kan ik me heel goed indenken, ik voelde dat ook zoquote:Op maandag 8 juli 2019 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?
Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken.
Nederland heeft heel veel leuke zalen. Grote kleine, ik vind zelf wel leuk beetje dicht bij mijn bandje te staan, 200-500 capaciteit. Denk aan Vera Groningen, EKKO / De Helling Utrecht, Paradiso Noord, Rotown.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:36 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is je favoriete zaal om in te werken?
Qua P.A. L'acoustic, qua mengtafel maakt het niet zoveel uit: Soundcraft Vi, Digico SD, Yamaha CL, etc.quote:Heb je voorkeur voor een type FoH en heb je zelf een mengtafel die je mee kan nemen als de huisapparatuur je niet bevalt?
Soms kan de geluidsman er ook niet veel aan doen, soms speelt een bandje zo ontiegelijk hard dat de geluidsman met alleen de zang aan al over het limiet gaat.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik probeer zelf altijd niet recht voor de speakers te gaan staan, dat scheelt ook wel.
Maar ik heb wel eens een band gehoord die het geluid echt kneiterhard hadden staan. Standje ZiggoDome voor een discotheekzaal, zeg maar. Dat zat ook echt tegen overstuur aan.
En in een discotheek hier in de buurt was er altijd een dj die zo hard draaide dat je hoorde dat de limiter er in klapte, dat was ook niet fijn.
Maar een mooi vak: ik kan ook gebiologeerd staan te kijken naar de mensen van licht en geluid.
Ligt er een beetje aan wat voor band, wat voor show. Als de band maar een gage krijgt van 300 euro, kan ik natuurlijk geen 200 euro vragen. Maar ik heb wel een minimum, voor de meeste shows krijg ik tussen de 150 en 300 euro ex btw, ex reiskosten.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:35 schreef trein2000 het volgende:
Erg leuke VWJW weer. Om maar eens een brutale vraag te stellen, wat vraag je per avond?
Nee, ik kan niet tegen slecht geluid... Dus ik probeer het altijd zo mogelijk te maken.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:51 schreef bloempjuh het volgende:
Als je een band zelf echt vreselijk vindt, maak je dan stiekem wel eens expres een rommeltje van het geluid?
Bijna alle mengtafels zijn wel digitaal tegenwoordig. En de meeste daarvan hebben ook wel een App zodat je hem (ook) met een iPad kan bedienen. Super handig als je even de zaal in wil lopen en daar wat te finetunen.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:20 schreef kree het volgende:
[..]
Je hebt t ok begrepen wel min of meer.
Toch tegenwoordig kun je qua monitor het digitaal doen min of meer?
Nu gegruik ik tochal een ipad voor de bladmuziek nu?
Maar is vroeger anders geweest?
Ik heb thuis een simpele hi-fi set. Sansui versterker met BNS speakers. Voor op de fiets/in de trein gewoon een simpele Sony WH-CH500.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?
Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken.
Omdat de ArenA niet gemaakt is als live muziek locatie. Overal beton, en mega groot. Tegenwoordig hangen ze met concerten hele grote doeken om de akoestiek iets aangenamer te maken, maar alsnog is het gewoon een grote galm-bak. Niet mijn ding.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:23 schreef Meridiaan het volgende:
Hoe komt het dat het geluid in de Arena zo moeilijk onder controle te krijgen is?
Digitaal word écht steeeeds beter. Ik gebruik in de studio wel wat analoge pre-amps, los van de interface. Maar dat zijn vooral meerdere smaakjes. Met gitaar opnames gebruik ik bijna alleen nog maar plug-ins. Gewoon omdat het zo makkelijk is dat je bij het mixen nog je sound kan veranderen.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:26 schreef Repentless het volgende:
"Vroeger" waren compressors, reverb, chorus, preamps etc. allemaal aparte hardware. Dat betekende dat als je opnamestudios zag, je een shitload aan analoge gear zag staan voor alle effecten.
Met mijn band heb ik zelf een oefenruimte met 16-kanaals audio interface, maar wij komen uit het digitale tijdperk. Voor zover ik nu weet, is vrijwel alles digitaal te vervangen binnen je DAW. Wat heeft jouw voorkeur om te gebruiken (hardware/software), en belangrijker, ervaar je verschil in kwaliteit tussen de twee? En welke van de twee geeft volgens jou de beste resultaten?
Ik heb al wat hele mooie dingen mogen doen. Maar een ding wat mij altijd wel bij zal blijven was Glastonbury.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:46 schreef Questular het volgende:
Welk festival/optreden vond je het beste tot nu toe? Waar jij hebt gewerkt uiteraard.
Ik doe af en toe een Nederlandse zangeres die twee nummer 1 hits gehad heeft.quote:Op maandag 8 juli 2019 22:00 schreef Joooo-pi het volgende:
Welke (bekende) bands werk je mee/heb je mee gewerkt?
Ik heb heel lang de wat rustigere gitaar muziek gedaan. Maar gelukkig tegenwoordig wel wat afwisseling, van pop, indie, singer/songwriter tot wat hardere garage. Maar ook wel eens volledige Jazz big bands.quote:Ben je gespecialiseerd in een bepaald muziekgenre?
Ja, ik word het meest door bands ingehuurd als vaste geluidsman. Dus hele tourtjes. Soms met z'n allen 2 weken in een sprinter, en dan 's nachts hotels. Maar in Augustus ook wat data met een nightliner (een touring car met bedden er in) Dan rij je 's nachts naar je volgende show terwijl je slaapt.quote:Reis je bij een tour volledig met de band mee? Dus in de tourbus enzo?
Ja, geen idee, gewoon even een biertje voor en tijdens de show is wel gewoon lekker. Het is ook gewoon makkelijk omdat er backstage altijd een koelkast vol bier staat...quote:Waarom is er bij veel bands drank en drugs bij? (Stoned en dronken op een podium is niet erg professioneel... )
De meeste bandjes houden het wel netjes. Geen extreme gitaar-kapot-slaan dingen meegemaakt.quote:Heb je excessen meegemaakt ala kurt Cobain in de mic-snoeren ?
1x een tourtje bas gespeeld bij een van mijn bands. Maar dat doe ik tegenwoordig niet meer eigenlijk.quote:Heb je weleens moeten invallen als muzikant?
Wat is je budget? Ik zou zeggen Neumann U87.quote:Op maandag 8 juli 2019 22:43 schreef Scary_Mary het volgende:
Wat voor allround microfoon voor akoestische gitaar en percussie en wat voor microfoon zou je aanraden om zang op te nemen in een beetje degelijke huisstudio?
Thanks! Ik vroeg me dat, sinds ik er steeds meer mee bezig ben, steeds meer af.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Digitaal word écht steeeeds beter. Ik gebruik in de studio wel wat analoge pre-amps, los van de interface. Maar dat zijn vooral meerdere smaakjes. Met gitaar opnames gebruik ik bijna alleen nog maar plug-ins. Gewoon omdat het zo makkelijk is dat je bij het mixen nog je sound kan veranderen.
UAD (Universal Audio) heeft een paar hele goede.
Live heb je ook meerdere digitale oplossingen, dat je op je mengtafel plugins kan draaien. Maar ik heb altijd nog een rackje mee met wat analoge compressors. Wel hele specifieke, wat echt een verschil maakt met wat er in een mengtafel zit. (een Distressor, een stereo Bus compressor, en een mooie Lexicon galm)
Steeds meer grote engineers switchen in de studio ook naar een digitale oplossing. Andrew Scheps (Adele, Red Hot Chili Peppers) is al van zijn mooie Neve tafel overgestapt op volledig ITB (in the box). En sinds kort heeft Michael Brauer (Coldplay, John Mayer) zijn SSL ingeruild voor een AVID controller. Hij wil wel echt met faders blijven werken, dus een 32 kanaals controller werkte het beste.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
Thanks! Ik vroeg me dat, sinds ik er steeds meer mee bezig ben, steeds meer af.
Met slechts Cubase met plug-ins, een krachtige computer, een goede audio interface met genoeg ingangen (vooral voor drum micing, 10 stuks) en microfoons lijk je al een heel eind te zijn. Als je dan professionele studio's ziet, vraag je je af of je toch nog bepaalde hardware mist om je opnames beter te mixen om het professioneler te laten klinken. Maar ik hoor steeds minder verschil, en dat voor een fractie van de prijs die die hardware allemaal kost. Denk jij dat de 48-kanaals (of wellicht meer) mixing boards die je in studio's wellicht ooit helemaal gaan verdwijnen (wanneer een studio alleen nog maar digitaal opneemt)? Want alles dat je daarop doet, kun je nu ook gewoon binnen je DAW voor zover ik begrijp.
Rock bands neem ik idd meestal ook dubbel op. Gitaar met een of meerdere mics, en DI. Als een band echt een sound gemaakt heeft is dat meestal wel het mooiste. Overigens doe ik meestal maar 1 microfoon per versterker. Liever dan meerdere versterkers om het geluid wat groter te maken.quote:Ik las overigens dat je ook wel rock/metal doet? Neem je dan de gitaar volledig digitaal op? Wij werken nu met een buizenversterker met cabinet op 2 plekken gemic'd, plus via DI naar de audio interface, zodat je op dezelfde gitaarlijn ook een digitale amp kunt inmixen op een apart spoor en zo een mix maken van de drie. Voegt deze manier nog iets toe, of is het beter om naar volledig digitaal te gaan? Uiteraard snap ik dat het een kwestie van smaak is, maar als het resultaat niet of nauwelijks verschil maakt, is dat misschien verspilde tijd.
Mijn eerste interface en microfoon kocht ik zo'n 14 jaar geleden. Het live mixen doe ik nu 8 jaar.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:50 schreef Lunatiek het volgende:
Hoelang doe je dit al? Is er in die tijd veel veranderd?
Ik had het hier toevallig gisteren met een collega op Down The Rabbithole over. Maar de laatste tijd zijn veel techs juist weer wat zachter gaan mixen. Natuurlijk heb je altijd nog wel techs (vooral de wat oudere, uit de rock 'n roll tijd) die lekker hard willen gaan. Maar de apparatuur, mixing desks, P.A., etc. wordt gewoon steeds beter, helderder. Je kan het tegenwoordig gewoon steeds mooier maken.quote:Ik heb het idee dat het geluid alleen maar harder is geworden en dat de basgitaar nog steeds vrijwel onhoorbaar is.
Jup, helaas wel. Een aangeboren afwijking aan mijn rechter-oor, hoor iets minder boven de 8k. En een hele lichte piep op links. Gelukkig zo zacht dat ik het tijdens het werk geen last van heb.quote:Op maandag 8 juli 2019 23:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
Volgens mij nog niet expliciet gevraagd: heb je gehoorbeschadiging? En wat voor? (tinitus, doofheid, etc.)
Dus je hebt niets overgehouden qua oorschade aan jouw werk als geluidstechnicus?quote:Op dinsdag 9 juli 2019 00:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jup, helaas wel. Een aangeboren afwijking aan mijn rechter-oor, hoor iets minder boven de 8k. En een hele lichte piep op links. Gelukkig zo zacht dat ik het tijdens het werk geen last van heb.
Maar ik blijf het zeggen: koop goede gehoor bescherming!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |