Onze opvang zit al jaren boven de maximale vergoeding, dit jaar betalen we 7,22 dus altijd 33 cent per uur zelf.De verhoging per jaar mag dan soms meevallen, maar je schrikt als je gaat uitrekenen wat je inmiddels per uur/dag/jaar sowieso zelf betaald. 
Het argument dat ze zelf aanvoeren voor dat hogere tarief is oa 'extra aanbod' en 'ruilbeleid'. 
De meeste locaties van deze aanbieder zitten samen in de stad en dan kunnen kinderen dus van bso1 naar bso2 voor een ander aanbod. Dat eerste is bij onze vestiging eigenlijk nooit aan de orde want een integraal kindcentrum, dus school loopt door en regelt ook eigen aanbod. Argument 2 is het ruilbeleid. Meld je je kind af voor een dag dan mag je die later inhalen. Maar het is een gunst, geen recht...en dus heb ik inmiddels +200 ruiluren staan die ik never nooit kan gebruiken. Elke keer probeer ik het, maar de groepen zijn allemaal vol of de ouders vergeten hun te melden dat kinderen niet komen. En heel krom, als ik dan 10 weken lang (een roosterperiode op mijn eigen school) voorschoolse opvang wil kan dan dat ook niet, want daarvoor gaan ze geen nieuwe groep openen. Tja. Ruimte is er, mensen zijn er, maar het kan dus niet. 
Nou zit ik in de OC dus wij kregen het ruilbeleid vrij vroeg omdat we moeten adviseren. Negatief dus, want weer vette verhoging. Komt ie, van de meer dan 50(!) OC's in de regio waren wij de enige die negatief gestemd hebben. Tja, we hadden ook maar 5 dagen om te reageren, dat zal niet geholpen hebben. En de mensen in Eindhoven hebben weinig keuze, maar wij zitten daar niet en voor onze stad is de gevraagde prijs echt heel hoog. 
Nou zat ik te denken om dan maar naar 40 weken te gaan, ik zit immers zelf in het onderwijs, dan betaal ik per uur 8,82. Maar goed, heb ik dan 1 keer opvang nodig buiten de 40 weken (en dat gebeurt eigenlijk altijd ivm vergaderingen, niet gelijklopende mei vakantie oid) dan lopen die kosten dus enorm op. Voor een vakantiedag ben ik dan per kind zo'n 21 euro eigen bijdrage verder. Tja, sorry, ik ben gekke Henkie niet. Helemaal doorgerekend, maar het schiet niet op. Dus dan maar 52 weken afnemen, daar er maar zo'n 45 van gebruiken en de ruiluren zien oplopen...
Ik zie nog 1 escape..ik ga kijken of ze zo gek zijn om voor 52 weken op dag 1 te gaan en voor 40 op de maandag. Van die maandagen vallen er sowieso heel wat uit, dus de kans dat ik een extra maandag nodig heb is nihil.

* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
 *waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *