Same here. Mijn salaris is goed te schatten. Dat van m'n vriend niet, dus ik zet hoog in qua salaris en zet de uren lager.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:06 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hier ook nog even een correctie voor nov en dec.
Bij een tweeling valt net zoveel te controleren als bij een ander kind. De kindgegevens komen rechtstreeks uit het BRP (basisregistratie personen) van de gemeente.quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:19 schreef Ticootje het volgende:
Van de week ook maar de tweeling toevoegen aan het systeem. Ik heb verhalen gelezen over dat de toeslag kan worden stopgezet bij tweelingen omdat ze dat dan willen controleren. Met 5 kinderen op de opvang en geen toeslag kan ik zeggen dat ik dat ongeveer 2 maanden redt. :’)
Dat risico zou ik ook niet willen lopen.quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:19 schreef Ticootje het volgende:
Van de week ook maar de tweeling toevoegen aan het systeem. Ik heb verhalen gelezen over dat de toeslag kan worden stopgezet bij tweelingen omdat ze dat dan willen controleren. Met 5 kinderen op de opvang en geen toeslag kan ik zeggen dat ik dat ongeveer 2 maanden redt. :’)
Netto? Jeetje. Wat ben je bruto dan niet al kwijt?quote:Op woensdag 30 oktober 2019 13:26 schreef Ticootje het volgende:
Met de tweeling straks ook op de opvang gaat onze netto bijdrage naar bijna 1400 eu per maand.
Ik vang aan opvangtoeslag ongeveer hetzelfde als mijn netto inkomen.
Ik zei nog tegen J, mag ik niet gewoon gastouder van mn eigen kinderen worden :’)
4300 nog wat.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 13:34 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Netto? Jeetje. Wat ben je bruto dan niet al kwijt?
Niet te veel over nadenken...
Haha daar moet je dus echt inderdaad niet te hard over nadenken en blij zijn met de KOTquote:
De tweeling 4 dagen per week, de groters 3 dagen voor- en naschoolse.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 15:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Haha daar moet je dus echt inderdaad niet te hard over nadenken en blij zijn met de KOT
Voor hoeveel dagen mag je ze dan droppen voor dit schijntje?
Ik dacht laatst iets gelezen te hebben over 30 november mits het aangesloten is bij een landelijk iets.quote:Op donderdag 7 november 2019 15:21 schreef Tink89 het volgende:
Is er eigenlijk een datum waarop die tarieven bekend moeten worden? Ze hebben er hier niet echt haast mee, geloof ik...
Ik vind dat ook wel fijn inderdaad.quote:Op donderdag 7 november 2019 15:31 schreef NicolasJoy het volgende:
Het is natuurlijk mooi als je het tijdig kan aanpassen in 'Mijn toeslagen' zodat de toeslag die je in december krijgt, voor januari, al klopt.
't komt er kort op neer dat als je samen tot 35.000 euro verdient (3.000 bruto per maand) je wat geld kunt krijgen aan kgb. Nu ligt dat als ik het goed begrijp straks op 71.000 euro per jaar (bijna 6.000 per maand).quote:Op donderdag 7 november 2019 16:19 schreef Ticootje het volgende:
Ik snap er geen kont van, maar we hebben toch geen recht op kgb, dus ga ik het niet eens proberen te snappen.
Ik betaal ook 2 hele dagen (en betaal die altijd, ongeacht hoe laat ik de kids breng of haal), maar ik kan gedurende de openingstijden wel altijd brengen of halen... Het maakt dus alleen in de kosten geen verschil als ik ze later breng of eerder haal.quote:Op dinsdag 19 november 2019 20:59 schreef Takkie88 het volgende:
Wij kregen vandaag de brief van het kdv: ze zijn vorig jaar maar 3% gestegen dat bleek te weinig om kostendekkend te wezen. Dus nu stijgen ze naar ¤8,67- (ipv ¤8,-). Voor een 42 weken contract stijgen ze zelfs naar ¤9,10-.
We gaan dus meer betalen maar per maand zal het niet om een schokkend bedrag gaan.
Wat ik wel bijzonder vind is dat ze de tijdsblokken terugbrengen naar 2, ipv de huidige 5. En dat ze min of meer vaste breng en haal tijden willen invoeren. Voor 9.00, tussen 11.30-12.00, om 13.00 of na 16.30. Nu betalen wij voor 2 hele dagen. Maar ivm wisselende diensten van mijn vriend komt het regelmatig voor dat Sofie later wordt gebracht of eerder wordt opgehaald. Later brengen is vooral zodat ze dan uit kan slapen.
Ik ben toch benieuwd hoe streng ze vast willen gaan houden aan die tijden.
Komt het vaker voor dat kdv’s echt vaste tijden aan willen houden?
Ja dat is hier hetzelfde!quote:Op dinsdag 19 november 2019 21:06 schreef Mariposas het volgende:
Bij ons hanteren ze vaste tijden, maar in overleg is het natuurlijk geen probleem als het een keer afwijkt door omstandigheden. De reden dat ze de vaste tijden hanteren is om de rust en structuur op de groep te houden. Ik vind dat niet meer dan logisch dat het zo gaat.
Ja, dat is hier ook inderdaad. En wat je zegt; best begrijpelijkquote:Op dinsdag 19 november 2019 21:06 schreef Mariposas het volgende:
Bij ons hanteren ze vaste tijden, maar in overleg is het natuurlijk geen probleem als het een keer afwijkt door omstandigheden. De reden dat ze de vaste tijden hanteren is om de rust en structuur op de groep te houden. Ik vind dat niet meer dan logisch dat het zo gaat.
Maar dat heeft toch weinig met het systeem te maken, maar vooral met een gebrek aan fatsoen?quote:Op dinsdag 19 november 2019 22:29 schreef SQ het volgende:
Ik raak overigens maar niet gewend aan die overdracht midden op de groep en al die ouders die gewoon binnen lopen en midden in míjn overdracht gewoon hun verhaal er overheen gaan staan blazenik vond het systeem op mijn oude kinderdagverblijf echt veel prettiger.
Ja eens. Aan het einde van de dag wacht ik ook wel even wat langer op de overdracht als dat nodig is, om dezelfde redenen die jij aangeeft.quote:Op woensdag 20 november 2019 21:20 schreef SQ het volgende:
Dat vind ik toch wat anders dan er gewoon overheen komen blaten bij het ophalen van de kinderen als de leiding mij aan het vertellen is hoe het vandaag met mijn kind ging. En ik ben ook écht geen moeder die uitgebreid gaat vertellen wat het kind allemaal heeft gedaan in het weekend, integendeel. Maar ik hoor aan het eind van de dag wél graag hoe het is gegaan, want dat kan hij me zelf niet vertellen. En ja, dan vind ik het aso als je daar gewoon doorheen boort.
ik ben "gezegend" met een kind wat di-rect naar huis wil zodra ik de drempel over stap. Die pakt zn jas en gaat daarna demonstratief zwaaien en "fijne avond" zeggen. Als daar niet meteen op gereageerd wordt gaat ie boos doen. Tegen die tijd heeft iemand meestal wel door dat ik sta te wachten op een overdrachtjequote:Op woensdag 20 november 2019 22:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, bij het halen en brengen op het kdv leer je je mede-ouders wel kennen he. Ik heb ook al van alles en nog wat zien/horen gebeuren.. Wat ik zelf wel wat vervelend vind, op het nieuwe kdv is dat ik bij sommige leidsters zelf zo expliciet moet vragen hoe het is gegaan die dag. Dus ook als ik op dat moment de enige ouder ben die een kind ophaalt. Komen ze niet uit zichzelf naar mij (en Ysje) toe om even te praten. Dat ik dan steeds moet 'inbreken' terwijl zij met elkaar of met andere kinderen bezig zijn, alleen maar om even een paar zinnen uit te wisselen, vind ik niet zo prettig. Maar daar ben ik dan misschien wat overgevoelig in.
.
Zo irritant. Het is hier ook altijd dezelfde die dat doet. En er is ook een stagiair die gewoon niet van d’r plek uit komt. Ze zit de héle dag op dezelfde plek. Neemt geen kindjes ‘aan’, gewoon niks. Kan daar ook niks mee.quote:Op woensdag 20 november 2019 22:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, bij het halen en brengen op het kdv leer je je mede-ouders wel kennen he. Ik heb ook al van alles en nog wat zien/horen gebeuren.. Wat ik zelf wel wat vervelend vind, op het nieuwe kdv is dat ik bij sommige leidsters zelf zo expliciet moet vragen hoe het is gegaan die dag. Dus ook als ik op dat moment de enige ouder ben die een kind ophaalt. Komen ze niet uit zichzelf naar mij (en Ysje) toe om even te praten. Dat ik dan steeds moet 'inbreken' terwijl zij met elkaar of met andere kinderen bezig zijn, alleen maar om even een paar zinnen uit te wisselen, vind ik niet zo prettig. Maar daar ben ik dan misschien wat overgevoelig in.
.
Ik begrijp zo'n reactie niet zo goed... Denk je dan dat ik me te goed voel om even op de grond te gaan zitten en vind dat de leidsters meteen strak in de houding moeten schieten als ze mij zien of zoiets?quote:Op donderdag 21 november 2019 08:34 schreef Tink89 het volgende:
Hier ligt sowieso een lijst met slaapjes enzo op tafel (soort schemaatje, heel basaal) dus daar kan ik zelf op spieken. En ik roep altijd wel even 'hoe is het gegaan?' en dan antwoordt er altijd wel iemand. En als ik dingen wil bespreken, doe ik dat ook gerust op de grond waar de leidsters met andere kindjes zitten enzo. Er hoeft voor mij echt niemand op te staan...
Zo bedoelde ik het helemaal niet joh, ik doelde vooral op mensen die aangaven dat ze verwachten dat de leidster je actief opzoekt voor de overdracht. Ik verwacht dat helemaal niet, maar ga er gewoon even bij zitten spelen en vraag dan hoe het ging.quote:Op donderdag 21 november 2019 11:52 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik begrijp zo'n reactie niet zo goed... Denk je dan dat ik me te goed voel om even op de grond te gaan zitten en vind dat de leidsters meteen strak in de houding moeten schieten als ze mij zien of zoiets?
Het gaat er natuurlijk om dat een leidster (en dus niet alle leidsters en zeker niet degene die net even heel druk bezig is) even uit zichzelf aandacht heeft voor een kort gesprekje over hoe het mijn kind daar de hele dag is vergaan. Dat hoort bij hun werk, en is geen onredelijke verwachting. Een goede overdracht is een van de belangrijkste zaken als het gaat om het contact tussen thuisfront en kdv. Als mijn kind daar van 8:00 tot 17:30 zit, dan wil ik persoonlijk van iemand horen hoe die dag was. Dat hoeft niet lang te duren en ook niet veel moeite te kosten. Voor mij spreekt daar nl ook uit dat ze mijn kind 'gezien' hebben.
Ysje is uit zichzelf wat minder aanwezig dan bijv mijn oudste was. Vaak zit hij stilletjes te spelen. Juist door uit zichzelf iets over hem te vertellen, maakt dat ik de indruk krijg dat Ysje door de leidsters goed opgemerkt wordt.
Ja. die mensen was ik dus.quote:Op donderdag 21 november 2019 13:11 schreef Tink89 het volgende:
Zo bedoelde ik het helemaal niet joh, ik doelde vooral op mensen die aangaven dat ze verwachten dat de leidster je actief opzoekt voor de overdracht. Ik verwacht dat helemaal niet, maar ga er gewoon even bij zitten spelen en vraag dan hoe het ging.
Ieder z'n ding toch? Blijkbaar heeft niet iedereen dezelfde verwachtingen.quote:
nee hoor, zelfde principe allemaalquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:45 schreef Molo het volgende:
Zijn er nog zaken heel anders voor een BSO en toeslagen dan voor een crèche?
Voor ik weer dingen vergeet ofzo![]()
Minder uren vooralquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:45 schreef Molo het volgende:
Zijn er nog zaken heel anders voor een BSO en toeslagen dan voor een crèche?
Voor ik weer dingen vergeet ofzo![]()
Hebben we al geregeld qua verlenging crèche, zijn aparte organisaties dus daar had ik gelukkig wel aan gedachtquote:Op vrijdag 22 november 2019 10:56 schreef mefke79 het volgende:
Molo, kijk wel uit of ze echt tijdens de vakantie op de opvang blijft. Kan goed dat de organisatie haar toch naar bso zet. Ik weet dat onze jongste (van begin juni) wel gewoon naar de bso overging, de eerste dag van de week dat hij 4 was. Nou zit hij wel op een IKC (opvang en school samen) dus in praktijk merkte hij er niets van.
Ik zit echt te bedenken waarom het niet zou mogen, twee contracten. Je kan ook een flexibel contract naast een vaste dag hebben, dus waarom niet? Maar misschien denk ik te simpel. Dit wordt overigens het laatste jaar dat de oudste het hele jaar naar de bso gaat. Wat zal dat een geld opleveren als ik niet meer voor twee kinderen betaal
Kun je bij jullie dagen afmelden zonder te betalen?quote:Op maandag 25 november 2019 19:15 schreef mefke79 het volgende:
Het goede nieuws: ja, je mag een 40 en een 52 weken contract naast elkaar.
Het slechte nieuws: de prijzen zijn aangepast en ook de onderlinge verhouding is anders. De prijs van een 40-weken-uurtje is harder gestegen dan die van een 52-weken-uurtje. En daardoor is 1 dag in de week 40/ 1 dag in de week 52 niet meer lonend. Tussen de regels door lees je dus dat ze liever 52 weken contracten hebben. Dat snap ik ergens wel, maar het voelt zuur om dan maar weer 52 weken te doen en een enorme sloot ruiluren op te bouwen die ik never nooit niet kan inzetten (want er is geen plek).
Helaas kost het kind met de minste uren nagenoeg niks. Zolang je een kind op de opvang hebt betaal je je gewoon scheel.quote:Op vrijdag 22 november 2019 10:56 schreef mefke79 het volgende:
Molo, kijk wel uit of ze echt tijdens de vakantie op de opvang blijft. Kan goed dat de organisatie haar toch naar bso zet. Ik weet dat onze jongste (van begin juni) wel gewoon naar de bso overging, de eerste dag van de week dat hij 4 was. Nou zit hij wel op een IKC (opvang en school samen) dus in praktijk merkte hij er niets van.
Ik zit echt te bedenken waarom het niet zou mogen, twee contracten. Je kan ook een flexibel contract naast een vaste dag hebben, dus waarom niet? Maar misschien denk ik te simpel. Dit wordt overigens het laatste jaar dat de oudste het hele jaar naar de bso gaat. Wat zal dat een geld opleveren als ik niet meer voor twee kinderen betaal
kan dat ergens? hier niet hoor.. nou ja afmelden wel, maar betalen moet dan toch..quote:Op maandag 25 november 2019 19:31 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Kun je bij jullie dagen afmelden zonder te betalen?
Dan zou ik 52 weken doen en kind gewoon afmelden.
Same here. Daarom kies ik soms bewust voor een momentje voor mezelf en gaan ze soms toch gewoon naar de BSO ondanks dat ik vrij ben.quote:Op maandag 25 november 2019 19:37 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
kan dat ergens? hier niet hoor.. nou ja afmelden wel, maar betalen moet dan toch..
Dan breng je ze toch gewoon heen in die vakantie weken? Of kan dat niet?quote:Op maandag 25 november 2019 19:15 schreef mefke79 het volgende:
Het goede nieuws: ja, je mag een 40 en een 52 weken contract naast elkaar.
Het slechte nieuws: de prijzen zijn aangepast en ook de onderlinge verhouding is anders. De prijs van een 40-weken-uurtje is harder gestegen dan die van een 52-weken-uurtje. En daardoor is 1 dag in de week 40/ 1 dag in de week 52 niet meer lonend. Tussen de regels door lees je dus dat ze liever 52 weken contracten hebben. Dat snap ik ergens wel, maar het voelt zuur om dan maar weer 52 weken te doen en een enorme sloot ruiluren op te bouwen die ik never nooit niet kan inzetten (want er is geen plek).
Wij betalen bij afmelden ook gewoon door. We mogen die uren dan wel ruilen, maar dat moet dan binnen 14 dagen van de oorspronkelijke dag. In de praktijk doen we dat dus amper, want een dag opsparen is soms handig voor iets onvoorziens. Maarja, binnen 14 dagen...?quote:Op maandag 25 november 2019 19:50 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Same here. Daarom kies ik soms bewust voor een momentje voor mezelf en gaan ze soms toch gewoon naar de BSO ondanks dat ik vrij ben.
Daar is toch niksquote:Op maandag 25 november 2019 19:50 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Same here. Daarom kies ik soms bewust voor een momentje voor mezelf en gaan ze soms toch gewoon naar de BSO ondanks dat ik vrij ben.
Nouja, ze zitten er voor mijn gevoel best vaak (drie dagen BSO) omdat ik fulltime werk, dus het stemmetje in mijn hoofd vindt dat ze thuis moeten zijn als het kan. Onzin eigenlijk ja. Ik zou voor mijn eigen gemoed misschien minder vaak naar dat stemmetje moeten luisteren en meer rust moeten pakken.quote:
T gaat sinds mei niet meer. Het is geëscaleerd en toen was het echt klaar.quote:Op dinsdag 26 november 2019 07:37 schreef Ticootje het volgende:
Jen gaat nu een middag minder. Dan gaat ze naar oude oma een spelletje spelen. Ik wil dan vanaf de volgende zomer haar eraf halen.
Mijn L van 9.5 gaat sinds begin dit schooljaar niet meer naar VSO en BSO. Ze kon daar totaal haar draai niet meer vinden, dus het was echt tijd om te vertrekken.quote:Op dinsdag 26 november 2019 07:37 schreef Ticootje het volgende:
Jen gaat nu een middag minder. Dan gaat ze naar oude oma een spelletje spelen. Ik wil dan vanaf de volgende zomer haar eraf halen.
De vorige opvang had inderdaad ook een scheiding tussen de onderbouw en bovenbouw. En in de bovenbouw hebben de kinderen daar ook echt wel autonomie. Er zijn veel dingen om te doen, begeleiding die ook is ingesteld op oudere kinderen. Wil je soep maken of koekjes bakken? Dat kan. Kijk wat er nodig is, kijk wat er nog aanwezig is, maak een lijstje en ga samen met iemand van de leiding en anderen die willen koken even boodschappen doen.quote:Op dinsdag 26 november 2019 14:19 schreef Franny_G het volgende:
Bij de opvangorganisatie waar onze oudste nu bij zit, hebben ze een aparte bso voor oudere kinderen en dat zit dan bij de sportvelden die vlakbij de basisschool zijn. Het idee is dat ze daar veel gaan sporten en anders in de kantine daar spelletjes doen. Dat lijkt me wel een goed plan voor als zij die leeftijd heeft.
Verder denken wij aan een vaste oppas die - als we over anderhalf jaar twee kinderen op de basisschool hebben - tenminste 1 keer per week de kinderen van school haalt en oppast. Onze oudste heeft het naar haar zin bij de BSO, maar we merken wel dat drie dagen best veel is. Twee dagen is nog leuk, lekker spelen met vriendinnetjes. Maar bij de derde dag van de week is ze vaak wel aan het klagen. "Moet ik alweer?" En dat snap ik ook wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |