abonnement Unibet Coolblue
pi_187541544
Stiekem zou @Lucky_Strike het topic maken maar eh.. ik kan dat natuurlijk ook best zelf.

Ik heb zelf een heel voorraadje aan pepers door het huis heen groeien...

Gezocht medeliefhebbers :)

En ook gezocht: hulp bij het verwerken zodat ik ze nog eens leuk kan weggeven.. want dit krijg ik nooit op :)

Op mijn vensterbank nu:
Biquino Red - braziliaans pepertje in de vorm van een eendebek. Hence the name.
Niet enorm heef ook trouwens.

White ghost pepper - gekozen omdat hij inderdaad op een wit spookje lijkt.
Waarschijnlijk iets te heet voor mij :)

Bolivian rainbow peppers - genoemd naar het feit dat de pepers een aantal keer van kleur veranderen voor ze uiteindelijk rood eindigen.
Regelmatig door bezoek aangezien voor sierpeper... maar hoe sierlijk ook; ze smaken flink pittig.
Heb er vorig jaar peper-paprika chutney van gemaakt waar de vlammetjes van uit je oren komen. Superlekker om op je vlees te smeren als marinade of gewoon door je pastasaus.
Dit jaar is de planning een nieuwe voorraad ui/knof/peper poeder te maken.
Dit poeder was de aanstichter van hernieuwde peper-interesse in mijn huis...
en inmiddels ook de oorzaak van de voedseldroger hier in huis die inmiddels voor alles is gebruikt. Behalve pepers dus. Die drogen voorlopig prima op de vensterbank _O-

Cajennepeper - don’t we know them all :)

Medusa - vernoemt naar medusa omdat de pepertjes omhoog groeien en dus ergens lijken op medusa met haar slangenhoofd.
Gekocht omdat ik ze zo onwijs leuk vond.
Ongeveer net zo pittig als een paprika... dus blije dochter... toch nog iets dat ze zo van de plamg kan eten :)


Mijn bolivian rainbow in volle bloei :)
Op de foto lijkt het nog mee te vallen... maar grootste deel van de plant is paars.
Vorig jaar zo’n 125 pepertjes van 2 planten... durf nog geen voorspellingen te doen over dit jaar maar de tijd deed de plant goed want er zit nog veel meer bloesem in dan vorig jaar.
  vrijdag 21 juni 2019 @ 21:22:32 #2
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_187541834
Pepertjes _O_ :~
Kun je er geen hot sauce van maken? Blijft het langer houdbaar en kun je het weggeven in leuke flesjes. O+
Misschien moet ik zelf ook maar een keer iets gaan kweken. :@
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_187542117
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 21:22 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Pepertjes _O_ :~
Kun je er geen hot sauce van maken? Blijft het langer houdbaar en kun je het weggeven in leuke flesjes. O+
Misschien moet ik zelf ook maar een keer iets gaan kweken. :@
Heb ik met de chutney ook geprobeerd.. maar hij was war aan de hete kant geloof ik :)

Maar het is wel heel leuk om te doen :)
pi_187542469
Pepertopic O+

Ik heb paprika, cayenne en jalapeno groeien. Ik wil jalapeno inmaken, gehakte cayenne invriezen en sambal maken. En ik hoop zo'n grote oogst te hebben dat ik creatiever kan zijn en ook bijvoorbeeld harissa kan maken.

@onlogisch
Spoilers!
  Moderator vrijdag 21 juni 2019 @ 22:20:29 #5
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187542644
Jaaaaaaaaaaa *O*

*Peper liefhebber meldt*

Ik heb dus een heel rijtje groeien

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb alleen één probleem. Ze hadden allemaal een mooi papieren naamplaatje toen ik ze in de netpotjes had staan. Echter een keer met water geven zijn al die papiertjes verwelkt. Dus er was niet meer te lezen wat wat is :') Nu is dat straks aan de pepers natuurlijk wel te zien maar jammer vind ik het wel.

Volgend jaar maar eens bij de intratuin van die goede naamplaatjes kopen :D

Voor nu heb ik er een hele hoop op potgrond staan. Ze staan nu buiten. Ik heb 2 groeitenten (150x150x200 & 60x60x120) staan waar ze in de eerste maanden (ik plant altijd in januari) staan. Nu staan ze sindskort volle dagen buiten. Met die hevige buien en intense zon is het nog wel een beetje oppassen. Ze zijn door de beschermde omgeving in de groeitenten niet veel gewend. Er staat wel een ventilator om ze wat stevig te maken.

Verder heb ik ook een deepwater culture bak staan. Daarin zitten momenteel 2 planten welke ik voed met GHE (General Hydroponics Europe). Die planten groeien echt als kool. Ik zoek alleen nog een goede manier om ze stevig vast te zetten daar de wortels zich natuurlijk niet in de aarde vestigen.

Ik zal binnenkort eens wat foto's posten van mijn peperplanten :)
Ik hoop dat er meer peperliefhebbers op fok zitten die hun verhalen willen delen.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187542871
Sta op het punt om naar bed te gaan, maar ik wil dit topic vast een O+ geven!

Zelf kweken zit er in mijn huis helaas niet in, er is niet eens voldoende licht om een nep plantje in leven te houden, maar heerlijk om dit topic te volgen en alle peper-recepten zijn *O*

En nu ga ik dromen van pepers :)
pi_187547180
@onlogisch ik heb papieren blaadjes onder de pot liggen en bedachr me vandeweek hetzelfde _O-
Deel van mn potten kun je beschrijven met krijt..
maar “white ghost pepper” past nooit in dat kleine vakje :)
En nog geen krijtjes tegen gekomen ook :)

@realAIVD lekker gedroomd? :D
Ik ben dat met mijn balkon.. maar biinnen pp de vensterbank doen ze het eigenlijk hartstikke goed.
pi_187547294
Ik ga zo de plantjes weer voeding geven. Elk weekend krijgen ze een plonsje tomatenvoeding.
Spoilers!
pi_187547620
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 08:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga zo de plantjes weer voeding geven. Elk weekend krijgen ze een plonsje tomatenvoeding.
Hier ook op zaterdag :)

Geen tomatenvoeding maar chilifocus.
Zelfde idee uiteindelijk
pi_187547642
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 09:26 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hier ook op zaterdag :)

Geen tomatenvoeding maar chilifocus.
Zelfde idee uiteindelijk
Het zal iets anders van samenstelling zijn. Maar ik gooi het bij courgette, komkommer, augurk, aubergine, tomaat, aardbei en peper. Ik maak een paar grote gieters. Ik vind het te veel gedoe om het apart te maken voor elke soort.
Spoilers!
pi_187547685
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het zal iets anders van samenstelling zijn. Maar ik gooi het bij courgette, komkommer, augurk, aubergine, tomaat, aardbei en peper. Ik maak een paar grote gieters. Ik vind het te veel gedoe om het apart te maken voor elke soort.
Snap ik :)

Hier kreeg de tomaat vorig jaar ook chilifocus :)
pi_187554081
Vier pepersoorten hier, alles in de kas.
Hungarian hot wax, Marconi purple, Trinidad perfume en True Jamaican scotch bonnet. Die laatste groeien echt voor geen meter, ik weet niet of dat nog wat wordt. Maar het schijnt daarbij te horen.

Ik dacht dat ik meer had gezaaid, dus was best verbaasd dat het er maar vier waren, maar had misschien meer paprika dan ik dacht. Eén soort kwam niet op (die van L_S o|O ;) ). Oh en binnen heb ik 3 verschillende zaadjes in 1 grote pot, gewoon voor de leuk. Daar lijkt de Trinidad perfume wel bijna bloemen te krijgen.

Oh en ik voed dit jaar voor het eerst niet bij. De kas heeft een laag van 5 cm oid compost, kijken wat dat doet. De tomaten lijken er geen last van te hebben.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187562730
Komende dagen zullen de pepers wel van smullen.. ben benieuwd hoe de plantjes er eind vandeweek uit zien.
pi_187567805
Goed topic ^O^
Ben nu van plan om ook pepers te laten groeien.

@Uhmmpie , als je nog wat pepers kwijt wilt....ik hou me aanbevolen ;)

Op de één of andere manier heb ik het idee dat je in de buurt woont :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_187568291
@Uhmmpie
Ik doe graag mee! Ik ben gek op verse pepertjes.
Heb je ook zaadjes?
Ik wil wel het e.e.a. van je kopen.

Wat bedoel je met verwerken?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator zondag 23 juni 2019 @ 19:30:36 #16
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187568715
Een goede dag vandaag voor mijn peperplantjes. De eerste vruchten (Aji Pineapple) beginnen te kleuren *O* . Helaas zijn het wel planten waar weinig vruchten aan zitten. Ik heb ze slecht verzorgd vermoed ik. Ik heb planten waar veel meer vruchten aan gaan komen, gelukkig.

Met de komende dagen in het vooruitzicht zal het groeiproces gestaag vorderen :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187568976
Ik keek naar mijn white ghost met daarin exact 1 peper van denk 1-1,5cm gister.
En ik denk... he niet gegroeid... dat is gek.

Keek ik nog een keertje...
pi_187569174
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 18:40 schreef mascara-klodder het volgende:
Goed topic ^O^
Ben nu van plan om ook pepers te laten groeien.

@:Uhmmpie , als je nog wat pepers kwijt wilt....ik hou me aanbevolen ;)

Op de één of andere manier heb ik het idee dat je in de buurt woont :D
Dat idee begon ik ook te krijgen :)
  zondag 23 juni 2019 @ 20:24:16 #19
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187569588
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 19:44 schreef Uhmmpie het volgende:
Ik keek naar mijn white ghost met daarin exact 1 peper van denk 1-1,5cm gister.
En ik denk... he niet gegroeid... dat is gek.

Keek ik nog een keertje...
[ afbeelding ]
Een dubbele :o
Spoilers!
  dinsdag 25 juni 2019 @ 09:22:21 #21
485395 Hahahaha..alweer.wachtwoo
Dom is het nieuwe slim
pi_187592646
Ik volg dit omdat wij via moestuinruil vaak ook pepers ontvangen :Y)

Feeling hot hot hot *O* *O*
  dinsdag 25 juni 2019 @ 09:26:49 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187592680
quote:
Niet dit specifieke recept maar ik maak al mijn kruidenmixen zelf. Ik vind het ideaal. Afgelopen weekend maakte ik een Jamaicaanse jerkmix. Heerlijk.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 25 juni 2019 @ 10:15:41 #23
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187593339
Gisteren mijn eerste Aji Pineapple geprobeerd. Smaakte goed. Helaas heeft deze plant wat weinig vruchten -O-
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187595146
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 09:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Niet dit specifieke recept maar ik maak al mijn kruidenmixen zelf. Ik vind het ideaal. Afgelopen weekend maakte ik een Jamaicaanse jerkmix. Heerlijk.
Ah leuk lucky

Dat moet met mn voedseldroger ook kunnen.
Alvast knoflook en paprika startklaar liggen.
Eens zien wat ik precies aan kruidenmixen wil hebben.. dit is wel de juiste tijd er voor.
  Moderator woensdag 26 juni 2019 @ 12:48:36 #25
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187615177
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187615460
quote:
Die gast is niet de slimste thuis denk ik :)
pi_187707768
Ik ging weekendje weg.. en omdat het afgelopen weekend nogal heet zou worden en ik dus niet elke dag water kon geven... planren van de vensterbank gehaald en op de grond, uit de zon gezet.
Natuurlijk werd het alsnog een constante 27 graden in huis... dus dar vaarden de pepertjes wel op.

De cajenne groeide flink, de white ghost had een heel stel nieuwe pepers ineens. Mijn regenboogpepers denken dat de regenboog paars is denk ik.. want vol met paarse bloemen en verse (en dus paarse) pepers.
De medusa was lekker doorgegroeid...

Happy me dus.

Maar bij het terugzetten... zag ik dat de red biquino die ik al een stuk uit de zon had gehaald... het eigenlijk prima leek te bevallen zonder directe zon. Die had ik niet zo verwacht eigenlijk. Plant wilde niet enorm lekker... groeide niet heel erg door, leek last te hebben van de warmte en bloemetjes had ik al helemaal nog niet gespot.

Tot vandaag dus <3


Nu maar op de eetkamertafel gezet dus 🙄
  zondag 7 juli 2019 @ 17:02:41 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187797106
Het gaat goed met mijn pepertjes :) De pepers buiten hebben allemaal bloemen en/of pepers. In de kas staan nog 8 plantjes die nog in de groei zijn.





Ik kwam gisteren op de Rotterdamse Oogstmarkt een prachtig habaneroplantje tegen voor slechts 2,50. Morgen zal ik hem een grotere pot geven. Er zitten al bloemen en twee beginnende pepers in.
Spoilers!
pi_187802640
Leuk LS!

Had daar ook wel heen gewild maar was het vergeten.
En visite ook.. maar die had evt wel meegekund als ik er aan had gedacht :)

Kwam toevallig in mn fb-memories tegen van de peperoogst van vorig jaar.
Toen had ik dus deze tijd van het jaar.. 10 pepers in mn hand.
Zijn meerjarige pepers dus dit jaar zaten de pepers er al een stuk vroeger in....
(Hij hoefde tenslotte niet eerst een hele plant te groeien...) en heb ik 65 gedroogde pepertjes in mn vensterbank liggen.

Klinkt meer dan het is hoor... ze zijn zo klein dat ze met gemak op een gebaksbordje passen :)
pi_187841607
Hmm begin me toch af te vragen of de ghost peppers wel echt ghost peppers zijn.

Ze groeien namelijk stug omhoog waar ik zou verwachten dat ghost peppers omlaag groeien.

Nu groter... is de stand wel nog precies hetzelfde.
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 08:09:58 #31
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187962642
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 08:40 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm begin me toch af te vragen of de ghost peppers wel echt ghost peppers zijn.

Ze groeien namelijk stug omhoog waar ik zou verwachten dat ghost peppers omlaag groeien.
[ afbeelding ]
Nu groter... is de stand wel nog precies hetzelfde.
We zijn inmiddels een week verder. Hoe zien ze er nu uit? :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 08:10:37 #32
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_187962648
*Note to self*

Vanavond echt even foto's maken :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_187963844
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:10 schreef onlogisch het volgende:
*Note to self*

Vanavond echt even foto's maken :')
Goede reminder... :)

Ze lijken trouwens nog steeds niet op ghostpeppers.
Ik maak vanavond even foto’s weer.
pi_188005072
Medusa - begint al een kleurtje te krijgen ook


De toch-niet-ghost-peppers.


De braziliaanse eendensnaveltjes


En de regenboogpepertjes
pi_188025181
Leuk zeg die pepertjes kweken. Ik eet ze ook graag en kweek graag kruiden. Ook maar eens met pepertjes aan de gang. Thanx for the inspiration! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  Spellchecker zaterdag 20 juli 2019 @ 18:22:09 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188027154
Ik heb ze weleens ingevroren. Altijd handig als je ineens een (stukje) peper in wil verwerken.
pi_188027865
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 18:22 schreef maily het volgende:
Ik heb ze weleens ingevroren. Altijd handig als je ineens een (stukje) peper in wil verwerken.
Op het moment kan ik gewoon plukken wat ik nodig heb :)

Het overschot ligt in de vensterbank te drogen.
  zondag 21 juli 2019 @ 10:22:16 #38
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188036077
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:10 schreef onlogisch het volgende:
*Note to self*

Vanavond echt even foto's maken :')
Spoilers!
  Moderator zondag 21 juli 2019 @ 11:01:03 #39
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_188036419
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

:@

Doordat ik zo enthousiast was met water geven verwelkte de papiertjes met de tekst erop welke pepers het zijn :')

Ik vermoed dat dit Aji Pineapple of Madame Jeanette is. Niet zo'n grote plant, ook niet heel veel vruchten (ik denk zo'n 15) momenteel. Nog wel wat bloemetjes her & der.



Hieronder zie je grote pepers qua omvang. Ik denk dat dit de Antep Aci Dolma is. Verder niet zo´n hete peper heb ik me laten vertellen. Ik ben wel benieuwd naar de smaak. Ik heb ´m nog nooit op.



Wat deze hieronder is, geen idee. Maar het is wel mijn paradepaardje momenteel. Ik schat dat er zo'n 40/45 vruchten aanhangen met nog aardig wat bloemen. Maar even afwachten wat het gaat worden :D



Verder heb ik nog zo'n 10 andere planten staan. Maar daar zitten geen vruchten aan. Wel een hoop bloemetjes dus ik wacht geduldig af :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_188036959
Ziet er goed uit @onlogisch

Ben wel heel benieuwd naar die antep aci dolman.. ziet er spannend uit.
Soort van pittige paprika?
Kan die in de vensterbank? Misschien wil ik dat vilgend jaar wel proberen dan.

En die onderste doet het wel echt heel goed ja.

Hier vooral heel veel pepers aan de bolivian rainbow.. rest minder spectaculair.
Maar die staan nu voor het 2e jaar en geven zeker 2x zoveel pepers als vorig jaar denk ik.
pi_188038024
Ik ben verschillende keren in Brazilië geweest en bij een hoop restaurants staat altijd een flesje olie op tafel met Biquino Red erin. Niet idioot scherp maar ontzettend smaakvol en ik herinner me vooral de bloemige geur die de olie had. Geweldig. Dat mis ik hier in Nederland wel.
Goede pepers hebben smaak en geur. Niet alleen pit.
pi_188039678
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 13:18 schreef Fofo het volgende:
Ik ben verschillende keren in Brazilië geweest en bij een hoop restaurants staat altijd een flesje olie op tafel met Biquino Red erin. Niet idioot scherp maar ontzettend smaakvol en ik herinner me vooral de bloemige geur die de olie had. Geweldig. Dat mis ik hier in Nederland wel.
Goede pepers hebben smaak en geur. Niet alleen pit.
Die groeien hier op mijn eetkamertafel.
Maar moet zeggen dat er 6 stuks in de plant zitten en dat dat komt uit 6 bloemtjes.
Het is niet echt de meest vruchtbare plant ooit :)

Ben wel benieuwd hoe dat zit met die olie... klinkt lekker namelijk.

Grootste grap vond ik overigens dat ie pas echt lekker ging groeien en bloemen kreeg toen ik hem uit de zon haalde. Dat verwacht je niet met een braziliaanse peper.
Maar op de eetkamertafel uit de directe zon doet ie het een stuk beter nu.
Misschien volgend jaar nieuwe poging en dan uit de directe zon beginnen ook :)
  Moderator zondag 21 juli 2019 @ 19:01:34 #43
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_188043300
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 11:48 schreef Uhmmpie het volgende:
Ziet er goed uit @:onlogisch

Ben wel heel benieuwd naar die antep aci dolman.. ziet er spannend uit.
Soort van pittige paprika?
Kan die in de vensterbank? Misschien wil ik dat vilgend jaar wel proberen dan.

En die onderste doet het wel echt heel goed ja.

Hier vooral heel veel pepers aan de bolivian rainbow.. rest minder spectaculair.
Maar die staan nu voor het 2e jaar en geven zeker 2x zoveel pepers als vorig jaar denk ik.
Thanks @Uhmmpie :)

Ja geen idee wat ik ervan moet verwachten. Als ie rijp is en ik 'm gegeten heb geef ik wel een review :D

Maar denk dat we idd aan een pittige paprika moeten denken. We gaan het zien. Het worden in ieder geval knoerten van pepers :D

Goed om te horen dat je bolivian rainbow het zo leuk doet! Sommige al klaar op geharvest te worden?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_188046848
quote:
6s.gif Op zondag 21 juli 2019 11:01 schreef onlogisch het volgende:

[..]

:@

Doordat ik zo enthousiast was met water geven verwelkte de papiertjes met de tekst erop welke pepers het zijn :')

Ik vermoed dat dit Aji Pineapple of Madame Jeanette is. Niet zo'n grote plant, ook niet heel veel vruchten (ik denk zo'n 15) momenteel. Nog wel wat bloemetjes her & der.

[ afbeelding ]

Hieronder zie je grote pepers qua omvang. Ik denk dat dit de Antep Aci Dolma is. Verder niet zo´n hete peper heb ik me laten vertellen. Ik ben wel benieuwd naar de smaak. Ik heb ´m nog nooit op.

[ afbeelding ]

Wat deze hieronder is, geen idee. Maar het is wel mijn paradepaardje momenteel. Ik schat dat er zo'n 40/45 vruchten aanhangen met nog aardig wat bloemen. Maar even afwachten wat het gaat worden :D

[ afbeelding ]

Verder heb ik nog zo'n 10 andere planten staan. Maar daar zitten geen vruchten aan. Wel een hoop bloemetjes dus ik wacht geduldig af :)
Die eerste is volgens mij een lemon drop...
pi_188049370
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 19:01 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Thanks @:Uhmmpie :)

Ja geen idee wat ik ervan moet verwachten. Als ie rijp is en ik 'm gegeten heb geef ik wel een review :D

Maar denk dat we idd aan een pittige paprika moeten denken. We gaan het zien. Het worden in ieder geval knoerten van pepers :D

Goed om te horen dat je bolivian rainbow het zo leuk doet! Sommige al klaar op geharvest te worden?
Ik heb een stuk of 60-70 zongedroogde pepers op de vensterbank liggen ja.
En beide planten nog vol zitten.. dus vandaar mijn vermoeden mbt ruimere oogst vergeleken met vorig jaar.
pi_188110981
Ik heb gisteren de eerste jalapenos en cayennepepers kunnen oogsten.

Spoilers!
pi_188113351
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 13:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb gisteren de eerste jalapenos en cayennepepers kunnen oogsten.

[ afbeelding ]
Leuke oogst :)
pi_188167623
Gisteren tof filmpje gemaakt van dochterlief die een peper van de plant eet.

Extra veel lol omdat het een niet-hete peper was met de looks van een kleine chilipeper.

En oom een grote cajennepeper geoogst...
in mn week vakanrie is de cajenneplant al zn blaadjes verloren met dank aan de warmte.
Maar de pepers zelf zijn goed gegroeid :)
  zondag 28 juli 2019 @ 22:57:28 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188180932
Ik heb hier 4 paarse Hot Chocolate Habanero pepertjes staan , 2 maanden terug gezaaid maar heb hier 's middags te weinig zon denk ik want echt groot zijn ze niet en bloemen zitten er ook nog niet aan helaas.

Had ook nog wat last van bladluis maar da's inmiddels verholpen met wat groene zeep en spiritus.

Ik hoop dat er nog pepers aan komen en anders volgens jaar iets eerder beginnen, ik heb nog 4 van die zaden.
pi_188183579
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 22:57 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb hier 4 paarse Hot Chocolate Habanero pepertjes staan , 2 maanden terug gezaaid maar heb hier 's middags te weinig zon denk ik want echt groot zijn ze niet en bloemen zitten er ook nog niet aan helaas.

Had ook nog wat last van bladluis maar da's inmiddels verholpen met wat groene zeep en spiritus.

Ik hoop dat er nog pepers aan komen en anders volgens jaar iets eerder beginnen, ik heb nog 4 van die zaden.
Hm had dat hier met mijn red biquino
Tot ik hem paar dagen juist uit de zon haalde.. toen had ik ineens bloemetjes.
Braziliaanse peper dus je zou denken dat ie wel wat zon kan hebben toch.

Al met al groeien er nu 5 pepertjes aan.
Geen enorm succes dus.



[ Bericht 4% gewijzigd door Uhmmpie op 30-07-2019 07:44:24 ]
  Moderator donderdag 1 augustus 2019 @ 10:14:17 #51
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_188231961
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2019 06:55 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hm had dat hier met mijn red biquino
Tot ik hem paar dagen juist uit de zon haalde.. toen had ik ineens bloemetjes.
Braziliaanse peper dus je zou denken dat ie wel wat zon kan hebben toch.

Al met al groeien er nu 5 pepertjes aan.
Geen enorm succes dus.

[ afbeelding ]
Zijn deze pittig?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_188232081
quote:
5s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:14 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Zijn deze pittig?
Zouden ze niet moeten zijn :)


Biquinho pepers komen oorspronkelijk uit Brazilië. Biquinho betekent ‘kleine snavel’, refererend aan het smalle uitsteeksel aan de peper. Biquinho is een milde peper die rauw gegeten kan worden. Ze worden ook vaak in azijn ingemaakt. Ze verkleuren van groen naar rood. De plant doet het goed in potten.

Naam: Biquinho Red

Soort: Capsicum Chinense

Scoville Units: ~ 1000
pi_188335643
Leuk topic! Heb zelf ook dit jaar drie peperplanten in de tuin staan, erg leuk!

Heb staan:

-Santa Fe Grande - een van Geel naar rood rijpende milde peper
-satans kiss - een redelijk scherpe peper, van groen naar rood. Mooie bolletjes!
-hot paper lantern - doet helaas nog niks.

Daar waar de eerste twee volop bloemen EN pepers hebben, heeft de laatste nog helemaal niks. Het aantal bloemen dat ik gezien heb is ook op 1 hand te tellen.

De satans kiss heeft al richting de 50 pepertjes, en de Santa fe een twintigtal vruchten :)

Wel valt me op in dit topic dat jullie al aardig wat gekleurde pepertjes hebben, en sommigen zelfs al geplukt. Ben wel benieuwd? Zou dit kunnen komen doordat ik laat gestart ben (eind mrt) of is dit ook erg soort afhankelijk?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188335843
Nou mijn bolivian rainbow pepers staan voor het 2e jaar nu.. dus hadden nu al bloesem op het moment dat ze een jaar eerder nog volop in de groei waren :)
Dus dat ze vroeger zijn dit jaar is niet heel raar.
Ben eigenlik wel benieuwd of dat betekend dat er ook meer pepers vanaf komen in totaal
pi_188336208
Ik heb de pepers onder een groeilamp gehad, vandaar dat ik vroeg was.

Die cayennepepers zijn geen succes. De pepers zijn niet pittig, wel smaakloos. De schil is keihard. 10 planten dus nutteloos zijn |:(
Ik heb er vandaag een groene peper af gehaald. Morgen eens proeven, hopelijk kan ik daar iets mee.
Spoilers!
pi_188336696
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 20:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de pepers onder een groeilamp gehad, vandaar dat ik vroeg was.

Die cayennepepers zijn geen succes. De pepers zijn niet pittig, wel smaakloos. De schil is keihard. 10 planten dus nutteloos zijn |:(
Ik heb er vandaag een groene peper af gehaald. Morgen eens proeven, hopelijk kan ik daar iets mee.
Mja scheelt hier wellicht ook dat ze binnenstaan en op hoogtepunt van de hitte.. ik op vakanrie was wn het dus een week permanent 35 graden is geweest :)

Hier zijn de cajennepwpers vooral heel dunnetjes... maar nog niet geproefd.
pi_188341830
Ik wil ook zo graag pepers kweken maar heb er thuis sowieso niet de ruimte voor. Wanneer is het beste moment om zaadjes te zaaien buiten? En kunnen ze gewoon de hele periode buiten staan?

Onze supermarkt heeft heel weinig verse pepers en ik ben er zelf gek op.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_188341880
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 08:58 schreef dimmak het volgende:
Ik wil ook zo graag pepers kweken maar heb er thuis sowieso niet de ruimte voor. Wanneer is het beste moment om zaadjes te zaaien buiten? En kunnen ze gewoon de hele periode buiten staan?

Onze supermarkt heeft heel weinig verse pepers en ik ben er zelf gek op.
Je zaait doorgaans in februari-maart. Maar wel op een verwarmde plaats.
Buiten zaaien gaat je echt niet lukken.

Heb je geen vensterbank waarop je wat koffiebekertjed met wat aarde en zaad kunt laten staan?

Kom je wel eens bij een toko in de buurt? Je kunt gekochte pepers ook goed invriezen.
Spoilers!
pi_188343072
Ik zag laatst een mooie constructie met zaaien in een eierdop in een eierdoosje.
Lekker warm en geen gepruts met verpotten want dat eierdopje kan er gewoon om blijven zitten.
pi_188343557
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je zaait doorgaans in februari-maart. Maar wel op een verwarmde plaats.
Buiten zaaien gaat je echt niet lukken.

Heb je geen vensterbank waarop je wat koffiebekertjed met wat aarde en zaad kunt laten staan?

Kom je wel eens bij een toko in de buurt? Je kunt gekochte pepers ook goed invriezen.
In principe kan ik ze wel laten ontkiemen. Wanneer kunnen ze dan naar buiten?

We hebben geen toko in de buurt en ik heb geen vriezer. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_188343585
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:10 schreef dimmak het volgende:

[..]

In principe kan ik ze wel laten ontkiemen. Wanneer kunnen ze dan naar buiten?

We hebben geen toko in de buurt en ik heb geen vriezer. :P
In maart zaaien en zo'n beetje eind mei naar buiten. Als ze sterk zijn en als het warm is.
Spoilers!
pi_188343594
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

In maart zaaien en zo'n beetje eind mei naar buiten. Als ze sterk zijn en als het warm is.
Oké, dan gaan we in februari eens kijken. :) Thanks.
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:43:31 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188423344
Nou fijn zo'n maand die zo'n 3-4 graden kouder is dan normaal, nog geen enkel bloempje aan m'n hot Chocolate pepers terwijl ik die toch echt in Mei gezaaid had.
Als dat zo door gaat dan ben ik bang dat er helemaal geen bloemen aan gaan komen.
Nu schijnt 't ook dat die hot chocolate pepers trager groeien dan gewone habanero's dus dat schiet ook niet op.
pi_188424770
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 14:43 schreef SiGNe het volgende:
Nou fijn zo'n maand die zo'n 3-4 graden kouder is dan normaal, nog geen enkel bloempje aan m'n hot Chocolate pepers terwijl ik die toch echt in Mei gezaaid had.
Als dat zo door gaat dan ben ik bang dat er helemaal geen bloemen aan gaan komen.
Nu schijnt 't ook dat die hot chocolate pepers trager groeien dan gewone habanero's dus dat schiet ook niet op.
Die heb ik ook gehoord ja.
Maar tegenwoordig vaak nog een goede nazomer in september dus misschien valt het wel mee.

Ik zaai wel al een stuk eerder trouwens..feb/maart meestal.
(Wel binnen en op de kachel :) )
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:38:11 #65
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188425088
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 16:16 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Die heb ik ook gehoord ja.
Maar tegenwoordig vaak nog een goede nazomer in september dus misschien valt het wel mee.

Ik zaai wel al een stuk eerder trouwens..feb/maart meestal.
(Wel binnen en op de kachel :) )
Volgens het kaartje dat erbij zat kon je van februari tot augustus zaaien en dan zou je 2 maanden na zaaien kunnen oogsten dus ik dacht dat mei prima zou zijn, dan heb je in juli inderdaad de vole zon en lekker wat warmte om de pepers te laten groeien.

Maar goed, ik heb nog 4 zaden over, volgend jaar eerder zaaien dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 13-08-2019 21:46:57 ]
pi_188427813
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 16:38 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Volgens het kaartje dat erbij zat kon je van februari tot augustus zaaien en dan zou je 2 maanden na zaaien kunnen oogsten dus ik dacht dat mei prima zou zijn, dan heb je in juli inderdaad de vole zon en lekker wat warmte om de pepers te laten groeien.

Mar god, ik heb nog 4 zaden over, volgend jaar eerder zaaien dus.
Nahja je redenatie was niet gek :)
En ik was wellicht wat vroeg ook... duurde lang voor er bloemetjes kn kwamen maar kwam redelijk goed.
Bij de een meer dan bij de ander :)
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:51:29 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188431910
Maar dat maakt 't ook leuk eigenlijk.
Maakt me nieuwsgiering naar hoe het zou gaan als ik volgend jaar eerder begin.

Het is nu het eerste jaar dat ik ermee begin, heb alleen niet heel veel zon hier.. 's ochtends vooral.
Al heeft dat ook weere voordeel omdat d planten dan in elk geval niet kunnen verbranden.
M'n bonsaiboompjes doen het hier wel prima maar bomen hebben ook andere behoeftes dan planten.
pi_188440669
Wat ik vooral heel gek vond...
ik heb een braziliaanse peper... die als ie 1 dag in de zon staat acuut in de stress schiet en al zn blaadjes oprolt.

Ik ben in brazilie geweest... en heb daar geen zonloze dag gezien.

Maar heb hem uit de directe zon gehaald en meteen bloemtjes en dus ook (wel 5...) pepers daarna.
Had er toen al hele stuwmeren aan water in gegooid maar had ql mn pepers met die hete dagen van laatst even van de vensterbank gehaald... en prompt ging ie als een speer.

Je begrijpt... ik keek nogal vreemd :)
Even zien of hij nog een 2e jaar mee kan.. of dat ik hem volgend jaar opnieuw plant... dan gaat ie meteen uit het directe zonlicht :)
  woensdag 14 augustus 2019 @ 16:25:26 #69
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188444943
Het zijn natuurlijk vrij lage planten, die krijgen in de natuurlijk waarschijnlijk genoeg schaduw van de bomen.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:09:51 #70
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_188479805
Hoi hoi :)

Weer even een update van mijn kant.

Mijn Antep Aci Dolma doet het goed. Ze beginnen nu goed te kleuren. Proces duurt wel lang moet ik zeggen. Ze zijn nu 2 weken aan het kleuren en die het verst is, is halverwege :D Helaas rot deze vrucht een hééél klein beetje. We gaan zien hoe ver hij komt. Iemand enig idee hoe je dat voorkomt? Dat vruchten gaan rotten?



De naam van deze peper weet ik niet. Misschien weet iemand hier hoe deze heet? Gele pepers dus, beetje plat, soort van vliegendeschotel qua dikte. Aparte peper. Maar ze beginnen nu goed te rijpen *O*




Dit is volgens mij een lemon drop. Werd hierboven althans gesuggereerd :) Helaas kleuren ze nog niet, maar ze zien er gezond groen uit. Had er laatst wel één die volledig rijp was. Helaas zat daar geen smaak aan qua hitte.



Tot slot heb ik een foto van een voor mij totaal onbekende plant. Deze plant kenmerkt zich door zijn diep paarse vertakkingen. Deze staat momenteel vol met bloemen, nog geen vruchten. Een erg trage groeier. Want deze staat nu ruim 8 maanden. Iemand een idee wat voor plant dit kan zijn?

Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_188481586
Die laatste lijkt wel echt een peper... maar wat voor peper?
Sommige zijn wel meerjarig.. dus dan is langzamer groeien ook niet erg.

Mijn bolivians waren dit jaar ook veel vroeger dan vorig jaar.
pi_188518954
Wij hebben de surprisepeper geproefd.
Ik zei tegen dochterlief... zullen we proberen?
En die was heel enthousiast en wilde ook proeven ondanks dat ze altijd zegt dat ze hete pepers altijd vies vind.

Snij de peper doordemidden.. geef dochterlief de helft en hou de helft..

Terwijl ik voorzichtig proef klinkt er naast me “oh hij is helemaal niet pittig”
En halve minuut later: maar de nasmaak wel!!

Dus die zit nu aan beker melk nummer 2 :)
(Na beker 1 nam ze nog een flinke hap van het stuk dat ik nog in mn handen had... dus dat werd beker 2.)

Conclusie: prima peper.
Lijkt niet heel heet... maar geeft een fikse nabrander die ik nog voel en proef na schrijven van deze tekst.
(Plus ong hetzelfde uittypen op whatsapp voor fiets..)

Heel geschikt voor in saus ook denk ik.
En denk dat ik er maar eentje bij mn ingemaakte komkommer ga doen.. spicy genoeg tenslotte.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:54:55 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188546459
Wat maken jullie met de pepers overigens?
Vooral als sambals/hotsauces of ook vers in gerechten?

Bij gebrek aan eigen pepers eet ik vanavond Thai Sweet Basil van de AH (zakje saus, groenten en kip erbij.. klaar) , zulke dingen wil ik ook met m'n eigen pepers gaan maken als die ooit nog eens gan groeien.
Of Thai Purple curry..

Die sweet basil is overigens wel erg lekker, best pittig maar doordat 't ook zoet is merk je dat niet eens zo heel erg.
Precies zo'n pitje dat je je bek niet brandt (zoals soms bij Green curry het geval is) maar er wel zweetpareltjes van op je voorhoofd en bovenlip krijgt.

Hebben julie toevallig al recepten klaarliggen?
pi_188552172
Jaaa sinds dit jaar ook thuis kweker! Dit jaar 5 soorten staan, hoop beginnersfouten gemaakt. Komend seizoen 14 soorten liggen, vrees dat ik een kas moet neer gaan zetten :D
pi_188552220
Overigens, voor de gene die het nog niet kennen, er is op feestboek een groep met peperliefhebbers. Dutch pepper lovers. Kun je ook enorm veel informatie vandaan halen.
pi_188552507
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 09:41 schreef FRDeventer het volgende:
Jaaa sinds dit jaar ook thuis kweker! Dit jaar 5 soorten staan, hoop beginnersfouten gemaakt. Komend seizoen 14 soorten liggen, vrees dat ik een kas moet neer gaan zetten :D
Zou ik ook wel willen.. maarja woon op 2 hoog dus dat is minder practisch :)

Hier nu ook 5 soorten staan... past precies in mn vensterbank.
7 planten in totaal.
(2 dubbele :) )

Maar die ene dubbele vind ik niet superleuk dus geen idee of die volgens jaar nog terug gaan komen. (Medusa)
De andere dubbele zijn al aan hun 2e jaar nu en zijn blijvertjes. (Bolivian rainbow)
  donderdag 22 augustus 2019 @ 13:06:16 #77
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188571152
Yay, ik zie aanzet van bloemetjes op m'n planten.
1 plant krijgt in elk geval 4 bloemen, een ander in elk geval 1.
Die andere 2 plantjes zijn nog wat klein, die kwamen ook pas later boven de grond.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:16:48 #78
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_188582984
Heb een geadopteerde ghost pepper plantje staan, volop in de bloei maar helaas nog geen pepertjes. Na de bloem sterven ze tot nu toe af en vallen ze er af. Telde +/- 40 knopjes maar tot op heden geen peper groei :(
pi_188583923
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 00:16 schreef FRDeventer het volgende:
Heb een geadopteerde ghost pepper plantje staan, volop in de bloei maar helaas nog geen pepertjes. Na de bloem sterven ze tot nu toe af en vallen ze er af. Telde +/- 40 knopjes maar tot op heden geen peper groei :(
Hm ik had dat mijn eerste peperplant ook.
Staat hij binnen? Dan mis je bijtjes bij plant :)
Maar nu help ik ze een handje met bestuiven.

Oftewel even je plant vingeren...
(Gewoon even je vinger bewegen over stamper/meeldraadjes van alle bloemen... dan komt er stuifmeel op de stampertjes en groeien er ineens veel meer pepers..)
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 20:13:14 #80
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_188592917
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 06:40 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hm ik had dat mijn eerste peperplant ook.
Staat hij binnen? Dan mis je bijtjes bij plant :)
Maar nu help ik ze een handje met bestuiven.

Oftewel even je plant vingeren...
(Gewoon even je vinger bewegen over stamper/meeldraadjes van alle bloemen... dan komt er stuifmeel op de stampertjes en groeien er ineens veel meer pepers..)
Het is een vensterbank plant maar zodra het mooi weer is gaat die wel naar buiten. Hij is wel gevoelig voor extreme hitte dus moet hem wel goed in de gaten houden als hij buiten staat :)

En het “vingeren” was ik al mee begonnen. Mn andere plantjes hadden geen hulp nodig.
pi_188592974
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:13 schreef FRDeventer het volgende:

[..]

Het is een vensterbank plant maar zodra het mooi weer is gaat die wel naar buiten. Hij is wel gevoelig voor extreme hitte dus moet hem wel goed in de gaten houden als hij buiten staat :)

En het “vingeren” was ik al mee begonnen. Mn andere plantjes hadden geen hulp nodig.
Heb er ook zo eentje.
Blijft een gek idee.. plantje komt uit brazilie maar zodra hij in de zon komt schiet ie in de stress :)
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:30:00 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188594111
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:16 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Heb er ook zo eentje.
Blijft een gek idee.. plantje komt uit brazilie maar zodra hij in de zon komt schiet ie in de stress :)
Klinkt mischien gek maar in Brazilië hebben ze ook schaduw... :o

In het wild zijn pepers lage struiken dus die worden overgroeid door bomen en hogere struiken.
Ik was bij mijn plant overigens weer bang dat die te weinig zon zou krijgen, is ook niet zo'n heel grroot plantje geworden, 25-30 cm hoog ofzo., 4 etages bladeren zeg maar.
pi_188594214
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 21:30 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Klinkt mischien gek maar in Brazilië hebben ze ook schaduw... :o

In het wild zijn pepers lage struiken dus die worden overgroeid door bomen en hogere struiken.
Ik was bij mijn plant overigens weer bang dat die te weinig zon zou krijgen, is ook niet zo'n heel grroot plantje geworden, 25-30 cm hoog ofzo., 4 etages bladeren zeg maar.
Ja natuurlijk.. maar daar is het normaal gesproken ook 30+ qua temperatuur.
En ook dat vind ie niet extreem aangenaam...
rond de 25 is wel favoriet.
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:51:13 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188594425
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 21:36 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ja natuurlijk.. maar daar is het normaal gesproken ook 30+ qua temperatuur.
En ook dat vind ie niet extreem aangenaam...
rond de 25 is wel favoriet.
Ook veel hogere luchtvochtignheid en doordat het dichter bij de evenaar ligt gaat de zon er eerder onder, valt er even wat regen en dan is de temperatuur ook weer weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 23-08-2019 21:59:56 ]
pi_188594708
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 21:51 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ook veel hogere luchtvochtignheid en doordat het dichter bij de evenaar ligt gaat de zon er eerder onder, valt er even wat regen en dan is de temperatuur ook weer weg.
Ik was er 2 weken... en dag en nacht ing zelfde temperatuur.
En geen regen :)
  vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:04:09 #86
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188595407
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 22:10 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ik was er 2 weken... en dag en nacht ing zelfde temperatuur.
En geen regen :)
Zal ook wel aan seizoen liggen natuurlijk..

Ben er zelf nooit geweest, wel aan de andere hand van de evenaar, Domiicaanse republiek.
Maar goed, da's ook een eiland dus sowieso ander klimaat ook.
Daar ging de zond iets over 6 uur onder, regende het eventjes hard (half uurtje) en dan was het daarna afgekoeld.
Best lekker klimaatje eigenlijk, overdag warm en 's nachts koel genoeg om normaal te kunnen slapen :)
  maandag 26 augustus 2019 @ 15:36:59 #87
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188634091
Blokje Biogold mest bij de pepertjes doet 't hier ook erg goed!
M'n plantje staat duidelijk rechterop en kijkt ook weer iets gegroeid te zijn.
De bloemknoppen zijn nu ook steeds duidelijker te zien, 't worden in elk geval 5 bloempjes, misschien meer.


Eigenlijk voor bonsaibomen maar op de verpakking staat dat 't ook goed is voor oa. tomaten.
En 't is organische mest dus dat kan sowieso geen kwaad.
pi_188634126
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 23:04 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Zal ook wel aan seizoen liggen natuurlijk..

Ben er zelf nooit geweest, wel aan de andere hand van de evenaar, Domiicaanse republiek.
Maar goed, da's ook een eiland dus sowieso ander klimaat ook.
Daar ging de zond iets over 6 uur onder, regende het eventjes hard (half uurtje) en dan was het daarna afgekoeld.
Best lekker klimaatje eigenlijk, overdag warm en 's nachts koel genoeg om normaal te kunnen slapen :)
Ik heb nog eens gekeken.. en deel van brazilie is zoals jij zegt.. maar je hebt dus ook de kust waar wij zaten en het amazonegebied met zn eigen klimaat... en nog 2 geloof ik. Dus gecombineerd met dat het idd een lage plant is... zou je best gelijk kunnen hebben :)

Hij zit inmiddels vol in de bloemetjes overigens.
Dis blij dat ik hem uit de zon gehaald heb.
  maandag 26 augustus 2019 @ 15:46:34 #89
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188634251
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 15:39 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ik heb nog eens gekeken.. en deel van brazilie is zoals jij zegt.. maar je hebt dus ook de kust waar wij zaten en het amazonegebied met zn eigen klimaat... en nog 2 geloof ik. Dus gecombineerd met dat het idd een lage plant is... zou je best gelijk kunnen hebben :)

Hij zit inmiddels vol in de bloemetjes overigens.
Dis blij dat ik hem uit de zon gehaald heb.
Bij wietplanten is het zo dat ze in de groeiperiode vooral licht nodig hebben, die worden op 18 uur licht per dag gezet, dan groeit de plant snel.
Als de groot genoeg is dan wordt 't licht teruggebracht naar 12 uur per dag en krijgen ze ook meer warmte.
Dan denkt de plant dat de zomer op z'n eind is en gaat bloemen maken.

Ik zag laatst op Youtube ook nog een filmpje voorbij komen waar men het over pepers had en of die nou warmte of licht nodig hebben.
Ik had er op moeten klikken want ik heb alleen de titel gelezen.
maar elke plant/boom heeft zo z'n eigen eigenschappen.
Kan zo zijn dat de ene peper wel licht wil hebben en de andere niet.
pi_188635316
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 15:46 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Bij wietplanten is het zo dat ze in de groeiperiode vooral licht nodig hebben, die worden op 18 uur licht per dag gezet, dan groeit de plant snel.
Als de groot genoeg is dan wordt 't licht teruggebracht naar 12 uur per dag en krijgen ze ook meer warmte.
Dan denkt de plant dat de zomer op z'n eind is en gaat bloemen maken.

Ik zag laatst op Youtube ook nog een filmpje voorbij komen waar men het over pepers had en of die nou warmte of licht nodig hebben.
Ik had er op moeten klikken want ik heb alleen de titel gelezen.
maar elke plant/boom heeft zo z'n eigen eigenschappen.
Kan zo zijn dat de ene peper wel licht wil hebben en de andere niet.
Ohja dat verschil is wel duidelijk.. mn cajennepeper staat heel de dag vol op de zon en is enorm in zn nopjes daarmee.
Meer op de zon dan de andere pepers (ook die wel gewoon in de vensterbank staan) omdat ie ook de ochtend/middagzon mee krijgt.
  maandag 26 augustus 2019 @ 20:04:00 #91
354723 FRDeventer
Tututututuuuuu
pi_188637839
2 dagen niet thuis geweest en tijdens het peperplantencontrolerondje bij de ghost pepper 3 beginnende pepertjes aangetroffen. Het begin is er ;)
pi_188639521
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 20:04 schreef FRDeventer het volgende:
2 dagen niet thuis geweest en tijdens het peperplantencontrolerondje bij de ghost pepper 3 beginnende pepertjes aangetroffen. Het begin is er ;)
^O^
  maandag 26 augustus 2019 @ 22:59:41 #93
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188641703
Beginnende bloemknoppen van de Hot Chocolate Habanero
pi_188734489
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 22:59 schreef SiGNe het volgende:
Beginnende bloemknoppen van de Hot Chocolate Habanero
[ afbeelding ]
Spannend :)
pi_188741751
Ik heb vandaag gededuceerd dat mijn drie mysterieuze peperplantjes met onjuist label de sweet pickling moeten zijn. Dat is best een fijne verrassing eigenlijk.
Spoilers!
pi_188742157
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 19:32 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag gededuceerd dat mijn drie mysterieuze peperplantjes met onjuist label de sweet pickling moeten zijn. Dat is best een fijne verrassing eigenlijk.
Hmm nice toch wel :)
  Moderator dinsdag 3 september 2019 @ 12:39:43 #97
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_188769131


:9

Vers van de pers. De gele, geen idee welke soort :') zijn behoorlijk pittig :D
De Antep Aci Dolma zijn erg mild en daar vind ik niet zoveel aan. Wel lekker, maar lang niet pittig genoeg. Die teel ik volgend jaar niet meer.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 3 september 2019 @ 21:21:38 #98
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188777169
gele Scotch Bonnet?

Ik ken niet veel pepers verder maar de Scotch Bonnet heeft gelukkig een vrij herkenbare platte vorm. :D

En de Antep Aci Dolma is zeg maar een Turkse paprika, ietsjes pittig maar doordat ze ook zoet zijn merk je daar niet veel van.
En "Dolma" zegt 't ook al.. dat betekend zoiets als mild.
pi_188777210
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:39 schreef onlogisch het volgende:
[ afbeelding ]

:9

Vers van de pers. De gele, geen idee welke soort :') zijn behoorlijk pittig :D
De Antep Aci Dolma zijn erg mild en daar vind ik niet zoveel aan. Wel lekker, maar lang niet pittig genoeg. Die teel ik volgend jaar niet meer.
Die gele zag ik laatst ergens.. waar het werd omschreven ams een typerende vorm die alleen bij die soort pepers voorkomt.

De grote vraag is natuurlijk of ik dat nog terug kan vinden :)
  dinsdag 3 september 2019 @ 21:28:02 #100
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_188777272
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 21:23 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Die gele zag ik laatst ergens.. waar het werd omschreven ams een typerende vorm die alleen bij die soort pepers voorkomt.

De grote vraag is natuurlijk of ik dat nog terug kan vinden :)
Scotch Bonnet :D
pi_188777530
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:39 schreef onlogisch het volgende:
[ afbeelding ]

:9

Vers van de pers. De gele, geen idee welke soort :') zijn behoorlijk pittig :D
De Antep Aci Dolma zijn erg mild en daar vind ik niet zoveel aan. Wel lekker, maar lang niet pittig genoeg. Die teel ik volgend jaar niet meer.
https://www.chilipepperma(...)n-hot-chili-peppers/

Hier ook met de medusa pepers..
Zien er leuk uit en je kunt ze zo van de plant eten qua hoe heet ze zijn.
Maar afgezien van dat we er zo’n leuk “kijk mij een hete peper filmpje” van maakten...
is er weinig aan.
Weinig heat, weinig vruchtvlees en dus ook nauwelijks smaak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')