Leukste plek(ken) heb ik al beantwoord.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:33 schreef Maanvis het volgende:
wat is je favoriete en minst favoriete plek in Nederland om te draaien? en waarom?
haha wel mooi altijd ja dat soort dingenquote:Op woensdag 10 juli 2019 11:50 schreef Maanvis het volgende:
Over blunders gesproken: Een aantal jaar geleden trad coverband Musest op bij Soos Plock in volkel, waar ik bij was. Toen ging bij het soundchecken vlak voor het optreden (de zaal stond al vol) iets gigantisch fout waardoor er een verschrikkelijk harde feedback loop piep was te horen We stonden allemaal ff met tuuterende oren. Toen heb ik de geluidstechnicus wel effe vervloekt
2 dingen die mij bijgebleven zijn:quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:44 schreef Maanvis het volgende:
Wat is je grootste blunder in je geluidstechnicus carriëre?
Zie je nog wel muzikanten die hun eigen "bakjes" hebben gemaakt? Of gebruiken ze allemaal hun eigen platgeslagen Japanners met voorgeprogrammeerde effecten waar ze hun gitaren inpluggen?quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:45 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Je ziet heel veel mensen die dezelfde truukjes gebruiken. Er komen elk jaar zo ongelooflijk veel "producers" bij. Denk aan alle conservatoria, kunst academie (HKU, ArtEZ, etc), maar ook MBO scholen. Maar slechts enkelen van hun zullen het fulltime kunnen gaan doen. Dan moet je wel je eigen ding hebben.
Nouja, dit keer leidde het misschien wel tot blijvende gehoorschade bij sommige mensen... of dat had idd gekund!quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:52 schreef kree het volgende:
[..]
haha wel mooi altijd ja dat soort dingen
Maar ach gebeurt wel vaker hoor
erger nog als je als muzikant in ear monitor hebt en ze daar wat fout mee doen enzo
hahahaha
Meer geluidsblunders TS
Soms vraag ik wel eens aan collega's waarom ze een bepaalde keuze maken.quote:Op woensdag 10 juli 2019 08:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Er gaat zo'n verhaal dat iemand die in het voorprogramma van Möterhead stond en de geluidsman had het geluid voor möterhead op de mengtafel laten staan, dat een bandje het even geprobeerd had met het geluid van möterhead (en dat klonk nergens naar maar toch leuk om te proberen volgens hen)... Heb jij dat zelf wel eens dat je meekijkt met een geluidsman van een andere band en heb je daar wel eens dingen van overgenomen?
thx voor je antwoordquote:Op woensdag 10 juli 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
2 dingen die mij bijgebleven zijn:
1) Heel lang geleden: Een zaal waarvan 1 van de monitoren soms niet helemaal lekker werkte, de zanger wou hem steeds harder, tot op een moment de monitor ineens wel weer werkte en de mic als een malle ging zingen. Daar kun je alleen maar van leren. Als hij zichzelf echt niet hoort en je het volume zo hard zet dat je denkt "dit kan toch niet goed zijn" even naar hem toelopen en bekabeling even checken.
2) Bij een episch stuk die met hele lange galm moest eindigen en toen over moest gaan in een rustiger stuk een veeel (echt veel) te lange galm opgezet waardoor de galm het hele rustige stuk wegdrukte...
Verder natuurlijk de classic foutjes zoals instrumenten (bijvoorbeeld bij een wissel van elektrisch naar akoestische gitaar) van de mute afhalen. Goed opletten bij welk nummer je bent op de setlist.
ja nouja in ear ben je gelijk helemaal fucked natuurlijk maar ok komt opzich niet vaak voor.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nouja, dit keer leidde het misschien wel tot blijvende gehoorschade bij sommige mensen... of dat had idd gekund!
Soms kan de geluidsman er niets aan doen hč. Kan ook een van de bandleden zijn die vergeten was iets in te prikken terwijl de geluidsman het al open had staan. Of apparatuur die het soms begeeft.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:50 schreef Maanvis het volgende:
Over blunders gesproken: Een aantal jaar geleden trad coverband Musest op bij Soos Plock in volkel, waar ik bij was. Toen ging bij het soundchecken vlak voor het optreden (de zaal stond al vol) iets gigantisch fout waardoor er een verschrikkelijk harde feedback loop piep was te horen We stonden allemaal ff met tuuterende oren. Toen heb ik de geluidstechnicus wel effe vervloekt
wel mooi ja net als die van mute afhalen heb ik ook wel eens hetzelfde gehad met spelen. Transpose gebruik ik niet zo heel vaak, maar soms met weinig tijd enzo is dat een makkelijke oplossing.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
2 dingen die mij bijgebleven zijn:
1) Heel lang geleden: Een zaal waarvan 1 van de monitoren soms niet helemaal lekker werkte, de zanger wou hem steeds harder, tot op een moment de monitor ineens wel weer werkte en de mic als een malle ging zingen. Daar kun je alleen maar van leren. Als hij zichzelf echt niet hoort en je het volume zo hard zet dat je denkt "dit kan toch niet goed zijn" even naar hem toelopen en bekabeling even checken.
2) Bij een episch stuk die met hele lange galm moest eindigen en toen over moest gaan in een rustiger stuk een veeel (echt veel) te lange galm opgezet waardoor de galm het hele rustige stuk wegdrukte...
Verder natuurlijk de classic foutjes zoals instrumenten (bijvoorbeeld bij een wissel van elektrisch naar akoestische gitaar) van de mute afhalen. Goed opletten bij welk nummer je bent op de setlist.
In het buitenland is het altijd Engels met de local crew. Zelfs in Frankrijk gaat dat bij Venue's goed. Alleen in Japan heb ik een keer gehad dat een tech echt niet zo goed Engels kon. Gelukkig was de (digitale) mengtafel Engels ingesteld en kon de stagemanager dingen vertalen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:52 schreef bloempjuh het volgende:
Spreek je regelmatig Engels op je werk, of zijn er andere voertalen?
Meeste gitaristen waarmee ik werk hebben nog gewoon een pedalboard ja. 1 bandje werkt met DI's en een Kemper.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:55 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Zie je nog wel muzikanten die hun eigen "bakjes" hebben gemaakt? Of gebruiken ze allemaal hun eigen platgeslagen Japanners met voorgeprogrammeerde effecten waar ze hun gitaren inpluggen?
Of de gitarist die zijn kabel er niet goed in heeft zitten en dan mij boos aan kijkt!quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:59 schreef kree het volgende:
[..]
wel mooi ja net als die van mute afhalen heb ik ook wel eens hetzelfde gehad met spelen. Transpose gebruik ik niet zo heel vaak, maar soms met weinig tijd enzo is dat een makkelijke oplossing.
Ja moet je hem natuurlijk niet vergeten uit te zetten na dat nummer.
Omfg echt compleet piano intro ik niks door totdat daarna de rest van de band inviel in wel de goede toonsoort... Oepssss
in dit geval was er niks kapot, maar ik vond het iig zwaar kut en je verneukt het gehoor van je bezoekers ermee. nooit eerder meegemaakt en daarna ook niet.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Soms kan de geluidsman er niets aan doen hč. Kan ook een van de bandleden zijn die vergeten was iets in te prikken terwijl de geluidsman het al open had staan. Of apparatuur die het soms begeeft.
haha allemaal erg herkenbaar wel ja. Daarom hou ik ervan om muzikant te zijn gehehequote:Op woensdag 10 juli 2019 12:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Of de gitarist die zijn kabel er niet goed in heeft zitten en dan mij boos aan kijkt!
Is Engels dan ook een redelijk onderdeel van de opleiding? En spreek je het inmiddels vloeiend, of alleen technisch niveau?quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
In het buitenland is het altijd Engels met de local crew. Zelfs in Frankrijk gaat dat bij Venue's goed. Alleen in Japan heb ik een keer gehad dat een tech echt niet zo goed Engels kon. Gelukkig was de (digitale) mengtafel Engels ingesteld en kon de stagemanager dingen vertalen.
Met sommige bandjes ook Engels. Als ze buitenlands zijn of als ze een of meerdere buitenlandse bandleden hebben.
Ik heb hem heel hard uitgelachen, ja. Dat kan ook als je met een leuk team reist en lol met elkaar hebt. Love my job! ;-)quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:06 schreef kree het volgende:
[..]
haha allemaal erg herkenbaar wel ja. Daarom hou ik ervan om muzikant te zijn gehehe
Ik heb geen opleiding gevolgd, kom uit de ICT oorspronkelijk. Maar Engels kunnen is wel een behoorlijke pre ja. Alle apparatuur is ook in het Engels.quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:09 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Is Engels dan ook een redelijk onderdeel van de opleiding? En spreek je het inmiddels vloeiend, of alleen technisch niveau?
In Augustus doe ik wat shows met een zuid-Koreaanse band. De manager van de band is over de mail aardig goed met zijn Engels, ben benieuwd hoe dat met de band gaat zijn.quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb geen opleiding gevolgd, kom uit de ICT oorspronkelijk. Maar Engels kunnen is wel een behoorlijke pre ja. Alle apparatuur is ook in het Engels.
Het gaat hier om een elektrisch gitaar. Inderdaad een belangrijk detail dat ik even vergat te melden.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Akoestische gitaar of elektrisch? Akoestische gitaar zou je inderdaad stereo kunnen pakken. Ik vind zelf een mid/side opstelling of heel breed stereo (1 microfoon bij de 12e positie, en 1 bij de brug) het mooist.
Voor elektrisch zou je inderdaad kunnen experimenteren met twee mics bij je cabinet. Je zou ook kunnen switchen naar een open koptelefoon.
De versterker die steeds harder gaat is ook wel een gewoonte van een bepaald soort gitarist/mens. Ik geil niet op mijn eigen geluid maar probeer samen een geheel te vormen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Vraag in plaats van je versterker harder te zetten anders gewoon wat gitaar op je monitor. Of kantel de gitaar versterker naar je toe.
De beyerDynamic DT880 is een goede open koptelefoon. Verder niet echt tips voor. Ik doe elektrische gitaar eerder dubben (en dan links rechts pannen) dan met twee mics opnemen. Dat geeft een betere ruimte.quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:34 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Het gaat hier om een elektrisch gitaar. Inderdaad een belangrijk detail dat ik even vergat te melden.
Ik kan het natuurlijk zelf opzoeken maar wat is een open koptelefoon? Moet ik denken aan het verschil tussen bijvoorbeeld een open of gesloten cab en is het verschil dus te vinden in de “schelpen” van de koptelefoon?
Als ik 2 mic’s gebruik is er dan nog een trucje om een wat ruimtelijker geluid te krijgen? Misschien een amper hoorbare delay op 1 vd 2 waardoor er een soort van echo effect ontstaat?
Nee. hier hou ik geen rekening mee. Gitaristen wisselen van gitaar omdat ze een bepaald soort sound willen wat bij het liedje past. Als ik dan mee of tegen ga EQ'en dan heeft het niet zoveel zin.quote:Op woensdag 10 juli 2019 13:35 schreef Broccolitaartje het volgende:
Leuke VWJW weer!
Je ziet gitaristen eigenlijk altijd wel wisselen van gitaren tijdens een optreden, heb jij voor elke gitaar andere standen op je mengpaneel? En kan je dat bijvoorbeeld al van tevoren instellen dat je gewoon aan kan klikken “blauwe gitaar” of “ibanez”, of moet je wel bij elke gitaarswitch weer even aan wat knopjes peuteren?
Nee, doe dit dus vooral niet. Hiermee haal je de hele balans weg die wij maken, dit soort kapriolen zorgt dus voor een kut geluid.quote:Op woensdag 10 juli 2019 13:35 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik speel zelf basgitaar en heb wel eens de “tip” gekregen om bij de soundcheck je volumeknop niet helemaal voluit te zetten, zodat je hem zelf nog ietsje harder kan zetten bij het optreden. Hou jij rekening met dat soort kapriolen/hou je ons in de gaten? :p
Hahaha ik wist het :’)quote:Op woensdag 10 juli 2019 14:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, doe dit dus vooral niet. Hiermee haal je de hele balans weg die wij maken, dit soort kapriolen zorgt dus voor een kut geluid.
Nogmaals: Het beste geluid kan ik in de zaal maken als alles op het podium zo fijn mogelijk in balans is, en ook vooral niet te hard. Anders moet ik alles op de speakers compenseren met wat er in de zaal *op het podium gebeurd.
Een kut geluid in de zaal ligt heel vaak niet aan de geluidsman, maar meer aan de band.
Wat voor jou het fijnst werkt. Sommige bassisten hebben hem op 9, om in de wat hardere stukken een beetje headroom te hebben en niet hun vingers kapot te spelen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 14:34 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Hahaha ik wist het :’)
Ik heb deze “tip” ook met een korreltje zout genomen, ik vind het zelf namelijk ontzettend irritant als de bas de rest van de muziek overruled. Ik heb een keer bij een concert in de ziggo dome gestaan (ik geloof the war on drugs) en daar was de bas ook zo mega hard dat ik me het hele concert eraan heb staan ergeren
Dan nog even eentje, iemand zei ooit tegen me dat je dus juist je volumeknoppen het beste helemaal open kan zetten, omdat de geluidstechnicus dan het “volste” geluid krijgt. Is dit echt een ding of is dat gewoon om ervoor te zorgen dat muzikanten niet de hele tijd met die knoppen gaan lopen klieren
Absoluut niet. Je weet nooit wie het gaat mixen. Ik zou niet willen dat wanneer ik een live sessie moet afmixen dat ik al te maken heb met de keuzes van een andere mixer.quote:Op woensdag 10 juli 2019 20:06 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Waarom zijn direct-outs op mixers standaard pre-fader. Je wilt toch wel wat EQ op bijv drums of vocals voordat dit naar de multi-track gaat. Subfaders zijn altijd zo schaars.
Gewoon zelf wat maken. Ik heb voor thuis zoiets gemaakt, hangt aan mijn plafond:quote:Wat zijn de sierlijkste geluidsabsobeerders voor een woonkamer van 9x5 m met open keuken. Heb je suggesties?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |