Dit.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:06 schreef karr-1 het volgende:
Tja als een objectieve deskundige heeft vastgesteld dat er niets aan de hand is en dat staat zwart op wit dan kunnen ze je aankijken zoveel ze willen, je kunt er niets meer aan doen.
Los van het feit dat mensen natuurlijk tegenwoordig sowieso al snel "overlast" ervaren.....
De vraag is alleen of dit een objectieve deskundige isquote:Op zondag 23 juni 2019 19:06 schreef karr-1 het volgende:
Tja als een objectieve deskundige heeft vastgesteld dat er niets aan de hand is en dat staat zwart op wit dan kunnen ze je aankijken zoveel ze willen, je kunt er niets meer aan doen.
Los van het feit dat mensen natuurlijk tegenwoordig sowieso al snel "overlast" ervaren.....
Eens.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:07 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dit.
Jij hebt alles gedaan wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Met andere woorden laat ze de tering krijgen.
Dat honden blaffen lijkt me redelijk normaal, het gaat erom of ze te lang en/of nutteloos blaffen. En dat is blijkbaar niet zo.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:12 schreef Allures het volgende:
[..]
De vraag is alleen of dit een objectieve deskundige is
Zo ver ik weet word dit gemeten aan de hand van decibel (Ik dacht door iemand van de gemeente?) En niet door een honden gedragsdeskundige
Dit of dat ze jurisch toch een methode zien te vinden om het mij lastig te maken. Het gedonder uberhaupt als ze zo'n procedure starten kan mij behoorlijk wat hoofdpijn bezorgen. Tot mijn weten zal het blaffen wel boven de toegestane decibel vallen aangezien blaffen best luid kan zijn, wat niet bepaald verrassend is. Daarnaast zijn mijn ouders allochtoon en beheersen de Nederlandse taal niet heel goed.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:31 schreef Roces18 het volgende:
UH what? Buren die zeuren over blaffende honden, what else is new. En jij bent zo gek om een gedragstherapeut in te schakelen? En maakt je druk om wat? Dat je honden worden afgepakt ofzo?
Als de politie al niet komt voor een auto alarm dat de hele nacht afgaat denk je dat ze komen voor jouw honden??
mijn punt was vooral dat een door jezelf ingeschakelde gedragsdeskundige niet degene is die daar de knoop over door hakt maar iemand van de gemeente (volgens mij zijn er gemeenten waar je hond kan worden weg gehaald, staat in de apv. Wel nadat er andere dingen zijn geprobeerd dacht ik) of de rechterquote:Op zondag 23 juni 2019 19:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat honden blaffen lijkt me redelijk normaal, het gaat erom of ze te lang en/of nutteloos blaffen. En dat is blijkbaar niet zo.
Ik heb er in principe geen problemen mee als er nog een "third opinion" komt. Maar naar mijn vermoeden zal daar hetzelfde uitkomen. De gedragstherapist dat ik hierboven heb benoemd was namelijk al de second opinion. Dus wat dat betreft ben ik niet zozeer bang voor.quote:Op zondag 23 juni 2019 20:23 schreef Allures het volgende:
[..]
mijn punt was vooral dat een door jezelf ingeschakelde gedragsdeskundige niet degene is die daar de knoop over door hakt maar iemand van de gemeente (volgens mij zijn er gemeenten waar je hond kan worden weg gehaald, staat in de apv. Wel nadat er andere dingen zijn geprobeerd dacht ik) of de rechter
Ik gok dat als het zo ver komt dat je dan je rapportje van je deskundige wel in kunt leveren en dat ze daar dan naar gaan kijken al zou ik niet verbaasd zijn als er dan een onafhankelijke word ingeschakeld of 1 waar ze vaker mee werken of zo
Maar dan maakt het niet uit toch? Zeg tegen je buren dat ze er maar een zaak van makenquote:Op zondag 23 juni 2019 20:32 schreef Calculus199111 het volgende:
[..]
Ik heb er in principe geen problemen mee als er nog een "third opinion" komt. Maar naar mijn vermoeden zal daar hetzelfde uitkomen. De gedragstherapist dat ik hierboven heb benoemd was namelijk al de second opinion. Dus wat dat betreft ben ik niet zozeer bang voor.
De eerste persoon dat had beoordeeld was overigens geen gecertificeerde gedragstherapeut, maar een dierenarts dat wel ruim 30 jaar ervaring heeft en tevens de fokker is van mijn honden. Hij is uiteraard wel partijdig aangezien het een kennis is van ons. Derhalve dus ook dat we uiteindelijk een onpartijdig persoon hebben ingehuurd die was aangesteld door een cursus coordinator van de Kynologen Club. We hebben echter wel volle vertrouwen in de dierenarts. Zijn mening kwam grotendeels ook overeen met de therapeut.
Wat ons betreft mag er prima een third (dan wel een fourth) opinion komen. Alleen dit keer niet meer op onze kosten.
TS heeft het over een vrijstaand gebouw, maar misschien is dat wel een appartementencomplex.quote:Op zondag 23 juni 2019 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe heeft een hele buurt last van twee honden in een vrijstaand huis? Vertel je wel alles TS?
Oh ja, het er staat gebouw inderdaad.quote:Op zondag 23 juni 2019 22:04 schreef Chia het volgende:
[..]
TS heeft het over een vrijstaand gebouw, maar misschien is dat wel een appartementencomplex.![]()
Als het echt een vrijstaand huis is, is overlast voor de buurt bijna niet mogelijk tenzij de honden veel in de tuin aan het blaffen zijn.
Volgens de klagende buur heeft de hele buurt een hekel eraan. Ik vermoed dat dit enigzins inderdaad klopt omdat ik vandaag tijdens de uitlaten even werd aangesproken.quote:Op zondag 23 juni 2019 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe heeft een hele buurt last van twee honden in een vrijstaand huis? Vertel je wel alles TS?
10 Minuten per dag overlast van blafmomenten die maximaal 5 seconden duren. Dan slaan de honden wel heel vaak aan natuurlijk.
Hoe kunnen de buren daar last van hebben? Dat hoor je toch niet lijkt mij.quote:Op zondag 23 juni 2019 22:53 schreef Calculus199111 het volgende:
Het is een vrijstaand huis met een serre in de woonkamer. Vanuit de serre zien ze de meer. Er zijn dus genoeg prikkels voor ze om te keer te gaan. Daarom dus dat het in het begin helemaal misging.
Om toch enig idee te krijgen hoe het eruit ziet:
https://imgur.com/a/JPbTj9E
Daar had ik inderdaad aan gedacht, maar de dag dat ze kwamen klagen waren ze behoorlijk intimiderend dat ik eigenlijk geen interesse meer had om nog met ze in gesprek te gaan. Ik had tijdens het gesprek ook duidelijk gevraagd wat ik nog enigzins kan doen. Hierop hebben ze geantwoord dat ik mijn honden moet wegdoen. Dit had mij behoorlijk getriggered aangezien ik al heel veel heb ondernomen.quote:Op zondag 23 juni 2019 22:59 schreef Allures het volgende:
Maar waarom ging je dan niet eerst met de buren praten over wanneer ze bijvoorbeeld overlast ervaren? Want het lijkt me sterk als dat is als de honden binnen zitten, aan de achterkant van een vrijstaand huis
Ik zou het hier verder bij laten, als ze echt zoveel last ondervinden moeten ze maar gaan klagen bij de gemeente.quote:Op zondag 23 juni 2019 22:57 schreef Calculus199111 het volgende:
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ik had enkel het vermoeden omdat tijdens het terug wandelen naar huis toe ben ik even een buurtgenoot tegengekomen. Hij had gezegd dat die zwarte hondje een herriemaker is. Maar afijn dit kon net zo goed een grap geweest zijn dat ik niet helemaal begreep. De enige dat ik daadwerkelijk klachten dit jaar van ontvangen heb was een van de naaste buur. Hier waren wij ook uitermate verrast door aangezien er nu slechts sprake is van ca. 10 minuten blaf geluiden verspreid over een dag.
Ten einde raad ging ik advies vragen van een onafhankelijke deskundige. Dat had geleid tot het verhaal dat ik hier boven heb vermeld.
Je klinkt als een zeikerd, laat dat vrouwtje gewoon dr vogeltje houden. Mensen kunnen ook niks meer hebben tegenwoordig.quote:Op maandag 24 juni 2019 04:28 schreef -Hakuna- het volgende:
Zit zelf met een gelijkwaardige situatie, maar dan met een valkparkiet van de buurvrouw waar ik naar mijn gevoel hinder van heb. Klinkt niet hard door op mijn slaapkamer, maar het gepiep vind ik toch wel irritant. Mijn slaapkamer grenst aan haar woonkamer. Heb buurtbemiddeling gehad waar ze ook volledig aan heeft meegewerkt. Afspraak was zij zou de vogel verplaatsen naar andere kamer, ik mocht alleen klagen als het geluid van haar afkomstig zou zijn. Ging geruime tijd goed, ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.
Buurvrouw gaf aan bij gesprek met bemiddeling geen overlast van mij te ondervinden, maar ik wel van haar vogel.
Los van subjectieve meningen, betwijfel ik uberhaupt of je wel ver komt met zo'n eis aangezien er mogelijk geen sprake is van onrechtmatig overlast. Een zekere mate van overlast moet aanvaardbaar zijn volgens de Burgerlijk Wetboek.quote:Op maandag 24 juni 2019 04:28 schreef -Hakuna- het volgende:
Zit zelf met een gelijkwaardige situatie, maar dan met een valkparkiet van de buurvrouw waar ik naar mijn gevoel hinder van heb. Klinkt niet hard door op mijn slaapkamer, maar het gepiep vind ik toch wel irritant. Mijn slaapkamer grenst aan haar woonkamer. Heb buurtbemiddeling gehad waar ze ook volledig aan heeft meegewerkt. Afspraak was zij zou de vogel verplaatsen naar andere kamer, ik mocht alleen klagen als het geluid van haar afkomstig zou zijn. Ging geruime tijd goed, ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.
Buurvrouw gaf aan bij gesprek met bemiddeling geen overlast van mij te ondervinden, maar ik wel van haar vogel.
Vooral doen. Je hebt geen poot om op te staan, jaagt de buurvrouw tegen je in het harnas, en de vogel blijft. Succes.quote:Op maandag 24 juni 2019 04:28 schreef -Hakuna- het volgende:
ga nu bij de woningbouw en buurtbemiddeling pleiten dat de vogel weg moet.
Hoeveel last kan geblaf van binnenuit overlast geven dan? Dit kan alleen een naaste buur horen die in de tuin zit. Maar dan nog is dat geen indringend geluid, omdat een groot deel al gedempt wordt, omdat binnen.quote:Op zondag 23 juni 2019 22:53 schreef Calculus199111 het volgende:
Het is een vrijstaand huis met een serre in de woonkamer. Vanuit de serre zien ze de meer. Er zijn dus genoeg prikkels voor ze om te keer te gaan. Daarom dus dat het in het begin helemaal misging.
Om toch enig idee te krijgen hoe het eruit ziet:
https://imgur.com/a/JPbTj9E
Hier ook geregeld hetzelfde.quote:Op maandag 24 juni 2019 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze blaffen niet 's nacht? Want hier zit soms een hond de halve nacht te janken en dat is wel echt irritant.
En kogels en slapeloosheid zijn dodelijk.quote:Op maandag 24 juni 2019 11:35 schreef vosss het volgende:
Onze Corgi Cardigan blaft wel meer dan 10 minuten per dag.
Een eventueel klagende buurman zou ik me niks van aantrekken. Gras is groen. Honden blaffen. Big deal, zo lang het maar niet aan de lopende band is maakt dat toch geen zak uit?
Nee we zijn hier zeer voorzichtig mee geweest en ze komen 's nachts niet in de tuin. Voor het slapen laten we ze nog even plassen (we hebben hun commando plassen aangeleerd), maar dit gebeurd dan in de voortuin waar vrijwel niemand komt. De reden waarom we niet de achtertuin gebruiken komt doordat die eigenaar met 4 pitbulls op rare tijden werkt waardoor hij soms de honden middennacht uitlaat en dit kan eventueel mijn honden triggeren. Dus hier zijn we zeer voorzichtig mee geweest. Er is dus geen sprake van geluiden in de nacht.quote:Op maandag 24 juni 2019 11:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze blaffen niet 's nacht? Want hier zit soms een hond de halve nacht te janken en dat is wel echt irritant.
Het is inderdaad een behoorlijk stille omgeving. Hierdoor hoor je een blaf meteen. Overigens maken de buren regelmatig gebruik van de tuin. Onze tuin wordt gescheiden door een heg. Zij zitten vaak pal naast de heg in de tuin te genieten rond deze seizoen. Wij zitten met de honden regelmatig aan de andere zijden van de heg hetzelfde te doen. Er is dus vaak een afstand van minder dan een meter tussen ons. De afstand van de serre tot de heg is ongeveer 5 meter. Ik kan me dus nog enigzins inzien dat ze mijn honden kunnen horen want wij kunnen hun ook horen als ze pop muziek aanzetten (tot ergernis van mijn moeder).quote:Op maandag 24 juni 2019 11:37 schreef ex het volgende:
Sorry hoor maar vrijstaande woning en dan last hebben van geblaf? Dan moet je er wel HEEL erg opletten of, woon jij in een soort stilte gebied waar verder niks te horen is.
Ik ben mee eens als er 120 blafmomenten zijn dat het zwaar irritant is, maar die 10 min kun je meer zien als een soort van upper limit qua lengte van het totale geblaf. Dit heeft niets te maken met de frequentie van het aantal blafmomenten. Ik heb even de visualisatie van de resultaten van 19 juni hier geupload. Ik was toen ook persoonlijk in huis. Natuurlijk blaffen de honden wel eens van 5 seconden, dat is overigens niet zichtbaar op de opnames omdat het van zo'n korte duur is en visueel overstemd wordt door leefgeluiden dat ik op dat moment maakte, maar ook daarmee val je onder redelijke maatschappelijke marge. Ik ga dit niet handmatig tellen, want dan moet ik een opname beluisteren van velen uren. Je kunt er vanuit gaan dat er in totaal minder dan 30 blafmomenten zijn op een dag.quote:Op maandag 24 juni 2019 12:16 schreef Salvad0R het volgende:
10 minuten per dag, 5 seconden per blaf
= 120 blafmomenten per dag
Zou ik ook wel irritant vinden.
En je hebt zelf geluidsopnames gemaakt? Hoe kom je dan bij een "objectieve maatstaf"?
Dan zou ik de volgende keer gewoon aangeven als ze komen klagen dat je honden niet goed tegen hun pop muziek kunnen...quote:Op maandag 24 juni 2019 17:05 schreef Calculus199111 het volgende:
Het is inderdaad een behoorlijk stille omgeving. Hierdoor hoor je een blaf meteen. Overigens maken de buren regelmatig gebruik van de tuin. Onze tuin wordt gescheiden door een heg. Zij zitten vaak pal naast de heg in de tuin te genieten rond deze seizoen. Wij zitten met de honden regelmatig aan de andere zijden van de heg hetzelfde te doen. Er is dus vaak een afstand van minder dan een meter tussen ons. De afstand van de serre tot de heg is ongeveer 5 meter. Ik kan me dus nog enigzins inzien dat ze mijn honden kunnen horen want wij kunnen hun ook horen als ze pop muziek aanzetten (tot ergernis van mijn moeder).
[..]
Hooguit 10 minuten blaffen is geen overlast. De hele dag door om elke scheet aanslaan, dát is overlast. Heb het zelf meegemaakt in mijn vorige woonplaats, 3 Collie's [of hoe ze ook heten] die de godganse dag aansloegen bij elk geluidje. Om gek van te worden!quote:Op zondag 23 juni 2019 19:07 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Jij hebt alles gedaan wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Met andere woorden laat ze de tering krijgen.
Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn. Het is ook lastig oordelen over wat iemand anders als last ervaart. Dertig keer per dag schrikken omdat een hond aanslaat lijkt me ook geen pretje. Zeker niet als het op tijden is dat je al/nog in bed ligt.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 12:33 schreef IriYe het volgende:
[..]
Hooguit 10 minuten blaffen is geen overlast. De hele dag door om elke scheet aanslaan, dát is overlast. Heb het zelf meegemaakt in mijn vorige woonplaats, 3 Collie's [of hoe ze ook heten] die de godganse dag aansloegen bij elk geluidje. Om gek van te worden!
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van. Schijtziek wordt je ervan.
edit; ik zie nu pas de foto's van je huis. PRACHTIG! Wat een uitzicht.![]()
![]()
Ik denk dat de buren jaloers zijn en daarom hun afgunst op de honden afkuren.![]()
Maar serieus; nogmaals, laat ze de tering krijgen! Nergens zo'n goed plekje om honden te houden. Opzouten met dat gejank!
Maar daar wen je toch ook aan!quote:Op dinsdag 25 juni 2019 13:14 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn. Het is ook lastig oordelen over wat iemand anders als last ervaart. Dertig keer per dag schrikken omdat een hond aanslaat lijkt me ook geen pretje. Zeker niet als het op tijden is dat je al/nog in bed ligt.
Beetje lastig oordelen zonder het andere verhaal.
Daar heb je zeker een punt, maarja ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik er aan kan doen. Het is nou eenmaal zo dat er vrij veel prikkels voorbij komen gezien de locatie. Regelmatig komen er honden, vogels, zwanen, vissen en dergelijks voorbij. Het is dan heel normaal hond gedrag dat ze een blafje geven. Dit is overigens ook geen aanhoudend geblaf. Al met al denk ik dat ik het toch best goed heb gedaan in vergelijking met meeste honden eigenaren.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 13:14 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn. Het is ook lastig oordelen over wat iemand anders als last ervaart. Dertig keer per dag schrikken omdat een hond aanslaat lijkt me ook geen pretje. Zeker niet als het op tijden is dat je al/nog in bed ligt.
Beetje lastig oordelen zonder het andere verhaal.
De honden wegdoen of permanent aanlijnen is natuurlijk ook geen optie. Maar als de buren enigszins voor een gesprek openstaan zou je kunnen peilen waar het echte pijnpunt zit en misschien daar afspraken over maken? Misschien hebben ze op een bepaald tijdstip meer last dan op andere en zou je kunnen afspreken de honden dan binnen te houden of iets dergelijks, als de eisen niet te belachelijk worden natuurlijkquote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:34 schreef Calculus199111 het volgende:
[..]
Daar heb je zeker een punt, maarja ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik er aan kan doen. Het is nou eenmaal zo dat er vrij veel prikkels voorbij komen gezien de locatie. Regelmatig komen er honden, vogels, zwanen, vissen en dergelijks voorbij. Het is dan heel normaal hond gedrag dat ze een blafje geven. Dit is overigens ook geen aanhoudend geblaf.
Als ik er nog iets tegen kan doen (binnen redelijkheid) zou ik het zeker hebben gedaan. De buren hadden de suggestie gedaan om de honden weg te doen of permanent aan de lijn te houden wanneer ze buiten of in de tuin zijn. Maar dat gaat mij echt te ver. Overigens kun je die 30 blaf momenten meer zien als een upper limit net zoals die ca. 10 min. Vaak is er sprake van een stuk minder.
Daar stond ik inderdaad voor open en omwille die reden heb ik ook buurtbemiddeling ingeschakeld. Ik wacht dan wel af tot vrijdag wanneer ze langskomen. De buren waren helaas niet voor reden vatbaar meer toen ik de rapportage van de gedragstherapeut had verteld. Wellicht dat ze na de buurtbemiddeling wat meer open zijn voor discussie.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:38 schreef noodgang het volgende:
[..]
De honden wegdoen of permanent aanlijnen is natuurlijk ook geen optie. Maar als de buren enigszins voor een gesprek openstaan zou je kunnen peilen waar het echte pijnpunt zit en misschien daar afspraken over maken? Misschien hebben ze op een bepaald tijdstip meer last dan op andere en zou je kunnen afspreken de honden dan binnen te houden of iets dergelijks, als de eisen niet te belachelijk worden natuurlijk
Ik denk dat eigenaren met zo'n reactie dan ook natuurlijk bedoelen dat het op schappelijke tijden gebeurd. Iedereen is denk ik wel mee eens dat blaffen op onschappelijke tijden natuurlijk niet kan.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 15:40 schreef S95Sedan het volgende:
Typisch een reactie van iemand die een hond bezit. 'Ja maar blaffen hoort erbij hoor' sorry maar als zo'n beest om 3uur 's nachts een paar uur loopt te kefferen dan piep je wel anders.
Inderdaad. De overlast duurt misschien in zijn totaliteit niet lang, maar onder bepaalde omstandigheden kan het toch irritant zijn.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 13:14 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als die 10 minuten verspreid is over 30 keer op een dag op random tijden dat dat aardig vervelend kan zijn.
Als een koptelefoon op moet doen om in mijn eigen huis mijn eigen ding te kunnen doen dan is er toch echt wel sprake van geluidsoverlast. Ook overdag.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:48 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Kun je uiteraard een koptelefoon op doen, maar daar is ook niet iedereen fan van.
Knettergek van honden die in een vrijstaand huis aan het blaffen zijn? In de tuin kun je dat als naaste buren nog wel horen, maar binnenshuis lijkt me dat heel sterk.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 11:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb het idee dat je er zeker alles aan doet om het blaffen te verminderen en de overlast te beperken. Maar 30 blafmomenten overdag betekent wel dat de honden twee keer per uur aanslaan. Dat lijkt me echt wel veel hoor. Daar zou ik als buur knettergek van worden.
Oh dus je laat ze wel in de tuin blaffen. Je kan ze toch ook gewoon alleen in de tuin laten op het moment dat er iemand bij is? En die ze dus kan corrigeren. Lijkt mij niet teveel gevraagd.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:51 schreef Calculus199111 het volgende:
Ja daar hebben jullie wel een punt bij. Ik sta wel voor open om bepaalde momenten op de dag de honden binnenshuis te houden of om er mee te gaan wandelen op specifieke tijdstippen. Ik wacht wel af tot de buurt bemiddeling komt en kijk daarna verder hoe we het beste verder kunnen gaan.
Ow dat doe ik al. Maar nog steeds vonden ze het dermate irritant. Normaliter als ik geen tijd heb om op ze te passen dan laat ik ze al in het huis. Daarom dat ik het zelf niet meer begreep waar het probleem lag en een gedragstherapeut inschakelde. Het was daadwerkelijk de bedoeling dat een onafhankelijk deskundige mij nou duidelijk maakte waar het probleem lag.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Oh dus je laat ze wel in de tuin blaffen. Je kan ze toch ook gewoon alleen in de tuin laten op het moment dat er iemand bij is? En die ze dus kan corrigeren. Lijkt mij niet teveel gevraagd.
Maar als ze niet of bijna niet blaffen als jij erbij bent, waarom zou ze extra binnenhouden dan helpen? Of zijn ze buiten onder toezicht ook ongecontroleerd, of waarom denken de buren anders dat aanlijnen zou helpen?quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:59 schreef Calculus199111 het volgende:
[..]
Ow dat doe ik al. Maar nog steeds vonden ze het dermate irritant. Normaliter als ik geen tijd heb om op ze te passen dan laat ik ze al in het huis. Daarom dat ik het zelf niet meer begreep waar het probleem lag en een gedragstherapeut inschakelde. Het was daadwerkelijk de bedoeling dat een onafhankelijk deskundige mij nou duidelijk maakte waar het probleem nou lag.
Maarja die kon enkel een conclusie trekken, namelijk dat het probleem meer bij de buren lag dan aan iets wat ik kon doen. Wellicht dat buurtbemiddeling meer resultaat zal geven.
Of je een koptelefoon ‘echt’ nodig hebt verschilt per geval. Het hangt van de persoon af, maar ook van het soort werk.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:56 schreef Calculus199111 het volgende:
Je hebt zeker geen koptelefoon nodig om je werk te doen, want ik doe gewoon het werk ook thuis en ik hoor de honden ook wel als ik bezig ben. Zelf ben ik in de laatste fase van Econometrie dus het vereist toch wel enigzins concentratie. Natuurlijk is dit behoorlijk subjectief, maar het is naar mijn mening niet zodanig ernstig dat ik me kan voorstellen dat meeste mensen een koptelefoon nodig zal hebben.
Als je de hond moet corrigeren, heeft ie dus al geblaft.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:57 schreef Chia het volgende:
Oh dus je laat ze wel in de tuin blaffen. Je kan ze toch ook gewoon alleen in de tuin laten op het moment dat er iemand bij is? En die ze dus kan corrigeren. Lijkt mij niet teveel gevraagd.
Dit.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 18:09 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Als je absolute stilte nodig hebt kun je je uiteraard afvragen of je wel thuis zou moeten willen werken. In een gewone buurt, waarin geleefd wordt, heb je natuurlijk altijd geluid.
Nee hoor, je kan het ook voor zijn als je zelf goed oplet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je de hond moet corrigeren, heeft ie dus al geblaft.
En een schreeuwend "Wodan, af!" is ook behoorlijk irritant.
Nou als je boven het geblaf van een herder uit wil komen, is er wel wat stemverheffing nodig.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:29 schreef Chia het volgende:
[..]
Nee hoor, je kan het ook voor zijn als je zelf goed oplet.
En je hoeft niet per se te schreeuwen om te corrigeren als het goed is.
Want een hond kan je alleen horen als je hem overstemd.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou als je boven het geblaf van een herder uit wil komen, is er wel wat stemverheffing nodig.
Wij hebben een tuin van 40 meter diep. Die hond is vaak bij de achterschutting, en ik niet. Ja, dan moet ik roepen dat ie stil moet zijn, of gewoon even uit laten blaffen. Is meestal heel kort.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 19:41 schreef Chia het volgende:
[..]
Want een hond kan je alleen horen als je hem overstemd.Schreeuwmuts gespot.
Ik denk inderdaad dat er daar veel winst te behalen valt, qua communicatie. Ook met handen en voeten kun je een goed contact onderhouden met je buren. Ik kan me voorstellen dat het opkropt gedurende de week als je als buren moet wachten tot wanneer de kinderen van de buren thuis zijn totdat je een beetje normaal in gesprek kunt. Het zit hem vaak niet eens in de taal maar in de houding.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
...
Dan nog het punt dat er misschien meer aan de hand is. Je schrijft dat je ouders geen of weinig Nederlands spreken en dat jij bemiddelt. De buren en je ouders kunnen dus niet goed met elkaar communiceren als jij er niet bent. Nu is communicatie bij (dreigende) conflicten van wezenlijk belang. Dus daar kan al frictie ontstaan: telkens als er iets is kunnen de buren hun ei niet kwijt bij je ouders, een sociaal praatje over de heg is er waarschijnlijk ook niet bij. Misverstanden in de communicatie liggen voor de hand. Dat is in een sociale wijk schijtirritant, en dan komen die blaffende honden er ook nog bij. Je ouders doen waarschijnlijk niet mee met buurtinitiatieven of buurtoverleggen etc door hun taalbarrière.
Zorg er eens voor dat je ouders normaal met de buren kunnen communiceren.
Dit ook inderdaad. Die andere honden lijken me ook geen lieverdjes.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:29 schreef tombolafan het volgende:
Maar wacht...
Een van de honden van een klager heeft jouw hond aangevallen, en daardoor gaat zij zo te keer als ze die hond ziet? En de betreffende hond(en) blijven dan stil? Of blaffen zij terug?
Ik kan wel raden wie de meeste overlast veroorzaakt bij jullie in de buurt
Goed geformuleerd, niks aan toe te voegen.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:09 schreef Lunatiek het volgende:
Een blaffende hond is niet normaal. Honden blaffen van nature alleen op heel specifieke momenten, en je kunt ze aanleren een waakhond te zijn door te blaffen als iemand op hun territorium komt. Ik ken enkele honden die dermate getraind zijn dat ik ze nooit heb horen blaffen. Drie waren honden die bij de jacht werden gebruikt, een ander was de hond van een bewaker die dagelijks met zijn baasje door een zeer drukke wijk van Den Haag patrouilleerde. Kortom: je honden zijn niet goed opgevoed, zoals verreweg de meeste honden en kinderen hier.
Qua overlast: overlast is een subjectief gegeven, dat is niet objectief te meten. Als mensen overlast ervaren is dat ook zo.
Het vervelende van de situatie is dat niemand kan voorspellen wanneer die honden aanslaan, maar iedereen weet dat het elk moment kan gebeuren. Daardoor ervaren je buren 24 uur per dag stress, en niet alleen die paar seconden van het daadwerkelijke blaffen.
Het zou al flink helpen als je die dieren op vaste tijden ergens zou hebben waar ze niet getriggered worden te gaan blaffen.
De ruimtelijke situatie: er is sprake van een vrijstaande woning en buren die in de tuin overlast ervaren. Als je de honden binnenhoudt, zou de overlast minimaal moeten zijn, tenzij je de woning slecht geïsoleerd is. Hoe dit precies zit snap ik niet. Hebben de buren overlast als de honden binnen zijn?
Dan nog het punt dat er misschien meer aan de hand is. Je schrijft dat je ouders geen of weinig Nederlands spreken en dat jij bemiddelt. De buren en je ouders kunnen dus niet goed met elkaar communiceren als jij er niet bent. Nu is communicatie bij (dreigende) conflicten van wezenlijk belang. Dus daar kan al frictie ontstaan: telkens als er iets is kunnen de buren hun ei niet kwijt bij je ouders, een sociaal praatje over de heg is er waarschijnlijk ook niet bij. Misverstanden in de communicatie liggen voor de hand. Dat is in een sociale wijk schijtirritant, en dan komen die blaffende honden er ook nog bij. Je ouders doen waarschijnlijk niet mee met buurtinitiatieven of buurtoverleggen etc door hun taalbarrière.
Zorg er eens voor dat je ouders normaal met de buren kunnen communiceren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |