Jaja komt die kapotte ruit weer. Blanken die niet-blanken met geweld weghouden, laat me niet lachen man grapjas. Een hoop gebler. Hoelang moeten we nog wachten, het eerste incident met de Molukse wijk was in 2002. Al 17 jaar wachten we. Wat een onzin.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is legitimering van afgedwongen etnische segregatie. Dat dat in het verleden nog geaccepteerd werd, daar is weinig meer aan te veranderen. Maar wijkbewoners die met geweld afdwingen dat hun buurt etnisch homogeen blijft, dat mag je in het heden écht niet meer tolereren. Het is dan wachten op de eerste blanke wijk waar niet-blanken met geweld worden weggehouden.
Ja, het is inmiddels duidelijk dat jij dat toejuicht.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:52 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Jaja komt die kapotte ruit weer. Blanken die niet-blanken met geweld weghouden, laat me niet lachen man grapjas. Een hoop gebler
Hoelang moeten we nog wachten, het eerste incident met de Molukse wijk was in 2002. Al 17 jaar wachten we. Wat een onzin. Je weet helemaal niet waar je over praatquote:Op donderdag 30 mei 2019 13:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, het is inmiddels duidelijk dat jij dat toejuicht.
Zeker wel. Gewelddadig afgedwongen etnische homogeniteit van bepaalde wijken. Dat heet extreemrechts en daar ben ik fel op tegen.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:53 schreef Oceanier het volgende:
Je weet helemaal niet waar je over praat
Je eigen koningin komt op bezoek in de Molukse wijk, want die begrijpt de redenen en het ontstaan van de Molukse wijken wel. Je weet niet waar je het over hebt man. Racisme, ga eerst in een woordenboek opzoeken wat dat betekent.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker wel. Gewelddadig afgedwongen etnische homogeniteit van bepaalde wijken. Dat heet extreemrechts en daar ben ik fel op tegen.
Oké.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:56 schreef Oceanier het volgende:
Racisme, ga eerst in een woordenboek opzoeken wat dat betekent.
Ook in 2014 is er ergens anders in nl een Molukse wij willen hier wonen incident geweest.quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:53 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hoelang moeten we nog wachten, het eerste incident met de Molukse wijk was in 2002. Al 17 jaar wachten we. Wat een onzin. Je weet helemaal niet waar je over praat
En dat is dus de ellende met het tolereren van racisme: er bestaat een kans dat het op gegeven moment de norm wordt. Dat is hier dus gebeurd.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook in 2014 is er ergens anders in nl een Molukse wij willen hier wonen incident geweest.
https://www.trouw.nl/home(...)-venesluis~a8d8550d/
Als we verder gaan zoeken komen we dit waarschijnlijk veel vaker tegen.
Dus als ik het goed begrijp, hebben koning Willem-Alexander en koningin Maxima zich schuldig gemaakt, aan het bezoeken van een extreemrechts feest van het 50-jarig bestaan van een extreemrechtse wijk?quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Oké.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0002911/1972-01-09#VertalingNL
"In this Convention, the term “racial discrimination” shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."
Dat dekt de lading volledig.
Omg jij moet beter lezen wat jigjoz schrijft. Je hebt het verkeerd begrepenquote:Op donderdag 30 mei 2019 14:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook in 2014 is er ergens anders in nl een Molukse wij willen hier wonen incident geweest.
https://www.trouw.nl/home(...)-venesluis~a8d8550d/
Als we verder gaan zoeken komen we dit waarschijnlijk veel vaker tegen.
Hoho, de Molukkers/ Ambonezen wilden het ook zelf he, ze wilden daar blijven aangezien ze zelf mochten beslissen in welk land ze gedemobiliseerd gingen worden en wilden zich vestigen in de RMS. Echter gooide Soekarno roet in het eten en riep de eenheidsstaat uit en bezette Ambon, derhalve hadden de Molukkers dus geen "eigen" staat meer... Dus moest de rechter er aan te pas komen om te zorgen dat ze naar Nederland kwamen, de Molukkers hebben gewoon een dienstbevel gekregen anders waren ze nooit hierheen gekomen:quote:Op donderdag 30 mei 2019 13:45 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Waarom durf je dan niet te zeggen dat je het heel erg vind dat Nederland zoiets vreselijks van plan was? Met hun eigen trouwe loyale soldaten, en niet alleen hen, maar ook hun vrouwen en kinderen.
quote:Op 17 augustus 1950 riep president Soekarno de Indonesische eenheidsstaat uit en na onderhandelingen en een blokkade begon het Indonesische leger op 28 september met de invasie van Ambon. Via het toen nog bij het Koninkrijk der Nederlanden behorende Nieuw-Guinea werd tevergeefs militaire steun gezocht bij Nederland, maar ook bij de VS en Australië. Ruim een maand na het begin van de invasie viel op 5 november de hoofdstad Ambon in handen van het Indonesische leger. De RMS-regering week begin december uit naar het nabijgelegen eiland Ceram om van daar uit de strijd voort te zetten. Onder leiding van Soumokil werd op dit eiland de guerrillaoorlog voortgezet.
In 1951 kwamen op dienstbevel bijna 4000, vooral Zuid-Molukse, KNIL-militairen met hun familie (in totaal ongeveer 12.500 personen) naar Nederland voor wat bedoeld was als een tijdelijk verblijf. Dit na het krijgen van de status van leden van de Nederlandse Koninklijke Landmacht; in het dienstbevel stond dat overbrenging 'noodzakelijk' was. Daarentegen was het de wens van de Molukse militairen om overgebracht te worden naar hun land, de Zuid-Molukken, om zich aan te sluiten bij het leger dat onder leiding stond van Soumokil. Na de Tweede Wereldoorlog was in Nederland een grote woningnood en omdat het om tijdelijke vestiging zou gaan, werden deze families ondergebracht in woonoorden zoals de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught.
Uiteindelijk was het de rechter die er voor gezorgd heeft dat de Molukkers verplicht teruggehaald konden worden... Als het aan de Molukkers zelf had gelegen waren ze gewoon daar gebleven he.quote:Is dat niet schandalig? Zie jij dat niet? Ben je zo trots op onze regering door wie je wordt genaaid met Molukse wijken?
Ja dat zeg ik, al 17 jaar wachten we erop dat het de norm word, zoals wat jij zegt over blanken die niet blanken weigeren in hun woonwijken. Je roept dat er dingen staan te gebeuren, die na 17 jaar nog steeds niet gebeurd zijn. Hoelang blijf je die dingen nog roepen?quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat is dus de ellende met het tolereren van racisme: er bestaat een kans dat het op gegeven moment de norm wordt. Dat is hier dus gebeurd.
Nee, je begrijpt het niet goed. Dat er ergens vrijwel uitsluitend autochtonen, Turkse, Marokkaanse of Molukse Nederlanders wonen is op zich helemaal geen ramp. Je kunt je vraagtekens stellen bij de wenselijkheid van dergelijke enclaves, maar als die mensen elkaar graag opzoeken... Die vrijheid hebben ze.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:03 schreef Oceanier het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, hebben koning Willem-Alexander en koningin Maxima zich schuldig gemaakt, aan het bezoeken van een extreemrechts feest van het 50-jarig bestaan van een extreemrechtse wijk?
Kijk nu wordt het interessant. Na jarenlang roeptoeteren ga je je nu eindelijk een beetje verder verdiepen in de zaak. Allereerst mijn complimenten hiervoor.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoho, de Molukkers/ Ambonezen wilden het ook zelf he, ze wilden daar blijven aangezien ze zelf mochten beslissen in welk land ze gedemobiliseerd gingen worden en wilden zich vestigen in de RMS. Echter gooide Soekarno roet in het eten en riep de eenheidsstaat uit en bezette Ambon, derhalve hadden de Molukkers dus geen "eigen" staat meer... Dus moest de rechter er aan te pas komen om te zorgen dat ze naar Nederland kwamen, de Molukkers hebben gewoon een dienstbevel gekregen anders waren ze nooit hierheen gekomen:
[..]
[..]
Uiteindelijk was het de rechter die er voor gezorgd heeft dat de Molukkers verplicht teruggehaald konden worden... Als het aan de Molukkers zelf had gelegen waren ze gewoon daar gebleven he.
Waarom hebben de koning en koningin daar geen problemen mee? Die kennen de regels van de Molukse wijken. Als zij dat racisme vonden, zouden ze dan nog steeds die wijken bezoeken en feliciteren met hun 50 jarig, 60 jarig of 70 jarig bestaan?quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt het niet goed. Dat er ergens vrijwel uitsluitend autochtonen, Turkse, Marokkaanse of Molukse Nederlanders wonen is op zich helemaal geen ramp. Je kunt je vraagtekens stellen bij de wenselijkheid van dergelijke enclaves, maar als die mensen elkaar graag opzoeken... Die vrijheid hebben ze.
Maar als er mensen verjaagd worden uit een wijk omdat ze niet aan de juiste raciale of etnische eisen voldoen, dan is dat loepzuiver racisme.
Racisme is een te groot brandmerk in deze context.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
Maar als er mensen verjaagd worden uit een wijk omdat ze niet aan de juiste raciale of etnische eisen voldoen, dan is dat loepzuiver racisme.
ze hadden gewoon de optie om simpelweg niet aan boord te gaan, dat werd in het gewraakte dienstbevel ook specifiek aangehaald maar dat vergeten we allemaal voor het gemakquote:Op donderdag 30 mei 2019 14:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoho, de Molukkers/ Ambonezen wilden het ook zelf he, ze wilden daar blijven aangezien ze zelf mochten beslissen in welk land ze gedemobiliseerd gingen worden en wilden zich vestigen in de RMS. Echter gooide Soekarno roet in het eten en riep de eenheidsstaat uit en bezette Ambon, derhalve hadden de Molukkers dus geen "eigen" staat meer... Dus moest de rechter er aan te pas komen om te zorgen dat ze naar Nederland kwamen, de Molukkers hebben gewoon een dienstbevel gekregen anders waren ze nooit hierheen gekomen:
[..]
[..]
Uiteindelijk was het de rechter die er voor gezorgd heeft dat de Molukkers verplicht teruggehaald konden worden... Als het aan de Molukkers zelf had gelegen waren ze gewoon daar gebleven he.
Dat snap ik, maar die privilege gold helaas voor de Molukse soldaten en alle generaties daarna. Dus zelfs de 10e, 18e en 20e generatie.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Racisme is een te groot brandmerk in deze context.
Het gaat niet om ras, het gaat mensen om het samenwonen van mensen met een molukse etniciteit of identiteit.
Het criterium wat in het nieuws kwam is "molukse achtergrond". Eigenlijk nog ruimer dan etniciteit , dan wel identiteit
Dat is niet een criterium van bloedlijn of huidskleur of ras.
Steeds meer zijn de 3e en 4e generatie van gemengde ouders, niet alleen Molukse ouders.
Dus velen zijn blankachtig en voelen zich minder Moluks... of zien hun identiteit niet zo.
Toch vallen ze binnen de omschrijving "molukse achtergrond"
En in Molukse gezinnen is men al jaren gewend aan meer blanke kleinkinderen, schoonkinderen, die er bij horen.
Mijn mening is wel dat deze wijken afgebouwd moeten worden. De 1e generatie is er binnen een paar jaar niet meer en de tweede generatie is in Nederland opgegroeid, waarvan de meeste in Nederland geboren zijn.
Men kan prima Moluks zijn met Molukse familie en kennisen, culturele organisaties, zonder het privilege van aparte buurten. Ik geloof dat een meerderheid van Molukse Nederlanders buiten de wijken wonen.
Als men kiest voor dit land, moet men ook kiezen voor niet meer een privilege opeisen en accepteren dat de nazaten zich steeds minder Moluks voelen.
Preserveer wel de geschiedenis, musea , boeken, films, herdenkingen..
Ik denk niet dat een dergelijke wet bestaat.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:53 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar die privilege gold helaas voor de Molukse soldaten en alle generaties daarna. Dus zelfs de 10e, 18e en 20e generatie.
Ja voor het gemak vergeten we dat de Molukse soldaten dan maar aan wal moeten gaan staan in vijandelijk gebied, het hol van de leeuw, Batavia, waartegen de delegatie-aponno zojuist een kortgeding tegen had gewonnen.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hadden gewoon de optie om simpelweg niet aan boord te gaan, dat werd in het gewraakte dienstbevel ook specifiek aangehaald maar dat vergeten we allemaal voor het gemak
daarnaast zat er nog best een aantal verstekelingen tussen de groep die hierheen kwam, die zijn logischerwijs niet gedwongen door vadertje staat
Dat schijnt wel de afspraak te zijn geweest, maar goed verder niet zo heel relevant.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een dergelijke wet bestaat.
Ook geen mondelinge belofte ooit van een minister
Ja omdat je het niet snapt, vadertje staat is een schijnheilige staat die pronkt met de beslissing van de rechter, net zoals jij dus doet. Schijnheilig pronken en de eer opeisen.quote:Op donderdag 30 mei 2019 14:59 schreef sp3c het volgende:
ik vind het helemaal niet fout van vadertje staat om ze dan maar naar Nederland te halen, sterker nog ik snap prima dat ze daar niet achter wilde blijven
dus goedpraten lijkt me ook niet nodig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |