Deel I Analyses - slot
Hoofdstuk 8. Een achtste analyse: NL overheid (werkterreinen, direkt en indirekt)Inleiding: Hiervoor hebt u, geachte lezer, kennis kunnen nemen van een zeker scala aan in principe belangrijke politieke zaken, zoals ik die verzameld heb. Dat scala is zeker subjectief, zoals nagenoeg alles en iedereen natuurlijk is. Dit hoofdstuk 8 is het laatste hoofdstuk van deel I, de analyses. Ik hoop waarachtig dat u het doel, dat ik hiermee heb – n.l. dat u werkelijk een goed overzicht hebt gekregen van het functioneren van de NL Overheid in de afgelopen tientallen jaren – hebt bereikt. Dat is dan de basis voor deel II. Nu volgt een alfabetisch overzicht van items, waarbij de Nederlandse Overheid in ieder geval verantwoordelijkheid heeft en soms of uiteraard een belangrijke, sterke rol speelt.
Accountancysector De accountancysector is niet in staat om haar ‘reilen en zeilen’ bij te sturen naar aanleiding van de steeds maar weer opduikende missers en schandalen. Ook de Nederlandse overheid heeft dit niet door middel van additionele wetgeving kunnen bijsturen.
Een recent persbericht: De Minister van Veiligheid en Justitie spreekt geen oordeel uit over de minischikking van zo’n 38.000 euro die accountantskantoor KPMG onlangs trof voor betrokkenheid bij het witwassen van ongeveer 322 miljoen dollar. In zijn algemeenheid zegt de minister voor een strafrechtelijk aanpak te zijn van (het faciliteren van) witwassen, maar in dit concrete geval is het aan het OM van Curaçao om daarover te beslissen. Uit een persbericht van dat OM leidt de minister af dat het OM Curaçao heeft vastgesteld dat KPMG verdachten in de strafrechtelijke onderzoeken heeft gefaciliteerd bij de criminele activiteiten, waarvoor die verdachten nu worden vervolgd.
‘’Financiële dienstverleners en accountants zoals KPMG AAS fungeren als poortwachter van de financiële sector en hebben een belangrijke rol in de signalering van witwassen, de financiering van terrorisme en ander maatschappelijk onbetamelijk gedrag’’. Commentaar: minister, als u dat cursief gemaakte zelf stelt, hoe kunt u zich dan zo aan uw verantwoordelijkheid onttrekken? U holt uw eigen ministerschap uit en laat de accountancysector - die nog steeds worstelt met dit feit: ‘wiens brood men eet, wiens woord men spreekt…’- maar gewoon doormodderen. Want door er één te laten gaan, kunnen de anderen ook (blijven) gaan….!
NB: eind januari 2019 werd een accountant van KPMG Curaçao vanwege zijn betrokkenheid ook al door de tuchtrechter in Zwolle op de vingers getikt.
Algemene Rekenkamer Dit controle-orgaan is uiteraard noodzakelijk. Met de huidige wijze van budgetteren is dit absoluut nodig. Immers, het kan toch niet zo zijn, dat men in het najaar uitgaven doet om het toegewezen budget op te maken?! Of het batig saldo door te schuiven naar een volgend jaar als appeltje voor de dorst? Plichtsgetrouw maakt de Rekenkamer haar jaarlijkse rapport. Dat haalt de pers, wordt in het parlement behandeld en ….. verdwijnt vervolgens veelal in de la.
Commentaar: het administratieve systeem van de overheid zou op de helling moeten. Men is het daar over eens, onder andere omdat het te weinig controlerend is. Maar een ander (bedrijfseconomisch) stelsel invoeren, tja…
Ambtenaren Van hen wordt wel gezegd dat zij de werkelijke machtshebbers zijn. Als een minister niet spoort met de cultuur (lees: de politieke voorkeur) van zijn ministerie, dan krijgt hij het moeilijk of wordt hij zelfs gedwongen het veld te ruimen, goedschiks of kwaadschiks! Daarnaast zijn de financiële vergoedingen (salaris, kostenvergoedingen, auto en pensioen) in Nederland goed te noemen, in vergelijking met de EU echter magertjes. Dan het wachtgeld: de financiële vergoeding als een politicus, minister of kamerlid, de politiek verlaat of moet verlaten. De uitkering is hoog en daarmee laakbaar, omdat het de prikkel mist om actief te gaan zoeken naar een nieuwe vorm van inkomen. Commentaar: Niets is zo gemakkelijk als geld uitgeven dat niet van jezelf is, maar je wel over mag beschikken….
Arbeidsmarkt Zo maar een recente publicatie (CBS en TNO): In 2018 waren er ruim 3 miljoen flexwerkers (15 tot 75 jaar) in Nederland, van wie bijna 2 miljoen flexibele werknemers en bijna 1,1 miljoen zzp’ers. De meest voorkomende flexvorm is de zzp-eigen arbeid (864 duizend), gevolgd door de oproepkracht (539 duizend). De flexvormen die ten opzichte van vijftien jaar geleden naar verhouding het meest zijn toegenomen, zijn de werknemers met een vast contract zonder vaste uren, de tijdelijke werknemers zonder vaste uren en de oproepkrachten. Het aantal oproepkrachten is ruim verdubbeld. Het afgelopen jaar groeide het aantal tijdelijke werknemers met uitzicht op een vast contract het meest (12 procent).
Op zich is deze rapportage neutraal, omdat het geconstateerde veranderingen over de afgelopen 15 jaar weergeeft (wat gelet op beide instituten in feite ook zo hoort te zijn). Echter, dit wordt door sommigen aangegrepen om de grootste doelgroep (zzp’ers) aan te pakken. Die zouden ten onrechte fiscale voordelen genieten. ’n Staaltje ondeskundig gebral, omdat deze zelfstandigen opdraaien voor zaken, waarvoor werknemers – via hun werkgever- zijn verzekerd!
Noot: vers van de pers: in het uitgelekte Belastingplan 2020 wordt het bovengenoemde aanpakken gerealiseerd. De zelfstandigenaftrek gaat van ¤ 7.280 naar ¤ 5.000.
Auditdienst Rijk (ADR) De ADR verricht vanuit de wettelijke taak en specifieke behoeften vanuit de departementen onafhankelijke onderzoeken en dito audits naar de uitvoering van beleid en bedrijfsvoering. De resultaten van deze audits dient de staatssecretaris, zoals te doen gebruikelijk voorzien van een bestuurlijke reactie, aan de Kamer te doen toekomen. Commentaar: de slotzin hier is gelijk aan die bij de Algemene Rekenkamer.
Banken Het onderstaande zet ze overduidelijk neer…………. Recente publicatie (03.2019) Nederlandse banken vormden een schakel in een grote Russische witwaszaak, waarbij miljarden euro’s werden witgewassen in Europa en de Verenigde Staten. Dat zou blijken uit 1,3 miljoen gelekte banktransacties, contracten en mails van twee Litouwse banken. De documenten zijn in handen van journalistencollectief OCCRP en in Nederland gedeeld met Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en enkele dagbladen. In totaal ging het naar verluidt tussen 2006 en 2013 om zo’n 3,5 miljard euro. ING en ABN AMRO waren volgens de onderzoekers betrokken bij betalingen die kenmerken hebben van witwassen. Vanuit de Litouwse banken stroomde bijna een miljard naar Nederlandse bankrekeningen, grotendeels via de door Russen geleide Amsterdam Trade Bank en de Nederlandse vestiging van de Turkse GarantiBank. Commentaar: banken maken dus deel uit van zowel de boven- als de onderwereld.
Belastingdienst Ondanks vele, vele miljoenen kostende projecten (m.n. ICT, maar ook door de ongelooflijk aantrekkelijke afvloeiingsregeling in 2016/2017) is de Belastingdienst een slecht tot niet bereikbare instantie, die uitblinkt in het versturen van brieven, die niet juist of ten dele onjuist zijn, traag is in het reageren, behalve bij het opleggen van aanslagen (met boetes en rente), achterloopt met het verwerken van dossiers (erf- en successiebelasting), kortom handenvol geld kost tegenover een miserabele staat van dienst.
Recente publicaties van de verantwoording door de staatssecretaris n.a.v. vragen van de volksvertegenwoordiging: -inzake het bericht: Belastingdienst laat 25.000 mkb-aangiften liggen: *Capaciteit beïnvloedt risicoselectie De fiscus heeft last van de goudgerande vertrekregeling waar veel medewerkers gebruik van hebben gemaakt. De Belastingdienst ondervindt wel degelijk hinder van de vertrekregeling en heeft een grote wervingsopgave. Dat kan invloed hebben gehad op de risicoselectie. *Veel minder boekenonderzoeken In elk geval lijkt de personeelskrapte het aantal boekenonderzoeken bij het mkb negatief te beïnvloeden: dat is sinds 2013 gestaag gedaald van 38.900 naar 19.900 in 2018.
e kosten van het beoordelen van alle uitgeworpen aangiften De Belastingdienst streeft ernaar dat burgers en bedrijven bereid zijn uit zichzelf (fiscale) regels na te leven, zonder dwingende en kostbare acties van de Belastingdienst… *Belastingdienst kan lage energierekening niet snel regelen De energiebelasting voor burgers kan dit jaar nog niet omlaag omdat dat voor de Belastingdienst onuitvoerbaar is. Dat heeft de minister van Economische Zaken gezegd tijdens het Kamerdebat over het aangepaste klimaatakkoord. Hij reageerde op het verzoek van de oppositie om de energierekening niet pas in 2020 aan te passen. Het kabinet vond het een “sympathiek” idee en daarom heeft hij gesproken met de top van de Belastingdienst. Maar die zien geen mogelijkheden. Hij heeft de staatssecretaris van Financiën gevraagd meer duidelijkheid te geven over de onuitvoerbaarheid voor de fiscus. *Uitstaande belastingschulden opgelopen tot 6,5 miljard euro De achterstand in de betaling van belastingschulden door burgers en bedrijven is vorig jaar verder opgelopen. Dat schrijft de staatssecretaris Financiën naar aanleiding van vragen van Tweede Kamerleden. Hij voorziet voorlopig ook geen dalende trend in de invorderingsachterstand. Eind juni 2018 stond er bij de Belastingdienst in totaal 6,5 miljard euro open, eind 2017 was dat nog 6,1 miljard euro en eind 2016 5,4 miljard. De staatssecretaris verklaart de stijging door de nieuwe methodiek die sinds enkele jaren bij niet direct inbare vorderingen wordt gehanteerd, het dynamisch monitoren. Daarvoor werden vorderingen eerder afgeboekt als oninbaar. Dynamisch monitoren leidt enerzijds tot een structureel hoger achterstandspercentage omdat schulden langere tijd worden gevolgd en dus niet worden afgeboekt. Anderzijds leidt dynamisch monitoren per saldo tot hogere opbrengsten omdat de Belastingdienst minder vorderingen afboekt. Commentaar: Onvoorstelbaar dat dit alles met droge ogen én wordt medegedeeld én wordt aangehoord…..
Belastingparadijzen Recente persberichten: -Nederland is een belastingparadijs, vindt het Europees Parlement. Net als Luxemburg, Malta, Ierland en Cyprus hoort Nederland op een zwarte lijst van fiscaal foute landen. “Dit is een historische uitspraak en het helderst mogelijke signaal dat Nederland moet breken met het verleden” aldus de (Nederlandse!) indiener van de motie. Het parlement stemde ruim in met een rapport van een speciale commissie die vorig jaar onderzoek naar financiële misdaden en belastingontduiking en -ontwijking deed; -Tien landen gaan terug op de zwarte lijst voor belastingparadijzen. Ook Aruba hoort er weer bij. De autoriteiten van de tien teruggeplaatste landen hebben zich niet gehouden aan hun belofte om hun fiscale beleid binnen een jaar te verbeteren. Het gaat om landen die (bijna) geen vennootschapsbelasting heffen, niet transparant zijn en niet ,,welwillend” staan tegenover de strijd tegen belastingontwijking. De zwarte lijst werd voor het eerst opgesteld na onthullingen over belastingschandalen in de Panama Papers en de Paradise Papers met het doel dergelijke landen aan de schandpaal te nagelen. Commentaar: die internationals moeten toch flink wat opleveren, gelet op de imagoschade voor NL! Vraagje: een van de redenen om afscheid te nemen van onze schandegevoelige overzeese gebieden’?
Beleid In Nederland wordt er een politiek beleid gevoerd, dat niets van doen heeft met doelen, efficiency, optimalisatie, verbetering, correctie van wat gecorrigeerd zou moeten worden. Termen als ‘pappen en nathouden’ en ‘verdeel en heers’ lijken op z’n plaats. Voor de individu als mens met zorgen over het dagelijkse eten en drinken, toenemende druk door afslankende marges tussen inkomen en uitgaven, de onveiligheid, de onmachtige overheidsapparaten (politie), de schimmige politieke machtsspelletjes met onbetrouwbare lieden, die hun beloften niet nakomen en daar gewoon niet mee zitten. Behalve als er verkiezingen aan zitten te komen…
Minstens zo laakbaar is het beleid ten opzichte van mensen met schulden. Ze worden domweg verder uitgekleed, zonder dat er rekening gehouden wordt met een minimum inkomen om te kunnen (over)leven. Onmenselijk!
Ook bedenkelijk is de bemoeizucht van Nederland. We worden ‘’het braafste jongetje van de (EU of wereld-) klas genoemd en toch blijven we ons bemoeien met zaken die ons domweg niet aangaan (militaire buitenland missies!). Ongevraagd nemen we ‘onze verantwoordelijkheid’. Op basis waarvan? Schuldgevoelens soms? Naastenliefde?
Bezuinigingen Bij de financiële situatie van Nederland moet er wel bezuinigd worden. Allereerst dient de jaarlijkse begroting op nul uit te komen en niet met een tekort. Dan: hoe wordt er eigenlijk bezuinigd? De overheid kent maar 1 doelgroep en dat zijn – wat men dan noemt, alsof het anderen betreft - de burgers. Je krijgt steeds meer de indruk dat de politiek zich, buiten de verkiezingstijd om, weinig gelegen laat liggen aan die kiezers. Je zou dat arrogant kunnen noemen. Zeker tijdens de huidige economische hausse na de bankencrises heeft de burger het nakijken: het besteedbaar inkomen is, ondanks de jaarlijkse belofte van vooruitgang, amper gestegen. En dat terwijl de overheidsorganen hun budgettaire tekorten gewoon verdisconteren in de jaarlijkse aanpassing van de tarieven. Sluipenderwijs wordt de welvaart voor de burger uitgehold!
Vervolgens de overheid zelf: er wordt besloten dat er x duizend ambtenaren uitmoeten, als tegenwicht voor wat de burgers wordt opgelegd. Wat is de praktijk?! De vertrokken ambtenaren kostten een vermogen en de daardoor ontstane werkdruk wordt opgelost door het inhuren van peperdure externe specialisten. ‘Kanniewaarzijn’ toch?
Corruptie Als je corrupt bent geweest, moet je uit de schijnwerpers terugtreden. Dat houdt echter (politiek) niet in dat je niet elders weer aan de slag kunt. Het is dus zorgen dat je altijd nog ergens een vriendje hebt, voor wie je daarvoor iets geregeld hebt. Immers: voor wat, hoort wat!
Nog een recent persbericht: ‘’De Troika Laundromat, steekpenningen bij Strukton, corruptie bij Shell. Natuurlijk: er wordt geld aan verdiend. Maar tegenover die inkomsten staat een hoog financieel risico. Bovendien zet je je reputatie en je geloofwaardigheid op het spel. Wegen de opbrengsten daarvan op tegen de mogelijke schade? Is het überhaupt een kwestie van opbrengsten en schade? Niet zelden probeert men de zaak klein te houden in plaats van dat zij transparant zijn en het grote publiek het volledige verhaal vertellen’’. Commentaar: de geciteerde auteur geeft blijk van een idealistische kijk op zakenmensen. De vraag stellen is ‘m beantwoorden…
Defensie Het noodzakelijk kwaad van een militair apparaat dient axiomatisch wel op peil te blijven. Wat beroepsmilitairen menselijk is aangedaan door de (materiele) bezuinigingen, zouden de beleidsmakers zelf niet pikken. Hoe demoraliserend ook!
De Nederlandsche Bank (DNB) DNB heeft voor het eerst (!) op een rijtje gezet hoeveel schuldpapier in Nederland uitstaat en tegen welke looptijden (het zogeheten schuldverval). De nieuwe statistieken over schuldverval beschrijven de termijnen waarop de hoofdsom van schuldpapier aan investeerders moet worden voldaan. Dit biedt inzicht in de toekomstige vraag en aanbod naar schuldpapier en naar mogelijke herfinancieringsrisico’s, bijvoorbeeld bij oplopende rentes. In de praktijk wordt het grootste deel van de aflopende schulden geherfinancierd met uitgave van nieuw schuldpapier. Slechts een deel van de nieuwe schulduitgiftes zijn bedoeld voor nieuwe investeringen. De totale omvang van het Nederlands schuldpapier bedroeg eind 2018 ruim EUR 1.850 miljard.
Bedrijven, banken en de overheid in Nederland moeten de helft van hun uitstaand schuldpapier (exclusief leningen!!) de komende 5 jaar afbetalen of opnieuw financieren. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank. Het gaat om een bedrag van EUR 925 miljard. Ongeveer EUR 450 miljard (een kwart van het totaal aan Nederlands schuldpapier) moet al voor eind volgend jaar (2020) worden terugbetaald aan investeerders.
Samengevat: zonder de leningen mee te nemen (!), wordt er vrijwel steeds nieuw schuldpapier uitgegeven, dus niet afgelost, waarbij – bij een hogere rente - de lasten dus zullen toenemen. Een wat laat en steriel initiatief van de DNB!
Douane/grens Toezicht en controle beperken zich tot de (lucht)havens. Vanwege de veiligheid, die de EU ons zou bieden. Smokkelen over binnen weggetjes hoeft niet meer: men kan zo naar binnen.
Financiën Historisch gezien wordt er vaak jaarlijks met een tekort begroot. Elke penningmeester weet dat dit de club uiteindelijk de das om zal doen. We lenen en lenen maar op de kapitaalmarkten. Maar …, wie zijn dat eigenlijk? Hoe kan het dat alle westerse landen (USA!) gigantische schulden hebben?
FIOD Nog een recent persbericht: -In december 2005 wist de fiscale opsporingsdienst FIOD al dat Nederland en vijf andere landen ernstig werden benadeeld door banken en handelaren die op grote schaal ten onrechte dividendbelasting terugvroegen. -Dat blijkt uit een PowerPointpresentatie van de FIOD, die Follow the Money (FTM) in handen kreeg na een beroep op de WOB (Wet openbaarheid bestuur). Wereldwijd bedroeg de schade door dit dividendstrippen volgens de FIOD vermoedelijk toen al enkele miljarden. -Onduidelijk is wat de FIOD en de Belastingdienst met deze informatie hebben gedaan. Vanwege de fiscale geheimhoudingsplicht kan de Belastingdienst niet zeggen of er informatie met buitenlandse zusterdiensten is gedeeld. Commentaar: verbijsterend! Wat gebeurt er allemaal over onze hoofden heen?! En ten koste van wie?!? Niet moeilijk te raden, dat zijn wij, de burgers…
Gedogen In feite hoort dit onder het beleid in Nederland. Het is absoluut not done om iemand te straffen. Thuis niet en ook op school niet (lijfstraffen: foei), tijdens studie en werk/carrière: mijn manager bestudeert elke prangende kwestie, praat m.n. met het slachtoffer (om hem de andere kant te laten zien) en wijst mij op het collectieve belang om de kwestie toch vooral niet op te spelen. Rechte ruggen irriteren, omdat ze ingaan tegen het nieuwe (…) denken. Commentaar: O, die managers! Laat de leiders – er is wezenlijk verschil tussen - opstaan!
Gemeenten De gemeentelijke financiën staan onder druk door de tekorten in het sociaal domein; zowel operationeel als financieel een monsterklus. Veel gemeenten kunnen de begroting maar moeilijk sluitend krijgen. De nieuwe taken sinds 2015 zijn daarmee het belangrijkste financiële zorgenkindje. Die nieuwe taken liggen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning (Wmo), jeugdhulp en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hoewel het aantal gemeenten onder preventief toezicht van de provincie nu nog gering is, kan dat flink stijgen door deze ontwikkeling. Nog enkele recente persberichten: -Vaststelling WOZ door gemeenten rammelt en Gemeentelijke woonlasten plaatselijk flink hoger; -De gemeentelijke woonlasten zijn dit jaar gemiddeld 3,4 % hoger dan in 2018, ruim boven de verwachte inflatie van 2,4 %. Vraagje: wie mag het verschil ‘bijpassen’?
Gevangeniswezen Om budgettaire redenen is besloten een flink aantal gevangenissen te sluiten. Bovendien zou dit gedragen worden door de steeds maar dalende misdaadcijfers. Commentaar: een verkeerd besluit, ingegeven op onjuiste grondslag! Logisch dat we daar de wrange vruchten van zullen plukken…
Inkomen (besteedbaar -) Ondanks de welvaart van deze tijd en van de laatste jaren in het bijzonder, is het besteedbaar inkomen niet meegegroeid. Sterker nog: de overheid deinst er niet voor terug om (zelfs een pakket aan) maatregelen op te leggen, zwaarder dan de door haar berekende koopkrachtstijging. Recente berichten (bron: CBS): -Het jaarlijkse, doorsnee persoonlijk inkomen van werkenden is, gecorrigeerd voor de prijsontwikkeling, in de periode 2007-2017 nagenoeg gelijk gebleven; -De collectieve lastendruk in Nederland was in 2018 hoger dan ooit gemeten. Die toename- 4,7 procent - komt voor een groot deel door de opbrengsten uit belastingen en wettelijke premies, die meer toenamen dan het bbp. Daardoor steeg de collectievelastendruk tot 38,4 procent van het bbp. Deze was sinds het begin van de huidige meetmethode (1995) niet eerder zo hoog. De toename van de belastingen en premies kwam onder meer door aangepaste tarieven; -Belastingen en sociale premies drukken het beschikbaar inkomen. Per saldo namen de belastingen en de sociale premies die huishoudens voor de volksverzekeringen betalen toe met 3,0 miljard euro (+2,4 procent). Commentaar: de reeds ingezette maatschappelijk verdeling arm-rijk zal alleen maar toenemen, totdat….?!
Kamer van Koophandel De KvK levert nu informatieproducten met daarin persoonsgegevens aan iedereen die daarom vraagt. Dat doet de KvK omdat de huidige Handelsregisterwet niet de mogelijkheid geeft informatieproducten te weigeren aan afnemers die de producten feitelijk alleen gebruiken voor hun eigen commerciële belang. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is de verkoop van die adressenbestanden in strijd met privacyregels. Daarom wil de AP een wijziging van die wet zodat niet iedereen alle gegevens zo maar kan verkrijgen. Reactie van De KvK: De KvK laat weten ‘te stoppen met het zogeheten product ‘Adressenbestand Online’, het doorverkopen van bestanden met namen en adressen van zzp’ers en bestuurders. Zij blijft de adressen nog tot en met juni (2019) verkopen maar zegt te begrijpen dat een grote groep zzp’ers dagelijks veel last heeft van agressieve telefonische verkoop en vindt dat zzp’ers inderdaad betere bescherming nodig hebben’. Commentaar: op de KvK: u maakt misbruik voor eigen exploitatie over de rug van anderen, die wettelijk verplicht zijn die informatie aan te leveren! En de AP: die blinkt uit in zwak ingrijpen.
Klokkenluiders Als je je – ook in Nederland – opwerpt als initiatiefnemer om foute zaken als omkoping, corruptie, kartelvorming, smeergeld, enz. enz. aan de kaak te stellen, moet je erg uitkijken. Voordat je ‘t weet, ben jij de gebeten hond. Je eindigt als een paria, door alles en iedereen in de steek gelaten!
Minderheden (de macht van -) Een tamelijk nieuw fenomeen: heel kleine minderheden, die een grote mond opzetten, iedereen van van alles beschuldigen, agressief optreden, klagen over achterstelling en racisme; ze zouden worden gediscrimineerd, gekwetst en ondervertegenwoordigd. Zoeken slim (links) politieke steun en gaan als een olifant door de (culturele) porseleinkast: milieu-& klimaatfreaks, anti zwartepiet enz. enz.
Deze aanhangers van de zgn. Diversiteitspolitiek zijn volgens alom erkend expert, de Amerikaan F. Fukuyama, op bezoek in NL: ‘levensgevaarlijk, ze verscheuren de samenleving. Nationale tradities, die houden de gemeenschappelijke cultuur bij elkaar!’ Commentaar: we zijn gewaarschuwd. Anders voorzie ik dat we de kwestie ‘Krakers’ achterna gaan…
Onderwijs Het onderwijs in Nederland heeft op hoog niveau gestaan. Dat was hard werken. Maar, niet altijd – zo ging men redeneren – even slim. De ene verandering volgde op de andere, alsof het om het veranderen ging. Er kwam uitholling, zelfs zo sterk, dat tests onder studenten aangaf dat ze hun moedertaal niet meer foutloos konden schrijven. Dan de volgende: ‘Wat heeft het domweg leren voor zin als je je kennis in no-time op je mobieltje hebt?’ En: ‘het is simpelweg niet mogelijk om studenten af te leveren, die naadloos passen bij de vraag op de arbeidsmarkt.’ Commentaar: een ding is dan zeker: docenten en studenten, zij zullen niets geleerd hebben!
Overheidsinstellingen De overheden hebben zich methoden, rechten toegekend, die tot in de privésfeer komen (afluisteren telefoon, cameratoezicht). Onder het mom van bijvoorbeeld het gevaar voor terroristische aanslagen worden wetten aangenomen, die een heel beperkte kans van slagen hebben, maar die een angstwekkend neveneffect hebben: massacontrole! (zie boek ‘1984’)
In algemene zin kan gesteld worden dat de overheden vele minder - of zelfs geheel onbekwame mensen in dienst hebben. Een instantie als het UWV, dat verregaande bevoegdheden heeft in onder andere ontslagzaken, het toekennen van uitkeringen en de basis waarop, blijkt intern onmachtig te zijn om evidente misbruikzaken aan te pakken. Ik noem de Poolse (gast)arbeiders, die 6 maanden werken en daarna op onze kosten 3 maanden naar Polen gaan. Uiteraard met WW en daarnaast de toeslagen en subsidies, die gewoon doorlopen…
Een andere instantie, de SVB, keert de kinderbijslag uit. Een substantieel gedeelte gaat de grens over: naar Marokko, Turkije en dergelijke. In een aantal gevallen is het niet na te gaan of er wel of niet en ook niet hoeveel er daadwerkelijk uitgekeerd zou moeten worden.
Privacy (persoonlijke gegevens) Kamervragen over persoonlijke gegevens: Kamerleden willen opheldering over de berichtgeving van een krant dat bedrijven websites als MijnBelastingdienst hebben ontdekt als jachtgrond voor persoonlijke gegevens. Met toestemming van de gebruiker halen bedrijven data op bij overheidsportalen als MijnBelastingdienst en MijnOverheid op. Een bedrijf wil een digitale brug vormen tussen huurders en verhuurders en doet dat onder andere met een app. Die app haalt persoonlijke gegevens en presenteert ze overzichtelijk. De gegevens komen uit de private domeinen die zijn opgezet voor de contacten met de overheid, van MijnOverheid en MijnBelastingdienst tot MijnUWV. Van de aangifte inkomstenbelasting, de schulden en bezittingen tot de samenstelling van het huishouden en de details van het arbeidscontract, het is er allemaal te vinden. De
Autoriteit Persoonsgegevens meldde direct al ‘scherpe vragen’ te hebben over de methode. Kamerleden willen weten of bedrijven de data die zij ontvangen via MijnOverheid, MijnBelastingdienst of MijnUWV mogen doorverkopen aan derden of gebruikers voor advertenties. Ook vragen de Kamerleden of de ministers van mening zijn ‘dat het controleren van dergelijke gevoelige gegevens ook middels een overheidsportal zou moeten kunnen geschieden…… (enz.) Commentaar: een zoveelste illustratie van de onmacht van de overheden. Opnieuw valt de Autoriteit Persoonsgegevens negatief op, omdat ze zaten te slapen. Over Autoriteit (en waakhond) gesproken…
Veiligheid Waar je dit item ook op betrekt: veiligheid of je veilig voelen is geen absoluut gegeven meer. Het is
relatief geworden oftewel het hangt er maar vanaf waar je bent en wat er zou kunnen gebeuren.
Een studente, die ’s morgens vroeg thuiskomt en wordt neergestoken; een ander, die wordt aangerand en – ingelicht hoe het er bij aangifte doen aan toegaat – maar van aangifte doen afziet; homo’s die gepotenramd worden; ‘n tippelaarster, die wordt afgeslacht; een ouder paar dat op klaarlichte dag bruut wordt overvallen; kinderen, die spoorloos verdwijnen; pedofiele sportinstructeurs, die jarenlang hun gang gaan, zelfs na ontmaskerd te zijn; incapabele artsen, die altijd weer ergens aan de slag kunnen. Wegwerkers, die worden aangereden. Zelfs burgemeesters worden bedreigd en moeten onderduiken! Help!
'n Speciale: Cyberveiligheid Kleine en middelgrote bedrijven kunnen zich in digitaal opzicht nog beter beveiligen. De analyse laat zien dat op het gebied van identificatie van cyberrisico’s, het treffen van de preventieve maatregelen en maatregelen om schade als gevolg van incidenten te herstellen de nodige stappen zijn gezet. Organisaties kunnen vooral nog veel winnen in het tijdig detecteren van zwaktes in de eigen beveiliging. Beveiligingsapplicaties worden niet regelmatig getest en bijna de helft van de kwetsbaarheidsscans worden niet (regelmatig) uitgevoerd, noch worden leveranciers gecheckt op cybersecurity. Het ontbreekt vaak aan een gedegen risicoanalyse. Daarnaast zijn enkele primaire beveiligingsmaatregelen nog altijd niet op orde. Commentaar: we moeten nu eenmaal sterk rekening houden met wat sommigen kunnen ‘uitvreten’!
Volksvertegenwoordiging De Nederlanders-met-stemrecht worden op diverse niveaus vertegenwoordigd. In de eerste plaats op lokaal niveau: de gemeenteraad. Door het sterk wegende plaatselijk belang, voeren partijen als Gemeentebelangen o.i.d. veelal de boventoon.
Verder op provinciaal niveau: de Provinciale Staten en van daaruit de leden van de Eerste Kamer. Deze verkiezing is het minst populair. Eigenlijk onterecht, gelet op de link naar en het belang van de leden van de Eerste Kamer!
Tenslotte op nationaal niveau: de 2e Kamerverkiezingen, van waaruit de regering - door het vormen van de noodzakelijke coalitie - gevormd wordt. Een recente publicatie: Coalitie en oppositie reageren
onthutst op de steekproef van de Belastingdienst waaruit blijkt dat ruim de helft van de gecontroleerde bedrijven de regels schendt bij de inhuur van zzp’ers. Dat schrijft het FD over het debat waarbij woensdag werd gesproken over de recente brief van de staatssecretaris van Financiën over schijnzelfstandigen. Commentaar: onthutst, verbijsterd, aangedaan en nog een veelvoud van dergelijke termen worden door politici gebezigd om te maskeren dat zij ver van de alledaagse werkelijkheid verkeren.
Zorg(plicht) In Nederland kent de overheid een zorgplicht. Basisbehoeften dienen aanwezig te zijn. Ziekenhuizen, openbaar vervoer, onderwijs, sociale verzekeringen, nabestaanden- en oudedagsvoorzieningen, kortom ‘van de wieg tot het graf’. Maar, is dat ook of nog zo? Ziekenhuizen gaan failliet, zorgverzekeraars ‘sturen’ hun klanten, uitkeringen worden gekort of gaan later in of helemaal niet meer, onderwijzers/lerarentekorten, treinen die overvol raken, minima die het water steeds verder tot aan de lippen komt.
Mijn reactie op dit deel Analyses: Dat het zo erg is, vind ik én niet te geloven én onacceptabel. Drie werf schande!
Noot: hier eindigt Deel I Analyses. Zoals ik al aangaf, is het mijn bedoeling dat u hierdoor (meer) overzicht zou krijgen. Overzicht hoe we er nu werkelijk voorstaan. Als individu en als Nederlanders. Als Nederland, deel uitmakend van een groter geheel, zoals met name de EU.
(wordt vervolgd met Hoofdstuk 9)