quote:Nederland kan helemaal geen fregat sturen naar Iran
De sterk verouderde boordkanonnen op de zes marinefregatten kampen met ernstige storingen en zijn feitelijk buiten gebruik gesteld. Het kabinet beslist volgende week over deelname aan een missie naar de Straat van Hormuz, maar kan eigenlijk geen fregat sturen.
Dit melden bronnen bij de Koninklijke Marine aan Elsevier Weekblad.
Een woordvoerder van de marine bevestigt de problemen met de kanonnen, maar die zouden (deels) zijn verholpen. Waar nodig, kan volgens hem geschut worden gebruikt.
Voor de missie naar de Straat van Hormuz is het kanon op het voordek een cruciaal afschrikkingsmiddel. De Amerikaanse regering vroeg Nederland de vrije doorvaart te helpen verzekeren, nu Iraanse Revolutionaire Gardisten daar vanuit snelle speedboten of helikopters koopvaardijschepen overmeesteren en naar Iraanse havens dirigeren. De Britse regering spreekt van ‘staatspiraterij’ en dringt aan op een Europese militaire missie.
Voor een preventief optreden van een Nederlands fregat onder de huidige omstandigheden in deze smalle zeestraat moet de commandant altijd een schot voor de boeg kunnen geven, zodat een agressor tijdig inbindt.
48 jaar oude kanonnen van dezelfde maker als de Fyra
Bronnen bij de Koninklijke Marine melden Elsevier Weekblad dat de 48 jaar oude OTO Breda-boordkanonnen op de vier LC-fregatten (Luchtverdedigings- en Commandofregatten) wegens onbetrouwbaarheid feitelijk buiten gebruik zijn gesteld. De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten. Wegens bezuinigingen was er naderhand geen geld voor een moderner boordwapen.
De twee verouderde M-fregatten (Multipurpose) beschikken elk over een kanon met een veel kleiner kaliber (76 mm) en een korter bereik. Ook dit type is gebouwd door OTO Melara.
Ongeveer een jaar geleden deed zich volgens bronnen van Elsevier Weekblad op Zr Ms Van Amstel een incident voor met de munitie. Tijdens een oefening explodeerden granaten onmiddellijk nadat ze waren afgeschoten en op zeer korte afstand van het fregat. Terstond werd een schietverbod afgekondigd.
De Italiaanse fabrikant OTO Melara maakt net als treinenfabrikant AsaldoBreda deel uit van het Finmeccanica-concern (inmiddels Leonardo). In Nederland is deze industrie vooral bekend door problemen met de Fyra-hogesnelheidstreinen die door de Nederlandse en Belgische spoorwegen werden afgekeurd.
Kamer niet in detail op de hoogte
De Tweede Kamer is niet in detail op de hoogte van de problemen met de kanonnen en de munitie, maar is wel ingelicht over het voornemen de M-fregatten en de kanonnen van de LCF-fregatten te vervangen. Dit laat echter nog jaren op zich wachten.
Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’.
Een bron op het ministerie bevestigt dat er iets mis is met het geschut, maar zei er niet verder op te kunnen ingaan.
Woordvoerder Paul Middelberg van de Koninklijke Marine zegt dat eventuele problemen met de granaten voor de M-fregatten inmiddels zijn opgelost. Hij bevestigt onvolkomenheden met het boordkanon op ten minste twee van de vier LC-fregatten, maar volgens hem werd bij een recente oefening met het kanon op Zr Ms Evertsen nog een schot gelost.
Volgens een bron ‘kan het best zijn dat ze een kanon even aan de praat kregen door de andere kanonnen te kannibaliseren, maar dat wil niet zeggen dat je er tijdens een missie echt op kunt rekenen’.
‘Kom maar op!’- tactiek troeft vijand af
Om in een piraterij-scenario een vijand te kunnen aftroeven, moet de commandant van een oorlogsbodem beschikken over ‘escalatiedominantie’. De vijand moet in de gaten krijgen dat zijn acties telkens met een gelijke of iets gewelddadiger tegenactie worden beantwoord. In gewone mensentaal: ‘Kom maar op!’ Dan binden ze in en de-escaleert de zaak.
Vijandelijke helikopters of speedboten kunnen worden afgetroefd met zeer sterke laserwapens die de piloot of de roerganger verblinden. Meestal keren zij dan om. Als dit niet werkt, worden met de mitrailleurs waarschuwingsschoten gelost. Indien ook dat niet helpt, geeft het boordkanon een schot voor de boeg. In het uiterste geval wordt gericht geschoten.
https://www.elsevierweekb(...)19/08/702106-702106/
haha, die nieuwsitems van jou zijn altijd vermakelijkquote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:00 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom kopen we altijd afdankertjes?Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie
![]()
Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren![]()
![]()
![]()
[..]
quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven?
Godverdomme, mn koffiequote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.
Geeft vertrouwen...
Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:
"...48 jaar oude kanonnen...."
Hoop dat de munitie jonger is....
Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is....
Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken....quote:" De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten."
Om het nog erger te maken, de NH90 helicopter kende ook talloze problemen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:09 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
[..]
Godverdomme, mn koffie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is![]()
Mensen hebben het debacle "Fyra" nog fris in het geheugen zitten... en gaan dan plussen en minnen! (Eenmaal slecht, altijd slecht!)quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken.
Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen.
Koop Europesche waar en het zal U voorspoed brengen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.
Geeft vertrouwen...
ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen isquote:Op woensdag 7 augustus 2019 17:06 schreef Glazenmaker het volgende:
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn?
Ze waren al fucking antiek toen wij ze kochten. Ga maar lekker deze corrupte boel verdedigen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 17:10 schreef bonke het volgende:
[..]
ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is
Bedank de politiek maar..quote:
perzikkenquote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:14 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001
smaakte nog prima
NH Industries is een JV van Augusta, Eurocopter en Fokker.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Om het nog erger te maken, de NH90 helicopter kende ook talloze problemen.
Eén keer raden onder welk moederbedrijf de fabrikant viel.
Voor deze ene keer hou ik het bij een waarschuwing, maar je staat nu wel onder scherp toezicht.quote:
Misschien kan onze marine een paar kano's naar Iran sturen.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 17:15 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
We hebben het over de marine. Dan gaat het niet om kanonnen maar om kanons.
Daar mag je de politiek en hun eeuwige bezuinigingswoede op defensie voor bedanken. Het is niet dat de KM het verzonnen heeft.quote:Op woensdag 7 augustus 2019 16:15 schreef Bocaj het volgende:
Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken....
En het is niet dat deze probleem plotseling uit de lucht zijn komen vallen, dit speelt al flink wat jaren... Goedkoop blijkt duurkoop:quote:Ook met dit project (dat door bezuinigingen begin jaren '90 meerdere keren was uitgesteld) moest men schuiven met geld, er moesten keuzes gemaakt worden en op de uitgaven van het kanon dacht de marine te kunnen besparen. In de begintijd van het project, dat omstreeks 1993 startte, werd namelijk uitgegaan van twee nieuwe schepen ter vervanging van de twee GW-fregatten. De twee 12cm Bofors kanons van de GW's konden dus mooi naar de nieuwe worden overgezet. Iets wat de KM met nieuwe schepen vaker deed, zoals bij de bewuste Bofors die daarvoor nog op de oude jagers hadden gestaan. Deze kanons dateerden uit 1950 en waren ontworpen in 1944.
joh?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 00:12 schreef Nikonlover het volgende:
Al die goedpraters in dit.topiczie de geschiedenis van bestellingen bij dit graf bedrijf. Tis altijd klote troep. En toch maar blijven bestellen.... belangenverstrengeling in optima forma. Investeer gewoon in fatsoenlijk en nieuw spul en niet in goedkope rommel of 2e hands afdankertjes!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mafkees
[ Bericht 48% gewijzigd door sp3c op 08-08-2019 23:39:35 ]Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
LOL wat kan brusselfrans dan doenquote:Op woensdag 7 augustus 2019 19:09 schreef sp3c het volgende:
beter stuurt de politiek gewoon een brief met stevige tekst naar Iran
schien een speech van Timmerfrans
quote:Op donderdag 8 augustus 2019 23:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
joh?
vertel ons meer over de geschiedenis van Oto Melara alstublieft Nikonlover want je weet duidelijk veel meer dan de de rest van de fucking hele wereld![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
doe dan?quote:
https://www.defensie.nl/a(...)en-nieuw-127mm-kanonquote:Fregatten krijgen nieuw 127mm-kanon
Nieuwsbericht | 21-04-2020 | 17:27
De 4 luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF’s) krijgen een nieuw 127mm-kanon. De Defensie Materieel Organisatie maakte de aankoop bij de Italiaanse fabrikant Leonardo vandaag bekend. Thales Nederland is door Leonardo gecontracteerd als toeleverancier.
Het nieuwe 127mm-kanon.Toon opties
Naar verwachting hebben de fregatten uiterlijk in 2026 hun nieuwe kanon. Om precies te zijn: het OTO 127/64 LW-Vulcano-systeem. Dit middelgrote kanonsysteem is in de 1e plaats bedoeld voor oppervlaktevuur en als scheepsgeschut. Het is eventueel ook te gebruiken als luchtafweer.
Het Vulcano-systeem bestaat onder meer uit de volgende subsystemen:
het 127mm-lanceersysteem
het volledig geautomatiseerde munitieopvoersysteem. Hierdoor hoeft niet getild te worden met zware granaten, wat het systeem ARBO-proof maakt.
Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer.
En nog ARBO-proof ook! Toch wel een prettige bijkomstigheid als je in een vuurgevecht belandt.quote:Op woensdag 22 april 2020 09:44 schreef sp3c het volgende:
daar zijn ze dan
[..]
https://www.defensie.nl/a(...)en-nieuw-127mm-kanon
lekker hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |