abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188544232
Ik voel nog gewoon een duidelijke toeschietreflex en Günther klokt ook duidelijk melk weg. Vanmorgen voor het eerst in een paar maanden weer eens gekolfd (heb vrijdag een feestje) en toen kwam er met een minuutje ofzo ook wel 40ml uit. Als ik al minder produceer nu ik zwanger ben merk ik dat zelf in elk geval niet veel van. Maar goed, Günther bedient zich ook nog altijd minstens drie a vier keer per etmaal van een voeding uit beide borsten, dus dat houdt de boel wellicht wel op gang :+
Let me see you stripped down to the bone
pi_188544250
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 17:56 schreef Aure het volgende:
Ik heb trouwens heel intensief borstvoeding gegeven de eerste 6 maanden en hij sliep ook naast mij enzo, toch werd ik 2 maanden na de bevalling ongesteld :') het is dus ook weer geen garantie :P
Wel overdag buitenshuis gewerkt? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_188544256
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 15:52 schreef Stippelrientje het volgende:
Hier was ik bij wurm pas na 23 maanden voor het eerst ongesteld. Ik dacht dat het ook samenhing met de hoeveelheid voedingen per dag en nacht in combinatie met je ontzwangeren hormonen.

Langvoeden is in principe vanaf 1 jaar.
Nou, helaas niet. De eerste maanden heb ik dikke overproductie gehad en U. drinkt nog steeds alleen ‘s nachts al zo’n 6-8 keer bij me. Laat staan overdag.
Ik werd ongesteld toen hij 10/11 maanden was. Hij is nu 17 maanden.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:37:54 #104
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_188544373
Zo vaak nog Duman? :o hebben jullie geprobeerd dat te doorbreken? Of vind je het zelf ook wel prima?

Ik merk dat een tsr tegenwoordig echt een eeuwigheid duurt (en dat ik m maar heel licht voel). Eerst kwam de tsr altijd standaard bij 40-45 seconden (mijn kolf had dat in beeld) en nu kolf ik niet dus het is gokken, maar ik denk dat het zeker twee minuten duurt. Is het gebruikelijk bij deze termijn dat het langer duurt en niet echt / veel minder voelbaar is? Ollie is afgelopen week 1 geworden.

Hij heeft al weinig geduld met drinken en dit wachten maakt het er niet beter op :')
pi_188544458
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 20:32 schreef minilot het volgende:

[..]

Wel overdag buitenshuis gewerkt? :)
De eerste drie maanden natuurlijk niet en ik werd dus al na twee maanden ongesteld ;)
pi_188544598
Ik voel al maanden de tsr niet meer Spees!
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:28:53 #107
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188545747
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 20:46 schreef Aure het volgende:
Ik heb hem nog nooit gevoeld.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_188545810
Ik werd ook een maand nadat L begon met doorslapen ongesteld.
Beetje jammer dat de cyclus niet stopt wanneer het doorslapen stopt.

Voel me nu trouwens nog geen langvoedster. Het WHO advies is 2jaar dus voor mijn gevoel is het na die 2 jaar pas langvoeden. Alles daarvoor is gewoon voeden (Edit: en dan bedoel ik met alles ook <6weken of 6maand of 1jaar of 1,5jaar. Niet dat je tot 2 jaar moet voeden, die mijlpaal heb ik zelf nog lang niet behaald)

Tsr heb ik nooit gevoeld.

[ Bericht 13% gewijzigd door Elleska op 21-08-2019 09:00:48 ]
pi_188545812
Ik geef volledige borstvoeding (eerste twee maanden volledig gekolfd) en werd na 3 maanden weer ongesteld :')

Ik gebruik overigens nog geen anticonceptie. Ik weet dat het niet betrouwbaar is, maar gebruik nu tijdelijk een vruchtbaarheidsapp, totdat ik heb besloten wat ik precies wil gebruiken en
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188545898
Welke app gebruik je dan CaVaBien?

Ik hou mijn cyclus ook bij in een app, maar we gebruiken wel condooms, want het gevolg van die ene keer dat we dat niet deden ligt nu boven te slapen :')
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:34:29 #111
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_188545900
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 20:46 schreef Aure het volgende:
Ah, wie weet hoort het er gewoon bij na een tijd :+

Ik ben een beetje allergisch voor het woord 'langvoedster'. Alsof er een soort checkpoint is dat je moet halen om erbij te horen :?
pi_188546093
Ik werk ook niet buitenshuis en was 24/7 bij baby icm samen slapen en nachtvoedingen een werd helaas al na 6 maand ongesteld.

Ook ik voel tsr al heel lang niet meer, gek is dat...
pi_188546488
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 21:34 schreef Aure het volgende:
Welke app gebruik je dan CaVaBien?

Ik hou mijn cyclus ook bij in een app, maar we gebruiken wel condooms, want het gevolg van die ene keer dat we dat niet deden ligt nu boven te slapen :')
Ik gebruik clue. Ik las dat die de beste menstruatie app was. (Toevallig zie ik nu dat ik vandaag erg vruchtbaar ben :P )

Haha erg betrouwbaar is het dus niet ;) Alhoewel het gevolg ervan natuurlijk O+ is.

Ik vind het erg lastig om te besluiten wat ik precies wil gebruiken. Condooms vindt manlief niet fijn (en ik stiekem ook niet).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:57:16 #114
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_188546532
Wat is jullie ervaring met moedermelk opvang zakjes om in te vriezen?
Heb er 1 van lansinoh gebruikt, en vond die opening echt klote* on gebruik.

https://www.ubershoponlin(...)yMA5hYBoC1VAQAvD_BwE

Gebruiken jullie bakjes?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_188546648
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 21:57 schreef Ynske het volgende:

Gebruiken jullie bakjes?
Materni of beldico flesjes! Ideaal!

@CaVaBien ah ja die gebruik ik ook :P
pi_188546654
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 21:57 schreef Ynske het volgende:

Gebruiken jullie bakjes?
Ik heb een stapel medela zakjes gekocht en vind die wel heel fijn werken. Helaas is het niet echt duurzaam, aangezien de zakjes eenmalig worden gebruikt.
pi_188547484
@Ynske Vind je de melk erin doen lastig, of juist het eruit halen? Voor erin doen is de tip om je borstschild (van je kolf) er omgekeerd als trechter erin te zetten, dan giet je het er zo in!
pi_188548387
Ik gebruik ook de zakjes en ben er tevreden over.
Vond het in het begin wel verwarrend omdat de hoeveelheid ml. op de zakjes nooit klopte. Daarna snapte ik was waar dat aan lag. :+
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:53:54 #119
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_188548581
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:48 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik gebruik ook de zakjes en ben er tevreden over.
Vond het in het begin wel verwarrend omdat de hoeveelheid ml. op de zakjes nooit klopte. Daarna snapte ik was waar dat aan lag. :+
En waaraan lag het?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_188549708
Na 11 maanden voeden voel ik de tsr nog heel licht, terwijl deze echt heel lang heel naar/pijnlijk is geweest.
En ik twijfel of ik al ongesteld ben geweest, al wel 2x een bloeding, maar dat was echt heel weinig. Een eisprong zou wel de intense pijn in mijn tepels van de afgelopen dagen verklaren. Even bijhouden dus!

Hier ook weleens een man die oppert dat ik stop/afbouw (geef momenteel zo'n 2-3 voedingen overdag en zo'n 3-5 in de avond en nacht), maar ik kan er helemaal niks mee. Nooit gedacht van te voren dat we het zo lang zouden volhouden en ik het zo fijn zou vinden O+ En dat vind Draakje geloof ik ook, want die begint helemaal te lachen bij het zien van mijn borst.

Jouw nachten klinken heel pittig Duman :*

Ik kan inderdaad ook niet zo veel met de term 'langvoedster' Spees.
nog gefeliciteerd met Ollie!

Hier de medela borstvoedingszakjes gebruikt en er precies 100 opgemaakt. Inderdaad niet zo milieuvriendelijk, maar vond ze super gemakkelijk!
Ik kolf alleen nog in mijn maandelijkse slaapdienst en doe het vanaf nu in de Avent bekers die ik al heb en altijd gebruikt heb voor opslag in de koelkast.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:52:16 #121
480396 Sisu
Oudgediende
pi_188549880
Heeft er iemand nog iets aan de rapid reliefs?
Gratis ophalen regio Dordrecht en anders via de post. Kan makkelijk in een envelop.

Bizar hoe ik destijds dacht nooit meer zonder te kunnen en dat het ‘opeens’ voorbij was.
Zijn er nog 8 geloof ik.
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator woensdag 21 augustus 2019 @ 00:50:43 #122
269689 crew  Viv
pi_188550350
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 21:34 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik ben een beetje allergisch voor het woord 'langvoedster'. Alsof er een soort checkpoint is dat je moet halen om erbij te horen :?
Ja, hetzelfde met die aanbeveling van de WHO om 2 jaar borstvoeding te geven, dat wordt dan door sommigen vertaald naar een "norm", waardoor je ook zo'n tweedeling krijgt: je voldoet eraan, of niet. Ik mag mezelf wél tot de langvoedster club rekenen als de grens bij 1 jaar ligt, maar niet tot de WHO-club. :'( Of eigenlijk moet ik gewoon een eigen clubje oprichten van langfulltimekolfsters. 8-)
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:52 schreef Sisu het volgende:
Heeft er iemand nog iets aan de rapid reliefs?
Zijn dat van die hydrogel pads zoals van Rite Aid? Google komt alleen met tandpasta voor gevoelige tanden. :') (Gewoon benieuwd hoor, ik heb er zelf niks aan.)
  woensdag 21 augustus 2019 @ 07:01:33 #123
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_188550799
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:53 schreef Ynske het volgende:

[..]

En waaraan lag het?
Je moet de bodem echt goed uitvouwen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_188551017
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:53 schreef Ynske het volgende:

[..]

En waaraan lag het?
Doe er voor de gein eens water in en speel met het zakje. Hoe meer de onderkant “open” is, hoe minder ml. er zogenaamd in zit.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 09:11:13 #125
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188551695
Ik heb één keer zo'n proef zakje gebruikt en vond ze stom. Nu beldico flesjes en die bevallen prima.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_188561810
Ik voed ook gewoon nog en mijn man vindt het wel best. Dan benadruk ik soms ook wel dat het zo fijn is dat hij met wat slokken melk even kan bijkomen als hij moe is. Of zoals straks, dat het fijn is dat hij aan de borst getroost kon worden toen al het overige niet werkte.

Het geven van die troost voedingen zijn voor mij de belangrijkste reden om door te voeden. Hij knapt dan echt sneller weer op.
Al vraagt hij veruit de meeste voedingen omdat hij wil poepen en iets wil dat laxeert. ;)

Overdag voed ik nog zo'n vijf keer en gemiddeld 1 nachtvoeding (20 maanden nu). Ongesteld werd ik met 14 maanden. Ik denk dat het rond de tijd was dat hij 's nachts minder ging vragen.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 12:43:17 #127
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188570966
Ik kolf vandaag voor het allereerst twee keer ipv drie (of eerder vier) keer en vind het toch best spannend... Gelukkig maar één dagje en dan tot en met maandag onbeperkt live voeden. Vanochtend was m'n opbrengst iig keurig, hoop dat dat zo weer zo is.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 21:42:59 #128
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188579689
Troostborst next level: peuter aan het spugen, urenlang elk kwartier. Wel of geen water maakte geen verschil. Viel telkens in slaap, werd wakker om te spugen, en ging daarna gelijk weer liggen ;( . Toen toch maar aangelegd (had eigenlijk geen zin ivm de zooi) en voilà: het is gestopt. We zijn al 2 uur verder dus ik heb goede hoop voor de nacht nu. Het kan toeval zijn natuurlijk of precies goed getimed maar wie weet gaf het beetje energie in de melk precies een zetje de goede kant op.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_188581925
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 21:42 schreef Lemijn het volgende:
Troostborst next level: peuter aan het spugen, urenlang elk kwartier. Wel of geen water maakte geen verschil. Viel telkens in slaap, werd wakker om te spugen, en ging daarna gelijk weer liggen ;( . Toen toch maar aangelegd (had eigenlijk geen zin ivm de zooi) en voilà: het is gestopt. We zijn al 2 uur verder dus ik heb goede hoop voor de nacht nu. Het kan toeval zijn natuurlijk of precies goed getimed maar wie weet gaf het beetje energie in de melk precies een zetje de goede kant op.
@madam-april mooi voorbeeld van een 2+-jarige bv geven.

@Lemijn beterschap! :*

[ Bericht 3% gewijzigd door arvensis op 22-08-2019 23:17:15 ]
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:33:40 #130
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188584418
Beterschap voor je kleine grote man Lemijn. Hoe is de nacht verder gegaan?
pi_188586842
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 12:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik kolf vandaag voor het allereerst twee keer ipv drie (of eerder vier) keer en vind het toch best spannend... Gelukkig maar één dagje en dan tot en met maandag onbeperkt live voeden. Vanochtend was m'n opbrengst iig keurig, hoop dat dat zo weer zo is.
Wat fijn Tink! Is dat omdat jouw productie omhoog is of omdat prul minder melk nodig heeft?
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  Manager PR/Moderator vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:20:24 #132
269689 crew  Viv
pi_188587330
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 11:40 schreef Rebubbled het volgende:
Wat fijn Tink! Is dat omdat jouw productie omhoog is of omdat prul minder melk nodig heeft?
Allebei niet ;) einde kolfrecht
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:13:42 #133
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188587869
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 12:20 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Allebei niet ;) einde kolfrecht
Precies. En nu kost het me dus m'n lunchpauze en op elke kantoordag een half uur vakantietijd en prul eet inmiddels zo veel andere dingen en ik heb nog vriezervoorraad... dus we proberen het maar gewoon
pi_188589459
Ah shit dat stomme kolfrecht..
pi_188589542
Nouja het is heel fijn dat we kolfrecht hebben :D Ik snap alleen niet dat dat niet gewoon is tot je kindje één jaar is ;)

Ik heb het destijds gelukkig heel fijn met mijn werkgever kunnen regelen en er alleen pauzes voor op hoeven geven en geen eigen uren O+ maar daar heb ik ook wel geluk mee gehad. Uiteindelijk was ik het kolven zelf zat trouwens, eerder dan dat Jip een jaar was :') :P
pi_188600731
Langvoedster meldt zich af! :D . O+ .

Het is dan toch zo ver. Na vijf jaar en twee maanden is het over en uit. I heeft bv gekregen tot ze vier jaar was (maar wat haar betreft zou ze nu nog steeds af en toe bv krijgen en ze is nu 5,5). En Ysje heeft tot 2 jaar en twee maanden bv gekregen. Hij was er duidelijk ook verzot op, maar toch een ietsepietsje minder dan z'n zus. En ik was er echt zo klaar mee. Het was ook duidelijk dat hij het vooral nog kreeg voor de gezelligheid. Ik ben half juli gestopt en soms vraagt hij er nog even om, maar gaat niet huilen als ik nee zeg. Dat was alleen de eerste dag zo en dat viel me alles mee.

Ik heb geen bewuste laatste voeding gedaan, maar dat komt denk ik omdat ik er zo duidelijk aan toe was om te stoppen dat ik er geen nostalgische gevoelens bij heb. Dat komt misschien nog wel eens. Voor nu kijk ik met verwondering terug op die ruim vijf jaar. Dat ik zo lang bv zou geven, had ik werkelijk nooit gedacht. Paar dingen die ik altijd ervan zal onthouden:
- de eerste week na de geboorte van I: de worsteling, de pijn, het doorzetten, de onhandigheid:
- het contrast met de eerste week na de geboorte van Ysje: het gemak, nauwelijks pijn, handigheid.
- het geborgen en knusse gevoel van een kind aan de borst, en zien dat ze er zo van genieten;
- de troost die het ze gaf, en de hechting die ik zo duidelijk voelde gebeuren,
- het trotse gevoel dat je dit kan en dat je kind groeit op jouw melk:
- de verwondering over mijn eigen lichaam wat dit betreft en dat mijn lichaam dit zo goed kon: geen ontstekingen gehad (en paar beginnende die ik in de kiem kon smoren), geen complicaties, op werkdagen kolfde ik nooit, maar nooit problemen met productie gehad. Tien dagen rome reis, nauwelijks kolven en bij terugkomst draad weer oppakken. Altijd zo goed in afstelling op behoefte. Wow.
- het ongemakkelijke gevoel toch ook richting mensen die niet goed begrepen dat ik een driejarige nog aan de borst had en dat ik daar ook eigenlijk maar niets over zei;
- het zoeken naar balans tussen mijn behoefte en dat van mijn kinderen, ook het zoeken naar oplossing voor mijn gewicht. Een jaar na geboorte van I woog ik nog 49/50 kilo. Dat is raar om op terug te kijken, bij foto's uit die tijd schrik ik wel een beetje van mezelf. Gelukkig ging het bij Ysje anders.
- de vele, vele momenten, op vele plaatsen, vaak in rust en harmonie, soms met onrust en frustratie, vaak achteloos, zonder nadenken, soms tegen mijn zin, soms in volledige overgave, vaak vol liefde, maar ook vaak er niet helemaal bij met mijn hart en hoofd, soms geduldig, soms ongeduldig. Ik heb het allemaal ervaren, het was mooi, en soms ook niet. En ik ben blij dat ik het heb ervaren en ze dit als start heb kunnen geven.

Veel succes iedereen, het is geen verdienste als het lukt met de bv, want het heeft heel veel met geluk te maken, maar je mag wel trots zijn en vol bewondering voor jezelf en je lichaam! Ik heb zeker in de begintijd heel veel aan dit topic gehad. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:07:57 #137
269689 crew  Viv
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:53:47 #138
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188602139
Wat een mooi overzicht Franny! Zeker wijze woorden. En wat fijn dat het stoppen zo makkelijk ging.

Kind is een vorm van beter - ik ben nog niet helemaal overtuigd maar het spugen is weggebleven gelukkig :).
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_188603313
Wat mooi Franny O+
pi_188608733
Prachtig Franny O+ En veel herkenbaar toch al wel met ruim 2 jaar hier

Heel mooi dat je er zo op terug kan kijken met alle facetten
pi_188609087
O+ Franny. Zo hoop ik er over zoveel jaar ook naar terug te kijken.

Stippel, hoe gaat het nu? Ergste stuwing voorbij?
pi_188612491
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 21:43 schreef Rebubbled het volgende:
O+ Franny. Zo hoop ik er over zoveel jaar ook naar terug te kijken.

Stippel, hoe gaat het nu? Ergste stuwing voorbij?
Ik verzuip mijn kind steeds bijna :') , maar ze drinkt super. Zoveel dat het vaak klotst. Ik ben dan altijd wel even zoet met boeren, hik en zulks.
Maar borsten zijn gelukkig weer wat soepel.

Franny O+

Lemijn, gelukkig weer opgeknapt!

[ Bericht 8% gewijzigd door Stippelrientje op 25-08-2019 01:25:20 ]
Schudden voor gebruik
  zondag 25 augustus 2019 @ 07:00:05 #143
208890 June.
Seriously?
pi_188613546
Ik ben straks ook van plan borstvoeding te geven, en indien het goed gaat, hiermee ook door te gaan op het werk door te kolven.

Maar ik weet natuurlijk niet van tevoren of het een beetje zal gaan. En waarschijnlijk zal ik ook wel willen kolven als ik weg ga etc

Welke flesjes hadden jullie al in huis in de kraamweek/zwangerschap? En welke zijn fijn? Ik zie door de bomen het bos niet meer :P
Shine bright like a diamond.
pi_188613575
June je hoeft eigenlijk niks in huis te halen perse. Welke fles is voor iedereen en elke baby anders en als je borstvoeding wilt geven is een fles normaal gesproken in eerste instantie niet aan de orde. Als bijvoeden nodig is gebeurt dat meestal met fingerfeeding of cupfeeding ofzo.
Ook een kolf kan je beter een professionele bij de thuiszorg huren als die nodig is om de bv op te startte en die is zo gehaald.

Om toch een antwoord te geven: ons werd voor onze prematuur dokter brown of difrax flesjes aangeraden en die bevielen prima. Eerst d’r Browns en later pas difrax. Wel werden de Avent flessen sterk afgeraden omdat ze veel te snel zouden stromen.

Ik zou wel aanraden iets als lanoline of andere tepelzalf in huis te hebben. Dat kan voor de verzorging van je tepels zelfs de eerste nacht als heel fijn zijn.
  zondag 25 augustus 2019 @ 07:57:55 #145
171422 LadyBlack
paint it black
pi_188613662
Franny, wauw!! Wat een mooie samenvatting van die jaren O+
pi_188614100
@June. , ik heb tijdens de kraamweek een cupfeeder van Medela gebruikt. Daarin kun je handkolven, lekmelk opvangen en ook mee voeden indien nodig. Het is hier echt onze redding geweest toen Bas flink af viel en nog moeite had met aanhappen, maar mijn productie wel al goed op gang begon te komen.

Aan kolf en flesjes heb ik gewacht tot ik op een gegeven moment een MRI met mogelijk contrastvloeistof zou krijgen, toen was Bas 4 weken. Toen heeft hij zijn eerste flesje gekolfde melk ook gehad, wij gebruiken dan wel de avent maar met speen maat 0 (therapeutisch voeden), die maat gebruiken we nu nog. We hebben ook een keer de Calma van Medela geprobeerd, die zat bij de kolf maar dat was geen succes. Melk stroomde veel te snel voor Bas.
  Manager PR/Moderator zondag 25 augustus 2019 @ 09:41:16 #147
269689 crew  Viv
pi_188614232
quote:
17s.gif Op zondag 25 augustus 2019 09:25 schreef douche-eendje het volgende:
wij gebruiken dan wel de avent maar met speen maat 0 (therapeutisch voeden), die maat gebruiken we nu nog. We hebben ook een keer de Calma van Medela geprobeerd, die zat bij de kolf maar dat was geen succes. Melk stroomde veel te snel voor Bas.
Hier dezelfde ervaring met de Calma. Als het vacuüm eenmaal gecreëerd is door je baby zit er totaal geen rem meer op, je kan dan de hele fles binnen 2 minuten naar binnen gieten. :X Avent maat 0 ging inderdaad langzamer, en Dr Brown's level P nóg langzamer. Die laatste zijn we blijven gebruiken (ook altijd therapeutisch gevoed, hoe meer de stroomsnelheid op borstvoeden lijkt hoe beter).
  zondag 25 augustus 2019 @ 09:51:30 #148
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_188614318
De S van Difrax vind ik ook wel een heftige oefening voor je geduld :+

(en dus fijn voor je baby)
pi_188614354
Ik heb difrax en avent in huis. Ik verwacht niet dat we het nodig hebben in de kraamweek, maar het eet ook geen brood ofzo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_188615159
Mooi Franny O+

En flesjes en tepelzalf staan genoteerd. Ik vond de lanolinezalf maar zo-zo voor mijn huid eigenlijk, warm wel beter te smeren maar had toch vaak een geïrriteerde huid. Nu kan dat net zo goed van de borstvoeding zelf komen natuurlijk (heb sowieso een gevoelige eczeemhuid), maar nu op zoek naar een andere huidverzorging. Iemand nog tips qua balsems/zalfjes anders dan lanolinezalf? :)
pi_188615185
Een avent flesje met maat 0 speen zit in een van de gratis dozen en daar zijn we bij gebleven.

Een gewone kolf heb je de eerste weken nog niet nodig. Mocht je in het begin een kolf nodig hebben kan je het beste een kolf huren want die zijn beter om de productie op gang te krijgen.

Eventueel de in dit topic al veelbesproken haakaa kolf (of goedkopere varianten) kan wel fijn zijn. Ik was daar in ieder geval heel blij mee met de stuwing. Even zonder gesmeer de druk eraf halen zodat L fatsoenlijk kon aanhappen.
  zondag 25 augustus 2019 @ 11:19:51 #152
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_188615307
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 11:08 schreef onomatopee het volgende:
Mooi Franny O+

En flesjes en tepelzalf staan genoteerd. Ik vond de lanolinezalf maar zo-zo voor mijn huid eigenlijk, warm wel beter te smeren maar had toch vaak een geïrriteerde huid. Nu kan dat net zo goed van de borstvoeding zelf komen natuurlijk (heb sowieso een gevoelige eczeemhuid), maar nu op zoek naar een andere huidverzorging. Iemand nog tips qua balsems/zalfjes anders dan lanolinezalf? :)
Ik kreeg van mijn tikkeltje alternatieve lactatiekundige goufsbloemzalf. Volgens mij was die op basis van vaseline. Het werkte bij mij heel goed tegen de kloofjes.
pi_188615376
quote:
Mooi Franny O+

Ah en nog een vraag die me te binnen schiet: gebruiken jullie een speciale speen icm bv? Maakt de soort speen (ik zie dental/anatomisch/kersen/enz :?) nog iets uit?

quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 11:19 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Ik kreeg van mijn tikkeltje alternatieve lactatiekundige goufsbloemzalf. Volgens mij was die op basis van vaseline. Het werkte bij mij heel goed tegen de kloofjes.
Thanks! Ik zie dat goudsbloemzalf ook eerder bij een geirriteerde huid ed wordt gebruikt idd, eens kijken :)

[ Bericht 24% gewijzigd door onomatopee op 25-08-2019 11:34:34 ]
pi_188615749
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 11:26 schreef onomatopee het volgende:

[..]

Ah en nog een vraag die me te binnen schiet: gebruiken jullie een speciale speen icm bv? Maakt de soort speen (ik zie dental/anatomisch/kersen/enz :?) nog iets uit?
[..]

Thanks! Ik zie dat goudsbloemzalf ook eerder bij een geirriteerde huid ed wordt gebruikt idd, eens kijken :)
Ik had een avent startpakket gekocht en daar zat een speen bij, die hebben we even kort gebruikt en ik had een bibs besteld. Dat is een hit hier, verder ook niet echt naar gekeken behalve dat ik een voorkeur had voor een fysiologische speen vanwege borstvoeding. Maar het is ook een beetje waar je baby de voorkeur aan geeft.
  zondag 25 augustus 2019 @ 12:25:50 #155
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188615887
quote:
Mooi Franny O+

Moedermelk werkt hartstikke goed op je tepels. Na elke voeding een drupje op de tepel uitsmeren en laten drogen. Ik voed nu twee weken en heb geen beschadigingen. De eerste dagen wat blaasjes na het zuigen, maar die gingen snel weg.
De huisarts raadde mij het ook aan om in de ietwat ontstoken oogjes van mijn baby te spuiten en dat werkte ook. :)
Ik heb het ook op m'n perineum gesmeerd, die overigens totaal aan gort was. Genezing gaat super voorspoedig.
Kan me goed voorstellen dat het voor eczeem ook goed werkt. Daar raden ze wel eens paardenmelk voor aan of niet?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 25 augustus 2019 @ 12:28:49 #156
208890 June.
Seriously?
pi_188615918
Thanks allen. Misschien dat ik toch 1 flesje ga kopen en zo'n cupje, dan kan ik voorruit. En tepelzalf! Kolf was ik inderdaad nog niet van plan te kopen, eerst maar eens kijken cq huren.
Shine bright like a diamond.
  zondag 25 augustus 2019 @ 12:39:33 #157
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188616036
En hoi trouwens :W
Ik lees hier al wel een tijdje mee.

Beeb is nu twee weken en borstvoeding gaat hartstikke goed. Al vind ik het vooral 's nacht wel zwaar omdat ze soms wel elk uur wil drinken.

Wat ik ook een beetje lastig vind is in te schatten wanneer ik van borst moet wisselen. De kraamzorg heeft me geleerd dat de borst "leeg "gedronken moet worden, maar leeg zijn ze nooit, hoogstens een beetje de druk eraf, maar ze vullen zich in een rap tempo weer.
Nu weet ik dus niet of ze wel genoeg van de vette melk van achterin krijgt.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_188616133
quote:
Mooi Franny O+

Lanoline is ook alleen goed te gebruiken (zeker in de winter) als je het eerst warm wrijft tussen je vingers.

Ik geloof dat er ook best wat mensen zijn die bepanthen als tepelzalf gebruiken. Maar zelf dus lanoline fan. Zeker ook voor billetjes. Doet hier wonderen in no-time.

Edit: lanoline kan ook allergie oproepen ik geloof juist bij eczeem gevoelige huid. In producten speciaal daarvoor wordt het juist vaak gemeden heb ik wel eens gelezen.
pi_188616845
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 12:39 schreef -Mellow- het volgende:

Beeb is nu twee weken en borstvoeding gaat hartstikke goed. Al vind ik het vooral 's nacht wel zwaar omdat ze soms wel elk uur wil drinken.

Wat ik ook een beetje lastig vind is in te schatten wanneer ik van borst moet wisselen. De kraamzorg heeft me geleerd dat de borst "leeg "gedronken moet worden, maar leeg zijn ze nooit, hoogstens een beetje de druk eraf, maar ze vullen zich in een rap tempo weer.
Dit is mijn grootste irritatiepunt aan alle borstvoedingsadviezen. 'Laat de borst leegdrinken' Nee zoveel drinkt ze niet, hij zit constant propvol, wat nu?! 'één keer per 24 uur afkolven' Ja daar keek ik 's ochtends al naar uit :X, is ook te weinig. Ik realiseer me nu pas bij de derde baby aan de borst dat de adviezen vaak goedbedoeld maar veel te algemeen zijn waardoor ik er alsnog niets aan heb/had.
pi_188617273
Meestal is het advies dan blokvoeden en in het begin evt 1x keegkolven om te resetten. Daarna alleen bij hoge nood de druk er af.

Bij zulke hoge productie hoef je niet te wisselen maar kan je baby de hele voeding uit 1 borst halen. Scheelt veel gedoe, ik was er toen t eenmaal gestabiliseerd was erg blij mee.

Beste is dit wel op het advies van een lactatiekundige te doen!
pi_188617368
Ik ben anders blij met de handkolf van nuby. Ik heb die echt al wel moeten gebruiken om borstontsteking te voorkomen.

Ook de tepelcreme is daar super van.
Schudden voor gebruik
  zondag 25 augustus 2019 @ 14:52:05 #162
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188617673
Ik heb ook de haaka kolf besteld. Misschien kan mijn lief dan eindelijk kaas gaan maken :p
pi_188617696
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 12:39 schreef -Mellow- het volgende:

Poepen en plassen is ok?

Dan vertrouwen op dat het gewoon goed gaat. Vette achtermelk was ook alweer wat achterhaalt. Het zijn geen melkopslagpakken, zodra er een toeschietreflex komt wordt er meteen melk gemaakt, dat is die “achtermelk”.

As je borsten heel heel vol zitten door stuwing met schijven en warme bobbels die je kindje echt niet wegdrinkt, dan pas kun je eens denken of resetten zin heeft. Maar als ze alleen maar de opgeslagen melk binnen zou krijgen dan veranderd ook de poep als het goed is.

Je kan ook altijd even extra wegen.
pi_188617704
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 14:52 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb ook de haaka kolf besteld. Misschien kan mijn lief dan eindelijk kaas gaan maken :p
Bij nummer 3 had ik echt vreselijke vreselijke stuwing, ik moest een paar keer echt leeg kolven omdat ik tegen ontstekingen aanliep.

Ik denk dat ik de hele straat kon voorzien van moedermelk.
  zondag 25 augustus 2019 @ 15:03:35 #165
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188617771
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 14:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Poepen en plassen is ok?

Dan vertrouwen op dat het gewoon goed gaat. Vette achtermelk was ook alweer wat achterhaalt. Het zijn geen melkopslagpakken, zodra er een toeschietreflex komt wordt er meteen melk gemaakt, dat is die “achtermelk”.

As je borsten heel heel vol zitten door stuwing met schijven en warme bobbels die je kindje echt niet wegdrinkt, dan pas kun je eens denken of resetten zin heeft. Maar als ze alleen maar de opgeslagen melk binnen zou krijgen dan veranderd ook de poep als het goed is.

Je kan ook altijd even extra wegen.
Luiers zijn niet aan te slepen. Ik vind het onvoorstelbaar hoeveel poep en plas er uit zo'n klein lijfje komt. Vannacht klonk het of onze baby ontplofte :')

Ze ziet er ook hartstikke gezond uit verder. Maar ik dacht dat ze misschien zo onverzadigbaar was omdat ze alleen de zoete melk binnenkreeg omdat ik misschien te veel van borst wisselde. Laatste twee dagen minder gewisseld en de nacht was iets rustiger vannacht. Wie weet maakt dat toch t verschil.
pi_188618157
Mellow, maak je niet druk om voor- en achtermelk. Hier uitleg:

https://www.lalecheleague(...)ormelk-en-achtermelk

En dit artikel over waarom een borst per keer wordt afgeraden:

https://borstvoedingtotaal.nl/1-2-borsten-voeding

Ik wissel bug wanneer ze van zuig-slik-zuig-slik naar zuig-zuig-slik met pauzes gaat. Ze zal namelijk niet uit zichzelf loslaten en net zolang sjorren aan mijn tepel tot er na een paar minuten weer een toeschietreflex komt en dat vinden mijn tepels geen feest. Ik merk dat ik door beide borsten aan te bieden nu ook niet meer constant met een volle borst zit, wat een stuk fijner aanvoelt. In het begin gaf ik ook één borst per keer, aangezien haar buikje vol zat na één. Na weken is hier eindelijk de overproductie gekalmeerd en ik denk dat het twee borsten aanbieden daaraan mee heeft geholpen.
  zondag 25 augustus 2019 @ 15:46:22 #167
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188618332
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 15:36 schreef Rebubbled het volgende:
Mellow, maak je niet druk om voor- en achtermelk. Hier uitleg:

https://www.lalecheleague(...)ormelk-en-achtermelk

En dit artikel over waarom een borst per keer wordt afgeraden:

https://borstvoedingtotaal.nl/1-2-borsten-voeding

Ik wissel bug wanneer ze van zuig-slik-zuig-slik naar zuig-zuig-slik met pauzes gaat. Ze zal namelijk niet uit zichzelf loslaten en net zolang sjorren aan mijn tepel tot er na een paar minuten weer een toeschietreflex komt en dat vinden mijn tepels geen feest. Ik merk dat ik door beide borsten aan te bieden nu ook niet meer constant met een volle borst zit, wat een stuk fijner aanvoelt. In het begin gaf ik ook één borst per keer, aangezien haar buikje vol zat na één. Na weken is hier eindelijk de overproductie gekalmeerd en ik denk dat het twee borsten aanbieden daaraan mee heeft geholpen.
Dankje. Toevallig las ik dat net.

Ik vond het ook lastig hoe de kraamzorg (en veel andere zorgverleners) zo ontzettend hard gaan op cijfertjes en dus ook van de borstvoeding zo'n rationeel gestructureerd iets willen maken. (Kraamzorg zat tijdens de voedingen met n klokje naast me te timen. Ik werd daar zo zenuwachtig van).
Wellicht is dat soms nodig want het gaat zeker niet altijd vanzelf. Maar ik kom er nu weer achter dat ik gewoon bij m'n eigen gevoel moet blijven en dat het dan meestal goed komt. Ik word alleen maar onzeker van de standaarden die zorgverleners me steeds opdringen.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Mellow- op 25-08-2019 15:54:23 ]
pi_188618603
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 15:46 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Dankje. Toevallig las ik dat net.

Ik vond het ook lastig hoe de kraamzorg (en veel andere zorgverleners) zo ontzettend hard gaan op cijfertjes en dus ook van de borstvoeding zo'n rationeel gestructureerd iets willen maken. (Kraamzorg zat tijdens de voedingen met n klokje naast me te timen. Ik werd daar zo zenuwachtig van).
Wellicht is dat soms nodig want het gaat zeker niet altijd vanzelf. Maar ik kom er nu weer achter dat ik gewoon bij m'n eigen gevoel moet blijven en dat het dan meestal goed komt. Ik word alleen maar onzeker van de standaarden die zorgverleners me steeds opdringen.
Oh wow met een timer. :o Terwijl elk kind anders is. Bug kon er in het begin helemaal niks van en een voeding duurde zo anderhalf uur. Nu zijn we 10 minuten bezig, tenzij ze in slaap valt. Je kindje geeft zelf wel aan wat het nodig heeft.
pi_188618920
Ik wissel gewoon bij elke voeding. Dus ene kant drinken, volgende keer andere kant drinken.

Over het algemeen wordt de borst hier ook niet leeggedronken, maar ook dat helpt om de productie te reguleren. Ik zou dus niet zomaar gaan afkolven als dat niet nodig is. Alleen als je echt bijna borstontsteking dreigt te krijgen en dan zo min mogelijk afkolven om je productie niet alsnog over de zeik te laten gaan.

Zolang ik voldoende rust, heb ik geen borstontsteking (dat hangt bij mij echt samen met teveel doen/te gestresst zijn). En bij m'n eerste had ik borstontstekingen juist door het kolven. Overproductie daardoor...

En soms is er clustertijd en komen de borsten wel eens leeg. ;)

Bij m'n eerste baby deed ik nog ene borst drinken, andere borst slokje na. Maar met baby 2 ben ik daar vanaf gestapt. Veel eenvoudiger om het om en om te doen vond ik. En nu met twee baby's is dat helemaal handig, kan niet echt anders denk ik ook. Ik let er wel op dat ik ze goed afwissel tussen de borsten, zodat de melk goed verdeeld blijft. (De ene baby kan bijv. meer drinken of harder zuigen oid, als je ze dan beide 1 vaste borst geeft, kan dat veel verschil in productie maar ook in groei van de baby veroorzaken. De minder goede drinker profiteert nu juist van de kracht van de ander.)
pi_188618955
Oja, mijn eerste baby deed aan het begin wel 45 minuten over een voeding, na een paar weken ging ze steeds makkelijker en efficiënter drinken en was de productie goed op gang. Na een poosje duurde de voedingen ca. 10-15 minuten per keer.

Mijn andere baby's dronken vanaf het begin al behoorlijk efficiënt. Eerst een minuut of 20 en nu 10-15 ook.
  zondag 25 augustus 2019 @ 16:49:27 #171
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_188619461
Om de variatie te laten zien: Jacob liet al vanaf het begin wel los als de grootste stroom stopte. Dan nam hij nog de andere kant, maar minder lang (omdat hij genoeg had, was mijn intepretatie).
Over de maanden heb ik wel periodes met 1 borst per keer gevoed, dat ontstond vanzelf.
pi_188623329
Bij ons dronk Simon in de babytijd wel 2 borsten, de tweede meer als een soort toetje.
Toen hij veel ouder was (> 1 jaar) wilde hij een tijd lang maar 1 borst per keer.
Nu hij 2 jaar is, drinkt hij nog 2, soms 3 keer per dag bij me. Nu wil hij weer 2 borsten. De ene keer beide maar heel kort, de andere keer beide lang.
pi_188623578
U. doet nog steeds rechts, links, rechts, rechts, links.
O ja, soms nog een keer links. Tot ie met een verdrietig gezicht “op” zegt. ;( :')

Mellow, vertrouw op je moedergevoel. Let goed op je kindje tijdens het voeden en probeer patronen te herkennen. Na een tijdje zal de melk aan de ene kant minder zijn geworden. Dat kan je merken aan de slokjes die worden genomen. Op zulke momenten wissel(de) ik.
  zondag 25 augustus 2019 @ 21:25:49 #174
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188624132
Prul drinkt (ruim negen maanden) bijna altijd beide borsten. Ik bied de volste eerst aan, maar ze heeft zelden genoeg na een borst. Ze drinkt zo'n 6-8 keer per dag, van 3 tot 15 minuten per keer. In het begin deed ze zo'n 45 minuten over een voeding.

De laatste paar dagen bijt ze meer vaak links als er niet snel genoeg melk komt of de stroom wat afneemt. Smoren werkt wel een beetje, maar nu ze echt tandjes begint te krijgen, is m'n eerste reactie vaak 'auw!' en afkoppelen.
pi_188628590
Ik ben gestart met borstvoeding en twee borsten per keer. Al snel zelf geprobeerd te gaan blokvoeden, want mijn mijn productie was nogal op en top.. Ik spoot 's ochtend altijd mijn bed uit. Madame spuugde na het voeden het bed lekker onder (te veel gehad).

Uiteindelijk door antibiotica over gegaan op gekolfde flessen (en even kort flesvoeding). Omdat we vrij plots startten met de fles, hebben we een gratis fles uit de box gepakt (Avent met borstspeen) en die pakte ze gelukkig goed. Daarna nog wel aan borst gehad, maar was vaak spugen dus uiteindelijk blijven kolven. Diverse fopspenen geprobeerd (Avent, kruidvat dental, difrax), maar de enige die ze inhield was de bibi-speen (I love mama). Uiteindelijk die spenen maar gekocht. Inmiddels is ze speenvrij (nu net 1 jaar).

Qua kolf een Avent elektrische gekocht (kan ook op batterijen) en die is me prima bevallen. Mooi klein compact en betaalbaar machientje. Had verder ook geen problemen met mijn tsr, dus potjes zaten zo vol. Uiteindelijk lag er 2 liter in de vriezer. Door de belasting van kolven en terug naar werk uiteindelijk tot 4 maanden volledig borstvoeding via fles en t/m 5 maanden langzaam afgebouwd. Tot nu toe nog geen ziek kindje gehad, zou het komen door mijn antistoffen?!

Ik heb moedermelk zowel in het oogje van Madame gespoten (was ontstoken) als op mijn eczeem gesmeerd, maar haalde bij mij niets uit. Ik had zelf bij de kloofjes vooral baad van bepanthen creme.

Vooral doen wat voor jou goed voelt als moeder! Ik werd op gegeven moment best wel ongelukkig van het feit dat ik elke zoveel uur moest kolven, omdat ik anders weer begon te lekken. Het regelde best wel mijn dag.

Nu geef ik al 7 maanden geen borstvoeding meer, maar er komen nog steeds druppels melk uit mijn tepels.. (niet hele handig voor mijn partner :O). Wanneer stopt dat?!?
  maandag 26 augustus 2019 @ 07:23:33 #176
149959 SQ
snelle trees
pi_188628645
Hoezo is dat onhandig voor je partner??
disclaimer
pi_188628816
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 07:23 schreef Stormqueen het volgende:
Hoezo is dat onhandig voor je partner??
Die wilt waarschijnlijk geen borstvoeding?

Joene heeft er nog nooit een probleem van gemaakt als er eens wat melk uitkwam. Kan gebeuren.
  maandag 26 augustus 2019 @ 07:55:31 #178
149959 SQ
snelle trees
pi_188628837
Je kunt daar natuurlijk omheen werken he :P maar goed, mijn tepels zijn tot 18 maanden na een bevalling sowieso een no-go area, dus dat probleem herken ik niet zo.
disclaimer
pi_188628908
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 07:55 schreef Stormqueen het volgende:
Je kunt daar natuurlijk omheen werken he :P maar goed, mijn tepels zijn tot 18 maanden na een bevalling sowieso een no-go area, dus dat probleem herken ik niet zo.
Oh dat kan ook nog.

Nee ik vind het wel fijn enzo, dat beetje lekken is dan jammer. Er lekken wel meer lichaamssappen zeg maar.
  maandag 26 augustus 2019 @ 08:40:46 #180
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188629132
Mijn borsten lekten vanaf het begin al zelden (drie keer 's nachts nat wakker, 1 keer een ongelukje op kantoor, nooit zoogcompressen gebruikt behalve toen m'n eisprong weer op gang kwam, dan heb ik ze nodig als stootkussentje voor als ik er per ongeluk met mijn arm langs kom. En meneer Tink kan er dus ook prima aan zitten zonder druppels melk. Maar anders werkten we er wel omheen...
pi_188629202
:D

Hier net als bij Tico.

Ik lek inmiddels ook amper, m’n borsten zijn al super geoefend denk ik. Bij m’n eerste had ik wel echt zoogcompressen nodig, anders had ik natte plekken overdag in mijn kleding. Bij de tweede was het alleen ‘s nachts. En dit keer misschien 2x ‘s nachts gelekt. En soms na het douchen. Ook geen pijnlijke stuwing oid, dus ik hoef geen bh’s aan dit keer. (Die draag ik normaal nooit.)
  maandag 26 augustus 2019 @ 10:36:59 #182
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_188630208
Hier zit werkelijk alles onder de melk. Zodra de beeb geluid gaat maken is het of er twee kraantjes open gaan.
pi_188632851
Dat had ik de eerste drie maanden ook Mellow. Is uiteindelijk gestopt. Zelfde als het lekken van de borst waar niet van gedronken wordt. Ik voel het tsr wel in die borst, maar het wordt niet langer gevolgd door melk.
pi_188633183
@MissEnergy , bij mij kwam er altijd nog melk uit tot ik zwanger was van de 2e 4 jaar later :D Nooit weggegaan :')
pi_188638071
Mijn partner heeft niet echt behoefte aan extra voeding :')
Ik heb ook niet het idee dat de melk ooit 'op' is of gaat zijn... we zullen zien
pi_188687317
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 10:36 schreef -Mellow- het volgende:
Hier zit werkelijk alles onder de melk. Zodra de beeb geluid gaat maken is het of er twee kraantjes open gaan.
Had ik ook! Maar inmiddels kan ik weer douchen zonder dat ik bij het afdrogen alweer overstroom ^O^ en mijn baby is net aan drie maanden. Het gaat dus over.

Heb je al een Haakaa/Lansiloh melk collector? Heel handig om de melk mee op te kunnen vangen en alvast wat vriezervoorraad op te kunnen bouwen.

Herkenbaar, die frustraties over algemene adviezen :D Wat ik deed was in het begin één borst per uur geven. Als de baby binnen het uur weer wilde drinken, bood ik dus dezelfde kant aan. Dit omdat ik vééél productie had en dat niet wilde stimuleren. Ook wilde ik dat hij de boel goed leeg dronk.
Maar wat 'goed leegdrinken' precies inhoudt? Er kan altijd meer uit. Bij een dreigende borstontsteking heb ik onlangs zo goed leeggekolft dat mijn tepel er kapot van ging. Na 4 minuten minimale melkstroom kwam er toch weer een tsr.. hoe 'leeg' is je borst dan he :)

Werkende moeders: wat zijn de tips en trics voor kolven? Ik moet nog een kolftas aanschaffen bijvoorbeeld. Wat is dan handig? De tas die bij mijn kolf hoort kost inclusief koelelementen en koeltasje 66 euro.. dat vind ik wel wat prijzig. Is een handsfree kolfbh handig? Of kan ik daarvoor ook iets zelf fabriceren? Ik vind twee kolfflesjes vasthouden en dan je handen nergens voor kunnen gebruiken het stomste wat er is. Ik kolf daarom eigenlijk altijd enkelzijdig, dan heb ik tenminste één hand vrij. Maar op het werk is dat misschien minder efficiënt?
pi_188687785
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:28 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Had ik ook! Maar inmiddels kan ik weer douchen zonder dat ik bij het afdrogen alweer overstroom ^O^ en mijn baby is net aan drie maanden. Het gaat dus over.

Heb je al een Haakaa/Lansiloh melk collector? Heel handig om de melk mee op te kunnen vangen en alvast wat vriezervoorraad op te kunnen bouwen.

Herkenbaar, die frustraties over algemene adviezen :D Wat ik deed was in het begin één borst per uur geven. Als de baby binnen het uur weer wilde drinken, bood ik dus dezelfde kant aan. Dit omdat ik vééél productie had en dat niet wilde stimuleren. Ook wilde ik dat hij de boel goed leeg dronk.
Maar wat 'goed leegdrinken' precies inhoudt? Er kan altijd meer uit. Bij een dreigende borstontsteking heb ik onlangs zo goed leeggekolft dat mijn tepel er kapot van ging. Na 4 minuten minimale melkstroom kwam er toch weer een tsr.. hoe 'leeg' is je borst dan he :)

Werkende moeders: wat zijn de tips en trics voor kolven? Ik moet nog een kolftas aanschaffen bijvoorbeeld. Wat is dan handig? De tas die bij mijn kolf hoort kost inclusief koelelementen en koeltasje 66 euro.. dat vind ik wel wat prijzig. Is een handsfree kolfbh handig? Of kan ik daarvoor ook iets zelf fabriceren? Ik vind twee kolfflesjes vasthouden en dan je handen nergens voor kunnen gebruiken het stomste wat er is. Ik kolf daarom eigenlijk altijd enkelzijdig, dan heb ik tenminste één hand vrij. Maar op het werk is dat misschien minder efficiënt?
Gisteren tijdens huisbezoek van het consultatiebureau weer dat advies van één borst goed leegdrinken, advies over productie stimuleren zonder eerst te vragen hoe het met die productie stond. Goedbedoeld, maar in mijn situatie totaal niet op z'n plaats. Toch gek dat professionals (kraamverzorgende, verloskundige, iemand van cb) allemaal zonder te informeren naar de feitelijke productie adviezen geven over hoe te stimuleren. Er is genoeg, meer dan genoeg :X Ook te zien aan de groei. Gelukkig is dit nr. 3 dus ene oor in, andere oor uit, maar liever had ik advies waar ik iets aan heb. Borstvoeding is geen one size fits all.

Bobby: ik klem één flesje in mijn elleboog en houd met diezelfde hand het andere flesje vast, dan heb ik één arm/hand vrij. Kolfbeha heb ik niet, ik wil ook geen extra tijd kwijt zijn met zo'n ding aandoen.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 15:17:15 #188
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_188688135
Ik heb een los koeltasje en koelelement gekocht omdat ik van Avent niks kon vinden en ik niet weet of andere merken op mijn kolf passen.
Maar verder heb ik ook geen idee.
Normaal steriliseer ik mijn kolf bijvoorbeeld voor ieder gebruik maar op werk moet ik 3-4 keer kolven en dan kan ik tussendoor niet steriliseren. Hoe doen jullie dat?
pi_188688165
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:17 schreef Ceviche het volgende:
Ik heb een los koeltasje en koelelement gekocht omdat ik van Avent niks kon vinden en ik niet weet of andere merken op mijn kolf passen.
Normaal steriliseer ik mijn kolf bijvoorbeeld voor ieder gebruik maar op werk moet ik 3-4 keer kolven en dan kan ik tussendoor niet steriliseren. Hoe doen jullie dat?
Ik zet alles wat in aanraking komt met melk tussendoor in de koelkast (de borstschilden veeg ik even droog). De tweede keer kolven is dan even koud (ik kolf twee keer). Thuis was ik alles af.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 15:21:02 #190
149959 SQ
snelle trees
pi_188688183
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 15:17 schreef Ceviche het volgende:
Afspoelen met heet water en even droogmaken met papier. Is meer dan voldoende.
disclaimer
  donderdag 29 augustus 2019 @ 15:24:10 #191
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_188688224
^O^ dat is weer een zorg minder :)
  donderdag 29 augustus 2019 @ 15:38:17 #192
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188688433
Ik spoel heet af en laat uitdruppen (op een schone plek, met een schone hydrofiel erover), de tweede keer was ik wel even af. Steriliseren heb ik al maanden niet gedaan.

En ik heb een simpel koeltasje voor de flesjes (en een eventueel koelelement) en twee plastic bakken van de action: eentje voor kolf met adapter tot en met de ventielen (dus alles wat je niet afwast) en eentje voor schilden, siliconen tuutjes, flesjes en een schraper om alle melk uit de flesjes te vegen.

En ik kan zonder met 1 hand twee borsten kolven (een flesje leunt op mijn been en houd ik alleen tegen), maar meestal moet ik compressie toepassen en heb ik dus beide handen vol. Maar geen kolfbh, want geen zin om dat ding elke keer aan te trekken.
pi_188689217
Ik spoel koud af en stop de schelpen in een hydrofiel in de koeltas. Ik heb een koeltas van Coleman, koelelementen van de Hema en mijn kolf gaat in een wetbag in mijn tas. Ik vond het zonde om een bijpassende kolftas te kopen, want dat betekent nog een tas. Ik heb een easypump, want ik wil kunnen lezen of met mijn telefoon klieren. Die kolfbeha heb ik op Amazon gekocht, want daar was hij veel goedkoper.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 16:28:21 #194
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_188689337
Ik doe ook zoals cholula, koud afspoelen en in hydrofiel. Thuis ‘s avonds in een sopje met heet water. Steriliseren doe ik 1 keer per maand ofzo, als ik een ijverige bui heb.

Ik heb een medela kolfbh via marktplaats gekocht. Maar bij de eerste liet ik mijn bh dicht en schoof ik de kolfschelpen er in, bleef zo ook zitten. Het omdoen van een kolfbh is trouwens echt weinig werk, ik ben er iets van 30 seconden mee kwijt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mariposas op 29-08-2019 19:13:14 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_188690122
Doe je een kolfbh over je gewone voedingsbh aan? Of kleed je je helemaal uit?

Ik zie het nog niet helemaal voor me.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 17:15:11 #196
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188690161
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 17:12 schreef BobbyMcGee het volgende:
Doe je een kolfbh over je gewone voedingsbh aan? Of kleed je je helemaal uit?

Ik zie het nog niet helemaal voor me.
Dit: dat kan toch niet over je kleren? Ik doe nu shirtje omhoog, bh open en naar beneden en kolven maar...
pi_188690754
Shirt omhoog, normale bh los en die duw ik gewoon omhoog, kolfbh aan (ik heb de schouderbandjes er vanaf gehaald dus het is een soort bandeau) , kolfschelpen er door en kolven maar. Inderdaad minder dan een minuut werk en wel je handen vrij *O*
pi_188691922
Ik heb twee gaten geknipt in een bondeau en trek die binnen 3 sec. aan. *O*
pi_188692461
Shirt en bh omhoog schuiven, kolf bh eroverheen en gaan. 1 minuut werk. Het hoeft niet netjes te zitten, met 10 minuten is hij weer uit.
pi_188692499
zoiets als de PumpEase?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')