Heb ik met de chutney ook geprobeerd.. maar hij was war aan de hete kant geloof ikquote:Op vrijdag 21 juni 2019 21:22 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Pepertjes![]()
![]()
Kun je er geen hot sauce van maken? Blijft het langer houdbaar en kun je het weggeven in leuke flesjes.
Misschien moet ik zelf ook maar een keer iets gaan kweken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb alleen één probleem. Ze hadden allemaal een mooi papieren naamplaatje toen ik ze in de netpotjes had staan. Echter een keer met water geven zijn al die papiertjes verwelkt. Dus er was niet meer te lezen wat wat isNu is dat straks aan de pepers natuurlijk wel te zien maar jammer vind ik het wel.
Volgend jaar maar eens bij de intratuin van die goede naamplaatjes kopen
Voor nu heb ik er een hele hoop op potgrond staan. Ze staan nu buiten. Ik heb 2 groeitenten (150x150x200 & 60x60x120) staan waar ze in de eerste maanden (ik plant altijd in januari) staan. Nu staan ze sindskort volle dagen buiten. Met die hevige buien en intense zon is het nog wel een beetje oppassen. Ze zijn door de beschermde omgeving in de groeitenten niet veel gewend. Er staat wel een ventilator om ze wat stevig te maken.
Verder heb ik ook een deepwater culture bak staan. Daarin zitten momenteel 2 planten welke ik voed met GHE (General Hydroponics Europe). Die planten groeien echt als kool. Ik zoek alleen nog een goede manier om ze stevig vast te zetten daar de wortels zich natuurlijk niet in de aarde vestigen.
Ik zal binnenkort eens wat foto's posten van mijn peperplanten
Ik hoop dat er meer peperliefhebbers op fok zitten die hun verhalen willen delen.
Hier ook op zaterdagquote:Op zaterdag 22 juni 2019 08:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga zo de plantjes weer voeding geven. Elk weekend krijgen ze een plonsje tomatenvoeding.
Het zal iets anders van samenstelling zijn. Maar ik gooi het bij courgette, komkommer, augurk, aubergine, tomaat, aardbei en peper. Ik maak een paar grote gieters. Ik vind het te veel gedoe om het apart te maken voor elke soort.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 09:26 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hier ook op zaterdag
Geen tomatenvoeding maar chilifocus.
Zelfde idee uiteindelijk
Snap ikquote:Op zaterdag 22 juni 2019 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het zal iets anders van samenstelling zijn. Maar ik gooi het bij courgette, komkommer, augurk, aubergine, tomaat, aardbei en peper. Ik maak een paar grote gieters. Ik vind het te veel gedoe om het apart te maken voor elke soort.
Dat idee begon ik ook te krijgenquote:Op zondag 23 juni 2019 18:40 schreef mascara-klodder het volgende:
Goed topic
Ben nu van plan om ook pepers te laten groeien.
@:Uhmmpie , als je nog wat pepers kwijt wilt....ik hou me aanbevolen
Op de één of andere manier heb ik het idee dat je in de buurt woont
Een dubbelequote:Op zondag 23 juni 2019 19:44 schreef Uhmmpie het volgende:
Ik keek naar mijn white ghost met daarin exact 1 peper van denk 1-1,5cm gister.
En ik denk... he niet gegroeid... dat is gek.
Keek ik nog een keertje...
[ afbeelding ]
Niet dit specifieke recept maar ik maak al mijn kruidenmixen zelf. Ik vind het ideaal. Afgelopen weekend maakte ik een Jamaicaanse jerkmix. Heerlijk.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 09:05 schreef Uhmmpie het volgende:
Iemand dit weleens geprobeerd?
https://www.chilipeppermadness.com/recipes/homemade-curry-powder/
Ah leuk luckyquote:Op dinsdag 25 juni 2019 09:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Niet dit specifieke recept maar ik maak al mijn kruidenmixen zelf. Ik vind het ideaal. Afgelopen weekend maakte ik een Jamaicaanse jerkmix. Heerlijk.
Die gast is niet de slimste thuis denk ikquote:
We zijn inmiddels een week verder. Hoe zien ze er nu uit?quote:Op woensdag 10 juli 2019 08:40 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm begin me toch af te vragen of de ghost peppers wel echt ghost peppers zijn.
Ze groeien namelijk stug omhoog waar ik zou verwachten dat ghost peppers omlaag groeien.
[ afbeelding ]
Nu groter... is de stand wel nog precies hetzelfde.
Goede reminder...quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:10 schreef onlogisch het volgende:
*Note to self*
Vanavond echt even foto's maken
Op het moment kan ik gewoon plukken wat ik nodig hebquote:Op zaterdag 20 juli 2019 18:22 schreef maily het volgende:
Ik heb ze weleens ingevroren. Altijd handig als je ineens een (stukje) peper in wil verwerken.
quote:Op woensdag 17 juli 2019 08:10 schreef onlogisch het volgende:
*Note to self*
Vanavond echt even foto's maken
quote:
Die groeien hier op mijn eetkamertafel.quote:Op zondag 21 juli 2019 13:18 schreef Fofo het volgende:
Ik ben verschillende keren in Brazilië geweest en bij een hoop restaurants staat altijd een flesje olie op tafel met Biquino Red erin. Niet idioot scherp maar ontzettend smaakvol en ik herinner me vooral de bloemige geur die de olie had. Geweldig. Dat mis ik hier in Nederland wel.
Goede pepers hebben smaak en geur. Niet alleen pit.
Thanks @Uhmmpiequote:Op zondag 21 juli 2019 11:48 schreef Uhmmpie het volgende:
Ziet er goed uit @:onlogisch
Ben wel heel benieuwd naar die antep aci dolman.. ziet er spannend uit.
Soort van pittige paprika?
Kan die in de vensterbank? Misschien wil ik dat vilgend jaar wel proberen dan.
En die onderste doet het wel echt heel goed ja.
Hier vooral heel veel pepers aan de bolivian rainbow.. rest minder spectaculair.
Maar die staan nu voor het 2e jaar en geven zeker 2x zoveel pepers als vorig jaar denk ik.
Die eerste is volgens mij een lemon drop...quote:Op zondag 21 juli 2019 11:01 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Doordat ik zo enthousiast was met water geven verwelkte de papiertjes met de tekst erop welke pepers het zijn
Ik vermoed dat dit Aji Pineapple of Madame Jeanette is. Niet zo'n grote plant, ook niet heel veel vruchten (ik denk zo'n 15) momenteel. Nog wel wat bloemetjes her & der.
[ afbeelding ]
Hieronder zie je grote pepers qua omvang. Ik denk dat dit de Antep Aci Dolma is. Verder niet zo´n hete peper heb ik me laten vertellen. Ik ben wel benieuwd naar de smaak. Ik heb ´m nog nooit op.
[ afbeelding ]
Wat deze hieronder is, geen idee. Maar het is wel mijn paradepaardje momenteel. Ik schat dat er zo'n 40/45 vruchten aanhangen met nog aardig wat bloemen. Maar even afwachten wat het gaat worden
[ afbeelding ]
Verder heb ik nog zo'n 10 andere planten staan. Maar daar zitten geen vruchten aan. Wel een hoop bloemetjes dus ik wacht geduldig af
Ik heb een stuk of 60-70 zongedroogde pepers op de vensterbank liggen ja.quote:Op zondag 21 juli 2019 19:01 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Thanks @:Uhmmpie
Ja geen idee wat ik ervan moet verwachten. Als ie rijp is en ik 'm gegeten heb geef ik wel een review
Maar denk dat we idd aan een pittige paprika moeten denken. We gaan het zien. Het worden in ieder geval knoerten van pepers
Goed om te horen dat je bolivian rainbow het zo leuk doet! Sommige al klaar op geharvest te worden?
Leuke oogstquote:Op donderdag 25 juli 2019 13:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren de eerste jalapenos en cayennepepers kunnen oogsten.
[ afbeelding ]
Hm had dat hier met mijn red biquinoquote:Op zondag 28 juli 2019 22:57 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb hier 4 paarse Hot Chocolate Habanero pepertjes staan , 2 maanden terug gezaaid maar heb hier 's middags te weinig zon denk ik want echt groot zijn ze niet en bloemen zitten er ook nog niet aan helaas.
Had ook nog wat last van bladluis maar da's inmiddels verholpen met wat groene zeep en spiritus.
Ik hoop dat er nog pepers aan komen en anders volgens jaar iets eerder beginnen, ik heb nog 4 van die zaden.
Zijn deze pittig?quote:Op maandag 29 juli 2019 06:55 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hm had dat hier met mijn red biquino
Tot ik hem paar dagen juist uit de zon haalde.. toen had ik ineens bloemetjes.
Braziliaanse peper dus je zou denken dat ie wel wat zon kan hebben toch.
Al met al groeien er nu 5 pepertjes aan.
Geen enorm succes dus.
[ afbeelding ]
Zouden ze niet moeten zijnquote:
Mja scheelt hier wellicht ook dat ze binnenstaan en op hoogtepunt van de hitte.. ik op vakanrie was wn het dus een week permanent 35 graden is geweestquote:Op woensdag 7 augustus 2019 20:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de pepers onder een groeilamp gehad, vandaar dat ik vroeg was.
Die cayennepepers zijn geen succes. De pepers zijn niet pittig, wel smaakloos. De schil is keihard. 10 planten dus nutteloos zijn![]()
Ik heb er vandaag een groene peper af gehaald. Morgen eens proeven, hopelijk kan ik daar iets mee.
Je zaait doorgaans in februari-maart. Maar wel op een verwarmde plaats.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 08:58 schreef dimmak het volgende:
Ik wil ook zo graag pepers kweken maar heb er thuis sowieso niet de ruimte voor. Wanneer is het beste moment om zaadjes te zaaien buiten? En kunnen ze gewoon de hele periode buiten staan?
Onze supermarkt heeft heel weinig verse pepers en ik ben er zelf gek op.
In principe kan ik ze wel laten ontkiemen. Wanneer kunnen ze dan naar buiten?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Je zaait doorgaans in februari-maart. Maar wel op een verwarmde plaats.
Buiten zaaien gaat je echt niet lukken.
Heb je geen vensterbank waarop je wat koffiebekertjed met wat aarde en zaad kunt laten staan?
Kom je wel eens bij een toko in de buurt? Je kunt gekochte pepers ook goed invriezen.
In maart zaaien en zo'n beetje eind mei naar buiten. Als ze sterk zijn en als het warm is.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 11:10 schreef dimmak het volgende:
[..]
In principe kan ik ze wel laten ontkiemen. Wanneer kunnen ze dan naar buiten?
We hebben geen toko in de buurt en ik heb geen vriezer.
Oké, dan gaan we in februari eens kijken.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
In maart zaaien en zo'n beetje eind mei naar buiten. Als ze sterk zijn en als het warm is.
Die heb ik ook gehoord ja.quote:Op dinsdag 13 augustus 2019 14:43 schreef SiGNe het volgende:
Nou fijn zo'n maand die zo'n 3-4 graden kouder is dan normaal, nog geen enkel bloempje aan m'n hot Chocolate pepers terwijl ik die toch echt in Mei gezaaid had.
Als dat zo door gaat dan ben ik bang dat er helemaal geen bloemen aan gaan komen.
Nu schijnt 't ook dat die hot chocolate pepers trager groeien dan gewone habanero's dus dat schiet ook niet op.
Volgens het kaartje dat erbij zat kon je van februari tot augustus zaaien en dan zou je 2 maanden na zaaien kunnen oogsten dus ik dacht dat mei prima zou zijn, dan heb je in juli inderdaad de vole zon en lekker wat warmte om de pepers te laten groeien.quote:Op dinsdag 13 augustus 2019 16:16 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Die heb ik ook gehoord ja.
Maar tegenwoordig vaak nog een goede nazomer in september dus misschien valt het wel mee.
Ik zaai wel al een stuk eerder trouwens..feb/maart meestal.
(Wel binnen en op de kachel)
Nahja je redenatie was niet gekquote:Op dinsdag 13 augustus 2019 16:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Volgens het kaartje dat erbij zat kon je van februari tot augustus zaaien en dan zou je 2 maanden na zaaien kunnen oogsten dus ik dacht dat mei prima zou zijn, dan heb je in juli inderdaad de vole zon en lekker wat warmte om de pepers te laten groeien.
Mar god, ik heb nog 4 zaden over, volgend jaar eerder zaaien dus.
Zou ik ook wel willen.. maarja woon op 2 hoog dus dat is minder practischquote:Op woensdag 21 augustus 2019 09:41 schreef FRDeventer het volgende:
Jaaa sinds dit jaar ook thuis kweker! Dit jaar 5 soorten staan, hoop beginnersfouten gemaakt. Komend seizoen 14 soorten liggen, vrees dat ik een kas moet neer gaan zetten
Hm ik had dat mijn eerste peperplant ook.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 00:16 schreef FRDeventer het volgende:
Heb een geadopteerde ghost pepper plantje staan, volop in de bloei maar helaas nog geen pepertjes. Na de bloem sterven ze tot nu toe af en vallen ze er af. Telde +/- 40 knopjes maar tot op heden geen peper groei
Het is een vensterbank plant maar zodra het mooi weer is gaat die wel naar buiten. Hij is wel gevoelig voor extreme hitte dus moet hem wel goed in de gaten houden als hij buiten staatquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 06:40 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hm ik had dat mijn eerste peperplant ook.
Staat hij binnen? Dan mis je bijtjes bij plant
Maar nu help ik ze een handje met bestuiven.
Oftewel even je plant vingeren...
(Gewoon even je vinger bewegen over stamper/meeldraadjes van alle bloemen... dan komt er stuifmeel op de stampertjes en groeien er ineens veel meer pepers..)
Heb er ook zo eentje.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 20:13 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Het is een vensterbank plant maar zodra het mooi weer is gaat die wel naar buiten. Hij is wel gevoelig voor extreme hitte dus moet hem wel goed in de gaten houden als hij buiten staat![]()
En het “vingeren” was ik al mee begonnen. Mn andere plantjes hadden geen hulp nodig.
Klinkt mischien gek maar in Brazilië hebben ze ook schaduw...quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 20:16 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Heb er ook zo eentje.
Blijft een gek idee.. plantje komt uit brazilie maar zodra hij in de zon komt schiet ie in de stress
Ja natuurlijk.. maar daar is het normaal gesproken ook 30+ qua temperatuur.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 21:30 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Klinkt mischien gek maar in Brazilië hebben ze ook schaduw...![]()
In het wild zijn pepers lage struiken dus die worden overgroeid door bomen en hogere struiken.
Ik was bij mijn plant overigens weer bang dat die te weinig zon zou krijgen, is ook niet zo'n heel grroot plantje geworden, 25-30 cm hoog ofzo., 4 etages bladeren zeg maar.
Ook veel hogere luchtvochtignheid en doordat het dichter bij de evenaar ligt gaat de zon er eerder onder, valt er even wat regen en dan is de temperatuur ook weer weg.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 21:36 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk.. maar daar is het normaal gesproken ook 30+ qua temperatuur.
En ook dat vind ie niet extreem aangenaam...
rond de 25 is wel favoriet.
Ik was er 2 weken... en dag en nacht ing zelfde temperatuur.quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 21:51 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ook veel hogere luchtvochtignheid en doordat het dichter bij de evenaar ligt gaat de zon er eerder onder, valt er even wat regen en dan is de temperatuur ook weer weg.
Zal ook wel aan seizoen liggen natuurlijk..quote:Op vrijdag 23 augustus 2019 22:10 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ik was er 2 weken... en dag en nacht ing zelfde temperatuur.
En geen regen
Ik heb nog eens gekeken.. en deel van brazilie is zoals jij zegt.. maar je hebt dus ook de kust waar wij zaten en het amazonegebied met zn eigen klimaat... en nog 2 geloof ik. Dus gecombineerd met dat het idd een lage plant is... zou je best gelijk kunnen hebbenquote:Op vrijdag 23 augustus 2019 23:04 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zal ook wel aan seizoen liggen natuurlijk..
Ben er zelf nooit geweest, wel aan de andere hand van de evenaar, Domiicaanse republiek.
Maar goed, da's ook een eiland dus sowieso ander klimaat ook.
Daar ging de zond iets over 6 uur onder, regende het eventjes hard (half uurtje) en dan was het daarna afgekoeld.
Best lekker klimaatje eigenlijk, overdag warm en 's nachts koel genoeg om normaal te kunnen slapen
Bij wietplanten is het zo dat ze in de groeiperiode vooral licht nodig hebben, die worden op 18 uur licht per dag gezet, dan groeit de plant snel.quote:Op maandag 26 augustus 2019 15:39 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ik heb nog eens gekeken.. en deel van brazilie is zoals jij zegt.. maar je hebt dus ook de kust waar wij zaten en het amazonegebied met zn eigen klimaat... en nog 2 geloof ik. Dus gecombineerd met dat het idd een lage plant is... zou je best gelijk kunnen hebben
Hij zit inmiddels vol in de bloemetjes overigens.
Dis blij dat ik hem uit de zon gehaald heb.
Ohja dat verschil is wel duidelijk.. mn cajennepeper staat heel de dag vol op de zon en is enorm in zn nopjes daarmee.quote:Op maandag 26 augustus 2019 15:46 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Bij wietplanten is het zo dat ze in de groeiperiode vooral licht nodig hebben, die worden op 18 uur licht per dag gezet, dan groeit de plant snel.
Als de groot genoeg is dan wordt 't licht teruggebracht naar 12 uur per dag en krijgen ze ook meer warmte.
Dan denkt de plant dat de zomer op z'n eind is en gaat bloemen maken.
Ik zag laatst op Youtube ook nog een filmpje voorbij komen waar men het over pepers had en of die nou warmte of licht nodig hebben.
Ik had er op moeten klikken want ik heb alleen de titel gelezen.
maar elke plant/boom heeft zo z'n eigen eigenschappen.
Kan zo zijn dat de ene peper wel licht wil hebben en de andere niet.
quote:Op maandag 26 augustus 2019 20:04 schreef FRDeventer het volgende:
2 dagen niet thuis geweest en tijdens het peperplantencontrolerondje bij de ghost pepper 3 beginnende pepertjes aangetroffen. Het begin is er
Spannendquote:Op maandag 26 augustus 2019 22:59 schreef SiGNe het volgende:
Beginnende bloemknoppen van de Hot Chocolate Habanero
[ afbeelding ]
Hmm nice toch welquote:Op zondag 1 september 2019 19:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag gededuceerd dat mijn drie mysterieuze peperplantjes met onjuist label de sweet pickling moeten zijn. Dat is best een fijne verrassing eigenlijk.
Die gele zag ik laatst ergens.. waar het werd omschreven ams een typerende vorm die alleen bij die soort pepers voorkomt.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:39 schreef onlogisch het volgende:
[ afbeelding ]
Vers van de pers. De gele, geen idee welke soortzijn behoorlijk pittig
![]()
De Antep Aci Dolma zijn erg mild en daar vind ik niet zoveel aan. Wel lekker, maar lang niet pittig genoeg. Die teel ik volgend jaar niet meer.
Scotch Bonnetquote:Op dinsdag 3 september 2019 21:23 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Die gele zag ik laatst ergens.. waar het werd omschreven ams een typerende vorm die alleen bij die soort pepers voorkomt.
De grote vraag is natuurlijk of ik dat nog terug kan vinden
https://www.chilipepperma(...)n-hot-chili-peppers/quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:39 schreef onlogisch het volgende:
[ afbeelding ]
Vers van de pers. De gele, geen idee welke soortzijn behoorlijk pittig
![]()
De Antep Aci Dolma zijn erg mild en daar vind ik niet zoveel aan. Wel lekker, maar lang niet pittig genoeg. Die teel ik volgend jaar niet meer.
Ik denk dat je gelijk hebtquote:Op dinsdag 3 september 2019 21:21 schreef SiGNe het volgende:
gele Scotch Bonnet?
Ik ken niet veel pepers verder maar de Scotch Bonnet heeft gelukkig een vrij herkenbare platte vorm.
En de Antep Aci Dolma is zeg maar een Turkse paprika, ietsjes pittig maar doordat ze ook zoet zijn merk je daar niet veel van.
En "Dolma" zegt 't ook al.. dat betekend zoiets als mild.
Coolquote:Op woensdag 4 september 2019 00:16 schreef FRDeventer het volgende:
Ghost pepper update, inmiddels +/- 25 beginnende pepers in diverse formaten. Zitten ook nog genoeg bloemetjes in dus waarschijnlijk nog meer in aantocht
Ruilen lijkt me wel een goeie. Zal morgen ff overzichtje maken wat ik heb liggen aan zaadjes voor komend seizoen. Ghost pepper heb ik geen zaadjes van, of ik moet je een verse opsturen als ze rijp zijn en dat je de zaadjes er van zelf klaar maakt op te zaaien.quote:Op woensdag 4 september 2019 11:48 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Cool
Zin om een paar zaadjes af te staan aan mij?
Evt ruilen kan ook... al is mijn “collectie” niet enorm groot
Hmm ze staan bij mij altijd binnen...quote:Op zaterdag 7 september 2019 16:02 schreef SiGNe het volgende:
Bij mij willen de bloemknoppen nog niet echt bloemen worden en met het huidige weer ben ik bang dat m'n plant beter naar binnen kan.
Nadeel daarvan is dat de plant dan een stuk minder licht gaat krijgen en dat planten binnen bij mij over het algemeen vrij snel dood gaan..
Plus binnen heb ik natuurlijk ook geen bijen of vlinders die de bloemen dan kunnen bevruchten..
Het is hier altijd vrij drook binnen. planten staan hier dus vrij snel op droge aarde en als ik dan water geef geef ik weer teveel ofzo.quote:Op zaterdag 7 september 2019 16:33 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hmm ze staan bij mij altijd binnen...
qua licht zal je zelf wel weten maar ik help de bloemetjes nog weleens met een kunstmatig bijtje.
Even je vinger in de bloemetjes of een kwastje... werkt ook.
Welke soort(en) heb je?quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 16:41 schreef BlackLining het volgende:
Er staan er hier ook een paar. Ben nu aan het proberen er één op te voeden in de winter.
Deze is vijf weken oud. Vooral voor de lol van het laten groeien van een plant, maar wellicht kan ie in de zomer nog wat gaan produceren.
[ link | afbeelding ]
Hij staat op de verwarming voor een raam op het zuidwesten. Vooralsnog doet ie het prima met die korte dagenBladerparen mooi dicht op elkaar en het stammetje is vrij stevig.
Alleen cayenne. In de zomer wil ik wat jalapeno planten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 19:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Welke soort(en) heb je?
Ik heb net zaadjes van mijn jalapeno en barianco geoogst. Volgend jaar weer verder.
Waar koop je die zaden ? Ziet er leuk en lekker uit, ben dol op pepersquote:Op zondag 20 oktober 2019 16:55 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm vandeweek alweer een flinke hand pepers geoogst.
De cajenne was al zn blad kwijt maar perste er nog wel even een volle hand pepers uit
Verder een stuk of 10 van die braziliaanse pepertjes die wel erg leuk eruit zien maar smaaktechnisch geen enorme voltreffer.
Hm google helptquote:Op maandag 4 november 2019 10:58 schreef sjampoeh het volgende:
[..]
Waar koop je die zaden ? Ziet er leuk en lekker uit, ben dol op pepers
Koop jij ze daar ook ? thnxquote:Op maandag 4 november 2019 11:29 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hm google helpt
Maar peperzaden.nl heeft een enorme collectie ook
De mijne, geplant begin september, waagt ook een poging inderdaad. Stuk of drie, vier bloemetjes beginnen er te ontstaan. Ben benieuwd of ie het nog voor elkaar krijgt voor de winter. Dat zou best lachen zijnquote:Op maandag 4 november 2019 11:30 schreef Uhmmpie het volgende:
Dacht trouwens dat het wel klaar was qua peperseizoen... maar zie dat er gewoon weer bloemtjes in de meeste planten zitten.
Ben ondertussen ze ook druk aan het bijsnoeien zodat ze niet hele huis gaan overnemen
Ik spotte ook nieuwe aanwas op mn braziliaanse peper die aanvankelijk echt niet wildequote:Op maandag 4 november 2019 16:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De mijne, geplant begin september, waagt ook een poging inderdaad. Stuk of drie, vier bloemetjes beginnen er te ontstaan. Ben benieuwd of ie het nog voor elkaar krijgt voor de winter. Dat zou best lachen zijn![]()
Hij staat op de vensterbank in de zon boven de verwarming. Ben benieuwd.
Ik heb er hier idd ook met 3 datzelfde gedaan..quote:Op zaterdag 14 december 2019 21:59 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een paar planten enorm teruggesnoeid in de kas laten staan. Benieuwd of die het volgend jaar weer gaan doen, het wordt onder nul daar op koude nachten. Zo niet, kunnen de verse planten tenminste ergens terecht
Gewoon proberen, lukt het niet dan is het jammer maar helaas.quote:Op zondag 15 december 2019 15:43 schreef suri het volgende:
Kan je zaden die uit de vriezer komen weer laten ontkiemen??
Als je ze van te voren goed gedroogd hebt zal het goed gaanquote:Op zondag 15 december 2019 15:43 schreef suri het volgende:
Kan je zaden die uit de vriezer komen weer laten ontkiemen??
Ik heb wat zaden gekocht en wil nu voor het eerst gaan kweken. Ben benieuwd hoe ik het ga doen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 18:45 schreef FRDeventer het volgende:
Ff topic afstoffen, over een maandje kunnen we weer los gaan met kweken
Mocht je Facebook hebben, word ff lid van dutch pepper lovers. Allemaal peperkweekfanaten die je van allerlei informatie kunnen voorzienquote:Op maandag 16 december 2019 08:48 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik heb wat zaden gekocht en wil nu voor het eerst gaan kweken. Ben benieuwd hoe ik het ga doen.
Ah ga ik ook even doen.. ben benieuwdquote:Op maandag 16 december 2019 17:00 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Mocht je Facebook hebben, word ff lid van dutch pepper lovers. Allemaal peperkweekfanaten die je van allerlei informatie kunnen voorzien
Op tijd beginnenquote:Op maandag 16 december 2019 08:48 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik heb wat zaden gekocht en wil nu voor het eerst gaan kweken. Ben benieuwd hoe ik het ga doen.
Nergens voor nodig. Mijn in september geplante cayenne is net begonnen aan zijn eerste peperquote:
Toch komen er zomers een stuk sneller meer blaadjes en pepertjes aanquote:Op donderdag 19 december 2019 13:08 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nergens voor nodig. Mijn in september geplante cayenne is net begonnen aan zijn eerste peper
Hier fan van peperzaden.eu ook.quote:Op donderdag 19 december 2019 11:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb net alvast wat zaden bij detuinschuur.be gekocht. Zij verzenden met kortingscode 'FB' gratis een zakje. Ik vind dit initiatief wel tof dus ik heb gelijk een grotere bestelling gedaan. Ik heb een zakje cayenne en een zakje Turkse biber besteld.
Ik kies bewust voor pepers waar ik veel aan heb. Ik heb geen tijd en ruimte voor kweek voor de leuk. Dan kom je al snel bij de habanero, cayenne en jalapeno uit. En ik moet dit jaar ook poblanozaden vinden. Heb nog niet gezocht maar dat komt vast goed.quote:Op donderdag 19 december 2019 13:15 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hier fan van peperzaden.eu ook.
Al hebben ze wel echt veel te veel keus voor iemand die chronisch alles leuk vind.
Peperzaden.eu had ze vorig jaarquote:Op donderdag 19 december 2019 13:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik kies bewust voor pepers waar ik veel aan heb. Ik heb geen tijd en ruimte voor kweek voor de leuk. Dan kom je al snel bij de habanero, cayenne en jalapeno uit. En ik moet dit jaar ook poblanozaden vinden. Heb nog niet gezocht maar dat komt vast goed.
Hmm vorig jaar geen last van gehad.quote:Op donderdag 19 december 2019 23:28 schreef FRDeventer het volgende:
Peperzaden.eu lees ik juist heleboel negativiteit over. De verkochte zaadjes blijken na het kweken ineens van andere pepers te zijn en dat soort ongein.
Bolivian Rainbow heb ik vorig seizoen ook gehad. Vond er qua smaak niks aan.
Ik krijg soms het gevoel dat er vanuit DPL een hetze is tegen peperzaden.nlquote:Op donderdag 19 december 2019 23:28 schreef FRDeventer het volgende:
Peperzaden.eu lees ik juist heleboel negativiteit over. De verkochte zaadjes blijken na het kweken ineens van andere pepers te zijn en dat soort ongein.
Bolivian Rainbow heb ik vorig seizoen ook gehad. Vond er qua smaak niks aan.
Wat een prachtige lijstquote:Op zaterdag 4 januari 2020 22:28 schreef FRDeventer het volgende:
Mijn gezaaide pepers voor 2020
1. Jumbo Jalapeno (Spitfire chilies)
2. Jalapeno mammoth (Fatalii)
3. Jalapeno white (Fatalii)
4. Sugar rush crème (anchilique)
5. Hot Apple (anchilique)
6. Sugar rush crème (anchilique)
7. Jalapeno felicity (anchilique)
8. Jalapeno El jefe (anchilique)
9. Jalapeno compadre (anchilique)
10. Padron (anchilique)
11. Jalapeno El mundo (anchilique)
12. Jalapeno orange (anchilique)
13. Cyclon (anchilique)
14. Fresno (anchilique)
15. Super hots mix (anchilique)
Van alle soorten 8 stuks gezaaid dus veel te weinig ruimte straksword een survival of the fittest.
Dit bericht lang geleden gezet, maar nooit reactie.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:07 schreef Sigaartje het volgende:
@:Uhmmpie
Ik doe graag mee! Ik ben gek op verse pepertjes.
Heb je ook zaadjes?
Ik wil wel het e.e.a. van je kopen.
Wat bedoel je met verwerken?
Ohjee.. my bad.quote:Op maandag 6 januari 2020 16:05 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dit bericht lang geleden gezet, maar nooit reactie.
No problem. Overkomt mij zo vaak.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:24 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ohjee.. my bad.
Overheen gelezen? No clue.
Heb vooral verse bolivian rainbow zaadjes in overvloed.
En cajenne peper moet ook lukken
(Moet ik even een gedroogde peper ontdoen van zn zaad..)
Verder hier dit jaar mn pepers vooral gedroogd.
Vorig jaar heb ik er een veel te pittige chutney van gemaakt die vooral goddelijk is om op je vlees te smeren voor het bakken.
Maar voor gewone consumptie... toch voor mij wat te pittig is.
Dit jaar op de planning gedroogde peper mengen met gedroogde knoflook en ui.
Heb een voedseldroger gekocht... voor mn pepertjes.
Heb er al vanalles in gedroogd en dat werkt super.
Maar de pepers zijn gewoon in de vensterbank gedroogd. Dat lukt prima met het weer van afgelopen zomer.
(Er zit nu spinazie in de droger.. want spinazie over en de muizen eten dat graag. Maar van een hand verse spinazie gaan ze aan de diarree en dood... gedroogd zijn ze helemaal happy met de blaadjes. En wij dus ook daarna)
En heb 1 peper die prima smaakt.. maar geen idee wat het is. Dacht ghostpeppers te zaaien... maar dat zijn het in ieder geval niet
Ben heel nieuwsgierig naar die chutneyquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:24 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ohjee.. my bad.
Overheen gelezen? No clue.
Heb vooral verse bolivian rainbow zaadjes in overvloed.
En cajenne peper moet ook lukken
(Moet ik even een gedroogde peper ontdoen van zn zaad..)
Verder hier dit jaar mn pepers vooral gedroogd.
Vorig jaar heb ik er een veel te pittige chutney van gemaakt die vooral goddelijk is om op je vlees te smeren voor het bakken.
Maar voor gewone consumptie... toch voor mij wat te pittig is.
Dit jaar op de planning gedroogde peper mengen met gedroogde knoflook en ui.
Heb een voedseldroger gekocht... voor mn pepertjes.
Heb er al vanalles in gedroogd en dat werkt super.
Maar de pepers zijn gewoon in de vensterbank gedroogd. Dat lukt prima met het weer van afgelopen zomer.
(Er zit nu spinazie in de droger.. want spinazie over en de muizen eten dat graag. Maar van een hand verse spinazie gaan ze aan de diarree en dood... gedroogd zijn ze helemaal happy met de blaadjes. En wij dus ook daarna)
En heb 1 peper die prima smaakt.. maar geen idee wat het is. Dacht ghostpeppers te zaaien... maar dat zijn het in ieder geval niet
Nouja.. niet helemaal de bedoelingquote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:32 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
No problem. Overkomt mij zo vaak.
Daar ga ik ook zaad van kopen. Zo ultiem lekker. Niet al te pittig en hij heeft van zichzelf een beetje rooksmaak. Lastig te omschrijven maar echt wel een aanrader.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 18:53 schreef Uhmmpie het volgende:
Misschien moet ik eens poblano pepers proberen... echt te veel lekkere recepten daarvan gezien inmiddels
Ik ben lif van the chilipepermadness mailinglistquote:Op zaterdag 11 januari 2020 19:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Daar ga ik ook zaad van kopen. Zo ultiem lekker. Niet al te pittig en hij heeft van zichzelf een beetje rooksmaak. Lastig te omschrijven maar echt wel een aanrader.
Ik heb hem net besteld toevallig, samen met early jalapeno en pimentos de padron. Bij peperzaden.nlquote:Op zaterdag 11 januari 2020 20:55 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Ik ben lif van the chilipepermadness mailinglist
Die zijn er ook nogal fan van
Leukste tijd van het jaarquote:Op zondag 12 januari 2020 11:19 schreef dimmak het volgende:
Ik heb gister ook zaadjes geplant. Nu wachten tot ze ontkiemen.
Ik heb de zaden al binnen, dat valt niet tegen. Er zit geen zaaihandleiding bij, geen oogstjaar en ook geen tht jaar. Wel een gratis zakje zaad, toevallig ook nog iets dat hier wel op komt.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb hem net besteld toevallig, samen met early jalapeno en pimentos de padron. Bij peperzaden.nl
Ik heb mijn peperzaadcollectie voor dit seizoen compleet voor dit jaar
Mja ik moet nog even wat uitzoeken want anders kom ik niet boven het minimum bestelbedrag uit.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 11:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb de zaden al binnen, dat valt niet tegen. Er zit geen zaaihandleiding bij, geen oogstjaar en ook geen tht jaar. Wel een gratis zakje zaad, toevallig ook nog iets dat hier wel op komt.
Het kan me niet snel genoeg volgende week zijn. Dan mag ik eindelijk zaaien. Zo'n zin in![]()
Ik zie zequote:Op donderdag 16 januari 2020 13:45 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Als je goed kijkt zie je wat boven de grond uit komen4 van de 6 ontkiemen.
Invriezen, sambal maken, drogen, inmaken, roken. Dat is althans de bedoelingquote:Op zondag 19 januari 2020 20:55 schreef SiGNe het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk uitiendelij kmet zoveel pepers?
Je kan ze niet allemaal vers eten lijkt me.
Ben benieuwd.. hier gewoon tuinaardequote:Op zondag 19 januari 2020 17:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Net gezaaid met de deno-methode:
- Peperzadenmix
- Poblano
- Pimientos de padron
- Jalapeno
- Jalapeno early
- Biber
- Cayenne
quote:Al meer dan 5000 jaar wordt Tulsi (Ocimum tenuiflorum) of heilige basilicum beschouwd als India's "Koningin van Kruiden" en wordt het vereerd als een van de meest heilige kruiden in India, doordrenkt met genezende kracht. Hindoes zien Tulsi als een godin in de vorm van een plant, geschonken met grote spirituele en genezende krachten. Volgens de legende, woog geen enkele hoeveelheid goud op tegen de macht van Krishna, maar één enkel Tulsi blad, in liefdevolle toewijding op de pan geplaatst, kantelde die schaal.Tulsi is inheems in India. Het is een bossige struik die groeit tot ongeveer 45 cm in hoogte. De bladeren zijn ovaal en getand, met kleuren die variëren van lichtgroen tot donker paars. De plant heeft delicate lavendel gekleurde bloemen, en de vrucht bestaat uit kleine roest gekleurde noten.
In de Ayurvedische geneeskunde wordt Tulsi (Sanskriet: Surasa) al duizenden jaren gebruikt voor zijn diverse helende eigenschappen. Tulsi wordt beschouwd als een adaptogen, die verschillende processen in het lichaam balanceert, en nuttig kan zijn voor aanpassing aan stress. Gekenmerkt door het sterke aroma en de wrange smaak, wordt het in de Ayurveda beschouwd als een soort 'levenselixer' en ervan wordt geloofd dat het de levensduur bevordert.
Hmm de mijne gaan als een speer.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 09:15 schreef 111210 het volgende:
Heb een maand geleden wat zaadjes geplant van wat standaard chilipepers uit de supermarkt.
Zijn nu een cm of 5 hoog, maar heb het idee dat het heel traag gaat vergeleken met andere kruiden/plantjes.
Klopt dit?
Ze staan op de vensterbank, dus genoeg zonlicht.
Pepers zijn sowieso trage groeiers in den beginne. Hebben veel warmte en licht nodig. Iets wat je deze tijd van het jaar zelf moet creëren.quote:Op dinsdag 4 februari 2020 09:15 schreef 111210 het volgende:
Heb een maand geleden wat zaadjes geplant van wat standaard chilipepers uit de supermarkt.
Zijn nu een cm of 5 hoog, maar heb het idee dat het heel traag gaat vergeleken met andere kruiden/plantjes.
Klopt dit?
Ze staan op de vensterbank, dus genoeg zonlicht.
Dan ben ik ook suligquote:Op dinsdag 18 februari 2020 00:48 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Pepers zijn sowieso trage groeiers in den beginne. Hebben veel warmte en licht nodig. Iets wat je deze tijd van het jaar zelf moet creëren.
Heb ze dit jaar voor het eerst 15 uur per dag onder een lamp staan en gebruik ook chilifocus. Dat doet wel degelijk wat![]()
Het klinkt zo sullig maar ik kan daar zo naar uit kijken he
Hmm zonde.. ik had ze gekocht dacht ik.. maar eenmaal geplant kwam er heel wat anders uitquote:Op woensdag 19 februari 2020 19:18 schreef SiGNe het volgende:
Er leven nog 2 Hot Chocolate habanero's (paars van kleur) hier, staan sinds oktober binnen al waren het er toen nog 4.
Vorig jaar zaten ze vol bladluis en daardoor kregen de bloemen geen kans om uit de knop te komen,
Maar dat er nog 2 leven is al heel wat
Hopelijk blijven ze dit jaar wel luis vrij, mischien dat ik ze binnen houdt van de zomer.
Ik heb vorig jaar een zak met aarde en zaden gekocht bij de AH.quote:Op woensdag 19 februari 2020 21:20 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hmm zonde.. ik had ze gekocht dacht ik.. maar eenmaal geplant kwam er heel wat anders uit
Geen chocolate en zeker geen habanero.
Dit was echt wat anders hoorquote:Op donderdag 20 februari 2020 00:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar een zak met aarde en zaden gekocht bij de AH.
Ik neem aan dat 't klopt wat er op de zak stond.
Het is wel zo dat die chocolate habanero een oud ras is, meer een oer-habanero.
Lijkt dus niet echt op een habanero.
Maar goed, moeten de bloemen wel kunnen uitgroeien tot pepers en niet door luis opgegeten worden.
Waar kwamen die peperzaadjes vandaan?quote:Op donderdag 20 februari 2020 00:53 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Dit was echt wat anders hoor
Kwamen ook niet van de AH overigens.
[ afbeelding ]
Smaken wel prima trouwens dus ze mogen nog een jaartje mee wat mij betreft.
Maar het kan vanalles zijn maar een habanero lijkt me sterk.
ziet er hartstikke profi uit zoquote:Op zondag 1 maart 2020 20:34 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn peperplantjes op dit moment. Stellingkast met radiator folie en lampjes van de Action. Geen professionele set Up maar voor nu werkt het. Van de week heb ik ze over gezet naar p9 potjes en gestart met ghe voeding. Hopelijk over een tijdje een mooie verzameling plantjes
Ziet er goed uit hoor. Ik ga deze week ook over naar p9.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:34 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn peperplantjes op dit moment. Stellingkast met radiator folie en lampjes van de Action. Geen professionele set Up maar voor nu werkt het. Van de week heb ik ze over gezet naar p9 potjes en gestart met ghe voeding. Hopelijk over een tijdje een mooie verzameling plantjes
Ze hadden bij de Action best stevige p9 potjes. Kunnen nog prima hergebruikt worden. Heb ik ze ook vandaan incl de schaal die er onder staatquote:Op zondag 1 maart 2020 23:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ziet er goed uit hoor. Ik ga deze week ook over naar p9.
Bedankt voor de tip. Ik heb de komende 2 maanden zo'n 300-400 potjes nodig voor diverse projecten. Ik ben druk bakjes van de kwark enzo aan het sparen. Als ik niet genoeg heb, ga ik eens bij een tuincentrum vragen of langs de Action.quote:Op zondag 1 maart 2020 23:12 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Ze hadden bij de Action best stevige p9 potjes. Kunnen nog prima hergebruikt worden. Heb ik ze ook vandaan incl de schaal die er onder staat
!lijkt op een rawit?..quote:Op donderdag 20 februari 2020 00:53 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Dit was echt wat anders hoor
Kwamen ook niet van de AH overigens.
[ afbeelding ]
Smaken wel prima trouwens dus ze mogen nog een jaartje mee wat mij betreft.
Maar het kan vanalles zijn maar een habanero lijkt me sterk.
Mja zou kunnen.. probleem is dat er een hoop van dat model pepertjes zijn.quote:
Ik dacht er vanmiddag ook aan om het topic weer af te stoffenquote:Op donderdag 23 april 2020 23:20 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
ff topic afstoffen. Van de week de plantjes in hun definitieve potten gezet. Staan nu 3 dagen dag en nacht buiten.
Het hangt een beetje van de temperatuur af. Overdag kan dat sowieso.quote:Op vrijdag 24 april 2020 07:37 schreef Mubassie het volgende:
Zijn niet alle (of de meeste)
pepers zelfbestuivend?
Ik heb nu zo'n 18 potten staan met vanallesennogwat aan pepers.
Eerste bloemen komen er nu aan.
Zou ik ze al buiten kunnen zetten? Ik heb geen kas, wel een overkapping.
hmm de mijne zijn het nietquote:Op vrijdag 24 april 2020 07:37 schreef Mubassie het volgende:
Zijn niet alle (of de meeste)
pepers zelfbestuivend?
Ik heb nu zo'n 18 potten staan met vanallesennogwat aan pepers.
Eerste bloemen komen er nu aan.
Zou ik ze al buiten kunnen zetten? Ik heb geen kas, wel een overkapping.
jazeker...quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:21 schreef Mubassie het volgende:
Gaaf die Bolivian Rainbow. Zijn die ook voor consumptie?
Ik heb voor het eerst een Aji Charapita staan. Hele langzame groeier, maar ben erg benieuwd naar de pepers. Zou een flinke opbrengst geven.
Hmm ik heb ze laten groeien...quote:Op vrijdag 24 april 2020 17:16 schreef 111210 het volgende:
Heb nu een 7 potjes voor het raam staan, 2 daarvan zijn heel klein gebleven maar de rest gaat wel aardig, gok dat ze al 30 cm hoog zijn.
Halen jullie bladeren weg zodra er bloempjes zichtbaar zijn, of laten jullie deze groeien?
Ik heb hier gewoon standaar chilipepers en madam janette uit de supermarkt gebruikt. Beide zijn ook hier iedere dag uitgedroogd. Moet wel zeggen dat de laatste maand de zon vol op de planten staat de hele middag.quote:Op vrijdag 24 april 2020 18:00 schreef Uhmmpie het volgende:
Wat ik wel heel grappig vind is dat het hier wel allemaal pepers zijn... maar dat ze verder niet echt op elkaar lijken.
De bolivian rainbows staan graag vol op de zon ondanks dat ze dan stelselmatig te droog staan.
(Lees... dagelijks een halve tot hele liter water en ze zijn dan de dag erop weer net zo “uitgedroogd”)
In een soort van struikachtig model.
De peper waarvan ik niet weet wat het is groeit weer in een vertakking vlak boven de grond naar 2 stengels met vooral zijblaadjes En heel af en toe een omhoogstekend zijtakje waar de pepers aankomen.
En mn braziliaanse eendebek pepertje groeit juist weer heel breed maar blijft heel laag. Doet bijna denken aan een bonzai boompje.
Laag stammetje.. 3 vertakkingen en dus vooral groei in de breedte.
De andere 2 soorten moeten nog even groeien voor ik er wat van kan zeggen.
Ik heb die vorig jaar gehad en vond ze absoluut niet lekker. Pittig sowieso maar smerige smaak.quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:21 schreef Mubassie het volgende:
Gaaf die Bolivian Rainbow. Zijn die ook voor consumptie?
Ik heb voor het eerst een Aji Charapita staan. Hele langzame groeier, maar ben erg benieuwd naar de pepers. Zou een flinke opbrengst geven.
Kan ook aan het formaat van je potjes liggen. Zodra je plantjes beetje beginnen te groeien moeten de wortels ook de ruimte hebben om door te groeien. Een te kleine pot belemmert de groeiquote:Op vrijdag 24 april 2020 17:16 schreef 111210 het volgende:
Heb nu een 7 potjes voor het raam staan, 2 daarvan zijn heel klein gebleven maar de rest gaat wel aardig, gok dat ze al 30 cm hoog zijn.
Halen jullie bladeren weg zodra er bloempjes zichtbaar zijn, of laten jullie deze groeien?
Ja dat is hier ook het probleem..quote:Op vrijdag 24 april 2020 19:00 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik heb hier gewoon standaar chilipepers en madam janette uit de supermarkt gebruikt. Beide zijn ook hier iedere dag uitgedroogd. Moet wel zeggen dat de laatste maand de zon vol op de planten staat de hele middag.
Hmm Klinkt spannendquote:Op zaterdag 25 april 2020 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorig jaar cowboy candy gemaakt. Het kwam in de slowchat ter sprake maar ik post het receptje even hier want hier past het toch het best.
Hier dus. Het zijn gekruide jalapenos op siroop. Het lijkt een bijzondere smaakcombinatie maar het is echt verslavend lekker.
Heee Lucky, helemaal vergeten door het drukke werk, ik moet nog aan de slag met de zaadjes! Nu weet ik ook waarom ik ze had laten liggen, ik moest nog potgrond kopen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorig jaar cowboy candy gemaakt. Het kwam in de slowchat ter sprake maar ik post het receptje even hier want hier past het toch het best.
Hier dus. Het zijn gekruide jalapenos op siroop. Het lijkt een bijzondere smaakcombinatie maar het is echt verslavend lekker.
Zou ze nu zeker niet meer toppen. Herstel duurt zeker een paar weken en dan zou je je seizoen flink in de war schoppenquote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:05 schreef Mubassie het volgende:
Bij mij hangen de eerste pepers er al aan. Ik was alleen vergeten dat je ze beter kunt toppen om zo een sterke plant te krijgen met grotere opbrengst. Weet niet of het verstandig is dat nu nog te doen. Denk dat ik maar laat zo..
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 14:28 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Zou ze nu zeker niet meer toppen. Herstel duurt zeker een paar weken en dan zou je je seizoen flink in de war schoppen
Gaaf!quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:57 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn plantjes vandaag. Op een zelf geknutselde plantenetagere. 15 planten uit eigen kweek en 1 peperplantje van de intratuin. Sinds vanavond hangt een deel aan de automatische voeding. Nog niet mega veel knopjes, stuk of 50/75 per week.
Bedankt voor de linkjes, kende deze nog niet. Heeft genoeg!quote:Op vrijdag 22 mei 2020 16:52 schreef Uhmmpie het volgende:
Hier een beetje sippig..
ik kocht deze: https://www.fataliiseeds.net/product/trepadeira-werner/
Speciaal omdat ik de bloemen zo gaaf vond.
Maar vooralsnog... zijn de bloemen dus gewoon wit
Even zien wat de pepers zelf doen want hij zit vol knoppen... daar heb ik geen klagen over.
Maar baal stilletjes van de bloemetjes
Wel alweer allerlei leuke dingen gezien voor volgend jaar.
(En verhuizen dus potentieel meer ruimte... en een vent die het prima vind dat ik allerhande plantjes overal heb en zelfs checkt op vensterbanken bij potentiele nieuwe huizen)
Deze vind ik wel wat voor volgend jaar..
maar dat duurt dus nog even en ik ga ze nog niet bestellen dus wie weet wat het wordt.
Ga wel mn braziliaanse eendebekpepertjes eruit doen in ieder geval... want die heeft nu alweer exact 1 bloemetje.
(Vorig jaar 3 pepers na een heel seizoen en ze smaakten ook nergens naar)
Maar dit lijkt me wel wat:
https://www.fataliiseeds.net/product/aji-jobito/
Geel, klein, goed in een pot en niet te pittig... dan lust dochterlief ze ook.
https://www.fataliiseeds.net/product/coffee/
Coffee... need i say more
(Maar ook niet te pittig... geeft niet. Daarvan heb ik ook genoeg staan nog)
Dan blijven ze tegen de stok hangen als het wat harder waait.quote:Op zaterdag 23 mei 2020 11:23 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nice, wat voor klipjes heb je daar om je plant en stok?
Als ie mooi rood is, toch?quote:Op maandag 1 juni 2020 16:03 schreef dimmak het volgende:
Weet iemand wanneer een Serrano peper rijp is? Ik lees wat tegenstrijdige dingen.
Ik lees ook licht groen dus dan is het een smaak kwestie denk ik?quote:
Ja dan zijn ze meer bitter van smaak.quote:Op maandag 1 juni 2020 18:34 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik lees ook licht groen dus dan is het een smaak kwestie denk ik?
Wat vind jij erg pittig?quote:Op donderdag 4 juni 2020 21:16 schreef Mubassie het volgende:
Alvast voor volgend jaar![]()
Ik wil het bij max 3 soorten gaan houden en zoek het volgende:
- makkelijk (betreft ons klimaat)
- hele grote opbrengst
- smaakvol en liefst erg pittig
Denk zelf aan de bird eye demon.
Wie kan er meer noemen?
Deze had ik ook, maar die heeft het niet gered.quote:Op zondag 7 juni 2020 12:35 schreef FRDeventer het volgende:
Ik heb dit jaar de sugar rush Peach staan. Volgens Google 50.000-100.000 scoville en fruitig van smaak. Zit bij mij goed vol knopjes inmiddels.
Ik heb bij de intratuin een spray gehaald tegen bladluis. Plant helemaal mee inspuiten en dan zou het over moeten zijn. Wel in de gaten blijven houden dat je geen nieuwe uitbraak krijgt en de plant zo nu en dan ook ff afspoelenquote:Op zondag 7 juni 2020 19:01 schreef dimmak het volgende:
Ik heb wat bladluis, wat kan ik daar het beste tegen doen?
[..]
Deze had ik ook, maar die heeft het niet gered.
Alleen niet zo fijn als je die bespoten pepers dan nog moet eten.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:14 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Ik heb bij de intratuin een spray gehaald tegen bladluis. Plant helemaal mee inspuiten en dan zou het over moeten zijn. Wel in de gaten blijven houden dat je geen nieuwe uitbraak krijgt en de plant zo nu en dan ook ff afspoelen
De meeste stoffen zijn na 48u verdwenen en veilig om te eten. Zeker alles wat voor moestuinen bedoeld is.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:54 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Alleen niet zo fijn als je die bespoten pepers dan nog moet eten.
Water met groene zeep werkt ook prima en is wat biologischer.
Oh, dan zal 't wel meevallen ja..quote:Op zondag 7 juni 2020 21:42 schreef FRDeventer het volgende:
Denk dat dat wel meevalt. Spul wat ik gebruik is 100% natuurlijk. Sowieso was je toch je groentes voor je ze consumeert?
Da's hier ook wel het nadeel, alleen 's ochtends zon..quote:Op zondag 7 juni 2020 22:46 schreef Uhmmpie het volgende:
Sowieso zijn mijn pepers behoorlijk temperatuursgevoelig valt me altijd op.
Ondanks dat ze binnen staan dus.
Je ziet ze groeien/kleuren bijna als het zonnetje er een dagje op staat.
Vingertop of wattenstaafje voldoet normaliter welquote:Op zondag 7 juni 2020 22:48 schreef Uhmmpie het volgende:
Overigens de nieuw geplante pepers van dit jaar...
ik krijg het niet voor elkaar om ze daadwerkelijk te bestuiven.
Ze staan binnen en eerder deed ik dat altijd met de hand... maar de nieuwe planten van dir jaar wille er echt niet aan.
Nog goede ideeën?
Ik voel me een heel slecht hommeltje
Nope... helemaal niets dus.quote:Op zondag 7 juni 2020 23:18 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Vingertop of wattenstaafje voldoet normaliter wel
Mooie volle plantjes, bij mij zijn ze vooral heel erg hoog met weinig blaadjes, in de top heb ik nu bij de meeste 1 of 2 pepers.quote:Op zondag 7 juni 2020 13:39 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
1. Jumbo Jalapeno
2. Jalapeno mammoth
3. Jalapeno white
4. Sugar rush crème
5. Hot Apple
6. Jalapeno felicity
7. Jalapeno El jefe
8. Jalapeno compadre
9. Padron
10. Jalapeno El mundo
11. Jalapeno orange
12. Cyclon
13. Fresno
14. Super hots mix
Dit is mijn lijstje van mijn 2e seizoen. 8 soorten jalapeno, Cyclon en fresno lijken enigszins op jalapeno.
Super hots is een verrassing wat het gaat worden, was een mix van zaadjes van alle extreem hete pepers.
Jupquote:
Thanks voor de suggestie, heb meteen zo'n flesje gekocht de planten goed ingespoten.quote:Op zondag 7 juni 2020 20:14 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Ik heb bij de intratuin een spray gehaald tegen bladluis. Plant helemaal mee inspuiten en dan zou het over moeten zijn. Wel in de gaten blijven houden dat je geen nieuwe uitbraak krijgt en de plant zo nu en dan ook ff afspoelen
Chilifocus.quote:Op maandag 8 juni 2020 12:16 schreef FRDeventer het volgende:
Wat voor voeding geef je? Wellicht zit daar iets niet goed. Ik zelf geef ghe voeding die je volledig kan afstemmen op de fase van de plant.
Mja ik had het elders ook al eens geroepen maar meeste mensen komen. Iet verder dan kwastje/vingertop/wattenstaafje en dat werkt dan gewoon.quote:Op maandag 8 juni 2020 14:51 schreef FRDeventer het volgende:
Apart. Misschien kun je je op Facebook aanmelden bij dutch pepper lovers. Zijn een hoop peperfanaten. Wellicht is er daar iemand die je verder kan helpen
2 zijn behoorlijk gegroeid in 18 dagen tijd en er zitten knopjes aan, eentje heeft het niet gehaaldquote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:14 schreef Karzai het volgende:
Spaanse peper, pril nog, twee weken en een maand oud, benieuwd of het wat wordt
[ afbeelding ]
ja de eerste viel al om, dat wordt spalken denk ikquote:Op maandag 8 juni 2020 15:51 schreef FRDeventer het volgende:
Hoop dat ze stevig genoeg zijn om pepers te dragen.
Ik gebruik dat ook, maar kan het verschil niet merken met mijn broertje. Die gebruikt niets.quote:Op maandag 8 juni 2020 14:11 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Chilifocus.
Net als de andere pepers die het wel prima doen.
Mja ik vijd dat lastig vergelijken toch.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 07:48 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Ik gebruik dat ook, maar kan het verschil niet merken met mijn broertje. Die gebruikt niets.
moet je die trouwens bestuiven om pepers te krijgen?quote:Op donderdag 18 juni 2020 15:34 schreef FRDeventer het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn jalapeno orange van onder geschoten. Ramvol knopjes en beginnende bloempjes
Voor zo ver ik weet zijn peperplanten zelf bestuivend. Je kan altijd een handje helpen met een wattenstaafje of je pink. Voorzichtig met de plant schudden heeft ook wel effect.quote:Op donderdag 18 juni 2020 15:41 schreef Karzai het volgende:
[..]
moet je die trouwens bestuiven om pepers te krijgen?
Nice! Mooie vertakking op die 1e foto.quote:Op donderdag 18 juni 2020 19:14 schreef Woelwater het volgende:
Mijn Chocolate Bhut Jolokia is fanatiek, heeft al 11 pepers hangen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De 'Peter Pepper' plant heeft er ook al 7 hangen.
[ afbeelding ]
De rest moet nog een beetje op gang komen, hangen pas 1 of 2 pepers in.
Hmm ik help ze altijd maar een handje..quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:19 schreef FRDeventer het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet zijn peperplanten zelf bestuivend. Je kan altijd een handje helpen met een wattenstaafje of je pink. Voorzichtig met de plant schudden heeft ook wel effect.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |