haha ja? is ook zo wel?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb altijd het meeste ruzie met bassisten. Want lage frequenties hebben een langere afstand nodig voordat je echt volume hebt. Als jij recht voor je basversterker staat heb je meestal niet in de gaten hoe hard hij nou echt staat.
Pak voor de gein eens je (bas) gitaar en loop er mee de zaal in voordat je gaat soundchecken. Soms heb je zelf niet in de gaten hoe hard hij nou eigenlijk staat..
Ik ken de film niet, maar alleen als zanger als je stroom écht niet voor elkaar is zou het misschien kunnen. Microfoons zitten met XLR gebalanceerd aangesloten, er zit dus een aarde in de lijn.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:
In de film Almost Famous zit een scene waarin de zanger op een gegeven moment geëlectrocuteerd wordt vanwege slecht aangesloten microfoons. Kan dat echt gebeuren?
Waar sta je dan in de zaal? Als ik een band heb met twee gitaristen pan ik deze soms wat breder. (ik zet ze een beetje uit elkaar in het stereo beeld, links - rechts).quote:Op maandag 8 juli 2019 16:08 schreef Vliegbaard het volgende:
Het valt me altijd op dat wanneer er 2 gitaristen in een rock./metalband spelen, bijna alle geluidsmannen de neiging hebben om 1 gitaar bijna volledig buiten de mix te laten. Heeft dat een speciale reden?
Ik begrijp je zin niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld of het tegenwoordig makkelijker is je eigen mix te bepalen?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:23 schreef kree het volgende:
het is trouwens beter (of noem het makkelijker) met de techniek enzo die er is?
Kan zelf m ijn monitor mix bepalen enzo ipg dat een geluidsman het doet?
Zelfs nog eentje die op podium staat ook wat an wel weer helpt?
Dat is de monitor technicus, die zorgt voor de speakers op het podium, dus alleen wat de band hoort. Dit kan ook vanaf de Front Of House gedaan worden, maar bij grote podia, grotere bands is dit vaak qua communicatie wat lastiger.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:39 schreef Faxie het volgende:
Zie aan de rand van het podium ook vaak mensen aan de knoppen. Hebben die hun eigen taak oid?
Ah okquote:Op maandag 8 juli 2019 17:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is de monitor technicus, die zorgt voor de speakers op het podium, dus alleen wat de band hoort. Dit kan ook vanaf de Front Of House gedaan worden, maar bij grote podia, grotere bands is dit vaak qua communicatie wat lastiger.
Weet ik eigenlijk niet, ik heb veel collega's die autodidact zijn, maar ook veel Conservatorium, MBO geschoolde collega's. 50/50?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:42 schreef Faxie het volgende:
Hoe is eigenlijk de autodidact/geschoold verhouding? Ik heb het idee dat veel geluidtechnici er hobbymatig in zijn komen rollen, en niet zozeer van een school afkomen. Klopt dit?
Nooit.quote:
Ik werk ook in een venue als huistechnicus. Daar komen dan wel eens bands zonder technicus. Ik probeer altijd vantervoren wel even een stukje van de artiest te luisteren om een beetje in te schatten wat ik kan verwachten. En altijd even vragen, willen jullie veel reverb of andere effecten?quote:Op maandag 8 juli 2019 16:59 schreef Vliegbaard het volgende:
Werk je wel eens met voor jou onbekende bands/artiesten? Zo ja, hoe leef je je in in de muziek of hoe bepaal je vooraf hoe de band/artiest moet klinken?
Wij werken uit kostenoverweging eigenlijk alleen met aangeleverde geluidstechnici en ik merk dat het vaak lastig is om onze visie van hoe wij zouden moeten klinken over te brengen.
Kan me voorstellen dat je altijd wel iets nieuws leert ja.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet, ik heb veel collega's die autodidact zijn, maar ook veel Conservatorium, MBO geschoolde collega's. 50/50?
Op Youtube staan heeeel veel video's waar je dingen van kan leren. Video's van hoe mengtafels werken, interviews met producers/geluidsmensen, etc. Maar je leert het het beste door het gewoon te gaan doen, op je bek te gaan. Ik leer elke dag.
Dat verschilt echt per zaal. Sowieso op grote buiten podia bijna niet, dus dan is het vooral hun podium en monitor geluid.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ah ok
Hoeveel krijgt de band mee van het geluid in de zaal zelf? Of overheersen de monitors voor hun?
Soms geef ik wel specifieke dingen door als we geen eigen lichttechnicus mee hebben. Soms zelfs cue's als er een heel specifiek ding komt wat even impact moet hebben. "donker in 4,3,2,1"quote:Op maandag 8 juli 2019 17:17 schreef Faxie het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je altijd wel iets nieuws leert ja.
Je zal vaak voor/naast de lichttechnicus staan. Is er nog enige vorm van communicatie/afspraken tussen jullie, of opereren jullie compleet los van elkaar?
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?quote:Op maandag 8 juli 2019 17:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat verschilt echt per zaal. Sowieso op grote buiten podia bijna niet, dus dan is het vooral hun podium en monitor geluid.
Bij een lege zaal is het verschil ook mega groot dan wanneer er mensen staan.
Ah dat verklaart wel het een en anderquote:Op maandag 8 juli 2019 17:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Soms geef ik wel specifieke dingen door als we geen eigen lichttechnicus mee hebben. Soms zelfs cue's als er een heel specifiek ding komt wat even impact moet hebben. "donker in 4,3,2,1"
Of "einde van dit nummer eindigt met spacey drone gitaren, daar alleen oranje tegenlicht." - zodat je alleen de silouetten ziet.
Jup. Iedereen maakt wel eens fouten. Bij sommige mengtafels zit de mute knop heel dicht bij de solo knop. Dus als ik op mijn koptelefoon even alleen de lead-zang wil horen kan ik dus ook perongeluk om mute drukken. Helaas is dat wel eens gebeurd. Gelukkig maar heel kort.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:22 schreef Faxie het volgende:
[..]
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?
Weleens een echte fuckup gemaakt? Doodse stilte in de zaal opeens oid?
Op een oude analoge tafel (tegenwoordig is steeds meer digitaal) heb je inderdaad veel knoppen.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:22 schreef Faxie het volgende:
[..]
Die mengtafels hebben behoorlijk wat knoppen boven de schuiven. Hoeveel gebruik je daar nu echt van in de praktijk?
Je weet nooit wat de reden is voor slecht geluid. Kan aan de band liggen, kan aan de apparatuur liggen, kan aan de geluidsman liggen. Dus als jij naar de beste man toe stapt, die al een uur lang heeft lopen zweten om maar het beste ervan te maken, dan kan ik mij voorstellen dat hij er even klaar mee is.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:28 schreef So_Surreal het volgende:
Ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is hoor, maar:
Ik was een paar jaar terug bij een concert van Fresku in een klein poppodium.
En ,vooral achter in de zaal, was het geluid echt dramatisch.
Ik en een maat zijn toen naar de geluidstechnicus gegaan om dit door te geven.
Die bleef gewoon achter zijn panelen staan, ging niet even achterin de zaal staan en deed er dus niks aan.
Gebeurt zoiets als dit jou wel eens, en zo ja, hoe ga je hier mee om ?
Ik probeer zelf altijd niet recht voor de speakers te gaan staan, dat scheelt ook wel.quote:Op maandag 8 juli 2019 17:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik krijg ook wel eens commentaar, het vaakst dat mensen het te hard vinden. Ik hou persoonlijk niet van hard mixen. Probeer het meestal wel onder de 100db(a) te houden. In Nederlands mag je op de meeste plekken 103db(a) over 15 minuten. Maar soms is het (vooral voor oudere mensen) al snel te hard. Dus meestal negeer ik die mensen, of overleg met de huistechnicus of het inderdaad te hard is.
Helemaal niet leukquote:Op maandag 8 juli 2019 19:35 schreef trein2000 het volgende:
Erg leuke VWJW weer. Om maar eens een brutale vraag te stellen, wat vraag je per avond?
Dat zou wel heel erg onprofessioneel zijnquote:Op maandag 8 juli 2019 19:51 schreef bloempjuh het volgende:
Als je een band zelf echt vreselijk vindt, maak je dan stiekem wel eens expres een rommeltje van het geluid?
Je hebt t ok begrepen wel min of meer.quote:Op maandag 8 juli 2019 16:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik begrijp je zin niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld of het tegenwoordig makkelijker is je eigen mix te bepalen?
Als je met een wedge/monitor (speaker) speelt zal ik jou ivm feedback nooit jouw eigen mix laten maken.
Maar een van de bands waar ik mee werk hebben een eigen mengtafel met allemaal hun eigen in-ear mix. (allemaal een koptelefoon in). Via een App op hun telefoon kunnen ze bij de soundcheck helemaal zelf hun eigen mix finetunen. Nooit meer een monitor man mee, en ik kan mij volledig richten op het geluid in de zaal zonder teveel lawaai van het podium.
(zoiets hoeft trouwens helemaal niet extreem duur te zijn. Je hebt al een Behringer X32 Rack vanaf 759 euro: https://www.thomann.de/nl/behringer_x32_rack.htm)
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?quote:Op maandag 8 juli 2019 15:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Niet iets waar ik mij verder echt mee bezig hou, voor mij is het meer belangrijk dat ik de koptelefoon goed ken, en dat ik weet hoe dingen er op (moeten) klinken en dat hij tegen een stootje kan. Ik zou voor mijn werk niet snel een koptelefoon van 1000+ euro gebruiken. (al gebruik ik wel microfoons van 1000+ euro)
quote:
kan ik me heel goed indenken, ik voelde dat ook zoquote:Op maandag 8 juli 2019 20:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit antwoord is, met het oog op je werk. Wat is je antwoord op diezelfde vraag voor privégebruik?
Of luister je privé zelden met een koptelefoon? Kan ik me overigens voorstellen; ik ken ook ICT-ers die thuis amper wat met een computer doen omdat ze er al elke dag mee werken.
Nederland heeft heel veel leuke zalen. Grote kleine, ik vind zelf wel leuk beetje dicht bij mijn bandje te staan, 200-500 capaciteit. Denk aan Vera Groningen, EKKO / De Helling Utrecht, Paradiso Noord, Rotown.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:36 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is je favoriete zaal om in te werken?
Qua P.A. L'acoustic, qua mengtafel maakt het niet zoveel uit: Soundcraft Vi, Digico SD, Yamaha CL, etc.quote:Heb je voorkeur voor een type FoH en heb je zelf een mengtafel die je mee kan nemen als de huisapparatuur je niet bevalt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |