Dit specifieke filmpje niet gezien. Maar het risico is met digitaal dat je teveel gebruikt.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 06:02 schreef Lyrebird het volgende:
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot.
Wat vind jij d'r van?
Ik neem wel eens op in studio's waar ze nog met een oude mengtafel werken. Maar voor mixen werk ik eigenlijk volledig ITB.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 09:29 schreef klappernootopreis het volgende:
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins?
Dave Grohl heeft de oude Neve tafel uit de Sound City Studio overgenomen. Legendarische studio waar idd Fleetwood Mac opgenomen heeft. Maar ook Nirvana's Nevermind.quote:Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken.
Dat kan meerdere redenen hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 09:53 schreef Metalfreak het volgende:
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom.
Vooral metalbands werken vaak met triggers, voor de kick.quote:Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee?
Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 09:58 schreef pokkerdepok het volgende:
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch?
In de venue waar ik werk wel eens wat interviews moeten uitversterken. Je werkt wat meer met compressie en EQ, en nooit eigenlijk nooit met galm.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 13:02 schreef ryxje het volgende:
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest.
okee, dat doe je dus niet zelf.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 14:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer
Als dit niet je onderwerp is dan hoef je niet te reageren hè. Ikzelf vind het een prima deeltje en erg goede antwoorden, laten we nu weer gewoon vragen gaan stellen.quote:
Het ging me om de reactiesnelheidquote:Op dinsdag 9 juli 2019 18:13 schreef qajariaq het volgende:
Eens met @:Bosbeetle.
Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse.
Een van de weinige keren dat ik het interessant vind andersquote:
Soms verrassend goed, als de zaal fijn is en de band in balans speelt. Soms heb je gewoon een zaal met een hele vervelende akoestiek, ook op het podium, dan moet je soms wat drastischere keuzes maken.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix?
Heb ik al beantwoord. Bij Spotify alles op de hoogste settings.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 14:11 schreef CarbonC het volgende:
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.?
Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 14:38 schreef klappernootopreis het volgende:
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken?
Jup, ik ben van mening dat 103db(a) over 15 minuten ook best wel hard is. Zo hard mix ik mijn bands niet heel vaak.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 15:11 schreef jeroen25 het volgende:
Gehoorbescherming is al een paar keer genoemd.
Staat het volume eigenlijk niet te hoog als medewerkers en bezoekers gehoorbeschermers nodig hebben?
Te weinig. Moet ik eigenlijk wel doen. Goede.quote:Je schreef dat je rechts een gehoorafwijking hebt.
Is dit iets dat je ook regelmatig meet om vast te stellen wat die afwijking exact is en of deze verandert?
(zoals je een meetinstrument calibreert)
Ja, dat is een stukje ervaring. Ik heb regelmatig dingen gekocht die achteraf in de praktijk toch niet helemaal lekker werkte, die verkoop ik dan meestal ook weer. Op dit moment in mijn rack ook alleen maar dingen waarvan ik van mening ben dat ze het geluid echt beter maken.quote:Hoe kijk je naar audiofielen en audiofiele apparatuur?
Hoe maak je onderscheid tussen aparatuur die echt beter is en spul waarvan alleen het verhaaltje en de prijs het verschil maken?
Ja, dat is het mooie van op pad zijn met vaste bands. Je wordt een onderdeel van de band. Je weet wanneer een reverb harder moet, je weet wanneer je een delay moet tappen op triolen of 8'en. Wanneer de gitaar even gek van links naar rechts gepanned moet worden.quote:Hoe bepaal je wanneer je als geluidstechnicus puur aan het registreren/doorgeven bent en wanneer je zelf ook deelneemt aan het artistieke proces?
Niet iedereen vind mijn beroep interessant inderdaad. Dit is dan ook voor de mensen die dat wel vinden (er staan altijd wel wat mensen bij FOH aandachtig te kijken waar ik nou allemaal aan het draaien ben) .quote:
Altijd even zeggen bij soundcheck, wat extra EQ'en. Voor de rest kan ik niet zoveel doen.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 18:23 schreef Tailless het volgende:
Hoe doe je het met mensen die een mic cuppen?
Geen idee. Een goedkoop merk. Wel met een Brooks zadel, want zitcomfort is belangrijk. En een rekje voorop, waar mijn Peli case in past. Voor als ik op de fiets naar het werk kan.quote:
Clicktrack is ook nog wel een apart verhaal.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 23:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jup, ik ben van mening dat 103db(a) over 15 minuten ook best wel hard is. Zo hard mix ik mijn bands niet heel vaak.
[..]
Te weinig. Moet ik eigenlijk wel doen. Goede.
[..]
Ja, dat is een stukje ervaring. Ik heb regelmatig dingen gekocht die achteraf in de praktijk toch niet helemaal lekker werkte, die verkoop ik dan meestal ook weer. Op dit moment in mijn rack ook alleen maar dingen waarvan ik van mening ben dat ze het geluid echt beter maken.
[..]
Ja, dat is het mooie van op pad zijn met vaste bands. Je wordt een onderdeel van de band. Je weet wanneer een reverb harder moet, je weet wanneer je een delay moet tappen op triolen of 8'en. Wanneer de gitaar even gek van links naar rechts gepanned moet worden.
Ik zie een mengtafel ook echt als een muziek instrument, niet als een technische tool.
In de studio idem, je maakt samen met de band een mooi eindproduct. Dus een goede sfeer is altijd belangrijk, is het een intiem liedje, maak je een intieme sfeer, wat lampen gedimmed, of desnoods alleen een kaars aan. Is het een heel druk gek vrolijk nummer ga ik soms mee springen ophypen in de live room. Alles om het juiste gevoel op plaat te krijgen. Dit wordt erg onderschat door producers. Die luisteren alleen hoe iets klinkt, niet hoe iets voelt.
Hetzelfde met clicktrack. Sommige bands spelen in de studio gewoon beter zonder clicktrack (metronoom), meer op elkaar. Dan moet je de keuze maken: ga ik het super strak opnemen. Of wil ik de band lekker samen horen spelen. (volgens mij wijk ik een beetje af van de vraag)
Mijn beroep is net geweest. Traumachirurg.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 23:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Niet iedereen vind mijn beroep interessant inderdaad. Dit is dan ook voor de mensen die dat wel vinden (er staan altijd wel wat mensen bij FOH aandachtig te kijken waar ik nou allemaal aan het draaien ben) .
Als je van mening bent dat jij wel wat interessants te delen hebt kun je je trouwens gewoon aanmelden bij Bosbeetle. ;-)
John Fogerty van CCR stond er indertijd op dat een opname nét zo goed moest klinken op een dure stereo als in een auto . Hij previewde zijn muziek dan ook wel eens in een oude pick-up truck. Tegenwoordig beluisteren mensen muziek meestal met zo'n piepklein oortelefoontje. Hou je daar rekening mee met de afmix?quote:Op dinsdag 9 juli 2019 22:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt.
Een aantal grote shows (Lowlands, Best Kept Secret) gedaan met een band die met 12 man op het podium stond, incl. 3 blazers en 3 strijkers.
De blazers zijn dan het makkelijkst, die maken genoeg herrie om er 1 mic per instrument voor te zetten.
Strijkers is een ander verhaal, dat gaat soms zo zacht, dat wanneer er een drummer naast speelt dat soms de strijkers overheerst. Die pak ik dan dubbel: piëzo én dpa (microfoon). In de zachte stukken de DPA lekker open. In de harde stukken wat meer piëzo. (en dan lekker veel room reverb op de piëzo om de directheid er wat af halen)
Met opnames moet je gewoon zorgen dat je kan opnemen in een mooie ruimte. Meerdere strijkers bij elkaar kan zo ongelooflijk mooi blenden dat je bijvoorbeeld met een Blumlein microfoon opstelling op een paar meter afstand al bijna de hele sound hebt. Klein beetje direct signaal (close mic) en je bent klaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pair
gitaar is dan ook wel gewoon een mono instrument.quote:Op woensdag 10 juli 2019 06:35 schreef DikPropje het volgende:
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel.
2 mics en spelen met de pan?
Akoestische gitaar of elektrisch? Akoestische gitaar zou je inderdaad stereo kunnen pakken. Ik vind zelf een mid/side opstelling of heel breed stereo (1 microfoon bij de 12e positie, en 1 bij de brug) het mooist.quote:Op woensdag 10 juli 2019 06:35 schreef DikPropje het volgende:
Hoe kan ik er voor zorgen bij gebruik van een koptelefoon tijdens het gitaar spelen een wat ‘ruimtelijker’ effect te krijgen? Gedoe met Reverb pedalen is niet wat jk bedoel.
2 mics en spelen met de pan?
Ik vind het als geluidstech/producer belangrijk dat ik de werking van veel instrumenten weet. Dus ik speel heel veel instrumenten een heel klein beetje. Piano (orgel, synth, etc), drums, trompet, flute, etc.quote:Op woensdag 10 juli 2019 00:20 schreef Vallon het volgende:
Welk instrument(en) bespeel(de) je zelf ?
Ik kan niet echt noten lezen. Gelukkig ook nooit echt nodig voor wat ik doe.quote:Kan (of moet) je noten en/of arrangementen (af)lezen ?
Veel interviews lezen, kijken met producers en andere geluidstechs. Youtube staat er vol mee. Meestal weet je dingen al, maar soms leer je net een klein dingetje waar je wat aan hebt. Hier wat leuke video's:quote:Wat heb of doe je om wat van theorie bij te houden ?
Je moet niet alleen muzikaal bij een band passen, maar omdat je vaak hele lange periodes samen werkt moet je ook als persoon bij een band passen. Op een lijn liggen met wat zij willen en doen.quote:NB: de mate van en noodzaak is natuurlijk erg afhankelijk van muziekstijl en (werk)omgeving en locatie.
//--//
Als ooit (amuzikale) wannabe sound-engineer nu op zolder weggestopt, erg leuk topic en goede praktijk/antwoorden om veel van op te steken. Ik ben ook zo'n persoon die de "regelkamer" opzoekt, niet zozeer voor het geluid als wel om & voor de bijkomende techniek.
Als (band/foh) engineer moet je denk ik muzikaal passen in het totaalplaatje wat betekent voldoende meedoen met de sfeer en vooral zachtjes minder-is-meer toepassen. Dat een bepaalde galm, spatializer, panning of splitfiltering zo gaaf is om te gebruiken wil dan niet zeggen dat het "goed" klinkt. Ook een te druk kijk-mij-eens-die knopjes gebruiken, laat staan ongepland (omdat het kan) geluidsbeelden (om)wisselen, blijkt voor veel toehoorders simpelweg vervelend.
Veel succes, met het letten op jouw en ons gehoor.
Super kut. Als ze dicht bij mij staan zeg ik er vaak wel wat van. Maar als de halve zaal aan het praten is ga ik soms gewoon over op koptelefoon mixen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 08:56 schreef Barreltje het volgende:
Wat vind jij van de typisch Nederlandse gewoonte om tijdens een concert maar door de muziek heen te blijven praten?
Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe.quote:Op woensdag 10 juli 2019 08:45 schreef kree het volgende:
[..]
gitaar is dan ook wel gewoon een mono instrument.
Weet niet eigenlijk. over het algemeen vind ik gitaristen altijd te hard staan sowieso
Of meer nog ik ben over het algemeen (als ik het niet zelf doe) afhankelijk van de geluidsman en monitors. Gitaristen hebben altijd eigen versterking (die ze gerust ook ff harder zetten enzo) Ok geluidsman gaat het compenseren en zo gaat het volume alleen maar harder en harder ook
sowieso zet ik het volume al op half met soundcheck zodat ik het daarmee nog wat op kan hogen als ik mezelf niet meer goed kan horen. Maar ok daar zijn geluidsmensen nooit onwijs blij mee want gelijk over PA en monitors dan weer harder.
Digitaal en via je ipad of iphone dan je monitormix kunnen bepalen is wel een uitkomst.
Maar geeft de geluidsmensen weer minder controle op het zaalgeluid.
Het is beetje vertrouwen tussen geluidsman en muzikanten ook wel denk.
Maar ok 1 ding staat als een paal boven water en dat is dat ik wel mezelf moet kunnen horen iig.
En ok als het onhoorbaar is dan zet ik alsnog mijn eigen volume harder, hoe niet graag geluidsmensen dat willen enzo
En het is niet altijd makkelijk communiceren onder een optreden met de geluidsman aan de achterkant van de zaal. Ok extra man voor podium mix kan nog helpen. Maar ook niet altijd aanwezig.
Ik heb twee 'crappy' speakers in de studio. Als ik die in mono beluister heb ik een beetje hetzelfde effect als een telefoon. Als je dan alles nog kan horen is je mix meestel wel goed.quote:Op woensdag 10 juli 2019 08:43 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
John Fogerty van CCR stond er indertijd op dat een opname nét zo goed moest klinken op een dure stereo als in een auto . Hij previewde zijn muziek dan ook wel eens in een oude pick-up truck. Tegenwoordig beluisteren mensen muziek meestal met zo'n piepklein oortelefoontje. Hou je daar rekening mee met de afmix?
haha ik speel piano hequote:Op woensdag 10 juli 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe.
leuke vraag, hier heb ik zelf ook last van gehad toen ik nog als kwaliteitscontroleur in een cd-fabriek werkte .. toen hoorde ik wel eens klikjes en piepjes en stond ik al in de blokkeermodus terwijl ik gewoon voor de lol muziek luisterde. daarom had ik in die tijd geen dure muziekinstallatie thuis zodat dergelijke dingen minder goed opvielen.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:22 schreef Szura het volgende:
Heb je tijdens een concert dat je zelf bezoekt geen last van beroepsdeformatie? Dat je je teveel focust op de kwaliteit van het geluid ipv te genieten van de band.
Inderdaad goed afspraken maken met de geluidsmensen. In het buitenland zijn er vaak geen aparte monitormensen (Nederlands is best wel uniek dat we dat bij de kleinere zaaltjes ook hebben). Dus ik spreek dan vaak af, na het 2e liedjes even oogcontact voor monitor wensen. Dan is het inderdaad handgebaren voor dingen harder of zachter.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:20 schreef kree het volgende:
[..]
haha ik speel piano he
En dan is het niet de regel om zelf versterking te hebben. Hoe wel heb er de spullen wel voor. 2 EV speakers en mengpaneel.
Geeft opzich beter resultaat wel al zeg ik het zelf.
En ja geluidsman vragen voor wat je op de monitormix wil kan met soundcheck. Ware het niet dat gitaristen onder het optreden steeds harder gaan.
En dan is het al niet zo makkelijk meer om dat naar de geluidsman te communiceren want die hoort sowieso de podiummix weer niet.
Of je moet handgebaren afspreken enzo
Haha tis altijd wel wat. Maargoed over het algemeen heb ik wel goeie ervaring met geluidsmensen hoor. Tenminste als ze beetje pro zijn. Het is ook nog wel eens voorgekomen dat ik ze dingen moet gaan uitleggen nl
Je ziet heel veel mensen die dezelfde truukjes gebruiken. Er komen elk jaar zo ongelooflijk veel "producers" bij. Denk aan alle conservatoria, kunst academie (HKU, ArtEZ, etc), maar ook MBO scholen. Maar slechts enkelen van hun zullen het fulltime kunnen gaan doen. Dan moet je wel je eigen ding hebben.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:25 schreef klappernootopreis het volgende:
Wat vind je van producers van tegenwoordig die blijkbaar "uit de producerschool" komen?
Tot voor enkele jaren geleden hadden producers allemaal hun eigen "smoel" en vonden alles zelf uit. , Martin Hannett, Rupert Hines of Todd Rundgren drukten een duidelijk stempel op de muziek die ze onder handen kregen. Op het moment klinkt het allemaal een beetje koekvorm. Met al die apparatuur ( waar ze enkele generaties geleden een moord voor zouden doen) mag je toch verwachten dat er meer mogelijk is?
Yup nu zit ik vooral in het amateur gebied hoor, dus het is vaak ook nog een budget probleem om een aparte monitor man naast het podium te hebben.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Inderdaad goed afspraken maken met de geluidsmensen. In het buitenland zijn er vaak geen aparte monitormensen (Nederlands is best wel uniek dat we dat bij de kleinere zaaltjes ook hebben). Dus ik spreek dan vaak af, na het 2e liedjes even oogcontact voor monitor wensen. Dan is het inderdaad handgebaren voor dingen harder of zachter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |