abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:00:16 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188332254
Waarom kopen we altijd afdankertjes? :') Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie :')

Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren _O- _O- _O- _O-

quote:
Nederland kan helemaal geen fregat sturen naar Iran

De sterk verouderde boordkanonnen op de zes marinefregatten kampen met ernstige storingen en zijn feitelijk buiten gebruik gesteld. Het kabinet beslist volgende week over deelname aan een missie naar de Straat van Hormuz, maar kan eigenlijk geen fregat sturen.

Dit melden bronnen bij de Koninklijke Marine aan Elsevier Weekblad.

Een woordvoerder van de marine bevestigt de problemen met de kanonnen, maar die zouden (deels) zijn verholpen. Waar nodig, kan volgens hem geschut worden gebruikt.

Voor de missie naar de Straat van Hormuz is het kanon op het voordek een cruciaal afschrikkingsmiddel. De Amerikaanse regering vroeg Nederland de vrije doorvaart te helpen verzekeren, nu Iraanse Revolutionaire Gardisten daar vanuit snelle speedboten of helikopters koopvaardijschepen overmeesteren en naar Iraanse havens dirigeren. De Britse regering spreekt van ‘staatspiraterij’ en dringt aan op een Europese militaire missie.

Voor een preventief optreden van een Nederlands fregat onder de huidige omstandigheden in deze smalle zeestraat moet de commandant altijd een schot voor de boeg kunnen geven, zodat een agressor tijdig inbindt.

48 jaar oude kanonnen van dezelfde maker als de Fyra
Bronnen bij de Koninklijke Marine melden Elsevier Weekblad dat de 48 jaar oude OTO Breda-boordkanonnen op de vier LC-fregatten (Luchtverdedigings- en Commandofregatten) wegens onbetrouwbaarheid feitelijk buiten gebruik zijn gesteld. De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten. Wegens bezuinigingen was er naderhand geen geld voor een moderner boordwapen.

De twee verouderde M-fregatten (Multipurpose) beschikken elk over een kanon met een veel kleiner kaliber (76 mm) en een korter bereik. Ook dit type is gebouwd door OTO Melara.

Ongeveer een jaar geleden deed zich volgens bronnen van Elsevier Weekblad op Zr Ms Van Amstel een incident voor met de munitie. Tijdens een oefening explodeerden granaten onmiddellijk nadat ze waren afgeschoten en op zeer korte afstand van het fregat. Terstond werd een schietverbod afgekondigd.

De Italiaanse fabrikant OTO Melara maakt net als treinenfabrikant AsaldoBreda deel uit van het Finmeccanica-concern (inmiddels Leonardo). In Nederland is deze industrie vooral bekend door problemen met de Fyra-hogesnelheidstreinen die door de Nederlandse en Belgische spoorwegen werden afgekeurd.

Kamer niet in detail op de hoogte
De Tweede Kamer is niet in detail op de hoogte van de problemen met de kanonnen en de munitie, maar is wel ingelicht over het voornemen de M-fregatten en de kanonnen van de LCF-fregatten te vervangen. Dit laat echter nog jaren op zich wachten.

Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’.

Een bron op het ministerie bevestigt dat er iets mis is met het geschut, maar zei er niet verder op te kunnen ingaan.

Woordvoerder Paul Middelberg van de Koninklijke Marine zegt dat eventuele problemen met de granaten voor de M-fregatten inmiddels zijn opgelost. Hij bevestigt onvolkomenheden met het boordkanon op ten minste twee van de vier LC-fregatten, maar volgens hem werd bij een recente oefening met het kanon op Zr Ms Evertsen nog een schot gelost.

Volgens een bron ‘kan het best zijn dat ze een kanon even aan de praat kregen door de andere kanonnen te kannibaliseren, maar dat wil niet zeggen dat je er tijdens een missie echt op kunt rekenen’.

‘Kom maar op!’- tactiek troeft vijand af
Om in een piraterij-scenario een vijand te kunnen aftroeven, moet de commandant van een oorlogsbodem beschikken over ‘escalatiedominantie’. De vijand moet in de gaten krijgen dat zijn acties telkens met een gelijke of iets gewelddadiger tegenactie worden beantwoord. In gewone mensentaal: ‘Kom maar op!’ Dan binden ze in en de-escaleert de zaak.

Vijandelijke helikopters of speedboten kunnen worden afgetroefd met zeer sterke laserwapens die de piloot of de roerganger verblinden. Meestal keren zij dan om. Als dit niet werkt, worden met de mitrailleurs waarschuwingsschoten gelost. Indien ook dat niet helpt, geeft het boordkanon een schot voor de boeg. In het uiterste geval wordt gericht geschoten.

https://www.elsevierweekb(...)19/08/702106-702106/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:05:10 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188332334
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven?
And so is the past
pi_188332361
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.

Geeft vertrouwen...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_188332363
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:00 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom kopen we altijd afdankertjes? :') Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie :')

Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren _O- _O- _O- _O-
[..]

haha, die nieuwsitems van jou zijn altijd vermakelijk :)
Het zijn allemaal vriendendienstjes.. Italie zit in de financiele put.. dus gaan we daar gewoon shit bestellen uit compassie en niet uit kwaliteits en veiligheids perspectief.
Zo zie ik dacht echt.
De Italiaanse tanks uit ww2 waren ook al defect toen ze net uit de fabriek kwamen :')
pi_188332369
Altijd lachen met defensie _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_188332381
Italianen he. Altijd gezeik met hun troep.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:09:38 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188332403
quote:
11s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven?
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.

Geeft vertrouwen...
Godverdomme, mn koffie _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:12:19 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_188332448
"...48 jaar oude kanonnen...."

Hoop dat de munitie jonger is....

Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is....
pi_188332479
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:
"...48 jaar oude kanonnen...."

Hoop dat de munitie jonger is....

Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is....
Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001
smaakte nog prima :')
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:15:14 #10
65846 Bocaj
47th President.
pi_188332500
quote:
" De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten."
Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken....
pi_188332514
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:09 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

[..]

Godverdomme, mn koffie _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is :')
Om het nog erger te maken, de NH90 helicopter kende ook talloze problemen.
Eén keer raden onder welk moederbedrijf de fabrikant viel.
A murky, forgotten land.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:16:50 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188332532
Probleem zit em meer in de leeftijd dan in de fabrikant lijkt mij. 48 jaar oude kanonnen... :N
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:18:24 #13
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_188332556
Oto Melara, perfecte militaire technologie. Maar na bijna 50 jaar is het op. Heeft niets met Italiaanse kwaliteit, maar alles met ouderdom te maken. Vervangen door de 127/64 en ze kunnen er weer jaren tegenaan.

Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken.

Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:19:05 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188332568
Nederlandse defensie is ook gewoon een lachertje natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:24:25 #15
65846 Bocaj
47th President.
pi_188332671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:

Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen.
Mensen hebben het debacle "Fyra" nog fris in het geheugen zitten... en gaan dan plussen en minnen! (Eenmaal slecht, altijd slecht!)
pi_188333127
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:

Geeft vertrouwen...
Koop Europesche waar en het zal U voorspoed brengen.
pi_188333360
Hou dan ook op Italiaanse troep te kopen. :r

Alsof we dit niet van te voren wisten, die kanonnen staan er om bekend vanwege de mismatch met moderne systemen.

Dat is alsof je een nucleaire aandrijving op een u-boat uit 1942 probeert te monteren.
pi_188333368
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn?
pi_188333421
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:06 schreef Glazenmaker het volgende:
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn?
ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is :)
pies on joe toe
pi_188333493
We hebben het over de marine. Dan gaat het niet om kanonnen maar om kanons.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:20:45 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188333572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:10 schreef bonke het volgende:

[..]

ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is :)
Ze waren al fucking antiek toen wij ze kochten. Ga maar lekker deze corrupte boel verdedigen.
And so is the past
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:24:55 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188333630
Kunnen we eventueel de Buffel uit Rotterdam Hellevoetsluis sturen? Die is goed onderhouden
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:29:47 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188333704
Ik denk dat na het zomerreces de minister uitleg mag gaan geven
pi_188333889
De Italiaanse treinen komen ook van die toko en doen het meer dan prima. Het probleem zat hem meer bij de bizarre eisen van de NS.

Defensie moet eens gewoon op tijd onderhoud plegen.
pi_188333941
Misschien sturen ze wel dat fregat om een pittig gesprek te houden met Iran.
pi_188333988
Vroeger kochten we ze bij Krupp (nog eentje te vinden op de stelling van Amsterdam in Spijkboor)

Kunnen we geen Duitse degelijkheid meer aanschaffen?
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 17:58:31 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188334210
Italianen bouwen gewoon prima spulletjes hoor volgens mij
op een gegeven moment is het gewoon op, daarom gaan we ze ook vervangen (2020?)

als je de Amerikanen lief aankijkt valt er vast wel wat te regelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 17:58:41 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188334214
ow en de FYRA heeft echt nergens een klote mee te maken hoor, dat zijn echt compleet andere bedrijven man _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- @Nikonlover _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:59:34 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188334219
Zo'n mooie moderne boot, maar het kanon doet het niet :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 augustus 2019 @ 18:05:10 #30
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_188334282
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:07 schreef Geerd het volgende:
Altijd lachen met defensie _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Bedank de politiek maar..
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_188334316
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:14 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001
smaakte nog prima :')
perzikken :') perziken
pindazakje
pi_188334415
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 18:08 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

perzikken :') perziken
sorry
pi_188334438
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:15 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

NH Industries is een JV van Augusta, Eurocopter en Fokker.
Augusta is idd dochter van..... maar zit er maar voor 32% in.

Problemen met de NH90 zijn idd legio maar dat had meer te maken met slecht ontwerp en elk deelnemend land wat z'n eigen vereisten in bracht. Daardoor moest het alles kunnen, maar was het nergens goed in.
pi_188334445
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 18:16 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

sorry
Voor deze ene keer hou ik het bij een waarschuwing, maar je staat nu wel onder scherp toezicht.
pindazakje
pi_188335107
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:15 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
We hebben het over de marine. Dan gaat het niet om kanonnen maar om kanons.
Misschien kan onze marine een paar kano's naar Iran sturen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator woensdag 7 augustus 2019 @ 19:09:26 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188335131
beter stuurt de politiek gewoon een brief met stevige tekst naar Iran

schien een speech van Timmerfrans
pi_188335456
Bij de marine zijn het kanons...

Enne Oto Melara/ Breda is prima spul.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:15 schreef Bocaj het volgende:

Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken....
Daar mag je de politiek en hun eeuwige bezuinigingswoede op defensie voor bedanken. Het is niet dat de KM het verzonnen heeft.

Maar goed, wees blij dat we niet de Bofors gekregen hadden die waren ondertussen al dik 50 jaar oud...

quote:
Ook met dit project (dat door bezuinigingen begin jaren '90 meerdere keren was uitgesteld) moest men schuiven met geld, er moesten keuzes gemaakt worden en op de uitgaven van het kanon dacht de marine te kunnen besparen. In de begintijd van het project, dat omstreeks 1993 startte, werd namelijk uitgegaan van twee nieuwe schepen ter vervanging van de twee GW-fregatten. De twee 12cm Bofors kanons van de GW's konden dus mooi naar de nieuwe worden overgezet. Iets wat de KM met nieuwe schepen vaker deed, zoals bij de bewuste Bofors die daarvoor nog op de oude jagers hadden gestaan. Deze kanons dateerden uit 1950 en waren ontworpen in 1944.
En het is niet dat deze probleem plotseling uit de lucht zijn komen vallen, dit speelt al flink wat jaren... Goedkoop blijkt duurkoop:

Nieuwe kanons voor vier Nederlandse fregatten

Overigens schieten we nog steeds met de .50... Ook al een meer dan 100 jaar oud ontwerp.

[ Bericht 24% gewijzigd door AchJa op 07-08-2019 19:40:56 ]
  donderdag 8 augustus 2019 @ 00:12:45 #38
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188340084
Al die goedpraters in dit.topic :') zie de geschiedenis van bestellingen bij dit graf bedrijf. Tis altijd klote troep. En toch maar blijven bestellen.... belangenverstrengeling in optima forma. Investeer gewoon in fatsoenlijk en nieuw spul en niet in goedkope rommel of 2e hands afdankertjes!
pi_188354517
Sinds wanneer heeft de marine kanonnen? Ik dacht dat ze kanons hadden.

Trouwens: het onderhoud bij de marine is gewoon slecht. Te veel op bezuinigd. Als er meer geld naar de marine gaat kunnen ze het beter daar in investeren, zodat de huidige schepen beter inzetbaar worden, dan dat ze extra schepen gaan kopen die over een paar jaar ook achterstallig onderhoud hebben.
pi_188354604
Zo lang het niet op hln.be staat geloof ik er geen ene flikker van. :{w

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2019 23:28:48 ]
  Moderator donderdag 8 augustus 2019 @ 23:33:50 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188354666
quote:
6s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 00:12 schreef Nikonlover het volgende:
Al die goedpraters in dit.topic :') zie de geschiedenis van bestellingen bij dit graf bedrijf. Tis altijd klote troep. En toch maar blijven bestellen.... belangenverstrengeling in optima forma. Investeer gewoon in fatsoenlijk en nieuw spul en niet in goedkope rommel of 2e hands afdankertjes!
joh?

vertel ons meer over de geschiedenis van Oto Melara alstublieft Nikonlover want je weet duidelijk veel meer dan de de rest van de fucking hele wereld
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
  Moderator donderdag 8 augustus 2019 @ 23:34:04 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188354672
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

mafkees :')

[ Bericht 48% gewijzigd door sp3c op 08-08-2019 23:39:35 ]
  Moderator donderdag 8 augustus 2019 @ 23:41:49 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188354767
pi_188366090
Hahahaha wat zal die aanbesteder gepijpt en gepepen zijn bij zijn verwenreis in Italie :D _O_ _O- _O- _O- _O-

Ik wil ook aanbestedingen van het rijk doen *O* *O* *O* :+
pi_188366290
Ze kunnen gewoon ‘boem’ roepen. Dat snappen die Iraniërs best :{w
pi_188370814
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:09 schreef sp3c het volgende:
beter stuurt de politiek gewoon een brief met stevige tekst naar Iran

schien een speech van Timmerfrans
LOL wat kan brusselfrans dan doen :') :') :') :')

Behalve graaien uit de staatsruif lees stelen van de burgers!
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:40:43 #47
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188370860
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 23:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

joh?

vertel ons meer over de geschiedenis van Oto Melara alstublieft Nikonlover want je weet duidelijk veel meer dan de de rest van de fucking hele wereld
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
:')
  Moderator zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:59:05 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_188370995
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 00:40 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

:')
doe dan?
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 09:44:36 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192747397
daar zijn ze dan w/

quote:
Fregatten krijgen nieuw 127mm-kanon
Nieuwsbericht | 21-04-2020 | 17:27

De 4 luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF’s) krijgen een nieuw 127mm-kanon. De Defensie Materieel Organisatie maakte de aankoop bij de Italiaanse fabrikant Leonardo vandaag bekend. Thales Nederland is door Leonardo gecontracteerd als toeleverancier.

Het nieuwe 127mm-kanon.Toon opties
Naar verwachting hebben de fregatten uiterlijk in 2026 hun nieuwe kanon. Om precies te zijn: het OTO 127/64 LW-Vulcano-systeem. Dit middelgrote kanonsysteem is in de 1e plaats bedoeld voor oppervlaktevuur en als scheepsgeschut. Het is eventueel ook te gebruiken als luchtafweer.

Het Vulcano-systeem bestaat onder meer uit de volgende subsystemen:

het 127mm-lanceersysteem
het volledig geautomatiseerde munitieopvoersysteem. Hierdoor hoeft niet getild te worden met zware granaten, wat het systeem ARBO-proof maakt.
Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer.
https://www.defensie.nl/a(...)en-nieuw-127mm-kanon

lekker hoor
pi_192747948
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef sp3c het volgende:
daar zijn ze dan w/
[..]

lekker hoor
En nog ARBO-proof ook! Toch wel een prettige bijkomstigheid als je in een vuurgevecht belandt.
pi_192747994
"Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer."

Iemand die dingen al besteld of wordt daar mee gewacht tot ze het kanon moeten gebruiken?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_192748037
Gelukkig hebben we degelijke bestuurderspartijen aan het roer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 10:51:45 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192748263
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

En nog ARBO-proof ook! Toch wel een prettige bijkomstigheid als je in een vuurgevecht belandt.
sowieso prettig dat ze weer gewoon kunnen schieten als ze in een vuurgevecht terechtkomen
pi_192748281
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

sowieso prettig dat ze weer gewoon kunnen schieten als ze in een vuurgevecht terechtkomen
Wat is er mis met gewoon BOEM! of RATATA! roepen?
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 10:53:15 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192748287
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:52 schreef Monolith het volgende:

[..]

verstaan ze niet in Iran
pi_192748292
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

verstaan ze niet in Iran
Ratatakbar dan.
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 10:57:04 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192748362
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ratatakbar dan.
theoretisch moet dit werken, schien een piratenvlag ophangen die doen het sowieso goed in die regio
  woensdag 22 april 2020 @ 11:06:24 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192748490
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:30 schreef Zalmslaatje het volgende:
"Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer."

Iemand die dingen al besteld of wordt daar mee gewacht tot ze het kanon moeten gebruiken?
Gaan we vanzelf krijgen, net als de veldartillerie nu ook de beschiking heeft over Excalibur munitie. Maar goed dat het kan is prima maar voor die afstanden heb je wel andere systemen aan boord. Hetzelfde dat er gezegd wordt dat dit systeem eventueel ingezet kan worden tegen luchtdoelen. Dat is natuurlijk een goed verhaal op een Luchtverdedigings en Commandofregat... :')

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 22-04-2020 11:11:25 ]
pi_192748535
Hopelijk hebben ze nog een vaatje buskruit en wat schroot achter de hand. :P
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  woensdag 22 april 2020 @ 11:13:19 #60
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 22 april 2020 @ 11:19:37 #61
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192748619
quote:

[..]

:+
pi_192748662
quote:

[..]

En waarom hebben ze geen Grolsch Kanon gebruikt?
A murky, forgotten land.
  woensdag 22 april 2020 @ 11:23:43 #63
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192748666
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:25 schreef Monolith het volgende:

Een kilo of 30 voor die 127MM's... Dat valt allemaal wel een beetje mee. Bij de KL moeten ze iig nog 45 kilo (155MM) tillen en vroeger gewoon nog 90 kilo (203MM/ 8 Inch)... Maar dat was nog in de tijd dat de boten van hout waren en de mannen van staal.
pi_192748675
Vind nog het meest bijzondere dat die dingen door de Canadese marine 20 jaar geleden al waren afgeschreven en dat ze daarna toch doodleuk op een nieuw gebouwd, verder hypermodern, Nederlands schip zijn geschroefd.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 22 april 2020 @ 11:27:31 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192748719
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:24 schreef Knutknuttsson het volgende:
Vind nog het meest bijzondere dat die dingen door de Canadese marine 20 jaar geleden al waren afgeschreven en dat ze daarna toch doodleuk op een nieuw gebouwd, verder hypermodern, Nederlands schip zijn geschroefd.
Ze waren niet afgeschreven:

quote:
De marine kwam in contact met het Italiaanse bedrijf Oto Melara dat 127 mm kanons had teruggekocht van de Canadese marine. De Canadese destroyers van de Iroquoisklasse hadden met hun midlife-update eind jaren '80 afscheid moeten nemen van de oude 127mm Oto Breda kanons, om ruimte te kunnen maken voor een verticale lanceerinrichting op de bak. Nieuwe, kleinere Oto Melara 76mm kanons werden -iets verder naar achteren- op de Canadese schepen geplaatst en de Nederlandse marine kon de 127 mm'ers overnemen.
Canada heeft een andere keus gemaakt. Die wilden een VLS aan boord dus moest er wat wijken.
pi_192748773
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ze waren niet afgeschreven:
[..]

Canada heeft een andere keus gemaakt. Die wilden een VLS aan boord dus moest er wat wijken.
Aah duidelikk. In de OP stond "afgedankt door Canada". Dat klinkt voor mij alsof ze niet voldeden, terwijl ze eigenlijk gewoon vervangen zijn door een ander systeem.
  woensdag 22 april 2020 @ 11:35:48 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192748799
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:33 schreef Knutknuttsson het volgende:

Aah duidelikk. In de OP stond "afgedankt door Canada". Dat klinkt voor mij alsof ze niet voldeden, terwijl ze eigenlijk gewoon vervangen zijn door een ander systeem.
"Afgedankt" klinkt natuurlijk veel beter.
pi_192748835
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

"Afgedankt" klinkt natuurlijk veel beter.
Maar dan nog klinkt het monteren van 50 jaar oude kanonnen op een verder nieuw schip niet heel logisch.
pi_192748841
Dus we laten hypermoderne schepen bouwen en donderen daar 40 jaar oude kanonnen op omdat het geld op is :?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_192748871
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:39 schreef marcb1974 het volgende:
Dus we laten hypermoderne schepen bouwen en donderen daar 40 jaar oude kanonnen op omdat het geld op is :?
Dan valt het nog mee dat er om budgetaire redenen geen trebuchet geplaatst is.
A murky, forgotten land.
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 11:55:34 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192749057
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:38 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Maar dan nog klinkt het monteren van 50 jaar oude kanonnen op een verder nieuw schip niet heel logisch.
als het alternatief een nog ouder kanon (of geen kanon) is dan is de keuze snel gemaakt denk
  woensdag 22 april 2020 @ 11:58:43 #72
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192749107
Nou dat zal indruk maken in die straat van homos. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_192749213
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

als het alternatief een nog ouder kanon (of geen kanon) is dan is de keuze snel gemaakt denk
Ook waar, maar het komt wel knullig over zo.
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 12:10:38 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192749253
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 12:08 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ook waar, maar het komt wel knullig over zo.
is het ook

maar van alle problemen die bezuinigingen/geldgebrek bij defensie hebben veroorzaakt in de loop der jaren is dit een hele kleine denk ik

in principe werken ze, meestal :P
met de leeftijd wordt dat logischerwijs steeds minder en moeten ze een keer vervangen worden
pi_192749528
quote:

[..]

O ja dat was ook prachtig een marine heli die niet tegen de zoute zeelucht kon. Hoe die giovanni's het iedere keer voor elkaar krijgen.
Als je dit zo leest is het gewoon goedkoper om eurobonds te doen en onze spullen voortaan in Duitsland te bestellen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_192749562
quote:
Zo schijnen die aanbestedingen te werken die zijn juridisch zo in elkaar getimmerd dat ze er na de hand pas achter komen dat kanonnen in dit geval meerwerk is.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_192749643
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 10:30 schreef Zalmslaatje het volgende:

We zullen nog wel granaten uit de oorlog hebben liggen die moet eerst op. Ons bin zunig.
  woensdag 22 april 2020 @ 12:53:36 #78
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192749848
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Oto Melara, perfecte militaire technologie. Maar na bijna 50 jaar is het op. Heeft niets met Italiaanse kwaliteit, maar alles met ouderdom te maken. Vervangen door de 127/64 en ze kunnen er weer jaren tegenaan.

Mooi dat ik vorig jaar al wist welke we moesten kopen. Ik moet inkoper bij defensie worden.

Daarnaast is dit topic natuurlijk wel het schoolvoorbeeld van waarom we niet naar burgers moeten luisteren wanneer het over de inrichting van overheidsdiensten. Zelden zoveel poep over een verder toch vrij eenvoudig onderwerp gehoord.
pi_192749871
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 12:31 schreef vipergts het volgende:

[..]

Zo schijnen die aanbestedingen te werken die zijn juridisch zo in elkaar getimmerd dat ze er na de hand pas achter komen dat kanonnen in dit geval meerwerk is.
Dan faalt het ergens behoorlijk als dit soort dingen gebeuren. En ik geloof het ook niet zo.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_192749966
Goedkoop is duurkoop. Hebben ze een mamamini/goudgoed voor 'oorlogsmateriaal' waar NL keer op keer z'n shit koopt, of hoe zit dat?
pi_192749983
quote:

[..]

Heeft Nederland aandelen in dat covid bedrijf ofwat?
pi_192750005
Maar het gaat dus om kanonnen die zo lang terug gemaakt zijn dat iedereen die destijds bij die fabriek werkte nu met pensioen is of al overleden.

Lijkt me niet meer iets dat je de fabrikant kan aanrekenen, garantie is voorbij ;)
  woensdag 22 april 2020 @ 13:12:45 #83
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192750097
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 13:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Heeft Nederland aandelen in dat covid bedrijf ofwat?
Ze maken vanalles en schrijven gewoon op elke Europese aanbesteding (te) laag in en dan krijg je dus rotzooi.
pi_192751657
quote:
6s.gif Op woensdag 22 april 2020 13:12 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ze maken vanalles en schrijven gewoon op elke Europese aanbesteding (te) laag in en dan krijg je dus rotzooi.
Klinkt een beetje als de aanbestedingen en inkopen waar ik werk (ook overheid). Gaat via allerlei vreemde tussenbedrijven, en ze gaan altijd voor het goedkoopste, niet voor de kwaliteit. En dat soort tussenbedrijven chanteren ook (kleinere) bedrijven om kortingen te geven. Ik walg ervan.
pi_192752194
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:07 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Klinkt een beetje als de aanbestedingen en inkopen waar ik werk (ook overheid). Gaat via allerlei vreemde tussenbedrijven, en ze gaan altijd voor het goedkoopste, niet voor de kwaliteit. En dat soort tussenbedrijven chanteren ook (kleinere) bedrijven om kortingen te geven. Ik walg ervan.
M'n oom doet inkopen bij defensie en ik ben er ook wel eens geweest en echt iedereen weet wat een drama het is en waar de pijnpunten zitten, maar om de een of andere reden kan er niks aan gedaan worden.
pi_192752316
Heb mij zojuist ingeschreven op de aanbesteding 'nieuwe munitie' 100.000 euro voor mijn
cd 1001 sounds of war.

Denk dat ik wel een goede kans maak. :7
pi_192752400
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef sp3c het volgende:
daar zijn ze dan w/
[..]

lekker hoor
2026? Zes jaar voor vier kanonnen? :') Voor de A2-tunnel in Maastricht hadden ze vijf jaar nodig, maar de productie van een paar kanonnen en het vastschroeven op de schepen duurt blijkbaar zes jaar :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 15:55:32 ]
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 16:24:20 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192752917
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:55 schreef J.B. het volgende:

[..]

2026? Zes jaar voor vier kanonnen? :') Voor de A2-tunnel in Maastricht hadden ze vijf jaar nodig, maar de productie van een paar kanonnen en het vastschroeven op de schepen duurt blijkbaar zes jaar :')
ze gaan die schepen niet uit de vaart halen om er nieuwe kanonnen op te zetten, dat gebeurt gewoon op het volgende onderhoudsmomentje

lijkt me
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 16:27:20 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192752966
bemanning zal er ook wel mee moeten leren spelen trouwens

lijkt me
pi_192753009
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze gaan die schepen niet uit de vaart halen om er nieuwe kanonnen op te zetten, dat gebeurt gewoon op het volgende onderhoudsmomentje

lijkt me
Gelijk een APK'tje erop dan maar :Y
A murky, forgotten land.
pi_192753745
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 16:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me
Volgens de OP van dit topic werken de kanonnen überhaupt niet meer:

quote:
Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’.
Ik ben geen marine-expert, maar mij lijkt dat nog zes jaar rondvaren met kanonnen die niet of nauwelijks functioneren wel een gegronde reden is om een fregat tijdelijk eerder uit de vaart te nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 17:25:32 ]
pi_192753808
Ambtenaren die keuzes maken...moet je niet willen
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192753844
We moeten onze eigen wapens en munitie maken. Dat is goed voor onze economie en onafhankelijkheid. Bovendien kunnen wij kwaliteit leveren.
  Moderator woensdag 22 april 2020 @ 17:42:33 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192753973
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 17:21 schreef J.B. het volgende:

[..]

Volgens de OP van dit topic werken de kanonnen überhaupt niet meer:
[..]

Ik ben geen marine-expert, maar mij lijkt dat nog zes jaar rondvaren met kanonnen die niet of nauwelijks functioneren wel een gegronde reden is om een fregat tijdelijk eerder uit de vaart te nemen.
https://m.facebook.com/Zr(...)mg2/809364809456196/

zal wat sterk aangezet zijn allemaal maar ze zijn wel oud en ouderdom komt met gebreken

het is ook niet alsof ze alle vier rond die tijd een nieuw kanon krijgen he, de laatste moet dan klaar zijn
  woensdag 22 april 2020 @ 22:12:19 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192758452
quote:
Het is dan ook niet zo dat de gevechtskracht van de schepen van die kanons komen, die staan erop ter complementering/ "schot voor de boeg" etc. Het is een beetje van hetzelfde laken een pak als het boordkanon in moderne fighters.

En iets wat oud is is niet per definitie slecht, dit model is dik 100 jaar oud en voldoet nog steeds:

[ Bericht 11% gewijzigd door AchJa op 22-04-2020 22:18:20 ]
  woensdag 22 april 2020 @ 22:23:17 #96
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192758688
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2020 17:21 schreef J.B. het volgende:

Alsof je je hele commando- en luchtverdedigingscapaciteit ff een jaar uit de vaart haalt om er godbetert een kanon op te bouwen... :')

Me dunkt dat de primaire taak (vnl BMD) veel harder nodig is dan die 127mm...
  woensdag 22 april 2020 @ 22:26:37 #97
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192765088
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 22:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof je je hele commando- en luchtverdedigingscapaciteit ff een jaar uit de vaart haalt om er godbetert een kanon op te bouwen... :')

Me dunkt dat de primaire taak (vnl BMD) veel harder nodig is dan die 127mm...
Interessante reclame bij dat artikele:
https://www.thyssenkrupp-(...)eschepen-ros-336x280

Zou dat nu echt werken banners voor nieuwe onderzeeers?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 12:11:35 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192765128
er zal maar net een FOK!ker op zoek zijn naar een nieuwe onderzeeboot!
pi_192765144
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 12:11 schreef sp3c het volgende:
er zal maar net een FOK!ker op zoek zijn naar een nieuwe onderzeeboot!
Is ie ook in het geel verkrijgbaar?
8-)
A murky, forgotten land.
  donderdag 23 april 2020 @ 21:58:13 #101
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')