abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187568216
Beste forumers,

Sinds vorig jaar ben ik de trotse bezitter van twee Jack Russells. Zoals de titel al zegt gaven ze de buurt (destijds terecht) reden om te klagen vanwege geluidsoverlast. Sindsdien hebben we enorm veel tijd geinvesteeerd met het opvoeden van onze honden.

Op het moment bezorgen ze gemiddeld minder dan 10 minuten overlast. Echter vindt de buurt dit nog steeds storend. We hebben opgemerkt dat bij 2 specifieke eigenaren (de een heeft 2 labradors en de ander heeft 4 pitbulls) dat een van onze honden hard te keer gaat. Buiten deze honden geven ze hooguit een blaf van 5 seconden of minder. Dit is overigens ook redelijk zeldzaam en tot mijn weten heel normaal.

We hebben inmiddels ook een onafhankelijke gedragstherapeut (aangesteld door de Kynologen Club) ingeschakeld die verzekerd heeft dat het geblaf wel degelijk binnen de maatschappelijke normen valt en dat buiten die 2 eigenaren het voorbeeldige honden zijn die geen gedragsproblematieken vertonen. Ze heeft hier ook een rapportage van gemaakt dus het staat ook zwart op wit. Al deze geluiden zijn overigens ook opgenomen dus er is ook sprake van een objectieve maatstaaf.

Nu heb ik echter het vermoeden dat de hele buurt niet bepaald blij zijn met de conclusie (hoe terecht of onterecht het dan ook is). Hierdoor begint de twijfels toch nogal te komen. Zouden mensen die vroeger ook te maken hebben met geluidsoverlast/ontevreden buren mij hierin toch wat tips kunnen geven?

Ik heb geen interesse om de honden op te geven, maar het zit me best dwars dat de hele buurt hier nu met koude staren me zit aan te kijken. Daarnaast vraag ik me toch af of ze mij (en mijn honden) het leven op het een of ander manier zuur kunnen maken?

Het huis ligt aan een meer en het is een vrijstaand gebouw met uitzicht op het meer waar regelmatig mensen en honden voorbij komen.
  zondag 23 juni 2019 @ 19:06:32 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_187568277
Tja als een objectieve deskundige heeft vastgesteld dat er niets aan de hand is en dat staat zwart op wit dan kunnen ze je aankijken zoveel ze willen, je kunt er niets meer aan doen.

Los van het feit dat mensen natuurlijk tegenwoordig sowieso al snel "overlast" ervaren.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_187568290
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:06 schreef karr-1 het volgende:
Tja als een objectieve deskundige heeft vastgesteld dat er niets aan de hand is en dat staat zwart op wit dan kunnen ze je aankijken zoveel ze willen, je kunt er niets meer aan doen.

Los van het feit dat mensen natuurlijk tegenwoordig sowieso al snel "overlast" ervaren.....
Dit.

Jij hebt alles gedaan wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Met andere woorden laat ze de tering krijgen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_187568385
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:06 schreef karr-1 het volgende:

De vraag is alleen of dit een objectieve deskundige is
Zo ver ik weet word dit gemeten aan de hand van decibel (Ik dacht door iemand van de gemeente?) En niet door een honden gedragsdeskundige
pi_187568484
De gedragstherapeut heeft niet gemeten of het geluid buiten de norm valt. Ze heeft enkel geobserveerd hoe de honden gedragen en ook naar mijn geluidsopnames gekeken. Daar staat overigens ook niet op hoe ernstig de geluid ervaren wordt, maar daaruit is wel heel duidelijk te zien hoelang en hoevaak het geblaf voorkomt. Gemiddeld praten we dan over minder dan 10 minuten op een dag.

Zij heeft enkel zwart op wit gezet dat de honden geen gedragsproblematieken hebben en dit onderbouwd op basis van haar observaties.

Daarnaast heeft zij ook de bijhorende certificaten, reputatie en dergelijke waarin aantoonbaar is dat ze een deskundige is in haar gebied aangezien "honden gedragstherapeuten" niet wettelijke beschermd wordt.
pi_187568534
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:07 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dit.

Jij hebt alles gedaan wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Met andere woorden laat ze de tering krijgen.
Eens.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 23 juni 2019 @ 19:31:32 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_187568739
UH what? Buren die zeuren over blaffende honden, what else is new. En jij bent zo gek om een gedragstherapeut in te schakelen? En maakt je druk om wat? Dat je honden worden afgepakt ofzo?

Als de politie al niet komt voor een auto alarm dat de hele nacht afgaat denk je dat ze komen voor jouw honden??
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_187568774
Blaffende honden in je buurt. :r
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 23 juni 2019 @ 19:33:27 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_187568783
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:12 schreef Allures het volgende:

[..]

De vraag is alleen of dit een objectieve deskundige is
Zo ver ik weet word dit gemeten aan de hand van decibel (Ik dacht door iemand van de gemeente?) En niet door een honden gedragsdeskundige
Dat honden blaffen lijkt me redelijk normaal, het gaat erom of ze te lang en/of nutteloos blaffen. En dat is blijkbaar niet zo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_187568823
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:31 schreef Roces18 het volgende:
UH what? Buren die zeuren over blaffende honden, what else is new. En jij bent zo gek om een gedragstherapeut in te schakelen? En maakt je druk om wat? Dat je honden worden afgepakt ofzo?

Als de politie al niet komt voor een auto alarm dat de hele nacht afgaat denk je dat ze komen voor jouw honden??
Dit of dat ze jurisch toch een methode zien te vinden om het mij lastig te maken. Het gedonder uberhaupt als ze zo'n procedure starten kan mij behoorlijk wat hoofdpijn bezorgen. Tot mijn weten zal het blaffen wel boven de toegestane decibel vallen aangezien blaffen best luid kan zijn, wat niet bepaald verrassend is. Daarnaast zijn mijn ouders allochtoon en beheersen de Nederlandse taal niet heel goed.

Ik ben zelf nog een student en buiten vakantie periode ben ik niet aanwezig om mijn ouders te verdedigen. Derhalve dat er toch enig twijfel bestaat.
pi_187568928
De politie moet de overlast zelf waarnemen. Een hond mag ook wel eens blaffen. Dat is namelijk normaal gedrag. Als het te pas en te onpas is en het de de hele tijd aan de gang is. Kan het zo zijn dat je mensen hun woongenot verpest. Maar zoals jij het beschrijft vind ik het zelf reuze meevallen.

Leven en laten leven.
  zondag 23 juni 2019 @ 20:11:43 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_187569402
Sommige mensen zeiken om het zeiken. Altijd.

Zie bijv. schiphol, in 1 jaar 160.000 klachten, van slechts 35 mensen !

Negeer het en laat ze de tering genieten verder, een hond blaft als ie een andere hond ziet. Boeiend.

Zolang ze niet de hele dag in de tuin zitten blaffen en/of blaffend naar het hek vliegen als er iemand langs loopt, dikke boeiend.
Dum de dum
pi_187569576
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat honden blaffen lijkt me redelijk normaal, het gaat erom of ze te lang en/of nutteloos blaffen. En dat is blijkbaar niet zo.
mijn punt was vooral dat een door jezelf ingeschakelde gedragsdeskundige niet degene is die daar de knoop over door hakt maar iemand van de gemeente (volgens mij zijn er gemeenten waar je hond kan worden weg gehaald, staat in de apv. Wel nadat er andere dingen zijn geprobeerd dacht ik) of de rechter

Ik gok dat als het zo ver komt dat je dan je rapportje van je deskundige wel in kunt leveren en dat ze daar dan naar gaan kijken al zou ik niet verbaasd zijn als er dan een onafhankelijke word ingeschakeld of 1 waar ze vaker mee werken of zo
pi_187569707
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 20:23 schreef Allures het volgende:

[..]

mijn punt was vooral dat een door jezelf ingeschakelde gedragsdeskundige niet degene is die daar de knoop over door hakt maar iemand van de gemeente (volgens mij zijn er gemeenten waar je hond kan worden weg gehaald, staat in de apv. Wel nadat er andere dingen zijn geprobeerd dacht ik) of de rechter

Ik gok dat als het zo ver komt dat je dan je rapportje van je deskundige wel in kunt leveren en dat ze daar dan naar gaan kijken al zou ik niet verbaasd zijn als er dan een onafhankelijke word ingeschakeld of 1 waar ze vaker mee werken of zo
Ik heb er in principe geen problemen mee als er nog een "third opinion" komt. Maar naar mijn vermoeden zal daar hetzelfde uitkomen. De gedragstherapist dat ik hierboven heb benoemd was namelijk al de second opinion. Dus wat dat betreft ben ik niet zozeer bang voor.

De eerste persoon dat had beoordeeld was overigens geen gecertificeerde gedragstherapeut, maar een dierenarts dat wel ruim 30 jaar ervaring heeft en tevens de fokker is van mijn honden. Hij is uiteraard wel partijdig aangezien het een kennis is van ons. Derhalve dus ook dat we uiteindelijk een onpartijdig persoon hebben ingehuurd die was aangesteld door een cursus coordinator van de Kynologen Club. We hebben echter wel volle vertrouwen in de dierenarts. Zijn mening kwam grotendeels ook overeen met de therapeut.

Wat ons betreft mag er prima een third (dan wel een fourth) opinion komen. Alleen dit keer niet meer op onze kosten.
pi_187569790
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 20:32 schreef Calculus199111 het volgende:

[..]

Ik heb er in principe geen problemen mee als er nog een "third opinion" komt. Maar naar mijn vermoeden zal daar hetzelfde uitkomen. De gedragstherapist dat ik hierboven heb benoemd was namelijk al de second opinion. Dus wat dat betreft ben ik niet zozeer bang voor.

De eerste persoon dat had beoordeeld was overigens geen gecertificeerde gedragstherapeut, maar een dierenarts dat wel ruim 30 jaar ervaring heeft en tevens de fokker is van mijn honden. Hij is uiteraard wel partijdig aangezien het een kennis is van ons. Derhalve dus ook dat we uiteindelijk een onpartijdig persoon hebben ingehuurd die was aangesteld door een cursus coordinator van de Kynologen Club. We hebben echter wel volle vertrouwen in de dierenarts. Zijn mening kwam grotendeels ook overeen met de therapeut.

Wat ons betreft mag er prima een third (dan wel een fourth) opinion komen. Alleen dit keer niet meer op onze kosten.
Maar dan maakt het niet uit toch? Zeg tegen je buren dat ze er maar een zaak van maken
  zondag 23 juni 2019 @ 21:30:46 #16
189961 ex
aperture science
pi_187570665
Jack Russels O+ lekker laten zeuren.

(Meer serieus: 10 minuten per dag is geen overlast imo).
The cake is a lie!
  zondag 23 juni 2019 @ 21:55:25 #17
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187571161
Hoe heeft een hele buurt last van twee honden in een vrijstaand huis? Vertel je wel alles TS?

10 Minuten per dag overlast van blafmomenten die maximaal 5 seconden duren. Dan slaan de honden wel heel vaak aan natuurlijk.
Spoilers!
pi_187571347
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe heeft een hele buurt last van twee honden in een vrijstaand huis? Vertel je wel alles TS?
TS heeft het over een vrijstaand gebouw, maar misschien is dat wel een appartementencomplex. :+

Als het echt een vrijstaand huis is, is overlast voor de buurt bijna niet mogelijk tenzij de honden veel in de tuin aan het blaffen zijn.
  zondag 23 juni 2019 @ 22:32:34 #19
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187572029
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 22:04 schreef Chia het volgende:

[..]

TS heeft het over een vrijstaand gebouw, maar misschien is dat wel een appartementencomplex. :+

Als het echt een vrijstaand huis is, is overlast voor de buurt bijna niet mogelijk tenzij de honden veel in de tuin aan het blaffen zijn.
Oh ja, het er staat gebouw inderdaad.
Spoilers!
pi_187572053
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:

10 Minuten per dag overlast van blafmomenten die maximaal 5 seconden duren. Dan slaan de honden wel heel vaak aan natuurlijk.
Volgens de klagende buur heeft de hele buurt een hekel eraan. Ik vermoed dat dit enigzins inderdaad klopt omdat ik vandaag tijdens de uitlaten even werd aangesproken.

Met betrekking tot de duur er van heb ik gezegd dat ze *minder* dan 10 minuten blaffen. Het grootste gedeelte wordt gevuld als wanneer die 2 eigenaren langs komen waar een van mijn honden erg door getriggered raakt. Uitgaande dat een normaal persoon toch zijn honden 2 tot 3 keer per dag uitlaat en dat ze 1 tot 2 minuten in zicht blijven komen we dan inderdaad uit tot ca. 10 minuten. De resterende blaf geluiden gaat vaak over enkele seconden waar je uit kunt gaan van 5 tot 15 seconden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Calculus199111 op 23-06-2019 22:46:03 ]
pi_187572057
Ik heb zelf een schurfthekel aan blaffende honden, maar als een hond binnen de normen blijft en een baas er ook duidelijk werkt van maakt om binnen die normen te blijven zou ik er verder niet over klagen.
pi_187572289
Overigens moet ik er wel even bij zeggen dat ik, behalve de naaste buur, dit jaar nog nooit iemand aan de deur heb gehad die klaagde over de honden. Ik kreeg enkel vandaag een korte commentaar dat een van de hondjes een herrie maker is. Of dit daadwerkelijk een klacht is weet ik zelf eigenlijk niet eens.

Ik weet wel dat de blaffen inderdaad erger ervaren wordt dan wanneer je het via opnames hoort. Ik ervaar het zelf namelijk ook zo. Hierin kan ik nog wel enigzins begrip hebben voor de buurt. Dit komt voornamelijk doordat het een rustig buurt is en dat het pal naast het water staat. Persoonlijk vermoed ik dat je het geluid hierdoor erger ervaart dan dat je via een objectief maatstaaf beluisterd.
pi_187572385
Hoe zien ze die honden dan? Gewoon door het raam ofzo?
pi_187572534
Het is een vrijstaand huis met een serre in de woonkamer. Vanuit de serre zien ze de meer. Er zijn dus genoeg prikkels voor ze om te keer te gaan. Daarom dus dat het in het begin helemaal misging.
Om toch enig idee te krijgen hoe het eruit ziet:

https://imgur.com/a/JPbTj9E
pi_187572567
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 22:53 schreef Calculus199111 het volgende:
Het is een vrijstaand huis met een serre in de woonkamer. Vanuit de serre zien ze de meer. Er zijn dus genoeg prikkels voor ze om te keer te gaan. Daarom dus dat het in het begin helemaal misging.

Hoe kunnen de buren daar last van hebben? Dat hoor je toch niet lijkt mij.
pi_187572639
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ik had enkel het vermoeden omdat tijdens het terug wandelen naar huis toe ben ik even een buurtgenoot tegengekomen. Hij had gezegd dat die zwarte hondje een herriemaker is. Maar afijn dit kon net zo goed een grap geweest zijn dat ik niet helemaal begreep. De enige dat ik daadwerkelijk klachten dit jaar van ontvangen heb was een van de naaste buur. Hier waren wij ook uitermate verrast door aangezien er nu slechts sprake is van ca. 10 minuten blaf geluiden verspreid over een dag.

Ten einde raad ging ik advies vragen van een onafhankelijke deskundige. Dat had geleid tot het verhaal dat ik hier boven heb vermeld.
pi_187572692
Maar waarom ging je dan niet eerst met de buren praten over wanneer ze bijvoorbeeld overlast ervaren? Want het lijkt me sterk als dat is als de honden binnen zitten, aan de achterkant van een vrijstaand huis
  zondag 23 juni 2019 @ 23:04:13 #28
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_187572811
Ik zou het sociaal wijkteam vragen of ze met alle partijen om tafel willen om eens gewoon een gesprek aan te gaan waar de irritatie nu echt vandaan komt.

Dit kost je niks maar kan wel veel lucht geven
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_187572834
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 22:59 schreef Allures het volgende:
Maar waarom ging je dan niet eerst met de buren praten over wanneer ze bijvoorbeeld overlast ervaren? Want het lijkt me sterk als dat is als de honden binnen zitten, aan de achterkant van een vrijstaand huis
Daar had ik inderdaad aan gedacht, maar de dag dat ze kwamen klagen waren ze behoorlijk intimiderend dat ik eigenlijk geen interesse meer had om nog met ze in gesprek te gaan. Ik had tijdens het gesprek ook duidelijk gevraagd wat ik nog enigzins kan doen. Hierop hebben ze geantwoord dat ik mijn honden moet wegdoen. Dit had mij behoorlijk getriggered aangezien ik al heel veel heb ondernomen.

Tijdens de rest van het jaar hadden we de honden meegenomen naar mijn ouders zaak toe. Zodat deze buren minimaal last van ze zouden ervaren. In de zomer periode kan de temperatuur oplopen tot boven de 30 graden waardoor het gevaarlijk wordt voor de hondjes.

Het gebiedje boven de zaak (waar de honden dan zouden verblijven) kan zeer en zeer warm worden. Hierbij kun je denken aan een stilstaande auto. Omwille deze reden heb ik ook besloten om de vakantie door te brengen bij mijn ouders zodanig dat er (bijna) altijd iemand aanwezig is om op de honden te passen. Zelfs dit was niet voldoende blijkbaar.

Het inschakelen van de gedragstherapeut was achteraf gezien toch een goede zet ondanks de kosten dat hieraan verbonden staat, want een aantal dagen er na kwamen ze weer klagen. Ze hebben ook geweigerd de rapportage uberhaupt te lezen of in ontvangst te nemen. Ik heb overigens zelf wel de buurtbemiddeling ingeschakeld want ik heb liever ook geen conflict alleen vind ik wel dat ca. 10 min redelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Calculus199111 op 23-06-2019 23:22:26 ]
  zondag 23 juni 2019 @ 23:10:16 #30
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187572976
Wat zeggen je andere buren? Je hebt nu 1 klagende buur en vanmiddag 1 persoon die misschien iets negatiefs bedoelde toch?
Spoilers!
pi_187573041
Ja, ik heb sowieso minstens twee buurt bewoners die hebben gezegd dat ze geen last ervaren. Echter hadden ze dit vorig jaar ook al gezegd.

De andere naaste buren hebben gezegd dat ze enkel in de avond af en toe nog last ervaren, maar tijdens het doorvragen bleek dat ze nog onder de veronderstelling waren dat de hondjes nog steeds naar de zaak gingen overdag. Dit is al minstens een maand niet het geval. De rest van de buurt heb ik eerlijk gezegd niet persoonlijk gevraagd, maar ik heb ook nog nooit iets van ze vernomen mbt over de honden (zelfs vorig jaar niet) behalve wellicht die commentaar eerder in de dag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Calculus199111 op 23-06-2019 23:28:37 ]
pi_187573648
Ik zal deze topic wel updaten als ik de buurt bemiddeling heb gesproken. Er staat een afspraak aankomend vrijdag.
pi_187574882
Zit zelf met een gelijkwaardige situatie, maar dan met een valkparkiet van de buurvrouw waar ik naar mijn gevoel hinder van heb. Klinkt niet hard door op mijn slaapkamer, maar het gepiep vind ik toch wel irritant. Mijn slaapkamer grenst aan haar woonkamer. Heb buurtbemiddeling gehad waar ze ook volledig aan heeft meegewerkt. Afspraak was zij zou de vogel verplaatsen naar andere kamer, ik mocht alleen klagen als het geluid van haar afkomstig zou zijn. Ging geruime tijd goed, ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.

Buurvrouw gaf aan bij gesprek met bemiddeling geen overlast van mij te ondervinden, maar ik wel van haar vogel.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_187575192
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 22:57 schreef Calculus199111 het volgende:
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ik had enkel het vermoeden omdat tijdens het terug wandelen naar huis toe ben ik even een buurtgenoot tegengekomen. Hij had gezegd dat die zwarte hondje een herriemaker is. Maar afijn dit kon net zo goed een grap geweest zijn dat ik niet helemaal begreep. De enige dat ik daadwerkelijk klachten dit jaar van ontvangen heb was een van de naaste buur. Hier waren wij ook uitermate verrast door aangezien er nu slechts sprake is van ca. 10 minuten blaf geluiden verspreid over een dag.

Ten einde raad ging ik advies vragen van een onafhankelijke deskundige. Dat had geleid tot het verhaal dat ik hier boven heb vermeld.
Ik zou het hier verder bij laten, als ze echt zoveel last ondervinden moeten ze maar gaan klagen bij de gemeente.
pi_187575196
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 04:28 schreef -Hakuna- het volgende:
Zit zelf met een gelijkwaardige situatie, maar dan met een valkparkiet van de buurvrouw waar ik naar mijn gevoel hinder van heb. Klinkt niet hard door op mijn slaapkamer, maar het gepiep vind ik toch wel irritant. Mijn slaapkamer grenst aan haar woonkamer. Heb buurtbemiddeling gehad waar ze ook volledig aan heeft meegewerkt. Afspraak was zij zou de vogel verplaatsen naar andere kamer, ik mocht alleen klagen als het geluid van haar afkomstig zou zijn. Ging geruime tijd goed, ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.

Buurvrouw gaf aan bij gesprek met bemiddeling geen overlast van mij te ondervinden, maar ik wel van haar vogel.
Je klinkt als een zeikerd, laat dat vrouwtje gewoon dr vogeltje houden. Mensen kunnen ook niks meer hebben tegenwoordig.
pi_187576166
quote:

Los van subjectieve meningen, betwijfel ik uberhaupt of je wel ver komt met zo'n eis aangezien er mogelijk geen sprake is van onrechtmatig overlast. Een zekere mate van overlast moet aanvaardbaar zijn volgens de Burgerlijk Wetboek.
pi_187577559
Ze blaffen niet 's nacht? Want hier zit soms een hond de halve nacht te janken en dat is wel echt irritant.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_187577798
Onze Corgi Cardigan blaft wel meer dan 10 minuten per dag.

Een eventueel klagende buurman zou ik me niks van aantrekken. Gras is groen. Honden blaffen. Big deal, zo lang het maar niet aan de lopende band is maakt dat toch geen zak uit? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 24 juni 2019 @ 11:37:47 #39
189961 ex
aperture science
pi_187577827
Sorry hoor maar vrijstaande woning en dan last hebben van geblaf? Dan moet je er wel HEEL erg opletten of, woon jij in een soort stilte gebied waar verder niks te horen is.

Ik zou het hier bij laten, en ik ben iemand met een hekel aan overlast door andere (en heb met mijn Jack Russel dezelfde soort trainingen etc als jij gedaan om het geblaf te verminderen). Wij hebben het opgelost door de tussendeur dicht te laten en nu kan die niet meer naar de straat blaffen. Achter ziet die af en toe een vogeltje dus is het misschien een blaf per dag naar een vogel.

Als er nog steeds overlast word ervaren, mogen ze gaan klagen via de politie en kan die komen vast stellen of er echte overlast is.. Maar mijn huidige indruk is gezeur.

Los van alles: Wat een fantastische foto en wat een fijn uitzicht voor je beesten.
The cake is a lie!
pi_187578210
quote:
ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.
Vooral doen. Je hebt geen poot om op te staan, jaagt de buurvrouw tegen je in het harnas, en de vogel blijft. Succes.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_187578386
10 minuten per dag, 5 seconden per blaf

= 120 blafmomenten per dag

Zou ik ook wel irritant vinden.

En je hebt zelf geluidsopnames gemaakt? Hoe kom je dan bij een "objectieve maatstaf"?
pi_187578718
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 22:53 schreef Calculus199111 het volgende:

Hoeveel last kan geblaf van binnenuit overlast geven dan? Dit kan alleen een naaste buur horen die in de tuin zit. Maar dan nog is dat geen indringend geluid, omdat een groot deel al gedempt wordt, omdat binnen.
pi_187580798
Ik ben blij dat mijn buren geen honden hebben.
  maandag 24 juni 2019 @ 16:01:45 #44
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_187580900
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze blaffen niet 's nacht? Want hier zit soms een hond de halve nacht te janken en dat is wel echt irritant.
Hier ook geregeld hetzelfde.
Echt schijtirritant, soms een uur achter elkaar en dan vooral als de bewoners weg zijn.
pi_187581824
quote:
7s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:35 schreef vosss het volgende:
Onze Corgi Cardigan blaft wel meer dan 10 minuten per dag.

Een eventueel klagende buurman zou ik me niks van aantrekken. Gras is groen. Honden blaffen. Big deal, zo lang het maar niet aan de lopende band is maakt dat toch geen zak uit? :)
En kogels en slapeloosheid zijn dodelijk.
Zelfde als dat de kat van de buren een keer zijn einde gaat vinden in mijn tuin.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_187582145
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nee we zijn hier zeer voorzichtig mee geweest en ze komen 's nachts niet in de tuin. Voor het slapen laten we ze nog even plassen (we hebben hun commando plassen aangeleerd), maar dit gebeurd dan in de voortuin waar vrijwel niemand komt. De reden waarom we niet de achtertuin gebruiken komt doordat die eigenaar met 4 pitbulls op rare tijden werkt waardoor hij soms de honden middennacht uitlaat en dit kan eventueel mijn honden triggeren. Dus hier zijn we zeer voorzichtig mee geweest. Er is dus geen sprake van geluiden in de nacht.

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:37 schreef ex het volgende:
Sorry hoor maar vrijstaande woning en dan last hebben van geblaf? Dan moet je er wel HEEL erg opletten of, woon jij in een soort stilte gebied waar verder niks te horen is.
Het is inderdaad een behoorlijk stille omgeving. Hierdoor hoor je een blaf meteen. Overigens maken de buren regelmatig gebruik van de tuin. Onze tuin wordt gescheiden door een heg. Zij zitten vaak pal naast de heg in de tuin te genieten rond deze seizoen. Wij zitten met de honden regelmatig aan de andere zijden van de heg hetzelfde te doen. Er is dus vaak een afstand van minder dan een meter tussen ons. De afstand van de serre tot de heg is ongeveer 5 meter. Ik kan me dus nog enigzins inzien dat ze mijn honden kunnen horen want wij kunnen hun ook horen als ze pop muziek aanzetten (tot ergernis van mijn moeder).
quote:
6s.gif Op maandag 24 juni 2019 12:16 schreef Salvad0R het volgende:
10 minuten per dag, 5 seconden per blaf

= 120 blafmomenten per dag

Zou ik ook wel irritant vinden.

En je hebt zelf geluidsopnames gemaakt? Hoe kom je dan bij een "objectieve maatstaf"?
Ik ben mee eens als er 120 blafmomenten zijn dat het zwaar irritant is, maar die 10 min kun je meer zien als een soort van upper limit qua lengte van het totale geblaf. Dit heeft niets te maken met de frequentie van het aantal blafmomenten. Ik heb even de visualisatie van de resultaten van 19 juni hier geupload. Ik was toen ook persoonlijk in huis. Natuurlijk blaffen de honden wel eens van 5 seconden, dat is overigens niet zichtbaar op de opnames omdat het van zo'n korte duur is en visueel overstemd wordt door leefgeluiden dat ik op dat moment maakte, maar ook daarmee val je onder redelijke maatschappelijke marge. Ik ga dit niet handmatig tellen, want dan moet ik een opname beluisteren van velen uren. Je kunt er vanuit gaan dat er in totaal minder dan 30 blafmomenten zijn op een dag.

De imgur kun je in principe als volgt lezen. Die licht blauwe (soms groen) met hele hoge toon (kun je zien aan de lange bar) zijn blafmomenten. Overigens hoeft het niet per definitie blafmomenten te zijn. Rond 10:00-12:00 waren er bijvoorbeeld geen blafmomenten. Maarja dat moet ik dan altijd persoonlijk nog even controleren. Ik heb in dit geval ook even beschreven als er blaf gaande was.

In principe is 19 juni representatief voor de andere dagen. Daar gebeurd min of meer hetzelfde. De dagen er na was er zelfs nog minder geblaf.

Met betrekking tot objectieve maatstaaf bedoelde eigenlijk voornamelijk dat er materiaal beschikbaar is dat niet behoort tot "welles" en "nietes" meningen namelijk geluidsopnames. Of het daadwerkelijk overlast is of niet weet ik niet derhalve dus ook dat ik deze topic heb geopend. Maarja na het grotendeels beluisteren van 19 juni kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat er sprake was van acceptabele hoeveelheid blaf momenten en een lengte van ca. 10 minuten in totaal.
https://imgur.com/a/OL7PpPr

[ Bericht 1% gewijzigd door Calculus199111 op 24-06-2019 18:48:44 ]
  maandag 24 juni 2019 @ 17:21:07 #47
3542 Gia
User under construction
pi_187582361
Jeetje, blaffen die andere honden nooit? Alle honden blaffen. Wij hebben o.a. een herder, die effe flink aangaat als hij katten hoort vechten. Klagen er mensen over die katten en anderen weer over de honden. Er blaffen dan meer honden in de buurt.
Hij blaft ook als er aangebeld wordt.
Kan ik wel luidkeels onze hond tot de orde roepen, maar daar wordt het niet rustiger van.

Jullie wonen prachtig. Ik zou mijn woongenot niet laten bederven door intolerante buren.

Bang voor juridische stappen hoef je niet te zijn. Want dan moeten ze met bewijzen komen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 11:32:48 #48
189961 ex
aperture science
pi_187594388
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 17:05 schreef Calculus199111 het volgende:

Het is inderdaad een behoorlijk stille omgeving. Hierdoor hoor je een blaf meteen. Overigens maken de buren regelmatig gebruik van de tuin. Onze tuin wordt gescheiden door een heg. Zij zitten vaak pal naast de heg in de tuin te genieten rond deze seizoen. Wij zitten met de honden regelmatig aan de andere zijden van de heg hetzelfde te doen. Er is dus vaak een afstand van minder dan een meter tussen ons. De afstand van de serre tot de heg is ongeveer 5 meter. Ik kan me dus nog enigzins inzien dat ze mijn honden kunnen horen want wij kunnen hun ook horen als ze pop muziek aanzetten (tot ergernis van mijn moeder).
[..]

Dan zou ik de volgende keer gewoon aangeven als ze komen klagen dat je honden niet goed tegen hun pop muziek kunnen... ~O>

Het is natuurlijk geven en nemen in NL, we wonen redelijk dicht op elkaar.
The cake is a lie!
  dinsdag 25 juni 2019 @ 11:44:35 #49
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187594574
Ik heb het idee dat je er zeker alles aan doet om het blaffen te verminderen en de overlast te beperken. Maar 30 blafmomenten overdag betekent wel dat de honden twee keer per uur aanslaan. Dat lijkt me echt wel veel hoor. Daar zou ik als buur knettergek van worden.
Spoilers!
pi_187595547
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:07 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hooguit 10 minuten blaffen is geen overlast. De hele dag door om elke scheet aanslaan, dát is overlast. Heb het zelf meegemaakt in mijn vorige woonplaats, 3 Collie's [of hoe ze ook heten] die de godganse dag aansloegen bij elk geluidje. Om gek van te worden!
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. Schijtziek wordt je ervan.

edit; ik zie nu pas de foto's van je huis. PRACHTIG! Wat een uitzicht. O+ ^O^
Ik denk dat de buren jaloers zijn en daarom hun afgunst op de honden afkuren. ;)
Maar serieus; nogmaals, laat ze de tering krijgen! Nergens zo'n goed plekje om honden te houden. Opzouten met dat gejank!

[ Bericht 25% gewijzigd door IriYe op 25-06-2019 12:47:51 ]
  Moderator dinsdag 25 juni 2019 @ 13:14:33 #51
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_187596246
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 12:33 schreef IriYe het volgende:

[..]

Hooguit 10 minuten blaffen is geen overlast. De hele dag door om elke scheet aanslaan, dát is overlast. Heb het zelf meegemaakt in mijn vorige woonplaats, 3 Collie's [of hoe ze ook heten] die de godganse dag aansloegen bij elk geluidje. Om gek van te worden!
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. Schijtziek wordt je ervan.

edit; ik zie nu pas de foto's van je huis. PRACHTIG! Wat een uitzicht. O+ ^O^
Ik denk dat de buren jaloers zijn en daarom hun afgunst op de honden afkuren. ;)
Maar serieus; nogmaals, laat ze de tering krijgen! Nergens zo'n goed plekje om honden te houden. Opzouten met dat gejank!

Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn. Het is ook lastig oordelen over wat iemand anders als last ervaart. Dertig keer per dag schrikken omdat een hond aanslaat lijkt me ook geen pretje. Zeker niet als het op tijden is dat je al/nog in bed ligt.
Beetje lastig oordelen zonder het andere verhaal.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 13:20:49 #52
3542 Gia
User under construction
pi_187596365
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 13:14 schreef noodgang het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn. Het is ook lastig oordelen over wat iemand anders als last ervaart. Dertig keer per dag schrikken omdat een hond aanslaat lijkt me ook geen pretje. Zeker niet als het op tijden is dat je al/nog in bed ligt.
Maar daar wen je toch ook aan!
Achter naast onze tuin, zit vaak een keffertje op het balkon, die constant blaft als die onze honden ziet. Die daar overigens niet op antwoorden. Maar ik ervaar dat niet als overlast, maar normaal honds gedrag.
pi_187596716
Ik zou er voro tekenen als de hond van onze buren zo weinig blaft :+ wij wonen in een rijtjeshuis en direct naast ons is een hond die regelmatig aanslaat op langstlopende mensen, als de buren thuis komen, als hij aandacht wil etc. En dan geen 5 seconden maar zo een kwartier. Meerdere keren per dag en er zijn periodes dat hij letterlijk hele nachten blaft. Als ik dan naar de buren ga dan zeggen ze dat hij aandacht wil en ze dat negeren }:| prima overdag, 's nachts niet. Toen hebben we trouwens niet geklaagd maar even geïnformeerd of ze wel door hadden dat hij al 5 uur lang aan het blaffen is. De buurman vertrekt 6.30 naar werk, je mag raden hoe laat wij gewekt worden. }:| en wij zeuren niet, wij hopen dat dat beest gewoon heel snel overlijdt.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 15:21:16 #54
3542 Gia
User under construction
pi_187598275
Wat ik persoonlijk op het gebied van honden als overlast zie, is wanneer ze alleen thuis zijn en dan langdurig blaffen. Een hond die blaft op de bel, op langslopende honden, op vechtende katten (die hij alleen hoort, niet ziet), tijdens het spelen, e.d. vind ik geen overlast, maar normaal gedrag. Dat soort blaffen zie ik niet als irritant. Blaffen om niks, vanwege alleen thuis zijn, uit frustratie, ja, dat is echt overlast.

Laatst was op tv een man en vrouw die klaagden over de vogels van de buren. Die had vogels (parkieten) in een voliere, tja, vogels fluiten. Kun je als overlast zien.
Wij hebben enkele grote bomen en altijd heel vogels, allerhande. Niet van ons, wild. Die produceren net zoveel geluid als die vogels in die voliere. Ik vind dat heerlijk. Andere mensen storen zich aan elk geluidje.

Kortom, ieder vogeltje zingt hoe het gebekt is; vogels fluiten, mensen praten, ruzien ook weleens of hebben een feestje, honden blaffen, katten kunnen krols zijn, hebben territoriumgedrag, vechten. Allemaal geluiden die m.i. bij het leven horen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 15:40:13 #55
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_187598643
Typisch een reactie van iemand die een hond bezit. 'Ja maar blaffen hoort erbij hoor' sorry maar als zo'n beest om 3uur 's nachts een paar uur loopt te kefferen dan piep je wel anders.
pi_187599762
quote:

[..]

Daar heb je zeker een punt, maarja ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik er aan kan doen. Het is nou eenmaal zo dat er vrij veel prikkels voorbij komen gezien de locatie. Regelmatig komen er honden, vogels, zwanen, vissen en dergelijks voorbij. Het is dan heel normaal hond gedrag dat ze een blafje geven. Dit is overigens ook geen aanhoudend geblaf. Al met al denk ik dat ik het toch best goed heb gedaan in vergelijking met meeste honden eigenaren.

Als ik er nog iets tegen kan doen (binnen redelijkheid) zou ik het zeker hebben gedaan. De buren hadden de suggestie gedaan om de honden weg te doen of permanent aan de lijn te houden wanneer de honden buiten of in de tuin zijn. Maar dat gaat mij echt te ver. Overigens kun je die 30 blaf momenten meer zien als een upper limit net zoals die ca. 10 min. Vaak is er sprake van een stuk minder.
  Moderator dinsdag 25 juni 2019 @ 16:38:11 #57
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_187599816
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:34 schreef Calculus199111 het volgende:

[..]

Daar heb je zeker een punt, maarja ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik er aan kan doen. Het is nou eenmaal zo dat er vrij veel prikkels voorbij komen gezien de locatie. Regelmatig komen er honden, vogels, zwanen, vissen en dergelijks voorbij. Het is dan heel normaal hond gedrag dat ze een blafje geven. Dit is overigens ook geen aanhoudend geblaf.

Als ik er nog iets tegen kan doen (binnen redelijkheid) zou ik het zeker hebben gedaan. De buren hadden de suggestie gedaan om de honden weg te doen of permanent aan de lijn te houden wanneer ze buiten of in de tuin zijn. Maar dat gaat mij echt te ver. Overigens kun je die 30 blaf momenten meer zien als een upper limit net zoals die ca. 10 min. Vaak is er sprake van een stuk minder.
De honden wegdoen of permanent aanlijnen is natuurlijk ook geen optie. Maar als de buren enigszins voor een gesprek openstaan zou je kunnen peilen waar het echte pijnpunt zit en misschien daar afspraken over maken? Misschien hebben ze op een bepaald tijdstip meer last dan op andere en zou je kunnen afspreken de honden dan binnen te houden of iets dergelijks, als de eisen niet te belachelijk worden natuurlijk :P

Vaak scheelt het al veel als ze zich gehoord voelen, dan hoef je misschien nog niet eens echt iets te doen
pi_187599854
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:38 schreef noodgang het volgende:

[..]

De honden wegdoen of permanent aanlijnen is natuurlijk ook geen optie. Maar als de buren enigszins voor een gesprek openstaan zou je kunnen peilen waar het echte pijnpunt zit en misschien daar afspraken over maken? Misschien hebben ze op een bepaald tijdstip meer last dan op andere en zou je kunnen afspreken de honden dan binnen te houden of iets dergelijks, als de eisen niet te belachelijk worden natuurlijk :P
Daar stond ik inderdaad voor open en omwille die reden heb ik ook buurtbemiddeling ingeschakeld. Ik wacht dan wel af tot vrijdag wanneer ze langskomen. De buren waren helaas niet voor reden vatbaar meer toen ik de rapportage van de gedragstherapeut had verteld. Wellicht dat ze na de buurtbemiddeling wat meer open zijn voor discussie.
pi_187599914
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 15:40 schreef S95Sedan het volgende:
Typisch een reactie van iemand die een hond bezit. 'Ja maar blaffen hoort erbij hoor' sorry maar als zo'n beest om 3uur 's nachts een paar uur loopt te kefferen dan piep je wel anders.
Ik denk dat eigenaren met zo'n reactie dan ook natuurlijk bedoelen dat het op schappelijke tijden gebeurd. Iedereen is denk ik wel mee eens dat blaffen op onschappelijke tijden natuurlijk niet kan.
pi_187599964
quote:

[..]

Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn.
Inderdaad. De overlast duurt misschien in zijn totaliteit niet lang, maar onder bepaalde omstandigheden kan het toch irritant zijn.

Het kan zijn dat een van de buren thuis aan het werken is, aan iets dat veel focus vraagt. Denk aan wiskunde huiswerk of programmeren. Dan is iedere keer ‘even’ uit de concentratie gehaald worden door een kort blafje funest voor je productiviteit.

Kun je uiteraard een koptelefoon op doen, maar daar is ook niet iedereen fan van.
pi_187600015
Ja daar hebben jullie wel een punt bij. Ik sta wel voor open om bepaalde momenten op de dag de honden binnenshuis te houden of om er mee te gaan wandelen op specifieke tijdstippen. Ik wacht wel af tot de buurt bemiddeling komt en kijk daarna verder hoe we het beste verder kunnen gaan.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 16:53:55 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187600040
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:48 schreef Jake_Skywalker het volgende:

Kun je uiteraard een koptelefoon op doen, maar daar is ook niet iedereen fan van.
Als een koptelefoon op moet doen om in mijn eigen huis mijn eigen ding te kunnen doen dan is er toch echt wel sprake van geluidsoverlast. Ook overdag.
Tot nooit .......
pi_187600051
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb het idee dat je er zeker alles aan doet om het blaffen te verminderen en de overlast te beperken. Maar 30 blafmomenten overdag betekent wel dat de honden twee keer per uur aanslaan. Dat lijkt me echt wel veel hoor. Daar zou ik als buur knettergek van worden.
Knettergek van honden die in een vrijstaand huis aan het blaffen zijn? In de tuin kun je dat als naaste buren nog wel horen, maar binnenshuis lijkt me dat heel sterk.
pi_187600088
Je hebt zeker geen koptelefoon nodig om je werk te doen, want ik doe gewoon het werk ook thuis en ik hoor de honden ook wel als ik bezig ben. Zelf ben ik in de laatste fase van Econometrie dus het vereist toch wel enigzins concentratie. Natuurlijk is dit behoorlijk subjectief, maar het is naar mijn mening niet zodanig ernstig dat ik me kan voorstellen dat meeste mensen een koptelefoon nodig zal hebben.
pi_187600099
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:51 schreef Calculus199111 het volgende:
Ja daar hebben jullie wel een punt bij. Ik sta wel voor open om bepaalde momenten op de dag de honden binnenshuis te houden of om er mee te gaan wandelen op specifieke tijdstippen. Ik wacht wel af tot de buurt bemiddeling komt en kijk daarna verder hoe we het beste verder kunnen gaan.
Oh dus je laat ze wel in de tuin blaffen. Je kan ze toch ook gewoon alleen in de tuin laten op het moment dat er iemand bij is? En die ze dus kan corrigeren. Lijkt mij niet teveel gevraagd.
pi_187600125
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:57 schreef Chia het volgende:

[..]

Oh dus je laat ze wel in de tuin blaffen. Je kan ze toch ook gewoon alleen in de tuin laten op het moment dat er iemand bij is? En die ze dus kan corrigeren. Lijkt mij niet teveel gevraagd.
Ow dat doe ik al. Maar nog steeds vonden ze het dermate irritant. Normaliter als ik geen tijd heb om op ze te passen dan laat ik ze al in het huis. Daarom dat ik het zelf niet meer begreep waar het probleem lag en een gedragstherapeut inschakelde. Het was daadwerkelijk de bedoeling dat een onafhankelijk deskundige mij nou duidelijk maakte waar het probleem lag.

Maarja die kon enkel een conclusie trekken, namelijk dat het probleem meer bij de buren lag dan aan iets wat ik kon doen. Wellicht dat buurtbemiddeling meer resultaat zal geven.

[ Bericht 4% gewijzigd door Calculus199111 op 25-06-2019 17:04:39 ]
pi_187600176
Als ik heel eerlijk ben vermoed ik dat de buren het simpelweg irritant vinden omdat ze rond deze tijd van het jaar graag gebruik maken van hun tuin. Helaas voor hun maak ik ook graag gebruik van mijn tuin en speel ik graag in de avond met mijn honden. Ik denk dat ze hier een hekel aan hebben. Maarja het is ook niet zo dat ik de hele avond in beslag neem, want standaard loop ik ook 90 min om de meer vanaf ca 20:00.
pi_187600237
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:59 schreef Calculus199111 het volgende:

[..]

Ow dat doe ik al. Maar nog steeds vonden ze het dermate irritant. Normaliter als ik geen tijd heb om op ze te passen dan laat ik ze al in het huis. Daarom dat ik het zelf niet meer begreep waar het probleem lag en een gedragstherapeut inschakelde. Het was daadwerkelijk de bedoeling dat een onafhankelijk deskundige mij nou duidelijk maakte waar het probleem nou lag.

Maarja die kon enkel een conclusie trekken, namelijk dat het probleem meer bij de buren lag dan aan iets wat ik kon doen. Wellicht dat buurtbemiddeling meer resultaat zal geven.
Maar als ze niet of bijna niet blaffen als jij erbij bent, waarom zou ze extra binnenhouden dan helpen? Of zijn ze buiten onder toezicht ook ongecontroleerd, of waarom denken de buren anders dat aanlijnen zou helpen?
pi_187600290
Wanneer ze buiten zijn en die 6 honden (eigenaar met 4 pitbulls of eigenaar met 2 labradors) komen langs dan verlies ik alle controle over mijn zwarte Jack Russell. Dit komt doordat de jack werd aangevallen door deze honden tijdens het uitlaten. Ze was toen nog maar een pup van 10 weken. Die gaat vervolgens flink tekeer ook al ben ik buiten. De resultaat is dat de hond blaffend mij ontwijkt. Dit zie je overigens ook terug in de opnames. Vandaar dus dat ze willen dat ik het permanent aanlijn.

Overigens ben ik hier nu mee bezig te trainen. Voorheen gebruikte ik een waterspuit, maar dat had weinig effect. De gedragstherapeut heeft een aantal andere methodes voorgesteld dat waarschijnlijk beter zal werken bij mijn hondje. Ik merk al een zichtbaar verschil.

Hopelijk dat ik binnen redelijk periode het geblaf dus nog verder kan terugbrengen naar (bijna) nihil.
pi_187601319
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:56 schreef Calculus199111 het volgende:
Je hebt zeker geen koptelefoon nodig om je werk te doen, want ik doe gewoon het werk ook thuis en ik hoor de honden ook wel als ik bezig ben. Zelf ben ik in de laatste fase van Econometrie dus het vereist toch wel enigzins concentratie. Natuurlijk is dit behoorlijk subjectief, maar het is naar mijn mening niet zodanig ernstig dat ik me kan voorstellen dat meeste mensen een koptelefoon nodig zal hebben.
Of je een koptelefoon ‘echt’ nodig hebt verschilt per geval. Het hangt van de persoon af, maar ook van het soort werk.

Vooral van software developers hoor ik vaak dat een regelmatige stoorzender in de vorm van geluid funest is. Dichtslaande deuren, luid kletsende collega's, een bedrijfstelefoon die constant afgaat, dat soort dingen. Bij mijn developersvrienden wordt er dan ook regelmatig gevloekt op de moderne kantoortuin.

Als je absolute stilte nodig hebt kun je je uiteraard afvragen of je wel thuis zou moeten willen werken. In een gewone buurt, waarin geleefd wordt, heb je natuurlijk altijd geluid. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Jake_Skywalker op 25-06-2019 18:39:54 ]
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:22:40 #71
3542 Gia
User under construction
pi_187668938
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:57 schreef Chia het volgende:

Als je de hond moet corrigeren, heeft ie dus al geblaft.
En een schreeuwend "Wodan, af!" is ook behoorlijk irritant.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:29:08 #72
3542 Gia
User under construction
pi_187669021
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 18:09 schreef Jake_Skywalker het volgende:

Als je absolute stilte nodig hebt kun je je uiteraard afvragen of je wel thuis zou moeten willen werken. In een gewone buurt, waarin geleefd wordt, heb je natuurlijk altijd geluid. ;)
Dit.
Onze buurman is erg gevoelig voor geluid en stoort zich erg aan spelende kinderen. Maar hij heeft nog nooit geklaagd over onze honden. Terwijl die, volgens mij, meer blaffen dan die van TS.

Ik denk dat TS er al alles aan gedaan heeft en inderdaad de buurtbemiddeling af moet wachten.
Ben wel benieuwd wat dat oplevert.
pi_187669030
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je de hond moet corrigeren, heeft ie dus al geblaft.
En een schreeuwend "Wodan, af!" is ook behoorlijk irritant.
Nee hoor, je kan het ook voor zijn als je zelf goed oplet.

En je hoeft niet per se te schreeuwen om te corrigeren als het goed is. :')
  zaterdag 29 juni 2019 @ 19:36:06 #74
3542 Gia
User under construction
pi_187669116
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:29 schreef Chia het volgende:

[..]

Nee hoor, je kan het ook voor zijn als je zelf goed oplet.

En je hoeft niet per se te schreeuwen om te corrigeren als het goed is. :')
Nou als je boven het geblaf van een herder uit wil komen, is er wel wat stemverheffing nodig.
pi_187669227
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou als je boven het geblaf van een herder uit wil komen, is er wel wat stemverheffing nodig.
Want een hond kan je alleen horen als je hem overstemd. _O- Schreeuwmuts gespot.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 20:02:50 #76
3542 Gia
User under construction
pi_187669596
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 19:41 schreef Chia het volgende:

[..]

Want een hond kan je alleen horen als je hem overstemd. _O- Schreeuwmuts gespot.
Wij hebben een tuin van 40 meter diep. Die hond is vaak bij de achterschutting, en ik niet. Ja, dan moet ik roepen dat ie stil moet zijn, of gewoon even uit laten blaffen. Is meestal heel kort.

We hebben hem als waakhond, en dat doet hij.
pi_187675417
Maar wacht...
Een van de honden van een klager heeft jouw hond aangevallen, en daardoor gaat zij zo te keer als ze die hond ziet? En de betreffende hond(en) blijven dan stil? Of blaffen zij terug?

Ik kan wel raden wie de meeste overlast veroorzaakt bij jullie in de buurt :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 30 juni 2019 @ 09:09:05 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187675620
Een blaffende hond is niet normaal. Honden blaffen van nature alleen op heel specifieke momenten, en je kunt ze aanleren een waakhond te zijn door te blaffen als iemand op hun territorium komt. Ik ken enkele honden die dermate getraind zijn dat ik ze nooit heb horen blaffen. Drie waren honden die bij de jacht werden gebruikt, een ander was de hond van een bewaker die dagelijks met zijn baasje door een zeer drukke wijk van Den Haag patrouilleerde. Kortom: je honden zijn niet goed opgevoed, zoals verreweg de meeste honden en kinderen hier.

Qua overlast: overlast is een subjectief gegeven, dat is niet objectief te meten. Als mensen overlast ervaren is dat ook zo.
Het vervelende van de situatie is dat niemand kan voorspellen wanneer die honden aanslaan, maar iedereen weet dat het elk moment kan gebeuren. Daardoor ervaren je buren 24 uur per dag stress, en niet alleen die paar seconden van het daadwerkelijke blaffen.
Het zou al flink helpen als je die dieren op vaste tijden ergens zou hebben waar ze niet getriggered worden te gaan blaffen.

De ruimtelijke situatie: er is sprake van een vrijstaande woning en buren die in de tuin overlast ervaren. Als je de honden binnenhoudt, zou de overlast minimaal moeten zijn, tenzij je de woning slecht geïsoleerd is. Hoe dit precies zit snap ik niet. Hebben de buren overlast als de honden binnen zijn?

Dan nog het punt dat er misschien meer aan de hand is. Je schrijft dat je ouders geen of weinig Nederlands spreken en dat jij bemiddelt. De buren en je ouders kunnen dus niet goed met elkaar communiceren als jij er niet bent. Nu is communicatie bij (dreigende) conflicten van wezenlijk belang. Dus daar kan al frictie ontstaan: telkens als er iets is kunnen de buren hun ei niet kwijt bij je ouders, een sociaal praatje over de heg is er waarschijnlijk ook niet bij. Misverstanden in de communicatie liggen voor de hand. Dat is in een sociale wijk schijtirritant, en dan komen die blaffende honden er ook nog bij. Je ouders doen waarschijnlijk niet mee met buurtinitiatieven of buurtoverleggen etc door hun taalbarrière.
Zorg er eens voor dat je ouders normaal met de buren kunnen communiceren.
  zondag 30 juni 2019 @ 09:17:13 #79
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_187675673
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2019 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
...
Dan nog het punt dat er misschien meer aan de hand is. Je schrijft dat je ouders geen of weinig Nederlands spreken en dat jij bemiddelt. De buren en je ouders kunnen dus niet goed met elkaar communiceren als jij er niet bent. Nu is communicatie bij (dreigende) conflicten van wezenlijk belang. Dus daar kan al frictie ontstaan: telkens als er iets is kunnen de buren hun ei niet kwijt bij je ouders, een sociaal praatje over de heg is er waarschijnlijk ook niet bij. Misverstanden in de communicatie liggen voor de hand. Dat is in een sociale wijk schijtirritant, en dan komen die blaffende honden er ook nog bij. Je ouders doen waarschijnlijk niet mee met buurtinitiatieven of buurtoverleggen etc door hun taalbarrière.
Ik denk inderdaad dat er daar veel winst te behalen valt, qua communicatie. Ook met handen en voeten kun je een goed contact onderhouden met je buren. Ik kan me voorstellen dat het opkropt gedurende de week als je als buren moet wachten tot wanneer de kinderen van de buren thuis zijn totdat je een beetje normaal in gesprek kunt. Het zit hem vaak niet eens in de taal maar in de houding.

Is dit gedoe over de hondjes het eerste conflict dat er met deze buren is, of speelt er meer tussen jullie of in de buurt in het algemeen?
  maandag 1 juli 2019 @ 08:00:38 #80
3542 Gia
User under construction
pi_187693619
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 08:29 schreef tombolafan het volgende:
Maar wacht...
Een van de honden van een klager heeft jouw hond aangevallen, en daardoor gaat zij zo te keer als ze die hond ziet? En de betreffende hond(en) blijven dan stil? Of blaffen zij terug?

Ik kan wel raden wie de meeste overlast veroorzaakt bij jullie in de buurt :+
Dit ook inderdaad. Die andere honden lijken me ook geen lieverdjes.
  zondag 7 juli 2019 @ 00:08:03 #81
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_187788578
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2019 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
Een blaffende hond is niet normaal. Honden blaffen van nature alleen op heel specifieke momenten, en je kunt ze aanleren een waakhond te zijn door te blaffen als iemand op hun territorium komt. Ik ken enkele honden die dermate getraind zijn dat ik ze nooit heb horen blaffen. Drie waren honden die bij de jacht werden gebruikt, een ander was de hond van een bewaker die dagelijks met zijn baasje door een zeer drukke wijk van Den Haag patrouilleerde. Kortom: je honden zijn niet goed opgevoed, zoals verreweg de meeste honden en kinderen hier.

Qua overlast: overlast is een subjectief gegeven, dat is niet objectief te meten. Als mensen overlast ervaren is dat ook zo.
Het vervelende van de situatie is dat niemand kan voorspellen wanneer die honden aanslaan, maar iedereen weet dat het elk moment kan gebeuren. Daardoor ervaren je buren 24 uur per dag stress, en niet alleen die paar seconden van het daadwerkelijke blaffen.
Het zou al flink helpen als je die dieren op vaste tijden ergens zou hebben waar ze niet getriggered worden te gaan blaffen.

De ruimtelijke situatie: er is sprake van een vrijstaande woning en buren die in de tuin overlast ervaren. Als je de honden binnenhoudt, zou de overlast minimaal moeten zijn, tenzij je de woning slecht geïsoleerd is. Hoe dit precies zit snap ik niet. Hebben de buren overlast als de honden binnen zijn?

Goed geformuleerd, niks aan toe te voegen.
2000 light years from home
  maandag 8 juli 2019 @ 10:00:47 #82
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_187808943
Die Jack Russels zijn echt van die irritante blaffers. 120x per dag is ook gewoon veel.

Ik kan me zo voorstellen dat de deuren naar de tuin openstaan en de hondjes rondlopen en actief zijn in de tuin en daarbij dus af en toe blaffen?Als je in een rustigere buurt woont valt het extra op en is het juist ergerlijk.

Als je in een buurt woont waarin veel andere geluiden zijn valt het blaffen ook minder op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')