abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 september 2019 @ 11:43:16 #151
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189189148
CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Huisjesmelkers winnen weer.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 30 september 2019 @ 14:34:24 #152
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189191588
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Huisjesmelkers winnen weer.
Maar die verliezen weer omdat banken bankbelasting moeten afdragen.
Of is dat ook een langlopend ideologisch project? De Nederlandse bancaire sector vernielen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189191659
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Huisjesmelkers winnen weer.
Huisjesmelkers met meer dan 50 huizen hebben hem ook moeten betalen, hoe is dat winnen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 30 september 2019 @ 15:18:16 #154
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189192196
quote:
10s.gif Op maandag 30 september 2019 14:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar die verliezen weer omdat banken bankbelasting moeten afdragen.
Of is dat ook een langlopend ideologisch project? De Nederlandse bancaire sector vernielen?
De bankbelasting valt in het niet daarbij... Dat is relatief gezien een te verwaarlozen belasting

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 30-09-2019 15:25:03 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 30 september 2019 @ 15:24:37 #155
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189192265
Prima column dit over de almaar toegenomen kansenongelijkheid

https://www.volkskrant.nl(...)gelijkheid~b16ed52f/

Jammer alleen dat Baudet instemmend wordt geciteerd

edit:
https://www.rd.nl/vandaag(...)-onderwijs-1.1591716

https://nos.nl/l/2273546

https://joop.bnnvara.nl/o(...)amenleving-vergroten

[ Bericht 43% gewijzigd door Klopkoek op 30-09-2019 15:29:49 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189192286
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Huisjesmelkers winnen weer.
Zit Rochdale daar nu echt te miepen over doelmatig hun centen willen besteden?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 30 september 2019 @ 15:35:08 #157
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189192413
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2019 15:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De bankbelasting valt in het niet daarbij... Dat is relatief gezien een te verwaarlozen belasting
Relatief ten opzichte van wat dan?
¤ 500m is toch geen klein bier, ook niet ten opzichte van de ¤ 1,7mrd verhuurdersheffing.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 30 september 2019 @ 15:40:53 #158
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189192477
quote:
5s.gif Op maandag 30 september 2019 15:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Relatief ten opzichte van wat dan?
¤ 500m is toch geen klein bier, ook niet ten opzichte van de ¤ 1,7mrd verhuurdersheffing.
Het is wel klein bier. Het bedrag is vier keer zo klein en het is een veel minder grote aanslag op de totale inkomsten en vermogen.

Doei, manipulator en onderdrukker.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 30 september 2019 @ 21:21:19 #159
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189198386
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2019 15:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is wel klein bier. Het bedrag is vier keer zo klein en het is een veel minder grote aanslag op de totale inkomsten en vermogen.
Wat zie jij als totale inkomsten en vermogen van de Nederlandse banken? Daar ben ik wel benieuwd naar. De balanstotaal is weliswaar groter, maar woningcorporaties hebben meer eigen bezit dan alle banken samen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:51:44 #160
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_189493761
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 05:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De liefdadigheid waarmee de superrijken mee te koop lopen weegt bijlange na niet op tegen de schade die deze superrijken veroorzaken.
[..]

Anand Giridharadas van wie ik ooit een interview poste in deze reeks (hierboven) was zowaar te gast is de tweede kamer.

En Sander Schimmelpenninck interviewde hem.
SanderQuote twitterde op donderdag 17-10-2019 om 13:10:57 Mooi dat deze denker zijn zegje mag doen in de Tweede Kamer. Hopen dat de echte liberalen binnen @D66, @VVD en vooruit, een beetje wishfull thinking, FvD ook even meeluisteren. Ik interviewde hem alvast: https://t.co/rEW3OccSW6 https://t.co/XV8JTgh4V0 reageer retweet
En op radio 1 was Anand Giridharadas ook onderwerp van gesprek.
quote:
"Miljonairs veranderen de wereld niet"
donderdag 17 oktober 2019, 12:01 uur

De Amerikaanse schrijver Anand Giridharadas is vandaag te gast in de Tweede Kamer. SP-fractieleider Lilian Marijnissen en bedrijfskundige Lonneke Roza schetsen een portret van de auteur van "Waarom de superrijken de wereld niet zullen veranderen". In dat boek doet Giridharadas een opmerkelijke aanval op rijke filantropen. Marijnissen presenteert en passant ook een manifest en een baanbrekend wetsvoorstel...
Link naar het radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)deren-de-wereld-niet
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:55:55 #161
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189497060
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 06:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Anand Giridharadas van wie ik ooit een interview poste in deze reeks (hierboven) was zowaar te gast is de tweede kamer.

En Sander Schimmelpenninck interviewde hem.
SanderQuote twitterde op donderdag 17-10-2019 om 13:10:57 Mooi dat deze denker zijn zegje mag doen in de Tweede Kamer. Hopen dat de echte liberalen binnen @:D66, @:VVD en vooruit, een beetje wishfull thinking, FvD ook even meeluisteren. Ik interviewde hem alvast: https://t.co/rEW3OccSW6 https://t.co/XV8JTgh4V0 reageer retweet
En op radio 1 was Anand Giridharadas ook onderwerp van gesprek.
[..]

Link naar het radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)deren-de-wereld-niet

Hij komt ook langs in de Stuk Rood Vlees podcast. Goede vent, die het op neemt tegen de accountant maffia enz.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 23 oktober 2019 @ 21:38:22 #162
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189589252
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189593118
Solidariteit als reactie op het neoliberalisme.
quote:
Interview Heinz Bude
Heinz Bude: De ongelijkheid in onze maatschappij is ontspoord

In onze welvaartsstaat ligt de nadruk meer op rechtvaardigheid dan op solidariteit, stelt socioloog Heinz Bude. ‘De vraag ‘Wat heb je nodig?’ wordt te weinig gesteld.’

Wilfred van de Poll 19 oktober 2019, 1:00

Hét begrip voor deze tijd, noemt socioloog Heinz Bude (1954) het: solidariteit. Dat raakte volgens hem de afgelopen decennia onterecht uit de mode. In zijn nieuwste boek ‘Solidarität. Die Zukunft einer großen Idee’ (Solidariteit. de toekomst van een groot idee) blaast hij het stof eraf. Solidariteit moet weer centraal komen te staan, want het samenlevingsmodel dat we decennia gekend hebben, valt uiteen. En velen hebben hun buik vol van het neoliberalisme met alle ruimte voor de vrije markt.

“Het basisidee daarvan was: een goede samenleving is er een van sterke individuen. De politiek van de laatste veertig jaar wilde de mogelijkheden van het individu te versterken. Als je dat deed, bijvoorbeeld door onderwijs, dan werd het voor iedereen beter. Maar ik stel vast: bijna niemand gelooft daar nog in.”

Waaraan ziet u dat?
“Aan het populisme, vooral het rechts-populisme. Dat is een afrekening met een leugen – die van het sterke individu. In de kern pakken populisten het motief van de solidariteit weer op.
“Links kijkt ondertussen toe en stelt er eigenlijk alleen maar een ‘liberalisme van het slechte geweten’ tegenover: ‘Natuurlijk willen we geen egoïsme, maar een beetje egoïsme is wel nodig’. En de mensen lopen bij hen weg.
“Het probleem is dat rechts-populisten een exclusieve solidariteit voorstaan: ze definiëren een ‘wij’ en zeggen: solidariteit is alleen voor ons en niet voor de anderen. Dat idee is buitengewoon verleidelijk. Je kunt er verkiezingen mee winnen.”
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:44:30 #164
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189614945
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 06:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Solidariteit als reactie op het neoliberalisme.
[..]

Wat extra quotes en commentaar. De interpretatie heeft teveel een Trouw (protestants christelijk) karakter.

quote:
“Een begrip van solidariteit voor nu, voor het tijdperk ná het neoliberalisme. Anders ingevuld dan vroeger, existentieel en urgent. De politiek kan niet meer uitgaan van een ervaren collectief, zoals klasse. Klassiek links dacht aan een ‘wij’ van onderdrukten en uitgebuiten. Dat bestaat niet meer. Er zijn te veel winnaars en verliezers die zich niet meer laten verenigen.

Daar gaat Bude in zijn boek uitgebreid op in. Onrecht op het werk was ooit een sterk motief voor solidariteit, schrijft hij, de communisten wisten dat. Niets vonden ze belangrijker dan eenheid tussen de arbeiders, niets zo gevaarlijk als onderlinge strijd. ‘Proletariërs, verenigt u’, was niet voor niets de leus. Arbeiders herkenden zich in de term ‘klasse’, ze werkten allemaal met dezelfde machines voor hetzelfde loon, ze konden staken en dan stopten hun machines. In een kantoor vormen werknemers nu een ‘niet-klasse’: werknemers willen als ‘individu’ worden aangesproken op eigen vaardigheden, en naar individuele prestaties beloond.

Bedrijven stimuleren dat: ontplooi jezelf, onderscheid je!
Mensen willen een persoonlijke meerwaarde geven en zoeken in het werk meer dan werk: vervulling. Zie al die unieke individuen dan maar in een ‘klasse’ te verenigen. Voeg daarbij de flexibilisering van de arbeidsmarkt, met groeiende legers aan ‘zelfstandigen’ en ‘creatieven’. Als wezenloze atoompjes zoemen ze langs elkaar heen in hun co-working space: samen, maar ieder voor zich, hooguit klonter je kortstondig samen voor een project, dan val je weer uiteen.

Hierdoor, analyseert Bude, hebben mensen minder snel het gevoel dat eenzelfde lot ons allen treft en zijn ze dus nauwelijks achter een gemeenschappelijke zaak te scharen. Bovendien is succes (en falen) je eigen verantwoordelijkheid, dat is het mensbeeld van de zelfoptimalisatie: werk aan jezelf, haal alles eruit! Van deze filosofie is Silicon Valley doordrenkt, stelt Bude. Met hun apps exporteren de Silicon-bedrijven haar.

“Solidariteit”, schrijft Bude, “gaat om mijn bereidheid me te openen voor de noden en het lijden van mijn medemensen, en mijn gevoel van verantwoordelijkheid en bekommernis om het geheel”.
Bude gaat ervan uit de dat de neoliberale orde een realiteit is, en dat solidariteit alleen nog binnen de neoliberale zienswijze mogelijk is. Een vorm van solidariteit, waarbij de winnaar solidair is met de verliezer i.p.v. solidariteit van mensen met elkaar, zoals de arbeidersbeweging het stelde: zonder het onderscheid 'winnaar' en 'verliezer', dus zonder een accounting van de netto de flow van de ene groep naar de andere, en dus zonder de strijd daarover (het oorspronkelijke ideaal: vrijheid, gelijkheid en broederschap).

Mensen verenigen zich rond gemeenschappelijke belangen, niet omdat ze allemaal hetzelfde zijn of hetzelfde werk doen. Arbeiders hoeven niet allemaal hetzelfde te doen om gemeenschappelijke belangen te hebben. Een onderdeel van een gemeenschappelijke belang is een onderhandelingspositie (macht) verwerven, door de mensen aan jouw kant van de streep te organiseren en samen 1 lijn te trekken. Dat betekent: de neoliberale atomaire zienswijze verwerpen. Wat niet moeilijk is, want deze is onjuist. Een atomaire samenleving is instabiel voor groepsvorming, omdat groepen sterker zijn dan individuen. Het is typisch, dat juist de voorvechters van de neoliberale zienswijze hechte hierarchische organisaties vormen, die hun gedeelde belangen dienen, en zo proberen om zoveel mogelijk sleutelposities in de samenleving te verwerven.

Het idee van een klasse begint niet met een definitie van de klasse in termen van bezigheden van mensen, maar met het verwerven van de mogelijkheid om voor je belangen op te kunnen komen. Dat begint met een verbond aangaan met mensen die aan dezelfde kant van de streep staan als jezelf. Bij een toenemende ongelijkheid krijg je vanzelf zo'n streep (scheidslijn). Toenemende ongelijkheid maakt van een samenleving een klassenmaatschappij. Het kan dus nog steeds (Loonslaven, verenigt u!).

Het atomiseren van de samenleving (het marktspel) is een manier om deze vorm van zelforganisatie te belemmeren. Door het marktspel los te laten op de bevolking, in de vorm van een hermetisch managementsysteem, kan men verhinderen dat de bevolking, bij een toenemende ongelijkheid zich organiseert, en voor zijn belangen kan opkomen. Het individualistische non-cooperatieve marktspel en haar spelregels maakt het onmogelijk. Een marktspeler in het veld, zonder grip op de spelregels. Het is de verdeel-en-heers strategie in ultieme vorm. Dat leidt tot onmacht, wat leidt tot agressie / geweld, naar zichzelf toe en/of naar anderen.

Dat liefdadigheid vernederende vormen kan aannemen, komt in het neoliberale woordenboek niet voor. Een serieus punt, want sociale emoties worden door neoliberalen vaak ingezet om druk mee uit te oefenen (shaming), maar hun ideologie ontkent het bestaan van sociale emoties (dat is een mindfuck). Hun ideologie kent alleen zelfbehoud als motief, emoties zoals angst en walging, en dus de noodzaak uit alle macht de andere kant op te roeien.

De enige manier om voorbij klasse tegenstellingen te komen, is door solidair te zijn met mensen i.h.a. Dat is geen liefdadigheid van de winnaars t.a.v. de verliezers, maar in ieders belang, en zodoende ben je ook solidair met jezelf. Dat men dat niet meer zo ziet, is een gevolg van de neoliberale ideologie, die samenwerking heeft vernauwd tot samenwerking via de markt.

quote:
De verhouding tussen gerechtigheid en solidariteit is het grote thema van de verzorgingsstaat van de toekomst. De vraag van rechtvaardigheid is: Wat komt je toe? Solidariteit vraagt: Wat heb je nodig? Die laatste vraag hebben onze verzorgingsstaten veel te weinig gesteld.”

“De vraag ‘Wat heb je nodig?’ zegt iets over onze verhouding. Dan moeten we ons beiden inspannen om dat mogelijk te maken. Nu is het vaak: ik ga naar een loket en klaag dat ik niet krijg waar ik recht op heb. Dat gaat uit van onpersoonlijke rechtvaardigheid. Terwijl de verzorgingsstaat gebouwd is op de solidariteit van burgers. Onder het juridische zit vertrouwen. Op dat laatste dreigen we het zicht te verliezen en dat zicht moeten we weer krijgen.

“Een voorbeeld. In Duitsland willen de sociaal-democraten nu een ‘basispensioen’ invoeren (het land kent geen AOW, red.). Voor sociaal-democraten is het logisch dat dit een goed idee is, dat moet iedereen toch willen, ouderen van dagen hebben recht op een waardige oude dag. Dat willen ze financieren door belastingheffing, maar ze gaan eraan voorbij dat je eerst de basale discussie moet voeren over de vraag: wíllen we dit als solidaire gemeenschap? Als dat gesprek in alle openheid gevoerd wordt, zul je nog versteld staan van waartoe mensen bereid zijn, vermoed ik. Maar je moet het ze wel eerst vrágen: Wat is het u waard dat we een ‘basispensioen’ krijgen in Duitsland?”

“Veel mensen vinden dat de welvaartsstaat hun wordt opgelegd. Dat is niet goed, want solidariteit vraagt juist de inzet van iedere enkeling die zich ervoor moet willen inzetten. Dáár moeten we het over hebben, in alle openheid, ik geloof dat dat onze democratie opfrist.”
Solidariteit en gerechtigheid tegenover elkaar stellen, is geen goed idee. Het doet mij denken aan Richard Rorty "Objectiviteit en Solidariteit". Het suggereert dat recht (of objectiviteit) solidariteit uitsluit. Recht is niet de tegenpool van solidariteit. Een kleingeestig idee van eigenbelang conflicteert met solidariteit. Een kleingeestig idee van eigenbelang is niet het kenmerk van recht (of objectiviteit), maar een neoliberale misvatting.

quote:
“Mijn oplossing is: we hebben een idee van solidariteit nodig dat door het oog van de naald is gegaan van het individu. Dat het individualisme erkent. Mijn idee is er eentje van ná het neoliberalisme. Alleen op het ‘ik’ kun je in de huidige tijd nog een urgent idee van een ‘wij’ funderen. Niet vanuit klasse of voorgegeven groep.
Dat is altijd al het idee geweest. Een klassenmaatschappij is nooit een links ideaal geweest. De bestaande klasse of standenmaatschappij werkte in hun nadeel. De klassenstrijd was gericht op de opheffing daarvan. Het begrip klasse was dus niet een uitgangspunt, maar een reactie op onderdrukking. Links is een brede emancipatiebeweging, die de emancipatie wil doortrekken naar de hele bevolking.

Maar links gelooft niet:
- dat een geemancipeerde samenleving bestaat uit losse individuen die geheel in hun eigen macht staan.
- dat samenwerking alleen de vorm van competitie mag aannemen
- dat een autonomie naar een andermans maatstaven (de neoliberale maatstaven) autonomie is.
Het is de droom van zittende macht, dat hun eigen maatstaven zo waar zijn, dat afdwingen, dat anderen daar ook naar leven, geen onderdrukking is.

quote:
“Laat ik even teruggaan in de tijd. In 2004 schreef ik ‘Gesellschaft der Angst’ (Samenleving van de angst). Dat is eigenlijk mijn boek over het neoliberalisme. Mijn basisthese daarin was dat het sterke zelf in de kern een angstig zelf is: ik ben bang om tekort te schieten. Iets te missen. Het idee is dat het sterke ik maar zeer moeizaam zijn angst beteugelt. In mijn nieuwe boek ga ik daarvanuit verder. Solidariteit is de poging om te zeggen: overwin je angst. En dat kun je alleen als je afscheid neemt van het idee dat je alles zelf voor elkaar kunt krijgen.”

Door ruimhartig te durven zijn. Je moet op anderen leren afstappen in het vertrouwen dat ze geen profiteurs zijn. Mensen gaan er vaak van uit dat anderen profiteurs zijn – ‘die neemt alleen maar en geeft niks terug’. Omdat ze bang zijn de sukkel te zijn die achter het net vist omdat-ie niet aan zichzelf dacht. Zo iemand wordt juist zelf een profiteur. Je moet je angst overwinnen om die sukkel te durven zijn.”
En door erop te kunnen rekenen dat je omgeving je niet vijandig gezind is, niet op je neerkijkt. De neoliberale periode wordt gekenmerkt door haat voor de overheid en haat voor links (haat voor alle mogelijke profiteurs). De manier om te laten zien dat je deugde, was te tonen dat je deze twee haatte. Iedereen die links was, was een object van haat. Links en de overheid waren degenen die je alles wilde afpakken.

Het klopt dat de angst daarvoor rechts definieert. Dat is hun klassenstrijd, die nooit zo wordt benoemd (maar doorgaat voor de waarheid over het goede, omdat zij de zittende macht zijn). Hun oplossing is een radicale boedelscheiding. Alleen transacties, een ruil van gelijke waarde, zijn nog redelijk / acceptabel. Dat is het uitgangspunt van de marktideologie. Dan moet je wel weten wat van gelijke waarde is. Sterker, wat uberhaupt waarde is en hoe het tot stand komt. Kortom, je moet de waarheid over het goede kennen.

De neoliberalen werken een model uit, waarin men ervan uitgaat dat waarden subjectief zijn. Het enige criterium dat overblijft, is vrijwilligheid, wat vervolgens beschouwd wordt als een geldige 'niet-uitbuitingsverklaring' (ook al leidt het tot een Hobbesiaans idee van vrijheid). Alle kaarten worden gezet op het vergroten van de keuzemogelijkheden en keuzevrijheid. Daarin let men niet op de eigen macht van het individu, die wordt veronderstelt, en is volgens de propaganda louter een kwestie van karakter, een kwestie van moraal. Zo veronderstelde ze botweg dat het individu godgelijk is (ver bezijden de realiteit) en daarmee voed je onmacht / angst onder de bevolking. Deze fictie wordt gepropageerd door mensen in sterke posities, met name degenen die daarvoor in de juiste tak van sport zitten.

Het gaat nog verder. De bestuurselite opereert vanachter de schermen en trekt daarvoor een facade op, waarop de propaganda geprojecteerd wordt: hoe je moet denken, wat je moet vinden (denk als een marktspeler). Als deze propaganda je vijandig gezind is, dan kun je dit pareren door zelf ook een facade hoog te houden, waarop je de propaganda spiegelt. Je voordoen als dat, wat je geacht wordt te zijn. Verstopt achter je eigen facade kun je dan, in het privé van je eigen hoofd, er eigen maatstaven en opinies op na houden, verborgen voor de anderen. Facades maken dubbelspel mogelijk en de samenleving onbetrouwbaar, wat de angst voedt.

quote:
“Toch denk ik dat het heel, heel belangrijk is. Het gaat in wezen om een ervaring van kwetsbaarheid, van zwakte van het individu. Als ik ontdek hoe broos mijn kracht is, zie ik eigenlijk dat ik daarmee alleen in het reine kan komen met anderen in de buurt.

“We leven momenteel in een tijd – en daarom is het echt het ogenblik van de solidariteit – waarin de erkenning van onze kwetsbaarheid zich kan verbinden met de erkenning dat de hele planeet kwetsbaar is. Dat de aarde op ons is aangewezen. Anders gaan we samen ten onder.”
Klopt. De solidariteit met anderen is tevens solidariteit met jezelf (i.p.v. liefdadigheid), ingegeven door het besef dat je nauwelijks in je eigen macht staat, dat je, hoe dan ook, afhankelijk en daarom kwetsbaar bent. Er zijn wel grenzen, die bewaken dat solidariteit overgaat in uitbuiting (misbruik). Zo ziet links de neoliberalen als uitbuiters. Zo zien de neoliberalen de overheid en links als dief en klaploper. Een dispuut over wie de freeloader is. Is dat vooral de toplaag die zich alles toeeigend, of is dat vooral de onderlaag die zijn steentje niet bijdraagt? De verschillen in positie en belangen splitsen de onderlinge solidariteit in een klassengebonden solidariteit, solidariteit met de eigen groep.

Dat de neoliberalen daarbuiten of daarboven staan, is een misvatting geweest. Zij hebben een managementsysteem proberen door te voeren. Dat vereist dat de bevolking zich daarna voegt. Dit is d.m.v. propaganda doorgedrukt. Zo werd iedereen gebombardeerd tot een autonoom individu in een non-cooperatief spel, een autonoom individu naar de voorgekookte maatstaven van anderen. Dat is een schijnautonomie. Door het managementsysteem (een marktmodel) achter de schermen op te zetten, konden ze het presenteren als een aspect van de natuurlijke orde (en de wet van vraag en aanbod als een natuurwet, of de enige natuurwet). Zo waren het niemands maatstaven, maar de objectieve criteria voor rechtvaardigheid (iets wat je begrijpt als je rationeel denkt, en alles in de juiste verhoudingen ziet).

Bude heeft grotendeels gelijk, een herbezinning is nodig. Het neoliberalisme, in zijn uitgewerkte conceptuele en formele vorm, is zo extreem eenzijdig, dat na 30 jaar brainwashing, we de wereld collectief niet meer voldoende begrijpen. Teveel propaganda. Vanwege de grote vraag naar propaganda, dat kan niet anders, neoliberaal rationeel beschouwd.

Het venijn van het neoliberalisme zit vooral in het staartje, to go all the way, wat voortvloeit uit een streven naar markt-volledigheid. Het systeem moet compleet zijn, zonder losse de eindjes, want die kunnen leidden tot inefficienties, storingen of misbruik. De economische onderkant van de samenleving is zo'n los eindje, dat niet zou moeten bestaan, wat men bestrijdt met ontmoedigingsbeleid. Daarin is meer voortgang te boeken, naarmate men meer bereid is om humanitaire uitgangspunten los te laten.

Humaniteit is inderdaad een belangrijke bodem, die je niet kunt loslaten, zonder dat een samenleving zichzelf fundamenteel ondergraaft. Confucius, Lao Tse, Boeddha en Prediker stellen humaniteit voorop, en keren zich tegen het machtsstreven. Ze konden het weten, want het waren geen beste tijden.

Neoliberalen stellen dat hun systeem daarvoor de enige oplossing is, als je het rationeel bekijkt, en lijken blind geweest voor hun eigen machtsstreven, dat volledig ruim baan kreeg. Het systeem garandeerde al, ideologisch en formeel, dat ze binnen het systeem niet buiten hun boekje konden gaan. Zolang je binnen die grenzen blijft, kun je, dus moet je, rationeel beschouwd, gegeven de competitie, alles uitbuiten.

Neem het Bijbelboek Job. Als God iedereen beloont die goed doet, en iedereen straft die kwaad doet, dan kun je het ook omdraaien. Iedereen waarmee het slecht gaat, deugd ergens niet. Als je het neoliberalisme op de spits drijft (tot met het staartje) dan kun je dezelfde redenering ophangen met winnaars en verliezers. Het Bijbelboek Job oppert een alternatieve verklaring: het zijn beproevingen. Dat idee maakt solidariteit rechtvaardig, en doet meer recht aan de feiten (objectief).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-10-2019 12:57:41 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:33:29 #165
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_189618385
quote:
Voor slechts enkele Chilenen welvaart, daar komt de president niet meer mee weg

Het heilig geloof in de vrije markt bleef echter recht overeind, tot grote onvrede van vooral jongeren. In 2006 gingen honderdduizenden studenten en scholieren de straat op, woedend vanwege de dure particuliere universiteiten. In 2011 volgde een nieuwe golf van grootschalige studentprotesten. President Piñera, die op dat moment in zijn eerste termijn zat, hield vol dat onderwijs een ‘consumptieartikel’ is en dat ‘winst in het onderwijs een compensatie is voor hard werk’.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 27 oktober 2019 @ 15:56:54 #166
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189649333
S_VanTeutem twitterde op zondag 27-10-2019 om 00:18:34 Misleidend - niemand in Nederland betaalt 51,75% belasting over z’n gehele inkomen. Het gaat hier om de hoogste schijf, dus boven de ¤68.508. Ook grappig dat je denkt dat progressieve belastingen econ. groei remmen; lagere inkomensgroepen geven juist een groter deel uit. https://t.co/CK6n5BJ9XI reageer retweet
Interessante discussie. Zowel onder die tweet als de originele tweet van die snotkneus.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189674256
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
S_VanTeutem twitterde op zondag 27-10-2019 om 00:18:34 Misleidend - niemand in Nederland betaalt 51,75% belasting over z’n gehele inkomen. Het gaat hier om de hoogste schijf, dus boven de ¤68.508. reageer retweet
Interessante discussie. Zowel onder die tweet als de originele tweet van die snotkneus.
Wat valt daarover te discussiëren? Vanaf een ton betaal je in Nederland gewoon rond of meer dan 50% belasting over je gehele inkomen. Zal de 51,75% net niet aantikken, maar bon. Dat kan je terecht vinden of niet, maar dat is gewoon een feit, ondanks de basisschooluitleg over schijven en marginaal tarief.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 28 oktober 2019 @ 21:25:49 #168
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189674952
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:59 schreef nostra het volgende:

[..]

Wat valt daarover te discussiëren? Vanaf een ton betaal je in Nederland gewoon rond of meer dan 50% belasting over je gehele inkomen. Zal de 51,75% net niet aantikken, maar bon. Dat kan je terecht vinden of niet, maar dat is gewoon een feit, ondanks de basisschooluitleg over schijven en marginaal tarief.
Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt. Het tarief is tot 50k ook geen 50%.

Jij weet dat ook wel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189675066
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt.
Zoveel aftrekposten zijn er niet meer. Rente tendeert naar 0 en misschien gooi je wat in een aanvullend pensioen. De tijden dat je de rente op je creditcardschuld kon aftrekken zijn alweer een tijdje voorbij.

quote:
Het tarief is tot 50k ook geen 50%.
Nee, daarom heffen we als Wiedergutmachung tegen 58% vanaf ~70k.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 28 oktober 2019 @ 21:35:05 #170
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189675253
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt. Het tarief is tot 50k ook geen 50%.

Jij weet dat ook wel.
Voor die aftrekposten moet je wel in aanmerking komen, natuurlijk. Punt van nostra is dat de loonheffing, ook gecorrigeerd voor arbeidskorting, loonheffingskorting en combinatiekorting, een totale belastingdruk van bijna 50% kan opleveren voor iemand met een erg hoog inkomen. Terwijl mensen met een inkomen onder de 25k een totale belastingdruk ervaren die <10% uitkomt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 07:52:59 #171
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_189678144
Leuk, maar zelfs de Elsevier rekende een decennium geleden uit dat 30% effectieve belastingdruk over het gehele inkomen door mensen die in de hoogste schijf vallen dichter bij de waarheid ligt.

Draaien en liegen, zoals gebruikelijk.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189678369
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, daarom heffen we als Wiedergutmachung tegen 58% vanaf ~70k.
Die derde schijf bestaat niet in 2020, we kennen slechts 2 schijven: 37,35% tot 68k, daar boven 49,5% (behalve voor AOWers). Daar staat tegenover dat ook voor de mensen die betalen in de tweede schijf nu de aftrekposten in de eerste schijf gaan vallen.

https://www.rijksoverheid(...)l-inkomstenbelasting
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189679170
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 08:15 schreef Hanca het volgende:

Die derde schijf bestaat niet in 2020, we kennen slechts 2 schijven: 37,35% tot 68k, daar boven 49,5% (behalve voor AOWers). Daar staat tegenover dat ook voor de mensen die betalen in de tweede schijf nu de aftrekposten in de eerste schijf gaan vallen.

https://www.rijksoverheid(...)l-inkomstenbelasting
Klopt en in de basis is dat best een aardig stap(je) en voor de VVD-bühne natuurlijk aardig scoren. De praktische uitvoering ervan is dan weer wat lullig met verscherpte afbouw van de arbeidskorting, waardoor je tot een ton gewoon nog marginaal 55,5% betaalt en door de compartimentering van de aftrekposten het effectief tarief nauwelijks beïnvloed wordt - het zou me niet eens verbazen als die voor drie-keer-modaal-met-4-ton-hypotheek zelfs toeneemt, maar dat is puur gevoel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_189679546
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 09:19 schreef nostra het volgende:

[..]

Klopt en in de basis is dat best een aardig stap(je) en voor de VVD-bühne natuurlijk aardig scoren. De praktische uitvoering ervan is dan weer wat lullig met verscherpte afbouw van de arbeidskorting, waardoor je tot een ton gewoon nog marginaal 55,5% betaalt en door de compartimentering van de aftrekposten het effectief tarief nauwelijks beïnvloed wordt - het zou me niet eens verbazen als die voor drie-keer-modaal-met-4-ton-hypotheek zelfs toeneemt, maar dat is puur gevoel.
Het is niet zozeer VVD beleid, het is vooral het versimpelen van het belastingbeleid. Het idee is dat het steeds meer moet worden als: ik zit in de hoogste schijf, ik ga 1 euro meer verdienen, dan krijg ik er dus 50,5 cent bij, de rest is belasting.

Het leek daar helemaal niet meer op, effectieve belastingdruk was niet meer uit te rekenen. Het gaat dus om een bredere grondslag (minder aftrekposten) en dan een lager tarief. Dat de effectieve belasting dan weinig verandert voor de hoge inkomens, is de bedoeling.


Wat mij betreft moet daar ook nog bij: of je de 40.000 als gezin nou verdient als 30.000 + 10.000, 20.000 + 20.000 of 40.000 + 0, je netto inkomen moet gelijk zijn. Op dit moment zijn dat 3 zeer verschillende bedragen. Redelijk absurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:22:30 #175
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189680010
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 07:52 schreef Klopkoek het volgende:
Leuk, maar zelfs de Elsevier rekende een decennium geleden uit dat 30% effectieve belastingdruk over het gehele inkomen door mensen die in de hoogste schijf vallen dichter bij de waarheid ligt.

Draaien en liegen, zoals gebruikelijk.
Afhankelijk van zaken zoals kinderen en huishoudsamenstelling, huur- of koophuis en werkverband. Niets liegen en bedriegen aan, je haalt gewoon wat dingen door elkaar of schuift bewust loonheffing op een hoop met andere vormen van inkomensondersteuning die gevalspecifiek zijn.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')