De plek waar de geluidstafel staat, de Front Of House (FOH), is lang niet altijd de plek waar het geluid in de zaal het beste klinkt, ik probeer tijdens de soundcheck en show altijd even de zaal in te lopen om te luisteren hoe het op andere plekken klinkt. Soms heb je te maken met een balkon, of ruimtes waar veel laag blijft hangen, dan kan ik ervoor kiezen om het laag (bas) iets er uit te halen, maar moet dan ook wel rekening houden dat er op sommige plekken misschien te weinig laag (bas) in de mix zit.quote:Op maandag 8 juli 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Als je bij een concert staat heb je altijd mensen die ter hoogte van de geluidstechnicus gaan staan omdat je daar het beste geluid hebt. Ga je voor het geluid altijd af op het geluid ter hoogte van mengtafel of pas je het ook bewust aan zodat het optimaal is ook voor andere plekken in de zaal, zo ja hoe hou je daar rekening mee?
Oe, hele belangrijke vraag, want gehoorbescherming is erg belangrijk!quote:Op maandag 8 juli 2019 14:03 schreef bloempjuh het volgende:
Wat is, in jouw optiek, de beste methode van gehoorbescherming? En heb je een favo koptelefoon(merk)?
Klopt! En dat kan aan heel veel dingen liggen.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Klopt het dat vaak het eerste nummer niet al te best klinkt en dat er pas vanaf nummer 2 een optimaal geluid is, en ligt dat aan de band (inspelen) of aan de geluidstechnicus?
Als 15 jarige alto was ik mega fan van Metallica, daar nog steeds wel een zwak voor. Al vond ik hun geluid in de Ziggo Dome vorig jaar niet echt goed.quote:
Haha, zoveel dingen. Een van de dingen misschien wel op tour in de USA, in L.A. waar we met de band bij een B&B sliepen waar een kunst tentoonstelling was. Bleek een feestje te zijn van een Mexicaanse drugsbende, waar mannen met zakken vol coke met vlindermessen puntjes uit zaten te snuiven. Alsof we midden in een film zaten.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:13 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat is het vreemdste dat je ooit hebt meegemaakt?
Niet alleen bij concerten hoor. Heb ook wel eens een animatie-serie niet kunnen kijken omdat de reverb die een grote kamer zou moeten nabootsen niet echt klopte, werd er helemaal door afgeleid.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:22 schreef Szura het volgende:
Heb je tijdens een concert dat je zelf bezoekt geen last van beroepsdeformatie? Dat je je teveel focust op de kwaliteit van het geluid ipv te genieten van de band.
Wat grappig dat je dat zegt; dat vond ik namelijk ook. Narmate het concert vorderde werd het wel iets beter maar het geluid was niet best afgestemd.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Als 15 jarige alto was ik mega fan van Metallica, daar nog steeds wel een zwak voor. Al vond ik hun geluid in de Ziggo Dome vorig jaar niet echt goed.
Buiten heb je (bijna) geen akoestiek. De akoestiek wordt bepaalde door de reflecties van een ruimte.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:40 schreef golfer het volgende:
Heb je wel eens in een Openlucht Theater het geluid geregeld? Dat is toch, qua akoestiek, weer heel anders dan een dichte zaal, lijkt mij? In hoeverre kan/moet je daar rekening mee houden?
Hoe gek wil je het maken?quote:Op maandag 8 juli 2019 15:03 schreef christmastsunami het volgende:
advies, voor de beste duurste koptelefoon natuurlijk, een van die dingen die je haast niet voelt en waardoor je denkt dat je in je eentje in de bioscoop zit
Geen idee of je je oren kan verzekeren, mocht het zo zijn zal het wel heeeel duur zijn. Ik heb het dus niet.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:01 schreef LTVDK het volgende:
Je gehoor is natuurlijk het belangrijkste om je beroep te kunnen uitoefenen en het zou naast alle andere zaken ook vooral funest zijn voor de werk mocht je permanente gehoorschade oplopen. Je ziet bij musici, sporters of artsen dat ze wel eens specifieke lichaamsdelen verzekeren die van vitaal belang zijn om hun beroep te kunnen uitoefenen. Heb jij ook een dergelijke verzekering voor je gehoor?
De werktijden zijn soms best heftig ja. Maar ook wel een voordeel, ik hoef (bijna) nooit vroeg te beginnen.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
Breken de werktijden je niet op? Of is dat juist een voordeel van je baan?
De muzikanten die dat willen kunnen dat prima zelf.quote:
Nice.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De muzikanten die dat willen kunnen dat prima zelf.
Maar er zijn ook wel eens mensen die alles aan een band, of de rock 'n roll interessant vinden, zelfs de geluidsman.
Om hier op in te haken; als ik het goed begrijp moet je dus je eigen apparatuur meenemen naar venues, is dit omdat de meeste locaties dat zelf niet hebben? AV verhuurbedrijven kunnen toch genoeg equipment leveren, dus toch ook een mengpaneel?quote:Op maandag 8 juli 2019 15:45 schreef Szura het volgende:
Voor hoeveel euro aan apparatuur heb je naar schatting?
Ik heb eigenlijk een ICT achtergrond. Ik heb vroeger zelf veel in bands gespeeld en opgetreden. Toen maakte ik thuis demo's voor mijn band en bevriende bands, dat is langzaam een beetje uitgegroeid totdat een bevriende band mij vroeg om ook live mee te gaan. Gewoon mijzelf in het diepe gegooid en dat is vrij snel uitgegroeid tot het opzeggen van mijn baan en hier vol voor gaan.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:38 schreef bobbernaut het volgende:
Hoezo ben je geluidstechnicus geworden? Het lijkt mij een erg specifieke richting/beroep om in te gaan. Nou heb je wel je eigen studio als ik het goed begrijp dus het is wel aan elkaar gerelateerd maar toch.
Luisteren. Niet zomaar dingen doen omdat anderen het doen, maar luisteren wat de track echt nodig heeft.quote:Oh; wat zijn je beste tips voor het (af)mixen van tracks?
Hoe minder herrie op het podium en hoe beter de balans op het podium, hoe beter ik het geluid in de zaal kan maken.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:42 schreef kree het volgende:
haha als muzikant dan dus heb ik hier nog wel wat vragen over?
Hoe is het altijd trouwens dat ik moet vragen ff enzo van zet monitor wat harder enzo of sowieso het muziek beeld in de zaal dan zeg maar wat ik natuurlijk niet hoor op podium hahaha Heb meer vragen hoor, maar om hier maar ff mee te beginnen zeg maar
In een Openlucht Theater heb je door de amfitheatervorm juist wel akoestiek, maar duidelijk dat jij daar dus nog niet gewerkt hebt.quote:Op maandag 8 juli 2019 14:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Buiten heb je (bijna) geen akoestiek. De akoestiek wordt bepaalde door de reflecties van een ruimte.
quote:Op maandag 8 juli 2019 15:45 schreef Szura het volgende:
Voor hoeveel euro aan apparatuur heb je naar schatting?
Elke zaal heeft wel de standaard microfoons om een band uit te versterken. Maar ik ben een nerd, dus ik heb zelf altijd wat specifieke dingen mee om het geluid mooier te maken.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:47 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Om hier op in te haken; als ik het goed begrijp moet je dus je eigen apparatuur meenemen naar venues, is dit omdat de meeste locaties dat zelf niet hebben? AV verhuurbedrijven kunnen toch genoeg equipment leveren, dus toch ook een mengpaneel?
Lijkt mij erg risky om in een zaal met (dronken) mensen je eigen spul neer te zetten, straks gaat het biergooien mis en komt het op je knoppen
ja LOL er is vaak wel een botsing tussen geluidsmensen en muzikanten btw? maar toch elkaar wel nodig hebben is het. Dus ok probeer er vaak niet te moeilijk over te doen.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hoe minder herrie op het podium en hoe beter de balans op het podium, hoe beter ik het geluid in de zaal kan maken.
Dus het liefst zet ik zo min mogelijk dingen op je monitor, alleen het nodige wat jij echt nodig hebt om te kunnen spelen zodat ik in de zaal niet zoveel lawaai van het podium krijg en dus op de P.A. een mooie balans kan maken.
Maar als jij gitaar speelt naast een drummer die als Animal zit te rammen kan ik mij voorstellen dat je ook wat meer op je monitor wil.
Maar het eerste wat ik doe bij een soundcheck is zorgen dat de balans op het podium goed is: gitaar versterkers niet harder dan het hardste op het podium (meestal de drums). Als je je gitaar wel harder wil kun je hem altijd kantelen zodat hij op je eigen oor gericht is.
Ja, ik heb wel eens dat soort theaters gedaan (idd niet heel vaak), maar benader ik meestal zoals ik een buiten festival ook benader.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:56 schreef golfer het volgende:
[..]
In een Openlucht Theater heb je door de amfitheatervorm juist wel akoestiek, maar duidelijk dat jij daar dus nog niet gewerkt hebt.
Ik heb altijd het meeste ruzie met bassisten. Want lage frequenties hebben een langere afstand nodig voordat je echt volume hebt. Als jij recht voor je basversterker staat heb je meestal niet in de gaten hoe hard hij nou echt staat.quote:Op maandag 8 juli 2019 15:57 schreef kree het volgende:
[..]
ja LOL er is vaak wel een botsing tussen geluidsmensen en muzikanten btw? maar toch elkaar wel nodig hebben is het. Dus ok probeer er vaak niet te moeilijk over te doen.
Nu heb ik vooral amateur geluidsmensen gehad enzo. Dus ok mss is mijn mening dan ook weer niet gelijk helemaal ok
muzicaal gezien kan dat een compliment zijn, een soort basis ritme van het deuntjequote:Op maandag 8 juli 2019 16:08 schreef Vliegbaard het volgende:
Het valt me altijd op dat wanneer er 2 gitaristen in een rock./metalband spelen, bijna alle geluidsmannen de neiging hebben om 1 gitaar bijna volledig buiten de mix te laten. Heeft dat een speciale reden?
haha ja? is ook zo wel?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb altijd het meeste ruzie met bassisten. Want lage frequenties hebben een langere afstand nodig voordat je echt volume hebt. Als jij recht voor je basversterker staat heb je meestal niet in de gaten hoe hard hij nou echt staat.
Pak voor de gein eens je (bas) gitaar en loop er mee de zaal in voordat je gaat soundchecken. Soms heb je zelf niet in de gaten hoe hard hij nou eigenlijk staat..
Ik ken de film niet, maar alleen als zanger als je stroom écht niet voor elkaar is zou het misschien kunnen. Microfoons zitten met XLR gebalanceerd aangesloten, er zit dus een aarde in de lijn.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:
In de film Almost Famous zit een scene waarin de zanger op een gegeven moment geėlectrocuteerd wordt vanwege slecht aangesloten microfoons. Kan dat echt gebeuren?
Waar sta je dan in de zaal? Als ik een band heb met twee gitaristen pan ik deze soms wat breder. (ik zet ze een beetje uit elkaar in het stereo beeld, links - rechts).quote:Op maandag 8 juli 2019 16:08 schreef Vliegbaard het volgende:
Het valt me altijd op dat wanneer er 2 gitaristen in een rock./metalband spelen, bijna alle geluidsmannen de neiging hebben om 1 gitaar bijna volledig buiten de mix te laten. Heeft dat een speciale reden?
Ik begrijp je zin niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld of het tegenwoordig makkelijker is je eigen mix te bepalen?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:23 schreef kree het volgende:
het is trouwens beter (of noem het makkelijker) met de techniek enzo die er is?
Kan zelf m ijn monitor mix bepalen enzo ipg dat een geluidsman het doet?
Zelfs nog eentje die op podium staat ook wat an wel weer helpt?
Dat is de monitor technicus, die zorgt voor de speakers op het podium, dus alleen wat de band hoort. Dit kan ook vanaf de Front Of House gedaan worden, maar bij grote podia, grotere bands is dit vaak qua communicatie wat lastiger.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:39 schreef Faxie het volgende:
Zie aan de rand van het podium ook vaak mensen aan de knoppen. Hebben die hun eigen taak oid?
Ah okquote:Op maandag 8 juli 2019 17:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is de monitor technicus, die zorgt voor de speakers op het podium, dus alleen wat de band hoort. Dit kan ook vanaf de Front Of House gedaan worden, maar bij grote podia, grotere bands is dit vaak qua communicatie wat lastiger.
Weet ik eigenlijk niet, ik heb veel collega's die autodidact zijn, maar ook veel Conservatorium, MBO geschoolde collega's. 50/50?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:42 schreef Faxie het volgende:
Hoe is eigenlijk de autodidact/geschoold verhouding? Ik heb het idee dat veel geluidtechnici er hobbymatig in zijn komen rollen, en niet zozeer van een school afkomen. Klopt dit?
Nooit.quote:
Ik werk ook in een venue als huistechnicus. Daar komen dan wel eens bands zonder technicus. Ik probeer altijd vantervoren wel even een stukje van de artiest te luisteren om een beetje in te schatten wat ik kan verwachten. En altijd even vragen, willen jullie veel reverb of andere effecten?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:59 schreef Vliegbaard het volgende:
Werk je wel eens met voor jou onbekende bands/artiesten? Zo ja, hoe leef je je in in de muziek of hoe bepaal je vooraf hoe de band/artiest moet klinken?
Wij werken uit kostenoverweging eigenlijk alleen met aangeleverde geluidstechnici en ik merk dat het vaak lastig is om onze visie van hoe wij zouden moeten klinken over te brengen.
Kan me voorstellen dat je altijd wel iets nieuws leert ja.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet, ik heb veel collega's die autodidact zijn, maar ook veel Conservatorium, MBO geschoolde collega's. 50/50?
Op Youtube staan heeeel veel video's waar je dingen van kan leren. Video's van hoe mengtafels werken, interviews met producers/geluidsmensen, etc. Maar je leert het het beste door het gewoon te gaan doen, op je bek te gaan. Ik leer elke dag.
Dat verschilt echt per zaal. Sowieso op grote buiten podia bijna niet, dus dan is het vooral hun podium en monitor geluid.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ah ok
Hoeveel krijgt de band mee van het geluid in de zaal zelf? Of overheersen de monitors voor hun?
Soms geef ik wel specifieke dingen door als we geen eigen lichttechnicus mee hebben. Soms zelfs cue's als er een heel specifiek ding komt wat even impact moet hebben. "donker in 4,3,2,1"quote:Op maandag 8 juli 2019 17:17 schreef Faxie het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je altijd wel iets nieuws leert ja.
Je zal vaak voor/naast de lichttechnicus staan. Is er nog enige vorm van communicatie/afspraken tussen jullie, of opereren jullie compleet los van elkaar?
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?quote:Op maandag 8 juli 2019 17:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat verschilt echt per zaal. Sowieso op grote buiten podia bijna niet, dus dan is het vooral hun podium en monitor geluid.
Bij een lege zaal is het verschil ook mega groot dan wanneer er mensen staan.
Ah dat verklaart wel het een en anderquote:Op maandag 8 juli 2019 17:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Soms geef ik wel specifieke dingen door als we geen eigen lichttechnicus mee hebben. Soms zelfs cue's als er een heel specifiek ding komt wat even impact moet hebben. "donker in 4,3,2,1"
Of "einde van dit nummer eindigt met spacey drone gitaren, daar alleen oranje tegenlicht." - zodat je alleen de silouetten ziet.
Jup. Iedereen maakt wel eens fouten. Bij sommige mengtafels zit de mute knop heel dicht bij de solo knop. Dus als ik op mijn koptelefoon even alleen de lead-zang wil horen kan ik dus ook perongeluk om mute drukken. Helaas is dat wel eens gebeurd. Gelukkig maar heel kort.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:22 schreef Faxie het volgende:
[..]
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?
Weleens een echte fuckup gemaakt? Doodse stilte in de zaal opeens oid?
Op een oude analoge tafel (tegenwoordig is steeds meer digitaal) heb je inderdaad veel knoppen.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:22 schreef Faxie het volgende:
[..]
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?
Je weet nooit wat de reden is voor slecht geluid. Kan aan de band liggen, kan aan de apparatuur liggen, kan aan de geluidsman liggen. Dus als jij naar de beste man toe stapt, die al een uur lang heeft lopen zweten om maar het beste ervan te maken, dan kan ik mij voorstellen dat hij er even klaar mee is.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:28 schreef So_Surreal het volgende:
Ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is hoor, maar:
Ik was een paar jaar terug bij een concert van Fresku in een klein poppodium.
En ,vooral achter in de zaal, was het geluid echt dramatisch.
Ik en een maat zijn toen naar de geluidstechnicus gegaan om dit door te geven.
Die bleef gewoon achter zijn panelen staan, ging niet even achterin de zaal staan en deed er dus niks aan.
Gebeurt zoiets als dit jou wel eens, en zo ja, hoe ga je hier mee om ?
Ik probeer zelf altijd niet recht voor de speakers te gaan staan, dat scheelt ook wel.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik krijg ook wel eens commentaar, het vaakst dat mensen het te hard vinden. Ik hou persoonlijk niet van hard mixen. Probeer het meestal wel onder de 100db(a) te houden. In Nederlands mag je op de meeste plekken 103db(a) over 15 minuten. Maar soms is het (vooral voor oudere mensen) al snel te hard. Dus meestal negeer ik die mensen, of overleg met de huistechnicus of het inderdaad te hard is.
Helemaal niet leukquote:Op maandag 8 juli 2019 19:35 schreef trein2000 het volgende:
Erg leuke VWJW weer. Om maar eens een brutale vraag te stellen, wat vraag je per avond?
Dat zou wel heel erg onprofessioneel zijnquote:Op maandag 8 juli 2019 19:51 schreef bloempjuh het volgende:
Als je een band zelf echt vreselijk vindt, maak je dan stiekem wel eens expres een rommeltje van het geluid?
Je hebt t ok begrepen wel min of meer.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik begrijp je zin niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld of het tegenwoordig makkelijker is je eigen mix te bepalen?
Als je met een wedge/monitor (speaker) speelt zal ik jou ivm feedback nooit jouw eigen mix laten maken.
Maar een van de bands waar ik mee werk hebben een eigen mengtafel met allemaal hun eigen in-ear mix. (allemaal een koptelefoon in). Via een App op hun telefoon kunnen ze bij de soundcheck helemaal zelf hun eigen mix finetunen. Nooit meer een monitor man mee, en ik kan mij volledig richten op het geluid in de zaal zonder teveel lawaai van het podium.
(zoiets hoeft trouwens helemaal niet extreem duur te zijn. Je hebt al een Behringer X32 Rack vanaf 759 euro: https://www.thomann.de/nl/behringer_x32_rack.htm)
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?quote:Op maandag 8 juli 2019 15:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Niet iets waar ik mij verder echt mee bezig hou, voor mij is het meer belangrijk dat ik de koptelefoon goed ken, en dat ik weet hoe dingen er op (moeten) klinken en dat hij tegen een stootje kan. Ik zou voor mijn werk niet snel een koptelefoon van 1000+ euro gebruiken. (al gebruik ik wel microfoons van 1000+ euro)
quote:
kan ik me heel goed indenken, ik voelde dat ook zoquote:Op maandag 8 juli 2019 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?
Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken.
Nederland heeft heel veel leuke zalen. Grote kleine, ik vind zelf wel leuk beetje dicht bij mijn bandje te staan, 200-500 capaciteit. Denk aan Vera Groningen, EKKO / De Helling Utrecht, Paradiso Noord, Rotown.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:36 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is je favoriete zaal om in te werken?
Qua P.A. L'acoustic, qua mengtafel maakt het niet zoveel uit: Soundcraft Vi, Digico SD, Yamaha CL, etc.quote:Heb je voorkeur voor een type FoH en heb je zelf een mengtafel die je mee kan nemen als de huisapparatuur je niet bevalt?
Soms kan de geluidsman er ook niet veel aan doen, soms speelt een bandje zo ontiegelijk hard dat de geluidsman met alleen de zang aan al over het limiet gaat.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik probeer zelf altijd niet recht voor de speakers te gaan staan, dat scheelt ook wel.
Maar ik heb wel eens een band gehoord die het geluid echt kneiterhard hadden staan. Standje ZiggoDome voor een discotheekzaal, zeg maar. Dat zat ook echt tegen overstuur aan.
En in een discotheek hier in de buurt was er altijd een dj die zo hard draaide dat je hoorde dat de limiter er in klapte, dat was ook niet fijn.
Maar een mooi vak: ik kan ook gebiologeerd staan te kijken naar de mensen van licht en geluid.
Ligt er een beetje aan wat voor band, wat voor show. Als de band maar een gage krijgt van 300 euro, kan ik natuurlijk geen 200 euro vragen. Maar ik heb wel een minimum, voor de meeste shows krijg ik tussen de 150 en 300 euro ex btw, ex reiskosten.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:35 schreef trein2000 het volgende:
Erg leuke VWJW weer. Om maar eens een brutale vraag te stellen, wat vraag je per avond?
Nee, ik kan niet tegen slecht geluid... Dus ik probeer het altijd zo mogelijk te maken.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:51 schreef bloempjuh het volgende:
Als je een band zelf echt vreselijk vindt, maak je dan stiekem wel eens expres een rommeltje van het geluid?
Bijna alle mengtafels zijn wel digitaal tegenwoordig. En de meeste daarvan hebben ook wel een App zodat je hem (ook) met een iPad kan bedienen. Super handig als je even de zaal in wil lopen en daar wat te finetunen.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:20 schreef kree het volgende:
[..]
Je hebt t ok begrepen wel min of meer.
Toch tegenwoordig kun je qua monitor het digitaal doen min of meer?
Nu gegruik ik tochal een ipad voor de bladmuziek nu?
Maar is vroeger anders geweest?
Ik heb thuis een simpele hi-fi set. Sansui versterker met BNS speakers. Voor op de fiets/in de trein gewoon een simpele Sony WH-CH500.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?
Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken.
Omdat de ArenA niet gemaakt is als live muziek locatie. Overal beton, en mega groot. Tegenwoordig hangen ze met concerten hele grote doeken om de akoestiek iets aangenamer te maken, maar alsnog is het gewoon een grote galm-bak. Niet mijn ding.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:23 schreef Meridiaan het volgende:
Hoe komt het dat het geluid in de Arena zo moeilijk onder controle te krijgen is?
Digitaal word écht steeeeds beter. Ik gebruik in de studio wel wat analoge pre-amps, los van de interface. Maar dat zijn vooral meerdere smaakjes. Met gitaar opnames gebruik ik bijna alleen nog maar plug-ins. Gewoon omdat het zo makkelijk is dat je bij het mixen nog je sound kan veranderen.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:26 schreef Repentless het volgende:
"Vroeger" waren compressors, reverb, chorus, preamps etc. allemaal aparte hardware. Dat betekende dat als je opnamestudios zag, je een shitload aan analoge gear zag staan voor alle effecten.
Met mijn band heb ik zelf een oefenruimte met 16-kanaals audio interface, maar wij komen uit het digitale tijdperk. Voor zover ik nu weet, is vrijwel alles digitaal te vervangen binnen je DAW. Wat heeft jouw voorkeur om te gebruiken (hardware/software), en belangrijker, ervaar je verschil in kwaliteit tussen de twee? En welke van de twee geeft volgens jou de beste resultaten?
Ik heb al wat hele mooie dingen mogen doen. Maar een ding wat mij altijd wel bij zal blijven was Glastonbury.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:46 schreef Questular het volgende:
Welk festival/optreden vond je het beste tot nu toe? Waar jij hebt gewerkt uiteraard.
Ik doe af en toe een Nederlandse zangeres die twee nummer 1 hits gehad heeft.quote:Op maandag 8 juli 2019 22:00 schreef Joooo-pi het volgende:
Welke (bekende) bands werk je mee/heb je mee gewerkt?
Ik heb heel lang de wat rustigere gitaar muziek gedaan. Maar gelukkig tegenwoordig wel wat afwisseling, van pop, indie, singer/songwriter tot wat hardere garage. Maar ook wel eens volledige Jazz big bands.quote:Ben je gespecialiseerd in een bepaald muziekgenre?
Ja, ik word het meest door bands ingehuurd als vaste geluidsman. Dus hele tourtjes. Soms met z'n allen 2 weken in een sprinter, en dan 's nachts hotels. Maar in Augustus ook wat data met een nightliner (een touring car met bedden er in) Dan rij je 's nachts naar je volgende show terwijl je slaapt.quote:Reis je bij een tour volledig met de band mee? Dus in de tourbus enzo?
Ja, geen idee, gewoon even een biertje voor en tijdens de show is wel gewoon lekker. Het is ook gewoon makkelijk omdat er backstage altijd een koelkast vol bier staat...quote:Waarom is er bij veel bands drank en drugs bij? (Stoned en dronken op een podium is niet erg professioneel... )
De meeste bandjes houden het wel netjes. Geen extreme gitaar-kapot-slaan dingen meegemaakt.quote:Heb je excessen meegemaakt ala kurt Cobain in de mic-snoeren ?
1x een tourtje bas gespeeld bij een van mijn bands. Maar dat doe ik tegenwoordig niet meer eigenlijk.quote:Heb je weleens moeten invallen als muzikant?
Wat is je budget? Ik zou zeggen Neumann U87.quote:Op maandag 8 juli 2019 22:43 schreef Scary_Mary het volgende:
Wat voor allround microfoon voor akoestische gitaar en percussie en wat voor microfoon zou je aanraden om zang op te nemen in een beetje degelijke huisstudio?
Thanks! Ik vroeg me dat, sinds ik er steeds meer mee bezig ben, steeds meer af.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Digitaal word écht steeeeds beter. Ik gebruik in de studio wel wat analoge pre-amps, los van de interface. Maar dat zijn vooral meerdere smaakjes. Met gitaar opnames gebruik ik bijna alleen nog maar plug-ins. Gewoon omdat het zo makkelijk is dat je bij het mixen nog je sound kan veranderen.
UAD (Universal Audio) heeft een paar hele goede.
Live heb je ook meerdere digitale oplossingen, dat je op je mengtafel plugins kan draaien. Maar ik heb altijd nog een rackje mee met wat analoge compressors. Wel hele specifieke, wat echt een verschil maakt met wat er in een mengtafel zit. (een Distressor, een stereo Bus compressor, en een mooie Lexicon galm)
Steeds meer grote engineers switchen in de studio ook naar een digitale oplossing. Andrew Scheps (Adele, Red Hot Chili Peppers) is al van zijn mooie Neve tafel overgestapt op volledig ITB (in the box). En sinds kort heeft Michael Brauer (Coldplay, John Mayer) zijn SSL ingeruild voor een AVID controller. Hij wil wel echt met faders blijven werken, dus een 32 kanaals controller werkte het beste.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
Thanks! Ik vroeg me dat, sinds ik er steeds meer mee bezig ben, steeds meer af.
Met slechts Cubase met plug-ins, een krachtige computer, een goede audio interface met genoeg ingangen (vooral voor drum micing, 10 stuks) en microfoons lijk je al een heel eind te zijn. Als je dan professionele studio's ziet, vraag je je af of je toch nog bepaalde hardware mist om je opnames beter te mixen om het professioneler te laten klinken. Maar ik hoor steeds minder verschil, en dat voor een fractie van de prijs die die hardware allemaal kost. Denk jij dat de 48-kanaals (of wellicht meer) mixing boards die je in studio's wellicht ooit helemaal gaan verdwijnen (wanneer een studio alleen nog maar digitaal opneemt)? Want alles dat je daarop doet, kun je nu ook gewoon binnen je DAW voor zover ik begrijp.
Rock bands neem ik idd meestal ook dubbel op. Gitaar met een of meerdere mics, en DI. Als een band echt een sound gemaakt heeft is dat meestal wel het mooiste. Overigens doe ik meestal maar 1 microfoon per versterker. Liever dan meerdere versterkers om het geluid wat groter te maken.quote:Ik las overigens dat je ook wel rock/metal doet? Neem je dan de gitaar volledig digitaal op? Wij werken nu met een buizenversterker met cabinet op 2 plekken gemic'd, plus via DI naar de audio interface, zodat je op dezelfde gitaarlijn ook een digitale amp kunt inmixen op een apart spoor en zo een mix maken van de drie. Voegt deze manier nog iets toe, of is het beter om naar volledig digitaal te gaan? Uiteraard snap ik dat het een kwestie van smaak is, maar als het resultaat niet of nauwelijks verschil maakt, is dat misschien verspilde tijd.
Mijn eerste interface en microfoon kocht ik zo'n 14 jaar geleden. Het live mixen doe ik nu 8 jaar.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:50 schreef Lunatiek het volgende:
Hoelang doe je dit al? Is er in die tijd veel veranderd?
Ik had het hier toevallig gisteren met een collega op Down The Rabbithole over. Maar de laatste tijd zijn veel techs juist weer wat zachter gaan mixen. Natuurlijk heb je altijd nog wel techs (vooral de wat oudere, uit de rock 'n roll tijd) die lekker hard willen gaan. Maar de apparatuur, mixing desks, P.A., etc. wordt gewoon steeds beter, helderder. Je kan het tegenwoordig gewoon steeds mooier maken.quote:Ik heb het idee dat het geluid alleen maar harder is geworden en dat de basgitaar nog steeds vrijwel onhoorbaar is.
Jup, helaas wel. Een aangeboren afwijking aan mijn rechter-oor, hoor iets minder boven de 8k. En een hele lichte piep op links. Gelukkig zo zacht dat ik het tijdens het werk geen last van heb.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
Volgens mij nog niet expliciet gevraagd: heb je gehoorbeschadiging? En wat voor? (tinitus, doofheid, etc.)
Dus je hebt niets overgehouden qua oorschade aan jouw werk als geluidstechnicus?quote:Op dinsdag 9 juli 2019 00:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jup, helaas wel. Een aangeboren afwijking aan mijn rechter-oor, hoor iets minder boven de 8k. En een hele lichte piep op links. Gelukkig zo zacht dat ik het tijdens het werk geen last van heb.
Maar ik blijf het zeggen: koop goede gehoor bescherming!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |