Precies, niet elk oog reageert overal hetzelfde op.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Alleen omdat jij nooit last hebt van zon in je ogen betekent het niet dat anderen dat niet hebben?
Dat snap ik, daarom stel ik de vraagquote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:43 schreef MacorgaZ het volgende:
Alleen omdat jij nooit last hebt van zon in je ogen betekent het niet dat anderen dat niet hebben? Moeilijk te bedenken?
Ik kan me niet herinneren ooit een handleiding bij een (zonne)bril gekregen te hebben.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik kan me herinneren dat ik ooit een zonnebril kocht en in de handleiding stond niet gebruiken bij auto rijden
Ik kan echt niet zonder zonnebril in de auto. Heb al heel snel dat het licht irriteert omdat het te fel is, bijvoorbeeld op een dag als vandaag ook.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Het verbaast me altijd dat zoveel mensen een zonnebril dragen in de auto. Misschien komt het omdat ik lang ben, maar ik heb nooit de zon in m'n ogen en hoef die klep ook nauwelijks te gebruiken. En zelfs dan vind ik het alleen noodzakelijk als het echt een zonnige dag is (of in de cabrio).
Maar wat ik ook vaak genoeg zie is dat mensen met regen en bewolkt weer ook gewoon een zonnebril dragen. Why?!
Ik kan me herinneren dat ik ooit een zonnebril kocht en in de handleiding stond niet gebruiken bij auto rijden
Oke, maar dan draag je die zonnebril sowieso ook altijd als je buiten bent?quote:Op dinsdag 11 juni 2019 10:46 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik kan echt niet zonder zonnebril in de auto. Heb al heel snel dat het licht irriteert omdat het te fel is, bijvoorbeeld op een dag als vandaag ook.
Het was dan ook een mooie Oakleyquote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren ooit een handleiding bij een (zonne)bril gekregen te hebben.
Ik bedoel wat staat daar in?
1. klap de pootjes open
2. zet hem op
Dat is ook een beetje mijn punt, je ziet toch minder met een zonnebril en verlichting zie je ook minder goed. Oke, met een goede bril is het vrij minimaal (en ik draag zelf ook een normale bril) maar toch merk ik wel wat verschil. Ik zou zeker geen bril dragen als de zon echt niet schijnt zoals vandaag (hier in NH tenminste) maar zag toch iemand met zonnebril op in de auto.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 10:45 schreef nanuk het volgende:
Nooit een zonnebril op, hooguit een zonneklepje zoals bij een baseballcap. Werkt net zo goed en je blikveld blijft lekker ruim.
Als ik loop? Ja dan meestal ook. Ik vind dit licht van vandaag al fel.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oke, maar dan draag je die zonnebril sowieso ook altijd als je buiten bent?
[..]
in de lucht kijken voor je werk?quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:02 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb umm.. Dertig Oakleys ofzo, dus ja, dan moet je er ook wat mee heah
Ik heb een beschadigd oog (door de zon, ooit intern verbrand geweest) en dat is hypergevoelig voor fel licht, dus ik heb bijna standaard een zonnebril op, en dan dus de hele dag.. Als ik dat niet doe krijg ik migraine aanvalletjes waar je echt van gaat janken..
Ik heb voor mijn werk (in de lucht kijken is mijn ding) een speciale laten maken met 90% glas met spiegelcoating. De fabrikant weigerde in eerste instantie om hem überhaupt te mįken omdat hij echt gruwelijk donker is.. Als het moet kan ik daarmee direct in de zon kijken voor een paar minuten. Als ik ermee autorijd en je rijdt een tunnel in, zie je 0,niks meer.
Zonnebrillen zijn goeie sjit jonge!
Oh balen... maar er zitten ook voordelen aan, we zien minder van je gezicht.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:02 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb een beschadigd oog (door de zon, ooit intern verbrand geweest) en dat is hypergevoelig voor fel licht, dus ik heb bijna standaard een zonnebril op, en dan dus de hele dag.. Als ik dat niet doe krijg ik migraine aanvalletjes waar je echt van gaat janken..
Oh wist inderdaad niet dat die gevoeliger daarvoor zijn. Ik heb groen/bruine ogen. Op zonnige dagen doe ik ook een zonnebril op hoor, merk de laatste jaren pas dat ik er iets meer last van krijg. Vroeger nooit nodig gehad. Maar dat is vooral buiten of als je fietst, maar in de auto eigenlijk niet omdat je toch achter glas enzo zit.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:10 schreef Salvad0R het volgende:
geen blauwe ogen hebben
niet weten van blauwe ogen en zon
Oh ja ik ook een klein beetjequote:Op dinsdag 11 juni 2019 12:22 schreef Fer het volgende:
Ik heb ook geen zonnebril, maar ik heb spleetogen.
Serieus? Nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:10 schreef Salvad0R het volgende:
geen blauwe ogen hebben
niet weten van blauwe ogen en zon
https://www.nytimes.com/2009/01/20/health/20real.htmlquote:
quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:07 schreef Roces18 het volgende:
[..]
in de lucht kijken voor je werk?
wat zie je dan
kan je verklappen dat het alleen nog maar meer lucht is
Dat je minder goed ziet geld echt alleen voor van die hele goedkope zonnebrillen die alleen maar verduisteren.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 11:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is ook een beetje mijn punt, je ziet toch minder met een zonnebril en verlichting zie je ook minder goed. Oke, met een goede bril is het vrij minimaal (en ik draag zelf ook een normale bril) maar toch merk ik wel wat verschil. Ik zou zeker geen bril dragen als de zon echt niet schijnt zoals vandaag (hier in NH tenminste) maar zag toch iemand met zonnebril op in de auto.
Ik vind een jas aan in de auto ook drama, maar gezien wel de 12-graden-regel hanteren (minstens 12 graden en zonnig = dak open), wil het toch wel eens gebeuren dat ik met jas aan in de auto zit.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 14:22 schreef SicSicSics het volgende:
Ik rij bijna altijd met zonnebril, is wel zo fijn voor mijn (blauwe) ogen. Ik rij ook altijd zonder jas, terwijl heel veel mensen een jas aan hebben in de auto.
Kan ik echt niet tegen.Misschien moet ik daar eens een topic over openen.
quote:
Zonnedak ... of hele dak!?quote:maar gezien wel de 12-graden-regel hanteren (minstens 12 graden en zonnig = dak open), wil het toch wel eens gebeuren dat ik met jas aan in de auto zit.
quote:Uiteraard met een Ray-Ban Cockpit op (met roze glazen).
Cabrio idd.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 15:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
[..]
Zonnedak ... of hele dak!?Dat laatste is wel bikkel natuurlijk.
Ik haat cabrio's though. a) Ik word gescalpeerd in die dingen. b) Het is een uitermate nutteloze carrosserievorm boven de 50ste breedtegraad.
[..]
Dit. Voornamelijk voor in de auto heb ik een zonnebril met polariserende, bruine glazen.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:57 schreef Tailless het volgende:
Ik vind een gepolariseerde zonnebril heerlijk in de auto
Precies. Een zonnebril met de juiste glazen verhoogt daarmee indirect een klein beetje de verkeersveiligheid.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 20:30 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dit. Voornamelijk voor in de auto heb ik een zonnebril met polariserende, bruine glazen.
Polarisatie reduceert hinderlijke lichtvlekken van reflecterende oppervlakken en nat wegdek.
Bruin glas filtert licht in de kortere golflengten (violet en blauw) eruit. Licht met een korte golflengte verstrooit veel meer en verslechtert het zicht. Rood en groen blijven ongefilterd en dus prima zichtbaar.
Beide dingen zorgen ervoor dat het een stuk rustiger is voor de ogen.
Simpel zon reflecteer in je ogen. (zeker bij laag staande zon)quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat snap ik, daarom stel ik de vraagWant als ik op straat loop zie ik niet 9 van de 10 met zonnebril maar in de auto wel.
Ghehe, probeer eens een Oakleyquote:Op zondag 16 juni 2019 14:12 schreef jakob558 het volgende:
Ik draag heel vaak een Serengeti-bril. Geweldig, wil nooit meer iets anders. Vermindert schittering en ongewenste reflecties, verhoogt contrast. Maakt het beeld heel rustig, wat ik ook zonder felle zon heel fijn vind. Kan het iedereen aanraden, kost wat maar dan heb je ook wat.
Dit. Heb er drie.quote:Op zondag 16 juni 2019 14:12 schreef jakob558 het volgende:
Ik draag heel vaak een Serengeti-bril. Geweldig, wil nooit meer iets anders. Vermindert schittering en ongewenste reflecties, verhoogt contrast. Maakt het beeld heel rustig, wat ik ook zonder felle zon heel fijn vind. Kan het iedereen aanraden, kost wat maar dan heb je ook wat.
Heb ooit een Oakley gekregen. Een keer opgehad en weggegeven. Kan echt niet tippen aan Serengeti.quote:Op zondag 16 juni 2019 18:32 schreef Sounddragon het volgende:
Ghehe, probeer eens een Oakley
Maar.. Serengeti is een goede 2e.
Oakley heeft maar 40 lensopties ofzo, dus beetje lastig te verdedigen stelling.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit. Heb er drie.
[..]
Heb ooit een Oakley gekregen. Een keer opgehad en weggegeven. Kan echt niet tippen aan Serengeti.
Omdat jij ze hebt? Of heb je daadwerkelijk een objectieve onderbouwing?quote:Op woensdag 19 juni 2019 12:10 schreef Sounddragon het volgende:
VR28 is de lenskleur die Serengeti's billen schopt
Ik heb zoals gezegd, een beschadigd oog wat daardoor hypergevoelig is voor licht, en de demping van een Serengeti is volgens mijn oog gewoon minder.. heel simpel te testen door ze na elkaar op te zetten, dan heb ik į la seconde meer pijn in dat oog als met een Oakley.. Diverse opticiėns die beiden verkopen bevestigden dat trouwens..quote:Op woensdag 19 juni 2019 17:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat jij ze hebt? Of heb je daadwerkelijk een objectieve onderbouwing?
Een klein detail waarom je zo goed als zeker geen gelijk hebt: alle lenzen van Serengeti zijn photochromatic en bij jouw hysterische VR28-lens kom ik dat niet tegen. Sterker nog, het lijkt er op dat er maar een handjevol photochromatic Oakley-lenzen bestaan. Alleen maar donker maakt een zonnebril niet goed. In ieder geval niet goed genoeg voor mij. En door de blauw-filter geldt 'contrastverhogend' ook voor alle Serengeti-lenzen.
Ok, dus wat je eigenlijk bedoelde te zeggen is dat Oakley donkerdere glazen heeft. Dat zal zo zijn. Het leek even dat je beweerde dat Oakley beter is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 19:54 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb zoals gezegd, een beschadigd oog wat daardoor hypergevoelig is voor licht, en de demping van een Serengeti is volgens mijn oog gewoon minder.. heel simpel te testen door ze na elkaar op te zetten, dan heb ik į la seconde meer pijn in dat oog als met een Oakley.. Diverse opticiėns die beiden verkopen bevestigden dat trouwens..
Nee joh, ik zou niet durven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 19:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok, dus wat je eigenlijk bedoelde te zeggen is dat Oakley donkerdere glazen heeft. Dat zal zo zijn. Het leek even dat je beweerde dat Oakley beter is.
quote:
quote:Op zondag 16 juni 2019 18:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ghehe, probeer eens een Oakley
Maar.. Serengeti is een goede 2e.
Da's toch een mening? of ben ik nou gestoord? of moet ik dat er voortaan bij elke post speciaal voor jou bij zetten?quote:Op donderdag 20 juni 2019 20:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]![]()
[ afbeelding ]
Mooier!
'Is' versus 'vind'. Dat weet zelfs jij wel.quote:Op donderdag 20 juni 2019 20:55 schreef Sounddragon het volgende:
Da's toch een mening? of ben ik nou gestoord?
Jij vindt het een Ray-Ban wannabee. Het is het niet. Het is namelijk een Serengeti. De Koning onder de zonnebrillen (en dat zeggen mijn opticiens).quote:En nee, das een Ray-Ban wannabe.
Koningen gaan dood; de Oakley-goden wachten rustig af.quote:Op donderdag 20 juni 2019 21:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
'Is' versus 'vind'. Dat weet zelfs jij wel.
[..]
Jij vindt het een Ray-Ban wannabee. Het is het niet. Het is namelijk een Serengeti. De Koning onder de zonnebrillen (en dat zeggen mijn opticiens).
Fijne avond.![]()
Ik wilde ook een bril maar het blijkt dat je daar weinig aan hebt bij het autorijden, tenzij je een cabrio hebt. Beter neem je gewoon polaroidlenzen(heeft Setengeti overigens ook). Blauwfilter is voor computerschermen, kun je ook niks mee in de auto.quote:Op woensdag 19 juni 2019 17:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat jij ze hebt? Of heb je daadwerkelijk een objectieve onderbouwing?
Een klein detail waarom je zo goed als zeker geen gelijk hebt: alle lenzen van Serengeti zijn photochromatic en bij jouw hysterische VR28-lens kom ik dat niet tegen. Sterker nog, het lijkt er op dat er maar een handjevol photochromatic Oakley-lenzen bestaan. Alleen maar donker maakt een zonnebril niet goed. In ieder geval niet goed genoeg voor mij. En door de blauw-filter geldt 'contrastverhogend' ook voor alle Serengeti-lenzen.
Hoezo? Ik denk dat ik in de auto mijn zonnebrillen misschien 10% van de dagen niet draag.quote:Op donderdag 20 juni 2019 21:34 schreef Lunatiek het volgende:
Ik wilde ook een bril maar het blijkt dat je daar weinig aan hebt bij het autorijden, tenzij je een cabrio hebt.
Waarom zijn polaroid lenzen beter dan polaroid glazen volgens jou?quote:Beter neem je gewoon polaroidlenzen(heeft Setengeti overigens ook).
Ze noemen het officieel anders (Spectral Control). Komt er op neer dat blauw licht meer wordt uitgefilterd en dat werkt contrastverhogend (want blauw licht is heel diffuus). Is dus juist heel erg geschikt in de auto. Is in de basis hetzelfde effect als een bril met gele glazen dragen.quote:Blauwfilter is voor computerschermen, kun je ook niks mee in de auto.
Aangezien Serengeti voldoende keuze heeft in monturen, zal dat geen probleem zijn. Maar is een kwestie van smaak.quote:Montuur maakt geen reet uit. Als het er strak uit moet zien, koop je een montuur dat bij je gezicht past.
Omdat fotochromatisch reageert op uv straling en dat wordt tegengehouden door de ramen van je auto.quote:Op donderdag 20 juni 2019 21:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoezo? Ik denk dat ik in de auto mijn zonnebrillen misschien 10% van de dagen niet draag.
Een zonnebril bestaat uit een montuur en lenzen. De lenzen kunnen van glas of plastic zijn.quote:[..]
Waarom zijn polaroid lenzen beter dan polaroid glazen volgens jou?
Gele lenzen heb je overdag niet zoveel aan.quote:[..]
Ze noemen het officieel anders (Spectral Control). Komt er op neer dat blauw licht meer wordt uitgefilterd en dat werkt contrastverhogend (want blauw licht is heel diffuus). Is dus juist heel erg geschikt in de auto. Is in de basis hetzelfde effect als een bril met gele glazen dragen.
Wordt verminderd door autoramen, niet tegengehouden. Zie geen onderbouwing hier waarom een zonnebril in een auto niet werkt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 22:07 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat fotochromatisch reageert op uv straling en dat wordt tegengehouden door de ramen van je auto.
Maar waarom zijn lenzen dan beter dan een zonnebril? Ik draag trouwens al lenzen en twee paar gaat niet passen, denk ik.quote:Een zonnebril bestaat uit een montuur en lenzen. De lenzen kunnen van glas of plastic zijn.
Ja, hoor. Zeker bij diffuus licht. Het was slechts een vergelijk. Serengeti zonnebrillen werken gewoon goed.quote:Gele lenzen heb je overdag niet zoveel aan.
Ik heb het over lenzen, niet over contactlenzen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 22:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar waarom zijn lenzen dan beter dan een zonnebril? Ik draag trouwens al lenzen en twee paar gaat niet passen, denk ik.
Die fout zit er inmiddels zó ingebakken, dat ik een tijd geleden bij de opticiėn een set lenzen had laten slijpen voor één van mijn RX frames, en toen ik ze op kwam halen en zei dat ik mijn lezen op kwam halen, dat ze ook in de lade met contactlenzen gingen zoeken..quote:Op donderdag 20 juni 2019 22:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik heb het over lenzen, niet over contactlenzen.
Geslepen glas heet een lens.quote:Op donderdag 20 juni 2019 23:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Die fout zit er inmiddels zó ingebakken, dat ik een tijd geleden bij de opticiėn een set lenzen had laten slijpen voor één van mijn RX frames, en toen ik ze op kwam halen en zei dat ik mijn lezen op kwam halen, dat ze ook in de lade met contactlenzen gingen zoeken..
Brillenglazen heten toch echt lenzen.. zoals het eerder werd uitgelegd was perfect.. je hebt ze in glas en in kunststof. die passen niet in je ogen, maar in een montuur.
Die dingen voor in je ogen heten idd contactlenzen.. het is een lens die je voor je oog plaatst, en die contact maakt met je oogbol. Een brillenglas is eigenlijk een niet-contactlens
Kan ook plastic zijn of edelsteen a als beryl.quote:Op donderdag 20 juni 2019 23:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Geslepen glas heet een lens.
Tint zonnebril te zwaar is mag je er niet auto mee rijden. Maar jij rijd vast geen 5000km per week? Rustige ogen zijn wel fijnquote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:
Het verbaast me altijd dat zoveel mensen een zonnebril dragen in de auto. Misschien komt het omdat ik lang ben, maar ik heb nooit de zon in m'n ogen en hoef die klep ook nauwelijks te gebruiken. En zelfs dan vind ik het alleen noodzakelijk als het echt een zonnige dag is (of in de cabrio).
Maar wat ik ook vaak genoeg zie is dat mensen met regen en bewolkt weer ook gewoon een zonnebril dragen. Why?!
Lenzen hebben scherpte. Dus bij een gewone zonnebril heet het geen lenzen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 22:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik heb het over lenzen, niet over contactlenzen.
quote:Een lens is een doorzichtig voorwerp – veelal van glas, maar ook wel van heldere kunststof – waarmee lichtbundels convergent dan wel divergent kunnen worden gemaakt. De meeste lenzen zijn zogenaamde sferische lenzen, dat wil zeggen lenzen met twee bolvormige oppervlakken. Daarnaast zijn er ook cilindrische en nog andere lenzen, alsmede combinaties hiervan.
Ik denk het niet, niet heel praktisch; een zonnebril moet je kunnen afzetten als je bijvoorbeeld ergens naar binnen loopt.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 20:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Zijn er eigenlijk ook zonnebril contactlenzen?
Niet per se.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 08:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Lenzen hebben scherpte. Dus bij een gewone zonnebril heet het geen lenzen.
[..]
Ze bestaan.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 20:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Zijn er eigenlijk ook zonnebril contactlenzen?
Oh ja, maar sommige mensen doen lenzen ook ff in en uit alsof het niets is. Ik moet voor de spiegel lopen priegelen. Doe mij maar een bril... ben toch al een nerdquote:Op zondag 23 juni 2019 12:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik denk het niet, niet heel praktisch; een zonnebril moet je kunnen afzetten als je bijvoorbeeld ergens naar binnen loopt.
Toch wel. Dus bij een zonnebril heet het gewoon glazen.quote:
Hehe, das waar idd.quote:Op zondag 23 juni 2019 13:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja, maar sommige mensen doen lenzen ook ff in en uit alsof het niets is. Ik moet voor de spiegel lopen priegelen. Doe mij maar een bril... ben toch al een nerd
En als ze van plastic zijn? Plasticjes?quote:Op zondag 23 juni 2019 13:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch wel. Dus bij een zonnebril heet het gewoon glazen.
Al rijdend in de auto je contactlenzen wisselen is toch wel een trucje voor gevorderden hoor. Ik hou t wel bij mn normale contactlenzen en een zonnebril met goede polarizerende glazen.quote:Op zondag 23 juni 2019 13:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Oh ja, maar sommige mensen doen lenzen ook ff in en uit alsof het niets is.
Yep blijkbaar iedereen zwakke blauwe oogjes dus beetje zon betekent zonnebril. Beetje zelfde als al die mensen met hooikoorts. Allergisch voor de natuur.... 5000 jaar geleden hadden ze het niet.quote:Op zondag 23 juni 2019 15:45 schreef leolinedance het volgende:
Vraag ik me ook wel eens af TS. Het lijkt zelfs dat mensen standaard een zonnebril opzetten zodra ze in de auto stappen
Al de 2e keer dat ik dat lees over blauwe ogen. Heeft dat er invloed op? Want ik heb blauwe ogen maar gebruik dus maar heel weinig een zonnebril.quote:Op zondag 23 juni 2019 17:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Yep blijkbaar iedereen zwakke blauwe oogjes dus beetje zon betekent zonnebril. Beetje zelfde als al die mensen met hooikoorts. Allergisch voor de natuur.... 5000 jaar geleden hadden ze het niet.
Ik las dat ook voor het eerst in dit topic maar heb zelf geen blauw ogen dus weet het nietquote:Op zondag 23 juni 2019 17:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Al de 2e keer dat ik dat lees over blauwe ogen. Heeft dat er invloed op? Want ik heb blauwe ogen maar gebruik dus maar heel weinig een zonnebril.
Nee, 5000 jaar geleden, waren de mensen die die oogziekte hebben die ik heb allang blind geweest. Best handig, heb je ook geen zonnebril nodig.quote:Op zondag 23 juni 2019 17:42 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Yep blijkbaar iedereen zwakke blauwe oogjes dus beetje zon betekent zonnebril. Beetje zelfde als al die mensen met hooikoorts. Allergisch voor de natuur.... 5000 jaar geleden hadden ze het niet.
hoe beschadig je een oog door de zon?quote:Op dinsdag 11 juni 2019 13:02 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb umm.. Dertig Oakleys ofzo, dus ja, dan moet je er ook wat mee heah
Ik heb voor mijn werk (in de lucht kijken is mijn ding) een speciale laten maken met 90% glas met spiegelcoating. De fabrikant weigerde in eerste instantie om hem überhaupt te mįken omdat hij echt gruwelijk donker is.. Als het moet kan ik daarmee direct in de zon kijken voor een paar minuten. Als ik ermee autorijd en je rijdt een tunnel in, zie je 0,niks meer.
Zonnebrillen zijn goeie sjit jonge!
quote:Op zondag 23 juni 2019 19:20 schreef qltel het volgende:
Nee, 5000 jaar geleden, waren de mensen die die oogziekte hebben die ik heb allang blind geweest. Best handig, heb je ook geen zonnebril nodig.
Ik ken ze wel. Je hebt dan categorieėn, van 0 (decoratief) tot IV (felle zon), en bij die laatste mag je niet mee autorijden, stond idd op het kaartje dat aan de bril hing.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren ooit een handleiding bij een (zonne)bril gekregen te hebben.
Ik bedoel wat staat daar in?
1. klap de pootjes open
2. zet hem op
Gewoon klep naar beneden (afhankelijk waar de zon staat) en gaan.quote:Op zondag 23 juni 2019 20:03 schreef Metalfreak het volgende:
Ik snap juist nooit hoe mensen zonder zonnebril kunnen autorijden als het zo zonnig is.
Ja, mensen met blauwe ogen zijn gevoeliger voor zonlicht. Ik heb blauwe ogen en op zo'n dag als vandaag heb ik in de auto altijd de zonnebril op. Mijn vader heeft bruine ogen en die heeft echt zelden een zonnebril op.quote:Op zondag 23 juni 2019 17:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Al de 2e keer dat ik dat lees over blauwe ogen. Heeft dat er invloed op? Want ik heb blauwe ogen maar gebruik dus maar heel weinig een zonnebril.
Dan heb je nog heel veel last van reflecties en schitteringen. Met een gepolariseerde zonnebril zie je echt zoveel meer.quote:Op zondag 23 juni 2019 21:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Gewoon klep naar beneden (afhankelijk waar de zon staat) en gaan.
Zoveel zal het ook niet schelen, ken zat mensen met blauwe ogen die ik nog nooit een zonnebril heb zien dragen.quote:Op zondag 23 juni 2019 21:39 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, mensen met blauwe ogen zijn gevoeliger voor zonlicht. Ik heb blauwe ogen en op zo'n dag als vandaag heb ik in de auto altijd de zonnebril op. Mijn vader heeft bruine ogen en die heeft echt zelden een zonnebril op.
Zoals deze dagen.quote:Op zondag 23 juni 2019 20:03 schreef Metalfreak het volgende:
Ik snap juist nooit hoe mensen zonder zonnebril kunnen autorijden als het zo zonnig is.
Kolder. Je iris vangt het licht niet op he.quote:Op zondag 23 juni 2019 21:39 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, mensen met blauwe ogen zijn gevoeliger voor zonlicht. Ik heb blauwe ogen en op zo'n dag als vandaag heb ik in de auto altijd de zonnebril op. Mijn vader heeft bruine ogen en die heeft echt zelden een zonnebril op.
Als 12 jarig knulletje op de middellandse zee een catamaran over de kop raggen en niet meer overeind krijgen, en dan een uurtje of 4 in de schittering van het water turen naar hulp. netvlies verpiept, week lang blind geweest aan dat oog, en door een mirakel genezen.. heb er alleen een soort van littekenweefsel in mijn oog aan overgehouden waardoor het een beetje mongolisch reageert op licht, heb ik verder geen last van op zich, alleen fel licht voelt voor mijn linker oog aan alsof ik acuut een lasoog krijg. Kan dat op zich wel negeren, maar dan krijg ik een soort migraine aanval waar je echt bijna van gaat janken.quote:
Oefquote:Op dinsdag 25 juni 2019 01:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als 12 jarig knulletje op de middellandse zee een catamaran over de kop raggen en niet meer overeind krijgen, en dan een uurtje of 4 in de schittering van het water turen naar hulp.
Dit. Ik ben overigens wel klein.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 10:09 schreef CherryLips het volgende:
Ik draag ontzettend vaak een zonnebril, ik vind licht vaak al heel fel.
En je hebt speciale categorieėn zonnebril, je moet niet gaan autorijden met een skibril op, schijnbaar, maar categorie 2 of 3 moet prima kunnen. Het is een stuk rustiger voor m'n ogen.En ik ben een ukkepuk ofzo, want ik heb de zon regelmatig recht in m'n giegel
precies. Dan heb ik m sowieso wel op, ook al zit ik niet in de auto.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 09:47 schreef Tinos85 het volgende:
Ik heb m wel vaak op in de auto. Bij zonneschijn maar ook wel als de lucht ‘fel’ is. Is rustiger voor m’n ogen, ik vind het fijner.
En wat houdt het licht tegen als je pupil kleiner wordt in vel licht? Precies je iris.quote:Op maandag 24 juni 2019 08:50 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Kolder. Je iris vangt het licht niet op he.
Is je iris lichtgevoelig?quote:Op dinsdag 25 juni 2019 21:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
En wat houdt het licht tegen als je pupil kleiner wordt in vel licht? Precies je iris.
Nee, maar hij laat wel een beetje licht door dat op je netvlies komt, omdat je iris niet 100% lichtdicht is natuurlijk. En hoeveel je iris door laat, is afhankelijk van de kleur.quote:
Hoe heb je met een zonnebril niet 'het volle zicht'?quote:
Smaken verschillen, met een bril heb ik dus de randen van de glazen in beeld en gezien er wordt verduisterd krijg ik minder kleur informatie in mijn beleving. Een klep boven je ogen zoals b.v. een honkbalpetje houd ook de overmaat van licht weg uit je ogen en werkt dus net zo goed.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoe heb je met een zonnebril niet 'het volle zicht'?
Overigens kun je met een goeie zonnebril beter diepte zien bij fel licht, dus je kunt rustig stellen dat je zonder zonnebril niet 'het volle zicht' hebt.
Sterker nog, echt goede zonnebrillen vergroten ook het contrast. Zie je er scherper mee dan zonder.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoe heb je met een zonnebril niet 'het volle zicht'?
Overigens kun je met een goeie zonnebril beter diepte zien bij fel licht, dus je kunt rustig stellen dat je zonder zonnebril niet 'het volle zicht' hebt.
Dan moet je geen kinderbril van 3 euro opdoen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:48 schreef nanuk het volgende:
[..]
met een bril heb ik dus de randen van de glazen in beeld
Wil je even een foto van een bril posten waarbij je niet de randen van die bril in je blikveld hebt?quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:49 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Dan moet je geen kinderbril van 3 euro opdoen.
Want jij hebt katte-ogen, of zo?quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:48 schreef nanuk het volgende:
Dat jij meer diepte ziet met een bril is mooi voor jou, bij mij werkt het niet zo dus.
Dit.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:48 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Sterker nog, echt goede zonnebrillen vergroten ook het contrast. Zie je er scherper mee dan zonder.
Ik wil er verder geen ruzie over maken of zo maar een bril vind ik dus vervelend en zowel mijn blikveld verkleinen als ook mijn kleurbeleving en daarmee ook het contrast.quote:Op woensdag 10 juli 2019 10:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij hebt katte-ogen, of zo?
Aannemelijker is dat je nooit een goede zonnebril hebt gehad.
Wie maakt er ruzie? Dat je een zonnebril vervelend vindt is persoonlijk, maar je uitspraken over 'het volle zicht' en over contrast, tonen aan dat je zo goed als zeker geen goede zonnebril hebt. Een goede zonnebril verhoogt contrast en verbetert de diepte die je kunt zien. En is bij voorkeur photochromatic (wordt iets lichter en donkerder aan de hand van de lichtsituatie). En ja, ze hebben een rand. Maar het lijkt er een beetje op dat je dat fenomeen opblaast.quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:02 schreef nanuk het volgende:
Ik wil er verder geen ruzie over maken of zo maar een bril vind ik dus vervelend en zowel mijn blikveld verkleinen als ook mijn kleurbeleving en daarmee ook het contrast.
Ja want dan heb je minder 'randen in je blikveld' dan hiermee:quote:Op woensdag 10 juli 2019 11:02 schreef nanuk het volgende:
Ik zou eerder voor zo iets gaan dan gekleurd plastic voor mn ogen
[ afbeelding ]
Ik erken hem wel degelijk. De beleving die jij beschrijft is voor een deel alleen verklaarbaar als jij een afwijking hebt aan je ogen, of omdat je nooit een goede zonnebril hebt geprobeerd. Aangezien je nergens aangeeft dat je een afwijking aan je ogen hebt, blijft verklaring nr 2 over. Maar dat wil je niet accepteren.quote:
zo 5K per week, rji je met een busje de wereld rond?quote:Op zaterdag 22 juni 2019 01:44 schreef T42 het volgende:
[..]
Tint zonnebril te zwaar is mag je er niet auto mee rijden. Maar jij rijd vast geen 5000km per week? Rustige ogen zijn wel fijn
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |