VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 13:51 |
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil". Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt. Dit deel kunnen we vragen stellen aan een geluidstechnicus, dus ben jij benieuwd naar zijn favoriete golflengte, welke tools hij gebruikt en hoe, en welke algemene misvattingen omtrent geluid afspelen en opnemen gemaakt worden, vraag het aan hem hier! Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 13:55 |
Hoi! Super leuk dat ik hier aan mee mag doen. Ik werk dus als freelance geluidstechnicus. Tour met een paar vaste bandjes mee en heb een studio waar ik dingen opneem en mix. Vraag maar raak, dingen van het leven on the road, hoe het er backstage aan toe gaat, of juist technische vragen over geluid, muziek, etc. | |
Bosbeetle | maandag 8 juli 2019 @ 13:57 |
Als je bij een concert staat heb je altijd mensen die ter hoogte van de geluidstechnicus gaan staan omdat je daar het beste geluid hebt. Ga je voor het geluid altijd af op het geluid ter hoogte van mengtafel of pas je het ook bewust aan zodat het optimaal is ook voor andere plekken in de zaal, zo ja hoe hou je daar rekening mee? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:02 |
De plek waar de geluidstafel staat, de Front Of House (FOH), is lang niet altijd de plek waar het geluid in de zaal het beste klinkt, ik probeer tijdens de soundcheck en show altijd even de zaal in te lopen om te luisteren hoe het op andere plekken klinkt. Soms heb je te maken met een balkon, of ruimtes waar veel laag blijft hangen, dan kan ik ervoor kiezen om het laag (bas) iets er uit te halen, maar moet dan ook wel rekening houden dat er op sommige plekken misschien te weinig laag (bas) in de mix zit. Het is soms dus echt compromiën stellen. | |
bloempjuh | maandag 8 juli 2019 @ 14:03 |
Wat is, in jouw optiek, de beste methode van gehoorbescherming? En heb je een favo koptelefoon(merk)? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:08 |
Oe, hele belangrijke vraag, want gehoorbescherming is erg belangrijk! Gegoten oordoppen met muziek filter!! Ik heb zelf deze: https://earmo.com/producten/productgroep/muziekfilter/ "Deze otoplastieken hebben een lineaire demping, dit betekent dat de vervorming minimaal is en dat u kunt genieten van muziek zonder het risico op gehoorschade, maar met behoud van de muziekbeleving." Als ik zelf een band mix heb ik geen oordoppen in, want ik moet alles goed kunnen horen. Maar voor en na shows op festival altijd! En favoriete koptelefoon hangt een beetje van de situatie af, maar de all-round die ik altijd in mijn tas heb zitten is de Sony MDR-7506. | |
Bosbeetle | maandag 8 juli 2019 @ 14:08 |
Klopt het dat vaak het eerste nummer niet al te best klinkt en dat er pas vanaf nummer 2 een optimaal geluid is, en ligt dat aan de band (inspelen) of aan de geluidstechnicus? | |
C.L.Werner | maandag 8 juli 2019 @ 14:12 |
Wat is je favoeriete band? | |
C.L.Werner | maandag 8 juli 2019 @ 14:13 |
Wat is het vreemdste dat je ooit hebt meegemaakt? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:13 |
Klopt! En dat kan aan heel veel dingen liggen. 1) Bij een soundcheck is de zaal leeg, en een lege zaal reageert heel anders dan een zaal vol met mensen (vleesdemping). Dus zodra de show begint kun je beginnen met fine-tunen. 2) Op festivals heb je alleen een line-check. Dat wil zeggen, je krijgt de tijd om alle kanalen (microfoons, DI's, etc) te checken en de galmpjes in te stellen. Zodra de band begint kun je pas echt het geluid gaan inregelen) 3) De band begint koud aan hun set (niet elke band heeft backstage een ruimte om in te spelen zoals, Foo Fighters, Metallica, etc) dus zij zullen ook moeten wennen aan het met elkaar spelen. Soms duurt het een paar nummers voordat een band er lekker in zit. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:15 |
Als 15 jarige alto was ik mega fan van Metallica, daar nog steeds wel een zwak voor. Al vond ik hun geluid in de Ziggo Dome vorig jaar niet echt goed. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:17 |
Haha, zoveel dingen. Een van de dingen misschien wel op tour in de USA, in L.A. waar we met de band bij een B&B sliepen waar een kunst tentoonstelling was. Bleek een feestje te zijn van een Mexicaanse drugsbende, waar mannen met zakken vol coke met vlindermessen puntjes uit zaten te snuiven. Alsof we midden in een film zaten. | |
Szura | maandag 8 juli 2019 @ 14:22 |
Heb je tijdens een concert dat je zelf bezoekt geen last van beroepsdeformatie? Dat je je teveel focust op de kwaliteit van het geluid ipv te genieten van de band. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:28 |
Niet alleen bij concerten hoor. Heb ook wel eens een animatie-serie niet kunnen kijken omdat de reverb die een grote kamer zou moeten nabootsen niet echt klopte, werd er helemaal door afgeleid. Maar bij muziek en concerten kan ik dat soms loslaten als de muziek erg goed is. Maar omdat mijn oren getrained zijn om bepaalde dingen te horen kan het soms heel erg afleiden als de balans niet lekker is. Mixen is vooral smaak, welke keuzen je maakt met de equalizer, galm, effecten etc. Daar ben ik het soms gewoon helemaal niet mee eens. | |
golfer | maandag 8 juli 2019 @ 14:40 |
Heb je wel eens in een Openlucht Theater het geluid geregeld? Dat is toch, qua akoestiek, weer heel anders dan een dichte zaal, lijkt mij? In hoeverre kan/moet je daar rekening mee houden? | |
C.L.Werner | maandag 8 juli 2019 @ 14:40 |
Wat grappig dat je dat zegt; dat vond ik namelijk ook. Narmate het concert vorderde werd het wel iets beter maar het geluid was niet best afgestemd. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 14:56 |
Buiten heb je (bijna) geen akoestiek. De akoestiek wordt bepaalde door de reflecties van een ruimte. In een buiten podium maak je iets meer gebruik van reverbs, galmen, die een akoestiek simuleren. Wat ik zelf mooi vind werken is een hele korte room reverb van +/- 0,6 seconden, een reverb die dus een kleine ruimte simuleert. In binnen zalen gebruik ik dat (bijna) alleen op DI (direct input) signalen, dus dingen die geen microfoon hebben. Maar op buiten podia ook meer op de wat meer akoestische dingen die een microfoon hebben die wat meer ruimte nodig hebben, zoals de ketels van een drumkit, of vocalen (naast de normale effect reverb nog). | |
LTVDK | maandag 8 juli 2019 @ 15:01 |
Je gehoor is natuurlijk het belangrijkste om je beroep te kunnen uitoefenen en het zou naast alle andere zaken ook vooral funest zijn voor de werk mocht je permanente gehoorschade oplopen. Je ziet bij musici, sporters of artsen dat ze wel eens specifieke lichaamsdelen verzekeren die van vitaal belang zijn om hun beroep te kunnen uitoefenen. Heb jij ook een dergelijke verzekering voor je gehoor? | |
christmastsunami | maandag 8 juli 2019 @ 15:03 |
advies, voor de beste duurste koptelefoon natuurlijk, een van die dingen die je haast niet voelt en waardoor je denkt dat je in je eentje in de bioscoop zit | |
kanovinnie | maandag 8 juli 2019 @ 15:22 |
Breken de werktijden je niet op? Of is dat juist een voordeel van je baan? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:23 |
Hoe gek wil je het maken? Goede hi-fi headphones variëren tussen de 150 en tot wel 60,000 euro en misschien wel duurder. Niet iets waar ik mij verder echt mee bezig hou, voor mij is het meer belangrijk dat ik de koptelefoon goed ken, en dat ik weet hoe dingen er op (moeten) klinken en dat hij tegen een stootje kan. Ik zou voor mijn werk niet snel een koptelefoon van 1000+ euro gebruiken. (al gebruik ik wel microfoons van 1000+ euro) | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:26 |
Geen idee of je je oren kan verzekeren, mocht het zo zijn zal het wel heeeel duur zijn. Ik heb het dus niet. Ik heb wel een verzekering voor mijn apparatuur (ook onderweg). | |
Gary_Oak | maandag 8 juli 2019 @ 15:30 |
Fix je weleens groupies? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:32 |
De werktijden zijn soms best heftig ja. Maar ook wel een voordeel, ik hoef (bijna) nooit vroeg te beginnen. Mijn wekker staat standaard op 10:00 's ochtends. in de studio begin ik meestal tussen 10 en 11, en werk ik door tot een uurtje of 8 's avonds max. En een typische show dag in de clubs in Nederland is tussen 2 en 3 uur van huis, 4 uur aanvang venue, 5 uur soundcheck. 6 á 7 uur eten, tussen 9 en 10 showtijd. 11 uur einde show, 12 uur naar huis. 2 uur op bed. Maar op tour heb je wel eens dagen dat je ver moet rijden en ineens wel een buss call van 8 uur hebt. Of zoals nu, in het festival seizoen, meerdere shows op 1 dag. Maar gelukkig krijg ik per show betaald, dus dan verdien ik ook meer. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:35 |
De muzikanten die dat willen kunnen dat prima zelf. Maar er zijn ook wel eens mensen die alles aan een band, of de rock 'n roll interessant vinden, zelfs de geluidsman. | |
bobbernaut | maandag 8 juli 2019 @ 15:38 |
Hoezo ben je geluidstechnicus geworden? Het lijkt mij een erg specifieke richting/beroep om in te gaan. Nou heb je wel je eigen studio als ik het goed begrijp dus het is wel aan elkaar gerelateerd maar toch. Oh; wat zijn je beste tips voor het (af)mixen van tracks? | |
Gary_Oak | maandag 8 juli 2019 @ 15:39 |
Nice. | |
kree | maandag 8 juli 2019 @ 15:42 |
haha als muzikant dan dus heb ik hier nog wel wat vragen over? Hoe is het altijd trouwens dat ik moet vragen ff enzo van zet monitor wat harder enzo of sowieso het muziek beeld in de zaal dan zeg maar wat ik natuurlijk niet hoor op podium hahaha Heb meer vragen hoor, maar om hier maar ff mee te beginnen zeg maar | |
Szura | maandag 8 juli 2019 @ 15:45 |
Voor hoeveel euro aan apparatuur heb je naar schatting? | |
bobbernaut | maandag 8 juli 2019 @ 15:47 |
Om hier op in te haken; als ik het goed begrijp moet je dus je eigen apparatuur meenemen naar venues, is dit omdat de meeste locaties dat zelf niet hebben? AV verhuurbedrijven kunnen toch genoeg equipment leveren, dus toch ook een mengpaneel? Lijkt mij erg risky om in een zaal met (dronken) mensen je eigen spul neer te zetten, straks gaat het biergooien mis en komt het op je knoppen | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:48 |
Ik heb eigenlijk een ICT achtergrond. Ik heb vroeger zelf veel in bands gespeeld en opgetreden. Toen maakte ik thuis demo's voor mijn band en bevriende bands, dat is langzaam een beetje uitgegroeid totdat een bevriende band mij vroeg om ook live mee te gaan. Gewoon mijzelf in het diepe gegooid en dat is vrij snel uitgegroeid tot het opzeggen van mijn baan en hier vol voor gaan. Luisteren. Niet zomaar dingen doen omdat anderen het doen, maar luisteren wat de track echt nodig heeft. En niet te veel willen doen. Soms is een laag-af filter en wat panning al genoeg voor een spoor. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:53 |
Hoe minder herrie op het podium en hoe beter de balans op het podium, hoe beter ik het geluid in de zaal kan maken. Dus het liefst zet ik zo min mogelijk dingen op je monitor, alleen het nodige wat jij echt nodig hebt om te kunnen spelen zodat ik in de zaal niet zoveel lawaai van het podium krijg en dus op de P.A. een mooie balans kan maken. Maar als jij gitaar speelt naast een drummer die als Animal zit te rammen kan ik mij voorstellen dat je ook wat meer op je monitor wil. Maar het eerste wat ik doe bij een soundcheck is zorgen dat de balans op het podium goed is: gitaar versterkers niet harder dan het hardste op het podium (meestal de drums). Als je je gitaar wel harder wil kun je hem altijd kantelen zodat hij op je eigen oor gericht is. | |
golfer | maandag 8 juli 2019 @ 15:56 |
In een Openlucht Theater heb je door de amfitheatervorm juist wel akoestiek, maar duidelijk dat jij daar dus nog niet gewerkt hebt. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:57 |
Elke zaal heeft wel de standaard microfoons om een band uit te versterken. Maar ik ben een nerd, dus ik heb zelf altijd wat specifieke dingen mee om het geluid mooier te maken. Eigen compressors, galmen, microfoons en DI's. Ik heb het niet geteld, maar ik gok dat ik ergens tussen 25k en 40k aan apparatuur heb. (het meeste staat in de studio, dat heb ik niet allemaal live mee) | |
kree | maandag 8 juli 2019 @ 15:57 |
ja LOL er is vaak wel een botsing tussen geluidsmensen en muzikanten btw? maar toch elkaar wel nodig hebben is het. Dus ok probeer er vaak niet te moeilijk over te doen. Nu heb ik vooral amateur geluidsmensen gehad enzo. Dus ok mss is mijn mening dan ook weer niet gelijk helemaal ok | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 15:58 |
Ja, ik heb wel eens dat soort theaters gedaan (idd niet heel vaak), maar benader ik meestal zoals ik een buiten festival ook benader. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 16:01 |
Ik heb altijd het meeste ruzie met bassisten. Want lage frequenties hebben een langere afstand nodig voordat je echt volume hebt. Als jij recht voor je basversterker staat heb je meestal niet in de gaten hoe hard hij nou echt staat. Pak voor de gein eens je (bas) gitaar en loop er mee de zaal in voordat je gaat soundchecken. Soms heb je zelf niet in de gaten hoe hard hij nou eigenlijk staat.. | |
Mr_Belvedere | maandag 8 juli 2019 @ 16:06 |
In de film Almost Famous zit een scene waarin de zanger op een gegeven moment geëlectrocuteerd wordt vanwege slecht aangesloten microfoons. Kan dat echt gebeuren? | |
Vliegbaard | maandag 8 juli 2019 @ 16:08 |
Het valt me altijd op dat wanneer er 2 gitaristen in een rock./metalband spelen, bijna alle geluidsmannen de neiging hebben om 1 gitaar bijna volledig buiten de mix te laten. Heeft dat een speciale reden? | |
christmastsunami | maandag 8 juli 2019 @ 16:11 |
muzicaal gezien kan dat een compliment zijn, een soort basis ritme van het deuntje | |
kree | maandag 8 juli 2019 @ 16:15 |
haha ja? is ook zo wel? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 16:16 |
Ik ken de film niet, maar alleen als zanger als je stroom écht niet voor elkaar is zou het misschien kunnen. Microfoons zitten met XLR gebalanceerd aangesloten, er zit dus een aarde in de lijn. Maar zangers die gitaar spelen is het een ander verhaal, dan kun je inderdaad schokjes van de microfoon krijgen als je versterker of gitaar niet goed geaard is. Dan wil de aarde via de microfoon weg en krijg je dus schokjes. Een van de bands waarmee ik werk heeft de gitaren een hele oude versterker die niet goed geaard is, bij hem gebruik ik een plopfilter over de microfoon zodat hij nooit direct contact heeft. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 16:20 |
Waar sta je dan in de zaal? Als ik een band heb met twee gitaristen pan ik deze soms wat breder. (ik zet ze een beetje uit elkaar in het stereo beeld, links - rechts). Er zijn technici die dit extreem doen, de ene gitarist helemaal rechts, de andere helemaal links. Dat betekend wel dat publiek wat helemaal links staat de gitarist rechts niet (goed) horen. Wil je het beste geluid, ga altijd ergens in het midden staan. | |
kree | maandag 8 juli 2019 @ 16:23 |
het is trouwens beter (of noem het makkelijker) met de techniek enzo die er is? Kan zelf m ijn monitor mix bepalen enzo ipg dat een geluidsman het doet? Zelfs nog eentje die op podium staat ook wat an wel weer helpt? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 16:33 |
Ik begrijp je zin niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld of het tegenwoordig makkelijker is je eigen mix te bepalen? Als je met een wedge/monitor (speaker) speelt zal ik jou ivm feedback nooit jouw eigen mix laten maken. Maar een van de bands waar ik mee werk hebben een eigen mengtafel met allemaal hun eigen in-ear mix. (allemaal een koptelefoon in). Via een App op hun telefoon kunnen ze bij de soundcheck helemaal zelf hun eigen mix finetunen. Nooit meer een monitor man mee, en ik kan mij volledig richten op het geluid in de zaal zonder teveel lawaai van het podium. (zoiets hoeft trouwens helemaal niet extreem duur te zijn. Je hebt al een Behringer X32 Rack vanaf 759 euro: https://www.thomann.de/nl/behringer_x32_rack.htm) | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 16:39 |
Zie aan de rand van het podium ook vaak mensen aan de knoppen. Hebben die hun eigen taak oid? | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 16:42 |
Hoe is eigenlijk de autodidact/geschoold verhouding? Ik heb het idee dat veel geluidtechnici er hobbymatig in zijn komen rollen, en niet zozeer van een school afkomen. Klopt dit? | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 16:44 |
Ow is het al klaar? | |
Vliegbaard | maandag 8 juli 2019 @ 16:59 |
Werk je wel eens met voor jou onbekende bands/artiesten? Zo ja, hoe leef je je in in de muziek of hoe bepaal je vooraf hoe de band/artiest moet klinken? Wij werken uit kostenoverweging eigenlijk alleen met aangeleverde geluidstechnici en ik merk dat het vaak lastig is om onze visie van hoe wij zouden moeten klinken over te brengen. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:11 |
Dat is de monitor technicus, die zorgt voor de speakers op het podium, dus alleen wat de band hoort. Dit kan ook vanaf de Front Of House gedaan worden, maar bij grote podia, grotere bands is dit vaak qua communicatie wat lastiger. | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 17:12 |
Ah ok Hoeveel krijgt de band mee van het geluid in de zaal zelf? Of overheersen de monitors voor hun? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:13 |
Weet ik eigenlijk niet, ik heb veel collega's die autodidact zijn, maar ook veel Conservatorium, MBO geschoolde collega's. 50/50? Op Youtube staan heeeel veel video's waar je dingen van kan leren. Video's van hoe mengtafels werken, interviews met producers/geluidsmensen, etc. Maar je leert het het beste door het gewoon te gaan doen, op je bek te gaan. Ik leer elke dag. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:14 |
Nooit. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:16 |
Ik werk ook in een venue als huistechnicus. Daar komen dan wel eens bands zonder technicus. Ik probeer altijd vantervoren wel even een stukje van de artiest te luisteren om een beetje in te schatten wat ik kan verwachten. En altijd even vragen, willen jullie veel reverb of andere effecten? Tip: zet dit in je rider die je naar de podia stuurt. Sommige technici vinden dat fijn. Bijv: "Drums hoeven niet hard in de mix, zang mag lekker veel reverb, gitaren lekker hard" | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 17:17 |
Kan me voorstellen dat je altijd wel iets nieuws leert ja. Je zal vaak voor/naast de lichttechnicus staan. Is er nog enige vorm van communicatie/afspraken tussen jullie, of opereren jullie compleet los van elkaar? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:18 |
Dat verschilt echt per zaal. Sowieso op grote buiten podia bijna niet, dus dan is het vooral hun podium en monitor geluid. Bij een lege zaal is het verschil ook mega groot dan wanneer er mensen staan. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:20 |
Soms geef ik wel specifieke dingen door als we geen eigen lichttechnicus mee hebben. Soms zelfs cue's als er een heel specifiek ding komt wat even impact moet hebben. "donker in 4,3,2,1" Of "einde van dit nummer eindigt met spacey drone gitaren, daar alleen oranje tegenlicht." - zodat je alleen de silouetten ziet. | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 17:22 |
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk? Weleens een echte fuckup gemaakt? Doodse stilte in de zaal opeens oid? | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 17:23 |
Ah dat verklaart wel het een en ander | |
So_Surreal | maandag 8 juli 2019 @ 17:28 |
Ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is hoor, maar: Ik was een paar jaar terug bij een concert van Fresku in een klein poppodium. En ,vooral achter in de zaal, was het geluid echt dramatisch. Ik en een maat zijn toen naar de geluidstechnicus gegaan om dit door te geven. Die bleef gewoon achter zijn panelen staan, ging niet even achterin de zaal staan en deed er dus niks aan. Gebeurt zoiets als dit jou wel eens, en zo ja, hoe ga je hier mee om ? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:35 |
Jup. Iedereen maakt wel eens fouten. Bij sommige mengtafels zit de mute knop heel dicht bij de solo knop. Dus als ik op mijn koptelefoon even alleen de lead-zang wil horen kan ik dus ook perongeluk om mute drukken. Helaas is dat wel eens gebeurd. Gelukkig maar heel kort. Ook wel eens perongeluk een que met een lange galm verkeerde gedaan, veel te veel galm op de hele mix. Dan baal je wel, maar leer je gelukkig van. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:37 |
Op een oude analoge tafel (tegenwoordig is steeds meer digitaal) heb je inderdaad veel knoppen. Elk kanaal heeft zijn eigen set met knoppen om het naar een galm of monitor te sturen. Dus ook al gebruik je het niet, de knop moet er zijn. Als je monitors vanaf FOH doet en veel galmpjes hebt kan het zijn dat je soms alle knoppen wel gebruikt. | |
Faxie | maandag 8 juli 2019 @ 17:39 |
Dank Ben weer wat wijzer geworden | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 17:40 |
Je weet nooit wat de reden is voor slecht geluid. Kan aan de band liggen, kan aan de apparatuur liggen, kan aan de geluidsman liggen. Dus als jij naar de beste man toe stapt, die al een uur lang heeft lopen zweten om maar het beste ervan te maken, dan kan ik mij voorstellen dat hij er even klaar mee is. Ik krijg ook wel eens commentaar, het vaakst dat mensen het te hard vinden. Ik hou persoonlijk niet van hard mixen. Probeer het meestal wel onder de 100db(a) te houden. In Nederlands mag je op de meeste plekken 103db(a) over 15 minuten. Maar soms is het (vooral voor oudere mensen) al snel te hard. Dus meestal negeer ik die mensen, of overleg met de huistechnicus of het inderdaad te hard is. | |
Faraday01 | maandag 8 juli 2019 @ 18:36 |
Wat is je favoriete zaal om in te werken? Heb je voorkeur voor een type FoH en heb je zelf een mengtafel die je mee kan nemen als de huisapparatuur je niet bevalt? | |
Kentekenplaat | maandag 8 juli 2019 @ 19:29 |
Ik probeer zelf altijd niet recht voor de speakers te gaan staan, dat scheelt ook wel. Maar ik heb wel eens een band gehoord die het geluid echt kneiterhard hadden staan. Standje ZiggoDome voor een discotheekzaal, zeg maar. Dat zat ook echt tegen overstuur aan. En in een discotheek hier in de buurt was er altijd een dj die zo hard draaide dat je hoorde dat de limiter er in klapte, dat was ook niet fijn. Maar een mooi vak: ik kan ook gebiologeerd staan te kijken naar de mensen van licht en geluid. | |
trein2000 | maandag 8 juli 2019 @ 19:35 |
Erg leuke VWJW weer. Om maar eens een brutale vraag te stellen, wat vraag je per avond? | |
#ANONIEM | maandag 8 juli 2019 @ 19:47 |
Helemaal niet leuk | |
bloempjuh | maandag 8 juli 2019 @ 19:51 |
Als je een band zelf echt vreselijk vindt, maak je dan stiekem wel eens expres een rommeltje van het geluid? | |
Najieto | maandag 8 juli 2019 @ 20:03 |
Dat zou wel heel erg onprofessioneel zijn | |
kree | maandag 8 juli 2019 @ 20:20 |
Je hebt t ok begrepen wel min of meer. Toch tegenwoordig kun je qua monitor het digitaal doen min of meer? Nu gegruik ik tochal een ipad voor de bladmuziek nu? Maar is vroeger anders geweest? | |
vosss | maandag 8 juli 2019 @ 20:21 |
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik? Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken. | |
Meridiaan | maandag 8 juli 2019 @ 20:23 |
Hoe komt het dat het geluid in de Arena zo moeilijk onder controle te krijgen is? | |
vosss | maandag 8 juli 2019 @ 20:24 |
Vind deze rubriek echt een leuke toevoeging voor FOK! =edit= Topicreeks aangemeld voor het schouderklopjes-topic [ Bericht 12% gewijzigd door vosss op 08-07-2019 20:33:31 ] | |
Repentless | maandag 8 juli 2019 @ 20:26 |
"Vroeger" waren compressors, reverb, chorus, preamps etc. allemaal aparte hardware. Dat betekende dat als je opnamestudios zag, je een shitload aan analoge gear zag staan voor alle effecten. Met mijn band heb ik zelf een oefenruimte met 16-kanaals audio interface, maar wij komen uit het digitale tijdperk. Voor zover ik nu weet, is vrijwel alles digitaal te vervangen binnen je DAW. Wat heeft jouw voorkeur om te gebruiken (hardware/software), en belangrijker, ervaar je verschil in kwaliteit tussen de twee? En welke van de twee geeft volgens jou de beste resultaten? | |
Questular | maandag 8 juli 2019 @ 20:46 |
Welk festival/optreden vond je het beste tot nu toe? Waar jij hebt gewerkt uiteraard. [ Bericht 24% gewijzigd door Questular op 08-07-2019 21:15:00 ] | |
Joooo-pi | maandag 8 juli 2019 @ 22:00 |
Welke (bekende) bands werk je mee/heb je mee gewerkt? Ben je gespecialiseerd in een bepaald muziekgenre? Reis je bij een tour volledig met de band mee? Dus in de tourbus enzo? Waarom is er bij veel bands drank en drugs bij? (Stoned en dronken op een podium is niet erg professioneel... ) Heb je excessen meegemaakt ala kurt Cobain in de mic-snoeren ? Heb je weleens moeten invallen als muzikant? | |
christmastsunami | maandag 8 juli 2019 @ 22:12 |
kan ik me heel goed indenken, ik voelde dat ook zo heeft ook weer met kennis te maken, als je baas niet weet of een klusje 10 minuten of 10 dagen duurt en er niks van snapt, raakte ik nogal gedemotiveerd | |
Scary_Mary | maandag 8 juli 2019 @ 22:43 |
Wat voor allround microfoon voor akoestische gitaar en percussie en wat voor microfoon zou je aanraden om zang op te nemen in een beetje degelijke huisstudio? | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:14 |
Nederland heeft heel veel leuke zalen. Grote kleine, ik vind zelf wel leuk beetje dicht bij mijn bandje te staan, 200-500 capaciteit. Denk aan Vera Groningen, EKKO / De Helling Utrecht, Paradiso Noord, Rotown. Qua P.A. L'acoustic, qua mengtafel maakt het niet zoveel uit: Soundcraft Vi, Digico SD, Yamaha CL, etc. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:15 |
Soms kan de geluidsman er ook niet veel aan doen, soms speelt een bandje zo ontiegelijk hard dat de geluidsman met alleen de zang aan al over het limiet gaat. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:16 |
Ligt er een beetje aan wat voor band, wat voor show. Als de band maar een gage krijgt van 300 euro, kan ik natuurlijk geen 200 euro vragen. Maar ik heb wel een minimum, voor de meeste shows krijg ik tussen de 150 en 300 euro ex btw, ex reiskosten. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:17 |
Nee, ik kan niet tegen slecht geluid... Dus ik probeer het altijd zo mogelijk te maken. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:18 |
Bijna alle mengtafels zijn wel digitaal tegenwoordig. En de meeste daarvan hebben ook wel een App zodat je hem (ook) met een iPad kan bedienen. Super handig als je even de zaal in wil lopen en daar wat te finetunen. In mijn gear-tas zit standaard ook een iPad, en een kleine router. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:20 |
Ik heb thuis een simpele hi-fi set. Sansui versterker met BNS speakers. Voor op de fiets/in de trein gewoon een simpele Sony WH-CH500. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:21 |
Omdat de ArenA niet gemaakt is als live muziek locatie. Overal beton, en mega groot. Tegenwoordig hangen ze met concerten hele grote doeken om de akoestiek iets aangenamer te maken, maar alsnog is het gewoon een grote galm-bak. Niet mijn ding. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:25 |
Digitaal word écht steeeeds beter. Ik gebruik in de studio wel wat analoge pre-amps, los van de interface. Maar dat zijn vooral meerdere smaakjes. Met gitaar opnames gebruik ik bijna alleen nog maar plug-ins. Gewoon omdat het zo makkelijk is dat je bij het mixen nog je sound kan veranderen. UAD (Universal Audio) heeft een paar hele goede. Live heb je ook meerdere digitale oplossingen, dat je op je mengtafel plugins kan draaien. Maar ik heb altijd nog een rackje mee met wat analoge compressors. Wel hele specifieke, wat echt een verschil maakt met wat er in een mengtafel zit. (een Distressor, een stereo Bus compressor, en een mooie Lexicon galm) | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:26 |
Ik heb al wat hele mooie dingen mogen doen. Maar een ding wat mij altijd wel bij zal blijven was Glastonbury. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:36 |
Ik doe af en toe een Nederlandse zangeres die twee nummer 1 hits gehad heeft. Maar het leukste vind ik de indie bandjes die ik doe. Gitaar pop / indie pop. Ik heb heel lang de wat rustigere gitaar muziek gedaan. Maar gelukkig tegenwoordig wel wat afwisseling, van pop, indie, singer/songwriter tot wat hardere garage. Maar ook wel eens volledige Jazz big bands. Ja, ik word het meest door bands ingehuurd als vaste geluidsman. Dus hele tourtjes. Soms met z'n allen 2 weken in een sprinter, en dan 's nachts hotels. Maar in Augustus ook wat data met een nightliner (een touring car met bedden er in) Dan rij je 's nachts naar je volgende show terwijl je slaapt. Ja, geen idee, gewoon even een biertje voor en tijdens de show is wel gewoon lekker. Het is ook gewoon makkelijk omdat er backstage altijd een koelkast vol bier staat... Qua drugs tijdens shows niet echt extreem. Met 1 band gewerkt die voor de show altijd wel even wat pep (speed) naar binnen werkte. Zelf doe ik overigens voor de show nooit alcohol. 1 biertje tast je gehoor en concentratie al zo aan dat het gewoon kan. (1 keer coke gedaan voor de show, dat was het slechtste idee ooit) De meeste bandjes houden het wel netjes. Geen extreme gitaar-kapot-slaan dingen meegemaakt. 1x een tourtje bas gespeeld bij een van mijn bands. Maar dat doe ik tegenwoordig niet meer eigenlijk. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:37 |
Wat is je budget? Ik zou zeggen Neumann U87. Anders AKG C-214, al vind ik die voor zang net iets minder, hij is wel lekker all-round. | |
Repentless | maandag 8 juli 2019 @ 23:39 |
Thanks! Ik vroeg me dat, sinds ik er steeds meer mee bezig ben, steeds meer af. Met slechts Cubase met plug-ins, een krachtige computer, een goede audio interface met genoeg ingangen (vooral voor drum micing, 10 stuks) en microfoons lijk je al een heel eind te zijn. Als je dan professionele studio's ziet, vraag je je af of je toch nog bepaalde hardware mist om je opnames beter te mixen om het professioneler te laten klinken. Maar ik hoor steeds minder verschil, en dat voor een fractie van de prijs die die hardware allemaal kost. Denk jij dat de 48-kanaals (of wellicht meer) mixing boards die je in studio's wellicht ooit helemaal gaan verdwijnen (wanneer een studio alleen nog maar digitaal opneemt)? Want alles dat je daarop doet, kun je nu ook gewoon binnen je DAW voor zover ik begrijp. Ik las overigens dat je ook wel rock/metal doet? Neem je dan de gitaar volledig digitaal op? Wij werken nu met een buizenversterker met cabinet op 2 plekken gemic'd, plus via DI naar de audio interface, zodat je op dezelfde gitaarlijn ook een digitale amp kunt inmixen op een apart spoor en zo een mix maken van de drie. Voegt deze manier nog iets toe, of is het beter om naar volledig digitaal te gaan? Uiteraard snap ik dat het een kwestie van smaak is, maar als het resultaat niet of nauwelijks verschil maakt, is dat misschien verspilde tijd. | |
Lunatiek | maandag 8 juli 2019 @ 23:50 |
Hoelang doe je dit al? Is er in die tijd veel veranderd? Ik heb het idee dat het geluid alleen maar harder is geworden en dat de basgitaar nog steeds vrijwel onhoorbaar is. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:51 |
Steeds meer grote engineers switchen in de studio ook naar een digitale oplossing. Andrew Scheps (Adele, Red Hot Chili Peppers) is al van zijn mooie Neve tafel overgestapt op volledig ITB (in the box). En sinds kort heeft Michael Brauer (Coldplay, John Mayer) zijn SSL ingeruild voor een AVID controller. Hij wil wel echt met faders blijven werken, dus een 32 kanaals controller werkte het beste. Het belangrijkste is gewoon, dat je steeds vaker tóch nog wat aan moet passen aan een mix. Als je helemaal analoog mixt kost dat gewoon mega veel tijd, want je moet elk knopje weer precies terugdraaien en elke galm en compressor weer precies goed patchen, etc. Rock bands neem ik idd meestal ook dubbel op. Gitaar met een of meerdere mics, en DI. Als een band echt een sound gemaakt heeft is dat meestal wel het mooiste. Overigens doe ik meestal maar 1 microfoon per versterker. Liever dan meerdere versterkers om het geluid wat groter te maken. | |
VraagWatJeWil | maandag 8 juli 2019 @ 23:57 |
Mijn eerste interface en microfoon kocht ik zo'n 14 jaar geleden. Het live mixen doe ik nu 8 jaar. Ik had het hier toevallig gisteren met een collega op Down The Rabbithole over. Maar de laatste tijd zijn veel techs juist weer wat zachter gaan mixen. Natuurlijk heb je altijd nog wel techs (vooral de wat oudere, uit de rock 'n roll tijd) die lekker hard willen gaan. Maar de apparatuur, mixing desks, P.A., etc. wordt gewoon steeds beter, helderder. Je kan het tegenwoordig gewoon steeds mooier maken. | |
RobertoCarlos | maandag 8 juli 2019 @ 23:58 |
Volgens mij nog niet expliciet gevraagd: heb je gehoorbeschadiging? En wat voor? (tinitus, doofheid, etc.) | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 00:06 |
Jup, helaas wel. Een aangeboren afwijking aan mijn rechter-oor, hoor iets minder boven de 8k. En een hele lichte piep op links. Gelukkig zo zacht dat ik het tijdens het werk geen last van heb. Maar ik blijf het zeggen: koop goede gehoor bescherming!!! | |
RobertoCarlos | dinsdag 9 juli 2019 @ 00:56 |
Dus je hebt niets overgehouden qua oorschade aan jouw werk als geluidstechnicus? | |
kree | dinsdag 9 juli 2019 @ 04:31 |
laatste officiële muziek project wat ik deed was musical enzo en ok wie zei er 16 kanalen voor geluid enzo? hahaha no way. Dat was daar toch een stuk meer gewoon. En mega mengpaneel want ok er waren de podium mics nog en alle headsets en nog ook een vrij grote band wel ook. En ja ik wil mijn piano ook nog wel stereo hebben dan dus ik pak er al 2 gelijk Hahaha allemaal analoog nog daar toen trouwens. | |
kree | dinsdag 9 juli 2019 @ 04:37 |
ook nog wel geluidsmensen gehad die trouwens dan het pan knopje niet snappen als ik twee kanalen door stuur en dan niet weten dat ze die ff om moeten draaien. Hahaha maargoed amateurniveau ook wel, als muzikant weet je dat niet (of je hoort het niet dus) Tis vaak achteraf pas van dat je het hoort, [ Bericht 7% gewijzigd door kree op 09-07-2019 04:55:33 ] | |
kree | dinsdag 9 juli 2019 @ 04:44 |
heb daar filmpje van btw. Uiteindelijk kwam het er nog goed uit. Maar ben dan ook musical fan. Kan het net zogoed gewoon posten want toch al eerder gedaan. En dan vraag aan TS. om het ontopic te houden? Hoe zou jij zoiets aanpakken qua spullen? [ Bericht 0% gewijzigd door kree op 09-07-2019 04:50:54 ] | |
kree | dinsdag 9 juli 2019 @ 05:25 |
was video link enzo btw. Maar we zaten als band achter de schermen | |
Lyrebird | dinsdag 9 juli 2019 @ 06:02 |
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot. Wat vind jij d'r van? | |
klappernootopreis | dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29 |
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins? Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken. [ Bericht 9% gewijzigd door klappernootopreis op 09-07-2019 09:36:44 ] | |
Metalfreak | dinsdag 9 juli 2019 @ 09:53 |
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom. Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee? | |
pokkerdepok | dinsdag 9 juli 2019 @ 09:58 |
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch? | |
ryxje | dinsdag 9 juli 2019 @ 13:02 |
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 13:47 |
Dit specifieke filmpje niet gezien. Maar het risico is met digitaal dat je teveel gebruikt. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 13:51 |
Ik neem wel eens op in studio's waar ze nog met een oude mengtafel werken. Maar voor mixen werk ik eigenlijk volledig ITB. Dave Grohl heeft de oude Neve tafel uit de Sound City Studio overgenomen. Legendarische studio waar idd Fleetwood Mac opgenomen heeft. Maar ook Nirvana's Nevermind. https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_City_Studios | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 13:58 |
Dat kan meerdere redenen hebben. 1) Vroeger, toen er nog meer gebruikt werd gemaakt van analoge tafels was het vaak zo van "we hebben nog maar 10 kanalen over, daar moet je het mee doen." Dan moet je drums met minder microfoons, etc. Omdat kanalen delen vervelend is voor de hoofdact, omdat je dan alles terug moet zetten. Met digitale tafels kun je al je settings met 1 knop weer terughalen, dus zijn dat soort praktijken gelukkig verleden tijd. 2) Er is voor een voorprogramma vaak minder ruimte en tijd. Omdat de backline (instrumenten) van de hoofdact moet blijven staan, moet je met beperkte ruimte doen. En je moet soundchecken wanneer de hoofdact klaar is, soms heb je letterlijk maar een half uur om alles te checken. 3) Het gebeurd idd vaak dat de hoofdact zegt "voorprogramma mag maximaal 100 db(a) ipv 103 db(a). Zodat de hoofdact wat meer impact kan maken. Vooral metalbands werken vaak met triggers, voor de kick. Een popband waar ik mee werk heeft triggers op de kick en snare, die wordt door een SPD gevoed als extra laagje bij de kick en de snare. Niet als vervanger, maar echt een extra laagje. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 14:00 |
Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix. https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02 |
In de venue waar ik werk wel eens wat interviews moeten uitversterken. Je werkt wat meer met compressie en EQ, en nooit eigenlijk nooit met galm. | |
pokkerdepok | dinsdag 9 juli 2019 @ 14:07 |
okee, dat doe je dus niet zelf. en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix? | |
CarbonC | dinsdag 9 juli 2019 @ 14:11 |
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.? | |
klappernootopreis | dinsdag 9 juli 2019 @ 14:38 |
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken? | |
jeroen25 | dinsdag 9 juli 2019 @ 15:11 |
Gehoorbescherming is al een paar keer genoemd. Staat het volume eigenlijk niet te hoog als medewerkers en bezoekers gehoorbeschermers nodig hebben? Je schreef dat je rechts een gehoorafwijking hebt. Is dit iets dat je ook regelmatig meet om vast te stellen wat die afwijking exact is en of deze verandert? (zoals je een meetinstrument calibreert) Hoe kijk je naar audiofielen en audiofiele apparatuur? Hoe maak je onderscheid tussen aparatuur die echt beter is en spul waarvan alleen het verhaaltje en de prijs het verschil maken? Hoe bepaal je wanneer je als geluidstechnicus puur aan het registreren/doorgeven bent en wanneer je zelf ook deelneemt aan het artistieke proces? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 juli 2019 @ 15:25 |
Niet echt een succes deze keer | |
Bosbeetle | dinsdag 9 juli 2019 @ 16:54 |
Als dit niet je onderwerp is dan hoef je niet te reageren hè. Ikzelf vind het een prima deeltje en erg goede antwoorden, laten we nu weer gewoon vragen gaan stellen. | |
qajariaq | dinsdag 9 juli 2019 @ 18:13 |
Eens met @Bosbeetle. Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse. | |
#ANONIEM | dinsdag 9 juli 2019 @ 18:23 |
Hoe doe je het met mensen die een mic cuppen? | |
#ANONIEM | dinsdag 9 juli 2019 @ 18:29 |
Het ging me om de reactiesnelheid Anyway, have fun all! | |
IkWeetNiets | dinsdag 9 juli 2019 @ 19:04 |
Wat voor merk fiets heb je? | |
Faxie | dinsdag 9 juli 2019 @ 20:05 |
Een van de weinige keren dat ik het interessant vind anders | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 22:47 |
Soms verrassend goed, als de zaal fijn is en de band in balans speelt. Soms heb je gewoon een zaal met een hele vervelende akoestiek, ook op het podium, dan moet je soms wat drastischere keuzes maken. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 22:48 |
Heb ik al beantwoord. Bij Spotify alles op de hoogste settings. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 22:56 |
Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt. Een aantal grote shows (Lowlands, Best Kept Secret) gedaan met een band die met 12 man op het podium stond, incl. 3 blazers en 3 strijkers. De blazers zijn dan het makkelijkst, die maken genoeg herrie om er 1 mic per instrument voor te zetten. Strijkers is een ander verhaal, dat gaat soms zo zacht, dat wanneer er een drummer naast speelt dat soms de strijkers overheerst. Die pak ik dan dubbel: piëzo én dpa (microfoon). In de zachte stukken de DPA lekker open. In de harde stukken wat meer piëzo. (en dan lekker veel room reverb op de piëzo om de directheid er wat af halen) Met opnames moet je gewoon zorgen dat je kan opnemen in een mooie ruimte. Meerdere strijkers bij elkaar kan zo ongelooflijk mooi blenden dat je bijvoorbeeld met een Blumlein microfoon opstelling op een paar meter afstand al bijna de hele sound hebt. Klein beetje direct signaal (close mic) en je bent klaar. https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pair | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 23:04 |
Jup, ik ben van mening dat 103db(a) over 15 minuten ook best wel hard is. Zo hard mix ik mijn bands niet heel vaak. Te weinig. Moet ik eigenlijk wel doen. Goede. Ja, dat is een stukje ervaring. Ik heb regelmatig dingen gekocht die achteraf in de praktijk toch niet helemaal lekker werkte, die verkoop ik dan meestal ook weer. Op dit moment in mijn rack ook alleen maar dingen waarvan ik van mening ben dat ze het geluid echt beter maken. Ja, dat is het mooie van op pad zijn met vaste bands. Je wordt een onderdeel van de band. Je weet wanneer een reverb harder moet, je weet wanneer je een delay moet tappen op triolen of 8'en. Wanneer de gitaar even gek van links naar rechts gepanned moet worden. Ik zie een mengtafel ook echt als een muziek instrument, niet als een technische tool. In de studio idem, je maakt samen met de band een mooi eindproduct. Dus een goede sfeer is altijd belangrijk, is het een intiem liedje, maak je een intieme sfeer, wat lampen gedimmed, of desnoods alleen een kaars aan. Is het een heel druk gek vrolijk nummer ga ik soms mee springen ophypen in de live room. Alles om het juiste gevoel op plaat te krijgen. Dit wordt erg onderschat door producers. Die luisteren alleen hoe iets klinkt, niet hoe iets voelt. Hetzelfde met clicktrack. Sommige bands spelen in de studio gewoon beter zonder clicktrack (metronoom), meer op elkaar. Dan moet je de keuze maken: ga ik het super strak opnemen. Of wil ik de band lekker samen horen spelen. (volgens mij wijk ik een beetje af van de vraag) | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 23:07 |
Niet iedereen vind mijn beroep interessant inderdaad. Dit is dan ook voor de mensen die dat wel vinden (er staan altijd wel wat mensen bij FOH aandachtig te kijken waar ik nou allemaal aan het draaien ben) . Als je van mening bent dat jij wel wat interessants te delen hebt kun je je trouwens gewoon aanmelden bij Bosbeetle. ;-) | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 23:09 |
Altijd even zeggen bij soundcheck, wat extra EQ'en. Voor de rest kan ik niet zoveel doen. | |
VraagWatJeWil | dinsdag 9 juli 2019 @ 23:11 |
Geen idee. Een goedkoop merk. Wel met een Brooks zadel, want zitcomfort is belangrijk. En een rekje voorop, waar mijn Peli case in past. Voor als ik op de fiets naar het werk kan. De 17e weer een show in mijn hometown, met een zangeres waarbij ik lekker op de fiets kan! | |
Vallon | woensdag 10 juli 2019 @ 00:20 |
Welk instrument(en) bespeel(de) je zelf ? Kan (of moet) je noten en/of arrangementen (af)lezen ? Wat heb of doe je om wat van theorie bij te houden ? NB: de mate van en noodzaak is natuurlijk erg afhankelijk van muziekstijl en (werk)omgeving en locatie. //--// Als ooit (amuzikale) wannabe sound-engineer nu op zolder weggestopt, erg leuk topic en goede praktijk/antwoorden om veel van op te steken. Ik ben ook zo'n persoon die de "regelkamer" opzoekt, niet zozeer voor het geluid als wel om & voor de bijkomende techniek. Als (band/foh) engineer moet je denk ik muzikaal passen in het totaalplaatje wat betekent voldoende meedoen met de sfeer en vooral zachtjes minder-is-meer toepassen. Dat een bepaalde galm, spatializer, panning of splitfiltering zo gaaf is om te gebruiken wil dan niet zeggen dat het "goed" klinkt. Ook een te druk kijk-mij-eens-die knopjes gebruiken, laat staan ongepland (omdat het kan) geluidsbeelden (om)wisselen, blijkt voor veel toehoorders simpelweg vervelend. Veel succes, met het letten op jouw en ons gehoor. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 01:27 |
Clicktrack is ook nog wel een apart verhaal. En ik noem het dan dus even als bandlid. Nooit echt fan van geweest. Vindt t ook beetje meer de taak van de drummer eigenlijk. Ben het met je eens hoor. Het haalt juist ook een beetje het live idee eruit denk. Want is wel heel automatisch. Voor oefenen zelf gebruik ik trouwens nog wel eens een metronoom. Hoewel als ik een tempo zie staan op bladmuziek dan kom ik meestal aardig in de buurt zonder een metronoom te gebruiken. Maar af en toe is het wel eens handig | |
DikPropje | woensdag 10 juli 2019 @ 06:35 |
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel. 2 mics en spelen met de pan? | |
#ANONIEM | woensdag 10 juli 2019 @ 07:39 |
Mijn beroep is net geweest. Traumachirurg. | |
klappernootopreis | woensdag 10 juli 2019 @ 08:43 |
John Fogerty van CCR stond er indertijd op dat een opname nét zo goed moest klinken op een dure stereo als in een auto . Hij previewde zijn muziek dan ook wel eens in een oude pick-up truck. Tegenwoordig beluisteren mensen muziek meestal met zo'n piepklein oortelefoontje. Hou je daar rekening mee met de afmix? | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 08:45 |
gitaar is dan ook wel gewoon een mono instrument. Weet niet eigenlijk. over het algemeen vind ik gitaristen altijd te hard staan sowieso Of meer nog ik ben over het algemeen (als ik het niet zelf doe) afhankelijk van de geluidsman en monitors. Gitaristen hebben altijd eigen versterking (die ze gerust ook ff harder zetten enzo) Ok geluidsman gaat het compenseren en zo gaat het volume alleen maar harder en harder ook sowieso zet ik het volume al op half met soundcheck zodat ik het daarmee nog wat op kan hogen als ik mezelf niet meer goed kan horen. Maar ok daar zijn geluidsmensen nooit onwijs blij mee want gelijk over PA en monitors dan weer harder. Digitaal en via je ipad of iphone dan je monitormix kunnen bepalen is wel een uitkomst. Maar geeft de geluidsmensen weer minder controle op het zaalgeluid. Het is beetje vertrouwen tussen geluidsman en muzikanten ook wel denk. Maar ok 1 ding staat als een paal boven water en dat is dat ik wel mezelf moet kunnen horen iig. En ok als het onhoorbaar is dan zet ik alsnog mijn eigen volume harder, hoe niet graag geluidsmensen dat willen enzo En het is niet altijd makkelijk communiceren onder een optreden met de geluidsman aan de achterkant van de zaal. Ok extra man voor podium mix kan nog helpen. Maar ook niet altijd aanwezig. [ Bericht 12% gewijzigd door kree op 10-07-2019 08:59:39 ] | |
Bosbeetle | woensdag 10 juli 2019 @ 08:46 |
Er gaat zo'n verhaal dat iemand die in het voorprogramma van Möterhead stond en de geluidsman had het geluid voor möterhead op de mengtafel laten staan, dat een bandje het even geprobeerd had met het geluid van möterhead (en dat klonk nergens naar maar toch leuk om te proberen volgens hen)... Heb jij dat zelf wel eens dat je meekijkt met een geluidsman van een andere band en heb je daar wel eens dingen van overgenomen? | |
Barreltje | woensdag 10 juli 2019 @ 08:56 |
Wat vind jij van de typisch Nederlandse gewoonte om tijdens een concert maar door de muziek heen te blijven praten? | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 10:59 |
Akoestische gitaar of elektrisch? Akoestische gitaar zou je inderdaad stereo kunnen pakken. Ik vind zelf een mid/side opstelling of heel breed stereo (1 microfoon bij de 12e positie, en 1 bij de brug) het mooist. Voor elektrisch zou je inderdaad kunnen experimenteren met twee mics bij je cabinet. Je zou ook kunnen switchen naar een open koptelefoon. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:10 |
Ik vind het als geluidstech/producer belangrijk dat ik de werking van veel instrumenten weet. Dus ik speel heel veel instrumenten een heel klein beetje. Piano (orgel, synth, etc), drums, trompet, flute, etc. Maar ik ben het beste op (bas) gitaar. Ik kan niet echt noten lezen. Gelukkig ook nooit echt nodig voor wat ik doe. Veel interviews lezen, kijken met producers en andere geluidstechs. Youtube staat er vol mee. Meestal weet je dingen al, maar soms leer je net een klein dingetje waar je wat aan hebt. Hier wat leuke video's: (ik heb playlist vol met dit soort filmpjes, love it) Je moet niet alleen muzikaal bij een band passen, maar omdat je vaak hele lange periodes samen werkt moet je ook als persoon bij een band passen. Op een lijn liggen met wat zij willen en doen. En ja, kom vooral langs bij FOH, heel veel geluidstechs vinden het wel leuk even een praatje te maken als ze tijd hebben! | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:12 |
Super kut. Als ze dicht bij mij staan zeg ik er vaak wel wat van. Maar als de halve zaal aan het praten is ga ik soms gewoon over op koptelefoon mixen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:13 |
Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:15 |
Ik heb twee 'crappy' speakers in de studio. Als ik die in mono beluister heb ik een beetje hetzelfde effect als een telefoon. Als je dan alles nog kan horen is je mix meestel wel goed. Wat ik ook altijd even doe is heeel zacht afluisteren. Dat je echt bijna niets meer hoort. Dan kun je goed horen of iets niet te hard staat. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 11:20 |
haha ik speel piano he En dan is het niet de regel om zelf versterking te hebben. Hoe wel heb er de spullen wel voor. 2 EV speakers en mengpaneel. Geeft opzich beter resultaat wel al zeg ik het zelf. En ja geluidsman vragen voor wat je op de monitormix wil kan met soundcheck. Ware het niet dat gitaristen onder het optreden steeds harder gaan. En dan is het al niet zo makkelijk meer om dat naar de geluidsman te communiceren want die hoort sowieso de podiummix weer niet. Of je moet handgebaren afspreken enzo Haha tis altijd wel wat. Maargoed over het algemeen heb ik wel goeie ervaring met geluidsmensen hoor. Tenminste als ze beetje pro zijn. Het is ook nog wel eens voorgekomen dat ik ze dingen moet gaan uitleggen nl | |
klappernootopreis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:25 |
Wat vind je van producers van tegenwoordig die blijkbaar "uit de producerschool" komen? Tot voor enkele jaren geleden hadden producers allemaal hun eigen "smoel" en vonden alles zelf uit. , Martin Hannett, Rupert Hines of Todd Rundgren drukten een duidelijk stempel op de muziek die ze onder handen kregen. Op het moment klinkt het allemaal een beetje koekvorm. Met al die apparatuur ( waar ze enkele generaties geleden een moord voor zouden doen) mag je toch verwachten dat er meer mogelijk is? | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:32 |
leuke vraag, hier heb ik zelf ook last van gehad toen ik nog als kwaliteitscontroleur in een cd-fabriek werkte .. toen hoorde ik wel eens klikjes en piepjes en stond ik al in de blokkeermodus terwijl ik gewoon voor de lol muziek luisterde. daarom had ik in die tijd geen dure muziekinstallatie thuis zodat dergelijke dingen minder goed opvielen. | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:33 |
wat is je favoriete en minst favoriete plek in Nederland om te draaien? en waarom? | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:41 |
Inderdaad goed afspraken maken met de geluidsmensen. In het buitenland zijn er vaak geen aparte monitormensen (Nederlands is best wel uniek dat we dat bij de kleinere zaaltjes ook hebben). Dus ik spreek dan vaak af, na het 2e liedjes even oogcontact voor monitor wensen. Dan is het inderdaad handgebaren voor dingen harder of zachter. | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:44 |
Wat is je grootste blunder in je geluidstechnicus carriëre? | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:45 |
Je ziet heel veel mensen die dezelfde truukjes gebruiken. Er komen elk jaar zo ongelooflijk veel "producers" bij. Denk aan alle conservatoria, kunst academie (HKU, ArtEZ, etc), maar ook MBO scholen. Maar slechts enkelen van hun zullen het fulltime kunnen gaan doen. Dan moet je wel je eigen ding hebben. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 11:45 |
Yup nu zit ik vooral in het amateur gebied hoor, dus het is vaak ook nog een budget probleem om een aparte monitor man naast het podium te hebben. Dat werkt trouwens wel perfect. maar zoals je zegt het is zo ook wel te doen met beetje contact enzo. Daarom ook fan van een vaste geluidsman want dat maakt het iets simpeler als je elkaar beetje kent wel Hoewel ik leg het gewoon stil hoor met de soundcheck als ik niet tevreden ben met de monitor mix. Nog wel eens musical gehad ja lekker dan 15 headsets van al die kinderen op mijn monitor die toen nog in de kleedruimte stonden. Alles eraf gewoon hahahaha Hoor ze toch wel met zingen over de andere monitors. Meer belangrijk om mezelf goed te horen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:48 |
Leukste plek(ken) heb ik al beantwoord. De minst leuke plek is natuurlijk niet zo leuk om te beantwoorden, maar 1 plek bestaat al niet meer dus dan maakt het toch niet uit: Asteriks Leeuwarden. Zat in een oude gevangenis. En de akoestiek in die zaal en podium was echt mega kut. En altijd pratende mensen achterin. | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:50 |
Over blunders gesproken: Een aantal jaar geleden trad coverband Musest op bij Soos Plock in volkel, waar ik bij was. Toen ging bij het soundchecken vlak voor het optreden (de zaal stond al vol) iets gigantisch fout waardoor er een verschrikkelijk harde feedback loop piep was te horen We stonden allemaal ff met tuuterende oren. Toen heb ik de geluidstechnicus wel effe vervloekt | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 11:52 |
haha wel mooi altijd ja dat soort dingen Maar ach gebeurt wel vaker hoor erger nog als je als muzikant in ear monitor hebt en ze daar wat fout mee doen enzo hahahaha Meer geluidsblunders TS | |
bloempjuh | woensdag 10 juli 2019 @ 11:52 |
Spreek je regelmatig Engels op je werk, of zijn er andere voertalen? | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:54 |
2 dingen die mij bijgebleven zijn: 1) Heel lang geleden: Een zaal waarvan 1 van de monitoren soms niet helemaal lekker werkte, de zanger wou hem steeds harder, tot op een moment de monitor ineens wel weer werkte en de mic als een malle ging zingen. Daar kun je alleen maar van leren. Als hij zichzelf echt niet hoort en je het volume zo hard zet dat je denkt "dit kan toch niet goed zijn" even naar hem toelopen en bekabeling even checken. 2) Bij een episch stuk die met hele lange galm moest eindigen en toen over moest gaan in een rustiger stuk een veeel (echt veel) te lange galm opgezet waardoor de galm het hele rustige stuk wegdrukte... Verder natuurlijk de classic foutjes zoals instrumenten (bijvoorbeeld bij een wissel van elektrisch naar akoestische gitaar) van de mute afhalen. Goed opletten bij welk nummer je bent op de setlist. | |
klappernootopreis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:55 |
Zie je nog wel muzikanten die hun eigen "bakjes" hebben gemaakt? Of gebruiken ze allemaal hun eigen platgeslagen Japanners met voorgeprogrammeerde effecten waar ze hun gitaren inpluggen? | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:55 |
Nouja, dit keer leidde het misschien wel tot blijvende gehoorschade bij sommige mensen... of dat had idd gekund! | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:56 |
Soms vraag ik wel eens aan collega's waarom ze een bepaalde keuze maken. En mix kopiëren werkt niet echt, tenzij het dezelfde band is met dezelfde instrumenten en dezelfde microfoons. | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 11:56 |
thx voor je antwoord | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 11:56 |
ja nouja in ear ben je gelijk helemaal fucked natuurlijk maar ok komt opzich niet vaak voor. Zijn dan ook wel muzikanten die een limiter er tussen hebben om dat soort dingen te voorkomen. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 11:58 |
Soms kan de geluidsman er niets aan doen hè. Kan ook een van de bandleden zijn die vergeten was iets in te prikken terwijl de geluidsman het al open had staan. Of apparatuur die het soms begeeft. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 11:59 |
wel mooi ja net als die van mute afhalen heb ik ook wel eens hetzelfde gehad met spelen. Transpose gebruik ik niet zo heel vaak, maar soms met weinig tijd enzo is dat een makkelijke oplossing. Ja moet je hem natuurlijk niet vergeten uit te zetten na dat nummer. Omfg echt compleet piano intro ik niks door totdat daarna de rest van de band inviel in wel de goede toonsoort... Oepssss | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:01 |
In het buitenland is het altijd Engels met de local crew. Zelfs in Frankrijk gaat dat bij Venue's goed. Alleen in Japan heb ik een keer gehad dat een tech echt niet zo goed Engels kon. Gelukkig was de (digitale) mengtafel Engels ingesteld en kon de stagemanager dingen vertalen. Met sommige bandjes ook Engels. Als ze buitenlands zijn of als ze een of meerdere buitenlandse bandleden hebben. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:01 |
Meeste gitaristen waarmee ik werk hebben nog gewoon een pedalboard ja. 1 bandje werkt met DI's en een Kemper. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:03 |
Of de gitarist die zijn kabel er niet goed in heeft zitten en dan mij boos aan kijkt! | |
Maanvis | woensdag 10 juli 2019 @ 12:04 |
in dit geval was er niks kapot, maar ik vond het iig zwaar kut en je verneukt het gehoor van je bezoekers ermee. nooit eerder meegemaakt en daarna ook niet. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 12:06 |
haha allemaal erg herkenbaar wel ja. Daarom hou ik ervan om muzikant te zijn gehehe | |
bloempjuh | woensdag 10 juli 2019 @ 12:09 |
Is Engels dan ook een redelijk onderdeel van de opleiding? En spreek je het inmiddels vloeiend, of alleen technisch niveau? | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:11 |
Ik heb hem heel hard uitgelachen, ja. Dat kan ook als je met een leuk team reist en lol met elkaar hebt. Love my job! ;-) | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:12 |
Ik heb geen opleiding gevolgd, kom uit de ICT oorspronkelijk. Maar Engels kunnen is wel een behoorlijke pre ja. Alle apparatuur is ook in het Engels. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 12:16 |
In Augustus doe ik wat shows met een zuid-Koreaanse band. De manager van de band is over de mail aardig goed met zijn Engels, ben benieuwd hoe dat met de band gaat zijn. | |
kree | woensdag 10 juli 2019 @ 12:18 |
maar engels is over het algemeen toch wel redelijk bekend bij iedereen? Bedoel om nou te zeggen dat ik het helemaal vloeiend spreek dat ook weer niet. Maar kom er aardig mee weg ook voor werk enzo. Ja als je naar een schip wordt gestuurd met alleen russen en alleen kapitein die paar woorden engels kan dan gaat het een ander verhaal worden enzo. Maar alsnog met handgebaren en wijzen kom je dan ook nog wel weer ver. Duits is iets lastiger, maar ken ik nog net genoeg om me er mee te redden. Andere talen euhm zo goed als 0 hahaha | |
DikPropje | woensdag 10 juli 2019 @ 12:34 |
Het gaat hier om een elektrisch gitaar. Inderdaad een belangrijk detail dat ik even vergat te melden. Ik kan het natuurlijk zelf opzoeken maar wat is een open koptelefoon? Moet ik denken aan het verschil tussen bijvoorbeeld een open of gesloten cab en is het verschil dus te vinden in de “schelpen” van de koptelefoon? Als ik 2 mic’s gebruik is er dan nog een trucje om een wat ruimtelijker geluid te krijgen? Misschien een amper hoorbare delay op 1 vd 2 waardoor er een soort van echo effect ontstaat? | |
DikPropje | woensdag 10 juli 2019 @ 12:38 |
De versterker die steeds harder gaat is ook wel een gewoonte van een bepaald soort gitarist/mens. Ik geil niet op mijn eigen geluid maar probeer samen een geheel te vormen. | |
Broccolitaartje | woensdag 10 juli 2019 @ 13:35 |
Leuke VWJW weer! Je ziet gitaristen eigenlijk altijd wel wisselen van gitaren tijdens een optreden, heb jij voor elke gitaar andere standen op je mengpaneel? En kan je dat bijvoorbeeld al van tevoren instellen dat je gewoon aan kan klikken “blauwe gitaar” of “ibanez”, of moet je wel bij elke gitaarswitch weer even aan wat knopjes peuteren? Ik speel zelf basgitaar en heb wel eens de “tip” gekregen om bij de soundcheck je volumeknop niet helemaal voluit te zetten, zodat je hem zelf nog ietsje harder kan zetten bij het optreden. Hou jij rekening met dat soort kapriolen/hou je ons in de gaten? :p | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 13:57 |
De beyerDynamic DT880 is een goede open koptelefoon. Verder niet echt tips voor. Ik doe elektrische gitaar eerder dubben (en dan links rechts pannen) dan met twee mics opnemen. Dat geeft een betere ruimte. https://www.bax-shop.nl/k(...)-880-edition-250-ohm | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 14:01 |
Nee. hier hou ik geen rekening mee. Gitaristen wisselen van gitaar omdat ze een bepaald soort sound willen wat bij het liedje past. Als ik dan mee of tegen ga EQ'en dan heeft het niet zoveel zin. Tenzij het een back-up gitaar is voor als er een snaar breekt en die gitaar heeft wat meer, of minder output. Dan kan ik checken of hij lekker in balans blijft met de rest van de sound. | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 14:03 |
Nee, doe dit dus vooral niet. Hiermee haal je de hele balans weg die wij maken, dit soort kapriolen zorgt dus voor een kut geluid. Nogmaals: Het beste geluid kan ik in de zaal maken als alles op het podium zo fijn mogelijk in balans is, en ook vooral niet te hard. Anders moet ik alles op de speakers compenseren met wat er in de zaal *op het podium gebeurd. Een kut geluid in de zaal ligt heel vaak niet aan de geluidsman, maar meer aan de band. | |
Broccolitaartje | woensdag 10 juli 2019 @ 14:34 |
Hahaha ik wist het :’) Ik heb deze “tip” ook met een korreltje zout genomen, ik vind het zelf namelijk ontzettend irritant als de bas de rest van de muziek overruled. Ik heb een keer bij een concert in de ziggo dome gestaan (ik geloof the war on drugs) en daar was de bas ook zo mega hard dat ik me het hele concert eraan heb staan ergeren Dan nog even eentje, iemand zei ooit tegen me dat je dus juist je volumeknoppen het beste helemaal open kan zetten, omdat de geluidstechnicus dan het “volste” geluid krijgt. Is dit echt een ding of is dat gewoon om ervoor te zorgen dat muzikanten niet de hele tijd met die knoppen gaan lopen klieren | |
VraagWatJeWil | woensdag 10 juli 2019 @ 15:24 |
Wat voor jou het fijnst werkt. Sommige bassisten hebben hem op 9, om in de wat hardere stukken een beetje headroom te hebben en niet hun vingers kapot te spelen. | |
Tai-Mai-Shu | woensdag 10 juli 2019 @ 20:06 |
Waarom zijn direct-outs op mixers standaard pre-fader. Je wilt toch wel wat EQ op bijv drums of vocals voordat dit naar de multi-track gaat. Subfaders zijn altijd zo schaars. Wat zijn de sierlijkste geluidsabsobeerders voor een woonkamer van 9x5 m met open keuken. Heb je suggesties? [ Bericht 0% gewijzigd door Tai-Mai-Shu op 10-07-2019 20:19:21 ] | |
VraagWatJeWil | donderdag 11 juli 2019 @ 00:12 |
Absoluut niet. Je weet nooit wie het gaat mixen. Ik zou niet willen dat wanneer ik een live sessie moet afmixen dat ik al te maken heb met de keuzes van een andere mixer. Bij de meeste digitale tafels kun je het makkelijk post-fader zetten. (bij oude analoge tafels moest je hem open maken en een jumper omzetten) Gewoon zelf wat maken. Ik heb voor thuis zoiets gemaakt, hangt aan mijn plafond: Maar dan met Rockwool er in en stof van de Ikea. Maar vergelijkbaar houten frame. Totale kosten: +/- 20 euro per frame. | |
VraagWatJeWil | donderdag 11 juli 2019 @ 00:14 |
Dit was hem! Thanks voor alle vragen, vond het leuk alles te beantwoorden. Hopelijk begrijpen jullie nu een beetje meer wat een geluidstechnicus doet. En: vergeet niet gehoorbescherming te dragen als het té hard wordt. |