan voorzaaien.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_192044043
Gisteren voor het eerst in de volle grond gezaaid. Ben begonnen met de tuinbonen. Zo ga ik verder met het bouwen van de rekken voor kapucijners en erwten en gaan ook die de grond in.

In potjes in de kas heb ik kolen (spits, rode, savooie) voorgezaaid.
En in de tuin zelf nog wat snijbloemen gezet door ranonkel bollen te planten. *O*
pi_192117424
Ik heb nog niks gezaaid, want we zouden komende week op vakantie gaan en ik was bang dat alles dood zou zijn als we terug zouden komen. Nu gaat de vakantie natuurlijk niet door. Kan ik het beste nog binnen voorzaaien, of kan het rechtstreeks in de volle grond? Ik heb allerlei tomaten, paprika, komkommer, erwtjes, wortels, radijs. Ik denk zel alleen de tomaat en paprika binnen te doen, wat denken jullie?
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 13:31:55 #102
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192117629
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 13:23 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb nog niks gezaaid, want we zouden komende week op vakantie gaan en ik was bang dat alles dood zou zijn als we terug zouden komen. Nu gaat de vakantie natuurlijk niet door. Kan ik het beste nog binnen voorzaaien, of kan het rechtstreeks in de volle grond? Ik heb allerlei tomaten, paprika, komkommer, erwtjes, wortels, radijs. Ik denk zel alleen de tomaat en paprika binnen te doen, wat denken jullie?
Ook de komkommer binnen voorzaaien. Ook daarvoor kan het zeker snachts nog echt wel te koud worden.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_192118018
Ga ik doen! Ik heb een hele lading zakjes met enkel de naam van de plant erop, maar zonder zaai-instructie. Dat blijkt niet zo handig te zijn :P.
  woensdag 18 maart 2020 @ 13:50:58 #104
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192118125
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 13:23 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb nog niks gezaaid, want we zouden komende week op vakantie gaan en ik was bang dat alles dood zou zijn als we terug zouden komen. Nu gaat de vakantie natuurlijk niet door. Kan ik het beste nog binnen voorzaaien, of kan het rechtstreeks in de volle grond? Ik heb allerlei tomaten, paprika, komkommer, erwtjes, wortels, radijs. Ik denk zel alleen de tomaat en paprika binnen te doen, wat denken jullie?
Tomaten, paprika, komkommer en afhankelijk van het ras erwten voorzaaien. Maar je bent veel te vroeg. Half/ eind april voorzaaien is ruim op tijd. Radijs kan nu wel de grond in.
Dit, dus.
pi_192143225
Moestuin newbie vraag: mijn boerenkoolplanten, vorig jaar geplant, zijn ongeveer 1,5 meter hoog geworden incl. bloemenknoppen en om de paar cm een groot groen blad i.p.v. een krop. Kan ik die bladeren nog gewoon eten of is dat niet meer lekker uitgegroeid?
  donderdag 19 maart 2020 @ 15:57:13 #106
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192144969
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:34 schreef Tegan het volgende:
Moestuin newbie vraag: mijn boerenkoolplanten, vorig jaar geplant, zijn ongeveer 1,5 meter hoog geworden incl. bloemenknoppen en om de paar cm een groot groen blad i.p.v. een krop. Kan ik die bladeren nog gewoon eten of is dat niet meer lekker uitgegroeid?
Geen idee. Probeer het uit zou ik zeggen. Bevat volgens mij ook na poos geen gevaarlijke stoffen (zoals bij Rabarber geval, na juli niet meer eten, te veel zuur)
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  donderdag 19 maart 2020 @ 16:19:56 #107
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192145335
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 14:34 schreef Tegan het volgende:
Moestuin newbie vraag: mijn boerenkoolplanten, vorig jaar geplant, zijn ongeveer 1,5 meter hoog geworden incl. bloemenknoppen en om de paar cm een groot groen blad i.p.v. een krop. Kan ik die bladeren nog gewoon eten of is dat niet meer lekker uitgegroeid?
Doorgeschoten boerenkool is bitter, lijkt me dus niet lekker.
KuikenGuppy
pi_192170266
Nou ik heb het geprobeerd, en het was prima te eten. En nog een portie ingevroren! Bedankt nog voor de hulp.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 08:10:19 #109
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192179907
Wij zijn al paar weken bezig met ons project. Het bouwen van een kweekkas. Eerst weken storm, toen regen en andere klussen te doen. Maar stukje bij beetje gaan we verder.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zaterdag 21 maart 2020 @ 09:31:26 #110
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192180612
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 25 maart 2020 @ 17:33:04 #111
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192270945
Wil online wat zaden bestellen. Waar kan dat het goedkoopst?
pi_192272869
Mijn lief heeft de moestuin gefreesd, en ik heb vandaag de paaltjes gepoot. De moestuin ig 24m x 9m, die deel ik in de lengte in tweeën, en dan elke zijde 16 bedden. Met de paaltjes baken ik de bedden af; elk 1½ meter breed en 4½ lang.


Een paar jaar geleden heb ik al m'n oude papieren moestuinschema's overgenomen in een excelsheet, die voor me berekent welke plantenfamilie/soort (kool, aardappels, peul, vrucht, blad) er op basis van het vruchtwisselsyteem met inachtneming van het juiste aantal 'tussenjaren' per soort er in welk bed mogen. Daar heb ik enorm profijt van, het scheelt me een dag rekenen en puzzelen (en fouten).

We doen dit jaar een heel aantal bedden met bloemen. Vorig jaar ook gedaan, beviel prima.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 25 maart 2020 @ 19:41:56 #113
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192273383
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 17:33 schreef Braindead2000 het volgende:
Wil online wat zaden bestellen. Waar kan dat het goedkoopst?
Garant zaden
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 25 maart 2020 @ 20:49:20 #114
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192274819
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:41 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Garant zaden
Wil zaadjes bestellen van dwergstruikcherrytomaten, gewone struikcherrytomaten en stamcherrytomaten. Weet jij welk ras het beste is voor elk van die soort?
  woensdag 25 maart 2020 @ 20:58:42 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192274985
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:49 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wil zaadjes bestellen van dwergstruikcherrytomaten, gewone struikcherrytomaten en stamcherrytomaten. Weet jij welk ras het beste is voor elk van die soort?
Ik had vorig jaar de stamcherry White Cherry met flinke oogst. Lekkere tomaatjes ook. Ze zijn trouwens geel en niet wit.
Spoilers!
  woensdag 25 maart 2020 @ 21:09:17 #116
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192275211
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik had vorig jaar de stamcherry White Cherry met flinke oogst. Lekkere tomaatjes ook. Ze zijn trouwens geel en niet wit.
Dat kan ik wel eens proberen. Ik wil wat meer variatie deze keer. Tot nu toe kocht ik altijd 1 zakje van een bepaalde groentesoort en gebruikte alleen dat ene zakje.
pi_192275371
Ik heb zaad van vorig jaar gebruikt. Ik hoop dat het nog wat gaat doen
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 25 maart 2020 @ 21:33:07 #118
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192275725
Ik kwam deze site tegen:

https://www.peperzaden.nl

Daar kan je zaadjes van de Carolina Reaper Red bestellen.



2,2 miljoen op de schaal van Scoville. :D

Lijkt me wel leuk om zo'n plantje te hebben. Niet om ze op te eten (er wordt geadviseerd om met handschoenen aan beet te pakken :o ), misschien lik ik er een keer aan, maar gewoon om het hebben, voor de geinigheid.

Maar ik wil wel ook een keer een peperras proberen die een beetje normaal heet is en lekker smaakt maar toch anders is dan de standaardpepers in de supermarkt. Iemand een tip?
  donderdag 26 maart 2020 @ 07:24:18 #119
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192279368
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 20:49 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wil zaadjes bestellen van dwergstruikcherrytomaten, gewone struikcherrytomaten en stamcherrytomaten. Weet jij welk ras het beste is voor elk van die soort?
Nee niet echt, sorry, weet niet welk ras aan te bevelen is
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_192280866
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 21:33 schreef Braindead2000 het volgende:

Maar ik wil wel ook een keer een peperras proberen die een beetje normaal heet is en lekker smaakt maar toch anders is dan de standaardpepers in de supermarkt. Iemand een tip?
True Jamaican scotch bonnets. Overheerlijke pepers. Maar je bent al een maand of 2 te laat daarmee, die hebben veel tijd nodig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_192280882
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 19:18 schreef sigme het volgende:

Een paar jaar geleden heb ik al m'n oude papieren moestuinschema's overgenomen in een excelsheet, die voor me berekent welke plantenfamilie/soort (kool, aardappels, peul, vrucht, blad) er op basis van het vruchtwisselsyteem met inachtneming van het juiste aantal 'tussenjaren' per soort er in welk bed mogen. Daar heb ik enorm profijt van, het scheelt me een dag rekenen en puzzelen (en fouten).
[ afbeelding ]
We doen dit jaar een heel aantal bedden met bloemen. Vorig jaar ook gedaan, beviel prima.
O+
Als ik niet alles door elkaar propte zonder vruchtwisseling op aardappels na, zou ik nu huilend van jaloezie naar mijn schermpje staren :9~
Mooi
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 17:03:09 #122
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192374365
:( M'n erwtjes zijn aangevroten en omgeploegd door een of ander beest.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  dinsdag 31 maart 2020 @ 17:16:22 #123
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192374591
quote:
8s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 17:03 schreef ijs_beer het volgende:
:( M'n erwtjes zijn aangevroten en omgeploegd door een of ander beest.
}:|

Ik heb gisteren 30 planten van luis ontdaan. Leuk, zo'n hobby.
Spoilers!
pi_192374868
Mijn voorgezaaide augurk plantjes zijn opgekomen en weer heengegaan. Dus ik heb maar nieuwe gezaaid.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 17:36:55 #125
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192374978
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 17:30 schreef Hupje het volgende:
Mijn voorgezaaide augurk plantjes zijn opgekomen en weer heengegaan. Dus ik heb maar nieuwe gezaaid.
In Maart augurk zaaien is toch veel te vroeg.
Dit, dus.
pi_192375349
Volgens het zakje kon het :+ Ik hobby maar wat aan. Vorig jaar was ik later en vond ik de augurkrn ook laat, dus ik dacht nu wat eerder te zijn. Ach ja, ik zie het wel.
pi_192375402
Een paar van mijn tomaten zijn gekiemt en nu mini-sliertjes van 1 cm O+ . De meloen is ook gekiemt, en bij de courgettes zit er ook een bultje in het zand.
  dinsdag 31 maart 2020 @ 18:09:44 #128
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192375568
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 17:56 schreef Hupje het volgende:
Volgens het zakje kon het :+ Ik hobby maar wat aan. Vorig jaar was ik later en vond ik de augurkrn ook laat, dus ik dacht nu wat eerder te zijn. Ach ja, ik zie het wel.
Augurk is eigenlijk hetzelfde te behandelen als komkommer. Als je halverwege/eind april voorzaait heb je eind mei een mooi plantje wat je kan afharden. Dan maak je het jezelf ook een stukje makkelijker.
Dit, dus.
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 18:43:43 #129
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192376151
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 17:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

}:|

Ik heb gisteren 30 planten van luis ontdaan. Leuk, zo'n hobby.
Oh, da's ook vroeg! Of is dat met plantjes die binnen staan?

Had nog een zaaitray liggen, dus ga daar nu maar eerste de erwtjes in voorzaaien en dan later uitplanten. |:)
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_192405431
Ik kreeg gisteren nog een zakje tuinbonenzaad binnen. Dat mag in maart-april in de volle grond gezaaid worden. Moet ik wachten tot er geen vorst meer is, of kan ik die nu gewoon in de grond stoppen?

En mijn gekiemde tomatenplantjes: het zijn nu mini stengeltjes met 2 miniblaadjes (eigenlijk een soort tuinkersjes). Wanneer moet ik die in een individueel bakje zetten?
pi_192406676
Hier ook druk aan het zaaien geweest, had verleden jaar uit Spanje zaden meegenomen en heb zowaar 2 Johannesbroodboompjes. okee ze zijn nu 5 cm groot maar ben er al trots op want was een heel gedoe om ze te laten kiemen. Heb ook pepers, paprika en wat citrus pitjes laten kiemen.
  donderdag 2 april 2020 @ 21:49:51 #132
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192419460
Ik heb na 8 jaar hopen, dromen en wachten eindelijk dingen in mijn grote mensenmoestuin gezet. Ik ben blij als een kind O+

Erwten
Wortel (zomer en winter)
Prei (zomer en winter)
Lente-ui
Pastinaak
Radijs
Chinese radijs

Ik ga wat dingen testen wat betreft zaaimethoden en hoeveelheden.
Spoilers!
  donderdag 2 april 2020 @ 21:51:41 #133
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192419498
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 08:41 schreef Tuindier het volgende:
Ik kreeg gisteren nog een zakje tuinbonenzaad binnen. Dat mag in maart-april in de volle grond gezaaid worden. Moet ik wachten tot er geen vorst meer is, of kan ik die nu gewoon in de grond stoppen?

En mijn gekiemde tomatenplantjes: het zijn nu mini stengeltjes met 2 miniblaadjes (eigenlijk een soort tuinkersjes). Wanneer moet ik die in een individueel bakje zetten?
Tuinbonen kunnen tegen vorst :Y Je kunt tomaten verspenen als ze nog een setje blaadjes hebben. De eerste blaadjes zijn de kiemblaadjes.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 10:08 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Hier ook druk aan het zaaien geweest, had verleden jaar uit Spanje zaden meegenomen en heb zowaar 2 Johannesbroodboompjes. okee ze zijn nu 5 cm groot maar ben er al trots op want was een heel gedoe om ze te laten kiemen. Heb ook pepers, paprika en wat citrus pitjes laten kiemen.
Gaaf!
Spoilers!
  Moderator donderdag 2 april 2020 @ 22:29:11 #134
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192420347
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 10:08 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Hier ook druk aan het zaaien geweest, had verleden jaar uit Spanje zaden meegenomen en heb zowaar 2 Johannesbroodboompjes. okee ze zijn nu 5 cm groot maar ben er al trots op want was een heel gedoe om ze te laten kiemen. Heb ook pepers, paprika en wat citrus pitjes laten kiemen.
Wat leuk! Doe eens een foto als ze wat groter zijn. :D
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_192425068
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb na 8 jaar hopen, dromen en wachten eindelijk dingen in mijn grote mensenmoestuin gezet. Ik ben blij als een kind O+

Erwten
Wortel (zomer en winter)
Prei (zomer en winter)
Lente-ui
Pastinaak
Radijs
Chinese radijs

Ik ga wat dingen testen wat betreft zaaimethoden en hoeveelheden.
Pics or it didn;t happen!

Ik zit nu iedere ochtend en iedere koffiepauze naast de bakken met kiemen te kijken of ze al opschieten :D.
pi_192428466
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 22:29 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Wat leuk! Doe eens een foto als ze wat groter zijn. :D
Dit, en ik ben benieuwd wat je ermee doet..... Komen peulen aan begreep ik, kan je daar dan wat mee??
pi_192428962
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 12:09 schreef soapie het volgende:

[..]

Dit, en ik ben benieuwd wat je ermee doet..... Komen peulen aan begreep ik, kan je daar dan wat mee??
De cavia's vinden die peulen erg lekker, dus die kunnen zo bij de beestjes in het hok. Zodra ze wat meer vorm hebben dan zal ik een foto maken.
  vrijdag 3 april 2020 @ 16:30:40 #138
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192432650
Onze uitgepote tuinboontjes worden opgevreten door IETS. Wij dachten eerst vogels, en dat was ook zo, de zanglijsters bleken er huis te houden. Maar nu er vlies over zit is er toch iets... Woelmuizen misschien, muizen...? wel balen, zo lang op zitten kweken.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 3 april 2020 @ 16:42:21 #139
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192432787
dode link naar foto's, sorry

[ Bericht 99% gewijzigd door marcel.de op 05-04-2020 08:49:08 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zaterdag 4 april 2020 @ 20:28:59 #140
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192452187
De kas is af, nu stekjes in kweken:











[ Bericht 33% gewijzigd door marcel.de op 05-04-2020 08:57:43 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zaterdag 4 april 2020 @ 20:34:48 #141
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192452262
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 20:28 schreef marcel.de het volgende:
De kas is af, nu stekjes in kweken:

[ afbeelding ]


[ afbeelding ]
Oh O+ _O_
Spoilers!
  zaterdag 4 april 2020 @ 20:40:36 #142
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192452346
Onze moestuin is klaar *O*

Alle bakken zijn gevuld. In enkelen zit al zaad als lente-ui en wortel.



Nog even en dan kan ik mijn vensterbanken weer gebruiken.



Spoilers!
  zaterdag 4 april 2020 @ 20:51:18 #143
302812 Little_Miss_Naughty
naughty by nature
pi_192452512
Ziet er goed uit marcel en Lucky!

Ik heb vandaag ook druk staan schoffelen, planten en zaaien.
Dit voelt dan toch wel als het officiële startsein van de lente :+
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  zaterdag 4 april 2020 @ 21:11:37 #144
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_192452847
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 16:42 schreef marcel.de het volgende:
[ afbeelding ]
Twee items die ik heel graag in mijn tuin zou zien op 1 foto <3
Mag ik vragen welke merken het zijn en hoe de hot tub bevalt?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_192453769
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Onze moestuin is klaar *O*

Alle bakken zijn gevuld. In enkelen zit al zaad als lente-ui en wortel.

[ afbeelding ]

Nog even en dan kan ik mijn vensterbanken weer gebruiken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
*G*
pi_192457834
Iedereen is alweer lekker bezig! :D
Hier zitten de vroege aardappelen en peulen al een week in de grond
De peulen zie je al omhoog komen.
In de kas staat nog spinazie, maar die groeit langzaam.

Gister de vijg nog even gesnoeid, en wederom geprobeerd om de takken met stekpoeder in een nieuwe pot te zetten, want daar kun je andere mensen blij mee maken :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 5 april 2020 @ 08:01:31 #147
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192457848
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 21:11 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Twee items die ik heel graag in mijn tuin zou zien op 1 foto <3
Mag ik vragen welke merken het zijn en hoe de hot tub bevalt?
De Hot Tub is van Ticra. Bevalt ons prima. Is trouwens ons tweede exemplaar van hen, bij ons vorige huis was onze eerste. Ben 2 jaar geleden met een andere opmerkelijk goedkope bezig geweest via marktplaats bij een bedrijf met barrelsauna s, maar wat leek te mooi om waar te zijn, was ook te mooi. Ik ontdekte dat foto's van een website in Letland of Litouwen waren geplukt + de vraagprijs scheelde honderden euro's per dag voor hetzelfde product. Het kwam nogal louche over.
Daarom koop na 3 maanden nog niet leveren ongedaan gemaakt. Mijn geld werd godzijdank terug gestort. Ik was bang dat ik geld kwijt was.
Ik zie nu dat de Google reviews precies het zelfde te lezen geven, de positieve zullen wel vrienden van de verkoper zijn. Absoluut niet in zee gaan met die lui !

Nadat ik mijn geld terug had was een nieuwe koop met Ticra in een uur geregeld en een week later stond de hot tub geinstalleerd en wel op zijn plek.

Kas is van Juliana, model premium. is in Duitsland goedkoper te verkrijgen dan in Nederland, wellicht in Dld bestellen en dan laten leveren in NL? Het kan wel 50% schelen !

***

Ik zie nu dat er iets verkeerd gaat met de foto's merkwaardig genoeg, ze zijn niet meer zichtbaar bij mij. Ga kijken of ik dat kan oplossen. (GEFIXT)

[ Bericht 8% gewijzigd door marcel.de op 05-04-2020 09:02:08 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 5 april 2020 @ 08:56:55 #148
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192458175
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Onze moestuin is klaar *O*

Alle bakken zijn gevuld. In enkelen zit al zaad als lente-ui en wortel.

[ afbeelding ]

Nog even en dan kan ik mijn vensterbanken weer gebruiken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ook gaaf zo met die bakken. Zijn dat aardappelkisten gehalveerd op de grond? Zal wel de nodige grond kosten zo. Maar wel handig bewerken zo. Top !
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 5 april 2020 @ 09:04:55 #149
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_192458224
Oh jullie tuinen 😍 en die kas is the dream
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
  zondag 5 april 2020 @ 09:58:53 #150
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192458752
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 08:56 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Ook gaaf zo met die bakken. Zijn dat aardappelkisten gehalveerd op de grond? Zal wel de nodige grond kosten zo. Maar wel handig bewerken zo. Top !
Aardappelkisten was het oorspronkelijke plan. Maar mijn aardappelboer reageerde ineens niet meer en nu zijn het oude fruitkisten geworden, uit 1978 volgens de stempels. Ze zijn met de bodem er onderuit 60 centimeter hoog.
Mijn vriend heeft ze gevuld. Hij vond het niet heel leuk ;) Maar het is voor een goed doel gelukkig. Ik heb het lijf er niet voor om het in de volle grond te doen dus dan maar zo.

We zijn nu bezig om een druppelsysteem aan te leggen. En dan komt er worteldoek met houtsnippers op de paden tussen de bakken. Het kasje wordt ook nog opgezet binnenkort.
Spoilers!
  zondag 5 april 2020 @ 10:22:58 #151
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192458975
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 09:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Aardappelkisten was het oorspronkelijke plan. Maar mijn aardappelboer reageerde ineens niet meer en nu zijn het oude fruitkisten geworden, uit 1978 volgens de stempels. Ze zijn met de bodem er onderuit 60 centimeter hoog.
Mijn vriend heeft ze gevuld. Hij vond het niet heel leuk ;) Maar het is voor een goed doel gelukkig. Ik heb het lijf er niet voor om het in de volle grond te doen dus dan maar zo.

We zijn nu bezig om een druppelsysteem aan te leggen. En dan komt er worteldoek met houtsnippers op de paden tussen de bakken. Het kasje wordt ook nog opgezet binnenkort.
Oh wat jammer van die aardappelboer. Nou ja, deze fruitkisten volstaan ook en gaan hopelijk lang mee.

Het beste worteldoek dat ik na grondig onderzoek ooit vond, was hier
Al twee keer een rol besteld. Omdat jij ook veel nodig hebt is dat misschien een optie.

Bij Action verkopen ze van die creme brulé brandertjes bij de gasaanstekers. Die kan je gebruiken om de rafelranden vast te branden, dan blijft het een mooi geheel.

Heb dit ook gebruikt om gaatjes te branden voor mijn aardbeienveld.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 5 april 2020 @ 10:24:52 #152
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192458989
De reden trouwens dat wij zo'n dure, maar ook stevige kas kochten, is dat wij hier vlak aan de kust wonen en bijna altijd harde wind hebben. Ook de takken van onze sparrenbomen wil ik niet direct fataal hebben voor deze kas.
Die bomen houden nu wel mooi de westenwind tegen, evenals de houthokken die net iets meer dan een meter hoog zijn.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 5 april 2020 @ 10:36:25 #153
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192459083
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:22 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Oh wat jammer van die aardappelboer. Nou ja, deze fruitkisten volstaan ook en gaan hopelijk lang mee.

Het beste worteldoek dat ik na grondig onderzoek ooit vond, was hier
Al twee keer een rol besteld. Omdat jij ook veel nodig hebt is dat misschien een optie.

Bij Action verkopen ze van die creme brulé brandertjes bij de gasaanstekers. Die kan je gebruiken om de rafelranden vast te branden, dan blijft het een mooi geheel.

Heb dit ook gebruikt om gaatjes te branden voor mijn aardbeienveld.
Bedankt voor de tip, ik moest nog op onderzoek voor het worteldoek. Zo'n brandertje hebben we al :)
Spoilers!
pi_192509605
Hmm, mijn eerste courgetteplantje is nu al zo'n 10 cm groot. Hij heeft enkel nog de twee eerste blaadjes. Wat moet ik hiermee doen? Ik zie dat ie pas na ijsheiligen naar buiten mag. Zet ik hem tot die tijd in een eigen, grotere pot?
  woensdag 8 april 2020 @ 11:02:48 #155
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192511018
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 09:30 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, mijn eerste courgetteplantje is nu al zo'n 10 cm groot. Hij heeft enkel nog de twee eerste blaadjes. Wat moet ik hiermee doen? Ik zie dat ie pas na ijsheiligen naar buiten mag. Zet ik hem tot die tijd in een eigen, grotere pot?
Het ligt er een beetje aan wat het formaat van je potje nu is. Zo'n plantje kan best even overleven in een p9 potje. Maar als hij maar 3cm aarde ofzo heeft, zou ik hem overpotten tot hij op zijn definitieve plaats komt.
Spoilers!
pi_192515458
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 21:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, dat is het ook. Ik heb 18 maal 120*105 plus wat vollegrond en een kasje van 125*180.
Ik ben er best even mee bezig geweest om een goed plan te maken.

Waar loop je tegenaan?
Dat je met veel dingen rekening mee moet houden qua wisselteelt, welke gewassen kunnen bij elkaar, welke hebben wat voor soort mest nodig, welke moet je bijmesten en welke niet, ga je voorteelt of nateelt doen, wat ga je zaaien en wat voorzaaien, welke rassen/varieteiten?

Ik begin maar simpel :P

Ben vanochtend naar Ranzijn geweest en heb zaadjes gekocht van groenten die ik nog niet had: Spruitkool 'Groninger', Rode kool 'Langedijker vroege', Suikermais 'Golden Bantam', zomerwortelen 'Merida F1' en 'Nantes 2' en lage slabonen 'Ferrari'.
Children of the night. What music they make.
pi_192515469
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 00:05 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Woon je nog in Delft? Dat je zo'n grote tuin hebt :D
:Y

Maar ik doe het vrijwillig voor een bedrijf in Rotterdam.

Zelf heb ik een balkonnetje. Heb in mn kweekbak paprika, tomaat en peper gezaaid die ik later ga overpotten en op mn balkon zetten.

[ Bericht 8% gewijzigd door DeHovenier op 08-04-2020 16:09:34 ]
Children of the night. What music they make.
  woensdag 8 april 2020 @ 17:57:11 #158
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192517629
Kas was klaar, kweken maar

voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_192519798
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 09:30 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, mijn eerste courgetteplantje is nu al zo'n 10 cm groot. Hij heeft enkel nog de twee eerste blaadjes. Wat moet ik hiermee doen? Ik zie dat ie pas na ijsheiligen naar buiten mag. Zet ik hem tot die tijd in een eigen, grotere pot?
Ijsheiligen is wel ouderwets concept toch? De planten lopen dit jaar ongeveer een maand voor op normaal als ik naar pollentellingen kijk, we hebben ook nauwelijks vorst gehad
pi_192519824
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 15:36 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

:Y

Maar ik doe het vrijwillig voor een bedrijf in Rotterdam.

Zelf heb ik een balkonnetje. Heb in mn kweekbak paprika, tomaat en peper gezaaid die ik later ga overpotten en op mn balkon zetten.
Een hovenier met alleen een balkon :D
pi_192538162
Hey, ik heb een volkstuin gekocht. Nu kan ik eigenlijk niet kiezen tussen de vele zaden. Wat is een goed en voordelig pakket, met verschillende zakjes (dat ik goed kan ordenen), om mee te beginnen?
  donderdag 9 april 2020 @ 17:53:07 #162
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192538423
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 17:42 schreef Koewam het volgende:
Hey, ik heb een volkstuin gekocht. Nu kan ik eigenlijk niet kiezen tussen de vele zaden. Wat is een goed en voordelig pakket, met verschillende zakjes (dat ik goed kan ordenen), om mee te beginnen?
Zaadjes kosten geen drol. Ik zou met makkelijke gewassen beginnen. Als, worteltjes, bietjes etc
Dit, dus.
pi_192538979
De Lidl heeft ook nog altijd een hoop zaden in het assortiment.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  donderdag 16 april 2020 @ 09:50:58 #164
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_192644567
Tussen het verbouwen door ook een start gemaakt met een moestuin. Fruitboompjes eind vorig jaar van m'n zus gekregen.
Links van de vierkante bak komt straks nog een extra bak voor het uitplanten van de nu gezaaide groenten.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_192701848


Er zijn 14 bakken. Bak 7 en 14 zijn 1,25m breed en 5m lang, de rest zijn 1,25m breed en 2,5m lang.

Prei en spruitjes zijn deze week ingezaaid. Komende week ga ik de bakken van perceel A nog aanvullen met grond (weet niet of er nog genoeg is) en bloemkool, mais en pompoen inzaaien. Daarna rode biet, wortel, pastinaak, erwt en sugarsnaps, spinazie en aardappel in de volle grond zaaien.

Wat voor mest kan ik het beste halen om alvast voor te strooien?


Oja, en nog wat bessenstruikjes verplanten. Die zijn nog jong maar werden dit jaar aangevreten door de schapen en alpaca's die daar loslopen.

[ Bericht 30% gewijzigd door DeHovenier op 19-04-2020 18:17:40 ]
Children of the night. What music they make.
pi_192702483
Ik voeg mij ook maar eens bij dit topic.

Vorige week is mijn moestuin bak gebracht. Komende week grond halen en zaden dus ben hard aan het nadenken wat ik wil

Hij is 240*80

  maandag 20 april 2020 @ 09:55:25 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192710285
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 18:11 schreef DeHovenier het volgende:
[ afbeelding ]

Er zijn 14 bakken. Bak 7 en 14 zijn 1,25m breed en 5m lang, de rest zijn 1,25m breed en 2,5m lang.

Prei en spruitjes zijn deze week ingezaaid. Komende week ga ik de bakken van perceel A nog aanvullen met grond (weet niet of er nog genoeg is) en bloemkool, mais en pompoen inzaaien. Daarna rode biet, wortel, pastinaak, erwt en sugarsnaps, spinazie en aardappel in de volle grond zaaien.

Wat voor mest kan ik het beste halen om alvast voor te strooien?


Oja, en nog wat bessenstruikjes verplanten. Die zijn nog jong maar werden dit jaar aangevreten door de schapen en alpaca's die daar loslopen.
Je puzzel is compleet ^O^
Spoilers!
  maandag 20 april 2020 @ 10:49:31 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192711204
Ik heb de kas opgezet en in gebruik genomen. OP dit moment heb ik even tijdelijk de pompoenen en tomaten in de bakken geplaatst want die stonden echt in de weg.. In die bakken moeten komkommers en aubergines komen maar die zijn nog niet groot genoeg.
Op het rekje staan 8 paprikaplantjes te wennen aan de kas. Ik ga ze een dezer dagen in grote potten zetten.

Spoilers!
  vrijdag 24 april 2020 @ 05:11:00 #169
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192777271
Ik heb bij de Action 1 kilo gedroogde kippenstront aangeschaft. Kostte maar 1 euro, een koopje

Dit:



Voorgaande jaren zat ik altijd te klojoën met vloeibare mest. Ik weet niet wat ik verkeerd deed, teveel van dat spul of te weinig maar dat ik het verkeerd deed ben ik nu wel van overtuigd.

Wat is beter voor je plantjes? Die gedroogde kippenstront of vloeibare mest? Of een combinatie van beiden?
pi_192780218
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 05:11 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb bij de Action 1 kilo gedroogde kippenstront aangeschaft. Kostte maar 1 euro, een koopje

Dit:

[ afbeelding ]

Voorgaande jaren zat ik altijd te klojoën met vloeibare mest. Ik weet niet wat ik verkeerd deed, teveel van dat spul of te weinig maar dat ik het verkeerd deed ben ik nu wel van overtuigd.

Wat is beter voor je plantjes? Die gedroogde kippenstront of vloeibare mest? Of een combinatie van beiden?
hmm is kippenstront niet heel zuur?
pi_192780261
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 10:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de kas opgezet en in gebruik genomen. OP dit moment heb ik even tijdelijk de pompoenen en tomaten in de bakken geplaatst want die stonden echt in de weg.. In die bakken moeten komkommers en aubergines komen maar die zijn nog niet groot genoeg.
Op het rekje staan 8 paprikaplantjes te wennen aan de kas. Ik ga ze een dezer dagen in grote potten zetten.

[ afbeelding ]
Misschien een stomme vraag, maar wat doet zo'n kas precies? Ik ken alleen de glazen varianten. Maar houdt dit niet juist licht tegen?
  vrijdag 24 april 2020 @ 11:31:17 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192780331
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:25 schreef Myraela het volgende:

[..]

Misschien een stomme vraag, maar wat doet zo'n kas precies? Ik ken alleen de glazen varianten. Maar houdt dit niet juist licht tegen?
Hij houdt geen licht tegen hoor. Hij zorgt wel voor een warmer en constanter klimaat dan de buitenlucht.
Niet dat dit nou ideaal is maar het is beter dan niets in mijn situatie.
Spoilers!
pi_192783554
Staat ie vast? Ik heb ook ooit zo'n kleintje gehad. Dacht dat ie vast wel bleef staan, want ....
Eerste keer ging het zeil vliegen. Toen ik dat goed had vastgezet, ging het er met de buizenconstructie vandoor.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 24 april 2020 @ 16:05:28 #174
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192783635
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:58 schreef Vanyel het volgende:
Staat ie vast? Ik heb ook ooit zo'n kleintje gehad. Dacht dat ie vast wel bleef staan, want ....
Eerste keer ging het zeil vliegen. Toen ik dat goed had vastgezet, ging het er met de buizenconstructie vandoor.
Ja, hij staat wel vast. Het is afgelopen weekend met de wind wel kantje boord geweest hoor. Vorig jaar stond hij in een hoek tegen de stal, dat ging een stuk beter. Maar dat gaat nu helaas niet.
Spoilers!
  vrijdag 24 april 2020 @ 16:35:31 #175
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_192783925
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 05:11 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb bij de Action 1 kilo gedroogde kippenstront aangeschaft. Kostte maar 1 euro, een koopje

Dit:

[ afbeelding ]

Voorgaande jaren zat ik altijd te klojoën met vloeibare mest. Ik weet niet wat ik verkeerd deed, teveel van dat spul of te weinig maar dat ik het verkeerd deed ben ik nu wel van overtuigd.

Wat is beter voor je plantjes? Die gedroogde kippenstront of vloeibare mest? Of een combinatie van beiden?
Ik gebruik alleen compost. Wonderspul.
Dit, dus.
  vrijdag 24 april 2020 @ 17:49:54 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192784798
Ik heb net wat plantjes in de moestuinbakken gezet:
Mizuna
Romaine
Pluksla
Paksoi
Choy sum
Spitskool

Morgen zaai ik nog een en ander buiten. Ik ben er echt klaar mee dat mijn keuken wordt overgenomen door kweekgoed. Helaas moet ik nog 200 siergrassen zaaien ook.
Spoilers!
pi_192791405
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2020 09:55 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je puzzel is compleet ^O^
Ben benieuwd wat t wordt :D

Gisteren pootaardappelen in de grond gezet, heb nog veel over..
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 25 april 2020 @ 03:56:39 #178
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192794060
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:21 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

hmm is kippenstront niet heel zuur?
Ik las ook ergens dat het heel sterk is en de wortels aan kan tasten. Misschien gooi ik dan wel af en toe een heel klein beetje op de bodem rond de plantjes en blijf nog wel vloeibare mest gebruiken.
pi_192795165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 03:56 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik las ook ergens dat het heel sterk is en de wortels aan kan tasten. Misschien gooi ik dan wel af en toe een heel klein beetje op de bodem rond de plantjes en blijf nog wel vloeibare mest gebruiken.
Ik gebruik eigenlijk alleen vloeibaar voor mn pepers.

En laatst eens geprobeerd om koffieprut bij de pepers te doen... so far so good.

Dat is ook ietwat zurig.. maar pepers houden daar wel van op zich. Nu hele grote pepers aan mn bol. rainbow plantjes alleen geen idee of het van de koffie komt natuurlijk en hoe snel dat dan gaat voor je zoiets merkt in je plant.
  zaterdag 25 april 2020 @ 07:57:19 #180
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192795181
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst gemest. Geen idee met watvoor korrels, ze zaten in een onbeschreven zakje bij de moestuinuitzet die ik van mijn nicht overnam. Als dit op is, kan ik verder met de olifantenmest die ik eens in de dierentuin kocht.

Ik heb in de koolvakken wat mest gestrooid en ook bij de aardbeien, salie en rabarber wat gestrooid. De laatste drie staan in potten en kunnen dus wel wat extra voer gebruiken.
De rest van de zomer ga ik gewoon tomatenvoeding gebruiken bij de vruchtdragende planten. En hortensiavoeding bij de blauwe bessen.
Spoilers!
pi_192795273
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 07:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
olifantenmest
:D
Nooit over nagedacht. 'doet' elke soort wat anders?
  zaterdag 25 april 2020 @ 08:24:53 #182
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192795339
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 08:14 schreef Hupje het volgende:

[..]

:D
Nooit over nagedacht. 'doet' elke soort wat anders?
Ja, de samenstelling verschilt. Maar ik heb ook nog niet helder hoe dat nou zit. Over een jaar hebben we hopelijk kippenmest dus dan hoef ik er niet over na te denken, dan is dat gewoon mijn enige optie ;)

Die olifantenmest heb ik trouwens gekocht om een goed doel te steunen, niet omdat het zo bijzonder is qua samenstelling ofzo. Ik vond het wel leuk. Ik heb ook nog iemand een emmer kado gedaan.
Spoilers!
pi_192807305
Vandaag aarde gehaald voor de moestuin bak, bij de action nog een paar potten gekocht (moet nog 1 of 2 kwam ik achter)

Grotendeels de moestuin gezaaid, nieuwe braam framboos en blauwe bes in een pot en de knoflook even in een grote pot gezet

De peultjes liggen nu even op een stukje keukenpapier tot ze een worteltje krijgen. Een aar boon soorten krijg ik nog binnen. De rest is gezaaid.
Daarnaast krijg ik nog een oranje framboos van iemand die een stekje heeft dus morgen even ophalen *O*





pi_192808227
Ik heb ooit een keer olifantenpoep voor mijn verjaardag gehad _O-
Leg dat maar eens uit op je werk...... :X

Iedereen is zo te zien weer lekker bezig. Ik heb de moestuin op zandgrond en dat is nu niet fijn. Jeetje wat is de grond droog. -O-
  zondag 26 april 2020 @ 08:39:54 #185
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192810194
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 23:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb ooit een keer olifantenpoep voor mijn verjaardag gehad _O-
Leg dat maar eens uit op je werk...... :X

Iedereen is zo te zien weer lekker bezig. Ik heb de moestuin op zandgrond en dat is nu niet fijn. Jeetje wat is de grond droog. -O-
dat ligt niet aan het zand hoor. Wij hebben zee en rivierklei en onze tuin is 1 betonnen plateau vol scheuren waarin je hand zonder moeite in glijdt.
Hoe denk je dat bij ons wortels, uien en bieten gaan wortelen?
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 26 april 2020 @ 08:44:10 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192810214
Hier is het ook enorm droog. Mooie dag om de sprinklerinstallatie in te graven :X

De laag compost houdt het in de moestuin nog redelijk vochtig. Maar het wordt echt wel tijd voor het microdripsysteem. Dat wordt de volgende klus.
Jammer alleen dat de compost nog niet helemaal klaar was en dat ik gisteren 3,5 uur lang onkruid heb moeten verwijderen.

Lekker bezig @Goitske Ziet er vrolijk uit zo.
Spoilers!
pi_192810927
Het grondwaterpeil is gewoon nog lang niet bij getrokken van die hete zomers. Ongeacht waar je zit het is slecht
pi_192811332
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 08:39 schreef marcel.de het volgende:

[..]

dat ligt niet aan het zand hoor. Wij hebben zee en rivierklei en onze tuin is 1 betonnen plateau vol scheuren waarin je hand zonder moeite in glijdt.
Hoe denk je dat bij ons wortels, uien en bieten gaan wortelen?
alle zaadjes een klein drilboortje meegeven? 8)7
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 08:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hier is het ook enorm droog. Mooie dag om de sprinklerinstallatie in te graven :X

De laag compost houdt het in de moestuin nog redelijk vochtig. Maar het wordt echt wel tijd voor het microdripsysteem. Dat wordt de volgende klus.
Jammer alleen dat de compost nog niet helemaal klaar was en dat ik gisteren 3,5 uur lang onkruid heb moeten verwijderen.

Lekker bezig @:goitske Ziet er vrolijk uit zo.
Graven? Bij storten de pootgaatjes al direct in. :D Succes met jouw klus.
  zondag 26 april 2020 @ 10:32:52 #189
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192811353
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:30 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

alle zaadjes een klein drilboortje meegeven? 8)7
[..]

Graven? Bij storten de pootgaatjes al direct in. :D Succes met jouw klus.
We zitten op zanderige klei dus het gaat redelijk. Het is zwaar door de droogte maar het lukt wel redelijk. Gelukkig kan ik het graven uitbesteden aan mijn vriend. Hij loopt nu nog mank van gisteren dus vandaag wordt ongetwijfeld een succes :D
Spoilers!
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 10:58:24 #190
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192811566
Jup. Hier ook een groot stoffeest. -O-
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_192811606
Misschien kunnen jullie iets van een bodemirrigatie gaan maken? Een paar dunne rioolbuisjes met aan zijkanten een paar gaatjes een paar cm ingraven. En 1 opening naar boven welke je af kan dekken.

Hier kan je dan water in spuiten met een tuinslang zodat het water in de grond komt ipv snel weer verdampt.

Ik heb ook een pak grove vermuciliet gekocht welke ik door de moestuingrond mengt om meer/beter vocht vast te houden. Maar een laagje kokosvezel is ook heel goed.
pi_192812895
Bij mij is t ook aardig droog, gelukkig staat om de dag de sproeier een uurtje erop, dat scheelt wel.
Children of the night. What music they make.
pi_192818000
Netjes, Goitske.

Mijn moestuin is een klein randje in de tuin.

Er staat nu augurk, paprika, courgette, wortel en lenteui. De augurk en courgette leid ik als ze groter worden over het stoepje.
Over een paar weken komen er nog 2 cherrytomaten bij. Die maak ik vast aan de palen, die ondersteunen het rek van de blauwe druiven.
En oja, in de rode pot zit een (wilde) kastanjeboom, projectje van mijn kleuter. 8-)
pi_192818609
Ziet er netjes uit hupje! Een kinder projecten zijn schattig O+
  maandag 4 mei 2020 @ 02:12:37 #195
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192935076
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 22:43 schreef Goitske het volgende:
Vandaag aarde gehaald voor de moestuin bak, bij de action nog een paar potten gekocht (moet nog 1 of 2 kwam ik achter)

Grotendeels de moestuin gezaaid, nieuwe braam framboos en blauwe bes in een pot en de knoflook even in een grote pot gezet

De peultjes liggen nu even op een stukje keukenpapier tot ze een worteltje krijgen. Een aar boon soorten krijg ik nog binnen. De rest is gezaaid.
Daarnaast krijg ik nog een oranje framboos van iemand die een stekje heeft dus morgen even ophalen *O*

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Wanneer heb jij die knoflook geplant?
Ik vorig jaar oktober.
De mijne is minstens 2 keer zo lang en minstens 2 keer zo bossiger.

Ik zeg dit omdat ik hoop dat ik ze wat eerder kan oogsten dan in de boeken staat.

In de boeken staat: oogsten kan je op zijn snelst eind juni, maar ook juli en augustus wordt vermeld.

Het probleem is dat ik ze vorig jaar gepoot hebt in 1 van mijn 2 grootste potten (45 liter), 1 van mijn een na grootste potten en in 1 van mijn twee na grootste potten. Potten die ik eigenlijk wel graag straks half mei had willen gebruiken als de andere plantjes naar buiten mogen.

Denk jij dat aangezien we een warme winter hebben gehad en mijn knoflookplanten als zo groot en breed zijn het voor mij misschien al mogelijk is om ze half juni te oogsten? Ik vind het een beetje zonde om die 3 grote potten voor de rest van de zomer af te schrijven.
  maandag 4 mei 2020 @ 08:23:08 #196
302812 Little_Miss_Naughty
naughty by nature
pi_192936090
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 02:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wanneer heb jij die knoflook geplant?
Ik vorig jaar oktober.
De mijne is minstens 2 keer zo lang en minstens 2 keer zo bossiger.

Ik zeg dit omdat ik hoop dat ik ze wat eerder kan oogsten dan in de boeken staat.

In de boeken staat: oogsten kan je op zijn snelst eind juni, maar ook juli en augustus wordt vermeld.

Het probleem is dat ik ze vorig jaar gepoot hebt in 1 van mijn 2 grootste potten (45 liter), 1 van mijn een na grootste potten en in 1 van mijn twee na grootste potten. Potten die ik eigenlijk wel graag straks half mei had willen gebruiken als de andere plantjes naar buiten mogen.

Denk jij dat aangezien we een warme winter hebben gehad en mijn knoflookplanten als zo groot en breed zijn het voor mij misschien al mogelijk is om ze half juni te oogsten? Ik vind het een beetje zonde om die 3 grote potten voor de rest van de zomer af te schrijven.
Waarom niet eentje uit de grond trekken en kijken hoe die uitziet? Aan de hand daarvan kun je waarschijnlijk het beste beoordelen of de rest er ook uit kan.
Ik heb mijn knoflook ook in oktober geplant en die is inderdaad ook een stuk langer inmiddels.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
  maandag 4 mei 2020 @ 13:40:28 #197
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_192941096
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 02:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wanneer heb jij die knoflook geplant?
Ik vorig jaar oktober.
De mijne is minstens 2 keer zo lang en minstens 2 keer zo bossiger.

Ik zeg dit omdat ik hoop dat ik ze wat eerder kan oogsten dan in de boeken staat.

In de boeken staat: oogsten kan je op zijn snelst eind juni, maar ook juli en augustus wordt vermeld.

Het probleem is dat ik ze vorig jaar gepoot hebt in 1 van mijn 2 grootste potten (45 liter), 1 van mijn een na grootste potten en in 1 van mijn twee na grootste potten. Potten die ik eigenlijk wel graag straks half mei had willen gebruiken als de andere plantjes naar buiten mogen.

Denk jij dat aangezien we een warme winter hebben gehad en mijn knoflookplanten als zo groot en breed zijn het voor mij misschien al mogelijk is om ze half juni te oogsten? Ik vind het een beetje zonde om die 3 grote potten voor de rest van de zomer af te schrijven.
Volgens mij kun je knoflook pas oogsten als de stengels boven de grond geel en slap worden.
Dus of dat eerder is bij jou is natuurlijk lastig te zeggen. Het zou kunnen gezien het mooie weer.
Wij hebben ze ook staan en inderdaad een stuk dikker. Heel benieuwd hoe ze er dit jaar uitkomen :9

Zijn er al mensen die dingen als tomaat, komkommer, augurk buiten hebben staan? Ze worden al vrij groot dus nemen veel ruimte in in de lage kas.
  maandag 4 mei 2020 @ 14:04:19 #198
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_192941406
Hier ook wat foto's van onze moestuin:


alle ruimte in de lage kas benut om voor te zaaien, hopelijk kunnen er snel een paar verhuizen naar de tuin. :D o.a. tomaat, komkommer, augurk, bietjes, afrikaantjes


pruim vroeg dit jaar gekocht en geplant en nu al mini pruimen! *O*


overzichtje, o.a. al spinazie, knoflook en tuinbonen flink aanwezig.


en de aardbeien en kool onder bescherming want de kool werd kapotgevreten door stomme duiven!
  Moderator maandag 4 mei 2020 @ 17:22:58 #199
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192944533
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 14:04 schreef gcjoel het volgende:
Hier ook wat foto's van onze moestuin:

[ afbeelding ]
alle ruimte in de lage kas benut om voor te zaaien, hopelijk kunnen er snel een paar verhuizen naar de tuin. :D o.a. tomaat, komkommer, augurk, bietjes, afrikaantjes

[ afbeelding ]
pruim vroeg dit jaar gekocht en geplant en nu al mini pruimen! *O*

[ afbeelding ]
overzichtje, o.a. al spinazie, knoflook en tuinbonen flink aanwezig.

[ afbeelding ]
en de aardbeien en kool onder bescherming want de kool werd kapotgevreten door stomme duiven!
Ziet er goed uit. ^O^ en duiven zijn klootzakken. :(
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 04:56:20 #200
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192953465
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 08:23 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]

Waarom niet eentje uit de grond trekken en kijken hoe die uitziet? Aan de hand daarvan kun je waarschijnlijk het beste beoordelen of de rest er ook uit kan.
Ik heb mijn knoflook ook in oktober geplant en die is inderdaad ook een stuk langer inmiddels.
Ik weet niet. Ik heb daar een beetje moeite mee. Ondanks dat ik het jammer vind dat mijn potten zo lang bezet zijn ben ik toch wel heel blij met mijn knoflookplantjes (het is de eerste keer dat ik dit probeer) en heel benieuwd wat ik straks ga opgraven en wil ik ze allen pas oogsten als ze maximaal de kans hebben gehad om zich maximaal te ontwikkelen.
pi_192954615
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 02:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wanneer heb jij die knoflook geplant?
Ik vorig jaar oktober.
De mijne is minstens 2 keer zo lang en minstens 2 keer zo bossiger.

Ik zeg dit omdat ik hoop dat ik ze wat eerder kan oogsten dan in de boeken staat.

In de boeken staat: oogsten kan je op zijn snelst eind juni, maar ook juli en augustus wordt vermeld.

Het probleem is dat ik ze vorig jaar gepoot hebt in 1 van mijn 2 grootste potten (45 liter), 1 van mijn een na grootste potten en in 1 van mijn twee na grootste potten. Potten die ik eigenlijk wel graag straks half mei had willen gebruiken als de andere plantjes naar buiten mogen.

Denk jij dat aangezien we een warme winter hebben gehad en mijn knoflookplanten als zo groot en breed zijn het voor mij misschien al mogelijk is om ze half juni te oogsten? Ik vind het een beetje zonde om die 3 grote potten voor de rest van de zomer af te schrijven.
Mijne heb ik in april geplant oogst ze in augustus. Je kunt knoflook oogsten als 2/3de van het loof geel begint te worden
  dinsdag 5 mei 2020 @ 19:02:15 #202
43653 sigme
Veraan
pi_192961205
Over knoflook en oogsttijd; zoals met zoveel planten maakt het wel verschil welk ras je hebt staan.
Ik heb even een stuk van mijn favoriete knoflookspecialist opgezocht:
https://levenvanhetland.b(...)ok-voor-de-moestuin/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 5 mei 2020 @ 19:14:32 #203
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192961393
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 19:02 schreef sigme het volgende:
[/spoiler]
Bedankt voor de link. Ik wil in het najaar hardneck poten maar had me nog niet ingelezen. Ik heb en knoflookintolerantie maar kan de 'scapes' van de hardneck wel verdragen. Om de bollen te kunnen eten moet ik medicatie nemen.
Spoilers!
pi_192961787
Allemaal soorten staan, maar de kaartjes zijn niet meer leesbaar. Dus dat wordt waarschijnlijk wisselend succesvol.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 7 mei 2020 @ 05:14:44 #205
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192987517
Gisteren urenlang bezig geweest met wisselteelt.
Eerst de aarde uit de moestuinbak in vuilniszakken geschept, daarna de aarde uit de potten in de moestuinbak geschept en daarna de moestuinbak aarde weer in de potten geschept.
Ik kreeg er gewoon kramp in mijn vingers van. Heb nog nooit kramp in mijn vingers gehad. dat was de eerste keer. :{
  donderdag 7 mei 2020 @ 05:41:23 #206
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_192987634
Ik heb al een paar jaar een Blauwe Bes in een pot. Ik lees dat die van hele zure grond houdt. Die van mij staat al die tijd in dezelfde potgrond. Ik weet niet of dat zuur genoeg is.
Nou lees ik ergens anders dat je grond zuurder kan maken door azijn aan je water toe te voegen als je water geeft. Doen?
  donderdag 7 mei 2020 @ 07:03:29 #207
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192988160
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:22 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Ziet er goed uit. ^O^ en duiven zijn klootzakken. :(
Bij ons zit er sinds een week een haas. Een haas, dat is pas een klootzak ! :(
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:31 #208
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_192994841
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:03 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Bij ons zit er sinds een week een haas. Een haas, dat is pas een klootzak ! :(
Omg, die eten echt alles op zeker?
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 15:15:54 #209
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192995240
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:03 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Bij ons zit er sinds een week een haas. Een haas, dat is pas een klootzak ! :(
Gewoon een rechtse directe uitdelen:


Alle gekheid op een stokje, wat doe je er tegen? Netten spannen?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  donderdag 7 mei 2020 @ 15:27:53 #210
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_192995401
Wij zoeken nog naar een oplossing tegen de haas. Wegjagen, een buitenlamp met sensor, gaas over de slakroppen. Maar hij kan uit alle hoekjes en gaatjes komen. We hopen hem definitief te verjagen.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_192995832
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 05:41 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb al een paar jaar een Blauwe Bes in een pot. Ik lees dat die van hele zure grond houdt. Die van mij staat al die tijd in dezelfde potgrond. Ik weet niet of dat zuur genoeg is.
Nou lees ik ergens anders dat je grond zuurder kan maken door azijn aan je water toe te voegen als je water geeft. Doen?
Hmm ik las hetzelfde over koffieprut en over mn peperplanten.. en daar gaat dat best goed eigenlijk.
  donderdag 7 mei 2020 @ 16:02:12 #212
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192995899
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 05:41 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb al een paar jaar een Blauwe Bes in een pot. Ik lees dat die van hele zure grond houdt. Die van mij staat al die tijd in dezelfde potgrond. Ik weet niet of dat zuur genoeg is.
Nou lees ik ergens anders dat je grond zuurder kan maken door azijn aan je water toe te voegen als je water geeft. Doen?
Ik volg al heel wat jaren van alles over moestuinieren maar dit ben ik nog nooit tegengekomen. Je kunt wel koffie of turf toevoegen. En een hortensiavoeding kopen, die is ook goed voor blauwe bes.

Wat een gedoe met je wisselteelt :o Ik hoop dat niet of matig toe te hoeven passen door jaarlijks veel compost op de tuin te gooien. Ik vertrouw op Charles Dowding wat dit betreft.

Ik heb gisteren weer 30 plantjes in de grond gezet. En dat net weer aangevuld met het zaaien van dezelfde hoeveelheid. Over een paar weken is het grootste zaaiwerk voor dit jaar weer gedaan gelukkig.
Spoilers!
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 16:29:34 #213
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_192996345
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 05:41 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb al een paar jaar een Blauwe Bes in een pot. Ik lees dat die van hele zure grond houdt. Die van mij staat al die tijd in dezelfde potgrond. Ik weet niet of dat zuur genoeg is.
Nou lees ik ergens anders dat je grond zuurder kan maken door azijn aan je water toe te voegen als je water geeft. Doen?
Je grond zal er ongetwijfeld zuurder van worden. Ik weet ook wel dat bepaalde mensen azijn gebruiken om onkruid kapot te krijgen. :+
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  vrijdag 8 mei 2020 @ 06:45:00 #214
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193008300
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 16:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik volg al heel wat jaren van alles over moestuinieren maar dit ben ik nog nooit tegengekomen. Je kunt wel koffie of turf toevoegen. En een hortensiavoeding kopen, die is ook goed voor blauwe bes.
Hier las ik dat o.a:

7 manieren om azijn in je tuin te gebruiken
3. Voor een zuurdere grond
Zoals hierboven vermeld, verlaagt azijn de pH van de omgeving. In dit geval gebruiken we het om een zuurdere grond te krijgen. Het enige wat je hoeft te doen is een kopje azijn te mengen met ongeveer 4 liter water en dit op de aarde te gieten.

Als je dit doet zal dit zeer positief voor de groei van planten zijn die zure grond nodig hebben...
https://gezonderleven.com/azijn-in-je-tuin-te-gebruiken/

En als je in het Engels google met "vinegar blueberry plant" dan kom je wel meerdere pagina's tegen.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 07:00:48 #215
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193008421


Dit komt wel mooi uit. De weersverwachting past perfect bij het advies om pas half mei je stekjes buiten te planten.
pi_193009566
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 05:41 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik heb al een paar jaar een Blauwe Bes in een pot. Ik lees dat die van hele zure grond houdt. Die van mij staat al die tijd in dezelfde potgrond. Ik weet niet of dat zuur genoeg is.
Nou lees ik ergens anders dat je grond zuurder kan maken door azijn aan je water toe te voegen als je water geeft. Doen?
Azijn zou ik niet doen..

Wat turf erbij, en bemesten met koeien korrels..
Verder er mooi naaldboom schors rondom doen. Verzuurd de grond gratis, naast dat je geen onkruid in je pot krijgt

[ Bericht 1% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 08-05-2020 11:55:36 ]
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:43:39 #217
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193011342
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 06:45 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Hier las ik dat o.a:

7 manieren om azijn in je tuin te gebruiken
3. Voor een zuurdere grond
Zoals hierboven vermeld, verlaagt azijn de pH van de omgeving. In dit geval gebruiken we het om een zuurdere grond te krijgen. Het enige wat je hoeft te doen is een kopje azijn te mengen met ongeveer 4 liter water en dit op de aarde te gieten.

Als je dit doet zal dit zeer positief voor de groei van planten zijn die zure grond nodig hebben...
https://gezonderleven.com/azijn-in-je-tuin-te-gebruiken/

En als je in het Engels google met "vinegar blueberry plant" dan kom je wel meerdere pagina's tegen.
Als jij zo'n site geloofwaardig vindt, moet je vooral azijn bij je bosbessen gooien ^O^
Spoilers!
pi_193012525
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Als jij zo'n site geloofwaardig vindt, moet je vooral azijn bij je bosbessen gooien ^O^
Mja ik moet bekennen dat ik azijn ook vooral ken van het dingen doodmaken....
mieren, bladluizen... zulks.

En ik heb nu al aantal jaar pepers staan.
Die houden ook van zure grond.

Maar ik ben dat advies daadwerkelijk nergens tegen gekomen nog.
Anders dan in dit topic.

Dus ja, proberen kan altijd.
Zou het niet uitproberen op je favoriete planten tho.. want ik geloof er niks van dat het goed werkt... _O-
  vrijdag 8 mei 2020 @ 12:11:57 #219
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193012649
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:02 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Mja ik moet bekennen dat ik azijn ook vooral ken van het dingen doodmaken....
mieren, bladluizen... zulks.

En ik heb nu al aantal jaar pepers staan.
Die houden ook van zure grond.

Maar ik ben dat advies daadwerkelijk nergens tegen gekomen nog.
Anders dan in dit topic.

Dus ja, proberen kan altijd.
Zou het niet uitproberen op je favoriete planten tho.. want ik geloof er niks van dat het goed werkt... _O-
Precies dit. En als je dan ziet dat er op die site ook beweringen staan dat je buikvet weg kunt krijgen, weet ik al genoeg. Ik hou het bij de experts.

Iets anders, ik ga binnenkort hopelijk een kruidenbak naast de keukendeur O+ maken. Hier moeten planten in komen die meerjarig zijn en die tegen volle zon kunnen.
Mijn lijst tot nu toe:
- salie
- rozemarijn
- tijm
- lavas
- bonenkruid
- bieslook
- oregano
- dille
- venkel
(- en elk jaar nieuwe basilicum afhankelijk van de ruimte)

Hebben jullie nog leuke toevoegingen? Ik hou niet van lavendel.

Ik ga trouwens ook een koude bak maken. Dat gaat het zaaien voor volgend jaar zo veel makkelijker maken. Minder in de keuken en meer naar buiten. Zodra het zaaiseizoen is afgelopen kunnen er bloemen in.
Spoilers!
pi_193012691
ik heb hier "holy basil" / thulsi staan

ook een basilicumsoort.. maar dan degene die in India overal verbouwd word omdat hij gebruikt word als offerande en bovendien ook nog geluk brengt.

benieuwd hoe dat gaat.. duurde 300 jaar voor ik de zaadjes binnen had zo'n beetje maar ze groeien goed en zijn gezond voor alles.

nu nog even afwachten hoe het smaakt.. ze zien er wel echt anders uit dan onze standaard basilicum :)
  vrijdag 8 mei 2020 @ 12:23:57 #221
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193012805
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:15 schreef Uhmmpie het volgende:
ik heb hier "holy basil" / thulsi staan

ook een basilicumsoort.. maar dan degene die in India overal verbouwd word omdat hij gebruikt word als offerande en bovendien ook nog geluk brengt.

benieuwd hoe dat gaat.. duurde 300 jaar voor ik de zaadjes binnen had zo'n beetje maar ze groeien goed en zijn gezond voor alles.

nu nog even afwachten hoe het smaakt.. ze zien er wel echt anders uit dan onze standaard basilicum :)
Ik heb je hier al vaker over gehoord en heb nu eindelijk eens opgezocht wat dat holy basil is. Het ziet er wel geinig uit.
Spoilers!
pi_193012950
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb je hier al vaker over gehoord en heb nu eindelijk eens opgezocht wat dat holy basil is. Het ziet er wel geinig uit.
haha ja.. he twas een ding een tijdje terug

mijn lief gebruikt het omdat het nogal positieve invloeden heeft op maag en darmen
althans... dat zegt men.
dus leek me leuk dat te planten

ik zou bijna zeggen.. je mag wel eentje ophalen hier
ze zijn nu max cm of 10 hoog ;)

behalve die in een grotere pot.. die zijn al een keer groter :)
groeit aardig door zegmaar
  vrijdag 8 mei 2020 @ 12:37:18 #223
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193012969
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:36 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

haha ja.. he twas een ding een tijdje terug

mijn lief gebruikt het omdat het nogal positieve invloeden heeft op maag en darmen
althans... dat zegt men.
dus leek me leuk dat te planten

ik zou bijna zeggen.. je mag wel eentje ophalen hier
ze zijn nu max cm of 10 hoog ;)

behalve die in een grotere pot.. die zijn al een keer groter :)
groeit aardig door zegmaar
Dat is corona-techisch een beetje lastig ;( wel een tof aanbod O+
Spoilers!
pi_193012992
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat is corona-techisch een beetje lastig ;( wel een tof aanbod O+
ik kan hem wel op veilige afstand buiten neerzetten hoor
gezellig is het niet... maar het kan wel.
(jij woonde niet zo HEEL ver hier vandaan meen ik me te herinneren)
  vrijdag 8 mei 2020 @ 12:43:20 #225
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193013049
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:38 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

ik kan hem wel op veilige afstand buiten neerzetten hoor
gezellig is het niet... maar het kan wel.
(jij woonde niet zo HEEL ver hier vandaan meen ik me te herinneren)
Het is een minuut of 40 rijden. Geen probleem als ik ook iets anders in die hoek te doen heb maar dat is niet zo. Stomme corona. Volgende keer beter.
Spoilers!
pi_193013084
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het is een minuut of 40 rijden. Geen probleem als ik ook iets anders in die hoek te doen heb maar dat is niet zo. Stomme corona. Volgende keer beter.
Oh dat is war overdreven.

Nouja voorlopig staan ze er nog dus stuur maar een berichtje als je toevallig in de buurt bent

Het is niet alsof ik ergens heen kan tenslotte.
Ik ben of hier... of in delft.
Meer opties zijn er niet.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 12:56:11 #227
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193013213
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:46 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Oh dat is war overdreven.

Nouja voorlopig staan ze er nog dus stuur maar een berichtje als je toevallig in de buurt bent

Het is niet alsof ik ergens heen kan tenslotte.
Ik ben of hier... of in delft.
Meer opties zijn er niet.
Herkenbaar :D
Spoilers!
  Moderator vrijdag 8 mei 2020 @ 14:50:25 #228
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193014991
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 12:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Precies dit. En als je dan ziet dat er op die site ook beweringen staan dat je buikvet weg kunt krijgen, weet ik al genoeg. Ik hou het bij de experts.

Iets anders, ik ga binnenkort hopelijk een kruidenbak naast de keukendeur O+ maken. Hier moeten planten in komen die meerjarig zijn en die tegen volle zon kunnen.
Mijn lijst tot nu toe:
- salie
- rozemarijn
- tijm
- lavas
- bonenkruid
- bieslook
- oregano
- dille
- venkel
(- en elk jaar nieuwe basilicum afhankelijk van de ruimte)

Hebben jullie nog leuke toevoegingen? Ik hou niet van lavendel.

Ik ga trouwens ook een koude bak maken. Dat gaat het zaaien voor volgend jaar zo veel makkelijker maken. Minder in de keuken en meer naar buiten. Zodra het zaaiseizoen is afgelopen kunnen er bloemen in.
Citroenmelisse en Munt? (Hoewel die beter hun eigen bakje kunnen hebben. :X )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:37:24 #229
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193016643
Maggikruid en verschillende soorten munt. Marokkaanse munt is lekker
En oh ja, Tijm niet te vergeten
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:39:07 #230
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193016668
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:50 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Citroenmelisse en Munt? (Hoewel die beter hun eigen bakje kunnen hebben. :X )
Munt krijgt een eigen pot. Ik twijfel over citroenmelisse. Ik weet niet goed wat ik er mee moet.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 8 mei 2020 @ 18:12:22 #231
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193017923
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 16:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Munt krijgt een eigen pot. Ik twijfel over citroenmelisse. Ik weet niet goed wat ik er mee moet.
Kan ik me voorstellen. :P Ik zet er hooguit thee van.

Edit: als je een stekje wilt van het een of ander, geef maar een gil. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door ijs_beer op 08-05-2020 20:37:56 ]
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193040412
Peterselie? Staat bij mij voor het 2de jaar

Maggie moet je wel in toom houden en evt regelmatig tot de grond toe snoeien. Wij hadden vroeger ook eentje kon echt een mega plant worden ging dan echt tot de grond gesnoeid worden en liep dan weer uit
  zaterdag 9 mei 2020 @ 23:24:24 #233
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193040446
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 18:12 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. :P Ik zet er hooguit thee van.

Edit: als je een stekje wilt van het een of ander, geef maar een gil. :)
Oeh O+ Wat heb je in de aanbieding?
Spoilers!
  zaterdag 9 mei 2020 @ 23:25:18 #234
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193040479
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:23 schreef Goitske het volgende:
Peterselie? Staat bij mij voor het 2de jaar

Maggie moet je wel in toom houden en evt regelmatig tot de grond toe snoeien. Wij hadden vroeger ook eentje kon echt een mega plant worden ging dan echt tot de grond gesnoeid worden en liep dan weer uit
Peterselie is tweejarig inderdaad. Ik heb nu zes plantjes groeien, ik gebruik het veel.
Spoilers!
  Moderator zaterdag 9 mei 2020 @ 23:26:35 #235
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193040525
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oeh O+ Wat heb je in de aanbieding?
Ik heb Tijm (en citroentijm), Salie, Oregano Citroenmelisse, die van dusdanig formaat zijn dat die wel een stukje kunnen missen. :P (heb ook meerdere bieslook, maar daar zit altijd roest in :P )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator zaterdag 9 mei 2020 @ 23:27:16 #236
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193040556
Ohja, Heb ook een giga maggieplant. Geen idee hoe die te stekken though. :')
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zaterdag 9 mei 2020 @ 23:44:33 #237
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193041065
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:26 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Ik heb Tijm (en citroentijm), Salie, Oregano Citroenmelisse, die van dusdanig formaat zijn dat die wel een stukje kunnen missen. :P (heb ook meerdere bieslook, maar daar zit altijd roest in :P )
Ja graag!
Ik krijg mijn tijm, oregano en bieslook niet goed groot, rozemarijn ook niet. Juist van tijm en rozemarijn wilde ik heel veel kweken dus daar baal ik wel van. Als ze op deze manier doorgaan, kan ik over een jaar oogsten. Salie heb ik, lavas ook. Citroenmelisse is een optie. Misschien knapt je bieslook op van scheuren?

Ik ga morgen naar Lidl in jouw dorp en hoop daar tijm aan te treffen.
Spoilers!
  Licht Ontvlambaar zondag 10 mei 2020 @ 09:29:39 #238
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_193045323
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 23:27 schreef ijs_beer het volgende:
Ohja, Heb ook een giga maggieplant. Geen idee hoe die te stekken though. :')
Die kun je wel scheuren, volgens mij.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_193075845
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2020 09:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die kun je wel scheuren, volgens mij.
Laatst heeft mijn vader onze maggieplant uitgegraven, in tweeën gescheurd en beide in de grond gezet. Nu twee prachtige maggieplanten!👍
  dinsdag 12 mei 2020 @ 22:10:11 #240
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193093494
Wij zijn bezig met de aanleg van een druppelsysteem in de moestuinbakken en kas aan te leggen. Het werkt erg goed dit gaat me een hoop tijd besparen.





Ondertussen zaai ik nog wat door, met hulp
Spoilers!
  woensdag 13 mei 2020 @ 03:18:28 #241
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193096796
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 22:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij zijn bezig met de aanleg van een druppelsysteem in de moestuinbakken en kas aan te leggen. Het werkt erg goed dit gaat me een hoop tijd besparen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ondertussen zaai ik nog wat door, met hulp
[ afbeelding ]
Wat gooi jij allemaal in die bakken ter voorbereiding? Ik heb ook 1 zon soort bak als jij (ietsje kleiner). Die is nu gevuld met ongeveer 85% oude aarde van vorig jaar, ik heb daar nu 60 liter verse potgrond aan toegevoegd en ongeveer 15 liter compost, wat vloeibare mest en het door elkaar geroeid. Moet daar nog iets als kalk aan toegevoegd worden? Of iets anders? Gooi jij in al je bakken dezelfde stoffen of hou je rekening met de plantjes die je erin gaat zetten en gooi je op basis van dat verschillende soorten stoffen in verschillende bakken?
  woensdag 13 mei 2020 @ 09:16:32 #242
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193098463
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 03:18 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wat gooi jij allemaal in die bakken ter voorbereiding? Ik heb ook 1 zon soort bak als jij (ietsje kleiner). Die is nu gevuld met ongeveer 85% oude aarde van vorig jaar, ik heb daar nu 60 liter verse potgrond aan toegevoegd en ongeveer 15 liter compost, wat vloeibare mest en het door elkaar geroeid. Moet daar nog iets als kalk aan toegevoegd worden? Of iets anders? Gooi jij in al je bakken dezelfde stoffen of hou je rekening met de plantjes die je erin gaat zetten en gooi je op basis van dat verschillende soorten stoffen in verschillende bakken?
Ik heb alles wat ik kon vinden er in gegooid omdat we zoveel nodig hadden. Kranten, lege wc-rollen, karton, gras, compost van een half jaar, een paar vuilniszakken bladcompost, potgrond uit de potten van vorig jaar. Maar voornamelijk tuinaarde waar 10 kuub van is gestort.

Ik heb in een aantal bakken nog koemestkorrels gedaan, voornamelijk daar waar kolen komen. Dus ook in de bak die hierboven op de foto staat want daar groeit paksoi, spitskool en choy sum in.

Ik ben nu weer compost aan het sparen. Dat gaat er in het najaar op. En voorjaar 2021 dan weer een laag.
Vruchtdragende planten zullen straks ook wekelijks tomatenvoeding krijgen.
Spoilers!
pi_193125022
Boys ik heb ook een heel klein moestuintje nu. Alleen nu heb ik kamille binnen staan alleen die moet naar buiten. Die dingen worden heel snel groot. :o
Gino ♥
pi_193125576
quote:
Het was vannacht uitzonderlijk koud voor de tijd van het jaar. Op het vliegveld Eelde, in het noorden van Drenthe, vroor het drie graden. Dat is een evenaring van het record uit 1909 voor de tweede decade (de periode van 11 t/m 20 mei) van de maand mei. Dit jaar is er in die tweede decade al drie nachten op rij sprake van lichte vorst.
https://nos.nl/artikel/23(...)-het-nog-kouder.html


En waar woont mijn moestuin? Juist. In de koudste ovaal natuurlijk.

Gister heb ik 6 vrij grote tomatenplantjes gekocht. Mini-roma en cherry. ¤5,- 't stuk. In de kas gezet. Vanochtend: allemaal dood. De met veel liefde uit zaad opgekweekte meloenplantjes: allemaal dood. Voorgetrokken boontjes: dood.

Ik denk dat er van de komkommer en pompoen nog wel wat leeft, de courgette is twijfelachtig. De aardappels hebben schade. De maïs ook, maar ik denk wel dat ze nog leven.

Eens kijken wat er morgen nog leeft -O-
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193125853
quote:
9s.gif Op donderdag 14 mei 2020 16:33 schreef sigme het volgende:

[..]

En waar woont mijn moestuin? Juist. In de koudste ovaal natuurlijk.

Gister heb ik 6 vrij grote tomatenplantjes gekocht. Mini-roma en cherry. ¤5,- 't stuk. In de kas gezet. Vanochtend: allemaal dood. De met veel liefde uit zaad opgekweekte meloenplantjes: allemaal dood. Voorgetrokken boontjes: dood.

Ik denk dat er van de komkommer en pompoen nog wel wat leeft, de courgette is twijfelachtig. De aardappels hebben schade. De maïs ook, maar ik denk wel dat ze nog leven.

Eens kijken wat er morgen nog leeft -O-
Lekker dan :(
  Moderator donderdag 14 mei 2020 @ 16:55:02 #246
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193125902
quote:
9s.gif Op donderdag 14 mei 2020 16:33 schreef sigme het volgende:

[..]

En waar woont mijn moestuin? Juist. In de koudste ovaal natuurlijk.

Gister heb ik 6 vrij grote tomatenplantjes gekocht. Mini-roma en cherry. ¤5,- 't stuk. In de kas gezet. Vanochtend: allemaal dood. De met veel liefde uit zaad opgekweekte meloenplantjes: allemaal dood. Voorgetrokken boontjes: dood.

Ik denk dat er van de komkommer en pompoen nog wel wat leeft, de courgette is twijfelachtig. De aardappels hebben schade. De maïs ook, maar ik denk wel dat ze nog leven.

Eens kijken wat er morgen nog leeft -O-
Och nee. Dat is enorm balen. -O-
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193126203
Ik denk dat we maar overstappen op wat robuuster spul in de kas. We zitten te denken aan een vijg en een perzikboompje. Vijgen hebben we ook wel buiten staan, maar die komen hier niet tot lekkere vijgen; afgezien daarvan hebben ze het enorm naar 't zin. We zoeken dan wel een brown turkey in een tuincentrum ofzo, meer kans op vijgen in Nederland.

Perzik moeten we nog op oriënteren. Ik heb wel herinnering aan een witte perzik, hier in de volle grond, die in mijn jeugd misschien vijf keer 1 perzik gaf. Maar wát voor perzik! Een echte Goddelijke Perzik. Dus dat wil ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 14 mei 2020 @ 17:35:22 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193126627
Wat ontzettend balen @sigme Prijzige tomatenplantjes ook zeg.

Ik heb net ook nog een en ander gekocht. Drie witte koolplugjes, 6 maisplugjes en een zoete aarsappelplant. Ik heb een fijne kweker met best breed assortiment vlakbij huis gevonden. Prima geprijsd ook. 20 cent per plug en 2,40 voor de zoete aardappel. Helaas geen komkommer en courgette, volgende week weer.
En ik heb bij @ijs_beer een paar flinke stekken van kruiden opgehaald. Ben er erg blij mee O+
Spoilers!
pi_193134156
Ik heb ook tomatenplanten en een paprikaplant. :) Maar ik ga ze volgende week buiten zetten. Niet in een kas overigens. Ik hoop dat ze een beetje lekker gaan.
Gino ♥
  vrijdag 15 mei 2020 @ 02:14:07 #250
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193136057
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 17:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat ontzettend balen @:sigme Prijzige tomatenplantjes ook zeg.

Ik heb net ook nog een en ander gekocht. Drie witte koolplugjes, 6 maisplugjes en een zoete aarsappelplant. Ik heb een fijne kweker met best breed assortiment vlakbij huis gevonden. Prima geprijsd ook. 20 cent per plug en 2,40 voor de zoete aardappel. Helaas geen komkommer en courgette, volgende week weer.
En ik heb bij @:ijs_beer een paar flinke stekken van kruiden opgehaald. Ben er erg blij mee O+
Waarom zaai je courgette niet zelf? Die dingen groeien als een gek. Als je nu courgette binnenshuis zaai heb je over +/- 2,5 week al een flinke stek.
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 07:46:57 #251
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193137083
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 17:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat ontzettend balen @:sigme Prijzige tomatenplantjes ook zeg.

Ik heb net ook nog een en ander gekocht. Drie witte koolplugjes, 6 maisplugjes en een zoete aarsappelplant. Ik heb een fijne kweker met best breed assortiment vlakbij huis gevonden. Prima geprijsd ook. 20 cent per plug en 2,40 voor de zoete aardappel. Helaas geen komkommer en courgette, volgende week weer.
En ik heb bij @:ijs_beer een paar flinke stekken van kruiden opgehaald. Ben er erg blij mee O+
En ik heb een paar paksoitjes en knolselderijtjes gehad. *O* ze staan al in de grond.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  vrijdag 15 mei 2020 @ 07:50:55 #252
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193137113
Hier voor tweede nacht op rij, nachtvorst. Hoezo ijsheiligen? Gelukkig veel toegedekt uit voorzorg maar de aardappels staan stijf van de vorst.

De eerder genoemde haas blijkt trouwens een moeder haas met 3 jongen te zijn. Ene een kilometer opgejaagd, maar die weet feilloos de weg terug. Na 5 minuten zat hij al weer achter in de tuin aan paardensla te peuzelen. Dat beter dan onze eigen sla, snijbiet en rode bieten.
Mussen doen zich trouwens ook tegoed aan onze sla.Lastig jaar is het.

Tuinbonen krijgen eerste bloemvorming.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 15 mei 2020 @ 07:54:21 #253
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193137139
quote:
9s.gif Op donderdag 14 mei 2020 16:33 schreef sigme het volgende:

[..]

En waar woont mijn moestuin? Juist. In de koudste ovaal natuurlijk.

Gister heb ik 6 vrij grote tomatenplantjes gekocht. Mini-roma en cherry. ¤5,- 't stuk. In de kas gezet. Vanochtend: allemaal dood. De met veel liefde uit zaad opgekweekte meloenplantjes: allemaal dood. Voorgetrokken boontjes: dood.

Ik denk dat er van de komkommer en pompoen nog wel wat leeft, de courgette is twijfelachtig. De aardappels hebben schade. De maïs ook, maar ik denk wel dat ze nog leven.

Eens kijken wat er morgen nog leeft -O-
Dat is wel erg sneu zeg van al het werk.
Is misschien zo zo in coronatijd, maar Aldi in Duitsland (Bunde zag ik ze gisteren)verkoopt sinds gisteren voor ¤3,49sets met tomatenplantjes; verschillende soorten in een bakje, 6 stuks.
Schwarze Ananas
Andenhorn
Grünes Zebra
Schwarze Krim
Berner Rose
Roter Russe
En ze staan in de winkel, dus beschermd tegen kou, anderzijds zullen ze ook snel uitdrogen. Maar misschien wel een kans om goedkoop te vervangen.



[ Bericht 13% gewijzigd door marcel.de op 15-05-2020 07:59:26 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zondag 17 mei 2020 @ 06:55:27 #254
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193173761
Gister mijn eerste cherrytomatenplantjes buiten geplant. *O* Ik twijfelde nog even, omdat het vannacht nog koud kon worden maar had geen geduld meer.
  zondag 17 mei 2020 @ 07:24:46 #255
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193173854
Paprika planten.

Op internet lees je berichten en zie je videos van mensen die erbij zweren dat je paprika planten in een vroeg stadium moet toppen om de groei aan de onderkant te bevorderen.

Tegelijkertijd zie je ook berichten en videos van andere mensen dat je paprika planten juist aan de onderkant moet snoeien.

Dat lijkt me nogal tegenstrijdig. :?

En dan heb je ook nog een groep die zegt dat je het moet laten zoals het is.

Welke van de drie levert nou de meeste paprika's op?
  zondag 17 mei 2020 @ 08:15:19 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193174061
Ik top paprika's over het algemeen niet. Ze blijven niet groeien tot ze uitgeput zijn zoals komkommer of stamtomaten. Bij de bloei verwijder ik wel blad van de onderkant omdat daar het eerst ziektes ontstaan , omdat ik wil dat de plant zijn energie stopt in de aanmaak van vruchten en omdat de vruchten licht nodig hebben.
Spoilers!
  zondag 17 mei 2020 @ 18:26:51 #257
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_193180285
Hier gelukkig geen last van de vorst gehad, stonden wel al wat tomaten en augurk buiten namelijk. Dit weekend het meeste nu wel buiten gezet nu ijsheiligen voorbij is.

Een buur bood stekjes aan dus heb nu ook een paprika en een chocolade cherry. *O*
pi_193184332
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:59 schreef Tjacka het volgende:
Boys ik heb ook een heel klein moestuintje nu. Alleen nu heb ik kamille binnen staan alleen die moet naar buiten. Die dingen worden heel snel groot. :o
Pics?
pi_193184346
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 22:58 schreef Tjacka het volgende:
Ik heb ook tomatenplanten en een paprikaplant. :) Maar ik ga ze volgende week buiten zetten. Niet in een kas overigens. Ik hoop dat ze een beetje lekker gaan.
Erg leuk! Wat voor tomaten? :)
pi_193184484
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:08 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Erg leuk! Wat voor tomaten? :)
Vleestomaten! Ik heb ook courgette! Ik hoorde als je dat goed doet je heel veel courgette krijgt. Ik kan niet wachten op een snelle oogst.
Gino ♥
pi_193184519
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:13 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Vleestomaten! Ik heb ook courgette! Ik hoorde als je dat goed doet je heel veel courgette krijgt. Ik kan niet wachten op een snelle oogst.
Correct. :)

Ik heb ook best wel wat staan. Mijn favoriet is zo'n struik met van die rode besjes. Genot is dat. Kanjerveel besjes. _O_
pi_193184530
Maar is eigenlijk geen moestuin. :@
pi_193184638
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 22:58 schreef Tjacka het volgende:
Ik heb ook tomatenplanten en een paprikaplant. :) Maar ik ga ze volgende week buiten zetten. Niet in een kas overigens. Ik hoop dat ze een beetje lekker gaan.
Lekker maat, graag wel pics zodat we het proces visueel kunnen volgen
pi_193184877
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Correct. :)

Ik heb ook best wel wat staan. Mijn favoriet is zo'n struik met van die rode besjes. Genot is dat. Kanjerveel besjes. _O_
Ik heb ook bessen en ook kiwibessen. Ik heb zelfs eerebaaie @JanCees en die zijn al groen. Echt leuk hoe zo'n crisis je nieuwe hobby's geeft!
Gino ♥
pi_193184886
quote:
99s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:18 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Lekker maat, graag wel pics zodat we het proces visueel kunnen volgen
Ja ga het morgen doen, maar ik ben niet zo goed in imgur.
Gino ♥
pi_193184922
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:27 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Ik heb ook bessen en ook kiwibessen. Ik heb zelfs eerebaaie @:jancees en die zijn al groen. Echt leuk hoe zo'n crisis je nieuwe hobby's geeft!
Ik heb ook rabarber staan. Al een paar jaar. Maar geen idee hoe je die moet oogsten. Die plant was vorig jaar vooral breed met grote bladeren. Nu gaat ie de lucht in. Denk dat ie de 2 meter wel haalt. :o

Wat is een kiwibes?
pi_193185271
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb ook rabarber staan. Al een paar jaar. Maar geen idee hoe je die moet oogsten. Die plant was vorig jaar vooral breed met grote bladeren. Nu gaat ie de lucht in. Denk dat ie de 2 meter wel haalt. :o

Wat is een kiwibes?
:D . Dat weet ik ook niet. Je hoeft het hier ook niet te vragen aangezien ze ons toch negeren. Ik hoorde dat lenteui ook makkelijk is, maar daar zijn we nu te laat voor. :'(
Gino ♥
  zondag 17 mei 2020 @ 22:51:27 #268
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193185448
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:44 schreef Tjacka het volgende:

[..]

:D . Dat weet ik ook niet. Je hoeft het hier ook niet te vragen aangezien ze ons toch negeren. Ik hoorde dat lenteui ook makkelijk is, maar daar zijn we nu te laat voor. :'(
Je kunt bijna het hele jaar lenteui zaaien, is makkelijk inderdaad.

Kiwibes is een kruising tussen iets en een kiwi. Ze zijn ongeveer 2cm groot en erg lekker.
Spoilers!
pi_193185481
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je kunt bijna het hele jaar lenteui zaaien, is makkelijk inderdaad.

Kiwibes is een kruising tussen iets en een kiwi. Ze zijn ongeveer 2cm groot en erg lekker.
En wanneer moet je rabarber oogsten? En hoe? Kan dat nog nu bij 2 meter hoog is? :o
pi_193185579
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb ook rabarber staan. Al een paar jaar. Maar geen idee hoe je die moet oogsten. Die plant was vorig jaar vooral breed met grote bladeren. Nu gaat ie de lucht in. Denk dat ie de 2 meter wel haalt. :o
Ik pak de stengels die ik wil zo dicht mogelijk bij de grond vast en haal ze er met een draaiende beweging af. De stengel zelf moet niet breken, zeg maar.
Oogsten kan grofweg in april-mei-juni, tot de langste dag.
  zondag 17 mei 2020 @ 22:58:53 #271
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193185618
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En wanneer moet je rabarber oogsten? En hoe? Kan dat nog nu bij 2 meter hoog is? :o
Het is nu rabarbertijd. Je oogst rabarber door stengels af te breken of te snijden dicht bij de grond. Niet de hele plant oogsten want dan kan hij niet herstellen. En na een bepaalde datum mag je ook niet oogsten vanwege een of andere reden.
Rabarber is rauw giftig. Rabarberblad is altijd giftig.

Jaloers op mensen met rabarber. Mijn rabarberplantjes zijn een centimeter groot.
Spoilers!
pi_193186639
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je kunt bijna het hele jaar lenteui zaaien, is makkelijk inderdaad.

Kiwibes is een kruising tussen iets en een kiwi. Ze zijn ongeveer 2cm groot en erg lekker.
Oooh, maar ik ben nog niet zo professioneel dat ik kan voorkiemen enzo.
Gino ♥
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 00:11:54 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193186727
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het is nu rabarbertijd. Je oogst rabarber door stengels af te breken of te snijden dicht bij de grond. Niet de hele plant oogsten want dan kan hij niet herstellen. En na een bepaalde datum mag je ook niet oogsten vanwege een of andere reden.
Rabarber is rauw giftig. Rabarberblad is altijd giftig.

Jaloers op mensen met rabarber. Mijn rabarberplantjes zijn een centimeter groot.
Volgens mij moet je vooral geen rabarber eten na de langste dag ivm voedingstoffen voor volgend jaar.

M'n ma heeft wel es verteld dat ze vroeger rauwe rabarber in suiker dipten en op aten. Zo giftig zal het wel niet zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 18 mei 2020 @ 06:28:24 #274
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193187901
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2020 00:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgens mij moet je vooral geen rabarber eten na de langste dag ivm voedingstoffen voor volgend jaar.

M'n ma heeft wel es verteld dat ze vroeger rauwe rabarber in suiker dipten en op aten. Zo giftig zal het wel niet zijn.
Na 21 juni neemt de hoeveelheid oxaalzuur toe en dat is niet goed voor je
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 18 mei 2020 @ 06:30:31 #275
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193187905
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En wanneer moet je rabarber oogsten? En hoe? Kan dat nog nu bij 2 meter hoog is? :o
Zorg ervoor dat de rabarber niet in bloei komt, bloemen moeten er absoluut uit gehaald worden. na de bloei gaat de plant verloren.
Je kon al begin april beginnen met oogsten van de grootste scheuten rabarber
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  maandag 18 mei 2020 @ 06:31:50 #276
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193187911
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Correct. :)

Ik heb ook best wel wat staan. Mijn favoriet is zo'n struik met van die rode besjes. Genot is dat. Kanjerveel besjes. _O_
Ik heb liever de witte variant. Die rode worden nogal eens geoogst door de vogels, die witte veel minder. De smaak is zelfde
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_193188284
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:28 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Ja ga het morgen doen, maar ik ben niet zo goed in imgur.
je moet gewoon een keer extra doorklikken voor je de link kopieert.
dan staat er .jpg op het eind en dan lukt het wel.
pi_193188365
hier blij met mijn venstermoestuintje

de vers geplante pepers zitten in de knop danwel staan in bloei...

maar 1 van mijn 2 oudere bolivian rainbows... krijgt alleen maar een beetje mottige pepers lijkt het
wel groot.. maar niet mooi egaal rood.
  dinsdag 19 mei 2020 @ 02:39:59 #279
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193200517
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 08:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik top paprika's over het algemeen niet. Ze blijven niet groeien tot ze uitgeput zijn zoals komkommer of stamtomaten. Bij de bloei verwijder ik wel blad van de onderkant omdat daar het eerst ziektes ontstaan , omdat ik wil dat de plant zijn energie stopt in de aanmaak van vruchten en omdat de vruchten licht nodig hebben.
Ik ook niet maar dan zie ik weer verhalen op internet van mensen die erbij zweren dat je "peppers" moet toppen om de groei aan de onderkant te bevorderen en dan ga ik weer twijfelen.
pi_193202171
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 02:39 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik ook niet maar dan zie ik weer verhalen op internet van mensen die erbij zweren dat je "peppers" moet toppen om de groei aan de onderkant te bevorderen en dan ga ik weer twijfelen.
ik doe het met mijn pepers ook niet :)

maar heb zoveel verschillende pepers.. en ze groeien allemaal anders.
Heb er 2 die in een soort van klein struikje groeien... eentje die juist heel breed groeit ipv hoog, eentje die vooral in 3 stelen recht omhoog groeit met bovenop wat blaadjes maar wel over de hele hoogte pepers.
en 2 die in 1 steel omhoog groeien met een paar kleine blaadjes onderaan die steeds groter worden naar boven en daarna ineens vertakkingen hebben waar de bloemetjes enkel in de vertakkingen groeien. En eentje die al laag begint met vertakken en ook de meeste blaadjes juist heel laag heeft.

dus om die nou allemaal dezelfde behandeling te geven.. lijkt me wat gek.
pi_193213533
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 08:04 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

je moet gewoon een keer extra doorklikken voor je de link kopieert.
dan staat er .jpg op het eind en dan lukt het wel.
Was een beetje druk op werk sorry. :@ mijn tomaten beginnen te groot te worden voor het raam. Kan ik ze dan gewoon in een pot buiten zetten?
Gino ♥
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 21:23:41 #282
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193214218
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 20:51 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Was een beetje druk op werk sorry. :@ mijn tomaten beginnen te groot te worden voor het raam. Kan ik ze dan gewoon in een pot buiten zetten?
Zou ze eerst afharden, dat wil zeggen; eerst een paar dagen alleen overdag buiten (niet direct in de volle zon) , en dan later ook 's nachts buiten laten staan.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193214297
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:23 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Zou ze eerst afharden, dat wil zeggen; eerst een paar dagen alleen overdag buiten (niet direct in de volle zon) , en dan later ook 's nachts buiten laten staan.
Oke dank je wel ijsbeer. :@ :@ :@
Gino ♥
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 21:35:44 #284
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193214484
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:27 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Oke dank je wel ijsbeer. :@ :@ :@
(Zelf ben ik daar heel laks in, dat afharden, maar "officieel" hoort het zo. :P :D )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193215386
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:35 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

(Zelf ben ik daar heel laks in, dat afharden, maar "officieel" hoort het zo. :P :D )
Mwa ze zitten nog in een pot. Dus ik kan dat wel gaan doen. Hoeveel tomaten kan je eigenlijk plukken van een plant?
Gino ♥
  woensdag 20 mei 2020 @ 01:43:43 #286
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193218074
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 22:14 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Mwa ze zitten nog in een pot. Dus ik kan dat wel gaan doen. Hoeveel tomaten kan je eigenlijk plukken van een plant?
Dat ligt eraan hoe groot je pot is en wat voor soort tomaat je hebt.
  woensdag 20 mei 2020 @ 03:19:36 #287
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_193218343
Ik had een keer per ongeluk tuinaarde gekocht ipv potgrond. Van Fleurella. In een aantal potten heb een aantal scheppen tuinaarde toegevoegd, niet veel hoor, hoogstens 10%. Kan dat kwaad? Ik lees hier en daar allemaal onheilsverhalen over tuinaarde; bacteriën, parasieten, onkruid, ongedierte, vervuild rivierslib etc.
  woensdag 20 mei 2020 @ 06:23:55 #288
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_193218889
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 03:19 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik had een keer per ongeluk tuinaarde gekocht ipv potgrond. Van Fleurella. In een aantal potten heb een aantal scheppen tuinaarde toegevoegd, niet veel hoor, hoogstens 10%. Kan dat kwaad? Ik lees hier en daar allemaal onheilsverhalen over tuinaarde; bacteriën, parasieten, onkruid, ongedierte, vervuild rivierslib etc.
Tuinaarde laat lastiger water door. Beste gaatje erin maken richting wortels en daar water in gieten
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_193219286
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 20:51 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Was een beetje druk op werk sorry. :@ mijn tomaten beginnen te groot te worden voor het raam. Kan ik ze dan gewoon in een pot buiten zetten?
Moet ook gebeuren he :)

Maar lijkt me wel ;)
Al stonden de mijne afgelopen zomer voor het raam heel het jaar.
Die werden superhoog en smal...
leek wel of ik in een wietkwekerij woonde als je buiten langs liep.
(Woon op 2 hoog.. vanaf beneden zag je vooral hele ranke hoge groene planten.. en er kwamen nauwelijks tomaten aan dus die zag je ook niet)

[ Bericht 15% gewijzigd door Uhmmpie op 20-05-2020 07:56:43 ]
pi_193219328
Ik heb een avocadoplant. Wanneer komen daar avocado's aan? Duurt maar lang allemaal. :(
pi_193220341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 07:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb een avocadoplant. Wanneer komen daar avocado's aan? Duurt maar lang allemaal. :(
morgen! :)
pi_193223064
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 07:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik heb een avocadoplant. Wanneer komen daar avocado's aan? Duurt maar lang allemaal. :(
Nooit
Gino ♥
pi_193242135
Net de pompoenen uitgeplant, eerst nog wat paardenmest onder de grond gewerkt. Gelukkig waren er niet veel anderen op het complex, die waren vast niet blij geweest met mijn stofwolken.

De tomaten staan inmiddels allemaal in de kas (waar het nu echt heel erg heet was, dus staat de deur nu ook open).

Het is nog even wachten op de sponskomkommer, die is nog niet groot genoeg om uitgeplant te worden. Als dat wel zo is staat de het rondom vol in de kas. *O*

Van rabarber is alleen het blad giftig. De stengels bevatten deze gifstoffen niet. En juist nu oogsten, tot eind juni. En dan de plant rust geven zodat je volgend jaar weer massa's rabarber hebt. :9 :9
  donderdag 21 mei 2020 @ 19:39:51 #294
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193245110
We hebben vandaag 8 'stake-a-cages' gemaakt voor onze tomaten. Ik heb goede hoop dat dit dé manier om mijn tomaten op te binden wordt.

Filmpje: https://oldworldgardenfar(...)cost-tomato-support/
Spoilers!
pi_193245279
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 16:05 schreef Oceanonix het volgende:
Net de pompoenen uitgeplant, eerst nog wat paardenmest onder de grond gewerkt. Gelukkig waren er niet veel anderen op het complex, die waren vast niet blij geweest met mijn stofwolken.

De tomaten staan inmiddels allemaal in de kas (waar het nu echt heel erg heet was, dus staat de deur nu ook open).

Het is nog even wachten op de sponskomkommer, die is nog niet groot genoeg om uitgeplant te worden. Als dat wel zo is staat de het rondom vol in de kas. *O*

Van rabarber is alleen het blad giftig. De stengels bevatten deze gifstoffen niet. En juist nu oogsten, tot eind juni. En dan de plant rust geven zodat je volgend jaar weer massa's rabarber hebt. :9 :9
Lekker bezig, als ik het zo lees! Mis mijn volkstuintje nu weer..
Maar waarom kweek je sponskomkommers? Ben erg nieuwsgierig!
pi_193246406
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 19:47 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Lekker bezig, als ik het zo lees! Mis mijn volkstuintje nu weer..
Maar waarom kweek je sponskomkommers? Ben erg nieuwsgierig!
je kent ze misschien wel als Luffa, je kan er mee scrubben. Leek mij een keer leuk om te proberen. :D
pi_193246891
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 20:33 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

je kent ze misschien wel als Luffa, je kan er mee scrubben. Leek mij een keer leuk om te proberen. :D
Thx, ik had al ff gegoegeld, en dacht al dat het je niet om de smaak ging :)
Succes, wel een geinige plant btw.
(Moest ook even aan Roald Dahl's GVR denken, die at 'snoskommers')
  Moderator zaterdag 23 mei 2020 @ 18:21:56 #298
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193276773
Net wat rekjes gemaakt van reststukken betonijzer en gaasmatten om de pompoenen in te laten klimmen. Ben benieuwd hoe dat gaat. :B
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_193277991
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 18:21 schreef ijs_beer het volgende:
Net wat rekjes gemaakt van reststukken betonijzer en gaasmatten om de pompoenen in te laten klimmen. Ben benieuwd hoe dat gaat. :B
ik heb een keer een pompoenplant gehad, ze hebben ongeveer 10 m2 nodig, wat mij nogal tegenviel. Daarom doe ik het niet meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 20:54:16 #300
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193278967
Ik heb vandaag 7 pompoenplanten in de vollegrond gezet :D
Spoilers!
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 00:26:05 #301
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193283414
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 20:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag 7 pompoenplanten in de vollegrond gezet :D
Doe je goed :D ik nu twee. Zou er wel meer willen, maar tja. Dan staat de moestuin wel zo helemaal voel. :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')