Huisjesmelkers winnen weer.twitter:CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Maar die verliezen weer omdat banken bankbelasting moeten afdragen.quote:Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:Huisjesmelkers winnen weer.twitter:CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Huisjesmelkers met meer dan 50 huizen hebben hem ook moeten betalen, hoe is dat winnen?quote:Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:Huisjesmelkers winnen weer.twitter:CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
De bankbelasting valt in het niet daarbij... Dat is relatief gezien een te verwaarlozen belastingquote:Op maandag 30 september 2019 14:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar die verliezen weer omdat banken bankbelasting moeten afdragen.
Of is dat ook een langlopend ideologisch project? De Nederlandse bancaire sector vernielen?
Zit Rochdale daar nu echt te miepen over doelmatig hun centen willen besteden?quote:Op maandag 30 september 2019 11:43 schreef Klopkoek het volgende:Huisjesmelkers winnen weer.twitter:CodyHochstenB twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:15:19 Afgelopen week moesten woningcorporaties weer de peperdure verhuurderheffing betalen. Deze maatregel staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een langlopend ideologisch project. Het Rijk verwaarloost doelbewust de Nederlandse volkshuisvesting: @:RTLZhttps://t.co/wFvzSUbQy7 reageer retweet
Relatief ten opzichte van wat dan?quote:Op maandag 30 september 2019 15:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De bankbelasting valt in het niet daarbij... Dat is relatief gezien een te verwaarlozen belasting
Het is wel klein bier. Het bedrag is vier keer zo klein en het is een veel minder grote aanslag op de totale inkomsten en vermogen.quote:Op maandag 30 september 2019 15:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Relatief ten opzichte van wat dan?
¤ 500m is toch geen klein bier, ook niet ten opzichte van de ¤ 1,7mrd verhuurdersheffing.
Wat zie jij als totale inkomsten en vermogen van de Nederlandse banken? Daar ben ik wel benieuwd naar. De balanstotaal is weliswaar groter, maar woningcorporaties hebben meer eigen bezit dan alle banken samen.quote:Op maandag 30 september 2019 15:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is wel klein bier. Het bedrag is vier keer zo klein en het is een veel minder grote aanslag op de totale inkomsten en vermogen.
Anand Giridharadas van wie ik ooit een interview poste in deze reeks (hierboven) was zowaar te gast is de tweede kamer.quote:Op zondag 3 februari 2019 05:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De liefdadigheid waarmee de superrijken mee te koop lopen weegt bijlange na niet op tegen de schade die deze superrijken veroorzaken.
[..]
En op radio 1 was Anand Giridharadas ook onderwerp van gesprek.twitter:SanderQuote twitterde op donderdag 17-10-2019 om 13:10:57 Mooi dat deze denker zijn zegje mag doen in de Tweede Kamer. Hopen dat de echte liberalen binnen @D66, @VVD en vooruit, een beetje wishfull thinking, FvD ook even meeluisteren. Ik interviewde hem alvast: https://t.co/rEW3OccSW6 https://t.co/XV8JTgh4V0 reageer retweet
Link naar het radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)deren-de-wereld-nietquote:"Miljonairs veranderen de wereld niet"
donderdag 17 oktober 2019, 12:01 uur
De Amerikaanse schrijver Anand Giridharadas is vandaag te gast in de Tweede Kamer. SP-fractieleider Lilian Marijnissen en bedrijfskundige Lonneke Roza schetsen een portret van de auteur van "Waarom de superrijken de wereld niet zullen veranderen". In dat boek doet Giridharadas een opmerkelijke aanval op rijke filantropen. Marijnissen presenteert en passant ook een manifest en een baanbrekend wetsvoorstel...
Hij komt ook langs in de Stuk Rood Vlees podcast. Goede vent, die het op neemt tegen de accountant maffia enz.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 06:51 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Anand Giridharadas van wie ik ooit een interview poste in deze reeks (hierboven) was zowaar te gast is de tweede kamer.
En Sander Schimmelpenninck interviewde hem.En op radio 1 was Anand Giridharadas ook onderwerp van gesprek.twitter:SanderQuote twitterde op donderdag 17-10-2019 om 13:10:57 Mooi dat deze denker zijn zegje mag doen in de Tweede Kamer. Hopen dat de echte liberalen binnen @:D66, @:VVD en vooruit, een beetje wishfull thinking, FvD ook even meeluisteren. Ik interviewde hem alvast: https://t.co/rEW3OccSW6 https://t.co/XV8JTgh4V0 reageer retweet
[..]
Link naar het radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)deren-de-wereld-niet
quote:Interview Heinz Bude
Heinz Bude: De ongelijkheid in onze maatschappij is ontspoord
In onze welvaartsstaat ligt de nadruk meer op rechtvaardigheid dan op solidariteit, stelt socioloog Heinz Bude. ‘De vraag ‘Wat heb je nodig?’ wordt te weinig gesteld.’
Wilfred van de Poll 19 oktober 2019, 1:00
Hét begrip voor deze tijd, noemt socioloog Heinz Bude (1954) het: solidariteit. Dat raakte volgens hem de afgelopen decennia onterecht uit de mode. In zijn nieuwste boek ‘Solidarität. Die Zukunft einer großen Idee’ (Solidariteit. de toekomst van een groot idee) blaast hij het stof eraf. Solidariteit moet weer centraal komen te staan, want het samenlevingsmodel dat we decennia gekend hebben, valt uiteen. En velen hebben hun buik vol van het neoliberalisme met alle ruimte voor de vrije markt.
“Het basisidee daarvan was: een goede samenleving is er een van sterke individuen. De politiek van de laatste veertig jaar wilde de mogelijkheden van het individu te versterken. Als je dat deed, bijvoorbeeld door onderwijs, dan werd het voor iedereen beter. Maar ik stel vast: bijna niemand gelooft daar nog in.”
Waaraan ziet u dat?
“Aan het populisme, vooral het rechts-populisme. Dat is een afrekening met een leugen – die van het sterke individu. In de kern pakken populisten het motief van de solidariteit weer op.
“Links kijkt ondertussen toe en stelt er eigenlijk alleen maar een ‘liberalisme van het slechte geweten’ tegenover: ‘Natuurlijk willen we geen egoïsme, maar een beetje egoïsme is wel nodig’. En de mensen lopen bij hen weg.
“Het probleem is dat rechts-populisten een exclusieve solidariteit voorstaan: ze definiëren een ‘wij’ en zeggen: solidariteit is alleen voor ons en niet voor de anderen. Dat idee is buitengewoon verleidelijk. Je kunt er verkiezingen mee winnen.”
Wat extra quotes en commentaar. De interpretatie heeft teveel een Trouw (protestants christelijk) karakter.quote:Op donderdag 24 oktober 2019 06:28 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Solidariteit als reactie op het neoliberalisme.
[..]
Bude gaat ervan uit de dat de neoliberale orde een realiteit is, en dat solidariteit alleen nog binnen de neoliberale zienswijze mogelijk is. Een vorm van solidariteit, waarbij de winnaar solidair is met de verliezer i.p.v. solidariteit van mensen met elkaar, zoals de arbeidersbeweging het stelde: zonder het onderscheid 'winnaar' en 'verliezer', dus zonder een accounting van de netto de flow van de ene groep naar de andere, en dus zonder de strijd daarover (het oorspronkelijke ideaal: vrijheid, gelijkheid en broederschap).quote:“Een begrip van solidariteit voor nu, voor het tijdperk ná het neoliberalisme. Anders ingevuld dan vroeger, existentieel en urgent. De politiek kan niet meer uitgaan van een ervaren collectief, zoals klasse. Klassiek links dacht aan een ‘wij’ van onderdrukten en uitgebuiten. Dat bestaat niet meer. Er zijn te veel winnaars en verliezers die zich niet meer laten verenigen.”
Daar gaat Bude in zijn boek uitgebreid op in. Onrecht op het werk was ooit een sterk motief voor solidariteit, schrijft hij, de communisten wisten dat. Niets vonden ze belangrijker dan eenheid tussen de arbeiders, niets zo gevaarlijk als onderlinge strijd. ‘Proletariërs, verenigt u’, was niet voor niets de leus. Arbeiders herkenden zich in de term ‘klasse’, ze werkten allemaal met dezelfde machines voor hetzelfde loon, ze konden staken en dan stopten hun machines. In een kantoor vormen werknemers nu een ‘niet-klasse’: werknemers willen als ‘individu’ worden aangesproken op eigen vaardigheden, en naar individuele prestaties beloond.
Bedrijven stimuleren dat: ontplooi jezelf, onderscheid je! Mensen willen een persoonlijke meerwaarde geven en zoeken in het werk meer dan werk: vervulling. Zie al die unieke individuen dan maar in een ‘klasse’ te verenigen. Voeg daarbij de flexibilisering van de arbeidsmarkt, met groeiende legers aan ‘zelfstandigen’ en ‘creatieven’. Als wezenloze atoompjes zoemen ze langs elkaar heen in hun co-working space: samen, maar ieder voor zich, hooguit klonter je kortstondig samen voor een project, dan val je weer uiteen.
Hierdoor, analyseert Bude, hebben mensen minder snel het gevoel dat eenzelfde lot ons allen treft en zijn ze dus nauwelijks achter een gemeenschappelijke zaak te scharen. Bovendien is succes (en falen) je eigen verantwoordelijkheid, dat is het mensbeeld van de zelfoptimalisatie: werk aan jezelf, haal alles eruit! Van deze filosofie is Silicon Valley doordrenkt, stelt Bude. Met hun apps exporteren de Silicon-bedrijven haar.
“Solidariteit”, schrijft Bude, “gaat om mijn bereidheid me te openen voor de noden en het lijden van mijn medemensen, en mijn gevoel van verantwoordelijkheid en bekommernis om het geheel”.
Solidariteit en gerechtigheid tegenover elkaar stellen, is geen goed idee. Het doet mij denken aan Richard Rorty "Objectiviteit en Solidariteit". Het suggereert dat recht (of objectiviteit) solidariteit uitsluit. Recht is niet de tegenpool van solidariteit. Een kleingeestig idee van eigenbelang conflicteert met solidariteit. Een kleingeestig idee van eigenbelang is niet het kenmerk van recht (of objectiviteit), maar een neoliberale misvatting.quote:De verhouding tussen gerechtigheid en solidariteit is het grote thema van de verzorgingsstaat van de toekomst. De vraag van rechtvaardigheid is: Wat komt je toe? Solidariteit vraagt: Wat heb je nodig? Die laatste vraag hebben onze verzorgingsstaten veel te weinig gesteld.”
“De vraag ‘Wat heb je nodig?’ zegt iets over onze verhouding. Dan moeten we ons beiden inspannen om dat mogelijk te maken. Nu is het vaak: ik ga naar een loket en klaag dat ik niet krijg waar ik recht op heb. Dat gaat uit van onpersoonlijke rechtvaardigheid. Terwijl de verzorgingsstaat gebouwd is op de solidariteit van burgers. Onder het juridische zit vertrouwen. Op dat laatste dreigen we het zicht te verliezen en dat zicht moeten we weer krijgen.
“Een voorbeeld. In Duitsland willen de sociaal-democraten nu een ‘basispensioen’ invoeren (het land kent geen AOW, red.). Voor sociaal-democraten is het logisch dat dit een goed idee is, dat moet iedereen toch willen, ouderen van dagen hebben recht op een waardige oude dag. Dat willen ze financieren door belastingheffing, maar ze gaan eraan voorbij dat je eerst de basale discussie moet voeren over de vraag: wíllen we dit als solidaire gemeenschap? Als dat gesprek in alle openheid gevoerd wordt, zul je nog versteld staan van waartoe mensen bereid zijn, vermoed ik. Maar je moet het ze wel eerst vrágen: Wat is het u waard dat we een ‘basispensioen’ krijgen in Duitsland?”
“Veel mensen vinden dat de welvaartsstaat hun wordt opgelegd. Dat is niet goed, want solidariteit vraagt juist de inzet van iedere enkeling die zich ervoor moet willen inzetten. Dáár moeten we het over hebben, in alle openheid, ik geloof dat dat onze democratie opfrist.”
Dat is altijd al het idee geweest. Een klassenmaatschappij is nooit een links ideaal geweest. De bestaande klasse of standenmaatschappij werkte in hun nadeel. De klassenstrijd was gericht op de opheffing daarvan. Het begrip klasse was dus niet een uitgangspunt, maar een reactie op onderdrukking. Links is een brede emancipatiebeweging, die de emancipatie wil doortrekken naar de hele bevolking.quote:“Mijn oplossing is: we hebben een idee van solidariteit nodig dat door het oog van de naald is gegaan van het individu. Dat het individualisme erkent. Mijn idee is er eentje van ná het neoliberalisme. Alleen op het ‘ik’ kun je in de huidige tijd nog een urgent idee van een ‘wij’ funderen. Niet vanuit klasse of voorgegeven groep.”
En door erop te kunnen rekenen dat je omgeving je niet vijandig gezind is, niet op je neerkijkt. De neoliberale periode wordt gekenmerkt door haat voor de overheid en haat voor links (haat voor alle mogelijke profiteurs). De manier om te laten zien dat je deugde, was te tonen dat je deze twee haatte. Iedereen die links was, was een object van haat. Links en de overheid waren degenen die je alles wilde afpakken.quote:“Laat ik even teruggaan in de tijd. In 2004 schreef ik ‘Gesellschaft der Angst’ (Samenleving van de angst). Dat is eigenlijk mijn boek over het neoliberalisme. Mijn basisthese daarin was dat het sterke zelf in de kern een angstig zelf is: ik ben bang om tekort te schieten. Iets te missen. Het idee is dat het sterke ik maar zeer moeizaam zijn angst beteugelt. In mijn nieuwe boek ga ik daarvanuit verder. Solidariteit is de poging om te zeggen: overwin je angst. En dat kun je alleen als je afscheid neemt van het idee dat je alles zelf voor elkaar kunt krijgen.”
“Door ruimhartig te durven zijn. Je moet op anderen leren afstappen in het vertrouwen dat ze geen profiteurs zijn. Mensen gaan er vaak van uit dat anderen profiteurs zijn – ‘die neemt alleen maar en geeft niks terug’. Omdat ze bang zijn de sukkel te zijn die achter het net vist omdat-ie niet aan zichzelf dacht. Zo iemand wordt juist zelf een profiteur. Je moet je angst overwinnen om die sukkel te durven zijn.”
Klopt. De solidariteit met anderen is tevens solidariteit met jezelf (i.p.v. liefdadigheid), ingegeven door het besef dat je nauwelijks in je eigen macht staat, dat je, hoe dan ook, afhankelijk en daarom kwetsbaar bent. Er zijn wel grenzen, die bewaken dat solidariteit overgaat in uitbuiting (misbruik). Zo ziet links de neoliberalen als uitbuiters. Zo zien de neoliberalen de overheid en links als dief en klaploper. Een dispuut over wie de freeloader is. Is dat vooral de toplaag die zich alles toeeigend, of is dat vooral de onderlaag die zijn steentje niet bijdraagt? De verschillen in positie en belangen splitsen de onderlinge solidariteit in een klassengebonden solidariteit, solidariteit met de eigen groep.quote:“Toch denk ik dat het heel, heel belangrijk is. Het gaat in wezen om een ervaring van kwetsbaarheid, van zwakte van het individu. Als ik ontdek hoe broos mijn kracht is, zie ik eigenlijk dat ik daarmee alleen in het reine kan komen met anderen in de buurt.
“We leven momenteel in een tijd – en daarom is het echt het ogenblik van de solidariteit – waarin de erkenning van onze kwetsbaarheid zich kan verbinden met de erkenning dat de hele planeet kwetsbaar is. Dat de aarde op ons is aangewezen. Anders gaan we samen ten onder.”
quote:Voor slechts enkele Chilenen welvaart, daar komt de president niet meer mee weg
Het heilig geloof in de vrije markt bleef echter recht overeind, tot grote onvrede van vooral jongeren. In 2006 gingen honderdduizenden studenten en scholieren de straat op, woedend vanwege de dure particuliere universiteiten. In 2011 volgde een nieuwe golf van grootschalige studentprotesten. President Piñera, die op dat moment in zijn eerste termijn zat, hield vol dat onderwijs een ‘consumptieartikel’ is en dat ‘winst in het onderwijs een compensatie is voor hard werk’.
Interessante discussie. Zowel onder die tweet als de originele tweet van die snotkneus.twitter:S_VanTeutem twitterde op zondag 27-10-2019 om 00:18:34 Misleidend - niemand in Nederland betaalt 51,75% belasting over z’n gehele inkomen. Het gaat hier om de hoogste schijf, dus boven de ¤68.508. Ook grappig dat je denkt dat progressieve belastingen econ. groei remmen; lagere inkomensgroepen geven juist een groter deel uit. https://t.co/CK6n5BJ9XI reageer retweet
Wat valt daarover te discussiëren? Vanaf een ton betaal je in Nederland gewoon rond of meer dan 50% belasting over je gehele inkomen. Zal de 51,75% net niet aantikken, maar bon. Dat kan je terecht vinden of niet, maar dat is gewoon een feit, ondanks de basisschooluitleg over schijven en marginaal tarief.quote:Op zondag 27 oktober 2019 15:56 schreef Klopkoek het volgende:Interessante discussie. Zowel onder die tweet als de originele tweet van die snotkneus.twitter:S_VanTeutem twitterde op zondag 27-10-2019 om 00:18:34 Misleidend - niemand in Nederland betaalt 51,75% belasting over z’n gehele inkomen. Het gaat hier om de hoogste schijf, dus boven de ¤68.508. reageer retweet
Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt. Het tarief is tot 50k ook geen 50%.quote:Op maandag 28 oktober 2019 20:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat valt daarover te discussiëren? Vanaf een ton betaal je in Nederland gewoon rond of meer dan 50% belasting over je gehele inkomen. Zal de 51,75% net niet aantikken, maar bon. Dat kan je terecht vinden of niet, maar dat is gewoon een feit, ondanks de basisschooluitleg over schijven en marginaal tarief.
Zoveel aftrekposten zijn er niet meer. Rente tendeert naar 0 en misschien gooi je wat in een aanvullend pensioen. De tijden dat je de rente op je creditcardschuld kon aftrekken zijn alweer een tijdje voorbij.quote:Op maandag 28 oktober 2019 21:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt.
Nee, daarom heffen we als Wiedergutmachung tegen 58% vanaf ~70k.quote:Het tarief is tot 50k ook geen 50%.
Voor die aftrekposten moet je wel in aanmerking komen, natuurlijk. Punt van nostra is dat de loonheffing, ook gecorrigeerd voor arbeidskorting, loonheffingskorting en combinatiekorting, een totale belastingdruk van bijna 50% kan opleveren voor iemand met een erg hoog inkomen. Terwijl mensen met een inkomen onder de 25k een totale belastingdruk ervaren die <10% uitkomt.quote:Op maandag 28 oktober 2019 21:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja leuk, maar aftrekposten zorgen er voor dat niemand 50% van zijn jaarlijkse inkomen af tikt. Het tarief is tot 50k ook geen 50%.
Jij weet dat ook wel.
Die derde schijf bestaat niet in 2020, we kennen slechts 2 schijven: 37,35% tot 68k, daar boven 49,5% (behalve voor AOWers). Daar staat tegenover dat ook voor de mensen die betalen in de tweede schijf nu de aftrekposten in de eerste schijf gaan vallen.quote:Op maandag 28 oktober 2019 21:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, daarom heffen we als Wiedergutmachung tegen 58% vanaf ~70k.
Klopt en in de basis is dat best een aardig stap(je) en voor de VVD-bühne natuurlijk aardig scoren. De praktische uitvoering ervan is dan weer wat lullig met verscherpte afbouw van de arbeidskorting, waardoor je tot een ton gewoon nog marginaal 55,5% betaalt en door de compartimentering van de aftrekposten het effectief tarief nauwelijks beïnvloed wordt - het zou me niet eens verbazen als die voor drie-keer-modaal-met-4-ton-hypotheek zelfs toeneemt, maar dat is puur gevoel.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 08:15 schreef Hanca het volgende:
Die derde schijf bestaat niet in 2020, we kennen slechts 2 schijven: 37,35% tot 68k, daar boven 49,5% (behalve voor AOWers). Daar staat tegenover dat ook voor de mensen die betalen in de tweede schijf nu de aftrekposten in de eerste schijf gaan vallen.
https://www.rijksoverheid(...)l-inkomstenbelasting
Het is niet zozeer VVD beleid, het is vooral het versimpelen van het belastingbeleid. Het idee is dat het steeds meer moet worden als: ik zit in de hoogste schijf, ik ga 1 euro meer verdienen, dan krijg ik er dus 50,5 cent bij, de rest is belasting.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt en in de basis is dat best een aardig stap(je) en voor de VVD-bühne natuurlijk aardig scoren. De praktische uitvoering ervan is dan weer wat lullig met verscherpte afbouw van de arbeidskorting, waardoor je tot een ton gewoon nog marginaal 55,5% betaalt en door de compartimentering van de aftrekposten het effectief tarief nauwelijks beïnvloed wordt - het zou me niet eens verbazen als die voor drie-keer-modaal-met-4-ton-hypotheek zelfs toeneemt, maar dat is puur gevoel.
Afhankelijk van zaken zoals kinderen en huishoudsamenstelling, huur- of koophuis en werkverband. Niets liegen en bedriegen aan, je haalt gewoon wat dingen door elkaar of schuift bewust loonheffing op een hoop met andere vormen van inkomensondersteuning die gevalspecifiek zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 07:52 schreef Klopkoek het volgende:
Leuk, maar zelfs de Elsevier rekende een decennium geleden uit dat 30% effectieve belastingdruk over het gehele inkomen door mensen die in de hoogste schijf vallen dichter bij de waarheid ligt.
Draaien en liegen, zoals gebruikelijk.
Volgens mij is dit een standpunt dat alleen nog door confessioneel rechts gedragen wordt, want ook liberale partijen als VVD en D66 gaan naar een verdere individualisering van de belastingdruk, waardoor het denken in gezinnen versus werknemers niet zo breed gedragen wordt. De arbeidskorting maakt dat het voor een grote groep aan huishoudens aantrekkelijker wordt/blijft om een partner te hebben met een kleine baan, i.p.v. "aanrechtsubsidie".quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet daar ook nog bij: of je de 40.000 als gezin nou verdient als 30.000 + 10.000, 20.000 + 20.000 of 40.000 + 0, je netto inkomen moet gelijk zijn. Op dit moment zijn dat 3 zeer verschillende bedragen. Redelijk absurd.
Niet alleen confessioneel rechts, ook confessioneel links. De CU pleit er ook voor.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 10:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een standpunt dat alleen nog door confessioneel rechts gedragen wordt, want ook liberale partijen als VVD en D66 gaan naar een verdere individualisering van de belastingdruk, waardoor het denken in gezinnen versus werknemers niet zo breed gedragen wordt. De arbeidskorting maakt dat het voor een grote groep aan huishoudens aantrekkelijker wordt/blijft om een partner te hebben met een kleine baan, i.p.v. "aanrechtsubsidie".
Okay, christelijke partijen zijn dus voor behoud, maar ik heb niet de indruk dat de aanrechtsubsidie een comeback zal maken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 10:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alleen confessioneel rechts, ook confessioneel links. De CU pleit er ook voor.
De aanrechtsubsidie is trouwens al bijna weg, nog maar 500 euro en hard op weg naar 0 (ik dacht in 2023).
Nee, dat klopt. Maar daarom kan ik daar nog wel tegen zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 10:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Okay, christelijke partijen zijn dus voor behoud, maar ik heb niet de indruk dat de aanrechtsubsidie een comeback zal maken.
Ik denk niet dat de baten opwegen tegen de kosten. Uiteindelijk gaat een groot deel van de stellen uit elkaar en dit is een perverse prikkel om de minstverdienende partner economisch afhankelijk te maken van zijn/haar partner.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Maar daarom kan ik daar nog wel tegen zijn.
Aanrechtsubsidie hoeft trouwens van mij niet, alleen arbeidskorting voor de meest verdienende partner voldoet ook.
Ik vind het individuele belastingbeleid een perverse prikkel om mensen die zorgen voor bijvoorbeeld een gehandicapt of chronisch ziek kind of op een andere manier mantelzorger zijn te dwingen te werken. Want feitelijk is praktisch alleen die groep nog eenverdiener, zelfs binnen de SGP achterban is de grote meerderheid tweeverdiener.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 10:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de baten opwegen tegen de kosten. Uiteindelijk gaat een groot deel van de stellen uit elkaar en dit is een perverse prikkel om de minstverdienende partner economisch afhankelijk te maken van zijn/haar partner.
Het is helemaal geen 'aardig' stapje. We hebben al jaren een de facto vlaktaks en nu wordt die zelfs regressief van aard.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 09:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt en in de basis is dat best een aardig stap(je) en voor de VVD-bühne natuurlijk aardig scoren. De praktische uitvoering ervan is dan weer wat lullig met verscherpte afbouw van de arbeidskorting, waardoor je tot een ton gewoon nog marginaal 55,5% betaalt en door de compartimentering van de aftrekposten het effectief tarief nauwelijks beïnvloed wordt - het zou me niet eens verbazen als die voor drie-keer-modaal-met-4-ton-hypotheek zelfs toeneemt, maar dat is puur gevoel.
Te lastig voor jou ja.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:30 schreef Hanca het volgende:
Een sociale vlaktaks is juist heel goed voor een sociaal stelsel, maar dat is blijkbaar te lastig.
https://www.christenunie.nl/standpunt/belastingstelsel
Ach ja, dat is een kwestie van smaak. Er is niet zoveel op tegen om het belastingstelsel te versimpelen in plaats van er één groot rondpompfestival van te houden, al ben ik dan wel cynisch genoeg om te onderkennen dat ik die Grote Versimpeling nu al een keer of drie heb mee mogen maken zonder dat ik de 40 nog in zicht heb en dat die er feitelijk nooit van is gekomen. Laten we daarom op een aardig stapje houden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
Het is helemaal geen 'aardig' stapje.
Natuurlijk draagt het stelsel in zijn geheel niet bij aan de herverdeling van inkomens, daar is dat stelsel als zodanig ook helemaal niet voor bedacht of voor bedoeld. De inkomstenbelasting specifiek wél. Dat verbruiksbelastingen relatief zwaarder drukken op lagere inkomens is inderdaad zo; ook al zet je het IB-tarief voor die mensen op nihil (wat de facto in Nederland al zo is als je het puur over de belasting- en niet de premieheffing hebt).quote:"Ze concludeerden dat de tien procent hoogste inkomens 27,3 procent bijdragen aan alle directe en indirecte belastingen samen met de premies meegerekend. In tegenstelling tot alleen de inkomstenbelasting, draagt het gehele stelsel dan ook nauwelijks bij aan de herverdeling van inkomens. Lagere inkomens zijn in Nederland een even groot deel van hun inkomen kwijt aan collectieve lasten als de hogere inkomens. In die zin is er al sprake van een vlaktaks (hetzelfde belastingtarief voor iedereen)."
Dat was voor 1980 wel de bedoeling.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 18:39 schreef nostra het volgende:
Natuurlijk draagt het stelsel in zijn geheel niet bij aan de herverdeling van inkomens, daar is dat stelsel als zodanig ook helemaal niet voor bedacht of voor bedoeld.
Afgunst is een sociale emotie. Sociale emoties bestaan niet het neoliberale rationele woordenboek.quote:Er zit nu eenmaal uiteindelijk een uiteindelijk financieel nadeel aan minder verdienen dan iemand anders en al die verschillen willen wegnivelleren getuigt vooral van nogal wat afgunst, nog even afgezien van wat het volledig wegnemen van welke incentive dan ook voor gevolgen heeft voor een economie als geheel en daarmee de betaalbaarheid van diezelfde heilstaat.
Zucht... Natuurlijk zijn belastingen wel bedoeld als directe of indirecte herverdeling (onderwijs is ook zoiets, vakkundig gesloopt door de VVD zodat nu de private scholen uit de grond schieten). In de 19e eeuw was het zelfs een herverdeling van arm naar rijk...quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 18:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Ach ja, dat is een kwestie van smaak. Er is niet zoveel op tegen om het belastingstelsel te versimpelen in plaats van er één groot rondpompfestival van te houden, al ben ik dan wel cynisch genoeg om te onderkennen dat ik die Grote Versimpeling nu al een keer of drie heb mee mogen maken zonder dat ik de 40 nog in zicht heb en dat die er feitelijk nooit van is gekomen. Laten we daarom op een aardig stapje houden.
[..]
Natuurlijk draagt het stelsel in zijn geheel niet bij aan de herverdeling van inkomens, daar is dat stelsel als zodanig ook helemaal niet voor bedacht of voor bedoeld. De inkomstenbelasting specifiek wél. Dat verbruiksbelastingen relatief zwaarder drukken op lagere inkomens is inderdaad zo; ook al zet je het IB-tarief voor die mensen op nihil (wat de facto in Nederland al zo is als je het puur over de belasting- en niet de premieheffing hebt).
Er zit nu eenmaal uiteindelijk een uiteindelijk financieel nadeel aan minder verdienen dan iemand anders en al die verschillen willen wegnivelleren getuigt vooral van nogal wat afgunst, nog even afgezien van wat het volledig wegnemen van welke incentive dan ook voor gevolgen heeft voor een economie als geheel en daarmee de betaalbaarheid van diezelfde heilstaat.
Dat is niet bepaald het primaire doel van de meeste belastingen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Zucht... Natuurlijk zijn belastingen wel bedoeld als directe of indirecte herverdeling
Je bent nogal een fan van lijstjes en dan zal je toch opgevallen moeten zijn dat Nederland over het algemeen prominent in de top-5 of top-10 van die lijstjes staat; helemaal als je die specifieke lijstjes met elkaar middelt.quote:Zie ook dit:
Nederland staat na 'taxes en transfers' nota bene lager in de rangorde dan vóór belastingen...
Niet zoveel mensen in Boerhaavewijk werken hoor, ik zou dat niet als arbeiderswijk kwalificeren.quote:Helaas zijn types zoals jou een van de ergste wat dit betreft. Lekker verkondigen dat je uit een arbeiderswijk komt
Ik werk ook al een tijdje niet meer in de openbare praktijk.quote:en dan als accountants maffioso later de ophaalbrug en ladder slopen.
Best bijzonder, want we hebben het dus niet over de herkomst van het inkomen, maar concluderen op basis van de directe en indirecte belastingen (nadrukkelijk niet de vermogensrendementsheffing) dat er een regressief stelsel is. Als de hoogste 10% van de inkomens relatief net zoveel belasting afdragen als de laagste inkomens, is een logische vervolgvraag: hoe komen de laagste inkomens in Nederland aan dat inkomen? Een kleine hint, 24% van het totale inkomen van Nederlandse huishoudens bestaat uit uitkeringen. Van het eerste inkomensdeciel (ca. 12.000 euro per jaar) bestaat 24,8% uit inkomen, het restant van >75% uit uitkering inkomstenbelastingen, uitkering sociale voorziening en ontvangen gebonden overdrachten zoals huur-, kind- en zorgtoeslagen. Concluderen dat de laagste inkomens ca. 27% bijdragen is in feite het rondpompen van belastingafdrachten naar BTW-heffingen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Ze concludeerden dat de tien procent hoogste inkomens 27,3 procent bijdragen aan alle directe en indirecte belastingen samen met de premies meegerekend. In tegenstelling tot alleen de inkomstenbelasting, draagt het gehele stelsel dan ook nauwelijks bij aan de herverdeling van inkomens. Lagere inkomens zijn in Nederland een even groot deel van hun inkomen kwijt aan collectieve lasten als de hogere inkomens. In die zin is er al sprake van een vlaktaks (hetzelfde belastingtarief voor iedereen)."
https://www.nrc.nl/nieuws(...)de-12155603-a1061198
Zijn er landen die claimen een regressieve belasting te hebben?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
Volgens die logica heeft geen enkel land op de wereld een vlaktaks of regressieve belastingen. Zelfs niet de landen die claimen dat te hebben.
Een VVDer die het snapttwitter:RF_HFC twitterde op donderdag 10-10-2019 om 22:13:53 Wat hij zegt. https://t.co/vpw6lRjhhP reageer retweet
Heel veel landen zitten op een vlaktaks of zelfs regressief. Hypotheekrenteaftrek, inkomsten uit vermogen dat onderbelast wordt, op zoveel manieren worden de rijken geholpen in belastingsystemen...quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 22:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zijn er landen die claimen een regressieve belasting te hebben?
Zelfs Oost-Europese landen met een vlaktaks hebben Benthamse progressie.
Het is gewoon raar om te zeggen dat arme mensen net zoveel belasting betalen als rijken als de armste 10% van elke euro inkomsten ca. 75 cent in de vorm van uitkeringen ontvangen. Dat is in landen met meer ongelijkheid zeker niet het geval.
Nederland is er een van. Wist je dat?quote:Op dinsdag 29 oktober 2019 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
De 'heilstaten' zijn trouwens wel mooi de gelukkigste landen op aarde..
Niet als we de belastingen uithollen en herverdeling onrechtvaardig vinden. Het is 1 van de 2.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 18:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederland is er een van. Wist je dat?
Kun je die rekensom voordoen?quote:Ok, jij haalt het gemiddelde wel flink omlaag, natuurlijk, anders zouden we bovenaan staan.
Que? Nederland staat 5e op de lijst met gelukkigste landen. Dus nee, het is niet 1 van de 2.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 18:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet als we de belastingen uithollen en herverdeling onrechtvaardig vinden. Het is 1 van de 2.
[..]
Kun je die rekensom voordoen?
De uitgangspunten van GSbrder, Nostra en jij zijn dan ook niet typisch voor de huidige situatie in Nederland, eerder typisch voor ongelukkige landen.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 19:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Que? Nederland staat 5e op de lijst met gelukkigste landen. Dus nee, het is niet 1 van de 2.
Niet dus.quote:Ja.
Ben je gewoon dom of weet je niet waar het over gaat? Nogmaals dan, Nederland staat 5e van alle landen ter wereld als het gaat om hoe gelukkig mensen zijn. Feit. Geen mening van mij, geen uitgangspunt van mij, gewoon vastgesteld door internationaal onderzoek.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 19:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De uitgangspunten van GSbrder, Nostra en jij zijn dan ook niet typisch voor de huidige situatie in Nederland, eerder typisch voor ongelukkige landen.
[..]
Niet dus.
Het feit dat er lijstje van gelukkig landen bestaat, betekent niet dat jouw standpunten waar zijn of dat die daarvoor een verklaring zijn.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 19:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ben je gewoon dom of weet je niet waar het over gaat? Nogmaals dan, Nederland staat 5e van alle landen ter wereld als het gaat om hoe gelukkig mensen zijn. Feit. Geen mening van mij, geen uitgangspunt van mij, gewoon vastgesteld door internationaal onderzoek.
Is iemand afzeiken humor?quote:Zoek eens op Google naar "humor", er gaat dan een wereld voor je open.
Ik heb nog geen voorbeelden van regressieve belastingregimes gezien of met een vlaktaks vanaf de eerst verdiende euro. Door een belastingvrije voet (of arbeidskorting/alg. loonheffingskorting) heb je de eerder genoemde Benthamse progressie al. Kun je voorbeelden geven van regressieve belastingstelsels qua inkomen?quote:Op woensdag 30 oktober 2019 18:30 schreef VoMy het volgende:
[..]
Heel veel landen zitten op een vlaktaks of zelfs regressief. Hypotheekrenteaftrek, inkomsten uit vermogen dat onderbelast wordt, op zoveel manieren worden de rijken geholpen in belastingsystemen...
Tegelijkertijd wordt er in deze topicreeks bovenmatig veel belang gehecht aan lijstjes van allerlei bronnen als Nederland er negatief (of minder positief) uitspringt, of wanneer de Scandinavische landen boven ons staan. Vaak gaat dit dan gepaard met teksten zoals 'Nederland glijdt af', of 'Nederland bananenrepubliek'.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 19:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het feit dat er lijstje van gelukkig landen bestaat, betekent niet dat jouw standpunten waar zijn of dat die daarvoor een verklaring zijn.
Het lijkt mij vreemd als mensen in de Nederland, met geheel verschillende politieke standpunten, allemaal hun standpunt bewezen achten, op grond van hetzelfde gegeven. In ieder geval hebben de meer gelukkige landen geen rudimentaire verzorgingsstaat.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 00:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tegelijkertijd wordt er in deze topicreeks bovenmatig veel belang gehecht aan lijstjes van allerlei bronnen als Nederland er negatief (of minder positief) uitspringt, of wanneer de Scandinavische landen boven ons staan. Vaak gaat dit dan gepaard met teksten zoals 'Nederland glijdt af', of 'Nederland bananenrepubliek'.
Uh, ik begon niet over gelukkige landen noch beweerde ik dat het komt door "mijn standpunten", mischien moet je even terug lezen? Ik stel alleen vast dat Nederland in de top 5 van gelukkigste landen staat.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 19:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het feit dat er lijstje van gelukkig landen bestaat, betekent niet dat jouw standpunten waar zijn of dat die daarvoor een verklaring zijn.
[..]
Is iemand afzeiken humor?
Er zal altijd wel iemand ongelukkig zijn in de gelukkigste landen en er is ook altijd wel iemand in die landen te vinden zijn die het einde der tijden zal voorspellen vanwege het neoliberalisme, de immigranten of liberale waarden.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 00:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het lijkt mij vreemd als mensen in de Nederland, met geheel verschillende politieke standpunten, allemaal hun standpunt bewezen achten, op grond van hetzelfde gegeven. In ieder geval hebben de meer gelukkige landen geen rudimentaire verzorgingsstaat.
Neoliberalen kunnen, volgens hun eigen leer, niets met een geluksindex. Een geluksindex is in strijd met het neoliberale dogma, dat een interpersoonlijk vergelijk onmogelijk is. Een cijfer voor de mate van geluk in een land, is alleen mogelijk als je de geluksgevoelens van de bewoners kunt samenstellen tot 1 getal. Daarvoor zou je deze geluksgevoelens onder 1 noemer moeten kunnen brengen (onmogelijk volgens het dogma). Geen mens kan, volgens de neoliberalen, iets met de subjectiviteit van de ander. Iemand die ongelukkig is in een neoliberaal land, moet niet zeiken. Het is dus raar als neoliberalen gaan schermen met een geluksindex. Worüber man nicht sprechen kann darüber soll man schweigen.quote:Op donderdag 31 oktober 2019 22:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zal altijd wel iemand ongelukkig zijn in de gelukkigste landen en er is ook altijd wel iemand in die landen te vinden zijn die het einde der tijden zal voorspellen vanwege het neoliberalisme, de immigranten of liberale waarden.
Rare gedachtenkronkel. Dus omdat neoliberalen (zogenaamd dan, hè?) geluk niet kunnen vangen in een getal, mag een neoliberaal niet schermen met een geluksindex. Trekken we dat door, dan zou dat betekenen dat een sociaal-democraat of socialist niet mag schermen met welvaart per capita, omdat dit getal iemand van een rode signatuur weer niets zegt. Volgens mij doen we er beter aan dat iedereen mag schermen met elk getal, naar gelang men wil, zolang die bronnen maar opvraagbaar en uitlegbaar zijn. De meeste neoliberale en sociaal-democratische landen zijn welvarend en gelukkig, vaak doordat de combinatie van kapitalisme en democratie het meeste geluk voor de grootste groep mensen met zich mee brengt. Autocraten, dictaturen, communistische oorden en feodale landen komen er aanmerkelijk slechter vanaf.quote:Op vrijdag 1 november 2019 12:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neoliberalen kunnen, volgens hun eigen leer, niets met een geluksindex. Een geluksindex is in strijd met het neoliberale dogma, dat een interpersoonlijk vergelijk onmogelijk is. Een cijfer voor de mate van geluk in een land, is alleen mogelijk als je de geluksgevoelens van de bewoners kunt samenstellen tot 1 getal. Daarvoor zou je deze geluksgevoelens onder 1 noemer moeten kunnen brengen (onmogelijk volgens het dogma). Geen mens kan, volgens de neoliberalen, iets met de subjectiviteit van de ander. Iemand die ongelukkig is in een neoliberaal land, moet niet zeiken. Het is dus raar als neoliberalen gaan schermen met een geluksindex. Worüber man nicht sprechen kann darüber soll man schweigen.
Nee, het betreft een expliciet neoliberaal dogma:quote:Op vrijdag 1 november 2019 12:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Rare gedachtenkronkel. Dus omdat neoliberalen (zogenaamd dan, hè?) geluk niet kunnen vangen in een getal, mag een neoliberaal niet schermen met een geluksindex. Trekken we dat door, dan zou dat betekenen dat een sociaal-democraat of socialist niet mag schermen met welvaart per capita, omdat dit getal iemand van een rode signatuur weer niets zegt.
Het probleem met losse getallen is dat het losse feiten zijn. Losse feiten zijn niet objectief, omdat de wereld niet objectief bestaat uit losse feiten. Dat is radicaal contextloos. Sterker, radicaal logicaloos. Een los feit bewijst, op zichzelf genomen, niets.quote:Volgens mij doen we er beter aan dat iedereen mag schermen met elk getal, naar gelang men wil, zolang die bronnen maar opvraagbaar en uitlegbaar zijn. De meeste neoliberale en sociaal-democratische landen zijn welvarend en gelukkig, vaak doordat de combinatie van kapitalisme en democratie het meeste geluk voor de grootste groep mensen met zich mee brengt. Autocraten, dictaturen, communistische oorden en feodale landen komen er aanmerkelijk slechter vanaf.
Onwaar, Pareto efficientie gaat niet uit van de onmogelijkheid of onverdedigbaarheid van herverdeling, je haalt nu zwakke pareto optima en sterke pareto optima door elkaar. Als je niet verder kunt herverdelen dan dat het de samenleving slechter af maakt voor de toegenomen verbetering voor de individuen waar je de verdeling voor op zet, is dat niet hetzelfde als bepleiten dat geen enkele herverdeling verdedigbaar is. Ik kan bijvoorbeeld best zeggen dat het Pareto-optimaal is om een deel van de top 50% af te nemen, om daarmee de venijnige kantjes van armoede weg te nemen voor de armste 50% van de bevolking, zodat de top 50% minder last heeft van bedelaars, diefstal en geweld door de armste 50%. Het is Pareto-efficiënt als werknemers hogere lonen krijgen, als dat zorgt voor meer winst voor de kapitalisten. Sterker nog, sociaal-democraten baseren zich ten dele op Pareto-efficiëntie als het gaat om de prijs van gelijkheid, met dien verstande dat een Pareto-maximale verdeling niet een maximale maatschappelijke opbrengst zal resulteren, omdat een maximaal gewogen surplus is niet gelijk aan een maximaal ongewogen surplus.quote:Op vrijdag 1 november 2019 21:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, het betreft een expliciet neoliberaal dogma:
een interpersoonlijk vergelijk is onmogelijk.
Daarop berust de stelling dat Pareto optimaal het maximaal haalbare is. Met een sociale nutsfunctie daarbovenuit komen is uitgesloten. Herverdeling is onverdedigbaar. Het sluit net zo goed een geluksindex uit. Je kunt in de logica niet van twee walletjes eten.
Volgens mij zegt ook niemand hier: Nederland scoort goed op X, daarmee is bewezen dat Nederland het beste land ter wereld is. Wat wordt beargumenteerd door personen aan de linker en rechterzijde van het politieke spectrum is dat bepaalde landen op een breed scala aan lijstjes (meerdere getallen en meerdere losse feiten) goed scoren, waarmee niet direct de causaliteit wordt aangetoond tussen vrijheid, welvaart, geluk, welzijn, (sociale zekerheid) en als afhankelijke variabele de staatsinrichting van een land, maar waaruit wel een bepaalde correlatie wordt gevonden tussen landen die een hoog GDP per capita hebben, een zekere mate van sociale zekerheid, een kapitalistisch stelsel en een democratie en landen die goed scoren op tal van positieve onafhankelijke variabelen.quote:Het probleem met losse getallen is dat het losse feiten zijn. Losse feiten zijn niet objectief, omdat de wereld niet objectief bestaat uit losse feiten. Dat is radicaal contextloos. Sterker, radicaal logicaloos. Een los feit bewijst, op zichzelf genomen, niets.
De neoliberalen zijn voor de sterke variant. Zij gaan uit van marktspelers die samen een non-cooperatief spelen. Gaan overleggen over de zwakke variant, en wat daarin redelijk is, zijn extra regels of afspraken, die je op een collectief niveau moet maken (een regulerende overheid) en dat is nu juist uit den boze (het verstoort de incentives/ het prijsmechanisme / marktwerking). Deze sterke variant leidt wel tot de uitsluiting van herverdeling, en daarmee wordt het eigendomsrecht absoluut (een hartewens van veel neoliberalen / libertariers).quote:Op vrijdag 1 november 2019 23:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Onwaar, Pareto efficientie gaat niet uit van de onmogelijkheid of onverdedigbaarheid van herverdeling, je haalt nu zwakke pareto optima en sterke pareto optima door elkaar. Als je niet verder kunt herverdelen dan dat het de samenleving slechter af maakt voor de toegenomen verbetering voor de individuen waar je de verdeling voor op zet, is dat niet hetzelfde als bepleiten dat geen enkele herverdeling verdedigbaar is. Ik kan bijvoorbeeld best zeggen dat het Pareto-optimaal is om een deel van de top 50% af te nemen, om daarmee de venijnige kantjes van armoede weg te nemen voor de armste 50% van de bevolking. Sterker nog, sociaal-democraten baseren zich ten dele op Pareto-efficientie als het gaat om de prijs van gelijkheid, met dien verstande dat een Pareto-maximale verdeling niet een maximale maatschappelijke opbrengst zal resulteren, omdat een maximaal gewogen surplus is niet gelijk aan een maximaal ongewogen surplus.
Dat je in de logica niet van twee walletjes kunt eten (je kan niet in hoog-dimensionele criteria eenzijdig optimaliseren als het aankomt op geluk en welvaart) zegt dus ook dat sociaaldemocraten met als impliciete doelstelling een maximale maatschappelijke opbrengst dit niet kunnen nastreven als dit voor een Pareto-inefficiënte verdeling zorgt? Volgens mij zoeken zowel neoliberalen als sociaal-democraten op dezelfde efficiente frontier naar een optimale situatie, maar vinden ze die bij een verschillende verdeling tussen welvaart en maatschappelijke opbrengst.
Dat klopt, en komt uit de sociale wetenschappen. Maar de neoliberalen trekken zich niets aan van de wetenschap. Zij ontwerpen het marktmodel (een managementmodel) axiomatisch. Een voorbeeld van zo'n axioma stelt dat er geen interpersoonlijk vergelijk mogelijk is. De Nobelprijswinnaar Amartya Sen heeft veel werk gemaakt van het argumenteren tegen juist dit axioma. De neoliberalen waren zijn opponenten.quote:[..]
Volgens mij zegt ook niemand hier: Nederland scoort goed op X, daarmee is bewezen dat Nederland het beste land ter wereld is. Wat wordt beargumenteerd door personen aan de linker en rechterzijde van het politieke spectrum is dat bepaalde landen op een breed scala aan lijstjes (meerdere getallen en meerdere losse feiten) goed scoren, waarmee niet direct de causaliteit wordt aangetoond tussen vrijheid, welvaart, geluk, welzijn, (sociale zekerheid) en als afhankelijke variabele de staatsinrichting van een land, maar waaruit wel een bepaalde correlatie wordt gevonden tussen landen die een hoog GDP per capita hebben, een zekere mate van sociale zekerheid, een kapitalistisch stelsel en een democratie en landen die goed scoren op tal van positieve onafhankelijke variabelen.
Als je neoliberalen ziet als uitsluitend libertariers die zich volledig willen onttrekken aan het sociale contract van een samenleving, inclusief herverdeling, dan is de groep wel heel erg nauw vastgesteld en heeft de neoliberale beweging ontzettend weinig gerealiseerd sinds de opkomst van Reagan/Thatcher in de jaren '80. De Westerse neoliberalen en de Nederlandse stroming van het neoliberalisme gaat uit van een bepaalde verzorgingsstaat/participatiesamenleving, waarmee afspraken of extra regels vanuit een centrale planner of een democratie niet uit den boze zijn en waarbij het prijsmechanisme van marktdenken niet zaligmakend is, slechts dat prijsmechanismen meer prevaleren onder het neoliberalisme, dan in andere vormen van economische systemen. Stellen dat de sterke pareto variant het ideaal is van de neoliberaal, is gelijk aan stellen dat geen enkele sociaal-democraat voor een pareto-efficiëntie is, want pareto-efficientie doet de sociaal-democraat niets als het zorgt voor ongelijkheid of minder dan volledige herverdeling. Dit terwijl een hoop sociaal-democraten en socialisten erkennen dat in sommige gevallen de toegenomen marginale belastingdruk niet opweegt tegen de afname van de pareto-efficiëntie, ondanks dat het een hogere maatschappelijke welvaart tot gevolg kan hebben. Veel moderne socialisten en sociaal-democraten willen rijken niet zwaarder belasten als dit de armen niet ten goede komt, ondanks dat de maatschappelijke ongelijkheid zal terugdringen. Beide stellingen zijn volgens mij moeilijk te bewijzen en duwen de neoliberaal en de sociaaldemocraat in de uiterste hoekjes van de vlakverdeling van de hoog-dimensionele verdelingen. De verschillen zijn zo groot niet en waar we hier discussieren zit in het grijze vlak tussen sociaal-democratie en neoliberalisme, niet tussen het communisme en het libertarisme.quote:Op vrijdag 1 november 2019 23:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De neoliberalen zijn voor de sterke variant. Zij gaan ervan uit van marktspelers die samen een non-cooperatief spelen. Gaan overleggen over de zwakke variant, en wat je daarin redelijk is, zijn extra regels of afspraken, die je op een collectief niveau moet maken (een regulerende overheid) en dat is nu juist uit den boze (het verstoort de incentives/ het prijsmechanisme / marktwerking). De sterke variant leidt wel tot een uitsluiting van herverdeling, en daarmee wordt het eigendomsrecht absoluut (een hartewens van veel neoliberalen / libertariers).
Het voorbeeld van de Nobelprijswinnaar is anekdotisch en daarmee geen onderbouwing voor het feit dat neoliberalen anti-wetenschappelijk zijn, net zo min als dat de Nobelprijswinnaar Milton Friedman een bewijs is dat neoliberalen zich altijd op de wetenschap berusten. Sterker nog, merkwaardig dat je hier wil stellen dat neoliberalen een axiomatisch marktmodel ontwerpen, gebaseerd op eerdere axioma's, dit model inhoudelijk consistent is, maar neoliberalen gelijktijdig zich niets aantrekken van de wetenschap. Het zou eenvoudig moeten zijn een gat te schieten in de deductie van neoliberalen, maar dat is in meer dan 28 topics van 300 posts per stuk nog niet gelukt.quote:Dat klopt, en komt uit de sociale wetenschappen. Maar de neoliberalen trekken zich niets aan van de wetenschap. Zij ontwerpen het marktmodel (een managementmodel) axiomatisch. Een voorbeeld van zo'n axioma stelt dat er geen interpersoonlijk vergelijk mogelijk is. De Nobelprijswinnaar Amartya Sen heeft veel werk gemaakt van het argumenteren tegen juist dit axioma. De neoliberalen waren z'n opponenten.
Het neoliberalisme is geen praktijk, maar een ideologie, Deze (markt)ideologie is de inspiratiebron van de neoliberalen wereldwijd. In 1980 hebben de neoliberalen niet overal een coup gepleegd en een dictator geinstaleerd (alleen in Chili), die de ideologie letterlijk heeft vertaald in een praktijk (misschien was er in Rusland in 1990 zo'n poging). Dat klopt.quote:Op vrijdag 1 november 2019 23:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als je neoliberalen ziet als uitsluitend libertariers die zich volledig willen onttrekken aan het sociale contract van een samenleving, inclusief herverdeling, dan is de groep wel heel erg nauw vastgesteld en heeft de neoliberale beweging ontzettend weinig gerealiseerd sinds de opkomst van Reagan/Thatcher in de jaren '80. De Westerse neoliberalen en de Nederlandse stroming van het neoliberalisme gaat uit van een bepaalde verzorgingsstaat/participatiesamenleving, waarmee afspraken of extra regels vanuit een centrale planner of een democratie niet uit den boze zijn en waarbij het prijsmechanisme van marktdenken niet zaligmakend is, slechts dat prijsmechanismen meer prevaleren onder het neoliberalisme, dan in andere vormen van economische systemen. Stellen dat de sterke pareto variant het ideaal is van de neoliberaal, is gelijk aan stellen dat geen enkele sociaal-democraat voor een pareto-efficiëntie is, want pareto-efficientie doet de sociaal-democraat niets als het zorgt voor ongelijkheid of minder dan volledige herverdeling. Dit terwijl een hoop sociaal-democraten en socialisten erkennen dat in sommige gevallen de toegenomen marginale belastingdruk niet opweegt tegen de afname van de pareto-efficiëntie, ondanks dat het een hogere maatschappelijke welvaart tot gevolg kan hebben. Veel moderne socialisten en sociaal-democraten willen rijken niet zwaarder belasten als dit de armen niet ten goede komt, ondanks dat de maatschappelijke ongelijkheid zal terugdringen. Beide stellingen zijn volgens mij moeilijk te bewijzen en duwen de neoliberaal en de sociaaldemocraat in de uiterste hoekjes van de vlakverdeling van de hoog-dimensionele verdelingen. De verschillen zijn zo groot niet.
Het is geen anekdotisch bewijs, A. Sen heeft een serieus debat gevoerd met de neoliberalen over dit thema (ethiek versus Pareto optimaal). De neoliberalen kiezen zelfbewust voor een axiomatisch deductieve methode. Dus niet voor een experimentele. In die zin treden zij buiten de wetenschap, en is het ideologie (politiek filosofisch / politiek economisch).quote:[..]
Het voorbeeld van de Nobelprijswinnaar is anekdotisch en daarmee geen onderbouwing voor het feit dat neoliberalen anti-wetenschappelijk zijn, net zo min als dat de Nobelprijswinnaar Milton Friedman een bewijs is dat neoliberalen zich altijd op de wetenschap berusten. Sterker nog, merkwaardig dat je hier wil stellen dat neoliberalen een axiomatisch marktmodel ontwerpen, gebaseerd op eerdere axioma's, dit model inhoudelijk consistent is, maar neoliberalen gelijktijdig zich niets aantrekken van de wetenschap. Het zou eenvoudig moeten zijn een gat te schieten in de deductie van neoliberalen, maar dat is in meer dan 28 topics van 300 posts per stuk nog niet gelukt.
Handelsverdragen hebben niet alleen private bedrijven rijker gemaakt, maar ook de bevolking van talloze landen. Werknemers zijn geëmancipeerd en losgemaakt van het welvaartsniveau van hun land, wat voor kansen en welvaart zorgt voor mensen die tot die tijd achtergesteld waren omdat hun overheid, regio en instituties de welvaart misten om de bevolking aan de armoede te onttrekken. De globalisering heeft gezorgd voor een golf van verbeterde levensomstandigheden voor talloze arbeiders, veelal in China en Zuid-Aziatische landen, die tot de huidige tijd veroordeeld waren tot een leven op de rijstplantages en absolute armoede.quote:Op zaterdag 2 november 2019 00:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is veel bereikt in de sfeer van macht. Handelsverdragen hebben bedrijven een eigen platform gegeven waarmee de landsgrenzen voor hen zijn weggepoetst. De financiele sector heeft een shadowbanking wereld ontwikkeld, waarin de rol van de overheid steeds geringer wordt. Investeringen lopen niet meer via spaarders, maar via onderpand. Het grootste onderpand ter wereld is het huizenbezit onder de bevolking. Hypotheken kunnen verpakt worden (Morgage Backed Securities) en deze pakketten kunnen dienen als een vervanging van staatsobligaties voor de balansen van de dealers ('synthetische staatsobligaties'). Zo komt de shadowbanking wereld losser van de overheid. Facebook wil de Libra introduceren (merk op de naam keuze), een nieuwe munteenheid, los van de overheid / centrale bank. Deze beweging gaat nog steeds door.
En Milton Friedman heeft serieuze debatten gevoerd met sociaal-democraten, van de staatstelevisie in IJsland tot Haberler en Bowles. Met betrekking tot je edit: is er een economische of politieke filosofie die het experimentele heeft gevolgd, of baseert elke politieke stroming zich op axioma's?quote:Het is geen anekdotisch bewijs, A. Sen heeft een serieus debat gevoerd met de neoliberalen over dit thema.
Alle politieke bewegingen doen dat. In het geval van de neoliberalen is er echter zo'n sterke link met de economie, dat het neoliberalisme niet gezien wordt als een politieke ideologie, maar als wetenschap. Het is geen wetenschap.quote:Op zaterdag 2 november 2019 00:36 schreef GSbrder het volgende:
is er een economische of politieke filosofie die het experimentele heeft gevolgd, of baseert elke politieke stroming zich op axioma's?
Ik wil best mee dat een politieke stroming geen wetenschap is. Maar je argument staat nu op het feit dat alle/veel neoliberalen de neoliberale boodschap volgen alsof het wetenschappelijk bewezen is, terwijl het (net als veel ideologieën) niet of nauwelijks falsificeerbaar is. Wil niet zeggen dat alles wat neoliberalen geloven onwaar is, net zoals niet alles wat sociaaldemocraten geloven onwaar is.quote:Op zaterdag 2 november 2019 00:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alle politieke bewegingen doen dat. In het geval van de neoliberalen is er echter zo'n sterke link met de economie, dat het neoliberalisme niet gezien wordt als een politieke ideologie, maar als wetenschap. Het is geen wetenschap.
Dat volgt daar ook niet uit. Waarom het onwaar is, kun je o.a. teruglezen in deze topic-reeks.quote:Op zaterdag 2 november 2019 00:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik wil best mee dat een politieke stroming geen wetenschap is. Maar je argument staat nu op het feit dat alle/veel neoliberalen de neoliberale boodschap volgen alsof het wetenschappelijk bewezen is, terwijl het (net als veel ideologieën) niet of nauwelijks falsificeerbaar is. Wil niet zeggen dat alles wat neoliberalen geloven onwaar is, net zoals niet alles wat sociaaldemocraten geloven onwaar is.
Dit lijkt in tegenspraak met elkaar. Als het een ideologie is, die niet is uitgelegd aan de bevolking, over haar piek heen, maar tegelijkertijd een bedreiging is voor de Westerse samenleving en een belangrijke rol heeft in formele omgevingen, wat is het dan? Dus het is zowel stiekem en in achterkamertjes beklonken, als dominant in het denken en handelen van de burgerbevolking, als over haar hoogtepunt heen? Klinkt een beetje als de rooms-katholieke kerk, op deze manier.quote:Op zaterdag 2 november 2019 01:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat volgt daar ook niet uit. Waarom het onwaar is, kun je o.a. teruglezen in deze topic-reeks.
De onderliggende ideologie is ook geen raadsel. Alleen, in het publieke debat is de formele neoliberale leer nooit uiteengezet. Toch speelt deze leer een belangrijke rol in allerlei formele omgevingen, die vorm geven aan de economie en de samenleving. Inmiddels is het neoliberalisme al over haar hoogtepunt heen. Veel mensen geloven er niet meer zo in. Veel van de neoliberale zienswijze en haar implementatie is over de hoofden van de bevolking heen gegaan (of achter hun rug om). Niks gemerkt.
De ideologie kwam tot de gewone bevolking in de vorm van een slap aftreksel, propaganda:quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dit lijkt in tegenspraak met elkaar. Als het een ideologie is, die niet is uitgelegd aan de bevolking, over haar piek heen, maar tegelijkertijd een bedreiging is voor de Westerse samenleving en een belangrijke rol heeft in formele omgevingen, wat is het dan? Dus het is zowel stiekem en in achterkamertjes beklonken, als dominant in het denken en handelen van de burgerbevolking, als over haar hoogtepunt heen? Klinkt een beetje als de rooms-katholieke kerk, op deze manier.
Niet alleen is de ideologie nooit duidelijk aan de bevolking uitgelegd, ook het beleid en de praktijk speelde zich grotendeels achter de schermen af. Neem het monetarisme van Milton Friedman (het financiele deel van de neoliberale ideologie). Dat gaat uit van een kringloop van geld, waarin geld (bij benadering) een behouden grootheid is. Dat was in de tijd van de goudstandaard het geval. Toen de goudstandaard werd vervangen door fiatgeld kon je eindeloos geld bijdrukken. De monetaristen bepleitte (in een kritiek op Keynes) voor een geldbeleid waarin de geldhoeveelheid gelijke tred houdt met de reele economische groei, om inflatie te voorkomen. De overheid moest dus niet teveel geld creeeren / obligaties uitgeven. Punt.quote:James Buchanan is considered the architect of public choice theory. In fact, his work within Public Choice earned him the Nobel Prize in Economic Science in 1986. Public choice theory focuses on people's decision making process within the political realm. Buchanan used both the fields of economics and political science to help develop Public Choice. The same principles used to interpret people's decisions in a market setting are applied to voting, lobbying, campaigning, and even candidates. Buchanan maintains that a person's first instinct is to make their decisions based upon their own self-interest. Buchanan explains public choice theory as "politics without romance" because, he says, many of the promises made in politics are intended to appear concerned with the interest of others, but in reality are the products of selfish ulterior motives. According to this view, political decisions, on both sides of the voting booth, are rarely made with the intention of helping anyone but the one making the decision. Buchanan argues that by analyzing the behaviors of voters and politicians that their actions could become easily predicted.
https://en.wikipedia.org/(...)Public_choice_theory
Dat is het ook. Veel religieuze leiders geloven niet in hun eigen religie.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dit lijkt in tegenspraak met elkaar. Als het een ideologie is, die niet is uitgelegd aan de bevolking, over haar piek heen, maar tegelijkertijd een bedreiging is voor de Westerse samenleving en een belangrijke rol heeft in formele omgevingen, wat is het dan? Dus het is zowel stiekem en in achterkamertjes beklonken, als dominant in het denken en handelen van de burgerbevolking, als over haar hoogtepunt heen? Klinkt een beetje als de rooms-katholieke kerk, op deze manier.
quote:Een Brits geval van sado-populisme
Een man komt aan de macht met wilde beloften, en voert vervolgens een beleid dat precies die mensen pijn doet die op hem hebben gestemd – met instemming van henzelf. Donald Trump? Het is ook best een aardige typering van de Britse premier Boris Johnson. Zeker nu via de Financial Times een plan van zijn kabinet is uitgelekt waarin ruimte wordt gemaakt voor een verregaand gedereguleerd Verenigd Koninkrijk na de Brexit.
Het document stelt volgens de FT dat er „ruimte is voor interpretatie” van het gelijke speelveld dat het VK en de EU afspreken wanneer de Britten de EU eenmaal hebben verlaten. Het VK kan dan na verloop van tijd allerlei standaards gaan verlagen - van arbeidsvoorwaarden tot milieu en belastingen - om zo te concurreren met het continent.
Er is al langer een naam voor deze strategie: Singapore-on-Thames – hetgeen overigens best een belediging is voor Singapore. Het VK wordt in dit geval een gedereguleerd eiland voor de Europese kust. De Duitse bondskanselier Merkel vreest er voor. Ook de Franse president Macron houdt hier rekening mee.
Voor de Britse Leave-stemmer belooft het allemaal weinig goeds. Er bestond al een vermoeden over wie hij of zij nu eigenlijk is. Begin dit jaar gaf uit een uitgebreid onderzoek in het European Journal of Political Economy uitsluitsel. De typische Brexiteer is over het algemeen wat ouder, ‘wit’ (zoals dat tegenwoordig heet), laag opgeleid, moeilijk bemiddelbaar, niet erg gezond en vaak afhankelijk van sociale voorzieningen. De Leave-stemmer is, kortom, de eerste die lijdt onder de moeilijke tijden die aanbreken na de Brexit. En al helemaal onder de afbraak van de zekerheden die van het VK een gedereguleerd goedkoopte-eiland moet maken.
[...]
quote:WeWork, of: hoe je in twee maanden 35 miljard aan waarde kunt verliezen
Het bedrijf was tot voor kort de hoogst gewaardeerde Amerikaanse onderneming zonder beursnotering. Op het hoogtepunt schatten investeerders de waarde ervan op 47 miljard dollar, omgerekend 42 miljard euro. Zoals vaker bij snelgroeiende unicorns (start-ups die meer dan een miljard dollar waard zijn) zat een beursgang in de planning. Oprichter Adam Neumann droomde tegenover vrienden al hardop van een toekomst als ’s werelds eerste biljardair, schreef The Wall Street Journal.
Het liep anders. WeWork staat sinds deze maand bekend als het bedrijf dat binnen twee maanden bijna 40 miljard dollar (35 miljard euro) aan waarde verloor. Oprichter Neumann vertrok, en duizenden werknemers dreigen nu hun baan te verliezen. De beursgang is geschrapt. Sterker: de vraag is of WeWork nog wel toekomst heeft – en zo ja, in welke vorm.
Hoe kon dit gebeuren?
quote:PvdA komt met wet tegen 'ontaard kapitalisme'
Het kapitalisme moet weer in het gareel, vindt de PvdA. De wet moet bedrijven voortaan verplichten niet alleen hun eigenbelang na te streven, maar ook aan bijvoorbeeld de samenleving en het milieu te denken.
En ondernemers die daar werk van maken moeten als 'maatschappelijk bedrijf' bescherming kunnen krijgen tegen activistische aandeelhouders.
PvdA-leider Lodewijk Asscher schrijft zelf aan een nieuwe wet om de 'uitbuitingseconomie' terug te dringen. Hij wil een voorbeeld nemen aan Franse wetgeving. Daar probeert de regering, onder meer door de druk van de gele hesjes, de macht van aandeelhouders in te perken.
Algemeen belang
Ieder bedrijf moet in het vervolg onder woorden brengen waartoe het op aarde is, vindt Asscher, en ook het algemeen belang meewegen. Bedrijven die dat willen, moeten de speciale status van 'maatschappelijk bedrijf' kunnen krijgen.
Deze nieuwe rechtsvorm beschermt ze tegen aandeelhouders die eisen dat ze de kortste weg naar zoveel mogelijk winst nemen.
quote:Ruimtereis naar de aarde
Ligt onze toekomst op aarde of in de ruimte? Dat was de hamvraag in het gesprek tussen de optimist en de pessimist. Alle grote problemen van de wereld passeerden, zoals klimaatverandering, bevolkingsgroei, infectieziekten en milieuvervuiling.
De optimist begon: toegegeven, de uitdagingen zijn enorm, maar ze zijn oplosbaar, althans in principe. Er is geen natuurwet die ons verbiedt schone, duurzame energie voor iedereen te ontwikkelen. Zeker met de schat aan natuurlijke bronnen, bovenal de onuitputtelijke zon. Verder laten de cijfers zien dat de wereldbevolking uiteindelijk zal krimpen. Als een zeker welzijnsniveau is bereikt, krijgen mensen minder kinderen. Vergeet ook de zegeningen van nanotechnologie, bio-engineering en kunstmatige intelligentie niet. Hiermee kunnen we slimmere steden bouwen en het milieu ontzien. Kijk eens hoe de vervuiling uit het verleden is aangepakt. Er is hoop!
De pessimist luisterde hoofdschuddend naar dit betoog. Voor hem was het kristalhelder. Dit gaan we nooit redden. De honger naar energie en welvaart en economische groei is niet te stuiten. De rest van de mensheid wil ook auto’s, airconditioning en vliegvakanties. De aarde is eenvoudigweg te klein om deze vraag aan te kunnen. Er is maar één uitweg en wel omhoog. De ruimte in. Uiteindelijk gaat de mensheid wonen in gigantische ruimtesteden. Metropolen als enorme satellieten die zich baden in de overvloedige zonne-energie, zonder enige zorg over broeikasgassen of vervuiling.
[...]
Het twistgesprek tussen de optimist en de pessimist over de eindbestemming van de mensheid was amusant, ware het niet dat dit twee van de rijkste mensen ter wereld betrof. Vertegenwoordigers van de groeiende groep megarijke individuen die niet alleen een verreikende visie hebben, maar ook de financiële slagkracht om deze waar te maken. Het grote verschil met de jaren zestig is niet dat er nu geen ambitieuze toekomstdromen zijn over een betere wereld, op aarde of in de ruimte. Het zijn echter niet langer de dromen van naties, maar van welvarende burgers.
Vooral in de kringen van technologie-entrepreneurs brandt het raketvuur heftig. Men probeert elkaar de loef af te steken in deze nieuwe ruimterace. Door de ongekende concentratie van rijkdom worden de beslissingen over de bestemming van ons allen steeds meer door een kleine bovenlaag genomen. ’s Werelds twintig rijkste miljardairs bezaten volgens het tijdschrift Forbes in 2018 een gecombineerd vermogen van 1,2 biljoen dollar. Dat is goed voor vier complete Apolloprogramma’s. Betaald uit eigen zak.
Ik weet niet hoe u erover denkt, maar een bestaan in een anonieme ruimtestad met een keer per jaar een bezoek aan natuurpark De Aarde trekt mij niet bijzonder aan. Daar ben ik te optimistisch voor. Misschien moeten we, geïnspireerd door de maanlanding, een nieuw ambitieus doel stellen: een miljardair laten landen op planeet aarde.
Als die miljardairs hun vermogen uitdelen aan de armen, kunnen de armen andere keuzes maken (meer zonnecellen, minder kinderen) waardoor de aarde leefbaar blijft.quote:
quote:'SyRI is eerste stap naar controlesamenleving'
De landsadvocate is vijf minuten bezig met haar pleidooi als schrijver Tommy Wieringa stilletjes lacht. ,,SyRI is zowel in de Tweede als Eerste Kamer als hamerstuk gepasseerd", zegt landsadvocate Cécile Bitter. ,,Zo evident was het dus voor het parlement dat dit nodig is."
Wieringa (tevens columnist bij NRC) is een van de acht partijen die de staat der Nederlanden voor de rechter hebben gedaagd om het Systeem Risico Indicatie (SyRI) een halt toe te roepen. Het risicoprofileringssysteem moet fraude met sociale voorzieningen helpen opsporen door gegevens van burgers in allerlei overheidsdatabases te koppelen en er een algoritme op los te laten.
De acht partijen, aangevoerd door het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten, stellen dat SyRI in strijd is met privacy-grondrechten en vrezen voor meer van dit soort koppeldrang. ,,SyRI is slechts de eerste stap richting de vervolmaking van de controlesamenleving", zo stelt hun advocaat Anton Ekker. Dat Wieringa - en een deel van de volle publieke tribune - moet lachen, is omdat de landsadvocate een geheel eigen draai geeft aan de parlementaire geschiedenis.
SyRI werd namelijk in 2013 als hamerstuk - dus zonder debat - door het parlement geloodst. Tweede Kamerleden zagen de nu controversiële wet over het hoofd. In NRC blikten zij daar dinsdag met enige gêne op terug. ,,Mensen zaten gewoon niet op te letten", zo vatte voormalig Kamerlid Astrid Oosenbrug (PvdA) het samen.
[...]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |