abonnement Unibet Coolblue
pi_187824277
was video link enzo btw. Maar we zaten als band achter de schermen
Do what you love, love what you do!
pi_187824326
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot.


Wat vind jij d'r van?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29:16 #103
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187825411
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins?

Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken.

[ Bericht 9% gewijzigd door klappernootopreis op 09-07-2019 09:36:44 ]
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:53:19 #104
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187825662
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom.

Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee?
Don't let my username fool you...
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:58:44 #105
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187825733
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch?
pi_187828113
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:47:24 #107
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828655
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 06:02 schreef Lyrebird het volgende:
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot.


Wat vind jij d'r van?
Dit specifieke filmpje niet gezien. Maar het risico is met digitaal dat je teveel gebruikt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:51:22 #108
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828698
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:29 schreef klappernootopreis het volgende:
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins?
Ik neem wel eens op in studio's waar ze nog met een oude mengtafel werken. Maar voor mixen werk ik eigenlijk volledig ITB.
quote:
Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken.
Dave Grohl heeft de oude Neve tafel uit de Sound City Studio overgenomen. Legendarische studio waar idd Fleetwood Mac opgenomen heeft. Maar ook Nirvana's Nevermind.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_City_Studios
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:58:52 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828780
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:53 schreef Metalfreak het volgende:
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom.
Dat kan meerdere redenen hebben.
1) Vroeger, toen er nog meer gebruikt werd gemaakt van analoge tafels was het vaak zo van "we hebben nog maar 10 kanalen over, daar moet je het mee doen." Dan moet je drums met minder microfoons, etc. Omdat kanalen delen vervelend is voor de hoofdact, omdat je dan alles terug moet zetten.
Met digitale tafels kun je al je settings met 1 knop weer terughalen, dus zijn dat soort praktijken gelukkig verleden tijd.
2) Er is voor een voorprogramma vaak minder ruimte en tijd. Omdat de backline (instrumenten) van de hoofdact moet blijven staan, moet je met beperkte ruimte doen. En je moet soundchecken wanneer de hoofdact klaar is, soms heb je letterlijk maar een half uur om alles te checken.
3) Het gebeurd idd vaak dat de hoofdact zegt "voorprogramma mag maximaal 100 db(a) ipv 103 db(a). Zodat de hoofdact wat meer impact kan maken.

quote:
Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee?
Vooral metalbands werken vaak met triggers, voor de kick.
Een popband waar ik mee werk heeft triggers op de kick en snare, die wordt door een SPD gevoed als extra laagje bij de kick en de snare. Niet als vervanger, maar echt een extra laagje.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:00:27 #110
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828797
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:58 schreef pokkerdepok het volgende:
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch?
Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:10 #111
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828822
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 13:02 schreef ryxje het volgende:
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest.
In de venue waar ik werk wel eens wat interviews moeten uitversterken. Je werkt wat meer met compressie en EQ, en nooit eigenlijk nooit met galm.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:07:59 #112
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187828882
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer
okee, dat doe je dus niet zelf.

en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix?
pi_187828935
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.?
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:38:53 #114
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187829266
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_187829616
Gehoorbescherming is al een paar keer genoemd.
Staat het volume eigenlijk niet te hoog als medewerkers en bezoekers gehoorbeschermers nodig hebben?

Je schreef dat je rechts een gehoorafwijking hebt.
Is dit iets dat je ook regelmatig meet om vast te stellen wat die afwijking exact is en of deze verandert?
(zoals je een meetinstrument calibreert)

Hoe kijk je naar audiofielen en audiofiele apparatuur?
Hoe maak je onderscheid tussen aparatuur die echt beter is en spul waarvan alleen het verhaaltje en de prijs het verschil maken?

Hoe bepaal je wanneer je als geluidstechnicus puur aan het registreren/doorgeven bent en wanneer je zelf ook deelneemt aan het artistieke proces?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_187829830
Niet echt een succes deze keer :{
  Moderator dinsdag 9 juli 2019 @ 16:54:15 #117
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187831212
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:25 schreef J.Caesar het volgende:
Niet echt een succes deze keer :{
Als dit niet je onderwerp is dan hoef je niet te reageren hè. Ikzelf vind het een prima deeltje en erg goede antwoorden, laten we nu weer gewoon vragen gaan stellen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_187832348
Eens met @Bosbeetle.

Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse.
pi_187832500
Hoe doe je het met mensen die een mic cuppen?
pi_187832577
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 18:13 schreef qajariaq het volgende:
Eens met @:Bosbeetle.

Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse.
Het ging me om de reactiesnelheid ;)

Anyway, have fun all!
  dinsdag 9 juli 2019 @ 19:04:27 #121
164758 IkWeetNiets
I learn it from a book
pi_187833131
Wat voor merk fiets heb je?
Er kan er maar één de domste zijn
pi_187834367
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:25 schreef J.Caesar het volgende:
Niet echt een succes deze keer :{
Een van de weinige keren dat ik het interessant vind anders
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:47:58 #123
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837758
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix?
Soms verrassend goed, als de zaal fijn is en de band in balans speelt. Soms heb je gewoon een zaal met een hele vervelende akoestiek, ook op het podium, dan moet je soms wat drastischere keuzes maken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:48:32 #124
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837767
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:11 schreef CarbonC het volgende:
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.?
Heb ik al beantwoord. Bij Spotify alles op de hoogste settings.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:56:30 #125
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837990
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:38 schreef klappernootopreis het volgende:
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken?
Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt.
Een aantal grote shows (Lowlands, Best Kept Secret) gedaan met een band die met 12 man op het podium stond, incl. 3 blazers en 3 strijkers.
De blazers zijn dan het makkelijkst, die maken genoeg herrie om er 1 mic per instrument voor te zetten.
Strijkers is een ander verhaal, dat gaat soms zo zacht, dat wanneer er een drummer naast speelt dat soms de strijkers overheerst. Die pak ik dan dubbel: piëzo én dpa (microfoon). In de zachte stukken de DPA lekker open. In de harde stukken wat meer piëzo. (en dan lekker veel room reverb op de piëzo om de directheid er wat af halen)

Met opnames moet je gewoon zorgen dat je kan opnemen in een mooie ruimte. Meerdere strijkers bij elkaar kan zo ongelooflijk mooi blenden dat je bijvoorbeeld met een Blumlein microfoon opstelling op een paar meter afstand al bijna de hele sound hebt. Klein beetje direct signaal (close mic) en je bent klaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pair
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 23:04:56 #126
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187838245
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:11 schreef jeroen25 het volgende:
Gehoorbescherming is al een paar keer genoemd.
Staat het volume eigenlijk niet te hoog als medewerkers en bezoekers gehoorbeschermers nodig hebben?
Jup, ik ben van mening dat 103db(a) over 15 minuten ook best wel hard is. Zo hard mix ik mijn bands niet heel vaak.
quote:
Je schreef dat je rechts een gehoorafwijking hebt.
Is dit iets dat je ook regelmatig meet om vast te stellen wat die afwijking exact is en of deze verandert?
(zoals je een meetinstrument calibreert)
Te weinig. Moet ik eigenlijk wel doen. Goede.
quote:
Hoe kijk je naar audiofielen en audiofiele apparatuur?
Hoe maak je onderscheid tussen aparatuur die echt beter is en spul waarvan alleen het verhaaltje en de prijs het verschil maken?
Ja, dat is een stukje ervaring. Ik heb regelmatig dingen gekocht die achteraf in de praktijk toch niet helemaal lekker werkte, die verkoop ik dan meestal ook weer. Op dit moment in mijn rack ook alleen maar dingen waarvan ik van mening ben dat ze het geluid echt beter maken.
quote:
Hoe bepaal je wanneer je als geluidstechnicus puur aan het registreren/doorgeven bent en wanneer je zelf ook deelneemt aan het artistieke proces?
Ja, dat is het mooie van op pad zijn met vaste bands. Je wordt een onderdeel van de band. Je weet wanneer een reverb harder moet, je weet wanneer je een delay moet tappen op triolen of 8'en. Wanneer de gitaar even gek van links naar rechts gepanned moet worden.
Ik zie een mengtafel ook echt als een muziek instrument, niet als een technische tool.

In de studio idem, je maakt samen met de band een mooi eindproduct. Dus een goede sfeer is altijd belangrijk, is het een intiem liedje, maak je een intieme sfeer, wat lampen gedimmed, of desnoods alleen een kaars aan. Is het een heel druk gek vrolijk nummer ga ik soms mee springen ophypen in de live room. Alles om het juiste gevoel op plaat te krijgen. Dit wordt erg onderschat door producers. Die luisteren alleen hoe iets klinkt, niet hoe iets voelt.

Hetzelfde met clicktrack. Sommige bands spelen in de studio gewoon beter zonder clicktrack (metronoom), meer op elkaar. Dan moet je de keuze maken: ga ik het super strak opnemen. Of wil ik de band lekker samen horen spelen. (volgens mij wijk ik een beetje af van de vraag)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 23:07:00 #127
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187838286
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:25 schreef J.Caesar het volgende:
Niet echt een succes deze keer :{
Niet iedereen vind mijn beroep interessant inderdaad. Dit is dan ook voor de mensen die dat wel vinden (er staan altijd wel wat mensen bij FOH aandachtig te kijken waar ik nou allemaal aan het draaien ben) .

Als je van mening bent dat jij wel wat interessants te delen hebt kun je je trouwens gewoon aanmelden bij Bosbeetle. ;-)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 23:09:02 #128
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187838340
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 18:23 schreef Tailless het volgende:
Hoe doe je het met mensen die een mic cuppen?
Altijd even zeggen bij soundcheck, wat extra EQ'en. Voor de rest kan ik niet zoveel doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 23:11:46 #129
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187838416
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 19:04 schreef IkWeetNiets het volgende:
Wat voor merk fiets heb je?
Geen idee. Een goedkoop merk. Wel met een Brooks zadel, want zitcomfort is belangrijk. En een rekje voorop, waar mijn Peli case in past. Voor als ik op de fiets naar het werk kan.

De 17e weer een show in mijn hometown, met een zangeres waarbij ik lekker op de fiets kan!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 00:20:59 #130
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_187839876
Welk instrument(en) bespeel(de) je zelf ?
Kan (of moet) je noten en/of arrangementen (af)lezen ?
Wat heb of doe je om wat van theorie bij te houden ?
NB: de mate van en noodzaak is natuurlijk erg afhankelijk van muziekstijl en (werk)omgeving en locatie.
//--//
Als ooit (amuzikale) wannabe sound-engineer nu op zolder weggestopt, erg leuk topic en goede praktijk/antwoorden om veel van op te steken. Ik ben ook zo'n persoon die de "regelkamer" opzoekt, niet zozeer voor het geluid als wel om & voor de bijkomende techniek.

Als (band/foh) engineer moet je denk ik muzikaal passen in het totaalplaatje wat betekent voldoende meedoen met de sfeer en vooral zachtjes minder-is-meer toepassen. Dat een bepaalde galm, spatializer, panning of splitfiltering zo gaaf is om te gebruiken wil dan niet zeggen dat het "goed" klinkt. Ook een te druk kijk-mij-eens-die knopjes gebruiken, laat staan ongepland (omdat het kan) geluidsbeelden (om)wisselen, blijkt voor veel toehoorders simpelweg vervelend.

Veel succes, met het letten op jouw en ons gehoor.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_187840526
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 23:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jup, ik ben van mening dat 103db(a) over 15 minuten ook best wel hard is. Zo hard mix ik mijn bands niet heel vaak.
[..]

Te weinig. Moet ik eigenlijk wel doen. Goede.
[..]

Ja, dat is een stukje ervaring. Ik heb regelmatig dingen gekocht die achteraf in de praktijk toch niet helemaal lekker werkte, die verkoop ik dan meestal ook weer. Op dit moment in mijn rack ook alleen maar dingen waarvan ik van mening ben dat ze het geluid echt beter maken.
[..]

Ja, dat is het mooie van op pad zijn met vaste bands. Je wordt een onderdeel van de band. Je weet wanneer een reverb harder moet, je weet wanneer je een delay moet tappen op triolen of 8'en. Wanneer de gitaar even gek van links naar rechts gepanned moet worden.
Ik zie een mengtafel ook echt als een muziek instrument, niet als een technische tool.

In de studio idem, je maakt samen met de band een mooi eindproduct. Dus een goede sfeer is altijd belangrijk, is het een intiem liedje, maak je een intieme sfeer, wat lampen gedimmed, of desnoods alleen een kaars aan. Is het een heel druk gek vrolijk nummer ga ik soms mee springen ophypen in de live room. Alles om het juiste gevoel op plaat te krijgen. Dit wordt erg onderschat door producers. Die luisteren alleen hoe iets klinkt, niet hoe iets voelt.

Hetzelfde met clicktrack. Sommige bands spelen in de studio gewoon beter zonder clicktrack (metronoom), meer op elkaar. Dan moet je de keuze maken: ga ik het super strak opnemen. Of wil ik de band lekker samen horen spelen. (volgens mij wijk ik een beetje af van de vraag)
Clicktrack is ook nog wel een apart verhaal.
En ik noem het dan dus even als bandlid.

Nooit echt fan van geweest. Vindt t ook beetje meer de taak van de drummer eigenlijk.
Ben het met je eens hoor. Het haalt juist ook een beetje het live idee eruit denk. Want is wel heel automatisch.

Voor oefenen zelf gebruik ik trouwens nog wel eens een metronoom. Hoewel als ik een tempo zie staan op bladmuziek dan kom ik meestal aardig in de buurt zonder een metronoom te gebruiken.
Maar af en toe is het wel eens handig
Do what you love, love what you do!
pi_187841137
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel.

2 mics en spelen met de pan?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_187841332
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 23:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Niet iedereen vind mijn beroep interessant inderdaad. Dit is dan ook voor de mensen die dat wel vinden (er staan altijd wel wat mensen bij FOH aandachtig te kijken waar ik nou allemaal aan het draaien ben) .

Als je van mening bent dat jij wel wat interessants te delen hebt kun je je trouwens gewoon aanmelden bij Bosbeetle. ;-)
Mijn beroep is net geweest. Traumachirurg.
  woensdag 10 juli 2019 @ 08:43:08 #134
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187841637
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 22:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt.
Een aantal grote shows (Lowlands, Best Kept Secret) gedaan met een band die met 12 man op het podium stond, incl. 3 blazers en 3 strijkers.
De blazers zijn dan het makkelijkst, die maken genoeg herrie om er 1 mic per instrument voor te zetten.
Strijkers is een ander verhaal, dat gaat soms zo zacht, dat wanneer er een drummer naast speelt dat soms de strijkers overheerst. Die pak ik dan dubbel: piëzo én dpa (microfoon). In de zachte stukken de DPA lekker open. In de harde stukken wat meer piëzo. (en dan lekker veel room reverb op de piëzo om de directheid er wat af halen)

Met opnames moet je gewoon zorgen dat je kan opnemen in een mooie ruimte. Meerdere strijkers bij elkaar kan zo ongelooflijk mooi blenden dat je bijvoorbeeld met een Blumlein microfoon opstelling op een paar meter afstand al bijna de hele sound hebt. Klein beetje direct signaal (close mic) en je bent klaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pair
John Fogerty van CCR stond er indertijd op dat een opname nét zo goed moest klinken op een dure stereo als in een auto . Hij previewde zijn muziek dan ook wel eens in een oude pick-up truck. Tegenwoordig beluisteren mensen muziek meestal met zo'n piepklein oortelefoontje. Hou je daar rekening mee met de afmix?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_187841654
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 06:35 schreef DikPropje het volgende:
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel.

2 mics en spelen met de pan?
gitaar is dan ook wel gewoon een mono instrument.

Weet niet eigenlijk. over het algemeen vind ik gitaristen altijd te hard staan sowieso :)
Of meer nog ik ben over het algemeen (als ik het niet zelf doe) afhankelijk van de geluidsman en monitors. Gitaristen hebben altijd eigen versterking (die ze gerust ook ff harder zetten enzo) Ok geluidsman gaat het compenseren en zo gaat het volume alleen maar harder en harder ook

sowieso zet ik het volume al op half met soundcheck zodat ik het daarmee nog wat op kan hogen als ik mezelf niet meer goed kan horen. Maar ok daar zijn geluidsmensen nooit onwijs blij mee want gelijk over PA en monitors dan weer harder. :P

Digitaal en via je ipad of iphone dan je monitormix kunnen bepalen is wel een uitkomst.
Maar geeft de geluidsmensen weer minder controle op het zaalgeluid.

Het is beetje vertrouwen tussen geluidsman en muzikanten ook wel denk.
Maar ok 1 ding staat als een paal boven water en dat is dat ik wel mezelf moet kunnen horen iig.
En ok als het onhoorbaar is dan zet ik alsnog mijn eigen volume harder, hoe niet graag geluidsmensen dat willen enzo :D

En het is niet altijd makkelijk communiceren onder een optreden met de geluidsman aan de achterkant van de zaal. Ok extra man voor podium mix kan nog helpen. Maar ook niet altijd aanwezig.

[ Bericht 12% gewijzigd door kree op 10-07-2019 08:59:39 ]
Do what you love, love what you do!
  Moderator woensdag 10 juli 2019 @ 08:46:49 #136
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187841665
Er gaat zo'n verhaal dat iemand die in het voorprogramma van Möterhead stond en de geluidsman had het geluid voor möterhead op de mengtafel laten staan, dat een bandje het even geprobeerd had met het geluid van möterhead (en dat klonk nergens naar maar toch leuk om te proberen volgens hen)... Heb jij dat zelf wel eens dat je meekijkt met een geluidsman van een andere band en heb je daar wel eens dingen van overgenomen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 10 juli 2019 @ 08:56:48 #137
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_187841733
Wat vind jij van de typisch Nederlandse gewoonte om tijdens een concert maar door de muziek heen te blijven praten?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 10 juli 2019 @ 10:59:23 #138
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843355
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 06:35 schreef DikPropje het volgende:
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel.

2 mics en spelen met de pan?
Akoestische gitaar of elektrisch? Akoestische gitaar zou je inderdaad stereo kunnen pakken. Ik vind zelf een mid/side opstelling of heel breed stereo (1 microfoon bij de 12e positie, en 1 bij de brug) het mooist.
Voor elektrisch zou je inderdaad kunnen experimenteren met twee mics bij je cabinet. Je zou ook kunnen switchen naar een open koptelefoon.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:10:02 #139
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843489
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2019 00:20 schreef Vallon het volgende:
Welk instrument(en) bespeel(de) je zelf ?
Ik vind het als geluidstech/producer belangrijk dat ik de werking van veel instrumenten weet. Dus ik speel heel veel instrumenten een heel klein beetje. Piano (orgel, synth, etc), drums, trompet, flute, etc.
Maar ik ben het beste op (bas) gitaar.
quote:
Kan (of moet) je noten en/of arrangementen (af)lezen ?
Ik kan niet echt noten lezen. Gelukkig ook nooit echt nodig voor wat ik doe.
quote:
Wat heb of doe je om wat van theorie bij te houden ?
Veel interviews lezen, kijken met producers en andere geluidstechs. Youtube staat er vol mee. Meestal weet je dingen al, maar soms leer je net een klein dingetje waar je wat aan hebt. Hier wat leuke video's:

(ik heb playlist vol met dit soort filmpjes, love it)
quote:
NB: de mate van en noodzaak is natuurlijk erg afhankelijk van muziekstijl en (werk)omgeving en locatie.
//--//
Als ooit (amuzikale) wannabe sound-engineer nu op zolder weggestopt, erg leuk topic en goede praktijk/antwoorden om veel van op te steken. Ik ben ook zo'n persoon die de "regelkamer" opzoekt, niet zozeer voor het geluid als wel om & voor de bijkomende techniek.

Als (band/foh) engineer moet je denk ik muzikaal passen in het totaalplaatje wat betekent voldoende meedoen met de sfeer en vooral zachtjes minder-is-meer toepassen. Dat een bepaalde galm, spatializer, panning of splitfiltering zo gaaf is om te gebruiken wil dan niet zeggen dat het "goed" klinkt. Ook een te druk kijk-mij-eens-die knopjes gebruiken, laat staan ongepland (omdat het kan) geluidsbeelden (om)wisselen, blijkt voor veel toehoorders simpelweg vervelend.

Veel succes, met het letten op jouw en ons gehoor.
Je moet niet alleen muzikaal bij een band passen, maar omdat je vaak hele lange periodes samen werkt moet je ook als persoon bij een band passen. Op een lijn liggen met wat zij willen en doen.

En ja, kom vooral langs bij FOH, heel veel geluidstechs vinden het wel leuk even een praatje te maken als ze tijd hebben!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:12:24 #140
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843524
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 08:56 schreef Barreltje het volgende:
Wat vind jij van de typisch Nederlandse gewoonte om tijdens een concert maar door de muziek heen te blijven praten?
Super kut. Als ze dicht bij mij staan zeg ik er vaak wel wat van. Maar als de halve zaal aan het praten is ga ik soms gewoon over op koptelefoon mixen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:13:53 #141
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843556
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 08:45 schreef kree het volgende:

[..]

gitaar is dan ook wel gewoon een mono instrument.

Weet niet eigenlijk. over het algemeen vind ik gitaristen altijd te hard staan sowieso :)
Of meer nog ik ben over het algemeen (als ik het niet zelf doe) afhankelijk van de geluidsman en monitors. Gitaristen hebben altijd eigen versterking (die ze gerust ook ff harder zetten enzo) Ok geluidsman gaat het compenseren en zo gaat het volume alleen maar harder en harder ook

sowieso zet ik het volume al op half met soundcheck zodat ik het daarmee nog wat op kan hogen als ik mezelf niet meer goed kan horen. Maar ok daar zijn geluidsmensen nooit onwijs blij mee want gelijk over PA en monitors dan weer harder. :P

Digitaal en via je ipad of iphone dan je monitormix kunnen bepalen is wel een uitkomst.
Maar geeft de geluidsmensen weer minder controle op het zaalgeluid.

Het is beetje vertrouwen tussen geluidsman en muzikanten ook wel denk.
Maar ok 1 ding staat als een paal boven water en dat is dat ik wel mezelf moet kunnen horen iig.
En ok als het onhoorbaar is dan zet ik alsnog mijn eigen volume harder, hoe niet graag geluidsmensen dat willen enzo :D

En het is niet altijd makkelijk communiceren onder een optreden met de geluidsman aan de achterkant van de zaal. Ok extra man voor podium mix kan nog helpen. Maar ook niet altijd aanwezig.
Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:15:56 #142
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843587
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 08:43 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

John Fogerty van CCR stond er indertijd op dat een opname nét zo goed moest klinken op een dure stereo als in een auto . Hij previewde zijn muziek dan ook wel eens in een oude pick-up truck. Tegenwoordig beluisteren mensen muziek meestal met zo'n piepklein oortelefoontje. Hou je daar rekening mee met de afmix?
Ik heb twee 'crappy' speakers in de studio. Als ik die in mono beluister heb ik een beetje hetzelfde effect als een telefoon. Als je dan alles nog kan horen is je mix meestel wel goed.
Wat ik ook altijd even doe is heeel zacht afluisteren. Dat je echt bijna niets meer hoort. Dan kun je goed horen of iets niet te hard staat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187843643
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe.
haha ik speel piano he :P

En dan is het niet de regel om zelf versterking te hebben. Hoe wel heb er de spullen wel voor. 2 EV speakers en mengpaneel.

Geeft opzich beter resultaat wel al zeg ik het zelf.
En ja geluidsman vragen voor wat je op de monitormix wil kan met soundcheck. Ware het niet dat gitaristen onder het optreden steeds harder gaan.
En dan is het al niet zo makkelijk meer om dat naar de geluidsman te communiceren want die hoort sowieso de podiummix weer niet.
Of je moet handgebaren afspreken enzo :)

Haha tis altijd wel wat. Maargoed over het algemeen heb ik wel goeie ervaring met geluidsmensen hoor. Tenminste als ze beetje pro zijn. Het is ook nog wel eens voorgekomen dat ik ze dingen moet gaan uitleggen nl :)
Do what you love, love what you do!
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:25:52 #144
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187843700
Wat vind je van producers van tegenwoordig die blijkbaar "uit de producerschool" komen?

Tot voor enkele jaren geleden hadden producers allemaal hun eigen "smoel" en vonden alles zelf uit. , Martin Hannett, Rupert Hines of Todd Rundgren drukten een duidelijk stempel op de muziek die ze onder handen kregen. Op het moment klinkt het allemaal een beetje koekvorm. Met al die apparatuur ( waar ze enkele generaties geleden een moord voor zouden doen) mag je toch verwachten dat er meer mogelijk is?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:32:12 #145
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_187843751
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:22 schreef Szura het volgende:
Heb je tijdens een concert dat je zelf bezoekt geen last van beroepsdeformatie? Dat je je teveel focust op de kwaliteit van het geluid ipv te genieten van de band.
leuke vraag, hier heb ik zelf ook last van gehad toen ik nog als kwaliteitscontroleur in een cd-fabriek werkte .. toen hoorde ik wel eens klikjes en piepjes en stond ik al in de blokkeermodus terwijl ik gewoon voor de lol muziek luisterde. daarom had ik in die tijd geen dure muziekinstallatie thuis zodat dergelijke dingen minder goed opvielen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:33:17 #146
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_187843762
wat is je favoriete en minst favoriete plek in Nederland om te draaien? en waarom?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:41:01 #147
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843852
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:20 schreef kree het volgende:

[..]

haha ik speel piano he :P

En dan is het niet de regel om zelf versterking te hebben. Hoe wel heb er de spullen wel voor. 2 EV speakers en mengpaneel.

Geeft opzich beter resultaat wel al zeg ik het zelf.
En ja geluidsman vragen voor wat je op de monitormix wil kan met soundcheck. Ware het niet dat gitaristen onder het optreden steeds harder gaan.
En dan is het al niet zo makkelijk meer om dat naar de geluidsman te communiceren want die hoort sowieso de podiummix weer niet.
Of je moet handgebaren afspreken enzo :)

Haha tis altijd wel wat. Maargoed over het algemeen heb ik wel goeie ervaring met geluidsmensen hoor. Tenminste als ze beetje pro zijn. Het is ook nog wel eens voorgekomen dat ik ze dingen moet gaan uitleggen nl :)
Inderdaad goed afspraken maken met de geluidsmensen. In het buitenland zijn er vaak geen aparte monitormensen (Nederlands is best wel uniek dat we dat bij de kleinere zaaltjes ook hebben). Dus ik spreek dan vaak af, na het 2e liedjes even oogcontact voor monitor wensen. Dan is het inderdaad handgebaren voor dingen harder of zachter.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:44:53 #148
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_187843906
Wat is je grootste blunder in je geluidstechnicus carriëre?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:45:04 #149
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187843910
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:25 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat vind je van producers van tegenwoordig die blijkbaar "uit de producerschool" komen?

Tot voor enkele jaren geleden hadden producers allemaal hun eigen "smoel" en vonden alles zelf uit. , Martin Hannett, Rupert Hines of Todd Rundgren drukten een duidelijk stempel op de muziek die ze onder handen kregen. Op het moment klinkt het allemaal een beetje koekvorm. Met al die apparatuur ( waar ze enkele generaties geleden een moord voor zouden doen) mag je toch verwachten dat er meer mogelijk is?
Je ziet heel veel mensen die dezelfde truukjes gebruiken. Er komen elk jaar zo ongelooflijk veel "producers" bij. Denk aan alle conservatoria, kunst academie (HKU, ArtEZ, etc), maar ook MBO scholen. Maar slechts enkelen van hun zullen het fulltime kunnen gaan doen. Dan moet je wel je eigen ding hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187843916
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Inderdaad goed afspraken maken met de geluidsmensen. In het buitenland zijn er vaak geen aparte monitormensen (Nederlands is best wel uniek dat we dat bij de kleinere zaaltjes ook hebben). Dus ik spreek dan vaak af, na het 2e liedjes even oogcontact voor monitor wensen. Dan is het inderdaad handgebaren voor dingen harder of zachter.
Yup nu zit ik vooral in het amateur gebied hoor, dus het is vaak ook nog een budget probleem om een aparte monitor man naast het podium te hebben.
Dat werkt trouwens wel perfect. maar zoals je zegt het is zo ook wel te doen met beetje contact enzo.

Daarom ook fan van een vaste geluidsman want dat maakt het iets simpeler als je elkaar beetje kent wel

Hoewel ik leg het gewoon stil hoor met de soundcheck als ik niet tevreden ben met de monitor mix.

Nog wel eens musical gehad ja lekker dan 15 headsets van al die kinderen op mijn monitor die toen nog in de kleedruimte stonden. Alles eraf gewoon hahahaha
Hoor ze toch wel met zingen over de andere monitors. Meer belangrijk om mezelf goed te horen.
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')